Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Evertt schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:33:
Wat is thingiverse.com slecht bereikbaar zeg.
Ja, die website heeft zo af en toe zijn momenten. Dan is het extreem traag.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
yannisverbist schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:10:
@Sircuri mijn z offset staat goed maar als ik begin te printen staat die niet goed dan staat die veel te hoog
Doe je leveren wanneer alles op print temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Sircuri schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Is niet dat het kuren geeft met hogere temperaturen. De original Creality tube smelt gewoon bij 240 graden. Die capricorn tube kan tot 300 graden.
Maar je krijg wel al bij lagere temperaturen off-gassing ook bij Capricorn, dus niet gezond.
https://www.captubes.com/safety.html#temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

ABS printen heb je afzuiging naar buiten nodig. P-TEG weet ik niet? misschien raam open genoeg??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:22
mutsje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:16:
ABS printen heb je afzuiging naar buiten nodig. P-TEG weet ik niet? misschien raam open genoeg??
Het beste is nog in een kast te plaatsen met eventueel afzuiging erop.
Heb ergens gelezen dat het wordt aangeraden in een kast te plaatsen wegens dat de temperatuur beter constant blijft.
Heb je ook geen kans op trek.

Zelf PLA heeft ventilatie nodig.

ABS ga ik zelf nooit aan beginnen. Wegens dat er veel werk in zit en giftige dampen vrij komen. Dat wil ik mij zelf niet aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36
Vanavond binnen gekomen, morgen in elkaar zetten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPNEvvHLnV73PP40IBB04Z2fTsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8DgNlUR3Ls8lcIHu0UX9H7UV.jpg?f=user_large

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Evertt schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Het beste is nog in een kast te plaatsen met eventueel afzuiging erop.
Heb ergens gelezen dat het wordt aangeraden in een kast te plaatsen wegens dat de temperatuur beter constant blijft.
Heb je ook geen kans op trek.

Zelf PLA heeft ventilatie nodig.

ABS ga ik zelf nooit aan beginnen. Wegens dat er veel werk in zit en giftige dampen vrij komen. Dat wil ik mij zelf niet aan doen.
Binnen cura kan je een extra laag om je voorwerp printen. Werkt bij abs perfect, geen last van warping. Wat bedoel je met veel werk in zit? Giftige dampen?? Je hebt abs en ..abs...merk zit veel verschil in.

Als je abs afwerkt met aceton krijg je een vrijwel glad oppervlakte. Iets dat je met andere filamenten niet zult halen.

Sinds wanneer heb je bij pla ventilatie nodig...leg eens uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vincent_1971 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:49:
[...]

Sinds wanneer heb je bij pla ventilatie nodig...leg eens uit.
Klopt niet.
Petg ook niet.
Abs wel maar dat is geen ventilatie maar afzuiging.
Temp moet je zo stabiel mogelijk houden en dan is ventilatie geen goed idee.
Als je ramen open gaat zetten kun je net zo goed gelijk je print weggooien... Dat gaat niet goed.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
First!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChKjEodbAgmUf-uaF-E2s2o1Zwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oYJeBYdygDCQlkwJgfp1JT9c.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:18
Als eerste een filament guide printen vervolgens de 2de. Dan een kapje voor je LCD scherm achterkant. Eventueel beeper kapje maken. Dan nog verschillende covers en dan pas functionele parts printen 8) . Dingen printen om je printer beter te laten printen. Veel plezier ermee.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
vincent_1971 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:49:
[...]

Binnen cura kan je een extra laag om je voorwerp printen. Werkt bij abs perfect, geen last van warping. Wat bedoel je met veel werk in zit? Giftige dampen?? Je hebt abs en ..abs...merk zit veel verschil in.
He bedoelt een ooze shield. Nooit geweten dat dat zoveel tegen warping man helpen. Ik dacht altijd aan een brim.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 29-08-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Daniel. schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Als eerste een filament guide printen vervolgens de 2de. Dan een kapje voor je LCD scherm achterkant. Eventueel beeper kapje maken. Dan nog verschillende covers en dan pas functionele parts printen 8) . Dingen printen om je printer beter te laten printen. Veel plezier ermee.
Ik ben begonnen met de cube als test. Ik print op glas en hij kwam los na 40%. Dat moet ik eerst oplossen... Dan de upgrades 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Mozart schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Ik ben begonnen met de cube als test. Ik print op glas en hij kwam los na 40%. Dat moet ik eerst oplossen... Dan de upgrades 😀
Goed schoonmaken met alcohol en een beetje haarlak erop, zorg ook dat je bed goed level is

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Mozart schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Op welke temperatuur is je bed, ik hou 60 graden aan. En veel van wat ik lees is dat men de glasplaat opschuurd? geen ervaring mee dus ook benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
mutsje schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Op welke temperatuur is je bed, ik hou 60 graden aan. En veel van wat ik lees is dat men de glasplaat opschuurd? geen ervaring mee dus ook benieuwd.
Ik heb vanmorgen nog een geprinte koker met de achterkant van de scraper als hefboom los moeten wrikken van (de gladde kant van) de glasplaat zo muurvast zat hij. Opschuren is echt niet nodig als je ender een beetje goed afgesteld is en je glasplaat schoon.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
mutsje schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Bed temperatuur staat op 60 graden. De glasplaat is van Creality zelf en is 'ruw' dus opschuren ga ik niet doen :)

Eerst maar eens schoonmaken met alcohol, dat had ik niet gedaan. Ik had alleen de beschermfolie eraf gehaald en dacht, dan is hij wel schoon. Nu nog eens printen...

Gelukt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhHrQGAOBv0aD8KSCMvrn0uQQCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BifPK5SOkkCw3gMqANiqZT82.jpg?f=user_large

De afstand tussen het bed en de nozzle was ook iets te groot. Filament guide is aan het printen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mozart op 29-08-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mozart schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Bed temperatuur staat op 60 graden. De glasplaat is van Creality zelf en is 'ruw' dus opschuren ga ik niet doen :)

Eerst maar eens schoonmaken met alcohol, dat had ik niet gedaan. Ik had alleen de beschermfolie eraf gehaald en dacht, dan is hij wel schoon. Nu nog eens printen...
Ik heb de creality glasplaat omgedraaid, mooier resultaat, makkelijker los te maken van het bed nadat de glasplaat afgekoeld is en supermakkelijk schoon te houden

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:44
Heeft iemand eSUN PLA+ koudwit of wit al eens geprobeerd? Loop een beetje vast tussen welke van de twee ik nu zou moeten bestellen als ik op zoek ben naar een soort van A4 wit?

Ben overigens zeer tevreden over de eSUN PLA+ rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:41
Ik heb een ender 3 pro gekocht, gisteren in elkaar gezet en was nu wat aan het printen (begonnen met de calibration cube), maar je ziet aan de onder- en bovenkant echt een soort raster, waardoor het niet echt glad is.

Komt dat mensen hier bekend voor en weet iemand wat je er aan kan doen?

Edit: wacht, ik denk dat ik hem snap. De ender heeft standaard een nozzle van 0,4 maar in Cura staat volgens mij een nozzle van 0,2 ingesteld.

Printer staat helaas op het werk, maar maandag ga ik even kijken of dit klopt en of dat het probleem is

[ Voor 30% gewijzigd door Jantje2000 op 29-08-2020 20:32 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ImNotnoa schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb de creality glasplaat omgedraaid, mooier resultaat, makkelijker los te maken van het bed nadat de glasplaat afgekoeld is en supermakkelijk schoon te houden
Maar met het bed op 50 graden en de pla op 190: plakken ho maar:(
Z offset opnieuw ingesteld en bed is level (voordat ik die gelijk terug krijg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
DRuw schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Maar met het bed op 50 graden en de pla op 190: plakken ho maar:(
Z offset opnieuw ingesteld en bed is level (voordat ik die gelijk terug krijg)
En als je haarlak of een lijmstift gebruikt?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Ik heb sinds kort erg goede ervaringen met de zoutoplossing methode waar ik in dit topic voor het eerst over las. Brengt ook veel prettiger aan dan de lijmstift methode (die overigens ook goed werkte) die ik daarvoor gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Hier gewoon creality glasplaat. Pla en ook petg blijft altijd supergoed vastzitten.
Truc voor mij was de flow voor de 1e laag flink hoog zetten voor maximaal hechtingsoppervlak.
al dat gedoe met sprays, prit en lak vind ik maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt64yt1VeKgyqkvExrpmrZSooXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLQYWaZU9jfSM4mv0PaoNVpY.jpg?f=fotoalbum_large
Met raster wat ik hierboven in een post zei bedoel ik dit dus.

Dit is de onderkant, (dus wat als eerst geprint wordt). Iemand die dit herkend en een oplossing weet? Of hoort dit zo.

De nozzle zal bij nader inzien het probleem niet zijn, want dan zou ik juist een dikkere laag moeten krijgen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ImNotnoa schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:19:
[...]

En als je haarlak of een lijmstift gebruikt?
Nee, begin ik ook niet aan...
Ik heb een gfk plaat die ik nu op een spiegel aan het lijmen ben en het drogen daarvan duurt bizar lang.
Vandaar dat ik nu even op m'n glas printte met de gladde kant boven voor het spiegel effect.
Erg mooi gelukt op een klein dingetje en dacht mijn 16h print dan ook maar aan te zetten.
En die kwam na 20mins los.
Wel goed schoongemaakt met alcohol maar helaas.
Ik kan inderdaad zout doen (ook op de ruwe kant gedaan en werkte) maar dan ben ik de mooie glimlaag kwijt gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jantje2000 heb je helemaal niets gedaan met het ding verder?
Bed level/estep/flow?
In dat geval, zie deze: YouTube: 3D printer calibration revolutionised - Step by step to better print...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
Xyz wel, bed level ook, flow en estep inderdaad niet.

Maar dan zal ik daar maandag naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:39:
Hier gewoon creality glasplaat. Pla en ook petg blijft altijd supergoed vastzitten.
Truc voor mij was de flow voor de 1e laag flink hoog zetten voor maximaal hechtingsoppervlak.
al dat gedoe met sprays, prit en lak vind ik maar niets.
Waar moet ik aan denken? Ik draai normaal op 93%
Hij zal iets mager staan maar print precies behalve de eerste laag.
Dit valt me al langer op voor mijn brim maar de rest print perfect en precies op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

DRuw schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Waar moet ik aan denken? Ik draai normaal op 93%
Hij zal iets mager staan maar print precies behalve de eerste laag.
Dit valt me al langer op voor mijn brim maar de rest print perfect en precies op maat.
Zo'n 20 procent hoger dan de rest van mijn print

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:47
Jantje2000 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:41:
De nozzle zal bij nader inzien het probleem niet zijn, want dan zou ik juist een dikkere laag moeten krijgen denk ik
Niet direct, want dat word bepaald door je layer height settings.
Als de nozzle staat op 0.2 en je gebruikt 0.4 zal dat sws zichtbaar zijn in je print. Zorg dat dat in iedere geval overeenkomt.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
chriistiix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:15:
[...]

Niet direct, want dat word bepaald door je layer height settings.
Als de nozzle staat op 0.2 en je gebruikt 0.4 zal dat sws zichtbaar zijn in je print. Zorg dat dat in iedere geval overeenkomt.
Ja, dat wilde ik sowieso even kloppend maken inderdaad, omdat het niet voor niets in de software ingesteld kan worden. Heeft dan natuurlijk gewoon een functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Vandaag mijn Ender 3 V2 ontvangen en in elkaar gezet. Nu heb ik het probleem dat ik de X-axis niet recht kan krijgen. Aan de linkerzijde zit de balk van de X-as een centimeter hoger dan aan de rechterzijde. Ik heb meerdere filmpjes en dergelijke gekeken, maar kom er nog niet uit.

De wieltjes aan de linkerkant draaien ook veel stroever dan rechts - maar loopt wel soepel naar boven en beneden waardoor ik vermoed dat de rechter wieltjes strakker moeten. Echter lijkt dit maar niet te lukken, aan welke boutjes ik ook draai...

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Ik denk dat ze het niet veranderd hebben in de nieuwe V2, het aller eerste filmpje wat ik tegen kom op YT

YouTube: Creality Ender 3 / How To Level Your X Axis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Dennis de Vries schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:00:
Vandaag mijn Ender 3 V2 ontvangen en in elkaar gezet. Nu heb ik het probleem dat ik de X-axis niet recht kan krijgen. Aan de linkerzijde zit de balk van de X-as een centimeter hoger dan aan de rechterzijde. Ik heb meerdere filmpjes en dergelijke gekeken, maar kom er nog niet uit.

De wieltjes aan de linkerkant draaien ook veel stroever dan rechts - maar loopt wel soepel naar boven en beneden waardoor ik vermoed dat de rechter wieltjes strakker moeten. Echter lijkt dit maar niet te lukken, aan welke boutjes ik ook draai...

Iemand suggesties?
Ik had dat ook hetzelfde probleem. Ik heb bij de x-asis alle m4 bouten vervangen voor bouten met een verzonken schroefkop. Ik kon daardoor alles beter vast zetten. Ook op letten dat alles recht zit.
En zit je z motor ook recht? Daar heb ik ook de bouten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Evertt schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:57:
[...]

Ik had dat ook hetzelfde probleem. Ik heb bij de x-asis alle m4 bouten vervangen voor bouten met een verzonken schroefkop. Ik kon daardoor alles beter vast zetten. Ook op letten dat alles recht zit.
En zit je z motor ook recht? Daar heb ik ook de bouten vervangen.
Thanks, ik ga even een setje verzonken M4 boutjes halen morgen. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@Dennis de Vries neem ze ook wat langer heb ik ook gedaan. Ze zijn net wat te kort die bij de printer zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou niet snel verzonken boutjes in aluminium draaien... De kop gaat dan vreten omdat je weinig contactoppervlak hebt en de alu is zacht waardoor die gaat wijken. Daarmee heb je in korte tijd speling en blijf je de boel aandraaien omdat je feitelijk je aluminium aan het wegdrukken bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:02:
Ik zou niet snel verzonken boutjes in aluminium draaien... De kop gaat dan vreten omdat je weinig contactoppervlak hebt en de alu is zacht waardoor die gaat wijken. Daarmee heb je in korte tijd speling en blijf je de boel aandraaien omdat je feitelijk je aluminium aan het wegdrukken bent...
Met een ring erachter natuurlijk. Ik denk dat wel logisch is.
Ik zie verder op internet niemand deze update heeft gedaan.
Ik vindt de tap gaten ook niet altijd goed getapt.

Alleen over de bouten voor het profiel ben ik wel over te spreken dit zijn 12.9 en andere bouten zijn minder dan 8.8 bouten.
Is het bij de Ender 3 v1 ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Dennis de Vries schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:00:

Iemand suggesties?
Voordat je begint met bouten vervangen zou ik eerste de basis afstellen. Zoals je al aangaf lopen de wieltjes niet goed.

Dit zijn Eccentric nuts, dus als je te ver door draait, staat hij weer op z'n oude positie. Koste mij ook een tijdje om het goed te begrijpen en er gevoel in te krijgen.
Zie bijvoorbeeld: YouTube: HOW TO - Fix Wobble & Adjust the Eccentric Nuts (3DPrinter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Met een ring erachter natuurlijk. Ik denk dat wel logisch is.
Ik zie verder op internet niemand deze update heeft gedaan.
Ik vindt de tap gaten ook niet altijd goed getapt.

Alleen over de bouten voor het profiel ben ik wel over te spreken dit zijn 12.9 en andere bouten zijn minder dan 8.8 bouten.
Is het bij de Ender 3 v1 ook zo?
Ok, nu lok je het uit... O-)
Een ring achter een verzonken kop heft de hele functie van de verzonken kop op he... Waarom zou je die dan nog gebruiken... Dat ziet er niet uit..
Dan over de bouten:
Een 8.8 bout heeft een treksterkte van 800 N/mm2 en een vloeigrens van 640 N/mm2
Bij de 12.9 bout is de treksterkte 1200 N/mm2 en de vloeigrens 1080 N/mm2.
Ja de 12.9 bouten zijn sterker maar waarom zou je in godsnaam uberhaubt in de buurt van de 8.8 kwaliteit op aluminium willen zetten. Dat red hij nooit. Ik ben mechaniker en 8.8 bouten gebruik je om bordessen en dergelijke vast te zetten. En zelfs dan zitten daar vele veiligheidsfactoren op.
Geen idee wat mijn versie heeft (ender 3 pro) maar al zet je het met RVS vast dan zit dat nog sterk genoeg.
Tapgaten zijn niet overal even lekker maar wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 17:06
Hoi Allemaal,

Ik heb nu ook de keuze gemaakt en sinds een paar dagjes ben ik in bezit van een Creality Ender-3 Pro.
Gekocht via Ali samen met een Tent en 2 rollen Filament (PLA).

Veel zitten lezen er voor en natuurlijk nog steeds en ook heel veel Youtube filmpjes, rond neuzen op Thingiverse en noem het maar op.

Wat tijd besteed aan het afstellen van het bed, lijkt er op dat de plaat niet helemaal recht is, maar het lijkt er op dat het bed nu wel goed staat.

Eerste probeersels geprobeerd nu met printen , eerste waren niet zo goed, bed leveling was niet optimal maar het wordt steeds beter.
Echter ik loop tegen iets aan, waar ik toch even advies nodig heb. Ik ben wat bezig met de zogenaamde upgrades maak de 3d printer mooier en nuttige toegevoegde dingetjes
Ik heb bijvoorbeeld een "Filament Guide" gemaakt alleen deze brak in no time. ligt dit aan het filament, de rol die ik nu gebruik is PLA (als het goed is, staat er op) maar is het verstandiger naar ABS te gaan?

Ik wil ook op (hopelijk) korte termijn wat hardware matige upgrades te doen, lees veel over SKR en BLtouch en nog veel meer interessante opties.
Vraagje gelijk, ik zie dat heel veel mensen kiezen voor MicroSD naar SD adapter, wat is nu echt hier het voordeel van om met SD te werken? ik persoonlijk werk liever met Micro SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijf van ABS af... gewoon niet doen. temperatuur is uber critisch en je hebt afzuiging nodig en je red het niet met je standaard hotend.
Hoe bedoel je afbreken? wat/waar/hoe/etc.
Fotos zeggen een stuk meer....
Check ook je esteps en je flow want een hoop af fabriek units zitten daar al niet lekker valt me op.

Oja, en octoprint for the win;)

[ Voor 5% gewijzigd door DRuw op 30-08-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
mr.wjca schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:58:
Ik heb bijvoorbeeld een "Filament Guide" gemaakt alleen deze brak in no time. ligt dit aan het filament, de rol die ik nu gebruik is PLA (als het goed is, staat er op) maar is het verstandiger naar ABS te gaan?
ABS is zeker sterker maar is veel moeilijker te printen en vereist zeker wat upgrades, ik zou eerst lekker je weg vinden met PLA.
Ik heb zelf een filamant guide van PLA en die is stevig genoeg. Ik zou is wat spelen met je instellingen in je slicer, zoals bijvoorbeeld infill. Ook temperatuur is belangrijk voor een goeie hechting.
Ik wil ook op (hopelijk) korte termijn wat hardware matige upgrades te doen, lees veel over SKR en BLtouch en nog veel meer interessante opties.
Vraagje gelijk, ik zie dat heel veel mensen kiezen voor MicroSD naar SD adapter, wat is nu echt hier het voordeel van om met SD te werken? ik persoonlijk werk liever met Micro SD.
Voornamelijk omdat de MicroSD slot op de Ender 3 aan de onderkant zit, dat is bij de Ender 3 Pro niet meer.
Nu is het slot veel makkelijker te bereiken.
Sommige gebruiken liever SD en het het verlaagt de slijtage van het moederbord, al weet ik niet zeker of dat echt ooit problemen oplevert. Anyway gebruik ik het zelden en print ik voornamelijk met Octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
DRuw schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:06:
Blijf van ABS af... gewoon niet doen. temperatuur is uber critisch en je hebt afzuiging nodig en je red het niet met je standaard hotend.
Hoe bedoel je afbreken? wat/waar/hoe/etc.
Fotos zeggen een stuk meer....
Check ook je esteps en je flow want een hoop af fabriek units zitten daar al niet lekker valt me op.
chriistiix schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

ABS is zeker sterker maar is veel moeilijker te printen en vereist zeker wat upgrades, ik zou eerst lekker je weg vinden met PLA.
Ik heb zelf een filamant guide van PLA en die is stevig genoeg. Ik zou is wat spelen met je instellingen in je slicer, zoals bijvoorbeeld infill. Ook temperatuur is belangrijk voor een goeie hechting.

[...]

Voornamelijk omdat de MicroSD slot op de Ender 3 aan de onderkant zit, dat is bij de Ender 3 Pro niet meer.
Nu is het slot veel makkelijker te bereiken.
Sommige gebruiken liever SD en het het verlaagt de slijtage van het moederbord, al weet ik niet zeker of dat echt ooit problemen oplevert. Anyway gebruik ik het zelden en print ik voornamelijk met Octoprint.
Thx

Goed,
de temp is standaard zeg maar, nozzle 200 en bed 60
Ik had de filament instelling al veranderd van Off naar On (1.75) maar dit was weer terug gezet op Off ziet ik net.
Verder moet ik nog veel leren dus voorzichtig met esteps en flow want dit zegt mij niet direct iets, gaan we wel even naar kijken hoor.

Wat is er gebroken niet de arm zelf maar het aanhegt blokje tussen arm en printer zeg maar, netjes door het midden, dit werd veroorzaakt in iedere geval door de druk die wordt veroozaakt door de filament die langs de ring loopt/trekt
picture:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhUR-bJVO0chNeJzVGWeIcRMgeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LIOtm90rGIyk1EKHoKxZ8G9.jpg?f=fotoalbum_large

nu ik er zo naar kijkt lijkt het wel of dat de filament niet correct met elkaar is verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
@mr.wjca
Ik zal eerst goed kalibreren en kan gaan printen.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Ik gebruik alleen de mirco sd om nieuwe firmware te flashen.

Gewoon Octoprint gebruiken ik wil niet meer zonder.

ABS ga ik nooit aan beginnen alleen al wegens de giftige dampen. Er zijn betere alternatief zoals PLA of PETG

[ Voor 5% gewijzigd door Evertt op 30-08-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
mr.wjca schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

[...]
Verder moet ik nog veel leren dus voorzichtig met esteps en flow want dit zegt mij niet direct iets, gaan we wel even naar kijken hoor.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#esteps
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flow
Ik zou je aanraden om hier te kijken, kijk ook is bij zijn overige tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit kan echt van alles zijn...
eerst waar ik aan denk dat je hem niet op de goede manier hebt geprint qua orientatie.
Lijkt erop dat je hem letterlijk zo geprint hebt met het deel wat links licht onder en die andere er bovenop.
Dat werkt niet met die overspanning.
Je had hem moeten printen met de achterkant van de foto onder en met een klein supportje volgens mij onder het uitstekende deel erachter.
daarnaast kan het de temperatuur zijn of de flow/esteps.
Wellicht even stap voor stap laten zien wat je hebt gedaan en hoe het de bedoeling was (lijkt op de casing voor de pi-cam?) maar ga even terug naar de basis qua instellingen.
De link die ik eerder postte van Teachingtech is een goede al is het handig als je al wat filmpjes hebt gezien en ook begrijpt WAT de bedoeling is dat je voor elkaar krijgt ipv klakkeloos de codes in te kloppen in een window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
Ik ga zeker even kijken naar Octoprint, heb hier nog een Raspberry Pi 3B+ liggen dus dit wordt al een project.

de filmpjes van Teachingtech stonden al in me favorieten en deze ga ik verder door spitten zeg maar.

Ik zag ook wat verhaaltjes over Marlin Firmware, moet ik me voorlopig nog maar even bezighouden met Stock of toch eens gaan in verdiepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het wel doen gezien ik niet weet of je nu thermale runaway aan hebt staan.
Aan de andere kant is het wel handig om 2.0.7 af te wachten want daar zit wel een fix in straks waarmee je rondjes beter worden icm een plugin. Daar is nu onder 2.0.6 een fix voor maar ik heb het niet zo op een beta fix versie op m'n printer....
Ik zou je er even in verdiepen dat je weet hoe het werkt en op basis van de huidige eentje erin zetten maar de site in de gaten houden voor de update en die gelijk voor het eggie erop doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Z as step motor wordt wel erg warm kan bijna niet mij hand ophouden. Meer dan alle andere motoren.
Is hier een fix voor?

Wat is de beste bed temperatuur voor 123 PETG? Heb hem op 65 maar blijft niet plakken op het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Evertt schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:13:
Z as step motor wordt wel erg warm kan bijna niet mij hand ophouden. Meer dan alle andere motoren.
Is hier een fix voor?

Wat is de beste bed temperatuur voor 123 PETG? Heb hem op 65 maar blijft niet plakken op het bed.
Fan plaatsen met heatsink, mA verlagen van de motor.
Je hebt het over je Z motor ik gok dat je dan Z hop hebt aanstaan in Cura.
Want de Z doet over het algemeen niet super veel.

Niet iedereen onthoud welke bed hij/zij heeft welke bed heb jij 1 persoon, Queen, Double Queen of twijfelaar ? >:)

Met PETG zat ik met een spiegel rond de 105, en met GFK op 80 graden zonder haarlak of lijm. De temperatuur kan waarschijnlijk nog iets lager bij mij.

Een vuistregel: probeer steeds 5 graden warmer te printen tot het wel goed gaat. (anders om kan het natuurlijk ook tot het niet meer blijft plakken.)
Dit is niet alleen voor je bed maar ook je hotend.

Het kan ook nog zo zijn dat je je eerste laag iets warmer moet gaan printen. Dit kan ook een combinatie zijn van hotend- en bed temperaturen.

[ Voor 9% gewijzigd door kmichael op 30-08-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Net filmpje lopen kijken over octoprint, had me pi 3b al zo'n beetje verkocht maar ga geloof ik toch maar met octoprint aan de gang :+
Nu alleen uitzoeken of de CR-20 ook goed ondersteunt word is bijna broertje van de ender3 omdat veel zaken overeenkomen.

Heb het hele topic door lopen grasduinen opzoek naar een goede link naar ome alie voor zo'n camera? iemand die het verlichtende antwoord heeft voor mij. Geen zin hoewel het goedkoop is verkeerd ding te bestellen.

[ Voor 60% gewijzigd door mutsje op 30-08-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Ik lees net het volgende in de readme van de marlin software:
This is a surprise upgrade to the Ender 3 Pro that some customers began to receive around mid-July of 2020. No documentation or support page exists for this variant. It appears to be an Ender 3 Pro with the 32-bit Ender 3 V2 board and the stock Ender 3 Pro display. To see which version you have, examine the control board. The newer board is Creality v4.2.2.
Ik ga zo toch maar even kijken welk type mainbord ik erin heb zitten. Heb namelijk net een 32-bit board bij Ali besteld maar misschien is dat dus niet eens nodig. Iemand anders al gezien of ze een nieuwe versie hebben?

Hier staat dat trouwens:
https://github.com/Marlin...ro%20V1.5#ender-3-pro-v15

[ Voor 10% gewijzigd door Mozart op 30-08-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is hier een fix voor?

Heb je inmiddels als normale prints met pla?
Ik heb het idee dat je alles door elkaar doet momenteel.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Mozart schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:10:
Ik lees net het volgende in de readme van de marlin software:

[...]

Ik ga zo toch maar even kijken welk type mainbord ik erin heb zitten. Heb namelijk net een 32-bit board bij Ali besteld maar misschien is dat dus niet eens nodig. Iemand anders al gezien of ze een nieuwe versie hebben?

Hier staat dat trouwens:
https://github.com/Marlin...ro%20V1.5#ender-3-pro-v15
Klopt, ook door Creality bevestigd. Alle Ender 3 + Pro komen nu met een 32Bit bord waarbij de V2 ook met stille drivers komt.
https://www.creality.com/...board-change-notification
Wellicht is je upgrade alsnog waardig i.v.m. nieuwe stepper drivers.
Ik heb er ook een 32 bit bord bij gekregen maar toch geupgrade naar SKR Mini E3 V2.

@Evertt
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers -> Motor current calibration

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 30-08-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
chriistiix schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

Klopt, ook door Creality bevestigd. Alle Ender 3 + Pro komen nu met een 32Bit bord waarbij de V2 ook met stille drivers komt.
https://www.creality.com/...board-change-notification
Wellicht is je upgrade alsnog waardig i.v.m. nieuwe stepper drivers.
Ik heb er ook een 32 bit bord bij gekregen maar toch geupgrade naar SKR Mini E3 V2.

@Evertt
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers -> Motor current calibration
Ik heb mainbord versie 1.1.4 dus ik denk dat ik niet de nieuwe versie heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOzCLBmbmTll6pdiqgPCUCVlBmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xSNE50jLaNmm0MbfcibyeLLb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Is hier een fix voor?

Klinkt alsof dit mogelijk je probleem is https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:42
Vandaag mijn eerste 'grote' print (~8 uur met 0.2mm layer height) met de Ender 3 V2 geprint, een side-spool-holder (https://www.thingiverse.com/thing:4461496). Ging in 1 keer goed, maar er is iets mis met de layers net boven de schroefgaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0ANp_WXc3rMUMDPAUGzn1DJ4zE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3WoWey2uGaJL65VSiqMAIAx.jpg?f=user_large
Bij de 20mm XYZ cube had ik hetzelfde net boven de X en Y.
Wat kan het probleem zijn, wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
TweakPino schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:37:
Vandaag mijn eerste 'grote' print (~8 uur met 0.2mm layer height) met de Ender 3 V2 geprint, een side-spool-holder (https://www.thingiverse.com/thing:4461496). Ging in 1 keer goed, maar er is iets mis met de layers net boven de schroefgaten:
[Afbeelding]
Bij de 20mm XYZ cube had ik hetzelfde net boven de X en Y.
Wat kan het probleem zijn, wat kan ik eraan doen?
Je z as even insmeren. Dat kan helpen. Schoonmaken en smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@DRuw
Heb goede prints met PLA.
Heb van de week aantal filament gekocht incl een petg filament.
Misschien wat jij zegt wat te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
Momenteel is dit mijn workflow:
1. Met tinkercad een design maken (Op iPad)
2. Design downloaden naar iPad
3. Slices met AstroPrint (vanaf iPad)
4. Versturen naar octoprint (vanaf iPad)
5. Start printen

AstroPrint is gratis voor thuisgebruik.

Ik wil graag zoveel mogelijk vanaf mijn iPad doen en dit maakt dat mogelijk. Ik had eerst het idee om cura via een rdp-sessie te gebruiken maar dat werkt helaas niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mozart op 30-08-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21
Ik op 75 en dat plakt prima, je spiegel moet wel schoon zijn. Ik moet hem af laten koelen anders krijg ik de print niet goed los. 105 lijkt me heel heet.

Check ook of je eerste laag niet te hoog wordt neergelegd.
kmichael schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Fan plaatsen met heatsink, mA verlagen van de motor.
Je hebt het over je Z motor ik gok dat je dan Z hop hebt aanstaan in Cura.
Want de Z doet over het algemeen niet super veel.

Niet iedereen onthoud welke bed hij/zij heeft welke bed heb jij 1 persoon, Queen, Double Queen of twijfelaar ? >:)

Met PETG zat ik met een spiegel rond de 105, en met GFK op 80 graden zonder haarlak of lijm. De temperatuur kan waarschijnlijk nog iets lager bij mij.

Een vuistregel: probeer steeds 5 graden warmer te printen tot het wel goed gaat. (anders om kan het natuurlijk ook tot het niet meer blijft plakken.)
Dit is niet alleen voor je bed maar ook je hotend.

Het kan ook nog zo zijn dat je je eerste laag iets warmer moet gaan printen. Dit kan ook een combinatie zijn van hotend- en bed temperaturen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat is er gebroken niet de arm zelf maar het aanhegt blokje tussen arm en printer zeg maar, netjes door het midden, dit werd veroorzaakt in iedere geval door de druk die wordt veroozaakt door de filament die langs de ring loopt/trekt
picture:
[Afbeelding]

nu ik er zo naar kijkt lijkt het wel of dat de filament niet correct met elkaar is verbonden.
Hoeveel infill heb je gebruikt. Als ik de foto bekijk zit er erg weinig infill in en dan is de kans op breken natuurlijk ook groter.

Ik zou dus eens de slicer settings gaan bekijken en de infill iets verhogen. Meestal is 20% tot 30% wel voldoende. En je zou eens kunnen spelen met het soort infill.
mutsje schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:09:
Net filmpje lopen kijken over octoprint, had me pi 3b al zo'n beetje verkocht maar ga geloof ik toch maar met octoprint aan de gang :+
Nu alleen uitzoeken of de CR-20 ook goed ondersteunt word is bijna broertje van de ender3 omdat veel zaken overeenkomen.

Heb het hele topic door lopen grasduinen opzoek naar een goede link naar ome alie voor zo'n camera? iemand die het verlichtende antwoord heeft voor mij. Geen zin hoewel het goedkoop is verkeerd ding te bestellen.
Ja hoor Octorpint ondersteunt vrijwel elke 3D printer.

Je camera vraag is wel erg onduidelijk wat je nu vraag is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@MikeOO heb al antwoord op de camera vraag welke ik moet bestellen. Zou mooi zijn om die in de starterspost op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

[...]

[...]

Thx

Goed,
de temp is standaard zeg maar, nozzle 200 en bed 60
Ik had de filament instelling al veranderd van Off naar On (1.75) maar dit was weer terug gezet op Off ziet ik net.

picture:
[Afbeelding]

Ik denk dat mij @MikeOO gelijk heeft.
Ik heb deze print ook gedaan en bij mij is de eerste ook gesneuveld.
Ik heb hem opnieuw geprint met 100% infill omdat het klein onderdeel is en men veel vraagt van de print in zwakste richting, de Z (layer adhesion).
Beetje gek dat bij op thingyverse 10% infill aanraden. misschien met een wallthickness van 1.6mm ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Headbuddy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

Ik denk dat mij @MikeOO gelijk heeft.
Ik heb deze print ook gedaan en bij mij is de eerste ook gesneuveld.
Ik heb hem opnieuw geprint met 100% infill omdat het klein onderdeel is en men veel vraagt van de print in zwakste richting, de Z (layer adhesion).
Beetje gek dat bij op thingyverse 10% infill aanraden. misschien met een wallthickness van 1.6mm ofzo :p
Zover ik weet is 100% infill meestal niet nodig en soms ook weer zwakker. Desnoods iets van 50% proberen.
Maar proberen werkt het beste >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:46:
@MikeOO heb al antwoord op de camera vraag welke ik moet bestellen. Zou mooi zijn om die in de starterspost op te nemen?
Ik zal nog niet wakker zijn maar ik zie niet waar het antwoord staat na je vraagstelling. Of hij moet in een eerdere reactie vermeld zijn.

De startpagina wordt aangepakt om weer actueel te worden en mogelijk dat het erbij kan maar om alles zomaar te vermelden wordt ook te veel om dat allemaal bij te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

MikeOO schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Zover ik weet is 100% infill meestal niet nodig en soms ook weer zwakker. Desnoods iets van 50% proberen.
Maar proberen werkt het beste >:)
Inderdaad waarschijnlijk is 100% infill niet perse nodig. Als je echter deze print twee keer print met 10% infill is men meer materiaal kwijt (+/-1,82m) dan een keer met 100% (+/-1.29m).
Daarnaast ben ik niet geheel overtuigd dat een print zwakker wordt van meer infill?
Waar heb je dat gehoord?
Ik kan mij voorstellen dat effectiever manier zijn om met minder filament het zelfde te bereiken, maar dat je print zwakker wordt door meer infill vind ik raar.
Zeker in Z richting lijkt me dat meer lijnen = meer adhesie = sterkere print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

MikeOO schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Ik zal nog niet wakker zijn maar ik zie niet waar het antwoord staat na je vraagstelling. Of hij moet in een eerdere reactie vermeld zijn.

De startpagina wordt aangepakt om weer actueel te worden en mogelijk dat het erbij kan maar om alles zomaar te vermelden wordt ook te veel om dat allemaal bij te houden ;)
Was per DM gesteld aan medetweaker dus inderdaad niet in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
MikeOO schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:29:
[...]

Hoeveel infill heb je gebruikt. Als ik de foto bekijk zit er erg weinig infill in en dan is de kans op breken natuurlijk ook groter.

Ik zou dus eens de slicer settings gaan bekijken en de infill iets verhogen. Meestal is 20% tot 30% wel voldoende. En je zou eens kunnen spelen met het soort infill.
Het infill verhaal had ik nog niks aangedaan, stiekem aangenomen dat de gcode kant en klaar was :P
maar ik ga hier eens naar kijken. leer toch elke dag weer iets nieuws bij.

ga vandaag (na werk) eens met de schroeven draaier aan de slag om eens onder de kap te kijken, om bijvoorbeeld eens te kijken welk moederbord er in zit ook nieuwsgierigheid. ook even kijken of ik de Bed Leveling niet beter kan maken/doen, gisteren was de printer van slag leek het wel opeens.
Al moet ik even kijken, want ik gebruik eigenlijk standaard de slicer van Creality, ik probeerde even de slicer van ultimaker cura, maar dit leek niet helemaal lekker te gaan (wel goede printer ingesteld en bed grote zeg maar (teachingtech op youtube is erg nuttig).

Maar zoals gezegd we leren elke dag nieuwe dingen en dat is het meest leuke er van 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
De startpagina wordt aangepakt om weer actueel te worden
We zijn inderdaad druk bezig met een Deel 2 met nieuwe en vernieuwde informatie!
We hosten dit op het moment op Git om gemakkelijk met elkaar samen te werken om deze uiteindelijk te posten op Tweakers.
Zo kan iedereen makkelijk zijn bijdrage bieden. Ieder heeft wel zo zijn eigen tips of fixes.

Input van ieder is dus zeer welkom, ook als je geen Git ervaring heb, dit kan je dan delen via PM en verwerken wij der in.
Heb je wel Git ervaring, dan kun je zelf een pull request doen ;)
Zie: https://github.com/eagle0...reality_Ender/tree/master (Branch Pre-Release voor laatste update)

Op Git kunnen wij ook meer uitgebreide info delen zonder dat de starters post gigantisch lang wordt.
Denk aan bijvoorbeeld guides in het Nederlands met afbeeldingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 00:28
Iemand toevallig al ervaring opgedaan met de Makerbase robin nano e3/e3d?

Heb hem vorige week besteld om te gaan experimenteren, uit alles wat ik aan informatie vind lijkt het mij een redelijke verbetering op de skr mini e3 v2 voor een behoorlijk lagere prijs met 17 euro(+-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Eindelijk vakantie en kan dus verder met het dual z project. Was begonnen met het properprinting ontwerp maar kreeg deze niet lekker werkend i.v.m. binding. Dus voor nu een systeem zoals ender3pl maar dan met 2 motoren op 1 driver d.m.v. een splitter, een eerste test print zag er veelbelovend uit. Minder z wobble en de gantry voelt ook een stuk steviger aan. Misschien later de skr mini maar upgraden naar een 1.4 bordje zodat elke z motor een eigen driver heeft. Moet zeggen dat het upgraden en troubleshooten een stuk leuker is dan gewoon printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IIZWi-wMmNuExFE-FPMiwk2m98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BqEm4y9dHc5lMiNXSsNmN4pa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Even een opmerking voor Cura gebruikers onder ons; nog niet upgraden naar Cura 4.7 tenzij je graag al je profielen en machines opnieuw wil instellen en dat elke keer opnieuw wilt doen bij het starten van Cura.

Er zitten nog al wat bugs in en daar liep ik ook al tegen aan. Ben weer terug bij 4.6.2.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Sircuri schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:08:
Even een opmerking voor Cura gebruikers onder ons; nog niet upgraden naar Cura 4.7 tenzij je graag al je profielen en machines opnieuw wil instellen en dat elke keer opnieuw wilt doen bij het starten van Cura.

Er zitten nog al wat bugs in en daar liep ik ook al tegen aan. Ben weer terug bij 4.6.2.
Ik heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik weet dat ze gisteren met fixes bezig waren. Wanneer heb jij geinstalleerd?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Sircuri schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Ik weet dat ze gisteren met fixes bezig waren. Wanneer heb jij geinstalleerd?
Gisteren de niet Beta versie van 4.7. Daarvoor had ik de beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Net octoprint op een pi 3b gezet, eerst met kruidvat sd kaartje mja... toen maar een samsung sd kaart en dat draait wel. Kon geen bed getallen invullen :S dat moet ik nog uitzoeken waar ik dat moet configureren. Wat me ook opviel is dat scherm van de printer gelijk aan gaat, dit bevalt me niet zo maar goed. Nu eerste print opdracht geupload en loop vaak de trap op en neer om te kieken wat dikkie dik doet. Weer hoop te leren, ding print nu goed nu de leuke dingen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door mutsje op 31-08-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik had al enkele cubes geprint om m'n flow te calibreren met weinig effect, blijkt er een bug? in Cura te zitten waardoor flow helemaal niet lijkt te worden meegenomen.

Volgens dit topic: https://community.ultimak...low-rate-problems/page/2/ zou het moeten zijn opgelost in 4.7.0 maar ik heb het probleem nog steeds. (En heb handmatig de gcode aangepast) Meer mensen last van?

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

mulder

ik spuug op het trottoir

mutsje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:10:
Net octoprint op een pi 3b gezet, eerst met kruidvat sd kaartje mja... toen maar een samsung sd kaart en dat draait wel. Kon geen bed getallen invullen :S dat moet ik nog uitzoeken waar ik dat moet configureren. Wat me ook opviel is dat scherm van de printer gelijk aan gaat, dit bevalt me niet zo maar goed. Nu eerste print opdracht geupload en loop vaak de trap op en neer om te kieken wat dikkie dik doet. Weer hoop te leren, ding print nu goed nu de leuke dingen doen.
Je moet in je usb pinnetje voor 5v afplakken met tape. https://community.octopri...-5v-pin-why-and-how/13574

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dat zijn gelijk 5 files, welke moet deze niet electronica boer pakken :+ only data no power neemt deze simpele ziel aan.

En hoe kom je in de settings van octoprint vanaf de webconsole of is dat connecten met putty en je dan uitleven?

[ Voor 15% gewijzigd door mutsje op 31-08-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
mutsje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

Dat zijn gelijk 5 files, welke moet deze niet electronica boer pakken :+ only data no power neemt deze simpele ziel aan.
Inderdaad en dan kan je zelf slicen via stl bestand of direct printen met de gcode.
Vraagt wel wat pogingen om je slicer settings juist te krijgen, moet namelijk zo dun mogelijk.
Leuker dan prielen met tape in iedere geval :9~
mutsje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:37:
En hoe kom je in de settings van octoprint vanaf de webconsole of is dat connecten met putty en je dan uitleven?
Boven in de menu? Wat wil je veranderen?
https://prnt.sc/u94jgz

[ Voor 23% gewijzigd door Christoxz op 31-08-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@chriistiix zat er gewoon stomweg overheen te kijken inderdaad. Wil het bed invoeren max breedte, diepte en hoogte. Meer eigenlijk niet. De CR-20 staat er niet tussen als printer profiel althans ik kan het niet vinden. Wel geregistreerd gelijk op octoprint. Kun je het forum rustig doorspitten en weet je wat je al gehad hebt :+

Goed jongste brult pappa printer blijft hangen op 1 punt en doet niks meer. Dus inderdaad hoofd van mini yoda niet goed bleef hangen op 1 punt bij het oor.. rare shizzles. Octoprint gaf aan dat ie vrolijk aan het printen was. Leercurve geloof ik. Eerst maar eens de settings in duiken :+

Cura plugin geladen nu nog ergens een .ini profiel vandaan toveren pffff mijn huidige cura doet niet aan ini bestanden hehe.

[ Voor 39% gewijzigd door mutsje op 31-08-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mijn Creality glass bed ligt nog steeds zonder klemmen op de printer. Vroeg of laat moet dat 'n keer mis gaan lijkt me, hoewel ie behoorlijk vast ligt wanneer het bed is opgewarmd.

De bekende klemmen van 123-3d of de Action zijn aan de grote kant. Iemand hier die iets kleiners kan aanbevelen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Even kleine update.
Ik heb m'n bed weer level genoeg gekregen om de laatste delen van m'n enclosure te printen en net gemonteerd.
Best aardig gelukt al moeten de deurtjes net even een millimeter smaller want ze lopen nu aan en dit gaat stuk zo. Ff schaaf langs halen morgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvrlveAu4jsJHmo-L5mAKuAJGPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JQTIMIqJJxEvt2dObsBaJtq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veHfDICq4op6GFLhyVMHh5gg3AE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkTwPrUAmeKE8EdVEzlqoxzm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zogyALEzTB9_PQAiDIW0ocZBae8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BawJC85XTw04zNQsFWb7kxB3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2UI01YdUvwr4vqBN0gTbC4_f6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqXXcoT2OsPzgIb07YBxNdtC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lggi6WzbSVSAMwzJLdwI3VogkIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I92C3N9ks13Rx3ul6s8bOnqH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:22
Sircuri schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:08:

Hier ook geneuzel met 4.7... De profielen fixen was prima te doen, maar de gcode files zijn veel groter en hij maakt haperige bochten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Welke bed rubbers kan ik het beste gebruiken? In plaats van de veren?

Vandaag bezig geweest met de nieuwe firmware met de nieuwe Marlin.
Is gelukt maar er moet wel aanpassingen gedaan worden bij de bltouch.
Jammer dat de bltouch port op de 4.2.2 bord van Creality Ender 3 v2 niet werkt.

[ Voor 61% gewijzigd door Evertt op 31-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
Evertt schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:39:
Welke bed rubbers kan ik het beste gebruiken? In plaats van de veren?
Ja de rubbers, ik hoef praktisch het bed niet opnieuw af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de algemene leermomenten en mogelijk ter info voor de groep.

Vandaag weer klein beetje onderhoud aan de Ender 5. Extruder begon te slippen en inderdaad under extrusion in de print. (Ik print altijd kleine dingen, dus nooit meer dan uurtje print verpest ofzo)
Gestopt en inderdaad, de PLA zat redelijk stevig vast in de tube. En begin zichtbaar van inkeping in de filament. Dus tube even loshalen, 2 mm afknippen en weer vast zetten. Probleem opgelost, loopt weer lekker soepel door. Dit is bij mij een soort van standard actie na een maandje of 2 dagelijks printen.
Erg tevreden met de Capricorn tube, want Met de Creality standard witte tube moest ik dit trucje vaker uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind ik toch apart... ik heb nog nooit iets aan mijn tube hoeven doen.
Ik heb nu een of andere ali tube erin zitten die bij mn direct drive set zat en ga bij mn eerstvolgende bestelling de capricorn XS meenemen voor de PETG in de toekomst maar heb er nog geen problemen mee gehad tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:09:
Vind ik toch apart... ik heb nog nooit iets aan mijn tube hoeven doen.
Ik heb nu een of andere ali tube erin zitten die bij mn direct drive set zat en ga bij mn eerstvolgende bestelling de capricorn XS meenemen voor de PETG in de toekomst maar heb er nog geen problemen mee gehad tot nu toe...
Hum, geen idee wat het anders kan zijn. Mogelijk dat na een tijdje de tube iets gaat schuiven in de koppeling met het hot-end. Dan komt er iets ruimte en gaat de boel steeds zwaarder lopen, mogelijk moet ik een ander hot-end kopen?
Mogelijk is het voldoende om alleen ff opnieuw aan te drukken en vast te zetten?

Maar deze actie lost het slippen in elk geval op en kan ik weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Ik veronderstel dat je het niet doet, maar dit kan ook veroorzaakt worden door het te vroeg uitzetten van de printer met een te hete hotend. Dan is de ventilator uit en wordt PLA te hoog in de hotend vloeibaar en zet zich uiteindelijk vast in de tube bij het afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlaadjeBla schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:24:
Ik veronderstel dat je het niet doet, maar dit kan ook veroorzaakt worden door het te vroeg uitzetten van de printer met een te hete hotend. Dan is de ventilator uit en wordt PLA te hoog in de hotend vloeibaar en zet zich uiteindelijk vast in de tube bij het afkoelen.
Ik stop/start wel erg veel. Heb nu bv prints van 15 tot 30 minuten. Dus wel veel warm/koud changes, maar de ventilator blijft wel draaien, want de printer gaat niet uit.

Heb wel het gevoel dat het iets te maken heeft dat er ergens ruimte is waardoor de filament net iets kan uitzetten en daardoor op den duur klem komt te zitten. Ik heb nog een spare hot-end liggen, die ga ik de volgende keer dan monteren, kijken of het helpt. En anders toch upgraden naar micro-Swiss ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat heb ik dus ook gehad dat hij hem na het printen op 190 graden uit zette.
Dat stop ik nu door eerst de hotend op 40 graden te zetten en te wachten met de fans uit te zetten tot die temperatuur is gehaald en dan pas hem uit te zetten.
gebeurd bij mij automatisch maar instelling was nog niet goed dus hij kilde hem direct...
ondanks dat geen issues:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcheijink
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 13:36
Had bij de aanschaf van de Ender 3, gelijk twee rollen filament gekocht; één rol PLA en één ABS. Zoals je kan verwachten, was de rol ABS één en al drama. Maar de rol moest hoe dan ook leeg.

Na een aantal aanpassingen is het nu ineens mogelijk om betrouwbaar ABS te printen. Met het einde van de rol in zicht komen er heel aardige onderdelen uit;
Misschien nog maar eens een rol bestellen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHzZdEd2qvO37rmh8cQwL-fbpCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vc04ZNRcgsl8GXuqXIC8GLO.jpg?f=fotoalbum_large
Vaas van 25 cm hoog, her en der nog wel wat krimp zichtbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc2jivKoAYyMdjLLgmG4UN7gXxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnG4l1s3XboWsfEcl4G87jeW.jpg?f=fotoalbum_large
Adapter om een schuurmachine met M28 schroefdraad op een stofzuiger aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BegTlXwj1BXiP9ztbFH2y0LuPck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvpgmWPdf8Kf8c1JE9ihaBO6.jpg?f=fotoalbum_large
Adapter om een kleinere en langere slang op de airco aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
mcheijink schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:47:
Had bij de aanschaf van de Ender 3, gelijk twee rollen filament gekocht; één rol PLA en één ABS. Zoals je kan verwachten, was de rol ABS één en al drama. Maar de rol moest hoe dan ook leeg.

Na een aantal aanpassingen is het nu ineens mogelijk om betrouwbaar ABS te printen. Met het einde van de rol in zicht komen er heel aardige onderdelen uit;
Misschien nog maar eens een rol bestellen :-)

[Afbeelding]
Vaas van 25 cm hoog, her en der nog wel wat krimp zichtbaar

[Afbeelding]
Adapter om een schuurmachine met M28 schroefdraad op een stofzuiger aan te sluiten.

[Afbeelding]
Adapter om een kleinere en langere slang op de airco aan te sluiten.
Voor bepaalde toepassingen print ik graag met abs. Zoals schroefdoppen ( voor een kitspuit) als je net iets steviger en sterker wilt hebben. Kijk eens onder cura bij experimental. Kan je een extra laag rondom het voorwerp laten printen. Voorkomt krimp en zo. Mijn ervaring is je moet niet hoog printen met abs. Tenminste als je geen behuizing hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Bah, 5 en een half uur aan het printen en dan valt ineens 2 van de twee onderdelen om. Dat het ene onderdeel raakt het andere dus 2 objecten voor de vuilnisbak :(

Misschien toch met een raft (ik weet nu wat het is :) ) gaan printen de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mozart ik weet niet wat je print maar kijk eerder naar een brim...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
DRuw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:50:
@Mozart ik weet niet wat je print maar kijk eerder naar een brim...
Ik heb nog even nagekeken wat het verschil is en ik denk dat een brim beter is inderdaad.

Dit is wat ik probeer te printen (12 cm hoog) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-ALanhb0ZZE2ZNHR3_3otAXZaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S8puuBxSisIs3KnpcaUs7Kwk.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 68 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie