• k---evi-n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 18:39
Ik heb vandaag een order gedaan via Aliexpress bij de officele store (228 euro incl. Shipping vanuit polen).

Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die al ervaring hebben opgedaan met de Ender 3 V2 en mij kunnen vertellen welke mods een "must have" zijn?
Heb het e.e.a. in dit topic gelezen maar "mods" voor de V2 heb ik nog niet gezien..

De volgende mods wil ik graag op mijn Ender toepassen:
  • BLtouch (Reeds beschikbaar omdat de Firmware het toestaat.)
  • OctoPi (onbekend of de Raspberry Pi gemount kan worden.)
Ik weet niet of de mods van de Ender 3/Ender 3 Pro toegepast kunnen worden?
Dit lijkt mij wel omdat de pro best veel op de V2 lijkt qua specs. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 20:22
@k---evi-n Heb hem nu een week.
Zal de eerst sterke veren bestellen voor je level bed.

Ik heb zelf alle m4 imbus bouten vervangen voor m4 bouten met een schroefkop. Waardoor ik de z as wat vaster kan zetten. Een blokhaak en een waterpas heb je zeker nodig om alles te controleren of alles goed zit.

YouTube: Creality Ender 3 V2 - 3D Printer - Unbox & Setup Deze man geeft tips om de printer beter op te bouwen.

Heb ook een probleem kunnen vinden. Heb meerder malen gelezen dat de moederbord van slechte kwaliteit.
Helaas viel bij mij tijdens het printen alle fans uit waardoor er geen koeling meer is. En onbruik is.
Ben nu bezig met garantie dat wil niet echt lukken. Ze blijven bij dat het daar de firmware komt En eventueel update zal verhelpen. Maar niks helpt.

Ik ga morgen de SKR mini E3 2.0 instaleren ik hoop dat de printer weer doet.

BLtouch werkt gewoon met de Ender 3 V2. Ik zal eerst zonder doen om de printer beter te leren kennen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Gisteren een heel stuk pla op oude rol gewikkeld, deze op de printer gezet en begonnen met printen. Ik kwam heel eind en toen was het spagetti, Vandaag komt er nieuwe rol binnen want vermoed dat het oven avontuur de rol geen goed gedaan heeft. Als zo'n ding eenmaal kuren heeft met afdrukken is het wel een zoektocht zeg.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:26
Ik ben wat verder met de Ender 3 v2. Opzich print hij inmiddels wel redelijk mooi. Ik heb er alleen last van dat bij de eerste laag de PLA niet direct 'pakt' op het print bed. Dus bij de eerste streep links duurt het even voordat hij goed pakt, bij het tekenen van de outline (heet dat zo?) is de eerste paar centimeter lastig en ook het aanzetten van de eerste laag van de print pakt ie niet altijd even goed.

Hot end op 210 graden, bed temp 55 graden, ik heb de e-steps wat bijgesteld (stond wat te laag). Ik werk met BLTouch en volgens mij staat de Z-offset ook goed ingesteld.

Hebben jullie nog tips?

Verwijderd

Ik begin op de 5 Plus (met PLA) op een iets hogere bed temperatuur (60°) en dan pakt de streep om te primen ook niet altijd gelijk (meestal omdat ie wat geoozed heeft tijdens het levellen) , maar de skirt of brim lopen dan wel goed door. Na de eerste laag zet ik het bed ook op 55°.
Dirickteur schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:55:
Ik ben wat verder met de Ender 3 v2. Opzich print hij inmiddels wel redelijk mooi. Ik heb er alleen last van dat bij de eerste laag de PLA niet direct 'pakt' op het print bed. Dus bij de eerste streep links duurt het even voordat hij goed pakt, bij het tekenen van de outline (heet dat zo?) is de eerste paar centimeter lastig en ook het aanzetten van de eerste laag van de print pakt ie niet altijd even goed.

Hot end op 210 graden, bed temp 55 graden, ik heb de e-steps wat bijgesteld (stond wat te laag). Ik werk met BLTouch en volgens mij staat de Z-offset ook goed ingesteld.

Hebben jullie nog tips?
Heb je de flow gecalibreerd? Dus niet alleen je esteps maar ook de flow?
Je kunt je eerste laag iets extra geven als je geen last hebt of krijgt van een olifantenpoot.
Of proberen met je z offset 0.025 lager bijvoorbeeld puur omdat je papiertje misschien niet helemaal 100 gelijk was overal.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:26
DRuw schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Heb je de flow gecalibreerd? Dus niet alleen je esteps maar ook de flow?
Je kunt je eerste laag iets extra geven als je geen last hebt of krijgt van een olifantenpoot.
Of proberen met je z offset 0.025 lager bijvoorbeeld puur omdat je papiertje misschien niet helemaal 100 gelijk was overal.
Thanks voor je reactie. Flow calibreren heb ik nog niet gedaan, kan je vertellen wat daar de beste manier voor is?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Tijd er bij gestaan op de hete zolder en waar het tandwiel de pla door moet voeren hoor ik het tikken. Dus heel stuk eruit getrokken en opnieuw ingevoerd. Misschien toch weer verstopte nozzle??

Krijg nu constant dit, je hoort tandwiel tikken omdat ie pla niet door wil/kan voeren. Wat dus als resultaat heeft een printkop die in het luchtledige staat te printen met niks. Hoor graag suggesties wat ik kan doen.

Heb nozzle al vervangen, nieuwe capricon tube erin, andere veer geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9YGjoRT8URLVWYSJc9bdZD23PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVgS6zEnz1toap7LrdnHsm98.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door mutsje op 13-08-2020 14:24 ]

Verwijderd

Door de warmte misschien niet genoeg koeling op de heatbreak tussen je hotend en je tubing, waardoor het filament iets plastisch wordt in de tubing, ingeperst wordt en zo je tube verstopt?

Dat lijkt hier bij mij in ieder geval te gebeuren zodra ik een toplaag laat "ironen", dan is de flow erg laag, en kruipt de warmte teveel omhoog wat ik niet weggekoeld krijg.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13

mulder

ik spuug op het trottoir

Ook Cheep en Yoda zijn onder de indruk van m'n vorderingen met PETG (van links naar rechts uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMXk734zfMy3cGSC6P-pJfAlfgY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFHTCUcWPB3qdB3TnMJNUj3W.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 0% gewijzigd door mulder op 13-08-2020 16:44 . Reden: PETG natuurlijk ]

oogjes open, snaveltjes dicht

• Evertt
De stoom komt uit mij oren.

Sinds maandag is mij Ender 3 v2 kapot na 4 dagen. Tijdens het printen vielen alle fans uit er was totaal geen koeling. Goed dat ik er bij was. Anders was dit misschien anders afgelopen.

Ben vanaf maandag bezig met Creality voor garantie. Hun beweren dat het door de firmware komt. Ik heb aantal firmware geprobeerd. Heb toch gezien dat het de moederbord is er staat geen 24volt meer op de fan connectors maar nog geen 2.5 volt. En vanaf gisteren geven ze niet meer thuis.

Nu heb ik wel een SKR Mini E3 gekocht Ik wilde eerst goede firmware. Helaas krijg ik elke keer een foutmelding tijdens het opslaan in platformio.ini.

Ik ben er nu even klaar met 3d printen problemen na problemen.

Ben in staat om de printer retour te sturen.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Evertt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:31:
De stoom komt uit mij oren.

Sinds maandag is mij Ender 3 v2 kapot na 4 dagen. Tijdens het printen vielen alle fans uit er was totaal geen koeling. Goed dat ik er bij was. Anders was dit misschien anders afgelopen.

Ben vanaf maandag bezig met Creality voor garantie. Hun beweren dat het door de firmware komt. Ik heb aantal firmware geprobeerd. Heb toch gezien dat het de moederbord is er staat geen 24volt meer op de fan connectors maar nog geen 2.5 volt. En vanaf gisteren geven ze niet meer thuis.

Nu heb ik wel een SKR Mini E3 gekocht Ik wilde eerst goede firmware. Helaas krijg ik elke keer een foutmelding tijdens het opslaan in platformio.ini.

Ik ben er nu even klaar met 3d printen problemen na problemen.

Ben in staat om de printer retour te sturen.
Kun je iets specifieker zijn over de fout met platformio? Wellicht kunnen we assisteren.

Signature van nature

• Evertt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi_0dIUAU3DvEei1aFE4aiSJC0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpO9FvFW1kTuUxX2i0KAKxZx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg elke keer deze melding.

Ik volg deze stappen.
https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/

[ Voor 9% gewijzigd door Evertt op 13-08-2020 19:19 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 12:42
Al gedaan wat er als eerste suggestie staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Wist je al dat er in Windows een functie zit om een screenshot te maken? :o
Die witte waas doet gewoon zeer aan de ogen...

Ik lees dat je veel problemen hebt met de printer, Leg de printer even weg en kijk volgende of over 2 weken weer met frisse zin er weer naar...

Over het algemeen heb ik nooit problemen met de Ender 3 , soms pff in 1 keer allerlei problemen.
Als ik een paar dagen later weer opnieuw begin lukt het meestal wel.

Maar op regel 4 staat dat je eerst iets moet installeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Install git client.
Vond het juist handig dat het ding zelf overal aan leek te geven wat er nodig was:)

• Evertt
helaas dit werkt ook niet.
Welke default_envs ik ook doe het blijft fout melding geven. Behalve bij mega2560
Evertt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:26:
helaas dit werkt ook niet.
Welke default_envs ik ook doe het blijft fout melding geven. Behalve bij mega2560
Zelfde error?
Ik heb het een tijd geleden 1x ingesteld en niet meer veranderd (moet ik binnenkort doen voor de runout detection) maar heb het ook aan de hand van info op internet gedaan... Wist er niets van van tevoren.
Wat doe je precies en wat heb je gedaan?
Welke versie probeer je erop te zetten?
Voor welk bordje doe je het (en versie)?

[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 13-08-2020 20:46 ]

• Evertt
DRuw schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:45:
[...]

Zelfde error?
Ik heb het een tijd geleden 1x ingesteld en niet meer veranderd (moet ik binnenkort doen voor de runout detection) maar heb het ook aan de hand van info op internet gedaan... Wist er niets van van tevoren.
Wat doe je precies en wat heb je gedaan?
Welke versie probeer je erop te zetten?
Voor welk bordje doe je het (en versie)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InhhUlZyU6YgV36zu02C3iOjVA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNthbOHgn9OYS5Ep0UeN0TPi.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg nu deze error,

Wil een firmware maken voor BTT SKR E3 mini V2.0 op de Ender 3 V2.
Dit is de Marlin firmware.

Volgens deze stappen https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13

mulder

ik spuug op het trottoir

D S_CURVE_ACCELERATION

(Enable if you don't use Linear Advance. LIN_ADVANCE and S_CURVE_ACCELERATION may not play well together)
Het ziet er naar uit dat je rustig de errors 1 voor 1 moet oplossen. Je hebt misschien wel wat veel hooi op je vork genomen ;) Lees rustig wat er staat, neem de tijd, anderen is het gelukt dus jou ook.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
Evertt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

[Afbeelding]
Ik krijg nu deze error,

Wil een firmware maken voor BTT SKR E3 mini V2.0 op de Ender 3 V2.
Dit is de Marlin firmware.

Volgens deze stappen https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/
Met alle respect, maar lees je de error wel? Er staat letterlijk dat S_CURVE_ACCELERATION en LIN_ADVANCE niet samen gaan. In de guide die je linkt staat ook
D S_CURVE_ACCELERATION

(Enable if you don't use Linear Advance. LIN_ADVANCE and S_CURVE_ACCELERATION may not play well together)
D is disable, lijkt me duidelijk toch?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Het is gelukt.

Het rare steeds ik kreeg elke keer een andere fout melding.

Heb aantal yt gekeken toen viel het kwartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en dan nu tweaken:)
zo kun je ook een filament runout met scriptje maken dat hij bij detectie automatisch terugvoerd bijvoorbeeld.
Best leuk als je het eenmaal door hebt hoor;)
Endie andere foutmelding is logisch.... zodra hij ergens vastloopt geeft hij de melding en gaat niet verder.
Als je dan iets oplost gaat hij wel verder en komt hij wat anders tegen.
Tot je alles opgelost heb wat over het algemeen een stuk og 4 errors zijn bij de eerste keer geloof ik.

[ Voor 44% gewijzigd door DRuw op 14-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal255
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:16
Heb nu enkele maandjes mn Ender 3 Pro. Ding werkt echt perfect!
Nu ben ik zelf natuurlijk erg lui, en dat bed levelen is toch soms knap irritant als je snel iets wil printen, en dan blijft je PLA niet goed op je bed te liggen.

Ik wil dus voor ABL gaan. Nu zie je vaak een BLTouch langs komen en de "goedkopere" alternatieven.

Werken deze goedkopere alternatieven goed met een magnetisch sticker (van de Ender 3 Pro) of werken deze dingen uberhaupt niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
bal255 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:04:
Heb nu enkele maandjes mn Ender 3 Pro. Ding werkt echt perfect!
Nu ben ik zelf natuurlijk erg lui, en dat bed levelen is toch soms knap irritant als je snel iets wil printen, en dan blijft je PLA niet goed op je bed te liggen.

Ik wil dus voor ABL gaan. Nu zie je vaak een BLTouch langs komen en de "goedkopere" alternatieven.

Werken deze goedkopere alternatieven goed met een magnetisch sticker (van de Ender 3 Pro) of werken deze dingen uberhaupt niet goed?
Ik heb zelf een Ender 3 (v1) geen pro met officiele BLTouch en deze werkte op het magnetisch bed perfect (nu heb ik namelijk een officieel Creality glazen bed).
De BLTouch (en kloons) zijn namelijk niet magnetisch maar servo gebaseerde sensoren voor bedleveling.
Er komt uit de BLTouch letterlijk een pin gestoken die magnetisch wordt aangetrokken op het moment dat deze ver genoeg omhoog wordt geduwd. Op het moment dat deze aangetrokken is door de magneet stopt de as met zakken en heeft deze zijn referentiepunt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Ook maar eens melden hier. Heb een serieus probleem met PET/G op glas. Situatie:

Ender 5 Pro
Aardig wat PLA geprint op het standaard bed, ging allemaal goed. Toen PETG geprobeerd. Na wat aanloop problemen gefixed. Aardig wat prints erdoor, tot de stick van de prints het magnetische bed sloopte. Toen een glas bed besteld van Ender zelf. Use glass, it'll be fun they said. Niets anders dan problemen sindsdien. Het bed is nu inderdaad rechter, maar PETG pakt voor geen meter. Vanalles geprobeerd. Beter geleveld dan ooit, allerlei temperaturen, nogo. Niets werkt. Toen uiteindelijk een pritt stift en een initial layer height van 0.3 ipv 0.2, en ik had een print die sticky genoeg was om resultaat te behalen.
Was en ben niet blij met de pritt stift, iedereen zegt dat juist petg en glas zoveel stick hebben dat het muurvast is. Ik snap niet waarom dit bij mij niet zo is. Maar goed.

Toen dacht ik, laat ik een full metal hotend en direct drive nemen van Microswiss. Omgebouwd, mooi spul, maar wat ik al verwachtte, zelfde issues weer en ik krijg ze deze keer niet opgelost. Wederom vanalles geprobeerd, maar initial layer pakt niet.
Bed opnieuw geleveld, meerdere keren. Schoon gemaakt (zeep en daarna isopropanol). Layer heights geprobeerd. Temperaturen geprobeerd (ook de verhoging die microswiss aanraad). Niks werkt.

Laatst werkende settings (dus voor de ombouw):
235 graden hotend, en bed op 93. Initial speed 10mm/s, daarna 50 mm/s
En dus met een pritt stift.

Ik snap het niet meer. Iemand met een idee hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
@UltraSub
Geen isopropanol gebruiken na het schoonmaken.
Petg op een spiegel ben ik mee gestopt, ik had elke week een nieuwe spiegel nodig.
Probeer eens 110 graden...
GFK plaatje is het magische bed voor bijna alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcheijink
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 13:36
Het valt mij al een tijdje op dat de printer het druk krijgt wanneer ik krommingen wil printen. Dit komt doordat er ergens in mijn workflow, een omzetting plaatsvind van een kromming naar meerdere korte lijnen. In de gegenereerde GCode is dit ook terug te zien, hier komen enkel G1 commandos in voor, en niet de G2 en G3 commandos voor krommingen.

Mijn workflow bestaat uit de volgende stappen;
  • Tekenen in Fusion 360
  • Exporteren naar STL
  • STL inlezen en GCode generatie in Cura.
  • Upload GCode naar Octoprint
  • Uitvoering van GCode over de USB-seriele interface van de Ender 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DclVcfJxMOi4ICmZPE5J3TDwoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wgiKEBOaUn8N3d8DbPCW8u4Z.png?f=user_large

Zijn er slicers die gebruik maken van de G2 en G3 code voor curves? Kan dit al met Cura? Kan dit bij het aanleveren in een ander bestandsformaat ook in Cura?
Ik verwacht dat met de GCode voor krommingen, het aantal commandos sterk verminderd, en de printsnelheid sterk omhoog kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:52
kmichael schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:26:
@UltraSub
Wordt niet naar geluisterd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 15:13
mcheijink schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:36:
Het valt mij al een tijdje op dat de printer het druk krijgt wanneer ik krommingen wil printen. Dit komt doordat er ergens in mijn workflow, een omzetting plaatsvind van een kromming naar meerdere korte lijnen. In de gegenereerde GCode is dit ook terug te zien, hier komen enkel G1 commandos in voor, en niet de G2 en G3 commandos voor krommingen.

• Tekenen in Fusion 360
  • Exporteren naar STL
[Afbeelding]

Zijn er slicers die gebruik maken van de G2 en G3 code voor curves? Kan dit al met Cura? Kan dit bij het aanleveren in een ander bestandsformaat ook in Cura?
Ik verwacht dat met de GCode voor krommingen, het aantal commandos sterk verminderd, en de printsnelheid sterk omhoog kan gaan.
Je hebt de arcwelder plugin voor octoprint die G1 kan omzetten naar G2 & G3 voor zover ik weet zijn er nog geen slicers die dit direct doen.Om curved te herkennen moeten slicers ook worden aangepast zodat ze step files kunnen importeren ipv alleen maar stl's zoals ze nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
ik heb hier een nep bl-touch zonder mount en kabels dus zoek eigenlijk een compleet setje. maar ik zie veel 3.0 of 3.q maar kan slecht het verschil vinden.

is dit wat?
https://www.banggood.com/...roducts&cur_warehouse=USA

lijkt genuine en compleet voor mij..

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Harrie

NederVlaming

mcheijink schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:36:

• Tekenen in Fusion 360
  • Exporteren naar STL
[Afbeelding]

Is het niet de STL van Fusion al, die enkel rechte lijnen bevat? De mesh die Fusion genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik weet het even niet meer, ik heb gisteren de hotend eraf gehaald en de zaak schoon gemaakt, de tube flink erin gedrukt en hierna de nozzle erop geschroeft. Een test XYZ ging eerst tot laatste stuk goed en hierna helemaal. Echter vandaag weer naar paar layers krijgt de extruder de pla niet meer door de kop heen. Je hoort het gewoon tikken en pas als ik veel kracht op de pla zet komt er weer wat uit. Heeft er iemand tips wat ik nog meer kan doen? Minder voeding instellen van het pla misschien? En hoe doe je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
kmichael schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:26:
@UltraSub
Geen isopropanol gebruiken na het schoonmaken.
Ow? Ik dacht juist dat dat goed was om te ontvetten. Gewoon onder de kraan met dreft schoonborstelen, drogen met een microvezel en done dan?
Petg op een spiegel ben ik mee gestopt, ik had elke week een nieuwe spiegel nodig.
Ik heb geen spiegel he, die standaard creality glas plaat. (Waar iedereen dus lekker petg op print op 70 graden bed en het zo vast zit dat het zelfs afgekoeld het glas beschadigd bij verwijderen. Dat snap ik dus niet)
Probeer eens 110 graden...
Boh, das heet zeg, als iedereen veel lager print. Ik ga het eens proberen!
Hmm. Nooit van gehoord, ga ik eens naar kijken dan.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De skr mini E3 v2 heb ik geïnstalleerd op de Ender 3 v2.
Alleen de firmware file werkt niet met de scherm van de v2 wel met de cr10 scherm van Ender V1. Hij geeft daardoor fout melding..

Dus ik moet weer een nieuwe firmware erop zetten.

Maar helaas lukt dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTpw1BH7rrYEnSEyQStgZjsPABs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM6vX2KDlbLLan1UgOzMY8w6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat ik moet neer zetten om de buzzer fouten niet meer te krijgen. Komt alleen voor als de DWIN_CREALITY_LCD aanzet in plaats van de CR10 display.

this is an Ender 3 v2

Het kan ook zijn dat deze board helemaal niet geschikt is voor de scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 14-08-2020 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zonder heel rot over te komen, krijg ik een beetje het gevoel dat je vanalles probeert, maar eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent en vervolgens hier je problemen dumpt.

Ik zal toch proberen je een beetje op weg te helpen.

regel 64 in dwin.cpp staat: '#include "../../libs/buzzer.h"'

In file buzzer.h staat op regel 26: '#if USE_BEEPER'

Die USE_BEEPER komt denk ik uit je configuration.h file. Als die dus niet DEFINED is, wordt er ook geen code ingeladen voor het "buzzer" object en krijg je vermoedelijk dit probleem.
Die USE_BEEPER komt uit 'inc/Conditionals_post.h':

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/**
 * Buzzer/Speaker
 */
#if PIN_EXISTS(BEEPER) || EITHER(LCD_USE_I2C_BUZZER, PCA9632_BUZZER)
  #define HAS_BUZZER 1
  #if DISABLED(LCD_USE_I2C_BUZZER, PCA9632_BUZZER)
    #define USE_BEEPER 1
  #endif
#endif

Kennelijk worden deze DEFINES actief bij specifieke hardware keuzes. Dus ik denk dat je een combinatie van settings gebruikt nu, wat niet correct is voor jouw board.

Ik heb dit zelf allemaal niet getest, maar dit is puur wat ik uit de code "lees". Ik denk dat bij het gebruik van Marlin er toch iets meer programming skills nodig zijn, dan wat je nu laat zien in alle posts tot nu toe.

edit:
Nog even verder doorgezocht. Je hebt in je config file OF

'#define LCD_I2C_PANELOLU2'

OF

'#define LCD_I2C_VIKI'

enabled. Dus de slashes er voor weggehaald. Dat zijn namelijk de enige 2 condities waarvan ik nu kan vinden dat die er voor zorgen dat die USE_BEEPER actief wordt. Kan je dat eens controleren in je Configuration.h file?

[ Voor 12% gewijzigd door Sircuri op 14-08-2020 17:03 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Sircuri
Ik durfde het niet te zeggen ;) Ik vind ook dat je gelijk hebt.

@Evertt
Misschien moet je even wachten tot er andere guides zijn, de versie 2 is immers nieuw.

Al geef ik toe dat voor mij het aanpassen van de firmware ook wel lastig was, bij elke guide stond het net iets anders dan wat ik zelf tegen kwam tijdens de stappen plan van de guide ...

Ik ben overgestapt naar Duet3d Riprap firmware, heerlijk is dat.
Maar met Marlin had ik ook nooit problemen maar vond ik zelf lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:08:
[
Ik ben overgestapt naar Duet3d Riprap firmware, heerlijk is dat.
Maar met Marlin had ik ook nooit problemen maar vond ik zelf lastiger...
Wat is het verschil en hoezo "heerlijk"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Hier trouwens de laatste stock Marlin firmware (v2.0.6). zit wel een leercurve aan die config files, maar dan werkt het ook super. Heb een eigen setje config files voor mijn modded cr-10 v2. Je kan dan heel makkelijk je eigen sausje / voorkeuren erin zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Heb ik ook gedaan. Heb een fork gemaakt van de MarlinConfiguration repo en die pas ik aan voor mezelf. Vervolgens heb ik ze sym-linked naar de Marlin src folder. Ik kan dus continue de nieuwste versies van Marlin halen zonder dat ik steeds allemaal dingen moet aanpassen om mijn eigen config weer te krijgen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Sircuri schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:58:
Heb ik ook gedaan. Heb een fork gemaakt van de MarlinConfiguration repo en die pas ik aan voor mezelf. Vervolgens heb ik ze sym-linked naar de Marlin src folder. Ik kan dus continue de nieuwste versies van Marlin halen zonder dat ik steeds allemaal dingen moet aanpassen om mijn eigen config weer te krijgen.
Ahh maar jij kan ook wat handiger mergen met als de stock configuratiebestanden worden geupdate op deze manier. Goed bedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Nieuwe video van Teaching Tech 3D printer calibration -Step by step to better print quality
Ik snap zelf het verschil tussen e-step en flow niet geheel.
Als flow niet veel uitmaakt dan maken e-steps toch ook niet veel uit? Flow is immers toch een afgeleide e-steps en filament diameter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Met e-steps aanpassingen is de calibratie wat betreft de extruder veel groffer. Door vervolgens ook nog je flow te controleren, kun je heel precies de hoeveelheid filament instellen.

Met de E-step calibratie meet je hoeveel filament fysiek door je tube geduwd wordt. De flow meet je door de dikte van een enkel geprinte "wall" te meten. Deze moet dan exact overeenkomen met de ingestelde wall-dikte in je slicer software.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Best leerzame filmpjes van hem, heb ze vaak gebruikt.
Hij is ietwat snel af en toe maar leve de pauzeknop;)

Edit: ff filmpje afgekeken en ik denk dat we hier als basis maar eens naar moeten verwijzen voortaan.
Goed werk van Michael!

[ Voor 37% gewijzigd door DRuw op 15-08-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gents, even een verzoeken tot meedenken....
Ik ben m'n enclosure aan het printen maar zit even met de afmetingen te stoeien.
Ik heb 4 van de 8 poten geprint dus ik moet nu de hoogte vastleggen.
Ik heb nu mijn printer ongeveer 4cm verhoogd om de voeding eronder te kunnen zetten en de verhoogde back enclosure te kunnen monteren.
Dit gaat met de enclosure vervallen dus in theorie kan ik het frame op de bodemplaat zetten.
De huidige poten die ik heb geprint zijn 5cm hoog en als ik er 2 op elkaar zet zijn de met een poot exact even hoog als de printer nu is (top rail).
Ik heb een direct drive extruder en deze komt in de allerhoogste stand 5cm boven de toprail uit maar ik denk dat het niet handig is als m'n filament uit top center komt deze over de x en y as heen en weer gaat zonder ruimte.
Daarintegen print je volgens mij nooit op de maximale hoogte maargoed..
Nu zie ik ook mensen die voetjes printen om trillingen op te vangen maar andere zetten hem letterlijk op een stoeptegel.... Wat is slim?
Kortom: met een enclosure: wat hebben jullie onder de printer en wat is de afstand van de toprail tot het plafond van de enclosure?
Viel me overigens ook op dat als ik echt op de hoogste levels ga printen, de kabel boom tussen de y as en de toprail klem gaat zitten.
Waarom hebben mensen met een enclosure de electronica niet erop gemonteerd en zodoende zowel filament als de kabel boom uit het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Sircuri schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:58:
Ik heb dat ook geprobeerd, maar ik vond het geen succes. Ze willen nog wel eens de variable namen aanpassen en dan is het mergen toch wel een issue.

Het zou toch mooi zijn als je gewoon een aparte user overwrite config kon maken waarin je alleen de values toevoegd die je aan wilt passen. Zelfs als programmeur met > 5 jaar git ervaring blijf ik het een gepruts vinden met marlin.

Uiteindelijk heb ik maar een gist aangemaakt waarin ik mijn settings opsla en handmatig weer toe pas wanneer ik de Firmware aanpas. Ik pak dan altijd de sample config en pas daarna alles aan. Maar goed, ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Soepstengel schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb dat ook geprobeerd, maar ik vond het geen succes. Ze willen nog wel eens de variable namen aanpassen en dan is het mergen toch wel een issue.

Het zou toch mooi zijn als je gewoon een aparte user overwrite config kon maken waarin je alleen de values toevoegd die je aan wilt passen. Zelfs als programmeur met > 5 jaar git ervaring blijf ik het een gepruts vinden met marlin.

Uiteindelijk heb ik maar een gist aangemaakt waarin ik mijn settings opsla en handmatig weer toe pas wanneer ik de Firmware aanpas. Ik pak dan altijd de sample config en pas daarna alles aan. Maar goed, ideaal is anders.
Ja, daar heb je gelijk in. Al hebben ze hun software wel zo ingericht dat je een compile error krijgt als je een oude DEFINE gebruikt terwijl ze die hernoemd hebben. Dus dat is dan wel een beetje een doekje voor het bloeden :)

Maar die gist is ook een optie inderdaad. Goed bedacht.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe vaak passen jullie je firmware aan dan?
Ik heb voor m'n skr mini dit 1x hoeven doen met wat finetunen en moet binnenkort m'n runout scriptje even verbeteren maar verder niet....
Zijn er iedere keer echt verbeteringen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
DRuw schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:24:
Hoe vaak passen jullie je firmware aan dan?
Ik heb voor m'n skr mini dit 1x hoeven doen met wat finetunen en moet binnenkort m'n runout scriptje even verbeteren maar verder niet....
Zijn er iedere keer echt verbeteringen dan?
Ik ben een tijdje veel bezig geweest met de Firmware omdat ik de ABL niet goed werkend kreeg. Elke hardware upgrade heeft ook vaak wel een wijziging nodig, en dan update ik de Firmware vaak ook meteen. Als het allemaal goed werkt heb je er inderdaad geen werk aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ok, dat was dom. Ik heb na het ombouwen naar de Microswiss DD wel de extruder steps aangepast naar de 130 (van 93) die Microswiss als advies meegeeft, maar blijkbaar waren die niet opgeslagen. Net esteps opnieuw gecalibreerd, printte maar 57mm van de gevraagde 100. 2x opnieuw getest, staat nu op 138 en hee, we hebben weer dezelfde first layer adhesion als ik voorheen had. Te weinig materiaal kan natuurlijk ook niet fatsoenlijk pakken.

Blijft echter nog steeds mwoah, zoals voorheen. Je ziet altijd heel even bij een eerste aanzet een klein stukje mee oprollen. Voor grotere stukken niet zo heel spannend, maar met klein secuur werk is dat gewoon ruk. Kan er voor nu mee werken, maar ik denk dat ik toch maar eens moet kijken naar een ander bed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 01:32
Ik ben om, heb een echte E3DV6 gekocht. De clones van trianglelabs kan ik prima PLA mee printen, dat gaat echt super maar PETG lukt gewoon niet. Ben benieuwd of het met de echte wel gaat lukken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:04:
Ik ben om, heb een echte E3DV6 gekocht. De clones van trianglelabs kan ik prima PLA mee printen, dat gaat echt super maar PETG lukt gewoon niet. Ben benieuwd of het met de echte wel gaat lukken.
Sorry maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat dan ineens wel werkt.
Die klonen zijn (vaak) minimaal net zo goed, zeker van trianglelabs zover ik kan zien.
Ik ben nu met m'n behuizing verder gegaan en weer het e.e.a. getinkert.
Toch zit er af en toe een irritante error in tinkercad moet ik zeggen. Vooral met rondingen dat je een stukje ergens weghaalt en dat er dan een afvlakking in zit.
Eerder gehad en alleen met workarounds op te lossen maar niet handig.
Ik heb nu delen van 50hoog en print nu 100 dus verleng de poten met 150. Zou genoeg moeten zijn.
Printje van 2 poten is morgen om half 10 klaar en dan moet ik er nog 2:)
Leuk speelgoed blijft het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
DRuw schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Sorry maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat dan ineens wel werkt.
Die klonen zijn (vaak) minimaal net zo goed, zeker van trianglelabs zover ik kan zien.
Ik ben nu met m'n behuizing verder gegaan en weer het e.e.a. getinkert.
Toch zit er af en toe een irritante error in tinkercad moet ik zeggen. Vooral met rondingen dat je een stukje ergens weghaalt en dat er dan een afvlakking in zit.
Eerder gehad en alleen met workarounds op te lossen maar niet handig.
Ik heb nu delen van 50hoog en print nu 100 dus verleng de poten met 150. Zou genoeg moeten zijn.
Printje van 2 poten is morgen om half 10 klaar en dan moet ik er nog 2:)
Leuk speelgoed blijft het
Ik heb ook al real filament geprobeerd maar die loopt ook altijd vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Sircuri schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:55:
Zonder heel rot over te komen, krijg ik een beetje het gevoel dat je vanalles probeert, maar eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent en vervolgens hier je problemen dumpt.

Ik zal toch proberen je een beetje op weg te helpen.

regel 64 in dwin.cpp staat: '#include "../../libs/buzzer.h"'

In file buzzer.h staat op regel 26: '#if USE_BEEPER'

Die USE_BEEPER komt denk ik uit je configuration.h file. Als die dus niet DEFINED is, wordt er ook geen code ingeladen voor het "buzzer" object en krijg je vermoedelijk dit probleem.
Die USE_BEEPER komt uit 'inc/Conditionals_post.h':

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/**
 * Buzzer/Speaker
 */
#if PIN_EXISTS(BEEPER) || EITHER(LCD_USE_I2C_BUZZER, PCA9632_BUZZER)
  #define HAS_BUZZER 1
  #if DISABLED(LCD_USE_I2C_BUZZER, PCA9632_BUZZER)
    #define USE_BEEPER 1
  #endif
#endif

Kennelijk worden deze DEFINES actief bij specifieke hardware keuzes. Dus ik denk dat je een combinatie van settings gebruikt nu, wat niet correct is voor jouw board.

Ik heb dit zelf allemaal niet getest, maar dit is puur wat ik uit de code "lees". Ik denk dat bij het gebruik van Marlin er toch iets meer programming skills nodig zijn, dan wat je nu laat zien in alle posts tot nu toe.

edit:
Nog even verder doorgezocht. Je hebt in je config file OF

'#define LCD_I2C_PANELOLU2'

OF

'#define LCD_I2C_VIKI'

enabled. Dus de slashes er voor weggehaald. Dat zijn namelijk de enige 2 condities waarvan ik nu kan vinden dat die er voor zorgen dat die USE_BEEPER actief wordt. Kan je dat eens controleren in je Configuration.h file?
De firmware is gelukt. Met hulp van BTT Facebook pagina. Ik moest codes toe voegen aan .PINS.

Alleen gaat de scherm niet meer aan. BTT had er over de de bedrading positie moet veranderen.
Weet iemand wat de kleur codes zijn van de LCD scherm stekker.

Kan iemand mij bevestigingen of het mogelijk als je scherm los koppelt je kan printer via USB met bijvoorbeeld Cursa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Octoprint heeft het scherm volgens mij niet nodig:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Evertt schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

De firmware is gelukt. Met hulp van BTT Facebook pagina. Ik moest codes toe voegen aan .PINS.

Alleen gaat de scherm niet meer aan. BTT had er over de de bedrading positie moet veranderen.
Weet iemand wat de kleur codes zijn van de LCD scherm stekker.

Kan iemand mij bevestigingen of het mogelijk als je scherm los koppelt je kan printer via USB met bijvoorbeeld Cursa.
Wellicht, als gebaar terug naar deze community, zou je kunnen aangeven wat je gedaan hebt. Zo hebben andere mensen daar dan ook nog iets aan als ze zoeken op vergelijkbare problemen die jij hebt gehad.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Wat voor problemen heb tijdens het printen met PET-G.
Ik print PET-G namelijk met een standaard hot end met de hotend fix en capricorn tube.
Ik heb af en toe wat last van beetje stringing maar moet nog een hele hoop calibratiestappen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Headbuddy schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:30:
[...]

Wat voor problemen heb tijdens het printen met PET-G.
Ik print PET-G namelijk met een standaard hot end met de hotend fix en capricorn tube.
Ik heb af en toe wat last van beetje stringing maar moet nog een hele hoop calibratiestappen uitvoeren.
Hij geeft altijd jams. Zowel met OWL filament en REAL filament. Met name de PETG, PLA gaat echt super maar PETG altijd problemen. Als die er is laat ik het direct weten mocht het dan nog steeds mis gaan dan mag iemand graag langskomen want ik weet dan echt niet meer wat ik mis doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Sircuri schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Wellicht, als gebaar terug naar deze community, zou je kunnen aangeven wat je gedaan hebt. Zo hebben andere mensen daar dan ook nog iets aan als ze zoeken op vergelijkbare problemen die jij hebt gehad.
Zal ik doen ben waarschijnlijk uit dat deze nog niet werkt op de Ender 3 v2.

Heb de marlin Configurations 2.0x files bij gepakt van de Ender 3 v2. De naam van moederbord de chipset en de stepper motoren verander in Configurations.h
en in pins de volgende regel neergezet._BTT_SKR_MINI_E3_common.h"
#if ENABLED(DWIN_CREALITY_LCD)
#define BEEPER_PIN PB5
#define BTN_ENC EXP1_9
#define BTN_EN1 PA9
#define BTN_EN2 PA10

Ik heb deze moederbord aangeschaft omdat na 4 dagen de fans uitvielen.
Heb meerder keren gelezen dat de moederbord slecht is. Daarom besloten om de BTT SKR Mini E3 V2 aan te schaffen.

Heb in de tussen tijd gevraagd via de verkoper van Ali express of ze onder garantie een nieuwe moederbord willen toe zenden. Ze doen hier heel moeilijk over. Heb meerdere malen verteld dat er geen 24 volt op de fan aansluiten staan maar 2,5 volt. Ze blijven bij dat het een firmware of een fan probleem zelf is.
Zelf een video plaatsen over deze probleem helpt bij hun niet.

Maar op de moederbord van SKR draaien de fans wel. Die probleem kan ik uitsluiten.

Heb zo net aan gegeven dat ik een refurn wil en mij geld terug wil hebben. Ik ben er nu beetje klaar mee.
Zo niet dan is de nog de credit card. Dat is 1 van de voordelen van een credit card.

Ik weet niet of ik dan weer een v2 ga aanschaffen. Misschien wel een pro daar hoor je geen klachten over.
Maar zijn er zoveel verschil behalve de voeding zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Print al maanden met de clone versie en Pet-G print ik er zonder problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcheijink
xer_00 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Je hebt de arcwelder plugin voor octoprint die G1 kan omzetten naar G2 & G3 voor zover ik weet zijn er nog geen slicers die dit direct doen.Om curved te herkennen moeten slicers ook worden aangepast zodat ze step files kunnen importeren ipv alleen maar stl's zoals ze nu doen.
Kijk, dat is mooi! Ik ga het eens proberen.
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat de slicing algoritmes geschikt moeten zijn voor curves. Rechte lijnen zijn gelukkig vrij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik heb iets tijdens het printen dat ik er graag uit zou hebben, heb alleen geen idee waar te beginnen/zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCQQjHIyFVvilV5h6dsr_uEUmZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUPi9jMtAXARiiofr20LKEiz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqlk5g7nOXkaY1YuEG8f1wn3Osg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBNvxppbyiUtuvyctZ9x73Hk.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit zijn dus de horzontale lijnen tijdens prints. Lijken ook vaak op dezelfde hoogte naar boven te komen.

Ik heb geen toegang tot het modden van software oid, en daar wil ik ook niet aan beginnen.
Hardware matig kan ik uiteraard wel dingen aanpassen, of in de slicer settings.
Ik draai vanaf een micro-SD kaartje, kan mn laptop wel naar de printer brengen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RZor schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:55:
Ik heb iets tijdens het printen dat ik er graag uit zou hebben, heb alleen geen idee waar te beginnen/zoeken.
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit zijn dus de horzontale lijnen tijdens prints. Lijken ook vaak op dezelfde hoogte naar boven te komen.

Ik heb geen toegang tot het modden van software oid, en daar wil ik ook niet aan beginnen.
Hardware matig kan ik uiteraard wel dingen aanpassen, of in de slicer settings.
Ik draai vanaf een micro-SD kaartje, kan mn laptop wel naar de printer brengen.
Even belangrijk om te weten is op welke AS deze oneffenheden ontstaan.X of Y? Zitten de oneffenheden ook op de tegenoverliggende zijde op dezelfde layer?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Sircuri schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Even belangrijk om te weten is op welke AS deze oneffenheden ontstaan.X of Y? Zitten de oneffenheden ook op de tegenoverliggende zijde op dezelfde layer?
Deze oneffenheden zitten op een volledige laag.
Dit geval een klein bakje, rondom zitten deze strepen dus.
Het heeft niets met start nieuwe laag te maken, deze staat ingesteld op in een hoek en dat werkt ook prima.
Deze strepen rondom heb ik op elke print. Niet op dezelfde hoogte trouwens, de groene print heeft maar 1 streep en zit hoger dan de eerste op t rooie bakje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxQ2MRwLiackTtlHSTU_8goSn4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCM3qnKte9jHpYZrtom13cto.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door RZor op 16-08-2020 11:03 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Slaat je Z-as een layer over ofzo? Lijkt wel of de hele layer in elkaar gedrukt zit.
Had gelezen dat een stepper motor afwijkingen wil gaan vertonen als deze te veel of te weinig vermogen krijgt. Weet natuurlijk helemaal niet of dat hier het geval is, maar de oneffenheid is de hele layer.

Je kan eens die calibration pagina van teaching tech er naast pakken om te zien of daar een oplossing zit.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Daniel. schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:32:
[...]

Hij geeft altijd jams. Zowel met OWL filament en REAL filament. Met name de PETG, PLA gaat echt super maar PETG altijd problemen. Als die er is laat ik het direct weten mocht het dan nog steeds mis gaan dan mag iemand graag langskomen want ik weet dan echt niet meer wat ik mis doe.
Is gewoon een kwestie van 1 van deze dingen of een combinatie:
- te hoge temp
- te veel retraction
- heat creaping (hotend fan te weinig flow) of bijvoorbeeld niet goed laten afkoelen voor het uitzetten. (fan moet even nadraaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@RZor

Heb je Z hop aan staan in Cura, zet het uit of pas het aan zodat de Z hop het zelfde is als de layer hight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
savale schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Is gewoon een kwestie van 1 van deze dingen of een combinatie:
- te hoge temp
- te veel retraction
- heat creaping (hotend fan te weinig flow) of bijvoorbeeld niet goed laten afkoelen voor het uitzetten. (fan moet even nadraaien)
Dat snap ik, maar heat creaping, laatst een Noctua vervangen door eentje die dubbel zoveel luchtverplaatsing en statische druk heeft.
Blijft zelfs vastlopen met een retraction van 0.6mm en de temepratruur maakt ook niet uit. van 220 tot 250 bijft het vastlopen.

https://nl.farnell.com/mu...vdc-10-8cfm-27/dp/2885238

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 16-08-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Daniel. Heb je toevallig al die hotend fix toegepast die eerder is genoemd?

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 16-08-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
DRuw schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:13:
@Daniel. Heb je toevallig al die hotend fix toegepast die eerder is genoemd?
Dit is met de TriangleLabs clone, zowel de versie met liner als all metal blijft het vastlopen.
Diameter filament klopt ook. varieert tussen de 1.73 en 1.78, niet zo erg verschil, maar dit is over verschillende rollen en op de rol is het hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door Daniel. op 16-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@Daniel. Heb je filament al eens opgemeten als het vastloopt? (dat het niet te dik is zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
savale schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:20:
@Daniel. Heb je filament al eens opgemeten als het vastloopt? (dat het niet te dik is zeg maar)
Snel eruit halen, 5 cm eraf knippen en dan kan die direct door. Ook ziet het er niet dik uit als een prop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Daniel. schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Snel eruit halen, 5 cm eraf knippen en dan kan die direct door. Ook ziet het er niet dik uit als een prop.
Toch ff checken met een schuifmaat. Zou 1.75mm moeten zijn, maar kan zijn dat je hotend combinatie het bijvoorbeeld niet leuk vind als dat bijvoorbeeld ineens 1.85mm is. (kan weleens gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
savale schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Toch ff checken met een schuifmaat. Zou 1.75mm moeten zijn, maar kan zijn dat je hotend combinatie het bijvoorbeeld niet leuk vind als dat bijvoorbeeld ineens 1.85mm is. (kan weleens gebeuren)
Het loopt ook vast met REAL filament en het is met iedere rol. Dat zijn er zo ongeveer 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
savale schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Eruit halen en er weer in duwen dat werkt ook. Afknippen hoeft niet eens.

Ik had wel meer succes met een 0.6mm nozzle. Dat werkte iets beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 16-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Harrie

NederVlaming

Daniel. schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

Dit is met de TriangleLabs clone, zowel de versie met liner als all metal blijft het vastlopen.
Diameter filament klopt ook. varieert tussen de 1.73 en 1.78, niet zo erg verschil, maar dit is over verschillende rollen en op de rol is het hetzelfde.
Ik heb hetzelfde voor met PETG. Ik hoop dat het terug opgelost is met een nieuwe silicone sock (de meegeleverde is kapot), en wat koelpasta tussen de heat break en de heatsink. Nog even wachten op wat nieuwe silicone sokken en heat breaks van aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Harrie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Ik heb hetzelfde voor met PETG. Ik hoop dat het terug opgelost is met een nieuwe silicone sock (de meegeleverde is kapot), en wat koelpasta tussen de heat break en de heatsink. Nog even wachten op wat nieuwe silicone sokken en heat breaks van aliexpress.
PLA is probleemloos, maar PETG gaat gewoon niet lukken. Mijn Originele E3DV6 is in ieder geval verzonden. Maandag maar snel de custom kabel solderen voor de swappable hot-end mod. en dan direct installeren.

Mocht het dan gaan werken, dan zal er toch iets niet goed zitten of ik heb altijd pech want veel mensen printen er wel goed mee. Anders houd ik de clones lekker voor PLA want dat gaat echt wel goed en daar schijnt een all-metal niet heel goed voor te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel. op 16-08-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

kmichael schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:27:
@RZor

Heb je Z hop aan staan in Cura, zet het uit of pas het aan zodat de Z hop het zelfde is als de layer hight.
Zo staat het ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFK1v4NyZmQm_aIqGi-cVw1yXbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tSsDP1gciKAGZGjwNyfjG4b7.png?f=user_large
Sircuri schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:13:
Slaat je Z-as een layer over ofzo? Lijkt wel of de hele layer in elkaar gedrukt zit.
Had gelezen dat een stepper motor afwijkingen wil gaan vertonen als deze te veel of te weinig vermogen krijgt. Weet natuurlijk helemaal niet of dat hier het geval is, maar de oneffenheid is de hele layer.

Je kan eens die calibration pagina van teaching tech er naast pakken om te zien of daar een oplossing zit.
Overslaan lijkt mij niet, zeker omdat het een andere laag (lagen) is bij een andere print.
Ik ga die pagina eens bekijken.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
@RZor
Probeer eens Z Hop When Retracted uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
DRuw schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Wat is het verschil en hoezo "heerlijk"?
Wat ik mij kon herinneren van Marlin is dat je door alle tabs moet bladeren om de firmware instellingen aan te passen. Dat moest op de PC zelf, als je met meerdere PC's door elkaar heen werkt is dat lastig.
De configuratie bestand van RepRap firmware vind ik overzichtelijk en makkelijker gewoon via een webinterface, mocht je het helemaal verknoeien dan sluit je even een PC aan op de USB.
Enig nadeel aan RepRap dat de moederborden zo achterlijk duur zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens met de zhop instelling maar ik zag wel met een grote print gisteren dat m'n nozzle heel licht over de eerste lagen heen schraapte bij verplaatsen.
Niet overal maar toch raar. Bed is niet helemaal egaal, moet ik nog wat aan doen, maar dan is zhop weer wel handig..
Ben er nog niet achter wanneer het nu wel of niet handig is bij normale prints...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Ik ben nu het rode bakje zonder Z Hop aan het printen. Ik print op een glazen bed, even nieuwe leveling gedaan. Ik gebruik mijn raft ook altijd als referentie voor m'n leveling.
Print duurt bijna vier uur, vanavond weet ik of dit wat uitmaakt.

Had volgens mij al wel zoiets eens geprobeerd maar dat gaf toen inderdaad schraap-lijnen, eens zien wat er nu gaat gebeuren.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raft?
Wie print er nog met een raft?
Brim en skirt snap ik maar raft heb ik nooit begrepen eerlijk gezegd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcheijink
xer_00 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Veel geleerd vandaag. Na het activeren van Acrwelder, werd het formaat van de gcodes een stuk kleiner (75% reductie). Echter, de printer bewoog extreem langzaam tijdens het uitvoeren van een kromming.

Blijkbaar zit er een bug in Marlin 2.0.x waar er bij het plannen van een kromming wat mis gaat. Marlin rekent de kromming namelijk weer om tot een combinatie van rechte lijnen :/ . Dit heeft wel een klein voordeel, de gcode-buffer loopt zo een stuk minder snel vol.

Bug is 9 dagen geleden opgelost in de Marlin 2.0.x branch. Verwacht dat hij in de 2.0.7 release komt te zitten.
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/17348

Nu net de firmware opnieuw gecompileerd met de fix, en vanavond maar eens kijken of het beter is.

Update:

Werkt fantastisch! Print nu een stuk sneller op kleine curves. Goede tip, dat Arcwelder!

[ Voor 4% gewijzigd door mcheijink op 16-08-2020 21:10 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:22:
Raft?
Wie print er nog met een raft?
Brim en skirt snap ik maar raft heb ik nooit begrepen eerlijk gezegd...
Raft is wel degelijk handig. Ik heb nog wel eens een verzameling hele kleine en fijne modellen die ik moet printen. Zonder raft willen ze nog wel eens krullen of niet helemaal goed pakken op het bed. Met een raft eronder heb ik op dat moment een volledige egale print met alle nodige details.

Dus ja, ik print ook nog wel eens met een raft.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrcAdTPlk3alit_PcimkN1iEIG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu7632XcdSlvSB87fM0vtj3c.jpg?f=fotoalbum_large
Links de nieuwe zonder Z hop, dat is een stuk strakker! Zet nu een andere print aan om het op een groter bakje ook te testen maar dit is alvast zeer veel belovend! Moet ik alleen al mijn modellen opnieuw door Cura halen... grrrr...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou ook nog even je wieltjes nalopen of dat niet nog wat speling op zit, een t de snaren.
Die hobbel op 1cm van de bovenkant komt wel overeen... Iets met de z-as wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

DRuw schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:36:
Ik zou ook nog even je wieltjes nalopen of dat niet nog wat speling op zit, een t de snaren.
Die hobbel op 1cm van de bovenkant komt wel overeen... Iets met de z-as wellicht?
Die hobbel hoort ;) deel van t ontwerp, kleine verdikking.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is hij best aardig;)
Ik liep even tegen een hikup op net.
M'n laatste deel van de poten verlenging van de enclosure heb ik vannacht laten draaien en het laatste deel was rechtstreeks van thingiverse.
Die zou 100mm zijn in hoogte... Zou dus...
Klereding is 105mm dus die 9 uur kan ik weggooien...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAWvu-Ig8Y_jG_CT8OFO1NBJKQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVF7CjtJQotWDYqqXN4ayQGP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjQ2IZDEQ5J2BXSY1WoDsQeyVJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOUNvhcAav3PMmvLduvZsha5.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:52
DRuw schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:45:
M'n laatste deel van de poten verlenging van de enclosure heb ik vannacht laten draaien en het laatste deel was rechtstreeks van thingiverse.
Ja, dat krijg je ;) , gewoon zoveel mogelijk zelf tekenen, op thingiverse staat heel veel rommel, ik zelf haal er alleen maar ideeen vandaan en teken het daarna zelf naar eigen behoefte, in jou geval had ik in ieder geval even gekeken in de slicer of de maat wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat heb ik dus met de rest gedaan maar dit was die Woody's compilation (https://www.thingiverse.com/thing:3083358) die het vaakst gemaakt is ook... Wilde hem even snel aanzetten en gooide hem zo door cura en de printer in.
Crap

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 17-08-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heeft de BTT TFT35 een echte toevoegde waarden als het gaat om de beter te upgraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Evertt schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:36:
Heeft de BTT TFT35 een echte toevoegde waarden als het gaat om de beter te upgraden?
Tsja, wat is beter? Voor de printkwaliteit zal het scherm niks uit maken uiteraard. En in mijn geval doe ik eigenlijk niks met het scherm, bediening gaat via OctoPi, alleen de filament change doe ik van op de printer zelf, maar een mooi TFT scherm maakt dat ook niet "mooier".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38
Bij mijn laatste paar prints wilde mijn Ender 5 steeds mijn end-gcode niet uitvoeren en stond de nog hete hotend een gat in m'n afgeronde print te smelten. Had niks veranderd aan hard- of firmware, dus beetje vreemd. Gisteren wilde hij de sd niet meer lezen, maar na een format begon hij wel. Na een paar seconden ging hij echter in een rechte lijn het printbed af en liep de printer/display vast. Was al beetje in de stress maar eerst even een andere sd-card geprobeerd: alles weer ok. Oude SD-card dus kapot, maar wat een wazige symptomen geeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:45:
Dan is hij best aardig;)
Ik liep even tegen een hikup op net.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nou ja, ik neem aan dat je vanacht in je bed lag. Dus dan is die 9 uur toch niet verloren? :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee maar had anders nu kunnen bouwen...
Ben m'n ontwerpje een beetje aan het tunen.
Wordt wel leuk:)
https://www.thingiverse.com/thing:4564458
Straks maar eens naar plexiglas kijken. Mooi moment tijdens die corona troep om plexiglas te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Op advies collega snelheid aangepast aan de hand van de prusa tutorial, ik gebruik ook de prusa slizer. Hopelijk loopt de troep nu niet vast dat de extruder het pla niet meer door kan drukken en de kop uitsluitend in de lucht heen en weer beweegt... sta soms toch echt op het punt een grote hamer te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:50
Sinds een week nu bezit van een Ender 3 Pro en zeer tevreden!
De eerste paar prints zijn boven verwachting geprint, zeker na alles wat ik heb gelezen...
Uiteraard zal ik vast ook in zo'n periode terecht komen ;)

Vandaag de SKR E3 Mini V2.0 binnen gehad. Inmiddels flink aan het inlezen om Marlin correct te configureren voor de Ender 3 Pro in combinatie met een V2.0 bord. Helaas nog niet iets praktisch gevonden. (De example configs van Marlin voor de Ender 3 Pro zijn weer gericht op de originele bord. Heb de twee configs (E3 SKR V2.0 vs E3Pro default) vergeleken maar bij sommige punten twijfel ik of het verschil te maken heeft met het bord, of de printer, mocht iemand een duidelijke referentie/uitleg hebben is dit welkom!)

Maar kwam ineens het volgende tegen:
We, hereby, announce the notification on Creality Ender-3/Ender-3 Pro 3D printer got its 8-bit motherboard changed to 32-bit motherboard. Sorry for the inconvenience caused by it.
https://www.creality.com/...board-change-notification

Creality heeft niet echt van zijn fouten geleerd, dingen aan te passen zonder notificatie of duidelijk aanduiding voor verkoop.
Het blijkt dat ze sinds Juni de Ender 3 & Pro leveren met 32Bit borden.

Ik dacht laat ik is de officiele 32 bit firmware van Creality proberen te flashen en verdomd, ik heb ook een Pro met een nieuwe bord. (Had gedacht dat er nog oudere voorraad in EU zou liggen eigenlijk).

Anyway alsnog ga ik het bord vervangen i.v.m. de stillere drivers.
Ook al 3 lack tafels liggen dus binnenkort maar daar de onderdelen voor gaan printen.

Is het trouwens niet een idee om de starters post is wat up te daten? Heb een hoop bijvoorbeeld zelf gevonden wat zeer nuttig was en niet in de post staat. Wil daar best mij bijdrage voor leveren.
Ik denk als we met paar man een gitje op zetten zo de starterspost beetje bij beetje updaten en bijhouden?

[ Voor 8% gewijzigd door Christoxz op 17-08-2020 21:31 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Laatst online: 21:17
chriistiix schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:46:
Anyway alsnog ga ik het bord vervangen i.v.m. de stillere drivers.
Als je het 32 bit bord hebt zoals in de V2 dan heb je stille drivers. Hebben ze überhaupt een ander 32 bit bord zonder stille drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Laatst online: 16:50
Foxhill schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 06:41:
[...]

Als je het 32 bit bord hebt zoals in de V2 dan heb je stille drivers. Hebben ze überhaupt een ander 32 bit bord zonder stille drivers?
Op mijn board zitten nog de HR4988 drivers. Volgens mij is er alleen gefocussed zodat Marlin 2.0 er op kan draaien.

Zou ook wel vreemd zijn om de V2 te releasen en te claimen dat deze stiller is dan de E3/pro, en dan kort er na deze ook te shippen met stille drivers.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Pagina: 1 ... 64 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie