Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Solid Seal schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Staan op 800 voor XYZ en E
Dat kan waarschijnlijk een flink stuk lager. Ik heb altijd probleemloos (of in ieder geval geen problemen gerelateerd aan de current :z ) geprint met XYZ op 580mA. Zolang je steppers geen stapjes missen kun je de current prima verminderen zodat je steppers minder heet worden én je minder energie verbruikt.

Mijn extruder krijgt 940mA, dat is de aanbevolen current van mijn Hemera in combinatie met de TMC2209.

Overigens hoef je niet direct je firmware opnieuw te bakken om andere currents te proberen. Het kan ook gewoon met het menu op de Ender 3 :) Je vindt die optie bij Configuration -> Advanced settings -> TMC drivers. In datzelfde menu kun je ook stealth chop aan- en uitzetten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Gizz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Dat kan waarschijnlijk een flink stuk lager. Ik heb altijd probleemloos (of in ieder geval geen problemen gerelateerd aan de current :z ) geprint met XYZ op 580mA. Zolang je steppers geen stapjes missen kun je de current prima verminderen zodat je steppers minder heet worden én je minder energie verbruikt.

Mijn extruder krijgt 940mA, dat is de aanbevolen current van mijn Hemera in combinatie met de TMC2209.

Overigens hoef je niet direct je firmware opnieuw te bakken om andere currents te proberen. Het kan ook gewoon met het menu op de Ender 3 :) Je vindt die optie bij Configuration -> Advanced settings -> TMC drivers. In datzelfde menu kun je ook stealth chop aan- en uitzetten.
Duidelijk..
Stappen overslaan zou eruit zien als under-extrusion achtig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Solid Seal schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Duidelijk..
Stappen overslaan zou eruit zien als under-extrusion achtig?
Als de extruder stappen overslaat is dat inderdaad het resultaat. Bij X en Y krijg je verschoven layers en bij de Z zul je de lijnen krijgen zoals bij de bakjes die ik recent hebt gepost, omdat je nozzle dan minder dan verwacht omhoog gaat en er minder ruimte is om te printen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
Iemand die een SKR Mini E3 heeft + een BLTouch en die wel een goede mesh kan opbouwen? Ik krijg het maar niet voor elkaar om een goede mesh op te bouwen met UBL. Ik zie op de Marlin github wel dat er heel veel issues gemeld zijn, maar ik kan er niet echt een rode draad in vinden (niet altijd duidelijk of de gemelde issues hardware issues betreft of daadwerkelijk software issues).

Het probleem wat ik heb is dat de rechterkant van het bed zo goed als altijd niet goed print. Nu zie ik ook tijdens het levelen met G29 P1 dat de hele rechterkant initieel geen input heeft, deze wordt uiteindelijk ingevuld door de G29 P3. Dit is opzich wel logisch want de sensor kan daar niet bij (zit aan de linkerkant van de nozzle). Ik probeer de corners goed te levelen, maar dat lijkt het probleem niet echt op te lossen.

Daarnaast zie ik ook gewoon flinke oneffenheden in het midden en onderin het bed.

Ik ben nu echt al zeker een maand bezig om een goede mesh te krijgen en het lukt gewoon niet. Iemand misschien nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybxZ8GxsJCFJbMae7QaBC9Png14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoJTON5WhDpDuJJDAjJ7MG6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Soepstengel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:17:
Iemand die een SKR Mini E3 heeft + een BLTouch en die wel een goede mesh kan opbouwen? Ik krijg het maar niet voor elkaar om een goede mesh op te bouwen met UBL. Ik zie op de Marlin github wel dat er heel veel issues gemeld zijn, maar ik kan er niet echt een rode draad in vinden (niet altijd duidelijk of de gemelde issues hardware issues betreft of daadwerkelijk software issues).

Het probleem wat ik heb is dat de rechterkant van het bed zo goed als altijd niet goed print. Nu zie ik ook tijdens het levelen met G29 P1 dat de hele rechterkant initieel geen input heeft, deze wordt uiteindelijk ingevuld door de G29 P3. Dit is opzich wel logisch want de sensor kan daar niet bij (zit aan de linkerkant van de nozzle). Ik probeer de corners goed te levelen, maar dat lijkt het probleem niet echt op te lossen.

Daarnaast zie ik ook gewoon flinke oneffenheden in het midden en onderin het bed.

Ik ben nu echt al zeker een maand bezig om een goede mesh te krijgen en het lukt gewoon niet. Iemand misschien nog tips?

[Afbeelding]
Heb je een linkje naar de STL? Dan ga ik hem ook eens printen. Ik heb namelijk ook de SKR Mini E3 icm BLTouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 14:55

[Afbeelding]
He vraagjes,

Heb je de software geupdate van de makers, of die van marlin?

Heb je RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 aangezet?

In eigen ervaring ik heb een tijd heel veel gezeik gehad met levelen en marlin, bleek dus aan marlin te liggen.( Maar nu werkt het weer goed)

Welke versie marlin gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Troubled schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Heb je een linkje naar de STL? Dan ga ik hem ook eens printen. Ik heb namelijk ook de SKR Mini E3 icm BLTouch.
Yes, hier kan je hem vinden: https://www.thingiverse.com/thing:4242261
Dutchone schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:13:
[...]

Heb je RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 aangezet?
Ja die staat aan. Ik zie ook aan m'n Z as dat die ook zeker wat doet tijdens het printen.
Dutchone schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:13:
[...]
Welke versie marlin gebruik je nu?
Ik gebruik nu de laatste 2.0.x-hotfix branch waar de laatste commit gisteren is geweest (24 mei). Maar ik heb dezelfde problemen met de 2.0.5.3 release en ook nog geprobeerd met de 2.0.2 release. Die laatste lijkt het wel iets beter te doen tho, maar daar alleen de eerste mesh die je maakt na het flashen (of M502 ook waarschijnlijk), dus dat schiet ook niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 09:44
ybjlus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Ah als je maar genoeg pielt en tegen problemen aanloopt leer je het vanzelf. Ik ben ook nog niet erg lang bezig maar na lang en veel proberen en lezen kom je een heel eind zeg maar.

[...]

Door je tube eruit te halen en recht af te snijden en deze dan strak tegen je nozzle aandrukken. Als deze scheef is gesneden kan daar weer stuk gesmolten filament tussen komen. Dit was mijn grootste probleem in het begin met de ender 3. Na de hot end fix zero problemen.

In dit filmpje wordt goed uitgelegd hoe verstoppingen tot stand komen en hoe een hot end in elkaar zit: YouTube: The Biggest Pain In 3D Printing - Hotend Clogs & Jams

De hot end fix die ik bedoel wordt hier goed uitgelegd en onder het filmpje staat een link naar het ontwerp: YouTube: Simple HOTEND FIX for Creality Ender 3, CR-10

Oh en als je je nozzle erop draait, draai deze vast en draai dan een halve slag terug. Verwarm de hot end tot zeg 220 en draai em dan volledig vast. Zo zorg je ervoor de de nozzle stevig tegen de tube aan zit.

En nog een dingetje, als je de coupler er weer op draait bij de hot end fix, doe er dan een stuk filament door. Zo zorg je ervoor dat de ring (die je hebt geprint) centraal blijft en niet verschuift tijdens het vast draaien. Dus een nozzle koud, tube erin, ring erin, coupler er losjes op doen, filament doorheen schuiven en al heen en weer bewegende de coupller vast draaien.
Nog hierop terugkomend. Ik had de schuld al bij de filament neergelegd. Want met ander filament was het (dacht ik) niet aanwezig. Nu is een wat langere print bezig en nu toch weer skipping (wel minder), maar eens goed gekeken wanneer precies en het is steeds na retraction.
Je gaat dus waarschijnlijk helemaal gelijk hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Heb em zojuist aangezet. Ik moet wel erbij vermelden dat ik soms mijn bed level met de bed level visualizer tool op octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Laatst online: 19-09 14:55
Soepstengel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Yes, hier kan je hem vinden: https://www.thingiverse.com/thing:4242261

[...]

Ja die staat aan. Ik zie ook aan m'n Z as dat die ook zeker wat doet tijdens het printen.

[...]

Ik gebruik nu de laatste 2.0.x-hotfix branch waar de laatste commit gisteren is geweest (24 mei). Maar ik heb dezelfde problemen met de 2.0.5.3 release en ook nog geprobeerd met de 2.0.2 release. Die laatste lijkt het wel iets beter te doen tho, maar daar alleen de eerste mesh die je maakt na het flashen (of M502 ook waarschijnlijk), dus dat schiet ook niet echt op.
Oke,

Dan de volgende vraag,

Heb je ook de code in je slicer gezet om de nieuwe mesh te gebruiken?

Ook met de gedachte dat een bl touch kleine onevenheden meepakt maar grotere afstanden je er niet veel aan hebt, dus je moet al met een goede afgestelde bed beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchone op 25-05-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:57

Mitchell

Ondertitel

Ik ben net een 6 uur durende print gestart, maar zodra deze klaar is zal ik de STL die je hebt gelinkt even uitproberen.

Iemand anders heeft het al gedaan.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mVpA4JQRuWUNOOLPyvJNy6iTjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NNJwnTUp4wDQy5h7LcpAELq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPrGcWNbUUJ6KUuniYilXMjwDJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci8bkMfVTvLZU50gBmO9Vcg0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij doet hij het volgens mij gewoon prima. Ik had alleen wat stringing rechtsboven.

[ Voor 4% gewijzigd door Troubled op 25-05-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Troubled schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Heb em zojuist aangezet. Ik moet wel erbij vermelden dat ik soms mijn bed level met de bed level visualizer tool op octoprint.
In principe maakt dat niet uit, ligt eraan welke commando's je in de bed level visualizer zet ;)
Dutchone schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Heb je ook de code in je slicer gezet om de nieuwe mesh te gebruiken?
Jazeker! Als ik zonder mesh print dat is het nog veel erger namelijk; dan plakken grote delen van de print niet eens aan het bed.
Dat is precies wat ik ook wil hebben ;(

Welke versie van Marlin gebruik je en mag ik misschien je configs is zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
Soepstengel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Dat is precies wat ik ook wil hebben ;(

Welke versie van Marlin gebruik je en mag ik misschien je configs is zien?
Ik gebruik Marlin 2.0.5. Ik zal je zo mijn configs en gcode sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
Het lukt me maar niet een fatsoenlijke print te maken met de volgende instellingen:

Printer: Ender 3
Materiaal: HIPS (jupiter serie van 123-3D.nl) 1,75 mm , 220 - 270
Software: Cura (vanaf mac OSX)

Print temp.: 240 C
Bed temp.: 110 C
Retractie afstand: 5mm
Retractie snelheid: 45mm
Fan: 0

Ook met aangepaste settings of de standaard instelling blijft de print niet zitten:
Print temp.: 215 C
Bed temp.: 60 C
Retractie afstand: 6,5mm
Retractie snelheid: 25mm
Fan: 0

Vaak blijft de print niet liggen (ik heb nog geen glasplaat, is in bestelling) en maak de plaat nu schoon met schoonmaak spiritus. Soms gebruik ik Prittstift (meer hechting heb ik daarmee nog niet gezien).

Ik heb de printer sinds gister en 1 zeer matige print mee kunnen afronden.

Iemand een idee.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Sinds de overstap op een Creality glasbed hechten de prints een stuk beter, da's fijn!
Dusdanig goed, dat het soms wat moeite kost om de print van het bed los te maken, zeker als het object aan de lage kant is. Ik wacht overigens altijd totdat het bed weer is afgekoeld.

Hierdoor merk dat je nogal aan het bed 'trekt' of 'duwt' wat de leveling natuurlijk niet ten goede komt.
Het bij de Ender geleverde 'plamuurmes' maakt al snel krasjes.

Hoe gaan anderen hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
JBS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:54:
Sinds de overstap op een Creality glasbed hechten de prints een stuk beter, da's fijn!
Dusdanig goed, dat het soms wat moeite kost om de print van het bed los te maken, zeker als het object aan de lage kant is. Ik wacht overigens altijd totdat het bed weer is afgekoeld.

Hierdoor merk dat je nogal aan het bed 'trekt' of 'duwt' wat de leveling natuurlijk niet ten goede komt.

Geduld hebben en het bed flink laten afkoelen. Meestal laat ik een print 30 tot 60 minuten staan. Dan is die zo ver afgekoeld dat ik ze met gemak los krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Soepstengel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:07:
[...]

Geduld hebben en het bed flink laten afkoelen. Meestal laat ik een print 30 tot 60 minuten staan. Dan is die zo ver afgekoeld dat ik ze met gemak los krijg.
Dat helpt helaas niet altijd genoeg. Ook na uren afkoelen is het loshalen van een print van bijvoorbeeld < 1cm hoog best lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
JBS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:54:

Leg het bed in je koelkast. Binnen 15 minuten glijdt het er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nietepiete schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:52:
Het lukt me maar niet een fatsoenlijke print te maken met de volgende instellingen:

Printer: Ender 3
Materiaal: HIPS (jupiter serie van 123-3D.nl) 1,75 mm , 220 - 270
Voor HIPS wordt, net als bij ABS, een enclosure aangeraden omdat een hoge omgevingstemperatuur gewenst is. HIPS krimpt anders snel en trekt zichzelf dan los van je bed. Zie ook bijvoorbeeld deze guide.

Verder ben ik erg benieuwd waarom je überhaupt HIPS wilt printen. Het wordt vaak als ondersteuningsmateriaal gebruikt bij printers met twee extruders, omdat je HIPS op kunt lossen. Op die manier los je de supports op en hoef je ze niet handmatig af te breken. Maar op een printer met maar 1 extruder HIPS printen als 'main' filament (wat dus best lastig is i.v.m. enclosure) heb ik niet eerder gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Troubled schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Leg het bed in je koelkast. Binnen 15 minuten glijdt het er zo af.
Je bedoelt dat het bed laten afkoelen naar minder dan de kamertemperatuur nog extra helpt de print los te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
JBS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:39:
[...]
Je bedoelt dat het bed laten afkoelen naar minder dan de kamertemperatuur nog extra helpt de print los te krijgen?
Bij mij wel in ieder geval. De glazen plaat zal namelijk gaan krimpen en het plastic wat minder. Ook heb ik het idee dat er wat condens tussen het glas en het plastic gaat zitten waardoor hij nog makkelijker loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Troubled schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Bij mij wel in ieder geval. De glazen plaat zal namelijk gaan krimpen en het plastic wat minder. Ook heb ik het idee dat er wat condens tussen het glas en het plastic gaat zitten waardoor hij nog makkelijker loslaat.
Duidelijk. Haal je doorgaans het glazen bed van de printer om je print te verwijderen? Of alleen wanneer 't met een subtiel tikje tegen het model niet loskomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo allemaal,
ik ben al een tijdje in het bezit van een Ender 3 en heb al redelijk wat succesvolle prints achter de rug, maar ook wat mindere.
Ben nu bezig om te switchen naar een glazen printbed en zou graag weer opnieuw vanaf de basis willen beginnen. Ik heb inmiddels de hotend fix uitgevoerd, met een andere bowden koppeling in plaats van de Festo koppeling. Ook heb ik een metalen extruder arm en een filament geleider vlak voor de extruder.
Voor de rest stock cooling en hotend.

Draai nu momenteel nog op een oude versie TH3D firmware.
in de tussentijd overgestapt naar Cura 4.6 vanaf 4.1?.

Graag wil ik alles weer een beetje up to date maken firmware en cura profielen. Ook proberen om het printen met PETG te optimaliseren.

* Kan iemand mij vertellen welke firmware op het moment het beste werkt? Omdat in de tussentijd TH3d al een stukje verder is, maar ook bijvoorbeeld Marlin 2. Ook kom ik veel Kay3d Cheetah firmware tegen.

* Aangezien ik weer vanaf 'nul' wil beginnen ga ik dus ook weer opnieuw alles calibreren, E-steps/XYZ steppers etc. Iemand toevallig in het bezit van een mooi stappenplannetje??? Zelf dacht ik aan eerst steppers, dan e-steps zonder hotend, dan een calibratie kubus met 1 wall, dan een temp tower, en als laatste proberen mijn retraction settings te tunen voor mijn PETG. Mijn Petg stringt veel en lijkt af en toe hele slechte resultaten te geven vandaar dat ik weer wil beginnen met een default profiel en die dan aan te passen. Met de veranderingen van Cura en de firmware denk ik dat er veel veranderd is wat ten goede komt aan de default profielen waardoor ik alles misschien weer beter begin te snappen.

Hoop dat iemand me weer de goede weg op kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
JBS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:05:
[...]
Duidelijk. Haal je doorgaans het glazen bed van de printer om je print te verwijderen? Of alleen wanneer 't met een subtiel tikje tegen het model niet loskomt?
Dat laatste inderdaad. Ik probeer altijd eerst of ik ergens een hoekje los kan krijgen. Als ik er echt aan moet gaan wrikken dan haal ik het eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Delchrys schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:20:
* Aangezien ik weer vanaf 'nul' wil beginnen ga ik dus ook weer opnieuw alles calibreren, E-steps/XYZ steppers etc. Iemand toevallig in het bezit van een mooi stappenplannetje??? Zelf dacht ik aan eerst steppers, dan e-steps zonder hotend
Ik zou sowieso altijd eerst de E-steps calibreren. Deze is namelijk niet afhankelijk van andere instellingen. Als je de steppers gaat calibreren (ik denk met een 20x20x20 kubus?) en je E-steps staat niet goed dan zal je Z hoogte niet klopppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Voor HIPS wordt, net als bij ABS, een enclosure aangeraden omdat een hoge omgevingstemperatuur gewenst is. HIPS krimpt anders snel en trekt zichzelf dan los van je bed. Zie ook bijvoorbeeld deze guide.

Verder ben ik erg benieuwd waarom je überhaupt HIPS wilt printen. Het wordt vaak als ondersteuningsmateriaal gebruikt bij printers met twee extruders, omdat je HIPS op kunt lossen. Op die manier los je de supports op en hoef je ze niet handmatig af te breken. Maar op een printer met maar 1 extruder HIPS printen als 'main' filament (wat dus best lastig is i.v.m. enclosure) heb ik niet eerder gehoord :)
Volgens die guide zou je haarlak moeten gebruiken voor adhesie. Dus ik gister haarlak gekocht, de ABS filament erop gelegd. En nog steeds blijft ie niet plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nietepiete schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Volgens die guide zou je haarlak moeten gebruiken voor adhesie. Dus ik gister haarlak gekocht, de ABS filament erop gelegd. En nog steeds blijft ie niet plakken.
Haarlak kan een onderdeel zijn van het recept voor een succesvolle print, maar het belangrijkste is toch echt een afgesloten printer (printer met een enclosure). Overigens heb je het nu over ABS, terwijl je het eerder over HIPS had. Niet dat het uitmaakt, want bij beide typefilamenten is het printen zonder enclosure een vrij kansloze missie ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-09 16:44
@nietepiete

Staat je dan ook daadwerkelijk uit? Als ik in Cura de fan op 0 zet stopt de fan van heb bordje met draaien, niet de part cooling fan. Ik heb ze andersom aan moeten sluiten om dit werkend te krijgen.

Met HIPS heb ik niet geprint wel met ASA en ABS, qua temperaturen vergelijkbaar. Ik gebruik 3DLAC voor de hechting en print ik met een brim of raft voor gelijkmatige afkoeling. Bed temp 110 lijkt me ook realistischer dan 60, bij 60 is het temperatuur verschil zo groot dat je print krom zal trekken en los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
@@GLeenders ik had gewoon PLA moeten kopen. Dat is volgens mij veel makkelijker om mee te printen. Dat is toch de meest gebruikte?

En heb je voor PLA ook 3DLAC nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nietepiete schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:39:
@@GLeenders ik had gewoon PLA moeten kopen. Dat is volgens mij veel makkelijker om mee te printen. Dat is toch de meest gebruikte?
Ja, PLA en PETG. Beide hebben hun sterke en zwakke punten.
En heb je voor PLA ook 3DLAC nodig?
PLA plakt vrij makkelijk. Sommige mensen printen het direct op glas, anderen gebruiken haarlak/prittstift/tape op glas. Met het flexibele magneetmatje hoef je helemaal niks toe te brengen op het printbed, daar plakt PLA en PETG vanzelf prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-09 16:44
@nietepiete PLA is in mijn ervaring inderdaad het makkelijkst om mee te printen en wordt daarom ook erg veel gebruikt. Ik gebruik ABS of andere materialen alleen als de toepassing daar om vraagt ( ABS kan bijvoorbeeld beter tegen hoge temperaturen). PLA print ik meestal ook zonder 3DLAC. Het is wel een aantal keer voorgekomen dat het absoluut niet wil blijven zitten en dat ik de spuitbus alsnog pak, maar dit komt zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Laatst online: 16:26
Vraagje, is dit een goede upgrade om mijn ender 5 stiller te maken ?

https://www.amazon.de/BIG...ard&qid=1590505442&sr=8-3

(lcd scherm lijkt me wel handig en een uitdaging om er weer in te zetten.)

Ik zie door de bomen het bos niet echt meer er zijn zo veel skr mini e3 1.2 soorten op amazon.
Ik heb zelf al een aluminum bowden extruder geinstalleerd de tube vervangen en een glazen plaat er op gezet. Nu lijkt me dit een nieuwe leuke uitdaging.

Ik had ook de 1.3/1.4 versie gezien, maar daar zitten kennelijk de gaten niet op de juiste positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:27
rejer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:11:
Vraagje, is dit een goede upgrade om mijn ender 5 stiller te maken ?

https://www.amazon.de/BIG...ard&qid=1590505442&sr=8-3

(lcd scherm lijkt me wel handig en een uitdaging om er weer in te zetten.)

Ik zie door de bomen het bos niet echt meer er zijn zo veel skr mini e3 1.2 soorten op amazon.
Ik heb zelf al een aluminum bowden extruder geinstalleerd de tube vervangen en een glazen plaat er op gezet. Nu lijkt me dit een nieuwe leuke uitdaging.

Ik had ook de 1.3/1.4 versie gezien, maar daar zitten kennelijk de gaten niet op de juiste positie.
Hoe vaak gebruik je het scherm? Ik doe daar vrij weinig op en zie persoonlijk totaal geen meerwaarde in een ander scherm.

En v.w.b. het bordje: ja, de SKR Mini E3 is een stuk stiller en een drop in replacement die zo past. De 1.3 en 1.4 zijn andere modellen bordjes en passen niet één op één in de behuizing door andere schroefgaten en/of formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Laatst online: 16:26
RobertMe schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Hoe vaak gebruik je het scherm? Ik doe daar vrij weinig op en zie persoonlijk totaal geen meerwaarde in een ander scherm.

En v.w.b. het bordje: ja, de SKR Mini E3 is een stuk stiller en een drop in replacement die zo past. De 1.3 en 1.4 zijn andere modellen bordjes en passen niet één op één in de behuizing door andere schroefgaten en/of formaat.
Daar zit wat in, die BLTouch is gok ik eerst handiger dan de screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Delchrys schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:20:
Hallo allemaal,
ik ben al een tijdje in het bezit van een Ender 3 en heb al redelijk wat succesvolle prints achter de rug, maar ook wat mindere.
Ben nu bezig om te switchen naar een glazen printbed en zou graag weer opnieuw vanaf de basis willen beginnen. Ik heb inmiddels de hotend fix uitgevoerd, met een andere bowden koppeling in plaats van de Festo koppeling. Ook heb ik een metalen extruder arm en een filament geleider vlak voor de extruder.
Voor de rest stock cooling en hotend.

Draai nu momenteel nog op een oude versie TH3D firmware.
in de tussentijd overgestapt naar Cura 4.6 vanaf 4.1?.

Graag wil ik alles weer een beetje up to date maken firmware en cura profielen. Ook proberen om het printen met PETG te optimaliseren.

* Kan iemand mij vertellen welke firmware op het moment het beste werkt? Omdat in de tussentijd TH3d al een stukje verder is, maar ook bijvoorbeeld Marlin 2. Ook kom ik veel Kay3d Cheetah firmware tegen.

* Aangezien ik weer vanaf 'nul' wil beginnen ga ik dus ook weer opnieuw alles calibreren, E-steps/XYZ steppers etc. Iemand toevallig in het bezit van een mooi stappenplannetje??? Zelf dacht ik aan eerst steppers, dan e-steps zonder hotend, dan een calibratie kubus met 1 wall, dan een temp tower, en als laatste proberen mijn retraction settings te tunen voor mijn PETG. Mijn Petg stringt veel en lijkt af en toe hele slechte resultaten te geven vandaar dat ik weer wil beginnen met een default profiel en die dan aan te passen. Met de veranderingen van Cura en de firmware denk ik dat er veel veranderd is wat ten goede komt aan de default profielen waardoor ik alles misschien weer beter begin te snappen.

Hoop dat iemand me weer de goede weg op kan helpen.
Iemand nog advies over de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:16
Delchrys schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Iemand nog advies over de firmware?
Welk board heb je nu in je printer zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Stock board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Zal ik th3d updaten naar de nieuwste of kay3d cheetah eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
@Delchrys
Denk dat je dat zelf moet weten, met printen is het proberen proberen proberen :)
Als je je ouwe instellingen back-upt en daarna de nieuwe FW installeert en het bevalt niet.
Kun je mits mogelijk zo je ouwe fw weer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 17:16

BM

Moderator Spielerij
Over FW gesproken. Ik heb een tijdje terug mijn FW geflashed (tbv BL-Touch), maar heb natuurlijk geen idee meer wat ik er precies op gezet heb. Is er een manier om de huidige firmware naar sd-card te laten schrijven?

Dan kan ik (icm met een M503 dump) voor mijn gevoel wat rustiger aan het rommelen gaan

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@BM
Wat ik mij kan herinneren, je kan je settings laten opvragen in de terminal en dan opslaan en weer handmatig invoeren als je een nieuwe fw aanmaakt.

https://www.reddit.com/r/...backup_firmware_settings/

Of je moet de bewerkte bestand hebben bewaard op je pc die je weer upload:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
kmichael schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:06:
@BM
Wat ik mij kan herinneren, je kan je settings laten opvragen in de terminal en dan opslaan en weer handmatig invoeren als je een nieuwe fw aanmaakt.

https://www.reddit.com/r/...backup_firmware_settings/

Of je moet de bewerkte bestand hebben bewaard op je pc die je weer upload:)
Ja, die kende ik, maar ik zoek dus eigenlijk een backup van de echt firmware zelf, niet de settings. Die schrijf ik densoods gewoon ff op.
Maar heb toentertijd zo lopen k*tten om m'n BL-Touch werkend te krijgen, en zo stom geweest om de firmware.bin file niet op te slaan :(

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@BM
Ik gok op de instelling voor 5v.

Ik heb zelf een Duet3d moederbord, ik update de firmware altijd maar vind het bloed irritant dat ze soms de M code of G codes veranderen die je moet gebruiken in de config file. Laatst moest je de bed adres veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Laatst online: 20-09 18:35
Hoi,

Ik ben voor een familie lid opzoek naar een ender 3 pro en het lijkt wel of er niet aan te komen is. Hij heeft al een 123-3d.nl poging gedaan, op moment van bestellen was er voorraad. Paar dagen later toch een mail dat er geen voorraad meer was en heeft zijn besteling geannuleerd.

Ali heeft op dit moment geen sales, en dus is het niet interresant om te kopen vanuit een EU warehouse (als ze al voorraadig zijn)

Reprap heeft ook geen voorraad, wie weet er nog meer betrouwbare kanalen?

Zijn er geruchten over een nieuwe mogelijke ali sale?

Of heeft er toevallig iemand een nette ender 3 pro ongebruikt staan in zo'n origineel mogelijke staat, die weg mag als tweedehandsje?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Chrisje1983 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:52:
Hoi,

Ik ben voor een familie lid opzoek naar een ender 3 pro en het lijkt wel of er niet aan te komen is. Hij heeft al een 123-3d.nl poging gedaan, op moment van bestellen was er voorraad. Paar dagen later toch een mail dat er geen voorraad meer was en heeft zijn besteling geannuleerd.

Ali heeft op dit moment geen sales, en dus is het niet interresant om te kopen vanuit een EU warehouse (als ze al voorraadig zijn)

Reprap heeft ook geen voorraad, wie weet er nog meer betrouwbare kanalen?

Zijn er geruchten over een nieuwe mogelijke ali sale?

Of heeft er toevallig iemand een nette ender 3 pro ongebruikt staan in zo'n origineel mogelijke staat, die weg mag als tweedehandsje?

Dank!
Waarom wil je specifiek een pro? De reguliere is op voorraad bij 123-3d. Mijn opinie is koop een reguliere en koop er een glasplaat bij. Het enige wat je dan mist is een 40mm y as. Maar of dat nou zoveel toevoegd...

Nog beter, koop er voor het geld een skr bord bij, heb je tenminste een stille printer.

[ Voor 4% gewijzigd door ybjlus op 27-05-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03
ybjlus schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Waarom wil je specifiek een pro? De reguliere is op voorraad bij 123-3d. Mijn opinie is koop een reguliere en koop er een glasplaat bij. Het enige wat je dan mist is een 40mm y as. Maar of dat nou zoveel toevoegd...

Nog beter, koop er voor het geld een skr bord bij, heb je tenminste een stille printer.
Sluit ik me helemaal bij aan. Zeker als je echt wilt leren 3d printen is dat echt een betere investering. Koop je een SKR mini e3 erbij en begin te modden. Veel betere machine dan de pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:27
[...]

En een Meanwell voeding? Dat is ook zo'n dingetje dat altijd wordt genoemd.

* RobertMe heeft zijn Ender 5 nog op de stock (Chinese) voeding draaien, maar print dan ook niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
RobertMe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:08:
[...]

* RobertMe heeft zijn Ender 5 nog op de stock (Chinese) voeding draaien, maar print dan ook niet zo veel.
Fair enough, maar om heel eerlijk te zijn heb ik dat ook niet echt begrepen. Heb meedere zogenaamde chinese merkloze voedingen staan maar echt 0 problemen.
Heb m'n ender 3 voeding uit elkaar gehaald en zit gewoon degelijk inelkaar. Alsof een zogenaamde Meanwell voeding volledig fire proof is. Ik vraag me oprecht af hoeveel procent veiliger een Meanwell voeding is. Of dat het allemaal maar hear say is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
[...]

Hoi,

Ik adviseer hem de pro omdat ik niet iemand aan een printer wil helpen waar geen meanwell lrs-24-350 in zit.
Ik bedoel dat niet denigrerend maar het eerste wat ik bij mijn ender 5 deed, was de landy vervangen voor een meanwell.

Zelf een meanwell aanschaffen kan, 45 euro, maar dan moet je ook een bracket uit printen.
Beter gewoon in 1 keer goed aanpakken.

Het 40/40 profiel lijkt mij wel veel toevoegen aan de stabiliteit van het bed, daarnaast heeft de ender 3 pro de electronics box omgedraait, scheelt weer stofhappen.

Wat betreft de creality glasplaat, die snijden we op maat van spiegeltegels (kost een paar euro) 20 euro voor een creality glasplaat betalen vind ik echt zonde.
Mijn creality glasplaat zit ook nog ongebruikt in de doos (kreeg ik voor een 1 euro meerprijs bij de ender 5) leren op en afhankelijk zijn van een 20 euro kostende glasplaat lijkt mij niet zo handig.

Goed al met al denk ik persoonlijk dat het de moeite wel waard is om voor de pro uitvoering te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
CerielTjuh schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:07:
[...]

Sluit ik me helemaal bij aan. Zeker als je echt wilt leren 3d printen is dat echt een betere investering. Koop je een SKR mini e3 erbij en begin te modden. Veel betere machine dan de pro.
Het bordje is op moment voor hun niet echt interresant, ze willen gewoon graag printen. Daarnaast een firmware compilen en flashen wil ik ze niet mee opzadelen.

Voor mijzelf ben ik het wel met je eens hoor, ik heb zelf wel een skr mini v2 boardje in aantocht, maar vanaf november tot nu print ik ook nog met het 1.1.4 8 bit boardje en ik denk dat dat board prima voldoet.

Daarom, de ender 3 pro is de meest complete machine waar ze mee vooruit kunnen zonder meteen te moeten upgraden.

Dus mocht er iemand voorraad weten, of er zelf 1 hebben staan, graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 27-05-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
Chrisje1983 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:15:
[...]

Hoi,

Ik adviseer hem de pro omdat ik niet iemand aan een printer wil helpen waar geen meanwell lrs-24-350 in zit.
Ik bedoel dat niet denigrerend maar het eerste wat ik bij mijn ender 5 deed, was de landy vervangen voor een meanwell.

Zelf een meanwell aanschaffen kan, 45 euro, maar dan moet je ook een bracket uit printen.
Beter gewoon in 1 keer goed aanpakken.

Het 40/40 profiel lijkt mij wel veel toevoegen aan de stabiliteit van het bed, daarnaast heeft de ender 3 pro de electronics box omgedraait, scheelt weer stofhappen.

Wat betreft de creality glasplaat, die snijden we op maat van spiegeltegels (kost een paar euro) 20 euro voor een creality glasplaat betalen vind ik echt zonde.
Mijn creality glasplaat zit ook nog ongebruikt in de doos (kreeg ik voor een 1 euro meerprijs bij de ender 5) leren op en afhankelijk zijn van een 20 euro kostende glasplaat lijkt mij niet zo handig.

Goed al met al denk ik persoonlijk dat het de moeite wel waard is om voor de pro uitvoering te gaan.
Sorry hoor maar je doet nu net alsof de standaard voeding elk moment spontaan in de fik kan vliegen. En die meanwell altijd maar veilig is. In mijn opinie gaat het fout bij voedingen door installatie/gebruikers error. Vind het altijd een beetje overdreven om te zeggen dat de standaard voeding zo onwijs gevaarlijk is. Dit is namelijk niet het geval. Maar als genoeg mensen dit maar blijven zeggen gaat de rest het vanzelf geloven.

Wat betreft de 40mm y as, voegt dit echt niets toe. Als je plaat niet stabiel is, ligt dat niet aan de breedte van de as maar afstelling. Elke review die ik maar kan vinden zeggen allemaal het zelfde, die as voegt bar weinig toe.

Het is anders als je de keuze hebt voor beide printers, en de een is 2 tientjes duurder. Dan kun je nog zeggen "ach wat kan het kwaad". Maar als ik jou zo hoor en je wilt asap een ender 3 dan zou ik nogmaals voor een standaard gaan.

Maar goed ieder z'n mening natuurlijk en de een is er heilig van overtuigd dat de pro beter is en de ander niet. Echter denk ik als je naar de feiten en cijfers kijkt, voegt de pro zeer weinig toe.
Het bordje is op moment voor hun niet echt interresant, ze willen gewoon graag printen. Daarnaast een firmware compilen en flashen wil ik ze niet mee opzadelen.
Snap dat een bordje wellicht een beetje too much van het goede is. Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet werkt ctr-print niet bij een ender printer. Hoe je het ook wend of keert, troubleshooten hoort er nou eenmaal bij. Vele reacties gelezen van mensen die verkeerde verwachtingen hebben en die printer wel uit t raam kunnen gooien.

[ Voor 10% gewijzigd door ybjlus op 27-05-2020 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15
Wat denk je van de ventilatorplaats van de Ender 3 en de Ender 3 pro? Ben blij dat die niet onder het bed zit i.v.m. stof en filemant kruimels die erin kunnen. Ben blij met mijn pro, die ik vorig jaar relatief goedkoop op Ali hebben kunnen kopen. Als ik nu een 3D printer zou aanschaffen zou ik voor een Ender 5 of 6 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
ybjlus schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Sorry hoor maar je doet nu net alsof de standaard voeding elk moment spontaan in de fik kan vliegen. En die meanwell altijd maar veilig is. In mijn opinie gaat het fout bij voedingen door installatie/gebruikers error. Vind het altijd een beetje overdreven om te zeggen dat de standaard voeding zo onwijs gevaarlijk is. Dit is namelijk niet het geval. Maar als genoeg mensen dit maar blijven zeggen gaat de rest het vanzelf geloven.

Wat betreft de 40mm y as, voegt dit echt niets toe. Als je plaat niet stabiel is, ligt dat niet aan de breedte van de as maar afstelling. Elke review die ik maar kan vinden zeggen allemaal het zelfde, die as voegt bar weinig toe.

Het is anders als je de keuze hebt voor beide printers, en de een is 2 tientjes duurder. Dan kun je nog zeggen "ach wat kan het kwaad". Maar als ik jou zo hoor en je wilt asap een ender 3 dan zou ik nogmaals voor een standaard gaan.

Maar goed ieder z'n mening natuurlijk en de een is er heilig van overtuigd dat de pro beter is en de ander niet. Echter denk ik als je naar de feiten en cijfers kijkt, voegt de pro zeer weinig toe.

[...]

Snap dat een bordje wellicht een beetje too much van het goede is. Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet werkt ctr-print niet bij een ender printer. Hoe je het ook wend of keert, troubleshooten hoort er nou eenmaal bij. Vele reacties gelezen van mensen die verkeerde verwachtingen hebben en die printer wel uit t raam kunnen gooien.
Ik wou eigenlijk niet een hele discussie aangaan over waarom ik hun juist de pro variant adviseer met de meanwell.
Zoals ik al zei, ik wil ook helemaal niet denigrerend doen of zo overkomen, maar goed ik zal het even proberen uit te leggen waarom ik persoonlijk juist hiervoor kies dan is het wat duidelijker.

Ik heb zelf een flink aantal meanwell voedingen in huis voor allerlei elektronica, domitica, sensors, led verlichting en touchscreens.
In het begin gebruikte ik chinese noname voedingen maar eigenlijk is inmiddels alles vervangen voor meanwel psu's.

Ik vind het persoonlijk een loterij, ja je kan geluk hebben met een leuke voeding die stabiel is, en het kan ook tegen vallen, dat ligt ook maar net aan de use case waarvoor je het wilt gebruiken.

Daarom even een opsomming van de problemen die ik persoonlijk heb ervaren met het gebruik van chinese noname voedingen:

Niet stabiele spanningen, die in elkaar kakken bij een bepaalde load of lange kabels.
Touchscreen ghosting, dus een onbruikbaar touchscreen.
Gelijkrichter brugjes die het getrokken vermogen niet trekken.
Te kleine condensatoren die de piek belasting niet kunnen opvangen.
Polarity beveiliging niet in orde of helemaal niet aanwezig.
Kortsluit protectie niet in orde of niet aanwezig.
Netfilter niet in orde (storingen op audio, touchscreens, sensors, lcd's, seriele verbindingen)
Flikkeren op led verlichting.

Dit wil niet zeggen dat elke chinese voeding deze problemen ook allemaal tegelijk vertoonde en deze problemen zijn natuurlijk lang niet allemaal van toepassing op een 3d printer, maar ik vind het dus wel degelijk de moeite waard om voor een meanwell te kiezen als het prijsverschil gering is, of hij toch al aan vervanging toe is.

De meanwell voedingen die ik tot nu toe heb gebruikt hebben al deze problemen niet. Dus ja de fik vliegt er niet direct in maar als je keuze heb, dan pak ik wel een meanwell voeding.

Er zijn echt wel projectjes waar ik een chinese noname voeding geen probleem vind, zo heb ik van de landy uit de ender 5 een simpele lab voeding gemaakt met een dsp3005 boardje (30v 5 amp max).
Flinke overhead dus, maar ineens een nuttig product geworden.

Hoop dat ik zo wat duidelijker ben! Overigens, ik laat mijn ender 5 ook nu met meanwell voeding alsnog niet onbeheerd achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BM schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:57:
Over FW gesproken. Ik heb een tijdje terug mijn FW geflashed (tbv BL-Touch), maar heb natuurlijk geen idee meer wat ik er precies op gezet heb. Is er een manier om de huidige firmware naar sd-card te laten schrijven?
Staat die firmware niet al op het SD-kaartje? Bij een SKR mini E3 vind je die terug als firmware.cur. Ik weet niet of dat bij elk moederbord zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Gizz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:15:
[...]

Staat die firmware niet al op het SD-kaartje? Bij een SKR mini E3 vindt je die terug als firmware.cur. Ik weet niet of dat bij elk moederbord zo werkt.
Ja, daar stond ie idd op, maar goed, slim als ik ben heb ik die natuurlijk weggeknikkerd 7(8)7

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Zelfde hier, sinds dec vorige jaar Ender 5. Ding staat de laatste 2 maanden, sinds thuiswerk, elke dag te printen van uur of 08:00 tot in de avond. Da’s dus al een dikke 60 dagen achter elkaar, daarvoor alleen in het weekend en op de vaste thuiswerk dag.
Heb alles liggen voor de upgrade, glas plaat, metal extruder, nieuwe tube, etc. Maar zie geen reden om iets aan te passen op dit moment. Alles nog stock, muv bootloader en nieuwe versie Marlin. Ding print als een gekke >:)

Vraag mij echt af of de pro upgrade het waard is voor de Ender 5. Zal neem ik aan voor de Ender 3 niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

JBS schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Middels de Octoprint integratie heb ik Octoprint in Home Assistant geintergreerd: https://www.home-assistant.io/integrations/octoprint/
Wanneer HA doorkrijgt dat de printopdracht afgerond is, stuur ik een bericht via Telegram met een klikbare button om de printer daadwerkelijk uit te laten schakelen.

[Afbeelding]

Op deze manier maakt het overigens ook niet uit wat voor smart plug je gebruikt, zo lang ie maar door HA ondersteund wordt. Ondersteuning door Octoprint is niet meer nodig.
Zit de telegram notificatie standaard in de HA integratie? Heb vandaag mijn TP link smart plug gekregen en ben naar zoiets opzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Brantje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:59:
[...]

Zit de telegram notificatie standaard in de HA integratie? Heb vandaag mijn TP link smart plug gekregen en ben naar zoiets opzoek.
Telegram integratie kun je toevoegen aan HA, zie
https://www.home-assistant.io/integrations/telegram/

De HA app ondersteunt overigens tegewoordig ook actionable notifications.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

JBS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:04:
[...]
Telegram integratie kun je toevoegen aan HA, zie
https://www.home-assistant.io/integrations/telegram/

De HA app ondersteunt overigens tegewoordig ook actionable notifications.
Thanks, morgen even kijken of ik het werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Hebben jullie nog als groep de GPK platen besteld?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze GPK plaat.

[ Voor 22% gewijzigd door kmichael op 28-05-2020 09:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• perpixel
Ik ben goed weggekomen. Gisteren een printje gestart van een uur of 8. Was pas rond half 11 klaar. Snel van het bed afgehaald en niet meer gekeken.

Toen ik vanochtend nog iets wilde printen zag ik dat mijn rol leeg was... Mijn print is gisteren succesvol geprint met nog zoveel (zie afbeelding) filament.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIl4IxsU6B4nYxeLNY48DqgMVvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvGwSuCQkTOKPU8hkICwHnOn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:47
perpixel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:13:
Ik ben goed weggekomen. Gisteren een printje gestart van een uur of 8. Was pas rond half 11 klaar. Snel van het bed afgehaald en niet meer gekeken.

Toen ik vanochtend nog iets wilde printen zag ik dat mijn rol leeg was... Mijn print is gisteren succesvol geprint met nog zoveel (zie afbeelding) filament.

[Afbeelding]
Poeh wat een geluk zo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Omdat de hemera nog steeds niet beschikbaar is besloten een andere optie te kiezen. Nu lekker bezig met de Omniadrop kit. Moet toegeven dat ie best prijzig is maar alle onderdelen zijn netjes en goed verpakt. Voordeel is dat je ook het een en ander kan printen en modificeren omdat de stl's beschikbaar zijn. Ben benieuwd naar de resultaten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gupx5firD57FZBWK9l5P8iKPUW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0hjtvxfOWGGtUHW33ZpdwBrG.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door dutchassasin op 30-05-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
dutchassasin schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:22:
Omdat de hemera nog steeds niet beschikbaar is besloten een andere optie te kiezen. Nu lekker bezig met de Omniadrop kit. Moet toegeven dat ie best prijzig is maar alle onderdelen zijn netjes en goed verpakt. Voordeel is dat je ook het een en ander kan printen en modificeren omdat de stl's beschikbaar zijn. Ben benieuwd naar de resultaten. :)

[Afbeelding]
Nice :) zag hem ook voorbij komen in wat YouTube filmpjes. Ben heel benieuwd naar je ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

@JBS Zou je het scriptje willen delen? Notificatie krijg ik, maar de knop krijg ik niet werkend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Brantje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:02:
@JBS Zou je het scriptje willen delen? Notificatie krijg ik, maar de knop krijg ik niet werkend
Notificatie met knop (JBS in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '34324345345345435'
  alias: Ender 3 Pro uit na printen vragen via Telegram
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.ender3pro_printing
    from: 'on'
    platform: state
    to: 'off'
  action:
  - data_template:
      inline_keyboard:
      - Uitschakelen:/button_uitschakelen
      message: De printopdracht is afgerond, Ender 3 Pro uitschakelen?
      target: 123456789
      title: '*Ender 3 Pro uitschakelen?*'
    service: telegram_bot.send_message
  initial_state: 'on'

Automation die reageert op input van die knop:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '342344534534'
  alias: Ender 3 Pro uitschakelen na bevestiging via Telegram
  trigger:
  - event_data:
      data: /button_uitschakelen
    event_type: telegram_callback
    platform: event
  action:
  - data:
      title: '*Ender 3 Pro uitgeschakeld*'
    service: notify.telegram_jacco
  - data:
      entity_id: switch.ender_3_pro
    service: switch.turn_off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

JBS schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Notificatie met knop (JBS in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '34324345345345435'
  alias: Ender 3 Pro uit na printen vragen via Telegram
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.ender3pro_printing
    from: 'on'
    platform: state
    to: 'off'
  action:
  - data_template:
      inline_keyboard:
      - Uitschakelen:/button_uitschakelen
      message: De printopdracht is afgerond, Ender 3 Pro uitschakelen?
      target: 123456789
      title: '*Ender 3 Pro uitschakelen?*'
    service: telegram_bot.send_message

Automation die reageert op input van die knop:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '342344534534'
  alias: Ender 3 Pro uitschakelen na bevestiging via Telegram
  trigger:
  - event_data:
      data: /button_uitschakelen
    event_type: telegram_callback
    platform: event
  action:
  - data:
      title: '*Ender 3 Pro uitgeschakeld*'
    service: notify.telegram_jacco
  - data:
      entity_id: switch.ender_3_pro
    service: switch.turn_off
Awesome, thanks. Gelijk maar even een printje aangezet om te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

Nicap

Tsssk....

kmichael schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:33:
Hebben jullie nog als groep de GPK platen besteld?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze GPK plaat.
Jazeker. In totaal met 6 personen. Heb er zelf een 2mm plaat op zitten. De eerste print van kleine onderdelen ging niet helemaal goed. daarna heb ik het bed wat langer voor laten verwarmen en daarna gaat het super. Prints zitten vast en zijn er direct na het printen wel moeilijker af te krijgen dan van de standaard magnetische mat. Maar als je hebt gewacht tot het bed is afgekoeld ligt het er eigenlijk gewoon los op.

Hoe het bij de andere gaat weet ik zo niet. Heb trouwens nog wat platen over( 1mm en 1,5mm), dus PM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Nicap
Zelfs na afkoelen zit het nagenoeg nog muurvast bij mij, PETG
Ik heb de nozzle niet te dicht op het bed staan, ik heb ook geen verdikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

Nicap

Tsssk....

@kmichael PETG zou kunnen. Ik print eigenlijk alleen met PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik heb laatst een Micro Swiss hotend(alleen de hotend) gekocht als vervanging van de originele(daar heb ik het schroefdraad van gesloopt... don't ask)

Maar ik krijg m met dat miniatuur inbusje niet lekker vast. Als de printer koud is zit ie vast maar tijdens het printen , met het warm worden, gaat ie los zitten en verkloot ie mijn prints.

Bij de OG hot-end zitten 2 schroefjes om 'm vast te houden.. Waarom bij de Micro-Swiss niet?
Of moet ik me vast draaien als ik warm is?

OF kan ik beter een complete Micro-Swiss set kopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:33

dcl

opwamen tot 285 graden en dan nozzle extra vastdraaien en de inbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

kmichael schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:55:
@Nicap
Zelfs na afkoelen zit het nagenoeg nog muurvast bij mij, PETG
Ik heb de nozzle niet te dicht op het bed staan, ik heb ook geen verdikking
Even wat pritt stift op je bed smeren.
Ik had hier ook last van, helemaal met die 3DLac.
Gebruik nu stift + bed op 70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Voor de Creality glass bed eigenaren/gebruikers hier: De hechting is prima, de print blijft zelfs ondanks dat de glasplaat is afgekoeld behoorlijk stevig op het bed zitten. Na het verwijderen blijven er ook wat sporen achter. Is dit een teken aan de wand dat de nozzle wat te dicht op het bed zit? Of is onderstaande gewoon normaal? Moet zeggen dat het op de foto wat erger lijkt dan het in werkelijkheid is, maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Teg-hW68KZbSbdX4QHJzXfD2WtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2AQ3w0A6GK0JmmQo6BfYhWwH.png?f=user_large

Voor de volledigheid: Ik verwarm 't bed tot 60 graden en print enkel PLA (huismerk van 123-3d.nl).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
JBS schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:00: ... Na het verwijderen blijven er ook wat sporen achter. Is dit een teken aan de wand dat de nozzle wat te dicht op het bed zit? Of is onderstaande gewoon normaal? Moet zeggen dat het op de foto wat erger lijkt dan het in werkelijkheid is, maar toch.
Ik had hetzelfde. Wat betreft de afdrukken, een tikkeltje verhogen van de nozzle, een flacon glasex en sponsje verholpen de afdrukken grotendeels. De hechting vereist zo nu en dan nog steeds een ferme tik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
JBS schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:00:
Voor de Creality glass bed eigenaren/gebruikers hier: De hechting is prima, de print blijft zelfs ondanks dat de glasplaat is afgekoeld behoorlijk stevig op het bed zitten. Na het verwijderen blijven er ook wat sporen achter. Is dit een teken aan de wand dat de nozzle wat te dicht op het bed zit? Of is onderstaande gewoon normaal? Moet zeggen dat het op de foto wat erger lijkt dan het in werkelijkheid is, maar toch.

[Afbeelding]

Voor de volledigheid: Ik verwarm 't bed tot 60 graden en print enkel PLA (huismerk van 123-3d.nl).
Dit is wel erg extreem ja. Ik denk dat je nozzle iets te dicht op het bed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:19
Heb sinds een jaar een Ender 3 Pro, nog veel te weinig mee geprint, maar lurk hier al een tijdje mee.

Heb nu een upgrade gedaan naar een "BantaMount". Na deze upgrade heb ik het volgende;

Ik print een vierkante deksel van een case. Bij elke laag begint die netjes met de walls, waarna de infill wordt geprint. Op het einde van de laag maakt de printer nog 1 printbeweging langs alle 4 de gaten op de hoeken. Om te bewegen tussen deze printpunten beweegt de nozzle over het werkstuk heen. Bij deze beweging schraapt de nozzle over de infill heen. Dit maakt een heel naar geluid. Bij elke laag gebeurd dit weer.

Weet niet of het door de upgrade komt, maar heb het nooit eerder gehad. Hebben jullie ervaringen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
desert spider schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:11:
Heb sinds een jaar een Ender 3 Pro, nog veel te weinig mee geprint, maar lurk hier al een tijdje mee.

Heb nu een upgrade gedaan naar een "BantaMount". Na deze upgrade heb ik het volgende;

Ik print een vierkante deksel van een case. Bij elke laag begint die netjes met de walls, waarna de infill wordt geprint. Op het einde van de laag maakt de printer nog 1 printbeweging langs alle 4 de gaten op de hoeken. Om te bewegen tussen deze printpunten beweegt de nozzle over het werkstuk heen. Bij deze beweging schraapt de nozzle over de infill heen. Dit maakt een heel naar geluid. Bij elke laag gebeurd dit weer.

Weet niet of het door de upgrade komt, maar heb het nooit eerder gehad. Hebben jullie ervaringen met dit probleem?
Je kunt in cura aangeven de nozzle iets te liften tijdens bewegingen over het model. Dan zou de nozzle de infill niet moet moeten raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@desert spider
Denk dat je het moet zoeken in je Travel, combing mode.

of Z hop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:19
kmichael schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:24:
@desert spider
Denk dat je het moet zoeken in je Travel, combing mode.

of Z hop gebruiken.
Bedankt, ik ga er mee testen!

Aparte is dan met Combing mode op "All", de print sneller klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:06
Sinds kort ben ik ook begonnen met printen op een ender 3 met glasbed. Afgelopen periode wat bakjes gemaakt en dit gaat super goed.

Nu ben ik alleen bezig met andere ontwerpen en mij valt op dat de ronde voorwerpen een beetje hoekig worden, is hier iets aan te doen of is dit gewoon een kwestie van achteraf goed schuren? Zie hiervoor het volgende voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SEURanE.png

Tevens heb ik vandaag 'ineens' last dat een print halverwege de print ineens besluit om er een complete brei van te maken, waar zou dit aan kunnen liggen?

Bij de volgende print wil ik even fysiek er bij blijven zodat ik kan opletten waar het precies fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:13
prekz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:20:
Sinds kort ben ik ook begonnen met printen op een ender 3 met glasbed. Afgelopen periode wat bakjes gemaakt en dit gaat super goed.

Nu ben ik alleen bezig met andere ontwerpen en mij valt op dat de ronde voorwerpen een beetje hoekig worden, is hier iets aan te doen of is dit gewoon een kwestie van achteraf goed schuren? Zie hiervoor het volgende voorbeeld:
[Afbeelding]

Tevens heb ik vandaag 'ineens' last dat een print halverwege de print ineens besluit om er een complete brei van te maken, waar zou dit aan kunnen liggen?

Bij de volgende print wil ik even fysiek er bij blijven zodat ik kan opletten waar het precies fout gaat.
Als je het bestand goed bekijkt in je slicer is het dan ook niet hoekig?

Een "brei" kan van alles zijn. Kan je daar ook een foto van posten?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 23:34
Wat is een reële prijs om de Ender 3 te kopen? of zou ik wachten op de Ender 3 v2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@desert spider Opties als Z-hop en combing kunnen het geschraap oplossen, maar het is ergens wel gek dat je daar nu 'opeens' last van hebt en andere settings moet gebruiken dan bij eerdere succesvolle prints.

Het kan interessant zijn om het probleem bij de kern aan te pakken en dan is de vraag 'waarom bevinden je nozzle en de infill zich überhaupt op dezelfde hoogte?' Steekt je infill bijvoorbeeld boven het maaiveld uit door overextrusion, of zakt je Z-as wat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Wat betreft die ender 3 v2 waar hier af-en-toe over gesproken is. Heeft iemand enig idee wanneer die realistisch in stock komt? Ik lees "midden juni" maar dat is misschien voor preorders of CN warehouses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:38:
Wat is een reële prijs om de Ender 3 te kopen? of zou ik wachten op de Ender 3 v2?
Bekijk wat reviews op YouTube en bepaal op basis daarvan of je het de meerprijs waard vindt.
Er zit al veel op de V2 wat mist op de V1 en al je gaat upgraden kom je uiteindelijk zeker ook op die prijs.

Maar de andere kant is dat de V1 goedkoper is en als het je eerste printer is kun je voor een leuke prijs gaan kijken of het is wat je er van verwacht. Je moet het ook leuk vinden om dingen uit te zoeken want je moet niet verwachten dat je een printer koopt en dan gelijk alles kunt printen en dat dit ook zo blijft.

Elke printer heeft op een gegeven moment aandacht nodig en zeker in het begin kan dit soms een behoorlijke uitdaging zijn om alles weer op te lossen.
Daarbij is het zelf upgraden ook leuk om te doen en je leert er erg veel van.

Een Ender 3 zou je zeker tussen de 150 en 180 euro moeten vinden. Misschien zelf wel goedkoper nu de V2 er aankomt. Elke dag kijken en zoeken naar een leuke aanbieding is raadzaam.

De vraag is ook wanneer de V2 ook echt leverbaar wordt. Zolang je geen haast hebt kun je altijd kijken wat de prijzen doen als de V2 ook echt uitgeleverd wordt. Er zijn wel plekken waar je hem kunt bestellen maar wanneer je hem krijgt is weer iets anders. Daarbij zal het nog wel even duren voor je hem via een warehouse in Europa kunt bestellen zodat je geen invoerrechten en btw er bij krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Crisium schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Ik had hetzelfde. Wat betreft de afdrukken, een tikkeltje verhogen van de nozzle, een flacon glasex en sponsje verholpen de afdrukken grotendeels. De hechting vereist zo nu en dan nog steeds een ferme tik.
Ik las al veel verschillende manieren/adviezen
om het Creality glass bed mét coating schoon te maken, maar glasex kwam ik nog niet eerder tegen.

Het is puur een kwestie van eigen ervaringen denk ik? Want een standaard advies kom ik niet echt tegen. Er wordt onder andere ook alcohol genoemd, wel of niet in combinatie met een verwarmd bed.

Ben wat huiverig dat de coating aangetast wordt, zeker na m'n toestanden met het (om onduidelijke redenen) niet meer hechtende magnetisch bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
Omdat door uhm externe druk, de printer nu naar mijn thuiskantoor is verhuisd. Wordt het ook tijd om hem wat stiller te maken. Ik krijg een dezer dagen al een skr mini v2 binnen. Dus dan zouden de printer zelf als een stuk stiller moeten zijn.

Nu was ik aan het kijken naar de fans. Noctua is natuurlijk het aangewezen antwoord hiervoor en ik had een lijstje gemaakt a.d.h.v. deze guide en kom ik voor alleen de fans en buck converters op €85,- uit.
Dat vind ik toch wel aan de hoge kant voor een upgrade.

TL;DR Zijn er goedkopere alternatieve voor Noctua fans. Of kan ik selectiever zijn met welke fans ik vervang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:27
JBS schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Ben wat huiverig dat de coating aangetast wordt, zeker na m'n toestanden met het (om onduidelijke redenen) niet meer hechtende magnetisch bed.
Bed temperatuur een keer boven de 80gr gehad? dan verliest het bed z'n magnetisme en krijgt het ook niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hardy8 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Bed temperatuur een keer boven de 80gr gehad? dan verliest het bed z'n magnetisme en krijgt het ook niet meer terug.
Nee, niet hoger dan 60 graden. Wel eens afgespoeld onder heel heet water, mogelijk zit daar nog een deel van de oorzaak.

Maar goed, heb 'm afgeschreven, en nu over op het glazen bed met coating. Vandaar iets voorzichtiger met het schoonmaken daarvan en op zoek naar de juiste ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

perpixel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:09:
Omdat door uhm externe druk, de printer nu naar mijn thuiskantoor is verhuisd. Wordt het ook tijd om hem wat stiller te maken. Ik krijg een dezer dagen al een skr mini v2 binnen. Dus dan zouden de printer zelf als een stuk stiller moeten zijn.

Nu was ik aan het kijken naar de fans. Noctua is natuurlijk het aangewezen antwoord hiervoor en ik had een lijstje gemaakt a.d.h.v. deze guide en kom ik voor alleen de fans en buck converters op €85,- uit.

TL;DR Zijn er goedkopere alternatieve voor Noctua fans. Of kan ik selectiever zijn met welke fans ik vervang?
Ik heb nu alleen de hotend fan en de mainboard fan vervangen door noctua's (m.b.v. buck converters van 24V naar 12V) en dat scheelt al enorm! De parts fan is sowieso niet heel luid en af en toe slaat de PSU fan aan. Die is wel luid, maar het is nu prima te doen. Helemaal fluisterstil ga je het toch niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
JBS schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Ik las al veel verschillende manieren/adviezen
om het Creality glass bed mét coating schoon te maken, maar glasex kwam ik nog niet eerder tegen.

Het is puur een kwestie van eigen ervaringen denk ik? Want een standaard advies kom ik niet echt tegen. Er wordt onder andere ook alcohol genoemd, wel of niet in combinatie met een verwarmd bed.

Als het goed is, is het een siliciumcarbide coating. Dat soort verbindingen behoren tot de hardste die we kennen. Het risico zit denk ik in de hechting van de coating aan het glas, dus misschien is het raadzaam om niet als een bezetene te schrobben. Probeer het te beperken tot de afdrukken. Het is inderdaad uit eigen ervaring, maar zoals gezegd, soms is er ondanks mijn reinigingsmethode nog steeds grof geweld nodig om een print los te krijgen.

Heb je het magnetische bed ooit te heet laten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Crisium schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Als het goed is, is het een siliciumcarbide coating. Dat soort verbindingen behoren tot de hardste die we kennen. Het risico zit denk ik in de hechting van de coating aan het glas, dus misschien is het raadzaam om niet als een bezetene te schrobben. Probeer het te beperken tot de afdrukken. Het is inderdaad uit eigen ervaring, maar zoals gezegd, soms is er ondanks mijn reinigingsmethode nog steeds grof geweld nodig om een print los te krijgen.

Heb je het magnetische bed ooit te heet laten worden?
Dank voor je toelichting. Voor de volledigheid: Mijn vraag rondom reinigen was niet direct naar aanleiding van het niet los krijgen van de print, maar meer naar aanleiding van het achterblijven van filament: JBS in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Toevallig net boven je de vraag over te heet magnetisch bed beantwoord: JBS in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Zojuist het tot 60 graden verwarmd bed met 70% alcohol schoon gemaakt, en dat is best goed gelukt. Het meeste van de achterblijfselen zijn verdwenen, zeker ook de delen die je als verhoging voelde zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 04-06-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Laatst online: 16:12
RensVerlaak schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:38:
Waarom ga je niet de CR-6-SE backen @ Kickstarter? Heb hier een Ender 3 Pro staan inclusief mods (SKR/BLtouch e.d.) maar toch backer geworden van de CR-6-SE. Deels backer geworden omdat hij wat meer WAF proof lijkt waardoor ook zij meer zelf kan printen (nu moet ik het altijd doen :9 ) en rond aug/sep staat hij weer 24/7 voor haar te printen voor haar lemax kerstdorp

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 04-06-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

lubbertkramer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:33:
[...]

en rond aug/sep staat hij weer 24/7 voor haar te printen voor haar lemax kerstdorp
Wat print je dan precies? Ben wel benieuwd.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
perpixel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:09:

Het hangt natuurlijk ook af wel Hotend setup je gebruikt. In jouw voorbeeld zitten er al 3 op de hotend en ben je meer kwijt. Voordeel is wel dat je uiteindelijk een super stille printer hebt. Zelf een Direct Drive icm 1x Noctula 4020 en 1x 5015 fan. Dan scheelt je dan 2 fan's maar helaas is er voor de 5015 geen Noctua fan dus die maakt nog wel geluid maar verder is hij stil en kijk ik soms naar de printer of hij wel iets doet >:)

Heb er een aantal merken geprobeerd maar de meeste maken toch echt wel herrie al lees je in reviews dat iemand ze stil vindt. Hangt dus van je omgeving af maar ook hoe gevoelig je bent qua geluid. Ik ben dus super gevoelig qua geluiden :)

Daarna de overstap gemaakt naar Noctua. Ja het kost wat maar je gaat er zeker geen spijt van krijgen. Je hoort ze gewoon niet en dat is een genot en ondanks de hoge investering ben ik er elke klaar blij mee dat ik de stap genomen hebt. Inmiddels Hotend / Voeding 80mm / en in case waar mainbord in zit voorzien van dit merk.

Goed de prijzen vergelijken helpt soms. Heb de upgrade niet in 1x keer gedaan en elke keer kwam er wel weer ergens 1 in de aanbieding waardoor ze net iets beter geprijsd waren.

Goedkoop blijf toch vaak duurkoop dus mijn advies: investeer in 1x goed dan eerst van alles proberen wat het toch net niet is en je eindig met een la vol fan's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Laatst online: 16:12
Mitchell schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:39:
[...]
Wat print je dan precies? Ben wel benieuwd.
Afgelopen jaar vooral paden voor haar dorp, als ze hier haar spullen als zand/grind/sneeuw etc opdoet ter decoratie dan kan ze het later makkelijker opruimen. Voordat uiteindelijk de final print er was van de paden waren wij al x prints verder en per pad was het toch een 12 uur printen ondanks lage infill. Daarnaast o.a. tuinhaken ontworpen om de kerstverlichting rondom het huis in de tuin goed vast te kunnen zetten :)

Dit jaar heeft ze er een trein bijgekocht en wil ze o.a. een tunnel gaan printen die ze aan het ontwerpen is om dan te kunnen bekleden met mos en dergelijke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUB9yOWpDHaz8KKp28QdZ3_1tQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vap8JyYwHEH4rVK5LLOiUtoz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT4gEvl0kmmn2foHMlIFS4CFHSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6HpFbEhv6L0qI9Qe5UHz6X4.png?f=fotoalbum_large

Ik kon zo even geen foto's vinden van de paden en dergelijke maar in ieder geval foto ter impressie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2u_d_HQvOf6rfHR4_khs5TmZ5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFI2Z86mtZfZcMZXP7TCxScY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2PtK-BY0vdeyVuYTgwbH8i_2V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxU86PpKq5NoL4g3QXjgHEVl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:06
haarbal schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Als je het bestand goed bekijkt in je slicer is het dan ook niet hoekig?

Een "brei" kan van alles zijn. Kan je daar ook een foto van posten?
Nee, in de preview modus van Cura is hij ook netjes rond.

Qua brei zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6DHY0VI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

lubbertkramer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Afgelopen jaar vooral paden voor haar dorp, als ze hier haar spullen als zand/grind/sneeuw etc opdoet ter decoratie dan kan ze het later makkelijker opruimen. Voordat uiteindelijk de final print er was van de paden waren wij al x prints verder en per pad was het toch een 12 uur printen ondanks lage infill. Daarnaast o.a. tuinhaken ontworpen om de kerstverlichting rondom het huis in de tuin goed vast te kunnen zetten :)

Dit jaar heeft ze er een trein bijgekocht en wil ze o.a. een tunnel gaan printen die ze aan het ontwerpen is om dan te kunnen bekleden met mos en dergelijke.
Aaaah okay. Dat ziet er leuk uit zeg! :D

Signature

Pagina: 1 ... 52 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie