Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 16:26
phYzar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:49:
[...]

Ik heb niet naar je firmware gekeken, maar op basis van je uitleg twee opmerkingen:

- Eerst g28 dan g29, niet andersom.
- z-offset moet ook compenseren voor de dikte van je papiertje. Met een papiertje ertussen op 0 maakt je nulpunt 1 papierdikte te hoog.
oeps dat had ik hier fout neergezet, ik had m wel 28 daarna 29
En ik heb eerst maar g29 weg gehaald uit de slicer en een zelf gemaakte 1 layer test laten doen die die hele tijd mooi op de randen zit. Ik heb t bed net zolang zitten draaien aan alle kanten tot ie de lijn goed heeft neergelegd. Daarna de g29 er weer ingezet en doet ie 't zoals het voor die upgrade deed. Nu hopen dat ie ook verticaal goed blijft doen.

En nogmaals bedankt voor de aluminiumfolie tip. (voor dat gepiep) ik heb 't vandaag toegepast en er is tot nu toe geen irritante piep meer geweest 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07
Hier sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een Creality cr10 v2. Echt een machtig apparaat al zeg ik het zelf! Voor mij is 3d printen helemaal nieuw. Ik heb vooraf wat instructie / review filmpjes bekeken en ben nu de cat.gcode van de default sd kaart aan het printen. Zo op het eerste gezicht lijkt dit al best goed te gaan op 200 nozzle / 45 graden bed met de meegekomen witte PLA en default (0.4?) nozzle.

Het bed levellen vond ik wel erg lastig gaan. Naar mijn smaak mogen de veren onder het bed ook wat strakker staan, want ik heb het idee dat het bed iets te makkelijk in te duwen is nu (dus ik ben ook bang voor verloop)
Die veren strakker gaat helaas niet omdat de Z eindstop niet naar onderen te verplaatsen is omdat deze met vaste gaten vast zit. Ik twijfel nu of dat bracket van de eindstop wat te modificeren met sleufgaten of ringetjes onder iedere veer te stoppen zodat deze strakker komt te staan. Iemand hier ervaring mee?

edit met wat zoekwerk zie ik dat dit wel een beetje een bekend probleem is. De z stop met een dremeltje wat aanpassen lijkt mij de beste oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door savale op 11-06-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap het niet.
ik heb nog een keer die flow gechecked en ik kom precies op 10cm uit als ik die invoer.
het kan diameterverschil in het filament zijn maar dat vind ik wel gek gezien ik er niet eerder last van heb gehad en nog met dezelfde rol bezig ben...
iemand nog iedeen?
ik maak nu weer even een xyz kubus als check...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saido
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 18:30
@Gizz Ik heb nog even een testprintje gedaan. Hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fENM9zNk-JGRmbvpPPGuIYE8Q3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pcFqClinaODoYUKM9spI4JQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfGcX-OINP6K7J2r1mNT8xBwWXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tTVAc1KRvFZbAKR40eqoipM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw97snCTKztig7LuOvXtbMIkj-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MqQXzXqS8FXsJq2tXkxZiLf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65FNUzK5OOHJT3Djt7jsr8RMJjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQtmGxSZdJwWaj80eWxfL3V4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, schiet mij maar lek...
Ik heb 3 xyz kubussen gemaakt op 100% 90% en 80% flow en er zit nieteens heel veel verschil tussen....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1zhm31S5jWCQZktR6Jftj03RDU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3a5j2A2Thze79S6vgurlp18.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/731ZCek6negiw06cIqCpny0shxs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgsVMXVKL1sNUFS09ppynPQ0.jpg?f=fotoalbum_small
Er is iets over het oppervlak te zeggen, de 90 is het beste denk ik, maar het is niet de instelling die ik moet veranderen zo te zien. De flow uit de extruder klopt ook gewoon met 100%..
Ook de vorm van de X en Y is niet super (geprint op 100%):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3YLGcwrft4V_IDrhhlKKTLd274=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOEa6PUGXUr15YCdwMP6wlcr.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU4G2BJ0ZGGOV0YqF59UgDPCEb4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9x2fTnHX2puR2LqDUjbltm2.jpg?f=fotoalbum_small

Wie kan me helpen troubleshooten...?

[ Voor 33% gewijzigd door DRuw op 11-06-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Saido Op deze foto's lijkt het meer op het probleem dat ik had. Was bij mij dus opgelost door het schroefje waarmee de Z-rod vast zit in het koppelstuk beter vast te draaien :)

@DRuw Dit is geen goede test om je flow vast te stellen. Je kunt nu namelijk niet echt meten hoe dik je wall is en juist die waarde is interessant. Volg bijvoorbeeld even deze guide.

Samengevat: je print een kubus zonder bodem of top, dus alleen de wandjes. Maak je wanden 2 lagen/perimeters breed. Bij een 0,4mm nozzle en een lijndikte van 0,4mm zouden dan je wanden 0,8mm moeten zijn. Even goed nameten met je schuifmaat. Vervolgens even het sommetje (0,8mm / gemeten dikte)*100 = de juiste flow. Dus meet je met 100% flow een muurtje van 0,85mm dik, dan dien je voortaan je flow op 94% in te stellen (0,80 gedeeld door 0,85 is ongeveer 0,94).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:16:
@Saido Op deze foto's lijkt het meer op het probleem dat ik had. Was bij mij dus opgelost door het schroefje waarmee de Z-rod vast zit in het koppelstuk beter vast te draaien :)

@DRuw Dit is geen goede test om je flow vast te stellen. Je kunt nu namelijk niet echt meten hoe dik je wall is en juist die waarde is interessant. Volg bijvoorbeeld even deze guide.
Samengevat: je print een kubus zonder bodem of top, dus alleen de wandjes. Maak je wanden 2 lagen/perimeters breed. Bij een 0,4mm nozzle en een lijndikte van 0,4mm zouden dan je wanden 0,8mm moeten zijn. Even goed nameten met je schuifmaat. Vervolgens even het sommetje (0,8mm / gemeten dikte)*100 = de juiste flow. Dus meet je met 100% flow een muurtje van 0,85mm dik, dan dien je voortaan je flow op 94% in te stellen (0,80 gedeeld door 0,85 is ongeveer 0,94).
Die had ik al op 100% flow gegaan gisteren en die was spot on.
Daarna die test gedaan met alles erop en eraan:
DRuw in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Ik mis definitie in de cijfers en het in het oppervlak heb ik juist teveel definitie....
Vandaar dat ik aan de flow twijfelde en omdat het een snelle test is er 3 met 10% verschil geprint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:55
JBS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:07:
Iemand hier toevallig ook te maken met een schuine wand boven z'n printer enclosure en een eenvoudige oplossing bedacht voor het niet passen van een standaard plastic bak (bijvoorbeeld van IKEA) over de rol filament? Verplaatsen naar de zijkant van de enclosure is eigenlijk geen optie.

[Afbeelding]
Hi JBS,

Ik heb het zelfde issue, heb de rol aan de onderkant van mijn Lack encloser gehangen.

Als houder heb ik deze gebruikt: https://www.thingiverse.com/thing:3564003
En als roller: https://www.thingiverse.com/thing:3020026

Werkt prima hier

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb laatst mijn Z-rod gesmeerd met dit spul: https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:00:
Ok, schiet mij maar lek...
Ik heb 3 xyz kubussen gemaakt op 100% 90% en 80% flow en er zit nieteens heel veel verschil tussen....[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is iets over het oppervlak te zeggen, de 90 is het beste denk ik, maar het is niet de instelling die ik moet veranderen zo te zien. De flow uit de extruder klopt ook gewoon met 100%..
Ook de vorm van de X en Y is niet super (geprint op 100%):
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wie kan me helpen troubleshooten...?
Je hebt als ik de foto's bekijk ook last van Elephants Foot. De 1ste laag wordt vervormd en is wat platter, kijk naar de hoeken bijvoorbeeld die lopen naar buiten. Maar ik weet niet hoe de kubus is geprint en of het je eerste laag betreft ;)
YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:32:
[...]

Je hebt als ik de foto's bekijk ook last van Elephants Foot. De 1ste laag wordt vervormd en is wat platter, kijk naar de hoeken bijvoorbeeld die lopen naar buiten. Maar ik weet niet hoe de kubus is geprint en of het je eerste laag betreft ;)
YouTube: YouTube
Ja klopt. Niet heel veel maar idd wel een beetje.
Ik dacht even 1 probleem tegelijk aan te pakken:)
Ik heb voor vandaag eerst even een. Nieuwe schuifmaat gekocht. Daar wilde ik toch nog een 2e van hebben en nu maar een dure...
Kubussen zijn standaard geprint met de z naar boven (volgens mij zoals op de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53
savale schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:15:

Het bed levellen vond ik wel erg lastig gaan. Naar mijn smaak mogen de veren onder het bed ook wat strakker staan, want ik heb het idee dat het bed iets te makkelijk in te duwen is nu (dus ik ben ook bang voor verloop)
Die veren strakker gaat helaas niet omdat de Z eindstop niet naar onderen te verplaatsen is omdat deze met vaste gaten vast zit. Ik twijfel nu of dat bracket van de eindstop wat te modificeren met sleufgaten of ringetjes onder iedere veer te stoppen zodat deze strakker komt te staan. Iemand hier ervaring mee?

edit met wat zoekwerk zie ik dat dit wel een beetje een bekend probleem is. De z stop met een dremeltje wat aanpassen lijkt mij de beste oplossing.
Kan je niet wat ringen tussen de veren en het bed doen? Staan ze ook strakker en hoef je niet te slijpen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

MauriceQ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:47:
[...]

Hi JBS,

Ik heb het zelfde issue, heb de rol aan de onderkant van mijn Lack encloser gehangen.

Als houder heb ik deze gebruikt: https://www.thingiverse.com/thing:3564003
En als roller: https://www.thingiverse.com/thing:3020026

Werkt prima hier
Dank voor je suggestie. Aangezien ik mijn enclosure wel heb laten inspireren door een LACK tafel, maar kleiner heb gemaakt, is deze helaas niet groot genoeg om er een rol filament in te hangen (foto van toen ie nog niet helemaal af was JBS in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen").

Mogelijk zou ik de rol nog een kwartslag kunnen draaien zodat er wel een kleine plastic bak overheen gezet kan worden. De hoek waaronder het filament dan van de rol komt ten opzichte van de extruder is dan echter niet ideaal, zou eens moeten testen/opzoeken of dat potentieel voor problemen kan zorgen.

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 12-06-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@Yukkie Heb mij ietsje verdiept in die hot end fix dat lijkt erg veel belovend.
Capricorn is eigenlijk dan alleen nodig voor het stukje wat in de hot-end gaat toch?

Het staat mij alleen beetje tegen om direct een meter te halen.
Heb waarschijnlijk aan 40mm genoeg.

Hier mogelijk iemand die nog een stukje Capricorn 1,75mm wil verzenden.

Natuurlijk tegen betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
DRuw schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:35:
[...]

Ja klopt. Niet heel veel maar idd wel een beetje.
Ik dacht even 1 probleem tegelijk aan te pakken:)
Ik heb voor vandaag eerst even een. Nieuwe schuifmaat gekocht. Daar wilde ik toch nog een 2e van hebben en nu maar een dure...
Kubussen zijn standaard geprint met de z naar boven (volgens mij zoals op de foto).
Ik heb gemerkt dat cura het eea wil bijstellen als je 2 lagen print. Ik doe deze test altijd in vase mode. Hierdoor weet je zeker dat de laag die geprint wordt altijd de dikte heeft die je instelt. En daarna meet ik altijd 2 punten in het midden van elke kant en het gemiddelde van deze 8 metingen gebruik ik als wall dikte.

Op deze manier kom ik altijd op een juiste flow rate uit.

Oh wellicht al eerder gezegd maar als je je esteps kalibreert, doe dit dan altijd "koud" dus je ptfe tube uit je extruder halen. Zo weet je zeker dat je extruder de juiste afstand aflegt, en de afwijking kun je dan aanpassen in je flow rate. Als je je esteps "warm" kalibreert dan heeft temperatuur en nozzle size ook een invloed en dit wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ybjlus schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Ik heb gemerkt dat cura het eea wil bijstellen als je 2 lagen print.
Dat is natuurlijk afhankelijk van het model dat je gaat printen. Is de wall 1mm en geef jij in cura aan dat hij met je 0,4mm nozzle twee perimeters moet printen, dan komt dat natuurlijk niet mooi uit en krijg je een stukje infill ertussen.

Maar pak je een kubus met wanden van 0,8mm en stel je cura in op 2 perimeters van 0,4mm elk, dan zou er niks geks moeten gebeuren. Dat is ook de reden dat er een groot assortiment aan flow calibration kubusjes zijn, want het is afhankelijk van je nozzle / lijnbreedte :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Headbuddy schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:28:
@Yukkie Heb mij ietsje verdiept in die hot end fix dat lijkt erg veel belovend.
Capricorn is eigenlijk dan alleen nodig voor het stukje wat in de hot-end gaat toch?

Het staat mij alleen beetje tegen om direct een meter te halen.
Heb waarschijnlijk aan 40mm genoeg.

Hier mogelijk iemand die nog een stukje Capricorn 1,75mm wil verzenden.

Natuurlijk tegen betaling.
Haha en eerder wilde je nog een compleet nieuwe hotend aanschaffen, waar komt die zuinigheid opeens vandaan? ;)

Ik heb de hele bowden tube vervangen voor een Capricorn tube. Aangezien de capricorn tube ook iets nauwer en stugger is dan de standaard bowdentube, dat zou ook beter moeten zijn. (Hoewel daar discussie over is, Chuck Hellebuyck heeft daar een video over gemaakt). Bij het capricorn setje van Creality zit ook meteen een paar nieuwe (betere?) bowdentube couplers en nozzles. Dus ik vond het een prima deal voor die paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Gizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van het model dat je gaat printen. Is de wall 1mm en geef jij in cura aan dat hij met je 0,4mm nozzle twee perimeters moet printen, dan komt dat natuurlijk niet mooi uit en krijg je een stukje infill ertussen.

Maar pak je een kubus met wanden van 0,8mm en stel je cura in op 2 perimeters van 0,4mm elk, dan zou er niks geks moeten gebeuren. Dat is ook de reden dat er een groot assortiment aan flow calibration kubusjes zijn, want het is afhankelijk van je nozzle / lijnbreedte :)
Ik doelde op deze eigenschap van cura:
The Wall Thickness in Cura need to be a multiple of the wall line width. If it is not, it will be rounded to be an exact multiple!

If you measure with a 0.48 Wall Thickness with 2 Wall Lines, you will NOT measure 0.96! It will be rounded - therefore you NEED to measure 0.8!
Als je in vase mode 0,4 instelt weet je in ieder geval altijd zeker dat de dikte ook daadwerkelijk 0,4 is. Better safe then sorry zeg maar.
Maar ongetwijfeld zullen er vele wegen naar Rome zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand hier op de hoogte en/of ervaring met bovenstaande of juist met deze https://www.123-3d.nl/SuperLube-Super-Lube-i1363-t242.html?

Olie vs vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@JBS Olie loopt weg lijkt mij, vet blijft plakken. Maw: als je je Z-rod smeert met olie ligt er na een tijdje een plasje op of onder de Z-stepper lijkt me. Vet blijft in het schroefdraad zitten, waar je het wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybjlus schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Ik heb gemerkt dat cura het eea wil bijstellen als je 2 lagen print. Ik doe deze test altijd in vase mode. Hierdoor weet je zeker dat de laag die geprint wordt altijd de dikte heeft die je instelt. En daarna meet ik altijd 2 punten in het midden van elke kant en het gemiddelde van deze 8 metingen gebruik ik als wall dikte.

Op deze manier kom ik altijd op een juiste flow rate uit.

Oh wellicht al eerder gezegd maar als je je esteps kalibreert, doe dit dan altijd "koud" dus je ptfe tube uit je extruder halen. Zo weet je zeker dat je extruder de juiste afstand aflegt, en de afwijking kun je dan aanpassen in je flow rate. Als je je esteps "warm" kalibreert dan heeft temperatuur en nozzle size ook een invloed en dit wil je niet.
Ik ben nu nog een testkubus aan het printen met een flow van 84%.
ik heb namelijk net een nieuwe schuifmaat gehaald en die laat iets andere waarden zien dan mijn oude.
laat ik het zo zeggen, mijn oude gaf exact 0.80 aan en mijn nieuwe 0,88-0,92.....
gemiddelde meting etc gaf aan dat ik dan naar 84 flow zou moeten.
eerst even die flow finetunen...
Korton, ook met gereedschap: goedkoop is duurkoop... (niet dat ik nu een hele dure had en eerst een goedkope, hij was gewoon |:( ..)

even nog een site die ik tussendoor tegenkwam en enorm kan helpen qua termen en mogelijk issues... incl fotos:)
https://www.matterhackers...hooting-guide?rcode=YTUBE

[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 12-06-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOyX55jc51fgv7irc6-GtxmmFyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UeowNrEnC3eMsXqnoUxtObP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WhrLCcn7fTyshSkR1Vxv4mz_JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RI5lWxv2PdUDIrhkfVtCLCqs.jpg?f=fotoalbum_large

Na een voorbeeld katje van de sd kaart hier mijn eerste poging met de slic3r op mijn cr10 v2:

real PLA
200 end temp en 45 bed temp
0.2 layerheight
0.2 start layerheight met 175% extra extrude

Ik heb wat speed instellingen overgenomen van iemand anders.
Na een mislukte eerste laag is nu de eerste laag is wat te dik nu, dus dat moet ik nog even tweaken. Verder ben ik erg tevreden hoe de buitenkant eruit ziet. Het enige dat niet lekker gegaan is is de eindlaag. Ik mis een soort bovenlaagje zeg maar, weet iemand hoe ik dat moet fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
haarbal schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Kan je niet wat ringen tussen de veren en het bed doen? Staan ze ook strakker en hoef je niet te slijpen.
Ja dat was ook een optie, maar extra "losse" dingen daar toevoegen leek me minder stabiel, dus ben toch voor het sleufje slijpen gegaan. Is prima gelukt trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

savale schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:50:

Die laatste instelling is vrij fors. Ter vergelijking: mijn normale lagen hebben een flow van 86%, de eerste laag een flow van 100%
Het enige dat niet lekker gegaan is is de eindlaag. Ik mis een soort bovenlaagje zeg maar, weet iemand hoe ik dat moet fixen?
Ik ken de slicer niet die jij gebruikt, maar je hebt ergens een instelling waarmee je kunt aangeven uit hoeveel lagen de toplaag bestaat. Als die op 1 staat heb je vrij snel dat het niet glad is of dat je de infill er doorheen ziet schijnen.

Een andere optie is dat je last hebt van under extrusion. Als dit je tweede print ooit is heb je nog niet de e-steps van je extruder gekalibreerd en het is raadzaam om dat wel te doen :) Daarna kun je de flow kalibreren en dan heb je eigenlijk de meest twee belangrijke kalibraties achter de rug. Als je dan bij vervolgprints tegen problemen aanloopt heb je de e-steps en flow in ieder geval al meteen uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44
Gizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:21:
Als dit je tweede print ooit is heb je nog niet de e-steps van je extruder gekalibreerd en het is raadzaam om dat wel te doen :) Daarna kun je de flow kalibreren en dan heb je eigenlijk de meest twee belangrijke kalibraties achter de rug. Als je dan bij vervolgprints tegen problemen aanloopt heb je de e-steps en flow in ieder geval al meteen uitgesloten.
Ik denk persoonlijk dat voor nagenoeg de meeste mensen e-steps kalibreren juist een afrader is. De e-steps zijn een mechanische rekensom van de dikte van je filament en de omtrek/tanden van je extrudergear. Als beide standaard zijn of hetzelfde als standaard dan is de uitkomst een berekening die de fabrikant al voor je heeft gedaan. Dus tenzij je je extrudergear vervangt voor een met andere afmetingen of je firmware zelf instelt en de waarde niet weet hoef je mijns inziens hier niet aan te zitten. Voor velen zorgt het juist voor een extra afwijking die daarna weer met zeer veel moeite via andere parameters als flow moet worden gecompenseerd. Het afstellen van je e-steps wordt bijna als standaard vereiste genoemd door velen, en ik denk dat dat meer gewoonte is dan noodzaak. Dus mijn tip: blijf van de e-steps af, je bent vaak alleen maar verder van huis daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@Yukkie
Hey Ik heb niet voor niets een ender 3 gekocht ;)
Minimale investering maximaal resultaat.
Ik heb de video van CHEP bekeken misschien toch wel handig een setje te halen.

aangezien de PFTE tube degradeerd over tijd na meerdere heatcycles.

Bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Gizz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Die laatste instelling is vrij fors. Ter vergelijking: mijn normale lagen hebben een flow van 86%, de eerste laag een flow van 100%

[...]

Ik ken de slicer niet die jij gebruikt, maar je hebt ergens een instelling waarmee je kunt aangeven uit hoeveel lagen de toplaag bestaat. Als die op 1 staat heb je vrij snel dat het niet glad is of dat je de infill er doorheen ziet schijnen.

Een andere optie is dat je last hebt van under extrusion. Als dit je tweede print ooit is heb je nog niet de e-steps van je extruder gekalibreerd en het is raadzaam om dat wel te doen :) Daarna kun je de flow kalibreren en dan heb je eigenlijk de meest twee belangrijke kalibraties achter de rug. Als je dan bij vervolgprints tegen problemen aanloopt heb je de e-steps en flow in ieder geval al meteen uitgesloten.
Ik heb behalve het bed level nog niets gekalibreerd dus daar ga ik eens mee beginnen dan. Die toplaag optie ga ik ook even zoeken. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

phYzar schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Ik denk persoonlijk dat voor nagenoeg de meeste mensen e-steps kalibreren juist een afrader is.
Voor jouw argumenten valt ook zeker iets te zeggen :) Al blijf je afwijkingen houden, zeker bij een fabrikant als Creality die toch meer aan de budgetkant zit. Zelf heb ik een extruder die een halve Ender 3 kost (de E3D Hemera) en zelfs daarbij wordt een bepaalde e-steps aangeraden als startpunt, met meteen de opmerking erbij dat je het wellicht later nog moet kalibreren.

Een tussenstap is ook mogelijk: 10cm extruden om te bevestigen dat de e-steps inderdaad al kloppen. En verder van de e-steps afblijven :P

De flow is natuurlijk een ander verhaal, want dat kan per nozzle en filament(type) verschillen, dus dat kalibreren lijkt me wel een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Headbuddy schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:18:
@Yukkie
Hey Ik heb niet voor niets een ender 3 gekocht ;)
Minimale investering maximaal resultaat.
Ik heb de video van CHEP bekeken misschien toch wel handig een setje te halen.

aangezien de PFTE tube degradeerd over tijd na meerdere heatcycles.

Bedankt voor je advies!
Net nog even gekeken: Het setje wat ik de laatste keer besteld heb bij Creality via Aliexpress hebben ze niet meer, ze hebben nu alleen nog kitjes met Capricorntube en bowdentube couplers (dus geen nozzles). Budget technisch wel iets interessanter, deze kitjes zijn nog maar € 9,07 (en over 2 dagen zelfs in de aanbieding voor € 8,84) in plaats van € 15,- ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saido
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7xourbbkVKtJ1XmRtIUL5L5uJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glFDSatEIljgvUxuOolSds4C.jpg?f=fotoalbum_large
Ik krijg mijn layers shifts er maar niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Saido schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:31:
[Afbeelding]
Hmmz zonde inderdaad. Wat je denk ik te weten wil komen is of het komt door over / under extrusion op die plekken of dat het een mechanisch issue is.
Mechanisch al gecontroleerd of er ergens speling op zit of dat je belts niet te los staan?
Misschien kun je eens een paar lagen proberen op juist een lagere of hogere snelheid om te kijken of het dan minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:49
Saido schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:31:
Er loopt gewoon iets te zwaar, ik kan op de foto alleen niet zien in welke richting de shift zit, gewoon even beide riemen loshalen en met de hand voelen of de beide assen wel soepel bewegen, tevens even de kabels/stekkers nalopen, want wanneer daar een slechte verbinding is kan er soms een moment geen contact zijn, waardoor er enkele stappen gemist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Ik had ook last van een layer shift, was cura die dit veroorzaakte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webstarr schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:02:
Ik had ook last van een layer shift, was cura die dit veroorzaakte!
Waar werk je nu mee dan?
Wil ook wel wat anders proberen alleen al om te kijken of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Gister alle steppen motors vervangen voor Nema 17 0,9 4,2KG
Z rod koppeling vervangen voor een Semiflex koppeling.
Ik had al een Dual-Z op 1 motor maar ik wil deze nog gaan vervangen met dual motor.
De printer print een stuk mooier, Al heb ik nog niet veel getweaked met deze onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

RZor schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Raar dat dat er nergens bijstond bij het bestellen. Nouja, goede voor nu.
Hij print weer als een tevreden kitten.
Helaas, terug bij af.
De prints die aan het maken was, af kunnen maken, ook met een nieuwe rol nog.
Andere file aan het printen, zelfde probleem.
Nozzle volledig schoongemaakt, alle andere onderdelen schoon, PTFE tube netjes recht en niet gesmolten. Alles goed aangesloten en weer die overslaande extruder en dus falende prints net als eerst.
Temperatuur staat net zo hoog als toen het wel lukte, print op 50m/s dus ook niet te snel.
Begin nu redelijk ten einde raad te raken.
Iemand nog een laatste idee?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
code:
1
2
#define THERMAL_PROTECTION_HOTENDS // Enable thermal protection for all extruders
#define THERMAL_PROTECTION_BED     // Enable thermal protection for the heated bed

Net maar even de source code van mijn geïnstalleerde firmware bekeken op mijn CR-10 v2. Mits de binary klopt met de source, lijkt het er sterk op dat er een thermal run-away gelukkig aan staat.

Toch twijfel ik of ik alsnog de laatste TH3D unified of KAY3D Cheetah ga compileren en installeren als dat niet een dagklus gaat worden.
Weet iemand bijvoorbeeld of als ik dat doe moet ik dan alles opnieuw moet gaan calibreren?

edit: als ik het goed begrijp is het vooral zorgen dat de configuratie van Marlin helemaal correct staat voor deze printer. Helaas staat hij bij de vanilla versie nog niet tussen de example configurations...

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 15-06-2020 00:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

kmichael schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:43:
Ik had al een Dual-Z op 1 motor maar ik wil deze nog gaan vervangen met dual motor.
De printer print een stuk mooier, Al heb ik nog niet veel getweaked met deze onderdelen.
Waar heb je die vandaan? En zijn daar veel firmware aanpassingen voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:49
kmichael schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:43:
Koppeling en dual-z zullen evetueel wel bijdragen aan een beter print, motoren zijn m.i.z. onzin, zul je niets van merken, alleen meer ruimte in je portemonee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Hardy8 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Koppeling en dual-z zullen evetueel wel bijdragen aan een beter print, motoren zijn m.i.z. onzin, zul je niets van merken, alleen meer ruimte in je portemonee ;)
Ik hoor tegenstrijdige verhalen over andere motoren, zo duur is het ook weer niet.
Ik vond het een leuk project, en daar gaat hert mijn om.
Dual Z had ik al met een timingsband, maar wil deze nog omzetten naar 2 motorig.
Alleen is het programmeren in reprap firmware daarin moeilijk...

[ Voor 14% gewijzigd door kmichael op 15-06-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Ik overweeg een Ender 3 of 3 Pro te kopen, maar ik twijfel een beetje, misschien dat iemand wat advies zou kunnen geven.

Ik wil vooral praktische dingen ontwerpen en printen (voor een andere hobby) en niet zozeer van 3D printen een hobby op zich maken. Van wat ik gelezen/gezien heb, kan de Ender 3 goede resultaten leveren, vergelijkbaar met duurdere printers als de Prusa MK3 (dat is mijn enige referentiepunt, daar heb ik al wat mee gewerkt, maar ligt buiten mijn budget).

Nu is mijn vraag: Hoeveel moet je de Ender 3 blijven finetunen? Als je hem eenmaal goed hebt opgezet, en een paar upgrades hebt gedaan (zat te denken aan 32-bit stiller board + auto levelling BLtouch), kun je hem dan gewoon zonder veel te moeten tweaken goed gebruiken. Of blijf je veel meer afstellen dan bij duurdere printers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:23
city17 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:32:
Ik overweeg een Ender 3 of 3 Pro te kopen, maar ik twijfel een beetje, misschien dat iemand wat advies zou kunnen geven.

Ik wil vooral praktische dingen ontwerpen en printen (voor een andere hobby) en niet zozeer van 3D printen een hobby op zich maken. Van wat ik gelezen/gezien heb, kan de Ender 3 goede resultaten leveren, vergelijkbaar met duurdere printers als de Prusa MK3 (dat is mijn enige referentiepunt, daar heb ik al wat mee gewerkt, maar ligt buiten mijn budget).

Nu is mijn vraag: Hoeveel moet je de Ender 3 blijven finetunen? Als je hem eenmaal goed hebt opgezet, en een paar upgrades hebt gedaan (zat te denken aan 32-bit stiller board + auto levelling BLtouch), kun je hem dan gewoon zonder veel te moeten tweaken goed gebruiken. Of blijf je veel meer afstellen dan bij duurdere printers?
Als je echt voor het gemak wil gaan raad ik je een prusa aan. Het blijft met 3d printen naar mijn ervaring altijd rommelen. Ook als je hem een lange tijd niet gebruikt kan je in korte tijd zo weer printen maar je moet er echt mee leren omgaan wil je zo gaan printen. Het moet bijna wel een hobby worden wil je functional prints gaan maken die ook voldoen aan je kwaliteits eisen.

Dat gezegd hebbende als je toch een ander 3 wilt. Neem de pro. Betere Paul en bredere y rails.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
Daniel. schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Als je echt voor het gemak wil gaan raad ik je een prusa aan. Het blijft met 3d printen naar mijn ervaring altijd rommelen. Ook als je hem een lange tijd niet gebruikt kan je in korte tijd zo weer printen maar je moet er echt mee leren omgaan wil je zo gaan printen. Het moet bijna wel een hobby worden wil je functional prints gaan maken die ook voldoen aan je kwaliteits eisen.

Dat gezegd hebbende als je toch een ander 3 wilt. Neem de pro. Betere Paul en bredere y rails.
Dank. Ik vind het geen probleem om tijd te besteden aan het maken van goede prints, maar dan ben je met de specifieke instellingen voor je print bezig, niet met het afstellen van de hele machine omdat die als geheel niet solide is.

Nog een vraagje, zit er kwaliteitsverschil tussen verschillende verkopers? Heb je meer kans op een slechter exemplaar bij Ali/Banggood dan bij bijv. 123-3d.nl? Of is het alleen een kwestie van service/garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saido
Met een Ender 3(pro) ben je juist bezig met het relatief vaak afstellen van je printer.

*edit:
Wil er nog wel even bij zeggen dat het als je ze afgesteld hebt (indien dit al nodig is) het erg degelijke machines zijn, vandaar de populariteit!

[ Voor 47% gewijzigd door Saido op 15-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
city17 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:50:
[...]

Dank. Ik vind het geen probleem om tijd te besteden aan het maken van goede prints, maar dan ben je met de specifieke instellingen voor je print bezig, niet met het afstellen van de hele machine omdat die als geheel niet solide is.

Nog een vraagje, zit er kwaliteitsverschil tussen verschillende verkopers? Heb je meer kans op een slechter exemplaar bij Ali/Banggood dan bij bijv. 123-3d.nl? Of is het alleen een kwestie van service/garantie.
Betere service/garantie. Zo had ik een Ender 3 gekregen waarbij een van de stangen niet was voorgeboord. Ik heb toen een mailtje gestuurd naar 123-3d (waar ik de printer dus gekocht had) en binnen 2 dagen had ik een nieuwe stang binnen met voorgeboorde gaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:21
Saido schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:01:
Met een Ender 3(pro) ben je juist bezig met het relatief vaak afstellen van je printer.

*edit:
Wil er nog wel even bij zeggen dat het als je ze afgesteld hebt (indien dit al nodig is) het erg degelijke machines zijn, vandaar de populariteit!
Enige waar ik echt vaak afstel is het bed. Gebruik glas met verschillende diktes. Als de riemen eenmaal goed strak zijn afgesteld heb je er een hele tijd geen last van. Enige waar je op moet letten is de teflon buis. Die is bij mij in een jaar twee keer vervangen. Wil nogmaals eens op 260 graden printen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
vincent_1971 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:38:
Enige waar ik echt vaak afstel is het bed. Gebruik glas met verschillende diktes.
Lang leve de bltouch/3dtouch, wisselen van bed (glas->magnetisch) zonder een centje pijn, probe corrigeert wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
city17 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:32:

Om te beginnen, ik heb geen ervaring met andere printers dan de ender 3.

Maar zoals anderen ook zeggen, je zult altijd wel bezig blijven met de printer. Soms meer en soms minder, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je er zelf in staat en hoe "perfect" je je prints wilt hebben.
Echter ben ik wel van mening dat je na verloop van tijd je deze dingen onder de knie krijgt en het niet echt meer een probleem is. Je herkent snel het probleem en de oplossing is ook vaak relatief simpel.

Het is anders als je wat meer geavanceerde opties en upgrades gaat doen. Nieuw moederbord, nieuwe firmware etc. Hier is de ruimte voor error groter en daardoor kunnen de problemen ook complexer zijn. Hou er wel rekening mee dat de community zo groot is dat ook dit vaak (relatief) snel is opgelost.

Ik denk dat je je keuze eerder moet laten afhangen van wat je wilt printen. Materiaal en formaat zijn daarbij de belangrijkste factoren denk ik. De ender 3 print pla en petg prima maar alles daarbuiten moet je vaak wel een beetje moeite voor doen, iets meer gepiel en wellicht upgrades.
Onderzoek doen naar wat je nodig hebt voor je hobby zou ik mee beginnen, ik bouw quads en print vaak met TPU bijvoorbeeld, dit gaat op een stock ender 3 niet echt van harte zeg maar.

Succes met kiezen, maar de ender 3 is hoe dan ook een zeer goede printer qua prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
ybjlus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Om te beginnen, ik heb geen ervaring met andere printers dan de ender 3.

Maar zoals anderen ook zeggen, je zult altijd wel bezig blijven met de printer. Soms meer en soms minder, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je er zelf in staat en hoe "perfect" je je prints wilt hebben.
Echter ben ik wel van mening dat je na verloop van tijd je deze dingen onder de knie krijgt en het niet echt meer een probleem is. Je herkent snel het probleem en de oplossing is ook vaak relatief simpel.

Het is anders als je wat meer geavanceerde opties en upgrades gaat doen. Nieuw moederbord, nieuwe firmware etc. Hier is de ruimte voor error groter en daardoor kunnen de problemen ook complexer zijn. Hou er wel rekening mee dat de community zo groot is dat ook dit vaak (relatief) snel is opgelost.

Ik denk dat je je keuze eerder moet laten afhangen van wat je wilt printen. Materiaal en formaat zijn daarbij de belangrijkste factoren denk ik. De ender 3 print pla en petg prima maar alles daarbuiten moet je vaak wel een beetje moeite voor doen, iets meer gepiel en wellicht upgrades.
Onderzoek doen naar wat je nodig hebt voor je hobby zou ik mee beginnen, ik bouw quads en print vaak met TPU bijvoorbeeld, dit gaat op een stock ender 3 niet echt van harte zeg maar.

Succes met kiezen, maar de ender 3 is hoe dan ook een zeer goede printer qua prijs/kwaliteit verhouding.
Dank, dat is goed om te weten! Ik heb tot nu toe alleen PLA geprint, en dat leek me wel sterk genoeg (vooralsnog). Ik ben vooral van plan om onderdelen te maken voor bij houtbewerking, jigs, stofafzuiging, dat soort dingen.

Qua upgrades, als ik alleen de BLTouch en Silent Stepper board (SKR Mini) zou upgraden, ben je dan ook nog veel bezig met firmware updates etc. Of is dat een kwestie van 1 keer opzetten, en daarna werkt het weer als normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
city17 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:24:
[...]

Dank, dat is goed om te weten! Ik heb tot nu toe alleen PLA geprint, en dat leek me wel sterk genoeg (vooralsnog). Ik ben vooral van plan om onderdelen te maken voor bij houtbewerking, jigs, stofafzuiging, dat soort dingen.

Qua upgrades, als ik alleen de BLTouch en Silent Stepper board (SKR Mini) zou upgraden, ben je dan ook nog veel bezig met firmware updates etc. Of is dat een kwestie van 1 keer opzetten, en daarna werkt het weer als normaal?
In principe is de skr en de bl touch een éénmalige handeling. Tenzij je je allerlei functies wilt toevoegen achteraf, maar ook dit krijg je onder de knie en is het een fluitje van een cent. De z offset kan nog wel eens wijzigen maar ook dit is echt minuten werk als je weet hoe het moet. Nier meer dan het afstellen van een tafelzaag. :9

Of pla sterk genoeg is voor jouw doeleinden kan ik uiteraard niet beoordelen. Maar denk dat het geen kwaad kan om eens goed uit te zoeken wat voor voor/nadelen andere materialen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@city17

Zou ook goed kijken naar hoe groot de onderdelen zijn die je wilt printen en dus welk printvolume je printer moet hebben.
Tegen welke temperaturen moeten je prints bestand zijn?
En worden ze mogelijk verspaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceQ
phYzar schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Lang leve de bltouch/3dtouch, wisselen van bed (glas->magnetisch) zonder een centje pijn, probe corrigeert wel :)
Hoe doe je dat dan met verschillende diktes van de platen? Heb je Fade aan of uit staan? Als er enkele mm verschil is en je hebt Fade aan staan, krijg je daar geen problemen mee?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:06
MauriceQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Hoe doe je dat dan met verschillende diktes van de platen? Heb je Fade aan of uit staan? Als er enkele mm verschil is en je hebt Fade aan staan, krijg je daar geen problemen mee?
Ik denk dat als je G28 Z doet dat het dike verschil meteen opgelost is; over het algemeen gaat het homen van Z na het installeren van een BLTouch namelijk met de BLTouch, en niet meer met de default Z schakelaar op de standaard Ender 3. Vervolgens natuurlijk wel een nieuwe mesh maken en gebruiken voor die plaat.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
MauriceQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Bij het homen gaat het bed omhoog (ik heb een Ender 5) totdat hij de probe triggered. Dat is z-nul. De stock z-endstop is niet meer actief. Hoe dik het bed is maakt niet uit, al leg je er een plank hout tussen, na het homen is z-nul perfect voor het midden van het bed (z-safe homing gebruikt het midden) en vanaf daar gaat de probe 5x5 punten proben om de afwijkingen ten opzichte van dat punt te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Hoef je de z offset niet te veranderen?
Ik stel me voor dat je magnetische bed toch iets kan inveren door de probe en als je die instelling voor je glas gebruikt krijg je ehhh krassen zegmaar:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
DRuw schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Hoef je de z offset niet te veranderen?
Ik stel me voor dat je magnetische bed toch iets kan inveren door de probe en als je die instelling voor je glas gebruikt krijg je ehhh krassen zegmaar:(
Nope, de punt van de probe is maar dun plastic, die laat niks inveren, dan is hij krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ook maar eens proberen.
Ben m'n 3 pro nog aan het afstellen maar heb een glasplaat en kunstof plaat al een tijdje liggen...
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceQ
Bedankt voor de antwoorden mbt proben...

Volgende rare issue....

Heb een Ender3-Pro, voorzien van MKS Mini E3.

Werkte prima tot in de laatste tijd wat last kreeg van herhalende clogs... Was het helemaal zat en een micro swiss all metal hotend besteld.

Door omstandigheden een tijd niks mee gedaan en gisteren printer uit de behuizing gehaald en alle nieuwe spullen erop gezet.

Dus gisteravond vol goede moed het spul aangezet en proberen in en af te stellen... Scherm crashte heel vaak, regel viel weg, rare tekens / pixels etc...

Alle connectoren gechecked, nope die zijn het niet...

Toen kwam ik achter mijn paranormale gaven... Nouja....

Als ik dus het de metalen profielen vd printer aanraak (er tegen tik) dan is dat hetzelfde als op de ok knop van het display klikken. Als ik het metaal isoleer met een kunststof en er tegen tik, niks aan de hand...

Als ik een paar keer tik dan gaat het display weer kuren vertonen...

Heb werkelijk geen idee wat dit zou kunnen zijn, of het voorheen ook al aanwezig was, want toen stond hij in zijn enclosure en raakte ik de printer zelden aan maar het is me nooit opgevallen...

Iemand enig idee? (buiten Jomanda opvolgen :S)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
MauriceQ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:53:
Bedankt voor de antwoorden mbt proben...

Volgende rare issue....

Heb een Ender3-Pro, voorzien van MKS Mini E3.

Werkte prima tot in de laatste tijd wat last kreeg van herhalende clogs... Was het helemaal zat en een micro swiss all metal hotend besteld.

Door omstandigheden een tijd niks mee gedaan en gisteren printer uit de behuizing gehaald en alle nieuwe spullen erop gezet.

Dus gisteravond vol goede moed het spul aangezet en proberen in en af te stellen... Scherm crashte heel vaak, regel viel weg, rare tekens / pixels etc...

Alle connectoren gechecked, nope die zijn het niet...

Toen kwam ik achter mijn paranormale gaven... Nouja....

Als ik dus het de metalen profielen vd printer aanraak (er tegen tik) dan is dat hetzelfde als op de ok knop van het display klikken. Als ik het metaal isoleer met een kunststof en er tegen tik, niks aan de hand...

Als ik een paar keer tik dan gaat het display weer kuren vertonen...

Heb werkelijk geen idee wat dit zou kunnen zijn, of het voorheen ook al aanwezig was, want toen stond hij in zijn enclosure en raakte ik de printer zelden aan maar het is me nooit opgevallen...

Iemand enig idee? (buiten Jomanda opvolgen :S)
Heb je, naast de connectors, ook de kabels gecontroleerd? En dan met name de display ribbon? Ik denk dat je moet zoeken in de omgeving van het display, de kabel van en naar het display en de connector van het display op je moederboord. Iets maakt contact met je behuizing waardoor je deze symptonen ziet, dat kan haast niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
city17 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:24:
[...]

Daar heb ik ook mn ender voor aangeschaft. Jigs en afzuigaansluitingen(leuke voor scrabble) ;) :P
Ik heb wel besloten om te upgraden,heb de bltouch al binnen,wacht nu nog steeds op mn moederbordje.
Die ligt nu al bijna drie weken volgens track and trace op het postkantoor in nederland. Pffff
Ben wel al druk aan het printen. Maar tis gewoon niet handig dat je steeds erbij moet rond hangen vandaar het besluit voor de upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
https://printermods.com/c...or-creality-ender-3-cr-10

Heeft iemand ervaring met deze? Of dit bedrijfje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Je moet even naar de verzendkosten kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:27

Mitchell

Ondertitel

Printermods is redelijk bekend. Teach Tech heeft een video over die specifieke kit gemaakt (v1 though, niet v1.2):

[ Voor 40% gewijzigd door Mitchell op 16-06-2020 14:01 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag maar eens ff een test print gedaan op de Ender-5.
0.4 nozzle / 0.20 layer / 80mm/sec / 123-3D-PLA / 205 graden / combing all / hop / etc.
Valt op dat temperatuur aanpassing niet meer/minder stringing geeft, mogelijk de snelheid omlaag, maar dan duurt het wel langer.

Wie ziet mogelijkheden tot verbetering in de cura settings? Wilde geen HW tweaks gaan doen op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qwoRmi1TUmBQ0KZrxYNdY-V9yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cMqNgF8fNbq5GSLxv9Oy8cC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_oV_zB4JLT7eb6wNmhheXArqkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdwHc6FkPpvZgzVedydhcQWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrVCJFmdCgWbOWomRrXdO2chScQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFyR4qd58HeAKE3p7b1pPN1g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
Troubled schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Je moet even naar de verzendkosten kijken ;)
Ja in totaal 13 dollar erbij.10 euro.
Viel wel mee dacht ik vergeleken met de 5.95 dat sommige sites hier in ned rekenen.
En dan komt het vanuit Australië dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.48684c4dL0Z3OG
mooi setje en ben fan van triangle:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Of je maakt hem zelf. Zal vanavond wel even een foto posten. Heb inmiddels een swappable hotend/direct drive. Heb de direct drive titan zelf een beetje moeten aanpassen om hem op de swappable hotend te zetten. De kabels zijn ook swappable waardoor ik er zo een nieuwe hotend op kan doen. Met onderhoud kan ik hem van de carriage afhalen en dan onderhoud plegen. Ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
Daniel. schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:08:
[...]

Of je maakt hem zelf. Zal vanavond wel even een foto posten. Heb inmiddels een swappable hotend/direct drive. Heb de direct drive titan zelf een beetje moeten aanpassen om hem op de swappable hotend te zetten. De kabels zijn ook swappable waardoor ik er zo een nieuwe hotend op kan doen. Met onderhoud kan ik hem van de carriage afhalen en dan onderhoud plegen. Ideaal :)
Van proper printing of niet.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
martijnadam1977 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Yes maar wel myStyle :). Jon is echt geweldig met zijn mods. Maar printer lag ook 4 weken uit elkaar. Had niet heel veel tijd toen. Maar heb hem ook zo gemaakt dat ik met een schakelaar de directdrive motor die naar een verlangkabel loopt of de bowden drive motor aan en uit kan zetten. Zo loopt er altijd een kabel naar de bowden motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
Waar ik mee zit is dat ik nog geen abs kan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
martijnadam1977 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
Waar ik mee zit is dat ik nog geen abs kan printen.
Ik heb alles in PETG geprint. Zou goed genoeg moeten zijn. Misschien later wel nylon. Heb al een heater cartridge 50w en 500 graden temp sensor gekocht van TriangleLabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
mn ender pro is standaard nu dus ik weet niet of petg zo goed werkt.
pla print hij fantastisch nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
martijnadam1977 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:34:
mn ender pro is standaard nu dus ik weet niet of petg zo goed werkt.
pla print hij fantastisch nou
PETG zou ook moeten lukken, maar ligt er aan welke, ik heb PETG gehad die print geweldig op 230 maar andere moet juist weer op 260.

@DRuw en voor 14 euro heb je een E3DV6 clone die goed print.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 16-06-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:40:
[...]
@DRuw en voor 14 euro heb je een E3DV6 clone die goed print.
en die van triangle is niet goed concludeer ik?
hoezo zou dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
DRuw schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:58:
[...]

en die van triangle is niet goed concludeer ik?
hoezo zou dat?
Nee ik bedoel meer van dat het ook niet heel duur hoeft te zijn voor goed spul.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 16-06-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker waar. Ik heb ook een kloon van de bltouch. Prima ding:)

Edit:
Ik ben weer een stapje verder.
Om een of andere reden was m'n retraction op 5 terwijl ik een direct drive heb.
Ook m'n flow is nu afgesteld op 90% en daar heb ik de dubbellaags kubus op goed gekregen.
Resultaat is nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI6lHpvP3Syiw2UNViTAs1aEbTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZTtp6vJke2oDIAKptOU3spo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA-Vf8M3vJzYVyswchWLQieKeO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sny2yaOej8Kyc2Lg7V5eJYvj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNLjnF_CwZODd-PvJgss011jqw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZbKbqTiu8rkA8BpOVxXdgrL.jpg?f=fotoalbum_tile

Om een of andere reden gaat hij boven de 70 graden schuin helemaal mis. Niet interessant want dat doe ik nooit zonder support (maar toch raar).
Stringing is so goed als weg.
De rondjes zijn netjes maar het lijkt net of hij uit 3 lagen is opgebouwd waarbij de middelste een extra laag heeft gekregen en hoger staat. Dit lijkt ook zo bij de bridging.
Nog wel wat akkertjes en vind de lettertjes nog niet duidelijk genoeg....
Als ik mijne vergelijk met de ender5 van @smitae ziet die er een stukje beter uit (kijk ff naar je retraction on die stringing te verminderen).
Iemand tips waar te kijken?

[ Voor 94% gewijzigd door DRuw op 16-06-2020 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
martijnadam1977 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:16:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZUKxva9VmBnoXPECz2QiYyjtNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wdeVtuc4aQA2MxNq4B0A0eH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG3X6HhsDIIS44d5LyGYUNd46W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bH8eyGTUKugbklvT7rSKnmL5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Jky0Ai6WWkodSHR3jCyTYegDfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRlxyhjdyBLP6GDAbkWSX4v2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtOxqzqlFxsSSQIpu7dIXKBBwb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XTThSv67OrKjIS7pozY3uG6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRQvIyNjgHdMFDfB0RIGQ5bMVYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIySn42ensqGZ4VtJ4jumOSu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5ADoYrJpLhF4owOxvyzJVylND8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39BDV8FLw8DeKDkRZYl57aHE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql4QL8qCTQgJsX5EXsZcMlpFGl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xU16Ru7iJgHmi60UetJxr7cX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMTqr4jjSMmX4XFCzPNrUNE-Ry0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8vRLXZrJqwFRKqGFTAOBwp8.jpg?f=fotoalbum_tile

De BLTouch is detachable, net zoals alles wat erbij hoort en de extruder motor. Zie foto voor duidelijkheid.
De heater, fan, hot-end fan en temp sensor hebben een gx12 connector waarvan 1 met 6 pinnen en de andere met 2, die met 2 wordt voor de heater cartridge gebruikt. De bltouch zit met de standaard dingen vast waarmee die ook in de SKR 1.3 vast zit net zoals de Extruder Motor.
Op het kastje zit een switch, daarmee kan ik de extruder motor op de hotend gebruiken/direct drive of wisselen naar de bowden setup. De bowden motor is dus altijd aangesloten, maar die switch bepaald dus welke stroom krijgt en welke niet, door de switch wordt die stroom of links of rechtsom gezet.

Verder moet er nog veel gebeuren maar dat komt vanzelf wel, voor nu print het echt fantastisch en door die dial gauge is mijn bed geleveld met een 0.08mm verschil op alle punten. Ik punt het bed eens in de zoveel tijd op een 5x5 grid met 3 probes op ieder punt en voor iedere print doe ik een M420(S0 ofzo) om de mesh te laden. Op deze manier krijg ik veel betere prints dan dat ik voor iedere print de bltouch laat meten op een 3x3 grid.

Inderdaad van ProperPrinting. Bij deze de foto's.
Het is nog niet af, maar wel al prima werkend en moet nog behoorlijk wat doen.

Ik heb een Ender 3 Pro en had eerst de Case van Teaching Tech geprint, maar bij het installeren kwam ik erachter dat die niet voor de Ender 3 Pro geschikt was. Toen kwam ik deze tegen en is naar mijn idee veel degelijker.
Ender 3 Pro Case Extended Remix (Stock, SKR 1.3, Mini E3, MLK + Raspberry Pi 3/4)

Voor de voeten om het te verhogen
Squash Ball Feet for Ender 3 (or 2040 Bars)

Het doosje voor de hotend kabels is een zelf aangepaste versie van deze. Zodra die af is ga ik hem als Remix erbij zetten.
CR-10 Cable extension box

Voor de voeding Power supply mod for the Ender 3 van properprinting. Ga ik nog wel een remix van printen zodat de stekker aan de zijkant komt i.p.v. de achterkant.

De Quick Tool change, maar een remix voor de bltouch/3dtouch
Quicktool change probe mount (BL-Touch included)
De hendel heb ik afgesneden omdat die anders niet dicht kon met mijn aangepaste Hot-end holder.

De hotend houder is een zelfaangepaste versie van Petsfang Direct for E3D Titan Direct Extruder for Micro Swiss/ E3Dv6/ or Stock CR10 & Tevo Tornado hot ends omdat hier standaard uiteraard die houder niet voor is. Zodra die af is, moet nog wat tweaks doen ga ik die ook als remix aanmelden

De voeding wil ik nog wat dingen aanpassen zodat dat beter uitkomt met de case die ik wil gaan gebruiken. Ook moet ik de houder nog aanpassen zodat die anders vastzit bij de Y motor, de case heb ik daar nu een beetje voor moeten snijden.

Ook wil ik het scherm nog in het midden hebben en ik moet nog wat verzinnen voor mijn raspberry pi scherm want die wil ik er ook nog graag bij hebben. Die heb ik op het moment niet aangesloten want dat is natuurlijk niet te bedienen als die er achter ligt.

Verder werkt alles met een SKR 1.3 met TMC2130 met sensorless homing voor X en Y.

De Quick tool change is iets anders dan die van ProperPrinting. Waar hij met een kabel werkt die je op de hotend doet werk ik met kabels die ik in de box doe, vond ik toch iets makkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 16-06-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:55:
Zeker waar. Ik heb ook een kloon van de bltouch. Prima ding:)

Edit:
Ik ben weer een stapje verder.
Om een of andere reden was m'n retraction op 5 terwijl ik een direct drive heb.
Ook m'n flow is nu afgesteld op 90% en daar heb ik de dubbellaags kubus op goed gekregen.
Resultaat is nu dit:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Om een of andere reden gaat hij boven de 70 graden schuin helemaal mis. Niet interessant want dat doe ik nooit zonder support (maar toch raar).
Stringing is so goed als weg.
De rondjes zijn netjes maar het lijkt net of hij uit 3 lagen is opgebouwd waarbij de middelste een extra laag heeft gekregen en hoger staat. Dit lijkt ook zo bij de bridging.
Nog wel wat akkertjes en vind de lettertjes nog niet duidelijk genoeg....
Als ik mijne vergelijk met de ender5 van @smitae ziet die er een stukje beter uit (kijk ff naar je retraction on die stringing te verminderen).
Iemand tips waar te kijken?
Retraction staat nu op 5mm, ga ik wat hoger zetten, ben mijn settings kwijt, had het eerst hoger staan. Cura deed het niet meer op Win 10, een reinstall gedaan en alleen materiaal terug kunnen zetten. Want ik had het profiel als echte IT man natuurlijk niet opgeslagen, beetje lui uitstel gedrag. Dat heb ik direct gefixed na de reinstall van Cura.

Vanaf 70 graden begon de nozzle bij mij een paar keer tegen de print te tikken. Mogelijk de hop wat hoger zetten om dat te voorkomen? Maar zoals je aangeeft, boven de 55 a 60 graden is support toch wel handig.

Ben nu wel redelijk tevreden met de prints. Tijd om nieuw leuk print project te gaan oppakken. 2 meter groot Saturn V raket incl lanceertoren en platform.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
savale schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een voorbeeld katje van de sd kaart hier mijn eerste poging met de slic3r op mijn cr10 v2:

real PLA
200 end temp en 45 bed temp
0.2 layerheight

Ik heb wat speed instellingen overgenomen van iemand anders.
Na een mislukte eerste laag is nu de eerste laag is wat te dik nu, dus dat moet ik nog even tweaken. Verder ben ik erg tevreden hoe de buitenkant eruit ziet. Het enige dat niet lekker gegaan is is de eindlaag. Ik mis een soort bovenlaagje zeg maar, weet iemand hoe ik dat moet fixen?
Misschien wel even aardig voor als iemand anders hetzelfde probleem heeft: het waren zoals al gesuggereerd mijn e-steps die niet goed waren. Van de default 93 naar 97 gezet en het is opgelost. De temperatuur 5 graden omhoog lijkt ook nog iets te helpen dat het beter op de vorige laag plakt. Inmiddels print ik de eerste laag ook gewoon op 0.2 100%. Kwestie van de juiste bed levelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Paste deze voetjes bij jou zo in een keer? Ik heb er 1 geprint, maar die kreeg ik met geen mogelijkheid in de gleuven geschoven. Ik heb toen deze geprint: https://www.thingiverse.com/thing:4076002 Het enige probleem is dat deze te breed zijn. En dus achteraan bij de electronic box zitten ze nu met zeg maar de linker ski in de rechter gleuf en andersom aan de andere kant. Maar dat voelt eigenlijk niet heel stabiel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Yukkie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:17:
[...]

Paste deze voetjes bij jou zo in een keer? Ik heb er 1 geprint, maar die kreeg ik met geen mogelijkheid in de gleuven geschoven. Ik heb toen deze geprint: https://www.thingiverse.com/thing:4076002 Het enige probleem is dat deze te breed zijn. En dus achteraan bij de electronic box zitten ze nu met zeg maar de linker ski in de rechter gleuf en andersom aan de andere kant. Maar dat voelt eigenlijk niet heel stabiel aan.
Linker ski? Weet niet precies wat je bedoelt.
Mm met een beetje vijlen, x-acto knife(hobbymesje) en een rubberen hamer past die prima. Zitten wel strak. Heb er nog van die dingen tussen zitten om het nog beter vast te zetten, maar dat is eigenlijk te.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Iemand hier toevallig ervaring met het flashen van de firmware inclusief de bootloader via USB?
Op mijn cr-10 v2 staat al een bootloader, dus ik flash via USB. Ik heb de autobuild optie van Marlin geprobeerd, maar de nieuwe firmware start helaas niet op. (komt niet door de (oude) bootloader heen?). De autobuild versie lijkt enkel het programma te updaten uit de hex file en niet de nieuwe bootloader welke volgens mij wel in de gebouwde hex file zit.
Ik ziet dat ie ongeveer 150000 Bytes flashed, terwijl de hex file rond de 500000 Bytes groot is...

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 17-06-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Werkt dat een beetje goed en welk setje zou je voor een stock ender moeten hebben?
Misschien heb ik het gemist in je verhaal, maar welke direct drive oplossing gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Soepstengel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:08:
[...]

Werkt dat een beetje goed en welk setje zou je voor een stock ender moeten hebben?

[...]

Misschien heb ik het gemist in je verhaal, maar welke direct drive oplossing gebruik je?
Stond er wel in, maar is lichtelijk aangepast omdat die anders niet op de Quick Change Tool paste. https://www.thingiverse.com/thing:2907538

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soepstengel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:08:
[...]

[...]

Ligt eraan wat je wilt/ nodig hebt.
Ik wilde een bmg kloon en had nog geen pancake stappenmotor dus heb de volledige 24v set.
Je hebt ze wel nodig voor de ombouw maar als je die onderdelen al hebt kun je ook de pakketten zonder die delen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
savale schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:04:
Iemand hier toevallig ervaring met het flashen van de firmware inclusief de bootloader via USB?
Op mijn cr-10 v2 staat al een bootloader, dus ik flash via USB. Ik heb de autobuild optie van Marlin geprobeerd, maar de nieuwe firmware start helaas niet op. (komt niet door de (oude) bootloader heen?). De autobuild versie lijkt enkel het programma te updaten uit de hex file en niet de nieuwe bootloader welke volgens mij wel in de gebouwde hex file zit.
Ik ziet dat ie ongeveer 150000 Bytes flashed, terwijl de hex file rond de 500000 Bytes groot is...
Bla bla verhaal van mezelf. De bootloader is gewoon in orde en hoeft helemaal niet mee geflashed te worden. Er is iets mis met de laatste vanilla Marlin build / cr-10 v2 configuratie.
Inmiddels TH3D unified gebouwd en draaiend. (Marlin 1.1.9) Er zitten een paar fijne kleine verbeteringen op t.o.v. de stock firmware. (Marlin 1.1.6)
Auto home is wat uitgebreider (per as). Ik weet nu zeker dat thermal runaway detection draait. Wel een prettig idee. Het is nu ook duidelijker welk bestand je nu aan het printen bent omdat deze altijd in beeld is. Meer instelmogelijkheden etc.

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 17-06-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
DRuw schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:15:
[...]

Ligt eraan wat je wilt/ nodig hebt.
Ik wilde een bmg kloon en had nog geen pancake stappenmotor dus heb de volledige 24v set.
Je hebt ze wel nodig voor de ombouw maar als je die onderdelen al hebt kun je ook de pakketten zonder die delen kopen.
Zit er nog aan te twijfelen of ik zelf iets ga printen om het voor elkaar te krijgen, of zo'n Trianglelab setje aan te schaffen. Ik kan alleen weinig reviews vinden over de Trianglelab set buiten Ali Express om, dus ik weet het niet zo goed. Op het moment kan ik hem aanschaffen voor net geen 50 euro met allemaal bonnen op Ali, dus het is zeker wel interessant.

Edit: toch maar het setje besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saido
Ik ben aan het kijken naar de volgende upgrade:
https://www.blvprojects.com/blv-ender-3-pro

Lijkt mij wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Hier de boel eindelijk mechanisch en wat betreft slic3er settings een beetje goed afgesteld al zeg ik het zelf, dus dat werd even tijd voor een benchy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFyO21sYxXOlaaB7wdsXuNFx7qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujoyd4G6B2HhztWFiyhhyjFF.jpg?f=fotoalbum_large

specs:
CR-10 v2
REAL black matte PLA
fan: 25%
185 graden eerste laag daarna 175 graden
52 start. daarna 45 graden bed temp
0.4mm default nozzle
0.15mm layer height
0.3mm layer width
default speed: 30mm/s
retraction: 3mm @ 15mm/s

Een 0.3 nozzle is onderweg. Ik hoop dat 0.15 daarmee nog wat netter wordt. De filament roller gaat nog niet erg soepel, dus deze wil ik nog upgraden naar eentje met bearings.

edit: slic3er settings nog even aangevuld

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 18-06-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

BM

Moderator Spielerij
is een 0.16mm layer hight niet een logischere keuze voor een E3? Volgens mij gaat die in stapjes van 0.04mm namelijk.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
BM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:25:
is een 0.16mm layer hight niet een logischere keuze voor een E3? Volgens mij gaat die in stapjes van 0.04mm namelijk.
Het is een cr-10v2 maar je bedoelt de stapjes van de stappenmotor?

ahh dit gaat over de cr-10 v1, maar kan zomaar eens zijn dat je gelijk hebt.
https://www.thingiverse.c...orums/general/topic:34014

stapjes van 0.04mm lijkt dan een wat logischere keuze inderdaad

[ Voor 27% gewijzigd door savale op 18-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

BM

Moderator Spielerij
savale schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Het is een cr-10v2 maar je bedoelt de stapjes van de stappenmotor?
Zo, goeiemorgen * BM Het stond vrij duidelijk beschreven dat het geen E3 was 8)7

En ja, die bedoel ik inderdaad. Ook wel 'Magic Numbers' genoemd.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
BM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Zo, goeiemorgen * BM Het stond vrij duidelijk beschreven dat het geen E3 was 8)7

En ja, die bedoel ik inderdaad. Ook wel 'Magic Numbers' genoemd.
Die kende ik nog niet, maar snap wel dat dit uit kan maken. Inmiddels de swiss messing gecoate 0.3 hotend erop gezet en ga eens een poging met wagen met 0.12 layer height. Heel veel fijner zal lastig worden en kost me ook wat teveel tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

mulder

ik spuug op het trottoir

WAUW. Ik had dus de V2 besteld maar I chickened out ivm wachttijden en ben voor de Pro gegaan. Maar ik heb geen enkele spijt. Ik ben een software guy en heb deze in een avondje in elkaar gefietst en dit is mijn eerst printer en eerste print ooit (op de kalibratie X na, die ik er nog niet goed af krijg... :D)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAXUCkidCOfJOnuQnpQBS2U5LaA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LypOhKYvxPxNZBphmT7gd5Qe.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae2hy9RrpRJBInqrtUGaTzWBKIE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIrXqUeJuSYnh6FBAjHmzq7O.jpg?f=fotoalbum_medium

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
mulder schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:06:
WAUW. Ik had dus de V2 besteld maar I chickened out ivm wachttijden en ben voor de Pro gegaan. Maar ik heb geen enkele spijt. Ik ben een software guy en heb deze in een avondje in elkaar gefietst en dit is mijn eerst printer en eerste print ooit (op de kalibratie X na, die ik er nog niet goed af krijg... :D)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er voor de eerste print niet verkeerd uit, maar je hebt wel gaten in je print zitten waar die van layer wisselt.
Heb je toevallig coasting aanstaan en op een hoge waarde staan. Daar lijkt het op.

Even goed met je spatel schrapen of je bed flexen en de spatel gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 19-06-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

mulder

ik spuug op het trottoir

Daniel. schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Ziet er voor de eerste print niet verkeerd uit, maar je hebt wel gaten in je print zitten waar die van layer wisselt.
Heb je toevallig coasting aanstaan en op een hoge waarde staan. Daar lijkt het op.
Had ik nog niet van gehoord, neem ik mee thanks!

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
mulder schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is zeker al erg netjes! Check ook je e-steps. Dit kan ook een teken zijn van underextrusion (te weinig filament).
Calibratie hiervan is eigenlijk heel simpel: teken 10cm filament af. Ga dan naar het prepare menuL PLA preheat nozzle doen en handmatig 100mm filament doorvoeren. Daarna controleer je of er daadwerkelijk 10cm is doorgevoerd. Ik verwacht dat dit minder is namelijk (9 a 9.5cm misschien?). Als de software up to date is kun je waarschijnlijk onder control je e-steps (steps per mm) wat moeten ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Daniel. schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Even goed met je spatel schrapen of je bed flexen en de spatel gebruiken.
Mag ik vragen hoe je ziet dat ie bij de gaten van layer wisselt? Kan dan misschien ook nog een verkeerde retraction setting zijn of gebeurd dat niet bij een layer wissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik ben een eerste print aan het maken waarin ik magneetjes wil plaatsen. Tekening heb ik zelf gemaakt. Alleen nu blijkt dat de gaatjes te klein zijn waardoor de magneetjes niet passen. Ik heb de tekening in Fusion 360 gemaakt, met gaten van 10mm (voor magneten die ook 10mm zijn), alleen meet ik als binnenmaat van het gat nog geen 9mm. Waardoor kan dit komen? Ik heb eerder al eens wat callibratie kubussen geprint, en die waren goed (afwijking achter de komma). Kan dit mogelijk komen doordat de wanden van de gaten overlappen met de buitenwanden? Dat Cura het sliced met, wat is het, 2 of 3 diks wanden, maar die effectief door elkaar heen lopen en die daardoor de binnenste wand kleiner maakt?

Voor de duidelijkheid ook even een foto. Magneetje ligt er dan naast ter referentie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b_xVfpsKccaWdqCBhV3EhtCR00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4DAxbGy4WPzpCtTMwRVfirs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
RobertMe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:35:
Ik ben een eerste print aan het maken waarin ik magneetjes wil plaatsen. Tekening heb ik zelf gemaakt. Alleen nu blijkt dat de gaatjes te klein zijn waardoor de magneetjes niet passen. Ik heb de tekening in Fusion 360 gemaakt, met gaten van 10mm (voor magneten die ook 10mm zijn), alleen meet ik als binnenmaat van het gat nog geen 9mm. Waardoor kan dit komen? Ik heb eerder al eens wat callibratie kubussen geprint, en die waren goed (afwijking achter de komma). Kan dit mogelijk komen doordat de wanden van de gaten overlappen met de buitenwanden? Dat Cura het sliced met, wat is het, 2 of 3 diks wanden, maar die effectief door elkaar heen lopen en die daardoor de binnenste wand kleiner maakt?

Voor de duidelijkheid ook even een foto. Magneetje ligt er dan naast ter referentie.
[Afbeelding]
Echt lekker ziet je print er eerlijk gezegd niet uit. Kloppen de externe maten wel? Zo ja probeer eens een benchy of andere test print te printen met dat filament en die cure instellingen, dan kom je er wel achter wat er aan de hand is denk ik.
Pagina: 1 ... 54 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie