Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@pcc
Of je moet je motor eerst unlocken, geen idee hoe je aan het kalibreren bent.
Sommige bewegen met de hand naar alle meet punten, anderen doen dit met een bestandje.
Bij het laatst genoemde kunnen je stepper motors nog in lock stand staan...

Afstand met een papiertje zegt niks, dat is alleen voor het zo level mogelijk maken zonder BLT van je bed ten opzichte van je nozzle... De dikte van een papiertje kun je ongeveer aan houden als start positie voor de first layer dikte. Je moet je Z ofset daarna nog afstellen, door een eerste layer calibratie te doen (door iets te printen).

En dan wel alles afstellen met een warm bed, anders klopt het niet tijdens het printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dude, zoals ik al eerder een paar keer heb aangegeven: terug naar de basis...
Eerst je esteps en dan je level dan je flow.
Zie de teaching tech pagina met alle stapjes.
Je hoogte klopt niet, je extrusie niet en ik denk dat je nog wel andere dingen tegenkomt.
Je kunt wel door blijven drukken maar volgens mij gaat alleen je filament op zonder dat je er wat zinnigs mee bereikt....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standaard print de ender 5 een xyz kubus met standaard cura profiel zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhhJJ70-UQ6yT8aWLd-69Z9zK8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtWsmNudMtqMRjUZw42ajwdQ.jpg?f=fotoalbum_large
Na de standaard kat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGuZhaTOzZQ9JE1E8DAzCA56Ph0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P35MuhNxlkINWOOBDDTf6ClP.jpg?f=fotoalbum_large en hond:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn7MenOnIsaM_b-QzFDaw0bqkjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQfR0fxUbPzmJ6Uorrmy6ZWO.jpg?f=fotoalbum_large geprobeerd te hebben.
Leuk die raft maar die blijft dus niet plakken.
Kubus wel maar de retraction en flow rate kloppen sowieso niet dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw
De kat is aan het spinnen ? :+

Succes met je nieuwe printer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:13:
Dude, zoals ik al eerder een paar keer heb aangegeven: terug naar de basis...
Eerst je esteps en dan je level dan je flow.
Zie de teaching tech pagina met alle stapjes.
Je hoogte klopt niet, je extrusie niet en ik denk dat je nog wel andere dingen tegenkomt.
Je kunt wel door blijven drukken maar volgens mij gaat alleen je filament op zonder dat je er wat zinnigs mee bereikt....
Ender 5 op standard flex bed?

Moet zeggen dat ik met het flex-bed altijd 3d lak gebruik. Klein beetje, maar nooit zonder. Bed op 50 graden.
In het begin zitten martelen, prints bleven gewoon niet goed plakken. Sinds dien altijd 3d lak en geen problemen meer gehad. Eerste laag is essentieel, die moet plakken anders kun je het vergeten. Brim doet ook wonderen bij de wat kleinere prints die, 5 tot 8 lijnen max.

[ Voor 9% gewijzigd door smitae op 20-09-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt, maar heb nog nooit iets hoeven toevoegen aan dat flexbed, ook bij m'n 3 niet toen ik dat op printte.
Af en toe een brim, afhankelijk van het model.
Maar ik dacht voor de lol eens gewoon direct die standaard gcodes van de SD te printen.
Goed plan was dat;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:57
Rincewind schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:11:
Ok. Nadat ik een tijdje geleden de BTR TFT35 E3 V3.0 en de SKR-Mini E3 V2.0 voor mijn verjaardag heb gekregen was het dus dit weekend tijd om de hele boel in te bouwen.

Lang verhaal kort: eerst de TFT35 aangesloten. Werkt met de stock MB. Toen het MB omgewisseld en de boel aangesloten. Werkt: ik kan de de X-Y-X-assen aansturen en de nozzle/het heatbed verwarmen *O*. Laatste stap was het aansluiten van de bltouch-kloon die ik heb. De Mini heeft daar een aparte poort voor op het MB dus daar de BLtouch aan koppelen met een verloopplugje voor de zw/w draad (andere connector).

En toen begonnen de problemen: dat ding gaat niet aan wat ik ook probeer...Ik zie geen ledje oplichten in de bltouch. Nieuwe FW van de BTR-github afgehaald ("firmware-bltouch.bin") en die geflashed. Ging zonder problemen maar nog steeds geen bltouch die aan gaat. Wel zie ik nu een aantal foutmeldingen in het display voorbij komen: 'Failed to enable bed leveling' en 'Fade Height OFF' Printer zelf werkt trouwens zonder problemen verder lijkt wel want ik kan nog steeds alles besturen. Nu moet ik wel eerlijk vertellen dat ik initieel de zw/w kabel van de bltouch andersom had gekoppeld |:( Kabeltje is doorgemeten en is goed.

Ik heb trouwens wel een 'eigen' fw gemaakt ahv van de tips/walkthrough die ik eerder kreeg via hier (https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/) dus die heb ik nog achter de hand.

Eerst maar eens de oud Z-stop terugzetten en wat testprints gaan maken maar heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Verkeerde FW? BLtouch dead nu?
Denk dat je draden van Bltouch omwisselen.
https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarbij je moet kijken of je met het verkeerd aansluiten niet je bord gesloopt hebt...
En overigens zou zonder het aanpassen van de firmware de bltouch ook moeten oplichten en op en neer moeten gaan.
Dus check je hardware eerst.

[ Voor 45% gewijzigd door DRuw op 21-09-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik heb die pagina inderdaad ook doorgespit en gevolgd. Maakte helaas niets uit.
DRuw schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:57:
Waarbij je moet kijken of je met het verkeerd aansluiten niet je bord gesloopt hebt...
En overigens zou zonder het aanpassen van de firmware de bltouch ook moeten oplichten en op en neer moeten gaan. Dus check je hardware eerst.
Hoe? Ik heb de oude Z-stop weer teruggeplaatst en de printer print uitstekend. Eerste testprintje is geslaagd. Dus is mijn conclusie dat de TFT35 en SKR-mini goed werken. Zou het dan alleen aan die connector kunnen liggen die 'doorgebrand' is ofzo? Hoe zoek ik dat uit? Printer op zijn kant, aanzetten en multimeter op de pins om te kijken of er 5V op staat?

Nou moet ik wel toegeven dat de bltouch op mijn vorige MB was aangesloten op de Z-stop en niet op die andere manier zoals ze in de manual aangeven. Zou dat uitmaken?

[ Voor 7% gewijzigd door Rincewind op 21-09-2020 09:37 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50
ik heb een probleempje met mijn skr mini e3 v2 bordje.
Als ik mijn sd kaartje erin wil doen klikt deze niet vast.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
RensVerlaak schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:55:
ik heb een probleempje met mijn skr mini e3 v2 bordje.
Als ik mijn sd kaartje erin wil doen klikt deze niet vast.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Heb je hem al gemonteerd in je printer? Soms is de poort niet helemaal goed uitgelijnd met het slot in je chassis waardoor je hem boven het slot prikt zonder dat je dit door hebt

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:08:
[...]

Heb je hem al gemonteerd in je printer? Soms is de poort niet helemaal goed uitgelijnd met het slot in je chassis waardoor je hem boven het slot prikt zonder dat je dit door hebt
ik heb hem gemonteerd maar als ik hem er goed insteek dan veert hij automatisch weer terug ipv dat hij vastklikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:09:
[...]

ik heb hem gemonteerd maar als ik hem er goed insteek dan veert hij automatisch weer terug ipv dat hij vastklikt
En een ander kaartje pakt hij ook niet? En je duwt hem er helemaal in?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:11:
[...]

En een ander kaartje pakt hij ook niet? En je duwt hem er helemaal in?
Een ander kaartje pakt hij ook niet en ik duw hem er indd helemaal in.

Hij heeft het wel gewoon gedaan tot vandaag

[ Voor 8% gewijzigd door RensVerlaak op 21-09-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:12:
[...]

Een ander kaartje pakt hij ook niet en ik duw hem er indd helemaal in
Dan is het een kwestie van garantie claimen of zelf met de soldeerbout aan de slag gaan vrees ik

Of gebruik maken van je PC / Octoprint

[ Voor 4% gewijzigd door ImNotnoa op 21-09-2020 10:13 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Rincewind schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:36:
[...]

[...]
Hoe? Ik heb de oude Z-stop weer teruggeplaatst en de printer print uitstekend. Eerste testprintje is geslaagd. Dus is mijn conclusie dat de TFT35 en SKR-mini goed werken. Zou het dan alleen aan die connector kunnen liggen die 'doorgebrand' is ofzo? Hoe zoek ik dat uit? Printer op zijn kant, aanzetten en multimeter op de pins om te kijken of er 5V op staat?

Nou moet ik wel toegeven dat de bltouch op mijn vorige MB was aangesloten op de Z-stop en niet op die andere manier zoals ze in de manual aangeven. Zou dat uitmaken?
3,3volt en 5 volt https://www.antclabs.com/bltouch-v3

Wat gebeurt er als de Bltouch op je oude board aansluit? Dan weet je zeker dat de Bltouch werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:36:
[...]

[...]

Dat doorfikken is normaal het voeding deel van de kabels, niet het kleine kabeltje met het schakeldeel.
dus de oranje/blauw/gele stekker (even uit mijn hoofd).

@RensVerlaak is er geen palletje in de connector op het bordje een beetje lam of krom? het lijkt me een mechanisch dingetje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
DRuw schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:18:
[...]

@RensVerlaak is er geen palletje in de connector op het bordje een beetje lam of krom? het lijkt me een mechanisch dingetje....
Na mijn weten niet maar ik weet niet hoe ik dat moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:50
Hebben jullie je printers in enclosures staan? Zo ja, ik ben dan wel benieuwd hoe het eruit ziet, wat de toegevoegde waarde is (Naast esthetisch) en wat (eventueel) voor functies ingebouwd zijn! :)

Probeer een beetje inspiratie op te doen. Ik zie veel LACK's welke ik overigens echt al wel prima eruit vind zien.

Mijn Ender 3 v2 is nog nieuw en was niet van plan hem nu al te gaan ontleden dus hij zou in zijn geheel in een enclosure komen te staan. Idee is om met arduino de temperatuur te gaan reguleren met een fan en openende paneeltjes (Meer omdat ik daar ook hobby aan heb :) ) en de elektronica van de printer te voorzien van frisse lucht d.m.v. luchtkanalen. (maargoed dat zijn de ideeën)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 10:25
Esso21 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:17:
Hebben jullie je printers in enclosures staan? Zo ja, ik ben dan wel benieuwd hoe het eruit ziet, wat de toegevoegde waarde is (Naast esthetisch) en wat (eventueel) voor functies ingebouwd zijn! :)

Probeer een beetje inspiratie op te doen. Ik zie veel LACK's welke ik overigens echt al wel prima eruit vind zien.

Mijn Ender 3 v2 is nog nieuw en was niet van plan hem nu al te gaan ontleden dus hij zou in zijn geheel in een enclosure komen te staan. Idee is om met arduino de temperatuur te gaan reguleren met een fan en openende paneeltjes (Meer omdat ik daar ook hobby aan heb :) ) en de elektronica van de printer te voorzien van frisse lucht d.m.v. luchtkanalen. (maargoed dat zijn de ideeën)
Ik zelf nog niet, wel heb ik al 3 lack tafels en staat de printer nu op 2 lacks, dus nog geen enclosure.
Lack is inderdaad populair, maar ik heb ook projecten voorbij zien komen met andere (ikea) meubels of gewoon hout.

IKEA Bjorkudden van @mcheijink
mcheijink in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
IKEA Lack van @DRuw
DRuw in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Deel 2 van topic is de maak, dan worden deze resultaten ook verwerkt in de startpost!

Ik zou zelf de electronica gewoon uit de enclosure halen. Zo kan je de temp volledig laten focussen op wat er nodig is voor je print of materiaal (Belangrijk bij ABS bijvoorbeeld), ipv ook te zorgen dat het niet te warm wordt voor de electronica. Dat werkt dan een beetje tegenstrijdig.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28

Zo staat het bij mij uitgestald, een mobiele Prusa (franken)mini zelfbouw, de ender3 en een (aangepaste)hypercube in opbouw. De cube krijgt voorop 2 plexiglazen deuren en word verder helemaal dicht gebouwd om een eigen "klimaat" te kunnen behouden binnen in de printerbehuizing. de controller komt samen met die van de ender3 in een behuizing gestuurd door een RPI met octoprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6fupMwgDGW9MDvjkq3T5UJjJV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hugVPv37ojASveQ92Nz9OQSd.jpg?f=fotoalbum_large
Een mobiele printer, een speelprinter en een productieprinter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt

Ik zit zelf te kijken voor deze YouTube: How to build a 3D Printer Enclosure out of IKEA furniture! en dan wat aan te passen.
Alleen zit ik alleen te kijken hoe ik de lucht stroom gaat laten lopen.
Bij mij komt de voeding en rpi buiten de kast.

De temperatuur kan je ook laten lopen via Octoprint. Ik ga waarschijnlijk via psu control doen met een tijd relais er tussen. Het is inderdaad veel leuker om zo te doen dan via een kant en klare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:30:
[...]

Ik zit zelf te kijken voor deze YouTube: How to build a 3D Printer Enclosure out of IKEA furniture! en dan wat aan te passen.

De temperatuur kan je ook laten lopen via Octoprint. Ik ga waarschijnlijk via psu control doen met een tijd relais er tussen. Het is inderdaad veel leuker om zo te doen dan via een kant en klare oplossing.
Die kast uit dat filmpje is allang niet meer leerbaar helaas.
vanwaar luchtstroom? je moet het ding zoveel mogelijk juist dicht hebben en alles wat een fan heeft erbuiten brengen.
Wat wil je doen met de psu control en tijd relais? Dat zit al in PSU control wat je denk ik bedoeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:35:
[...]

Die kast uit dat filmpje is allang niet meer leerbaar helaas.
vanwaar luchtstroom? je moet het ding zoveel mogelijk juist dicht hebben en alles wat een fan heeft erbuiten brengen.
Wat wil je doen met de psu control en tijd relais? Dat zit al in PSU control wat je denk ik bedoeld....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNVZ3uaEi2qnM-rUXY6xlkgC6mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKzXEUpN85ylUh99tDSCRVwF.png?f=fotoalbum_large De kast is nog verkrijgbaar.

Met PSU control wil ik de printer automatisch laten uitschakelen na het printen en de relais koppelen aan een tijd relais waar een fan op staat van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oja, wel leverbaar maar paste niet, dat is het.
Diepte is een issue dus je bent alsnog aan het klussen en kom je veel sneller op veel hogere kosten dan de lack.
Ik was in totaal volgens mij 40 a 45 euro kwijt excl. geprint spul:)
Wat het tijdrelais betreft: Ik heb als laatste gcode meegenomen dat hij het bed uit zet en mn hotend naar 40 graden zet (waar hij ook op wacht). op die manier blijven mijn fans gewoon aan tot dit zo is en dan pas geeft hij aan dat hij klaar is.
Als hij dan 5 mins idle staat gaat het ding automatisch uit.
Geen tijdrelais nodig dus;)

[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 21-09-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 15:44
Evertt schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:59:
[...]

Bedankt ga Blender proberen.
Gebruik nu Tinkercad. En dat is ook niet slecht.
Kunt ook nog kijken naar FreeCAD. Dit is ook een open source programma om 3D te kunnen tekenen. Er is ook een Plugin voor Cura om direct FreeCAD files in te lezen.
Ik zou even googlen naar op youtube om een STL file in te lezen en dan te bewereken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:24:
Oja, wel leverbaar maar paste niet, dat is het.
Diepte is een issue dus je bent alsnog aan het klussen en kom je veel sneller op veel hogere kosten dan de lack.
Ik was in totaal volgens mij 40 a 45 euro kwijt excl. geprint spul:)
Wat het tijdrelais betreft: Ik heb als laatste gcode meegenomen dat hij het bed uit zet en mn hotend naar 40 graden zet (waar hij ook op wacht). op die manier blijven mijn fans gewoon aan tot dit zo is en dan pas geeft hij aan dat hij klaar is.
Als hij dan 5 mins idle staat gaat het ding automatisch uit.
Geen tijdrelais nodig dus;)
Bedankt. Ik zit nu even te testen.
Heb aantal gcode in Cura gezet waardoor de printer gelijk aan gaat als deze wordt verzonden naar Octoprint.

Je kan redelijk veel met Octoprint.
Alleen zie ik nergens dat het mogelijk is dat de rpi automatisch uit gaat als de printer ook uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan ook niet tenzij je ook de pi achter het relais zet volgens mij...
Maar de clue is dat octopi an blijft zodat je hem daarmee ook weer aan kunt zetten.
Als je dat niet wilt moet je toch iets met een relais doen vrees ik.
In de psu plugin kun je well het eea doen maar let wel op wat je als gcode in octoprint of cura zet. Volgens mij als je m81 in cura zet gooit hij de printer uit een heeft hij de volgende keer aan dat hij de print niet af heeft kunnen maken volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Nieuwe hobby hier :+ cookie mallen uitprinten, kat die je in de X kijkt klaar, helaas kwam schoonmaakster tegen usb kabel en plop weg verbinding (reminder to myself fix it). Nu middelvinger koeksteker. (kids zijn 12&13...). Binnenkort komt overbuurman en gaan we kabeltjes doen en doet het lcd scherm weer. Kan ik kijken welke stock firmware erop het skr bordje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
mutsje schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:29:
helaas kwam schoonmaakster tegen usb kabel en plop weg verbinding (reminder to myself fix it).
Alweer? Ghehe
Ik had ook daar ook last van of undervoltages messages. Dacht eerst de connector op de Pi zelf(na meerdere kabels te hebben geprobeerd) maar een specifieke kabel werkt wel perfect. Kan deze gewoon weer bewegen zonder dat hij uitvalt.
Wellicht een makelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Christoxz schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:07:
[...]

Alweer? Ghehe
Ik had ook daar ook last van of undervoltages messages. Dacht eerst de connector op de Pi zelf(na meerdere kabels te hebben geprobeerd) maar een specifieke kabel werkt wel perfect. Kan deze gewoon weer bewegen zonder dat hij uitvalt.
Wellicht een makelijke oplossing?
De usb kabel die bij het mobo zat past perfect is alleen slechts 15 cm ofzo. Ik ga wel naar de kabelshop woensdag en koop daar nieuwe usb kabel met zo'n ouderwetste connector het mobo in :+ Wacht ook nog op de flatcable om de pi camera aan te sluiten en op het frame te plaatsen van de printer. Foto's volgen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik overweeg een Ender 5 te gaan kopen, maar wil hem dan wel stil hebben. Daarom dacht ik er een SKR Mini E3 V2 moederbord in te zetten.
Nu zag ik een review over diverse boards, waarbij er gezegd wordt (op 15:51) dat je ook een nieuw scherm moet kopen voor dit E3 V2 moederbordje. Het gaat daar echter wel om een Ender 5 Plus in dat filmpje.
Ik kan niet vinden hoe dat dan zit met de Ender 5 (niet plus). Weet een van jullie wellicht het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 16:14
Hoe kan je de ender 3 weer handmatig levelen met een bltouch en Marlin firmware.

Ik heb het bed wat veranderd maar kan volgens mij niet meer handmatig levelen met het papiertje ertussen?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 18:41
robbinonline schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 00:08:
Hoe kan je de ender 3 weer handmatig levelen met een bltouch en Marlin firmware.

Ik heb het bed wat veranderd maar kan volgens mij niet meer handmatig levelen met het papiertje ertussen?
De G29 even verwijderen uit je g-code settings volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:19
robbinonline schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 00:08:

Verkeerd gelezen dus mijn opmerking was onjuist.

[ Voor 40% gewijzigd door Mozart op 22-09-2020 07:21 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BounceMeister schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:48:
Ik overweeg een Ender 5 te gaan kopen, maar wil hem dan wel stil hebben. Daarom dacht ik er een SKR Mini E3 V2 moederbord in te zetten.
Nu zag ik een review over diverse boards, waarbij er gezegd wordt (op 15:51) dat je ook een nieuw scherm moet kopen voor dit E3 V2 moederbordje. Het gaat daar echter wel om een Ender 5 Plus in dat filmpje.
Ik kan niet vinden hoe dat dan zit met de Ender 5 (niet plus). Weet een van jullie wellicht het antwoord?
Begin met eerst een printer te kopen. Ga daarmee spelen/testen en leren hoe alles werkt.
Als je dat door hebt je heb je ook gelijk je eigen ervaringen mbt geluid.

Neem niet alles gelijk over uit filmpje. Vele worden ook gesponsord en wat nu actueel is is volgende week al weer oud voor ze. Ervaring geluid is per persoon verschillend en modellen worden soms ook aangepast waardoor ineens een model met een stiller board wordt uitgeleverd.

Kortom ga eerst je printer leren kennen en verdiep je dan in upgrade. Zelf ook in het begin veel zaken gelijk aangeschaft en achteraf liggen ze nog steeds op de plank omdat het niet nodig is / al weer iets anders op de markt kwam wat beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
BounceMeister schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:48:
De Ender 5 kan gewoon werken met SKR Mini samen met de orginele scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf heb ik nu een jaar de Ender 5, maar ik heb nu een raar probleem.
Na een paar succesvolle prints kwam er bijna geen filament meer uit.
Na veel testen en vervangen ben ik erachter gekomen dat het probleem komt vanwege een te lage temperatuur. De sensor (al 3x vervangen) geeft aan 200 graden, maar in werkelijkheid ligt deze 40 graden lager. Nu moet ik printen op 240-250 om een goede print te krijgen met PLA. Ik heb de SKR E3 v1.2.

Al geprobeerd:
- Compleet nieuwe extruder, zelfde resultaat (zowel origineel nieuw als microswiss).
- Heaterblock vervangen
- 3x temp sensor vervangen
- 4 soorten PLA geprobeerd
- 3 soorten nozzles geprobeerd (brass, stainless steel en hardened steel)

Nu heb ik nog 1 oplossing gevonden, maar ik wil eerst vragen of mensen hier ervaring mee hebben (in het algemeen): https://github.com/KevinO...94#issuecomment-625424122

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Web-Brielle schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:17:
Na veel testen en vervangen ben ik erachter gekomen dat het probleem komt vanwege een te lage temperatuur. De sensor (al 3x vervangen) geeft aan 200 graden, maar in werkelijkheid ligt deze 40 graden lager. Nu moet ik printen op 240-250 om een goede print te krijgen met PLA. Ik heb de SKR E3 v1.2.

Al geprobeerd:
- Compleet nieuwe extruder, zelfde resultaat (zowel origineel nieuw als microswiss).
- Heaterblock vervangen

Nu heb ik nog 1 oplossing gevonden, maar ik wil eerst vragen of mensen hier ervaring mee hebben (in het algemeen): https://github.com/KevinO...94#issuecomment-625424122
Eigen firmware? Weet je zeker dat de juiste thermistors zijn aangegeven in de config?
Weet je ook zeker dat het een echte brass nozzle is geweest? Steel nozzles moeten sws hoger dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Christoxz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:26:
[...]

Eigen firmware? Weet je zeker dat de juiste thermistors zijn aangegeven in de config?
Weet je ook zeker dat het een echte brass nozzle is geweest? Steel nozzles moeten sws hoger dan normaal.
Marlin 2.0, werkt al een half jaar zonder problemen, kwam opeens opzetten.
Ja, allemaal dezelfde thermistors en nozzles die creality zelf leverd.
Nozzles die hoger moeten ja, maar dat zou ongeveer 10 graden moeten (moet nu op 250!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Goed , mijn printer is helemaal van het pad af. Is blijkbaar zijn calibratie kwijt. Beetje lastig zonder scherm :+ en alleen octoprint. Maar eerst alles maar eens herstarten en dan weer kijken.

Goed ding is echt van pad af. verhoudingen in cura zijn goed wat betreft het printgedeelte echter begint die halverwege met zijn 1e lijn leggen en wil dan helemaal naar achteren. Tja dan krijg je erg akelige geluiden.

ok nu wil octopi ook niet meer loggen zucht frustrerend

[ Voor 42% gewijzigd door mutsje op 22-09-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt

Al geprobeerd:
- Heaterblock vervangen

Niet met een gcode naar Fahrenheit gezet https://marlinfw.org/docs/gcode/M149.html ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
rejer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 00:32:
[...]

De G29 even verwijderen uit je g-code settings volgens mij.
De G28 gebruikt de BLT nu in het midden. Dus je kunt de G29 weghalen als je wil. Alleen je moet dan toch nog de hoogte aanpassen omdat er nu de Z eindschakelaar relatief is aan het midden van de tafel. Je moet dan de Z-offset juist zetten en dan zou je van daaruit de tafel kunnen levelen.
Als je octoprint hebt dan kun je ook de plugin Bed Visualizer gebruiken. Deze geeft dan meteen al een beeld van de hoogten.
Afbeeldingslocatie: https://plugins.octoprint.org/assets/img/plugins/bedlevelvisualizer/screenshot.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Beetje een nutteloze opmerking vind je niet? 200 graden celcius is 392! fahrenheit.
En 250 fahrenheit is 121 graden celcius, ooit PLA goed daarop zien printen?

Mensen, sorry, maar ik ben niet achterlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Web-Brielle schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:28:
[...]

Marlin 2.0, werkt al een half jaar zonder problemen, kwam opeens opzetten.
Ja, allemaal dezelfde thermistors en nozzles die creality zelf leverd.
Nozzles die hoger moeten ja, maar dat zou ongeveer 10 graden moeten (moet nu op 250!)
Dat is zeker waar. Heb je nog je oude mobo liggen om mee te testen? Dat zou een hoop uitsluiten namelijk.
Dan zou hij dus succesvol printen met ~120 celcius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Christoxz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:10:
[...]

Dat is zeker waar. Heb je nog je oude mobo liggen om mee te testen? Dat zou een hoop uitsluiten namelijk.
Helaas niet nee, dat is het grote nadeel :/
Christoxz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:10:

Dan zou hij dus succesvol printen met ~120 celcius
Dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Hoe kan ik zonder lcd scherm controleren waarom de printer tijdens het afdrukken opeens helemaal buiten zijn ingestelde zones wil printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
mutsje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:15:
Hoe kan ik zonder lcd scherm controleren waarom de printer tijdens het afdrukken opeens helemaal buiten zijn ingestelde zones wil printen.
Misschien in de logging die octopi bijhoudt ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ImNotnoa schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:16:
[...]

Misschien in de logging die octopi bijhoudt ?
Die wil opeens niet meer verbinden ffs. Dit word nog leuk, hopelijk is mobo nog goed want kan ook niks door display zien. Gisteravond nog zonder issues 2 prints gedaan en nu opeens is die van het pad af. Hopelijk is het mobo niet zomaar overleden zit er net in :(

[ Voor 7% gewijzigd door mutsje op 22-09-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Web-Brielle schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:10:
[...]

Beetje een nutteloze opmerking vind je niet? 200 graden celcius is 392! fahrenheit.
En 250 fahrenheit is 121 graden celcius, ooit PLA goed daarop zien printen?

Mensen, sorry, maar ik ben niet achterlijk :)
Is mij zelf overkomen door een verkeerde gcode in te voeren in Octoprint.

Je kan even de connector door meten. Als ik het goed heb moet hier 3 volt uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Ik heb mijn esteps en flow aangepast op basis van teaching tech's pagina.

Mijn 1 wall print komt nu op 0.41 a 0.42 dikte.

Echter nu heb ik het probleem dat er kieren ontstaan tussen de walls (in horizontaal vlak). Is het verstandig om de flow dan toch iets boven recommended te zetten? (belts zitten strak genoeg)

Tevens komen de prints er bij lange na niet zo strak uit als voordat ik de flow en esteps had aangepast.(maar dit kan ook komen omdat ik op hogere temp heb geprobeerd.)

Ook merk ik dat mijn bed(Ender 3 v2) toch niet 100% vlak is. Op sommige plekken (altijd dezelfde) heb ik last van warping. Valt hier nog iets aan te doen zonder de BL touch?

Als laatste heb ik last wanneer een project op verschillende plekken moet starten hij niet altijd even lekker hecht. Het lijkt wel alsof de nozzle al zittende lijnen los tikt, lijkt me aan te passen met Z-hop maar ik heb hier geen ervaring mee. Gebruiken jullie Z-hop? Zo ja, in wat voor range zou ik moeten gaan experimenteren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Esso21
Op welke diameter heb je je nozzle staan in je slider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
@kmichael stock ender profiel, ben nu niet thuis maar dacht 0.4 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Esso21
Naar mijn weten heeft een Ender geen profiel, bedoel je misschien standaard Cura profiel?
Waar ik als eerst aan zit te denken is dat je een 0.44 profiel hebt en dat je de flow van Cura zo laag hebt gemaakt dat je uit komt op een 0.4 lijn.
Als je je Esteps goed hebt gekalibreerd dan zou in principe een maximale flow afwijking mogen hebben van 10%.
Kijk daar maar eens eerst na als je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Esso21 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:50:
Ik heb mijn esteps en flow aangepast op basis van teaching tech's pagina.

Mijn 1 wall print komt nu op 0.41 a 0.42 dikte.

Echter nu heb ik het probleem dat er kieren ontstaan tussen de walls (in horizontaal vlak). Is het verstandig om de flow dan toch iets boven recommended te zetten? (belts zitten strak genoeg)

Tevens komen de prints er bij lange na niet zo strak uit als voordat ik de flow en esteps had aangepast.(maar dit kan ook komen omdat ik op hogere temp heb geprobeerd.)
uiteindelijk is je visuele inspectie doorslaggevend. Kieren tussen de walls, flow dus weer omhoog brengen.
En wat merk je aan dat de prints er minder "strak" uitkomen dan voorheen? Wat zie je?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
@kmichael die is er wel zeker :)

Nozzle staat inderdaad wel op 0.4.

@Sircuri

Ik zie echt de walls van elkaar afstaan. Daar valt het het meest op. Mijn voorgaande prints waren eerst goed.
Toen kwam er spaghetti en oozing. De diameter van het filament is 1.78 dus vandaar dat ik ben gaan finetunen.

Ik gooi de flow nu 5% omhoog om te kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Ik heb voornamelijk dus opeens last van oozing. Dit probleem zorgt er tevens voor dat de eerste laag ook vaak niet lekker gaat. Na extrusie druipt hij altijd iets na. Toch maar eens de hot end fix uitvoeren een deze dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXvAN6_SBtFgqvK7AAKIrgovARI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wa9ck0F0yWqiZvhBo5qKS0J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW4HSkHOHVOJT6-rZRdbKbi9wEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0HYffzFOs5Xt57XDOo6zZlD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46L5lD_sXdREH_b1JeCWjqK0vmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAUoFhPU1pfh2m2lmRDUEUjs.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier de print van net. Zien jullie die lijnen op de onderkant en binnenkant onderin? Daar lijkt me toch echt te veel ruimte te zitten.

Vraag over het 3e plaatje, bij ronde voorwerpen krijg ik altijd een soort "lasnaad" Enig idee hoe ik dat tegen kan gaan?

Tevens ben ik nog steeds benieuwd naar niet bltouch opties tegen een licht krom bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Esso21
Enable coasting voor plaatje 3 en proberen

plaatje 1 en 2, screenshot van Quality en Material alstublieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iWYz4yHAu82bw2lKq6Y8wqKK9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lITAl3vkqRYsw2jcGaKu6AGe.jpg?f=user_large

Deze settings bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Esso21 idd wat @kmichael zegt eventue in combinatie met hide seam.
Ook je overlap naar je rand kan iets hoger volgens mij.
Verder zie ik het even niet heel goed moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
85% op je flow is wel laag...
Zeker dat je step niet iets hoger moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Als goed is moet je met flow settings hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
@kmichael Yes die zijn allemaal terug op 85%. Als ik die flow aanpas gaat alles mee.

@DRuw E-steps zijn wel goed. Die heb ik gecontroleerd na het aanpassen. Zelfde geldt voor de flow, die kwam dus uit de test met de 1 wall kubus. Misschien moet ik het dan in mijn meet gereedschap gaan zoeken? Loopt natuurlijk al snel op als je 0.4 of 0.45 hebt.

Wat is overlap naar de rand? :)

Kan het oozen verholpen worden door hot end fix? Ik heb niet het gevoel dat hij iets clogged maar het zou zomaar kunnen. Tevens heb ik wel de PTFE tube verwisseld met een aftermarket variant. Misschien moet ik nu meer retraction doen? Kan ik morgen wel een benchmark van draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou geen single wall kubus maken trouwens maar in cura of dergelijke 2 lijnen zetten.
Deze moet dan 0.8 zijn. Beter te meten ook.
Ook kun je de eerste laag iets verhogen als de rest wel klopt.
Er is een instelling om die overlap met de binnenste wall aan te passen. Maar die zou ik pas veranderen als de rest goed staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Was een typo : het moest zijn als goed is moet je meer flow settings hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Goed na het volgen van het draadschema dat ik gekregen heb is de display nu wit :+ nog geen text ofzo. Heb die man bericht gestuurd in afwachting van zijn respons. Octopi opnieuw geinstalleerd en wou testprint doen. Bij de 1e print om de kop schoon te maken ramt ding dus veel te ver naar achteren. Zit al met DRuw in conclaaf hierover. Moet iets in de firmware of gcode zijn. Geen idee waar. Ga me inlezen hoe ik de cr-20 van nieuwste marlin kan voorzien. Voorlopig blijf ik er even vanaf want dan gaat de printer vliegles krijgen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 15:06
Edmin schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:48:
[...]

Eerste test was prima. Ik weet niet of hij het waard is om je 3 mee te vervangen, want het is mijn eerste FDM printer. Heb wel twee DLP's maar dat is wezenlijk anders natuurlijk.

Communicatie vanuit Creality was dramatisch. Mijn printer was op 4 augustus verzonden en dat hij vrijdag hier was was een totale verrassing :)

Verpakking was prima en de afwerking van het spul is ook erg netjes :)
Communicatie was inderdaad een drama, maar hij is onderweg dus ik klaag vooralsnog niet, langer moeten wachten blijft een risico bij Kickstarter. Wat ik er voor betaald heb is lager dan hij nu elders te koop is dus maar positief bekijken.

Inmiddels een update over een aantal prints en je ervaring? :)
Sebazzz schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:54:
Houd je de brandblusser gereed :>

Als je afgelopen week je trackingcode hebt gehad, wat ik ook heb gehad, dan zit ie nog in China of tussenin op een boot. Levering lijkt tussen de 30 - 50 dagen te duren, dus ergens midden tot eind oktober.

Deze hele "pre-order" is één grote straf geweest IMHO :(

En express shipping hè...

Volgende keer maar geen Kickstarter. Of in ieder geval niet van Creality.

Misschien €1 inleggen zodat je kan commenten en dan gewoon Amazon/AliExpress/Banggood in de gaten houden...
Gezien de duizenden verzonden printers denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen. Uiteindelijk is een goede controle bij zoiets altijd noodzakelijk, weten waar je mee bezig bent.

Communicatie mocht zeker beter al vond ik hun wekelijkse updates met wat verzonden was wel een pluspunt. Ondanks de vertraging nog steeds blij met het ondersteunen van hun KS gezien de prijs van 319 dollar. Dat is ook een beetje het leuke aan KS, het avontuur en de teleurstelling dat het niet voor 23.59 besteld morgen in huis is zoals we gewend zijn :9
Evertt schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:46:
De CR6se stond op mij lijstje. Omdat deze niet of weinig te tweaken is heb voor de Ender 3 v2 gekozen.
Er zijn wel problemen met de CR6SE[Afbeelding]

Ik heb zelf heb een rookmelder bij de printer en een blusdeken voor het geval als het fout gaat. Heb ook een noodstop maar deze moet nog worden aangesloten.
Bestaat dat probleem niet met iedere 3D printer of andere hardware? Zelf monitor ik de temperatuur in en buiten de kast met HA en er hangt een Nest rookmelder vlakbij. Ik slaap er niet minder om als mijn Ender print :)

Tweaks en upgrades volgen vanzelf voor de CR6 de eerste upgrades/verbeteringen om zelf te printen staan al op Thingiverse (net als voor een Ender 3 (V2)) en ook aan de hardware kant zijn er al mogelijkheden als dual extruders e.d. Reddit/Facebook groepen in de gaten houden toont dat er inmiddels al veel mogelijk is.
Evertt schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb de Ikea lack enclosure gemaakt voor mijn Ender 3 Pro maar bevalt prima. Toch zijn er ook Tweakers hier die zelf iets gemaakt/ontworpen hebben zoals @JBS (weet niet of die ook foto's gepost had)

Ik print al tijden met de voeding en alles in de kast. Ik had altijd het voornemen deze buiten de kast te plaatsen maar omdat de printer bleef printen en er verder geen tijd was zo gelaten. Lange prints van 24+ uur zijn geen probleem geweest. En dat zijn er nogal wat gezien de prints voor mijn wederhelft haar Lemax kerstdorp

Hieronder ter inspiratie een kast gemaakt van 2 lack tafels :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO-P_rqZIwTEYTr6lRDbv6yDcbA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jUfvUuRErH5ayVqSRMtLgzb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 19% gewijzigd door lubbertkramer op 22-09-2020 23:58 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 12:36

Sebazzz

3dp

De CR-6 is wel zeker slecht te modden. Ben het moederbord bijvoorbeeld. Als je daar een SKR moederbord in wilt hangen ga je allerlei connectors moeten krimpen want de CR-6 heeft gecombineerde connectors. Daarnaast kan je hoogst waarschijnlijk ook een nieuw scherm kopen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

mutsje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:43:
Goed na het volgen van het draadschema dat ik gekregen heb is de display nu wit :+ nog geen text ofzo. Heb die man bericht gestuurd in afwachting van zijn respons. Octopi opnieuw geinstalleerd en wou testprint doen. Bij de 1e print om de kop schoon te maken ramt ding dus veel te ver naar achteren. Zit al met DRuw in conclaaf hierover. Moet iets in de firmware of gcode zijn. Geen idee waar. Ga me inlezen hoe ik de cr-20 van nieuwste marlin kan voorzien. Voorlopig blijf ik er even vanaf want dan gaat de printer vliegles krijgen ben ik bang.
Je kan nog proberen om je EEPROM eens een reset te geven met M502 & M500.
Lost soms vreemd gedrag op :)
Ooit zelf een tijd lopen zoeken waarom de nozzle niet naar het midden ging en altijd uit het lood stond. Alle opties die ik maar kon vinden geprobeerd gedaan maar niets hielp. Uiteindelijk bovenstaand gedaan en probleem was opgelost en deed hij keurig wat hij moest doen. Ergens toch iets corrupt geraakt leek het.

Wel opletten dat alle instellingen hiermee verloren die na flash of eerdere reset hebt gemaakt. Dus eerst de huidige instellingen even veilig stellen en daarna bovenstaand eens proberen en dan je instellingen weer doorvoeren.

• Esso21
kmichael schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:02:
Was een typo : het moest zijn als goed is moet je meer flow settings hebben :)
Heb ik ook, staan alleen niet op visible, ik bedoelde te zeggen dat mijn flow voor alles hetzelfde is :)

Ik ga vanavond opnieuw flow proberen te kalibreren met 2 walls. 0.8 mm, hopen dat dat beter gaat.

Iemand nog tips voor printen met een gebogen printbed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

lubbertkramer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:44:

Ik heb de Ikea lack enclosure gemaakt voor mijn Ender 3 Pro maar bevalt prima. Toch zijn er ook Tweakers hier die zelf iets gemaakt/ontworpen hebben zoals @JBS (weet niet of die ook foto's gepost had)

Ik print al tijden met de voeding en alles in de kast. Ik had altijd het voornemen deze buiten de kast te plaatsen maar omdat de printer bleef printen en er verder geen tijd was zo gelaten. Lange prints van 24+ uur zijn geen probleem geweest. En dat zijn er nogal wat gezien de prints voor mijn wederhelft haar Lemax kerstdorp

[Afbeelding]
Heb er inderdaad een foto van gepost destijds. JBS in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Toen hingen de deurtjes er nog niet aan, die hangen inmiddels ook met geprinte scharnieren.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

MikeOO schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:19:
[...]

Je kan nog proberen om je EEPROM eens een reset te geven met M502 & M500.
Lost soms vreemd gedrag op :)
Ooit zelf een tijd lopen zoeken waarom de nozzle niet naar het midden ging en altijd uit het lood stond. Alle opties die ik maar kon vinden geprobeerd gedaan maar niets hielp. Uiteindelijk bovenstaand gedaan en probleem was opgelost en deed hij keurig wat hij moest doen. Ergens toch iets corrupt geraakt leek het.

Wel opletten dat alle instellingen hiermee verloren die na flash of eerdere reset hebt gemaakt. Dus eerst de huidige instellingen even veilig stellen en daarna bovenstaand eens proberen en dan je instellingen weer doorvoeren.
Vandaag bij kabelshop maar usb kabel gehaald, enige die ze nog hadden was 2mtr :+ als ik 1 van 50 cm wou betaalde ik maar 2 eur minder... dus doe mij die maar. Vanavond eens uitzoeken hoe ik commando's er naar toe stuur. Vast genoeg over te vinden.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
lubbertkramer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:44:

...................
[Afbeelding]
Dat is interessant, die tafels heb ik gevonden, (voor de som van €5,99!) maar waar komt de rest vandaan, dus deurtjes en zij panelen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009

Mavamaarten

Omdat het kan!

Naalroc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:12:
[...]
Dat is interessant, die tafels heb ik gevonden, (voor de som van €5,99!) maar waar komt de rest vandaan, dus deurtjes en zij panelen?
Ik ben niet de persoon die je bedoelde, maar ik heb zelf een vergelijkbare LACK-tafel setup.
Alles om het geheel in elkaar te zetten print je. De zijpanelen en deurtjes heb ik gehaald bij een willekeurige online plexi shop, de naam ontgaat me even maar Google geeft me veel resultaten die lijken op wat ik heb gebruikt. Super goedkoop was het niet, maar wel goedkoper dan een lokale plexi-fabrikant in de buurt. Ik geloof dat ik eind de 30 euro uitkwam inclusief verzending, voor alle panelen op maat gesneden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 15:06
Naalroc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:12:
[...]
Al het rode is geprint (staan meerdere prints op thingiverse), plexiglas ertussen komt in mijn geval bij de Plexiglasstunter vandaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD1aiEDWgQ0e1jT-PKOffNBkgz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IZOXt58jQbK7Oj6TwakxMJyV.png?f=user_large

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ahh, al dat rode is geprint; dat had ik niet in de gaten en was niet bij me opgekomen, ik heb mijn printer nog maar een paar dagen, maar heb een kast nodig, want mijn kat is gek op bewegende snoertjes, en heeft er al een paar open geknipt, (Nee, nog niet van de printer....);
en ja, plexiglas is op veel plaatsen te koop, maar bedankt voor je uitgebreid antwoord!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hierbij een schaamteloze plug: https://www.thingiverse.com/thing:4564458
Moet er nog foto's bij zetten enzo maar de ontwerpen zijn niet meer veranderd.

Oja, de lack doorvoer moet je niet printen, die is niet handig. Mooi ding maar je moet eigenlijk een doorvoer hebben die even breed is als je spool of breder. Nu wil eigenlijk je rol van links naar rechts bij een staande rolhouder.
Bij hangend zal het minder zijn maar alsnog..

[ Voor 83% gewijzigd door DRuw op 23-09-2020 15:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online

Al geprobeerd:
- Heaterblock vervangen

Ik heb nu de temp sensor van een nieuwe hotend afgehaald die ik gekocht had als reserve, het bleek dus dat ik 3(!) kapotte sensoren had!
Met meten had ik 100K weerstand, maar hoe hoger de temperatuur hoe hoger het verschil werd! Uiteindelijk print de printer nu weer op 200 graden zoals het hoort!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Zo. na een vakantie heb ik ook een avondje besteed om de Ender 3 v2 goed te calibreren. Zijn wel echt de puntjes op de i, zeg :-)

Inmiddels ook Octoprint geïnstalleerd op de RPi 4. Ik ben nu nog op zoek naar een mooie case die ik aan het frame kan bevestigen. Heeft een van jullie daar al iets voor gevonden?

• Mozart
  • Registratie: September 2001
Dirickteur schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:22:
Zo. na een vakantie heb ik ook een avondje besteed om de Ender 3 v2 goed te calibreren. Zijn wel echt de puntjes op de i, zeg :-)

Inmiddels ook Octoprint geïnstalleerd op de RPi 4. Ik ben nu nog op zoek naar een mooie case die ik aan het frame kan bevestigen. Heeft een van jullie daar al iets voor gevonden?
Zeker, check deze :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ23gMEdoACNiAeoZrt_QNrW2ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wswb5O2rBbp31v3KMJPrPDrg.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dank je wel @MikeOO de M500 & M502 hebben geholpen, althans :) hij joeg de kop niet meer naar einde van het bed and beyond. Bed plakt voor geen meter (moet het even soppen) en had geen filament geladen omdat ik nogal loop te slepen met de printer. Nu nog een cube printen en kijken of hij blijft doen wat ie moet doen. Ben weer hoopvol!

edit, net opnieuw bed handmatig geleveld, via octoprint kop op 200 bed op 60 en papiertje. Beetje pritstif (geen zin in soppen) en test cube gestart. Met hand aan powerknop om ding onmiddelijk uit te schakelen... was niet nodig. Nu de oude verneukte pla in de cube stoppen (zoveelste) en wat een rust in mijn lijf weer. Nu nog 1 ding dat is het lcd scherm werkende krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door mutsje op 23-09-2020 19:32 ]

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
iemand ervaring met een duet wifi board of een kloon hiervan? Gebruik nu al een tijdje een skr mini en ben daar best tevreden over maar het kriebelt weer om te upgraden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchassasin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:27:
iemand ervaring met een duet wifi board of een kloon hiervan? Gebruik nu al een tijdje een skr mini en ben daar best tevreden over maar het kriebelt weer om te upgraden :D
En wat schiet je op denk je met die "upgrade"?

• dutchassasin
DRuw schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:19:
[...]

En wat schiet je op denk je met die "upgrade"?
extra stepper driver ten opzichte van de skr waarmee ik kan experimenteren zoals dual extruder of dual z leveling. En natuurlijk wifi mogelijkheden zodat ik niet hele tijd hoef te klungelen met de kleine sd kaartjes ><

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchassasin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:42:
[...]

extra stepper driver ten opzichte van de skr waarmee ik kan experimenteren zoals dual extruder of dual z leveling. En natuurlijk wifi mogelijkheden zodat ik niet hele tijd hoef te klungelen met de kleine sd kaartjes ><
Octoprint geprobeerd?

• dutchassasin
@DRuw Nee geen ervaring met octoprint, ik zal er eens in verdiepen.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

WOOT heb nog nooit zoveel rood gezien als in dit is dikke fout prutser, ben voor het eerst bezig marlin te compileren :+ dat word een heel leer proces. Denk dat ik teach tech zijn methode maar volg. Wel een vraag: Welke compiler gebruiken jullie? de visual studio of die andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:24:
WOOT heb nog nooit zoveel rood gezien als in dit is dikke fout prutser, ben voor het eerst bezig marlin te compileren :+ dat word een heel leer proces. Denk dat ik teach tech zijn methode maar volg. Wel een vraag: Welke compiler gebruiken jullie? de visual studio of die andere?
Gewoon de errors volgen en als je de eerste hebt opgelost weer opnieuw draaien. Vaak hoef je 3 dingetjes te doen en compileert hij al.
Let er alleen goed op hoe je het doet. Voor marlin 2.0x kun je atom niet meer gebruiken.
Gewoon degene gebruiken die je filmpjes ook gebruiken anders blijf je zoeken naar de instellingen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchassasin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:17:
@DRuw Nee geen ervaring met octoprint, ik zal er eens in verdiepen.
Heb je meer aan dan een nieuw bord als je al een skr hebt naar mijn mening;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
mutsje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:24:
Ik heb Visual Studio. Heb wel paar problemen gehad na een update van PlatformIO.

Echt moeilijk is het niet zeker met de Configurations is vrij makkelijk.

• Esso21
Gisteren Lukes hot end fix "geinstalleerd"

Bij het verwijderen van de nozzle viel het me op dat er een film PLA op het top oppervlak van de nozzle zat. Nozzle opgewarmd met een soldeerbout en de PLA verwijderd. Vervolgens de stappen van de hot end fix gevolgd. Toch nog weer een lekkende nozzle.

Mijn eigen gedachten is als volgt: Zou er misschien ook pla aan de hotend heatbreak zitten waardoor er nog steeds een kleine kier in het hotend zit? (met daarin PLA waardoor die dus blijft lekken?)

Iemand tips voor een grote schoonmaak van de hotend inclusief interne buisje (heatbreak toch?)

@Dirickteur heeft jou ender 3 v2 last van oozing?

• Christoxz
Esso21 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:56:

Bij het verwijderen van de nozzle viel het me op dat er een film PLA op het top oppervlak van de nozzle zat. Nozzle opgewarmd met een soldeerbout en de PLA verwijderd. Vervolgens de stappen van de hot end fix gevolgd. Toch nog weer een lekkende nozzle.

Mijn eigen gedachten is als volgt: Zou er misschien ook pla aan de hotend heatbreak zitten waardoor er nog steeds een kleine kier in het hotend zit? (met daarin PLA waardoor die dus blijft lekken?)

Iemand tips voor een grote schoonmaak van de hotend inclusief interne buisje (heatbreak toch?)

Heb je een stukje tube door je hele hotend getrokken? (Zonder nozzle uiteraard) Zo duw je de overgebleven filament uit je hotend.
Ook zeker dat je tube die nu in je hotend zit lang genoeg is?

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 24-09-2020 09:01 ]

• cruysen
Esso21 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:56:

Ik heb ergens in een tutorial ook de tip gezien dat je de hotend op temperatuur moet zetten (Of iets hoger) en dan de nozzle nog goed aandraaien.

Ik had een tijdje geleden dat niet gedaan en had de hele kop onder zitten.
Tip: Om de PLA te verwijder: hotend op temperatuur zetten en poetsen met lap van een oude spijkerbroek. Of nog simpeler, gewoon alu blokje vervangen. Kost de kop niet. O-)

• Christoxz
cruysen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:25:
[...]

Ik heb ergens in een tutorial ook de tip gezien dat je de hotend op temperatuur moet zetten (Of iets hoger) en dan de nozzle nog goed aandraaien.
Dat is inderdaad een must! Hand vast draaien en dan opwarmen en vast draaien, maar goed als er filament in de hotend zit, zal je die gap houden.

• Esso21
@Christoxz @cruysen

Ik heb de lengte afgesneden op basis van de print die bij de thingyverse zat en ik kon hem nog duidelijk zien zitten voordat ik de geprinte washer erop deed. hij kon niet verder na beneden. Alles inderdaad op 210 gedaan. (Max temp van mijn 123-3d pla). Ook met een ander stuk PTFE tube paar x heen en weer door de assembly geweest om restjes weg te halen.

Waar ik dus bang voor ben is dat er niet tussen de nozzle en PTFE maar tussen de nozzle en de heatbreak nog achtergebleven PLA zat. Enig idee of ik dit kan weghalen zonder de gehele hot end te de de-assembleren?

• Christoxz
Esso21 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:38:
@Christoxz @cruysen
Ook met een ander stuk PTFE tube paar x heen en weer door de assembly geweest om restjes weg te halen.
Verwarmd? In principe als je tube er bij de nozzle uit komt, is het soort van filament vrij.
Anders toch uitelkaar halen, zie je gelijk ook beter waar het echt aan kan liggen.

• Esso21
@Christoxz

Ja zeker verwarmd. Next stop is volledig schoonmaken van de heatblock assembly.

YouTube: Section 3.2 Nozzle Clogs featuring the Ender 3 :)

Ziet er wel simpel uit, alleen akelig dat het zo warm is :P

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Esso21 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:38:
@Christoxz @cruysen

Ik heb de lengte afgesneden op basis van de print die bij de thingyverse zat en ik kon hem nog duidelijk zien zitten voordat ik de geprinte washer erop deed. hij kon niet verder na beneden. Alles inderdaad op 210 gedaan. (Max temp van mijn 123-3d pla). Ook met een ander stuk PTFE tube paar x heen en weer door de assembly geweest om restjes weg te halen.

Waar ik dus bang voor ben is dat er niet tussen de nozzle en PTFE maar tussen de nozzle en de heatbreak nog achtergebleven PLA zat. Enig idee of ik dit kan weghalen zonder de gehele hot end te de de-assembleren?
Daar ga je de mist in. Die klopt niet, dat zei Chep ook al, je kan het zelfde type (ender 3, 5 etc) hebben maar dan wijkt de kop toch af. Dus echt nozzle erin, schuifmaat erin en meten is weten. Zo heb ik het ook gedaan.

• Christoxz
mutsje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:02:
[...]

Daar ga je de mist in. Die klopt niet, dat zei Chep ook al, je kan het zelfde type (ender 3, 5 etc) hebben maar dan wijkt de kop toch af. Dus echt nozzle erin, schuifmaat erin en meten is weten. Zo heb ik het ook gedaan.
Bij de volgende thingiverse zit een printbare tooltje om de tube op juiste lengte te snijden. Ook zit er een cut bij voor de Ender 5, volgens mij zijn die best vertrouwbaar. Heb je die gebruikt? @Esso21

https://www.thingiverse.com/thing:3203831

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Christoxz @Esso21 kan beter meten in plaats van een mal gebruiken die op 1 specifieke hotend toegespits is imho. :)
Pagina: 1 ... 75 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie