• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:18
DRuw schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:50:
[...]

Nice:) ik zie de ender 5 voor 228.... Ik kan me bijna niet inhouden vrees ik...
Heb ik de aanbieding gemist? Altijd al een 5 erbij willen hebben. Volgende week misschien ook cr10 ophalen voor 150 euro

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:59
Mistacal schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:32:
[...]

Heb ik de aanbieding gemist? Altijd al een 5 erbij willen hebben. Volgende week misschien ook cr10 ophalen voor 150 euro
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/ender-5-3d-printer-160054

T.Net Creality 3D Printer Discord

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

chriistiix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:16:
[...]

Wat voor moederbord heb je? En heb je al is geflashed?
Kan ik dat in het infoscherm zien of moet ik de boel opendraaien. Printer is niet geflashed heeft originele firmware

Gevonden versie 2.1 y staat er op het mobo

[ Voor 7% gewijzigd door mutsje op 12-09-2020 11:50 ]

DRuw schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:15:
Ok, dit is heel slecht.
Ik kon het niet laten en heb er gewoon een ender 5 bijgekocht:)
Kijken of ik ze beiden inzet voor de lol of dat ik een van de 2 verkoop tzt..
ik zie wel.
iets te leuke hobby en mn dochter kan altijd leuke speelgoedjes gebruiken:)
Nice, E5 standard? Boatloader erop, nieuwe firmware, kabel-support, Camera support, Pi 4 behuizing voor Otoprint en je bent helemaal klaar 8)
DRuw schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:50:
[...]

Nice:) ik zie de ender 5 voor 228.... Ik kan me bijna niet inhouden vrees ik...
Gloeiende heb er in Dec 2019 dikke 400 euro voor betaald. Nog steeds elke euro waard.

Ben nu kijken naar een tweede printer, maar dan wel een resin. Creality heeft er 2. Ben er nog niet uit of ik toch voor een AnyCubic die nieuwe mono x ofzo.
Met FDM kan ik niet de details halen die ik nodig heb voor 1/350 scheeps modellen. En voor 15mm wargaming vehicles en infanterie is ook niet te klein voor de Ender 5.

[ Voor 36% gewijzigd door smitae op 12-09-2020 10:12 ]

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:42
Dag heren,

Ik kom net een beetje kijken met het 3d printen. Mijn keuze lijkt toch wel op de Ender 3 pro te zijn gevallen maar nu zie ik ook de Ender 5 of de Ender 3 v2 voorbijkomen voor slechts een kleine meerprijs. Tijdens het speurwerk zie ik nou niet echt direct een voordeel voor het printen van kleinere doosjes / tech addons (< 20cm) of mis ik iets?

Verder super informatief topic! :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smitae schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:05:
[...]

Nice, E5 standard? Boatloader erop, nieuwe firmware, kabel-support, Camera support, Pi 4 behuizing voor Otoprint en je bent helemaal klaar 8)
Ja de standaard. Ik ga er wel een ander moederborden in hangen zodat hij stiller wordt en ik kan met m'n huidige pi 2x octopi in 1 draaien;)
Ben benieuwd, kreeg net al de verzend bevestiging:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
mutsje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:59:
[...]

Kan ik dat in het infoscherm zien of moet ik de boel opendraaien. Printer is niet geflashed heeft originele firmware
Dat moet je inderdaad zien op het moederbord zelf. Grote kans dat je een board heb zonder bootloader.
Vergelijk bootloader even simpel met BIOS. Zonder BIOS kan je niet opstarten vanuit een cd/usb.
Zo is dat ook met een bootloader, je kan dus niet starten om zo te installeren vanaf je sd kaart.
Een bootloader kan je burnen, maar vereist wel wat stappen en spullen.
Wat je ook kan doen (Sowieso een aanrader als je een oud bordje heb) om een SKR Mini bijvoorbeeld te halen. De V2 komt met stillere drivers, 32bit en zit al een bootloader op.
KirovAir schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:20:
Dag heren,

Ik kom net een beetje kijken met het 3d printen. Mijn keuze lijkt toch wel op de Ender 3 pro te zijn gevallen maar nu zie ik ook de Ender 5 of de Ender 3 v2 voorbijkomen voor slechts een kleine meerprijs. Tijdens het speurwerk zie ik nou niet echt direct een voordeel voor het printen van kleinere doosjes / tech addons (< 20cm) of mis ik iets?

Verder super informatief topic! :)
Ender 3 Pro & V2 zijn zeer vergelijkbaar. V2 bevat wat kleine upgrades, die je zelf ook later op je Pro kan zetten.
Het scherm op de V2 is wat gebruiksvriendelijker, al is het op het moment nog minimaal wat je er mee kan.
Echter gaat je kwaliteit of snelheid er niet van voorruit met een mooi kleuren scherm :)
Wel heeft de V2 direct al stillere drivers, volgens mij als je de Pro upgrade met een nieuw moederbord voor ook stillere drivers kom je op het zelfde bedrag uit. Maar zo leer je wel je printer iets beter kennen :)
Met alle twee zul je plezier hebben ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Christoxz op 12-09-2020 11:54 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46
Hoppa. Nieuwe mini mobo voor de E3 binnen. Binnenkort eens plaatsen en dan jullie lastig vallen hoe ik er de beste firmware/software op kan doen

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

chriistiix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:50:
[...]

Dat moet je inderdaad zien op het moederbord zelf. Grote kans dat je een board heb zonder bootloader.
Vergelijk bootloader even simpel met BIOS. Zonder BIOS kan je niet opstarten vanuit een cd/usb.
Zo is dat ook met een bootloader, je kan dus niet starten om zo te installeren vanaf je sd kaart.
Een bootloader kan je burnen, maar vereist wel wat stappen en spullen.
Wat je ook kan doen (Sowieso een aanrader als je een oud bordje heb) om een SKR Mini bijvoorbeeld te halen. De V2 komt met stillere drivers, 32bit en zit al een bootloader op.
Ik heb even gekeken en ik heb versie 2.1 mobo. Als ik het snel gekeken heb is deze zonder boatloader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:12
Heb sinds een maand een Ender 3 v2. Erg tevreden mee, print direct out of the box prima. Inmiddels al voorzien van de nodige upgrades:

- OctoPrint
- Camera mount
- Metal extruder en 3d geprinte houder voor de kabels
- Sterkere bed veren en andere draaiknoppen
- Filament guide

Upgrades zijn zeker niet allemaal nodig, maar is gewoon leuk om mee bezig te zijn.

Vandaag heb ik daar verlichting aan toegevoegd. Model van Thingiverse gebruikt en wat aangepast. Aangesloten op de voeding van de printer zodat deze automatisch mee aan en uit gaat als de print klaar is (via tp link power switch).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kLmgo-TWpEy0vqbkTdNH1BcGI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65r7ADeVgFegLvmq2liIVVDp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRlkTvKN4larPGAMgRqDhnz6ulk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kREclJ0lWD6mzkXmP8b9e9GW.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een super leuke hobby om er bij te hebben. Paar leuke speeltjes voor mijn zoontje geprint en een paar functionele dingen zoals een nieuw knopje voor de oven die kapot was.

Volgende upgrade is een behuizing voor de Raspberry pi zodat die onderdeel wordt van de printer.

[ Voor 3% gewijzigd door Brammel op 12-09-2020 13:18 ]

• KirovAir
[...]

Ender 3 Pro & V2 zijn zeer vergelijkbaar. V2 bevat wat kleine upgrades, die je zelf ook later op je Pro kan zetten.
Het scherm op de V2 is wat gebruiksvriendelijker, al is het op het moment nog minimaal wat je er mee kan.
Echter gaat je kwaliteit of snelheid er niet van voorruit met een mooi kleuren scherm :)
Wel heeft de V2 direct al stillere drivers, volgens mij als je de Pro upgrade met een nieuw moederbord voor ook stillere drivers kom je op het zelfde bedrag uit. Maar zo leer je wel je printer iets beter kennen :)
Ik heb dit filmpje gevonden waarin ook de mobo vervangen wordt ja. Aardig wat todo's als ik het zo zie maar mega gaaf tweakwerk!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Ik snap even iets niet jongens... weer Cura.
Ik denk laat ik die cura eens testen.
Ik heb een modelletje met 4.7.1 geprint gisteren en ik zie soortgelijke issues als die voorbij zijn gekomen in dit topic waarbij het best wel eens aan Cura kan liggen.
Ik heb op een andere pc even 4.6.2 geinstalleerd en de instellingen gelijk gezet.
Die laat ik nu hetzelfde printen als vergelijk.
Als ik nu in de code kijk heet cura weer dit toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
;FLAVOR:Marlin
;TIME:9282
;Filament used: 6.22503m
;Layer height: 0.2
;MINX:93.118
;MINY:93.25
;MINZ:0.2
;MAXX:141.75
;MAXY:141.75
;MAXZ:38.2
;Generated with Cura_SteamEngine 4.6.2
M140 S50
M105
M190 S50
M104 S190
M105
M109 S190
M82 ;absolute extrusion mode

Het hele verhaal voor de M140 S50 zal me gestolen worden maar alles erna wil ik niet want ik heb zelf een ander script.
Ik snap niet waarom dit erin komt.
Startup script en dergelijke laten dit niet zien dus waar het vandaan komt....????

EDIT:
okee, ik heb hem al gevonden...
van Cura MOET je de volgende regels ergens in de code hebben:
code:
1
2
3
4
M104 S{material_print_temperature} ;Start heating extruder
M140 S{material_bed_temperature}   ;Start heating bed
M109 S{material_print_temperature} ;Wait for extruder to reach temp before proceeding
M190 S{material_bed_temperature} ;Wait for bed to reach temp before proceeding

Zo niet zet hij dus die regels die ik noemde ertussen.
zie hier: https://community.ultimak...ura-generated-start-code/
Duurt ff voor je erachter bent... Wel raar dat dit bij mijn andere pc is opgelost door te herinstalleren...?

[ Voor 25% gewijzigd door DRuw op 12-09-2020 14:34 ]

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Op de een of andere manier deed de firmware die BTT op zijn git heeft staan het niet met mijn BLTouch clone, hij ramde de nozzle gewoon lekker het bed in terwijl de probe wel goed aangesloten was en functioneerde.

* ImNotnoa heeft dus lekker een ochtendje met marlin lopen kloten :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/4eppz5.jpg

Try SCE to Aux

ImNotnoa schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:33:
Op de een of andere manier deed de firmware die BTT op zijn git heeft staan het niet met mijn BLTouch clone, hij ramde de nozzle gewoon lekker het bed in terwijl de probe wel goed aangesloten was en functioneerde.

* ImNotnoa heeft dus lekker een ochtendje met marlin lopen kloten :')

[Afbeelding]
Lol:)
let erop dat sommige clones ook weleens de invert aan moet hebben om het signaal te inverteren.
Guess how I found out.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
DRuw schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:35:
[...]

Lol:)
let erop dat sommige clones ook weleens de invert aan moet hebben om het signaal te inverteren.
Guess how I found out.... :X
Klopt, dat was bij deze echter niet het geval, self test en alles werkte prima maar toch werd BLtouch niet geactiveerd bij het bed levelen.

Hij draait nu als een zonnetje én ik had nog 5.5kb flashgeheugen over dus...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2hlRdgW.jpg

Try SCE to Aux

Hoe krijg je space invaders erop????
EN WHY

[ Voor 21% gewijzigd door DRuw op 12-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
DRuw schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:52:
EN WHY
1) Ingebakken in de marlin firmware
2) WHY NOT?!

Try SCE to Aux

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:47
DRuw schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:52:
EN WHY
Staat in de confrig file van Marlin onder games. Je moet dan wel geheugen over hebben.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ik weet dat er een library mist maar kom er niet uit welke ik moet toevoegen.

Arduino: 1.8.13 (Windows 10), Board: "Arduino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

sketch\src\HAL\AVR\u8g_com_HAL_AVR_sw_spi.cpp:65:10: fatal error: U8glib.h: No such file or directory

#include <U8glib.h>

^~~~~~~~~~

compilation terminated.

exit status 1

Error compiling for board Arduino Mega or Mega 2560.

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.

Iemand die mij hint kan geven :+

• Christoxz
mutsje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:48:
ik weet dat er een library mist maar kom er niet uit welke ik moet toevoegen.

Arduino: 1.8.13 (Windows 10), Board: "Arduino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

sketch\src\HAL\AVR\u8g_com_HAL_AVR_sw_spi.cpp:65:10: fatal error: U8glib.h: No such file or directory

#include <U8glib.h>

^~~~~~~~~~

compilation terminated.

exit status 1

Error compiling for board Arduino Mega or Mega 2560.

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.

Iemand die mij hint kan geven :+
<U8glib.h>? ;)
bezig met je bootloader?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

chriistiix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:36:
[...]

<U8glib.h>? ;)
bezig met je bootloader?
Ik zit inderdaad met die arduino software te spelen. Heb die cr-20 marlin code erbij gepakt die wil wel compilen. De u8glib.h melding had ik weg gekregen bij de andere maar nu was het pad weer te lang c:\temp al ingesteld als variabele voor %temp% maar mocht niet baten. Volgens mij kan je de fw gewoon uploaden naar het 2.1 board of heb je wel die extra's nodig? Heb de printer nog niet zolang en om dan gelijk al ander mobo erin te donderen..

• Christoxz
mutsje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:42:
[...]

Ik zit inderdaad met die arduino software te spelen. Heb die cr-20 marlin code erbij gepakt die wil wel compilen. De u8glib.h melding had ik weg gekregen bij de andere maar nu was het pad weer te lang c:\temp al ingesteld als variabele voor %temp% maar mocht niet baten. Volgens mij kan je de fw gewoon uploaden naar het 2.1 board of heb je wel die extra's nodig? Heb de printer nog niet zolang en om dan gelijk al ander mobo erin te donderen..
Als er een bootloader op zit kan je deze flashen ja, alleen gok ik dat je dat nog niet hebt.
Ik zou eerst is opzoeken hoe je een bootloader kan burnen. Wellicht voor het gemak is een nieuwe mobo dan wel waard. Vereist wel een usb programmer of arduino en wat kabel gepruts. Je moet namelijk verbinding maken met pins op het board om te burnen. Dat is eenmalig.
https://www.instructables...-Bootloader-to-the-CR-10/
Wel voor de CR-10 maar zal waarschijnlijk bijna identiek zijn, heb je in iedere geval een beeld wat je te wachten staat..

Mijn Ender 3 pro heeft gelijk een nieuwe mobo gehad, heb eventueel een ongebruikte(3a5 prints) 4.2.2 voor je liggen?

Betreft de library, probeer deze is toetevoegen via de IDE zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Christoxz op 12-09-2020 17:49 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

chriistiix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:46:
[...]

Als er een bootloader op zit kan je deze flashen ja, alleen gok ik dat je dat nog niet hebt.
Ik zou eerst is opzoeken hoe je een bootloader kan burnen. Wellicht voor het gemak is een nieuwe mobo dan wel waard. Vereist wel een usb programmer of arduino en wat kabel gepruts. Je moet namelijk verbinding maken met pins op het board om te burnen. Dat is eenmalig.
https://www.instructables...-Bootloader-to-the-CR-10/
Wel voor de CR-10 maar zal waarschijnlijk bijna identiek zijn, heb je in iedere geval een beeld wat je te wachten staat..

Mijn Ender 3 pro heeft gelijk een nieuwe mobo gehad, heb eventueel een ongebruikte(3a5 prints) 4.2.2 voor je liggen?

Betreft de library, probeer deze is toetevoegen via de IDE zelf.
pfff dat gaat mijn skills op dit moment erg te boven, nieuw mobo als backup op de plank voor het geval ik de boel compleet verne*k :+ is dan wel handig ja. Eerst maar weer sparen.

• KirovAir
Toch nog een vraagje over het scherm.. Betekend dit dat er compleet andere firmware op de v2 draait vergeleken met de 3 of de 3 pro? Als in heeft de v2 ook sterke community firmware builds zeg maar? Ik kan daar niet direct iets over vinden.

Uiteindelijk is het prijsverschil voor een v2 er niet inderdaad als je het moederbord bij de pro optelt dus ik twijfel toch een beetje. Mijn enige reden om niet voor de v2 te gaan zouden compatibility issues zijn. (Voor de rest zelf aardig programmeer/soldeer ervaring hoor dus ben zeker niet bang om een stukje te tweaken. ;))\

Ben van plan het hele circus aan upgrades (octoprint, BL Touch, metale extruder, glass bed etc) er op te zetten dus heb het liefst een zo compatible mogelijke build)

[ Voor 8% gewijzigd door KirovAir op 12-09-2020 19:25 ]

• Evertt
Zijn er hier die ervaring hebben met Magigoo 3D lijmstift?
Ik kwam deze tegen via deze yt video YouTube: 3d Printing Build Plate Options

Het vast plakken op mij bed gaat nog steeds niet echt lekker met PLA zeker bij grote prints blijven de buitenkant niet goed aan de bed plakken.
Heb wel een oplossing is een brim maar wel ook kijken voor andere oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
KirovAir schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:23:
[...]

Toch nog een vraagje over het scherm.. Betekend dit dat er compleet andere firmware op de v2 draait vergeleken met de 3 of de 3 pro? Als in heeft de v2 ook sterke community firmware builds zeg maar? Ik kan daar niet direct iets over vinden.
De community voor de E3 & Pro is velemale groter, de V2 is nog niet zo lang uit.
Veel wat je vindt voor de E3 & Pro is toepasbaar op de V2.
De grootste inovatie is het moederbord met stille drivers en een grafisch kleuren scherm. Beide

De basis firmware is het zelfde dat is gebaseerd op Marlin. Uiteraard is dat uitgebreid voor het kleuren scherm, maar niet qua prestaties.
Uiteindelijk is het prijsverschil voor een v2 er niet inderdaad als je het moederbord bij de pro optelt dus ik twijfel toch een beetje. Mijn enige reden om niet voor de v2 te gaan zouden compatibility issues zijn. (Voor de rest zelf aardig programmeer/soldeer ervaring hoor dus ben zeker niet bang om een stukje te tweaken. ;))
Ik zou dan voor de Pro gaan met een mobo moederbord. Ik vind aftermarket mobos van betere kwaliteit ;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Evertt ik gebruik gewoon pritstift goedkoop ding van de action

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
KirovAir schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:23:
[...]

Uiteindelijk is het prijsverschil voor een v2 er niet inderdaad als je het moederbord bij de pro optelt dus ik twijfel toch een beetje. Mijn enige reden om niet voor de v2 te gaan zouden compatibility issues zijn. (Voor de rest zelf aardig programmeer/soldeer ervaring hoor dus ben zeker niet bang om een stukje te tweaken. ;))\

Ben van plan het hele circus aan upgrades (octoprint, BL Touch, metale extruder, glass bed etc) er op te zetten dus heb het liefst een zo compatible mogelijke build)
Houd er wel rekening mee dat de Display van de Ender 3 v2 niet werkt op een SKR mini board als je wilt upgraden. Zal misschien in de toekomst wel kunnen.

De V2 vindt ik beter afgewerkt. Vindt ook beter dat de voeding in de onderkant zit. En dat je de riem kan verstellen via een afstel knop.
Misschien even de review van Tweakers terug lezen over de Ender 3 v2.
BLTOUCH is zonder moeite te installeren en er zit er ook een filament sensor connector op.

Ik zelf heb de Ender 3 v2 met een CR10 display samen met de SKR mini board.

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Gebruik nu al een tijdje de prusa slicer maar merk toch dat ik geregeld heb dat er een support blokje van het bed lost komt. Met cura had ik daar nooit last van, iemand die ook prusa slicer gebruikt en weet of je de onderste laag van de support kan aanpassen zodat ie wat meer vast zit? Gelukkig was ik er nu op tijd bij en gauw ingegrepen met wat karton en lijm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzMb96ws01bEq8Zr_fGgKcc6Eps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8XLWzdWLXOByn4Aj4kJF5fAk.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door dutchassasin op 12-09-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:19
Zo, de BLTouch zit er nu ook op. Met de originele BLTouch en het creality 4.2.7 mainbord heb je geen pin27 bordje nodig. Er zit een extra poort op het bord wat je kunt gebruiken. Installatie ging in 1 keer goed, had ik niet verwacht. Ben blij dat ik niet meer handigmatig het bed hoef te levellen.

PSN: PcDCch

@Mozart he moet niet denken dat je helemaal niet hoeft te levelen...
Ik level nu met de abl en octoprint bedlevel plugin. Dan krijg je zo te zien welke je moet aandraaien om hem zo level mogelijk te krijgen .
Tuurlijk kan de software hem ook compenseren maar wordt je print daar echt beter van?

• KirovAir
Na lang wikken wegen / zoeken een boel (theoretische) informatie opgedaan en begin de opzet goed te snappen. :D
Ben last minute nog op een exotische printer gestuit, de Biqu b1:

Biqu is blijkbaar hetzelfde team achter de bekende bigtreetech upgrades en ze hebben nu zelf een soort van Ender clone uitgebracht met alle upgrades er al in. Kan hem zelf vinden voor 210 wat nog goedkoper is dan de 3 v2. Enig achilishiel wat ik kan vinden is de voeding en de missende community zoals bij de Enders. Marlin heeft er wel al een firmware tak voor staan waardoor sommige zaken in ieder geval zelf te fixen zijn.

Kon deze nog niet vinden op tweakers dus ik dacht gooi hem er even tussen. :)

Edit: Ga zelf nog even een nachtje over de keuze slapen, maar ga denk ik voor een iets tweakery keuze met een Ender 3 en dan zelf lekker sleutelen als projectje.

[ Voor 12% gewijzigd door KirovAir op 12-09-2020 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
@KirovAir Er komt binnenkort de Biqu BX 3d printer uit. Het ziet er wel super mooi uit.
Eind September begint de kickstarter project.
https://www.ogadget.com/x...f-34nBaK98jVnlNqOqf75YskA

Maar de Ender 3 kan je meer tweaken de Biqu is meer af en meer voor mensen die gelijk willen printer zonder te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12
Evertt schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:26:
@KirovAir Er komt binnenkort de Biqu BX 3d printer uit. Het ziet er wel super mooi uit.
Eind September begint de kickstarter project.
https://www.ogadget.com/x...f-34nBaK98jVnlNqOqf75YskA

Maar de Ender 3 kan je meer tweaken de Biqu is meer af en meer voor mensen die gelijk willen printer zonder te tweaken.
Echt wel een gaaf compact printertje. Vraag me af of de 0.9 deg motors op alle assen zit en heeft ie dual z? Kan dat er niet helemaal uit opmaken. Voor de rest echt nette specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb gisteren op cura 4.6.2 en 4.7.1 hetzelfde ding geprint maar heb dezelfde resultaten.
Moet nog kijken wat er mis is maar het kan ook het model zelf zijn wat ik heb aangepast vanuit thingiverse. De hoeken zijn simpelweg lelijk net als de binnenkant... Die binnenkant is een aanpassing van mezelf dus ben bang dat het de printer is..
Beide op lage snelheid met zo goed als standaard profiel. Links is de oude cura.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGvZ4ew6eaPP-YRZ-PLZc1gOgRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3vVlefLRATfPQkAXiMk9l0x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Oz9yyC36T0ls5eR_xKZg_LEtDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/id2BuQRAdBEbK891R7RhxOw6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl5sk3KjI0guK8wiqsDPisQ0We0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o968y7qfgLHRbxKPBTHnh3YU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21

Rincewind

Take me in your arms tonight

Tijd voor de 'next step' nu dat ik een SKR mini E3 V2.0 en een TFT35 V3.0 heb: een eigen Marlin versie bouwen die geschikt is voor deze HW incl een bltouch en (misschien) wifi. Iemand een aanrader voor een duidelijke manual/instructie//how-to/video voor een Ender 3 Pro?

[ Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 13-09-2020 11:16 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
Rincewind schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:15:
Tijd voor de 'next step' nu dat ik een SKR mini E3 V2.0 en een TFT35 V3.0 heb: een eigen Marlin versie bouwen die geschikt is voor deze HW incl een bltouch en (misschien) wifi. Iemand een aanrader voor een duidelijke manual/instructie//how-to/video voor een Ender 3 Pro?
https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/
&
YouTube: SKR Mini E3 V2.0 - Complete guide to the best value Ender 3 upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

[...]
Een kleine aanvulling: bij mijn Ender 3 Pro van een paar maanden geleden zat al een silent mainboard en ik heb gelezen dat het bij veel nieuwe Pro's het geval is. Geen garantie echter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Dat had ik kunnen verwachten: een video van Teaching Tech :) Die gast is wel heel goed bezig. Dank ook voor de reddit-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Rincewind schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:18:
[...]
Een kleine aanvulling: bij mijn Ender 3 Pro van een paar maanden geleden zat al een silent mainboard en ik heb gelezen dat het bij veel nieuwe Pro's het geval is. Geen garantie echter ;-)
Een Silent board? Dat denk ik niet, wel een 32 Bit board.
Creality had een nieuwsbericht staan op de website dat de E3 & pro komen met een v4.2.2 bord zonder stille drivers. Zie nu wel weer dat de blog post verwijderd is.
Creality is daar erg klunsig in..
Dit was de link,... https://www.creality.com/...board-change-notification
Zou ook wel stom zijn om de E3 & Pro met stille drivers te leveren terwijl ze net de V2 op de markt hebben gebracht met de vergelijking dat deze stiller is dan zijn voorgangers.

[ Voor 11% gewijzigd door Christoxz op 13-09-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:37:
Ik heb gisteren op cura 4.6.2 en 4.7.1 hetzelfde ding geprint maar heb dezelfde resultaten.
Moet nog kijken wat er mis is maar het kan ook het model zelf zijn wat ik heb aangepast vanuit thingiverse. De hoeken zijn simpelweg lelijk net als de binnenkant... Die binnenkant is een aanpassing van mezelf dus ben bang dat het de printer is..
Beide op lage snelheid met zo goed als standaard profiel. Links is de oude cura.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb ook problemen gehad met Cura. Tijdens de update kwam de print er slecht uit.
De vondt de print stiller dan daarvoor het probleem was bij mij dat de koeling fan uit stonden in alle profielen na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

chriistiix schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:23:
[...]

Een Silent board? Dat denk ik niet, wel een 32 Bit board.
Creality had een nieuwsbericht staan op de website dat de E3 & pro komen met een v4.2.2 bord zonder stille drivers. Zie nu wel weer dat de blog post verwijderd is.
Creality is daar erg klunsig in..
Dit was de link,... https://www.creality.com/...board-change-notification
Zou ook wel stom zijn om de E3 & Pro met stille drivers te leveren terwijl ze net de V2 op de markt hebben gebracht met de vergelijking dat deze stiller is dan zijn voorgangers.
I beg to differ ;) Dit MB zit er nu (nog) in en zat er in toen ik de printer uit de doos haalde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW4RcRtzdtOxPSszaT0jN2sWECg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp1QdO1RCNfjD6jI3AYiNAeL.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik weet is deze V1.1.5 een silent-versie..

En ik zie nu ook dat alle(!) plugconnectors met hot-glue vastzitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Rincewind schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:34:
[...]

I beg to differ ;) Dit MB zit er nu (nog) in en zat er in toen ik de printer uit de doos haalde:

[Afbeelding]

En ik zie nu ook dat alle(!) plugconnectors met hot-glue vastzitten :(
Dan maken ze er echt een zooitje van, ze stoppen er maar van alles in.
In iedere geval hebben ze laten weten dat ze vanaf Juni zouden shippen met 4.2.2 bordjes.

Lijm is om te voorkomen dat het los laat tijdens shippen. Beetje pulken met een pincent en komt dan wel los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Zijn hier nog meer ervaringen met High Speed Probing?

De mijne doet nu een 5x5 mesh (2 probes per point) in 3 minuten waar hij eerder wel een minuut of 9, 10 nodig was.

Een 3x3 mesh zou dus in iets meer dan een minuut klaar moeten kunnen zijn

[ Voor 18% gewijzigd door ImNotnoa op 13-09-2020 12:41 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
ImNotnoa schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:39:

De mijne doet nu een 5x5 mesh (2 probes per point) in 3 minuten waar hij eerder wel een minuut of 9, 10 nodig was.

Yep ik heb alleen de travel tussen de punten verhoogd, Z heb ik wel op een standaard lage snelheid staan.
Z heb ik langzaam gelaten voor het na wiebelen van de Direct Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ben er uit waarom de printjob de vorige keer ineens stopte.Was met nieuwe job bezig en raakte even de kabel tussen printer en de pi aan.. gelijk communicatie weg. Dus dat word andere kabel vinden die er beter inplugt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mutsje schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:30:
Ben er uit waarom de printjob de vorige keer ineens stopte.Was met nieuwe job bezig en raakte even de kabel tussen printer en de pi aan.. gelijk communicatie weg. Dus dat word andere kabel vinden die er beter inplugt :)
https://www.thingiverse.com/thing:3449885 zal kijken voor zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Fix ik daarmee dat de kabel ligt heen en weer kan bewegen? Ben nu met job bezig en dan volgt er nog eentje van 16 uur :) Ga deze zeker uitprinten. Eerst kijken of die op de cr-20 past :+ want veel hier is voor de ender 3 of 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@mutsje een kabeltje kost bijna niks meer tegenwoordig, ik zou er zeker 1 nieuwe nemen buiten de beschermkap om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

kmichael schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:49:
@mutsje een kabeltje kost bijna niks meer tegenwoordig, ik zou er zeker 1 nieuwe nemen buiten de beschermkap om.
Heb er nog 1 in de grote grabbelton van de kabels liggen, anders ga ik naar de kabelshop in Leiden, fietste er dagelijks langs naar werk nu nog 2x per week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ImNotnoa schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:39:

Ik doe 5x5 volgens mij in iets meer dan een minuut:)
Zal vanavond wel ff filmpje maken, ding gaat netjes op instellingen die ik heb aangepast volgens teaching tech. Vooral de hoeveelheid lift is aangepast maar ook de snelheden.
Heeft iemand trouwens een idee waar ik het beste kan beginnen met troubleshooten met m'n prints?
Rechte lijnen zijn goed maar de hoeken (alle) zijn echt ruk. Laatste aanpassing is de dual Z geweest en x en y zijn niet veranderd.
Wel de firmware en alle voorgaande settings die in de eeprom gedaan zijn (volle reset met nieuwe firmware).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Oz9yyC36T0ls5eR_xKZg_LEtDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/id2BuQRAdBEbK891R7RhxOw6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl5sk3KjI0guK8wiqsDPisQ0We0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o968y7qfgLHRbxKPBTHnh3YU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw
Algemeen:
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Ik ben daar toevallig ook mee bezig met die hoekjes.

De informatie die ik heb gevonden:
Je zit te extruden in een hoekje en je hotend blijft te traag op 1 punt hangen omdat deze een hoek moet maken.

Ik gok dat je het moet zoeken in acceleration, Als de settings van je slider niet helpen kan het kan zijn dat je het in je firmware gelockt hebt op een maximale snelheid...

Het kan ook nog Jerk zijn of een combinatie. (Ik weet niet 100% zeker)

[ Voor 5% gewijzigd door kmichael op 13-09-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kmichael dat zijn inderdaad instellingen die zijn overschreven met m'n update... Alles wat ik nu aanpas en goed is zet ik gelijk in m'n firmware just in case:)
Wel jammer dat je bij een nieuwe firmware versie niet gelijk de veranderde instellingen kunt invoeren... Zover ik weet moet dat handmatig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
Gezien ik nu bijna klaar ben met een aangepaste hypercube(corexy) bouwsel, wil ik mijn ender3 eens flink gaan aanpakken. Ik draai deze nu al vanaf de aankoop helemaal stock(op de controller na) en vind het tijd voor een grote upgrade, nou heb ik het volgende al in huis, geprint of onderweg.
  • Dual-z upgrade kit.
  • Bl-touch
  • Bondtech Bmg extruder.
  • 70w heater voor hotend.
  • pt1000 thermistor(+aansturing).
  • All-metal hotend.
  • Capricorn tube.
  • Octopi.
  • Isolatiemat heatbed.
  • Veren heatbed.
  • Stillere fans.
  • Fangs.
  • Rod supports.
Nou gaat het mij niet om de cosmetische upgrades maar de upgrades die de werking(kunnen) verbeteren, dus mijn volgende vragen zijn. Wat mist dit lijstje en zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden buiten de bekende Marlin problemen(uitdagingen) om?

[ Voor 1% gewijzigd door wally1987 op 13-09-2020 23:35 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12
@wally1987 Mooi lijstje. Ik zou zelf die bondtech en je all metal hotend in een direct extruder setup gaan gebruiken. De kwaliteit van je prints gaat daarvan wel vooruit als je bereid bent niet op hele hoge snelheden te gaan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
Terwijl ik aan het wachten ben op mijn Ender ben ik alvast allerlei mods aan het voorbereiden. Zo wil ik bijvoorbeeld een led bar op de bovenste balk monteren.

Nu kan ik alleen niet zo snel vinden hoe lang de bovenste balk is. Weet iemand dat wellicht?
(deze dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
KirovAir schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:15:
Terwijl ik aan het wachten ben op mijn Ender ben ik alvast allerlei mods aan het voorbereiden. Zo wil ik bijvoorbeeld een led bar op de bovenste balk monteren.

Nu kan ik alleen niet zo snel vinden hoe lang de bovenste balk is. Weet iemand dat wellicht?
(deze dus)
https://github.com/Creali...l/PDF/2020%20profile1.PDF :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
Dat is snel! Thanks!
Ik had al door de github zitten browsen in de model files maar kwam er niet helemaal uit om die te openen. De PDF's over het hoofd gezien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@DRuw

Linear advanced kan nog wel eens helpen en anders is klipper de oplossing voor veel beter hoeken, Marlin vind het nog steeds moeilijk om een hoek te maken 8)7

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
savale schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:38:
@wally1987 Mooi lijstje. Ik zou zelf die bondtech en je all metal hotend in een direct extruder setup gaan gebruiken. De kwaliteit van je prints gaat daarvan wel vooruit als je bereid bent niet op hele hoge snelheden te gaan printen.
Dat was inderdaad wat ik ook voor ogen had, wil nu echt puur voor print kwaliteit gaan. Heb trouwens van de meeste upgrades voor de extruder en hotend zowel het origineel als de clones besteld om te kijken wat nou de verschillen tussen beide zijn. Door een hoop wisselende reviews en meningen ben ik toch gaan twijfelen en toen ik zag wat de clones bij elkaar zouden kosten totaal viel mn bek open.

Die Bondtech BMG-M extruder kost net zoveel als alle clone upgrades bij elkaar. 8)7
Verwacht natuurlijk niet dat die clones geweldig werken en misschien afwerking nodig zullen hebben, maar het verschil in prijs is er zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@wally1987 Als je geld over hebt wil ik je best m'n rekeningnummer sturen hoor....
Van alles de kloon en origineel kopen?
Anyway: top tip: kijk goed welke upgrades je tegelijk doet...
Alles erop gooien en dan afstellen kan je echt in de problemen brengen omdat je niet weet waar het foutje zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
wally1987 schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:08:
[...]

Dat was inderdaad wat ik ook voor ogen had, wil nu echt puur voor print kwaliteit gaan. Heb trouwens van de meeste upgrades voor de extruder en hotend zowel het origineel als de clones besteld om te kijken wat nou de verschillen tussen beide zijn. Door een hoop wisselende reviews en meningen ben ik toch gaan twijfelen en toen ik zag wat de clones bij elkaar zouden kosten totaal viel mn bek open.

Die Bondtech BMG-M extruder kost net zoveel als alle clone upgrades bij elkaar. 8)7
Verwacht natuurlijk niet dat die clones geweldig werken en misschien afwerking nodig zullen hebben, maar het verschil in prijs is er zeker.
Dat is best wel wat overdreven maar ok ieder zijn manier natuurlijk. Ben dan wel erg benieuwd naar je ervaringen met de clones. Heb zelf de E3D clone nog niet geïnstalleerd omdat de Ender stock bijzonder goed print.

Als je puur voor kwaliteit wilt gaan zou ik dat niet perse in een Ender stoppen. Daarnaast denk ik dat je met een standaard Ender behoorlijke kwaliteit kan halen. Er zijn maar een select aantal upgrades die de kwaliteit significant verbeteren, de rest is achter de komma of nutteloos zelfs.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rincewind schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:34:
[...]

...

...
Ik ben de afgelopen dagen veel filmpjes aan het bekijken over de Ender 3 en de Ender 5. Daarbij kwam ik dit filmpje tegen waarin een en ander uitgelegd word over de moederbordjes en de verschillende uitvoeringen. Het wordt besproken in de eerste 5 minuten.
Conclusie is dat zowel het 8-bit als het 32-bit moederbord met silent en niet-silent stepper-drivers uitgevoerd kan zijn, afhankelijk van de printer waar hij in zat (of los besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
BounceMeister schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:24:
[...]

Ik ben de afgelopen dagen veel filmpjes aan het bekijken over de Ender 3 en de Ender 5. Daarbij kwam ik dit filmpje tegen waarin een en ander uitgelegd word over de moederbordjes en de verschillende uitvoeringen. Het wordt besproken in de eerste 5 minuten.
Conclusie is dat zowel het 8-bit als het 32-bit moederbord met silent en niet-silent stepper-drivers uitgevoerd kan zijn, afhankelijk van de printer waar hij in zat (of los besteld).
Duidelijk filmpje inderdaad, maar belachelijk dat een youtuber dat moet gaan uitleggen en Creality dit zelf niet gewoon duidelijk kan communiceren.
Maar mochten we de verwijderde blog post van Creality vertrouwen, zal 8bit dus volledig uitfasseren en krijgt de nieuwe voorraad(Al in omloop trouwens) gewoon een 32bit (non-silent). (Ender 3's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Teaching Tech maakt alleen super filmpjes met goede uitleg.

Vindt raar dat er verschillen zijn de v4.2.2 is alleen voor de Ender 3 v2 en de V4.2.7 kan zowel op de Ender 3 als op de V2. Alleen de stepper drivers zijn anders.
Ik heb 3 manieren gezien hoe de BLtouch aangesloten kan worden Creality houd zelf nog aan de pin27 vast.
Creality is niet duidelijk op deze manier met meer dingen is de informatie vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Evertt schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:58:

Vindt raar dat er verschillen zijn de v4.2.2 is alleen voor de Ender 3 v2 en de V4.2.7 kan zowel op de Ender 3 als op de V2. Alleen de stepper drivers zijn anders.
Ik heb 3 manieren gezien hoe de BLtouch aangesloten kan worden Creality houd zelf nog aan de pin27 vast.
Creality is niet duidelijk op deze manier met meer dingen is de informatie vaag.
4.2.2 kan ook op een Ender 3.

Uiteindelijk maakt het toch ook niet veel uit wat voor pin je gebruikt zolang deze maar bruikbaar is en juist ingesteld is in de firmware? Je kan bijvoorbeeld ook de stops/motors aanpassen, maar dan moet je dat ook aanpassen in de firmware.

Plaatje van Teaching Tech btw.
https://imgur.com/a/EOezDZS

[ Voor 22% gewijzigd door Christoxz op 14-09-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 20:19
Evertt schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:58:

Ik heb een 3 pro met het 4.2.7 bordje en zoals ik eerder schreef, er is een aparte poort op het bord waar je gebruik van kan maken. Dat, samen met de juiste settings in je firmware zorgt ervoor dat het werkt. Ik gebruik klipper en ik had het in 1 keer goed :) Dus die methode werkt zeker. De poortnamen die ik in de klipper config moest opnemen heb ik uit de marlin firmware gehaald dus ik ga ervan uit dat het met die firmware ook prima gaat werken.
chriistiix schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:04:
[...]

4.2.2 kan ook op een Ender 3.

Uiteindelijk maakt het toch ook niet veel uit wat voor pin je gebruikt zolang deze maar bruikbaar is en juist ingesteld is in de firmware? Je kan bijvoorbeeld ook de stops/motors aanpassen, maar dan moet je dat ook aanpassen in de firmware.

Plaatje van Teaching Tech btw.
https://imgur.com/a/EOezDZS
Ik heb dus ook de z-stop in die poort gedaan. Aansluiten volgens dit plaatje:
https://marlin.crc.id.au/images/bltouch_hookup_ender3_v2.jpg

Komt van deze site: https://marlin.crc.id.au/faq/Ender%203%20V2/#bltouch

[ Voor 25% gewijzigd door Mozart op 14-09-2020 16:13 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
@DRuw / @Mistacal:

Ik heb het geluk gehad dat mijn werkgever een onderdeel nodig had dat niet te bestellen viel of zo duur werd dat printen in dat geval gewoon goedkoper is. Hij heeft gelijk een bestelling geplaatst van 150+ stuks en heeft hiermee gelijk voor de printer en upgrades betaald, de upgrades komen dus niet geheel uit eigen portemonnee.

Heb binnenkort een eigen ontwerp core-xy die deze productie moet gaan overnemen van de Ender omdat deze inmiddels wel aan groot onderhoud toe is, vandaar ook gelijk de stap naar upgrades. Wat er van die upgrades overblijft gaat eventueel naar de core-xy printer voor een 2de hot-end.

De bedoeling is om per upgrade inderdaad een aantal testprints te gaan printen om zo troubleshooten makkelijker te maken. Wat is eigenlijk de beste print om de printer op alle vlakken te testen of is dit een kwestie van 1 voor 1 de standaard testprintjes afgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:10
Beste tweakers,

Ik heb een aantal vraagjes omremt mijn ender 3 pro met een skr mini e3 v2 bordje met spiegelplaat.
Mijn huidig bordje is na kortsluiting kapot gegaan waardoor ik een nieuw bordje heb aangeschaft. Echter heb ik nog niet veel ervaring met het 3D printen dus ik loop nu tegen enkele problemen aan.

Omdat ik nu print op een spiegelplaat zit mijn z-stop te laag waardoor de printnozzel het bed raakt tijdens het kalibreren. Is het dan gebruikelijk om mijn z-stop naar boven toe te verplaatsen?

Voordat mijn stock bordje kapot is gegaan deed ik mijn nozzel afstellen met een papiertje in elke hoek en in het midden. echter heb ik mijn printer voorzien van bltouch alleen na een aantal filmpjes te hebben bekeken op yt kom ik er nog niet helemaal aan uit hoe ik hem nu optimaal kalibreer? Moet ik dan nog steeds afstellen zoals ik dat deed voordat ik bltouch had en dan vervolgens bltouch de oneffenheden meet en deze compenseerd tijdens het printen?

Ik zie graag jullie reacties tegemoet, alvast bedankt daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RensVerlaak schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:40:
Beste tweakers,

Ik heb een aantal vraagjes omremt mijn ender 3 pro met een skr mini e3 v2 bordje met spiegelplaat.
Mijn huidig bordje is na kortsluiting kapot gegaan waardoor ik een nieuw bordje heb aangeschaft. Echter heb ik nog niet veel ervaring met het 3D printen dus ik loop nu tegen enkele problemen aan.

Omdat ik nu print op een spiegelplaat zit mijn z-stop te laag waardoor de printnozzel het bed raakt tijdens het kalibreren. Is het dan gebruikelijk om mijn z-stop naar boven toe te verplaatsen?

Voordat mijn stock bordje kapot is gegaan deed ik mijn nozzel afstellen met een papiertje in elke hoek en in het midden. echter heb ik mijn printer voorzien van bltouch alleen na een aantal filmpjes te hebben bekeken op yt kom ik er nog niet helemaal aan uit hoe ik hem nu optimaal kalibreer? Moet ik dan nog steeds afstellen zoals ik dat deed voordat ik bltouch had en dan vervolgens bltouch de oneffenheden meet en deze compenseerd tijdens het printen?

Ik zie graag jullie reacties tegemoet, alvast bedankt daarvoor!
Je hebt een BL Touch, maar toch raakt je nozzle je bed. Dan is er iets niet goed met je instellingen. Een BL Touch moet er juist voor zorgen dat je het bed niet raakt. Het kan ook zijn dat je Z-offset veel te laag staat ingesteld. In principe gebruik je geen z-stop i.c.m. een BLTouch. Dus de eerste vraag is denk ik, hoe is alles aangesloten op dit moment?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een betere vraag....
Heb je de firmware aangepast en het ding correct aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
DRuw schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:24:
Ik heb een betere vraag....
Heb je de firmware aangepast en het ding correct aangesloten?
Ja ik heb op deze site : https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0

firmware-bltouch.bin gedownload en geflasht.
Onder het kopje ''configuration'' staat dan wel bltouch.
Echter weet ik niet hoe ik hem vervolgens de printnozzel en het bed moet kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Ik heb de x-stop eraf gehaald en als ik het bed nu wil levellen dan reageert hij niet op de bltouch maar op de endstop waardoor het dus op het bed gaat drukken. Ik weet niet wat hier dus fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Laatst online: 30-09 17:13
@wally1987 Ik zou je aanraden om voor klipper te gaan. Ik heb er zelf heel goede ervaringen mee icm octoprint. Geen gedoe met ingewikkelde firmware configuratie, als je iets wilt instellen gewoon een tekstbestand aanpassen en firmware restart commando.
En als het je dan toch zo'n dikke extruder hebt hangen, gelijk en volcano hotend erbij zodat je al die hp's kunt inzetten voor wat extra snelheid?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RensVerlaak schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:58:
Ik heb de x-stop eraf gehaald en als ik het bed nu wil levellen dan reageert hij niet op de bltouch maar op de endstop waardoor het dus op het bed gaat drukken. Ik weet niet wat hier dus fout gaat?
Ik hoop dat je de Z-stop eraf hebt gehaald en niet de X-stop.

Een BLTouch heeft 5 draadjes. Hoe heb je die exact aangesloten op je mainboard? Als je de optie "auto-home" kiest in het menu, kan je dan met je vinger de pin van de BLtouch aanraken zodat de printer stop met omlaag bewegen?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:25:
[...]

Ik hoop dat je de Z-stop eraf hebt gehaald en niet de X-stop.

Een BLTouch heeft 5 draadjes. Hoe heb je die exact aangesloten op je mainboard? Als je de optie "auto-home" kiest in het menu, kan je dan met je vinger de pin van de BLtouch aanraken zodat de printer stop met omlaag bewegen?
ohja ik bedoel de Z-stop 8)7

Ik heb hem zo aangesloten: YouTube: #728 NEW SKR Mini E3 V2.0 Review & Install - Best Ender 3 Upgrade - ...

Als ik hem met mijn vinger aantik dan stopt hij niet en blijft hij omlaag gaan..
Het pinnetje van de bltouch is wel omlaag en hij kleurt rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb hem zo ook niet aangesloten. Ik heb de zwart-witte stekker op de oorsprongelijk Z-as stop geprikt op het mainboard. Probeer dat eens. Het feit dat de printer niet stopt bij het aanraken van de bltouch, geeft aan dat hij niet correct is aangesloten.

Heb je verder een originele BL touch of een clone? De 3 gekleurde pinnen zijn anders aangesloten bij een BLTouch t.o.v. vele clones.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:32:
Ik heb hem zo ook niet aangesloten. Ik heb de zwart-witte stekker op de oorsprongelijk Z-as stop geprikt op het mainboard. Probeer dat eens. Het feit dat de printer niet stopt bij het aanraken van de bltouch, geeft aan dat hij niet correct is aangesloten.

Heb je verder een originele BL touch of een clone? De 3 gekleurde pinnen zijn anders aangesloten bij een BLTouch t.o.v. vele clones.
ik heb een clone. Ik heb de 3dtouch

Als ik de 3dtouch wil aansluiten op de z-as dan moet zwart links en wit rechts toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Hmm... dat weet ik even niet, want ik heb mijn printer niet zo open liggen dat ik dat eenvoudig voor je kan nakijken. Vraag me af of dat heel veel uitmaakt voor een contact-sensor.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:42:
Hmm... dat weet ik even niet, want ik heb mijn printer niet zo open liggen dat ik dat eenvoudig voor je kan nakijken. Vraag me af of dat heel veel uitmaakt voor een contact-sensor.
Ja ik heb het even opgezocht en goed aangesloten (vorige keer niet goed gedaan waardoor het bordje stuk is gegaan)

Maar nu werkt auto home wel. Nu moet ik de z-offset bepalen wanneer hij net boven het print bed staat toch?
Het printbed staat momenteel verre van waterpas. Moet ik vervolgens de steppermotors uitschakelen en doormiddel van de stelknoppen het bed goed stellen of hoe moet ik dat vervolgens doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dan zou ik eerst het bed levelen. Verlaag je Z-as zover dat hij net boven het bed hangt en dan gewoon je bed bijstellen. Wellicht moet je je bed eerst nog verder omlaag draaien.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik heb zojuist ook de skr mini e3 besteld. Krijg firmware via fb creality group opgestuurd. Nu nog even goed uitpluizen hoe het aangesoten moet worden maar pak het diagram van teaching tech erbij.

Het originele mobo van de CR-20 heeft geen boadloader , print lekker hoor maar maakt takke herrie. En tja hobbies kosten schijnbaar geld :+

[ Voor 26% gewijzigd door mutsje op 14-09-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:47:
[...]

Ja ik heb het even opgezocht en goed aangesloten (vorige keer niet goed gedaan waardoor het bordje stuk is gegaan)

Maar nu werkt auto home wel. Nu moet ik de z-offset bepalen wanneer hij net boven het print bed staat toch?
Het printbed staat momenteel verre van waterpas. Moet ik vervolgens de steppermotors uitschakelen en doormiddel van de stelknoppen het bed goed stellen of hoe moet ik dat vervolgens doen?
Stop!
Als je hem met je vinger intikt en hij stopt niet staat hij verkeerd.
Let op dat je bij de kloon nog weleens het signaal in de firmware moet omdraaien.
Invert signal true moet dan ergens bij de stops.
Dat was mijn issues aan het begin.
Wordt waarschijnlijk ergens in de advertentie aangegeven van je probe.

Let er overiges op dat die skr verschillende versies hebben en de 1.2 bijvoorbeeld anders was aangesloten dan de versie ervoor. De bltouch zat ineens andersom... Zorg dat je het goede diagram dus hebt...

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 14-09-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
RensVerlaak schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:47:
[...]

https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0 zijn de kabels zo aangesloten als deze plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Creality gaat de kant op van die andere 3d printer fabrikant die uitwisselbare modules heeft. Lijkt me wel gaaf om ook te kunnen laser graveren met je 3d printer. https://www.creality3doff...2sfzlJzr80uPU0E3ZKATDdoQ4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mutsje schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:54:
Creality gaat de kant op van die andere 3d printer fabrikant die uitwisselbare modules heeft. Lijkt me wel gaaf om ook te kunnen laser graveren met je 3d printer. https://www.creality3doff...2sfzlJzr80uPU0E3ZKATDdoQ4
Ik blijf liever weg van laser.
Kans op letsel of blindheid is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Evertt schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:38:
[...]

Ik blijf liever weg van laser.
Kans op letsel of blindheid is aanwezig.
Dat is wel een beetje doemdenken, hotend is letsel en verbranden. Zo is er voor alles een mogelijk iets te bedenken. Zolang je de juiste handelingen en voorzorgsmaatregelen in acht houdt is er niks aan de hand.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Mistacal schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:50:
[...]

Dat is wel een beetje doemdenken, hotend is letsel en verbranden. Zo is er voor alles een mogelijk iets te bedenken. Zolang je de juiste handelingen en voorzorgsmaatregelen in acht houdt is er niks aan de hand.
Dat klopt inderdaad.
Toch vindt ik laser wat gevaarlijk dan een warme hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Evertt schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:54:
[...]

Dat klopt inderdaad.
Toch vindt ik laser wat gevaarlijk dan een warme hotend.
Helemaal als die laser met drie magneetjes ergens aan "vastgeplakt" zit en het risico toch wel aanwezig is dat daar iets aan verandert. Liever een blaar op m'n vingers dan blind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
BounceMeister schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:01:
[...]

Helemaal als die laser met drie magneetjes ergens aan "vastgeplakt" zit en het risico toch wel aanwezig is dat daar iets aan verandert. Liever een blaar op m'n vingers dan blind. ;)
Daar ben ik het zonder meer met je eens, dat hadden ze wel iets anders mogen doen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik wacht rustig de reviews af. Had er nog niet echt naar gekeken.
De job van dik 17 uur ging goed alleen de onderkant is ruk. Omhoog gekomen tijdens printen, had bed eerst moeten reinigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpcQ4c0B8U5ymqJVzqN6YMbUaxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MA1WoPZvSQt3U6PZfvweedv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ja dat zou ook kunnen, net even de plaat flink lopen boenen met sopje en droog gemaakt met papieren doekjes. Even geen print dingen dus machine mag rustig aan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
RensVerlaak schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:51:
[...]

Ja ik heb op deze site : https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0

firmware-bltouch.bin gedownload en geflasht.
Onder het kopje ''configuration'' staat dan wel bltouch.
Echter weet ik niet hoe ik hem vervolgens de printnozzel en het bed moet kalibreren.
Als je de bltouch als z-stop gebruikt moet je deze hebben:

https://github.com/bigtre...-bltouch-for-z-homing.bin

Bestand hernoemen naar firmware.bin, op je sd kaartje, sdkaart in de printer en dan de printer aanzetten.

Ik heb zelf de V1.2 versie en een bltouch clone en bij mij werkte z homing ook niet, ik heb uiteindelijk mijn eigen firmware moeten maken om het werkend te krijgen.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:43
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen. Heb dit voor nu ook alleen met Real PETG Brass filament gehad.
Ik print temperatuur
Nozzle: 1st: 233 after: 225
Bed: 1st 80 after: 75

Als ik een grote brim print gaat die altijd opkrullen bij lijn 5. Temperatuur verhogen, verlagen, bed verhogen verlagen afstand nozzle alles heeft geen zin hij blijft altijd krullen. Zowel op glas als op het originele mat van de Ender 3.

Enig idee wat het kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9KPEFgQMDJgei3tsgxQQ02cIgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOj9naU6aULEXCwfPGJoHoHP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrzR-JgxyNuu8yJeCjoAUImLQlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HWHGBqgPbcwyjYZ5QIS5U9V.jpg?f=fotoalbum_tile

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:45:
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen. Heb dit voor nu ook alleen met Real PETG Brass filament gehad.
Ik print temperatuur
Nozzle: 1st: 233 after: 225
Bed: 1st 80 after: 75

Als ik een grote brim print gaat die altijd opkrullen bij lijn 5. Temperatuur verhogen, verlagen, bed verhogen verlagen afstand nozzle alles heeft geen zin hij blijft altijd krullen. Zowel op glas als op het originele mat van de Ender 3.

Enig idee wat het kan zijn.

[Afbeelding][Afbeelding]
E-steps Flowrate gekalibreerd? ja misschien een stomme vraag maar bij mijn first layers met ander filament had ik dit ook. Heb toen een single wall cube geprint en daaruit kwam dat mijn flowrate toch 20% minder moest...

Print tegenwoordig dus voor elke rol een temp tower en flow rate kubus en dat schrijf ik op de rol.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 15-09-2020 10:51 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:43
Mistacal schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:47:
[...]

E-steps gekalibreerd? ja misschien een stomme vraag maar bij mijn first layers met ander filament had ik dit ook. Heb toen een single wall cube geprint en daaruit kwam dat mijn flowrate toch 20% minder moest...

Print tegenwoordig dus voor elke rol een temp tower en flow rate kubus en dat schrijf ik op de rol.
Aan moeten pass van 100 naar 96 voor perfecte want dikte.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
ImNotnoa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:38:
[...]

Als je de bltouch als z-stop gebruikt moet je deze hebben:

https://github.com/bigtre...-bltouch-for-z-homing.bin

Bestand hernoemen naar firmware.bin, op je sd kaartje, sdkaart in de printer en dan de printer aanzetten.

Ik heb zelf de V1.2 versie en een bltouch clone en bij mij werkte z homing ook niet, ik heb uiteindelijk mijn eigen firmware moeten maken om het werkend te krijgen.
Ik heb de zwarte en witte draden in de z-stop gedaan en nu werkt hij wel naar behoren (als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Daniel. schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:51:
[...]

Aan moeten pass van 100 naar 96 voor perfecte want dikte.
Als het goed is hoef je de free air methode maar 1x te doen, daarna pas je enkel nog de flowrate aan in je slicer.. Tenminste dat is hoe ik het doe. Ik vind steeds weer E-steps bepalen iets te veel werk

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 72 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie