Ook gister mislukte de print weer. Deze keer leek het op under extrusion, laagjes lieten los van elkaar. Eerst dacht ik dat het filament gebroken was, maar dat was deze keer niet het geval. Wat spanning van de veer halen werkt daar dus wel voor maar wellicht dat het tandwieltje daardoor iets doorslipt wat zorgt voor under extrusion. Ook niet de oplossing lijkt het.
Gister vervolgens allerlei stappen uitgevoerd om weer een succesvolle print te krijgen (niet meer gelukt na m'n eerst 30-40 prints en sinds het zo warm is). Vervolgens een hele rits aan werkzaamheden aan de printer gedaan en na elk punt dezelfde print (die 3 keer zonder problemen lukte hiervoor) gestart
- Glasplaat gereinigd met 70% alcohol
- Glasplaat gereinigd met 99% Isopropanol
- Glasplaat omgedraaid en gereinigd met 99% Isopropanol
- Glasplaat weer normaal gelegd,speling op alle wielen gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd, bed geleveld
- Nozzle verwijderd en volledig gereinigd, bed opnieuw geleveld
- Haaksheid frame gecontroleerd, alle schroeven gecontroleerd, alle banden gecontroleerd, Z-as gecontroleerd, bed weer geleveld. Alle schroeven naar beneden en alle schroeven gestopt in een opwaartse beweging om alle speling in het bed gelijk te houden
- Van zwart naar wit filament gewisseld, simpel printje gestart
- Tie-rap om spanning van Extruder afhalen
- Compleet custom profiel in Cura gemaakt met lagere snelheden, hogere temperaturen, een brim, etc. Alles wat een betere print+hechting moet garanderen
- Bowden-tube opnieuw ingestoken
- Lagere max horizontaal en verticaal snelheden in de Ender zelf ingesteld
- Config in de Ender gereset
- Ender door de kamer gesmeten
Alles behalve het laatste stapje gaf geen positief resultaat. Hoewel alles wel een ander resultaat gaf, faalde elke print die ik startte. Redelijk frustrerend aangezien ik naar mijn idee alle variabele had gehad en behalve een nieuwe nozzle plaatsen en nieuwe firmware erop te zetten mijn ideeën wel op waren.
Toen een ander merk PLA gepakt (el cheapo regenboog filament wat ik voor m'n dochtertje gekocht had).
Niks aangepast na de laatste gefaalde print. Temptower opgestart en voila. Een print zoals ik gewend wat is het begin....
Ik ga vandaag nog wat printjes proberen met dit filament, maar het andere filament kan onderdeel van het probleem zijn.
Daarnaast zie ik wel dat mijn bed in het midden wat lager lijkt te zijn dan aan de randen, wat ook een prima verklaring kan zijn voor het loslaten. Ik heb een aantal keer de glazen plaat verwijderd voor deze volledig afgekoeld was. Misschien dat dit ervoor gezorgd heeft dat de plaat wat krom getrokken is. Het blijft wat puzzelen. Het vreemde blijft dat ik de eerste prints perfect heb kunnen printen en dat deze daarna zijn gaan mislukken zonder dat ik iets gewijzigd had.