Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:24
Heb gisteren mij glasplaat schoongemaakt onder de kraan de glasplaat is los geweest van het bed.
Nu mislukt de eerst laag van de print omdat deze niet plakt op de bed het lijk op een leveling fout.
Voorheen had ik dit niet alleen de glas plaat is los geweest van de bed.

Maar dit moet de Bltouch corrigeren? Of heb ik dit fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:12
Mistacal schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:52:
[...]

Als het goed is hoef je de free air methode maar 1x te doen, daarna pas je enkel nog de flowrate aan in je slider.. Tenminste dat is hoe ik het doe. Ik vind steeds weer E-steps bepalen iets te veel werk
met de zwarte rol is die 100% en voor elke rol kan het iets schelen. Als ik niet teveel want lijnen gebruik dan is het geen probleem, maar het speelt ook alleen met de eerste laag een rol. Print snelheid van 15mm/s maar altijd na een lijn of 5/6 krult die. Zijn het er minder, dan blijft die ook goed vastzitten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:18
@Daniel. ik begrijp je probleem, precies hetzelfde gehad en ben er echt uren mee bezig geweest om erachter te komen wat het was. Ook bij mij maar op 1 plek, dat is de plek waar het een combinatie is van temperatuur, radius en flowrate. Temp en radius waren gewoon goed en na veel uitvogelen bleek er dus toch echt veel te zitten in de wanddikte (of beter de lijndikte).

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Evertt schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:53:
Heb gisteren mij glasplaat schoongemaakt onder de kraan de glasplaat is los geweest van het bed.
Nu mislukt de eerst laag van de print omdat deze niet plakt op de bed het lijk op een leveling fout.
Voorheen had ik dit niet alleen de glas plaat is los geweest van de bed.

Maar dit moet de Bltouch corrigeren? Of heb ik dit fout.
Ligt er helemaal aan hoe je die plaat los hebt gekregen, als het bed echt " losgerukt". is kan het best zijn dat je handmatig even moet levelen. Dit hoeft niet super nauwkeurig maar wel in de goede richting, daarna pakt je BLT het weer op. Een BLT kan geen 2mm goed maken in een scheef bed.

Tevens altijd glas afnamen met alcohol na het schoonmaken met een sopje. Een sopje (afhankelijk van het spul) laat altijd een " vetlaagje" achter. Ik zeg vetlaagje omdat afwasmiddel de eigenschap heeft dat het soort van vuilafstotend is. Zo moet je bij voorbeeld bij het afkitten van iets met je vinger in een sopje en dan langs de kit opgaan, dan blijft er niets aan je vinger plakken O-) Werkt dus ook zo voor printen

[ Voor 21% gewijzigd door Mistacal op 15-09-2020 11:00 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Mistacal schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:56:
@Daniel. ik begrijp je probleem, precies hetzelfde gehad en ben er echt uren mee bezig geweest om erachter te komen wat het was. Ook bij mij maar op 1 plek, dat is de plek waar het een combinatie is van temperatuur, radius en flowrate. Temp en radius waren gewoon goed en na veel uitvogelen bleek er dus toch echt veel te zitten in de wanddikte (of beter de lijndikte).
Ik ga maar een kijken wat die doet als ik de flowrate dusdanig laag zet op 80% en kijken wat die dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:02:
[...]

Ik ga maar een kijken wat die doet als ik de flowrate dusdanig laag zet op 80% en kijken wat die dan doet.
Ik zou gewoon een single wall cube printen

https://www.thingiverse.com/thing:271736

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Die heeft een wall van 1mm. Wat ik altijd doe is ik pak deze https://www.thingiverse.com/thing:2267549 en dan infill 0%, geen bottom en top layers en dan wall thicknerss 0.8mm dat is 2x mijn nozzle size. Dat is toch hetzelfde lijkt mij. met 1mm wall thicknes ga je compenseren met je nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:41:
[...]

Die heeft een wall van 1mm. Wat ik altijd doe is ik pak deze https://www.thingiverse.com/thing:2267549 en dan infill 0%, geen bottom en top layers en dan wall thicknerss 0.8mm dat is 2x mijn nozzle size. Dat is toch hetzelfde lijkt mij. met 1mm wall thicknes ga je compenseren met je nozzle.
Ik print thin walls en wall thickness op 0,4. Dat werkt ook. Meerdere manier mogelijk wel voor dit ding

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:52:
[...]

Ik heb de zwarte en witte draden in de z-stop gedaan en nu werkt hij wel naar behoren (als het goed is)
Mocht het alsnog niet werken kun je kijken of mijn firmware wel werkt voor jou: https://github.com/Imnotn...-SKR-Mini-E3-V2.0-BLTouch

Ik zal zo vanavond even een release compilen en uploaden (eigen risico of course, source staat erbij dus je kunt ook een eigen build maken, dat zou ik je zelfs aanraden)

Het bestand wat je wilt controleren staat hier, hier staan temperaturen en voltages ingesteld en ook dingen als thermal runway protection (al weet ik zeker dat ik alles wel goed heb staan)

[ Voor 24% gewijzigd door ImNotnoa op 15-09-2020 12:04 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:02:
[...]

Met een flow van 80 blijft die wel plakken. Nu maar eens uitvogelen wat de flow precies moet zijn. Blijf het toch raar vinden dat het met de zwarte rol wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:45:
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen. Heb dit voor nu ook alleen met Real PETG Brass filament gehad.
Ik print temperatuur
Nozzle: 1st: 233 after: 225
Bed: 1st 80 after: 75

Als ik een grote brim print gaat die altijd opkrullen bij lijn 5. Temperatuur verhogen, verlagen, bed verhogen verlagen afstand nozzle alles heeft geen zin hij blijft altijd krullen. Zowel op glas als op het originele mat van de Ender 3.

Enig idee wat het kan zijn.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik het zo zie zou ik net iets dichter op de plaat printen. Je ziet nog net te duidelijk je "lijnen". Verder zorgen dat je bed goed schoon is: eerst even goed met afwasmiddel op een doekje en daarna beetje met een lichte zoutoplossing doet soms wonderen. Bed temp met wit moet bij mij wel op minimaal 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:14:
[...]

Met een flow van 80 blijft die wel plakken. Nu maar eens uitvogelen wat de flow precies moet zijn. Blijf het toch raar vinden dat het met de zwarte rol wel goed gaat.
Goed nieuws dus, had je wel of geen cube geprint? Ik vind die altijd wel makkelijk om terug te rekenen.

Niet vergeten op je rol te schrijven :9

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
savale schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:25:
[...]

Als ik het zo zie zou ik net iets dichter op de plaat printen. Je ziet nog net te duidelijk je "lijnen". Verder zorgen dat je bed goed schoon is: eerst even goed met afwasmiddel op een doekje en daarna beetje met een lichte zoutoplossing doet soms wonderen. Bed temp met wit moet bij mij wel op minimaal 60 graden.
Klinkt bewerkelijk, een beetje uit een potje alcohol van de kruidvat eens in de 10 of 20 prints erover. Als de printer een " off-day" heeft dan gebruik ik nog wel eens haarlak

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@Mistacal
Hehe grappig dat iedereen zijn eigen manier heeft. :P Ik doe dreft eens in de 20 prints ongeveer en zoutoplossing na iedere print. (Spuitflesje is dan ideaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Mistacal schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:25:
[...]

Goed nieuws dus, had je wel of geen cube geprint? Ik vind die altijd wel makkelijk om terug te rekenen.

Niet vergeten op je rol te schrijven :9
Ik blijf het maar vreemd vinden, had een perfecte lijn op 96% maar blijkbaar ook op 87%. Zou zomaar kunnen zijn dat ik een beetje raar aan het meten was, doe het altijd als normaal, maar misschien was ik niet helemaal scherp. En slim om op de rol te schrijven. Ik doe met iedere rol alleen een cube test, temps zijn eigenlijk altijd wel gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 15-09-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:43:
[...]

Ik blijf het maar vreemd vinden, had een perfecte lijn op 96% maar blijkbaar ook op 87%. Zou zomaar kunnen zijn dat ik een beetje raar aan het meten was, doe het altijd als normaal, maar misschien was ik niet helemaal scherp.
vergeet niet dat je filament ook niet overal exact even dik is... Kan best zijn dat die afwijking daarin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:41
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:53:
[...]

Mocht het alsnog niet werken kun je kijken of mijn firmware wel werkt voor jou: https://github.com/Imnotn...-SKR-Mini-E3-V2.0-BLTouch

Ik zal zo vanavond even een release compilen en uploaden (eigen risico of course, source staat erbij dus je kunt ook een eigen build maken, dat zou ik je zelfs aanraden)

Het bestand wat je wilt controleren staat hier, hier staan temperaturen en voltages ingesteld en ook dingen als thermal runway protection (al weet ik zeker dat ik alles wel goed heb staan)
Wat je nu allemaal zegt gaat mijn de pet te boven 8)7

Echter heb ik mijn printbed nagenoeg vlak staan en wil ik dus de printnozzel callibereren met het bed.
1. Ik zet de printer aan
2. Auto home
en vervolgens wil ik via motion de hoogte van de z bepalen wanneer het net boven mijn printbed zit. Echter als ik hem naar 0 draai dan staat hij nog te ver boven mijn printbed maar ik kan helaas niet de ''min'' in. Hoe kan ik zorgen dat ik nog wel lager kan om zo mijn offset te bepalen? en als ik eenmaal die waarde heb waar moet ik deze invullen zodat hij weet hoever de bltouch van de printnozzel af staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:15:
[...]

Echter heb ik mijn printbed nagenoeg vlak staan en wil ik dus de printnozzel callibereren met het bed.
1. Ik zet de printer aan
2. Auto home
en vervolgens wil ik via motion de hoogte van de z bepalen wanneer het net boven mijn printbed zit. Echter als ik hem naar 0 draai dan staat hij nog te ver boven mijn printbed maar ik kan helaas niet de ''min'' in. Hoe kan ik zorgen dat ik nog wel lager kan om zo mijn offset te bepalen? en als ik eenmaal die waarde heb waar moet ik deze invullen zodat hij weet hoever de bltouch van de printnozzel af staat?
Welke firmware heb je nu?

Je zou gewoon een negatieve z waarde moeten kunnen hebben, mijn z-offset is bijvoorbeeld -3,960

De stappen zoals ik ze doe:
  • Preheat PLA*
  • Wachten tot het bed en de nozzle warm zijn
  • Auto Home
  • Motion > Z axis
  • Dan je nozzle laten zakken tot je een beetje weerstand voelt als je een papiertje tussen je nozzle en je bed schuift
  • De waarde die in je scherm staat noteren en optellen bij je huidige Z offset en deze instellen
  • Store settings.
*Het preheaten doe ik omdat je met tienden van millimeters werkt en metaal uitzet als het verhit wordt, zo heb je dus een z offset gebaseerd op een warme printer

[ Voor 5% gewijzigd door ImNotnoa op 15-09-2020 14:25 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:15:
[...]

1. Ik zet de printer aan
2. Auto home
Standaard staat in de firmware softwarematige stops voor je Z-as ingesteld. Dit voorkomt dat je onder 0 kan komen. Die moet uitgeschakeld worden als je via de knop je Z-as wil kunnen instellen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:23:
[...]

Welke firmware heb je nu?

Je zou gewoon een negatieve z waarde moeten kunnen hebben, mijn z-offset is bijvoorbeeld -3,960

De stappen zoals ik ze doe:
  • Preheat PLA
  • Wachten tot het bed en de nozzle warm zijn
  • Auto Home
  • Motion > Z axis
  • Dan je nozzle laten zakken tot je een beetje weerstand voelt als je een papiertje tussen je nozzle en je bed schuift
  • De waarde die in je scherm staat noteren en optellen bij je huidige Z offset en deze instellen
  • Store settings.
Uhm als ik hem opstart staat er iets van bugfix2.0.x. Ik weet niet of ik dat nog ergens anders kan vinden waar dat staat.

Echter wil ik op dezelfde manier zoals jij het beschrijft het bedlevel calibreren maar als ik vervolgens de min in wil gaan blijft hij op 0 hangen en gaat dus ook niet verder naar beneden.
Sircuri schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:25:
[...]

Standaard staat in de firmware softwarematige stops voor je Z-as ingesteld. Dit voorkomt dat je onder 0 kan komen. Die moet uitgeschakeld worden als je via de knop je Z-as wil kunnen instellen.
Waar kan ik die optie vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:27:
[...]

Uhm als ik hem opstart staat er iets van bugfix2.0.x. Ik weet niet of ik dat nog ergens anders kan vinden waar dat staat.
Wat is de bron van je firmware? Die van de BTT github?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

https://marlinfw.org/docs/gcode/M211.html

Niet vergeten om na het levelen en alles goed staat, die weer aan te zetten.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:28:
[...]

Wat is de bron van je firmware? Die van de BTT github?
uhm iets met marlin.org
Sircuri schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:30:
[...]

https://marlinfw.org/docs/gcode/M211.html

Niet vergeten om na het levelen en alles goed staat, die weer aan te zetten.
Volgens mij moet ik hem dan via de pc aansturen of hoe werkt dat?
Maar via configuration > advanced settings > probe settings staat de z-as op -2. Ik weet niet of dat hetgeen is wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Ja marlin is de smaak van de firmware.

Maar nadat jij je moederbordje vervangen hebt en ook voor bltouch is andere firmware nodig.

Je hebt waarschijnlijk ergens een firmware.bin bestandje moeten downloaden en op een SD kaart moeten zetten en je printer met die sdkaart opstarten.

Waar heb je het firmware.bin bestand gedownload?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:37:
[...]

Ja marlin is de smaak van de firmware.

Maar nadat jij je moederbordje vervangen hebt en ook voor bltouch is andere firmware nodig.

Je hebt waarschijnlijk ergens een firmware.bin bestandje moeten downloaden en op een SD kaart moeten zetten en je printer met die sdkaart opstarten.

Waar heb je het firmware.bin bestand gedownload?
ah oke, Sommige termen zijn mij nog niet helemaal duidelijk aangezien ik hier pas niet mee bezig ben maar ik heb hem vanuit de BTT van github

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:42:
[...]

ah oke, Sommige termen zijn mij nog niet helemaal duidelijk aangezien ik hier pas niet mee bezig ben maar ik heb hem vanuit de BTT van github
Maar zoals @Sircuri al zegt je moet je printer (via pc of met een raspberry oid) een M211 S0 commando geven (en daarna M211 S1 om het weer in te schakelen)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:44:
[...]

Maar zoals @Sircuri al zegt je moet je printer (via pc of met een raspberry oid) een M211 S0 commando geven (en daarna M211 S1 om het weer in te schakelen)
Kan dat niet via de printer zelf? want volgens mij lukte me dat toen straks nog wel om de min in te gaan zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:46:
[...]

Kan dat niet via de printer zelf? want volgens mij lukte me dat toen straks nog wel om de min in te gaan zeg maar.
Nee dat kan niet vanuit de printer zelf, en het lukte je eerder waarschijnlijk wel omdat die feature al uitgeschakeld stond in je vorige firmware

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:47:
[...]

Nee dat kan niet vanuit de printer zelf, en het lukte je eerder waarschijnlijk wel omdat die feature al uitgeschakeld stond in je vorige firmware
ah oke duidelijk. Welk programma raad je me aan om mee te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:49:
[...]

https://www.pronterface.com

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:49:
[...]

Een raspberry pi 3 of 4 (geen zero!) in combinatie met Octopi is een populaire oplossing.

Als tussenoplossing wil ik de endstop voor je Z-axis wel even uitschakelen in mijn firmware zodat je in ieder geval verder kunt, maar als je niet voorzichtig bent kan je nozzle dan wel in je bed crashen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uxfq9io.jpg

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@RensVerlaak Als je nog geen octoprint er aan hebt hangen dan kan je pronterface gebruiken met een usb kabel. Wel zorgen dat Cura afgesloten is ;)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:52:
[...]

Een raspberry pi 3 of 4 (geen zero!) in combinatie met Octopi is een populaire oplossing.

Als tussenoplossing wil ik de endstop voor je Z-axis wel even uitschakelen in mijn firmware zodat je in ieder geval verder kunt, maar als je niet voorzichtig bent kan je nozzle dan wel in je bed crashen

[Afbeelding]
hier wil ik in een later stadium nog wel naar toe maar ik wil eerst even wat meters hebben gemaakt en het printen zelf goed onder de knie krijgen. Hoe krijg ik die code in mijn printer?
Mistacal schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:55:
@RensVerlaak Als je nog geen octoprint er aan hebt hangen dan kan je pronterface gebruiken met een usb kabel. Wel zorgen dat Cura afgesloten is ;)
Bedankt die tip had ik nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Ik ben nu connected via Pronterface.
Welke tutorial kan ik het beste volgen om mijn nozzel i.c.m. bltouch ten opzichte van mijn bed te kalibreren en vervolgens de esteps van mij x-,y- en z-as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@RensVerlaak

Via pronterface kalibreer je in principe niets, tenminste niet dat ik weet. Ik gebruik pronterface puur om M-codes te verzenden naar de printer.

Voor tutorials kan ik je enkel verwijzen naar YT, tevens is hier ook al het e.e.a. geopperd met betrekking tot de Z offset.

E-steps door je eerst dmv de free air methode en fine tunen doe je met een single wall cube (de finetuning is voor ieder filament anders) zie ook de berichten hierboven.

X,Y,Z doe je dmv een x,y,z cube

Over kalibratie is enorm veel te vinden, check even de laatste video van Teaching Tech op YT die heeft nu een verzamel video gemaakt over kalibreren.

YouTube: 3D printer calibration revolutionised - Step by step to better print...

[ Voor 15% gewijzigd door Mistacal op 15-09-2020 15:13 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

RensVerlaak schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:05:
Ik ben nu connected via Pronterface.
Welke tutorial kan ik het beste volgen om mijn nozzel i.c.m. bltouch ten opzichte van mijn bed te kalibreren en vervolgens de esteps van mij x-,y- en z-as?
Voor z-offset kan ik je deze guide aanraden welke pronterface gebruikt om de M codes te sturen: https://letsprint3d.net/g...auto-bed-leveling-sensor/

Deze heb ik ook gebruikt om de Z-offset goed te krijgen voor mijn BLTouch.

Signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:55
Nog steeds makkelijkste link voor offset

YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

in het kort
Z-Offset Instructions:
1. Home 3D printer
2. M851 Z0 - Reset Z0Offset
3. M500 - Store setting to eeprom
4. M501 - Set active parameters
5. M503 - Display Active Parameters
6. G28 Z - Home Z Axis
7. G1 F60 Z0 - Move nozzle to true 0 offset
8. M211 S0 - Switch off soft endstops
9. Move nozzle towards bed slowly until the paper can barely move
10. Take note of the Z on the printer display (take that number and add the measurment of the calibration sheet or device used)
11. M851 Z X.XX (X.XX being your z offset achieved)
12. M211 S1 - Enable Soft Endstops
13. M500 - Save settings to Eeprom
14. M501 - Set Active Parameters
15. M503 - display current settings

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
savale schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:44:
[...]

vergeet niet dat je filament ook niet overal exact even dik is... Kan best zijn dat die afwijking daarin zit.
Met een klein beetje de flow te hoog krult het al op. Zit nu op een flow van 86 en qua maat klopt dat ook voor 2 walls. Misschien maar eens een kubus printen met 1 wall kijken wat dat oplevert. 10cm is wel 10cm dus de e steps zijn wel goed gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Over de z-offset: die kun je natuurlijk ook gewoon instellen via de interface op de Ender zelf. Althans, bij elke Marlin firmware die ik heb gebruikt (dan wel zelf heb gebakken) bestond die functie altijd. Ja het kan ook door M851 te sturen en getallen over te typen, maar gewoon aan het wieltje draaien terwijl je naast de printer zit vind ik een stuk makkelijker :P

Gewoon eerst zorgen dat je z-offset vrij hoog staat (zodat hij zeker veilig boven je bed blijft hangen) en je nozzle bewegen naar hoogte 0. Daarna papiertje eronder en aan het knopje draaien in het z-offset scherm totdat het papiertje klemt. Vervolgens in het menu even opslaan in eeprom en klaar. Kan allemaal zonder octoprint / pronterface.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik wil niet lullig doen hoor jongens maar volgens mij zijn jullie alles aan het voorkauwen.
@RensVerlaak kijk en zoek eens op YouTube. Je kunt alles hier overnemen maar heb je enig idee wat je aan het doen bent.
Als er dus iets niet goed gaat, ga je kijken waar het aan ligt of hier posten?
Er wordt wel een beetje eigen moeite verwacht hoor...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:17:
Ik wil niet lullig doen hoor jongens maar volgens mij zijn jullie alles aan het voorkauwen.
@RensVerlaak kijk en zoek eens op YouTube. Je kunt alles hier overnemen maar heb je enig idee wat je aan het doen bent.
Als er dus iets niet goed gaat, ga je kijken waar het aan ligt of hier posten?
Er wordt wel een beetje eigen moeite verwacht hoor...
Ik begrijp je reactie maar zo zie ik het zelf niet helemaal. Ik heb een x aantal filmpjes bekeken maar net op die stukjes waar ik niet verder kwam zoals bijvoorbeeld de 3dtouch aansluiting, cura afsluiten als je met pronterface dat kon ik niet uit de filmpjes halen. Ik ben zelf ook niet de beste in Engels (daar zou het ook aan kunnen liggen). Echter heb ik het best druk dus het zou kunnen dat ik te snel dingen vraag omdat ik er zelf niet aan uit kom. Ik zal er in het vervolg op letten. ;)

Echter werkt tot zo ver alles naar behoren en heb ik de assen en de extruder gekalibreerd. Nu wat test printjes maken en spelen met de temperaturen om gevoel te creëren.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het gaat mij erom dat mensen zelf ook leren WAT ze doen naast dingen klakkeloos overnemen. Zo leer je er niets van en als je zomaar iets over typt en en maakt een typfout kun je de boel best verpesten.
Zoals die software endstops vergeten...
Als je codes ziet langskomen, zoek er eens een paar op en kijk bijvoorbeeld eens als je een gcode van een print met een kladblok opende wat hij aan het begin doet.
Je leert ze enorm snel herkennen en als je dan een calibratie doet snap je ook waarom je dingen intypt en herken je je eigen typfouten en voorkom je fouten.
Ik bedoel het niet lullig hoor maar als je je nozzle door je bed crashed heb je er niets aan als we uitleggen waarom dat gebeurde right?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
Goed punt @DRuw maar snap @RensVerlaak ook wel, het is een hoop info die op je afkomt en het is lastig alles in goede banen te leiden. Veel goed bedoeld advies schiet vaak het doel voorbij.

Beginnen bij de basis is de sleutel

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:15
Goedenavond Leute,

Ik heb sinds een week of 3 ook een Ender 3 V2 en na een tijdje fijnstellen en prutsen lukte me het al om redelijk snel bruikbare prints te maken. (Thank you TeachingTech, makersmuse en CHEP)

Echter ik loop nu tegen zaken aan en ik hoop dat een van jullie me misschien wel zouden kunnen helpen.

Punt 1 is als volgt: Ik denk dat mijn fans verkeerd om aangesloten zitten. Mijn shroud fan draait continu en als ik via temperature de van op 255 zet hoor ik onder de printer opeens een fan ontzettend opspinnen.

Wat denken jullie?

Punt 2 is dat mijn prints niet meer aan het bed willen plakken, lijkt erop dat het materiaal continu omhoog krult en ook lekt. De eerste 2 baantjes legt hij goed en strak neer maar bij zijn eerste hop zijwaarts komt er meer uit dan hoort. Nou past helaas de acupunctuurnaald die meegeleverd is niet in mijn nozzle. Dus ik heb de atomic methode geprobeerd maar zonder succes. Vervolgens heb ik de nozzle verwisselt en de PTFE tube paar x door de hele assembly gedrukt om restanten weg te krijgen. 2e nozzle er in gedaan, PTFE tube geplaatst en het probleem is er nog steeds.

Iemand tips?

Bij voorbaat (zeer) veel dank :)

Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Ik heb vandaag een Ender 5 Pro mogen ontvangen, het assembleren ging vrij vlot mits een Youtube instructievideo te volgen.
Helaas is het bij het auto-levelen fout gelopen.

Ik heb eerst het bed naar 45° verwarmt en hierna op leveling geklikt. De printkop ging mooi naar rechts en achter. Hierna gaat het bed omhoog en naar beneden en loopt het fout.
De eerste 2 maal bij het omhoog gaan wordt de sensor ingedrukt maar de 3de keer komt de sensor er niet uit en wordt de printkop omhoog geduwd. Zoals te zien op volgende video: YouTube: 20200915 183651000 iOS

Ondertussen is het bed ook al redelijk beschadigd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdQSPgiJpEDXm3i7zp-RelALUBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8gUAyJKiPApsh9zG2ibXDgV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BG4IGigW9QGcJ9I76ByxRyeVMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p15R9Xtq1unQ47bkniYcy9Hi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Ok.

Heb dus Ender 3, de gewone. Heb nieuw mobootje binnen (skr mini V2). Lees veel zaken dat goede software op dat ding van cruciaal belang is.

Er is heul veul te vinden, mijn vraga is echter, welke film of handleiding moet ik volgen voor het goed installeren van de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Esso21 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:49:
Goedenavond Leute,

Ik heb sinds een week of 3 ook een Ender 3 V2 en na een tijdje fijnstellen en prutsen lukte me het al om redelijk snel bruikbare prints te maken. (Thank you TeachingTech, makersmuse en CHEP)

Echter ik loop nu tegen zaken aan en ik hoop dat een van jullie me misschien wel zouden kunnen helpen.

Punt 1 is als volgt: Ik denk dat mijn fans verkeerd om aangesloten zitten. Mijn shroud fan draait continu en als ik via temperature de van op 255 zet hoor ik onder de printer opeens een fan ontzettend opspinnen.

Wat denken jullie?

Punt 2 is dat mijn prints niet meer aan het bed willen plakken, lijkt erop dat het materiaal continu omhoog krult en ook lekt. De eerste 2 baantjes legt hij goed en strak neer maar bij zijn eerste hop zijwaarts komt er meer uit dan hoort. Nou past helaas de acupunctuurnaald die meegeleverd is niet in mijn nozzle. Dus ik heb de atomic methode geprobeerd maar zonder succes. Vervolgens heb ik de nozzle verwisselt en de PTFE tube paar x door de hele assembly gedrukt om restanten weg te krijgen. 2e nozzle er in gedaan, PTFE tube geplaatst en het probleem is er nog steeds.

Iemand tips?

Bij voorbaat (zeer) veel dank :)

Emiel
Je fans kan je simpel controleren door even een blaadje tegen de fan aan te houden als die aanstaat. Hotend en partcooling, blaadjes moet naar de fan gaan, gaat het blaadje er van af dan zitten ze verkeerd om

Voor je andere vraag, eerst maar even het volgende filmpje checken

YouTube: 3D printer calibration revolutionised - Step by step to better print...

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
maartend schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:03:
Ok.

Heb dus Ender 3, de gewone. Heb nieuw mobootje binnen (skr mini V2). Lees veel zaken dat goede software op dat ding van cruciaal belang is.

Er is heul veul te vinden, mijn vraga is echter, welke film of handleiding moet ik volgen voor het goed installeren van de software?
Zoek op YT naar SKR 1.2 installaties, dan kom je vast een filmpje tegen van Teaching Tech of een andere respectabele YouTuber

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Mistacal schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:05:
[...]

Zoek op YT naar SKR 1.2 installaties, dan kom je vast een filmpje tegen van Teaching Tech of een andere respectabele YouTuber
Heb idd zijn film al gevonden van het plaatsen van het mobootje. Ik zoek verder naar hem. Thnx

Ik heb trouwens wel een V2, maar dat zal het niet zijn om op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 15-09-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pcc Weird. Hij doet het eerste deel goed en daarna gaat hij omhoog ipv naar beneden.
Hoe doe je die autolevel?
Is dat heb begin van je print en staat je slicer op ender 3 ofzo?
Vertel eens exact wat je doet....
Ik krijg morgen m'n ender 5 binnen (non pro) en ben vast upgrades aan het shoppen zoals de abl en skr mini. Die komen er sowieso in zoals bij m'n ender 3:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
maartend schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:06:
[...]

Heb idd zijn film al gevonden van het plaatsen van het mobootje. Ik zoek verder naar hem. Thnx

Ik heb trouwens wel een V2, maar dat zal het niet zijn om op te lossen.
Dan staat de rest er ook zeker bij, hij maakt altijd filmpjes die compleet zijn

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:13:
Het gaat mij erom dat mensen zelf ook leren WAT ze doen naast dingen klakkeloos overnemen. Zo leer je er niets van en als je zomaar iets over typt en en maakt een typfout kun je de boel best verpesten.
Zoals die software endstops vergeten...
Als je codes ziet langskomen, zoek er eens een paar op en kijk bijvoorbeeld eens als je een gcode van een print met een kladblok opende wat hij aan het begin doet.
Je leert ze enorm snel herkennen en als je dan een calibratie doet snap je ook waarom je dingen intypt en herken je je eigen typfouten en voorkom je fouten.
Ik bedoel het niet lullig hoor maar als je je nozzle door je bed crashed heb je er niets aan als we uitleggen waarom dat gebeurde right?
Het lijkt een ware plaag te worden ondertussen.
"Ik heb printer X en nu? Welke filmpjes moet ik kijken? Hoe werkt het bed levelen. Mijn print plakt niet vast aan het bed."
Is er dan helemaal niemand meer die eerst ZELF op onderzoek uit gaat? En begin niet met een upgrade als je niet eens een fatsoenlijke print hebt kunnen maken met de stock printer.

Wellicht is de OP niet meer up to date en moet die aangepast worden, maar naar mijn idee loopt het ondertussen de spuigaten uit.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Thanks voor je snelle reactie, zoals ik al aangaf heb ik dit al eens gedaan en deed de printer tot voor mijn laatste print gewoon goed, tijdens deze print begon hij opeens spaghetti te maken halverwege.

De settings hebben toch al zeker 15 a 20 uur gedraaid en (goed geprint) Benchy bootje en 20x20x20 xyz cube zijn allemaal behoorlijk goed uitgekomen. Ik zoek het dan ook in vervuiling oid, niet in de afstelling.

Misschien is de filament dikte niet constant, zou dat kunnen? Of toch vervuiling in de hotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

pcc schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:54:
Ik heb vandaag een Ender 5 Pro mogen ontvangen, het assembleren ging vrij vlot mits een Youtube instructievideo te volgen.
Helaas is het bij het auto-levelen fout gelopen.

Ik heb eerst het bed naar 45° verwarmt en hierna op leveling geklikt. De printkop ging mooi naar rechts en achter. Hierna gaat het bed omhoog en naar beneden en loopt het fout.
De eerste 2 maal bij het omhoog gaan wordt de sensor ingedrukt maar de 3de keer komt de sensor er niet uit en wordt de printkop omhoog geduwd. Zoals te zien op volgende video: YouTube: 20200915 183651000 iOS

Ondertussen is het bed ook al redelijk beschadigd...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
We kunnen nu heel zout gaan worden, maar wat heb je zelf al onderzocht wat dit probleem mogelijk verklaart? Wellicht moet ik ook niet meer reageren, want eigenlijk stelde je geen vraag :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:07:
@pcc Weird. Hij doet het eerste deel goed en daarna gaat hij omhoog ipv naar beneden.
Hoe doe je die autolevel?
Is dat heb begin van je print en staat je slicer op ender 3 ofzo?
Vertel eens exact wat je doet....
Ik krijg morgen m'n ender 5 binnen (non pro) en ben vast upgrades aan het shoppen zoals de abl en skr mini. Die komen er sowieso in zoals bij m'n ender 3:)
Volgende stappen heb ik gedaan:
- Doos open gemaakt
- Assemblage gestart
- Bij stap 4 Youtube film bekeken
- Assemblage afgerond
- Ender aangezet
- Preheat Bed op 45°C
- Bij settings op Leveling geklikt

Ik ben om 18u begonnen, assemblage was klaar om 19u. Frustraties zijn om 19u begonnen en nog steeds bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja zonder kompleet offtopic te gaan, mensen moeten eerst gewoon eens printen met een nieuwe printer.
Je gaat mij niet vertellen dat dat al niet goed gaat. En als dat zo is, blijf van de upgrades af!
Ga pas upgraden als hij het doet want een skr mini gaat er niet voor zorgen dat je print ineens blijft plakken.
Ik print nu ruim een jaar en heb al mijn kennis opgedaan door YouTube en Google met af en toe een vraag hier als ik er niet uit kwam.
Ik WIL ook alles zelf weten en wellicht ben ik daar bijzonder in maar de laatste 20 pagina's van dit topic gaan bijna allemaal over dezelfde vragen.
Ja de TS most geüpdate worden of een deel 2 gemaakt worden maar dat weerhoudt je er niet van om je een beetje in te lezen. Je koopt een ender X en he weet dat je dan zelf ook iets moet doen of denkt men dat men met een iPhone een foto kan uploaden om na te maken ofzo.
Zo, uitgeblazen.
Waar waren we?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mogelik zijn we geinteresseerd in de stappen die je hebt genomen tussen "Bij settings op Leveling geklikt" en de stap "Post schrijven op Tweakers forum".

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:59
Sircuri schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:09:
[...]
Wellicht is de OP niet meer up to date en moet die aangepast worden, maar naar mijn idee loopt het ondertussen de spuigaten uit.
Dat klopt het topic heeft zeker een update nodig en daar zijn we mee bezig (deel 2) en iedereen kan zijn kennis bijdragen:
https://github.com/eagle0...ty_Ender/tree/pre-release

Via een pull request kan jou aanpassingen er bij komen, mocht je geen git ervaring hebben en toch dingen willen toevoegen, stuur me een PM en verwerk ik het er alsnog in.

Wellicht kan iemand een korte recente lijst maken met 'vertrouwbare' youtubers en de meest nuttige video's?
Dan kan ik deze nog wel in dit deel verwerken!
Ik heb voor nu in iedere geval onze held TeachingTech alvast toegevoegd met zijn calibratie stappenplan!

Ik raad in iedere geval aan om de tijd te nemen als je youtube filmpjes kijkt, het lost zich allemaal niet ineens in 3 stappen op, en ook vaak zit er een uitleg bij zodat je ook begrijpt wat je doet.
De Ender 3 staat er om bekend om geduld bij te hebben, althans de tijd voor te nemen.
Mochten we aan vragen storen laten we deze dan gewoon voorbij lopen, er is vast wel iemand die wel die persoon de juiste richting op wilt sturen of de gene merkt dat het tijd is om zelf op onderzoek te gaan.
Zo is het volgens mij wel vaker gelopen in het topic...

[ Voor 33% gewijzigd door Christoxz op 15-09-2020 21:32 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:16:

Zo, uitgeblazen.
Waar waren we?
Amen, brother

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

chriistiix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:17:
[...]

Dat klopt en daar zijn we mee bezig (deel 2) en iedereen kan zijn steentje daar bij aandragen.

Via een pull request kan jou aanpassingen er bij komen, mocht je geen git ervaring hebben en toch dingen willen toevoegen, stuur me een PM en verwerk ik het er alsnog in.

Wellicht kan iemand een korte recente lijst maken met 'vertrouwbare' youtubers en de meest nuttige video's?
Dan kan ik deze nog wel in dit deel verwerken!
.... en dat klopt... dat was ik straal vergeten. Dank voor de reminder. Wellicht toch maar eens verdiepen in die start post op Git. Dank!

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

Sircuri schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:12:
[...]

We kunnen nu heel zout gaan worden, maar wat heb je zelf al onderzocht wat dit probleem mogelijk verklaart? Wellicht moet ik ook niet meer reageren, want eigenlijk stelde je geen vraag :+
De reden waarom er geen vraag staat is omdat het vooral even is om mijn frustraties kwijt te kunnen :)

Hetgeen ik reeds gedaan heb is met een waterpas het bed zo goed als mogelijk waterpas gezet.
Firmware is ook de meest recente.

Maar meer kan je niet doen. Van zodra je wil levelen start hij en kan je niets meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Sircuri ik wilde eigenlijk typen "wat is de vraag?" Maar vond ik wel heel lullig. Als iemand vervelend gaat doen graaf ik hem wel in maar besloot maar even lief te doen;)
@chriistiix ik ga je morgen even helpen.
Enclosure is af en prima gelukt (kan dingen netter printen maar het ontwerp is goed zo).
Ook de filmpjes zal ik even opzoeken die ik gebruik/gebruikt heb.
@pcc als dat letterlijk is wat je gedaan hebt dan vraag ik me af of je de boel goed hebt aangesloten.
Je bed level doet precies wat hij bij mijn ender 3 pro doet maar dan bed naar boven ipv mijn gantry naar beneden maar het lijkt me stug dat hij met verkeerde firmware is verzonden.
Sluit hem eens aan op een pc en stuur via pronterface eens je bed omhoog en omlaag en dat soort standaard bewegingen. Kloppen die?
Zal best via je schermpje ook kunnen maar ken de ender 5 nog niet;)

@pcc hoe weet je dat je de meest recente hebt?? Heb je er zelf een op gezet?
Dan kan daar je issue zitten....

@Esso21 heb je naar je extruder gekeken?
Heb je iets veranderd? Ander filament oud bijv.
Dikte verschil zou kunnen maar loop de checks eens af van je esteps en flow calibratie. Zit daar iets verkeerds of is het iedere keer anders?

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 15-09-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Als eerst mijn excuses als ik ook onder de catagorie val waar jullie je zojuist (terecht) over uit lieten.
Ik begrijp dat het voor doorwinterde gebruikers vervelend is dat het topic deels wordt gekaaid.

Gezien ik zelf al de nodige uren aan het klungelen was en ik er maar niet uitkwam heb ik dat dus ook hier geplaatst, wellicht maak ik de volgende x een eigen topic aan :)
DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:25:
@Esso21 heb je naar je extruder gekeken?
Heb je iets veranderd? Ander filament oud bijv.
Dikte verschil zou kunnen maar loop de checks eens af van je esteps en flow calibratie. Zit daar iets verkeerds of is het iedere keer anders?
Ik ben zo stom geweest om niet de dikte van het filament bij start te meten. Het ging namelijk direct al redelijk goed :) 8)7 Was bezig met finetunen van de elephantfoot. Het filament (lichtgrijs van 123d) is sinds dat het binnen is een maand geleden niet droog opgeborgen, hing continu boven de ender.

Tevens heb ik als amateur het daar nog niet gezocht gezien alles wat ik zelf heb ge googled en bij de bekende YT kanalen heb gezien zeggen dat het op verstopping/vervuiling leidt. Ik had mijzelf een filament stoffilter geprint en toegepast. Nu leek het me logisch dat ik de spons misschien niet netjes schoon had gemaakt en dat er wellicht een stuk spons mee was gegaan de hot end in.

Vandaar dus de nozzle change en alles schoonmaken.

Net weer(4e x |:( ) alles losgehaald schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Weer ellende. Cold pull gedaan, dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZIHLbXEJorKuSY_TisKO8vY7sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy9mnsPEv4ey019bqR2axEWu.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt mij erop dat de PTFE tube niet ver genoeg erin zat of analyseer ik dat verkeerd? Wellicht is er toch te veel vocht in getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:25:
@pcc als dat letterlijk is wat je gedaan hebt dan vraag ik me af of je de boel goed hebt aangesloten.
Je bed level doet precies wat hij bij mijn ender 3 pro doet maar dan bed naar boven ipv mijn gantry naar beneden maar het lijkt me stug dat hij met verkeerde firmware is verzonden.
Sluit hem eens aan op een pc en stuur via pronterface eens je bed omhoog en omlaag en dat soort standaard bewegingen. Kloppen die?
Zal best via je schermpje ook kunnen maar ken de ender 5 nog niet;)

@pcc hoe weet je dat je de meest recente hebt?? Heb je er zelf een op gezet?
Dan kan daar je issue zitten....
Links, rechts, voor, achter, boven en beneden werken perfect vanuit touchscreen.
Firmware die erop stond was recenter dan diegene van Creality website. Maar voor de zekerheid toch nog even opnieuw geflashed: nog steeds hetzelfde probleem.

Firmware shipped:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BG4IGigW9QGcJ9I76ByxRyeVMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p15R9Xtq1unQ47bkniYcy9Hi.jpg?f=fotoalbum_large

Firmware nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MayNDzWFAkU-oHcr3z7HmDGroC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1uB99j4MxE7Jr5R5oziefnr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Esso21 ik heb mijn pla nog nooit opgeborgen en hangt gewoon op mijn printer. De creality pla werd bros en brak spontaan maar de 123 pla kan naar mijn idee gewoon blijven hangen. Pla absorbeert niet zo veel vocht normaal gesproken (nee niet buiten neerleggen).
Je hoeft echt geen eigen topic aan te maken hoor maar als je gewoon uitlegt wat je al hebt gedaan kunnen we wat meer doen en laat je zien dat je niet eentje bent van de categorie "printer doet het niet help."
Ik zou je hotend goed in elkaar zetten met de tube er goed in gedrukt (naar beneden drukken en dan het busje omhoog trekken, niet de tube omhoog trekken) een vervolgens je esteps calibreren. Dan verder. Weet je in ieder geval of de basis goed is..
@pcc had je ook een level gedaan met de af fabriek firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Kreeg vandaag weekly report van octopi binnen. Ze upgraden python 2 (eol) naar python 3. Zie hieronder de de tekst voor diegene die het mailtje niet ontvangen hebben.

This script is only compatible for users running OctoPi 0.17 and above, or if you have installed OctoPrint manually you will require Python 3.6 or higher
1. Open a command prompt to where your OctoPrint install is. This could be via SSH, or connected via a monitor & keyboard.
2. Download & run my script with these two commands:
3. curl -L https://get.octoprint.org/py3/upgrade.py --output upgrade.py
4.
5. python3 upgrade.py
6.
You can then follow the prompts in the script - if you are running OctoPi then the information is automatically collected. If not (or the default install cannot be found) you will be asked for the path to your virtual
environment, then the config folder, and start and stop commands.
Give it a minute to run through, installing OctoPrint takes the longest, but it will get you there in the end!
Once the script is finished, reload your web interface and you should be good to go!
Reverting to your previous install
Just in case something goes wrong, I also built a script that can revert to your old install. You can find more details on the repository here.

Hoop ook binnenkort de SKR mini te ontvangen. Dan flink Teach Tech filmjes kijken, schema afdrukken voordat ik begin (tip van hem) dan iemand inschakelen met electronische kennis (overbuurman :+ ) lijkt wel een project gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

DRuw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:15:

@pcc had je ook een level gedaan met de af fabriek firmware?
Daar was ik inderdaad mee gestart, ondertussen alweer een andere firmware getest maar dit biedt ook geen oplossing.
Ik vermoed dat het probleem te maken heeft met de BLTouch calibratie.

Voor vandaag genoeg frustraties, ik ga morgen eens contact opnemen met de leverancier en laat ons hopen dat ze op 1-2-3 een oplossing kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:11

mulder

ik spuug op het trottoir

Maar wat is je z-offset dan @pcc, want dat is de beweging die mijne ook maakt als de print begint, maar dan naar juiste z-offset. (M851)

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Even off topic:

Veel mensen denken dat ze een 3d printer kopen en gelijk kunnen printen.
Zijn in deze tijd niet meer gewend om dingen uit te zoeken.
Zie ook op marktplaats 3d printen staan omdat ze te moeilijk vinden en stoppen met de hobby.
3d printer is best lastige maar een mooie hobby.

@pcc Waarom gelijk beginnen met BLtouch? Ik heb hem pas opgezet nadat ik manual levelen onder de knie had en een prints onder de knie. Om ook zo de printer beter te leren.
Bltouch is leuk maar je moet echt weten hoe je moet levelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Evertt op 15-09-2020 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Evertt schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:47:
Even off topic:

Veel mensen denken dat ze een 3d printer kopen en gelijk kunnen printen.
Zijn in deze tijd niet meer gewend om dingen uit te zoeken.
Zie ook op marktplaats 3d printen staan omdat ze te moeilijk vinden en stoppen met de hobby.
3d printer is best lastige maar een mooie hobby.

@pcc Waarom gelijk beginnen met BLtouch? Ik heb hem pas opgezet nadat ik manual levelen onder de knie had en een prints onder de knie. Om ook zo de printer beter te leren.
De eerste upgrades die je het beste kan doen als je toch wilt upgraden zijn printable upgrades. Oo die manier ga je je printer toch eerst standaard gebruiken voordat je verder gaat. Het is inderdaad handig om de printer eerst goed te kunnen voordat je gaat upgraden. Ook ga je problemen steeds sneller herkennen en wat het aan kan liggen. Als je zover bent om dan koop are upgrades te installeren zoals een BLTouch of een andere extruder of hotend dan is het verstandig om één ding per keer te upgraden dan alles in 1x. Mocht het toch niet allemaal lekker werken dan weet je waar het waarschijnlijk aan kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

Evertt schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:47:
Even off topic:

Omdat bij de Ender 5 Plus de BLTouch gewoon opzit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Foutje @Evertt .

Edit weggehaald... Korte samenvatting: lees je eigen berichten even na van een maand geleden...

Maargoed dat is ook gelukt en gaat met een nieuwe topic start ook beter uitgelegd worden gok ik. (Verwijzen naar de goede filmpjes)

[ Voor 26% gewijzigd door DRuw op 16-09-2020 07:03 ]

• Mistacal
Als er enige input gewenst wordt voor de TS dan hoor ik het graag. Heb niet super veel ervaring maar kan her en der wel wat aanleveren

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Mistacal schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:23:
Als er enige input gewenst wordt voor de TS dan hoor ik het graag. Heb niet super veel ervaring maar kan her en der wel wat aanleveren
Alle input is welkom, samen staan we sterker.
We zijn op het moment bezig met het voorbereiden van een deel 2 via Git.
Geen git ervaring? Dan kan je alsnog je input delen via pm, verwerk ik het er in.

Zelf zal ik van de week ook weer even tijd vrij maken om er verder aan te werken!

Edit: Foute link gefixt.

[ Voor 5% gewijzigd door Christoxz op 16-09-2020 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
chriistiix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:37:
[...]

Alle input is welkom, samen staan we sterker.
We zijn op het moment bezig met het voorbereiden van een deel 2 via Git.
Geen git ervaring? Dan kan je alsnog je input delen via pm, verwerk ik het er in.

Zelf zal ik van de week ook weer even tijd vrij maken om er verder aan te werken!
Krijg een 404 op je link Zag hier nog een ander linkje staan die doet het wel

Even uitvogelen hoe Github werk hoor qua commits etc

[ Voor 9% gewijzigd door Mistacal op 16-09-2020 08:54 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mistacal schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:43:
[...]

Krijg een 404 op je link Zag hier nog een ander linkje staan die doet het wel

Even uitvogelen hoe Github werk hoor qua commits etc
Met github desktop kun je gewoon een lokale map aanwijzen, eventuele wijzigingen ziet de client dan zelf en kun je met een druk op de knop committen

Try SCE to Aux

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mocht er nog iemand flauw zijn van het Ender logo in je bootscreen (van je Ender 3),

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RsLdPAH.png

Onderstaande opslaan als _Bootscreen.h en inbakken in je firmware :>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
/**
 /**
 * Made with Marlin Bitmap Converter
 * https://marlinfw.org/tools/u8glib/converter.html
 *
 * This bitmap from the file 'output-onlinejpgtools.bmp'
 */
#pragma once

#define CUSTOM_BOOTSCREEN_BMPWIDTH  128

const unsigned char custom_start_bmp[] PROGMEM = {
  B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B01111111,B11100000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B11111111,B11000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000001,B11111111,B10000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000011,B11111111,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000111,B11111110,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00001111,B11111100,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00111111,B11110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B01110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00111111,B11100011,B11111111,B00000000,B00000000,B00111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B01110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B01111111,B11000011,B11111111,B00000000,B00000001,B11111111,B00111000,B11100011,B10000111,B11000001,B11111000,B01110001,B11100011,B11100001,B10111100,B01111100,
  B01111111,B10000011,B11111111,B00000000,B00000001,B11111111,B00111001,B11110011,B10001111,B11110001,B11111100,B01110011,B11000111,B11110001,B11111100,B11111110,
  B01111111,B10000000,B01111000,B00000000,B10000001,B11111111,B00111001,B11110011,B10011110,B01110001,B11111110,B01110011,B10001111,B00111001,B11111100,B11100110,
  B01111111,B10000000,B01111000,B00000001,B10000000,B00111000,B00111001,B11110011,B10011100,B00111000,B00001110,B01111111,B00001110,B00011001,B11100000,B11100000,
  B01111111,B10000000,B01111000,B00000011,B10000000,B00111000,B00111001,B11110011,B10011111,B11111000,B11111110,B01111111,B00001111,B11111001,B11100000,B11111000,
  B01111111,B11000000,B01111000,B00000111,B10000000,B00111000,B00011111,B10111111,B00011111,B11111011,B11111110,B01111111,B00001111,B11111001,B11100000,B01111110,
  B01111111,B11000000,B01111000,B00001111,B10000000,B00111000,B00011111,B10111111,B00011111,B11110011,B10001110,B01111111,B10001111,B11111001,B11100000,B00011110,
  B01111111,B11100000,B01111000,B00011111,B10000000,B00111100,B00011111,B00111111,B00011100,B00000011,B00001110,B01111011,B10001110,B00000001,B11100000,B11001110,
  B01111111,B11100000,B00000000,B00111111,B10000000,B00111111,B00011111,B00011110,B00001111,B11110011,B11111110,B01111011,B11001111,B11100001,B11100000,B11111110,
  B00111111,B11110000,B00000000,B01111111,B10000000,B00011111,B00001111,B00011110,B00000111,B11110001,B11111110,B01111001,B11100111,B11100001,B11100000,B11111110,
  B00111111,B11111000,B00000000,B11111111,B10000000,B00001111,B00000110,B00001100,B00000011,B11100000,B11111100,B01111001,B11100001,B11000001,B11100000,B01111100,
  B00111111,B11111110,B00000001,B11111111,B10000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11111111,B11111111,B11111111,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11111111,B11111111,B11111110,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00001111,B11111111,B11111111,B11111100,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000111,B11111111,B11111111,B11111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000011,B11111111,B11111111,B11110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B11111111,B11111111,B11100000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B01111111,B11111111,B11000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00111111,B11111111,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00000111,B11111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000
};

Try SCE to Aux

• Mistacal
ImNotnoa schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:21:
Mocht er nog iemand flauw zijn van het Ender logo in je bootscreen (van je Ender 3),

[Afbeelding]

Onderstaande opslaan als _Bootscreen.h en inbakken in je firmware :>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
/**
 * Made with Marlin Bitmap Converter
 * https://marlinfw.org/tools/u8glib/converter.html
 *
 * This bitmap from the file 'output-onlinejpgtools.bmp'
 */
#pragma once

#define CUSTOM_BOOTSCREEN_BMPWIDTH  128

const unsigned char custom_start_bmp[] PROGMEM = {
  B00000000,B01111111,B11100000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B11111111,B11000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000001,B11111111,B10000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000011,B11111111,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000111,B11111110,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00001111,B11111100,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00111111,B11110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B01110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00111111,B11100011,B11111111,B00000000,B00000000,B00111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B01110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B01111111,B11000011,B11111111,B00000000,B00000001,B11111111,B00111000,B11100011,B10000111,B11000001,B11111000,B01110001,B11100011,B11100001,B11011100,B01111100,
  B01111111,B10000011,B11111111,B00000000,B00000001,B11111111,B00111001,B11110011,B10001111,B11110001,B11111100,B01110011,B11000111,B11110001,B11111100,B11111110,
  B01111111,B10000000,B01111000,B00000000,B10000001,B11111111,B00111001,B11110011,B10011110,B01110001,B11111110,B01110011,B10001111,B00111001,B11111100,B11111110,
  B01111111,B10000000,B01111000,B00000001,B10000000,B00111000,B00111001,B11110011,B10011100,B00111000,B00001110,B01111111,B00001110,B00011001,B11100000,B11100000,
  B01111111,B10000000,B01111000,B00000011,B10000000,B00111000,B00111001,B11110011,B10011111,B11111000,B11111110,B01111111,B00001111,B11111001,B11100000,B11111000,
  B01111111,B11000000,B01111000,B00000111,B10000000,B00111000,B00011111,B10111111,B00011111,B11111011,B11111110,B01111111,B00001111,B11111001,B11100000,B01111110,
  B01111111,B11000000,B01111000,B00001111,B10000000,B00111000,B00011111,B10111111,B00011111,B11110011,B10001110,B01111111,B10001111,B11111001,B11100000,B00011110,
  B01111111,B11100000,B01111000,B00011111,B10000000,B00111100,B00011111,B00111111,B00011100,B00000011,B00001110,B01111011,B10001110,B00000001,B11100000,B11001110,
  B01111111,B11100000,B00000000,B00111111,B10000000,B00111111,B00011111,B00011110,B00001111,B11110011,B11111110,B01111011,B11001111,B11100001,B11100000,B11111110,
  B00111111,B11110000,B00000000,B01111111,B10000000,B00011111,B00001111,B00011110,B00000111,B11110001,B11111110,B01111001,B11100111,B11100001,B11100000,B11111110,
  B00111111,B11111000,B00000000,B11111111,B10000000,B00001111,B00000110,B00001100,B00000011,B11100000,B11111100,B01111001,B11100001,B11000001,B11100000,B01111100,
  B00111111,B11111110,B00000001,B11111111,B10000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11111111,B11111111,B11111111,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00011111,B11111111,B11111111,B11111110,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00001111,B11111111,B11111111,B11111100,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000111,B11111111,B11111111,B11111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000011,B11111111,B11111111,B11110000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B11111111,B11111111,B11100000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B01111111,B11111111,B11000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00111111,B11111111,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00000111,B11111000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,
  B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000,B00000000
};
Dude, vet :9~

__/`\__/`\__

• Evertt
DRuw schreef op woensdag 16 september 2020 @ 06:56:
Foutje @Evertt .

Edit weggehaald... Korte samenvatting: lees je eigen berichten even na van een maand geleden...

Maargoed dat is ook gelukt en gaat met een nieuwe topic start ook beter uitgelegd worden gok ik. (Verwijzen naar de goede filmpjes)
Ben daar zelf in het begin ook schuldig aan geweest.

Maar ik heb het meer algemeen.
Veel denken dat het een Apple is en alles is voorgekauwd.

Heb ook informatie kunnen vinden op Facebook maar daar is het meer oppassen omdat iedereen daar maar wat neer zet.

De YT kanalen zijn het beste. Behalve van Chep heb ik er weinig informatie van gekregen moet je betalen als je informatie wilt op zijn site.

Kanalen van DrVax is ook niet slecht om te bekijken zie deze kanaal niet langs komen hier.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Is hier ook iemand lid van de creality FB groep, daar haal ik ook heel veel informatie uit. Zitten ook veel nederlands sprekende mensen in. (NL/BE)

Chep kijk ik wel maar inderdaad als je op zijn website informatie wil moet je opeens patrion supporter worden voor een xx bedrag per maand.. en waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde.

[ Voor 39% gewijzigd door mutsje op 16-09-2020 12:02 ]

• Mistacal
mutsje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:01:
Is hier ook iemand lid van de creality FB groep, daar haal ik ook heel veel informatie uit. Zitten ook veel nederlands sprekende mensen in. (NL/BE)

Chep kijk ik wel maar inderdaad als je op zijn website informatie wil moet je opeens patrion supporter worden voor een xx bedrag per maand.. en waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde.
Ben uit de hele FB groepen gestapt van Creality, man hoeveel onzin daar wel niet werd gezegd... Uiteraard zat er wel een hoop waardevolle info bij maar zie dat maar eens te filteren in die wirwar van berichten..

Chep kijk nooit, eigenlijk kijk ik alleen maar TT vanwege zijn uitgebreide filmpjes. Verder als ik iets nodig heb dan kijk ik op Git of Reddit (ook een hoop onzin op te vinden trouwens)

__/`\__/`\__

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:19
Ik snap er niks meer van. Ik had een goed werkende installatie op een Ender 3 pro met een bltouch eraan. Goed werkend betekent dan dat homing en bed leveling met de bltouch werkt zoals je het mag verwachten.
Vervolgens heb ik, omdat iemand hier zei dat je af en toe je bed nog handmatig moet levelen, m'n bed handmatig geleveld. Daarna heb ik de calibratiestappen weer doorlopen, zoals beschreven op de klipper firmware pagina's, en gecontroleerd of het homen en levelen weer werkt. Dit ging zoals verwacht maar vervolgens bij een proefprintje ramt de nozzle gelijk tegen mijn glasplaat aan. Daar staan inmiddels al aardig wat strepen op omdat ik het natuurlijk allemaal nogmaals heb gecontroleerd en daarna weer een proefprint.

Na de calibratie heb ik ook meerdere keren met G1 Z0 F300 de nozzle naar het nulpunt gebracht, papiertest gedaan en geconstateerd dat deze er tussen wil en enige weerstand ondervind. Ook op de hoekpunten getest.

Hoe kan het dan, dat als ik een print start, de nozzle tegen de glasplaat aandrukt?

Firmware is klipper trouwens.

PSN: PcDCch

• Evertt
mutsje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:01:

Chep kijk ik wel maar inderdaad als je op zijn website informatie wil moet je opeens patrion supporter worden voor een xxe bedrag per maand.. en waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde.
Ben uit de Creality Facebook ook wegens de onzin berichten geldt ook voor de officiële Ender 3 groep. Daar mag je eens niet praten over een custom firmware. Dat vindt ik jammer zeker als het opensource is.
Voor mij is dat niet belangrijk omdat ik SKR heb. Creality valt mij nog steeds erg tegen als het gaat over de informatie ik heb daar nog steeds weinig aan gehad.
Over de mainboard van Creality 4.2.2 en de elektronica wil ik het helemaal niet over hebben. Die is erg slecht.

Facebook groepen zijn soms erg matig.
Fb is sowieso ruk. Jaren geleden al afstand van gedaan.
Ben echt geen aluhoedje, zeker niet maar ik zag ook alleen maar eten en happy lifes voorbij komen. Bullshit een nep. Klaar mee.

Vanwaar klipper iedere keer trouwens? Ik heb er wat naar zitten googlen maar komt mij nogal "startend" over..
Marlin werkt mij prima en heb je behoorlijk snel in de gaten. Ook is er VEEL meer over te vinden en dus te troubleshooten imho.
Net mn ender 5 binnen gehad:)
Vanavond kan ik die in elkaar zetten of m'n 3 beter afstellen... Keuzes keuzes:)

• Mistacal
DRuw schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:31:
Fb is sowieso ruk. Jaren geleden al afstand van gedaan.
Ben echt geen aluhoedje, zeker niet maar ik zag ook alleen maar eten en happy lifes voorbij komen. Bullshit een nep. Klaar mee.

Vanwaar klipper iedere keer trouwens? Ik heb er wat naar zitten googlen maar komt mij nogal "startend" over..
Marlin werkt mij prima en heb je behoorlijk snel in de gaten. Ook is er VEEL meer over te vinden en dus te troubleshooten imho.
Net mn ender 5 binnen gehad:)
Vanavond kan ik die in elkaar zetten of m'n 3 beter afstellen... Keuzes keuzes:)
Voor je hoekjes @DRuw :X

https://www.reddit.com/r/...s_amazing_part2_in_depth/

[ Voor 6% gewijzigd door Mistacal op 16-09-2020 14:48 ]

__/`\__/`\__

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mozart schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:20:
Ik snap er niks meer van. Ik had een goed werkende installatie op een Ender 3 pro met een bltouch eraan. Goed werkend betekent dan dat homing en bed leveling met de bltouch werkt zoals je het mag verwachten.
Vervolgens heb ik, omdat iemand hier zei dat je af en toe je bed nog handmatig moet levelen, m'n bed handmatig geleveld. Daarna heb ik de calibratiestappen weer doorlopen, zoals beschreven op de klipper firmware pagina's, en gecontroleerd of het homen en levelen weer werkt. Dit ging zoals verwacht maar vervolgens bij een proefprintje ramt de nozzle gelijk tegen mijn glasplaat aan. Daar staan inmiddels al aardig wat strepen op omdat ik het natuurlijk allemaal nogmaals heb gecontroleerd en daarna weer een proefprint.

Na de calibratie heb ik ook meerdere keren met G1 Z0 F300 de nozzle naar het nulpunt gebracht, papiertest gedaan en geconstateerd dat deze er tussen wil en enige weerstand ondervind. Ook op de hoekpunten getest.

Hoe kan het dan, dat als ik een print start, de nozzle tegen de glasplaat aandrukt?

Firmware is klipper trouwens.
Dat kan ook niet zoals je het zegt. Altijd EERST je z-offset op 0 zetten en dan pas aan je bed gaan sleutelen. Je hebt nu niets aangepast aan je Z-Offset. Die staat dus nog steeds op de oude waarde van voordat je je het bed ging aanpassen. Als je het bed omhoog hebt bijgesteld, zal inderdaad je nozzle in je bed belanden. Die G1 gaat je daar niet bij helpen.
Voor marlin is dat de M851 command waarmee je de z-offset instelt.

Signature van nature

Maar dan vraag ik me toch af hoe dat kan... Het is aansturing... Smootht hij commando's ofzo?
Och, ik kan het best eens testen zodra m'n 5 in elkaar zit en kan printen:)

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:19
Sircuri schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:02:
[...]

Dat kan ook niet zoals je het zegt. Altijd EERST je z-offset op 0 zetten en dan pas aan je bed gaan sleutelen. Je hebt nu niets aangepast aan je Z-Offset. Die staat dus nog steeds op de oude waarde van voordat je je het bed ging aanpassen. Als je het bed omhoog hebt bijgesteld, zal inderdaad je nozzle in je bed belanden. Die G1 gaat je daar niet bij helpen.
Voor marlin is dat de M851 command waarmee je de z-offset instelt.
Ok, ik denk dat ik dat ook gedaan heb met de calibratiestappen maar ik zal het nog eens controleren.

Die calibratie zorgt ervoor dat de z-offset voor de bltouch sensor correct is ingesteld, tenminste, in de klipper stappen. Is dat ook wat jij bedoelt met de z-offset?

PSN: PcDCch

• Christoxz
DRuw schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:05:
[...]

Maar dan vraag ik me toch af hoe dat kan... Het is aansturing... Smootht hij commando's ofzo?
Och, ik kan het best eens testen zodra m'n 5 in elkaar zit en kan printen:)
Er is een hoop dat word gecalculeerd door Klipper/Marlin qua movement. Moet inderdaad toegeven dat er weinig duidelijkheid over is te vinden betreft de exacte verschillen tussen Klipper en Marlin, buiten dat het blijkt dat Klipper sneller kan printen met het zelfde kwaliteit.

Zie hier wat meer detail info over hoe Klipper omgaat met movements:
https://www.klipper3d.org/Kinematics.html

Het is in iedere geval een leuk onderwerp om te bespreken en te vergelijken.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mozart schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:25:
[...]

Ok, ik denk dat ik dat ook gedaan heb met de calibratiestappen maar ik zal het nog eens controleren.

Die calibratie zorgt ervoor dat de z-offset voor de bltouch sensor correct is ingesteld, tenminste, in de klipper stappen. Is dat ook wat jij bedoelt met de z-offset?
Dat is zeker goed mogelijk dat je dat correct doet. Ik was gealarmeerd door de mededeling dat je herhaaldelijk G1 had gebruikt.

Signature van nature

chriistiix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:33:
[...]

Er is een hoop dat word gecalculeerd door Klipper/Marlin qua movement. Moet inderdaad toegeven dat er weinig duidelijkheid over is te vinden betreft de exacte verschillen tussen Klipper en Marlin, buiten dat het blijkt dat Klipper sneller kan printen met het zelfde kwaliteit.

Zie hier wat meer detail info over hoe Klipper omgaat met movements:
https://www.klipper3d.org/Kinematics.html

Het is in iedere geval een leuk onderwerp om te bespreken en te vergelijken.
Dat doet marlin ook met jerk en acceleration...
Maargoed, ik ga het eens proberen.
Moet wel met een pi eraan zie ik. Denk dat ik het weekend wel wat kan klooien ermee

• Christoxz
DRuw schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:06:
[...]

Dat doet marlin ook met jerk en acceleration...
Maargoed, ik ga het eens proberen.
Moet wel met een pi eraan zie ik. Denk dat ik het weekend wel wat kan klooien ermee
Ja maar de calculaties/algorithms zijn dus anders.
Klinkt ook wel logisch, een rpi heeft meer rekenkracht.
Anyway interesant iets, benieuwd naar jullie ervaringen!

Wie draaien er hier op iets anders dan Marlin?
Ik kijk ook naar een ander bord voor m'n ender 5 en ik kom eigenlijk op de veilige keuze van de skr 2.0 uit. Zijn er nog mensen met andere ervaringen? Gewoon interesse en wellicht ook wel handig voor de nieuwe topicstart:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ik zit met een faik fb account op fb :) maar men praat er nu wel degelijk over andere firmware's en SKR bordjes zie je ook voorbij vliegen. Maar goed als ik daar iets nuttigs zie zal ik het hier crossposten.

• Daniel.
DRuw schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:24:
Wie draaien er hier op iets anders dan Marlin?
Ik kijk ook naar een ander bord voor m'n ender 5 en ik kom eigenlijk op de veilige keuze van de skr 2.0 uit. Zijn er nog mensen met andere ervaringen? Gewoon interesse en wellicht ook wel handig voor de nieuwe topicstart:)
Een duet zou ook nog kunnen. Ik draai zelf een SKR 1.3, maar ik zou gewoon proberen waar je je prettig bij voelt. Ik ben nu mijn 3de printer aan het opknappen, zit te twijfelen tussen een SKR Pro 2.0 of een Duet. De TronxyX1 heb ik nog op het standaard bordje draaien dat is een Melzi bord. Met moeite heb ik er een BLTouch en Marlin 2.x op geïnstalleerd gekregen. Maar liefst 99.7% van het flash geheugen is gebruikt :D

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 16-09-2020 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Toevallig gisteren de BTT SKR Mini E3 V2 binnen gekregen. Meteen Marlin gecompileerd en geflasht, nog wat gegrasduind door de configs en wat kleine aanpassingen gedaan (derde preheat profiel voor PETG toegevoegd) en toen het spul aangesloten en opgestart. Wát een verschil in geluid is dat zeg! Waar het stock bordje een partij dubstep produceert, beweegt ie nu vrijwel geluidloos.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Demo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:19:
Toevallig gisteren de BTT SKR Mini E3 V2 binnen gekregen. Meteen Marlin gecompileerd en geflasht, nog wat gegrasduind door de configs en wat kleine aanpassingen gedaan (derde preheat profiel voor PETG toegevoegd) en toen het spul aangesloten en opgestart. Wát een verschil in geluid is dat zeg! Waar het stock bordje een partij dubstep produceert, beweegt ie nu vrijwel geluidloos.
... en dan ga je je nu irriteren aan de fans..... :+

Ik wil zelf die fans ook nog vervangen, want dan kan de printer weer naar binnen. Hij staat nu in de garage vanwege de herrie. Werd er helemaal horredol van.

Signature van nature

• ImNotnoa
  • Niet online
Demo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:19:
Nu op zoek naar stillere fans dus :+

Ik heb de V1.2 en inderdaad, bijna ongelofelijk dat iets simpels als andere stepper drivers zo'n verschil kunnen maken

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

@ImNotnoa Ik heb een 24v fan van BigTreeTech gekocht en die is al een stuk stiller. Je kunt de Noctua route ingaan met een buck converter, maar ik had geen zin om daarmee te klooien. Daarbij de CFM van BTT fan is een stuk hoger dan de Noctua (6 vs 4.83), met maar een "klein" verschil in db (21.1db vs 17.9dB).

Heb er nu een van de twee gedaan (die in de control box). Die van de hotend moet ik nog steeds vervangen, haha.

Signature

• Mistacal
Hier net 2 dagen geleden de nieuwe fans binnen, ook tijd voor een Hero Me Gen 5 om te proberen. Meeste irriteer ik me aan de PSU fan dus die wordt vervangen door een 80mm model met aangepast cover.

Control box is een thingiverse ontwerp voor 2x 40mm, toch net wat makkelijker dan die standaard box

[ Voor 20% gewijzigd door Mistacal op 17-09-2020 10:36 ]

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 73 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie