Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 10:25
mutsje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:47:
@Christoxz @Esso21 kan beter meten in plaats van een mal gebruiken die op 1 specifieke hotend toegespits is imho. :)
Zeker meten is weten.
En het is geen 1 mal voor 1 specifieke hotend. Er zit minimaal 12 verschillende bij.
Zie tabje files : https://www.thingiverse.com/thing:3203831/files
Ook een aparte voor de Ender 5, maar is de hotend ook niet identiek tussen de Ender 3 & 5?
Ender 3, Ender 3 pro, Ender 5 plus, Cr10, CR 20 all varients of base Creality hot end must be between 31.2 and 31.4 mm long, gauge is set to cut 31.3 with an .6mm utility blade.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcheijink
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 13:36
[b]cruysen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:25:
Ik heb ergens in een tutorial ook de tip gezien dat je de hotend op temperatuur moet zetten (Of iets hoger) en dan de nozzle nog goed aandraaien.
Let op dat je hem niet te strak draait. Bij een (geschat) koppel van 5-6 Nm kreeg ik al mooi een doorsnede van mijn Micro Swiss messing nozzle te zien;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq07kmJYecorbSpzguq8WacE9c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqFykYUOJ8DUILvAYq0qCNIK.jpg?f=fotoalbum_large
Dit koppel is gemakkelijk te halen met twee vingers en een arm van 10 cm.

[ Voor 5% gewijzigd door mcheijink op 24-09-2020 14:20 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb het gezeik met mijn hot-end (zie mijn vorige post) nu opgelost door over te stappen naar een micro-swiss kloon. Geen smurrie meer aan mijn nozzle of bovenop het heat-block (bij de heatbreak). Maarrrrr....

Het gezeur met de extruder die maar blijft skippen krijg ik niet opgelost! Ik heb echt alles al vervangen inmiddels:

- hot end compleet (dus ook nieuwe heater en thermistor etc)
- nieuwe nozzles (meerdere geprobeerd)
- nieuwe Capricorn bowden tube (tot 2x toe)
- nieuwe extruder (aluminium versie)
- nieuwe extruder gears (meerdere)
- de extruder bearing wat losser gezet
- de extruderveer wat strakker voorgespannen
- standaard Marlin firmware er terug op want ik had met TMC currents lopen klieren (2.0.6)
- printtemperatuur 25 graden hoger
- meerdere soorten PLA (123-3d.nl, hobbyking PLA x3, real PLA mat)
- nieuwe stepper motor voor de extruder
- standaard 0.2 profiel en magic 0.2 profile in Cura 4.6.1
- retraction settings: met originele hotend alles van 3 tot en met 6.5 mm op 25-40 mm/s, met de micro swiss kloon naar 1.5 - 2 mm op 25-40 mm/s gegaan.

en nóg heb ik last van een skippende extruder!!!

Alles zit goed vast, is schoon of zelfs nieuw maar het lijkt wel alsof er een gremlin ofzo ergens zit. Het lijkt ook pas na een 5 minuutjes printen mis te gaan, de eerste lagen gaan gewoon goed. Uiteindelijk zie je het niet echt in de prints, maar het klópt gewoon niet... Ik heb álles dat enigszins van invloed kan zijn vervangen of teruggezet naar hoe het uit de doos kwam, maar het helpt niet. Het is geen kwestie van te weinig kracht lijkt het, want de gear 'vreet' zich wel in het filament in, het lijkt op een blokkade ergens in de hot-end maar dat kán haast niet, want alles daar is schoon (en daarna zelfs vervangen)!

Wat doe ik verkeerd? Wie o wie heeft het verlossende inzicht? Op dit moment kan me die hele k-printer gestolen worden om eerlijk te zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 24-09-2020 15:22 ]

• mcheijink
Heb je geprobeerd de temperatuur te verlagen?
Mogelijk dat het contact tussen je heat-block en thermistor slecht is waarmee de temperatuur te laag wordt gerapporteerd?
Dan zou de hoge temperatuur voor carbonisatie van het PLA kunnen zorgen wat weer voor een verstopping zorgt?

Heb dit na het ombouwen van mijn hot-end ook zien gebeuren.

• Icephase

Icephase

mcheijink schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:26:
Heb je geprobeerd de temperatuur te verlagen?
Mogelijk dat het contact tussen je heat-block en thermistor slecht is waarmee de temperatuur te laag wordt gerapporteerd?
Dan zou de hoge temperatuur voor carbonisatie van het PLA kunnen zorgen wat weer voor een verstopping zorgt?

Heb dit na het ombouwen van mijn hot-end ook zien gebeuren.
Interessant, zou dat kunnen inderdaad? Hoe kan ik dit checken?

• mcheijink
Ik heb zelf na een aantal clogs, gekeken of een lage temperatuur wel werkte.
(de laatste clog was zo ernstig dat ik de nozzle één dag in Aceton heb laten liggen. Gevolgd door een behandeling van de gasbrander. Gasbrander is niet aan te raden, je verandert de oppervlaktebehandeling en de kristalstructuur van het materiaal)

Hoe ik de temperatuur correct kan meten is mij nog onbekend. Mogelijk stop ik wat koelpasta tussen de thermistor en het heater-block. Op dit moment werkt hij echter prima, dus ik ben er niet verder meer in gedoken.

• Icephase

Icephase

mcheijink schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:36:
Ik heb zelf na een aantal clogs, gekeken of een lage temperatuur wel werkte.
(de laatste clog was zo ernstig dat ik de nozzle één dag in Aceton heb laten liggen. Gevolgd door een behandeling van de gasbrander. Gasbrander is niet aan te raden, je verandert de oppervlaktebehandeling en de kristalstructuur van het materiaal)

Hoe ik de temperatuur correct kan meten is mij nog onbekend. Mogelijk stop ik wat koelpasta tussen de thermistor en het heater-block. Op dit moment werkt hij echter prima, dus ik ben er niet verder meer in gedoken.
En kan dit ook omgekeerd? Dat als ie op het display zeg maar 230 aangeeft, hij in werkelijkheid 'maar' 190 is oid? Want dat lijkt wel een beetje op de symptomen... bij hogere temperaturen (dus 25 graden meer dan voorheen) lijkt het extruden beter te gaan...

• Christoxz
Icephase schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:04:
[...]

En kan dit ook omgekeerd? Dat als ie op het display zeg maar 230 aangeeft, hij in werkelijkheid 'maar' 190 is oid? Want dat lijkt wel een beetje op de symptomen... bij hogere temperaturen (dus 25 graden meer dan voorheen) lijkt het extruden beter te gaan...
Dat kan. Je kan ze doormeten met een multimeter. is uiteindelijk gewoon een weerstand.
Sws kan ik je aanraden om een extra thermistor te bestellen, altijd chill als reserve en kan zulke problemen ook snel uitsluiten.

• Icephase

Icephase

Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:06:
[...]

Dat kan. Je kan ze doormeten met een multimeter. is uiteindelijk gewoon een weerstand.
Sws kan ik je aanraden om een extra thermistor te bestellen, altijd chill als reserve en kan zulke problemen ook snel uitsluiten.
Nou ja, dit ís al een nieuwe, maar ik heb er wel een stekkertje tussen gezet zodat ik de hotend in z'n geheel zou kunnen loskoppelen... kan dat extra weerstand opleveren? De problemen waren er ook al met het oude hotend dat niet zo'n stekkertje had.

Hoe gaat dit meten en wat zijn de waardes die ik zou moeten zien?

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 24-09-2020 16:29 ]

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:03
Ik heb EXACT hetzelfde gehad, ook alles al vervangen en niets hielp.
Uiteindelijk was het bij mij toch de extruder (heb nu de double gear van amazon) en ik heb in Cura het standaard profiel van de printer en settings gebruikt en opeens was ik van alle issues af.
Wel doe ik de kalibratie testen nu op een wat lagere extrusion snelheid.
Icephase schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:12:
Ik heb het gezeik met mijn hot-end (zie mijn vorige post) nu opgelost door over te stappen naar een micro-swiss kloon. Geen smurrie meer aan mijn nozzle of bovenop het heat-block (bij de heatbreak). Maarrrrr....

Het gezeur met de extruder die maar blijft skippen krijg ik niet opgelost! Ik heb echt alles al vervangen inmiddels:

- hot end compleet (dus ook nieuwe heater en thermistor etc)
- nieuwe nozzles (meerdere geprobeerd)
- nieuwe Capricorn bowden tube (tot 2x toe)
- nieuwe extruder (aluminium versie)
- nieuwe extruder gears (meerdere)
- de extruder bearing wat losser gezet
- de extruderveer wat strakker voorgespannen
- standaard Marlin firmware er terug op want ik had met TMC currents lopen klieren (2.0.6)
- printtemperatuur 25 graden hoger
- meerdere soorten PLA (123-3d.nl, hobbyking PLA x3, real PLA mat)
- nieuwe stepper motor voor de extruder
- standaard 0.2 profiel en magic 0.2 profile in Cura 4.6.1
- retraction settings: met originele hotend alles van 3 tot en met 6.5 mm op 25-40 mm/s, met de micro swiss kloon naar 1.5 - 2 mm op 25-40 mm/s gegaan.

en nóg heb ik last van een skippende extruder!!!

Alles zit goed vast, is schoon of zelfs nieuw maar het lijkt wel alsof er een gremlin ofzo ergens zit. Het lijkt ook pas na een 5 minuutjes printen mis te gaan, de eerste lagen gaan gewoon goed. Uiteindelijk zie je het niet echt in de prints, maar het klópt gewoon niet... Ik heb álles dat enigszins van invloed kan zijn vervangen of teruggezet naar hoe het uit de doos kwam, maar het helpt niet. Het is geen kwestie van te weinig kracht lijkt het, want de gear 'vreet' zich wel in het filament in, het lijkt op een blokkade ergens in de hot-end maar dat kán haast niet, want alles daar is schoon (en daarna zelfs vervangen)!

Wat doe ik verkeerd? Wie o wie heeft het verlossende inzicht? Op dit moment kan me die hele k-printer gestolen worden om eerlijk te zijn...

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
@Icephase Een slippende extruder kan goed te maken hebben met de opgebouwde druk in de hotend. Wat ik mis in al jou stappen is kalibratie. Dit goed uitgevoerd? Dus free flow? Als je er te veel door heen wilt drukken dan gaat die dat niet leuk vinden.

__/`\__/`\__

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:14
Dat bedlevelen zit volgens de plugin helemaal fout. Ik snap er niks van want met de digitale waterpas zou het moeten kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz-5lDPH986-ftCU1DAPgVA2vxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItHknE7f2jFeEVWv6P6JBo7D.jpg?f=fotoalbum_large

Door de Marlin firmware is ook de handmatige bedleveling verdwenen hoe je dan met het papiertje ieder hoekje af kan gaan.

Ik heb echt geen idee hoe ik die printer nu fatsoenlijk gelevelt krijg

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@robbinonline
G29 > map lezen > aan de bed schroeven draaien
G29 > map lezen > recht :)

Vergeet de arm niet eerst recht op het frame te zetten waar de hotend over rijd.

• molano999
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-01 22:10
robbinonline schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:10:
Dat bedlevelen zit volgens de plugin helemaal fout. Ik snap er niks van want met de digitale waterpas zou het moeten kloppen.

Door de Marlin firmware is ook de handmatige bedleveling verdwenen hoe je dan met het papiertje ieder hoekje af kan gaan.

Ik heb echt geen idee hoe ik die printer nu fatsoenlijk gelevelt krijg
Als je onderstel (tafel / kast) waarop de printer staat niet waterpas is, en je zet je bed wel waterpas, dan krijg je iets zoals in je afbeelding natuurlijk. ;)

Manueel levellen in Marlin gaat wel via "Level Corners". Moet je misschien eerst wel nog enabled?

In configuration.h
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
// Add a menu item to move between bed corners for manual bed adjustment
#define LEVEL_BED_CORNERS

#if ENABLED(LEVEL_BED_CORNERS)
  #define LEVEL_CORNERS_INSET_LFRB { 30, 30, 30, 30 } // (mm) Left, Front, Right, Back insets
  #define LEVEL_CORNERS_HEIGHT      0.0   // (mm) Z height of nozzle at leveling points
  #define LEVEL_CORNERS_Z_HOP       4.0   // (mm) Z height of nozzle between leveling points
  //#define LEVEL_CENTER_TOO              // Move to the center after the last corner
#endif

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Vandaag apte collega me kan je ook een lensdop printen voor nikon F type. Dus thingverse opgedoken, glazen plaat schoongeboent, 2 connectors omgedraait op mobo (hotend cooler stond 100% aan) want fans stonden verkeerd :) en print gestart. Zat startklaar om stroom eraf te klikken, heb nog niet 100% vertrouwen maar basis laag ging netjes en liet niet los. Nu 2 1/2 uur wachten tot ie klaar is :)

Heeft hier iemand ervaring met Sunlu Pteg vanuit amazon.de? Die promoten met regelmaat in de creality groep.

[ Voor 12% gewijzigd door mutsje op 24-09-2020 19:49 ]

@Icephase het kan je thermometer zijn en ja die stekker levert extra weerstand dus beïnvloed de boel. Bgm extruder kan helpen maar dit zou al niet nodig moeten zijn. Is de steppermotor van je extruder wel goed?
@robbinonline jouw bed is niet fantastisch schuin:)
Exact van achter naar voor lijkt het. Of je bed is schuin en dan draai je de schroeven aan of je frame is schuin en moet je die corrigeren.
Bed lijkt verder prima recht zo. Als je hem netjes recht hebt en je doet hem nog een paar keer krijg je pas een poffertjespan te zien;)
@kmichael doe jij dat maar 6x?
Ik ben iets te perfectionistisch vrees ik;)

[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 24-09-2020 19:55 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• kmichael
@DRuw
zolang het nodig is....

Hebben jullie dit ook: Heb je netjes de elephant's foot helemaal weg getweaked, na verloop van tijd komt deze langzaam weer terug... ?
kmichael schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:16:
@DRuw
zolang het nodig is....

Hebben jullie dit ook: Heb je netjes de elephant's foot helemaal weg getweaked, na verloop van tijd komt deze langzaam weer terug... ?
Moet je je bed niet op 200 graden zetten;)
Grapje..
Ehh nee, maar ik heb dan ook weinig tijd tegenwoordig om te printen en moet nog steeds m'n printer afstellen .....
Zit op m'n abl te wachten om samen met m'n skr mini in de ender 5 te duwen....

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, mijn eerste ervaringen met de CR-6 se zijn best goed. Zoals ik al zei: in 10 minuten inelkaar gezet, filament erin en gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REElYApAChunHTTnyCt7438hKJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msZ4duaxJ9Wl5s1cPRvFShm3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHSwjCuCqwVCg5yz8Suz9HetovE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvCq447jBXqdo8xKTQ9MFxyT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4ArZYMdLfAPld8TWXLM4forMS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSARqseRwz0OTgSQv2GebQe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySszxj5TKUf3YaYMDdxehNGskcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7yGsCjKrbYrZeZG4X9Cuudm.jpg?f=fotoalbum_large
Vraag me wel af of 3,5 uur over 1 benchy normaal is. Lijkt mij wat langzaam.

Bediening is eenvoudig, al mis ik wel som wat feedback van de interface. Zo piept hij wel als je op preheat PLA drukt, maar als je niet weet dat er dan alleen 2 cijfertjes verspringen weet je niet of hij ook doet wat je wil. Verder mis ik een preview van de te printen bestanden, nu zie je alleen tekst. Mijn Photons hebben dat wel.
In gebruik is alleen de ventilator te horen. De motoren zijn fluisterstil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Edmin je moet nog wel even leren om de focus van de camera op je onderwerp te zetten vrees ik;)
Mooi scherpe bakstenen in ieder geval!
ik weet niet op welke laaghoogte hij geprint heeft maar standaard instellingen is 3.5 uur niet heel gek hoor...

weet iemand of het mogelijk is om een marlin versie te maken en dan als er een nieuwe versie komt je veranderde instellingen over te zetten?
lijkt me stug dat je configfiles zomaar kunt kopieeren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
DRuw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:20:
weet iemand of het mogelijk is om een marlin versie te maken en dan als er een nieuwe versie komt je veranderde instellingen over te zetten?
lijkt me stug dat je configfiles zomaar kunt kopieeren...
In een repo zetten en dan mergen bij een update? Dan zal je een merge conflict krijgen ivm de verschillen, maar zo zet je je oude instelling terug en zie je ook gelijk alle overige wijzingen die gedaan zijn in de config file.
Edmin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:58:
Vraag me wel af of 3,5 uur over 1 benchy normaal is. Lijkt mij wat langzaam.
Er is niet echt een norm, hangt allemaal af van je instellingen.
Heb gister nog een benchy geprint met PETG op 0.2 layer height & 40 mm/s, Estimated was 2 uur volgens Cura maar heeft uiteindelijk 1:53 gekost.
Het zal tunen worden, kijken hoe snel je kan gaan met nog steeds goeie prints.
Deel inderdaad even wat slice settings, kan een hoop verklaren!

[ Voor 34% gewijzigd door Christoxz op 24-09-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:35:
[...]

In een repo zetten en dan mergen bij een update? Dan zal je een merge conflict krijgen ivm de verschillen, maar zo zet je je oude instelling terug en zie je ook gelijk alle overige wijzingen die gedaan zijn in de config file.
Ho timeout.... ik ben best slim he maar dit is toveren...
iemand een how-to toevallig?

• Christoxz
DRuw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:37:
[...]

Hahah ;) Net even snel gegoogeld en kon dat specifiek niet vinden (Ja als je al wat Git ervaring hebt)
https://3dprinting.stacke...-configuration-h-settings
Maar dat is eigenlijk wat ik al zei..

Ben wel in staat om een simpele how-to in elkaar te zetten eventueel, volgens mij zouden meer dat wel waarderen, maar eerst maar deel 2 van het topic afwerken..

Gelijk erin droppen!!!!!!

• Christoxz
Trouwens, kijk hier is naar: https://github.com/eltaco...rmware-to-a-newer-version
Kortom is het gewoon een tooltje (Niks gits aan) die 2 bestanden vergelijkt en samenvoegt.
Vergelijkbaar met het mergen, maar dan zonder git en repo.

[ Voor 7% gewijzigd door Christoxz op 24-09-2020 21:43 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DRuw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:12:
@Edmin je moet nog wel even leren om de focus van de camera op je onderwerp te zetten vrees ik;)
Mooi scherpe bakstenen in ieder geval!
ik weet niet op welke laaghoogte hij geprint heeft maar standaard instellingen is 3.5 uur niet heel gek hoor...
Ja lol. Ik zie het nu ook :D

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:35:

[...]

Er is niet echt een norm, hangt allemaal af van je instellingen.
Heb gister nog een benchy geprint met PETG op 0.2 layer height & 40 mm/s, Estimated was 2 uur volgens Cura maar heeft uiteindelijk 1:53 gekost.
Het zal tunen worden, kijken hoe snel je kan gaan met nog steeds goeie prints.
Deel inderdaad even wat slice settings, kan een hoop verklaren!
Dit was allemaal met instellingen uit de doos. Dus de New Creality Slicer geinstalleerd, printer geselecteerd en meteen op 'Slice' geklikt.

Dat mis ik trouwens ook op het display van de CR-6 se: een verwachting van de resterende printtijd.
@Christoxz Nice!
Ik ben nu vast mijn firmware van de ender 5 aan het maken maar ik moet zeggen dat ze voor de dkr mini v2 een nieuwe geintje hebben in VSC hebben.
Die auto marlin build werkt daar wel voor maar helaas niet voor mn SKR mini v1.2 in mn ender 3.
Ik hoop dat ik die 2 goed uit elkaar kan houden....
Voordeel si dat ik de platform ini gewoon op mijn ender 3 kan houden en voor de ender 5 die auto build kan gebruiken.
En nu maar hopen dat het goed gaat:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
Edmin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:53:
[...]

Dit was allemaal met instellingen uit de doos. Dus de New Creality Slicer geinstalleerd, printer geselecteerd en meteen op 'Slice' geklikt.

Dat mis ik trouwens ook op het display van de CR-6 se: een verwachting van de resterende printtijd.
Zo 'new' is de Creality Slicer volgens mij niet, draait met een oude Cura zo ver ik weet.
Ik zou Cura 4.6 is downloaden en vanuit die profielen gaan fine tunen. Denk dat de standaard profiel in de Creality Slicer op lage snelheid en layer height staat om de prints out of the box beter te laten lijken.
Betreft resterende tijd: Octoprint ;)
Dat in combinatie met de M73 Progress Plugin & PrintTimeGenius Plugin(Betere calculatie) werkt perfect!
DRuw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:58:
@Christoxz Nice!
Ik ben nu vast mijn firmware van de ender 5 aan het maken maar ik moet zeggen dat ze voor de dkr mini v2 een nieuwe geintje hebben in VSC hebben.
Die auto marlin build werkt daar wel voor maar helaas niet voor mn SKR mini v1.2 in mn ender 3.
Ik hoop dat ik die 2 goed uit elkaar kan houden....
Voordeel si dat ik de platform ini gewoon op mijn ender 3 kan houden en voor de ender 5 die auto build kan gebruiken.
En nu maar hopen dat het goed gaat:)
Kunnen wellicht een Nederlandse How-to maken gebasseerd op die met wat meer afbeeldingen er bij.
Ik gberuik sws de auto build niet en doe via PIO.
Waarom niet gewoon 2 folders met daar in een eigen marlin project en twee PIO configs? Die hoef je inprincipe maar 1 keer goed te zetten.

Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:07:
Kunnen wellicht een Nederlandse How-to maken gebasseerd op die met wat meer afbeeldingen er bij.
Ik gberuik sws de auto build niet en doe via PIO.
Waarom niet gewoon 2 folders met daar in een eigen marlin project en twee PIO configs? Die hoef je inprincipe maar 1 keer goed te zetten.
Tja kan ook en ik heb gewoon 2 folders..... ik dacht dat die pio configs van het programma waren en niet van de marlin folder.... oeps...

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:07:
[...]

Zo 'new' is de Creality Slicer volgens mij niet, draait met een oude Cura zo ver ik weet.
Hey, ik verzin het niet zelf :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2WjYk0U2lvpCLGwQ67zNyudstU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AhqTqtUJHm1mSbjn3g8qhwKy.png?f=user_large
Ik zou Cura 4.6 is downloaden en vanuit die profielen gaan fine tunen. Denk dat de standaard profiel in de Creality Slicer op lage snelheid en layer height staat om de prints out of the box beter te laten lijken.
Betreft resterende tijd: Octoprint ;)
Dat in combinatie met de M73 Progress Plugin & PrintTimeGenius Plugin(Betere calculatie) werkt perfect!
Thx. Octoprint ken ik niet, dus ik zal me er eens op inlezen.
Met de Photons ben ik gewend aan Prusaslicer. Geen idee nog of dat ook profielen heeft voor Creality tbh.
Voor supports werkt dat namelijk briljant en de resultaten in hars zijn natuurlijk heel anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4-nqtIsdxRxQMPTF1FMOdzE6I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCsypnENX9kmN3qiiJkxaOfj.jpg?f=fotoalbum_large

• Christoxz
I know, was kritiek op Creality :+
Thx. Octoprint ken ik niet, dus ik zal me er eens op inlezen.
Met de Photons ben ik gewend aan Prusaslicer. Geen idee nog of dat ook profielen heeft voor Creality tbh.
Voor supports werkt dat namelijk briljant en de resultaten in hars zijn natuurlijk heel anders:
[Afbeelding]
Prusaslicer kan ook, zal genoeg profielen voor te vinden zijn op het internet om als basis te gebruiken en dan fine te tunen. Al moet ik zeggen dat ik andere slicers dan Cura niet zo vaak voorbij zie komen in bijv YT videos.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:20:
[...]

Prusaslicer kan ook, zal genoeg profielen voor te vinden zijn op het internet om als basis te gebruiken en dan fine te tunen. Al moet ik zeggen dat ik andere slicers dan Cura niet zo vaak voorbij zie komen in bijv YT videos.
We gaan het zien. Liefst zou ik me enigszins beperken in de hoeveelheid tools die ik gebruik. Prusaslicer wordt in de DLP hobby wel echt als top gezien voor het plaatsen van supports. Als ik van daaruit kan exporteren en slicen in iets anders is dat ook ok.

• Christoxz
Edmin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:24:
[...]

We gaan het zien. Liefst zou ik me enigszins beperken in de hoeveelheid tools die ik gebruik. Prusaslicer wordt in de DLP hobby wel echt als top gezien voor het plaatsen van supports. Als ik van daaruit kan exporteren en slicen in iets anders is dat ook ok.
In Cura heb je automatische supports maar ook kan je deze handmatig per positie verwijderen(Support Blocker, Ook is er een plugin waarbij je juist supports kan toevoegen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:14
@DRuw @molano999 @kmichael

Dank het is gelukt, hopelijk is dit eindelijk een print proof resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFWKGVfO27huh6IQG0hUKEOWDOw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/CCkkUeXgYv8dJV7j7n6nDux2.gif?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mutsje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:43:
Vandaag apte collega me kan je ook een lensdop printen voor nikon F type. Dus thingverse opgedoken, glazen plaat schoongeboent, 2 connectors omgedraait op mobo (hotend cooler stond 100% aan) want fans stonden verkeerd :) en print gestart. Zat startklaar om stroom eraf te klikken, heb nog niet 100% vertrouwen maar basis laag ging netjes en liet niet los. Nu 2 1/2 uur wachten tot ie klaar is :)

Heeft hier iemand ervaring met Sunlu Pteg vanuit amazon.de? Die promoten met regelmaat in de creality groep.
Heb wel Sunla PLA en print prima.
Zelf gebruik ik deze en print uitstekend en toch weer goedkoper. Nadeel is weer verzendkosten tov Amazon dat dan weer wel >:)
https://www.tinytronics.n...nten/filament/1.75mm-petg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbinonline schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:51:
@DRuw @molano999 @kmichael

Dank het is gelukt, hopelijk is dit eindelijk een print proof resultaat!

[Afbeelding]
Je moet even je schaal aanpassen. In de instellingen kun je bij de laatste versie ook het woord auto gebruiken om de uiterste waarden te gebruiken. Nu zie je niet zoveel eigenlijk.he;)
Aan de waardes te zien is hij verdomd strak.
Glasplaat gok ik?

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 25-09-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Mistacal schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:50:
@Icephase Een slippende extruder kan goed te maken hebben met de opgebouwde druk in de hotend. Wat ik mis in al jou stappen is kalibratie. Dit goed uitgevoerd? Dus free flow? Als je er te veel door heen wilt drukken dan gaat die dat niet leuk vinden.
Xyz-cube en 100mm extruden gaat allemaal prima, hooguit hele kleine afwijkingen. Wil pas echt gaan fine-tunen zodra de eztruder normaal doet.
DRuw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:48:
@Icephase het kan je thermometer zijn en ja die stekker levert extra weerstand dus beïnvloed de boel. Bgm extruder kan helpen maar dit zou al niet nodig moeten zijn. Is de steppermotor van je extruder wel goed?
Die steppermotor had ik vervangen door een nieuwe maar die laat het exact zelfde gedrag zien. De temperatuur begin ik nu ook te verdenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Mistacal schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:50:
Voor kalibratie gebruik ik trouwens deze pagina: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro en de guide van Luke Hatfield

De problemen leken juist te beginnen toen ik met de extruder speed test bezig was, maar dat staat nu dus allemaal weer zoals het standaard in de firmware staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:50
Even een vraag tussendoor, waar kopen jullie aceton? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
Esso21 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:35:
Google is your friend:
https://www.ah.nl/producten/product/wi172279/etos-aceton

https://www.hornbach.nl/s...-1-l/8726928/artikel.html

[ Voor 11% gewijzigd door Naalroc op 25-09-2020 09:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:57
Zit ook in nagellak remover moet er wel bij staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Evertt op 25-09-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Don't use it!! Om je bed schoon te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door kmichael op 25-09-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmichael schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:21:
[...]

Don't use it!! Om je bed schoon te maken?
Nee hij gaat meth maken;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
Haha ik kan inderdaad google gebruiken.

Maar het aanbod viel me zo tegen dat ik dacht ik vraag jullie even.
Grote bouwmarkten hebben het niet, op hornbach na dus, maar die zit hier in twente niet :)

Ik heb mijn meth liever aceton vrij ;)

Nee ik wil mijn nozzle en andere onderdelen eens goed schoonmaken. Lijkt me een duik in n aceton bad een goede stap voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Gebruik Dasty Pro :+

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Heb nu een eerste marlin firmware gemaakt, Niet veel gewijzigd in de cr-20 config behalve het moederbord opgegeven en de serial -1. Vraag is hoe back ik de huidige configuratie van de printer? Heb nog steeds geen lcd scherm werkend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
mutsje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:55:
Heb nu een eerste marlin firmware gemaakt, Niet veel gewijzigd in de cr-20 config behalve het moederbord opgegeven en de serial -1. Vraag is hoe back ik de huidige configuratie van de printer? Heb nog steeds geen lcd scherm werkend :P
Niet.. Maar je had de Creality firmware er op staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Christoxz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:01:
[...]

Niet.. Maar je had de Creality firmware er op staan toch?
Ja ik heb alleen het mobo vervangen, echter moet het lcd scherm nog aangepast worden naar MKS_MINI_12864 Dit kan ik uberhaupt niet vinden :+ maar goed doe me best. Moet nieuwe firmware bouwen omdat er ander mobo in zit en die heeft 8 pinnen op bord voor lcd en de lcd van de cr-20 heeft exp1 en exp2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
mutsje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:15:
[...]

Ja ik heb alleen het mobo vervangen, echter moet het lcd scherm nog aangepast worden naar MKS_MINI_12864 Dit kan ik uberhaupt niet vinden :+ maar goed doe me best. Moet nieuwe firmware bouwen omdat er ander mobo in zit en die heeft 8 pinnen op bord voor lcd en de lcd van de cr-20 heeft exp1 en exp2.
Bedoel je dit?
https://github.com/Marlin...-20/Configuration.h#L2047

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:37:
[...]

Ik heb een fork gemaakt van de MarlinConfiguration branch en heb daarin een batch script gezet die een hard symbolic link legt naar de Marin/Marlin folder. Hierdoor zitten de wijzigingen maar op 1 plek en kan ik onbeperkt marlin updaten.

Inspiratie: https://github.com/sircur...h%20SKR%20Mini%20E3%202.0

[ Voor 14% gewijzigd door Sircuri op 25-09-2020 14:54 ]

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
mutsje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:15:
[...]

Denk dat je deze regel bedoelt.
//
// Ender-2 OEM display, a variant of the MKS_MINI_12864
//
//#define ENDER2_STOCKDISPLAY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ga morgen verder, als ik de stock cr-10 enable krijg ik foutmelding dat ik geen 2 lcd's mag actief maken... Kan dat even niet vinden. Ook weinig zin om de boel te flashen en geen werkende printer meer te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben nu met mijn ender 5 nog even aan het printen maar dat ding oozed als een gek standaard (op 190 graden rode PLA van 123 3D)...
hoop frustratie want ik wil hem pas afstellen als ik mn ABL probe binnen heb (waar ik nu de support dus voor print) en heb mn skr v2 al een weekje liggen.
Als het goed is komende week.
Ding heeft prima potentie maar dit is best frustrerend:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:33:
Ik ben nu met mijn ender 5 nog even aan het printen maar dat ding oozed als een gek standaard (op 190 graden rode PLA van 123 3D)...
hoop frustratie want ik wil hem pas afstellen als ik mn ABL probe binnen heb (waar ik nu de support dus voor print) en heb mn skr v2 al een weekje liggen.
Als het goed is komende week.
Ding heeft prima potentie maar dit is best frustrerend:(
Is het beter dan de Ender 3? Of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is beter? Mij aan alle kanten gemodificeerde ender 3 met skr v1.2, gfk plaat, direct drive met V6 hotend en abl of mijn net uit de doos ender 5?
Gok eens...
Maar ik denk dat ik dezelfde mods met de 5 ga doen.
Daarnaast denk ik dat die rode pla gewoon meer vloeide/oozed. Eerst maar eens het bord vervangen en de abl.
Nu prima printje gedaan hoor maar je moet bij de eerste laag echt zooi weghalen voor hij eroverheen print..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Nou, ik wou de boel gaan schoonmaken. Draai alles los terwijl het warm is eeeeeeeen, nozzle bovenkant helemaal schoon. :) Goed nieuws, de hot end fix doet dus zijn werk.

Maar de printer blijft lekken. En dat verpest mijn prints met spaghetti.
Esteps opnieuw nagelopen en niks aan de hand, staat goed.

Nadat ik de 100 mm esteps had gedaan is er nog wel een dikke 60 mm uit de kop gelekt vanaf dat die stil kwam te staan. Iemand enig idee? Wordt een beetje wanhopig. Ding ging van prima naar dit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na 100mm er 60mm achteraan???
Blijft je extruder doordraaien?
Heb je een hotend van een andere diameter filament erop zitten?
Hoe doe je die 100mm? Met scherm of met octoprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Hij legt de eerste lijn aan de zijkant neer, die ligt er rete strak op. de skirt legt die ook goed neer. En dan lijkt hij wel hoger te gaan staan ofzo want dan raakt het filament de plaat niet meer?

Alles is standaard op de bowden tube na. 100 mm lekkend als in in 0.4. De extruder staat gewoon stil. die doet netjes 100 mm.

100 mm als in. ik teken 120 mm af op de rol voor de extruder, extrude 100 en dan meet ik hoeveel er over is. En via de interface van de printer zelf :)

[ Voor 19% gewijzigd door Esso21 op 25-09-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die eerste lijn en skirt goed gaan denk ik dat het aan je slicer lift eerlijk gezegd..
Heb je al eens door je gcode gekeken wat hij echt doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand een idee welke filament sensor op een E5 zou passen?
Let op, ik hoef geen sensor reageert als de filament op is, maar ik zoek een sensor die checked of de filament nog steeds door loopt.

Ik heb na 3 of 4 prints op het probleem dat de boel niet meer doorloopt. Alleen als ik op de extreem dunne layers print met veel kleine details, dus veel extractie en hops. Extruder staat te skippen en de filament loopt dan ook heel erg zwaar. Filament is dan denk ik niet meer netjes 1.75mm diameter, want krijg het er met moeite uit. Op zich simpel op te lossen en nieuw afgeknipt filament gaat er zonder problemen in en komt er weer goed uit. Grotere prints met veel lange lijnen etc, geen enkel probleem dan blijft hij perfect printen.
Probleem doet zich alleen voor tijdens de eerste 5 a 10 minuten van een print maar ik heb geen zin te wachten. En sensor die alarm slaat als de boel niet meer door loopt zou dan wel handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tja, ik ben er wel van overtuigd dat je dat altijd terug gaat zien want een resume werkt volgens mij gewoon nooit 100% netjes...
maar jij bedoeld zoiets gok ik: https://cults3d.com/en/3d...ensor-for-1-75mm-filament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
@DRuw
Heb hem net voor het printen op 20% snelheid gezet. Nog steeds geen geweldig resultaat maar het bleef iig plakken. Heb het gevoel dat het dus telkens misgaat omdat hij iets nalekt

Als ik de Gcode zo lees legt hij hem zelfs nog strakker erop dan de 2 lijnen op het begin.

G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish
G92 E0
G92 E0
G1 F1500 E-6
;LAYER_COUNT:16
;LAYER:0
M107
;MESH:Ender_3_spacer.stl
G0 F6000 X37.925 Y155.44 Z0.2

Z0.3 vs Z0.2.

Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Lijkt me niet toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Esso21 op 25-09-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Esso21 zet die hele code eens neer (gebruik ff het </> knoppie)
Maar ja, zoiets kan het zijn maar dat is je 2e purgelijn en die deed het goed zei je...

[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 25-09-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
;FLAVOR:Marlin
;TIME:167
;Filament used: 0.0495336m
;Layer height: 0.16
;MINX:32.709
;MINY:149.775
;MINZ:0.2
;MAXX:40.308
;MAXY:157.374
;MAXZ:3
;Generated with Cura_SteamEngine 4.7.0
M140 S60
M105
M190 S60
M104 S195
M105
M109 S195
M82 ;absolute extrusion mode
; Ender 3 Custom Start G-code
G92 E0 ; Reset Extruder
G28 ; Home all axes
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish
G92 E0
G92 E0
G1 F1500 E-6
;LAYER_COUNT:16
;LAYER:0
M107
;MESH:Ender_3_spacer.stl
G0 F6000 X37.925 Y155.44 Z0.2
;TYPE:WALL-INNER
G1 F1500 E0
G1 F838 X38.043 Y155.342 E0.0039
G1 X38.143 Y155.25 E0.00736
G1 X38.235 Y155.154 E0.01074
G1 X38.324 Y155.052 E0.01419
G1 X38.413 Y154.936 E0.01791
G1 X38.507 Y154.791 E0.0223
G1 X38.575 Y154.675 E0.02573
G1 X38.642 Y154.542 E0.02952
G1 X38.697 Y154.407 E0.03322
G1 X38.738 Y154.285 E0.0365
G1 X38.777 Y154.155 E0.03995
G1 X38.806 Y154.019 E0.04349
G1 X38.829 Y153.884 E0.04697
G1 X38.847 Y153.698 E0.05173
G1 X38.848 Y153.484 E0.05717
G1 X38.837 Y153.341 E0.06082
G1 X38.82 Y153.205 E0.06431
G1 X38.784 Y153.022 E0.06906
G1 X38.745 Y152.885 E0.07268
G1 X38.703 Y152.762 E0.07599
G1 X38.652 Y152.632 E0.07954
G1 X38.59 Y152.504 E0.08316
G1 X38.525 Y152.387 E0.08657
G1 X38.456 Y152.275 E0.08991
G1 X38.372 Y152.157 E0.0936
G1 X38.286 Y152.053 E0.09703
G1 X38.2 Y151.956 E0.10033
G1 X38.094 Y151.852 E0.10411
G1 X37.96 Y151.739 E0.10857
G1 X37.847 Y151.655 E0.11215
G1 X37.732 Y151.579 E0.11566
G1 X37.607 Y151.506 E0.11934
G1 X37.484 Y151.448 E0.1228
G1 X37.368 Y151.398 E0.12602
G1 X37.239 Y151.35 E0.12952
G1 X37.097 Y151.308 E0.13329
G1 X36.961 Y151.279 E0.13682
G1 X36.835 Y151.258 E0.14007
G1 X36.7 Y151.242 E0.14353
G1 X36.558 Y151.235 E0.14715
G1 X36.376 Y151.237 E0.15178
G1 X36.235 Y151.251 E0.15539
G1 X36.103 Y151.27 E0.15878
G1 X35.97 Y151.296 E0.16223
G1 X35.833 Y151.333 E0.16584
G1 X35.7 Y151.378 E0.16941
G1 X35.572 Y151.43 E0.17293
G1 X35.458 Y151.485 E0.17615
G1 X35.342 Y151.544 E0.17946
G1 X35.204 Y151.63 E0.1836
G1 X35.002 Y151.783 E0.19004
G1 X34.864 Y151.91 E0.19482
G1 X34.764 Y152.013 E0.19847
G1 X34.68 Y152.116 E0.20185
G1 X34.597 Y152.223 E0.2053
G1 X34.516 Y152.347 E0.20906
G1 X34.448 Y152.465 E0.21253
G1 X34.389 Y152.585 E0.21593
G1 X34.336 Y152.705 E0.21927
G1 X34.289 Y152.832 E0.22271
G1 X34.246 Y152.974 E0.22649
G1 X34.206 Y153.155 E0.23121
G1 X34.187 Y153.282 E0.23447
G1 X34.171 Y153.424 E0.23811
G1 X34.169 Y153.562 E0.24162
G1 X34.17 Y153.695 E0.24501
G1 X34.184 Y153.841 E0.24874
G1 X34.202 Y153.968 E0.252
G1 X34.227 Y154.099 E0.25539
G1 X34.263 Y154.238 E0.25905
G1 X34.31 Y154.377 E0.26278
G1 X34.381 Y154.55 E0.26754
G1 X34.476 Y154.732 E0.27276
G1 X34.572 Y154.891 E0.27749
G1 X34.661 Y155.011 E0.28129
G1 X34.746 Y155.114 E0.28469
G1 X34.839 Y155.215 E0.28818
G1 X34.937 Y155.308 E0.29162
G1 X35.043 Y155.4 E0.29519
G1 X35.157 Y155.484 E0.29879
G1 X35.272 Y155.562 E0.30233
G1 X35.43 Y155.651 E0.30694
G1 X35.559 Y155.713 E0.31058
G1 X35.797 Y155.806 E0.31709
G1 X35.95 Y155.848 E0.32112
G1 X36.085 Y155.876 E0.32463
G1 X36.211 Y155.895 E0.32787
G1 X36.338 Y155.908 E0.33112
G1 X36.479 Y155.915 E0.33471
G1 X36.621 Y155.913 E0.33833
G1 X36.764 Y155.902 E0.34198
G1 X36.896 Y155.881 E0.34538
G1 X37.022 Y155.858 E0.34864
G1 X37.155 Y155.824 E0.35213
G1 X37.303 Y155.776 E0.35609
G1 X37.505 Y155.691 E0.36166
G1 X37.629 Y155.628 E0.3652
G1 X37.751 Y155.557 E0.36879
G1 X37.925 Y155.44 E0.37413
G0 F6000 X37.685 Y155.119
G1 F838 X37.78 Y155.041 E0.37726
G1 X37.863 Y154.964 E0.38014
G1 X37.94 Y154.884 E0.38296
G1 X38.014 Y154.799 E0.38583
G1 X38.086 Y154.705 E0.38884
G1 X38.167 Y154.581 E0.39261
G1 X38.223 Y154.485 E0.39544
G1 X38.277 Y154.377 E0.39851
G1 X38.322 Y154.267 E0.40154
G1 X38.357 Y154.164 E0.4043
G1 X38.389 Y154.056 E0.40717
G1 X38.413 Y153.944 E0.41008
G1 X38.432 Y153.831 E0.413
G1 X38.447 Y153.677 E0.41694
G1 X38.448 Y153.498 E0.42149
G1 X38.439 Y153.381 E0.42448
G1 X38.425 Y153.268 E0.42737
G1 X38.395 Y153.116 E0.43132
G1 X38.363 Y153.004 E0.43428
G1 X38.328 Y152.9 E0.43707
G1 X38.285 Y152.793 E0.44001
G1 X38.235 Y152.688 E0.44297
G1 X38.18 Y152.59 E0.44582
G1 X38.122 Y152.496 E0.44863
G1 X38.054 Y152.4 E0.45163
G1 X37.982 Y152.313 E0.4545
G1 X37.91 Y152.232 E0.45726
G1 X37.824 Y152.148 E0.46032
G1 X37.711 Y152.052 E0.46409
G1 X37.617 Y151.982 E0.46707
G1 X37.522 Y151.919 E0.46997
G1 X37.421 Y151.861 E0.47294
G1 X37.318 Y151.812 E0.47584
G1 X37.219 Y151.769 E0.47858
G1 X37.113 Y151.73 E0.48146
G1 X36.998 Y151.696 E0.48451
G1 X36.886 Y151.672 E0.48742
G1 X36.779 Y151.654 E0.49019
G1 X36.667 Y151.641 E0.49305
G1 X36.55 Y151.635 E0.49603
G1 X36.398 Y151.637 E0.4999
G1 X36.282 Y151.648 E0.50287
G1 X36.171 Y151.664 E0.50572
G1 X36.061 Y151.686 E0.50858
G1 X35.949 Y151.716 E0.51153
G1 X35.84 Y151.753 E0.51445
G1 X35.734 Y151.796 E0.51736
G1 X35.636 Y151.843 E0.52013
G1 X35.539 Y151.893 E0.52291
G1 X35.43 Y151.96 E0.52616
G1 X35.259 Y152.09 E0.53163
G1 X35.144 Y152.196 E0.53561
G1 X35.063 Y152.28 E0.53858
G1 X34.992 Y152.366 E0.54141
G1 X34.923 Y152.455 E0.54428
G1 X34.857 Y152.556 E0.54735
G1 X34.801 Y152.654 E0.55022
G1 X34.751 Y152.754 E0.55307
G1 X34.707 Y152.855 E0.55587
G1 X34.668 Y152.96 E0.55872
G1 X34.633 Y153.075 E0.56178
G1 X34.6 Y153.227 E0.56573
G1 X34.584 Y153.334 E0.56849
G1 X34.571 Y153.45 E0.57146
G1 X34.569 Y153.564 E0.57436
G1 X34.57 Y153.675 E0.57718
G1 X34.581 Y153.793 E0.5802
G1 X34.597 Y153.901 E0.58298
G1 X34.618 Y154.012 E0.58585
G1 X34.647 Y154.124 E0.58879
G1 X34.685 Y154.237 E0.59183
G1 X34.744 Y154.381 E0.59579
G1 X34.825 Y154.536 E0.60024
G1 X34.905 Y154.668 E0.60416
G1 X34.976 Y154.764 E0.6072
G1 X35.048 Y154.851 E0.61008
G1 X35.125 Y154.935 E0.61298
G1 X35.206 Y155.012 E0.61582
G1 X35.293 Y155.088 E0.61876
G1 X35.387 Y155.157 E0.62173
G1 X35.482 Y155.221 E0.62464
G1 X35.615 Y155.296 E0.62852
G1 X35.719 Y155.346 E0.63146
G1 X35.923 Y155.426 E0.63704
G1 X36.043 Y155.459 E0.6402
G1 X36.155 Y155.482 E0.64311
G1 X36.261 Y155.498 E0.64584
G1 X36.369 Y155.509 E0.6486
G1 X36.486 Y155.515 E0.65158
G1 X36.602 Y155.513 E0.65453
G1 X36.718 Y155.504 E0.6575
G1 X36.829 Y155.487 E0.66035
G1 X36.935 Y155.467 E0.6631
G1 X37.045 Y155.439 E0.66599
G1 X37.164 Y155.401 E0.66916
G1 X37.336 Y155.328 E0.67392
G1 X37.438 Y155.276 E0.67683
G1 X37.539 Y155.218 E0.67979
G1 X37.685 Y155.119 E0.68428
G0 F6000 X37.445 Y154.798
;TYPE:WALL-OUTER
G1 F838 X37.517 Y154.739 E0.68665
G1 X37.583 Y154.678 E0.68894
G1 X37.645 Y154.614 E0.69121
G1 X37.704 Y154.546 E0.6935
G1 X37.759 Y154.474 E0.6958
G1 X37.826 Y154.371 E0.69893
G1 X37.871 Y154.294 E0.7012
G1 X37.912 Y154.212 E0.70353
G1 X37.947 Y154.126 E0.70589
G1 X37.976 Y154.042 E0.70815
G1 X38.001 Y153.957 E0.71041
G1 X38.02 Y153.869 E0.7127
G1 X38.035 Y153.779 E0.71502
G1 X38.047 Y153.656 E0.71816
G1 X38.048 Y153.512 E0.72183
G1 X38.041 Y153.421 E0.72415
G1 X38.03 Y153.331 E0.72646
G1 X38.006 Y153.21 E0.7296
G1 X37.981 Y153.122 E0.73192
G1 X37.953 Y153.038 E0.73418
G1 X37.919 Y152.954 E0.73648
G1 X37.88 Y152.872 E0.73879
G1 X37.836 Y152.794 E0.74107
G1 X37.788 Y152.717 E0.74338
G1 X37.736 Y152.643 E0.74568
G1 X37.679 Y152.574 E0.74796
G1 X37.62 Y152.508 E0.75021
G1 X37.554 Y152.443 E0.75257
G1 X37.462 Y152.365 E0.75564
G1 X37.388 Y152.31 E0.75798
G1 X37.312 Y152.26 E0.7603
G1 X37.234 Y152.215 E0.76259
G1 X37.153 Y152.176 E0.76488
G1 X37.071 Y152.141 E0.76714
G1 X36.987 Y152.11 E0.76942
G1 X36.899 Y152.084 E0.77176
G1 X36.81 Y152.065 E0.77407
G1 X36.723 Y152.05 E0.77632
G1 X36.634 Y152.04 E0.7786
G1 X36.542 Y152.035 E0.78094
G1 X36.419 Y152.037 E0.78407
G1 X36.329 Y152.045 E0.78637
G1 X36.24 Y152.058 E0.78866
G1 X36.152 Y152.076 E0.79095
G1 X36.065 Y152.099 E0.79324
G1 X35.98 Y152.128 E0.79552
G1 X35.896 Y152.162 E0.79783
G1 X35.815 Y152.201 E0.80011
G1 X35.736 Y152.242 E0.80238
G1 X35.656 Y152.291 E0.80477
G1 X35.516 Y152.397 E0.80923
G1 X35.424 Y152.482 E0.81242
G1 X35.361 Y152.547 E0.81472
G1 X35.304 Y152.616 E0.817
G1 X35.249 Y152.687 E0.81929
G1 X35.198 Y152.765 E0.82166
G1 X35.154 Y152.842 E0.82391
G1 X35.114 Y152.923 E0.82621
G1 X35.078 Y153.005 E0.82849
G1 X35.047 Y153.089 E0.83077
G1 X35.02 Y153.176 E0.83309
G1 X34.994 Y153.298 E0.83626
G1 X34.981 Y153.385 E0.8385
G1 X34.971 Y153.476 E0.84083
G1 X34.969 Y153.566 E0.84312
G1 X34.97 Y153.655 E0.84538
G1 X34.978 Y153.746 E0.84771
G1 X34.991 Y153.834 E0.84997
G1 X35.008 Y153.923 E0.85228
G1 X35.031 Y154.01 E0.85457
G1 X35.06 Y154.098 E0.85692
G1 X35.107 Y154.212 E0.86006
G1 X35.173 Y154.339 E0.8637
G1 X35.238 Y154.445 E0.86687
G1 X35.292 Y154.519 E0.8692
G1 X35.349 Y154.588 E0.87147
G1 X35.41 Y154.654 E0.87376
G1 X35.475 Y154.716 E0.87605
G1 X35.544 Y154.776 E0.87837
G1 X35.617 Y154.83 E0.88068
G1 X35.692 Y154.88 E0.88298
G1 X35.8 Y154.941 E0.88613
G1 X35.881 Y154.98 E0.88842
G1 X35.962 Y155.013 E0.89065
G1 X36.047 Y155.045 E0.89296
G1 X36.137 Y155.07 E0.89533
G1 X36.225 Y155.088 E0.89762
G1 X36.311 Y155.101 E0.89983
G1 X36.4 Y155.11 E0.90211
G1 X36.492 Y155.115 E0.90445
G1 X36.582 Y155.113 E0.90674
G1 X36.673 Y155.106 E0.90907
G1 X36.761 Y155.093 E0.91133
G1 X36.848 Y155.076 E0.91358
G1 X36.936 Y155.054 E0.91589
G1 X37.025 Y155.026 E0.91827
G1 X37.167 Y154.965 E0.9222
G1 X37.248 Y154.924 E0.92451
G1 X37.326 Y154.879 E0.9268
G1 X37.445 Y154.798 E0.93046
G0 F6000 X37.708 Y155.15
G0 X38.277 Y155.386
G0 X38.461 Y155.594
G0 X38.602 Y155.724
;TYPE:WALL-INNER
G1 F838 X38.416 Y155.89 E0.93681
G1 X38.276 Y155.998 E0.9413
G1 X38.207 Y156.047 E0.94346
G1 X38.134 Y156.096 E0.94569
G1 X38.029 Y156.16 E0.94882
G1 X37.86 Y156.253 E0.95373
G1 X37.779 Y156.292 E0.95602
G1 X37.66 Y156.344 E0.95932
G1 X37.563 Y156.382 E0.96197
G1 X37.483 Y156.411 E0.96414
G1 X37.371 Y156.448 E0.96714
G1 X37.284 Y156.474 E0.96945
G1 X37.07 Y156.521 E0.97503
G1 X36.977 Y156.538 E0.97743
G1 X36.778 Y156.562 E0.98253
G1 X36.555 Y156.573 E0.98821
G1 X36.487 Y156.574 E0.98994
G1 X36.365 Y156.571 E0.99305
G1 X36.277 Y156.566 E0.99529
G1 X36.181 Y156.556 E0.99775
G1 X36.058 Y156.54 E1.0009
G1 X35.974 Y156.526 E1.00307
G1 X35.861 Y156.503 E1.006
G1 X35.773 Y156.482 E1.0083
G1 X35.656 Y156.451 E1.01138
G1 X35.463 Y156.387 E1.01656
G1 X35.302 Y156.321 E1.02099
G1 X35.191 Y156.269 E1.0241
G1 X35.113 Y156.23 E1.02632
G1 X35.029 Y156.184 E1.02876
G1 X34.928 Y156.124 E1.03175
G1 X34.833 Y156.062 E1.03464
G1 X34.685 Y155.958 E1.03924
G1 X34.612 Y155.898 E1.04164
G1 X34.44 Y155.746 E1.04748
G1 X34.377 Y155.685 E1.04971
G1 X34.294 Y155.597 E1.05279
G1 X34.239 Y155.534 E1.05492
G1 X34.112 Y155.381 E1.05998
G1 X34.043 Y155.283 E1.06303
G1 X33.982 Y155.191 E1.06584
G1 X33.932 Y155.111 E1.06824
G1 X33.882 Y155.023 E1.07081
G1 X33.828 Y154.922 E1.07373
G1 X33.794 Y154.853 E1.07568
G1 X33.758 Y154.769 E1.07801
G1 X33.667 Y154.536 E1.08437
G1 X33.645 Y154.469 E1.08617
G1 X33.619 Y154.377 E1.0886
G1 X33.587 Y154.255 E1.09181
G1 X33.549 Y154.066 E1.09672
G1 X33.536 Y153.972 E1.09913
G1 X33.524 Y153.868 E1.10179
G1 X33.515 Y153.76 E1.10455
G1 X33.509 Y153.586 E1.10898
G1 X33.512 Y153.456 E1.11229
G1 X33.523 Y153.286 E1.11662
G1 X33.555 Y153.053 E1.12261
G1 X33.573 Y152.958 E1.12507
G1 X33.594 Y152.862 E1.12757
G1 X33.617 Y152.777 E1.12981
G1 X33.648 Y152.675 E1.13252
G1 X33.682 Y152.571 E1.13531
G1 X33.717 Y152.477 E1.13786
G1 X33.756 Y152.383 E1.14045
G1 X33.799 Y152.287 E1.14312
G1 X33.838 Y152.209 E1.14534
G1 X33.896 Y152.102 E1.14844
G1 X33.952 Y152.005 E1.15129
G1 X33.984 Y151.953 E1.15284
G1 X34.111 Y151.772 E1.15847
G1 X34.221 Y151.633 E1.16298
G1 X34.342 Y151.499 E1.16757
G1 X34.458 Y151.384 E1.17173
G1 X34.622 Y151.243 E1.17723
G1 X34.695 Y151.185 E1.1796
G1 X34.758 Y151.139 E1.18159
G1 X34.852 Y151.075 E1.18448
G1 X34.948 Y151.013 E1.18739
G1 X35.032 Y150.964 E1.18986
G1 X35.128 Y150.912 E1.19264
G1 X35.201 Y150.875 E1.19472
G1 X35.306 Y150.827 E1.19766
G1 X35.399 Y150.788 E1.20023
G1 X35.502 Y150.748 E1.20304
G1 X35.581 Y150.722 E1.20516
G1 X35.683 Y150.692 E1.20786
G1 X35.8 Y150.66 E1.21095
G1 X35.887 Y150.64 E1.21322
G1 X35.971 Y150.624 E1.21539
G1 X36.102 Y150.603 E1.21877
G1 X36.194 Y150.591 E1.22113
G1 X36.277 Y150.583 E1.22325
G1 X36.387 Y150.578 E1.22605
G1 X36.501 Y150.575 E1.22896
G1 X36.575 Y150.576 E1.23084
G1 X36.704 Y150.582 E1.23412
G1 X36.804 Y150.59 E1.23668
G1 X36.892 Y150.6 E1.23893
G1 X36.983 Y150.613 E1.24127
G1 X37.109 Y150.636 E1.24453
G1 X37.197 Y150.655 E1.24682
G1 X37.29 Y150.678 E1.24926
G1 X37.398 Y150.709 E1.25212
G1 X37.485 Y150.738 E1.25445
G1 X37.565 Y150.767 E1.25661
G1 X37.686 Y150.817 E1.25995
G1 X37.774 Y150.856 E1.26239
G1 X37.884 Y150.908 E1.26549
G1 X38.036 Y150.992 E1.26991
G1 X38.125 Y151.048 E1.27258
G1 X38.292 Y151.162 E1.27773
G1 X38.291 Y151.163
G1 X38.399 Y151.245 E1.27975
G1 X38.441 Y151.279 E1.28112
G1 X38.621 Y151.444 E1.28733
G1 X38.676 Y151.5 E1.28933
G1 X38.825 Y151.669 E1.29506
G1 X38.87 Y151.724 E1.29687
G1 X38.933 Y151.808 E1.29954
G1 X38.996 Y151.899 E1.30236
G1 X39.052 Y151.984 E1.30495
G1 X39.1 Y152.064 E1.30732
G1 X39.16 Y152.171 E1.31045
G1 X39.202 Y152.251 E1.31274
G1 X39.29 Y152.45 E1.31828
G1 X39.323 Y152.536 E1.32062
G1 X39.384 Y152.719 E1.32553
G1 X39.416 Y152.836 E1.32862
G1 X39.434 Y152.912 E1.33061
G1 X39.458 Y153.027 E1.33359
G1 X39.476 Y153.126 E1.33616
G1 X39.487 Y153.204 E1.33816
G1 X39.497 Y153.315 E1.341
G1 X39.504 Y153.414 E1.34352
G1 X39.508 Y153.518 E1.34617
G1 X39.508 Y153.618 E1.34871
G1 X39.505 Y153.724 E1.35141
G1 X39.498 Y153.825 E1.35399
G1 X39.489 Y153.921 E1.35644
G1 X39.475 Y154.023 E1.35906
G1 X39.457 Y154.127 E1.36175
G1 X39.436 Y154.23 E1.36442
G1 X39.407 Y154.349 E1.36754
G1 X39.39 Y154.412 E1.3692
G1 X39.314 Y154.638 E1.37526
G1 X39.282 Y154.719 E1.37748
G1 X39.242 Y154.812 E1.38006
G1 X39.2 Y154.901 E1.38256
G1 X39.153 Y154.992 E1.38517
G1 X39.101 Y155.084 E1.38785
G1 X39.054 Y155.163 E1.39019
G1 X38.993 Y155.256 E1.39302
G1 X38.933 Y155.341 E1.39567
G1 X38.815 Y155.494 E1.40059
G1 X38.638 Y155.688 E1.40727
G1 X38.602 Y155.724 E1.40856
G0 F6000 X38.885 Y156.007
G1 F838 X38.798 Y156.087 E1.41157
G1 X38.7 Y156.173 E1.41489
G1 X38.701 Y156.174
G1 X38.616 Y156.242 E1.41645
G1 X38.519 Y156.316 E1.41955
G1 X38.43 Y156.379 E1.42233
G1 X38.342 Y156.438 E1.42502
G1 X38.232 Y156.505 E1.4283
G1 X38.127 Y156.564 E1.43137
G1 X38.033 Y156.614 E1.43408
G1 X37.939 Y156.659 E1.43673
G1 X37.82 Y156.711 E1.44003
G1 X37.709 Y156.755 E1.44307
G1 X37.607 Y156.791 E1.44582
G1 X37.494 Y156.828 E1.44885
G1 X37.399 Y156.856 E1.45137
G1 X37.38 Y156.862 E1.45187
G1 X37.284 Y156.884 E1.45438
G1 X37.155 Y156.912 E1.45774
G1 X37.036 Y156.934 E1.46082
G1 X36.825 Y156.958 E1.46622
G1 X36.814 Y156.96 E1.46651
G1 X36.704 Y156.967 E1.46931
G1 X36.573 Y156.973 E1.47265
G1 X36.478 Y156.974 E1.47506
G1 X36.352 Y156.97 E1.47827
G1 X36.236 Y156.964 E1.48123
G1 X36.129 Y156.953 E1.48396
G1 X36.006 Y156.937 E1.48712
G1 X35.894 Y156.918 E1.49001
G1 X35.781 Y156.895 E1.49294
G1 X35.671 Y156.869 E1.49582
G1 X35.554 Y156.838 E1.4989
G1 X35.45 Y156.805 E1.50168
G1 X35.326 Y156.763 E1.50501
G1 X35.24 Y156.729 E1.50736
G1 X35.132 Y156.683 E1.51035
G1 X35.02 Y156.63 E1.5135
G1 X34.921 Y156.581 E1.51631
G1 X34.825 Y156.528 E1.5191
G1 X34.724 Y156.468 E1.52209
G1 X34.615 Y156.397 E1.5254
G1 X34.518 Y156.33 E1.5284
G1 X34.435 Y156.27 E1.531
G1 X34.349 Y156.2 E1.53383
G1 X34.256 Y156.119 E1.53696
G1 X34.162 Y156.034 E1.54019
G1 X34.09 Y155.964 E1.54274
G1 X34.003 Y155.872 E1.54597
G1 X33.938 Y155.798 E1.54847
G1 X33.85 Y155.693 E1.55196
G1 X33.791 Y155.619 E1.55437
G1 X33.717 Y155.515 E1.55761
G1 X33.649 Y155.413 E1.56073
G1 X33.588 Y155.315 E1.56367
G1 X33.534 Y155.219 E1.56647
G1 X33.476 Y155.111 E1.56959
G1 X33.471 Y155.1 E1.5699
G1 X33.427 Y155.012 E1.5724
G1 X33.385 Y154.915 E1.57509
G1 X33.294 Y154.682 E1.58146
G1 X33.265 Y154.593 E1.58384
G1 X33.262 Y154.58 E1.58418
G1 X33.233 Y154.482 E1.58678
G1 X33.2 Y154.357 E1.59007
G1 X33.155 Y154.135 E1.59583
G1 X33.154 Y154.121 E1.59619
G1 X33.14 Y154.027 E1.59861
G1 X33.125 Y153.901 E1.60183
G1 X33.116 Y153.793 E1.60459
G1 X33.111 Y153.672 E1.60767
G1 X33.109 Y153.577 E1.61009
G1 X33.112 Y153.447 E1.6134
G1 X33.118 Y153.335 E1.61625
G1 X33.126 Y153.234 E1.61883
G1 X33.142 Y153.111 E1.62199
G1 X33.162 Y152.977 E1.62543
G1 X33.182 Y152.873 E1.62813
G1 X33.203 Y152.777 E1.63063
G1 X33.234 Y152.661 E1.63368
G1 X33.268 Y152.549 E1.63666
G1 X33.308 Y152.428 E1.63991
G1 X33.344 Y152.334 E1.64247
G1 X33.391 Y152.219 E1.64563
G1 X33.441 Y152.108 E1.64872
G1 X33.486 Y152.018 E1.65129
G1 X33.544 Y151.911 E1.65438
G1 X33.606 Y151.804 E1.65753
G1 X33.646 Y151.741 E1.65943
G1 X33.657 Y151.723 E1.65996
G1 X33.796 Y151.525 E1.66612
G1 X33.872 Y151.428 E1.66925
G1 X33.924 Y151.365 E1.67133
G1 X34.045 Y151.231 E1.67593
G1 X34.101 Y151.174 E1.67796
G1 X34.179 Y151.098 E1.68073
G1 X34.192 Y151.087 E1.68116
G1 X34.263 Y151.023 E1.6836
G1 X34.363 Y150.938 E1.68694
G1 X34.454 Y150.865 E1.6899
G1 X34.532 Y150.809 E1.69235
G1 X34.636 Y150.738 E1.69555
G1 X34.739 Y150.672 E1.69866
G1 X34.829 Y150.619 E1.70132
G1 X34.938 Y150.56 E1.70448
G1 X35.035 Y150.511 E1.70724
G1 X35.151 Y150.458 E1.71049
G1 X35.244 Y150.419 E1.71305
G1 X35.371 Y150.37 E1.71651
G1 X35.456 Y150.342 E1.71879
G1 X35.577 Y150.306 E1.722
G1 X35.701 Y150.272 E1.72528
G1 X35.801 Y150.249 E1.72789
G1 X35.906 Y150.229 E1.73061
G1 X36.04 Y150.207 E1.73406
G1 X36.144 Y150.194 E1.73673
G1 X36.259 Y150.183 E1.73967
G1 X36.369 Y150.178 E1.74247
G1 X36.495 Y150.175 E1.74568
G1 X36.594 Y150.176 E1.7482
G1 X36.723 Y150.182 E1.75148
G1 X36.836 Y150.191 E1.75437
G1 X36.948 Y150.204 E1.75723
G1 X37.054 Y150.219 E1.75996
G1 X37.188 Y150.243 E1.76342
G1 X37.283 Y150.264 E1.7659
G1 X37.399 Y150.293 E1.76894
G1 X37.515 Y150.326 E1.77201
G1 X37.622 Y150.362 E1.77488
G1 X37.718 Y150.397 E1.77748
G1 X37.839 Y150.447 E1.78081
G1 X37.945 Y150.494 E1.78376
G1 X38.055 Y150.546 E1.78686
G1 X38.249 Y150.653 E1.7925
G1 X38.338 Y150.709 E1.79517
G1 X38.442 Y150.779 E1.79836
G1 X38.523 Y150.837 E1.8009
G1 X38.533 Y150.844 E1.80121
G1 X38.641 Y150.926 E1.80466
G1 X38.708 Y150.981 E1.80686
G1 X38.806 Y151.069 E1.81021
G1 X38.894 Y151.151 E1.81327
G1 X38.961 Y151.219 E1.8157
G1 X39.046 Y151.313 E1.81893
G1 X39.127 Y151.406 E1.82206
G1 X39.19 Y151.484 E1.82462
G1 X39.262 Y151.58 E1.82767
G1 X39.325 Y151.671 E1.83049
G1 X39.396 Y151.779 E1.83377
G1 X39.449 Y151.868 E1.83641
G1 X39.509 Y151.975 E1.83953
G1 X39.556 Y152.067 E1.84216
G1 X39.568 Y152.089 E1.8428
G1 X39.656 Y152.288 E1.84833
G1 X39.696 Y152.391 E1.85114
G1 X39.77 Y152.613 E1.8571
G1 X39.802 Y152.73 E1.86019
G1 X39.826 Y152.83 E1.8628
G1 X39.85 Y152.945 E1.86579
G1 X39.872 Y153.072 E1.86907
G1 X39.882 Y153.149 E1.87105
G1 X39.885 Y153.167 E1.87151
G1 X39.896 Y153.287 E1.87458
G1 X39.904 Y153.4 E1.87746
G1 X39.908 Y153.518 E1.88046
G1 X39.908 Y153.631 E1.88334
G1 X39.904 Y153.753 E1.88644
G1 X39.896 Y153.864 E1.88928
G1 X39.885 Y153.976 E1.89214
G1 X39.869 Y154.092 E1.89512
G1 X39.849 Y154.207 E1.89809
G1 X39.825 Y154.325 E1.90115
G1 X39.796 Y154.444 E1.90427
G1 X39.77 Y154.537 E1.90673
G1 X39.731 Y154.656 E1.90991
G1 X39.687 Y154.783 E1.91333
G1 X39.655 Y154.865 E1.91557
G1 X39.604 Y154.981 E1.9188
G1 X39.554 Y155.088 E1.9218
G1 X39.506 Y155.179 E1.92442
G1 X39.444 Y155.289 E1.92763
G1 X39.389 Y155.381 E1.93036
G1 X39.32 Y155.487 E1.93358
G1 X39.26 Y155.572 E1.93622
G1 X39.122 Y155.751 E1.94198
G1 X39.04 Y155.843 E1.94511
G1 X38.953 Y155.937 E1.94837
G1 X38.954 Y155.938
G1 X38.885 Y156.007 E1.95084
G0 F6000 X39.157 Y156.3
;TYPE:WALL-OUTER
G1 F838 X39.062 Y156.388 E1.95414
G1 X38.964 Y156.474 E1.95746
G1 X38.859 Y156.56 E1.96091
G1 X38.762 Y156.634 E1.96401
G1 X38.652 Y156.712 E1.96744
G1 X38.55 Y156.78 E1.97056
G1 X38.44 Y156.847 E1.97384
G1 X38.322 Y156.913 E1.97728
G1 X38.207 Y156.974 E1.98059
G1 X38.097 Y157.027 E1.9837
G1 X37.978 Y157.078 E1.98699
G1 X37.851 Y157.129 E1.99048
G1 X37.732 Y157.171 E1.99369
G1 X37.613 Y157.21 E1.99687
G1 X37.483 Y157.248 E2.00032
G1 X37.366 Y157.276 E2.00338
G1 X37.237 Y157.303 E2.00673
G1 X37.103 Y157.328 E2.0102
G1 X36.984 Y157.344 E2.01326
G1 X36.858 Y157.358 E2.01648
G1 X36.722 Y157.367 E2.01995
G1 X36.591 Y157.373 E2.02329
G1 X36.469 Y157.374 E2.02639
G1 X36.34 Y157.37 E2.02968
G1 X36.204 Y157.362 E2.03314
G1 X36.076 Y157.35 E2.03641
G1 X35.948 Y157.333 E2.0397
G1 X35.828 Y157.313 E2.04279
G1 X35.701 Y157.287 E2.04609
G1 X35.569 Y157.256 E2.04954
G1 X35.452 Y157.225 E2.05262
G1 X35.322 Y157.184 E2.05609
G1 X35.198 Y157.142 E2.05942
G1 X35.086 Y157.098 E2.06248
G1 X34.961 Y157.045 E2.06594
G1 X34.849 Y156.992 E2.06909
G1 X34.728 Y156.932 E2.07253
G1 X34.62 Y156.872 E2.07567
G1 X34.511 Y156.807 E2.0789
G1 X34.397 Y156.733 E2.08236
G1 X34.29 Y156.659 E2.08567
G1 X34.192 Y156.587 E2.08876
G1 X34.086 Y156.502 E2.09222
G1 X33.993 Y156.421 E2.09536
G1 X33.893 Y156.33 E2.0988
G1 X33.799 Y156.239 E2.10213
G1 X33.712 Y156.147 E2.10535
G1 X33.631 Y156.055 E2.10847
G1 X33.543 Y155.95 E2.11195
G1 X33.468 Y155.854 E2.11505
G1 X33.392 Y155.748 E2.11837
G1 X33.317 Y155.636 E2.1218
G1 X33.249 Y155.527 E2.12507
G1 X33.186 Y155.416 E2.12832
G1 X33.124 Y155.301 E2.13164
G1 X33.066 Y155.185 E2.13494
G1 X33.018 Y155.075 E2.13799
G1 X32.967 Y154.948 E2.14148
G1 X32.92 Y154.825 E2.14483
G1 X32.881 Y154.705 E2.14804
G1 X32.845 Y154.581 E2.15132
G1 X32.813 Y154.456 E2.15461
G1 X32.785 Y154.33 E2.15789
G1 X32.762 Y154.212 E2.16095
G1 X32.744 Y154.081 E2.16431
G1 X32.727 Y153.946 E2.16778
G1 X32.717 Y153.826 E2.17084
G1 X32.711 Y153.69 E2.1743
G1 X32.709 Y153.568 E2.17741
G1 X32.712 Y153.438 E2.18072
G1 X32.719 Y153.302 E2.18418
G1 X32.729 Y153.182 E2.18724
G1 X32.746 Y153.052 E2.19058
G1 X32.766 Y152.918 E2.19403
G1 X32.789 Y152.798 E2.19714
G1 X32.817 Y152.673 E2.2004
G1 X32.851 Y152.547 E2.20372
G1 X32.888 Y152.423 E2.20701
G1 X32.928 Y152.302 E2.21025
G1 X32.974 Y152.181 E2.21355
G1 X33.026 Y152.055 E2.21701
G1 X33.076 Y151.944 E2.22011
G1 X33.134 Y151.829 E2.22339
G1 X33.198 Y151.71 E2.22683
G1 X33.26 Y151.603 E2.22997
G1 X33.328 Y151.495 E2.23322
G1 X33.402 Y151.388 E2.23653
G1 X33.481 Y151.278 E2.23998
G1 X33.557 Y151.181 E2.24311
G1 X33.639 Y151.082 E2.24638
G1 X33.64 Y151.083 E2.24642
G1 X33.731 Y150.982 E2.24988
G1 X33.73 Y150.981 E2.24991
G1 X33.815 Y150.894 E2.25301
G1 X33.913 Y150.799 E2.25648
G1 X34.004 Y150.718 E2.25958
G1 X34.104 Y150.633 E2.26292
G1 X34.21 Y150.548 E2.26638
G1 X34.307 Y150.478 E2.26942
G1 X34.42 Y150.401 E2.2729
G1 X34.523 Y150.335 E2.27601
G1 X34.639 Y150.267 E2.27943
G1 X34.748 Y150.208 E2.28259
G1 X34.869 Y150.147 E2.28604
G1 X34.985 Y150.094 E2.28928
G1 X35.1 Y150.046 E2.29245
G1 X35.227 Y149.997 E2.29591
G1 X35.341 Y149.959 E2.29897
G1 X35.471 Y149.92 E2.30243
G1 X35.598 Y149.885 E2.30578
G1 X35.721 Y149.857 E2.30899
G1 X35.841 Y149.834 E2.3121
G1 X35.975 Y149.812 E2.31555
G1 X36.098 Y149.797 E2.3187
G1 X36.224 Y149.785 E2.32192
G1 X36.36 Y149.778 E2.32539
G1 X36.489 Y149.775 E2.32867
G1 X36.612 Y149.776 E2.3318
G1 X36.747 Y149.782 E2.33524
G1 X36.869 Y149.792 E2.33836
G1 X37.004 Y149.808 E2.34181
G1 X37.125 Y149.825 E2.34492
G1 X37.259 Y149.849 E2.34839
G1 X37.38 Y149.876 E2.35154
G1 X37.512 Y149.909 E2.355
G1 X37.628 Y149.943 E2.35808
G1 X37.757 Y149.986 E2.36154
G1 X37.871 Y150.027 E2.36462
G1 X37.992 Y150.077 E2.36795
G1 X38.116 Y150.132 E2.3714
G1 X38.226 Y150.184 E2.3745
G1 X38.341 Y150.246 E2.37782
G1 X38.452 Y150.309 E2.38107
G1 X38.561 Y150.377 E2.38434
G1 X38.674 Y150.453 E2.38781
G1 X38.775 Y150.525 E2.39096
G1 X38.883 Y150.607 E2.39441
G1 X38.975 Y150.683 E2.39745
G1 X39.073 Y150.771 E2.4008
G1 X39.167 Y150.859 E2.40408
G1 X39.257 Y150.95 E2.40733
G1 X39.348 Y151.05 E2.41077
G1 X39.429 Y151.143 E2.41391
G1 X39.51 Y151.244 E2.4172
G1 X39.591 Y151.352 E2.42064
G1 X39.661 Y151.453 E2.42377
G1 X39.731 Y151.561 E2.42704
G1 X39.798 Y151.673 E2.43036
G1 X39.864 Y151.791 E2.4338
G1 X39.923 Y151.905 E2.43707
G1 X39.974 Y152.016 E2.44018
G1 X40.025 Y152.134 E2.44345
G1 X40.074 Y152.261 E2.44691
G1 X40.114 Y152.377 E2.45003
G1 X40.156 Y152.507 E2.45351
G1 X40.188 Y152.624 E2.45659
G1 X40.218 Y152.75 E2.45989
G1 X40.244 Y152.877 E2.46319
G1 X40.266 Y153.004 E2.46647
G1 X40.283 Y153.13 E2.4697
G1 X40.295 Y153.259 E2.473
G1 X40.304 Y153.388 E2.47629
G1 X40.308 Y153.518 E2.4796
G1 X40.308 Y153.646 E2.48286
G1 X40.303 Y153.782 E2.48632
G1 X40.294 Y153.904 E2.48943
G1 X40.281 Y154.032 E2.4927
G1 X40.263 Y154.16 E2.49599
G1 X40.241 Y154.287 E2.49927
G1 X40.214 Y154.42 E2.50273
G1 X40.185 Y154.539 E2.50584
G1 X40.15 Y154.663 E2.50912
G1 X40.109 Y154.787 E2.51244
G1 X40.065 Y154.914 E2.51586
G1 X40.021 Y155.026 E2.51893
G1 X39.966 Y155.151 E2.5224
G1 X39.91 Y155.27 E2.52575
G1 X39.854 Y155.377 E2.52882
G1 X39.787 Y155.495 E2.53227
G1 X39.724 Y155.6 E2.53539
G1 X39.65 Y155.713 E2.53882
G1 X39.579 Y155.814 E2.54197
G1 X39.5 Y155.918 E2.54529
G1 X39.421 Y156.017 E2.54851
G1 X39.334 Y156.115 E2.55185
G1 X39.247 Y156.209 E2.5551
G1 X39.157 Y156.3 E2.55836
G0 F6000 X38.851 Y155.984
G0 X36.771 Y156.391
G0 X35.895 Y156.336
G0 X35.117 Y156.037
G0 X34.263 Y155.391
G0 X34.303 Y155.359
;TYPE:SKIN
G1 F838 X34.728 Y155.784 E2.57365
G0 F6000 X35.229 Y155.72
G1 F838 X35.843 Y156.334 E2.59575
G0 F6000 X36.116 Y156.041
G1 F838 X36.487 Y156.412 E2.6091
G0 F6000 X36.707 Y156.066
G1 F838 X37.007 Y156.367 E2.61991
G0 F6000 X37.186 Y155.98
G1 F838 X37.455 Y156.249 E2.62959
G0 F6000 X37.847 Y156.076
G1 F838 X37.595 Y155.823 E2.63868
G0 F6000 X37.951 Y155.614
G1 F838 X38.194 Y155.856 E2.6474
G0 F6000 X38.501 Y155.598
G1 F838 X38.26 Y155.357 E2.65607
G0 F6000 X38.523 Y155.054
G1 F838 X38.765 Y155.296 E2.66478
G0 F6000 X38.989 Y154.955
G1 F838 X38.738 Y154.703 E2.67383
G0 F6000 X38.9 Y154.3
G1 F838 X39.168 Y154.568 E2.68348
G0 F6000 X39.293 Y154.128
G1 F838 X38.994 Y153.828 E2.69425

G1 X39.793 Y154.118 E49.1639
G1 X39.771 Y154.237 E49.16752
G1 X39.749 Y154.339 E49.17065
G1 X39.718 Y154.462 E49.17444
G1 X39.682 Y154.585 E49.17828
G1 X39.643 Y154.699 E49.18189
G1 X39.557 Y154.916 E49.18887
G1 X39.506 Y155.025 E49.19248
G1 X39.446 Y155.142 E49.19641
G1 X39.392 Y155.242 E49.19982
G1 X39.328 Y155.349 E49.20355
G1 X39.271 Y155.437 E49.20669
G1 X39.265 Y155.442 E49.20692
G1 X39.199 Y155.535 E49.21033
G1 X39.118 Y155.643 E49.21437
G1 X38.974 Y155.814 E49.22107
G1 X38.969 Y155.817 E49.22124
G0 F9000 X38.697 Y155.472
G0 X38.487 Y155.301
;TYPE:SKIN
G1 F600 X38.349 Y155.446 E49.22516
G1 X37.688 Y155.916 E49.24105
G1 X36.817 Y156.177 E49.25886
G1 X35.917 Y156.125 E49.27652
G1 X35.47 Y155.961 E49.28585
G1 X34.655 Y155.428 E49.30493
G1 X34.121 Y154.612 E49.32403
G1 X33.9 Y153.826 E49.34003
G1 X33.941 Y153.017 E49.3559
G1 X34.265 Y152.21 E49.37293
G1 X34.78 Y151.594 E49.38866
G1 X35.475 Y151.158 E49.40473
G1 X36.402 Y150.953 E49.42333
G1 X37.02 Y151.005 E49.43548
G1 X37.427 Y151.13 E49.44382
G0 F9000 X37.642 Y151.062
G1 F600 X39.015 Y152.435 E49.47288
G0 F9000 X38.954 Y152.657
G1 F600 X39.079 Y153.064 E49.48277
G1 X39.113 Y153.947 E49.50329
G1 X38.831 Y154.797 E49.52408
G1 X38.613 Y155.144 E49.5336
G0 F9000 X38.685 Y155.22
;TIME_ELAPSED:167.073223
G1 F1500 E43.5336
M140 S0
M107
G91 ;Relative positioning
G1 E-2 F2700 ;Retract a bit
G1 E-2 Z0.2 F2400 ;Retract and raise Z
G1 X5 Y5 F3000 ;Wipe out
G1 Z10 ;Raise Z more
G90 ;Absolute positionning

G1 X0 Y235 ;Present print
M106 S0 ;Turn-off fan
M104 S0 ;Turn-off hotend
M140 S0 ;Turn-off bed

M84 X Y E ;Disable all steppers but Z

M82 ;absolute extrusion mode
M104 S0
;End of Gcode
;SETTING_3 {"global_quality": "[general]\\nversion = 4\\nname = 123-3D lichtgrij
;SETTING_3 s 1.8 dikte\\ndefinition = creality_ender3\\n\\n[metadata]\\ntype = q
;SETTING_3 uality_changes\\nsetting_version = 15\\nquality_type = adaptive\\n\\n
;SETTING_3 [values]\\nadhesion_type = none\\nadhesion_z_offset = 0\\nlayer_heigh
;SETTING_3 t_0 = 0.2\\nmaterial_bed_temperature = 60\\n\\n", "extruder_quality":
;SETTING_3  ["[general]\\nversion = 4\\nname = 123-3D lichtgrijs 1.8 dikte\\ndef
;SETTING_3 inition = creality_ender3\\n\\n[metadata]\\ntype = quality_changes\\n
;SETTING_3 intent_category = default\\nsetting_version = 15\\nposition = 0\\nqua
;SETTING_3 lity_type = adaptive\\n\\n[values]\\ninfill_sparse_density = 100\\nma
;SETTING_3 terial_flow = 90\\nmaterial_flow_layer_0 = 85\\nmaterial_print_temper
;SETTING_3 ature = 195\\nretraction_amount = 6\\nretraction_hop_enabled = False\
;SETTING_3 \nretraction_hop_only_when_collides = True\\nretraction_speed = 25\\n
;SETTING_3 skirt_line_count = 1\\nspeed_print = 45\\nspeed_topbottom = 15\\nz_se
;SETTING_3 am_corner = z_seam_corner_inner\\n\\n"]}

Past er niet helemaal in? Hoe maak ik dat kleiner? 8)7

Heb ook de first layer van TeachingTech gedaan, die doet overal behalve het midden wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@Esso21
Ik heb het niet helemaal gevolgd maar:
Regel 957 : G1 F1500 E43.5336
Is dat jou na lekken niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Esso21 je probleem was toch na je purge lijn dat hij niet meer plakte of na een skirt.
Sowieso zie je dat je purge lijn op 0.3 hoogte geprint word en je eerste laag op 0.2 (lijn 24 en 37)
Maargoed, dat is dichter op je bed dus zou wel moeten plakken.
Als je die van TT wel werkt behalve het midden zal het het toch in je slicer zitten (die je gcode genereert dus).
Dat hij dan in het midden niet lekker plakt zal een dip in je bed zijn waar je een stukje alufolie onder kan doen bijvoorbeeld. Heb je en ABL?
Waar is die gcode trouwens van?
Raar dingetje inderdaad wat @kmichael aangeeft....

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 25-09-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:19
Vandaag heb ik de fan van de psu vervangen door een 120mm variant die ik nog had liggen. Ik dacht altijd dat de fan van de hotend het meeste lawaai maakte maar eigenlijk valt die nog wel mee vergeleken met de fan van de psu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoHGMlpRCKQ104F91y4-EbTiNPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOa3tb2jNuqN96PAS0eK1ghL.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: PcDCch

• Esso21
@DRuw @kmichael

(Heb een gedeelte van de code gedelete omdat hij gewoon te groot was :)

De eerste lijn (wat schijnbaar purge lijn heet?) plakt prima. Vervolgens de skirt vaak ook nog wel. Daarna lijkt hij omhoog te gaan en dat is haaks van wat er in de gcode staat.

Als ik hem op de printer een z offset van -0.3 geef dan komt hij weer op juiste hoogte.

Het rare is, als ik hem wil levelen en ik doe auto home dan is hij wel kort bij het printbed, het verschil is visueel zichtbaar.

Goede tip van alu folie, is zeker wel een precies werkje?

Ik slice met Cura. Ik heb (zover ik weet nergens aangepast dat hij de hoogte in moet gaan. Ik snap dan ook niet dat het 0punt van autohome lager ligt dan wanneer de printer zelf bezig gaat...

Edit: Ik heb trouwens mijn printbed schoongemaakt met beetje dreft en water, kan dit ervoor hebben gezorgd dat het minder goed hecht?

[ Voor 8% gewijzigd door Esso21 op 26-09-2020 12:50 ]

nee, door dreft hecht het juist goed (mis je dit wel hebt weggespoeld natuurlijk...).,
Daarbij ga ik even uit van een magnetisch bed.
Heb je ook een ABL?
ik blijf denken dat het in je slicer settings zit.
Wat heb je als printerinstellingen en extruder code verder ingevoerd in Cura?

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Soms wordt ik zo moe van de ender, gisteren lekker geprint en vandaag wil het niet lukken.
Zelfde settings en pla en toch verdomd ie het :/

• Esso21
@DRuw
Ja heb hem daarna goed afgespoeld en drooggemaakt met keukenrol.

Nee de V2 heeft zon speciaal carborium achtig iets wat beter hecht wanneer het warm is.

Geen ABL, maar met dit geauhoer van de eerste laag opeens krom heb ik wel erg de neiging om dat snel aan te schaffen.

Eerste laag nu tijdens het printen naar beneden gedaan met wel -0.50 :( Terwijl het met het levelen vanaf home dus niet eens een papiertje meer tussen past.

Ziet er overigens uit dat mijn benchy er wel degelijk uit komt. Het zit hem dus echt voornamelijk in die eerste laag en het dus alsmaar iets doorlekken nadat die extrude :( Lijkt wel alsof het hotend te warm wordt en dat er te veel PLA al week/vloeibaar/uitzet.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Waar mis ik ergens een afslag, cura slizer geeft aan in 12 uur klaar, octoprint meld nog 2,5 dag remaining..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
mutsje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:29:
Waar mis ik ergens een afslag, cura slizer geeft aan in 12 uur klaar, octoprint meld nog 2,5 dag remaining..
Op het begin is dat nooit accuraat. Probeer is de PrintTimeGenius Plugin, zij beweren een betere estimated time te kunnen geven.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Christoxz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:34:
[...]

Op het begin is dat nooit accuraat. Probeer is de PrintTimeGenius Plugin, zij beweren een betere estimated time te kunnen geven.
Ga ik zoeken , kan je die inladen terwijl ding staat te printen, naja... vraag gaat zichzelf wel beantwoorden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:58:
[...]

Ga ik zoeken , kan je die inladen terwijl ding staat te printen, naja... vraag gaat zichzelf wel beantwoorden :+
Nope plugins kun je niet mee klooien tijdens print

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw kwam ik ook achter ja :) maar geeft niet aldoende leert men.

Vrouw komt naar beneden, het gaat helemaal mis met de printer.... via octopi alvast cancle commando gegeven. Print losgelaten van plaat. Glasplaat is/was goed schoongeboend. Maar goed. SD kaart maar eens geladen met de bin die ik zelf gecompileerd heb, dan maar geen scherm. Bleek in de firmware het juiste scherm al gedifineerd was :+ dus ik heb nu een CR-20 die compleet omgekit is van ext1 + ext 2 naar 8 breadbord pins. Draaien werkt wel net andersom? Homing doet het goed in ieder geval. Mocht het niet goed gegaan zijn was ik @DRuw gaan stalken (doe ik sowieso al in pm's :+ ) Nu zaak af laten koelen en weer dicht schroeven. Zal nog duidelijke foto's maken zodat mensen met een CR-20 ook eenvoudig een skr mini E3 v1.2 kunnen installeren.

Nu alleen de error SD Card initialization failed nog wegpoetsen. Die zie ik prominent op de display, maar pffff heb weer display :+

[ Voor 91% gewijzigd door mutsje op 26-09-2020 16:49 ]

Nice! Hoe bedoel je draaien werkt andersom?
Iedere beweging kun je in de firmware omdraaien met in de code de invert false naar true te zetten maar weet niet of je dat bedoeld.
Ik had net echt een briljante fuckup.
Als je een nieuwe spool aanbreekt zit het begin aan de zijkant door een gaatje heen waar de spoolrand naar binnen zit gebogen.
BUIG DAT TERUG...
anders blijf je filament er dus aan hangen en is je printer lucht aan het printen in je 5 uur printje....
Nu terug gebogen en opnieuw gestart.
Ik heb verder dus niets veranderd alleen de temp naar 190.
Ik wilde even een teddybeer voor m'n dochter printen en ik zie een hoop blobjes in z'n vacht. Nouja voor een teddybeer maakt dat dus niet uit haha.
Als die abl nou eens binnenkomt zet ik die skr erin en print hem nog een keer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hyh3_ZWmjFnhj7inwjgfRw1mg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9M3OpmxDE3S4scJRUOYChjd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkvG46W-jJtM4IsKYzgaG7dEKYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xsohf8Lbe2i367okN9FKnfxT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcVhY-YVIN36xod87RQK2u4OwrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK9hOTxZyJzr50s6vxo8PmkE.jpg?f=fotoalbum_tile

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

De draaiknop werkt nu net andersom, dat intereseert me echt helemaal niks :) kwestie van aanpassen met draaien. Ben al lang blij dat display het weer doet.

Weer terug bij af, bij 1e lijn ramt printer weer zover door naar achteren dat die niet verder kan en wil door rammen. Dus even weer M502 en M500 uitvoeren en maar hopen...word beetje moedeloos ervan :)

Goed..... M502 & M500 helpen niet meer... printer is schijnbaar zijn settings kwijt ergens waarin de plaat omvang definieerd wordt waar die kan printen. Dat word weer uitzoeken sight. |:(

[ Voor 61% gewijzigd door mutsje op 26-09-2020 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
De keuze heb ik gemaakt om de Ender 3 in een Ikea Lack kast te zetten. Vandaag 2 tafels gekocht.

Alleen zijn er op thingverse veel ontwerpen te vinden moet alleen de beste uit kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
Evertt schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:48:
De keuze heb ik gemaakt om de Ender 3 in een Ikea Lack kast te zetten. Vandaag 2 tafels gekocht.

Alleen zijn er op thingverse veel ontwerpen te vinden moet alleen de beste uit kiezen.
Oké

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mijne is de beste.... Lol

Edit: printje van 5:37 uur is af op de standaard ender 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DYlavo-LmW5W0eBvV5LFDtac2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFUHxD7T7JywJxZBQ9l79w0z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih_2t6zE7tUCFxpS_ebI1zWJRtY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK2j9Rvz3HGw3ufQi7MPj5Bq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M-WShjXsScCAbcoR7vXnKwWw08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bBq0kaT21eKzIdT6kYa6YYW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQictQVStEXPEyhRr7O007BkGsk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0SGT04bZwfVrIjRwoP3JHIZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f1grqtegZ4jPA_4Pvh-OpWypgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KD9ttQJ6CyoSElsA7kZtWEZ8.jpg?f=fotoalbum_tile

Even met een stift de letters leesbaar maken en morgen m'n dochter blij maken.
Als de skr en abl erin zitten print ik hem nog een keer. Daarna m'n slicer profiel tunen.
Eigenlijk zou ik nog een direct drive monteren maar even kijken of dat een nette voor is voor op de 5
Print is niet slecht maar dat komt meer omdat je een teddybeer gewoon niet kunt verpesten:)
Hij is aardig grof, stringing tussen z'n oren en poten en mist gewoonweg wat smoothness zegmaar.
Op 0.2 geprint (anders duurde hij een dag) maar hij kan zeker gladder.
Gewoon een tof ding voor een kiddo van 5:)

[ Voor 102% gewijzigd door DRuw op 26-09-2020 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
kmichael schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:16:
@DRuw
zolang het nodig is....

Gevonden, de nozzle ging langzaam losser zitten, deze ging iets naar beneden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:34:
Mijne is de beste.... Lol

Edit: printje van 5:37 uur is af op de standaard ender 5:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Even met een stift de letters leesbaar maken en morgen m'n dochter blij maken.
Als de skr en abl erin zitten print ik hem nog een keer. Daarna m'n slicer profiel tunen.
Eigenlijk zou ik nog een direct drive monteren maar even kijken of dat een nette voor is voor op de 5
Print is niet slecht maar dat komt meer omdat je een teddybeer gewoon niet kunt verpesten:)
Hij is aardig grof, stringing tussen z'n oren en poten en mist gewoonweg wat smoothness zegmaar.
Op 0.2 geprint (anders duurde hij een dag) maar hij kan zeker gladder.
Gewoon een tof ding voor een kiddo van 5:)
Netjes. De beer heeft denk ik vacht structuur? Geen hele strakke huid?

Moet zeggen dat ik zelf vooral kleine detail dingen print met mijn E5, hoofdzakelijk op 0.12mm.
Wel iets stringing, maar print anders een keer een test? Kun je goed zien waar je uitdaging zit? Ben wel benieuwd hoe die er naast die van mijn E5 eruit ziet?

Ik twijfel heel erg of een Direct Drive nuttig is en echt gaat helpen. Je krijgt wel wat extra gewicht op de printkop. Is dat iets wat nadelig kan zijn voor de XY-drives?
En bv de snelheid? Ik print standard op 80mm/s en travel op 200mm/s (Dacht ik) Zeker bij grotere travel dan denk ik soms dat het ding vliegt eraf, lawaai alsof de wielen bijna loskomen tijdens het afremmen. Zie het niet in de print terug, maar klinkt gewoon wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smitae beer heeft officieel volgens mij geen vacht structuur. Maar dat komt door extra vloei en overextrustie/te weinig coasting.
Cura moet dat kunnen oplossen met wat tuning in zowel retraction als wat andere speeltjes.
Nogmaals, het enige wat ik heb aangepast is de 190 ipv 200 graden en 50 deg bed.
Wat dat betreft kan ik hem nog echt wel beter krijgen...
Direct drive is makkelijker afstellen en ik moet zeggen,bij m'n 3 print ik nog steeds met een rotvaart als het niet super netjes hoeft.
Als ik hem op normale snelheid zet merk ik er weinig van dat die kop zwaarder is..
Lawaai? Heb je er een ander bord in?
Anders dat sowieso doen... Die standaard 5 maakt echt een pokkeherrie door dat standaard bord man, gelijk als de 3 met standaard bord en ook daar heb ik een skr in gezet.
Hopelijk deze week de skr v2 in de 5 zetten en dan print ik hem nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Ok.

Ik ga nu dus mijn originele mobo vervangen van mijn Ender 3, door de skr mini. Maar nu zitten de connectors een soort van vast gekit in de aansluitingen. Ik zie tenminste overal een dikke klodder op de connectoren zitten.

Iemand dit ook gehad en hoe verwijderd?

Ik lees nl. wat verschillende dingen ; snijden of alcohol

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
maartend schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:49:
Ok.

Ik ga nu dus mijn originele mobo vervangen van mijn Ender 3, door de skr mini. Maar nu zitten de connectors een soort van vast gekit in de aansluitingen. Ik zie tenminste overal een dikke klodder op de connectoren zitten.

Iemand dit ook gehad en hoe verwijderd?

Ik lees nl. wat verschillende dingen ; snijden of alcohol
Dat is standaard.
Probeer het te verwijderen met je vingers of een pincet. Zit meestal niet al te vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BlueFlame schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:52:
[...]

Dat is standaard.
Probeer het te verwijderen met je vingers of een pincet. Zit meestal niet al te vast.
Thnx. Zit nu idd te pielen en te peuren. Sommigen zitten gewoon op een rotplek.
Maar lijtk te lukken.

En gelukt. Lastige stuk (links) komt in 1 stuk helemaal los.

-mobo volledig los. Nu eerst de schroefconnectors vast. Ze hebben ook echt geen kabel te veel gebruikt, jee, wat een gepiel

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Goed , met veel hulp van het fb creality de juiste dimensies weer in de firmware gekregen, nu maken alleen de steppenmotors serieus veel lawaai :( iets is er nog niet goed dus.... word vervolgd. Machine is goed van padje af pffff cube print niet meer goed missen lijnen steppenmotors slaan hele stukken over ga maar door.

[ Voor 24% gewijzigd door mutsje op 27-09-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja is gewoon hotglue zodat ze niet loskomen tijdens transport.
Gewoon pielen.
Let je wel op je fanaansluitingen? Die kunnen wel anders zijn tov je originele bord.
Ik weet niet of je ook een abl monteert maar daar had je de mount eerst voor moeten printen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zo. skr mini V2 is geplaatst.

Idd, moest even op fans letten, zaten idd anders.

Nu nog 2 vragen.

In het doosje zaten een stel losse "bridges"(geen idee hoe die dingen heten). Kleine, rode verbindingsstukjes voor electronica. Moet ik daar iets mee?

En kan ik de hele bende daarna gewoon opstarten? Want ik lees veel over Marlin compilen en dat soort spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

iMars

Full time prutser

Ik ben helemaal nieuw met 3D printen en heb sinds een week mijn CR-6 SE binnen. Als eerste heb ik wat meegeleverde items geprint, zoals de beweegbare dragon en het bootje. Deze zien er allemaal goed uit.

Nu ben ik een stand aan het printen waar ik mijn filament op wil, maar de bearing niet lukken.Deze zit muurvast, en het lijkt dat dat bij de tweede, eerder of latere laag gebeurd. Op de eerste laag is er voldoende afstand tussen de tanden. Ik print met standaard instellingen (0.2mm laag, 0.4mm nozzle, 200gr nozzle en 60gr bed, meegeleverde Creality PLA).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruW5iHw_E8x2YYUgTyGVxGz5s4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrDrUPAcU4KCbedMLkRvjkqV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b04xAGYKhaImX_yluZA2fVIMzPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcKOTh5moc5KQhcqCRjwOsq7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G97gEHx-7jorhr9x9WxGb-POL18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cp8E5YGAj095kKyypmVPVZcw.jpg?f=fotoalbum_tile

P.s.: als dit niet in dit topic hoort, mijn excuses, kon geen algemeen 3d topic vinden en vond het eigenlijk niet nodig om een nieuw topic te openen als er een topic met ervaringen is ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@maartend Dude serieus....
Je hangt nieuwe hardware erin en niet even gekeken wat je precies moet doen?
Die rode jumpers zijn voor sensorless homing, moet je niet doen, heeft geen voordelen.
En ja, je zal firmware moeten flashen op je bord zodat het ding weet in welke printer hij is gezet.
YT en google are your friend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:56:
@maartend Dude serieus....
Je hangt nieuwe hardware erin en niet even gekeken wat je precies moet doen?
Die rode jumpers zijn voor sensorless homing, moet je niet doen, heeft geen voordelen.
En ja, je zal firmware moeten flashen op je bord zodat het ding weet in welke printer hij is gezet.
YT en google are your friend...
Ja hoor. Stap voor stap gekeken. (en al heel snel besloten, ok, ik ga nog veel vragen hebben, maar dat komt wel als ik zo ver ben). En gevolgd. Maar daarna dus idd nog vragen.
Maar is idd mijn manier van werken. Ik kijk globaal naar iets, weet waar ik wil eindigen, start bij stap 1 en zie wel waar ik tegen aanloop. En dan acteer ik daar op. Zo heb ik ook mijn hele huis verbouwd (er stonden nog maar 4 muren). Als ik vantevoren hard was gaan nadenken over alle uitdagingen, dan begin ik er niet eens aan.

Rode jumpers idd niet geplaatst en wel aangezet. Ik krijg idd gewoon het Marlin logo te zien. Dus stap 1 is gelukt.

Nu eens precies naar dat compilen gaan kijken. Vraag me wel af waarom dat moet en er niet een kant en klaar iets is? Afijn, teaching Tech maar weer.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iMars er is denk ik niet 1 printer die out of de box die toleranties goed heeft.
Het feit dat je eerste laag wel goed is komt denk ik doordat die eerste laag hoger begint (bed aan de lage kant geleveld) en daarna je lagen gaan zoals bedoeld.
Dat je eerste laag dan goed blijft plakken is al mooi;).
Ik zou de standaard stappen eens doorlopen van je esteps en flow en dan nog eens kijken.
@maartend help me onthouden dat we jou nooit een budget laten beheren;)
Als je verder niets hebt veranderd zou je ook een standaard firmware voor je bord kunnen gebruiken die gewoon te downloaden is hoor maar het is sowieso leerzaam om het wel zelf te kunnen zodat je ook welf dingen aan kunt passen.

Voor diegene met een ender 5, hebben jullie ook dat bij standaard homen je carrage met een rotvaart de x en y endstops invliegt? Hij doet dat stukken minder subtiel dan m'n ender 3 valt me op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:17:

@maartend help me onthouden dat we jou nooit een budget laten beheren;)
Als je verder niets hebt veranderd zou je ook een standaard firmware voor je bord kunnen gebruiken maar het is sowieso leerzaam om het wel zelf te kunnen zodat je ook welf dingen aan kunt passen.
Lol. Moet je idd ook nooit doen. behalve als je het voor minder geld precies hetzelfde wilt laten doen, daar ben ik wel goed in Ik ben psychiatrisch verpleegkundige, weet waar ik naar toe wil met mijn clienten en anticipeer dan op wat ik onderweg naar dat doel tegen kom.

Maar ok, ik ga toch eens kijken, want het leren is wel leuk. Zoals gezegd, zo heb ik als volslagen leek ook mijn huis volledig verbouwt de afgelopen 2.5 jaar. CV, smarthome, balken, elektra, enz. Veel geleerd onderweg.

Maar kan idd al aan de slag ;
The BIGTREETECH SKR Mini E3 V2 Board includes a working build of Marlin 2.0.x firmware for the Creality Ender-3. This comes pre-loaded on the SD card and can be used immediately following installation.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:55
DRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:17:

Voor diegene met een ender 5, hebben jullie ook dat bij standaard homen je carrage met een rotvaart de x en y endstops invliegt? Hij doet dat stukken minder subtiel dan m'n ender 3 valt me op...
yep schrik me soms rot als hij zijn eindstop invliegt

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is best simpel.met een beetje logisch nadenken en er zijn filmpjes genoeg van. Let er alleen wel op dat je de filmpjes kijkt van de nieuwere versies marlin (2.x) want die moet je programmeren met een ander programma dan de oude.

Enneh offtopic: wil je echt beweren dat last moment beslissingen maken goedkoper is dan goed plannen van tevoren? Ja als je alles zelf leert en doet is het goedkoper dan uitbesteden maar daar houd het wel een beetje op hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:26:
Enneh offtopic: wil je echt beweren dat last moment beslissingen maken goedkoper is dan goed plannen van tevoren? Ja als je alles zelf leert en doet is het goedkoper dan uitbesteden maar daar houd het wel een beetje op hoor..
Nee, zeker niet. Maar ik ben wel heel goed in het zoeken waar zaken goedkoper kunnen zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn clienten.

Maar afijn, laat ik eerst maar beginnen met de stock FW van de bigtree site.

Had touwens niet een sin de gaten dat er een 128mb kaartje in het mobo zat

Ennuh, thnx voor alle hulp. het ding doet het.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 13:31 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie