ybjlus schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:24:
[...]
Sorry hoor maar je doet nu net alsof de standaard voeding elk moment spontaan in de fik kan vliegen. En die meanwell altijd maar veilig is. In mijn opinie gaat het fout bij voedingen door installatie/gebruikers error. Vind het altijd een beetje overdreven om te zeggen dat de standaard voeding zo onwijs gevaarlijk is. Dit is namelijk niet het geval. Maar als genoeg mensen dit maar blijven zeggen gaat de rest het vanzelf geloven.
Wat betreft de 40mm y as, voegt dit echt niets toe. Als je plaat niet stabiel is, ligt dat niet aan de breedte van de as maar afstelling. Elke review die ik maar kan vinden zeggen allemaal het zelfde, die as voegt bar weinig toe.
Het is anders als je de keuze hebt voor beide printers, en de een is 2 tientjes duurder. Dan kun je nog zeggen "ach wat kan het kwaad". Maar als ik jou zo hoor en je wilt asap een ender 3 dan zou ik nogmaals voor een standaard gaan.
Maar goed ieder z'n mening natuurlijk en de een is er heilig van overtuigd dat de pro beter is en de ander niet. Echter denk ik als je naar de feiten en cijfers kijkt, voegt de pro zeer weinig toe.
[...]
Snap dat een bordje wellicht een beetje too much van het goede is. Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet werkt ctr-print niet bij een ender printer. Hoe je het ook wend of keert, troubleshooten hoort er nou eenmaal bij. Vele reacties gelezen van mensen die verkeerde verwachtingen hebben en die printer wel uit t raam kunnen gooien.
Ik wou eigenlijk niet een hele discussie aangaan over waarom ik hun juist de pro variant adviseer met de meanwell.
Zoals ik al zei, ik wil ook helemaal niet denigrerend doen of zo overkomen, maar goed ik zal het even proberen uit te leggen waarom ik persoonlijk juist hiervoor kies dan is het wat duidelijker.
Ik heb zelf een flink aantal meanwell voedingen in huis voor allerlei elektronica, domitica, sensors, led verlichting en touchscreens.
In het begin gebruikte ik chinese noname voedingen maar eigenlijk is inmiddels alles vervangen voor meanwel psu's.
Ik vind het persoonlijk een loterij, ja je kan geluk hebben met een leuke voeding die stabiel is, en het kan ook tegen vallen, dat ligt ook maar net aan de use case waarvoor je het wilt gebruiken.
Daarom even een opsomming van de problemen die ik persoonlijk heb ervaren met het gebruik van chinese noname voedingen:
Niet stabiele spanningen, die in elkaar kakken bij een bepaalde load of lange kabels.
Touchscreen ghosting, dus een onbruikbaar touchscreen.
Gelijkrichter brugjes die het getrokken vermogen niet trekken.
Te kleine condensatoren die de piek belasting niet kunnen opvangen.
Polarity beveiliging niet in orde of helemaal niet aanwezig.
Kortsluit protectie niet in orde of niet aanwezig.
Netfilter niet in orde (storingen op audio, touchscreens, sensors, lcd's, seriele verbindingen)
Flikkeren op led verlichting.
Dit wil niet zeggen dat elke chinese voeding deze problemen ook allemaal tegelijk vertoonde en deze problemen zijn natuurlijk lang niet allemaal van toepassing op een 3d printer, maar ik vind het dus wel degelijk de moeite waard om voor een meanwell te kiezen als het prijsverschil gering is, of hij toch al aan vervanging toe is.
De meanwell voedingen die ik tot nu toe heb gebruikt hebben al deze problemen niet. Dus ja de fik vliegt er niet direct in maar als je keuze heb, dan pak ik wel een meanwell voeding.
Er zijn echt wel projectjes waar ik een chinese noname voeding geen probleem vind, zo heb ik van de landy uit de ender 5 een simpele lab voeding gemaakt met een dsp3005 boardje (30v 5 amp max).
Flinke overhead dus, maar ineens een nuttig product geworden.
Hoop dat ik zo wat duidelijker ben! Overigens, ik laat mijn ender 5 ook nu met meanwell voeding alsnog niet onbeheerd achter.