Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-07-2023
Sircuri schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Je print ook alles zonder support zie ik. Die losse steuntjes kun je goed zien dat je probeert om layers in het luchtledige te printen. Dat gaat sowieso niet lukken.

Ik kan het even niet rijmen. Je zegt dat je al 7 maanden probleemloos print en dat het nu ineens fout gaat? (oh nee, ik haal posts van verschillende mensen door elkaar zie ik.) Het lijkt erop dat je helemaal terug naar de basis moet.
  • Frames helemaal nalopen. Zit alles recht? Wiebelt het frame niet als deze op tafel staat?
  • Zitten beide belts goed strak?
  • Als je de belts losmaakt van de geleiders, kun je de geleiders dan geheel vrij bewegen over het profiel of heb je het gevoel dat er bobbels in het profiel zitten (wieltjes niet rond? Wieltjes te strak gedraaid?)
  • De wieltjes van de X-as in de verticale richting goed aangedraaid? Je gaf aan dat de X-as iets naar rechts naar beneden hangt? Dit kun je vaak oplossen door de wieltjes strakker te draaien. Zorg wel dat alles nog steeds vrij kan bewegen. Dus maak de Z-as los en probeer de X-As omhoog en omlaag te bewegen. Dat moet soepel gaan.
  • Glasplaat lijm je overiges niet vast! Daar heb je 4 klemmen voor nodig.
  • Hoeveel heb je met de cura instellingen gespeeld? Layer height? Print speed eens verlagen?
  • Heb je alle 4 de stappenmotoren gecalibreed? Dus ook de extrusion?
  • ehm.....
Daarnaast worden modellen op bijvoorbeeld Thingiverse niet altijd in de goede richting aangeleverd. Het kan dus heel goed zijn dat je een model moet roteren in Cura om hem goed te krijgen. Ik probeer een model altijd zo op een logische manier te draaien, dat ik zo min mogelijk support nodig heb. Daarnaast heb ik een overhang test gedaan en weet ik dat ik een overhang kan printen van +- 60 graden zonder support.
Maar zonder iets om tegenaan te printen, zal je toch altijd support nodig hebben.

Had je een 3DBenchy wel eens geprint?
ik heb gister de de banden weer opnieuw aangetrokken, zat een heel klein beetje speling in nu.
Ik heb de blokhaak weer op de koppelingen gezet, dat zit nog steeds hetzelfde, maar als het moet zal ik hem nog een keer uit elkaar halen en in elkaar zetten, na 5x weet ik wel ongeveer hoe dat moet...

ook heb ik de veren van het printbed vervangen voor die gele veren, staat nu wat stabieler.
De glasplaat die ik had besteld is helaas te klein, dus die past niet goed, dus daar moet ik een andere voor bestellen.

Ik heb alleen de extruder opnieuw ingesteld van 92 naar 350 na een tip van een andere tweaker, nadat ik na 30x bed levelen nog steeds geen print kreeg...
Verder heb ik niets ge kalibreert
wel heb ik de extruder vervangen omdat die vanaf fabriek steeds slipte of vast liep, afhankelijk van de instelling.

ik heb alleen nog de XYZ Kubus, het test kruis, een pi camera behuizing, de testcat van ender zelf en dan twee keer een poging tot een octoprint behuizing geprint.

De camera behuizing en octoprint behuizing heb ik een op een gekopieerd, maar begrijp dat dat eigenlijk niet zo werkt.
Verder ben ik in de twee a drie maanden nog niet gekomen helaas....

Of ik die iets verkeerd als beginner, was al opzoek gegaan naar een training oid, of het is toch iets TE ingewikkeld voor mij, en de Ender 3 is toch een wat te ingewikkelde beginners machine wat ik al eerder begreep hier...

Morgen zal ik nog eens in de software wat proberen aan te passen, en kijken of ik toch met de glasplaat aan de gang kan, het is immers toch geen weer om buiten te zijn.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
kmichael schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:08:
@dzjr
[YouTube: 3D Printer Extruder Calibration]
Watch and learn.

Ik kalibreer de flow van cura met 2 wallz en de instellingen op 0.4mm per lijn, en niet op 0.44 per lijn.

Aan de foto's te zien heb je layer shifts, zitten je belts wel strak ?
het kan vele oorzaken hebben...
Alles in ieder geval goed na lopen!

Die gele stekker tussen je voeding en je moederbord, wordt die niet gloeiend heet tijdens het printen ?
Dank voor de link, heb inmiddels het frame en de riemen nagelopen, dat is nog steeds hetzelfde als de vorige keer, maar als je adviseert om hem uit elkaar te halen doe ik dat nog een keer, heb er na 5x wel ervaring mee.
De steker zal ik morgen eens met de thermocamera bekijken, en anders hard solderen.

ik zal mij eens in de bovengenoemde termen verdiepen, hoop dat het filmpje duidelijker zal worden.

wie weet dat ik ooit een keer een juiste print krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

dzjr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:18:
[...]

Ik heb alleen de extruder opnieuw ingesteld van 92 naar 350 na een tip van een andere tweaker, nadat ik na 30x bed levelen nog steeds geen print kreeg...
Dit is wel een hele extreme afwijking t.o.v. de fabrieksinstellingen. Af fabriek staat deze inderdaad op 93. Ik heb hem nu gecallibreerd op ongeveer 98 komma nog wat.. 350 is niet gezond.

Als ik alles bij elkaar zo lees, lijkt het er mij ook op dat je veel te veel dingen tegelijk aan het aanpassen bent. Je hebt al veren vervangen. Een glasbed besteld wat niet eens past.
Heeft je STOCK printer uberhaupt al een fatsoenlijke print opgeleverd? De test prints op het SD kaartje. Doen die het wel? Het hondje bijvoorbeeld? Die kwam er bij mij direct strak uit. En dan had ik nog helemaal NIETS aangepast aan de printer.

Die veren kunnen natuurlijk geen kwaad nu, maar ik zou echt je EEPROM een reset geven naar de factory instellingen en echt letterlijk van voor af aan opnieuw beginnen.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar anders kan misschien iemand eens meekijken met wat je aan het doen bent. 3 maanden verder en nog niet veel opgeschoten is natuurlijk erg zonde. En 3D printen is echt cool!! Het is inderdaad geen printer die je kan gebruiken zonder helemaal niets te moeten controleren. Dan zit je in een veel hogere prijsklasse. Dus ja, het printen is leuk, maar het correct configureren van de printer zelf zal ook een onderdeel van je hobby moeten worden c.q. zijn.

In welke provincie woon je?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
@dzjr ) loop ook de bouten na onder de printer die fabriek hebben vast gemaakt. Bij zaten ze niet echt vast.

Je kan eventueel ook op yt zoeken naar Ender 3 tips. Er bestaat ook een Ender 3 Facebook groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 11:57
Sircuri schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 00:15:
[...]
3D printen is echt cool!! Het is inderdaad geen printer die je kan gebruiken zonder helemaal niets te moeten controleren. Dan zit je in een veel hogere prijsklasse. Dus ja, het printen is leuk, maar het correct configureren van de printer zelf zal ook een onderdeel van je hobby moeten worden c.q. zijn.

Ook in de hogere prijsklasse hebben ze dezelfde problemen hoor ;) , alleen de aftersales is daar veel beter en je moet je ook meer aan het door de fabrikant aanbevolen materiaal houden.
Dat smelten van plastik blijft een toch beetje onvoorspelbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Hardy8 op 08-08-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een vraag voor degene die op een GFK plaat printen....
doen jullie nog iets aan het oppervlak?
ik moet zeggen dat hij bij mij niet lekker blijft plakken.
Ik start nu een print van 6 uur en mijn brimlaag bleef totaal niet plakken.
Ik zet nu initial layer op 100% ipv mijn gecalibreerde 93% en dat gaat wat beter maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik heb er voor de rest niets aan gedaan, ook niet licht opgeschuurd of dergelijke.
N.a.v. voorgaande print heb ik mijn Z offset al iets verder naar beneden gedaan (0.05 maar) in de hoop dat dat iets zou brengen maar niet echt....
Tips zijn welkom!

Edit: print gestopt.
ik denk dat mn Z sowieso te laag staat want ik krijg nu blobs die volgens mij door een te lage nozzle staan.
Ook trekt hij een streep over het geprinte deel als hij ergens anders heen gaat dus het stukje omhoog is niet genoeg om los te komen van de print.
Hij blijft in korte hoeken totaal niet plakken, eerst de brim en vervolgens de rest van de print ook niet lang daarna...
Iemand met een idee hoe ik dit het beste kan aanvliegen?
mijn ervaring met GFK is beperkt.... maar om het nu op te geven terwijl jullie wel goede ervaringen hebben....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wg2VV5_2fN_Zpigg-uaYWTzn70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2aNoiytaPozbH7GAxyOebJd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL4nXdzQdzN26YAb2Lc6mfQZgj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oy9mkvzRkUoB5k8Ze6vXxwA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-PVo6Kit57JnU0F_dw6t8-XM6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTSPRN7BHkvrpYYJR2yzG2li.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m1ztu8Iy-HuulsYcIwaJDl9U08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkD933MIquGkVpFQEZ7Y0faw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 69% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 09:47 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 10:58
@DRuw Ik switch tussen mij spiegel en GFK platen zonder problemen en hoef de offset niet aan te passen.
(Ik gebruik een 3DTouch dus ik heb ook geen last van het verschil in dikte van de plaat.)

Ook heb ik de GFK platen nooit opgeschuurd ofzo. Gewoon erop gelegd en printen maar. En dan zitten de prints gewoon muurvast tijdens het printen. En als de print klaar is en de plaat is afgekoeld, kan ik het er gemakkelijk afpakken.
Ik print in PLA en in beide gevallen met een bed temperatuur van 50 graden (En voor de volledigheid, mijn hot end temp is dan 205)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-06 16:04
@DRuw
Wat ik heb begrepen is dat je de plaat dof moet maken met een heel fijn schuurpapiertje.
Als het wit is is het goed...
Ik gebruik P600 schuurpapier.

Ik heb dat braaf gedaan.
Firstlayer print ik tussen de 10 en 20 mm/s vaker 20 dan 10.

Alles brim loos

Stuur mij jou print file eens dan probeer ik een stukje te printen...

[ Voor 14% gewijzigd door kmichael op 08-08-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thnx guys,
dit is het ding waar ik mee aan het werk ben.
Ik heb hem even als work in progress op thingi gezet:)
https://www.thingiverse.com/thing:4564458
@kmichael @TravockMD Wel apart dat jullie dus beiden compleet een andere voorbewerking hebben...
Opschuren lijkt me an sich logisch al doe je dat bij een spiegel ook niet (maar doe je weer andere troep op natuurlijk...)
Ik heb ook een bltouch maar check mijn offset nog wel periodiek:) just to be sure

[ Voor 49% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:13:
(maar doe je weer andere troep op natuurlijk...)
Even voor de duidelijkheid, ik doe ook niets met de spiegel hoor. :)
Af en toe het stof eraf vegen als ik een tijdje niets heb geprint en het stof heeft staan te vangen. En mochten er teveel vette vingers op staan, dan maak ik hem schoon met een simpel doekje en wat IPA.

Edit: ik heb overigens dezelfde setup in gebruik op 2 Ender 3 printers, dus het is niet een uitzondering in mijn ogen.

[ Voor 12% gewijzigd door TravockMD op 08-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:13:
Thnx guys,
dit is het ding waar ik mee aan het werk ben.
Ik heb hem even als work in progress op thingi gezet:)
https://www.thingiverse.com/thing:4564458
@kmichael @TravockMD Wel apart dat jullie dus beiden compleet een andere voorbewerking hebben...
Opschuren lijkt me an sich logisch al doe je dat bij een spiegel ook niet (maar doe je weer andere troep op natuurlijk...)
Ik heb ook een bltouch maar check mijn offset nog wel periodiek:) just to be sure
Ik print de file nu, wanneer gaat het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laag 1, vooral in het puntje bovenin maar de brim uberhaubt wil niet lekker blijven zitten.
Bij laag 2 is 1 dermate warped day de nozzle hem en keer meeneemt.
Als ik naar oppervlak genoeg heb zit het wel maar kruipen de hoeken omhoog dus gewoon te weinig adhesie..

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog 96% gedenatureerde alcohol.
Zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw
Oke ik print tot en met laag 3
Ik heb 99.9% alcohol ik kreeg een waasje

[ Voor 34% gewijzigd door kmichael op 08-08-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
@DRuw Als ik je 4 fotos bekijk, dan lijkt het in mijn ogen dat de brim wel erg dun is. Dat zou betekenen dat de nozzle echt te laag staat en het filament opzij wordt gedrukt tijdens het printen.
En als ik dat afzet tegen de rest van de print, lijkt dat te worden bevestigd aangezien de lijntjes die je legt, het filament naar de zijkant geduwd lijkt te worden waardoor er van die soort van omhoog staande strepen/randjes komen naast "het pad".

-Brim lijkt hier en daar wel transparant, en dus te dun, en dus de nozzle te dichtbij het printbed.
-en hierdoor ontstaan die opstaande randen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjEt3i8tmzBH6gW7UwAaJbSieTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDG8M70tKFAKga2wOUI4aLru.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door TravockMD op 08-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik denk dat m'n z offset te laag stond maar ik heb hem ook hoger geprobeerd met iets meer flow en dat vond hij ook niet leuk... Die heb ik eerder moeten stoppen want trok net na de brim al los.
Die bron is bij mij een paar lagen breed (zal zo even kijken hoeveel) maar dit soort modellen zou toch prima zonder brim moeten kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:38:
Ja ik denk dat m'n z offset te laag stond maar ik heb hem ook hoger geprobeerd met iets meer flow en dat vond hij ook niet leuk... Die heb ik eerder moeten stoppen want trok net na de brim al los.
Die bron is bij mij een paar lagen breed (zal zo even kijken hoeveel) maar dit soort modellen zou toch prima zonder brim moeten kunnen...
Ik zie niet in waarom er meer flow nodig zou zijn, de hoeveelheid filament lijkt me voldoende. En ja, dit is een model wat ik zeker zonder brim durf te printen, mits de eerste laag niet met 100mm/s neergelegd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerste laag doe ik met 20....
Wat zal ik proberen?
Ik moet sowieso de plaat schoonmaken.
Dat kan met Dreft of de 96% alcohol die ik heb.
Ik kan nog isopropanol of dergelijke halen zo maar waar koop ik dat?? Kruitvat, ah, Etos in de buurt maar verder dan 96% kom ik niet zo te zien....
En dan... Schuren of niet....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Mij print mislukt steeds.

Ik heb ontdekt waarom mij hele z as is scheef.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzxqInlOVX_OIRBDfGt2DjP8N3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly650wSDwyufEdCMMoWUOuqO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91epR_NyHduKRgg_Dqmws0ruqzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnM10HUYQ1xcFdfzwNr8ASm2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NfjMSFTAGgLAw2H1NoWO8TBU7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIxGLxxslqVTQ8EHp61zQaSK.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw

Afwassen met afwasmiddel, even goed maar kort in alle richtingen schuren met P600 afblazen en gaan!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GiUakJ4dM0EN6u1lEzEnylIsP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCHv6mxMf5S0B2LxE4u95IUs.jpg?f=fotoalbum_large
1e laag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJf7OdvVsockG-87UlkHdsNd4kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW02ijbPyCCVrPuFwvIcvJf9.jpg?f=fotoalbum_large
3 lagen

PETG van Real
Bed @ 80c
Nozzle @ 270c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:55:
@DRuw

Afwassen met afwasmiddel, even goed maar kort in alle richtingen schuren met P600 afblazen en gaan!!

[Afbeelding]
1e laag

[Afbeelding]
3 lagen

PETG van Real
Bed @ 80c
Nozzle @ 270c
Nice!
Ik wilde dus eerst de enclosure af hebben voordat ik met PETG ging experimenteren:)
Ik heb een paar plaatjes gfk dus zal er eentje licht opschuren met p600 (heb ik ook nog liggen).
Ben benieuwd, ga nu ff testen nu het nog geen 200 graden op m'n zolder is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Evertt schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:54:
Mij print mislukt steeds.

Ik heb ontdekt waarom mij hele z as is scheef.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit normaal?
Niet normaal, je hebt het ondekt... maar wat precies heb je ontdekt?

Je moet je hotendbalk recht zetten tijdens het monteren, bijvoorbeeld gelijk met je boven balk of meten links en rechts op de voetenbalk, zolang je die hotendbalk maar niet recht op je bed zet want dan ben je verkeerd aan het afstellen, daarna level je je bed naar de hotendbalk.
Ik heb geen idee hoe alles heet.

[ Voor 8% gewijzigd door kmichael op 08-08-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw
Je kan wel printen met PETG zonder enclosure, je moet alleen even opletten dat je geen tocht over je printer krijgt tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu blijft hij wel zitten zo te zien:):):)
Dreft erover, licht opgeschuurd en opnieuw de z offset ingesteld.
-2.2 ipv -2.3 nu.
Bed is niet helemaal level volgens mij maar genoeg dat de abl oplost.
Zal de 1.5mm dikke plaat eens preppen vanmiddag want heb totaal 8 hoeken te printen (=2 dagen).
Heb m'n gfk nu met de clips op het bed en waarschijnlijk is de gfk met 1mm net te dun.
Mijn glasplaat was tot op de 0.05mm recht maar deze zekers niet...
Ik ben benieuwd na 6 uur straks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgcBGYp5LgMsD1gWY5Md6GNJFFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IhXX1zLD0SZVoPLKdw5rbAF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egXWaMZpERN8tA3Kqsy2-pkH8B4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ln3LeklQGhwLfRmJJZiFQy3t.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw
Mooi dat het nu pakt.
Dat afwassen doe.ik.na genoeg niet.
De dunne plaat heb ik op een spiegel geplakt om deze rechter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:58:
@DRuw
Mooi dat het nu pakt.
Dat afwassen doe.ik.na genoeg niet.
De dunne plaat heb ik op een spiegel geplakt om deze rechter te maken.
Dat is ook wel een idee.. wat voor lijm gebruik je daarvoor? IKEA spiegeltje gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@DRuw
Ja Ikea spiegel.
Ik weet het niet meer precies welke lijm.ik.heb gebruikt, ik had dacht ik nog een spuitbus lijm staan van Bizon.
Goed schoonmaken aanbrengen zoals op de bus staat. 1 nacht met de GFK plaat naar beneden en met veel gewicht er op de achterzijde van de spiegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmichael schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:08:
@DRuw
Ja Ikea spiegel.
Ik weet het niet meer precies welke lijm.ik.heb gebruikt, ik had dacht ik nog een spuitbus lijm staan van Bizon.
Goed schoonmaken aanbrengen zoals op de bus staat. 1 nacht met de GFK plaat naar beneden en met veel gewicht er op de achterzijde van de spiegel.
Goed plan, zal ff kijken wanneer ik weer naar die blauwe doos moet.
Wellicht heb ik nog een andere spiegel die ik kan offeren want snijden moet ik toch zie ik (helaas).
Komt goed. Print draait netjes nu in ieder geval:)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hij is netjes bezig momenteel en op 50% van de print.
Wat ik alleen even over het hoofd heb gezien is dat ik de ironing had aangezet met niet alleen de top layer.
Dacht dat dat mooi zou zijn op de bovenkant van het support.
Wat dan natuurlijk gebeurd is dat hij een extra lijn maakt met een klein beetje filament.
Die lijn doet hij zo te zien wel over je gehele print dus ik heb een horizontale streep daar.
Niet enorm lelijk maar even niet over nagedacht..
Hij blijft in iedere geval prima zitten:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N3Q0VQXbBq3TDxk0UcbHGM5kr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUNIFTB1XmPBRntH2SGeo7GM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIZrYo93syYi-Vkmb1AZon0O2X4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4TrlxW8ObmeD6yqvjfFxbbV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT48H5SK8xud7SNMmvpeqVJJtJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsReTj0Lv2epRfoQ39HVJV9E.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Sircuri schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

Dit is wel een hele extreme afwijking t.o.v. de fabrieksinstellingen. Af fabriek staat deze inderdaad op 93. Ik heb hem nu gecallibreerd op ongeveer 98 komma nog wat.. 350 is niet gezond.

Als ik alles bij elkaar zo lees, lijkt het er mij ook op dat je veel te veel dingen tegelijk aan het aanpassen bent. Je hebt al veren vervangen. Een glasbed besteld wat niet eens past.
Heeft je STOCK printer uberhaupt al een fatsoenlijke print opgeleverd? De test prints op het SD kaartje. Doen die het wel? Het hondje bijvoorbeeld? Die kwam er bij mij direct strak uit. En dan had ik nog helemaal NIETS aangepast aan de printer.

Die veren kunnen natuurlijk geen kwaad nu, maar ik zou echt je EEPROM een reset geven naar de factory instellingen en echt letterlijk van voor af aan opnieuw beginnen.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar anders kan misschien iemand eens meekijken met wat je aan het doen bent. 3 maanden verder en nog niet veel opgeschoten is natuurlijk erg zonde. En 3D printen is echt cool!! Het is inderdaad geen printer die je kan gebruiken zonder helemaal niets te moeten controleren. Dan zit je in een veel hogere prijsklasse. Dus ja, het printen is leuk, maar het correct configureren van de printer zelf zal ook een onderdeel van je hobby moeten worden c.q. zijn.

Dank je wel voor je reactie,

Ik vind het ook een heel grote afwijking, blij dat ik niet de enige bent die dat vind....

Uit de doos heeft de printer alleen maar rommel opgeleverd, ik wilde ook weinig veranderen aan de fabrieksinstellingen, maar heb de printer al 5 keer in elkaar gezet (en dus 4x uit elkaar) omdat ik steeds te horen kreeg dat de printer niet recht zou zijn..
In het begin dacht ik dus dat het kwam omdat ik het levelen niet voor elkaar kreeg, en ik kreeg alleen maar te horen, "je bedlevel is het probleem" wat het dus niet bleek te zijn...

De eerste print was de kat vanaf de SD kaart, die kwam er als een zeef uit, maar ja newbee dus dacht, hoort zo, en nu met de nieuwe settings is het wel een dicht geheel.

Uiteindelijk heeft een andere tweaker geadviseerd om de extruder te kalibreren, dus dat heb ik gedaan, en toen kwam ik, met der originele extruder, uit op 320 steps/mm, en daarbij slipte de extruder waarop ik dus een andere extruder besteld heb met twee tandwielen, deze slipt niet, dus opnieuw gekalibreerd, en toen kwam ik geloof ik op 350 uit, als je de exacte waarde wil weten moet ik het even terugzoeken.

De veren heb ik op advies van een andere tweaker vervangen om zo het bedlevel stabieler te krijgen.
Ik heb wel een redelijke print gehad met de originele extruder en veren overigens, maar heb ze vervangen vanwege de problemen, dat is overigens samen met de extruder kalibratie het enige wat ik heb veranderd, verder is het nog gewoon de "out of the box" printer.

Persoonlijk heb ik in de afgelopen tijd 3D printen alleen maar als een ergernis ervaren omdat het niet werkte helaas

De foto's geven de verschillen met de extruder aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQlYgpQaT2p_KGzuOeLWjyqTgu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjHvQQ7sgOpN8eFm3vVxqmM6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1b7hStRIOB8dhLUPv_xtpXvvxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wt5WKAdtgkwrvmXLnBH0yURI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9_NTAVQYUClhNX_AQ-VhLPJKOo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dDjZW1ppc3GqjYU5GoXAZDy5.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3zX5bMItmKvqf2tzSshPw_Q_fw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VE2LFjFFDe8PFp8I0OYE0NiY.png?f=fotoalbum_tile

Ik woon in Alkmaar, Provincie Noord-Holland.

[ Voor 1% gewijzigd door dzjr op 08-08-2020 16:22 . Reden: eenvulling in de tekst mbt testpint vanaf SD kaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Hardy8 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ook in de hogere prijsklasse hebben ze dezelfde problemen hoor ;) , alleen de aftersales is daar veel beter en je moet je ook meer aan het door de fabrikant aanbevolen materiaal houden.
Dat smelten van plastik blijft een toch beetje onvoorspelbaar.
Maar toch, als de huidige prints als "out of the box" er zo uitkwamen had ik kunnen begrijpen dat je wat moest afstellen, maar als je al begint met ongeveer 6x te weinig materiaal dan kan ik levelen tot ik er scheel van raak, maar had het nooit voor elkaar gekregen.

Maar misschien heb ik toch iets verkeerd in elkaar gezet aan de extruder toen deze uit de doos kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Evertt schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:38:
@dzjr ) loop ook de bouten na onder de printer die fabriek hebben vast gemaakt. Bij zaten ze niet echt vast.

Je kan eventueel ook op yt zoeken naar Ender 3 tips. Er bestaat ook een Ender 3 Facebook groep.
Ik heb de bouten nagelopen, het kon inderdaad iets vaster, maar zat zeker niet los, ook weer eens een blokhaak erbij gehouden en alles zit haaks op elkaar.

Heb al wat op YT gezien, maar zal weer eens een zoektocht nemen.
FB heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
kmichael schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:08:
@dzjr
[YouTube: 3D Printer Extruder Calibration]
Watch and learn.

Ik kalibreer de flow van cura met 2 wallz en de instellingen op 0.4mm per lijn, en niet op 0.44 per lijn.

Aan de foto's te zien heb je layer shifts, zitten je belts wel strak ?
het kan vele oorzaken hebben...
Alles in ieder geval goed na lopen!

Die gele stekker tussen je voeding en je moederbord, wordt die niet gloeiend heet tijdens het printen ?
Printer print nu ca 15 minuten, en ik zie geen warmte stijging in de gele stekers.

Ben nu een test kubus aan het printen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hoooooo
Een duale Gear extruder heeft een totaal andere verhouding dan de originele dus dan kan die 350 best.
Mijne is boven de 400 even uit m'n hoofd.
Dat zwarte kruis ziet er nog best aardig uit... Waar print je op qua bed?
Welk filament en welke temp van je hotend en bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:12:
Ja hoooooo
Een duale Gear extruder heeft een totaal andere verhouding dan de originele dus dan kan die 350 best.
Ah, dat wist ik niet. Ook ik leer weer wat bij :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:12:
Ja hoooooo
Mijne is boven de 400 even uit m'n hoofd.
Dat zwarte kruis ziet er nog best aardig uit... Waar print je op qua bed?
Welk filament en welke temp van je hotend en bed?
Wat ik "vreemd" vind is dat iedereen maar hamerde op het bedlevel, en maar een enkele op extruder kalibratie...

Ik had het overigens al met de originele extruder, ben pas na het kalibreren begonnen met onderdelen te wisselen.

Het laatste print is ook de beste tot nu toe, ik print nog op de standaard ondergrond, en print met PLA van 123-3D.

Temperatuur had ik eerst op 200, nu doe ik 192 en het bed op 50 graden.

Ben nu de bechy aan het doen voor het eerst.

[ Voor 7% gewijzigd door dzjr op 08-08-2020 17:27 . Reden: overheen gekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iedereen ging denk ik uit van je standaard extruder.
Ik zou altijd eerst je esteps calibreren, daar heb je geen bed voor nodig...
Dan je bed level, dan je z offset indien met een abl en dan de flow..

Mijn 6 uur print is af:)
Zeer mooi gelukte print met de volgende opmerkingen:
Waarschijnlijk iets te snel want m'n verticale gaten vertonen wat ovaliteit.
M'n brim had weinig zin want die 10 lagen zaten totaal niet aan elkaar vast voor de helft van de print.
Mooi glad op dat eerder genoemde randje na dan.
Seam mooi weggewerkt in de flauwe hoek aan de achterkant (bewust daar laten printen:))
Zat prima vast, kwam prima los:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZFGq0c3xhV707Q0qbpskrdunI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1M6YwOjwmKBCNnTMzt4c9Yr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BprSxq0juLY14XjuoDiR5QVltpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9k9nI21YXUwAeCo9Q5jv0w1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TiO0kGRcBRIy51HcjpdOAMrdLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3VBJLbZO98WOYKLfVWW1ppd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mldm_M70ZuX_5WJZJfiWc5XShRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5F4fBJfzjrvYHbnwVPNWHIVD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 84% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:57:
Iedereen ging denk ik uit van je standaard extruder.
Ik zou altijd eerst je esteps calibreren, daar heb je geen bed voor nodig...
Dan je bed level, dan je z offset indien met een abl en dan de flow..
Ja, ik had de standaard extruder.....

esteps is de steps/mm?

bedlevel is nu goed, hoefde niets aan te passen zojuist, alleen die andere twee heb ik nooit gedaan, daar moet ik dan nog eens naar googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:47
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:49:
Eerste laag doe ik met 20....
Wat zal ik proberen?
Ik moet sowieso de plaat schoonmaken.
Dat kan met Dreft of de 96% alcohol die ik heb.
Ik kan nog isopropanol of dergelijke halen zo maar waar koop ik dat?? Kruitvat, ah, Etos in de buurt maar verder dan 96% kom ik niet zo te zien....
En dan... Schuren of niet....?
Dasty van de Wibra. Kost weinig (€2,50) zit een spuitfles en werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dzjr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:02:
[...]

Ja, ik had de standaard extruder.....

esteps is de steps/mm?

bedlevel is nu goed, hoefde niets aan te passen zojuist, alleen die andere twee heb ik nooit gedaan, daar moet ik dan nog eens naar googlen.
Maak anders eens wat foto's van je opstelling en je mods... Is makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 11:10

mutsje

Certified Prutser

Ik snap er werkelijk niks van. Heb alleen de metalen extruder geupgrade en oude tandwiel en veer terug geplaatst. Maar je ziet volgens mij echt dat er te weinig pla doorgevoerd word. Is dit kwestie van alles uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlbLTWPVZooQCP0ORIaq5C9ssIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv5TTPLe9xn6NZNypXGwJii5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

Maak anders eens wat foto's van je opstelling en je mods... Is makkelijker
Dat is geen probleem,. Hierbij de foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBy1rnJ1Xbn1xbLbXzcluOpalYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBU4zJgCLoWwN56oABrVT67u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWhvqeowrJbzqo6YpvQa4o308lQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjT8wg9tDmaGmFLWOxwgGwGv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P2e0q87zx0WsHr7RiQyfWL7lWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3SaG1jDlD7Or3M1NtqyWnY7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRCxbqh9SeowHXHcM7tEmp4CeW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDZ5Rmus8Pp3GMK798twQ5xp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B03xttPt8n0WqFtrMDiWH0UTHhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V28x9wbCTcjQ4OvxragdFnu6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsXVBlEpbZNo4Lb6q8VQbXHJfBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3l94soRv7Iy36cqeuJMUnmW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55NEpOL59z6TrtoruU51EObq2WI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CB9bfPjrwS8lJe9PNDe137rC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
mutsje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:30:
Ik snap er werkelijk niks van. Heb alleen de metalen extruder geupgrade en oude tandwiel en veer terug geplaatst. Maar je ziet volgens mij echt dat er te weinig pla doorgevoerd word. Is dit kwestie van alles uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten?

[Afbeelding]
zo zag het er bij mij ook uit toen ik mn allereerste print deed, probeer eens de extruder te kalibreren.

ik heb via een tweaker deze link gekregen!
https://all3dp.com/2/extruder-calibration-6-easy-steps-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Ik heb m'n eerste benchy geprint,
Dit is het resultaat
In Ultimaker Cura heb ik de standaard settings gebruikt voor Ender-3 alleen de temperatuur van 200 naar 192 verlaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpAzbmwf7GoDcjP54-QGPLXf-F4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFq3M5EcIZNCVjAHiVbmGqhB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WROFdvg62rr6XBWUssxMslBTgKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXhLxRlwUSBZeTtcvIoE2gOd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEq8TU9G9Wq1iMXV1YWmaC3s_5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVTQNcT2lV0QryyL9im9wp4a.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2GB9-hw41Y_fnW0DreQwnhw7xU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNLLdfTp6bmFZd7fDogAduLF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGUTWnZnDZ_6ippufLwjZT9lbSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yoNuRT2LlcpWPYzBcTjZwlh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl_lq0lCOreL-BrMNp1idccADtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvqejbtZ5Yz4YGg6o4G8Aets.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZmB_uLIYS9CRSgLI_lRe1XI3BU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2uPkrZQ95qz1dMOzAfeCve7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn je esteps die je kalibreert, heb je ook van teaching tech bijv YouTube filmpjes van.
Welke extruder is dat @dzjr ?
Ik had een metalen upgrade eerst wat een directe kopie was van de originele.
Jouwe ken ik niet en vind ik een beetje apart model...
Ik zie volgens mij 2 sets tandwielen maar de filament gaat er tussendoor lijkt het?
En dat lagertje zit er dan ook voor niks...
Zo te zien heb je de oorspronkelijke steppen motor erop en als je tandradje dezelfde diameter heeft moeten je esteps ook ongeveer gelijk zijn aan af fabriek.
Ik heb een (kloon) dual gear extruder met een andere stappenmotor. Die gaat via een set tandwielen naar je tandradje en die overbrenging zorgt voor dat hoge estep getal.
Jij zou dat dus toch niet hoeven te hebben dan....
Heb jij niet teveel weerstand vanaf je extruder?
Zit de tubing wel lekker en als je die uit je hotend haalt, kun je dan, via je extruder, wel je filament er normaal door krijgen?
Ik zou eens in die richting gaan kijken, mits je extruder so klopt..

Je benchy is in ieder geval gelukt, daar kun je verder mee.
Ik snap die klodder bij die deur niet... Dat is een beste hoeveelheid maar lijk je nergens te missen in een laag ofzo...
Verder staan al je snaren strak en netjes de excentrische moeren van je wieltjes afgesteld?

@mutsje inderdaad wel je extruder calibreren maar ik vind het wel gek dat er 2 lagen in je model lijken te zitten die wel glad en netjes zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
dzjr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:56:
Ik heb m'n eerste benchy geprint,
Dit is het resultaat
In Ultimaker Cura heb ik de standaard settings gebruikt voor Ender-3 alleen de temperatuur van 200 naar 192 verlaagd.
Als ik de print vergelijk met mijn benchy dan zie ik overshoots op de hoeken.
Lijkt dat de printer te slap staat op de rubber banden.
Btje gokkend op de lagen materiaal, 0.3 dikte oid
Ik print meestal op dunnere lagen

Heb je al moertjes onder je bed gedaan om het wiebelen tegen te gaan?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@mutsje inderdaad wel je extruder calibreren maar ik vind het wel gek dat er 2 lagen in je model lijken te zitten die wel glad en netjes zijn?
Dat vind ik dus ook het rare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
DRuw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:57:
Dat zijn je esteps die je kalibreert, heb je ook van teaching tech bijv YouTube filmpjes van.
Welke extruder is dat @dzjr ?
Ik had een metalen upgrade eerst wat een directe kopie was van de originele.
Jouwe ken ik niet en vind ik een beetje apart model...
Ik zie volgens mij 2 sets tandwielen maar de filament gaat er tussendoor lijkt het?
En dat lagertje zit er dan ook voor niks...
Zo te zien heb je de oorspronkelijke steppen motor erop en als je tandradje dezelfde diameter heeft moeten je esteps ook ongeveer gelijk zijn aan af fabriek.
Ik heb een (kloon) dual gear extruder met een andere stappenmotor. Die gaat via een set tandwielen naar je tandradje en die overbrenging zorgt voor dat hoge estep getal.
Jij zou dat dus toch niet hoeven te hebben dan....
Heb jij niet teveel weerstand vanaf je extruder?
Zit de tubing wel lekker en als je die uit je hotend haalt, kun je dan, via je extruder, wel je filament er normaal door krijgen?
Ik zou eens in die richting gaan kijken, mits je extruder so klopt..

Je benchy is in ieder geval gelukt, daar kun je verder mee.
Ik snap die klodder bij die deur niet... Dat is een beste hoeveelheid maar lijk je nergens te missen in een laag ofzo...
Verder staan al je snaren strak en netjes de excentrische moeren van je wieltjes afgesteld?

Ik heb een andere extruder bij AliExpress besteld; deze : Afbeeldingslocatie: https://www.aliexpress.com/item/33041468821.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7ebf4c4dYHm2KQ
Er zitten inderdaad twee tandwielen op, daar heb ik voor gekozen omdat de originele of slipt op overslaat, en kreeg het bij de originele dus niet voor elkaar om een goede feed te krijgen, dus daarom deze gekozen.

Heb ik de levertijd dus ook niet geprint omdat het toch niet goed werkte.

en het hoge Estep getal had ik al met de originele extruder, heb het nu alleen iets bijgesteld omdat deze beter doorvoert.
Als je het wil zien kan ik de 93 wel weer instellen en een testprint maken.

Als deze print gewoon goed is, en dus niet 100% glad hoort te zijn ben ik ook tevreden.
heb gisteren en vandaag alles nagelopen, banden iets bijgesteld, en ook de excentrische moeren, een heb ik een heel klein slagje gegeven, maar dat was niet de moeite, ook heb ik alle schroeven aangedraaid, die zaten overigens niet los.

Ik print nu een pi camera behuizing, daar heb ik er meerder van liggen die niet goed zijn, dus vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je met 300+ een print krijgt en met 93 ook is dat sowieso al raar... Je heb nog geen 30% van je flow en dan heb je volgens mij niet echt iets printbaars meer.
Joh als die 300+ het doet dan doet hij het maar ik zou het eens checken zonder hotend:
Trek je tube los uit je extruder die naar je horend gaat en knip hem precies af bij de uitgang van de extruder.
Laat je extruder 100mm "printen" en meet dat na.
Klopt dat, dan is je estep iig goed. Wijkt het heel erg af dan is hij alsnog fout en als het bijvoorbeeld veel te veel is zal er teveel weerstand naar je hotend zijn vermoed ik...
Makkelijke test toch;)
Ik zou sowieso je bedveren veel meer in draaien. Nu kan hij wobbelen maar hoe meer je ze naar beneden draait hoe meer hier de spanning door de veren op het bed en hoe stabieler de boel dus staat.
@mutsje staat jouw extruder helemaal goed dan?
Ik weet je setup niet maar hij underextrude enorm zo te zien maar waarom die 2 lagen daar dan wel goed zijn snap ik niet...

Edit: wacht even @mutsje hoe is de toevoer van je filament?? Ik heb dit ook gehad toen m'n rol filament verstrikt zat. Dan trekt hij aan de extruder en die red het net niet. In sommige windingen gaat het dan wel goed en doet hij het netjes.
Check je rol en je ophanging daarvan... Ik heb ook weleens de rol 20 uitgerold en weer terug om zeker te zijn dat hij wel lekker afliep...

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw ik heb nieuwe rol. Met de plastic originele extruder liep die vast. Teveel ingesleten. Kan inderdaad groot deel afwikkelen en dan opnieuw print maken. Proberen waard inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net nog de 2 scharnieren geprint en ook die gingen 99% goed.
Een van de 2 viel om met nog 6 lagen te gaan.
Ik kan hem nog wel gebruiken en an sich is het best logisch met hoogte en relatief weinig grond oppervlak (en 100% infill print).
Prima printjes verder.
Het ronde had wat strakker gemogen maar je moet wat te wensen overhouden hè;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UghmpOcTMVGuVL8kALooaBeQNvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yebcaWoLtdGyWcna4Gtudb6K.jpg?f=fotoalbum_large

@mutsje ik had het ook met een nieuwe rol. Die geven veel meer weerstand op de spoelhouder.
Ik had nog een zijophanging toevallig die ik even geprint had daarvoor en daar ging het wel goed mee.
Ben benieuwd. Om die reden (en omdat ik het achterlijk vond dat die weerstand al teveel was) heb ik een dual gear extruder gekocht, tesamen met m'n direct drive;)

[ Voor 52% gewijzigd door DRuw op 08-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@DRuw zijophanging? Ik heb de c reality cr-20 weet niet of dat daar mogelijk op is. Ga eens onderzoek doen. Morgen nu nog veel te heet op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@DRuw ik heb het even nagelopen, en er komt 3,5% te veel materiaal uit de extruder, dus dat zal ik morgen nog even bijstellen, misschien is dat de oorzaak van de klodders materiaal, ook op de Pi Camera behuizing zat trouwens wat klodders, maar verder redelijk goed.

Ook zal ik de veren wat verder indraaien, is het een idee om nog een extra moer aan de onderkant te zetten om de wielen zo vast te zetten?

Zijn de buiten de flow rate nog andere settings in Ultimaker Cura welke ik zou moeten aanpassen voor een optimaal resultaat?

Overigens kreeg ik bij 93 echt heeeeeeeeeel slechte prints, het testkruis was bijvoorbeeld slechts een paar losse strepen inplaats van een geheel.

[ Voor 27% gewijzigd door dzjr op 08-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Ik snap alleen niet hoe het kan zijn dat bij mijn printer zo'n grote afwijking (van 93 naar ca350) van de extruder heeft, wat blijkbaar verder niemand heeft....
Dit was al het geval toen de printer nieuw uit doos kwam met de originele onderdelen....

Zou er wat defect kunnen zijn aan de motor misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ik zal creality mailen dat je zoveel afwijking heb.
Misschien krijg je een nieuwe. Of dat hun een oplossing voor dit hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Evertt op 08-08-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dzjr extra moer kan maar voegt niet veel toe volgens mij (behalve de moer;)) hoe meer je hem indrukt, hoe minder hij over de lengte van die 4 asjes kan wobbelen natuurlijk.
Ik heb zelf rechtsachter linksachter helemaal in gedraaid en de rest erop aangepast. Die kan namelijk.mindsr ver dan de rest:)
Ja, cura heeft een hoop instellingen waar je mee kunt spelen.
Esteps is in de firmware maar de echte fijnafstelling is dan met cura.
Ik heb bijvoorbeeld mijn esteps prima staan maar alsnog heb ik 93% flow in cura om exact op de wanddikten uit te komen die ik ingeef (print 2laags wanddikte kubus en dan moet hij 0.80 zijn aan alle 4 de kanten).
Ook snelheid kun je aanpassen en je infill enz enz enz
Bizar veel aanpassingen die je aan het begin zullen overdonderen.
Kijk vooral veel YouTube filmpjes.
Deze bijvoorbeeld:
YouTube: How to tune your slicer settings featuring Ender 3
Maar er zijn er veel meer.
Zorg er alleen wel voor dat de basisinstellingen goed zijn.
Deze is daar wel aardig voor: YouTube: 5 beginner Ender 3 fixes - featuring manual mesh bed leveling guide
Je moet er een beetje feeling voor krijgen dat wat je doet welke impact heeft en je gaat het vanzelf herkennen.
Ik weet ook LANG niet alles (zie mijn issues vanochtend) maar zoeken en vragen werkt:)
En er zijn ook genoeg andere Tweakers die een hoop weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
raymondw schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

Als ik de print vergelijk met mijn benchy dan zie ik overshoots op de hoeken.
Lijkt dat de printer te slap staat op de rubber banden.
Btje gokkend op de lagen materiaal, 0.3 dikte oid
Ik print meestal op dunnere lagen

Heb je al moertjes onder je bed gedaan om het wiebelen tegen te gaan?
@raymondw
Dank voor het meedenken!

Ik heb de banden en de excentrische wielen gister en vandaag nagelopen, als ik ze nog strakker zet denk ik dat ze gaan breken, alle schroeven zitten ECHT vast, de blokhaak zegt dat alles haaks is.
De printer zelf kan ik net bij gewone beweging heen en weer krijgen.

De moeren onder het bed had ik al vrij snel gedaan, inmiddels ook al nieuwe veren, maar die ga ik op advies van @DRuw morgen wat strakker zetten.

De settings in Ultimaker Cura heb ik op standaard staan voor een Ender-3, dus weet niet wat de laagdikte is om eerlijk te zijn, dit is na 3 maanden de eerste print die er een beetje netjes uitziet gelukkig.
Maar als je advies hebt om settings in de software anders te zetten sta ik daar voor open, ik ben nog een groentje wat dat betreft.

De extruder heb ik gekalibreerd op ca 350 steps/mm maar dat blijk ca 4% te veel te zijn heb ik net getest, dus dat ga ik nog even aanpassen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mutsje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:40:
@DRuw zijophanging? Ik heb de c reality cr-20 weet niet of dat daar mogelijk op is. Ga eens onderzoek doen. Morgen nu nog veel te heet op zolder
Ah, voor de ender 3 wel maar geen idee of dat ook voor de cr20 beschikbaar is. Hoe dan ook, die zul je moeten printen dan een dan kun je net zo goed iets anders proberen bijvoorbeeld een met lagers:)
Die ga ik ook doen voor op m'n lack behuizing iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@DRuw

Dank voor het meedenken, ben echt al stuk verder nu, komt tenminste een redelijke print uit.

Neem aan dat je het wiel linksachter bedoelde, daar waar de kabel aan vast zit.

zal de Esteps en flow morgen nalopen en dus de kubus printen.

En zal de filmpjes zo eens bekijken, met een beetje geluk kan ik binnenkort eindelijk eens wat nuttigs printen!

Echt super bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dzjr ja linksachter! Pfff zal de warmte zijn...
Zorg er wel voor dat je een goede schuifmaat hebt..
Ik had er eentje en dat kostte me een maand finetunen tot ik erachter was dat dat ding niet tof was... 2decimalen en een metalen gleider. Die plastic dingen horen in het vak bij de action te blijven liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@DRuw ik heb een mitutoyo schuifmaat, dus dat moet goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Kan ik de extruder ook kalibreren via Cura of moet het echt via de Ender 3 v2 instellingen zelf?

Doet Cura de instellingen automatisch opslaan?
Ik zie nergens als de gegevens naar de printer worden verzonden.

[ Voor 39% gewijzigd door Evertt op 09-08-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cura is een slicer dus die zet een model om naar code.
Een extruder calibreren kan via pronterface of octopi maar ook via je schermpje op je printer als het goed is.
De eerste calibratie kun je ook gewoon in de lucht doen zoals ik eerder postte met je tube los.
Daar hoef je dus in theorie ook je hotend niet voor te verwarmen maar grote kans dat je gene opdracht naar je extruder kunt sturen zonder dat hij warm is.
YouTube is your friend;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Bedankt heb het ingesteld. Een verschil van 91.50 in plaats van 100mm.

Mij print via de test filament van Creality die geleverd waren zijn allemaal bijna goed.

Ga ik printen met de 123 Jupiter versie. Mislukt ze allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfYAhF3Z8v73rUio7Zwn0QJ6uJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4I9F8Ga5cARuEITzJ8aIgYn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:28:

Mij print via de test filament van Creality die geleverd waren zijn allemaal bijna goed.

[Afbeelding]

Wat doe ik fout?
Dat is wel grappig, ik heb de test filament van Creality na paar dagen uit de printer gehaald. Print was verder oké, maar brak steeds af als de printer een nacht uit stond. Blijkbaar teveel stress ofzo op de rol/draad.

Mogelijk temperatuur, ik print de Jupiter op 205 en 80mm/sec, 100% ventilator op een Ender 5. Maar goed, ik kan niet goed opmaken uit je post wat/hoe het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:28:

[Afbeelding]

Wat doe ik fout?
En de rest is 100% gelijk qua instellingen?
Is je filament wel 1.75 dik? Heb je niet de dikke variant per ongeluk?
Anders zou het de temperatuur kunnen zijn maar die wijkt niet heel veel af.
Ik doe 190 graden met de zwarte Jupiter en doet het goed...
Deze van vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQO2i2ECVGaFx8Y47PmPvXIw4Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Zpqkjv5EHHEiVeDdKm36HmC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 19:15

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik ben van plan om mijn bltouch te installeren en stap 1 in dat proces is het upgraden/flashen van het MB (1.1.5 versie). Octoprint draait op een Pi4 en nu kwam ik deze HowTop tegen: http://www.do-it-neat.com...-silent-mainboard-v1-1-5/ Heeft iemand nog tips voor ik hier mee ga beginnen? Zijn er beter instructies of is er een makkelijkere manier? Of zal ik simpelweg de Creality-handleiding volgen (alhoewel ik die nogal vaag vind met die chinese interface van de ISP-tool)..

[ Voor 13% gewijzigd door Rincewind op 09-08-2020 11:46 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rincewind schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:26:
Ik ben van plan om mijn bltouch te installeren en stap 1 in dat proces is het upgraden/flashen van het MB (1.1.5 versie). Octoprint draait op een Pi4 en nu kwam ik deze HowTop tegen: http://www.do-it-neat.com...-silent-mainboard-v1-1-5/ Heeft iemand nog tips voor ik hier mee ga beginnen? Zijn er beter instructies of is er een makkelijkere manier? Of zal ik simpelweg de Creality-handleiding volgen (alhoewel ik die nogal vaag vind met die chinese interface van de ISP-tool)..
Als je het 1.1.5 board hebt dan heb je al een bootloader. De Octoprint firmware update is dan in mijn ogen het makkelijkste.

Ik gebruik zelf voor het compileren Visual Studio Code in combinatie met de Auto Build Marlin extensie. Op mijn Mac scheelt het fink in tijd qua compileren, Arduino IDE is heel traag op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

mulder

ik spuug op het trottoir

Rincewind schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:26:
Ik heb het op deze manier gedaan: YouTube: New way to configure the BLTouch on the Ender 3 in 10 minutes or less
Dan draai je de TH3D versie van de firmware

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Reteip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Als je het 1.1.5 board hebt dan heb je al een bootloader. De Octoprint firmware update is dan in mijn ogen het makkelijkste.

Ik gebruik zelf voor het compileren Visual Studio Code in combinatie met de Auto Build Marlin extensie. Op mijn Mac scheelt het fink in tijd qua compileren, Arduino IDE is heel traag op een of andere manier.
Ach. Het hoeft niet snel te gaan ;-) Ben wel benieuwd of Marlin 2.X wel goed werkt met de V1.1.5-board van de Ender 3 Pro... Binnenkort maar eens de SKR mini E3 V2 bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Hrmpf. Ik ben aan het rommelen met mijn instellingen. Extruder afgesteld, flowrate bijgesteld dus is het tijd voor een benchy. Wat zie ik na de lunch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZoYO_y6eRJPzlJtpc5ChRoB6XM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2J98gpyaapGVH7GAl68XcwnE.jpg?f=user_large
Hoe los ik dit nu weer op? Nieuw filemant doorvoeren is niet zo'n issue maar hoe haal ik de tube leeg? Filament tube loshalen aan beide kanten? En is dit toeval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
@dzjr
Dit is 1 van de vele prints die ik gemaakt heb, ontwerp komt volgens mij van Thingiverse.
Geprint in een formaat van 7cm, kwaliteit niet heel hoog ivm kinderspeelgoed doel.
Kwaliteit van de benchy is hetzelfde als ik deze snelheid en laag settings gebruik.

Mijn Ender-3 Pro is wel redelijk aangepast na reviews etc gelezen te hebben.
BTT mini board, glasplaat, koeling en octoprint (en nog wel wat dingen die ik nu vast vergeet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnvf4ekhgN4o8zN8jmGL-LB3Lt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOF1FD1Qnwhzxb6mnYvLhV3B.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
smitae schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Dat is wel grappig, ik heb de test filament van Creality na paar dagen uit de printer gehaald. Print was verder oké, maar brak steeds af als de printer een nacht uit stond. Blijkbaar teveel stress ofzo op de rol/draad.

Mogelijk temperatuur, ik print de Jupiter op 205 en 80mm/sec, 100% ventilator op een Ender 5. Maar goed, ik kan niet goed opmaken uit je post wat/hoe het misgaat.
Bedankt heb het ook op 205 gezet. En de kubus komt nu er wel goed eruit.

Ben nu bezig om een bed level test te printen. Ik zie dat ik bed levelen goed onder de knie weet te krijgen.
Als er alles goed is dan ga ik door met de volgende stap de Bltouch installeren. Eerst wel ik eerst zorgen dat alles goed werkt en leerling uit te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Rincewind schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:18:
Hrmpf. Ik ben aan het rommelen met mijn instellingen. Extruder afgesteld, flowrate bijgesteld dus is het tijd voor een benchy. Wat zie ik na de lunch:
[Afbeelding]
Hoe los ik dit nu weer op? Nieuw filemant doorvoeren is niet zo'n issue maar hoe haal ik de tube leeg? Filament tube loshalen aan beide kanten? En is dit toeval?
Bowden tube loshalen of even je nozzle eraf en dan doordrukken met je nieuwe filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:52
Ik heb mijn ender 3 pro nu bijna een jaar en ik level nog steeds met de hand. Ik heb een imitatie bl touch al een paar maanden liggen maar vindt het tot nog toe niet nodig om hem te installeren. Ik heb inmiddels wel al een tijdje een skr mini e3 v1.2 erin. Dat is vooral voor het geluid, en zodat ik de bltouch evt. Makkelijker kan aansluiten en gebruiken. Ik heb gemerkt dat sommige problemen vooral met het filament te maken hebben. Veel spelen met temperatuur van bed en hotend lost vaak van alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Banditoz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:59:
Ik heb een imitatie bl touch al een paar maanden liggen maar vindt het tot nog toe niet nodig om hem te installeren.
Gewoon installeren. Leuk klusje. Wel vooraf even de juiste mount printen mocht je die er niet bij hebben gekocht. En als hij er eenmaal op zit wil je niet meer zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:52
Ik heb mijn ender 3 pro nu bijna een jaar en ik level nog steeds met de hand. Ik heb een imitatie bl touch al een paar maanden liggen maar vindt het tot nog toe niet nodig om hem te installeren. Ik heb inmiddels wel al een tijdje een skr mini e3 v1.2 erin. Dat is vooral voor het geluid, en zodat ik de bltouch evt. Makkelijker kan aansluiten en gebruiken. Ik heb gemerkt dat sommige problemen vooral met het filament te maken hebben. Veel spelen met temperatuur van bed en hotend lost vaak van alles op.
phYzar schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Gewoon installeren. Leuk klusje. Wel vooraf even de juiste mount printen mocht je die er niet bij hebben gekocht. En als hij er eenmaal op zit wil je niet meer zonder :)
Werkt de frimware van github gewoon meteen? Compilen ben ik al wel mee bezig geweest maar dat wilde niet lukken nog. Hij werkt nu prima met een versie van github zonder bltouch. Ik wacht er wel mee tot het iets koeler is, nadenken met 36 graden gaat altijd wat minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Banditoz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:08:

Werkt de frimware van github gewoon meteen? Compilen ben ik al wel mee bezig geweest maar dat wilde niet lukken nog.
Hij werkt niet standaard, maar de benodigde aanpassingen staan daar ook beschreven:

https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Bedankt heb het ook op 205 gezet. En de kubus komt nu er wel goed eruit.

Ben nu bezig om een bed level test te printen. Ik zie dat ik bed levelen goed onder de knie weet te krijgen.
Als er alles goed is dan ga ik door met de volgende stap de Bltouch installeren. Eerst wel ik eerst zorgen dat alles goed werkt en leerling uit te trekken.
De Jupiter series heeft als ondergrens 195 dacht ik. Maar dat is naar mijn idee echt te laag, had ook in het begin veel last van verstopte nozzles en slechte prints op 195. Nu standaard 205 ~ 210.

Ik heb geen sensor op mijn E5. Bedlevel doe ik met de “papier-methode”. Laatste keer is al weer enige tijd geleden. Zo lang de prints goed gaan vooral niets aanpassen :-)
Denk dat ik max 1x per 2 maand moet doen, maar alleen als ik merk dat de kleine details of smalle support niet meer goed blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
De Jupiter series heeft als ondergrens 195 dacht ik. Maar dat is naar mijn idee echt te laag, had ook in het begin veel last van verstopte nozzles en slechte prints op 195. Nu standaard 205 ~ 210.
Ik gebruik dat spul op 190 graden met een flow van 90%, maar kan per printer verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Grrrrrr.... BLtouch3 is geïnstalleerd maar het ging niet van harte: Creality heeft alle(!) connectors op het MB met hotglue vastgezet.. :( Dat maakte het wel wat uitdagender om alles netjes los te krijgen. Maar zo te zien is alles nu werkend en kan het instellen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smitae schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Onzin...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soNdAMGo-foFbJOz5czJRhE1t-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POxm3whTOm38AN06RqCJP5YK.jpg?f=fotoalbum_large
Print prima nu op 190.
Al zal dit ook aan de rest van je setup en koeling liggen maar die zwarte Jupiter is behoorlijk tolerant vwb temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ik blijf bij de Ender 3 de x as een zwakke punt vinden.

Verder doet hij het geweldig. Morgen ga ik verder als het minder heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Onzin...
[Afbeelding]
Print prima nu op 190.
Al zal dit ook aan de rest van je setup en koeling liggen maar die zwarte Jupiter is behoorlijk tolerant vwb temperatuur
Hoe zo onzin? Op de rollen staat gewoon de print temperatuur aangegeven? 195 ~ 215
Dat het print op 190 is mooi voor je en de fabrikant van de PLA snapt het natuurlijk niet ;)

Te koud printen is gewoon niet handig, extruder zal extra zijn best moeten doen als de PLA minder vloeibaar is. Gevolg, meer kans op under extrusion. Ook mogelijk issue met “plakken” van de lagen. Verstopte nozzle etc.

Ik heb eerst op 195 geprint ofzo, extruder verstopt, under extrusion etc. Naar 205 gegaan geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie mijn temptoren, 180 pakt hij ook zelfs prima.
Heb ook nog nooit een verstopte nozzle gehad.
Ik heb ook gekeken waar de limiet qua extrusie en die snelheid is bizar en komt niet in de buurt van de print snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
smitae schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Hoe zo onzin? Op de rollen staat gewoon de print temperatuur aangegeven? 195 ~ 215
Dat het print op 190 is mooi voor je en de fabrikant van de PLA snapt het natuurlijk niet ;)

Te koud printen is gewoon niet handig, extruder zal extra zijn best moeten doen als de PLA minder vloeibaar is. Gevolg, meer kans op under extrusion. Ook mogelijk issue met “plakken” van de lagen. Verstopte nozzle etc.

Ik heb eerst op 195 geprint ofzo, extruder verstopt, under extrusion etc. Naar 205 gegaan geen enkel probleem meer gehad.
Zal per printer/hotend themistor toch ook wel verschil inzitten, ik print Bandit PLA op 220 en 100% flow, maar ik krijg met Jupiter(wit) toch echt het mooiste resultaat op 190 en 90%flow en daar in tegen Esun PLA weer op 210graden 100%flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardy8 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Zal per printer/hotend themistor toch ook wel verschil inzitten, ik print Bandit PLA op 220 en 100% flow, maar ik krijg met Jupiter(wit) toch echt het mooiste resultaat op 190 en 90%flow en daar in tegen Esun PLA weer op 210graden 100%flow.
Ja, dat was ook mijn gedachte. Neem aan dat de printers niet wetenschappelijk op temperatuur zijn gekalibreerd. Dus daar zit denk ik een deel van het verschil.

Ik heb de flow na upgrade van de firmware op 93% staan als ik het goed heb. Maar verder niet me zitten experimenteren. Heb die settings van het net gehaald, Teaching tech kanaal YouTube dacht ik. Die had een handig how-to en ook een link naar de beste settings voor de Ender-5 die ik direct heb mee gecompileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat de temperatuur verschilt per rol/merk is logisch. Als je je flow moet aanpassen betekend dat dat de diameter iets anders is.
Zou niet moeten kunnen al zal wellicht het ene merk aan de ene kant van de tolerantie zitten en de andere wellicht aan de andere kant.
10% is dan wel heel veel eigenlijk...
Nu vind ik vaak een lichte underextrusie iets fraaier printen maar daar moet je wel mee oppassen qua layer binding enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:26:
Grrrrrr.... BLtouch3 is geïnstalleerd maar het ging niet van harte: Creality heeft alle(!) connectors op het MB met hotglue vastgezet.. :( Dat maakte het wel wat uitdagender om alles netjes los te krijgen. Maar zo te zien is alles nu werkend en kan het instellen beginnen.
Doen ze standaard om te voorkomen dat de connectors los gaan tijdens vervoer.
Meestal kun je het er met een tang zo afhalen en anders eerst tot 10 tellen en dan voorzichtig wegknippen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je behoefte hebben om je Wifi gegevens als QR code te printen

https://flxn.de/qrcode2stl/ en kies bij QR Code Options voor Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Van de week een nieuwe extruder erop gezet (die rode) maar ik heb toen niet dat koperen tandwiel vervangen. Nu is al 2x het filament afgebroken bij die extruder. Zou ik dan toch dat tandwiel moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

mulder

ik spuug op het trottoir

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2ooDKwdZ-VExydeu0lHFdz9JAQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtT52XDPEBxIRC1ZVTVZl8UG.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJc9OLvbjWJYVmYbM6cMZRU3cs8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyzcupDLUKVVA2e6uy92jlor.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw9pR6E-iPTi6WdxPWd0aQJFiac=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRFddJ2ERyph5Zb4rGWkog5C.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze heeft vannacht staan snorren, best aardig maar toch wel wat probleempjes aan de onderkant, Ik denk sowieso wat warping. De andere dingen nog niet een idee, misschien Z-As wat vuil? En iets met extrusion?

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:50:
Van de week een nieuwe extruder erop gezet (die rode) maar ik heb toen niet dat koperen tandwiel vervangen. Nu is al 2x het filament afgebroken bij die extruder. Zou ik dan toch dat tandwiel moeten vervangen?
Waar afgebroken en met welk filament?
dat standaard creality filament brak bij mij altijd ingaand de extruder. Andere filament niet... dat creality spul kan niet veel hebben en is behoorlijk bros volgens mij.
Ik heb ook een tijd met de rode extruder gewerkt maar wel het oude tandwiel want degene die bij de set zat was ovaal en deels zonder tandwielen....
Werkte prima.
@mulder hij kruipt sowieso iets op aan de randen dus hij plakt niet helemaal super zo te zien. ik zou eens met een brim proberen te printen.
Ook even naar je temperaturen kijken zo te zien. Ik weet niet wat de rest van de instellingen zijn maar hij kan te heet staan en bij de eerste laag geen partcooling (das normaal) kan ook zoiets als dit geven.
Of overextrusie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

DRuw schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Waar afgebroken en met welk filament?
dat standaard creality filament brak bij mij altijd ingaand de extruder. Andere filament niet... dat creality spul kan niet veel hebben en is behoorlijk bros volgens mij.
Ik heb ook een tijd met de rode extruder gewerkt maar wel het oude tandwiel want degene die bij de set zat was ovaal en deels zonder tandwielen....
Werkte prima.
Het filament breekt af net na dat tandwiel dus het lijkt erop of datzelfde tandwiel te veel druk op het filament zet. Is zoiets mogelijk? Wellicht is het nieuwe tandwiel een mm ofzo kleiner en klemt de PLA dan minder af? Ik gebruik nu Light Blue Esun PLA+ (net nieuw). Ik zal eens wisselen met een 123-3D Jupiter-rol. Eens zien of dat uitmaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Rincewind op 10-08-2020 09:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Kan ik deze fan vervangen voor normale 12volt fan? Van de hotend fan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fip6rV7b_sbmpi5Zeq8ycwePkc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqAeoOl9Wlmqj8SraCaRLka5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee, de ender 3 is compleet 24V
of je sluit een buck converter aan die hem naar 12V zet of je zet er eentje bij zodat je er 2 op 12V zet of je moet een 24V hebben....
dat zijn je opties ongeveer....
Ik heb een buck converter gebruikt en een noctua fan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

DRuw schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:52:
Ik heb een buck converter gebruikt en een noctua fan erop.
Scheelt dat echt zo veel? M.a.w. is dat de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:54:
[...]
Scheelt dat echt zo veel? M.a.w. is dat de moeite waard?
Zeg het maar.. ik hoor die fan niet en doet prima zn werk.
De radial fan voor je partcooling is geen stille van dus die hoor je sowieso.
kortom, zodra je print hoor je die partfan over alles heen (mits je met partcooling print natuurlijk.
Ik wilde het ding zo stil mogelijk en dat werkt;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 08:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:50:
Probeer anders eens de veer wat te vieren. Ik zie dat je dat busje in die veer hebt zitten. Bij mij stond de veer daarmee veel te strak, werd mijn wat zachtere filament helemaal plat gedrukt en brak het ook af, waarschijnlijk door te veel frictie in de tube. Ook ik had toen zo'n gekruld stuk filament uit de extruder steken. Alleen dan een stuk van een meter of 3-4 :(

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rincewind schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:51:
[...]
Het filament breekt af net na dat tandwiel dus het lijkt erop of datzelfde tandwiel te veel druk op het filament zet. Is zoiets mogelijk? Wellicht is het nieuwe tandwiel een mm ofzo kleiner en klemt de PLA dan minder af? Ik gebruik nu Light Blue Esun PLA+ (net nieuw). Ik zal eens wisselen met een 123-3D Jupiter-rol. Eens zien of dat uitmaakt.
Ik heb hetzelfde probleem met de ender 3 v2. De tanden van het messing tandwiel zijn erg scherp en naar mijn idee ook onnodig diep. Doordat de veer van de extruder erg sterk is, duwt deze het filament erg hard in het tandwiel. Bij het toevoeren en weer terugtrekken van filament bij onderdelen met veel detail (veel heen en weer gaan op een klein stukje filament) wordt hierdoor het filament ingesneden en plat gedrukt. Hierdoor wordt het dus breed en plat en bij mij loopt het filament dan vast bij de ingang van de bowden tube. Vervolgens blijft het filament heen en weer gaan en breekt deze. Vervolgens komt het er als spiraal uit (of wordt helemaal niet meer meegenomen).
Volgens mij is de afstand tussen het tandwiel en het ronde wieltje dat wordt aangeduwd door de veer te krap. Ik ga straks een proefprintje doen met een tie-rap om de hendel van de veer zodat er minder spanning op staat. Ik verwacht dat dit het probleem tijdelijk oplost.
Als dit werkt dan denk ik dat ik een klein deel van de veer samenknijp met een tang en dan verhit tot een temperatuur om de veerkracht uit dat stuk te halen. Ik verwacht wel dat ik de afstand tussen geleidewiel en tandiel iets moet vergroten. Of door het iets uit te vijlen of door de tanden iets af te vlakken.
Pagina: 1 ... 62 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie