@savale Het is een heel stuk verbeterd, maar ben er nog niet helemaal. Kwestie van verder met tweaken
Kan het zijn dat je misschien de eerste layer te dun/te dicht op het bed print? Maw. Je bouwt dan druk op in je nozzle omdat het filament er niet lekker uit kan vloeien... die druk komt vrij zodra je een laag omhoog gaat... Al verwacht ik dan niet dat de hele 2e of opvolgende laag fout gaat eerlijk gezegd, maar je kan dan zeker wat overextrusie hebben in het begin zodra je een layer omhoog gaat.dutchassasin schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:09:
Zo eindelijk weer even tijd gehad om aan de omniadrop te werken. Na een paar valse starts eindelijk een paar fatsoenlijke prints gekregen.![]()
Ik zal vast ergens overheen kijken maar als ik de z offset zo heb dat ik een goede first layer hebt mislukken de daarop volgende lagen door dikke overextrusion. Met de flow instelling kon ik dat niet oplossen. Nu vang ik dat op door gelijk na de first layer de z offset te verminderen. Hierdoor krijg ik goede en mooie lagen maar het lijkt mij niet helemaal de juiste manier.
Let niet op de losse kabels, nog in proefopstelling .
[Afbeelding]
Edit: heb je in je slicer misschien de 1e laag een andere dikte gegeven?
Hoogstwaarschijnlijk wel. Maar ook de vloeibaarheid/temp kan hiermee te maken hebben.mulder schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:10:
[Afbeelding]
Enig idee waar die uitsteeksels doorkomen? Heeft dit met retraction te maken?
De schuine korte takjes zijn de punten waarop de nozzle aankomt en er al een beetje filament aanhangt. Dit hoopt dan op.
De dunne draadjes zijn het vertrekpunt waarbij het plastic niet loskomt van het model. Een kleine Z-hop kan je ook proberen. Al ben ik hier zelf geen fan van...
Hoogstwaarschijnlijk wel. Maar ook de vloeibaarheid/temp kan hiermee te maken hebben.mulder schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:10:
[Afbeelding]
Enig idee waar die uitsteeksels doorkomen? Heeft dit met retraction te maken?
De schuine korte takjes zijn de punten waarop de nozzle aankomt en er al een beetje filament aanhangt. Dit hoopt dan op.
De dunne draadjes zijn het vertrekpunt waarbij het plastic niet loskomt van het model. Een kleine Z-hop kan je ook proberen. Al ben ik hier zelf geen fan van...
Leuk model trouwens... Ga ik ook eens proberen zon kristalstructuur...
Dat is een goede tip, ik zal even snorren in de prusa slicer settings.GeeEs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:04:
[...]
Kan het zijn dat je misschien de eerste layer te dun/te dicht op het bed print? Maw. Je bouwt dan druk op in je nozzle omdat het filament er niet lekker uit kan vloeien... die druk komt vrij zodra je een laag omhoog gaat... Al verwacht ik dan niet dat de hele 2e of opvolgende laag fout gaat eerlijk gezegd, maar je kan dan zeker wat overextrusie hebben in het begin zodra je een layer omhoog gaat.
Edit: heb je in je slicer misschien de 1e laag een andere dikte gegeven?
@mulder: ergste afbreken en daarna even snel een aanstekertje erlangs en het is weg... Ik zou m zelf eens met een paar graden minder printen en hij is clean denk ik. Welk materiaal / aantal graden / snelheid heb je dit nu gedaan?
PLA / 210 / normale instelling cura denk ik. Temperatuur kan dan idd omlaag, ik ben lekker aan het experimenteren dus ik ga ook naar snelheid kijken, die stelde ik al wel bij de eerste layer.
oogjes open, snaveltjes dicht
Een rol PLA bewaar ik in een IKEA SAMLA bak (https://www.ikea.com/nl/n...el-transparant-s09850874/) met zo'n zakje korrels. Helaas daalt de luchtvochtigheid ten opzichte van de kamer echter nauwelijks. Sluiten jullie deze bak nog extra af?
Wat voor (navul)korrels kopen jullie wellicht extra?
Wat voor (navul)korrels kopen jullie wellicht extra?
Afhankelijk van hoe lang je het wil gaan bewaren is luchtvochtigheid met PLA helemaal niet zo'n enorm probleem naar het schijnt... Luchtdicht is ruim voldoende en zelfs dat is al bijna overdreven als je korter dan een paar jaar bewaart... Stel dat het heel erg hygroscopisch zou zijn zou je de luchtvochtigheid in de container zonder korrels al moeten zien dalen als je er een rol PLA inlegt... Nylon schijnt wel echt extreem hygroscopisch te zijn.
Zelf niet getest, maar op YouTube zijn diverse gebruikers die dat getest hebben.
Die IKEA box is overigens zeker niet standaard luchtdicht! Wel prima verder, maar niet dicht genoeg dat je de luchtvochtigheid heel anders/veel lager krijgt dan de ruimte eromheen.
Je kan als je erg twijfelt, voor gebruik, de rol ook nog even drogen in de oven (niet te heet!
)of zo'n food dehydration box...
Zelf niet getest, maar op YouTube zijn diverse gebruikers die dat getest hebben.
Die IKEA box is overigens zeker niet standaard luchtdicht! Wel prima verder, maar niet dicht genoeg dat je de luchtvochtigheid heel anders/veel lager krijgt dan de ruimte eromheen.
Je kan als je erg twijfelt, voor gebruik, de rol ook nog even drogen in de oven (niet te heet!
[ Voor 12% gewijzigd door GeeEs op 07-07-2020 17:13 ]
De Micro Swiss Direct Drive geinstalleerd, en moet zeggen kwaliteit is super.
Handleiding is erg duidelijk, installatie gaat gemakkelijk.
Edit: Dit is zonder part cooling fan, moet ik nog printen
PETG, 0.12mm layer
Test printjes: https://imgur.com/a/tcNVBzz
Denk alleen dat ik mijn z offset wat beter moet hebben
Handleiding is erg duidelijk, installatie gaat gemakkelijk.
Edit: Dit is zonder part cooling fan, moet ik nog printen
PETG, 0.12mm layer
Test printjes: https://imgur.com/a/tcNVBzz
Denk alleen dat ik mijn z offset wat beter moet hebben
[ Voor 14% gewijzigd door Brantje op 07-07-2020 14:25 ]
Eindelijk m'n probleem opgelost (na verloop van tijd "droog" printen). Via de officiële Facebook groep van Creality kwam ik erachter, na lang zoeken, dat er met de recente batch Ender 5 Pro's de extruder te strak staat ingesteld. Sommigen lossen dat op met een elastiekje. Ik kon het oplossen met een schroef losser maken en wat te spelen met de knijper.
Tijdens mijn pogingen om het probleem op te lossen ook de firmware ge-upgrade van 1.1.6 naar 1.1.9 (officiële firmware). Dat ging goed alleen kan ik de firmware nu niet meer updaten naar iets anders (avrdude geeft nu een error). Denk dat ik de bootloader om zeep heb geholpen. Dus meteen maar een Arduino Uno aangeschaft. Komt hopelijk deze week binnen.
Heb wel een nieuw probleem. Als ik wat print wat ik gesliced heb in Cura 4.6.1 dan komt dit er uit alsof ik een under extrusion probleem heb. Alles wat ik slice met Creality Slicer (= oude versie van Cura) komt wel goed uit de printer. Al gespeeld met de profielen van CHEP maar nog zonder resultaat.
Iemand een idee welke parameters dit probleem waarschijnlijk kunnen veroorzaken?
Tijdens mijn pogingen om het probleem op te lossen ook de firmware ge-upgrade van 1.1.6 naar 1.1.9 (officiële firmware). Dat ging goed alleen kan ik de firmware nu niet meer updaten naar iets anders (avrdude geeft nu een error). Denk dat ik de bootloader om zeep heb geholpen. Dus meteen maar een Arduino Uno aangeschaft. Komt hopelijk deze week binnen.
Heb wel een nieuw probleem. Als ik wat print wat ik gesliced heb in Cura 4.6.1 dan komt dit er uit alsof ik een under extrusion probleem heb. Alles wat ik slice met Creality Slicer (= oude versie van Cura) komt wel goed uit de printer. Al gespeeld met de profielen van CHEP maar nog zonder resultaat.
Iemand een idee welke parameters dit probleem waarschijnlijk kunnen veroorzaken?
@Yoghoo Probeer eens een iets oudere versie van Cura, aangezien dat creality slicer het wel doet, denk ik dat je het in die hoek moet zoeken.
Dank voor je toelichting. Zou het verlagen van de luchtvochtigheid in zo'n SAMLA bak in combinatie met de inhoud van 3 of 4 zakjes van die korrels die je krijgt bij een rol filament in de SAMLA ook niet mogelijk zijn?GeeEs schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:48:
Afhankelijk van hoe lang je het wil gaan bewaren is luchtvochtigheid met PLA helemaal niet zo'n enorm probleem naar het schijnt... Luchtdicht is ruim voldoende en zelfs dat is al bijna overdreven als je korter dan een paar jaar bewaart... Stel dat het heel erg hygroscopisch zou zijn zou je de luchtvochtigheid in de container zonder korrels al moeten zien dalen als je er een rol PLA inlegt... Nylon schijnt wel echt extreem hygroscopisch te zijn.
Je kan als je erg twijfelt, voor gebruik, de rol ook nog even drogen in de oven (niet te heet!)of zo'n food dehydration box...
De luchtvochtigheid daalt nu niet echt en blijft op pakweg 50-55% hangen. Gebruiken andere met succes andere en/of meer korrels?
Zoals ik al eerder poste gebruik ik een direct extruder achtige oplossing met de stock onderdelen van mijn cr-10v2. De print kwaliteit is flink verbeterd alleen zit ik nog met één groot nadeel. Ik heb nu al 3 keer een "jam" gehad in mijn hotend. 2x een mislukte cold pull en een keer net een te lage print temperatuur... Dit kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar nu is het echt een flink geklooi om de dat weer te fixen: de hele extruder moet ik dan uit elkaar halen zodat ik weer bij de bowden tube van mijn hotend kan komen. Heeft iemand misschien een idee hoe dat wat makkelijker zou kunnen? Of bestaat er een direct extruder die wat makkelijker te demonteren is?
Hier nog even het plaatje hoe het nu zit:
:strip_exif()/f/image/z1kU7PmSCxSPqWWGwnch1TJ1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door savale op 09-07-2020 23:54 ]
Sinds gisteren dankzij @reinier666 in bezit van een CR-20, lekker zitten kletsen terwijl ik vol bewondering naar zijn desings gekeken heb. Nu word er een bootje afgedrukt maar bedoeling is ook inlay maken voor me inca lintzaag en meer praktische toepassingen. Moet me nog heel veel inlezen/kijken etc.
Mooie setup. Mijn bgm extruder is iets makkelijker. 4 schroeven en dan split de body en schuif je hem eraf. Geen rondspringende veer gelukkig. Echt super eenvoudig is het niet want er steekt een stukje tubing uit waar je hem overheen moet schuiven en dat gaat niet vanzelf...savale schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:53:
Zoals ik al eerder poste gebruik ik een direct extruder achtige oplossing met de stock onderdelen van mijn cr-10v2. De print kwaliteit is flink verbeterd alleen zit ik nog met één groot nadeel. Ik heb nu al 3 keer een "jam" gehad in mijn hotend. 2x een mislukte cold pull en een keer net een te lage print temperatuur... Dit kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar nu is het echt een flink geklooi om de dat weer te fixen: de hele extruder moet ik dan uit elkaar halen zodat ik weer bij de bowden tube van mijn hotend kan komen. Heeft iemand misschien een idee hoe dat wat makkelijker zou kunnen? Of bestaat er een direct extruder die wat makkelijker te demonteren is?
[Afbeelding]
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ja dit is net wat meer gedoe omdat eerst die schroef bij de veer los moet en dan kan ik pas het frame van de extruder loshalen...DRuw schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:52:
[...]
Mooie setup. Mijn bgm extruder is iets makkelijker. 4 schroeven en dan split de body en schuif je hem eraf. Geen rondspringende veer gelukkig. Echt super eenvoudig is het niet want er steekt een stukje tubing uit waar je hem overheen moet schuiven en dat gaat niet vanzelf...
Eingelijk print dit nu best behoorlijk, dus ik twijfel of een upgrade naar bijvoorbeeld een hemera nog de moeite waard is. Ik print vooral PLA. Ik lees ook dat best veel Hemera gebruikers last hebben van jams en dat is nou net iets waar ik geen zin in heb
Dan denk ik dat je het al opgelost hebt voor jezelf;)
ik ga nog eens een temptower en ringing test doen... denk/hoop dat ik het daar mee oplos (geen tijd meer gehad sinds laatste speelsessie)
Verdomme, nog een keer naar mijn esteps gekeken maar de 100mm is 103mmm
die eerst dus doen. Leukde daarbij is dat ik een stukje van de connectie van de extruder naar mn hotend heb afgebroken (@savale dat ding van mij is dus niet makkelijk te verwijderen...)
hopelijk maakt het niet veel uit maar als de boel weer goed werkt mag dus een nieuw deeltje worden geprint hiervoor waarschijnlijk...
ik ga nog eens een temptower en ringing test doen... denk/hoop dat ik het daar mee oplos (geen tijd meer gehad sinds laatste speelsessie)
Verdomme, nog een keer naar mijn esteps gekeken maar de 100mm is 103mmm
die eerst dus doen. Leukde daarbij is dat ik een stukje van de connectie van de extruder naar mn hotend heb afgebroken (@savale dat ding van mij is dus niet makkelijk te verwijderen...)
hopelijk maakt het niet veel uit maar als de boel weer goed werkt mag dus een nieuw deeltje worden geprint hiervoor waarschijnlijk...
[ Voor 50% gewijzigd door DRuw op 10-07-2020 19:55 ]
mijn eerste 2 bootjes zijn inmiddels mislukt bijna tot het dak en dan valt ie om. Op advies bed op 60 graden gezet en wat pritstift gebruikt. Grote leercurve in cura in ieder geval
valt hij om? blijft hij niet plakken bedoel je dat?
wellicht je Z offset iets te hoog?
wellicht je Z offset iets te hoog?
Ik gebruik geen z offset, ik denk dat het inderdaad een kwestie is van niet blijven plakken. Maar ik ga lekker aanklooien en zien of het gaat werken. Moet nog duzend dingen leren heb het net sinds gisteren in bezit.
Ben toch benieuwd wat je bedoelt met "hij valt om". Hoe kan een print nou ineens omvallen?
Signature van nature
Crap, esteps en flow goed afgesteld, plakt m'n glazen bed voor geen meter meer..
Morgen op vakantie en wilde nog ff een temptower printen maar die eerste laag is al niks...
Is dat glazen bed ook een kwestie van afsoppen met Dreft of alcohol?
Volgende week maar verder....
Morgen op vakantie en wilde nog ff een temptower printen maar die eerste laag is al niks...
Is dat glazen bed ook een kwestie van afsoppen met Dreft of alcohol?
Volgende week maar verder....
Vond Cura zelf ook al een behoorlijke learning curve hebben en ben daarom vrij snel over gegaan op prusa slicer. Nog een paar keer Cura geprobeerd maar blijf op prusaslicer terugkomen. Misschien even proberen?mutsje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:07:
Ik gebruik geen z offset, ik denk dat het inderdaad een kwestie is van niet blijven plakken. Maar ik ga lekker aanklooien en zien of het gaat werken. Moet nog duzend dingen leren heb het net sinds gisteren in bezit.
ding was bijna toe aan dak erop zetten en kinderen kwamen naar buiten gerend boot ligt op ze kant pappa. Nu de temp verhoogd van het bed naar 60 graden en een pritstift gebruikt. Heb nu dak op de boot dus gaan goede kant op. Op een of ander manier raakte het pla de verbinding met de glazen plaat kwijt. Kan gebeuren is allemaal leren voor mij.Sircuri schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:30:
Ben toch benieuwd wat je bedoelt met "hij valt om". Hoe kan een print nou ineens omvallen?
Is er iemand met een Ender 5 Plus die voor mij de exacte dimensies kan nameten?
De officiële specificaties zijn 632*666*619mm. Ik heb een muurkast waar ik hem in wil zetten maar die is maar 628 diep.
De officiële specificaties zijn 632*666*619mm. Ik heb een muurkast waar ik hem in wil zetten maar die is maar 628 diep.
Dan heeft de extruder hem dus omgetikt. Ja, dan is je hechtig niet goed. Je kan ook kijken naar een Z-Hop instelling. Zodat ie steeds de Z richting iets optrekt voordat de kop verplaatst wordt.mutsje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:44:
[...]
ding was bijna toe aan dak erop zetten en kinderen kwamen naar buiten gerend boot ligt op ze kant pappa. Nu de temp verhoogd van het bed naar 60 graden en een pritstift gebruikt. Heb nu dak op de boot dus gaan goede kant op. Op een of ander manier raakte het pla de verbinding met de glazen plaat kwijt. Kan gebeuren is allemaal leren voor mij.
Signature van nature
Bootje is inmiddels erg goed gelukt. bed temp op 60 graden nozzle op 200 en fijnste stand in cura. Doet er wel langer over maar komt er erg goed vanaf. Nu moet ik en kat printen (opdracht jongste dochter) en dan een draak (opdracht oudste dochter) dus maar goed dat er mogen nieuwe rol filament komt.
Gisteren eindelijk de Ender3 wat liefde gegeven met nieuw mainboard (skr mini E3 V2.0) en bijpassend touchscreen.
Alles draaide daarna meteen eigenlijk weer prima met de bijgeleverde firmware.
De motoren zijn nu zo stil, dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ze al draaiden....boven verwachting... De fans zijn nu echter de volgende stap, want die maken ineens wel 3x meer herrie lijkt het
Alles draaide daarna meteen eigenlijk weer prima met de bijgeleverde firmware.
De motoren zijn nu zo stil, dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ze al draaiden....boven verwachting... De fans zijn nu echter de volgende stap, want die maken ineens wel 3x meer herrie lijkt het
![]() | ![]() |
Had het zelfde met mijn ender 5 en het silent board,GeeEs schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:56:
De fans zijn nu echter de volgende stap, want die maken ineens wel 3x meer herrie lijkt het
Je irriteert je meteen aan de fans
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Exact!bdevogt schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:59:
[...]
Had het zelfde met mijn ender 5 en het silent board,
Je irriteert je meteen aan de fans
Heb het idee dat de fan van de PSU het meeste herrie maakt.
Heb je toevallig tips/heb je zelf iets gedaan qua fan noise daarna?
Lees wel goede verhalen hier en daar, maar die stille fans zijn ook niet cheap...
ben de stille fan nog aan het zoeken,GeeEs schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:05:
[...]
Exact!
Lees wel goede verhalen hier en daar, maar die stille fans zijn ook niet cheap...
Al meerdere besteld maar zijn allemaal net niet,
en idd goedkoop zijn ze niet
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Inderdaad maar eens kijken of ik de bodemplaat kan aanpassen voort een 12cm fankmichael schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:30:
@bdevogt @GeeEs
Ik heb het zo gedaan super stil[Afbeelding]
Ben ruime tijd aan het kijken voor een nieuwe printer.
Alleen zit ik te twijfelen tussen de Ender 3 V2 of de CR 6 SE die waarschijnlijk in augustus uit komt via een kick starter project. Waarom ik een Cr 6 se wil is wegens de automatische bed level. De Ender 3 heeft dit niet maar kan wel Creality 3D BLTouch kit gemonteerd worden. Heeft dit dan dezelfde functie?
Ik wil niet bij elke print de bed opnieuw levelen.
Is de CR6 SE de moeite waard om hier op te wachten of is het beter voor de Ender 3 V2 te gaan?
Alleen zit ik te twijfelen tussen de Ender 3 V2 of de CR 6 SE die waarschijnlijk in augustus uit komt via een kick starter project. Waarom ik een Cr 6 se wil is wegens de automatische bed level. De Ender 3 heeft dit niet maar kan wel Creality 3D BLTouch kit gemonteerd worden. Heeft dit dan dezelfde functie?
Ik wil niet bij elke print de bed opnieuw levelen.
Is de CR6 SE de moeite waard om hier op te wachten of is het beter voor de Ender 3 V2 te gaan?
@bdevogt
Even ter aanvulling, ik heb een hele ouwe fan gepakt, deze op de pc aangesloten kijken welke het stilst was.
Ik heb deze fan aangesloten op de oorspronkelijke fan van de voeding deze was bij mij iig 12 volt.
De fan draait nagenoeg niet. (ik heb ook geen heated bed er naast hangen...)
@Evertt
Ik ben zelf niet gek op de meet wijze van de CR 6 SE, ze meten met de nozzle, en zoals ik denk kan er wel eens smeer aan de nozzle zitten dus de waardes zijn dan steeds ietsjes anders. Of er druipt een beetje filament door de nozzle tijdens het meten door de warmte. Ik weet het niet ik wil er geen...
Goed naar video reviews kijken, met name de wijze van het bed levelings systeem!
Even ter aanvulling, ik heb een hele ouwe fan gepakt, deze op de pc aangesloten kijken welke het stilst was.
Ik heb deze fan aangesloten op de oorspronkelijke fan van de voeding deze was bij mij iig 12 volt.
De fan draait nagenoeg niet. (ik heb ook geen heated bed er naast hangen...)
@Evertt
Ik ben zelf niet gek op de meet wijze van de CR 6 SE, ze meten met de nozzle, en zoals ik denk kan er wel eens smeer aan de nozzle zitten dus de waardes zijn dan steeds ietsjes anders. Of er druipt een beetje filament door de nozzle tijdens het meten door de warmte. Ik weet het niet ik wil er geen...
Goed naar video reviews kijken, met name de wijze van het bed levelings systeem!
@DRuw Dat geribbelde bed van creality werkt zelf het fijnst vind ik. Doe hier met pla 52 start fn daarna 45 graden en alles plakt perfect. Maak schoon met een dreft sopje en tussendoor met wat zoutoplossing. Hier heb ik expres een heel klein beetje under extrusion. 98 a 99% geeft mij de beste resultaat. (Zal wel verschillen per filament)
Wat betreft het bed levelen... Op glas aanzienlijk meer kritisch dan het geribbelde creality standaard ding.
Met het creality geribbelde spul is af en toe een tikje aan een van de wielen genoeg. 1x goed ingesteld is dat gewoon perfecte hechting is ook mijn ervaring. Hoeft ook zeker niet na elke print opnieuw. Tenzij je veel met je offsets gaat knutselen, maar heb nog geen aanleiding gehad om dat te doen...
Ik print als begin altijd wel een skirt van 3 rondjes om manueel eventueel wat omhoog of omlaag te draaien dus.
:strip_exif()/f/image/LqhND4tXj6Hg7nLqO2vSitnh.jpg?f=fotoalbum_large)
En m'n zoontje is ook weer blij...
Met het creality geribbelde spul is af en toe een tikje aan een van de wielen genoeg. 1x goed ingesteld is dat gewoon perfecte hechting is ook mijn ervaring. Hoeft ook zeker niet na elke print opnieuw. Tenzij je veel met je offsets gaat knutselen, maar heb nog geen aanleiding gehad om dat te doen...
Ik print als begin altijd wel een skirt van 3 rondjes om manueel eventueel wat omhoog of omlaag te draaien dus.
:strip_exif()/f/image/LqhND4tXj6Hg7nLqO2vSitnh.jpg?f=fotoalbum_large)
En m'n zoontje is ook weer blij...
[ Voor 28% gewijzigd door GeeEs op 11-07-2020 15:30 ]
Creality noemt het "Glass Plate with Chemical Coating". Zat bij mij standaard op mijn cr-10v2DRuw schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:25:
Wat bedoelen jullie met geribbeld ding? Die magnetische plaat?
Werkt bij ook perfect hoor, zelfs te goed dat er een laagje blijft hangen en ik daardoor af en toe een nieuwe mat moet (Ali 10 euro).
Mooie dogtags @GeeEs !
@GeeEs ziet er strak uit.
Ja die heb ik nu ook... Is gewoon de glasplaat van creality dus. Die plakt bij mij dus niet super op 50 graden.
Wel mooi level (0.08mm verschil over het geheel).
Toch m'n z offset maar ff bekijken en nog eens schoonmaken met een dreftje
Die magnetische mat was wel altijd enorm goede hechting trouwens
[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 11-07-2020 21:08 ]
Hier doe ik dit: verhitten naar 50 graden: dan met een dreft sopje goed schoonmaken. Vervolgens maak ik een zoutoplossing. (paar gram op een mok water) en daarmee neem ik de plaat af voor iedere print. Het mag best een beetje nat, zodat je een klein beetje zoutvlekken ziet liggen zodra het water verdampt,DRuw schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:06:
Ja die heb ik nu ook... Is gewoon de glasplaat van creality dus. Die plakt bij mij dus niet super op 50 graden.
Ik print dan de eerste laag op 52 graden en daarna naar 45 graden voor de rest van de print.
De grote schoonmaak met dreft doe ik ongeveer iedere 20 printjes.
Met die gewone creality glasplaat zit alles eigenlijk echt wel muurvast. Ik moet vaak wachten totdat de plaat goed is afgekoeld voor ik iets los krijg.
[ Voor 7% gewijzigd door savale op 11-07-2020 21:59 ]
Stomme vraag hoor maar waar is de theorie van de zoutoplossing? Dan krijg je een zout laagje en dat hecht toch juist niet?
Als je er meer over wilt weten:DRuw schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:17:
Stomme vraag hoor maar waar is de theorie van de zoutoplossing? Dan krijg je een zout laagje en dat hecht toch juist niet?
https://www.uantwerpen.be...l/geert-keteleer/manuals/
Bij mij werkt het...
Gebruik deze aanpassing en bevalt prima icm 80mm Noctua fan.GeeEs schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:05:
[...]
Exact!
https://www.thingiverse.com/thing:3232346
Qua fans gebruik ik alleen nog maar Noctua. Ze zijn inderdaad niet goedkoop maar hun geld zeker waard. Ik heb ook verschillende merken geprobeerd maar geen was echt stil ondanks dat je dan leest dat ze wel stil zijn. Hangt sterk af waar je de printer gebruikt en de omgevingsgeluiden.
Uiteindelijk maar stap voor stap alles vervangen en hij is nu gewoon echt superstil. Alleen de 5015 fan is geen stille uitvoering voor te vinden helaas. Maar op 50% is het OK maar jammer dat Noctua daar geen variant voor heeft.
Mijn tip, wil je stil betaal gewoon wat meer want uiteindelijk ben je anderw meer kwijt en hou je fan's over die in een la belanden
Ik ga het volgende week eens proberen.savale schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:31:
[...]
Als je er meer over wilt weten:
Bij mij werkt het...
Esteps en flow staan nu goed.
Eerst nu alles nogmaals nalopen of het stevig vast zit en het stukje wat afgebroken is even tijdelijk lijmen.
Dan een heattower en een ringing test waarbij ik denk dat de laatste bepalend gaat zijn.
Ik print denk ik te snel voor de direct drive en gaat het daardoor mis.
0.2mm op 50mm/s als ik me niet vergis.
Weet niet hoe "zwaar"je direct drive is, maar op 50mm/s geeft bij mij wel al een flinke vermindering in kwaliteit. De eerste 2 lagen zou ik sowieso flink langzamer doen. Hier doe ik meestal 15mm/s. Daarna ongeveer 30mm/s. Dit is dan wel op 0.08 of 0.12 layer height. Op 0.20 zou ik zelf 40mm/s wel aandurven. De buitenste rand zou ik dan wel weer langzamer doen: 20mm/s ongeveer.DRuw schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:48:
[...]
Ik ga het volgende week eens proberen.
Esteps en flow staan nu goed.
Eerst nu alles nogmaals nalopen of het stevig vast zit en het stukje wat afgebroken is even tijdelijk lijmen.
Dan een heattower en een ringing test waarbij ik denk dat de laatste bepalend gaat zijn.
Ik print denk ik te snel voor de direct drive en gaat het daardoor mis.
0.2mm op 50mm/s als ik me niet vergis.
Mooie source! Staan nog wel wat meer leuke manuals opsavale schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:31:
[...]
Als je er meer over wilt weten:
Bij mij werkt het...
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Gisteren toch maar de knoop door gehakt en een gat in de tafel gemaakt voor de fan duct. Nu nog wachten op de fans, dan kan ik testen door middel van een thermometer of het werkt.Lux_Gamer schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:24:
Even wat delen over mijn Ender 3 avontuur, en misschien wat tips/commentaar.
Ben al een tijdje bezig met het ontwerpen van een behuizing voor mijn Ender 3. Nu heb ik als basis twee Lack tafeltjes van de Ikea gebruikt, de 3d printer staat hierdoor tussen twee tafeltjes in. Nu worden de open zijkanten dicht gemaakt en geïsoleerd, zodat er een tocht vrije en warme omgeving onstaat binnen de behuizing.
Om het mainboard van de ender 3 koel te houden was mijn eerste gedachte om het mainboard te verplaatsen buiten de behuizing, om dit te realiseren moeten meerdere kabels verlengt worden. Op aliexpress kwam ik een wire extension kit voor de CR10 tegen. Mijn idee was om z'n set aan te passen voor de ender 3. Daarnaast moest er dan ook een behuizing worden gemaakt voor het mainboard buiten de behuizing, alhoewel mogelijk en een goed idee is het best veel werk en niet echt een mooie oplossing vindt ik zelf.
Na wat nadenken kwam ik op het idee om een fan duct te maken voor de originele elektronica locatie van de ender 3, hierbij wordt er koele lucht ingezogen en de elektronica gekoeld. Een aantal renders/afbeeldingen om de boel te verduidelijken.
[Afbeelding]
De topcover heb ik voor de duidelijkheid even verwijderd. Op de afbeeldingen is het mainboard te zien en de ventilatiesleuven waardoor normaal gesproken de lucht wordt uitgeblazen.
[Afbeelding]
Met een geprinte fan duct welke verbonden is met de ventilatiesleuven wordt de lucht van onder de lack tafel door het tafelblad over het mainbord geblazen.
[Afbeelding]
Afbeelding wanneer de printer verwijderd is.
[Afbeelding]
Onderkant van het tafelblad, hierbij zijn de 40mm ventilatoren gemonteerd.
[Afbeelding]
De standaard elektronica ventilator kan nog omgedraaid worden zodat deze de lucht verder blaast.
[Afbeelding]
Doorsnede van de tafel.
Doel van deze post was eigenlijk om jullie mening te vragen voordat ik de zaag in de tafel zet
Ik heb nog niemand dit eerder zien doen, daarom hebben jullie nog tips of ideeën? wat vinden jullie ervan?
Een aantal fotos:
:strip_exif()/f/image/xQP2W0ULrAalmGMtqNWrKwNO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je de fanduct door de tafel steken en gekoppeld is aan de elektronica behuizing.
:strip_exif()/f/image/sLd2ZMXXZWwwcNIgitcosWdS.jpg?f=fotoalbum_large)
Fan duct komt onder de Y-as extrusie uit de tafel.
:strip_exif()/f/image/kD22MLigGMyioarmcvHf1VoP.jpg?f=fotoalbum_large)
De sleuven waardoor normaal de hitte naar buiten wordt geblazen, de sleuven worden nu gebruikt om koele lucht van onder de tafel over de elektronica te blazen. De sleuven kan ik later nog verruimen of weghalen. voor betere airflow.
De standaard elektronica koel ventilator ga ik omdraaien zodat deze de opgewarmde lucht in de print behuizing blaast.
:strip_exif()/f/image/NlULWLalaop4mEtzaL9NhD9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder de tafel kan de fan duct gemonteerd worden doormiddel van twee schroeven. De fans zijn hier nog niet gemonteerd.
zover mijn geknutsel en gepruts, wat vinden jullie ervan?
[ Voor 0% gewijzigd door Lux_ op 13-07-2020 15:59 . Reden: eerst foto gefixt ]
@Lux_Gamer rigoureuze oplossing, maar het gaat ongetwijfeld goed koelen. Ik denk dat je vanonder tafel het beste de koele lucht gaat aanzuigen omdat de lucht daar wat koeler is vermoed ik.
@Lux_Gamer mooi project! Maar...
Als je koele lucht gaat aanzuigen van buiten de printbehuizing om je mainboard te koelen, maar vervolgens deze ook IN in de behuizing gaat doorblazen... werkt dit dan niet contraproductief wat betreft verwarmen?
Kan je dan niet beter de hele mainboard unit buiten de behuizing plaatsen?
Als je koele lucht gaat aanzuigen van buiten de printbehuizing om je mainboard te koelen, maar vervolgens deze ook IN in de behuizing gaat doorblazen... werkt dit dan niet contraproductief wat betreft verwarmen?
Ik zou hem juist af laten zuigen denk ik...
Warme lucht wordt dan vanaf je bord onttrokken en je kast is toch niet luchtdicht dus de toevoer heb je toch wel. Je moet er alleen voor zorgen dat de lucht wel netjes over je bord komt dus een soort tunnel creëren.
Joh als het goed koelt is het goed. Theorie is ook maar theorie hè....
Warme lucht wordt dan vanaf je bord onttrokken en je kast is toch niet luchtdicht dus de toevoer heb je toch wel. Je moet er alleen voor zorgen dat de lucht wel netjes over je bord komt dus een soort tunnel creëren.
Ziet er goed uit! Er mist een draakstandbeeld in het midden (hint hint hint).
Zeker, het zal in de praktijk wel gaan denk ik ook, maar je wil geen random airflows in de behuizing lijkt me als je deze probeert warm te houden. Sowieso is tocht ook niet echt bevorderlijk voor je prints.DRuw schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:16:
Maar aanzuigen is sowieso beter dan een push/pull denk ik ook. Tenzij deze perfect in balans is.
Edit: Je zou nog een vergelijkbare fan duct kunnen maken aan de andere kant, zodat je het over het mainboard heen aanzuigt en direct weer uitblaast onder de tafel.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 14-07-2020 13:02 ]
Is er iemand hier die ervaring heeft met alle fans van een CR-20 vervangen door low noise fans. Denk vraag het maar want zoekfunctie levert een door de bomen het bos niet meer zien resultaat op.
:strip_exif()/f/image/a8zx10zoBB3dAUVkVymgb6Mj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voor het eerst een wat groter onderdeel geprint met PTEG en dat is aardig goed gegaan, uiteraard zijn er wel wat verbeterpunten. Sowieso trekt de print aan de onderkant los, dat komt vermoedelijk door een te lage bed temperatuur, ik begon met 85 en heb die naar 70, 65 laten gaan juist om dat te voorkomen; ik las dat dat mogelijk juist averechts heeft gewerkt. Maar dan de in de rode cirkels, hoe zou dat komen? Die ene rechte rand loopt gelijk met de rand van het middenstuk, wat zou dat kunnen zijn?
:strip_exif()/f/image/7czclOX3cLlKIuaBFIA0Sipp.jpg?f=fotoalbum_medium)
oogjes open, snaveltjes dicht
Te snel te langzaam koelen en of je flowrate.mulder schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:52:
[Afbeelding]
Voor het eerst een wat groter onderdeel geprint met PTEG en dat is aardig goed gegaan, uiteraard zijn er wel wat verbeterpunten. Sowieso trekt de print aan de onderkant los, dat komt vermoedelijk door een te lage bed temperatuur, ik begon met 85 en heb die naar 70, 65 laten gaan juist om dat te voorkomen; ik las dat dat mogelijk juist averechts heeft gewerkt. Maar dan de in de rode cirkels, hoe zou dat komen? Die ene rechte rand loopt gelijk met de rand van het middenstuk, wat zou dat kunnen zijn?
[Afbeelding]
Met te snel koelen kan het gaan cracken en PETG vind een flowrate van 1/5% minder fijner.
Inderdaad dat was ook de bedoelingsavale schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:05:
@Lux_Gamer rigoureuze oplossing, maar het gaat ongetwijfeld goed koelen. Ik denk dat je vanonder tafel het beste de koele lucht gaat aanzuigen omdat de lucht daar wat koeler is vermoed ik.
De ventilatoren zullen op een laag toerental draaien (weinig lucht verplaatsing), hierdoor betwijfel ik hoeveel dit de kast zou afkoelen. Daarnaast warmt de elektronica de lucht weer op, alhoewel dit gering zou zijn. Maar testen volgen zeker nog. Zoals ik al zei in mijn eerste post ben ik voor deze oplossing gegaan omdat ik de elektronica niet wil verplaatsen in verband met te korte kabels. De kabels zou ik eventueel kunnen verlengen, maar dit leek me een leuke oplossing om te proberen.GeeEs schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:08:
@Lux_Gamer mooi project! Maar...
Is ook een optie, dan zou er wss nog een fanduct moeten komen ja. Nu zitten de steppermotor drivers in het pad van de inkomende lucht, alhoewel de steppermotor kabels ervoor zitten is er een skr E3 upgrade onderweg waarbij de steppermotors drivers beter in de lucht stroom komen.DRuw schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:16:
Bedankt voor de feedback!
Voor de geïnteresseerden:
https://nl.pepper.com/aan...printer-voor-17648-153530
404?DRuw schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:41:
Voor de geïnteresseerden:
Net was hij er nog.... Misschien staat hij even onder review... Weird.
Was geen super aanbieding hoor. Ender 3 pro voor 170 met snelle verzending met een kortingscode.
Nette prijs inderdaadDRuw schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:17:
[...]
Was geen super aanbieding hoor. Ender 3 pro voor 170 met snelle verzending met een kortingscode.
Vandaag de filament rol helemaal naar links verplaatst. Op een of andere manier raakt het draad 'vast' en krijg ik geen toevoer meer. Nieuwe doorvoer is besteld en onderweg, gewoon even gedult hebben. Gelijk de originele veren van het bed vervangen voor upgrades
Shit ik ben vergeten de code toe te passen 🤦🤦DRuw schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:17:
[...]
Ik heb een mokje met zoutwater daar staan (niet omgooienDRuw schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:22:
@savale doe jij trouwens letterlijk met een pipet druppels erop voor die zoutlaag of heb je een kleine plantensproeier bijvoorbeeld? (Die heb ik per ongeluk liggen:)) dit weekend ga ik maar eens proberen, ben benieuwd!
Je weet wel... dat zout water en het verdampen daarvan je apparatuur aantast...
Al zal dat wel erg gering zijn maar toch.
Het water verdampt, maar het zout blijft volgens mij op het bed liggen...kmichael schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:01:
Je weet wel... dat zout water en het verdampen daarvan je apparatuur aantast...
@savale
Ja maar...
Autos roesten nu eenmaal sneller aan zee dan landinwaarts.
Wij verkopen in het oosten van het land Plastisol de fabrikant Tatasteel geeft 40 jaar garantie in het binnenland en 30 jaar garantie aan zee...
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn , maar ik zou de bekabeling wel goed in de gaten houden of ze geen oxidatie krijgen...
Ja maar...
Autos roesten nu eenmaal sneller aan zee dan landinwaarts.
Wij verkopen in het oosten van het land Plastisol de fabrikant Tatasteel geeft 40 jaar garantie in het binnenland en 30 jaar garantie aan zee...
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn , maar ik zou de bekabeling wel goed in de gaten houden of ze geen oxidatie krijgen...
Vandaag begonnen met printen op mijn eerste printer, een Creality zender 3 V2. De calibratie kubus is exact 2,0cm en de eerste helft van Benchy lijkt perfect (printen is bezig).
Ik zie bij beide belts dat ze niet in het midden lopen. Tijdens assembleren zag ik dit al, en heb ik een paar onderdelen geprobeerd te centreren. Alles lijkt nu echt strak recht gemonteerd. De riemen blijven naar een kant lopen.
Kan dit kwaad?
Ik zie bij beide belts dat ze niet in het midden lopen. Tijdens assembleren zag ik dit al, en heb ik een paar onderdelen geprobeerd te centreren. Alles lijkt nu echt strak recht gemonteerd. De riemen blijven naar een kant lopen.
Kan dit kwaad?
![]() | ![]() |
@Foxhill
Dan zit waarschijnlijk de schroef niet helemaal recht, ik heb dit ook met de ender 3 pro voor het bed.
Je moet erg je best doen om het weg te krijgen... De ene kant van de belts zal sneller slijten.
Geen idee of er iets te zien valt qua kwaliteit in een print.
Dan zit waarschijnlijk de schroef niet helemaal recht, ik heb dit ook met de ender 3 pro voor het bed.
Je moet erg je best doen om het weg te krijgen... De ene kant van de belts zal sneller slijten.
Geen idee of er iets te zien valt qua kwaliteit in een print.
Vandaag de filament rol maar op een blok hout naar de cr-20 geplaatst. Steeds meer printjes eindigen erin dat de kop geen filament meer krijgt en ding in luchtledige zijn print klaar maakt. Als ik handmatig filament doorvoer door de kop loopt het keurig naar beneden. Loopt nu weer print om te zien of we op 100% komen. Probleem begon na erin hangen nieuwe rol van real-filament (dus geen ali expres zut)
@mutsje
Wat ik een keer heb gehad, staan de wieltjes strak genoeg op de filament..
Worden de wieltjes niet heel warm tijdens het printen, dan smelt de filament ietsjes en dan krijgt die geen grip meer. Of je filament aanvoerwieltjes zijn te vuil.
Worden de wieltjes niet heel warm tijdens het printen, dan smelt de filament ietsjes en dan krijgt die geen grip meer. Of je filament aanvoerwieltjes zijn te vuil.
Ik zie vreetsporen in het filament maar de aanvoerder is ook nog de originele plastic. Hierin is een stuk ingevreten door het filament. Deze word over tijd vervangen door alu exemplaar. Ook de veren etc worden dan vervangen. Machine zelf ligt het niet aan want die heeft al heel veel prints (vorige eigenaar) en bij mij ook aantal probleemloos afgedrukt. Dus mijn vermoeden is de aanvoer inderdaad. Maar ben nu pas een week in het bezit van de cr-20. Nog geen hamer gepakt (vrouw is trots op me hehe)kmichael schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:21:
@mutsje
@mutsje
Je had het over een plastic versie, het kan ook nog zo zijn dat er een haar scheurtje in zit.
Je had het over een plastic versie, het kan ook nog zo zijn dat er een haar scheurtje in zit.
Ik heb een keer gehad dat bij het losmaken van het filament hij net een slag onder een wending kwam. Eerst zie je dat niet tot hij op een bepaald stuk verder op de rol komt en dan loopt hij vast op de rol...
Ik had het opgelost door de rol voor 10 meter ofzo uit te rollen en opnieuw voorzichtig op de rol te spoelen. Daarna geen problemen meer.
Ik had het opgelost door de rol voor 10 meter ofzo uit te rollen en opnieuw voorzichtig op de rol te spoelen. Daarna geen problemen meer.
Ik heb de blv ender 3 pro upgrade + bltouch besteld, ben benieuwd hoeveel effect dat heeft.
Ben nog steeds zoekende.
Heb even een vraag over de bed levelen. Hoe vaak moet je dit doen?
En is de Creality 3D BL Touch auto bed leveling kit v1 de moeite waard met Ender 3 v2?
En is dan eventueel bed levelen niet meer nodig?
En is de Creality 3D BL Touch auto bed leveling kit v1 de moeite waard met Ender 3 v2?
Geen idee op een ender 3 v2. Ik heb zelf een cr-10 v2. Bed levelling hoef ik eigenlijk niet meer te doen zolang ik niet aan de printer sleutel. Ik heb wel de 2 z motoren gesynced met een extra riem, want ik had soms last dat 1 kant iets lager begon te hangen.Evertt schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:26:
Ben nog steeds zoekende.
Een Auto bed level is voor mij nu echt niet nodig, maar het kan makkelijk zijn als je veel van nozzles / onderplaat denkt te gaan wisselen.
Hier trouwens een flink mislukt printje. De print was halverwege ingestort... Bleek dat het filament ineens halverwege de rol een meter of 3 1.2mm dik was in plaats van 1.75mm. Tja dan heb je ineens meer dan 100% underextrusion

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 17-07-2020 00:20 ]
In de V2 zit al een soortelijk systeem als de BL-touch maar dan beter.Evertt schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:26:
Ben nog steeds zoekende.
Bed level zal je altijd moeten doen omdat dit soort systemen maar een bepaald verschil kunnen opvangen.
Hoe vaak je dit moet doen is per printer verschillende en ook hoe je omgaat met er bed zelf. Als je heel vaak druk uitoefent om een print los te krijgen zul je dit eerder weer moeten bijstellen.
Ik stel mijn bed bijna nooit eigenlijk. Maanden terug gesteld en nog steeds doet hij het prima. Nu gebruik ik isilecon spacer ipv veren waardoor het strakker blijft zitten.
Maar bed levelen hoort er bij en is wel een basis iets om te leren. Dus begin bij het begin en leer er mee omgaan. Als je het eenmaal snapt ga je eventueel indien nodig upgraden. Het is niet moeilijk maar soms kan het je tijdelijk tot waanzin drijven
Een V2 versie is al vrij goed uitgewerkt waarbij veel upgrades van de eerste versie al zijn doorgevoerd.
Waarom beter? Zolang je de nozzle helemaal schoon kunt houden werkt het goed, maar wanneer je al filament in de tube hebt ziitten loop je kans dat er tijdens het levelen iets uit gaat lopen en dan meet hij verkeerd, dit kan je met een bltouch niet gebeuren, en wat de nauwkeurigheid betreft, zal het weing uitmaken.MikeOO schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:02:
[...]
In de V2 zit al een soortelijk systeem als de BL-touch maar dan beter.
Dat is waar maar het pinnetje in BL-Touch is ook niet alles. Het werkt prima daar niet van maar lijkt mij als er gemeten wordt vlak bij de nozzle het ook weer accurater zal zijn en je geen bl-touch aan de zijkant heb zitten wat resulteert in een iets groter printoppervlakHardy8 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:42:
[...]
Waarom beter? Zolang je de nozzle helemaal schoon kunt houden werkt het goed, maar wanneer je al filament in de tube hebt ziitten loop je kans dat er tijdens het levelen iets uit gaat lopen en dan meet hij verkeerd, dit kan je met een bltouch niet gebeuren, en wat de nauwkeurigheid betreft, zal het weing uitmaken.
Maar alles is relatief natuurlijk
Altijd levelen met warm bed en warme nozzle. Dan heb je geen last van een beetje filament, want zacht.Hardy8 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:42:
[...]
Waarom beter? Zolang je de nozzle helemaal schoon kunt houden werkt het goed, maar wanneer je al filament in de tube hebt ziitten loop je kans dat er tijdens het levelen iets uit gaat lopen en dan meet hij verkeerd, dit kan je met een bltouch niet gebeuren, en wat de nauwkeurigheid betreft, zal het weing uitmaken.
Maar ben het er wel mee eens, is niet optimaal met nozzle.
Bed levelen doe ik ook nauwelijks. Hooguit af en toe beetje bijstellen als je ziet dat de eerste laag net niet lekker start.
Iemand in de buurt van rotterdam die voor mij 2 kleine dingen wilt printen in ABS uiteraard tegen een vergoeding?
Door huidige situatie kan ik niet bij mijn eigen printer..
Door huidige situatie kan ik niet bij mijn eigen printer..
Bedankt voor je informatie.MikeOO schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:02:
[...]
In de V2 zit al een soortelijk systeem als de BL-touch maar dan beter.
Bed level zal je altijd moeten doen omdat dit soort systemen maar een bepaald verschil kunnen opvangen.
Hoe vaak je dit moet doen is per printer verschillende en ook hoe je omgaat met er bed zelf. Als je heel vaak druk uitoefent om een print los te krijgen zul je dit eerder weer moeten bijstellen.
Ik stel mijn bed bijna nooit eigenlijk. Maanden terug gesteld en nog steeds doet hij het prima. Nu gebruik ik isilecon spacer ipv veren waardoor het strakker blijft zitten.
Maar bed levelen hoort er bij en is wel een basis iets om te leren. Dus begin bij het begin en leer er mee omgaan. Als je het eenmaal snapt ga je eventueel indien nodig upgraden. Het is niet moeilijk maar soms kan het je tijdelijk tot waanzin drijven3D printen is nu eenmaal iets waarbij je niet moet verwachten dat je direct kunt printen. Afstellen kost tijd om te leren en te begrijpen maar je krijgt er dan een hoop voor terug.
Een V2 versie is al vrij goed uitgewerkt waarbij veel upgrades van de eerste versie al zijn doorgevoerd.
Dan is een Ender 3 v2 in dit geval beter te kiezen voor een beginner printer dan een cr 6 se.
Het ging mij alleen om de bed levelen ik zag een video ik dacht gelijk van dat wordt niks bij mij.
Verder zie ik geen reden waarom de cr6 zoveel beter is dan de Ender 3 alleen dat hij automatisch bed levelen heeft.
Mooi!!GeeEs schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:01:
Vandaag is rood....
[Afbeelding] [Afbeelding]
PLA (Jupiter) 205c/50c 0.12mm layers
En over die vorige post van je, bed levelen met warm bed ja maar een warme nozzle maakt geen barst uit..
Ik heb de abl en ik maak m'n bed warm, dan de 9 punts check terwijl m'n nozzle naar 160 gaat en op homepoint na het levelen gaat hij dan van 160 naar 200. Gaat het snelst op die manier en werkt perfect:)
Als je je nozzle eerder warm maakt komt er al wat uit en dat wil ik pas bij m'n purge doen.
Tipje voor anderen trouwens: mijn purge lijntje laat ik op de terugweg een cm eerder stoppen. Zo raak ik de clip niet waar m'n glas mee vast zit en de eerste crap die van m'n nozzle afkomt neem ik zeker weten niet alsnog mee naar m'n print:)
Woaw.... zonder supports??GeeEs schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:01:
Vandaag is rood....
[Afbeelding] [Afbeelding]
PLA (Jupiter) 205c/50c 0.12mm layers
Signature van nature
Thx! Yes, zonder supports. Dit model leent zich daar overigens prima voor. Maar ik was, al zeg ik het zelf, ook wel positief verrast hoe deze was gelukt.
Thingy link?GeeEs schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:02:
[...]
Thx! Yes, zonder supports. Dit model leent zich daar overigens prima voor. Maar ik was, al zeg ik het zelf, ook wel positief verrast hoe deze was gelukt.
Mooie test;)
Spullen verkopen doe ik natuurlijk via V&A he...
Ben begonnen aan m'n nieuwe project, ender 5 upgraden met dual z, corexy en nieuwe hotend (Voron 1.8).
Ben begonnen aan m'n nieuwe project, ender 5 upgraden met dual z, corexy en nieuwe hotend (Voron 1.8).
[ Voor 34% gewijzigd door SA007 op 18-07-2020 22:00 ]
Wat brengt corexy eigenlijk voor voordelen, buiten misschien een iets hogere printsnelheid? nadelen zijn er in ieder geval ook b.v. langere riemen waar theoretisch ook meer rek in kan onstaan, meer lagers/wielen waar iets mis mee kan gaan en daarbij komende een ingewikkelder constructie, het is wel een trend inderdaad, maar ik heb juist daar zelf niet voor gekozen voor mijn zelfbouw Cube die perfect print.xAndyx schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:23:
Sneller omdat de printkop niet zo zwaar is en er geen assen met motoren heen en weer hoeven. Het hele ding zal dus ook niet zo veel schudden als cartesian printers, zoals ongeveer alle Creality-printers.Hardy8 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:42:
[...]
Wat brengt corexy eigenlijk voor voordelen, buiten misschien een iets hogere printsnelheid? nadelen zijn er in ieder geval ook b.v. langere riemen waar theoretisch ook meer rek in kan onstaan, meer lagers/wielen waar iets mis mee kan gaan en daarbij komende een ingewikkelder constructie, het is wel een trend inderdaad, maar ik heb juist daar zelf niet voor gekozen voor mijn zelfbouw Cube die perfect print.
Je kwaliteit zal gemiddeld gezien ook beter zijn doordat het hele verhaal lichter en stabieler is, wat weer zorgt voor minder banding en dat soort artefacts.
En ja, de Ender 5 is ook gewoon een cartesian printer...
In theorie is dat allemaal waar, maar zolang de cartesian printers met het zware schuifbed met 1 aandrijf riem (b.v.Prusa) perfecte prints kunnen leveren, zou ik niet weten wat er nog weer beter is dan stevige cube met staand bed met een veel lichtere x-as die ook nog eens door 2, relatief korte riemen, aangedreven wordt.rippiedoos schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:22:
[...]
Sneller omdat de printkop niet zo zwaar is en er geen assen met motoren heen en weer hoeven. Het hele ding zal dus ook niet zo veel schudden als cartesian printers, zoals ongeveer alle Creality-printers.
Je kwaliteit zal gemiddeld gezien ook beter zijn doordat het hele verhaal lichter en stabieler is, wat weer zorgt voor minder banding en dat soort artefacts.
Kwa snelheid blijft het ook nog te bezien, want bij hoge snelheden moet de nozzle en de extruder het ook wel bij kunnen benen, dit is gewoon zoals ik er over denk natuurlijk, (verder niets van aantrekken) ik heb in iedergeval geen last van artefacts en dergelijke en 100mm p/ sec is ook geen probleem, gebruik ik overigens bijna nooit.
Maar hoeveel sneller. Ik heb een standard E5. Print altijd op 80mm/s. Ik lees dat de meeste mensen op 40mm/s printen. Dus dan klaag ik niet met 80mm/s.rippiedoos schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:22:
[...]
Sneller omdat de printkop niet zo zwaar is en er geen assen met motoren heen en weer hoeven. Het hele ding zal dus ook niet zo veel schudden als cartesian printers, zoals ongeveer alle Creality-printers.
Ik snap dat je lekker wilt tweaken aan je printen, lekker knutselen. Maar mijn insteek is out of the box goed kunnen printen. En klopt dat de hele E5 best wel staat te schudden als de printer op een te lichte kast of tafel staan. Maar heb niet het gevoel dat dat nou direct een issue is. En hele goede tweak is om je printer dan op een dikke beton tegel te plaatsen en niet op een te licht kastje.
Tja, ik ben benieuwd naar de ender 6 (nee niet de SE van Kickstarter)
Die corexy beweert 150mm te kunnen halen out of the box...
Ben benieuwd, mijn ender 3 met direct drive red volgens mij de 40 niet (moet nog proberen)
Die corexy beweert 150mm te kunnen halen out of the box...
Ben benieuwd, mijn ender 3 met direct drive red volgens mij de 40 niet (moet nog proberen)
CoreXY vind ik ook de meest complexe benadering en oogt het minst "logisch", al is het dat natuurlijk wel gewoon. Een van de argumenten, naast snelheid, is dat het qua onderdelen het minst complex is, en goed schaalbaar, gezien gewicht /sterkte verhouding.
De cartesian printers heb je inderdaad ook met een "stilstaand" printbed, dat alleen zakt in Z richting. Oa.Ultimaker. Daar heb je ook alleen de printkop die beweegt, en alle motoren zijn stationair.
Ik heb nog geen hele goede info gevonden hoe CoreXY zich daarmee verhoud qua efficiëntie. Het is een klein, maar toch ook weer groot verschil qua benadering, maar qua gewicht en onderdelen zowat gelijk volgens mij?
De cartesian printers heb je inderdaad ook met een "stilstaand" printbed, dat alleen zakt in Z richting. Oa.Ultimaker. Daar heb je ook alleen de printkop die beweegt, en alle motoren zijn stationair.
Ik heb nog geen hele goede info gevonden hoe CoreXY zich daarmee verhoud qua efficiëntie. Het is een klein, maar toch ook weer groot verschil qua benadering, maar qua gewicht en onderdelen zowat gelijk volgens mij?
[ Voor 19% gewijzigd door GeeEs op 19-07-2020 16:25 ]
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie