Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 12:29
DRuw schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

Welke heb je vervangen dan? Die radiaalfan hebben ze niet in het stil helaas ...
Let met die metalen extruder op het tandwiel. Bekend probleem dat je daar beter de originele voor kunt gebruiken vaak... tandjes ruk
Bedankt voor de tip. Heb inderdaad de tandwiel vervangen.

Heb de axiaal bij hotend en bij de moederbord vervangen. Radiaal is niet stil te krijgen en ga ik ook niet vervangen. Maar het is een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 14:11

mutsje

Certified Prutser

Evertt schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:15:
2 fans veranderd voor 12 volt met een step up voeding ertussen. Wat een stilte ineens zeg. Gelijk de extruder mee gepakt vervangen voor een metalen de filament invoeren gaat nu makkelijker.

[Afbeelding] dit is toch ideaal positie als je aan je moederbord moet werken.
Heb jij ook 24V systeem, ik wil ook eigenlijk noctua stille fans maar weet niet precies wat ik allemaal moet doen, en me electronica skils zijn goed genoeg om het huis in het donker te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
buck converter (24->12V), Noctua fans (zijn alleen 12V), multimeter en wat soldeerspul.
Het is niet moeilijk maar je moet wel iets van techniek snappen;)

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 22-08-2020 19:57 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:56:
buck converter (24->12V), Noctua fans (zijn alleen 12V), multimeter en wat soldeerspul.
Het is niet moeilijk maar je moet wel iets van techniek snappen;)
Solderen lukt me wel hoor, zo'n converter er tussen zetten ook nog wel denk ik. Ding staat bij ons op zolder, deur dicht en je hoort het niet in de woonkamer.

als ik op de site van Ome Alie kijk zie je wel mega veel verschillende. Dus vraag me af waar het besteld is en welke. De noctua fans koop ik wel gewoon bij cd-rom land ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door mutsje op 22-08-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
mutsje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Heb jij ook 24V systeem, ik wil ook eigenlijk noctua stille fans maar weet niet precies wat ik allemaal moet doen, en me electronica skils zijn goed genoeg om het huis in het donker te zetten :+
Ja heb ook 24 volt.

Je moet van 24 naar 12 volt. Dat kan je het beste met deze doen https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Denk dat op YouTube hoe je dit moet doen. Je heb wel een soldeerbout en een multimeter nodig.
Ik heb 2 Noctua fans geplaatst. En eventueel externe voeding is ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Evertt schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Ja heb ook 24 volt.

Je moet van 24 naar 12 volt. Dat kan je het beste met deze doen https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Denk dat op YouTube hoe je dit moet doen. Je heb wel een soldeerbout en een multimeter nodig.
Ik heb 2 Noctua fans geplaatst. En eventueel externe voeding is ook wel handig.
En dan per Fan 1 zo'n converster neem ik aan (blond /me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@mutsje
Heb op 1 converter twee 2 fans op aansloten.
Alle 2 de fans staan op de connector van de axiale hotend fan. De 2de fan is de moederbord fan.
Nu draait deze continu ik vindt dat zelf iets beter. In plaats als het warm wordt dat deze aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan had je ze in theorie ook in serie kunnen aansluiten zonder Buck;)
Ik heb er een op een Buck voor m'n hotend en ik heb er 2 in serie voor m'n bord aangesloten.
Heb nog de verhoogde behuizing om die beide te kunnen plaatsen maar ga ik binnenkort eens veranderen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:14:
Ik heb er een op een Buck voor m'n hotend en ik heb er 2 in serie voor m'n bord aangesloten.
Heb nog de verhoogde behuizing om die beide te kunnen plaatsen maar ga ik binnenkort eens veranderen:)
Kijk dat snap zelfs deze leek, 2x12v = 24V :) heb er voor het gemak maar 2 besteld en ga wel kijken over 2 mnd ofzo wanneer ze binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:14:
Daar heb ik ook aan zitten denken alleen heb je dan de nadeel als er een fan kapot gaat staat er ineens 24 volt op en heb je twee kapotte fans. Nu staan ze in parallel dat vindt ik toch wat veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal gelijk in hoor maar ze zijn beide voor dezelfde functie bij mij en tja.... Hoe vaak gaat een noctua kapot;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Wil toch kijken voor een magnetische bed. De stukken worden steeds moeilijker af te halen.

Wordt zo folie op de heat bed geplakt of op de glazen plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Evertt schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:08:
Wil toch kijken voor een magnetische bed. De stukken worden steeds moeilijker af te halen.

Wordt zo folie op de heat bed geplakt of op de glazen plaat?
Zit je nozzle dan niet net wat te dicht op 't bed?

De folie zit op het heated bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb het al gevonden gewoon de bed even verwarmen.

Dan heeft zo folie niet zo veel nut lijkt mij. Glas is altijd nog veel vlakker

[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 22-08-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 19:33
Mij is zojuist wat opgevallen toen ik een accelation test uitvoerde, vanaf de 4de laag krijg ik opeens een layer die uit het niets te ver naar buiten zit. Iemand enig idee waar dit door kan komen? Dit probleem was bij meerdere prints consistent op die plaats

Edit: voor de duidelijkheid zit dit probleem aan iedere kant van de print dus niet alleen aan de voorzijde. Het probleem leek op dit https://www.simplify3d.co...nes-on-the-side-of-print/ maar dat verklaart niet waarom het alleen op die plek voor komt en daarnaast heb ik de oplossingen alvorens de print uitgevoert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp1BBNpexpFagNEcwmChLWOr-1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juJRWq6IvsUypnJpHXmeOiri.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Khalon op 22-08-2020 23:14 . Reden: Volledigheid ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Na alle ellende met de printer de eerste grote run, 11 uur en 48 minuten later en Kenny is geboren :+
Best een grote deciples hond zeg maar, volgende word een minion denk ik :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1d3FyP4eh66DdP6T13zT1sgQwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fK5xGRUY4hvzAGDlQaZGmk4k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 23:23
Evertt schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:13:
Heb het al gevonden gewoon de bed even verwarmen.

Dan heeft zo folie niet zo veel nut lijkt mij. Glas is altijd nog veel vlakker
Zitten wat voor en nadelen aan.
Prints plakken goed, komen goed los en een ander bed oppervlakte kan er gewoon boven op.
Maar het aanbrengen is wel een kleine uitdaging, als je auto bed leveling hebt/wilt moet je wel opletten welke sensor je neemt/hebt.(Het magnetische veld kan storen bij een aantal sensoren)

Heb het sinds de aanschaf van mij ender 3, vind het persoonlijk heerlijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 19:33
mutsje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:43:
Na alle ellende met de printer de eerste grote run, 11 uur en 48 minuten later en Kenny is geboren :+

[Afbeelding]
Ziet er zeer goed uit hoor! 😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Mooi ding! Welke instellingen (0.1?) en welk filament heb je nu? Mooie glans ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Instelling in cura super quality denk .12 pla komt bij prusa3d vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-06 16:04

[Afbeelding]
Nice, Ik denk dat deze mooi is voor glow in the darl filament... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19
Dit is wat ik terugzie in de prints door de beschadigingen aan mijn Y-rail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbuz7rd5EpG1kADXt6pEOIby5FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYNnyjZn8LyxLJ18ItiDLH6f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQqjvUb02B9RFojIsDDR-5sDRiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hRvbal0yOP7hMCvbplEGFYc.jpg?f=fotoalbum_large

Op 1 plek is het vooral een schommelingen in de X-as en op de andere plek in de Z-as

Nog niets gehoord van Creality trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mutsje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Solderen lukt me wel hoor, zo'n converter er tussen zetten ook nog wel denk ik. Ding staat bij ons op zolder, deur dicht en je hoort het niet in de woonkamer.

als ik op de site van Ome Alie kijk zie je wel mega veel verschillende. Dus vraag me af waar het besteld is en welke. De noctua fans koop ik wel gewoon bij cd-rom land ofzo.
Ik had deze: https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_2
Geen zin om op Ali te wachten en had een prime trail lopen:)
Ook m'n noctuas bij amazon.de vandaan. Deze https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_1 heb ik in gebruik voor de hotend en deze x2 voor m'n behuizing: https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Ik had deze: https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_2
Geen zin om op Ali te wachten en had een prime trail lopen:)
Ook m'n noctuas bij amazon.de vandaan. Deze https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_1 heb ik in gebruik voor de hotend en deze x2 voor m'n behuizing: https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_1
De 40x20mm fan past niet in de hotend behuizing van de Ender 2 v2. Daar zit ook een 10mm dik fan in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

De 40x20mm fan past niet in de hotend behuizing van de Ender 2 v2. Daar zit ook een 10mm dik fan in.
Kun je een andere voor printen hè....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:46

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Cura vraagje:

Ik heb verschillende materiaal profiles aangemaakt met verschillende temperatuur. flow en retraction settings etc. Niet alle settings worden netjes meegenomen in de printsettings als ik een ander materiaal kies. Volgens dit issue/tip op GitHub: https://github.com/fieldO...13#issuecomment-646489163 zou er een menu'tje moeten zitten onder de rechtermuisknop om te kiezen voor "Use value from material" maar waar ik ook klik met mn rechtermuisknop, ik zie nergens de optie. Kan iemand mij verder helpen?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik wilde de beweegbare octopus gaan afdrukken maar de na aantal lagen laten pootjes los, bed staat op 60 graden en ik gebruik een ouderwetse pritstift.

NB: De glasplaat had ik netjes met water / dref schoon geboend voordat ik ging printen.

Werkt de lak beter of kan ik beter de glazenplaat omdraaien en dat stuk opschuren? Heb je dan ook nog lak ofzo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Yukkie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:23:
Cura vraagje:

Ik heb verschillende materiaal profiles aangemaakt met verschillende temperatuur. flow en retraction settings etc. Niet alle settings worden netjes meegenomen in de printsettings als ik een ander materiaal kies. Volgens dit issue/tip op GitHub: https://github.com/fieldO...13#issuecomment-646489163 zou er een menu'tje moeten zitten onder de rechtermuisknop om te kiezen voor "Use value from material" maar waar ik ook klik met mn rechtermuisknop, ik zie nergens de optie. Kan iemand mij verder helpen?
Ik kan hem alleen vinden onder: Settings -> Extruder -> Material -> "keuze". Dan wordt er gevraagd om settings te behouden of te vervangen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

mutsje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:28:
Ik wilde de beweegbare octopus gaan afdrukken maar de na aantal lagen laten pootjes los, bed staat op 60 graden en ik gebruik een ouderwetse pritstift.

NB: De glasplaat had ik netjes met water / dref schoon geboend voordat ik ging printen.

Werkt de lak beter of kan ik beter de glazenplaat omdraaien en dat stuk opschuren? Heb je dan ook nog lak ofzo nodig.
Had ik in het begin ook, maar sinds ik met de BLTouch de Z-offset zo straks heb staan, is dat mij niet meer overkomen.
Voor hele fijne stukjes wil ik nog wel eens naar de 3DLac spuitbus grijpen, maar dat heb ik nog maar zelden nodig.
Verder heb ik ook de fan op 100% staan na layer 4. Wellicht koelen je eerste lagen te snel?

edit: Glasplaat schuren? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Krijg je uberhaupt je prints er dan nog wel vanaf?? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Sircuri op 23-08-2020 14:39 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sircuri schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Had ik in het begin ook, maar sinds ik met de BLTouch de Z-offset zo straks heb staan, is dat mij niet meer overkomen.
Voor hele fijne stukjes wil ik nog wel eens naar de 3DLac spuitbus grijpen, maar dat heb ik nog maar zelden nodig.
Verder heb ik ook de fan op 100% staan na layer 4. Wellicht koelen je eerste lagen te snel?
Ik heb geen bltouch ding, moet handmatig levelen. Leuke is de eerste lagen doen het prima op 1 klein stukje poot na dan. pas na iets van 4 lagen laten ze los. Dus ergens plakt het niet goed. Kom hier ook wel weer uit maar wou input van gotters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Sircuri Ik zie het ja, alleen worden de settings per materiaal niet consequent aangepast in de print settings, als je van materiaal switched. Ik heb bijvoorbeeld Flow settings geconfigureerd per Merk/type/kleur, maar die settings worden niet overgenomen als ik van materiaal wissel. Ik had gehoopt dat dat wel mogelijk zou zijn. Dat scheelt een hoop tweaken in de toch al overweldigende aantal verschillende print settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannisverbist
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-08-2020
Mijn vraag
beste lezers

als mijn printer aan het auto levellen is voor het printen staat de hoogte van de nozzle perfect, maar wanner mijn printer begint te printen staat de nozzle opeens veel te hoog, hoe kan ik dit oplossen ?

alvast bedankt
groeten yannis!!

Relevante software en hardware die ik gebruik
ender 5 plus(creality)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nozzle al proper gemaakt en handmatig de nozzle op de goede hoogte gezet
Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yukkie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:54:
@Sircuri Ik zie het ja, alleen worden de settings per materiaal niet consequent aangepast in de print settings, als je van materiaal switched. Ik heb bijvoorbeeld Flow settings geconfigureerd per Merk/type/kleur, maar die settings worden niet overgenomen als ik van materiaal wissel. Ik had gehoopt dat dat wel mogelijk zou zijn. Dat scheelt een hoop tweaken in de toch al overweldigende aantal verschillende print settings.
Je kunt toch meerdere profielen aanmaken bovenin de settings? Bij die 0.2 dynamic enzo kun je ook eigen settings instellen en opslaan. Of bedoel je dat niet?
@yannisverbist weet je zeker dat je de codes voor het auto levelen goed hebt overgenomen? Lijkt erop dat hij ze niet opslaat en gebruikt....

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 23-08-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@DRuw Nee die bedoel ik niet. Met de plugin Material settings plugin kun je per materiaal specifieke settings vast leggen, terwijl de settings die jij bedoelt meer printer en/of printopdracht gerelateerd zijn. Eigenlijk een beetje zoals in Prusaslicer. Je flow en temperatuur bijvoorbeeld zijn meer materiaal gerelateerde settings, terwijl overhang, layer height en infill etc. meer gerelateerd zijn aan je printopdracht. Als ik die plugin goed aan de praat krijg (Wat zou moeten kunnen), kan ik gemakkelijk van materiaal wisselen, terwijl de printopdracht gelijk blijft. Bijv. een Benchy in PLA van Real filament en een Benchy in PLA van het 1-2-3 huismerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Is het mogelijk als er een print klaar dat de printer automatisch wordt uitgeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:27:
Is het mogelijk als er een print klaar dat de printer automatisch wordt uitgeschakeld?
Dat kan. Ik heb een relais die door octopi met een plugin wordt aangestuurd. Psu plugin heet hij en dan kun je hem met octopi aanzetten en ook uitzetten.
Hij gebruikt daar dan commando m81 voor en als je dan aan het eind van je code (of in octopi zelf) aangeeft dat hij als allerlaatste m81 doet dan zet hij hem uit.
Enige wat ik niet snap ik dat ik een delay van 2 minuten had om m'n hotend nog 2 minuten na te laten draaien maar die delay heeft het 1 of 2 keer gedaan.
Is er een m commando waardoor hij ook echt wacht voor x seconden?
Of kan ik een workaround down door m'n hotend op 100 graden te zetten bijvoorbeeld dat hij daarop wacht? Edit: zie net dat iemand dat heeft gedaan met een hotend naar 40 deg. Ook maar eens proberen:)

Er zijn trouwens meer oplossingen zoals een smartplug eisen met een plugin, kant en klare printbordjes die je 24v onderbreken en dus je voeding aan laten....
Of de slav oplossing https://www.thingiverse.com/thing:3697789
Kwartje in de Google machine gegooid;)

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 23-08-2020 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 17:08

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik gebruik een TP link Kasa wifi stekker ism plugin in Octoprint. Na 5 min.idle gaat de printer uit. Wel ff pinnetje in je usb stekker afplakken ;)

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel ff oppassen... Ik zie een hoop oplossingen waarbij ze met relais aan de gang gaan en dat is an sich prima maar let wel op dat je die in een behuizing stopt.... Een groot aantal onderbreekt de 24v en dat zou persoonlijk sowieso al ik niet doen maar om dan ook dat relais in de open lucht te houden moet je gewoon niet willen..
220v zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

yannisverbist schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:02:
Mijn vraag
beste lezers

als mijn printer aan het auto levellen is voor het printen staat de hoogte van de nozzle perfect, maar wanner mijn printer begint te printen staat de nozzle opeens veel te hoog, hoe kan ik dit oplossen ?

alvast bedankt
groeten yannis!!

Relevante software en hardware die ik gebruik
ender 5 plus(creality)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nozzle al proper gemaakt en handmatig de nozzle op de goede hoogte gezet
Alle reacties
Hoe bedoel je dat tijdens het levelen de nozzle perfect staat? Dat kan namelijk niet. Er is altijd een extra afstand tussen BLTouch en je nozzle, anders zal de BLTouch tijdens het printen je bed raken.
Dus hoe ziet je bed level procedure eruit? Er zal op z'n minst een Z-Offset ingesteld moeten worden. En het lijkt erop dat je dat niet gedaan hebt.

Heb je al een succesvolle print gemaakt met de printer?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Evertt schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:27:
Toevallig afgelopen dagen mee bezig geweest. Van de voeding pak ik de 24V af en met een step down converter maak ik er 5V van die naar een RPi gaat (met OctoPi). De + van de originele voedingskabel (voeding => moederbord dan, dus 24V) heb ik vervolgens naar een relay omgelegd, en relay gaat dan weer naar de + van het moederbord. Relay uiteraard ook aangesloten op de RPi. Dus stroom op printer (+ schakelaar aan) en de RPi gaat aan. Vervolgens kan OctoPrint (met de genoemde PSU Control plugin) het relay schakelen.

Daarnaast heb ik nog de 5V van de RPi afgetapt en naar een LED-strip gelegd. Aan de - kant vervolgens een mosfet om hen via RPi ook weer te schakelen.

@DRuw bij mij heeft de PSU Control plugin een optie om na een IDLE tijd automatisch uit te schakelen. Heb die getest op 1 minuut (standaard is 30 minuten), en als ik dan het relay aan zet gaat die na een minuutje netjes uit. Neem aan dat dat na een print dan ook wel goed komt. En daarnaast is er ook een optie om buiten idle tijd ook minimaal te wachten op een bepaalde hotend temperatuur. Neem aan dat je daarmee dus ook kunt instellen dat die uit gaat na dan bv 1 minuut idle als hotend temp onder de 50° is, en dat die anders pas uitschakelt als hotend onder die 50° is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dus jij gebruikt ook je ender voeding om de pi etc te voeden?
Ik schakel juist een relais met 220 voor de gehele printer en heb alsnog een aparte 5v voeding die de pi voorziet van stroom.
Mijn led strip is trouwens wel standaard 24v en vond ik wel makkelijk want die kun je standaard van de voeding afpakken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DRuw schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:11:
Dus jij gebruikt ook je ender voeding om de pi etc te voeden?
Ik schakel juist een relais met 220 voor de gehele printer en heb alsnog een aparte 5v voeding die de pi voorziet van stroom.
Mijn led strip is trouwens wel standaard 24v en vond ik wel makkelijk want die kun je standaard van de voeding afpakken;)
Yes, toevallig heb ik hem nu weer open liggen (gaat trouwens om een Ender 5):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFNLFZvSV1JyVbDpT-wMVYti-2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmEIhHhtzOY6HcjdEHq3Zb7b.jpg?f=fotoalbum_large

Mosfet voor LED zit boven het moederbord (niet aangesloten, zelf gekrompen dupont kabel / header kapot blijkbaar). Rechts / boven de voeding zit het relay, en links naast de voeding de step down converter.

220V schakelen met een Chinees relay zou ik sowieso tricky vinden (Ja, ik weet dat het ook de Chinese voeding is). Heb wel nog een Z-Wave smart plug over die ik ertussen zou kunnen zetten zodat ik ook het totaal zou kunnen schakelen. Maar momenteel print ik niet zoveel. Dus even met het handje de printer in steken is geen probleem. Hiervoor met USB adapter voor RPi en nog eens een voor LED strip was wel minder (veel kabels, adapters, stekkerblok nodig, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-07 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Iemand al een betrouwbare retailer gevonden voor de Ender 3 v2? Zie hem in de pricewatch alleen bij Bol.com plaza, en ben daar niet echt fan van.

EDIT: Googlen is lastig op een brakke zondag...

[ Voor 16% gewijzigd door Dennis de Vries op 23-08-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Yes, toevallig heb ik hem nu weer open liggen (gaat trouwens om een Ender 5):

[Afbeelding]

Mosfet voor LED zit boven het moederbord (niet aangesloten, zelf gekrompen dupont kabel / header kapot blijkbaar). Rechts / boven de voeding zit het relay, en links naast de voeding de step down converter.

220V schakelen met een Chinees relay zou ik sowieso tricky vinden (Ja, ik weet dat het ook de Chinese voeding is). Heb wel nog een Z-Wave smart plug over die ik ertussen zou kunnen zetten zodat ik ook het totaal zou kunnen schakelen. Maar momenteel print ik niet zoveel. Dus even met het handje de printer in steken is geen probleem. Hiervoor met USB adapter voor RPi en nog eens een voor LED strip was wel minder (veel kabels, adapters, stekkerblok nodig, ...).
Ik zie dat je meer ruimte hebt dan bij de Ender 3 v2. Bij mij is het vrij krap.

Heb zelf rpi op een externe voeding aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Evertt schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Ik zie dat je meer ruimte hebt dan bij de Ender 3 v2. Bij mij is het vrij krap.

Heb zelf rpi op een externe voeding aangesloten.
Klopt, denk ik. Control box van Ender 5 is zo groot als het frame. Dus iets van 30 breed of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

.

[ Voor 107% gewijzigd door JBS op 23-08-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:28:

Op een glasplaat heb je niets nodig om het te laten plakken. Het is meer symptoombestrijding :)

1. Check dus terwijl je bed warm is of deze overal goed level is. Gebruikt leveltests op thingiverse.
2. Check z-offset
3. Printer die op de tocht staat zorgt er ook voor dat het te veel afkoelt.
4. Glasplaat inderdaad schoonmaken met afwasmiddel en goed afspoelen met voldoende warm water. Zorg dat je hem daarna niet meer met vingers aanraakt zodat er weer vette plekken ontstaan.
5. Sommige prints hebben maar een klein contact met het printoppervlak. Gebruik dan een brim voor extra contact.

Print al maanden op een goedkope spiegeltegel met PLA/TPU/PET-G en ze plakken allemaal zeer goed en soms zelf bijna te goed.

Een goed afgestelde printer heeft geen hulpmiddelen nodig in de regel. De omgeving waar hij staat kan wel van invloed zijn. Het zoeken naar de oorzaak is soms een zeer frustrerende klusje maar de aanhouder wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

MikeOO schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:39:
[...]

Op een glasplaat heb je niets nodig om het te laten plakken. Het is meer symptoombestrijding :)

1. Check dus terwijl je bed warm is of deze overal goed level is. Gebruikt leveltests op thingiverse.
2. Check z-offset
3. Printer die op de tocht staat zorgt er ook voor dat het te veel afkoelt.
4. Glasplaat inderdaad schoonmaken met afwasmiddel en goed afspoelen met voldoende warm water. Zorg dat je hem daarna niet meer met vingers aanraakt zodat er weer vette plekken ontstaan.
5. Sommige prints hebben maar een klein contact met het printoppervlak. Gebruik dan een brim voor extra contact.

Print al maanden op een goedkope spiegeltegel met PLA/TPU/PET-G en ze plakken allemaal zeer goed en soms zelf bijna te goed.

Een goed afgestelde printer heeft geen hulpmiddelen nodig in de regel. De omgeving waar hij staat kan wel van invloed zijn. Het zoeken naar de oorzaak is soms een zeer frustrerende klusje maar de aanhouder wint.
Yep. Glasplaats, BLTouch en weggewerkt in een kast. Sindsdien print na print geen issues meer gehad.
Moet nog wel een keer de flow nameten en mogelijk bijstellen en ik wil graag nog eens de linear advance checken en aanpassen.

Helaas krijg ik dat laatste nog niet voor elkaar. De GCode generators maken allemaal gebruik van relative extruder positioning en het lijkt erop dat mijn printer daar niet mee overweg kan. Zal vast een firmware dingetje zijn ergens, maar heb het nog niet kunnen vinden. Mijn printer stuurt de extruder aan alsof hij absolute extruder gegevens krijgt... dus de filament wordt er uiteindelijk uitgeduwd i.p.v. er in... :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

mja mijn printer staat op zolder , daar zitten tevens de kinderen te game. Was hangt er ga maar door. Andere plek heb ik niet. Mag al blij zijn dat ding er mag staan :+ Dus ik heb wisselvallige omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Ok, lesson learned, niet te overmoedig worden met 0,0 kennis. Ding knalde uitelkaar, ik zal toch evenbeter de basis moeten gaan begrijpen. Boek was al onderweg ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib9lTNrBkgtJQeUI6VdeVCma1bo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AG0ume7SB2sUVa7ztpM3UW7c.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mulder schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:55:
Ok, lesson learned, niet te overmoedig worden met 0,0 kennis. Ding knalde uitelkaar, ik zal toch evenbeter de basis moeten gaan begrijpen. Boek was al onderweg ;)
[Afbeelding]
Heb je die aan 220V gehangen of wat? Zoveel kun je er toch niet verkeerd aan doen. Als je de 24V uit de printer pakt kun je die "zo" aan de in + & - solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Had aan fan gehangen die imho 24v moet zijn. Even geen idee wat er mis ging.

Edit: Deze buck converters:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d9JoXze

[ Voor 43% gewijzigd door mulder op 24-08-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 10:35
[Afbeelding]
Yep, belangrijke les bij elco's: Deze kunnen koken of uit elkaar klappen als je + en - verkeerd hebt aangesloten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

cruysen schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Yep, belangrijke les bij elco's: Deze kunnen koken of uit elkaar klappen als je + en - verkeerd hebt aangesloten!
Ja dat geldt voor mij ook _O- (Ik heet nl Eelco :'))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mulder schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:05:

eerst meten... anders boem O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannisverbist
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-08-2020
@Sircuri mijn z offset staat goed maar als ik begin te printen staat die niet goed dan staat die veel te hoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 16:38

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
yannisverbist schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:10:
@Sircuri mijn z offset staat goed maar als ik begin te printen staat die niet goed dan staat die veel te hoog
Dan staat ie toch niet goed. Op hoeveel staat je Z-offset ingesteld op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:36
heeft iemand ervaring met het automatisch bed-levelen van een ender 3 en zijn daar mogelijkheden voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 16:38

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Driftkikkertje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:44:
heeft iemand ervaring met het automatisch bed-levelen van een ender 3 en zijn daar mogelijkheden voor?
Daar heb je bijvoorbeeld een BLTouch voor die je gewoon op je ender aansluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-06 16:04
1ntroduc3 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:44:
Of je gebruikt de zoekfunctie van deze topic of google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

eagle00789 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Daar heb je bijvoorbeeld een BLTouch voor die je gewoon op je ender aansluit.
Dan moet je toch ook dingen proggen? (vraagt de n00b)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
[Afbeelding]
Je heb de - en de + omgedraaid. Rood is + en zwart de -.

Dit is hopelijk een wijze les. Zelf 24 volt kan gevaarlijk zijn.
Als je het niet vertrouwd een zekering er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mulder schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:05:

Waarom heb je eigenlijk überhaupt een buck converter gezet tussen de 24V voeding en een 24V fan? Dat is niet nodig, als de fan echt 24V is. Je hoeft immers 24V niet om te zetten naar 24V, als het dat al is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Evertt schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Je heb de - en de + omgedraaid. Rood is + en zwart de -.
Maar dat heb ik dan toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ogpa_J0LCXWsY6TlreNaZRaDzCI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODM92WQ19jYorDu3Iq1XvQwl.jpg?f=fotoalbum_medium
Dit is hopelijk een wijze les. Zelf 24 volt kan gevaarlijk zijn.
Als je het niet vertrouwd een zekering er tussen.
Dat ga ik uitzoeken ;)
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Waarom heb je eigenlijk überhaupt een buck converter gezet tussen de 24V voeding en een 24V fan? Dat is niet nodig, als de fan echt 24V is. Je hoeft immers 24V niet om te zetten naar 24V, als het dat al is :+
Ja hehe, ik wil er 12 volt fans op gaan zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
mutsje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Dan moet je toch ook dingen proggen? (vraagt de n00b)
Je moet andere firmware (met BLtouch support) flashen, vaak zit er bij die BLtouch kitjes wel een isp programmer waardoor dit niet super moeilijk hoeft te zijn

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sircuri schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Yep. Glasplaats, BLTouch en weggewerkt in een kast. Sindsdien print na print geen issues meer gehad.
Moet nog wel een keer de flow nameten en mogelijk bijstellen en ik wil graag nog eens de linear advance checken en aanpassen.

Helaas krijg ik dat laatste nog niet voor elkaar. De GCode generators maken allemaal gebruik van relative extruder positioning en het lijkt erop dat mijn printer daar niet mee overweg kan. Zal vast een firmware dingetje zijn ergens, maar heb het nog niet kunnen vinden. Mijn printer stuurt de extruder aan alsof hij absolute extruder gegevens krijgt... dus de filament wordt er uiteindelijk uitgeduwd i.p.v. er in... :+
Misschien heb je hier iets aan. Zelf ook nog niets mee gedaan ;)
https://print3d.world/how-to-use-linear-advance-on-ender-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ja, die had ik ook gezien. Maar ik moet denk ik eerst even mijn marlin firmware nakijken of ik alles wel goed heb ingesteld. Toch bedankt!

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@mulder sorry niet goed gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Bij mij staat de extruder te tikken als er even geen filament nodig is.

Is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-07 13:28
Evertt schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:07:

Dat is een vraag die je stelt aan de monteur die je betaald.

Heb je al gegoogled? (Net even gedaan, heel veel te vinden op 'ticking extruder Ender 3)
Heb je zelf al iets geprobeerd? Iets onlangs aangepast?

Hier leer je zelf ook gigantisch veel van, je zult zeker dingen tegenkomen op het internet die niet van toepassing zijn, maar dat brengt je wel kennis. (Zeker als je ooit tegen andere problemen aan loopt)

Mocht je er dan echt niet uitkomen, plaats dan op zijn minst wat meer info, een filmpje (met geluid :9) bijvoorbeeld, dat zou al heel veel helpen om je probleem uberhaupt te begrijpen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:07:

Ahhh de filamentspecht dat is een optie in de firmware. Moet je actief uitzetten gek genoeg want die staat default op on.
En nu ff zonder dollen: welk tikken heb je het over?
Auto bij monteur is inderdaad een mooie uitspraak:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:33
[Afbeelding]
Hehe een rode draad op de min is vragen om problemen :9
edit: zie nu dat t een rood / zwarte draad is. 50 / 50 kans ;)

[ Voor 5% gewijzigd door savale op 24-08-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
[Afbeelding]
YouTube: Buck converters: Quieten your 3D printer & directly power your Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Ja die had ik ook gezien, die xt stekkertjes waren al onderweg om evt led verlichting aan te brengen. Ga me toch wat meer verdiepen in materie. En heb veiligheidsbril besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-07 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Iemand al aanraders qua TL smoothers voor de Ender 3 V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mulder die stekkertjes werken nog wel eens warmte ontwikkelen... Oppassen daarmee...
@Dennis de Vries ik geloof niet dat die echt zinvol zijn op de pro en V2 maar dat komt meer omdat ik er niets meer over hoor sinds die 2 nu altijd gekocht worden ipv de eerste versie. Edit: Googletje gedaan en borden zijn inmiddels verbeterd waardoor er eigenlijk geen salmon skinning problemen met zijn.
Waar heb je last van dat je die nodig hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 24-08-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146599

Sircuri schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:48:
[...]
Zal vast een firmware dingetje zijn ergens, maar heb het nog niet kunnen vinden. Mijn printer stuurt de extruder aan alsof hij absolute extruder gegevens krijgt... dus de filament wordt er uiteindelijk uitgeduwd i.p.v. er in... :+
heb je een aftermarket board erin / eigen marlin config ? Linear advance is nl. niet compatibel met steatlhchop_e op je extruder.

Ik ben ook een tijd bezig geweest om het in te stellen, en het wilde ook maar niet werken ( de testprint kwam er gewoon bijzonder beroerd uit, als ie er uberhaupt al uitkwam). Ergens op het internet ben ik tegengekomen dat de linear advance incompatibel is met de stealthchop_e setting voor de extruder op de TMC2208.

De setting kun je uitzetten in je marlin menu, of in Configuration_adv.h ( mijn K factor is momenteel 1.45 met een volcano op de Ender 5 Plus, 2 mm retraction)

-typo + filename wijziging -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Feit dat de kleuren goed zijn aangesloten wil niets zeggen. Hoe is de andere kant van de draad aangesloten.
Je moet dit inderdaad altijd even meten voor je ze aansluit. Dan zie je direct wat de + en de - kant is.
Nooit vertrouwen op kleuren van draden :)

Met een simpel spanningszoeker bv zie je gelijk wat de + kant is of de - kant
.

DIt is een voorbeeld en geen idee over de kwaliteit. Dingen kun je overal kopen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 25-08-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MikeOO schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:30:
[...]

Feit dat de kleuren goed zijn aangesloten wil niets zeggen. Hoe is de andere kant van de draad aangesloten.
Je moet dit inderdaad altijd even meten voor je ze aansluit. Dan zie je direct wat de + en de - kant is.
Nooit vertrouwen op kleuren van draden :)

Met een simpel spanningszoeker bv zie je gelijk wat de + kant is of de - kant
.

DIt is een voorbeeld en geen idee over de kwaliteit. Dingen kun je overal kopen >:)
Als @mulder dan meer met electronica wil gaan doen lijkt een multimeter mij een logischere keuze. Dan kun je ook meten wat de + & - zijn, maar ook meteen weerstanden meten etc.

* RobertMe heeft een multimeter maar nooit gebruikt, totdat die wat meer met electronica & ESPs ging doen, en dan is het ineens heel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik heb een multimeter :$ Ben een beetje in het diepe gesprongen, misschien met eletro niet zo verstandig. Ik ben software ontwikkelaar, dan ben je gewend wat makkelijker te kunnen experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Anoniem: 146599 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:11:
[...]

heb je een aftermarket board erin / eigen marlin config ? Linear advance is nl. niet compatibel met steatlhchop_e op je extruder.

Ik ben ook een tijd bezig geweest om het in te stellen, en het wilde ook maar niet werken ( de testprint kwam er gewoon bijzonder beroerd uit, als ie er uberhaupt al uitkwam). Ergens op het internet ben ik tegengekomen dat de linear advance incompatibel is met de stealthchop_e setting voor de extruder op de TMC2208.

De setting kun je uitzetten in je marlin menu, of in Configuration_adv.h ( mijn K factor is momenteel 1.45 met een volcano op de Ender 5 Plus, 2 mm retraction)

-typo + filename wijziging -
Ah super bedankt. Ga ik daar eens naar kijken. Ik heb inderdaad nog het originele board van Creality versie 1.1.4 geloof ik. Maar wel met eigen marlin config + bootloader.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
mulder schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:34:
[...]
Ja hehe, ik wil er 12 volt fans op gaan zetten :+
Wil je alle fans vervangen door 12v? De fan om de hotend te koelen staat continu aan. Hier zou je een stepdown/LM7812 voor kunnen gebruiken. De fan om het filament af te koelen (zijkant) die is waarschijnlijk PWM geregeld! Daar kun je dit niet toepassen!

Een goede regel die ik destijds ook geleerd heb: Meten is Weten, Gissen is Missen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door cruysen op 25-08-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
cruysen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Wil je beide fans vervangen door 12v? De fan om de hotend te koelen staat continu aan. Hier zou je een stepdown/7812 voor kunnen gebruiken. De fan om het filament af te koelen (zijkant) die is waarschijnlijk PWM geregeld! Daar kun je dit niet toepassen!

Een goede regel die ik destijds ook geleerd heb: Meten is Weten, Gissen is Missen. :)
Ik meen eens een video gezien te hebben (van Teaching tech) dat ook de parts fan met stepdown kan. Alleen moest je dan meen ik niet alles via de stepdown converter laten lopen. Ik meen iets met de - direct aansluiten op het moederbord en de + via de stopdown converter laten lopen. Dan heb je aan de - kant wel de PWM waardoor die alsnog op basis van PWM werkt of iets dergelijks, ondanks dat de + dus wel continu 12V levert.

Zou dan waarschijnlijk deze video zijn geweest:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die partfan is een radiaal fan en heb je niet als stille variant. Die kun je in de software echter gewoon langzamer laten draaien zonder dat je echt in de problemen komt.
Even er vanuit gaande dat je een standaard kop op je printer hebt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:36

Mitchell

Ondertitel

Ik snap echt niet waarom iedereen 12v fans wilt hebben. Ik heb een 24v fan van BigTreeTech gekocht en die is echt al een stuk stiller. Misschien niet zo stil als een Noctua, maar ik heb een goede CFM, het is een stuk stiller en ik hoef niet te klooien met buck converters.

Heb er nu een van de twee gedaan (die in de control box). Die van de hotend moet ik nog vervangen, maar dan moet ik gaan solderen en daar heb ik nog ff geen zin in gehad.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Weet niet of men het al gemerkt heeft maar veel op ome alie van creality is in aanbieding nu. Wou het gewoon even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitchell schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:57:
Ik snap echt niet waarom iedereen 12v fans wilt hebben. Ik heb een 24v fan van BigTreeTech gekocht en die is echt al een stuk stiller. Misschien niet zo stil als een Noctua, maar ik heb een goede CFM, het is een stuk stiller en ik hoef niet te klooien met buck converters.

Heb er nu een van de twee gedaan (die in de control box). Die van de hotend moet ik nog vervangen, maar dan moet ik gaan solderen en daar heb ik nog ff geen zin in gehad.
Nee iedereen wil noctua fans hebben en die zijn er niet in 24v.... dat is het probleem;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Ik meen eens een video gezien te hebben (van Teaching tech) dat ook de parts fan met stepdown kan. Alleen moest je dan meen ik niet alles via de stepdown converter laten lopen. Ik meen iets met de - direct aansluiten op het moederbord en de + via de stopdown converter laten lopen. Dan heb je aan de - kant wel de PWM waardoor die alsnog op basis van PWM werkt of iets dergelijks, ondanks dat de + dus wel continu 12V levert.

Zou dan waarschijnlijk deze video zijn geweest:
[YouTube: Buck converters: Quieten your 3D printer & directly power your Pi]
In deze video zet hij de PWM op max 50%. Dit betekent dus dat er een maximale 24v puls op de motor komt die de verhouding 1:1 heeft met 0v. Dit is ook in de commentaren gegeven onder op het filmpje.

De aansluiting zoals jij beschrijft kan idd. Ik heb even op het schema gekeken en de FET is in de - van de fan met de GND verbind.
Dus 1 stepdown gebruiken om een 12v in de unit te krijgen. Daar de vaste fans op zetten.
Voor de PWM fan de +12v aansluiten op de + van de 12v fan. De - van de 12v fan aansluiten op de oude - van de PWM 24v fan aansluiting die naar de print gaat. Dan zou het idd moeten werken. (geen garantie als het schema niet klopt O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
https://www.banggood.com/...-Mainboard-p-1599444.html

Kan iemand mij vertellen of 30 euro voor een SKR Mini E3 32-bit boardje het kwaliteitsverschil in prints waard is (naar zijn of haar mening natuurlijk)

De ca 12 decibel geluidsafname door betere stepper drivers is leuk, maar het geluidsniveau interesseert mij niet. Echter zouden nóg mooiere prints natuurlijk supertof zijn en dat is waar het mij vooral om gaat. Er zijn helaas weinig before-after vergelijkingen te vinden

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb niet het idee dat j het direct voor het kwaliteitsverschil moet doen.
Wel geluid en mogelijkheden...
en die mogelijkheden zullen makkelijker (of uberhaubt) mogelijk zijn op de SKR itt het standaard bord.
Dus het is maar hoe je het ziet... het bord ZELF zal niet heel veel bieden maar daarna wordt het makkelijker om verder te gaan (en zo wordt het een never ending hobby:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
DRuw schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:04:
Ik heb niet het idee dat j het direct voor het kwaliteitsverschil moet doen.
Wel geluid en mogelijkheden...
en die mogelijkheden zullen makkelijker (of uberhaubt) mogelijk zijn op de SKR itt het standaard bord.
Dus het is maar hoe je het ziet... het bord ZELF zal niet heel veel bieden maar daarna wordt het makkelijker om verder te gaan (en zo wordt het een never ending hobby:))
Bedankt voor je antwoord.

Voor mijn gevoel had ik de Ender 3 al bijna uitgespeeld (tig upgrades geprint, bed-springs, glazen bed, full metal extruder, rvs nozzles, bowden tubes, BLtouch, marlin firmware etc) dus was op zoek naar iets nieuws.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Elke keer als ik wil printen en de temperatuur is bijna bij de 200 graden.
Gaat de printer naar het hoofd menu en wordt de usb verbroken ook verbroken.

Bij bang dat de temperatuur voeler of de hotend is overleden. Gisteren deze nog schoon gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Evertt schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:17:
Elke keer als ik wil printen en de temperatuur is bijna bij de 200 graden.
Gaat de printer naar het hoofd menu en wordt de usb verbroken ook verbroken.

Bij bang dat de temperatuur voeler of de hotend is overleden. Gisteren deze nog schoon gemaakt.
Zie je de temperatuur wel oplopen als je Preheat Hotend doet?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ImNotnoa schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Zie je de temperatuur wel oplopen als je Preheat Hotend doet?
Ja gaat dan naar 200 graden.

Edit: ik zie dat hij nu op 0 graden staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Evertt op 25-08-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Evertt schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Ja gaat dan naar 200 graden.

Edit: ik zie dat hij nu op 0 graden staat.
Ik neem aan dat je een print laat lopen via gcode?
Probeer is handmatig (via lcd) op te warmen naar 200 graden, blijft het dan wel stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
chriistiix schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Ik neem aan dat je een print laat lopen via gcode?
Probeer is handmatig (via lcd) op te warmen naar 200 graden, blijft het dan wel stabiel?
Je ik laat print altijd via gcode lopen.

Heb net geprobeerd handmatig op 200 graden in te stellen.

Ik zag wel toen hij bezig was rook uit komen rook naar bedrading. En daarna doet hij niks meer.
Maar kan er verder niks aan zien.
Denk dat het een nieuwe wordt.

Maar hij was daarvoor nooit echt stabiel in de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Evertt schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:17:
Gisteren deze nog schoon gemaakt.
Ik zag wel toen hij bezig was rook uit komen rook naar bedrading. En daarna doet hij niks meer.
Dan grote kans dat de bedrading niet correct terug gezet is.
Aangezien je hem al open heb gemaakt kan je dat nog is doen om de eventuele schade te zien, dat weet je ook wat je moet vervangen.
Hoop niet dat je de hele printer bedoeld? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Evertt schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

Je ik laat print altijd via gcode lopen.

Heb net geprobeerd handmatig op 200 graden in te stellen.

Maar hij was daarvoor nooit echt stabiel in de temperatuur.
Uit welke bedrading kwam rook? Die van de voeding? Zo ja, kun je eens een foto van de connector tussen de voeding en de printer zelf posten?

Als ik het goed heb heeft Creality ooit een batch geleverd met brandgevaarlijke XT60 connectors tussen voeding <> printer
Edit: YouTube: Ender 3 Connectors are burning up... Bad XT60's

Ik zou in ieder geval geen nieuwe printer kopen, als je de oorzaak van de (waarschijnlijk) kortsluiting kunt vinden kun je dit onderdeel gewoon vervangen, een van de voordelen van een open source apparaat

[ Voor 17% gewijzigd door ImNotnoa op 25-08-2020 14:51 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ImNotnoa schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Uit welke bedrading kwam rook? Die van de voeding? Zo ja, kun je eens een foto van de connector tussen de voeding en de printer zelf posten?

Als ik het goed heb heeft Creality ooit een batch geleverd met brandgevaarlijke XT60 connectors tussen voeding <> printer
Edit: YouTube: Ender 3 Connectors are burning up... Bad XT60's
Kwam rook uit de hotend. Maar kan net zo goed het rubber zijn geweest die bij de nozzel zit.
Geen idee wat. Maar hij is nooit echt stabiel geweest.

@ImNotnoa Het gaat om de Ender 3 v2.
Chinees connectors zijn slecht dat is helaas al jaren een probleem.

Ik hoop alleen niet dat het weer een moederbord probleem is. Net als wat hier voor had en deze zelf heb gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Evertt schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Kwam rook uit de hotend. Maar kan net zo goed het rubber zijn geweest die bij de nozzel zit.
Geen idee wat. Maar hij is nooit echt stabiel geweest.

@ImNotnoa Het gaat om de Ender 3 v2.
Chinees connectors zijn slecht dat is helaas al jaren een probleem.

Ik hoop alleen niet dat het weer een moederbord probleem is. Net als wat hier voor had en deze zelf heb gefixt.
Ik zou je hotend weer openmaken en controleren wat er rookte. Dat zal je al een stap verder helpen wat de schade is. Wellicht omhulsing gesmolten en nu kortsluiting?

Pagina: 1 ... 66 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie