Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 20:22
DRuw schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:52:
nee, de ender 3 is compleet 24V
of je sluit een buck converter aan die hem naar 12V zet of je zet er eentje bij zodat je er 2 op 12V zet of je moet een 24V hebben....
dat zijn je opties ongeveer....
Ik heb een buck converter gebruikt en een noctua fan erop.
Sorry er zitten 2 fans. Een axiale en een radiale fans.
Wil een 12 volt fan voor gebruiken met een LM2596 heb nog een aantal van deze dingen liggen.
Is de radial fan te vervangen voor een axiale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 15:58

Rincewind

Take me in your arms tonight

Yukkie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:13:
[...]
Probeer anders eens de veer wat te vieren. Ik zie dat je dat busje in die veer hebt zitten. Bij mij stond de veer daarmee veel te strak, werd mijn wat zachtere filament helemaal plat gedrukt en brak het ook af, waarschijnlijk door te veel frictie in de tube.
Bedoel je dit busje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LX8zjzN7cm0m61OPnvaNukRO1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVf48ZjS4bhVT7D4PcTJ0SgO.jpg?f=fotoalbum_large
Die heb ik overgenomen van de oude extruder en zat niet bij de rode set. Maar volgens mij heeft dat busje toch geen invloed? Het is 'in' de veer. Ik zal het iig proberen. Of een andere veer kopen? Capricorn tube kopen?

*update: ik heb er wat beter naar gekeken en blijkbaar zorgt dat busje toch voor 1 a 2mm druk. Er zit rechts toch een randje die de veer ietsjes indrukt... Maakt dat zoveel verschil?

[ Voor 8% gewijzigd door Rincewind op 10-08-2020 12:12 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-10 17:42
@Evertt @DRuw ik zou ze niet in serie zetten, mocht er één uitvallen dan krijgt de andere fan 24v op z'n donder en dan gaat die kapot, vervolgens gaat die andere ook kapot omdat die daarna 24v krijgt. Gewoon een buck converter gebruiken, kost niet zoveel en voorkomt je een hoop ellende in de toekomst.

De foto is trouwens een part cooling fan zover ik kan zien, die kan je niet vervangen door een andere fan van je printer omdat die een andere kant opblaast. Vervagende fans zullen niet stiller zijn, ook niet als ze 12v zijn.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Bedoel je dit busje:
[Afbeelding]
Die heb ik overgenomen van de oude extruder en zat niet bij de rode set. Maar volgens mij heeft dat busje toch geen invloed? Het is 'in' de veer. Ik zal het iig proberen. Of een andere veer kopen? Capricorn tube kopen?
Dat busje is om de veer op spanning te zetten. Heb je hetzelfde messing tandwiel gebruikt? Volgens mij is die het probleem omdat deze te scherp en te diep is (in combinatie met de te krachtige veer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Rincewind Jep, dat busje. Dat heb ik zelf dus niet gebruikt, alleen de schroef (de linker op je foto) er een stukje ingedraaid om de veer op zijn plek te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Yukkie op 10-08-2020 12:17 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

theHoff schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Dat busje is om de veer op spanning te zetten. Heb je hetzelfde messing tandwiel gebruikt? Volgens mij is die het probleem omdat deze te scherp en te diep is (in combinatie met de te krachtige veer)
Daar zat ik ook aan te denken maar als ik ze allebei bekijk zie ik geen verschil. Ik ga eerst even dat busje eruit halen en dan weer wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:15
Mijn originele plastic extruder en ook de rode alu extruder hadden beide geen busjes in de veer om de veer mee op spanning te zetten. Ik heb er ook alleen maar schroefjes in om de veer op de plaats te houden.

Verder ook nooit problemen gehad met slippen van Filament, "ingraven" van het tandwieltje in het filament, of het plat drukken van het filament.

Lijkt erop dat er weer verschillende revisies in de omloop zijn. Misschien dat de extruder met busjes een kortere of "slappere" veer komen en het busje ook nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soepstengel schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:08:
@Evertt @DRuw ik zou ze niet in serie zetten, mocht er één uitvallen dan krijgt de andere fan 24v op z'n donder en dan gaat die kapot, vervolgens gaat die andere ook kapot omdat die daarna 24v krijgt. Gewoon een buck converter gebruiken, kost niet zoveel en voorkomt je een hoop ellende in de toekomst.

De foto is trouwens een part cooling fan zover ik kan zien, die kan je niet vervangen door een andere fan van je printer omdat die een andere kant opblaast. Vervagende fans zullen niet stiller zijn, ook niet als ze 12v zijn.
Nee klopt, het is een optie maar zou het ook niet doen. Ik heb wel 2 noctua fans in m'n behuizing zitten op die manier maar die zijn minder essentieel dan de hotend of part cooler.
De hotend heb ik met een buck ertussen.
Partcooler heb ik een nieuwe radiale en wellicht dat ik nog een keer een andere kop print om een axiale fan te kunnen gebruiken maar hij staat bij mij op zolder en is nu stil genoeg om hem in de slaapkamer niet meer te horen:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

theHoff schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met de ender 3 v2. De tanden van het messing tandwiel zijn erg scherp en naar mijn idee ook onnodig diep. Doordat de veer van de extruder erg sterk is, duwt deze het filament erg hard in het tandwiel. Bij het toevoeren en weer terugtrekken van filament bij onderdelen met veel detail (veel heen en weer gaan op een klein stukje filament) wordt hierdoor het filament ingesneden en plat gedrukt. Hierdoor wordt het dus breed en plat en bij mij loopt het filament dan vast bij de ingang van de bowden tube. Vervolgens blijft het filament heen en weer gaan en breekt deze. Vervolgens komt het er als spiraal uit (of wordt helemaal niet meer meegenomen).
Volgens mij is de afstand tussen het tandwiel en het ronde wieltje dat wordt aangeduwd door de veer te krap. Ik ga straks een proefprintje doen met een tie-rap om de hendel van de veer zodat er minder spanning op staat. Ik verwacht dat dit het probleem tijdelijk oplost.
Als dit werkt dan denk ik dat ik een klein deel van de veer samenknijp met een tang en dan verhit tot een temperatuur om de veerkracht uit dat stuk te halen. Ik verwacht wel dat ik de afstand tussen geleidewiel en tandiel iets moet vergroten. Of door het iets uit te vijlen of door de tanden iets af te vlakken.
ben zeer benieuwd want mijn creality heeft het zelfde probleem, de pla word dusdanig ingevreten dat het gaat klemmen in de tube. Met als gevolg wel/niet extrusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ben ik lekker aan het printen. Valt ineens de fans en de extruder uit.
Maar de temperatuur en unit om alles in te stellen werken nog.

Heb net alles na gemeten er komt spanning van 24volt. De voeding kan het niet zijn.
Maar geen spanning op alle de fan connectors.
Ben bang dat de moederbord heeft gegeven na 4 dagen.
Heb Creality gemaild hopen dat hun een oplossing hebben.
Hopen dat dit snel opgelost kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Evertt op 10-08-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 15:34
Ik ben momenteel bezig om mijn ender 3 pro te voorzien van auto bedleveling.
Ik heb daarvoor deze onderdelen besteld:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.4b534c4ddQ9kZS

Waarbij ik deze tutorial heb gevolgd om hem te installeren:
https://www.youtube.com/watch?v=2B4qdKdqJj4

Ik kan wel de low,high en ext value aanpassen maar als ik vervolgens de blttouch firmware wil flashen staat er ''The programmer can not be found'' of iets met een error tijdens het overschrijven.
Echter als ik hem nu aanzet blijft het scherm ''blauw'' en komt er niks meer in beeld.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:27:

Ik kan wel de low,high en ext value aanpassen maar als ik vervolgens de blttouch firmware wil flashen staat er ''The programmer can not be found'' of iets met een error tijdens het overschrijven.
Echter als ik hem nu aanzet blijft het scherm ''blauw'' en komt er niks meer in beeld.

Ik ken het filmpje en weet wat er gedaan moet worden, maar beter is om even goed te beschrijven nu hier wat je hebt gedaan aan instellingen.

1. Zit de ISP programmer op de juiste wijze op het main bord geprikt? Wijst de GND pin op de stekker inderdaad naar buiten toe?
2. Ik heb ook een Ender 3 Pro en bij mij was het niet noodzakelijk om de printer aan te zetten om te kunnen flashen.
3. Welke flash bits heb je ingesteld in het software programma om hem te installeren?
4. Welke HEX file heb je gebruikt? (dit is meer voor de volledigheid, want het flashen op zich gaat al fout kennelijk bij je.)

op Reddit vond ik ook nog alternatieve settings voor je ISP flasher. Zit nu niet achter mijn prive laptop, dus kan het niet opzoeken. Maar kan het vanavond wel even nakijken.

ps. je printer is niet gebricked... je kan eindeloos flashen. Dus geen zorgen :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

theHoff schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met de ender 3 v2. De tanden van het messing tandwiel zijn erg scherp en naar mijn idee ook onnodig diep. Doordat de veer van de extruder erg sterk is, duwt deze het filament erg hard in het tandwiel. Bij het toevoeren en weer terugtrekken van filament bij onderdelen met veel detail (veel heen en weer gaan op een klein stukje filament) wordt hierdoor het filament ingesneden en plat gedrukt. Hierdoor wordt het dus breed en plat en bij mij loopt het filament dan vast bij de ingang van de bowden tube. Vervolgens blijft het filament heen en weer gaan en breekt deze. Vervolgens komt het er als spiraal uit (of wordt helemaal niet meer meegenomen).
Volgens mij is de afstand tussen het tandwiel en het ronde wieltje dat wordt aangeduwd door de veer te krap. Ik ga straks een proefprintje doen met een tie-rap om de hendel van de veer zodat er minder spanning op staat. Ik verwacht dat dit het probleem tijdelijk oplost.
Als dit werkt dan denk ik dat ik een klein deel van de veer samenknijp met een tang en dan verhit tot een temperatuur om de veerkracht uit dat stuk te halen. Ik verwacht wel dat ik de afstand tussen geleidewiel en tandiel iets moet vergroten. Of door het iets uit te vijlen of door de tanden iets af te vlakken.
Ah, dat verklaart meteen waarom bij mij de filament vast zat IN de bowden tube,,,, en dat was tijdens het printen van een model met veel detail en kleine stukjes inderdaad. Ik had dat nog nooit meegemaakt. Moest de hele tube losmaken aan beide kanten en met een tang en veel kracht het stuk filament eruit trekken. Ik dacht dat de filament niet zuiver was, maar dit klinkt veel aannemelijker. Dank u ! _/-\o_

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Sircuri schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Ah, dat verklaart meteen waarom bij mij de filament vast zat IN de bowden tube,,,, en dat was tijdens het printen van een model met veel detail en kleine stukjes inderdaad. Ik had dat nog nooit meegemaakt. Moest de hele tube losmaken aan beide kanten en met een tang en veel kracht het stuk filament eruit trekken. Ik dacht dat de filament niet zuiver was, maar dit klinkt veel aannemelijker. Dank u ! _/-\o_
Het is wel m'n eerste printer hoor en ik heb toevallig ook Jupiter serie van 123 3D. Dus het zou ook kunnen dat dit een slechte batch PLA is.Maar daar gaan we allemaal wel uitkomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Ik ken het filmpje en weet wat er gedaan moet worden, maar beter is om even goed te beschrijven nu hier wat je hebt gedaan aan instellingen.

1. Zit de ISP programmer op de juiste wijze op het main bord geprikt? Wijst de GND pin op de stekker inderdaad naar buiten toe?
2. Ik heb ook een Ender 3 Pro en bij mij was het niet noodzakelijk om de printer aan te zetten om te kunnen flashen.
3. Welke flash bits heb je ingesteld in het software programma om hem te installeren?
4. Welke HEX file heb je gebruikt? (dit is meer voor de volledigheid, want het flashen op zich gaat al fout kennelijk bij je.)

op Reddit vond ik ook nog alternatieve settings voor je ISP flasher. Zit nu niet achter mijn prive laptop, dus kan het niet opzoeken. Maar kan het vanavond wel even nakijken.

ps. je printer is niet gebricked... je kan eindeloos flashen. Dus geen zorgen :+
Na nog een keer proberen is nu het flashen wel gelukt. (geen idee wat ik nu anders heb gedaan als de vorige keer)
Maar toen ik vervolgens alles heb aangesloten en weer terug heb gezet (volgens filmpje). Hoorde ik met het aanzetten dat er ergens een vonkje plaats vond en nu doet het scherm het niet meer :( ook niet als ik alles terug zet naar origineel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CXPQQdO62dVrIXAoBdtPGLQssA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqQVlKxG8JgsdDIXLVihyz2O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVVy2vDXu-kXyMxhtBlrueXfKG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RA4bFueBUK5rHrlsXZiXhIVl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:27:

Ik kan je wel mijn ervaringen delen: ik heb afgelopen weekend mijn bltouch geinstalleerd incl. firmware flashen (wel met een andere kit dan die van jou). Tijdens deze aanpassingen heb ik ook deze tutorial gevolgd YouTube: Creality BLtouch Ender 3 upgrade kit - Step by step guide with fixes naast die van creality. Vooral dat stukje over welke opties er in de ISP-flasher 'aan' moeten staan staan beter uitgelegd in de film van Teaching Tech. Dat ging verder probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Na nog een keer proberen is nu het flashen wel gelukt. (geen idee wat ik nu anders heb gedaan als de vorige keer)
Maar toen ik vervolgens alles heb aangesloten en weer terug heb gezet (volgens filmpje). Hoorde ik met het aanzetten dat er ergens een vonkje plaats vond en nu doet het scherm het niet meer :( ook niet als ik alles terug zet naar origineel.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik je eerste foto goed bekijk zitten zo te zien de zwarte en witte draad verkeerd om. De zwarte moet naast de andere zwarte zitten (links dus) en zo te zien zit het draadje rechts. Kijk maar naar dit fragment: YouTube: Creality BLtouch Ender 3 upgrade kit - Step by step guide with fixes Ik kan het alleen niet meer controleren want mijn printer zit dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:31:
[...]
Als ik je eerste foto goed bekijk zitten zo te zien de zwarte en witte draad verkeerd om. De zwarte moet naast de andere zwarte zitten (links dus) en zo te zien zit het draadje rechts. Kijk maar naar dit fragment: YouTube: Creality BLtouch Ender 3 upgrade kit - Step by step guide with fixes Ik kan het alleen niet meer controleren want mijn printer zit dicht.
aii pijnlijk ik dacht toch zeker te zien dat hij in de video die ik keek andersom zat. is mijn bordje hierdoor nu onbruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

aii pijnlijk ik dacht toch zeker te zien dat hij in de video die ik keek andersom zat. is mijn bordje hierdoor nu onbruikbaar?
Ik ben natuurlijk geen expert hierin dus wellicht zijn er anderen in die forum die er meer verstand van hebben? Zit de zwarte draad trouwens inderdaad rechts?

Als je toch een ander bordje moet kopen kun je gelijk de SKR Mini E3 V2.0 erin stoppen (https://www.aliexpress.co..._home.slider_1323540673.0). Dat is dan weer een voordeel bij een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:41:
[...]
Ik ben natuurlijk geen expert hierin dus wellicht zijn er anderen in die forum die er meer verstand van hebben? Zit de zwarte draad trouwens inderdaad rechts?

Als je toch een ander bordje moet kopen kun je gelijk de SKR Mini E3 V2.0 erin stoppen (https://www.aliexpress.co..._home.slider_1323540673.0). Dat is dan weer een voordeel bij een nadeel.
De draad zat inderdaad de eerste keer rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
De draad zat inderdaad de eerste keer rechts
Maar nu ik er over nadenk weet ik niet zeker of dat de reden is van het niet werken van je scherm. Als je die draden omgedraaid hebt zou je Z-stop of je BLtouch kapot moeten gaan. De kabel van je scherm heb je via die andere connector aangesloten. Toch? Iemand anders enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:04:
[...]
Maar nu ik er over nadenk weet ik niet zeker of dat de reden is van het niet werken van je scherm. Als je die draden omgedraaid hebt zou je Z-stop of je BLtouch kapot moeten gaan. De kabel van je scherm heb je via die andere connector aangesloten. Toch? Iemand anders enig idee?
Ja dat vind ik dus ook raar. Misschien heb ik dan ook de draden verkeerd aangesloten van de bltouch op het kleine bordje waar het scherm ook op zit. Welke kit heb jij dan gekocht als ik vragen mag?

[ Voor 11% gewijzigd door RensVerlaak op 10-08-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:12:
[...]

Ja dat vind ik dus ook raar. Misschien heb ik dan ook de draden verkeerd aangesloten van de bltouch op het kleine bordje waar het scherm ook op zit. Welke kit heb jij dan gekocht als ik vragen mag?
Ik heb een gok gewaagd en deze besteld: https://www.amazon.nl/gp/product/B08BBTPLBD. Werkt vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:14:
[...]
Ik heb een gok gewaagd en deze besteld: https://www.amazon.nl/gp/product/B08BBTPLBD. Werkt vlekkeloos
Dan zal ik eens kijken of dat wel werkt alleen nu weet ik niet of ik ook nog een nieuw scherm bij moet bestellen aangezien deze het niet meer doet. Op het orginele bordje

Wordt al snel een dure hobby zo 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De zekering nog heel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet goed naar de bedrading kijken in combinatie met welk bord EN OOK WELKE REVISIE van dat bord er gebruikt werd. Het skr bordje hebben ze tussen de revisies de pin lay-out verandert van de bl touch pins en zo te zien is dat ook hier gebeurd. Toevallig had ik een filmpje van teaching tech gezien waarbij dit specifiek werd aangegeven en het is mogelijk je bord te beschadigen. Gezien je pin 27 afpakt van je scherm zou het ook best op die manier je schermpje kunnen mollen denk ik maar gelukkig geen ervaring mee...
Check, check and check again....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
DRuw schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:35:
Je moet goed naar de bedrading kijken in combinatie met welk bord EN OOK WELKE REVISIE van dat bord er gebruikt werd. Het skr bordje hebben ze tussen de revisies de pin lay-out verandert van de bl touch pins en zo te zien is dat ook hier gebeurd. Toevallig had ik een filmpje van teaching tech gezien waarbij dit specifiek werd aangegeven en het is mogelijk je bord te beschadigen. Gezien je pin 27 afpakt van je scherm zou het ook best op die manier je schermpje kunnen mollen denk ik maar gelukkig geen ervaring mee...
Check, check and check again....
Ja daar ben ik nu ook achter gekomen helaas.

Is dit dan misschien een optie:
https://www.amazon.nl/BIQ...een&qid=1597074168&sr=8-7

[ Voor 11% gewijzigd door RensVerlaak op 10-08-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Mij excuus die zit er niet op de 1ste versie.
Zit wel op v2 moederbord.

Je kan proberen te meten dan weet je zeker dat het niet de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Evertt schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:46:
[...]

Mij excuus die zit er niet op de 1ste versie.
Zit wel op v2 moederbord.

Je kan proberen te meten dan weet je zeker dat het niet de voeding is.
Als ik hem aanzet gaan wel de ventilatoren aan enz. Dus hij doet nog wel iets alleen het scherm gaat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Als ik hem aanzet gaan wel de ventilatoren aan enz. Dus hij doet nog wel iets alleen het scherm gaat niet aan.
Ff aan de octoprint hangen en kijken of de printer nog werkt en alleen de display aan gort is?
Display unit is simpel te vervangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
smitae schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Ff aan de octoprint hangen en kijken of de printer nog werkt en alleen de display aan gort is?
Display unit is simpel te vervangen toch?
Ik heb daar nog geen ervaring mee maar kan ik straks eens gaan uitzoeken.

Als ik via mini usb verbind met mijn laptop dan kleurt het scherm wel ''blauw'' en als ik hem eruit trek terwijl de voeding aan staat gaat hij weer uit. Dus het scherm lijkt nog wel te werken maar ik denk niet meer via het bordje.

[ Voor 25% gewijzigd door RensVerlaak op 10-08-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Via pronterface probeer ik te connecten via mini usb maar ik heb alle bound rates geprobeerd maar hij wil maar niet connecten maar het scherm geeft wel blauw licht. Dus ik weet niet wat er dan mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Lijkt erop dat je een bootloader hebt geflashed?

Zoek eens een andere firmware op en zet die er eens op.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Nog een ter info: ik heb deze FW gebruikt om te flashen:

(2019.11.13)Ender-3 Pro1.1.6BLTouchV3.1PowerLossContinueEnglish.hex.

Ging in 1x goed. Ik heb trouwens dus ook een BLTouch V3.1.

[ Voor 8% gewijzigd door Rincewind op 10-08-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:12:
[...]
Nog een ter info: ik heb deze FW gebruikt om te flashen:

(2019.11.13)Ender-3 Pro1.1.6BLTouchV3.1PowerLossContinueEnglish.hex.

Ging in 1x goed. Ik heb trouwens dus ook een BLTouch V3.1.
Deze heb ik ook geprobeerd maar nadat ik een kortsluiting hoorde ging het scherm op zwart dus ik weet niet of die ergens door is gebrand. 😬. Ik zal hem morgen of vnv nog een proberen te flashen om te kijken of hij het dan wel doet

[ Voor 23% gewijzigd door RensVerlaak op 10-08-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:36:

Ik zal morgen eens proberen of het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de tube en nozzle vervangen en het eerste resultaat is veel belovend. Na de print de standaard veren voor de gele veren vervangen en het bed voor het eerst geleveld. Blauw als ik was als in beginner de homeknop geactiveerd en met de hand bij de stroomschakelaar. De endstop dus heel eind omhoog moeten plaatsen, maar al met al bed is nu geleveld en morgen ga ik nogmaals een grotere print doen. Heb goede moed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNovAD-ODLY3mcF5oztBIboUVjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o714jDRbBYQRcPRaGSiJHqDp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
mutsje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

ben zeer benieuwd want mijn creality heeft het zelfde probleem, de pla word dusdanig ingevreten dat het gaat klemmen in de tube. Met als gevolg wel/niet extrusion.
Ook gister mislukte de print weer. Deze keer leek het op under extrusion, laagjes lieten los van elkaar. Eerst dacht ik dat het filament gebroken was, maar dat was deze keer niet het geval. Wat spanning van de veer halen werkt daar dus wel voor maar wellicht dat het tandwieltje daardoor iets doorslipt wat zorgt voor under extrusion. Ook niet de oplossing lijkt het.

Gister vervolgens allerlei stappen uitgevoerd om weer een succesvolle print te krijgen (niet meer gelukt na m'n eerst 30-40 prints en sinds het zo warm is). Vervolgens een hele rits aan werkzaamheden aan de printer gedaan en na elk punt dezelfde print (die 3 keer zonder problemen lukte hiervoor) gestart
  • Glasplaat gereinigd met 70% alcohol
  • Glasplaat gereinigd met 99% Isopropanol
  • Glasplaat omgedraaid en gereinigd met 99% Isopropanol
  • Glasplaat weer normaal gelegd,speling op alle wielen gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd, bed geleveld
  • Nozzle verwijderd en volledig gereinigd, bed opnieuw geleveld
  • Haaksheid frame gecontroleerd, alle schroeven gecontroleerd, alle banden gecontroleerd, Z-as gecontroleerd, bed weer geleveld. Alle schroeven naar beneden en alle schroeven gestopt in een opwaartse beweging om alle speling in het bed gelijk te houden
  • Van zwart naar wit filament gewisseld, simpel printje gestart
  • Tie-rap om spanning van Extruder afhalen
  • Compleet custom profiel in Cura gemaakt met lagere snelheden, hogere temperaturen, een brim, etc. Alles wat een betere print+hechting moet garanderen
  • Bowden-tube opnieuw ingestoken
  • Lagere max horizontaal en verticaal snelheden in de Ender zelf ingesteld
  • Config in de Ender gereset
  • Ender door de kamer gesmeten
Alles behalve het laatste stapje gaf geen positief resultaat. Hoewel alles wel een ander resultaat gaf, faalde elke print die ik startte. Redelijk frustrerend aangezien ik naar mijn idee alle variabele had gehad en behalve een nieuwe nozzle plaatsen en nieuwe firmware erop te zetten mijn ideeën wel op waren.

Toen een ander merk PLA gepakt (el cheapo regenboog filament wat ik voor m'n dochtertje gekocht had).
Niks aangepast na de laatste gefaalde print. Temptower opgestart en voila. Een print zoals ik gewend wat is het begin....
Ik ga vandaag nog wat printjes proberen met dit filament, maar het andere filament kan onderdeel van het probleem zijn.

Daarnaast zie ik wel dat mijn bed in het midden wat lager lijkt te zijn dan aan de randen, wat ook een prima verklaring kan zijn voor het loslaten. Ik heb een aantal keer de glazen plaat verwijderd voor deze volledig afgekoeld was. Misschien dat dit ervoor gezorgd heeft dat de plaat wat krom getrokken is. Het blijft wat puzzelen. Het vreemde blijft dat ik de eerste prints perfect heb kunnen printen en dat deze daarna zijn gaan mislukken zonder dat ik iets gewijzigd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak

Ik heb momenteel de file opnieuw geflasht, tijdens het flashen gaat het scherm wel aan. Als ik vervolgens de printer aanzet gaat het scherm echter niet meer aan en hoor ik enkel de ventilatoren draaien. Wie weet wat hier mis kan zijn?

Ik heb ook nog geprobeerd om hem via mini usb te besturen via pronterfacer maar dan kan ik geen verbinding maken met de printer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Toen een ander merk PLA gepakt (el cheapo regenboog filament wat ik voor m'n dochtertje gekocht had).
Niks aangepast na de laatste gefaalde print. Temptower opgestart en voila. Een print zoals ik gewend wat is het begin....
Ik ga vandaag nog wat printjes proberen met dit filament, maar het andere filament kan onderdeel van het probleem zijn.
Zet je oven eens op 60 graden en leg je filament daar maar eens enkele uren in. Wellicht is je filament vanwege het weer te vochtig? Was die regenboog filament nieuw in verpakking?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik dacht met het printen van de cube is het goed gegaan dan een draak printen. Komt dochter naar beneden printer doet raar... )*@)&%)(&@)&%). Ik heb nog filament voor een 3d pen liggen ook 1.75mm dus ga dat ook maar eens proberen. Filament wat ik gebruik is van real-filament (123print)
Ga de oventip van hierboven ook proberen, hoewel de cube gewoon probleemloos eruit kwam.

De draad zat trouwens redelijk vast in de nieuwe capricon tube ingevreten door het tandwiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKpJi_S2nG9SvQmOZwBoqd1yJ7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwxXF235aFxyvKEIl6ScFRut.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door mutsje op 11-08-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RensVerlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:40:
Ik heb momenteel de file opnieuw geflasht, tijdens het flashen gaat het scherm wel aan. Als ik vervolgens de printer aanzet gaat het scherm echter niet meer aan en hoor ik enkel de ventilatoren draaien. Wie weet wat hier mis kan zijn?

Ik heb ook nog geprobeerd om hem via mini usb te besturen via pronterfacer maar dan kan ik geen verbinding maken met de printer.
Wat je nog kan proberen is het volgende. Klinkt stom, maar wil wel eens iets fixen:

1. Koppelstukje voor je BLTouch eruit halen en kabel naar LCD scherm niet verbinden met mainbord.
2. Stroom van de printer aan. ff 2 tellen wachten en weer uitschakelen.
3. Kabel naar LCD rechtstreeks in je mainbord prikken (dus zonder BLTouch)
4. Printer weer inschakelen.

Heb je dan beeld?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

mutsje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:45:

De draad zat trouwens redelijk vast in de nieuwe capricon tube ingevreten door het tandwiel.
Ik heb ondertussen ook de veer weer veel losser gemaakt. Ik heb ook het probleem dat de filament vast komt te zitten in de bowden tube wanneer ik prints heb met veel detail en dus de extruder vaak en snel de filemant in en uit trekt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sircuri schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Ik heb ondertussen ook de veer weer veel losser gemaakt. Ik heb ook het probleem dat de filament vast komt te zitten in de bowden tube wanneer ik prints heb met veel detail en dus de extruder vaak en snel de filemant in en uit trekt.
Krijg je dan niet het probleem dat je geen doorvoer meer hebt? Ik heb nog een alie express veer liggen die ik verkleinen kan.

Bedacht me net dat vrouw altijd de was op zolder te drogen hangt. Dat is natuurlijk niet ten goede van de PLA en luchtvochtigheid etc. Maar verklaart niet waarom de cube wel goed print en de detailprints niet.

[ Voor 18% gewijzigd door mutsje op 11-08-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Wat je nog kan proberen is het volgende. Klinkt stom, maar wil wel eens iets fixen:

1. Koppelstukje voor je BLTouch eruit halen en kabel naar LCD scherm niet verbinden met mainbord.
2. Stroom van de printer aan. ff 2 tellen wachten en weer uitschakelen.
3. Kabel naar LCD rechtstreeks in je mainbord prikken (dus zonder BLTouch)
4. Printer weer inschakelen.

Heb je dan beeld?
Nee dit helpt niet. Ik heb al alles van de bltouch eraf gehaald. Ik heb momenteel ook niks in de sensoraansluiting van de x as zitten en de ventilator van het moederbord er ook af gehaald. Ik weet niet of deze er verplicht in moeten zitten wil het scherm pas werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RensVerlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Nee dit helpt niet. Ik heb al alles van de bltouch eraf gehaald. Ik heb momenteel ook niks in de sensoraansluiting van de x as zitten en de ventilator van het moederbord er ook af gehaald. Ik weet niet of deze er verplicht in moeten zitten wil het scherm pas werken?
Zou ik je niet kunnen zeggen, maar het lijkt me heel sterk. Die mainbords zijn maar stomme dingen...

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Sircuri schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Zou ik je niet kunnen zeggen, maar het lijkt me heel sterk. Die mainbords zijn maar stomme dingen...
Ik heb alles terug gezet naar orgineel en opnieuw geflasht maar het scherm wil maar niet aan gaan als ik de printer aan zet maar de ventilatoren beginnen wel te draaien.

Ik ga er nu dus even van uit dat het scherm het nog doet (aangezien hij wel aangaat als ik er een nieuwe firmware op flash of als ik hem verbind met mini usb).
Het bordje dus kapot is gegaan omdat ik de bltouch waarschijnlijk verkeerd heb aangesloten. Wat kan ik nu dan het beste doen?

Een nieuw bordje kopen + nieuwe bltouch?
Zoals dit:
https://nl.aliexpress.com..._home.slider_1323540673.0
https://www.amazon.nl/gp/product/B08BBTPLBD

Ik bezit momenteel een Ender 3 pro met een 1.1.4 bordje

[ Voor 3% gewijzigd door RensVerlaak op 11-08-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Ik heb alles terug gezet naar orgineel en opnieuw geflasht maar het scherm wil maar niet aan gaan als ik de printer aan zet maar de ventilatoren beginnen wel te draaien.

Ik ga er nu dus even van uit dat het scherm het nog doet (aangezien hij wel aangaat als ik er een nieuwe firmware op flash of als ik hem verbind met mini usb).
Het bordje dus kapot is gegaan omdat ik de bltouch waarschijnlijk verkeerd heb aangesloten. Wat kan ik nu dan het beste doen?

Zoals dit:

Beetje afhankelijk hoe ver je wilt gaan met tweaken etc denk ik.
Ik zou gewoon een standaard board voor de E3 halen, maar mijn focus is minder op 3D printer tweaken. Ik wil gewoon meters kunnen maken met de printer. Ik zou dus voor een standaard E3 board gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 15:13

mulder

ik spuug op het trottoir

In afwachting van m'n dual z axis setje maar begonnen met voeding verplaatsen. Ik had eerst de onderdelen geprint om de voeding aan de achterkant te plaatsen maar deze was makkelijker bevestingen. Binnekort ook even cable management gaan doen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIInIuVhnKRAgzXJrTshvtirtkQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlPx1QG03znji4k1XtpW7RIv.jpg?f=fotoalbum_medium

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
smitae schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Beetje afhankelijk hoe ver je wilt gaan met tweaken etc denk ik.
Ik zou gewoon een standaard board voor de E3 halen, maar mijn focus is minder op 3D printer tweaken. Ik wil gewoon meters kunnen maken met de printer. Ik zou dus voor een standaard E3 board gaan.
Ik zou dus graag willen gaan tweaker. Eerst paar ''simpele'' upgrades om vervolgens meters te gaan maken en dan zien we wel waar we uitkomen in de toekomst.

Is dan wat ik eerst vermeld heb een goed bordje of zijn er nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:52
[

[ Voor 99% gewijzigd door Hardy8 op 11-08-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mulder schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:46:
In afwachting van m'n dual z axis setje maar begonnen met voeding verplaatsen. Ik had eerst de onderdelen geprint om de voeding aan de achterkant te plaatsen maar deze was makkelijker bevestingen. Binnekort ook even cable management gaan doen ;)
[Afbeelding]
Staat ook op mij lijstje om een dual te installeren.
Heb je dan de versie met of zonder 2de motor?

Eerst ben ik bezig voor garantie voor Ender 3 v2. Ik heb totaal geen fans meer die draaien alle koeling doen het niet meer. Kan wel printen is alleen gevaarlijk zonder koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Met 2e motor, vond ik fancier. Helemaal als ik straks mezelf de aanschaf van een skr 2.0 heb aangepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Harrie

NederVlaming

mulder schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:46:
[Afbeelding]
Nice, ik heb ook deze morgen mijn voeding naar achter verplaatst met hetzelfde doel. :)
Ik ben nu de laatste delen hiervan aan het printen: https://www.thingiverse.com/thing:3742027
Deze morgen pas de lead screw besteld op AliExpres dus dat gaat nog even duren.

Ik denk niet dat de dual z de print kwaliteit veel gaat verbeteren, maar ik kon het naar beneden hangen aan de rechterkant niet meer aanzien.

Ik ben ook voor de optie met 2 motoren gegaan, omdat ik nog een motor heb liggen van de direct-drive conversie, en het SKR bordje ook 2 Z-motor connectoren heeft.
Hoewel ik eigenlijk denk dat de optie met belt misschien beter is, maar daar zou ik meer onderdelen voor nodig hebben, dus probeer het eerst zo.
RensVerlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Zoals dit:

Ja, dat is de E3 mini V2.0, dat is volgens mij wel de beste drop-in replacement voor de Ender 3.
Ik heb dezelfde gekocht.
Ik gebruik het met deze probe van Trianglelab: https://nl.aliexpress.com/item/32832887426.html
Ga je enkel een mount moeten printen denk ik.

Waar woon je ergens? Er zijn misschien wel mensen in de buurt die nog een Creality stock bord hebben liggen, omdat ze al geupgrade hebben naar een 32-bit.

[ Voor 45% gewijzigd door Harrie op 11-08-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Ja, dat is de E3 mini V2.0, dat is volgens mij wel de beste drop-in replacement voor de Ender 3.
Ik heb dezelfde gekocht.
Ik gebruik het met deze probe van Trianglelab: https://nl.aliexpress.com/item/32832887426.html
Ga je enkel een mount moeten printen denk ik.

Waar woon je ergens? Er zijn misschien wel mensen in de buurt die nog een Creality stock bord hebben liggen, omdat ze al geupgrade hebben naar een 32-bit.
Die 3D touch had ik ook besteld maar ik heb deze vervolgens verkeerd aangesloten en toen heeft deze ergens kortsluiting gemaakt :( waardoor waarschijnlijk het bordje kapot is.

Ik woon in de omgeving (Asten, Deurne en Helmond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Staat ook op mij lijstje om een dual te installeren.
Heb je dan de versie met of zonder 2de motor?
Ik heb de versie zonder 2e motor.
Geen zin om die synch bij te houden of dergelijk en geloof meer in mechanische overbrenging.
Ben nu mijn lack behuizing aan het printen en daarna ga ik hem installeren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik heb nu de bltouch werkend en afgesteld. Vandaag kreeg ik ook nog 5 gele bed-springs binnen om onder mijn heatbed te plaatsen. Zijn die nog wel noodzakelijk nu ik een bltouch gebruik? Kan ik niet beter iets zoals deze
https://a.aliexpress.com/_BSVwua solid spacers plaatsen? Wat voegen die nieuwe springs nu nog toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Rincewind schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:25:
Ik heb nu de bltouch werkend en afgesteld. Vandaag kreeg ik ook nog 5 gele bed-springs binnen om onder mijn heatbed te plaatsen. Zijn die nog wel noodzakelijk nu ik een bltouch gebruik? Kan ik niet beter iets zoals deze
https://a.aliexpress.com/_BSVwua solid spacers plaatsen? Wat voegen die nieuwe springs nu nog toe?
De gele veren zijn veel stugger maar ook!! hoger dan de originele, dus eerst je stop op de juiste plek zetten. Of is dat met een bltouch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Zoals al vaker aangehaald in dit topic; BLTouch is geen vervanger voor het levelen van je bed! Een BLTouch zorgt ervoor dat oneffenheden in je bed oppervlak gecorrigeerd worden.

De gele springs zijn zeker een vooruitgang; de standaard springs zijn eigenlijk te zwak waardoor ze niet heel stabiel zijn en daardoor "zomaar" je bed scheef kunnen zetten zeg maar. De gele bed springs zorgen ervoor dat je minder vaak je bed hoeft te levelen over het algemeen.

edit: solid spacers heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me niet handig; hoe kan je daarmee je bed nog levelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 11-08-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 10:55
Soepstengel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

edit: solid spacers heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me niet handig; hoe kan je daarmee je bed nog levelen?
Het idee van solid spacers is dat het bed altijd level is omdat de constructie level is. Je brug moet dan goed level staan afgesteld ipv je bed op de brug te levelen, opzich geen slechte idee. De Z correctie tov je bed kan je met je Z stop en offset goed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Tadango schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Het idee van solid spacers is dat het bed altijd level is omdat de constructie level is. Je brug moet dan goed level staan afgesteld ipv je bed op de brug te levelen, opzich geen slechte idee. De Z correctie tov je bed kan je met je Z stop en offset goed krijgen.
Geen slecht idee inderdaad, maar lijkt me nogal een gehannes om voor elkaar te krijgen. Als je het gaat doen ben ik benieuwd wat het resultaat is tho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 10:55
Het grote voordeel is dat je bed stabieler is. Op die veren staat het bed te schudden en trillen bij snelle bewegingen. Dat zie je iets terug in ghosting edg. Met vaste spacers is dat zo goed als weg. En ja, het kost een stuk meer moeite om goed te krijgen maar hoeft maar 1 keer.

[ Voor 3% gewijzigd door Tadango op 11-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Soepstengel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

"Solid" spacers heb je ook in silicone. Die heb ik. Bed is praktisch niet meer te bewegen en dat is erg prettig in combinatie met een BLTouch.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb de versie zonder 2e motor.
Geen zin om die synch bij te houden of dergelijk en geloof meer in mechanische overbrenging.
Ben nu mijn lack behuizing aan het printen en daarna ga ik hem installeren:)
Dat is waar is.
Heeft de motor genoeg power om twee z as aan te sturen. De Ender 5 heeft wel 2 motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Dat is waar is.
Heeft de motor genoeg power om twee z as aan te sturen. De Ender 5 heeft wel 2 motoren.
Wat ik terug kan vinden van gerenommeerde bedrijven die een set ook verkopen en daar dan de yt test en assembly videos is dit geen probleem...
Iet veel kracht ook nodig he voor een in essentie wormwiel overbrenging;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

kan je die solid spacers ook gebruiken zonder BLTouch?
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Vond het gek trouwens dat geen solid spacer upgrade op thingyverse staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ben voorzichtig optimistisch, zat eens over andere veer na te denken en omdat ik net 4 gele veren gemonteerd had had ik 4 originele veren over. Dus de veer uit de extruder vervangen voor 1 van het bed. De grote rol pla heeft dik 4 uur in de oven liggen zweten en ondertussen met een restant Groot heavy metal geprint. Yeah die kwam er helemaal uit. Nu weer de Groot aan het afdrukken met de rol die in de oven gelegen heeft. Het is wel frustratie als zo'n ding een eigen leven gaat leiden zeg :+

Wijze les, pla niet op 60 graden in de oven verhitten, Groot kwam tot aan de kin, omdat er een zwakkere veer in zit en het pla aan zijkant rol gekleeft zat stopte het printen. Deze keer echter kon ik de pla makkelijk uit de tube verwijderen. Dus de andere veren waren wel degelijk te zwaar voor de metalen extruder, de plastic versie is dan toch anders.

goed pla toevoer is weer gestopt, denk dat ik de rol pla gesloopt heb door het in de oven te doen. Leer moment dus en niet weer op 60 graden. Dat word nieuwe rol pla bestellen twijfel alleen welk merk.

[ Voor 36% gewijzigd door mutsje op 11-08-2020 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Ooops :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6TH1HDqD5snLqilP9pBj8DF6bI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m46wTKdbjekDlUkYOTt64IWB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanwaar de 2.0 ipv de 1.2?
Denk je aan ome douane;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:47:
Denk je aan ome douane;)
Zit er veel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoofdzakelijk 20 om 35 euro voor extra z motor aansturing, onboard eeprom en sensorless homing zo te zien.
Oja, als de douane lief gaat doen dan, anders wordt het factor 2+...
Het is de nieuwste maar persoonlijk vind ik het niet echt een upgrade tov de 1.2 (als je die al hebt). Wat minder bang for buck zegmaar.
Zal prima functioneren hoor, dat spul van BTT zit wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Denk je aan ome douane;)
Las en zag toch overal dat dit toch wel verbeteringen had, dus waarom niet. En betreft de doane: you win some, you lose some ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Sircuri schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Zet je oven eens op 60 graden en leg je filament daar maar eens enkele uren in. Wellicht is je filament vanwege het weer te vochtig? Was die regenboog filament nieuw in verpakking?
Dat zal ik morgen even doen. Wellicht dat het filament zachter is geworden door de luchtvochtigheid. Ik heb het regenboog filament 1 dag later uitgepakt dan die andere twee, dus daar zat geen verschil in.
Ik heb zojuist wel net weer m'n eerst succesvolle print afgerond die tot nu toe al 10 keer was gefaald. Met dit andere filament (waar het messing tandwiel een stuk minder in vreet) en ik heb m'n glas plate een kwart slag gedraaid. Ik heb het idee dat de plaat een lichte U-vorm had gekregen (wellicht doordat er maar 2 klemmetjes op zitten?) Kwart slag gedraaid. Klemmetjes op dezelfde plek (dus wel verplaatst tov de glass plate. En voila. Direct een perfecte print zoals de eerste prints ook waren gegaan. Ik zal het in de gaten blijven houden of de glas plate na verloop van tijd wat gaat buigen.
Ik ben weer blij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@theHoff ik heb de pla verkloot met 60. Las later op website je oven tot 50 stoken daarna pas pla erin doen. Heb maar nieuwe rol besteld. Printen gaat goed geen rare slips meer etc maar pla hangt nu het en der vast aan de rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

DRuw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:57:
Hoofdzakelijk 20 om 35 euro voor extra z motor aansturing, onboard eeprom en sensorless homing zo te zien.
Het is de nieuwste maar persoonlijk vind ik het niet echt een upgrade tov de 1.2 (als je die al hebt). Wat minder bang for buck zegmaar.
De mosfet(s) zijn ook wat zwaarder uitgevoerd, en er zou wat betere warmte afvoer zijn van de steppers dacht ik.

Ik had de indruk dat ze wel echt de problemen van de 1.2 hebben aangepakt, dus heb ook de 2.0 besteld. Heb ook getwijfeld, want er is wel wat prijsverschil inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Harrie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

De mosfet(s) zijn ook wat zwaarder uitgevoerd, en er zou wat betere warmte afvoer zijn van de steppers dacht ik.

Ik had de indruk dat ze wel echt de problemen van de 1.2 hebben aangepakt, dus heb ook de 2.0 besteld. Heb ook getwijfeld, want er is wel wat prijsverschil inderdaad.
Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? Want via Ali kan je last hebben van extra douanekosten (als het vanuit buiten EU wordt verzonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

RensVerlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:41:
[...]

Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? Want via Ali kan je last hebben van extra douanekosten (als het vanuit buiten EU wordt verzonden)
Ik heb hem op Aliexpress besteld, zelfde link als je laatst postte. Was redelijk snel hier. Heb geen bijkomende kosten gehad, woon in België.

21 juni besteld, 11 juli in huis.

Maar je kan hem ook bij Aliexpress laten versturen vanuit Tsjechië, dan heb je dat probleem niet. Heb je hem ook op 7 dagen.
Toen ik bestelde waren die echter niet meer op voorraad. Maar nu wel lijkt het. hmm, toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
DRuw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:57:
En zekerheid dat er 512kb rom op zit inplaats van "waarschijnlijk". Het is nooit officieel bevestigd dat de SKR 1.2 512kb rom heeft, maar iedereen flasht hem wel met die gedachte. Zo nu en dan komt er een issue voorbij op Github waar ze daar toch weer naar gaan kijken (bijvoorbeeld: https://github.com/Marlin...50#issuecomment-669961234).

Douane zou ik me niet zo'n zorgen om maken; heb al meerdere onderdelen besteld die boven de 22 euro uit komen en het lijkt erop dat ze allemaal goed op de hoogte zijn van de regels want ze zetten gewoon op het pakketje dat het < 20 euro waard is. Ze kunnen het natuurlijk open maken en checken, maar die kans is volgens mij wel heel erg klein.

[ Voor 3% gewijzigd door Soepstengel op 11-08-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb de BTT SKR mini 2.0 besteld voor mij Ender 3 v2. Deze moet werken volgens de fabrikant.
Heb gelezen dat er veel klachten zijn met de mainbord.
Ik ga niet wachten op Creality op garantie. Het gaat erg moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 22:55
Denk je aan ome douane;)
Proberen een winkel te vinden die verzend vanaf een Europees land (Tjechië, frankrijk, spanje b.v.) dan heb je geen douane kosten. Soms is levertijd dan ook korter. Pas filament besteld, toevallig binnen paar dagen bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb het bij Amazon gekocht. Is wel duurder maar daar weet je van dat er geen kosten bij komen en komt vandaag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Ik zou deze niet bestellen, aangezien deze ook 3d geprint zijn. kijk even op thingiverse voor deze onderdelen adviseer ik.

Zelf heb ik nu sinds een week Mainboard 1.1.5 op mijn ender 3 liggen samen met het Creality glazen bed. Man wat print dat geweldig. Ik moet nu alleen nog het bed gaan aanpassen zodat ik ook fixed blocks er onder heb liggen.
Nu alleen nog de pin29 mod gaan uitvoeren voor de filament runout sensor.
Hiervoor ben ik een PCB(tje) aan het maken (vergelijkbaar aan de pin27 breakout) waar je voor de filament runout sensor de 5v en gnd kunt afsnoepen maar ook de plaats hebt voor de BLTouch Pin27 board.

[ Voor 30% gewijzigd door eagle00789 op 12-08-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
mutsje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:29:
@theHoff ik heb de pla verkloot met 60. Las later op website je oven tot 50 stoken daarna pas pla erin doen. Heb maar nieuwe rol besteld. Printen gaat goed geen rare slips meer etc maar pla hangt nu het en der vast aan de rol.
Ik heb 'm met de oven thermometer erin gegooid en gezorgd dat hij niet boven de 60 kwam. Was inderdaad bang om de rol te verpesten ermee. Maar op exact 60 lijkt het goed te zijn gegaan.
Zal vanmiddag een zak rijst kopen en een luchtdichte bak om het vanaf nu te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:53
Misschien weten jullie het beter.

Het gaat om het printen van PETG.

Ik heb een TriangleLabs E3DV6 clone all-metal. Klik met een koperen heatblock klik.

PETG krijg ik non stop jams en mijn koeler die ik gebruik is MC002692 AXIAL FAN Klik met een Petsfang klik.

Ook al gebruik ik de versie met een PTFE liner er in, met een 0.4mm nozzle krijg ik nonstop jamms, met een 0.5 ook alleen de enige die een beetje fatsoenlijk print is de 0.6 nozzle. Hebben jullie een idee waar het aan kan komen te liggen. Ik zit op het punt om een originele te kopen, maar 0.4mm nozzle jammed bijna direct, enig idee wat het nog meer kan zijn. Snelheid voor het printen maakt mij niet echt uit, maar het printen met een 0.4mm nozzle levert veel meer detail en mooiere prints op ook al blijft mijn layer height 0.2mm. PETG is gedroogd en kan printen in de range van 230 tot 250, boven de 250 wordt het heel lelijk en 235 is goed en ook redelijk goed zonder koeling. Ik ga straks weer een bootje printen want bij de 4 pootjes voor het dakje krijg ik toch weer onder extrusie en geen idee wat het kan zijn.

Als er dan toch een originele koop, dan lijkt het me handig om niet de sensoren en cartridges te vervangen. Die moeten als het goed zijn normaal functioneren?
https://www.123-3d.nl/E3D...-175-MO-i1020-t13150.html

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 12-08-2020 11:48 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Daniel. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:40:
Misschien weten jullie het beter.

Het gaat om het printen van PETG.

Ik heb een TriangleLabs E3DV6 clone all-metal. Klik met een koperen heatblock klik.

PETG krijg ik non stop jams en mijn koeler die ik gebruik is MC002692 AXIAL FAN Klik met een Petsfang klik.

Ook al gebruik ik de versie met een PTFE liner er in, met een 0.4mm nozzle krijg ik nonstop jamms, met een 0.5 ook alleen de enige die een beetje fatsoenlijk print is de 0.6 nozzle. Hebben jullie een idee waar het aan kan komen te liggen. Ik zit op het punt om een originele te kopen, maar 0.4mm nozzle jammed bijna direct, enig idee wat het nog meer kan zijn. Snelheid voor het printen maakt mij niet echt uit, maar het printen met een 0.4mm nozzle levert veel meer detail en mooiere prints op ook al blijft mijn layer height 0.2mm. PETG is gedroogd en kan printen in de range van 230 tot 250, boven de 250 wordt het heel lelijk en 235 is goed en ook redelijk goed zonder koeling. Ik ga straks weer een bootje printen want bij de 4 pootjes voor het dakje krijg ik toch weer onder extrusie en geen idee wat het kan zijn.

Als er dan toch een originele koop, dan lijkt het me handig om niet de sensoren en cartridges te vervangen. Die moeten als het goed zijn normaal functioneren?
https://www.123-3d.nl/E3D...-175-MO-i1020-t13150.html
Je zoekt het ook weer, zoals de meeste gebruikers, op de verkeerde plek, het is gewoon een bedienings/instel fout, clone of origineel maakt geen verschil, PETG is even iets ander als PLA, zet de retraction op max 4.5mm retraction sneheid 25mm/sec, langzamer printen 40/50 mm/sec, geen part-cooling gebruiken of max 50%, combing uit, ik zelf gebruik het gewoon met de PTFE liner en 245graden (temp. kan per fabrikaat verschillend zijn natuurlijk).
Hier ook nog een filmpje die het bevestigd.
YouTube: E3D Clones for less than $5?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Hardy8 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Je zoekt het ook weer, zoals de meeste gebruikers, op de verkeerde plek, het is gewoon een bedienings/instel fout, clone of origineel maakt geen verschil, PETG is even iets ander als PLA, zet de retraction op max 4.5mm retraction sneheid 25mm/sec, langzamer printen 40/50 mm/sec, geen part-cooling gebruiken of max 50%, combing uit, ik zelf gebruik het gewoon met de PTFE liner en 245graden (temp. kan per fabrikaat verschillend zijn natuurlijk).
Hier ook nog een filmpje die het bevestigd.
YouTube: E3D Clones for less than $5?!
Ik gebruik geen part-cooling fan, snelheid op 30mm, retraction niet te hoog want all-metal, doe hem op 1.6.mm maar altijd jams. Ook bij het extruden zonder printen jams met de 0.4mm nozzle.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 12-08-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Ik gebruik geen part-cooling fan, snelheid op 30mm, retraction niet te hoog want all-metal, doe hem op 1.6.mm maar altijd jams. Ook bij het extruden zonder printen jams met de 0.4mm nozzle.
Ben nu wel weer de Direct Drive upgrade aan het printen, de houder voor de motor was stuk gegaan. Gelukkig lukt dat met de 0.6mm nozzle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb_QUE8ocOlEjoUp7jP8C9_jBaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9oHi7gdRM5FFTmPNtT2Phwa.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de geinteresseerde. Het is een aangepaste versie door mijzelf ;) die i.c.m. de mod van ProperPrinting werkt. Waardoor ik de Quick tool combineer met de Petsfang Titan DD.

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel. op 12-08-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Daniel. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Retraction lijkt mij wel wat te weinig, en de met all-metal heb ik geen ervaring, maar ben ik ook geen voorstander van zolang ik geen speciaal materiaal ga gebruiken, je gaat in ieder geval jou probleem niet oplossen door een originele aan te schaffen. Ik zelf gebruik nog een veel goedkoper (2x)clone, destijds +/- €4,- en werken perfect op mijn beide diy printers.

[ Voor 9% gewijzigd door Hardy8 op 12-08-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Daniel. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:30:
[...]
Ben nu wel weer de Direct Drive upgrade aan het printen, de houder voor de motor was stuk gegaan. Gelukkig lukt dat met de 0.6mm nozzle.
Direct drive is natuurlijk weer een ander verhaal, geen ervaring mee, helaas, maar ook dan hotend zelf zal geen verschil maken, wel de retraction afstand, die kan zoveel ik weet bij PETG bijna op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Hardy8 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Direct drive is natuurlijk weer een ander verhaal, geen ervaring mee, helaas, maar ook dan hotend zelf zal geen verschil maken, wel de retraction afstand, die kan zoveel ik weet bij PETG bijna op 0.
Ik ben nu de kap aan het printen met de 0.6nozzle en straks weer in elkaar zetten en dan weer een 0.4nozzle gebruiken. Kijken wat het dan doet. Retraction een keer op 0 zetten kan ik ook proberen. Maar met een makkelijke extrude zou het ook gewoon moeten werken en daar liep die ook al vast.

code:
1
2
3
M83
G1 F200
G1 E100

Hier jammed die al vaak. Straks maar proberen. Kapje duurt nu 3 uur, straks meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Hm. Veren onder mijn bed vervangen en vervolgens wil ik het bed levellen en de z-offset weer corrigeren. Dus auto- home en vervolgens met de z-as de nozzle goed omlaag brengen. Dus ik ga na de auto-home naar move Axis -> move Z -> move 0.1. Als ik nu -0.1 beweeg gaat de kop 1cm naar beneden! WTF? Het volgende increment van 0.01 is wel goed! Dit gebeurt iedere keer na de auto home. Ik krijg op deze manier niets goed afgesteld. Iemand enig idee? Wat doe ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De marlin firmware is die ook zo te downloaden? Of moet je dat elke keer weer zelf met PlatformIO aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Evertt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:39:
De marlin firmware is die ook zo te downloaden? Of moet je dat elke keer weer zelf met PlatformIO aan de gang?
Altijd compilen met de juiste instellingen. Die is bij iedereen anders. Een kant en klare kan je wel downloaden, maar die moet iemand dan gecompiled hebben voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Teaching Tech heeft hier een mooie video voor, zodat je dit kunt opzetten op je lokale pc zodat je altijd alleen maar hoeft te syncen, builden en uploaden en dan heb je je firmware bijgewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rincewind schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:31:
Hm. Veren onder mijn bed vervangen en vervolgens wil ik het bed levellen en de z-offset weer corrigeren. Dus auto- home en vervolgens met de z-as de nozzle goed omlaag brengen. Dus ik ga na de auto-home naar move Axis -> move Z -> move 0.1. Als ik nu -0.1 beweeg gaat de kop 1cm naar beneden! WTF? Het volgende increment van 0.01 is wel goed! Dit gebeurt iedere keer na de auto home. Ik krijg op deze manier niets goed afgesteld. Iemand enig idee? Wat doe ik hier fout?
Je doet niks fout. De Z-as wordt niet visueel gecorrigeerd na een auto-home op het LCD scherm. Zodra je hem op 0.1 of -0.1 zet, zal hij dus daarwerkelijk naar 0.1 mm gaan. Aangezien je nozzle op 10.0 staat standaard na een auto-home.

Na een auto-home gaat de nozzle altijd 10mm omhoog, maar wordt dat niet weergegeven op het scherm. Foutje in de firmware.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Stelt niet veel voor hoor en de beschrijving van Marlin zelf is ook goed!

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Rincewind schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:31:
Je kan proberen je eindstop te verhogen. Heb je ook nooit kans dat de nozzel de bed raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Evertt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Je kan proberen je eindstop te verhogen. Heb je ook nooit kans dat de nozzel de bed raakt.
huh? Een eindstop moet altijd lager liggen, anders kan de nozzle nooit je bed bereiken en dus iets printen. Of begrijp ik niet wat je zegt?

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
Soms komt het voor dat de eind stop wat hoger moet. Omdat de bed wat hoger ligt omdat bij mij de sterke veren wat hoger waren dan de standaard.
Pagina: 1 ... 63 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie