Hardy8 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Precies wat ik al schreef, goed uitzoeken waarom het steeds vastloopt, wanneer je de nozzle zo vaak moet schoonmaken moet je toch iets fout hebben met het in elkaar zetten, en tube vervangen omdat je
denkt dat het te ruim zou zijn, terwijl legio (ook professionele machines), gewoon standaard tubes hebben, wanneer je een versleten kroon hebt, dan heb je de veer gewoon te strak staan waardoor je filament ook verder in elkaar gedrukt wordt en dus ook te strak door de tube loopt, ik heb al jaren dezelfde messing kroon en ik kan nog steeds niets aan zien, de standaard kunstof houder is inderdaad niet de beste
Nou het heeft gewoon 7 maand zonder problemen gedraaid hoor waarbij het gemiddeld een uur per dag aan staat

Het kroontjes was ligt versleten, waarbij die haakjes ietsjes mee gebogen waren met de draai richting. Kroontje kon ik ook stukje laten zakken en was het prima. Maar als het plastic toch redelijk ingesleten is kan je het net zo goed vervangen

Verder haalde het netjes de 100mm met de Esteps, dus ga je er van uit dat het prima is.
En idd de nozzle raakt zovaak verstopt omdat je gaat troubleshooten. Iedere keer de nozzle er weer terug in draaien en dan paar keer net iets te strak doet is niet al te best voor je schroefdraad. Plus de tube schoonmaken, stukjes afknippen en je houd geen tube meer over.
Uiteindelijk dus de som van de 2 fouten samen, z-as wat niet goed mee werkt en teveel retraction maakte het ingewikkeld om nu precies te achterhalen waar het fout ging. Dit met de kennis van nu! Waarin dus vooral de retraction het grootste probleem was, want hierin kon het ook gewoon nog bij laag 50 fout gaan. Dus de eerst lagen kwam die normaal door (ga je dus niet in de z-as kijken) om later dus tegen de blob aan te lopen.
Dus goed uitzoeken klinkt leuk, alsof ik dat niet gedaan hebt. Ik dacht dat ik het goed uitgezocht had. Blijkt toch niet zo. Zo heel evident is het niet dat je alles maar goed doet. Ben er al 3 maand mee bezig

Tenslotte tussendoor ook succesvolle prints gehad die 23 uur duurde, dat maakte het niet allemaal even logisch waarom het de ene keer dan weer fout ging en dan weer goed ging.