Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:53:
[...]
Nog even verder gekeken dan enkel het levelen van het bed.
De X as was aan de rechterkant ten opzichte van de base 5mm hoger dan links. Dit kunnen kunnen corrigeren. Mogelijk zat hier ook (een deel) van het probleem.

Wat me nu overigens opvalt is dat wanneer ik CHEP_Ender_3_bed_level.gcode twee keer achter elkaar gebruik om het bed handmatig te levelen, de afstand tussen bed en nozzle de twee keer weer groter is dan tijdens de eerste keer. Dusdanig, dat het papiertje totaal geen weerstand meer voelt. Ik zou verwachten dat een tweede keer starten van CHEP_Ender_3_bed_level.gcode dezelfde weerstand geeft als de laatste ronde van de eerste keer?
Dat zou betekenen dat ik bij elke keer handmatig levelen het bed een klein beetje omhoog draai.
Iemand hier toevallig ook eens tegenaan gelopen?

Voor de volledigheid: Het betreft CHEP_ender_3_bed_level.gcode van https://www.chepclub.com/bed-level.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:44
JBS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Iemand hier toevallig ook eens tegenaan gelopen?

Voor de volledigheid: Het betreft CHEP_ender_3_bed_level.gcode van https://www.chepclub.com/bed-level.html
Niet meegemaakt, heb je het ook al eens twee keer achter elkaar gedraaid zonder aan de knoppen te komen? Het aandraaien van een van de kanten van het bed kan ook invloed hebben op andere namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, ik heb een issue met Tinkercad.... kent iemand dit?
als ik 2 delen heb zie ik dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI4vDmWhRrEQ-VwFQD6kVZ-d19c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/putbyXaYN2n829Gv64rxotxR.jpg?f=user_large
en als ik ze combineer heb ik ineens een radius uit 3 rechte lijnen at random.......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVoygGBIjLYcamX2UWORjxEV10I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8nNyIlpODwuO7h78WnIbMob.jpg?f=user_large
Niet geheel ontopic maar het is voor men ender 3 enclosure:)
Niet alleen visueel trouwens, ook in cura is het een waardeloze bocht geworden....

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 18-08-2020 17:00 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13

mulder

ik spuug op het trottoir

Nou ik heb wat te doen de komende tijd, iemand misschien interesse in een gezin + baan? :+

Skr bordje in 7 dagen via GB lijkt het? Dual-Z was er ook vlot, heeft wel pakketjes 'ingehaald'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjz-sh8rQpGMgFp9on2l4Cq4Z3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cfgh4ZS2ZJuF93kx5ATI4LRX.jpg?f=user_large

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eerst je skr installeren en daar even wat prints mee doen en daarna je dual Z Erin zetten.
Als je beide tegelijk doet en er werkt iets niet helemaal 100 weet je niet precies waar het aan ligt...
Al moet ik zeggen dat een z as fuckup wel redelijk te herkennen is...
Ik moet hem ook nog installeren:)
Non motor versie heb ik dus eigenlijk kan daar niet heel veel mee mis gaan....zou je zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Ik geloof dat ik problemen met de rolhouder heb. Dus even knutsellen in de schuur en een rolhouder gefabriceerd. Eens kijken hoe dit werkt dan print ik er eentje uit als het printen lukt tenminste.....
Loopt nu op splinternieuwe abec 7 lagers, gelukkig heeft hele familie insline skates hier :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olEQPzErOz14HEiVszSQ5A8y31s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cU9PoUTMuZ4TMmmCKhhuboQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mutsje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:56:
Op advies collega snelheid aangepast aan de hand van de prusa tutorial, ik gebruik ook de prusa slizer. Hopelijk loopt de troep nu niet vast dat de extruder het pla niet meer door kan drukken en de kop uitsluitend in de lucht heen en weer beweegt... sta soms toch echt op het punt een grote hamer te pakken.
Dat zou ook prima aan je filament kunnen liggen. Bij het Jupiter filament van 123-3d.nl had ik die invreet problemen. Ik heb daar 2 rollen van en beide zijn gebroken op een model waar m'n andere filament probleemloos mee blijft printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

theHoff schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:30:
[...]

Dat zou ook prima aan je filament kunnen liggen. Bij het Jupiter filament van 123-3d.nl had ik die invreet problemen. Ik heb daar 2 rollen van en beide zijn gebroken op een model waar m'n andere filament probleemloos mee blijft printen.
Mijn Real-Filament wou niet goed, deze is van prusa3d ging eerst ook niet goed... Dus nu de rol er maar naast.

De XYZ afgedrukt onderkant stroopt omhoog, maar dat is denk ik omdat ik prit gebruik. Volgende word de glasplaat grondig boenen met zeepsop en weer opnieuw levelen. Dan grotere print maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcNLbZN1i70blv1dgc6REmLh1fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN73dktBtsaJCVR3Y917Qiwu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door mutsje op 18-08-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
chriistiix schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:46:
[...]
Maar kwam ineens het volgende tegen:

[...]

https://www.creality.com/...board-change-notification

Creality heeft niet echt van zijn fouten geleerd, dingen aan te passen zonder notificatie of duidelijk aanduiding voor verkoop.
Het blijkt dat ze sinds Juni de Ender 3 & Pro leveren met 32Bit borden.

[...]
Jammer dat ze dit niet eerder aangekondigd hebben want ik heb op 27-7 mijn ender 3 mainboard vervangen voor de 1.1.5 versie (geleverd met Ender 5 firmware omdat het exemplaar met Ender 3 firmware niet leverbaar zou zijn).
Als ze dit eerder gecommuniceerd hadden dan had ik gewacht totdat het 32-bit board beschikbaar is bij Creality.
Zeer jammer van ze. (of juist slim voor mensen zoals ik die toch gaan kijken naar de verschillen naar het mainboard afgezien van de bits en misschien dan toch ook de 32-bits aanschaffen als deze meer opties bied)
chriistiix schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:46:
Is het trouwens niet een idee om de starters post is wat up te daten? Heb een hoop bijvoorbeeld zelf gevonden wat zeer nuttig was en niet in de post staat. Wil daar best mij bijdrage voor leveren.
Ik denk als we met paar man een gitje op zetten zo de starterspost beetje bij beetje updaten en bijhouden?
Dit vind ik eigenlijk wel een goed idee van je. ik zal je even een PM sturen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
eagle00789 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Jammer dat ze dit niet eerder aangekondigd hebben want ik heb op 27-7 mijn ender 3 mainboard vervangen voor de 1.1.5 versie (geleverd met Ender 5 firmware omdat het exemplaar met Ender 3 firmware niet leverbaar zou zijn).
Als ze dit eerder gecommuniceerd hadden dan had ik gewacht totdat het 32-bit board beschikbaar is bij Creality.
Zeer jammer van ze. (of juist slim voor mensen zoals ik die toch gaan kijken naar de verschillen naar het mainboard afgezien van de bits en misschien dan toch ook de 32-bits aanschaffen als deze meer opties bied)
Wees blij op het moment, ik zie al meerder posts dat sommige board problemen veroorzaken, hier al iemand dat zijn fans stopte en iemand waar ik vaak mee spreek is er rook uit gekomen binnen 2 weken, je bent beter af als je geen V2 hebt om er een SKR e3 in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Dutchone schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Wees blij op het moment, ik zie al meerder posts dat sommige board problemen veroorzaken, hier al iemand dat zijn fans stopte en iemand waar ik vaak mee spreek is er rook uit gekomen binnen 2 weken, je bent beter af als je geen V2 hebt om er een SKR e3 in te stoppen.
Nog niets van gelezen. echter mogelijkerwijs dat het wat aanloopproblemen zijn met de chinese onderdelen en dat er nog een revisie van het board komt waarin dit soort problemen zijn opgelost.

Ik ben echter zeer tevreden met mijn official Creality 1.1.5 board waar ik gisteren de pin29 mod op heb uitgevoerd.
Vanavond ga ik de nieuwe firmware flashen (zonder bootloader, zoals ik altijd doe) met daarin de filament runout sensor geconfigureerd. en dan verder gaan testen met de filament runout sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
Zo ver ik kan zien is deze handleiding voor het calibreren nog niet eerder gedeeld maar ik vond hem best nuttig. https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Moet wel zeggen dat ik het deel van de stepper motor driver current niet helemaal begrijp ondanks dat ik lijd van dit probleem. Iemand die dit al eens heeft aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 18:39
Evertt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 01:12:
@k---evi-n Heb hem nu een week.
Zal de eerst sterke veren bestellen voor je level bed.

Ik heb zelf alle m4 imbus bouten vervangen voor m4 bouten met een schroefkop. Waardoor ik de z as wat vaster kan zetten. Een blokhaak en een waterpas heb je zeker nodig om alles te controleren of alles goed zit.

YouTube: Creality Ender 3 V2 - 3D Printer - Unbox & Setup Deze man geeft tips om de printer beter op te bouwen.

Heb ook een probleem kunnen vinden. Heb meerder malen gelezen dat de moederbord van slechte kwaliteit.
Helaas viel bij mij tijdens het printen alle fans uit waardoor er geen koeling meer is. En onbruik is.
Ben nu bezig met garantie dat wil niet echt lukken. Ze blijven bij dat het daar de firmware komt En eventueel update zal verhelpen. Maar niks helpt.

Ik ga morgen de SKR mini E3 2.0 instaleren ik hoop dat de printer weer doet.

BLtouch werkt gewoon met de Ender 3 V2. Ik zal eerst zonder doen om de printer beter te leren kennen.
Thanks voor de tips, heb inderdaad gelezen over de veren. Dus die ga ik even bestellen.
Hoop dat je de printer ondertussen nog werkend hebt gekregen..

Mijne zal morgen of vrijdag binnenkomen, dan ga ik ook eens spelen met de printer (als deze werkt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Khalon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:35:
Zo ver ik kan zien is deze handleiding voor het calibreren nog niet eerder gedeeld maar ik vond hem best nuttig. https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Moet wel zeggen dat ik het deel van de stepper motor driver current niet helemaal begrijp ondanks dat ik lijd van dit probleem. Iemand die dit al eens heeft aangepakt?
Klopt. deze is echter pas enkele dagen beschikbaar dankzij teaching Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Laatst online: 17:42
Ik ben dus bezig met het calibreren van m'n printer met de handige website van Teaching Tech, en ik zie bij m'n retraction towers iets raars. Ik heb nu 4 towers geprint en allemaal hebben ze op dezelfde hoogte iets van over extrustion zo lijkt het. Als ik met mijn hand de Z motor draai dan voel ik op die hoogte ongeveer ook wat meer weerstand. De bracket mount zit al losjes (vast draaien en dan een kwartslag los draaien) en ik zie op de rollers en de Z as zelf geen beschadigingen of flat spots. Voor zover ik kan opmeten is de Z rod ook niet verbogen. Iemand nog ideeën waar ik naar kan kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWv_ONDMt3g_HT9nxu3knW-0UGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpixtkKMAJrYcB2PGJ5QRGgW.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je kijken wat er overeen komt..
Is het bijvoorbeeld precies 1omwenteling van je zas? Dan kan het je koppeling bijvoorbeeld ook zijn als je je as zelf en zo hebt bekeken.
Dit lijkt echter op een verandering in je retraction (daar is die toren voor) maar weet je zeker dat er niets anders veranderd? Of zitten je koppelingen enzo goed vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:54
Z-rod op z'n kop monteren en kijken of het probleem mee verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
Heb mijzelf eens wat esun pla + gekocht om mijn upgrades uit te printen en volg de teachingtech guide maar zag daar geen duidelijk verschil.

Heb nu een uitgebreidere uitgeprint maar nu weet ik nog steeds niet welke temperatuur nou het beste is gelukt. Met mijn onervaren oog lijkt de belettering van 220 het best gelukt maar is de overhangs nog niet echt geweldig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hslDLvSIuZv0KD_a8FEkTq_ictU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ri9xlixySc0gcNQgczrAvJ5N.jpg?f=fotoalbum_large

Is het misschien een goed idee om een nozzle mod te printen die de lucht dichter op de nozzle blaast ipv eromheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
DRuw schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:22:
Moet je kijken wat er overeen komt..
Is het bijvoorbeeld precies 1omwenteling van je zas? Dan kan het je koppeling bijvoorbeeld ook zijn als je je as zelf en zo hebt bekeken.
Dit lijkt echter op een verandering in je retraction (daar is die toren voor) maar weet je zeker dat er niets anders veranderd? Of zitten je koppelingen enzo goed vast?
Alles nog een keer nagekeken en toch maar eens gekeken naar de wieltjes, die leken dus net iets te strak te zitten. Klein beetje losser gedraaid zodat je ze net kan draaien met je hand en probleem is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik dacht dat ik het gevonden had door de rol op lagers te plaatsen, dus het ender hondje afdrukken. Een wat langere run. Kop stond weer in de lucht te bewegen echter wat mij nu opviel is dat het pla ongeveer 4 cm de dikte van de binnenkant van de tube gekregen had. Zou de temperatuur van 220 graden dan te hoog zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7jfjDqFuh7VzcloPVccaiImqW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6X3MN6gzHlYsESKRDFIapz9r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

joh? 220 graden voor pla... ik vind dat aardig aan de hoge kant ja.... print nooit warmer dan 205 graden.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sircuri schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:52:
joh? 220 graden voor pla... ik vind dat aardig aan de hoge kant ja.... print nooit warmer dan 205 graden.
Ik volg momenteel heel veel tips/truuks. Ik ga hitte ook naar beneden schroeven, zal jou 205 graden eens aanhouden! Kijken wat die dan doet. De aanvoer van pla is het probleem niet meer die rol loopt zeer gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
mutsje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Ik volg momenteel heel veel tips/truuks. Ik ga hitte ook naar beneden schroeven, zal jou 205 graden eens aanhouden! Kijken wat die dan doet. De aanvoer van pla is het probleem niet meer die rol loopt zeer gemakkelijk.
Ik print zelf vrijwel exclusief met PLA en ga nooit hoger dan 200.
Ook met 205 kan het net te hoog zijn. Wat staat er op de rol PLA hoe warm deze moet zijn? (Meestal staat dat wel aangegeven) Of kun je aangeven welke rol PLA je hebt van welke fabrikant. dan kunnen we je eventueel een beter advies geven over de temperatuur.
Khalon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:16:
Heb mijzelf eens wat esun pla + gekocht om mijn upgrades uit te printen en volg de teachingtech guide maar zag daar geen duidelijk verschil.

Heb nu een uitgebreidere uitgeprint maar nu weet ik nog steeds niet welke temperatuur nou het beste is gelukt. Met mijn onervaren oog lijkt de belettering van 220 het best gelukt maar is de overhangs nog niet echt geweldig

[Afbeelding]

Is het misschien een goed idee om een nozzle mod te printen die de lucht dichter op de nozzle blaast ipv eromheen?
Te oordelen naar je foto is die van 200 graden kwa ghosting het beste.
Je moet in je slicer eens kijken naar retraction. Mogelijk dat je hiermee je stringing probleem kunt verhelpen.

Hedenavond heb ik zelf de Pin29 mod uitgevoerd en ik heb inclusief sd support de bltouch en filament runout sensor draaien op het "stock" 1.1.5 Melzi Board met Marlin 2.0 Bugfix release 8)
Enige nadeel van mijn huidige setup / locatie van de filament runout sensor is dat het filament een rare vrij hoekige bocht maakt voordat het de extruder ingaat op mijn Ender 3.
Ik twijfel of ik nu toch maar de locatie van de filament runout sensor aanpas, of dat ik toch maar een filament roller print. Hier moet ik toch maar eens goed over nadenken....
Ik heb als filament guide deze als basis gebruikt en in autodesk aangepast zodat ik de filament runout sensor op het einde kan monteren. Het werkt goed, maar het filament gaat er dus vanuit de sensor naar de extruder onder een vrij grove hoek in....

[ Voor 63% gewijzigd door eagle00789 op 19-08-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@eagle00789 Ik heb de rol bij prusa3d gekocht. Zal eens op hun website naar de aanbevoel temperatuur gaan zoeken. Is standaard rood pla op doorzichte rol. Startadvies: 210°C dat staat op de website. Ik ga jou 205 aanhouden en dan kijken. Anders verlaag ik het naar 200.

[ Voor 26% gewijzigd door mutsje op 19-08-2020 23:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maak anders eens een temptoren?
Als hij het op lagere temperaturen goed doet, waarom niet omlaag?
Mijn beste voor de zwarte rol Jupiter van 123-3D is 190 zelfs...

Verwijderd

Hier idem, 123-3D PLA zwart jupiter, initial layer 205° , daarna 190°.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 18:09
Zijn hier nog mensen die een 27 pins extender bordje voor de BLtouch hebben liggen, en ik wellicht kan overnemen?

• Khalon
[...]

Te oordelen naar je foto is die van 200 graden kwa ghosting het beste.
Je moet in je slicer eens kijken naar retraction. Mogelijk dat je hiermee je stringing probleem kunt verhelpen.

Ghosting weet ik nog niet goed te herkennen vgm, ik dacht dat ik voornamelijk naar de belettering moest kijken en die is bij 200 tussen de twee nullen een beetje mislukt.

Heb inderdaad ook stringing problemen maar dat bleek ook gedeeltelijk te maken te hebben met de temperatuur

Hier is mijn tower van boven 4.8 tot onder 5.8 retraction distance met stappen van 0.2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnpXP2BXwWPaAOpgby_7OQuXKDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psUkmDob6kN6ex9TXRF3KOnW.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is stringing verdwenen dus ik ga er van uit dat ik 5.4 retraction distance zou kunnen gaan gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
mutsje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:47:
Ik geloof dat ik problemen met de rolhouder heb. Dus even knutsellen in de schuur en een rolhouder gefabriceerd. Eens kijken hoe dit werkt dan print ik er eentje uit als het printen lukt tenminste.....
Loopt nu op splinternieuwe abec 7 lagers, gelukkig heeft hele familie insline skates hier :+

[Afbeelding]
Ik had gelukkig nog wat Knex van vroeger liggen, terwijl ik wacht tot de bestelde lagers binnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUmAshPModHjlxVnsap2moyzVO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y7INWCaROIOD1mu6XTKDTy57.png?f=user_large

• Meessen
Weten jullie of het mogelijk is om de Ender 3 Pro extrusie motor (Nema 42-40) zonder problemen om te wisselen met de Z-as motor (42-34)?

Ik heb een (kloon) BMG extruder en dus niet zo'n grote motor meer nodig. De assen motors zijn kleiner dus lijkt het mij misschien beter qua gewicht en kracht om die om te wisselen?

[ Voor 9% gewijzigd door Meessen op 20-08-2020 14:32 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik weet niet of deze bekend is, ik kreeg het via ander forum (over houtbewerken of all places). Instelbare rolhouder (breedte) met rollerskate lagers.
Aan de hand van dat voorbeeld heb ik een tijdelijke houten gemaakt.

Filament Spool Holder - Bearings and custom width
by sigshoj March 15, 2017

https://www.thingiverse.com/thing:2179768/comments
@Khalon Vanwaar dan de keuze voor de hoogste waarde?
ik zou hem persoonlijk zo klein mogelijk houden al is het alleen al om de schokken zoveel mogelijk te minimaliseren..
Daarnaast als je over de hele range geen verschil ziet zou ik verder kijken (verlagen dus).
Blijkbaar is je range in het verkeerde gebied gekozen of je stappen te klein om echt te kijken wat de beste instelling is bij jouw printer..

@mutsje Ik had gelukkig nog een setje van die 608ZZ lagers liggen en heb deze geprint vannacht:
prima dingetje:)
https://www.thingiverse.com/thing:2408490

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 20-08-2020 14:56 ]

• Khalon
DRuw schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:50:
@Khalon Vanwaar dan de keuze voor de hoogste waarde?
ik zou hem persoonlijk zo klein mogelijk houden al is het alleen al om de schokken zoveel mogelijk te minimaliseren..
Daarnaast als je over de hele range geen verschil ziet zou ik verder kijken (verlagen dus).
Blijkbaar is je range in het verkeerde gebied gekozen of je stappen te klein om echt te kijken wat de beste instelling is bij jouw printer..
Ik dacht dat een te lage retraction juist ook voor problemen zorgde nadat ik deze tower had geprint. Deze gaat van onder naar boven 5,4,3,2,1,0.5 waarbij mij opviel dat stringing ook weer ontstond vanaf 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEe_ZMLm45Wz1IAEnVE3ufAWJ1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK6yMQkLF3yZhdi79h4U9Jqm.jpg?f=fotoalbum_large
Nee hoor, ik zou niet weten waarom...
Hoe lager je retraction, hoe meer stringing je kunt hebben maar als je geen stringing meer hebt is het gewoon goed.
Ik persoonlijk zet hem zo laag mogelijk (0.8mm) maar heb ook een direct drive:)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Woei, temperatuur op 210 het drukte zowaar de creality dog tot het laatst af. Alleen de adhesi nog in orde krijgen, ga de blower die het pla moet afkoelen wat minder hard zetten. Met het van de hond van de plaat afhalen bleef er stuk poot zitten helaas. Maar er is vooruit gang voorlopig zei ik voorzichtig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6X4esxq-YP2wybmlDl99C9O0jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeIUmG99cylGYYtkJ3jv45CA.jpg?f=fotoalbum_large

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 20:22
Vandaag na meer dan 1,5 week wil de verkoper op AliExpress mij een nieuwe moederbord toesturen. Nadat ik een geschil had ingediend.
Jammer dat het zo lang moet duren.

Ben zelf op onderzoek gegaan.Fan 1 staat verbonden met 2 en 3.Kwam er achter toen in alles ging doorbellen. Heb nu 1ste fan connector op de moederbord direct verbonden op de voeding met een zekering er tussen omdat hier geen spanning op stond En gelukkig doet alles het weer. _/-\o_

Ben echt niet te spreken over de elektronica. De draden zijn net niet goed af gestript zeker bij de voeding. Overal aardhulsen gebruikt. En de soldeer kwaliteit is ook slecht.
Dan is het logisch dat er problemen zijn.

• Soepstengel
Clavis schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:00:
Zijn hier nog mensen die een 27 pins extender bordje voor de BLtouch hebben liggen, en ik wellicht kan overnemen?
Een 27 pins extender boordje? Bedoel je dit ding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hxf-dPJIgwzTIMqJ82qTzDMc8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSELPh64fFRQQAXIxvTZMCXN.jpg?f=fotoalbum_large

edit: zo ja, dan ja die heb ik hier liggen en gebruik hem niet (ben ik ook niet van plan). Ik hoef er niks voor te hebben, PM anders even :)

[ Voor 9% gewijzigd door Soepstengel op 20-08-2020 16:51 ]

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 18:09
Soepstengel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Een 27 pins extender boordje? Bedoel je dit ding: [Afbeelding]

edit: zo ja, dan ja die heb ik hier liggen en gebruik hem niet (ben ik ook niet van plan). Ik hoef er niks voor te hebben, PM anders even :)
Indeed, zie PM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mutsje zou ik niet doen...
Heb je alle stappen van teaching tech Al eens doorlopen om hem goed in te stellen?
Je moet echt even rustig dingen goed zetten voor je grote dingen gaat printen en ook snappen wat je doet.
Je overhang bij het oor aan de rechterkant is ruk aan de onderkant dus als je je partfan lager zet wordt dat alleen maar erger.
Daarnaast als die poot blijft zitten is je adhesie dus goed. Je kunt je beter afvragen waarom je poot op die plek afbreekt.... Ik denk zelf dat je een stukje onderextrusie hebt maar geen idee wat je al gedaan hebt.
210 voor pla is ook behoorlijk hoog en ook dit kan dat oor veroorzaken.
Ik zou gewoon even de basisdingen goed krijgen stuk voor stuk.
Probeer ook eens die all-in-one test te printen om te kijken wat er verder te tunen is.
Just my 2 cents

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw waar haal ik de all-in-one test vandaan, ik ben altijd open voor suggesties! wil het graag onder de knie krijgen. Ik vind het al heel wat dat het grotere objecten wil printen zonder halverwege op te houden en dat de extruder verstopt raakt etc. Nu inderdaad met heel veel hulp (waar ik enorm dankbaar voor ben) vanuit dit fora de boel in orde krijgen.

Heb de all-in-one test al gevonden op thingverse!

[ Voor 6% gewijzigd door mutsje op 20-08-2020 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mutsje ik had inderdaad wat duidelijker moeten zijn, excuus. Ik bedoelde een als deze
https://www.thingiverse.com/thing:2656594
Zit een hoop spul tegelijk in wat je kunt testen maar let wel dat veel instellingen die je verandert ook weer invloed kunnen hebben op andere dingen dus waar je het een verbeterd kun je iets anders mee verslechteren omdat per ongeluk nog een instelling niet tof staat.
Door onderextrusie kun je bijvoorbeeld adhesie issues hebben maar ook door een te lage temperatuur of een verkeerde zoffset of slechte bedlevel. Om maar een voorbeeldje te noemen.
Ben benieuwd wat een all in one test last zien bij je.
Je retraction is te laag gok ik (stringing) en je printtemp te hoog (hangend oortje) en vermoedelijk extrude hij net wat krap.
Begin met je bed level als je geen abl hebt of je z offset als je wel een abl hebt. Dan je extruder en flow en dan de all in one proberen te printen. Op basis daarvan kun je dan je settings finetunen.
Even aangenomen dat je printer netjes in elkaar zit;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:19:
@mutsje ik had inderdaad wat duidelijker moeten zijn, excuus. Ik bedoelde een als deze
Zit een hoop spul tegelijk in wat je kunt testen maar let wel dat veel instellingen die je verandert ook weer invloed kunnen hebben op andere dingen dus waar je het een verbeterd kun je iets anders mee verslechteren omdat per ongeluk nog een instelling niet tof staat.
Door onderextrusie kun je bijvoorbeeld adhesie issues hebben maar ook door een te lage temperatuur of een verkeerde zoffset of slechte bedlevel. Om maar een voorbeeldje te noemen.
Je retraction is te laag gok ik (stringing) en je printtemp te hoog (hangend oortje) en vermoedelijk extrude hij net wat krap.
Begin met je bed level als je geen abl hebt of je z offset als je wel een abl hebt. Dan je extruder en flow en dan de all in one proberen te printen. Op basis daarvan kun je dan je settings finetunen.
De printer zit netjes in elkaar en is voorzichtig van Gouda naar Leiden vervoerd :) ding heeft al heel veel prints gedaan door vorige eigenaar. Dit helpt mij ook nog steeds waar ik enorm dankbaar voor ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oja, de benchy boat is ook een soort all in one test trouwens maar minder duidelijk voor kleine dingen en tja..... Ben het bootje wel een keer zat:)
Ieder merk filament heeft overigens ook zo z'n plusjes en minnen dus hou ook dat in je achterhoofd..

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
Evertt schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:40:
Vandaag na meer dan 1,5 week wil de verkoper op AliExpress mij een nieuwe moederbord toesturen. Nadat ik een geschil had ingediend.
Jammer dat het zo lang moet duren.

Ben zelf op onderzoek gegaan.Fan 1 staat verbonden met 2 en 3.Kwam er achter toen in alles ging doorbellen. Heb nu 1ste fan connector op de moederbord direct verbonden op de voeding met een zekering er tussen omdat hier geen spanning op stond En gelukkig doet alles het weer. _/-\o_

Ben echt niet te spreken over de elektronica. De draden zijn net niet goed af gestript zeker bij de voeding. Overal aardhulsen gebruikt. En de soldeer kwaliteit is ook slecht.
Dan is het logisch dat er problemen zijn.
He,

Ik ben met iemand anders bezig met een defecte board,

Bij hem is F2 verbrand, dat is een weerstand direct onde de X logo om de motor aan te sluiten.

Zou je kunnen kijken of jij daar wat vreemds zie?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:19:
Hou er rekening mee dat dit een print is van +5 uur. Dus even testen en fine-tunen zit er dan niet bij. Ik heb deze enkel geprint om mijn overhang te "kennen". Je kan beter kleinere tests printen om je instellingen te controleren denk ik.

Signature van nature

+5 uur? op welke instellingen doe jij dat dan?
ik doe hem in 3 a 3.5 volgens mij maar nogmaals, er zit vanalles in...
uiteraard de kubussen enzo kun je eerst doen (xyz calib en de thin walls) maar die zijn al voor extrusie die ik al aangaf dat je eerst moet doen eigenlijk...
Hou je overhang, rondheid en temperatuur over.
Die kun je ook combineren in een temptower (dat doe ik) maar dan hou je nog het e.e.a. over wat je mijns inzien nog wel een keer geprobeerd wilt hebben voordat je echt aan de goede prints gaat die netjes moeten worden.
Again, just my 2 cents...

• Evertt
Dutchone schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

He,

Ik ben met iemand anders bezig met een defecte board,

Bij hem is F2 verbrand, dat is een weerstand direct onde de X logo om de motor aan te sluiten.

Zou je kunnen kijken of jij daar wat vreemds zie?
Dat wordt wel moeilijk worden als het een weerstand is bij de ARM chip. Waarschijnlijk dat er nog meer kapot van is.

Het is jammer dat er geen elektro schema voor is. Heb wel gezien dat de motor besturing beveiligd is met een zekering en de rest niet.
Maar zonder schema kan je bijna niet storing zoeken.

Ik zal kijken of je ook aanspraak kan maken op garantie.

• Evertt
Mij glasplaat is beschadigd.Had bed levelen niet goed uit gevoerd. Waardoor er nu diepe krassen zichtbaar zijn waar deze is geprint. Moet deze vervangen of kan dit geen kwaad?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:55:
+5 uur? op welke instellingen doe jij dat dan?
ik doe hem in 3 a 3.5 volgens mij maar nogmaals, er zit vanalles in...
uiteraard de kubussen enzo kun je eerst doen (xyz calib en de thin walls) maar die zijn al voor extrusie die ik al aangaf dat je eerst moet doen eigenlijk...
Hou je overhang, rondheid en temperatuur over.
Die kun je ook combineren in een temptower (dat doe ik) maar dan hou je nog het e.e.a. over wat je mijns inzien nog wel een keer geprobeerd wilt hebben voordat je echt aan de goede prints gaat die netjes moeten worden.
Again, just my 2 cents...
hmm cura zei 12 uur bij mij, ik print het op hoge kwaliteit, moet ik het maar afbreken of rustig laten werken?
@mutsje tja, als je hem gewoon aan laat staan heb je over 12 uur een print:)
ik zou hem op 0.2 zetten en een stuk sneller er doorheen drukken.
Deze test doe je niet voor de nice en shiny oppervlaktes enzo, is gewoon een test waarna je instellingen aanpast en hem nog een keer uiteindelijk doet als je aanpassingen hebt gedaan.
Dus 2x12 uur zou ik niet doen persoonlijk..
ik heb hem gebruikt om te kijken waar de fouten zitten en die op te zoeken en daar de kleinere testjes voor te doen, niet dat ik iedere keer die draai..
Heb hem 3x geprint in totaal.
@Evertt tja, kan het kwaad... waar zitten de krassen? als je nu een vlakke plaat print krijg je daar dus een negatieve afdruk van die krassen als ze diep genoeg zijn (en dat is snel het geval..).
Als het in een gebied zit waar je niet print of je purge lijn loopt maakt het niet veel uit denk ik maar anders ga je daar van balen gok ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SHIT SORRY, verkeerde link gepost... ik bedoelde deze:
https://www.thingiverse.com/thing:2975429
Doet hetzelfde, minder werk (2 uur print ongeveer)

[ Voor 21% gewijzigd door DRuw op 20-08-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:21:
SHIT SORRY, verkeerde link gepost... ik bedoelde deze:
https://www.thingiverse.com/thing:2975429
Doet hetzelfde, minder werk (2 uur print ongeveer)
Lol, die gebruik ik voor de volgende keer wel dan. Laat het nu lekker draaien en inderdaad volgende keer de instelling op 'normaal' in cura in plaats van hoge kwaliteit. Wel met zelfde temp etc. Ik zie wel wat er morgen uit komt, er hangt een brandmelde op zolder dus ik ga gerust slapen.

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 22:55
Evertt schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Dat wordt wel moeilijk worden als het een weerstand is bij de ARM chip. Waarschijnlijk dat er nog meer kapot van is.

Het is jammer dat er geen elektro schema voor is. Heb wel gezien dat de motor besturing beveiligd is met een zekering en de rest niet.
Maar zonder schema kan je bijna niet storing zoeken.

Ik zal kijken of je ook aanspraak kan maken op garantie.
https://github.com/Creality3DPrinting/Ender-3
Hier staan toch de schema's en PCB's van de Ender 3? Als ik het goed heb is de Ender 3 open source en zou alles beschikbaar moeten zijn.

https://github.com/RudolphRiedel/CR-10_wiring/blob/master/Ender3_schematic.PDF
Hier had ik schema gevonden. (van de Cr10 en de ender 3 blijkbaar)

@Dutchone:
Bij hem is F2 verbrand, dat is een weerstand direct onder de X logo om de motor aan te sluiten.
Ik zie alleen S2 staan (Sense 1) met een waarde van 0,1Ω. Dit is de blijkbaar de "current sense resistance".

Hopelijk heb je hier iets aan.

[ Voor 25% gewijzigd door cruysen op 20-08-2020 22:57 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw dat word geen 12 uur draaien, op 6% compleet verstopt en alleen in de lucht bewegen, blij dat ik ben wezen kijken. Wat is wijsheid de hotend uit elkaar halen om te zien of deze vuiligheid heeft en hierna weer goed in elkaar draaien? Temp waarop ik printe was 205 graden, De plaat was opgekruld op 3 zijkanten dus geen goede hechting denk ik. Bed temperatuur 60 graden. Ik smeer alles in met dun laagje pritstift.

• Evertt
cruysen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

https://github.com/Creality3DPrinting/Ender-3
Hier staan toch de schema's en PCB's van de Ender 3? Als ik het goed heb is de Ender 3 open source en zou alles beschikbaar moeten zijn.

https://github.com/RudolphRiedel/CR-10_wiring/blob/master/Ender3_schematic.PDF
Hier had ik schema gevonden. (van de Cr10 en de ender 3 blijkbaar)
De Ender 3 v2 is een andere bord met meerdere aansluitingen. Ziet er heel anders uit.
Er is nog geen schema openbaar van de Ender 3 v2 dat is ook een van de reden dat de Ender 3 v2 scherm niet werkt op de SKR mini bord.
Hopen dat het snel komt ik wil wel mij SKR bord kunnen gebruiken.

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 22:55
Evertt schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

De Ender 3 v2 is een andere bord met meerdere aansluitingen. Ziet er heel anders uit.
Er is nog geen schema openbaar van de Ender 3 v2 dat is ook een van de reden dat de Ender 3 v2 scherm niet werkt op de SKR mini bord.
Hopen dat het snel komt ik wil wel mij SKR bord kunnen gebruiken.
Ik neem aan dat dit niet dezelfde PCB is als de 'Bigtreetech Skr' PCB's. Want wat ik hier zie zijn de weerstanden rond de stappenmotor driver hetzelfde opgezet. Dus zou daar wel in kunnen schatten waar die voor dient.

Als ik iets van een schema vind dan zal ik die hier wel posten.

Edit: Hier staan de schema's van diverse BTT SKR's:
https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3

[ Voor 11% gewijzigd door cruysen op 20-08-2020 23:34 ]

• Evertt
cruysen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:20:
[...]

Ik neem aan dat dit niet dezelfde PCB is als de 'Bigtreetech Skr' PCB's. Want wat ik hier zie zijn de weerstanden rond de stappenmotor driver hetzelfde opgezet. Dus zou daar wel in kunnen schatten waar die voor dient.

Als ik iets van een schema vind dan zal ik die hier wel posten.
Ik bedoel eigenlijk schema van de Ender 3 v2 scherm. De pin setting zijn daar anders.

• Evertt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vauClwhr-WTo7KdGrgTKpN2lA7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2gGGcRJXSf4NWN2LHoFDtbv.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand hoe dit kom De begin hecht niet gelijk goed. Ik print op 205 met 123.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

mutsje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:49:
@DRuw dat word geen 12 uur draaien, op 6% compleet verstopt en alleen in de lucht bewegen, blij dat ik ben wezen kijken. Wat is wijsheid de hotend uit elkaar halen om te zien of deze vuiligheid heeft en hierna weer goed in elkaar draaien? Temp waarop ik printe was 205 graden, De plaat was opgekruld op 3 zijkanten dus geen goede hechting denk ik. Bed temperatuur 60 graden. Ik smeer alles in met dun laagje pritstift.
Mogelijk print je te heet waardoor filament smelt in de tube?

En wat is wijsheid. Ja, uit elkaar halen, schoon maken en weer in elkaar zetten. Dikke kans dat je tube niet goed heeft aangesloten op je hot-end waardoor er gesmolte filament tussen je tube en de hotend in komt. En dat stolt door de hotend fan.
Kijk hier maar eens: YouTube: Creality Ender 3, CR-10 - Hotend PTFE Fix

Dit is een fantastiische fix en heb sinds deze aanpassing nooit meer verstopte nozzles.

Wat betreft je hechting:
- Bed schoonmaken met water en zeep (en daarna niet meer met je viese vette vingers er aan komen)
- Bed goed levelen
- Lagere snelheid kun je proberen te printen
- Particle fan uit laten de eerste 3 layers
- Eerste laag op 0.28 mm printen

Signature van nature

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
Evertt schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:31:
[Afbeelding]
Weet iemand hoe dit kom De begin hecht niet gelijk goed. Ik print op 205 met 123.
123 bed temp? Dat is veelste hoog voor PLA. Ik doe eerste 5 lagen 65 en daarna 60, werkt perfect.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Evertt
Ik ga dat is proberen. Bed is 60 en de nozzel is 205.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Soepstengel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Een 27 pins extender boordje? Bedoel je dit ding: [Afbeelding]

Het kan ook met jumper cables. Zo heb ik het opgelost met de tronxy X1. Dus mocht je echt niet kunnen wachten dan kan dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Evertt schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:54:
Ik ga dat is proberen. Bed is 60 en de nozzel is 205.
Anders printen met een brim maar met PLA heb ik bed op 65/60 en PETG doe ik op 80/75.

Ieder PLA is anders ik print het op 190 maar merk afhankelijk natuurlijk.

Tijdens het printen van de skirt/brim kan je met je vinger voelen of het goed blijft plakken. En ook kijken of de lijntjes elkaar wel of niet raken.

[ Voor 30% gewijzigd door Daniel. op 21-08-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Sircuri heb jij die koppeling geprint of alleen dat ringetje? Ik ga vanmiddag die koppeling eens printen en hopelijk lukt de print :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Bed schoonmaken met spiritus is dat te doen. Of is water en zeep beter?

Heb octoprint op de printer staan. Ik kan niet ontdekken wat de echte voordeel van is. Wel voordeel dat je op elke apparaat kan zien wat de status is van je print. De printer staat naast de pc en print meestal via Cursa. Wel is het makkelijk als het ergens staat waar geen internet kabel beschikbaar is.
Webcam is een leuke toevoeging maar sta er niet op te springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

mutsje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:48:
@Sircuri heb jij die koppeling geprint of alleen dat ringetje? Ik ga vanmiddag die koppeling eens printen en hopelijk lukt de print :+
Nee, alleen dat ringetje.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:47:
Bed schoonmaken met spiritus is dat te doen. Of is water en zeep beter?

Heb octoprint op de printer staan. Ik kan niet ontdekken wat de echte voordeel van is. Wel voordeel dat je op elke apparaat kan zien wat de status is van je print. De printer staat naast de pc en print meestal via Cursa. Wel is het makkelijk als het ergens staat waar geen internet kabel beschikbaar is.
Webcam is een leuke toevoeging maar sta er niet op te springen.
Voordeel is vooral dat je geen complete PC aan hoeft te hebben staan. Maar wat bedoel je met octoprint op de printer?
Octoprint installed op bv een PC, Pi, etc dan de printer met USB aan de PC of Pi hangt. Ik heb een Pi 4 “in” mijn printer gehangen. En ik copy de print files via de octoprint UI naar de Pi en kan daar regelen dat de printer gaat printen etc. Dus geen complete PO die de hele dag aan moet staan, maar alleen de printer en een Pi. En vanaf mijn iPAd regelen ik dan de rest. Best handig.
En de webcam is een leuke toevoeging en best wel handig om ff snel te kijken vanuit de tuin of de boel nog goed gaat. Hoeft zelden, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:32
Net mijn Ender 3 Pro ontvangen, maar kon al snel stoppen met het uitpakken :( Viel me al gelijk op dat het bed niet soepel bewoog, zitten een paar deukjes in de onderste rail

De deukjes zelf zijn lastig op de foto te krijgen, maar een filmpje maakt het wel duidelijk:
[YouTube: 21 August 2020]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Deukjes zie ik inderdaad niet, maar zitten de wieltjes sowieso niet veel te strak?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 00:28
Bramster schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:54:
Net mijn Ender 3 Pro ontvangen, maar kon al snel stoppen met het uitpakken :( Viel me al gelijk op dat het bed niet soepel bewoog, zitten een paar deukjes in de onderste rail

De deukjes zelf zijn lastig op de foto te krijgen, maar een filmpje maakt het wel duidelijk:
Had mijn printer ook, zijn meestal de wielen die te strak tegen het profiel zijn gespannen.
Kan ze gewoon vervangen, heb zelf de vervanging klaarliggen maar heb er het nut niet van ingezien omdat het niet in mijn prints terug te zien is tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
De wielen lijken inderdaad te strak gezeten te hebben, heb ze al wat losser gezet. maar dit filmpje was "straight out of the box". Op 1 wieltje zit duidelijk een beschadiging (aan de andere kant van dit filmpje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUQoYct0N89ZV6kuVNjffZyW1bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMaxlXdrcwFwA9RHlHsRQrSX.jpg?f=fotoalbum_large

maar heb contact opgenomen met de winkel (de officiele creality winkel). Even afwachten nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Bramster schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:54:

Dat had ik ook, was weg met de wielen losser afstellen. Afgezien van dat beschadigde wiel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw Nou uche uche... over die testprint... aanschouw en huiver, ook kan ik het zo uit elkaar breken dus de lagen hechten voor geen meter. Temp 205 bed 60, kon het amper van het bed af hakken trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/567QwaS0WozWoDbKEtK9C-AJHdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWdT6QJkMD6z38xeM07VQ68A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mutsje ehhhh juist...
Grappig dat die hond dan nog gelukt is he...
Maak eens wat meer foto's rondom svp.
Staat je partcooling aan?
Bizarre stringing tussen de bogen en bridges erachter maar na een cm niet meer? Weird.
Also je esteps en flow goed staan (flow twijfel ik aan bij je). Denk ik echt dat je temperatuur veel te hoog staat en je retraction te laag.
Je mist echt nog wat basisstappen.
Doet je partfan het uberhaubt wel tijdens het printen? Mijne was defect en dan gaan de overhangs de mist in...als je dan ook te heet print en dus niet koelt zie je zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Alle fans werken hard en staan aan. Ik heb aan de esteps/flow niks gewijzigd (zou niet weten hoe). Kan je retraction in de slizer instellen? Dus het is te heet. Ga nieuwe maken, basis laag op 210 daarna op 190? Wat me wel opviel is dat het rechtopstaande stuk er zo van afgeknakt kon worden zonder ook maar enige weerstand. Ga straks nog printje maken met alleen de temp aanpassing. Retraction moet ik even op googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst esteps en flow, dat is de basis.
Zie YouTube van bijvoorbeeld teaching tech. YouTube: How to tune your slicer settings featuring Ender 3
Daar moet je eerst zeker van zijn dat het goed staat anders blijf je klooien.
Back to basics my friend

[ Voor 21% gewijzigd door DRuw op 21-08-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@DRuw
Bedankt ga ik zelf ook even proberen.

Ik zit nu alleen te klooien met de 20 mm kubus. Wil niet lukken als de esteps veranderd in de printer en daarna weer ga printer zijn de waarde anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan sla je ze blijkbaar niet op... Hoe weet je dat ze anders zijn?
Heb je de sd-kaart met de firmware in printer laten zitten? Dan flash je hem bij iedere reboot....

[ Voor 43% gewijzigd door DRuw op 21-08-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Ik had toch wat doms deze week waar ik nu pas achter kwam.
Ik had de nozzle vervangen en ik was bezig met het opnieuw kalibreren van de printer.
Netjes de extruder kalibreren. Daarna Z offset aanpassen.
Ik moest deze maar ietsjes aanpassen een 0,07 lager ongeveer.
En het wou maar niet lager en de lijntjes werden steeds dunner, zat ik al de hele week de E steps aan te passen in plaats van de Z |:( |:( :+ :+ :+

RepRap Duet3D bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@DRuw nadat ik heb gemeten wil ik deze nog een keer printen voor controle. Ik zie dat een beetje zonde is van het werk. Ik doe ze opslaan in de apparaat zelf en save ze en controleer of erin blijven staan.

Zit geen sd kaart in mij slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snap even niet wat je dan precies doet... Volg je de stappen incl de laatste codes in octopi/pronter?
@kmichael tijd voor weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik zat met een collega over hitte afvoer te kleppen en toen viel het kwartje. Alle stalen nozzles zijn de vuilnisbak in gegaan en ik heb een messing nozzle schoon gemaakt. Ik heb ergens.... nog 4 reserver messing nozzles maar geen idee waar. Maar het resultaat van de test print is nu stukken beter. Toch bizar hoeveel verschil het maakt staal en messing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVEomt8kIx6HGLENqCvis8MoHhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYgCr3BZW8G6LJrG3rmzUZHY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mutsje op 21-08-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehhh waarom had je een stalen dan?
Dit zier er al heel goed uit!
for the record, hij hoort ook rond de 60 wel gek te gaan hoor, vooral aan de onderkant.
Meestal zet je 45-50 graden in je slicer voor supports.
stringing kan nog iets beter bij de torens maar het zie er prima uit zo te zien:)
wat zijn je overige settings?
Was het toch temperatuur related he;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw temperatuur was 205 bed 60. Verder niets gewijzigd, blowers op full etc. Geen retraction en dergelijke gewijzigd in cura slizer. Wel heb ik die hotend modificatie met het ringetje gedaan maar dat houd het vollopen van de tube ook niet tegen. De rol laat ik mooi op lagers staan want heb idee dat de extruder moeite heeft met de 1kg rol. Dochter vroeg gelijk ga je mini yoda opnieuw uitprinten pappa :+ kids zijn verzot op Groot heavy metal en kleine yoda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@mutsje ik heb gistgeravond mn rol moeten wisselen en gelijk had ik weer struggles met de nieuwe rol op de houder. gelukkig had ik precies ervoor mijn gelagerde houder geprinten die heb ik nu in gebruik.
Wel even een leermomentje: ik moest de printer een klein stukje verschuiven en daardoor bewoog blijkbaar de usb kabel.... data error en de printer bevroor.
Print fucked en opnieuw moeten starten....
nouja, toch een printje van 16 uur die een uurtje aan stond...
nu lekker aan het klussen en moet nog mijn scharnieren aanpassen merk ik:)
kleine printjes gelukkig, mooi voor het weekend.
Status tot nu toe: (plexiglas is helder maar beschermfolie zit er nog op)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC2wrwRy7OyR_VooFEBMEofghBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUP5qbA876tnVQKV4PixufsV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AymPsGq7J0OVR_CRfqsyAdFJP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yp7h82MJOxEMVhopNBl8Rjfi.jpg?f=fotoalbum_tile

Eigen remix waar al heel wat uren in zit: https://www.thingiverse.com/thing:4564458 (thingiverse ligt ff plat geloof ik:()

[ Voor 31% gewijzigd door DRuw op 21-08-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw strakke ombouw, ikea design? Ik heb geen tube knipper dus een 4mm gat in stuk eiken hout geboord en met een vlijmscherpe houtbeitel afgestoken :+ werkt net zo goed. Ik denk dat ik mijn eigen prutsding van eikenhout en lagers maar lekker op een blok douglas hout monteer of misschien toch die houder afdruk. Weet het nog niet.

Wat voor voordeel heeft zo'n kast , een meer constante temperatuur? Moet je geen afzuiging inbouwen omdat het anders te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee hoor, dan kunnen de deurtjes open:)
ik heb nog wel eens ventilatie hier aanstaan en dit haalt te toch weg.
PETG en eventueel (mocht ik daaraan beginnen) ABS zijn veel gevoeliger voor temperatuurschommelingen dus daar heb ik hem voor maar ook omdat het gewoon enorm tof staat en netjes natuurlijk.
En ik had weer wat te ontwerpen:)
Het is inderdaad een Lack remix waarbij ik een aantal ideeen heb gemixt met wat eigen handigheidjes naar mijn idee.
nu weer de scharnieren vannacht afdrukken en morgen verder:)
Ik zet de electronica er overigens buiten straks dus die krijgt genoeg frisse lucht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Let wel op dat ABS behoorlijk giftig is en afzuiging naar buiten zeer gewenst is. Ik waag me nog lang niet aan ABS eerst maar het PLA onder de duim krijgen :) en leren hoe ik zelf 3d ontwerpen kan maken. ben inmiddels abraham maar nog niet oud genoeg om niet meer te leren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tinkercad is online, gratis en heel simpel. Ik heb er tot nu toe alles mee gedaan. Heel af en toe een gekke error door een bug met een radius maar weinig waar niet omheen te werken is.
Abs ga ik ook voorlopig niet doen hoor maar petg wel. Dat moet ook lukken met de hotend kloon die ik nu heb als het goed is dus leuk te proberen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
wally1987 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Had mijn printer ook, zijn meestal de wielen die te strak tegen het profiel zijn gespannen.
Kan ze gewoon vervangen, heb zelf de vervanging klaarliggen maar heb er het nut niet van ingezien omdat het niet in mijn prints terug te zien is tot nu toe.
Meessen schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Dat had ik ook, was weg met de wielen losser afstellen. Afgezien van dat beschadigde wiel natuurlijk.
Ik heb de printer toch maar opgebouwd en net (de onderkant) van de kat die als voorbeeld op het SD kaartje geprint. Lijkt goed te gaan, maar deze print kwam niet voorbij de deukjes in het profiel.

binnenkort maar wat lange rechte lijnen langs de y-as printen, kijken of dat zichtbaar gaat worden. Ik denk het wel want als het bed langs het zware punt komt zie je het bed zijdelings bewegen.

Hopelijk stuurt Creality een nieuw profiel en wieltjes, dan kan ik het netjes fixen. Het profiel omdraaien zou ook nog een optie zijn, dan moet ik alleen wat gaten boren voor de spanner op de voorkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:39:
Tinkercad is online, gratis en heel simpel. Ik heb er tot nu toe alles mee gedaan. Heel af en toe een gekke error door een bug met een radius maar weinig waar niet omheen te werken is.
Abs ga ik ook voorlopig niet doen hoor maar petg wel. Dat moet ook lukken met de hotend kloon die ik nu heb als het goed is dus leuk te proberen;)
Ik ga voorlopig even concentreren op pla prints goed krijgen, heb in ieder geval al een riemhouder voor de makita schroeftol gemaakt en een inlay voor inca lintzaag. Meer projecten volgens wel, maar het zelf ontwerpen doe ik nog even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

mutsje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Ik ga voorlopig even concentreren op pla prints goed krijgen, heb in ieder geval al een riemhouder voor de makita schroeftol gemaakt en een inlay voor inca lintzaag. Meer projecten volgens wel, maar het zelf ontwerpen doe ik nog even niet.
Ik gebruik Fusion 360. Is ook wel prettig.
Ook maar eens een blik werpen op TinkerCad. Eens kijken hoe dat werkt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

mutsje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:58:
@DRuw temperatuur was 205 bed 60. Verder niets gewijzigd, blowers op full etc. Geen retraction en dergelijke gewijzigd in cura slizer. Wel heb ik die hotend modificatie met het ringetje gedaan maar dat houd het vollopen van de tube ook niet tegen. De rol laat ik mooi op lagers staan want heb idee dat de extruder moeite heeft met de 1kg rol. Dochter vroeg gelijk ga je mini yoda opnieuw uitprinten pappa :+ kids zijn verzot op Groot heavy metal en kleine yoda.
Wacht je hebt de temperatuur niet veranderd tussen de stalen en messing nozzles? Ja dat gaat inderdaad niet goed, doordat staal beter warmte kan afgeven/verliest/whatever moeten die al snel 15C warmer dan een standaard messing nozzle.
Mitchell schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Kwam er toevallig laatst achter toen ik op Amazon.de wat nozzles had besteld. Daar stond het wel in de listing. Ben blij dat je printer het weer doet zoals verwacht. :9

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb de E steppers nu goed ingevoerd.

Doen jullie ook de VREF setting kalibreren? Of is dit niet echt nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 15:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mitchell schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:17:
[...]

doordat staal beter warmte kan afgeven/verliest/whatever moeten die al snel 15C warmer dan een standaard messing nozzle.
Nee, staal geleidt veel slechter warmte dan messing :) Dat is juist de reden dat je de nozzle heter moet stoken: er gaat minder makkelijk warmte van de nozzle in je filament, dus om je filament toch op de juiste temperatuur te krijgen moet je het temperatuurverschil vergroten.

Het voordeel van staal is dat het minder slijt door 'agressieve' filamenten, maar de thermische eigenschappen zijn best belabberd vergeleken met messing.

Thermische geleidbaarheid

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Ben nu al een paar dagen proberen goed te printen met Sunlu petg, maar wil niet lukken. Alle prints warpen van het bed, zelfs met een brim. Daarnaast veel stringing, blobs en soms layer separatie. Heb al veel settings uitgeprobeerd.

- print temp van 210 tot 245 (op de rol staat 200 tot 220)
- bed van 60 tot 90°
- part cooling 0 tot 100%
- print snelheid 50mm/s, eerste laag 15mm/s
- retractie snelheid 25mm/s, afstand 4 tot 6mm

Op een Ender 3 pro met creality glazen bed.

Bij bijv. De calicat trekken de voorpoten altijd van het bed. Warpen is het minste als ik de part fan uit laat.

Voorheen printe ik met eSun PLA+ en dat ging perfect, geen enkele gefaalde print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUvCaBbY0q3vEpEbcvgqh82DlI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SxDmomRhsAni1PGy8uzacJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU7N_j5AHRtKfZAwrPkp8NedC6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzdwyNYfOBSGiP7dB58g31jZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Meessen op 22-08-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

Gizz schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Nee, staal geleidt veel slechter warmte dan messing :) Dat is juist de reden dat je de nozzle heter moet stoken: er gaat minder makkelijk warmte van de nozzle in je filament, dus om je filament toch op de juiste temperatuur te krijgen moet je het temperatuurverschil vergroten.

Het voordeel van staal is dat het minder slijt door 'agressieve' filamenten, maar de thermische eigenschappen zijn best belabberd vergeleken met messing.

Thermische geleidbaarheid
Ah, net de andere kant op dus, maar goed, wist dat het warmer moest, maar de reden waarom had ik blijkbaar verkeerd, haha.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
2 fans veranderd voor 12 volt met een step up voeding ertussen. Wat een stilte ineens zeg. Gelijk de extruder mee gepakt vervangen voor een metalen de filament invoeren gaat nu makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf5564hCQM78xKUAzf6EoUhHvKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkkHlpH5bjAlY7xXBu8tQhjx.jpg?f=fotoalbum_large dit is toch ideaal positie als je aan je moederbord moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:58
Whoei maandag mijn ender 3v2 in ontvangst nemen. Dan nog even wachten op de bltouch. Ben benieuwd.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:15:
2 fans veranderd voor 12 volt met een step up voeding ertussen. Wat een stilte ineens zeg. Gelijk de extruder mee gepakt vervangen voor een metalen de filament invoeren gaat nu makkelijker.

[Afbeelding] dit is toch ideaal positie als je aan je moederbord moet werken.
Welke heb je vervangen dan? Die radiaalfan hebben ze niet in het stil helaas ...
Let met die metalen extruder op het tandwiel. Bekend probleem dat je daar beter de originele voor kunt gebruiken vaak... tandjes ruk

Pagina: 1 ... 65 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie