Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-07-2023
savale schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:11:
Tja kan ook gewoon zijn dat het niet helemaal je ding is? Ik merk dat je vooral erg precies moet zijn en geduld moet hebben...
dat zal het zijn....

dan voer ik het maar af.....

misschien dat ik met de onderdelen nog iets leuks kan bouwen met een Arduino in een MySensors sketch.

Nogmaals bedankt voor het meedenken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47
@dzjr Moet zeggen dat het mij ook een soort van tegen viel hoe lastig het is om een goede print te krijgen. Alleen al alle slicer settings... Ik ben bang dat het nog even duurt voordat je een printer kan kopen die direct uit de doos (zonder montage geneuzel) je STL file inlaad en het zelf allemaal regelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
savale schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:26:
@dzjr Moet zeggen dat het mij ook een soort van tegen viel hoe lastig het is om een goede print te krijgen. Alleen al alle slicer settings... Ik ben bang dat het nog even duurt voordat je een printer kan kopen die direct uit de doos (zonder montage geneuzel) je STL file inlaad en het zelf allemaal regelt...
ik heb zelf nog geen enkele setting in de printer aangepast, de testbestanden werken niet eens helaas.

had al gezocht naar een workshop of iemand die kan helpen af te regelen, maar helaas....
ja voor €75 wil men de printer wel hebben en het zelf wel een keer proberen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:35
dzjr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:40:
[...]

ik heb zelf nog geen enkele setting in de printer aangepast, de testbestanden werken niet eens helaas.

had al gezocht naar een workshop of iemand die kan helpen af te regelen, maar helaas....
ja voor €75 wil men de printer wel hebben en het zelf wel een keer proberen.....
Wat is nu precies het probleem waar je tegen aanloopt met printen? De print laat los van het printbed?

Nozzle iets dichter bij het heatbed. Probeer prittstift op het printoppervlakte, ook kan je de resolutie iets grover zetten, naar 0.2 of 0.3, dan komt het iets minder nauw.

De afstand tussen nozzle en bed is echt de belangrijkste afstelling en er kunnen heel veel problemen uit voortvloeien als die net verkeerd staat. Als je deze hobbel hebt genomen zal de rest vast makkelijker worden ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Jampot007 op 27-06-2020 22:52 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Wat is nu precies het probleem waar je tegen aanloopt met printen? De print laat los van het printbed?
in eerste instantie dat ik het print oppervlakte niet op de 5 punten goed krijg, en als ik dan denk dat het goed is gaan twee testprinten goed, en de derde of vierde gaat weer verkeerd.

Nu met de IKEA LOTS lijkt het wel alsof het eerst goed gaat, en even later het een klont gaat worden.

verder ben ik na drie weken nog niet verder gekomen dat de testprint van de eerdere link en de testcat en testpig van de sd kaart.

Wat @savale al schreef, het is vast niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
dzjr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:52:
[...]

in eerste instantie dat ik het print oppervlakte niet op de 5 punten goed krijg, en als ik dan denk dat het goed is gaan twee testprinten goed, en de derde of vierde gaat weer verkeerd.

Nu met de IKEA LOTS lijkt het wel alsof het eerst goed gaat, en even later het een klont gaat worden.

verder ben ik na drie weken nog niet verder gekomen dat de testprint van de eerdere link en de testcat en testpig van de sd kaart.

Wat @savale al schreef, het is vast niet mijn ding.
Oke dus de hoogte is nu goed? Kan je dan eens een foto sturen van de onderkant van 1 van je prints?

Welk model is dat dan? Op je laatste plaatje lijkt het alsof er support materiaal word geprint?

Ik zou deze eerst doen dan kan je gelijk ook meten of dat accuraat is: https://www.prusaprinters.../18760-xyz-test-cube-20mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Oke dus de hoogte is nu goed? Kan je dan eens een foto sturen van de onderkant van 1 van je prints?

Welk model is dat dan? Op je laatste plaatje lijkt het alsof er support materiaal word geprint?

Ik zou deze eerst doen dan kan je gelijk ook meten of dat accuraat is: https://www.prusaprinters.../18760-xyz-test-cube-20mm
de testfile print goed, A4 papier past dan alleen met geweld,
Voor de onderkant zal ik een nieuwe print maken van de test file en van de testcat, verder heb ik echt geen andere dingen als supports of hulpstukken geprint, ik probeerde eerst de testcat goed te krijgen.

Ik heb een Ender-3 van Creality, zou de beste voor beginnners zijn.

Zal kijken of ik morgen de link kan uitprinten

EDIT:
toch nog de prints kunnen vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQlYgpQaT2p_KGzuOeLWjyqTgu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjHvQQ7sgOpN8eFm3vVxqmM6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMYruTMi1pMx9_3aBqM46n0PAGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sB596nOGsZKOQbMftQoCc6B3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door dzjr op 27-06-2020 23:24 . Reden: Toch niet wegegooid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
dzjr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Voor de onderkant zal ik een nieuwe print maken van de test file en van de testcat, verder heb ik echt geen andere dingen als supports of hulpstukken geprint, ik probeerde eerst de testcat goed te krijgen.

Even een goed bedoeld maar misschien onnodig stukje tekst over mijn ervaring met de Ender3 (en mijn eerste 3D print ervaring uberhaubt)
De eerste layer is "vrij" belangrijk. het op juiste hoogte afstellen van het bed dus ook.

Mijn persoonlijke ervaring toen ik nog met de hand afstelde is dat een regulier a4 velletje (80 grams) net te dun is en een standaard visite kaartje is net te dik. Ik had meer resultaat met een a4tje van een brief (ik gok dat dit 90 grams was) het velletje zat niet geheel los tussen printbed en printkop maar het zat ook zeker niet strak vast. je voelde redelijke weerstand als je het velletje onder de printkop bewoog. Ik deed dit simpel op de 4 hoeken van het bed een keer of 2 a 3 totdat alle hoeken dezelfde "stroefheid" hadden.

Dit deed ik voor elke print. Waarom? Opdat met het loshalen van de vorige print, het printbed soms net wat omhoog wordt getrokken waardoor de veren soms net wat meer of minder inveren. (Ik heb dan ook vrij snel stuggere veren gekocht, de welbekende gele)
Zorg ook dat de veren redelijk ver op spanning staan.

Vervolgens zou ik aanraden om telkens hetzelfde (bedlevel) test-printje te printen.
Gewoon invoeren in je slicer (cura/PrusaSlicer, etc), laaghoogte instellen en vooral niet te snel willen printen. Eventueel eens kijken naar een profiel van iemand anders. Bijvoorbeeld de Ender3 profielen van Chep (Filament Friday) op Youtube.

Ik heb vorig jaar een simpele bedlevel test gemaakt en deze gebruik ik altijd als ik het bed weer eens moet levelen en is in mijn ogen een goede indicatie of het consistent is op alle 4 de hoeken en in het midden. Uiteindelijk heb ik deze ook op Thingiverse gezet (https://www.thingiverse.com/thing:3846283)
Deze

Aangezien je volgens mij al veel info en fotos hebt bekeken, neem ik aan dat je inmiddels weet hoe de eerste laag er eigenlijk moet zien. Mocht je deze file eens printen, post dan een foto wat "wij" van het resultaat vinden ;)

Ow, en laatste tip/relaas: Je hebt nu een spiegel als printbed. Wederom mijn eigen ervaring is dat als de eerste laag goed is, de print goed vastzit op de spiegel. En als de spiegel is afgekoeld, de print zonder problemen loskomt van de spiegel. Zorg uiteraard wel dat de spiegel vrij blijft van vette vingers. (IPA is handig om het schoon te maken. Bij voorkeur met een koele spiegel)

Ik ben absoluut geen expert op 3D print gebied. Ik post niet veel maar baalde van alle pogingen die je onderneemt en je hiermee helaas geen resultaat boekt.Ik hoop van harte dat je iets aan deze lap tekst gaat hebben

Edit:
Ik zie dat je een foto hebt gepost met wat voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8VvV7gNvPMntczcoRvuJhP8tpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zR40qGdNiuLfgMF511RDgC0e.jpg?f=fotoalbum_large

De fotos zijn niet heel goed te zijn voor me, maar mijn eerste ingeving:

1: underextrusie of nozzle net te hoog
2: ziet er op eerste oog goed uit, mits dit de eerste laag is
3: underextrusie (mogelijk door nozzle te laag) of nozzle te hoog (Ik weet niet of de lijnen die je mist ook daadwerkelijk niet zijn geprint)
4: Geen flauw idee waar ik naar kijk. Zou bijna zeggen een mislukte raft van een paar laagjes
5: geen mening, foto is te donker voor me om iets duidelijk te zien.

Maar, nogmaals, ik ben geen expert. :)

edit 2:

Ik heb nog even je fotos terug gekeken, en bij deze krijg ik toch sterk de indruk dat de nozzle te laag staat (of het bed dus te hoog)

[Afbeelding]

[ Voor 17% gewijzigd door TravockMD op 27-06-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
dzjr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:40:
[...]

Ik gebruik nog gewoon de standaard setting, alleen PLA 1,75 printlint van 123-3D, dus ik kan nog het testen met het bijgeleverde printlint.

Enige wat ik dus heb aangepast is het printdek, dat is nu een IKEA LOTS en de voorgestelde moeren op de M4 boutjes van het printdek, dus geen mondjes, software, sensoren, extruders, slicers ? of noem maar op aangepast.
Of werken deze machines niet met de basis settings/onderdelen.

vandaag weer tevergeefs bezig geweest met dat kutding.....

De moeren en ringen geplaatst, de eindschakelaar verplaatst en de veren onder spanning gezet.
Nogmaals alles nagelopen of alles haaks is, dat is dus zo, of m'n blokhaak is krom, dat kan ook natuurlijk.

ik heb de testprint gedaan van de eerder geposte link, die lijken dan goed te gaan als ik het drie keer print, vervolgens de testcat, testpig etc van de SD kaart gaat dan weer mis..

Bij de testprint heb ik de wielen aangepast dat ze goed printen, dan print het gewoon top, zeker de derde keer, alleen dan werkt het A4 truuckje dus niet meer zonder het printvlak naar beneden te drukken......

De testcat (zie foto) begint goed en eindigd met een berg rommel.....

De leverancier bied geen support, alleen linken naar de bekende filmpjes etc, en terugsturen doen ze ook moeilijk over...

Blijkbaar is een het schrijven en samenstellen van een MySensors node 100x makkelijker dan een 3D printer afregelen....

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

rest nog iets met hoop, en het bijbehorende opgeven denk ik....
Printen op glas is aanzienlijk lastiger dan het meegeleverde ruwe printbed heb ik gemerkt. Als het glas ook maar iets hol/bol of vettig/vies is, is dat gegarandeerd ellende is mijn ervaring. Daarbij zijn de test prints op de meegeleverde SD kaart naar mijn mening echt kansloos. Vooral de raft (onderste laag onder het model) is iets dat ik zelf never nooit niet zou toepassen, bij geen enkel model. Een brim is veel beter, maar is met het ruwe printbed eigenlijk al teveel van het goede. Daar moet je naar mijn ervaring echt moeite doen om het juist niet "te vast" te printen. Een benchy zonder brim zou gewoon prima moeten lukken.
Ik die vaak een skirt van 3 of 4 rondjes, dan zie je direct of de eerste laag goed is. (Een lichte kleur filament op zwart printbed helpt hierbij wel) donker filament zie je het minder goed, maar je leert het snel genoeg.
Ik heb geen bedlevel sensor of zoiets, gewoon de papiertjes methode zoals beschreven.
Je moet inderdaad wel echt een beetje het "gevoel" hebben hiervoor, bij het bouwen en printen. Snappen wat toleranties doen binnen de mm schaal, etc...
Wees vooral niet te soft met je printer. Die dingen kunnen best wat hebben en net als met diy quadcopters moet je gewoon accepteren dat er soms onderdelen falen en ook zo mee omgaan. Geen enkele 3D printer is nog echt out of the box, en gaan. Ook niet de dure merkprinters. Die zijn hooguit wat degelijker en betere support.

Succes! Genoeg Tweakers hier die je kunnen en willen helpen vermoed ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dzjr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:05:
[...]

EDIT:
toch nog de prints kunnen vinden

[Afbeelding][Afbeelding]
Ender 3 beste voor beginners, heb eerder het gevoel dat de E3 goed is voor mensen die zelf heel erg willen gaan tweaken, aanpassen, etc. Als je gewoon wilt printen lijkt mij een E3 juist minder geschikt, ik heb heel bewust geen E3 gekocht als eerste printer. Wilde een cube voor meer stabiliteit. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening, heb geen ervaring met de E3.

Heb zelf een E5 en eigenlijk nooit mega issues gehad. En als ik last krijg/kreeg is Dat 9 van de 10x het de tube niet goed zat in het hot-end. Daardoor problemen met PLA doorvoer. Heel snel te zien trouwens of de tube niet helemaal ver genoeg in hot end zit, kun je zien als je de filament uit je tube haalt. (Heb ff geen foto’s, maar zou dat eerst controleren.)
Ook 1x de aansluiting op de extruder die stuk was (de pneumatic connector) dus de tube kon iets bewegen, ook dat is funest voor je prints. Van over tot under extrusion is dan mogelijk.

Bedlevel doe ik 1 x per 2 maanden altijd met de hand met standard laser printer papier, heb geen sensor setup ofzo, wel op flexibel magnetisch bed, voordeel is dat je dat bed zonder probleem los kunt halen en weer terug plaatsen en risico op beweging in bed hoogte is minimaal.

In het begin heb ik wel degelijk problemen gehad om de print goed te krijgen, maar dat was puur leren hoe het werkt, bedlevel oké, temperatuur oké, etc. Maar met een weekendje testen had ik de boel klaar. De filament die bij de printer zat heb ik 2 dagen gebruikt, die braak steeds af. Nu alles met 123-3d PLA, geen problemen mee. Wel last gehad van verstopte nozzles, maar eigen schuld, temperatuur te laag, nu 123-3D PLA altijd 205/210 en geen probleem meer mee.

Ben wel van mening dat je de tijd moet nemen, mij heeft het echt wel tijd gekost om alles een keer mee te maken en op te lossen. Dat hoort er ook een beetje bij. De uitdaging die ik nu heb is om de meest ideale oriëntatie en support te vinden van de 3D prints. Dat wil ook nog wel eens een uitdaging zijn. Helemaal als de STL niet helemaal lekker is.

Succes en volhouden, moet echt wel gaan lukken om het goed te krijgen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@dzjr

Je print hechten nu wel blijkbaar? In ieder geval in sommige gevallen?
Je kunt niet verwachten dat je met alle settings op ''standaard'' consequent goed print.( de standaard slicers setting van Cura printe bij mij niet probleemloos.)
Elke printer zul enigszins moeten kalibreren.
Om succesvol te printen met de 3d printer zul je toch echt ook een basiskennis moeten hebben van het Slicen.
Zoals savale ook als zit gewoon een stl printen er voorlopig nog niet in en als wel komt zul je het slicen nog moeten begrijpen om te troubleshooten.
Dus voor de dag ermee met die slicer settings! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Vanmiddag je kubus geprint, en zowaar is het kompleet gelukt heb hem twee keer geprint.

en het is niet echt een stabiel blok, komt dat door de temperatuur?

Wel moest ik de temperatuur bijstellen, de printer ging in beveiliging, heb de temp aangepast naar 225 graden.

Hierbij de foto's, onderzijde ziet er wat gehavend uit omdat ik de kubus niet los kon krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80g_RyVmuQDN27_srEw7Pemrt6A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J1ya5L23a3FdtTBuyavW2v3E.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_-Gv6C3wBWKFS9t_sffF_Bj_ds=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bP6sjTUOld8LEOIteuGozyha.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn7gO476UOjIVfuM3jyQw2DIh5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5QRjTCA1M60m6kLiJslZrw3G.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
dzjr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Vanmiddag je kubus geprint, en zowaar is het kompleet gelukt heb hem twee keer geprint.

en het is niet echt een stabiel blok, komt dat door de temperatuur?

Wel moest ik de temperatuur bijstellen, de printer ging in beveiliging, heb de temp aangepast naar 225 graden.

Hierbij de foto's, onderzijde ziet er wat gehavend uit omdat ik de kubus niet los kon krijgen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je niet de STL gebruikt? Temperatuur zou ik 210 pakken voor PLA.

Het oppervlakte ziet er echt niet goed uit of ligt dat aan de foto :? Hoor je geen rare geluiden?

[ Voor 3% gewijzigd door Jampot007 op 28-06-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Headbuddy schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:55:
@dzjr

Je print hechten nu wel blijkbaar? In ieder geval in sommige gevallen?
Je kunt niet verwachten dat je met alle settings op ''standaard'' consequent goed print.( de standaard slicers setting van Cura printe bij mij niet probleemloos.)
Elke printer zul enigszins moeten kalibreren.
Om succesvol te printen met de 3d printer zul je toch echt ook een basiskennis moeten hebben van het Slicen.
Zoals savale ook als zit gewoon een stl printen er voorlopig nog niet in en als wel komt zul je het slicen nog moeten begrijpen om te troubleshooten.
Dus voor de dag ermee met die slicer settings! >:)
Ja ik heb vandaag de kubus van @Jampot007 geprint en die zal inderdaad vast op het printbed,
dus een testprint werkt zowaar, print nu weer een keer de cat van de SD kaart.
Nu eens beginnen aan software, ik heb even geleden al ideaMaker 3.5.3 en Ultimaker Cura 4.6.1 al geinstalleerd maar verder nog niets mee gedaan.
zijn dat goede programma's ?

Voor de settings moet je even helpen waar ik die in de printer kan vinden, en welke je precies wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:13:
[...]

Heb je niet de STL gebruikt? Temperatuur zou ik 210 pakken voor PLA.

Het oppervlakte ziet er echt niet goed uit of ligt dat aan de foto :? Hoor je geen rare geluiden?
Ik heb de Gcode gebruikt om het te printen, die stl kon ik niet terug vinden op de printer.

nee geen rare geluiden, het ziet er raar uit omdat het kubusje erg vast zat op het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
dzjr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Ik heb de Gcode gebruikt om het te printen, die stl kon ik niet terug vinden op de printer.

nee geen rare geluiden, het ziet er raar uit omdat het kubusje erg vast zat op het bed.
De gcode was voor een prusa mk3 en blijkbaar ook ander materiaal, je weet hoe je zelf een stl moet omzetten naar gcode mbv Cura/prusaslicer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
smitae schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Ender 3 beste voor beginners, heb eerder het gevoel dat de E3 goed is voor mensen die zelf heel erg willen gaan tweaken, aanpassen, etc. . Nu alles met 123-3d PLA, geen problemen mee. Wel last gehad van verstopte nozzles, maar eigen schuld, temperatuur te laag, nu 123-3D PLA altijd 205/210 en geen probleem meer mee.

Ben wel van mening dat je de tijd moet nemen, mij heeft het echt wel tijd gekost om alles een keer mee te maken en op te lossen. Dat hoort er ook een beetje bij. De uitdaging die ik nu heb is om de meest ideale oriëntatie en support te vinden van de 3D prints. Dat wil ook nog wel eens een uitdaging zijn. Helemaal als de STL niet helemaal lekker is.

Succes en volhouden, moet echt wel gaan lukken om het goed te krijgen naar mijn idee.
Tja misschien ben ik wat te blind gevaren op een advies.
Ik heb ook de PLA van 123-3d, begreep dat dat wel een goede keuze was.

Tot nu toe heb ik alleen een Gcode bestand geprint op de 3D printer, die van de SD kaart, de eerder geprinte en nu dus de kubus, die laatste lijkt zowaar wel goed te printen, maar in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:23:
[...]

De gcode was voor een prusa mk3 en blijkbaar ook ander materiaal, je weet hoe je zelf een stl moet omzetten naar gcode mbv Cura/prusaslicer?
Nee zover ben ik nog niet geraakt, dat is nu de volgende stap.

Heb wel al software geinstalleerd en een keer naar gekeken, de Ultmaker Cura 4.6.1 en de IdeaMaker 3.5.3 .

nu de kubus werkt ga ik dus kijken hoe de software werkt en hoe ik dat moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
GeeEs schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Printen op glas is aanzienlijk lastiger dan het meegeleverde ruwe printbed heb ik gemerkt. Als het glas ook maar iets hol/bol of vettig/vies is, is dat gegarandeerd ellende is mijn ervaring. Daarbij zijn de test prints op de meegeleverde SD kaart naar mijn mening echt kansloos. Vooral de raft (onderste laag onder het model) is iets dat ik zelf never nooit niet zou toepassen, bij geen enkel model. Een brim is veel beter, maar is met het ruwe printbed eigenlijk al teveel van het goede. Daar moet je naar mijn ervaring echt moeite doen om het juist niet "te vast" te printen. Een benchy zonder brim zou gewoon prima moeten lukken.
Ik die vaak een skirt van 3 of 4 rondjes, dan zie je direct of de eerste laag goed is. (Een lichte kleur filament op zwart printbed helpt hierbij wel) donker filament zie je het minder goed, maar je leert het snel genoeg.
Ik heb geen bedlevel sensor of zoiets, gewoon de papiertjes methode zoals beschreven.
Je moet inderdaad wel echt een beetje het "gevoel" hebben hiervoor, bij het bouwen en printen. Snappen wat toleranties doen binnen de mm schaal, etc...
Wees vooral niet te soft met je printer. Die dingen kunnen best wat hebben en net als met diy quadcopters moet je gewoon accepteren dat er soms onderdelen falen en ook zo mee omgaan. Geen enkele 3D printer is nog echt out of the box, en gaan. Ook niet de dure merkprinters. Die zijn hooguit wat degelijker en betere support.

Succes! Genoeg Tweakers hier die je kunnen en willen helpen vermoed ik. ;)
Inmiddels heb ik het printbed weer vervangeng voor de zwarte, en de rol printlint vervangen voor de witte rol, dank voor de tip.

Tja je gaat ergens vanuit om mee te beginnen, dus ik ging uit van de SD kaart bestanden, en de gcode testbestand welke ik al eerder had gelinkt.

ik heb vandaag dus een kubus geprint, en dat lijkt goed te gaan, dus nu ga ik met software beginnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
dzjr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:26:
[...]

Nee zover ben ik nog niet geraakt, dat is nu de volgende stap.

Heb wel al software geinstalleerd en een keer naar gekeken, de Ultmaker Cura 4.6.1 en de IdeaMaker 3.5.3 .

nu de kubus werkt ga ik dus kijken hoe de software werkt en hoe ik dat moet instellen.
Van die 2 zou ik dan Cura kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
TravockMD schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Even een goed bedoeld maar misschien onnodig stukje tekst over mijn ervaring met de Ender3 (en mijn eerste 3D print ervaring uberhaubt)
De eerste layer is "vrij" belangrijk. het op juiste hoogte afstellen van het bed dus ook.

De fotos zijn niet heel goed te zijn voor me, maar mijn eerste ingeving:

1: underextrusie of nozzle net te hoog
2: ziet er op eerste oog goed uit, mits dit de eerste laag is
3: underextrusie (mogelijk door nozzle te laag) of nozzle te hoog (Ik weet niet of de lijnen die je mist ook daadwerkelijk niet zijn geprint)
4: Geen flauw idee waar ik naar kijk. Zou bijna zeggen een mislukte raft van een paar laagjes
5: geen mening, foto is te donker voor me om iets duidelijk te zien.

Maar, nogmaals, ik ben geen expert. :)

edit 2:

Ik heb nog even je fotos terug gekeken, en bij deze krijg ik toch sterk de indruk dat de nozzle te laag staat (of het bed dus te hoog)

[Afbeelding]
heb vandaag het orginele bed weer terug geplaatst, en het witte printlint gebruikt, had een rol wit en zwart besteld,
En vandaag een kubus geprint...
De file die je had gelinkt kreeg ik niet direct in de printer geladen, mogelijk moet ik die eerst nog omzetten naar Gcode, maar dat is nu de volgende stap om mij in te verdiepen, heb al een keer UltimakerCura en IdeaMaker op de laptop geinstalleerd, maar nog niet heel veel mee gedaan, wilde eerst de testbestanden goed geprint hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4HfQLsOm58wK0WUKKJwAa_LJYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L2CogOZHY4QKFzwmByzHf7KV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBrhM_9shcGTuO0d1aXfjFJdIfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jGYeoUVTRcRvYRS7zTsLhjf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJKXDRMHglMtBS_2Sx-3fF-weks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Y9Ktv5xn4crkMzjgRruJEGb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Van die 2 zou ik dan Cura kiezen!
Dan ga ik mij daar maar eens in verdiepen, er is vast een goede uitleg video of weblog van te vinden ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Cura is idd best gebruiksvriendelijk.
De Ender 3 staat daar ook gewoon als standaard printer in.
Dus die printer kies je, en dan gewoon de default settings eerst doen. Zou gewoon perfect moeten printen.
Voor PLA nozzle 200-210 graden, bed 50 graden.
Als dat goed gaat, kan je verder gaan kijken, maar met die settings moet het gewoon een perfect printje zijn.
Zo niet, is er iets met je printer mis.
Veel voorkomend zijn de bowden koppelingen. Zowel aan de extruder Kant als de hot-end. De buis moet niet op en neer kunnen bewegen als hij in de koppelingen is gedrukt.
En aan de hot-end moet hij perfect strak tegen je nozzle aanzitten. Dit kan je niet zien, maar zijn diverse filmpjes waarin dat haarfijn wordt uitgelegd hoe je dit kan fixen.

Een goed testbestand is het bootje (Benchy) en de xyz Cube.
Die bestanden van de SD kaart zijn gewoon onhandig, want duren (veel te) lang en zijn in feite geen echte torture test. Benchy is dat wel. De xyz Cube is handig om te checken of je maten kloppen. Er zijn overigens veel meer goede testbestanden, maar een Benchy is wel de meest bekende denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeEs op 28-06-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb juist issues met cura en ben beetje met slic3er begonnen. Ook geen rocket science moet ik zeggen maar cura is iets makkelijker voor de beginner denk ik.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 23:47
dzjr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:37:
[...]

heb vandaag het orginele bed weer terug geplaatst, en het witte printlint gebruikt, had een rol wit en zwart besteld,
En vandaag een kubus geprint...
De file die je had gelinkt kreeg ik niet direct in de printer geladen, mogelijk moet ik die eerst nog omzetten naar Gcode, maar dat is nu de volgende stap om mij in te verdiepen, heb al een keer UltimakerCura en IdeaMaker op de laptop geinstalleerd, maar nog niet heel veel mee gedaan, wilde eerst de testbestanden goed geprint hebben.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@dzjr

Er is hier wel meer aan de hand dan alleen slicer settings, ik vermoed dat je ptfe tube niet goed in je hotend zit. Deze moet direct tegen de nozzle aanzitten anders krijg je dit soort taferelen (extreme underextrusion). Hier zal dan indien wel flink wat opgecropt materiaal in zitten als mijn theorie klopt. Warm de hotend even naar 200 en trek het filament terug, laat het dan even afkoelen en schroef de koppeling bovenop je hotend eraf, trek de PTFE tube eruit en kijk of er restanten filament in zitten. Zonodig even voorzichting het restant filament eruit halen. De PTFE moet daarna weer naadloos op de nozzle aangedrukt worden.

Beweegt je PTFE tube op en neer tijdens printen ten opzichte van de hotend?
Klipjes gebruikt op de koppelingen?

Ik weet niet waar je woont maar als je in omgeving Den Haag woont wil ik er gerust even naar kijken en je wat verder opweg helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
@dzjr, als aanvulling op het stuk van @PVG555 zou je ook een "extruder calibratie" kunnen doen, al is het maar als test. Dus op het filament even 11 of 12 centimeter afmeten en met een pen een streepje zetten. Vervolgens de printer 10 centimeter laten doorvoeren, en vervolgens even nameten wat de afstand tussen de extruder en het streepje is, als het goed is is dat dan dus ook exact die 1 of 2 cm (uiteraard afhankelijk van of je 11 of 12cm hebt afgetekend). Dan weet je ook dat je geen under extrusion hebt doordat bv de PTFE tube niet goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@Jampot007

Via cura omgezet

De kubus komt er nu zo uit.

Nu is de printer het kruis aan het printen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW4ord6H8Rjz8oKfcwsdVeaCxPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OYtP9Z9OPMtrn4Q8T6Xjw2X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOWYRt9gJI4BDAjPKmwTtIWTxJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcOJeE4XTR78iAaWJOzwUv37.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@RobertMe
@PVG555

volgens mij zit alles goed, maar voor de zekerheid zal ik het morgen nakijken, en de test uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@TravockMD

Ik heb het via UltimakerCura omgezet naar Gcode

En kreeg het met moeite los van het printbed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPPllNBj8EetRZnp9tM1D14KlJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c8JdTNsAWuR0pXvFSWCayac.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1b7hStRIOB8dhLUPv_xtpXvvxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wt5WKAdtgkwrvmXLnBH0yURI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-10 22:52
dzjr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:42:
@Jampot007

Via cura omgezet

[Afbeelding][Afbeelding]
Controleer eens even in je printer instellingen van cura of daar niet toevallig toch de filament diameter nog op 2.85mm staat, moet natuurlijk 1.75 zijn, maar soms staat dat toch standaard verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjr
Hardy8 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Controleer eens even in je printer instellingen van cura of daar niet toevallig toch de filament diameter nog op 2.85mm staat, moet natuurlijk 1.75 zijn, maar soms staat dat toch standaard verkeerd.
dit is de setting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtxwqi5L6FZqmufb58DQEdfuKbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KYV6eOABwriu8GELS8AxjnNl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@Jampot007

Via cura omgezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW4ord6H8Rjz8oKfcwsdVeaCxPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OYtP9Z9OPMtrn4Q8T6Xjw2X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOWYRt9gJI4BDAjPKmwTtIWTxJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcOJeE4XTR78iAaWJOzwUv37.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
dzjr schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:41:
@TravockMD

Ik heb het via UltimakerCura omgezet naar Gcode

En kreeg het met moeite los van het printbed...

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat de printer iig meerdere problemen hebt.
-De lijnen die de printer neerlegt zijn te dun. Kan een verstopping zijn of een extruder die niet juist afgesteld is. (De printer denkt dat hij 10cm filament print, maar in werkelijkheid is het minder)
-Ik zie diverse plekken waarbij de printkop te hoog zit en de filament erop is gelegd ipv erop is geprint. Maar daarentegen ook plekken waar het het filament zo ineen is gedrukt omdat de printkop juist weer te laag zat op die plekken.

Mijn eigen stappenplan zou nu zijn:
-eerst de extruder calibreren. (e-steps) Bijvoorbeeld via deze stappen: https://all3dp.com/2/extruder-calibration-6-easy-steps-2/
-als de extruder gecalibreerd is, opnieuw bed levelen en nogmaals het kruis printen.
-checken of de bowden tube wel goed zit en vast zit aan de kant van de hotend. Zoals anderen aangeven kan er een kleine blokkade zitten tussen bowden en nozzle waardoor de filament niet doorstroomt. Als het echt dicht zit of begint te zitten zul je bij langere stukken print ook de extruder horen klikken en als je die bekijk zie je het tandwiel ook een keer overschieten.

En aangezien je praat over printerlint, gok ik dat je uit België komt. Indien je in omgeving Lommel (BE)/Eindhoven woont, wil ik er ook wel eens naar kijken voor je hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Die bedoel ik niet, dit zijn de materiaal settings,je moet onder printers kijken en dan bij machine settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik heb mijn print problemen kunnen oplossen door een nieuwe nozzle te monteren en geen carbon PETG meer te gebruiken. Zodra ik die gebruik (met goede settings en hard stalen nozzle) is het direct feest en verstopt ie als een malle.

PLA gaat nu weer gewoon goed dus daar gaan we mee verder.
Heb nu alleen een nog redelijk nieuwe rol van 0.5kg Carbon PETG 1.75 over. Iemand?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@RZor
Toevallig had ik mijn aller eerste feestje qua verstopping ooit gister, Ik printte met PC PETG (Carbin PETG)
Hard stalen nozzle....
Ik heb REAL PC PETG black, ik vind het wel een hele mooie print!
Nu hoop ik dat de nozzle verstopt raakte omdat ik na het opwarmen de printer IDLE liet draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:16
Mijn eerste rol PLA is bijna op (123-3d huismerk jupiter serie).
Nu heb ik in dit topic gezocht op andere leveranciers en o.a. hobbyking, tinytronics, 3d jake voorbij zien komen.

Vooral hobbyking is mijn ogen erg goedkoop. Wat zijn de verdere ervaringen qua kwaliteit?
Ik hoef het niet persee morgen in huis te hebben dus ben in de gelegenheid om iets te wachten. En ergens tusesn de 10-15 euro per kilo voor normale kleuren PLA vind ik toch erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
prekz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:47:
Vooral hobbyking is mijn ogen erg goedkoop. Wat zijn de verdere ervaringen qua kwaliteit?
Ik hoef het niet persee morgen in huis te hebben dus ben in de gelegenheid om iets te wachten. En ergens tusesn de 10-15 euro per kilo voor normale kleuren PLA vind ik toch erg interessant.
Volgens mij moest je bij hobbyking een beetje geluk hebben met wat ze op dat moment leveren? Daarnaast volgens mij ook redelijk hoge verzendkosten waardoor je het beste een hele doos vol in een keer kunt bestellen om de kosten te drukken. Verder was het filament zelf volgens mij wel ok. Maar hobbyking is hier in ieder geval zo nu en dan wel benoemd, dus als je daarop zoekt moet je wel iets kunnen vinden.

Zelf heb ik overigens Geetech filament via Amazon (DE), maar dat kost dan weer wel ~€20 per rol/KG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
RobertMe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Volgens mij moest je bij hobbyking een beetje geluk hebben met wat ze op dat moment leveren? Daarnaast volgens mij ook redelijk hoge verzendkosten waardoor je het beste een hele doos vol in een keer kunt bestellen om de kosten te drukken. Verder was het filament zelf volgens mij wel ok. Maar hobbyking is hier in ieder geval zo nu en dan wel benoemd, dus als je daarop zoekt moet je wel iets kunnen vinden.

Zelf heb ik overigens Geetech filament via Amazon (DE), maar dat kost dan weer wel ~€20 per rol/KG.
Waarom moeilijk doen en niet gewoon hier in nederland bestellen.
Hier zelfs ook nog een nederlands product, waardoor je ze ook nog eens persoonlijk kunt aanspreken.
Ik gebruik van hun het PETG, erg fijn spul en ook goed persoonlijk contact gehad.
https://www.bandit3dfilam...3r5QIvEAAYASAAEgLlpfD_BwE
Deze firma heeft het hele ESUN programma, wat ik zelf ook heel fijn spul vind.
https://3dwensshop.nl/
De prijs vind ik altijd relatief, want je wilt toch,in eerste instantie er van op aan kunnen dat de print kwaliteit constant is, en dan blijkt vaak dat goedkoop ook toch weer duurkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:16
Goedkoop is duurkoop ben ik in eerste instantie met je eens.
Door mijn gebrek aan ervaring weet ik alleen wanneer iets goed of goedkoop is. Ik heb tot nu enkel alleen ervaring met 123-3d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
RZor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:43:
Ik heb mijn print problemen kunnen oplossen door een nieuwe nozzle te monteren en geen carbon PETG meer te gebruiken. Zodra ik die gebruik (met goede settings en hard stalen nozzle) is het direct feest en verstopt ie als een malle.

PLA gaat nu weer gewoon goed dus daar gaan we mee verder.
Heb nu alleen een nog redelijk nieuwe rol van 0.5kg Carbon PETG 1.75 over. Iemand?
Welke diameter nozzle gebruikte je voor de carbon filled filament? Want dat schijnt nogal kritisch te zijn. 0.4 is eigenlijk net te klein, en ze adviseren minimaal 0.5 te pakken daarvoor. Het lijkt een klein verschil, maar met het houtfilament had ik precies hetzelfde. 0.4 is instant verstopping.mijn gevoel zegt dat carbon een stuk fijner is, qua structuur, maar misschien helpt het om te proberen met iets ruimere nozzle.
Ook schijnt hardstaal en RVS de warmte een stuk minder goed te geleiden dan de messing/brons nozzles. Dus misschien de temp ook nog iets opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@TravockMD en anderen:

Ik heb de "Extruder" gecallibreerd, en kwam er achter dat er nog een ander probleem is....
Het stond op 93 en nu op 312.90, vond dat nog al een groot verschil af fabriek....

Het loopwieltje van de invoermotor slipt, en afstellen geeft geen overtuigende oplossing, de ene keer slipt het geheel, en de andere keer loopt het vast, heb het nu zo afgesteld dat het zo min mogelijk slipt.

Wat is het beste alternatief hiervoor? een met dubbele tandwielen?

Ik heb na de callibratie het kruis van @TravockMD geprint, en de kubus van @Jampot007 geprint, bij de kubus ging er op het laatst iets verkeerd dus is niet geheel afgemaakt, iemand een idee wat dat voor een oorzaak heeft kunnen hebben?

ben al erg blij dat het nu stukje bij beetje beter gaat maar vind het wel dat de machine flink wat afwijkt af fabriek..., ik loop alleen aan tegen het feit dat het printbed in het midden iets hoger staat.
En het lijkt trouwens nu wel alsof het afregelen van het printbed ook een stuk minder precies is,kan dat kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUAmMry515AcQvsxP5qIkCUUdYs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HwKhjvVUoxn3Z1Wqs9d4iCPT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMH38qhfJbvFUtlX7mBBOq5ZNFY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tEUKPhDgkiIIsmA3u4Bw3wNW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3KAqSWpKNK-g9Pgb1xPHrOTLR4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MgpEKw6DyntQZTW0UUq4AIyt.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-but4JEZTh-6UegL4GY32BcWkU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AZwmbAAy7X1Yl9JKFTMUB9xN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUxDAvzWCUwAI0W3KfHrnWJZjaw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HH3rraJTY4FZBxhLAj8t06Oa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9_NTAVQYUClhNX_AQ-VhLPJKOo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dDjZW1ppc3GqjYU5GoXAZDy5.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeuU2kayXLzCyxLYDDU_122NG6c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/im7OKtu5fOK7T3V3slvIOhZS.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Er zit inelkgeval verbetering in!

Kan je de instellingen eens delen? Temperatuur en snelheid enzo.

Heb je de kubus ook gemeten? Is deze precies 20mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:00

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Nu heb ik in dit topic gezocht op andere leveranciers en o.a. hobbyking, tinytronics, 3d jake voorbij zien komen.

Hobbyking is erg goede kwaliteit. Is trouwens gewoon in Nederland geproduceerd.
Ze gebruiken ook precies dezelfde spoelen als Amazon Basicfil filament (wat overigens ook erg goed spul is). Volgens mij komt het allemaal uit dezelfde fabriek.

En die rommel van Real en 123-3d komt volgens mij ook uit dezelfde fabriek. Veel spoelen zijn goed, maar heb ook vaak slechte spoelen gehad van die 2. Prusament is pas echt kwaliteit, PETG van hun is ook veel sterker dan die van REAL/123-3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
@RobertMe @PVG555

Ik heb de doorvoerbuis nagelopen en die zat goed, er zat geen materiaal in de printkop, en de buis bewoog ook niet, en ook de clips zaten gemonteerd.

Wel heb ik het advies van @RobertMe en @TravockMD opgevolgd en de boel gekalibreerd en van 93 naar 312 gegaan, vind ik nog wel een flink verschil eigenlijk....
En de invoer tandwiel slipt wel of loopt vast, dus dat is nog aan vervanging toe...

Overigens woon ik in Alkmaar, Noord Holland.

Dank voor de hulp nu en in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Jampot007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:07:
Er zit inelkgeval verbetering in!

Kan je de instellingen eens delen? Temperatuur en snelheid enzo.

Heb je de kubus ook gemeten? Is deze precies 20mm?
Welke instellingen wil je precies weten? is dat in UltimateCura ?
Deze staan op standaard vanaf de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyVaj7XmtqL5V3XJ5wb9ztmDBos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xpv3mzdCjHy9VIVxhD6JIQRW.png?f=user_large

Het kubus is niet 20mm precies maar 20,5 x 60,65 mm. en ca 20,4mm hoog (hoogste vlakke punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
Hardy8 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:47:
[...]

Die bedoel ik niet, dit zijn de materiaal settings,je moet onder printers kijken en dan bij machine settings.
Deze?

@Jampot007

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMTfU10A-pmoCvtVTgcaNIqzNJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WxdZPFYyW87hlmDRsWl88cIy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnaTmozw4XEQW7LybEtizkICHWU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hs0ZEN8TsSNBv0vJFexvMI2B.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11:
[...]
En die rommel van Real en 123-3d komt volgens mij ook uit dezelfde fabriek. Veel spoelen zijn goed, maar heb ook vaak slechte spoelen gehad van die 2. Prusament is pas echt kwaliteit, PETG van hun is ook veel sterker dan die van REAL/123-3d.
Ik print alleen met PLA van 123-3d, de Jupiter serie. De Real is redelijk duurde dan de Jupiter serie.

Ook de Real PETG is duurder dan de Jupiter serie? Die heb ik nog liggen, nog niet getest. Maar heb geen use case voor PETG op dit moment.

Maar waarom Real kopen als de Jupiter goedkoper is?

Iemand die Echte goede vergelijking gedaan heeft? Zal binnenkort de PETG eens door de E5 halen. Moet wat doorzichtige ramen maken. En doorzichtig is in dit geval niet kristalhelder, maar gewoon enigszins transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Deze?
Dat bedoel ik, dus het staat inderdaad goed, wordt dus verder zoeken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

GeeEs schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Welke diameter nozzle gebruikte je voor de carbon filled filament? Want dat schijnt nogal kritisch te zijn. 0.4 is eigenlijk net te klein, en ze adviseren minimaal 0.5 te pakken daarvoor. Het lijkt een klein verschil, maar met het houtfilament had ik precies hetzelfde. 0.4 is instant verstopping.mijn gevoel zegt dat carbon een stuk fijner is, qua structuur, maar misschien helpt het om te proberen met iets ruimere nozzle.
Ook schijnt hardstaal en RVS de warmte een stuk minder goed te geleiden dan de messing/brons nozzles. Dus misschien de temp ook nog iets opvoeren?
Temp had ik al +15 gedaan inderdaad. grotere nozzle zou ik nog kunnen proberen, bestel ik bij de volgende keer wel mee dan. Wel in Cura dan 0.5 instellen?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Ik meet de spoelen altijd na maar ben over de Jupiter serie wel tevreden. Nu een rol Real, en die is ook goed naar mijns inziens.

Sorry, stupid ass dubbel quote...

[ Voor 3% gewijzigd door RZor op 30-06-2020 17:45 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

smitae schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Ik print alleen met PLA van 123-3d, de Jupiter serie. De Real is redelijk duurde dan de Jupiter serie.

Ook de Real PETG is duurder dan de Jupiter serie? Die heb ik nog liggen, nog niet getest. Maar heb geen use case voor PETG op dit moment.

Maar waarom Real kopen als de Jupiter goedkoper is?

Iemand die Echte goede vergelijking gedaan heeft? Zal binnenkort de PETG eens door de E5 halen. Moet wat doorzichtige ramen maken. En doorzichtig is in dit geval niet kristalhelder, maar gewoon enigszins transparant.
Ik zie geen kwaliteitsverschil tussen real en jupiter. Misschien dat je het andere merk zou kiezen vanwege de kartonnen spoelen of kleur aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Ik zie geen kwaliteitsverschil tussen real en jupiter. Misschien dat je het andere merk zou kiezen vanwege de kartonnen spoelen of kleur aanbod.
Oke, dus Jupiter is dan wat goedkoper en PLA 123-3d Jupiter zit ook op plastic spoel, wist niet eens dat er kartonnen spoelen zijn. Zit Real PETG op kartonnen spoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

smitae schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Oke, dus Jupiter is dan wat goedkoper en PLA 123-3d Jupiter zit ook op plastic spoel, wist niet eens dat er kartonnen spoelen zijn. Zit Real PETG op kartonnen spoel?
Yes, alles van real zit op een kartonnen spoel.
Vindt het zelf een nadeel, want loopt een beetje stroef met afrollen tijdens het printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
smitae schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:39:
Moet wat doorzichtige ramen maken. En doorzichtig is in dit geval niet kristalhelder, maar gewoon enigszins transparant.
Volgens mij is het woord dat je zoekt "doorschijnend" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
RZor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Temp had ik al +15 gedaan inderdaad. grotere nozzle zou ik nog kunnen proberen, bestel ik bij de volgende keer wel mee dan. Wel in Cura dan 0.5 instellen?
Ja, met houtfilament heb ik dat wel gedaan. Al zou je ook met die settings kunnen spelen natuurlijk. Ook flowrate kan bij dit soort filamenten nog een rol spelen.
Zelf heb ik niet met carbon geprint nog, maar ben daar wel benieuwd naar om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bestel meestal ook bij HobbyKing en bevallen uitstekend zeker voor die prijs.
Gebruik zowel PLA als PET-G van Devil Design en nog geen keer slechte ervaringen met een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ik zit misschien te denken aan een e3d hemera voor mijn cr-10 v2. Echter kan ik alleen de 12v variant op voorraad vinden. Weet toevallig iemand waar de verschillen inzitten. Is dat enkel de fan? Want die kan ik vrij makkelijk vervangen voor een 24v variant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghoo
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sinds een paar dagen een Ender 5 Pro. Erg leuk speelgoed. Ik heb alleen een probleem met het printen van iets grotere objecten. Hij begint bijvoorbeeld halverwege met droog printen (dus er komt niets meer uit) of er komt na een tijdje alleen nog een warboel van draadjes uit de printer. Wat voorbeelden (rechter Benchy en voorste print zijn de "droog" printjes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm7eKI6nuBmRosw_nIyvmJlGs6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1UCjNUXl6eKs2P9hbmR2hqs.jpg?f=fotoalbum_large

Al wat gespeeld met diverse slicers, temperaturen (gebruik meestal 210C/60C), filaments etc maar helaas nog geen verbetering. Aanvoer van filament is volgens mij in orde. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? En eventueel hoe ik het kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Yoghoo
Je raft ziet er al beroerd uit.
Ik denk alles na lopen of alles op de juiste manier vast gezet is.
Bed leveling moet je opnieuw doen, je hoeft de dingen die je laat zien niet met een raft te printen.
Extruder calibreren in de firmware, en daarna de extruder calibreren in Cura (of welke slicer software je gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
@Yoghoo
Mijn gevoel zegt dat je bowden tube speling heeft bij de hot-end.
Maar check beide kanten daar sowieso even op.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeEs op 02-07-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghoo
  • Niet online
@kmichael Extruder calibreren in de firmware heb ik net gedaan (van 93 steps/mm naar 104 steps/mm). Ook het bed leveling opnieuw gedaan. Extruder calibreren in Creality Slicer kan ik niet vinden (Cura en PuraSlicer geven op dit moment slechtere resultaten). Is dat echt nodig?

@GeeEs Zou inderdaad kunnen. Ben weer even een Benchy aan het proberen. Zal als het niet goed gaat even googlen hoe ik dat eventueel kan oplossen.

Beiden bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 00:52

Brantje

De post is daar >>

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/44hGtRd.jpg
Komend weekend dit kitje maar eens proberen.
Nog niet veel reviews van gevonden, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yoghoo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:42:
@kmichael Extruder calibreren in de firmware heb ik net gedaan (van 93 steps/mm naar 104 steps/mm). Ook het bed leveling opnieuw gedaan. Extruder calibreren in Creality Slicer kan ik niet vinden (Cura en PuraSlicer geven op dit moment slechtere resultaten). Is dat echt nodig?

@GeeEs Zou inderdaad kunnen. Ben weer even een Benchy aan het proberen. Zal als het niet goed gaat even googlen hoe ik dat eventueel kan oplossen.

Beiden bedankt!
Idd, ik gok ook dat je tube speling heeft. Andere optie iets te lage temperatuur, maar 210 lijkt oke voor PLA. Maar probeer in elk geval niet op de PLA onder temperatuur te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Brantje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:44:
[Afbeelding]
Goede upgrade tov een bowden. Enkel jammer dat er geen vertraging op de extruder zit. Voor de rest is ie wel weer wat meer lichtgewicht vergeleken met bijvoorbeeld een hemera. Ik ben benieuwd!

[ Voor 10% gewijzigd door savale op 02-07-2020 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Onlangs heb ik een Ender 3 Pro gekocht. Vorige week deze filament houder geprint: https://www.thingiverse.com/thing:3114139 . Echt een aanrader! Je zet er een M8 draadeind in met twee lagers, de hele houder draait dan botersoepel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaM_XpiJmLb8UKT5eeVc08uJ_78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4Sn3CQh6NzYBpNtjrmndPs7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2GLwlQ1DoMbBT0dPPPinEvX-JM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgzW7fyp6xhVFEqVcr4tOsSw.jpg?f=fotoalbum_tile

Tip, een M8 draadeind van 20 cm is bij Karwei of Gamma gewoon te krijgen. De lagers kun je bij 123-3d.nl voor 75 cent kopen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghoo
  • Niet online
GeeEs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:34:
Mijn gevoel zegt dat je bowden tube speling heeft bij de hot-end.
Maar check beide kanten daar sowieso even op.
Gisteren bed leveling wat verbetert en de extruder opnieuw gekalibreerd. Echter zonder resultaat.

Vandaag bezig geweest met de bowden tube. Aan beiden kanten losgemaakt, bekeken en opnieuw bevestigd. Ook dit zonder resultaat.

Krijg elke keer als ik nu de Benchy uitprint het resultaat rechtsboven van mijn originele foto. Hij "print" na ongeveer 60% wel door maar er komt geen filament meer uit de nozzle. :'(

Iemand die nog een tip heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Yoghoo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Gisteren bed leveling wat verbetert en de extruder opnieuw gekalibreerd. Echter zonder resultaat.

Vandaag bezig geweest met de bowden tube. Aan beiden kanten losgemaakt, bekeken en opnieuw bevestigd. Ook dit zonder resultaat.

Krijg elke keer als ik nu de Benchy uitprint het resultaat rechtsboven van mijn originele foto. Hij "print" na ongeveer 60% wel door maar er komt geen filament meer uit de nozzle. :'(

Probleem met je heater cardridge kabel of sensor kabel? Als je temperatuur te ver daalt is het natuurlijk klaar. Kan ook iets van je slicer zijn misschien? Extruder motor oververhit kan ook nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Als de print elke keer bij exact hetzelfde laagje/z-hoogte stopt met extruderen, zou mijn eerste vermoeden bij de slicer software liggen. Al is dat wel vreemd, want dit gebeurt niet zomaar vanzelf in de G-code....
Ook zou er iets met de Z- as (schroefdraad) mis kunnen zijn (binding) maar dan zou de extrusie wel door moeten gaan, je zou dan inderdaad een soort random spaghetti brij verwachten vanaf een bepaald punt.

Edit;

Als je na de gefaalde print, de boel af ruimt, en gewoon zonder iets aan te passen dezelfde print opnieuw start .. doet de printer het dan wel weer gewoon goed tot dat bepaalde laagje?? Welk filament gebruik je?

[ Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 04-07-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yoghoo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Zie/voel je de extruder ook skippen/slippen? Dat zou er op wijzen dat je nozzle verstopt raakt of dat je tube toch echt niet goed in je hot-end zit. Want die krijgt de filament gewoon niet door door nozzle gedrukt.
Temperatuur probleem nozzle, temp te laag ?

Als je filament uit je nozzle haalt hoe ziet dat eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, ik ben met een nieuw filament van 123d maar eens opnieuw begonnen met instellen.
eerst even de 20mm double wall kubus.
die komt op 1.04/1.09/1.1/1.04 dikte..... ipv 0.8....
dat zou betekenen dat mijn flow naar 75% zou moeten.....
wtf... dat kan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
DRuw schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:18:
Ok, ik ben met een nieuw filament van 123d maar eens opnieuw begonnen met instellen.
eerst even de 20mm double wall kubus.
die komt op 1.04/1.09/1.1/1.04 dikte..... ipv 0.8....
dat zou betekenen dat mijn flow naar 75% zou moeten.....
wtf... dat kan toch niet?
Meet je niet ook de onderste rand mee? Die is vaak wat breder uitgesmeerd op je printbed.
En ik zou het gewoon proberen met die feed rate op 75%, als je dan een exact resultaat krijgt en de print ziet er verder goed uit... prima toch?

Aan de andere kant, als je een 20x20x20 xyz kubus print, is 0,2mm afwijking weer helemaal niet slecht. (Je gaat dan eerder de xyz steps aanpassen dan de feed rate ook) Ik zou me niet blindstaren op een exacte wanddikte, dat is vaak niet relevant, tenzij je daar echt iets mee moet.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 04-07-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga hem zo even herhalen op 75% kijken wat hij doet.
Uiterlijke afmeting klopte wel, 20.1 en 20.08 geloof ik.
Ik heb gewoon de infill en top en Bottom op 0 gezet dus het zijn puur de lagen van de wanden.
Die zouden 0.8 moeten zijn en dan is 1.x wel 20% teveel...
Onderste is idd niet meegemeten om uitzakking niet mee te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
DRuw schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:10:
Ik ga hem zo even herhalen op 75% kijken wat hij doet.
Uiterlijke afmeting klopte wel, 20.1 en 20.08 geloof ik.
Ik heb gewoon de infill en top en Bottom op 0 gezet dus het zijn puur de lagen van de wanden.
Die zouden 0.8 moeten zijn en dan is 1.x wel 20% teveel...
Onderste is idd niet meegemeten om uitzakking niet mee te nemen..
Die buitenmaten klinken gewoon prima ja.
Doordat het filament dat je gebruikt misschien wat dikker/dunner is kan je idd met de feed rate wat tunen.
De software gaat er vanuit dat het exact 1.75mm diameter is, en berekent daaruit het volume (lengte*diameter) wat door je extruder geperst wordt. In jou geval zal het wat dikker dan die 1.75mm zijn misschien? De diameter kan je dus ook aanpassen in je slicer.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 04-07-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeEs schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Die buitenmaten klinken gewoon prima ja.
Doordat het filament dat je gebruikt misschien wat dikker/dunner is kan je idd met de feed rate wat tunen.
De software gaat er vanuit dat het exact 1.75mm diameter is, en berekent daaruit het volume (lengte*diameter) wat door je extruder geperst wordt. In jou geval zal het wat dikker dan die 1.75mm zijn misschien? De diameter kan je dus ook aanpassen in je slicer.
Filament klopt.... 1,75 exact
doe nu een printje op 80% flow

Edit: dit leverde 0,88, 0,84 enz op en doe nu een printje met 74%
Edit2: ok, even overnieuw. LET EROP dat als je de thingyverse versie gebruikt met soft edges de bovenste rand een tik naar binnen wordt geprint en dit je gehele meting om zeep helpt!!!!!

[ Voor 17% gewijzigd door DRuw op 04-07-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 21:20
Brantje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:44:
[Afbeelding]
Ziet er interessant uit, ietwat aan de prijzige kant misschien (of niet ?)
Ben je van plan hier je ervaringen even neer te schrijven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Slk90QR2Rg8HNVYzUhOJx5H9bpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4BU8Dr3E2Ol7ctI1tEtwJbt.png?f=fotoalbum_large

De andere kant van deze Benchy ziet er prima uit. Alleen deze kant heeft aardig wat artifacts zoals te zien is op deze foto. Ik probeer te zoeken hoe dit heet en wat ik eraan kan doen. Het lijken me iets van blobs and zits, maar retraction staat op 4mm en 20mm per seconde. En de locatie lijkt te duiden op problemen met layer change. Gezien het 'gaten' zijn lijkt me over extrusion ook niet echt de oorzaak. Maar de blobs aan de rand van de benchy zijn dan wel weer teveel aan materiaal.

Edit: gevonden. Ik heb een tijdje geleden in Cura gespeeld met Z Seam Alignment in de expert settings. Dat had ik nodig voor die print. Vergeten dat dit soort settings eigenlijk niet worden overschreven als je wisselt van materiaal etc. Ik zat dus weer eens te slapen! Ik had de setting op User Specified gezet, en de seam position op Back.
Dat gezegd hebbende, ik heb volgens mij nog wel last van over extrusion of iets dergelijks. Dat de lijn zo aanwezig is lijkt me ondanks deze setting niet terecht.

[ Voor 23% gewijzigd door Reteip op 04-07-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghoo
  • Niet online
savale schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:37:
[...]

Probleem met je heater cardridge kabel of sensor kabel? Als je temperatuur te ver daalt is het natuurlijk klaar. Kan ook iets van je slicer zijn misschien? Extruder motor oververhit kan ook nog...
Als eerste bedankt voor alle reacties!

Ik gebruik CCTREE (1.75mm 1KG) en de meegeleverde Creality filament. Heb nozzle temperaturen van 200 tot 230 geprobeerd en bed temperaturen van 50 to 70 graden.

Gebeurd zowel via OctoPrint als rechtstreeks via de SD card. Alleen hele kleine modellen gaan goed. Iets "grotere" modellen gaan altijd fout (dus niet alleen 3DBenchy). Zelfs de meegeleverde GCODE bestanden van Creality gaan fout. Heeft dus volgens mij niets te maken met het slicen (heb trouwens 3 slice programma's geprobeerd).

Als ik na een gefaalde print weer iets nieuws begin te printen begint het goed maar gaat weer fout op ongeveer (dus niet precies) hetzelfde punt. Zie foto met de laatste 4 mislukte 3DBenchy's. Vooral aan de voorsteven is te zien dat het niet steeds op het exact dezelfde slice laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezmpA7qAZaZ8C8ovVDBCWMygTOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxjZzUtT20dP3Nyy5F99wVL6.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur van bed en nozzle blijft constant op de temperatuur die gezet is tijdens het printen (ook als hij "droog" begint te printen). Filament zag er normaal uit toen ik deze gisteren eruit haalde om de tube te checken. Heel klein beetje breder aan het eind omdat het uiteraard gesmolten is geweest.

Extruder lijkt normaal te werken. Slipt volgens mij niet. Maar vergeet niet dat dit mijn eerste 3D printer is dus kan misschien zijn dat ik dingen niet goed opmerk. Als het de extruder is zou het dan niet raar zijn dat hij steeds op bijna hetzelfde moment stopt?

Hoe kan ik zien of er problemen zijn met de cardridge kabel of sensor kabel of dat de extruder motor oververhit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Yoghoo

Het lijkt mij sterk dat de extruder dan al over verhit is. Maar je weet maar nooit...

Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd, het controleren of de steppermotors de afstanden wel goed hebben.

Wat heb je nodig:
- Plakbandje
- Liniaal
- Naald

Filmpje zegt meer dan 1000 woorden:

Zo maak je de naald vast, en via octoprint (octoprint gebruik je...) geef je commando's, welke kant je wil bekijken of de afstanden kloppen. Doe dit een paar keer per X Y Z kant heen en weer ook met verschillende
afstanden, eventueel met verschillende snelheden.

Ik denk dat je even goed je aandacht moet houden bij Z.
Je kan ook je layerheigt afstand gebruiken voor de Z het is wel even meer werk.
maar bijvoorbeeld 2 omhoog 1 naar beneden 3 omhoog 4 naar beneden 6 omhoog 1 omhoog.
Wel goed meetellen op welke waarde je uit zou moeten komen. bv + 4 cm

Let op dat je de printer wel de juiste kant op stuurt er zit een naald aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

Ben nu begonnen te spelen met een 0.2mm nozzle en 0.08 layer height.
Ik wilde altijd al miniaturen gaan proberen en ze eventueel ook verven.
Het resultaat is naar mijn mening echt goed. Ik sta best versteld van de kleine details die te zien zijn. Zodra er een laagje primer op zit ziet alles er nog beter uit natuurlijk.
Het lastigste zijn natuurlijk de supports en overhangs. Ik gebruik alleen Cura tree supports en waar mogelijk alleen touching baseplate. Met wat tree settings bijstellen kom ik zo een heel eind, en super goed te verwijderen!
De ranger heb ik veel aan nabewerking gedaan want die had ik nog met supports everywhere. De paladin nog niks aan bewerkt. Het schild is mislukt in t begin en het zwaard op het topje bewoog denk ik teveel of te snel geprint dus niet genoeg afgekoeld? Benchie (0.4mm) ter referentie voor de schaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLQ91A_mrn1zi0J783kdxJYyqqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjRGcw1eAOguS2khgQx5RhWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRN8KTTSahqW28jo9-ZQfHgRY6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce1pM0fIBF8BTvI7DbsFVpJO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8uWtMWqSiq-HVzlswp8fMQB7tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UJfg7vbJVZeIhTroumUQu9N.jpg?f=fotoalbum_large

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

mulder

ik spuug op het trottoir

Heb je ze ook onder een hoek van 45 graden geprint?

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@Yoghoo je slicer heb je uitgesloten. Nu is het vooral belangrijk eerst eens te kijken wat er gebeurd als het fout gaat. Draait dan je extruder motor nog bijvoorbeeld. Wat is de temperatuur van je nozzle op het display. Komt er niks meer uit of nog wel een beetje etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

mulder schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:52:
Heb je ze ook onder een hoek van 45 graden geprint?
Nee gewoon rechtop. Ik weet niet of een hoek van 45 graden echt een verbetering oplevert bij t gebruik van tree support.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@Freich met een stock ender3 gedaan? Vind het er dan echt wel goed uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

savale schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:01:
@Freich met een stock ender3 gedaan? Vind het er dan echt wel goed uitzien.
Mja stock, wel een E3 mini erin en een metalen extruder met een stalen tandwieltje ipv die erbij zit. Verder wel normaal denk ik 😁
Verder zijn het wel prints die zo 5-7 uur duren hoor haha.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Freich schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:08:
[...]

Mja stock, wel een E3 mini erin en een metalen extruder met een stalen tandwieltje ipv die erbij zit. Verder wel normaal denk ik 😁
Verder zijn het wel prints die zo 5-7 uur duren hoor haha.
Ik denk zelf dat je nog heel veel kunt halen met een direct extruder mod. Ik heb zelf de extruder motor verplaatst naar de hotend. Retraction is dan amper nog nodig. Is enkel een bracket printen en de bedrading van de motor verlengen en klaar. Eventueel kun je ook nog de extruder motor naar een 0.9 deg vervangen voor nog net iets meer precisie maar dat is een minimale upgrade.

Zoiets zeg maar:
savale in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 04-07-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:44
Even wat delen over mijn Ender 3 avontuur, en misschien wat tips/commentaar.

Ben al een tijdje bezig met het ontwerpen van een behuizing voor mijn Ender 3. Nu heb ik als basis twee Lack tafeltjes van de Ikea gebruikt, de 3d printer staat hierdoor tussen twee tafeltjes in. Nu worden de open zijkanten dicht gemaakt en geïsoleerd, zodat er een tocht vrije en warme omgeving onstaat binnen de behuizing.

Om het mainboard van de ender 3 koel te houden was mijn eerste gedachte om het mainboard te verplaatsen buiten de behuizing, om dit te realiseren moeten meerdere kabels verlengt worden. Op aliexpress kwam ik een wire extension kit voor de CR10 tegen. Mijn idee was om z'n set aan te passen voor de ender 3. Daarnaast moest er dan ook een behuizing worden gemaakt voor het mainboard buiten de behuizing, alhoewel mogelijk en een goed idee is het best veel werk en niet echt een mooie oplossing vindt ik zelf.

Na wat nadenken kwam ik op het idee om een fan duct te maken voor de originele elektronica locatie van de ender 3, hierbij wordt er koele lucht ingezogen en de elektronica gekoeld. Een aantal renders/afbeeldingen om de boel te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywaDZxHZLSdQT4U9JQLoyu18ZCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSCT00c2woU9Hmec4KUtt2Jx.jpg?f=fotoalbum_large
De topcover heb ik voor de duidelijkheid even verwijderd. Op de afbeeldingen is het mainboard te zien en de ventilatiesleuven waardoor normaal gesproken de lucht wordt uitgeblazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T85Frg_6DGiTxARv_2fVs5wJYYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfjdQo7FOe6OqIsgg4oyGFSB.jpg?f=fotoalbum_large
Met een geprinte fan duct welke verbonden is met de ventilatiesleuven wordt de lucht van onder de lack tafel door het tafelblad over het mainbord geblazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_1_K7rKipAflMKOB-BxwLiU_rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quQvF2Sg0O8ikthX8HUIMu9s.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeelding wanneer de printer verwijderd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB2VQTorsibbHlk50WWEbYZrhyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCgSYwcKtU4FSSfebvyiKhUs.jpg?f=fotoalbum_large
Onderkant van het tafelblad, hierbij zijn de 40mm ventilatoren gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4bMy-GyFnZdXHK0lSiN3Oy2evA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu8MP4S0ng5B3WxkZF57wUgq.jpg?f=fotoalbum_large
De standaard elektronica ventilator kan nog omgedraaid worden zodat deze de lucht verder blaast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb5JhFngVLJU3MB_Jxm6xhDEUV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y31nshAKIK3y28tOVS84gy3t.jpg?f=fotoalbum_large
Doorsnede van de tafel.

Doel van deze post was eigenlijk om jullie mening te vragen voordat ik de zaag in de tafel zet :)
Ik heb nog niemand dit eerder zien doen, daarom hebben jullie nog tips of ideeën? wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

savale schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:15:
[...]

Ik denk zelf dat je nog heel veel kunt halen met een direct extruder mod. Ik heb zelf de extruder motor verplaatst naar de hotend. Retraction is dan amper nog nodig. Is enkel een bracket printen en de bedrading van de motor verlengen en klaar. Eventueel kun je ook nog de extruder motor naar een 0.9 deg vervangen voor nog net iets meer precisie maar dat is een minimale upgrade.

Zoiets zeg maar:
savale in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Bedankt voor de tip! Ziet er gaaf uit zo. Wellicht doe ik het een keer. Of anders een keer de populaire direct drive clone van Trianglelabs kopen 🤓
Kun je misschien uitleggen waarom het een verbetering in kwaliteit oplevert? Ik weet nog lang niet alles.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, net m'n print gestopt nadat ik zag dat m'n bedadhesie niet goed was. Ik heb net m'n glazen plaat erop gezet en heb daarmee nog geen echte prints gemaakt behalve wat calibratiespul dus daar moet ik nog mee spelen.
Maargoed wat is wel al zag was hetzelfde defect als mijn eerdere prints op mijn magnetische bed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39YKb-2GldRqa5pZxNjVsvykGfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buqxqPZlmn7vXSB2OSe6KVmR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9I5qmtHhBlIfAlcH_lxKeQ6vjc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcpw5u3HIGNCPRDmBOJ3IRdZ.jpg?f=fotoalbum_tile

De onderkant is een adhesie dingetje denk ik die de eerste laag los heeft gelaten.
Die andere echter is gek... Soort horizontale streep en weer de neus van benchy die gek doet... Net als een eerdere print:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LRn8IerHDbPHJpr7HhB1u9n9po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8zXyQey4irsfQsQ9P2h4tq4.jpg?f=fotoalbum_large
Of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkVy-OOofYk6wBHn5eo4EHoKJrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkJ9CGgpQvw8ifFc5PxdP0Iw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 04-07-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Lux_Gamer schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:24:
Even wat delen over mijn Ender 3 avontuur, en misschien wat tips/commentaar.

Ben al een tijdje bezig met het ontwerpen van een behuizing voor mijn Ender 3. Nu heb ik als basis twee Lack tafeltjes van de Ikea gebruikt, de 3d printer staat hierdoor tussen twee tafeltjes in. Nu worden de open zijkanten dicht gemaakt en geïsoleerd, zodat er een tocht vrije en warme omgeving onstaat binnen de behuizing.

Om het mainboard van de ender 3 koel te houden was mijn eerste gedachte om het mainboard te verplaatsen buiten de behuizing, om dit te realiseren moeten meerdere kabels verlengt worden. Op aliexpress kwam ik een wire extension kit voor de CR10 tegen. Mijn idee was om z'n set aan te passen voor de ender 3. Daarnaast moest er dan ook een behuizing worden gemaakt voor het mainboard buiten de behuizing, alhoewel mogelijk en een goed idee is het best veel werk en niet echt een mooie oplossing vindt ik zelf.

Na wat nadenken kwam ik op het idee om een fan duct te maken voor de originele elektronica locatie van de ender 3, hierbij wordt er koele lucht ingezogen en de elektronica gekoeld. Een aantal renders/afbeeldingen om de boel te verduidelijken.

[Afbeelding]
De topcover heb ik voor de duidelijkheid even verwijderd. Op de afbeeldingen is het mainboard te zien en de ventilatiesleuven waardoor normaal gesproken de lucht wordt uitgeblazen.
[Afbeelding]
Met een geprinte fan duct welke verbonden is met de ventilatiesleuven wordt de lucht van onder de lack tafel door het tafelblad over het mainbord geblazen.
[Afbeelding]
Afbeelding wanneer de printer verwijderd is.
[Afbeelding]
Onderkant van het tafelblad, hierbij zijn de 40mm ventilatoren gemonteerd.
[Afbeelding]
De standaard elektronica ventilator kan nog omgedraaid worden zodat deze de lucht verder blaast.
[Afbeelding]
Doorsnede van de tafel.

Doel van deze post was eigenlijk om jullie mening te vragen voordat ik de zaag in de tafel zet :)
Ik heb nog niemand dit eerder zien doen, daarom hebben jullie nog tips of ideeën? wat vinden jullie ervan?
Ziet er indrukwekkend uit hoor. Vraag me af of het echt nut heeft om de behuizing volledig lucht dicht te maken. Meen dat ik zelfs een keer las dat het een negatief effect heeft maar pin me er niet op vast. Misschien weet iemand het beter.
Ik heb ook een standaard lack enclosure met nog beetje ruimte tussen plexiglas en lack. Extra koeling voor m'n mainboard is echt niet nodig anders was die nu wel kapot geweest 😅

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Freich schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Bedankt voor de tip! Ziet er gaaf uit zo. Wellicht doe ik het een keer. Of anders een keer de populaire direct drive clone van Trianglelabs kopen 🤓
Kun je misschien uitleggen waarom het een verbetering in kwaliteit oplevert? Ik weet nog lang niet alles.
Nou met name bij het printen met kleine nozzles komt het extruden van het filament heel fijn. Met een bowden tube heeft je filament wat meer speling om te vervormen voordat het bij je nozzle komt. Daarom heb je bijvoorbeeld ook relatief veel retractie nodig om te zorgen dat er geen filament meer uit je nozzle komt.
Met een direct drive zit je extruder veel dichter op je nozzle, dus die vervorming onderweg naar je nozzle is minimaal.
Ik ging door deze mod van 5mm retractie naar inmiddels 0.8mm retractie. Ik zie ook veel meer details bij bijvoorbeeld het printen van tekst (de tekst achterop de boot van benchy is een goed voorbeeld)
Als je een beetje handig met bedrading bent is de mod echt heel simpel eigenlijk. Anders een 6 pins verlengkabeltje kopen kan ook.

edit: oja er is ook wel een nadeel: als je van snel printen houdt moet je dit misschien niet doen: je voegt meer gewicht toe, dus je krijgt op hoge snelheid meer artifacts.

[ Voor 7% gewijzigd door savale op 04-07-2020 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

savale schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:50:
[...]

Nou met name bij het printen met kleine nozzles komt het extruden van het filament heel fijn. Met een bowden tube heeft je filament wat meer speling om te vervormen voordat het bij je nozzle komt. Daarom heb je bijvoorbeeld ook relatief veel retractie nodig om te zorgen dat er geen filament meer uit je nozzle komt.
Met een direct drive zit je extruder veel dichter op je nozzle, dus die vervorming onderweg naar je nozzle is minimaal.
Ik ging door deze mod van 5mm retractie naar inmiddels 0.8mm retractie. Ik zie ook veel meer details bij bijvoorbeeld het printen van tekst (de tekst achterop de boot van benchy is een goed voorbeeld)
Als je een beetje handig met bedrading bent is de mod echt heel simpel eigenlijk. Anders een 6 pins verlengkabeltje kopen kan ook.

edit: oja er is ook wel een nadeel: als je van snel printen houdt moet je dit misschien niet doen: je voegt meer gewicht toe, dus je krijgt op hoge snelheid meer artifacts.
Bedankt voor de heldere uitleg.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:44
DRuw schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:43:
Ok, net m'n print gestopt nadat ik zag dat m'n bedadhesie niet goed was. Ik heb net m'n glazen plaat erop gezet en heb daarmee nog geen echte prints gemaakt behalve wat calibratiespul dus daar moet ik nog mee spelen.
Maargoed wat is wel al zag was hetzelfde defect als mijn eerdere prints op mijn magnetische bed:
[Afbeelding][Afbeelding]

De onderkant is een adhesie dingetje denk ik die de eerste laag los heeft gelaten.
Die andere echter is gek... Soort horizontale streep en weer de neus van benchy die gek doet... Net als een eerdere print:
[Afbeelding]
Of
[Afbeelding]
Hoe heet print je, dit lijkt wel een overhang issue, controleer je z-as of die piept/weerstand heeft. Ik heb hem laatst ingesmeerd met droog PTFE. Deze om precies te zien en sindsdien loopt die weer soepeltjes.

Droogsmeerspray met PTFE

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
200 graden met de zwarte filament van 123d (die Jupiter).
Had eerst nog creality erin zitten maar nu even naar een algemene rol gegaan om filament uit te sluiten.
Nog geen temptower gedaan.....
Wellicht dat ik te warm print of misschien in combinatie met te snel... Kan iemand met een direct drive vertellen hoe snel hij print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
DRuw schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:34:
200 graden met de zwarte filament van 123d (die Jupiter).
Had eerst nog creality erin zitten maar nu even naar een algemene rol gegaan om filament uit te sluiten.
Nog geen temptower gedaan.....
Wellicht dat ik te warm print of misschien in combinatie met te snel... Kan iemand met een direct drive vertellen hoe snel hij print?
Tja ligt ook nog een beetje aan de kwaliteit die je wil en de laagdikte. Op 0.12mm print ik tussen de 25 en 40mm/s met een zelfbouw direct extruder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben eerst nog op 0.2 bezig waar ik hem op goed wil hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 00:52

Brantje

De post is daar >>

sugarcube schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Ziet er interessant uit, ietwat aan de prijzige kant misschien (of niet ?)
Ben je van plan hier je ervaringen even neer te schrijven ?
Ja zeker, nog even wat stekkertjes voor de fans solderen, en daarna test printje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
Ik ben op zoek naar een goede staalplaat met PEI oppervlak (en bij voorkeur magnetisch vlak aan de andere zijde), richtprijs €20-€30. Iemand aanraders?

Zag o.a. de trianglelab hier voorbij komen, maar die hebben een levertijd van begin september, heb liever iets binnen twee weken thuis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Zo eindelijk weer even tijd gehad om aan de omniadrop te werken. Na een paar valse starts eindelijk een paar fatsoenlijke prints gekregen. :)

Ik zal vast ergens overheen kijken maar als ik de z offset zo heb dat ik een goede first layer hebt mislukken de daarop volgende lagen door dikke overextrusion. Met de flow instelling kon ik dat niet oplossen. Nu vang ik dat op door gelijk na de first layer de z offset te verminderen. Hierdoor krijg ik goede en mooie lagen maar het lijkt mij niet helemaal de juiste manier.

Let niet op de losse kabels, nog in proefopstelling .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC9lhZFnNz09aKrBOkJb7u6jYXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nFc9Y5HSlZyalvyIy05BrG9W.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door dutchassasin op 05-07-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@dutchassasin kan je helaas niet helpen met z offsets, want doe alles zonder bltouch. Is de extrusion wel verbeterd?
Pagina: 1 ... 56 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie