Voor wie het auto bed leveling mechanisme van de CR-6 op z'n Ender 3 wil, heeft Teaching Tech een interessante video gepost zojuist YouTube: CR-6 auto bed levelling for free on the Ender 3 - New printable mod
Hm, ik heb iets aparts, ik heb de Bigtreetech Skr Mini E3 V1.2 geïnstalleerd in mijn ender5, samen met een bltouch, (alles doet het goed tot nu toe, maar ik hoor redelijk vaak een click geluid uit die machine komen(en hij veranderd ook het menu)
Ik heb al redelijk gegoogled maar ik kan niks vinden dan
Maar meer zegt ie ook niet, iemand die meer van dit weet ?"Does it cycle through the menu and only do this while printing? This might be a different issue, but a few of us have a problem where when printing, and not 100% of the time, but often enough to be a huge issue, the menu is clicking and cycling through screens as if someone is pushing the menu knob down about once a second, but somewhat randomly, the whole time it's printing. I tried adding a ground wire from the board straight to my mains wires ground and ensured that the frame and BTT board have continuity with ground, but it still does it.
What's odd is I printed something 2 days ago and it didn't do this at all. I'm running a job today and it started immediately and has been doing it for 2 hrs now.
I've communicated with BTT and they wanted a video, which I just sent tonight. I'm really hoping they can offer either a solution or replacement, it's the stock LCD screen and didn't do this with the OEM board."
Welke tolerance halen jullie met jullie Ender 3?
Ik kom zelf op 0.35 maar die moet ik deze wel los wrikken...
Misschien over extrude ik een beetje, maar als ik een wall test doe met 2 walls dan kom ik uit op 0.82 a 0.8 ligt er aan hoe hard ik op de digitale schuifmaat druk.
Misschien over extrude ik een beetje, maar als ik een wall test doe met 2 walls dan kom ik uit op 0.82 a 0.8 ligt er aan hoe hard ik op de digitale schuifmaat druk.
Had ik ook in het begin, ook Ender 5, ook met stock board, ook met skr mini E3 v1.2. Heb de ribbon kabel naar het scherm omwikkeld met aluminium tape en nu is het over. Mij mij gebeurde het enkel bij verwarmen, dus heel vaak wanneer bij de start de boel opwarmt en maar af en toe tijdens het printen. Ik gokte dat hij een soort storing oppikte dus vandaar de wikkeling als afscherming. Het heeft goed geholpen (heb het echt nooit meer) maar misschien was gewoon de boel loshalen en weer vastmaken al de fix.rejer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:50:
Hm, ik heb iets aparts, ik heb de Bigtreetech Skr Mini E3 V1.2 geïnstalleerd in mijn ender5, samen met een bltouch, (alles doet het goed tot nu toe, maar ik hoor redelijk vaak een click geluid uit die machine komen(en hij veranderd ook het menu)
[...]
Maar meer zegt ie ook niet, iemand die meer van dit weet ?
Het losmaken van de lcd scherm of ook de kabel in t moederbord? ik zal eens even zien of ik die tape ergens heb liggenphYzar schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:37:
[...]
Had ik ook in het begin, ook Ender 5, ook met stock board, ook met skr mini E3 v1.2. Heb de ribbon kabel naar het scherm omwikkeld met aluminium tape en nu is het over. Mij mij gebeurde het enkel bij verwarmen, dus heel vaak wanneer bij de start de boel opwarmt en maar af en toe tijdens het printen. Ik gokte dat hij een soort storing oppikte dus vandaar de wikkeling als afscherming. Het heeft goed geholpen (heb het echt nooit meer) maar misschien was gewoon de boel loshalen en weer vastmaken al de fix.
De hele ribbon kabel, los van scherm en moederbord, ff netjes gestrekt op tafel leggen, intapen (misschien werkt aluminiumfolie met gewoon plakband ook), goed monteren (is wat stugger na tapen, dus de bochten even voorplooien) en klaar.rejer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:57:
[...]
Het losmaken van de lcd scherm of ook de kabel in t moederbord? ik zal eens even zien of ik die tape ergens heb liggen
Dank als ik thuis ben zal ik het direct even doen.phYzar schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:08:
[...]
De hele ribbon kabel, los van scherm en moederbord, ff netjes gestrekt op tafel leggen, intapen (misschien werkt aluminiumfolie met gewoon plakband ook), goed monteren (is wat stugger na tapen, dus de bochten even voorplooien) en klaar.
Goed punt, heb na jouw opmerking nog eens goed gekeken naar de z as, zit toch wel iets speling in. De wielen heb ik strakker afgesteld. Wil het niet te strak zetten, anders is de weerstand zo groot op de motor en wielen, met alle gevolgen van dien. Helemaal goed krijg ik het dan ook niet, maar het probleem is nu wel opgelost. Heb een tweede z as besteld om de speling helemaal te elimineren.Gizz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:50:
@desert spider Opties als Z-hop en combing kunnen het geschraap oplossen, maar het is ergens wel gek dat je daar nu 'opeens' last van hebt en andere settings moet gebruiken dan bij eerdere succesvolle prints.
Het kan interessant zijn om het probleem bij de kern aan te pakken en dan is de vraag 'waarom bevinden je nozzle en de infill zich überhaupt op dezelfde hoogte?' Steekt je infill bijvoorbeeld boven het maaiveld uit door overextrusion, of zakt je Z-as wat in?
Bedankt voor deze goede hint!
Ik heb een uitdaging waar ik niet achter kom:
Ik heb van de week te dik filament binnen gehad (1.85 ipv 1.75) en deze geprobeerd voor ik wist dat het te dik was. Werkte dus voor geen meter.
Na contact met 123-3d netjes nieuwe rol die wel goed was, alleen kan ik sindsdien geen normale print meer maken.
Probleem lijkt te zitten in de tandwiel bij extruder, deze slaat af en toe over en geeft dan dus te weinig doorvoer waardoor prints mislukken. Dit gebeurd soms in de eerste laag al, soms in de derde, soms nog iets later.
Heb al geprobeerd om mijn ge-upgrade extruder weer te wisselen voor de originele, geen effect.
Verschillende spoelen (die voorheen wel goed gingen) geven ook geen oplossing.
klik op het filmpje, dan zie je hem terug springen op zo'n moment, met geluid aan hoor je het ook.
[Video: https://imgur.com/QxXzbPz]
De stukken die goed gaan zien er zeer netjes uit, alleen zodra het misgaat zie je dus die stringing ontstaan.
Iemand een idee?
Ik was zelf aan het kijken naar upgrade voor de extruder, maar weet niet zo goed wat slim is.
Ik print alleen met 1.75, voornamelijk PLA, nu carbon PETG voor de leuk en als test erbij.
Ik heb van de week te dik filament binnen gehad (1.85 ipv 1.75) en deze geprobeerd voor ik wist dat het te dik was. Werkte dus voor geen meter.
Na contact met 123-3d netjes nieuwe rol die wel goed was, alleen kan ik sindsdien geen normale print meer maken.
Probleem lijkt te zitten in de tandwiel bij extruder, deze slaat af en toe over en geeft dan dus te weinig doorvoer waardoor prints mislukken. Dit gebeurd soms in de eerste laag al, soms in de derde, soms nog iets later.
Heb al geprobeerd om mijn ge-upgrade extruder weer te wisselen voor de originele, geen effect.
klik op het filmpje, dan zie je hem terug springen op zo'n moment, met geluid aan hoor je het ook.
[Video: https://imgur.com/QxXzbPz]
![]() | ![]() |
De stukken die goed gaan zien er zeer netjes uit, alleen zodra het misgaat zie je dus die stringing ontstaan.
Iemand een idee?
Ik was zelf aan het kijken naar upgrade voor de extruder, maar weet niet zo goed wat slim is.
Ik print alleen met 1.75, voornamelijk PLA, nu carbon PETG voor de leuk en als test erbij.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Je kan je extruder tandwielen toch afstellen? weer dichter bij elkaar.RZor schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:49:
[Video]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Iemand een idee?
Carbon PETG is niet het makkelijkste materiaal en zou daar niet mee testen
Ik kan die tandwiel t.o.v. het geleidewieltje niet verder afstellen. Deze zit op de motor en drukt dmv de veer de draad aan.Jampot007 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Je kan je extruder tandwielen toch afstellen? weer dichter bij elkaar.
Carbon PETG is niet het makkelijkste materiaal en zou daar niet mee testen
Ik heb deze set als extruder upgrade er nu op zitten.
https://www.123-3d.nl/123...ud-rechts-i3140-t372.html
Zou de stappenmotor defect zijn kunnen geraakt door de te hoge druk van te dik materiaal?
Ik zat zelf nog naar een volledige upgrade te kijken, alleen firmware updaten wat ik bij veel zie staan is geen optie. Heb daar de mogelijkheden en kennis niet voor in huis.
[ Voor 37% gewijzigd door RZor op 07-06-2020 15:13 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
Beste tweakers, ik weet niet of dit het juiste topic is om tevens ook vragen te stellen m.b.t. printproblemen. Maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb ondertussen al twee jaar een Ender 3. Naast in begin het bekende probleem met een kromgetrokken bed heb ik nagenoeg nooit veel problemen ondervonden met printen. Nu werd ik het handmatig levellen beu en heb ik een 3Dtouch besteld van Geetech. Ding aangesloten, gekalibreerd door de probe-offset netjes te meten en marlin geflashed met een 6*6 grid config & een inset van 15 om de bevestigingsklipjes van de glasplaat niet te raken.
Na twee dagen te stoeien lijkt de printer eerder een graveermachine dan iets anders. De kop raakt her en der vrolijk het bed en ik lijk constant verschillende resultaten te krijgen. Zie 2x een 6*6 mesh level:
Dit resultaat lijkt mij vreemd gezien er een Creality glasplaat op ligt? Ik begin te denken dat de sensor brak is. Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen gehad?
Start GCode:
Na twee dagen te stoeien lijkt de printer eerder een graveermachine dan iets anders. De kop raakt her en der vrolijk het bed en ik lijk constant verschillende resultaten te krijgen. Zie 2x een 6*6 mesh level:
![]() | ![]() |
Dit resultaat lijkt mij vreemd gezien er een Creality glasplaat op ligt? Ik begin te denken dat de sensor brak is. Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen gehad?
Start GCode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| G28 ; home all axes G29 ; Auto Bed Level G28 ; home all axes M420 S1 ; enable levelling M104 S{material_print_temperature} ;Start heating extruder M140 S{material_bed_temp_wait} ;Start heating bed M109 S{material_print_temperature} ;Wait for extruder to reach temp before proceeding M190 S{material_bed_temp_wait} ;Wait for bed to reach temp before proceeding M117 Purge Extruder ; Shows "Purge Extruder" on the screen G92 E0 ; Reset Extruder G1 Z4.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line G92 E0 ; Reset Extruder G1 Z4.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed ; End of custom start GCode |
Ik zou die 2e g28 na je g29 weghalen. Zodra je een g28 doet wordt je huidige mesh weggehaald namelijk. De g29 slaat de mesh alleen op in het tijdelijke geheugen. Een m420 s1 laadt de mesh die in de eeprom staat. Hiervoor moet je wel eerst een (actuele) mesh in de eeprom opslaan door bijvoorbeeld handmatig:Nickster! schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:22:
Beste tweakers, ik weet niet of dit het juiste topic is om tevens ook vragen te stellen m.b.t. printproblemen. Maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb ondertussen al twee jaar een Ender 3. Naast in begin het bekende probleem met een kromgetrokken bed heb ik nagenoeg nooit veel problemen ondervonden met printen. Nu werd ik het handmatig levellen beu en heb ik een 3Dtouch besteld van Geetech. Ding aangesloten, gekalibreerd door de probe-offset netjes te meten en marlin geflashed met een 6*6 grid config & een inset van 15 om de bevestigingsklipjes van de glasplaat niet te raken.
Start GCode:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 G28 ; home all axes G29 ; Auto Bed Level G28 ; home all axes M420 S1 ; enable levelling M104 S{material_print_temperature} ;Start heating extruder M140 S{material_bed_temp_wait} ;Start heating bed M109 S{material_print_temperature} ;Wait for extruder to reach temp before proceeding M190 S{material_bed_temp_wait} ;Wait for bed to reach temp before proceeding M117 Purge Extruder ; Shows "Purge Extruder" on the screen G92 E0 ; Reset Extruder G1 Z4.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line G92 E0 ; Reset Extruder G1 Z4.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed ; End of custom start GCode
code:
1
2
3
| g28 g29 m500 |
Nu zou je een m420 s1 kunnen uitvoeren voor je print en wordt de laatste opgeslagen mesh ingeladen. Er zijn dus 2 manieren als het ware:
1e: (voor elke print)
code:
1
2
| g28 g29 |
2e:(de huidige eeprom mesh inladen)
code:
1
2
| g28 m420 s1 |
Maar sowieso die 2e g28 weghalen dus. Oh en nog een dingetje ik zou je bed proben nadat die is opgewarmd, ivm uitzetting.
Ik doe dit altijd alleen eens in de zoveel tijd een keer in pronterface of met octoprint.
M502 ; eeprom schoonmaken en laden met fabrieks- instelling
G29 p1 ; mesh uitvoeren
G29 T1 ; mesh punten bekijken
G29 S1 ; mesh opslaan in eeprom
M500 ; voor de zekerheid nog éénmaal alles opslaan
In de start code zou ik dan alleen maar deze regels plaatsen.
G29 L1 ;Mesh uit eeprom halen
G29 A ;Mesh activeren of M420 S1 Z xxxx, waarbij x staat voor de maximale hoogte waar tot de mesh correctie mag doorwerken.
P.s. Wel even je Z-offset, indien nodig, weer goed zetten, want die is ook terug gezet naar de beginwaarde die in de firmware staat.
G29 p1 ; mesh uitvoeren
G29 A ;Mesh activeren of M420 S1 Z xxxx, waarbij x staat voor de maximale hoogte waar tot de mesh correctie mag doorwerken.
P.s. Wel even je Z-offset, indien nodig, weer goed zetten, want die is ook terug gezet naar de beginwaarde die in de firmware staat.
[ Voor 11% gewijzigd door Hardy8 op 07-06-2020 17:11 ]
Ik kom op 0.4 met het standaard 0.2 Cura profiel. Online heb ik gelezen dat er een hoop te tweaken is in het profiel wat je resultaten kan verbeteren, maar ben hier zelf nog niet aan toe gekomen. Vraag me zelf ook af wat er mogelijk is met een Ender 3.kmichael schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:19:
Welke tolerance halen jullie met jullie Ender 3?
Wall test heb ik nooit gedaan.
Skr mini 1.2 BTT ender 5
// Invert the stepper direction. Change (or reverse the motor connector) if an axis goes the wrong way.
#define INVERT_X_DIR true
#define INVERT_Y_DIR true
#define INVERT_Z_DIR true
// @section extruder
// For direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false.
#define INVERT_E0_DIR true
#define INVERT_E1_DIR false
#define INVERT_E2_DIR false
#define INVERT_E3_DIR false
#define INVERT_E4_DIR false
#define INVERT_E5_DIR false
#define INVERT_E6_DIR false
#define INVERT_E7_DIR false
Staat dit goed? als ik auto home doe gaat ie gewoon richting die klik dingen, maar als ik de X en Y as wil verplaatsen is de Y bovenkant 240 en de onderkant 0, net als met X links is 0 rechts is 240 heb ik ergens iets fout gezet ?
Hier zijn mijn
platformio.ini
Configuration.h
Configuration_adv.h
_Statusscreen.h
_Bootscreen.h
https://drive.google.com/...hXSBmk3J/view?usp=sharing
Deze heb ik gister gemaakt met de nieuwste marlin versie voor de ender 5 + Bltouch. wat doe ik fout ?
oh ja, als ie klaar is met printen ipv rechts boven te gaan, slaat ie 'm links onder tegen die wielen aan.
// Invert the stepper direction. Change (or reverse the motor connector) if an axis goes the wrong way.
// @section extruder
Staat dit goed? als ik auto home doe gaat ie gewoon richting die klik dingen, maar als ik de X en Y as wil verplaatsen is de Y bovenkant 240 en de onderkant 0, net als met X links is 0 rechts is 240 heb ik ergens iets fout gezet ?
Hier zijn mijn
platformio.ini
Configuration.h
Configuration_adv.h
_Statusscreen.h
_Bootscreen.h
Deze heb ik gister gemaakt met de nieuwste marlin versie voor de ender 5 + Bltouch. wat doe ik fout ?
oh ja, als ie klaar is met printen ipv rechts boven te gaan, slaat ie 'm links onder tegen die wielen aan.
[ Voor 4% gewijzigd door rejer op 07-06-2020 18:32 ]
Paar maanden terug heb ik ook de SKR Mini E3 in m'n Ender 5 gezet, met hetzelfde resultaat. Maar persoonlijk vind ik dit logischer, dat de home positie 240,240 is. Daardoor klopt het vooraanzicht in de slicer etc ook met hoe je naar de printer kijkt.rejer schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:31:
Skr mini 1.2 BTT ender 5
// @section extruder
Hier zijn mijn
platformio.ini
Configuration.h
Configuration_adv.h
_Statusscreen.h
_Bootscreen.h
Alleen moet je dan even de slicer aanpassen dat die aan het einde van het printen niet naar 0,0 gaat maar dus naar 240,240. En als je Cura gebruikt die zo'n lijn print voordat die daadwerkelijk begint kun je die natuurlijk ook even aanpassen om van rechtsachter naar rechtsvoor te gaan door de coördinaten "om te rekenen".
En bij twijfel staat er een Ender 5 config voor de skr mini E3 v1.2 in de github van bigtreetech.
Daar heb ik alles eigenlijk van gekopieerd,phYzar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:07:
En bij twijfel staat er een Ender 5 config voor de skr mini E3 v1.2 in de github van bigtreetech.
is dit m misschien ook ?
// Travel limits (mm) after homing, corresponding to endstop positions.
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MIN_POS 0
#define Z_MIN_POS 0
#define X_MAX_POS 240
#define Y_MAX_POS Y_BED_SIZE
#define Z_MAX_POS 300
Haal je nozzle eens los? Ik heb een tijd terug soortgelijk gedrag gehad, en dat bleek een verstopte nozzle/ptfe tube te zijn. Uiteindelijk laatste stukje van de ptfe tube bij de hotend afgeknipt en alles schoongemaakt en opnieuw aangesloten, en toen was het opgelost.RZor schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:49:
[Video]
Iemand een idee?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
PTFE tube was het niet, was als nieuw. Voor de zekerheid wel afgeknipt.BM schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:23:
[...]
Haal je nozzle eens los? Ik heb een tijd terug soortgelijk gedrag gehad, en dat bleek een verstopte nozzle/ptfe tube te zijn. Uiteindelijk laatste stukje van de ptfe tube bij de hotend afgeknipt en alles schoongemaakt en opnieuw aangesloten, en toen was het opgelost.
Heb mijn nozzles even heel goed schoongemaakt bij het gasfornuis, met de bijbehorende tool zowel spuitstukje als schroefdraad stukje.
Heb de temp nu ook hoger gezet van de opdracht en heb hem net weer gestart.
Hoop dat het een nozzle probleem is inderdaad, dan zou het nu goed moeten gaan.
Heb gisteren op 0.2 een test gedaan met een carbon PETG print en die ging wel goed. Nieuwe nozzle.
:strip_exif()/f/image/J54D5896GRiaoRbmiMLq9PTG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door RZor op 08-06-2020 07:44 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
@RZor Wellicht trap ik nu keihard een open deur in, maar.. waren zowel je oude als nieuwe nozzle standaard messing nozzles? Want dan duurt het niet lang meer, als je carbon blijft printen, voordat je nieuwe nozzle ook stuk is
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Deuren zijn om tegen te trappen tochGizz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:
@RZor Wellicht trap ik nu keihard een open deur in, maar.. waren zowel je oude als nieuwe nozzle standaard messing nozzles? Want dan duurt het niet lang meer, als je carbon blijft printen, voordat je nieuwe nozzle ook stuk is
Nee, dat zijn wel alle twee geharde nozzles voor carbon geschikt.
Gruwelijk gejatte Icoon!
ybjlus schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:47:
[...]
Ik zou die 2e g28 na je g29 weghalen. Zodra je een g28 doet wordt je huidige mesh weggehaald namelijk. De g29 slaat de mesh alleen op in het tijdelijke geheugen. Een m420 s1 laadt de mesh die in de eeprom staat. Hiervoor moet je wel eerst een (actuele) mesh in de eeprom opslaan door bijvoorbeeld handmatig:
code:
1 2 3 g28 g29 m500
Nu zou je een m420 s1 kunnen uitvoeren voor je print en wordt de laatste opgeslagen mesh ingeladen. Er zijn dus 2 manieren als het ware:
1e: (voor elke print)
code:
1 2 g28 g29
2e:(de huidige eeprom mesh inladen)
code:
1 2 g28 m420 s1
Maar sowieso die 2e g28 weghalen dus. Oh en nog een dingetje ik zou je bed proben nadat die is opgewarmd, ivm uitzetting.
Bedankt voor de suggesties! Het lijkt wel wat verbeterd maar het geheel is nogsteeds niet bruikbaar. De printkop raakt her en der nogsteeds het bed (voornamelijk de randen). In het midden staat hij vervolgens veel te hoog van het bed af.Hardy8 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:02:
Ik doe dit altijd alleen eens in de zoveel tijd een keer in pronterface of met octoprint.
G29 p1 ; mesh uitvoeren
![]() | ![]() |
Het resultaat is van twee keer een mesh level uit voeren achter elkaar zonder enige wijziging door te voeren. De sensor lijkt dus compleet andere waarden te registreren zonder dat er ook maar iets gewijzigd is aan de afstelling van het printbed.
[ Voor 5% gewijzigd door Nickster! op 08-06-2020 12:31 ]
Hoe heb je de 3d touch geconfigureerd in marlin?Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:20:
[...]
[...]
Bedankt voor de suggesties. Echter lijkt ook dit weinig verschil te maken in het prinsresultaat.
code:
1 2 G28 G29
in de start gcode lijkt het wel wat te verbeteren maar het geheel is nogsteeds niet bruikbaar. Het vreemde is ook dat eerder de geposte afbeeldingen.
het resultaat zijn van twee keer een mesh level uit voeren achter elkaar zonder enige wijziging door te voeren. De sensor lijkt dus compleet andere waarden te registreren zonder dat er ook maar iets gewijzigd is aan de printer.
Welke config bedoel je?ybjlus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:22:
[...]Hoe heb je de 3d touch geconfigureerd in marlin?
Offsets? Ik gebruik een bullseye fanduct dus ik heb de offsets van de documentatie gepakt. Volgens mij -42X en -5Y. (sensor is gemonteerd aan de linker zijde)
Vervolgens 6 * 6 mesh punten met een inset van 15. Verder heb ik de laatste stable Marlin build gepakt waarin ABL (Bilinear) aan stond.
Vooral de snelheid is van belang, ik heb gemerkt als deze instellingen te snel zijn, je metingen inconsequent zijn. Bekijk eens de bltouch sectie in deze guide: https://www.reddit.com/r/..._3_using_skr_mini_e3_v12/Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:26:
[...]
Welke config bedoel je?
Offsets? Ik gebruik een bullseye fanduct dus ik heb de offsets van de documentatie gepakt. Volgens mij -42X en -5Y. (sensor is gemonteerd aan de linker zijde)
Vervolgens 6 * 6 mesh punten met een inset van 15. Verder heb ik de laatste stable Marlin build gepakt waarin ABL (Bilinear) aan stond.
Als je alles zo instelt, zou het gewoon moeten werken.
Bedankt! Nog eens alles rustig nalopen. Mijn volledige config is overigens hier te vinden mocht je geïnteresseerd zijn. https://pastebin.com/gE5k2Rjpybjlus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:34:
[...]
Vooral de snelheid is van belang, ik heb gemerkt als deze instellingen te snel zijn, je metingen inconsequent zijn. Bekijk eens de bltouch sectie in deze guide: https://www.reddit.com/r/..._3_using_skr_mini_e3_v12/
Ik heb de snelheid (zoals in de guide teruggezet naar 6000 ipv 8000)ybjlus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:34:
[...]
Vooral de snelheid is van belang, ik heb gemerkt als deze instellingen te snel zijn, je metingen inconsequent zijn. Bekijk eens de bltouch sectie in deze guide: https://www.reddit.com/r/..._3_using_skr_mini_e3_v12/
Drie keer achter elkaar een mesh laten genereren van een 6 * 6 grid en kijk het resultaat:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik denk dat dit duidelijk maakt dat de sensor brak is. Lijkt mij dat dit niet recht te trekken is met config?
[ Voor 51% gewijzigd door Nickster! op 08-06-2020 13:22 ]
Kan er iets van stofophoping zijn in de sensor waardoor de pin niet consistent werkt?
De Sensor is zo goed als nieuw en pas twee weken geleden uit de verpakking gehaald / geïnstalleerd. Heb 't nog niet kunnen controleren maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. De pin komt er ook gewoon soepel uit zonder enige stotteringmvveen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:14:
Kan er iets van stofophoping zijn in de sensor waardoor de pin niet consistent werkt?
Voer anders deze test uit:Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:21:
[...]
Sensor zo goed als nieuw en pas twee weken geleden uit de verpakking gehaald / geïnstalleerd. Heb 't nog niet kunnen controleren maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. De pin komt er ook gewoon soepel uit zonder enige stottering
https://marlinfw.org/docs/gcode/M048.html
Helaas kan ik die optie niet aanzetten in de firmware v/w beperkte hoeveelheid geheugen op het standaard bordje. Weet zo niet wat ik uit kan zetten waardoor het wel te testen is?Troubled schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:22:
[...]
Voer anders deze test uit:
https://marlinfw.org/docs/gcode/M048.html
[ Voor 34% gewijzigd door Nickster! op 08-06-2020 13:36 ]
Bootscreen zou je uit kunnen zetten. En ARC_SUPPORT heb je ook niet nodig.Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:24:
[...]
Helaas kan ik die optie niet aanzetten in de firmware v/w beperkte hoeveelheid geheugen op het standaard bordje. Weet zo niet wat ik uit kan zetten waardoor het wel te testen is?
SD card support uitgezet en een M48 gedraaid.Troubled schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:32:
[...]
Bootscreen zou je uit kunnen zetten. En ARC_SUPPORT heb je ook niet nodig.
Resultaat 1:
Mean: 0.138750
Min: -0.043
Max: 0.347 Range: 0.390
Standard Deviation: 0.114506
Resultaat 2:
Mean: -0.229250
Min: -0.425
Max: 0.005
Range: 0.430
Standard Deviation: 0.138641
Resultaat 3:
Mean: 0.089500
Min: -0.060
Max: 0.228
Range: 0.288
Standard Deviation: 0.091950
Standard Deviation in repeatability is around 0.02mm (volgens Geetech). Sensor dus brak?
https://www.geeetech.com/...or-3d-printer-p-1010.html
[ Voor 35% gewijzigd door Nickster! op 08-06-2020 13:47 ]
Heb je gechecked of je Z rod wel goed vast zit in de koppelaar, heb ik ook gehad dat de uit komst steeds anders was.Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:37:
[...]
SD card support uitgezet en een M48 gedraaid.
Resultaat 1:
Mean: 0.138750
Min: -0.043
Max: 0.347 Range: 0.390
Resultaat 2:
Mean: -0.229250
Min: -0.425
Max: 0.005
Range: 0.430
Standard Deviation: 0.138641
Resultaat 3:
Mean: 0.089500
Min: -0.060
Max: 0.228
Range: 0.288
Standard Deviation: 0.091950
Standard Deviation in repeatability is around 0.02mm (volgens Geetech). Sensor dus brak?
Mijn Z-rod bleekt niet goed vast te zitten waar door hij soms slipte en niet de juiste hoogte had.
Probleem/oplossing lijkt gevonden te zijn.RZor schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:49:
TD:DR (mag bij jezelf)
De hard stalen nozzles die ik nieuw heb lijken minder warmte op te nemen/doorgeven.
Heb de temperatuur op 215 gezet voor PLA en de printsnelheid op 50m/s en de print gaat nu al meer dan 4 uur goed, geen overslaande dingen meer.
Lijkt dus inderdaad te liggen aan een verstopte nozzle door een te lage temperatuur (stond op 205 graden).
Als deze prints gelukt zijn ga ik carbon ook nog eens op 0.4 proberen, maar zal die dan ook aan de warmere kant zetten, denk dat deze nozzles dat nodig hebben.
Fijn, we kunnen weer door in ieder geval!
Gruwelijk gejatte Icoon!
Dat is inderdaad een behoorlijk hoge waarde. Ik zou zoals @Dutchone zegt even je Z as controleren.Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:37:
[...]
Troubled schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:28:
[...]
Dat is inderdaad een behoorlijk hoge waarde. Ik zou zoals @Dutchone zegt even je Z as controleren.
Schroefjes nog een keer nagelopen bij de Z as zowel bij de koppeling als het plaatje bij de extruder. Ze zaten beide strak aangedraaid zonder speling.Dutchone schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:49:
[...]
Heb je gechecked of je Z rod wel goed vast zit in de koppelaar, heb ik ook gehad dat de uit komst steeds anders was.
Mijn Z-rod bleekt niet goed vast te zitten waar door hij soms slipte en niet de juiste hoogte had.
Na een keer losdraaien en vastdraaien (ter controle) nogmaals M48 2x uitgevoerd.
Resultaat:
Mean: 0.286250
Min: 0.033
Max: 0.645
Range: 0.613
Standard Deviation: 0.210699
Mean: 0.092000
Min: -0.102
Max: 0.490
Range: 0.593
Standard Deviation: 0.187289
Mean: 0.069250
Min: -0.262
Max: 0.445
Range: 0.707
Standard Deviation: 0.223159
Raar dat dat er nergens bijstond bij het bestellen. Nouja, goede voor nu.Mitchell schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:25:
@RZor, voor stalen nozzles moet je inderdaad je temp rond de ~15C warmer zetten. Dus een verstopte nozzle door een te lage eind temperatuur klinkt inderdaad logisch.
Hij print weer als een tevreden kitten.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Hoe snel komt je BLTouch/3DTouch/etc naar beneden? Hoe langzamer hij gaat, hoe accurater hij zal zijn, dus misschien die settings tweaken in de Marlin firmware? Ben even kwijt hoe die ook alweer heet, sorry.Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:45:
[...]
Schroefjes nog een keer nagelopen bij de Z as zowel bij de koppeling als het plaatje bij de extruder. Ze zaten beide strak aangedraaid zonder speling.
Na een keer losdraaien en vastdraaien (ter controle) nogmaals M48 2x uitgevoerd.
Kwam er toevallig laatst achter toen ik op Amazon.de wat nozzles had besteld. Daar stond het wel in de listing. Ben blij dat je printer het weer doet zoals verwacht.RZor schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Raar dat dat er nergens bijstond bij het bestellen. Nouja, goede voor nu.
Hij print weer als een tevreden kitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Mitchell op 08-06-2020 15:01 ]
Signature
@Freich
Je schroefdraad van je Z is vies, smerige wiel of wiel is stuk van de Z.
Z Hop staat aan, probeer deze uit te zetten of zelfde waarde geven als layer height.
Z Hop staat aan, probeer deze uit te zetten of zelfde waarde geven als layer height.
Firmware nog een keer aangepast, de probe snelheid gehalveerd en double probing aangezet.Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:45:
[...]
[...]
Schroefjes nog een keer nagelopen bij de Z as zowel bij de koppeling als het plaatje bij de extruder. Ze zaten beide strak aangedraaid zonder speling.
Resultaat:
Mean: 0.286250
Min: 0.033
Max: 0.645
Range: 0.613
Standard Deviation: 0.210699
Mean: 0.092000
Min: -0.102
Max: 0.490
Range: 0.593
Standard Deviation: 0.187289
Mean: 0.069250
Min: -0.262
Max: 0.445
Range: 0.707
Standard Deviation: 0.223159
Een mesh genereren duurt nu bijna 10 minuten. Helaas maakte dit amper wat uit voor de deviation.
Standard Deviation: 0.173426
Standard Deviation: 0.132629
Nu heb ik er weinig verstand van maar het valt wel op dat de deviation altijd maar max ~.04 verschilt per meting. Ik weet even niet meer waar ik 't probleem moet zoeken.
De Z koppeling is stevig aangedraaid dus dat is het niet & de probesnelheid staat nu dusdanig langzaam dat ik moe word van 't kijken.
Ik heb wel een afwijking van ongeveer 0.5mm tussen de linker en rechterzijde van mijn X as. Al betwijfel ik dat dat het rare resultaat van de sensor probes veroorzaakt. Heb voorheen met manual mesh altijd prima kunnen printen. Denk dat ik vanavond een echte BLtouch bestel met de hoop dat dat wat beter werkt.
Heeft iemand 0,9 graden stepper motors geinstalleerd op de ender 3?
Sowieso een dispute op AliExpress met je M48 probe test resultaat erbij.Nickster! schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:14:
[...]
Firmware nog een keer aangepast, de probe snelheid gehalveerd en double probing aangezet.
Een mesh genereren duurt nu bijna 10 minuten. Helaas maakte dit amper wat uit voor de deviation.
Standard Deviation: 0.173426
Standard Deviation: 0.132629
Denk dat ik vanavond een echte BLtouch bestel met de hoop dat dat wat beter werkt.
Het schijnt mogelijk te zijn om de probe pin opnieuw te magnetiseren, misschien een poging waard?
https://www.reddit.com/r/...mproving_bltouch_accuracy
hoi, even een vraag , ben een newbie hierin,
is dit aan te raden om hiermee te beginnen ??
https://www.123-3d.nl/3D-...ty-3D-Ender-3-p15080.html
Kan iemand me vertellen wat er rechtsonder aan de hand is? Bij mijn laatste paar grote prints wordt rechts onder een veel te dikke laag geprint (de nozzle wordt zelfs helemaal omhoog geduwd). Dit gebeurt ook bij prints van een ander formaat (te veel extrusion in de rechter hoek terwijl deze op een andere locatie op het printbed is). Heeft het misschien iets met belt tension te maken?
:strip_exif()/f/image/rvWPhebCKLDs5qAL2TmMVA0L.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/rvWPhebCKLDs5qAL2TmMVA0L.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik ben zelf met de Ender 3 PRO begonnen die ik in de officiële Aliexpress store van Creality heb gekocht, de levering kwam gewoon uit Duitsland. Ik zou iedereen een metalen extruder en de "gele" springs direct aanraden aangezien de stock onderdelen nogal rommel zijn. Afhankelijk van wat je wil printen kan een glazen bed handig zijn. De filament keuze hangt ook af van wat je wil maken. Ik gebruik zelf PLA+ en print vooral miniaturen voor D&D en dergelijke. Tomb of 3D Printed Horrors heeft een uitstekende video over het bouwen van de Ender 3.kaltun schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:56:
[ Voor 36% gewijzigd door ErikT738 op 09-06-2020 09:09 ]
Kort antwoord: De Ender 3 is een leuke printer om mee te beginnen, dus als de prijs je aanstaat dan is dat een goede keus. Veel plezier en hou ons op de hoogte van je vorderingen. Bij vragen helpen we je graagkaltun schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:56:
Langer antwoord: Er zijn veel verschillende 3D printers. Duur, goedkoop, groot, klein, zelfbouw of kant en klaar, modbaar of uit-de-doos-perfect, uit de winkel om de hoek of uit China. De meeste mensen in dit topic hebben een Ender 3 gekocht omdat die goedkoop is om mee te beginnen en een grote community heeft om op terug te vallen bij problemen. Er zijn genoeg betere printers, maar die zijn ook duurder. Je kunt zelf je Ender 3 verbeteren, maar dat kost ook geld (hoeveel bepaal je zelf). Alles ligt er maar net aan wat je wilt: wil je gewoon direct printen en klaar, of wil je lekker hobbieën met het apparaat, etc. Als je direct klaar wilt zijn zonder problemen, en bereid bent meer geld uit te geven, koop hem dan niet. Vind je het niet erg om je er wat in te moeten verdiepen en er wat mee te tweaken, koop hem wel. Ik ben zelf met een Ender 3 begonnen en heb er geen seconde spijt van. Ik kan je duizend dingen noemen die er niet goed aan zijn, maar die heb ik geleerd door gewoon erin te duiken met de Ender 3. Inmiddels heb ik een Ender 5 en die vind ik een stuk fijner, maar was ook een paar tientjes duurder (tijdens een 11/11 sale, verschil is meestal groter).
Wat overwegingen:
- In China bestellen (en geleverd uit Duitsland) kan voordeliger zijn.
- Een Ender 3 pro heeft een betere voeding (is duurder)
- Een Ender 5 een stabieler frame (is duurder)
- Er komt een Ender 3 v2 aan (duurt nog ff, zal waarschijnlijk duurder zijn)
- Een metalen extruder wordt vaak als eerste modificatie gedaan omdat de standaard extruder vaak issues heeft. (Dit onderdeel klemt het filament tegen een tandwieltje om het naar de printkop te voeren. Het standaard-onderdeel klemt minder goed, met rare issues tot gevolg)
- Wil je hem stiller hebben, dan kun je een silent board of skr mini e3 bord (beide vervangende moederborden) erin bouwen. (Kost geld en tijd, niet heel moeilijk)
- Vergeet niet filament te bestellen
Succes!
Bedankt ik ga op beide controleren. Zal laten weten of het is opgelost.kmichael schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:35:
@Freich
Had tijdje geleden nog de schroefdraad schoongemaakt en gesmeerd met Super Lube: https://www.3dware.nl/web...meerpen-olie-met-ptfe.jpg
Hoppa ik heb hopelijk een nieuwe hobby
:fill(white):strip_exif()/f/image/FKzDSq5k1cZMpR7sPI3ejy4d.png?f=user_large)
oogjes open, snaveltjes dicht
mulder schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:01:
@mulder Waar bestel je het dan. ik zag op de Creality shop eu dat i €275,99 kost on Sale.
@mulder Waar bestel je het dan. ik zag op de Creality shop eu dat i €275,99 kost on Sale.
oogjes open, snaveltjes dicht
Bedankt voor alle suggesties m.b.t de 3dtouch ABL sensor. Dat ding is gewoon prul. Gister een BLtouch besteld. Geïnstalleerd en de deviation is nu 0.001677 met de Bltouch tegenover 0.173426 met een 3dTouch.
3Dtouch
:fill(white):strip_exif()/f/image/W1zZaFkhTTnh6vmXz7zhfptM.png?f=user_large)
Bltouch
3Dtouch
:fill(white):strip_exif()/f/image/W1zZaFkhTTnh6vmXz7zhfptM.png?f=user_large)
Bltouch
:fill(white):strip_exif()/f/image/xyEKsqwGGLmymppBkQTCqbGy.png?f=user_large)
Ik heb hier een 3DTouch en mijn deviation is rond de 0.004 IIRC. Dus denk dat jij inderdaad gewoon een slechte hebt ontvangen. Maar goed, blij dat het nu weer werkt en je lekker verder kuntNickster! schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:41:
Bedankt voor alle suggesties m.b.t de 3dtouch ABL sensor. Dat ding is gewoon prul. Gister een BLtouch besteld. Geïnstalleerd en de deviation is nu 0.001677 met de Bltouch tegenover 0.173426 met een 3dTouch.
Signature
Ja de sensor die ik heb gekregen was inderdaad gewoon kapot. Al lees ik her en der best veel slechte ervaringen met de 3dtouch sensor. Kwaliteitscontrole zal wel een stuk minder zijn.Mitchell schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:43:
[...]
Ik heb hier een 3DTouch en mijn deviation is rond de 0.004 IIRC. Dus denk dat jij inderdaad gewoon een slechte hebt ontvangen. Maar goed, blij dat het nu weer werkt en je lekker verder kunt
Denk dat ik mijn bed niet beter ga krijgen dan dit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6k8JN8z2Vw60oerl1ZhMdY1R.png?f=user_large)
Ik heb sinds een paar dagen last bij mijn Ender 5 van enorme chaos in de infill. Ook lijken de layers niet goed te hechten. Ik dacht aan een verstopte nozzle, dus vervangen en schoongemaakt. Of under extrusion, gemeten maar 10cm is netjes 10cm. Ik print vrijwel altijd met PETG, en dat ging normaal goed. Ik heb PLA geprobeerd maar met vrijwel hetzelfde resultaat Ik heb nu een tijdje zitten spelen met de settings in Cura maar het blijft chaos.
:strip_exif()/f/image/dYcHCZDXCgLws2idDkdyFGvE.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een tip waar ik verder naar zou moeten gaan kijken?
:strip_exif()/f/image/dYcHCZDXCgLws2idDkdyFGvE.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een tip waar ik verder naar zou moeten gaan kijken?
bedankt voor deze uitgebreide uitleg ..maar nu ga ik meer twijfelenphYzar schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:33:
[...]
Kort antwoord: De Ender 3 is een leuke printer om mee te beginnen, dus als de prijs je aanstaat dan is dat een goede keus. Veel plezier en hou ons op de hoogte van je vorderingen. Bij vragen helpen we je graag![]()
Langer antwoord: Er zijn veel verschillende 3D printers. Duur, goedkoop, groot, klein, zelfbouw of kant en klaar, modbaar of uit-de-doos-perfect, uit de winkel om de hoek of uit China. De meeste mensen in dit topic hebben een Ender 3 gekocht omdat die goedkoop is om mee te beginnen en een grote community heeft om op terug te vallen bij problemen. Er zijn genoeg betere printers, maar die zijn ook duurder. Je kunt zelf je Ender 3 verbeteren, maar dat kost ook geld (hoeveel bepaal je zelf). Alles ligt er maar net aan wat je wilt: wil je gewoon direct printen en klaar, of wil je lekker hobbieën met het apparaat, etc. Als je direct klaar wilt zijn zonder problemen, en bereid bent meer geld uit te geven, koop hem dan niet. Vind je het niet erg om je er wat in te moeten verdiepen en er wat mee te tweaken, koop hem wel. Ik ben zelf met een Ender 3 begonnen en heb er geen seconde spijt van. Ik kan je duizend dingen noemen die er niet goed aan zijn, maar die heb ik geleerd door gewoon erin te duiken met de Ender 3. Inmiddels heb ik een Ender 5 en die vind ik een stuk fijner, maar was ook een paar tientjes duurder (tijdens een 11/11 sale, verschil is meestal groter).
Wat overwegingen:
- In China bestellen (en geleverd uit Duitsland) kan voordeliger zijn.
- Een Ender 3 pro heeft een betere voeding (is duurder)
- Een Ender 5 een stabieler frame (is duurder)
- Er komt een Ender 3 v2 aan (duurt nog ff, zal waarschijnlijk duurder zijn)
- Een metalen extruder wordt vaak als eerste modificatie gedaan omdat de standaard extruder vaak issues heeft. (Dit onderdeel klemt het filament tegen een tandwieltje om het naar de printkop te voeren. Het standaard-onderdeel klemt minder goed, met rare issues tot gevolg)
- Wil je hem stiller hebben, dan kun je een silent board of skr mini e3 bord (beide vervangende moederborden) erin bouwen. (Kost geld en tijd, niet heel moeilijk)
- Vergeet niet filament te bestellen
Succes!
mijn bedoeling is ook zo , eenmaal printer heb gekocht dat ik dit gebruik en niet telkens nieuwe 3d printers koop ..
ik ga verder erover nadenken ...
thx again
Niet toevallig Spaghetti infill aangezet onder de experimentele opties?Reteip schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:39:
Ik heb sinds een paar dagen last bij mijn Ender 5 van enorme chaos in de infill.
Wat denkrichtingen:Ook lijken de layers niet goed te hechten. (..) Ik print vrijwel altijd met PETG, en dat ging normaal goed.
- Te lage temperatuur van je filament -> hotend temperatuur verhogen.
- Filament koelt te snel af waardoor de lagen niet hechten -> koeling parts fan verlagen / uitzetten en zorgen dat je printer niet op de tocht staat.
- Flowrate is te laag, waardoor je lagen minder hoog (en breed) zijn dan zou moeten -> flowrate verhogen (of beter nog, goed kalibreren)
- Te snel printen of slippende extruder -> snelheid omlaag
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Mijn bericht niet gelezen? :-(Nickster! schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:34:
[...]
Ja de sensor die ik heb gekregen was inderdaad gewoon kapot. Al lees ik her en der best veel slechte ervaringen met de 3dtouch sensor. Kwaliteitscontrole zal wel een stuk minder zijn.
Jawel! Gelezen maar nog niet geprobeerd. Had geen sterke magneet bij de hand. Heb nu zoveel tijd in dit probleem gestoken dat ik voor de oplossing ben gegaan met iets meer garantie
Dank! De temperatuur had ik niet gegokt aangezien ik de profielen en het filament al een tijdje gebruik met succesGizz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:44:
[...]
Niet toevallig Spaghetti infill aangezet onder de experimentele opties?
[...]
Wat denkrichtingen:
- Te lage temperatuur van je filament -> hotend temperatuur verhogen.
- Filament koelt te snel af waardoor de lagen niet hechten -> koeling parts fan verlagen / uitzetten en zorgen dat je printer niet op de tocht staat.
- Flowrate is te laag, waardoor je lagen minder hoog (en breed) zijn dan zou moeten -> flowrate verhogen (of beter nog, goed kalibreren)
- Te snel printen of slippende extruder -> snelheid omlaag

Ik zag hier een van de laatste dagen iets terug komen dat bij een andere nozzle (hardend steel?) je de temperatuur een graad of 15 moet opschroeven. Toeval? Of heb je toevallig recentelijk de nozzle vervangen?Reteip schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:47:
[...]
Dank! De temperatuur had ik niet gegokt aangezien ik de profielen en het filament al een tijdje gebruik met succes. Toch lijkt dat te werken. Het lijkt erop dat mijn temperatuur sensor wat raar aan het doen is. Zowel bij PETG als PLA print het weer prima als ik de hotend een graad of 15 opschroef ten opzichte van mijn profielen. Wel apart. Zou het een defecte sensor kunnen zijn? Ik print nu met 250 graden voor PETG. Normaal op 235.
De BL-Touch met de ijzeren/alu pin zijn gewoon slecht en waren ook meer de eerste generatie clonen.Nickster! schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Jawel! Gelezen maar nog niet geprobeerd. Had geen sterke magneet bij de hand. Heb nu zoveel tijd in dit probleem gestoken dat ik voor de oplossing ben gegaan met iets meer garantie
Heb deze in het begin ook gehad en inderdaad te veel verschillen in metingen of de pin valt spontaan naar beneden tijdens printen omdat hij door een magneet wordt vastgehouden.
Daarna een clone met de plastic pin besteld en problemen waren opgelost.
Of je voor een origineel of clone kiest het belangrijkste is om te kijken welke pin hij dus heeft.
Dit als tip voor de tweakers die overwegen er 1 te nemen.
Ik heb de nozzle vervangen, maar nadat deze problemen begonnen. En dat was de eerste nozzle, en die is vervangen met de reserve nozzle die oorspronkelijk bij mijn Ender 5 geleverd was. Dat is geen geharde nozzle voor zover ik weet. Die 15 graden komt vooral omdat ik stapjes van 5 graden gebruikte om te testen. Bij 10 gaat het al een stuk beter, bij 15 lijkt het probleem helemaal weg.RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:57:
[...]
Ik zag hier een van de laatste dagen iets terug komen dat bij een andere nozzle (hardend steel?) je de temperatuur een graad of 15 moet opschroeven. Toeval? Of heb je toevallig recentelijk de nozzle vervangen?
Wel heb ik nu last van stringing en oozing. Iets doet me vermoeden dat er toch wat anders aan de hand is, aangezien ik dat met lagere temperaturen vrijwel niet had.
@Reteip Misschien toch nog eens goed je extruder controleren (en de rest van de route naar je hotend). Door de temperatuur te verhogen verminder je de weerstand en los je daarmee wellicht het probleem van een slippende extruder op. Maar als je zo heet moet printen dat alles onder de strings en blobs zit is natuurlijk ook niet goed
@kmichael na de z screw en wieltjes te hebben gereinigd en screw opnieuw gesmeerd lijkt het probleem verholpen!
:strip_exif()/f/image/9Uk08Ko61izGK7NqGtk8WtV8.jpg?f=fotoalbum_large)
Tips gevraagd:)
Ik heb vandaag een poging gedaan m'n ender3 pro af te stellen en m'n esteps stonden prima, bed is level, flow komt precies uit met de kubus.
Testprintje gedaan:
:strip_exif()/f/image/f8ecebo18xsQID0OiwFGRQ9P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rcixuz1o04HXzbF5kTGV9gpC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/em7MZKtsvHeJSlHJ5OyOs97R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/anFMwvDTzAZvt6DRrbbxDKWN.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet slecht maar deze dingen vallen me op.
Overhang bij 60 graden houd het ongeveer op, prima.
Behoorlijke stringing dus volgens mij moet ik m'n retraction aanpassen, eventueel m'n temp van m'n filament aanpassen (temptower niet gedaan).
Verder vind ik de definitie van de tekst ronduit slecht. Het lijkt erop alsof ik behoorlijk overextrude maar die calibratie was spot on...
Iemand tips (of ziet meer dingen)?
Ik draai met een bmg extruder incl direct mount van trianglelabs (deze #Aliexpress € 31,24 8%OFF | Trianglelab DDE Direct Drive Extruder upgrade kit voor Creality3D Ender-3/CR-10 serie 3D printer Geweldige prestaties verbetering
https://a.aliexpress.com/_BOZz62)
Ik heb vandaag een poging gedaan m'n ender3 pro af te stellen en m'n esteps stonden prima, bed is level, flow komt precies uit met de kubus.
Testprintje gedaan:
:strip_exif()/f/image/f8ecebo18xsQID0OiwFGRQ9P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rcixuz1o04HXzbF5kTGV9gpC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/em7MZKtsvHeJSlHJ5OyOs97R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/anFMwvDTzAZvt6DRrbbxDKWN.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet slecht maar deze dingen vallen me op.
Overhang bij 60 graden houd het ongeveer op, prima.
Behoorlijke stringing dus volgens mij moet ik m'n retraction aanpassen, eventueel m'n temp van m'n filament aanpassen (temptower niet gedaan).
Verder vind ik de definitie van de tekst ronduit slecht. Het lijkt erop alsof ik behoorlijk overextrude maar die calibratie was spot on...
Iemand tips (of ziet meer dingen)?
Ik draai met een bmg extruder incl direct mount van trianglelabs (deze #Aliexpress € 31,24 8%OFF | Trianglelab DDE Direct Drive Extruder upgrade kit voor Creality3D Ender-3/CR-10 serie 3D printer Geweldige prestaties verbetering
https://a.aliexpress.com/_BOZz62)
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
@DRuw
Hoe heb jij je kalibratie uitgevoerd dan?
Je toplaag ziet er ook niet mooi uit, het lijkt wel een akker.
Hoe heb jij je kalibratie uitgevoerd dan?
Je toplaag ziet er ook niet mooi uit, het lijkt wel een akker.
Eerst de 10cm. extruden en die was exact 10cm.
Toen de dunne kubus waar ik met 2 lijnen een 0.8 wanddikte had op alle randen.
Ik denk denk toch dat hij overextrude of zou het wat anders zijn?
Idd de bovenlaag is ook een ribbelvlak idd....
Ideeën?
Ideeën?
Heeft iemand hier ervaring met een hot upgrade?
Ik wil zelf graag een all metal hot end halen om PET-G te kunnen printen.
Ben echter enigzins in dubio tussen E3D V6 Hot-End en de Micro Swiss.
Waarom all metal voor PETG?? Ik print alleen nog maar PETG en gewoon met een normaal E3d V6 Hot-End met ptfe inliner op 245 graden, nooit problemen mee, ik denk dat je met een all-metal vermoedelijk juist wel problemen krijgt, in ieder geval in het begin.Headbuddy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:22:
Heeft iemand hier ervaring met een hot upgrade?
@Headbuddy @Hardy8
Ik heb de All metal hotend van Micro Swiss,
Geen problemen met het printen het is juist beter geworden.
Minder kans op een dikke ophoping in de hotend op de plek waar de PFTE tube stops, deze kan bij een normale hotend terug trekken.
Minder retraction, het enigste moest ik de temperatuur zoals in de handleiding stond ca 5 graden verhogen.
Ik heb de All metal hotend van Micro Swiss,
Minder kans op een dikke ophoping in de hotend op de plek waar de PFTE tube stops, deze kan bij een normale hotend terug trekken.
Minder retraction, het enigste moest ik de temperatuur zoals in de handleiding stond ca 5 graden verhogen.
Vraagje, ik heb een aantal dagen een btt skr mini 1.2 geïnstalleerd+BL Touch op een standaard ender5https://www.amazon.de/gp/product/B07Z5RHZ4Z/(Mit BLTouch), na veel zoeken is het gelukt om de firmware samen te stellen.
Dan nu mijn probleempje, ik probeer al dagen een goede print er uit te halen maar het blijft een beetje bij dit.

Na de 29 doe ik de G28 voor het homen.
Ik heb 't bed al tig keer met de nozzle geleveld op de papieren manier om t bed eerst recht te krijgen.
PLA op 200, bed op 60, (ik zet de Z met de move knop op. 0,000 en dan via Z probe offset naar -2.000 dat ik voel dat het papiertje weerstand krijgt daarna safe ik en laat ik mijn printer zijn start doen, 25x het bed proben))
Het lijkt dat die BLtouch zich aan de bovenkant de bed in boord. (al lijkt de onderkant ook nergens na)
Dit zijn mijn instellingen in de firmware
https://drive.google.com/...MysnkgWFTwBZhXSBmk3J/view
platformio.ini
Configuration.h
Configuration_adv.h
_Statusscreen.h
_Bootscreen.h
Dan nu mijn probleempje, ik probeer al dagen een goede print er uit te halen maar het blijft een beetje bij dit.

Ik heb 't bed al tig keer met de nozzle geleveld op de papieren manier om t bed eerst recht te krijgen.
PLA op 200, bed op 60, (ik zet de Z met de move knop op. 0,000 en dan via Z probe offset naar -2.000 dat ik voel dat het papiertje weerstand krijgt daarna safe ik en laat ik mijn printer zijn start doen, 25x het bed proben))
Het lijkt dat die BLtouch zich aan de bovenkant de bed in boord. (al lijkt de onderkant ook nergens na)
platformio.ini
Configuration.h
Configuration_adv.h
_Statusscreen.h
_Bootscreen.h
Wat voor smeersel heb je hiervoor gebruikt / waarmee smeren mensen hun 3D printer?Freich schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:10:
@kmichael na de z screw en wieltjes te hebben gereinigd en screw opnieuw gesmeerd lijkt het probleem verholpen!
Signature
Ik heb niet naar je firmware gekeken, maar op basis van je uitleg twee opmerkingen:rejer schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:39:
Vraagje, ik heb een aantal dagen een btt skr mini 1.2 geïnstalleerd+BL Touch op een standaard ender5https://www.amazon.de/gp/product/B07Z5RHZ4Z/(Mit BLTouch), na veel zoeken is het gelukt om de firmware samen te stellen.
[Afbeelding]
platformio.ini
Configuration.h
Configuration_adv.h
_Statusscreen.h
_Bootscreen.h
- Eerst g28 dan g29, niet andersom.
- z-offset moet ook compenseren voor de dikte van je papiertje. Met een papiertje ertussen op 0 maakt je nulpunt 1 papierdikte te hoog.
Wat kan nog beter? Mijn printen zien er perfect uit, verder nooit geen last van ophoping, dat lees ik juist bij all-metal, daarom gaat men vaak zelfs weer terug, vooal als je toch ook nog regelmatig PLA wilt gebruiken.kmichael schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:07:
@Headbuddy @Hardy8
Minder kans op een dikke ophoping in de hotend op de plek waar de PFTE tube stops.
[ Voor 6% gewijzigd door Hardy8 op 11-06-2020 07:54 ]
Die dikke ophoping is meestal een symptoom van een niet goed vastzittende ptfe-tube. De klassieke en goedwerkende fix hiervoor is fatsoenlijke ptfe-koppelingen plaatsen.kmichael schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:07:
@Headbuddy @Hardy8
:strip_exif()/f/image/kO4nqzeUu0g6Uj3a0XqbBgB3.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij een beetje op weg helpen met ideeën waar ik moet gaan kijken?DRuw schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:17:
Eerst de 10cm. extruden en die was exact 10cm.
Ideeën?
Bvd!!
Welke slicer gebruik je. In cura is nozzle size 0.4mm met een wantdikte van 0.4mm. Als dat goed is ingesteld kan je nog kijken wat je flowrate is voor top en bottom layers.
ik had 04, met een 2 laagse dus 0,8 en dat was hij overal.
In cura inderdaad.(4.6.1)
verdere instellingen zijn gewoon nog zoals standaard in het profiel.
100 flow, 08, layers enz enz
Ik gebruik deze voor de Z screw: https://www.3dware.nl/web...meerpen-olie-met-ptfe.jpgMitchell schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 01:41:
[...]
Wat voor smeersel heb je hiervoor gebruikt / waarmee smeren mensen hun 3D printer?
Check ook zeker dit filmpje: YouTube: YouTube
Je later Heights 0.2? En als het juist is dan solid inffil extrusion multiplier op 95% zetten. Is je filament iets dikker? Dat kan ook nog een inconsistente rol. Dan is 10cm wel 10cm maar als de dikte 1.85mm is scheelt het toch een hoop.DRuw schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:33:
ik had 04, met een 2 laagse dus 0,8 en dat was hij overal.
height staat op 0,2 idd.
die solid infill extrusion multiplier setting kan ik nergens vinden... ik heb als enige settind de infill line multiplier maar dat is letterlijk een lijnenverdeler die 1 naar meerdere lijnen omzet zo te zien.
ik zal die extruder calibratie nog een paar keer doen en het gemiddelde bekijken. wellicht dat daar iets in zit.
in principe heb ik al eerdere een rol hiervan gebruikt en ging het prima...
die solid infill extrusion multiplier setting kan ik nergens vinden... ik heb als enige settind de infill line multiplier maar dat is letterlijk een lijnenverdeler die 1 naar meerdere lijnen omzet zo te zien.
ik zal die extruder calibratie nog een paar keer doen en het gemiddelde bekijken. wellicht dat daar iets in zit.
in principe heb ik al eerdere een rol hiervan gebruikt en ging het prima...
@Hardy8 @kmichael
Ik was in de veronderstelling dat het niet verstandig was om met de standaard hot-end PET-G te gaan printen.
Omdat de PTFE liner letterlijk op de nozzle zit bij de standaard creality hot-end.
Nu lees ik echter dat PTFE stabiel is tot 260 graden.
De PFTE liner van de E3D V6 zit wel verder van de nozzle verwijderd volgens mij dan bij de ender hot-end.
Hebben mensen ervaring met het printen van PET-G met de standaard hotend?
Ik was in de veronderstelling dat het niet verstandig was om met de standaard hot-end PET-G te gaan printen.
Omdat de PTFE liner letterlijk op de nozzle zit bij de standaard creality hot-end.
Nu lees ik echter dat PTFE stabiel is tot 260 graden.
De PFTE liner van de E3D V6 zit wel verder van de nozzle verwijderd volgens mij dan bij de ender hot-end.
Ja. Dat werkt prima, met Real PETG Filament op 225 graden. Overigens heb ik wel een Capicorn PTFE bowdentube en heb ik deze hotendfix toegepast: https://www.thingiverse.com/thing:3203831Headbuddy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:30:
(..)
We've got that ring of confidence
225 is wel echt laag voor PETGYukkie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Ja. Dat werkt prima, met Real PETG Filament op 225 graden. Overigens heb ik wel een Capicorn PTFE bowdentube en heb ik deze hotendfix toegepast: https://www.thingiverse.com/thing:3203831
@Troubled Tja, het gaf de beste resultaten in mijn temperature tower. En over de kwaliteit van mijn prints heb ik verder niets te klagen. Het ziet er allemaal prima en stevig uit.
Edit: Maar buiten dat, Capricorn is volgens eigen opgave bestand tegen temperaturen tot 300-340 graden (afhankelijk van het type tube). Een metertje Capricorn lijkt mij dan een betere investering dan een compleet nieuwe hotend als het alleen maar om het printen van PETG gaat. Het is in ieder geval goedkoper. Met de eerder genoemde hotend fix ben je (als je die goed uitvoert) in principe ook af van het probleem van een mogelijke gap tussen je nozzle en het einde van de tube.
Edit: Maar buiten dat, Capricorn is volgens eigen opgave bestand tegen temperaturen tot 300-340 graden (afhankelijk van het type tube). Een metertje Capricorn lijkt mij dan een betere investering dan een compleet nieuwe hotend als het alleen maar om het printen van PETG gaat. Het is in ieder geval goedkoper. Met de eerder genoemde hotend fix ben je (als je die goed uitvoert) in principe ook af van het probleem van een mogelijke gap tussen je nozzle en het einde van de tube.
[ Voor 59% gewijzigd door Yukkie op 11-06-2020 13:15 ]
We've got that ring of confidence
Beste tweakers, ik heb last van layer shifts en ik heb al belt tensioners.
Al verscheidene dingen geprobeerd, zou het ook de z axis nog kunnen zijn?
Ik heb een ender 3 pro.
Dat "warping" komt omdat ik de print gelijk van een 60 graden bed gehaald heb.
Al verscheidene dingen geprobeerd, zou het ook de z axis nog kunnen zijn?
Ik heb een ender 3 pro.
![]() | ![]() |
Dat "warping" komt omdat ik de print gelijk van een 60 graden bed gehaald heb.
[ Voor 3% gewijzigd door Saido op 11-06-2020 15:24 ]
@Saido Dat het je z-as is vermoed ik niet, want als je z-as inzakt steekt de foutieve laag aan alle kanten uit omdat er te weinig ruimte is voor het filament. Ter referentie verwijs ik graag naar mijn bakjesavontuur 
Het soort layershift dat jij hebt kan veroorzaakt worden door te warme stepper drivers, waardoor je stappenmotors stappen over gaan slaan. Zie ook Layer shifting.
Het soort layershift dat jij hebt kan veroorzaakt worden door te warme stepper drivers, waardoor je stappenmotors stappen over gaan slaan. Zie ook Layer shifting.
ik print ook petg met standaard hotend, standaard ptfe tube (geen capricorn).Headbuddy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:30:
goedkoopste petg die ik kon vinden, op 245 C (durf niet hoger), halve snelheid (30mm/s), geen koeling, bed op 70 of 80 C (standaard buildtak - dus niet het magnetische !).
bij bed levelen bed iets verder van de plaat dan pla (hand levelen met dubbel gevouwen papier ipv enkel).
werkt prima. en resulaat is sterk (als het breekt, breekt het niet langs de layers)
YMMV
Dat zou ik nu ook welwillen weten, maar ik zie dat hier nog niemand geantwoord heeftMitchell schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 01:41:
[...]
Wat voor smeersel heb je hiervoor gebruikt / waarmee smeren mensen hun 3D printer?
Bij gebrek aan beter weten, heb ik zelf heb de z-as gesmeerd met ptfe spray. Dat lijkt wel ok, maar ik vermoed dat er beter bestaat.
Ik hoor vaak dat Prusa printers naaimachineolie fijn vinden. Geen idee of dat ook goed is voor Creality printers.sugarcube schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:58:
[...]
Dat zou ik nu ook welwillen weten, maar ik zie dat hier nog niemand geantwoord heeft![]()
Bij gebrek aan beter weten, heb ik zelf heb de z-as gesmeerd met ptfe spray. Dat lijkt wel ok, maar ik vermoed dat er beter bestaat.
Iemand hier toevallig ook te maken met een schuine wand boven z'n printer enclosure en een eenvoudige oplossing bedacht voor het niet passen van een standaard plastic bak (bijvoorbeeld van IKEA) over de rol filament? Verplaatsen naar de zijkant van de enclosure is eigenlijk geen optie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/u1N9rHjy4BV38U0vfOctYHFB.png?f=user_large)
Als ik kijk naar je foto (en het prachtige bakje rechts!) dan lijken de rests van mijn prints wel heel erg die layer shifts van je.Gizz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:40:
@Saido Dat het je z-as is vermoed ik niet, want als je z-as inzakt steekt de foutieve laag aan alle kanten uit omdat er te weinig ruimte is voor het filament. Ter referentie verwijs ik graag naar mijn bakjesavontuur
@Saido In deze post zie je duidelijker dat de lijn zowel aan de binnen- als buitenkant van het bakje zit. Er is geen richting, de hele laag is dikker.
Dat is anders dan op jouw foto, waar het volgende stukje van zo'n 'torentje' iets verschoven is in 1 richting, alsof iemand het volgende stukje er scheef op gestapeld heeft. Het lijkt niet een kaarsrechte toren met verdikkingen.
Maar misschien zie ik het verkeerd in de foto en is het voor jou met het geprinte object voor je neus wel duidelijk dat je net als ik lijnen hebt die een inzakkende Z-as betekenen in plaats van een verschuiving op de X of Y as
Dat is anders dan op jouw foto, waar het volgende stukje van zo'n 'torentje' iets verschoven is in 1 richting, alsof iemand het volgende stukje er scheef op gestapeld heeft. Het lijkt niet een kaarsrechte toren met verdikkingen.
Maar misschien zie ik het verkeerd in de foto en is het voor jou met het geprinte object voor je neus wel duidelijk dat je net als ik lijnen hebt die een inzakkende Z-as betekenen in plaats van een verschuiving op de X of Y as
Ik zou niet met olie gaan werken. Daar blijft al het stof aan plakken.Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:00:
[...]
Ik hoor vaak dat Prusa printers naaimachineolie fijn vinden. Geen idee of dat ook goed is voor Creality printers.
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie