dzjr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:05:
[...]
de testfile print goed, A4 papier past dan alleen met geweld,
Voor de onderkant zal ik een nieuwe print maken van de test file en van de testcat, verder heb ik echt geen andere dingen als supports of hulpstukken geprint, ik probeerde eerst de testcat goed te krijgen.
Ik heb een Ender-3 van Creality, zou de beste voor beginnners zijn.
Zal kijken of ik morgen de link kan uitprinten
Even een goed bedoeld maar misschien onnodig stukje tekst over mijn ervaring met de Ender3 (en mijn eerste 3D print ervaring uberhaubt)
De eerste layer is "vrij" belangrijk. het op juiste hoogte afstellen van het bed dus ook.
Mijn
persoonlijke ervaring toen ik nog met de hand afstelde is dat een regulier a4 velletje (80 grams) net te dun is en een standaard visite kaartje is net te dik. Ik had meer resultaat met een a4tje van een brief (ik gok dat dit 90 grams was) het velletje zat niet geheel los tussen printbed en printkop maar het zat ook zeker niet strak vast. je voelde redelijke weerstand als je het velletje onder de printkop bewoog. Ik deed dit simpel op de 4 hoeken van het bed een keer of 2 a 3 totdat alle hoeken dezelfde "stroefheid" hadden.
Dit deed ik voor
elke print. Waarom? Opdat met het loshalen van de vorige print, het printbed soms net wat omhoog wordt getrokken waardoor de veren soms net wat meer of minder inveren. (Ik heb dan ook vrij snel stuggere veren gekocht, de welbekende gele)
Zorg ook dat de veren redelijk ver op spanning staan.
Vervolgens zou ik aanraden om telkens hetzelfde (bedlevel) test-printje te printen.
Gewoon invoeren in je slicer (cura/PrusaSlicer, etc), laaghoogte instellen en vooral niet te snel willen printen. Eventueel eens kijken naar een profiel van iemand anders. Bijvoorbeeld de Ender3 profielen van Chep (Filament Friday) op Youtube.
Ik heb vorig jaar een simpele bedlevel test gemaakt en deze gebruik ik altijd als ik het bed weer eens moet levelen en is in mijn ogen een goede indicatie of het consistent is op alle 4 de hoeken en in het midden. Uiteindelijk heb ik deze ook op Thingiverse gezet (
https://www.thingiverse.com/thing:3846283)
Deze
Aangezien je volgens mij al veel info en fotos hebt bekeken, neem ik aan dat je inmiddels weet hoe de eerste laag er eigenlijk moet zien. Mocht je deze file eens printen, post dan een foto wat "wij" van het resultaat vinden
Ow, en laatste tip/relaas: Je hebt nu een spiegel als printbed. Wederom mijn eigen ervaring is dat als de eerste laag goed is, de print goed vastzit op de spiegel. En als de spiegel is afgekoeld, de print zonder problemen loskomt van de spiegel. Zorg uiteraard wel dat de spiegel vrij blijft van vette vingers. (IPA is handig om het schoon te maken. Bij voorkeur met een koele spiegel)
Ik ben absoluut geen expert op 3D print gebied. Ik post niet veel maar baalde van alle pogingen die je onderneemt en je hiermee helaas geen resultaat boekt.Ik hoop van harte dat je iets aan deze lap tekst gaat hebben
Edit:
Ik zie dat je een foto hebt gepost met wat voorbeelden.
De fotos zijn niet heel goed te zijn voor me, maar mijn eerste ingeving:
1: underextrusie of nozzle net te hoog
2: ziet er op eerste oog goed uit, mits dit de eerste laag is
3: underextrusie (mogelijk door nozzle te laag) of nozzle te hoog (Ik weet niet of de lijnen die je mist ook daadwerkelijk niet zijn geprint)
4: Geen flauw idee waar ik naar kijk. Zou bijna zeggen een mislukte raft van een paar laagjes
5: geen mening, foto is te donker voor me om iets duidelijk te zien.
Maar, nogmaals, ik ben geen expert.
edit 2:
Ik heb nog even je fotos terug gekeken, en bij deze krijg ik toch sterk de indruk dat de nozzle te laag staat (of het bed dus te hoog)
[Afbeelding]
[
Voor 17% gewijzigd door
TravockMD op 27-06-2020 23:49
]