Nee helaas niet, maar zit er wel aan te denken om er gewoon eentje aan te schaffen. Het proces ziet er een stuk makkelijk uit. Wat raad je aan? De arduino van TH3D?Troubled schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:35:
[...]
Je hebt niet toevallig een arduino of raspberry pi thuis liggen? Dat proces is wat makkelijker.
Koop een arduino via aliexpress. Zoek even hoe je die iscp connector moet doorverbinden. Zijn zat filmpjes te vinden op youtube. Dan bootloader flashen. Mijn tip: compileer eerst marlin 1.9/2.0/.... kijken of het er wel in past met de opties die je graag wilt. Ik zelf had nog 100 bytes ruimte over.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:04:
[...]
Nee helaas niet, maar zit er wel aan te denken om er gewoon eentje aan te schaffen. Het proces ziet er een stuk makkelijk uit. Wat raad je aan? De arduino van TH3D?
Of een pi en gelijk daarna voor octopi gebruiken;)
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Verwijderd
Daar zat ik ook meteen aan te denken. Nog tips qua model/Ram?DRuw schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:49:
Of een pi en gelijk daarna voor octopi gebruiken;)
De 3b met koelingsplaatjes gaat goed en zit gelijk ook wifi op:)
Hoger kan ook maar is an sich niet nodig mijns inziens
Hoger kan ook maar is an sich niet nodig mijns inziens
@Verwijderd pricewatch: Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram)
Met 1GB is niet goedkoper en met 4GB veel duurder (terwijl je daar weinig aan hebt met Octoprint).
Met 1GB is niet goedkoper en met 4GB veel duurder (terwijl je daar weinig aan hebt met Octoprint).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb de 4b met 1GB (was toen nog de goedkoopste) en moet zeggen dat het lekker vlot werkt. Gebruikt wel wat meer power en wordt relatief warm. Als de 3b een beetje competitief geprijsd was, dan was ik daar voor gegaan. Zelfs tweedehands zijn de 3b's nog vrij duur vergeleken met een nieuwe 4b.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Vraagje over een probleem waar ik net tegenaan loop.
Nadat ik het een en ander aan cable management had gedaan wilde ik testen of alles goed blijft zitten als ik naar de maximale hoogte ga met de Z-as. Nu lijkt de steppermotor niet sterk genoeg om verder dan 140mm te komen, vanaf dat punt moet ik hem helpen door lichtjes tegen de onderkant van de horizontale balk te drukken.
Is dit een teken dat mijn steppers niet goed zijn? Of moet ik op een of andere manier meer stroom tot de motoren toelaten?
Nadat ik het een en ander aan cable management had gedaan wilde ik testen of alles goed blijft zitten als ik naar de maximale hoogte ga met de Z-as. Nu lijkt de steppermotor niet sterk genoeg om verder dan 140mm te komen, vanaf dat punt moet ik hem helpen door lichtjes tegen de onderkant van de horizontale balk te drukken.
Is dit een teken dat mijn steppers niet goed zijn? Of moet ik op een of andere manier meer stroom tot de motoren toelaten?
Ik denk eerder aan een kromme z-rod. Voor je stepper maakt het niks uit of iets op 10mm hoogte hangt, of 100mm, 200mm etc. Het blijft precies hetzelfde gewicht
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik dacht dat het extra gewicht van de kabel misschien te veel zou zijn. Maar dit klinkt wel als een logische alternatief. Ik ga er eens naar kijken, thanks!
Balen! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met een direct drive, ook met verschillende materialen.Daniel. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:45:
Mmm, ik baal een beetje. Gisteren de extruder verplaatst naar een DirectDrive en sindsdien is mijn Stepper Driver kapot. Nu moet ik wel de SKR 1.3 installeren. Had het liever anders gezien. De motor is niet stuk als ik de motor met kabel op een andere driver doe dan draait die wel goed rond dus ik denk echt dat de stepper driver stuk is van het standaard Creality Ender 3 board.
Lijkt me een mooie upgrade maar ben sceptisch of het extra gewicht niet in de weg zit met hoge snelheden. Thoughts?
Dit zou je kunnen oplossen met een Pancake stappenmotor, die is smaller en dus weer lichter.pocket schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 00:45:
[...]
Balen! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met een direct drive, ook met verschillende materialen.
Lijkt me een mooie upgrade maar ben sceptisch of het extra gewicht niet in de weg zit met hoge snelheden. Thoughts?
Zo heb ik het draaien en gaat uitstekend.
Hier had ik ook naar gekeken, maar die pancakes hebben ongeveer 1/3 van de kracht per kg/cm als een normale strppenmotor...MikeOO schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:16:
[...]
Dit zou je kunnen oplossen met een Pancake stappenmotor, die is smaller en dus weer lichter.
Zo heb ik het draaien en gaat uitstekend.
Welke heb jij gekozen ?
Ik heb een pancake, dat leek mij met een direct drive wel zo handig, dan heb je lijkt mij al die kracht niet nodig?kmichael schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:57:
[...]
Hier had ik ook naar gekeken, maar die pancakes hebben ongeveer 1/3 van de kracht per kg/cm als een normale strppenmotor...
Welke heb jij gekozen ?
Verwijderd
Daar heb je geared extruders voorkmichael schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:57:
[...]
Hier had ik ook naar gekeken, maar die pancakes hebben ongeveer 1/3 van de kracht per kg/cm als een normale strppenmotor...
Welke heb jij gekozen ?
Heb je de schroefjes van de moer om de Z as wel losjes zitten? Als deze helemaal vast zitten heeft de Z as niet genoeg speling.GLeenders schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:33:
Ik dacht dat het extra gewicht van de kabel misschien te veel zou zijn. Maar dit klinkt wel als een logische alternatief. Ik ga er eens naar kijken, thanks!
Heb deze genomen.kmichael schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:57:
[...]
Welke heb jij gekozen ?
Gebruik ik icm originele BMG Extruder en Trianglelab E3D v6 en https://www.thingiverse.com/thing:3751368
Super combo en na paar maanden nog steeds erg tevreden over. Print zonder problemen PLA/PET-G en TPU.
Maar er zijn ook opstellingen waarbij je de originele stappenmotor en onderdelen kunt blijven gebruiken en heb nog niet ergens gelezen dat dit problemen geeft.
Bedoel je dan die twee kleine inbusschroefjes bij de extruder?Troubled schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:25:
[...]
Heb je de schroefjes van de moer om de Z as wel losjes zitten? Als deze helemaal vast zitten heeft de Z as niet genoeg speling.
Die ja. Die moeten was losjes zitten zodat er wat speling is.GLeenders schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:10:
[...]
Bedoel je dan die twee kleine inbusschroefjes bij de extruder?
Ender extender, een interessant concept: maak je Ender 3 (Pro) veel groter, in plaats van dat je een grotere printer koopt. Kende het product nog niet, totdat Teaching Tech zojuist dit filmpje plaatste:
Nou gelijk dan nog maar wat extra erbij zodat we ons niet hoeven te vervelen.
https://www.ender3.pl/
Als je zijn resultaten ziet dan is er nog een hoop te doen
Michael geeft aan het einde ook aan dat-ie ook een coreXY conversie gaat reviewen binnenkort, daar ben ik eigenlijk nog meer benieuwd naar dan een (veel) grotere Ender3.Gizz schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:09:
Ender extender, een interessant concept: maak je Ender 3 (Pro) veel groter, in plaats van dat je een grotere printer koopt. Kende het product nog niet, totdat Teaching Tech zojuist dit filmpje plaatste:
[Video: Ender 3 conversion to 400x400 with the Ender Extender kit]
We've got that ring of confidence
Zoveel geld erin stoppen en dan geen originele BLTouch kopenMikeOO schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:27:
Nou gelijk dan nog maar wat extra erbij zodat we ons niet hoeven te vervelen.
geen enkel origineel onderdeel zo te zien, ik loop ook genoeg te rommelen aan mijn ender 3 vaak omdat het gewoon leuk is maar als je zoveel upgrades gaat doen kan je beter een Prusa oid kopen.Troubled schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:15:
[...]
Zoveel geld erin stoppen en dan geen originele BLTouch kopen
Ik ben wel benieuwd naar die Z axis stabilizer. Werkt dat?
[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 27-03-2020 10:09 ]
Vanmorgen is de sale van start gegaan op de aliexpress site, helaas was de goedkope pro van 199$ binnen het uur al uitverkocht.
Heb het idee dat de 'kortingen' die je nu krijgt weinig afwijken van andere prijzen..
https://nl.aliexpress.com...5316080652-00407-NBs960IG
Heb het idee dat de 'kortingen' die je nu krijgt weinig afwijken van andere prijzen..
https://nl.aliexpress.com...5316080652-00407-NBs960IG
Die kit is wel 330 dollar ex shipping en douane...:(Yukkie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:48:
[...]
Michael geeft aan het einde ook aan dat-ie ook een coreXY conversie gaat reviewen binnenkort, daar ben ik eigenlijk nog meer benieuwd naar dan een (veel) grotere Ender3.
De ender 5 is goedkoper...
[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 27-03-2020 15:25 ]
Bij de meeste is het vaak ook en stapsgewijze upgrade van maanden.Troubled schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:15:
[...]
Zoveel geld erin stoppen en dan geen originele BLTouch kopen
Daarbij levert Trianglelab prima spul, spreek ook uit ervaring en het gaat uiteindelijk om het resultaat.
Ik schat zo in dat de meeste dit niet halen qua printkwaliteit.
Ik had het niet zozeer over de kwaliteit, maar meer over het jatten van andermans ontwerp. De 3DTouch is gewoon een 1 op 1 kloon van de BLTouch.MikeOO schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:12:
[...]
Daarbij levert Trianglelab prima spul, spreek ook uit ervaring en het gaat uiteindelijk om het resultaat.
Zeker maar ja dat is ook met de BMG extruder en zoveel dingen en vele maken daar ook gebruik van. Dat het een clone is weer een andere discussie.Troubled schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:33:
[...]
Ik had het niet zozeer over de kwaliteit, maar meer over het jatten van andermans ontwerp. De 3DTouch is gewoon een 1 op 1 kloon van de BLTouch.
Gaat mij erom wat hij bereikt heeft met een Ender3 met aanpassingen. Had deze kwaliteit nog niet gezien.
Zo kun je dus zonder te gaan investeren in een geheel nieuwe printer langzaam je printer upgraden naar een mooi niveau als je dat zou willen
Nee hoor, Je moet de logic inverteren bij de trianglelabsTroubled schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:33:
[...]
Ik had het niet zozeer over de kwaliteit, maar meer over het jatten van andermans ontwerp. De 3DTouch is gewoon een 1 op 1 kloon van de BLTouch.

Die zaten inderdaad helemaal vast, Ik heb ze was losser gemaakt. Ik merkte ook dat een scroef van de koppeling op de z-as niet vast zat waardoor deze los van de as zelf kon draaienTroubled schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:06:
[...]
Die ja. Die moeten was losjes zitten zodat er wat speling is.

Anyway, het werkt nu weer zoals het hoort. Thanks!
Hi all,
Even een vraagje.
Ik ben nu al een paar maanden in bezit van een Ender 3 pro en print erop los, maar ik wil verder.
Kan ik een pi 2 gebruiken of moet je perse een 3+ gebruiken.
Ik heb namelijk nog een 2 liggen. Kan ik deze ongestraft gebruiken?
Grtz!
Even een vraagje.
Ik ben nu al een paar maanden in bezit van een Ender 3 pro en print erop los, maar ik wil verder.
Grtz!
Je vertelt er alleen niet bij wat je doel is voor de Raspmartijnadam1977 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:05:
Hi all,
Even een vraagje.
Grtz!
Neem aan Octoprint. Dit zou moeten werken en zou niet te veel plugin's installeren in het begin.
Rustig aan uitbreiden en testen dan merk je snel waar de grens ligt.
Ik vond OctoPrint niet zo heel goed draaien op mijn 2B. Soms begon hij een beetje te stotteren bij complexe stukjes gcode. Als je via SD print dan is dat geen enkel probleem.
Android developer & dürüm-liefhebber
Je moet niet per se een 3b+ gebruiken, een 3b+ is het minimale dat aanbevolen wordt. Een 4 is natuurlijk ook prima.martijnadam1977 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:05:
Het stotteren komt niet door de snelheid van een Pi lijkt me, meer teveel korte commando's wat de seriële poort niet aan kan. Een andere Pi gaat niet helpen dan. Een zero doet het ook prima hier
Top! Het is dus geen probleem.
Scheelt weer 50 euro voor de pi 3.
Vond wel veel op het net, maar wilde even de mening van de mensen hier.
Thanks iedereen!
Ga ik even knutselen. ;p
Scheelt weer 50 euro voor de pi 3.
Vond wel veel op het net, maar wilde even de mening van de mensen hier.
Thanks iedereen!
Ga ik even knutselen. ;p
Daar heb ik ook last van, hopelijk is dat met de SKR opgelost. Of zou een snellere baudrate ook kunnen werken?Mavamaarten schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:25:
Ik vond OctoPrint niet zo heel goed draaien op mijn 2B. Soms begon hij een beetje te stotteren bij complexe stukjes gcode. Als je via SD print dan is dat geen enkel probleem.
Een snellere baudrate had een positief effect maar nog niet perfect. Switchen naar Klipper werkte iets beter, naast enkele bijkomende voordelen. Heb wel gewoon een 3B+ gehaald en daarmee zijn de problemen volledig van de baan (en ondertussen is er nog de 4 natuurlijk).Daniel. schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:02:
[...]
Daar heb ik ook last van, hopelijk is dat met de SKR opgelost. Of zou een snellere baudrate ook kunnen werken?
Android developer & dürüm-liefhebber
Waarom printen er eigenlijk zoveel mensen met OctoPi? Ik gebruik OctoPi alleen voor het monitoren. Ik print verder alles vanaf de SD kaart. Zo weet ik zeker dat de print goed gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Troubled op 30-03-2020 13:56 ]
Inkoppertje, maar ik doe het graag:Troubled schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:54:
Waarom printen er eigenlijk zoveel mensen met OctoPi? Ik gebruik OctoPi alleen voor het monitoren. Ik print verder alles vanaf de SD kaart. Zo weet ik zeker dat de print goed gaat.
Omdat bij mij het printen met OctoPi altijd goed gaat en ik niet naar mijn printer hoef te lopen en een sd-kaartje hoef te verplaatsen.
Naast wat @Gizz zegt, bij OctoPrint kun je ook inzien op welke laag die bezig is, hoeveel lagen er nog geprint moeten worden, "tekening" van de huidige laag en wat die daar aan het doen is. Als je vanaf SD print zal dat niet inzichtelijk zijn.Troubled schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:54:
Daarnaast kun je met OctoPrint via plugins ook bv de printer laten in en uitschakelen (relay ertussen zetten), evt. een LED strip schakelen, you name it.
Tja, dat loopt bij mij dus niet gelijk om een of andere reden...RobertMe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:37:
[...]
Naast wat @Gizz zegt, bij OctoPrint kun je ook inzien op welke laag die bezig is, hoeveel lagen er nog geprint moeten worden, "tekening" van de huidige laag en wat die daar aan het doen is. Als je vanaf SD print zal dat niet inzichtelijk zijn.
Daarnaast kun je met OctoPrint via plugins ook bv de printer laten in en uitschakelen (relay ertussen zetten), evt. een LED strip schakelen, you name it.
mijn octoprint loopt ongeveer een layer of 6 voor op de praktijk. geen idee waarom en eerst klopte het wel:(
Maar dit kan dus ook als je vanaf je sd kaart print.RobertMe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:37:
[...]
Ik heb toch liever de zekerheid dat de printer goed print dan dat ik kan zien welke laag hij bezig is.
Is dit underextrusion? En wat zou die onderbreking boven de Y kunnen veroorzaken? Z as wobble?

Iemand hier die ook de BTT TFT35 E3 gebruikt?
Het scherm werkt op zich goed, alleen sommige functies werken niet, zoals b.v. het wijzigen van de kleur van de LED achter de knop.:strip_exif()/f/image/7d02F0SUeJtNrtId4NoJqBlh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de laatste drie versies van de firmware getest, BIGTREE_TFT35_V3.0.24.1, BIGTREE_TFT35_V3.0.25.1 en BIGTREE_TFT35_V3.0.25.3. Helaas allemaal met hetzelfde resultaat.
Het scherm werkt op zich goed, alleen sommige functies werken niet, zoals b.v. het wijzigen van de kleur van de LED achter de knop.
:strip_exif()/f/image/7d02F0SUeJtNrtId4NoJqBlh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de laatste drie versies van de firmware getest, BIGTREE_TFT35_V3.0.24.1, BIGTREE_TFT35_V3.0.25.1 en BIGTREE_TFT35_V3.0.25.3. Helaas allemaal met hetzelfde resultaat.
Aan de ronding aan de onderkant van de print te zien laat je print (deels) los van het bed tijdens het printen.haakjesluiten schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:51:
Is dit underextrusion? En wat zou die onderbreking boven de Y kunnen veroorzaken? Z as wobble?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk dat je dat probleem eerst even op moet lossen.
Dat is helaas het enorm scheve printbed. Komt hopelijk binnenkort een nieuw printbed binnenkmichael schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:19:
[...]
Aan de ronding aan de onderkant van de print te zien laat je print (deels) los van het bed tijdens het printen.
Ik zou lekker op een spiegel gaan printen. Beetje haarlak (of 3DLAC) en al je zorgen zijn verdwenen. Ik heb zelf een pak met 4 vierkante spiegels bij de IKEA gehaald en die op maat gesneden.haakjesluiten schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:19:
[...]
Dat is helaas het enorm scheve printbed. Komt hopelijk binnenkort een nieuw printbed binnen
Ik heb een PEI staalplaat besteld. Ben er ook achter waar mijn problemen vandaan kwamen na eindeloos Marlin settings te hebben bekeken, e steps en flow opnieuw gecalibreerd. Filament was gewoon compleet ruk. Dit was nog van rollen die ik ooit bij hobbyking had besteld, zaten paar esun rollen bij die zijn prima en deze van hun eigen huismerk en die is echt compleet waardeloos. top punt is dat die rol ook nog eens compleet ruk is opgerold en steeds in de knoop zit net maar weg gedonderd om verdere irritatie te voorkomen.
@MikeOO Is het een idee om dit topic te hernoemen naar een algemeen Creality of Ender topic? We hebben het hier ook vaak over de Ender 5 en veel van de onderdelen, problemen én oplossingen zijn toch hetzelfde. Maar niet voor iedereen is dat even duidelijk, als ik zie dat dit soort topics gestart worden: Creality Ender 5 ervaringen - tips & tricks
@haakjesluiten Waarschijnlijk zet je bij het levelen van je bed je nozzle te dicht op je bed. Mocht je gebruik maken van automatisch bedleveling, dan staat je Z-offset te negatief ingesteld.
Een andere verklaring kan zijn dat je bed veel te heet is, maar dat kan ik me bij een Ender 3 bijna niet voorstellen. De meeste van ons houden het op maximaal 60 graden, omdat je anders je magnetische matje om zeep helpt.
Elephant's foot wordt, voor zover ik weet, niet door slecht filament veroorzaakt. Je andere problemen wellicht wel.
Lees even de info bij de link naar elephant's foot
Dat niet alleen, de onderste lagen zijn ook breder dan de rest. Oftewel: elephant's foot.kmichael schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:19:
[...]
Aan de ronding aan de onderkant van de print te zien laat je print (deels) los van het bed tijdens het printen.
@haakjesluiten Waarschijnlijk zet je bij het levelen van je bed je nozzle te dicht op je bed. Mocht je gebruik maken van automatisch bedleveling, dan staat je Z-offset te negatief ingesteld.
Een andere verklaring kan zijn dat je bed veel te heet is, maar dat kan ik me bij een Ender 3 bijna niet voorstellen. De meeste van ons houden het op maximaal 60 graden, omdat je anders je magnetische matje om zeep helpt.
Elephant's foot wordt, voor zover ik weet, niet door slecht filament veroorzaakt. Je andere problemen wellicht wel.
Lees even de info bij de link naar elephant's foot
[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 01-04-2020 03:43 ]
Heb ik niet hoeven doen hoor, misschien zijn ze weer geüpdate. Heb m net een maand in huis.DRuw schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:41:
[...]
Nee hoor, Je moet de logic inverteren bij de trianglelabs
Lijkt mij prima maar geen idee hoe je dat kunt aanpassen.Gizz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 03:33:
@MikeOO Is het een idee om dit topic te hernoemen naar een algemeen Creality of Ender topic? We hebben het hier ook vaak over de Ender 5 en veel van de onderdelen, problemen én oplossingen zijn toch hetzelfde. Maar niet voor iedereen is dat even duidelijk, als ik zie dat dit soort topics gestart worden: Creality Ender 5 ervaringen - tips & tricks
Ben niet de Topic starter dus mogelijk dat het daarmee te maken heeft.
@MikeOO Als je een topicreport aanmaakt met het verzoek kan een mod dat oppakken
Sinds even heb ik een probleem met mijn Ender 3. Tijdens het printen wordt de kabel van het bed naar de voeding enorm heet (die met de gele connectoren). Als ik hem dan aanraak maak ik blijkbaar kortsluiting want dan reboot de printer zichzelf direct. Daarnaast vertrouw ik de temperatuur ook niet helemaal. Met heet bedoel ik dat ik hem niet langer dan een seconde vast kan houden omdat ik mezelf anders verbrand.
Ik las ergens dat dit een meer voorkomend probleem is, maar wat ik er zelf aan doen? Er staat mij bij dat ik moest checken welk type connectoren ik had (gesoldeerd of gekrompen) of klopt dit niet?
Ik las ergens dat dit een meer voorkomend probleem is, maar wat ik er zelf aan doen? Er staat mij bij dat ik moest checken welk type connectoren ik had (gesoldeerd of gekrompen) of klopt dit niet?
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
De XT60 connector van de eerste enders had idd een gesoldeerde connector (welke van matige kwaliteit was).
Deze kan je best eens losmaken en controleren.
Deze kan je best eens losmaken en controleren.
'@Khaine
Ik heb deze er tussen uit gehaald en de draden aan elkaar gesoldeerd zonder stekker.
Het enige nadeel is dat je de voedingskabel alleen los kunt halen door de voeding van de printer te halen, minuutje werk.
Ik heb deze er tussen uit gehaald en de draden aan elkaar gesoldeerd zonder stekker.
Het enige nadeel is dat je de voedingskabel alleen los kunt halen door de voeding van de printer te halen, minuutje werk.
Zonder iets te doen is het al opgepakt door de Tweaker Fee zie ikGizz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:50:
@MikeOO Als je een topicreport aanmaakt met het verzoek kan een mod dat oppakken
[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 02-04-2020 07:28 ]
Ender 5
Ik heb nu 4 maanden een Ender 5 en zeer tevreden. Ook on-line best veel info te vinden en nu ook in het algemene Creality topic.
3 Maanden de default Ender firmware gebruikt. Standaard Ender 5 hardware, geen BLTouch.
Zelf was ik redelijk zenuwachtig dat vooral het leveling heel moeilijk zou zijn. Maar dat stelde dus echt niets voor en valt ook op dat het voldoende is om het 1x per 2 maanden te herhalen.
3 weken geleden kreeg ik het probleem dat de printer na een paar uur random stopte met printen zonder duidelijke reden. Contact gehad met Creality, binnen 1 dag een reply, beste om de firmware opnieuw te flashen. Beetje zitten zoeken, want viel mij wel wat tegen omdat te doen volgens de Creality procedure. Toen besloten om over te stappen naar Marlin firmware.
Maar aangezien de Ender 5 geen bootloader heeft moest ik die wel zelf installeren. Dat is dan wel weer een stukje werk voor de echte tweaker
. Arduino klusje en ook nog wat in de code duiken.
Na uurtje klussen bleek de printer op 50% hoogte te printen
. Dus spoedcursus g-code en Marlin.
In "Configuration.h" aantal stappen per unit aanpassen:
Oude setting - DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 400, 93 }
Nieuwe setting - DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 800, 93 }
En groot voordeel, omdat de Ender 5 nu een bootloader heeft, ff opnieuw uploaden. Printen en Fixed. Nu bijna 2 weken, geen problemen meet met random stops. En beetje experimenteren met g-code opties. Door de Covid-19 crisis staat de printer nu 2 weken de hele dag te draaien en erg tevreden met de Marlin firmware.
Gisteren hevige uitdaging, ineens veel te weinig plastic doorvoer... Nozzle proberen schoon te maken, lukte niet echt. Kreeg de naald ere niet in. Dus de nozzle maar vervangen. Gelukkig probleem opgelost.
Wel duidelijk geworden dat voor een eigen 3d printer toch wel enige knutsel/tweak ervaring wel handig is.
En nu een beetje opzoek naar andere leuke tweaks.
Ik heb nu 4 maanden een Ender 5 en zeer tevreden. Ook on-line best veel info te vinden en nu ook in het algemene Creality topic.
3 Maanden de default Ender firmware gebruikt. Standaard Ender 5 hardware, geen BLTouch.
Zelf was ik redelijk zenuwachtig dat vooral het leveling heel moeilijk zou zijn. Maar dat stelde dus echt niets voor en valt ook op dat het voldoende is om het 1x per 2 maanden te herhalen.
3 weken geleden kreeg ik het probleem dat de printer na een paar uur random stopte met printen zonder duidelijke reden. Contact gehad met Creality, binnen 1 dag een reply, beste om de firmware opnieuw te flashen. Beetje zitten zoeken, want viel mij wel wat tegen omdat te doen volgens de Creality procedure. Toen besloten om over te stappen naar Marlin firmware.
Maar aangezien de Ender 5 geen bootloader heeft moest ik die wel zelf installeren. Dat is dan wel weer een stukje werk voor de echte tweaker
Na uurtje klussen bleek de printer op 50% hoogte te printen

In "Configuration.h" aantal stappen per unit aanpassen:
Oude setting - DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 400, 93 }
Nieuwe setting - DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 800, 93 }
En groot voordeel, omdat de Ender 5 nu een bootloader heeft, ff opnieuw uploaden. Printen en Fixed. Nu bijna 2 weken, geen problemen meet met random stops. En beetje experimenteren met g-code opties. Door de Covid-19 crisis staat de printer nu 2 weken de hele dag te draaien en erg tevreden met de Marlin firmware.
Gisteren hevige uitdaging, ineens veel te weinig plastic doorvoer... Nozzle proberen schoon te maken, lukte niet echt. Kreeg de naald ere niet in. Dus de nozzle maar vervangen. Gelukkig probleem opgelost.
Wel duidelijk geworden dat voor een eigen 3d printer toch wel enige knutsel/tweak ervaring wel handig is.
En nu een beetje opzoek naar andere leuke tweaks.
Ik heb de gok gewaagd en de voedseldroger gekocht.
Het was even spannend of er een rol filament in zou passen, de fruitcube zelf is 26 cm breed, een rol filament ongev 20 cm. Helaas stonden er online geen inhoud afmetingen van de fruitcube en heb ik hem dus op de gok gekocht.
De gok is gelukkig goed afgelopen, ik kan er maximaal 8 rollen 1kg filament in kwijt. Het heeft mijn voorkeur om er 6 rollen in te stoppen, dan heb je boven in nog een beetje de ruimte voor wat lucht circulatie en om een flink aantal droge pit zakjes of silica gel zakjes te drogen.
Ik ben al bezig met een nodemcu boardje met 4 x een dht22 om op 4 plekken in de fruitcube de temp en luchtvochtigheid te monitoren, lijkt me interresant om te zien.
Ik heb nog niet geprint, met de rollen na het drogen dus het resultaat kan ik nog niet laten zien.
Wel ben ik er zelf ook inmiddels achter dat rollen die te lang aan de printer hangen er echt op achteruit gaan, dus ik ben zelf heel benieuwd of een rol na flink wat uurtjes in de droger weer print als een verse rol net uit de vacuum verpakking.
Wat betreft het materiaal, het is wel heel erg plastic fantastic en er zijn ook hele mooie rvs modellen.
Ik zat er over te twijfelen, maar de verhouding tot de aankoop prijs van een ender 5 loopt dan wel erg raar.
Of dit model het lang uithoud, we zullen zien.
De amazon link : https://www.amazon.de/-/n...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
:strip_exif()/f/image/VGzZSyxKHB5e4andbxUJVkgE.jpg?f=fotoalbum_large)

Het was even spannend of er een rol filament in zou passen, de fruitcube zelf is 26 cm breed, een rol filament ongev 20 cm. Helaas stonden er online geen inhoud afmetingen van de fruitcube en heb ik hem dus op de gok gekocht.
De gok is gelukkig goed afgelopen, ik kan er maximaal 8 rollen 1kg filament in kwijt. Het heeft mijn voorkeur om er 6 rollen in te stoppen, dan heb je boven in nog een beetje de ruimte voor wat lucht circulatie en om een flink aantal droge pit zakjes of silica gel zakjes te drogen.
Ik ben al bezig met een nodemcu boardje met 4 x een dht22 om op 4 plekken in de fruitcube de temp en luchtvochtigheid te monitoren, lijkt me interresant om te zien.
Ik heb nog niet geprint, met de rollen na het drogen dus het resultaat kan ik nog niet laten zien.
Wel ben ik er zelf ook inmiddels achter dat rollen die te lang aan de printer hangen er echt op achteruit gaan, dus ik ben zelf heel benieuwd of een rol na flink wat uurtjes in de droger weer print als een verse rol net uit de vacuum verpakking.
Wat betreft het materiaal, het is wel heel erg plastic fantastic en er zijn ook hele mooie rvs modellen.
Ik zat er over te twijfelen, maar de verhouding tot de aankoop prijs van een ender 5 loopt dan wel erg raar.
Of dit model het lang uithoud, we zullen zien.
De amazon link : https://www.amazon.de/-/n...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
:strip_exif()/f/image/VGzZSyxKHB5e4andbxUJVkgE.jpg?f=fotoalbum_large)

Hum, dat is mogelijk wel een handig idee. Daar heb ik wel ruimte voor. Op mijn werkkamer is het meestal rond de 40% humidity. Hoe merk je dat je plastic niet goed droog is?Chrisje1983 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:28:
Op zich print de Ender 5 nu weer goed met een nieuwe nozzle. Mogelijk moet ik nog wat aan de excursion snelheid doen. En keer echt heel goed meten. Maar lijkt wel goed te zitten.
Cross postings worden in het algemeen niet gewaardeerd..snap zelf niet wat dit met een creality te maken heeft.Chrisje1983 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:28:
Of dit model het lang uithoud, we
....

Excuses daarvoor, ik volg zelf beide topics maar ik dacht dat misschien niet iedereen dat doet.vincent_1971 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:32:
[...]
Cross postings worden in het algemeen niet gewaardeerd..snap zelf niet wat dit met een creality te maken heeft.
Als ik ergens enthousiast over ben dan deel ik dat graag en hoop dat andere mensen er wat aan hebben.
Ik begrijp dat je een mod bent, verwijder het maar hoor, geen probleem!
Toevallig gisteren mijn TPU in de oven gedaan 70 graden voor 30 minuten na het zien van YouTube: 3D Printing In TPU - Tips and Tricks.Chrisje1983 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:28:
Omdat ik doppen voor tuinstoelen aan het printen en zag toch wel lucht/vocht belletjes.
Maakt niet echt uit hoe het resultaat is maar leuk om even te proberen
Na 30 minuten de volgende geprint en je zag duidelijk een verbetering in kwaliteit met dezelfde gcode bestand.
Helaas geen foto van gemaakt maar het loont dus zeker.
Leuke oven voor de prijs maar ja weer een hoop ruimte kwijt dus doe het wel met de gewone oven
Gisteren was ik er klaar mee, ik was constant mijn bed aan het levelen en nog kon ik niet printen zonder raft.
Ik heb bij 123-3d een Creality tempered glass bed besteld, vanmorgen is deze binnen gekomen. Na nog een grondige bed level en wat temperatuur wijzigingen (bed normaal op 50 C en nu op 60 C) print het zonder bed adhesion (afkloppen) in 1 keer goed.
Dus mijn ender 3 pro kan er weer vrolijk op los printen. Alleen Creality heeft nog geen idee waar mijn 1.1.5 moederbordje is.
@Chrisje1983 : Hee dat is een idee, die gaat op de verlanglijst!
Ik heb bij 123-3d een Creality tempered glass bed besteld, vanmorgen is deze binnen gekomen. Na nog een grondige bed level en wat temperatuur wijzigingen (bed normaal op 50 C en nu op 60 C) print het zonder bed adhesion (afkloppen) in 1 keer goed.
Dus mijn ender 3 pro kan er weer vrolijk op los printen. Alleen Creality heeft nog geen idee waar mijn 1.1.5 moederbordje is.
@Chrisje1983 : Hee dat is een idee, die gaat op de verlanglijst!
[ Voor 6% gewijzigd door pc_doctor1982 op 02-04-2020 14:45 ]
Hoe gaan je prints nu inmiddels dit lijkt ook wel deels op ringing. Vibraties in je assen. Of zit je hotend los op de carriage en kan je die behoorlijk makkelijk wiebelen. Anders die eens wat strakker zetten.haakjesluiten schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de belts wat strakker gezet maar dat maakte weinig verschil ander filament geprobeerd dat hielp wel veel
Thnx voor de tip. Dat ga ik maar eens doen. Ik had al het vermoeden dat dit de juiste oplossing zou zijn. Deassemblage komt komende tijd toch niet voor dus ik gok dat dit voor mij ook prima gaat zijn.kmichael schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:18:
'@Khaine
Hoe heb jij ze afgewerkt? Gewoon met een krimpkous erover, of heb je een vorm van een casing gemaakt?
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Ik gebruik een Ender 3 naar volle tevredenheid, met zwart en zilver printen gaat perfect.
Nu heb ik echter een rol oranje en rood voor een projectje, alleen die lijken na een halve cm hoogte niet meer te willen hechten op de vorige laag. Ik heb dit met alle twee de rollen.
Zelfde merk PLA, zelfde settings als zwart en zilver.
Ik print met een 0.4mm nozzle, settings in Cura op 205 graden, 60 graden bed, 40 of 60 m/s, dikte lagen/wanden als standaard. Ik snap niet zo goed dat zwart wel gaat en rood en oranje zoveel problemen geven.
Iemand een idee?
Ben nu een testrun op 210 graden aan het draaien op 40m/s, als deze ook niet pakt snap ik er niets meer van.
EDIT:
Ook deze run is niet goed gegaan, na een halve cm ongeveer komt er geen filament meer uit de nozzle, nozzle lijkt verstopt, maar met een pre-heat en handmatig doorvoeren komt er wel goed uit. Zodra ik een nieuwe print start komt er ook weer normaal filament door.
Heb nu de spoel weer bovenop gemonteerd om te zien of zwaartekracht mee wil werken.
Nu heb ik echter een rol oranje en rood voor een projectje, alleen die lijken na een halve cm hoogte niet meer te willen hechten op de vorige laag. Ik heb dit met alle twee de rollen.
Zelfde merk PLA, zelfde settings als zwart en zilver.
Ik print met een 0.4mm nozzle, settings in Cura op 205 graden, 60 graden bed, 40 of 60 m/s, dikte lagen/wanden als standaard. Ik snap niet zo goed dat zwart wel gaat en rood en oranje zoveel problemen geven.
Iemand een idee?
Ben nu een testrun op 210 graden aan het draaien op 40m/s, als deze ook niet pakt snap ik er niets meer van.
EDIT:
Ook deze run is niet goed gegaan, na een halve cm ongeveer komt er geen filament meer uit de nozzle, nozzle lijkt verstopt, maar met een pre-heat en handmatig doorvoeren komt er wel goed uit. Zodra ik een nieuwe print start komt er ook weer normaal filament door.
Heb nu de spoel weer bovenop gemonteerd om te zien of zwaartekracht mee wil werken.
[ Voor 21% gewijzigd door RZor op 04-04-2020 09:52 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
Denk toch een nozzle probleem, verstopt, heb zelf nozzle op mijn E5 vorige week vervangen. Zeer slechte doorvoer, under extrusion en dan plakt de boel meestal niet meer goed, immers je mist plastic laagjes. Schoonmaken lukte zelfs niet, kreeg de naald er met geen mogelijkheid in.
Voor die paar euro voor een nieuwe nozzle zou ik mij ook niet te druk maken met schoonmaken etc. Heb zelf 2 setjes via Ali creality global shop besteld. 4 euro voor 5 stuks dacht ik.
Bij het vervangen wel ff goed schoonmaken en goed aandraaien. Had in eerste instantie dat niet gedaan, zat de boel plastic te lekken langs de schroefdraad. Maar de boel ff verhit, extra vastdraaien en gaat nu weer als een speer.
Hoop dat het helpt.
Voor die paar euro voor een nieuwe nozzle zou ik mij ook niet te druk maken met schoonmaken etc. Heb zelf 2 setjes via Ali creality global shop besteld. 4 euro voor 5 stuks dacht ik.
Bij het vervangen wel ff goed schoonmaken en goed aandraaien. Had in eerste instantie dat niet gedaan, zat de boel plastic te lekken langs de schroefdraad. Maar de boel ff verhit, extra vastdraaien en gaat nu weer als een speer.
Hoop dat het helpt.
Standaard checks:RZor schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:52:
EDIT:
Ook deze run is niet goed gegaan, na een halve cm ongeveer komt er geen filament meer uit de nozzle, nozzle lijkt verstopt, maar met een pre-heat en handmatig doorvoeren komt er wel goed uit.
- Zit je te dicht op je bed?
- Ben je van materiaal met een hoge printtemperatuur (PETG) naar PLA overgestapt zonder de nozzle flink door te 'spuiten' op een hoge temperatuur waardoor er misschien nog PETG in je nozzle / hot-end zit?
- Slipt je extruder?
- Zit de bowden tube goed vast aan je extruder, zonder speling?
- Sluit je bowden tube nog wel perfect aan op de rest in je hot-end (hier gaat het vaak mis)?
- Hoe gaat het met een andere nozzle? Bij voorkeur eentje met een grotere diameter.
- Al een coldpull / atomic pull geprobeerd of andere methodes om je nozzle te ontstoppen? Zie bijvoorbeeld:
Thnx voor jullie input, probleem gevonden.
Ik had een zij-mount ivm ruimte, met volle rollen gaat dat dus niet goed. Zwaartekracht trekt harder dan de invoer aankan, gevolg is dus te weinig plastic.
Top-mount er weer opgezet en tweede succesvolle print is in de maak!
Ik had een zij-mount ivm ruimte, met volle rollen gaat dat dus niet goed. Zwaartekracht trekt harder dan de invoer aankan, gevolg is dus te weinig plastic.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Bij het printen van de 'Bells' van dit project https://www.thingiverse.com/thing:3267115/ merk ik een soort van layer shift op. Wel een merkwaardige, wat mij betreft.
De print bestaat uit twee bells opgenomen in één STL. De rechter is prima gelukt, de linker niet.
- Support van de linker is vanaf laag 1 al te veel naar rechts geschoven
- De eerste lagen van de daadwerkelijk print van de linker gaan goed, vanaf pakweg 60% zijn ook die lagen naar rechts opgeschoven.
Gesliced met Cura 4.3.0. Layer height 0.12 en infill 20%.
Eindresultaat:

De support is vanaf laag 1 bij de linker al naar rechts verschoven, deze hoort uiteraard in het midden te zitten. Dit is bij de rechter 'bell' ook het geval.

Preview in Cura laat (uiteraard) zien dat ook de support van de linker gewoon in 't midden zit.

Als ik overigens kritisch naar de rechter kijk, zie ik daar op pakweg 80% ook een minimaal layer shift naar rechts, dat valt me bij de linker op die hoogte niet op.
Wat zou een verklaring van deze gedeeltelijke layer shifts kunnen zijn? Bug in slicen?
De print bestaat uit twee bells opgenomen in één STL. De rechter is prima gelukt, de linker niet.
- Support van de linker is vanaf laag 1 al te veel naar rechts geschoven
- De eerste lagen van de daadwerkelijk print van de linker gaan goed, vanaf pakweg 60% zijn ook die lagen naar rechts opgeschoven.
Eindresultaat:

De support is vanaf laag 1 bij de linker al naar rechts verschoven, deze hoort uiteraard in het midden te zitten. Dit is bij de rechter 'bell' ook het geval.

Preview in Cura laat (uiteraard) zien dat ook de support van de linker gewoon in 't midden zit.

Als ik overigens kritisch naar de rechter kijk, zie ik daar op pakweg 80% ook een minimaal layer shift naar rechts, dat valt me bij de linker op die hoogte niet op.
Wat zou een verklaring van deze gedeeltelijke layer shifts kunnen zijn? Bug in slicen?
Hoe ziet het eruit met een actuele versie van Cura? In 4.5 zijn natuurlijk weer de nodige bugs geplet die in 4.3 zatenJBS schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:06:
(..)
Was ik ook al een keer achter... En gelagerd support kan het oplossen.RZor schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:26:
Thnx voor jullie input, probleem gevonden.
Ik heb er net een direct drive kit op gezet die ik nog niet afstellen en dan moet je weer een boven input hebben..
Opnieuw gesliced met Cura 4.5: Vergelijkbaar probleem: Wederom de linker bell, maar nu de shift naar links, en de support zit wel netjes in het midden.Gizz schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:22:
[...]
Hoe ziet het eruit met een actuele versie van Cura? In 4.5 zijn natuurlijk weer de nodige bugs geplet die in 4.3 zaten
Denk niet dat het een Cura probleem is, lijkt er eerder op dat tijdens het printen de boel schuift? Iets met je print assen? Een blinde gok.
En wat als je ze 1 voor 1 print precies in midden van je printer? Ff met meshmaker de stl-splitsen?
Voordeel is dat de printer dan niet steeds heen en weer hoeft te springen tussen de 2 bellen?
Cure 4.5 geeft mij dit;
En wat als je ze 1 voor 1 print precies in midden van je printer? Ff met meshmaker de stl-splitsen?
Voordeel is dat de printer dan niet steeds heen en weer hoeft te springen tussen de 2 bellen?
Cure 4.5 geeft mij dit;
/f/image/MhPvB2hRBmownVtte5G0w1Az.png?f=fotoalbum_large)
Meer mensen die slechte ervaring hebben met de Ender power failure optie in de firmware? (Ender 5 in dit geval)
Althans, dat die optie nogal mircoSD kaartjes zitten "op te eten". En dan vooral dat de printer random stopt met de melding power failure gehad. Maar dat is zeker niet het geval. Naar mijn idee gaat er dan iets fout met het wegschrijven naar de SD-kaart worden de boel een reset krijgt. Ik begreep dat de print constant de laatste locatie wegschrijft op de SD-kaart kan mijn niet voorstellen dat SD-kaartjes daar op termijn blij van worden?
Ben overgestapt op Marlin firmware en heb geen enkele probleem meer. Geen power failure optie, maar ik heb ook nog geen power failures gehad.
Zit ook te kijken naar Pi + Octoprint. Maar zie helemaal de toegevoegde waarde van een extra Pi, enige is dat je nog iets met een camera ofzo kunt doen en wat handiger commando's naar de printer kunt sturen. Maar voor "gewoon" printen lijkt het gewoon een extra component die niets extra's geeft. Of mis ik iets?
Ga wel een mircoSD -> SD kaart kabel kopen voor de Ender. Lijkt mij wel handig en minder belastend voor het moederboard. En gewone SD-kaart is wat meer handelbaar.
Althans, dat die optie nogal mircoSD kaartjes zitten "op te eten". En dan vooral dat de printer random stopt met de melding power failure gehad. Maar dat is zeker niet het geval. Naar mijn idee gaat er dan iets fout met het wegschrijven naar de SD-kaart worden de boel een reset krijgt. Ik begreep dat de print constant de laatste locatie wegschrijft op de SD-kaart kan mijn niet voorstellen dat SD-kaartjes daar op termijn blij van worden?
Ben overgestapt op Marlin firmware en heb geen enkele probleem meer. Geen power failure optie, maar ik heb ook nog geen power failures gehad.
Zit ook te kijken naar Pi + Octoprint. Maar zie helemaal de toegevoegde waarde van een extra Pi, enige is dat je nog iets met een camera ofzo kunt doen en wat handiger commando's naar de printer kunt sturen. Maar voor "gewoon" printen lijkt het gewoon een extra component die niets extra's geeft. Of mis ik iets?
Ga wel een mircoSD -> SD kaart kabel kopen voor de Ender. Lijkt mij wel handig en minder belastend voor het moederboard. En gewone SD-kaart is wat meer handelbaar.
@smitae
Sorry geen ervaring met de power fail optie, maar wou even reageren op de pi + octoprint.
Ikzelf heb dit gedaan zodra ik mijn printer had, en dit is voor mij een enorme verbetering qua gebruiksgemak.
In mijn situatie staat de zolder op zolder en ben ik vaak beneden bezig op mijn laptop, ik hoef dus niet telkens met sd kaartjes te lopen naar boven (weet het, ik ben lui
) Ook heb ik een pi cam die + spaghetti detective plugin, de de print controleren (en wat andere plugins) en ik zelf dingen in de gaten kan houden.
Je hebt dus ook geen last van sd kaartjes die kapot gaan (je kan direct naar de pi uploaden) en je hebt de optie om klipper te draaien (een upgrade die ik in de toekomst wil proberen)
Sorry geen ervaring met de power fail optie, maar wou even reageren op de pi + octoprint.
Ikzelf heb dit gedaan zodra ik mijn printer had, en dit is voor mij een enorme verbetering qua gebruiksgemak.
In mijn situatie staat de zolder op zolder en ben ik vaak beneden bezig op mijn laptop, ik hoef dus niet telkens met sd kaartjes te lopen naar boven (weet het, ik ben lui
Je hebt dus ook geen last van sd kaartjes die kapot gaan (je kan direct naar de pi uploaden) en je hebt de optie om klipper te draaien (een upgrade die ik in de toekomst wil proberen)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849
@smitae Alleen al het niet hoeven wisselen van SD-kaartjes is zoals je zegt al fijn. Zeker als je, zoals ik, bijna dagelijks 2 printjes naar je printer stuurt. Dat scheelt dan 28x per week je SD-kaart verwijderen (uit je printer dan wel computer). Nu print ik al maanden via Octoprint, dus dat heeft me dan honderden keren het domme gewissel van de SD-kaart bespaard.
Ook dat ik niet meer elke keer de trap op moet om even te checken hoe het met een print gaat door de camera en andere info in Octoprint is heerlijk.
Daarnaast zijn er bijna 200 plugins, naar de uitgebreide functionaliteit die Octoprint ' out of the box' zelf al heeft. Zomaar wat dingen:
En zoals je op die pagina kunt lezen vreet die optie inderdaad SD-kaartjes als het zo geïmplementeerd is dat de state steeds naar het SD-kaartje wordt geschreven.
Ook dat ik niet meer elke keer de trap op moet om even te checken hoe het met een print gaat door de camera en andere info in Octoprint is heerlijk.
Daarnaast zijn er bijna 200 plugins, naar de uitgebreide functionaliteit die Octoprint ' out of the box' zelf al heeft. Zomaar wat dingen:
- Ik krijg netjes een berichtje op mijn telefoon als een print klaar is of als er iets mis is.
- De grafische weergave van de bedleveling maakt troubleshooten makkelijker.
- Met een druk op de knop kan ik filament loaden en unloaden, zonder dat ik door het menu van de Ender hoef te grasduinen.
- Mogelijkheid tot statistieken en bijhouden van het verbruikte filament per rol (gebruik ik zelf niet, maar toch).
- Direct sturen van Marlin-commando's zonder je computer aan je printer te moeten hangen
De firmware van elke Ender is Marlin, alleen zijn daar in alle opties door Creality (min of meer) ideaal ingesteld voor de betreffende printer. Begin je met een schone lei en configureer je zelf de Marlin firmware, dan is er niets dat jou ervan weerhoudt om zelf de Power-loss Recovery aan te zetten. Of andersom: je had de functie in je Ender-firmware uit kunnen zetten.smitae schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:11:
En zoals je op die pagina kunt lezen vreet die optie inderdaad SD-kaartjes als het zo geïmplementeerd is dat de state steeds naar het SD-kaartje wordt geschreven.
[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 05-04-2020 10:41 ]
@anor/@Gizz
Ok, ja, workflow is idd met SD-kaart wel wat meer werk. Ik ben wel om denk ik :-) Dan toch maar eens een nieuwe poging doen. Had al een poging gedaan met de Octo-Pi image, maar kreeg ruzie om het ding op fixed IP te zetten. Werkte voor geen meter. Nog geen tijd gehad om de boel op een standard raspberian te installeren, vanmiddag maar eens kijken. Beetje Ender off-topic.
@Gizz Yup, snap dat het allemaal Marlin is. Best wel beetje huiverig om uit te zoeken welke opties ik wel/niet goed op de Ender 5 zou kunnen gebruiken. Begreep dat als je teveel los gaat, je mogelijk tegen geheugenruimte aanloopt van je moederboard. Dat laat de EDI dan wel zien tijdens builden. Wilde in elk geval bed-leveling gaan toevoegen met een BL-touch op de Ender-5. Maar ja, elke dag knustelen is een dag niet printen. En ik heb nogal een lijstje staan van bekenden die wat willen hebben.
Ok, ja, workflow is idd met SD-kaart wel wat meer werk. Ik ben wel om denk ik :-) Dan toch maar eens een nieuwe poging doen. Had al een poging gedaan met de Octo-Pi image, maar kreeg ruzie om het ding op fixed IP te zetten. Werkte voor geen meter. Nog geen tijd gehad om de boel op een standard raspberian te installeren, vanmiddag maar eens kijken. Beetje Ender off-topic.
@Gizz Yup, snap dat het allemaal Marlin is. Best wel beetje huiverig om uit te zoeken welke opties ik wel/niet goed op de Ender 5 zou kunnen gebruiken. Begreep dat als je teveel los gaat, je mogelijk tegen geheugenruimte aanloopt van je moederboard. Dat laat de EDI dan wel zien tijdens builden. Wilde in elk geval bed-leveling gaan toevoegen met een BL-touch op de Ender-5. Maar ja, elke dag knustelen is een dag niet printen. En ik heb nogal een lijstje staan van bekenden die wat willen hebben.
Ik draai ook prima op een pi alleen wordt het ding een beetje heet als ik niet print... Zo ongeveer tussen de 55 en de 70 graden dus...
Ik heb die achter enclosure maar moet m'n kabels nog netjes maken. Daarnaast draaien mijn 2 fans alleen als de skr aan staat (relais geschakeld met pi) en dan klapt hij naar iets van 30 graden.
De enclosure houd dus de warmte vast dus, na de kabel management ga ik een 5v fan op de pi zetten op de bovenkant..
Verder echt super handig die pi om eerder genoemde redenen:)
Ik heb die achter enclosure maar moet m'n kabels nog netjes maken. Daarnaast draaien mijn 2 fans alleen als de skr aan staat (relais geschakeld met pi) en dan klapt hij naar iets van 30 graden.
De enclosure houd dus de warmte vast dus, na de kabel management ga ik een 5v fan op de pi zetten op de bovenkant..
Verder echt super handig die pi om eerder genoemde redenen:)
Vandaag wat zitten te testen met octoprint en de Ender 5. Probleem met de power naar de Pi 3 B+. Toch een 2.5A voeding, maar die lijkt niet genoeg te zijn. Daardoor de Ender 5 gereset, print 2x gestopt. Maar octoprint werkt (als de Pi het goed doet) wel heel erg prettig.
Heb nog een 5V/6A voeding liggen, die gaan we dus gebruiken. Ook wel handig, want moet ook nog iets met LED verlichting op de Ender 5 bouwen. Extra ventilator lijkt ook wel goed, idd Pi kan best warm worden. En met 6A genoeg power over om nog wat extra’s aan te sluiten
Dus deze ombouw extra op de Ender 5 waar ook de Pi bij in kan; https://www.thingiverse.com/thing:4095160
Nu druk met Pi Camera mount aan het printen voor de Ender, kan ff de link niet terug vinden.
Nog opzoek naar een goede manier om de USB en camera kabels goed weg te werken op de Ender 5.
Camera werkt in elk geval wel, beetje donker, maar begin is er
Heb nog een 5V/6A voeding liggen, die gaan we dus gebruiken. Ook wel handig, want moet ook nog iets met LED verlichting op de Ender 5 bouwen. Extra ventilator lijkt ook wel goed, idd Pi kan best warm worden. En met 6A genoeg power over om nog wat extra’s aan te sluiten
Dus deze ombouw extra op de Ender 5 waar ook de Pi bij in kan; https://www.thingiverse.com/thing:4095160
Nu druk met Pi Camera mount aan het printen voor de Ender, kan ff de link niet terug vinden.
Nog opzoek naar een goede manier om de USB en camera kabels goed weg te werken op de Ender 5.
Camera werkt in elk geval wel, beetje donker, maar begin is er
/f/image/Oa2IRuU6016XNlpbUQe4skYX.png?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
gegroet,
ik heb zelf redelijk laat dit topic gevonden.
Ik heb ondertussen een maand mijn ender 3 pro en ben er heel tevreden van.
De upgrades die ik heb gedaan:
-skr mini e3 V1.2 (wat ee nverschil)
-bl-touch
-glazen bed
- metal extruder
- capricorn PTFE tube
-printable "upgrades":
-filament guide
-LCD pcb cover
-damper feet
En wat heb ik al genoten van octoprint. MEt mijn oude smartphone kan ik nu kijken vanuit de zetel hoe het gaat. ook moet ik niet meer naar mijn printer lopen om een print te starten.
Toch al wel een paar prints gedaan. Eerst met PLA maar nu toch ook veel met PETG.
ik heb zelf redelijk laat dit topic gevonden.
Ik heb ondertussen een maand mijn ender 3 pro en ben er heel tevreden van.
De upgrades die ik heb gedaan:
-skr mini e3 V1.2 (wat ee nverschil)
-bl-touch
-glazen bed
- metal extruder
- capricorn PTFE tube
-printable "upgrades":
-filament guide
-LCD pcb cover
-damper feet
En wat heb ik al genoten van octoprint. MEt mijn oude smartphone kan ik nu kijken vanuit de zetel hoe het gaat. ook moet ik niet meer naar mijn printer lopen om een print te starten.
Toch al wel een paar prints gedaan. Eerst met PLA maar nu toch ook veel met PETG.
LED kan ook direct op de 24v voeding aangesloten worden. Scheelt weer het opzoeken van de grenzen van de 5v voedingsmitae schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:54:
Heb nog een 5V/6A voeding liggen, die gaan we dus gebruiken. Ook wel handig, want moet ook nog iets met LED verlichting op de Ender 5 bouwen.
Overigens kan een Pi ook vanuit de 24v voeding gevoed worden door er een step down converter tussen te plaatsen. Hoeft er weer een stekker minder n het stopcontact.
Ik las dat er wel eens wat problemen zijn met de voedingen van de creality printers, leek mij dan slimmer om de printervoeding niet te veel extra te belasten? Als dat echt geen probleem is dan zou ik toch liever aansluiten op de printer voeding. Precies wat je zegt, scheelt stekker en scheelt inbouwen extra voeding.Gizz schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:47:
[...]
LED kan ook direct op de 24v voeding aangesloten worden. Scheelt weer het opzoeken van de grenzen van de 5v voeding
Overigens kan een Pi ook vanuit de 24v voeding gevoed worden door er een step down converter tussen te plaatsen. Hoeft er weer een stekker minder n het stopcontact.
Is wel een uitdaging om een extra power supply ergens in te knutselen als het niet echt hoeft. Dus als het anders kan zou dat wel mooier zijn. Ik heb nog paar handige lees lampjes met LED’s liggen voor 5 Volt, die wilde ik gebruiken. En aangezien de Pi ook 5 V moet hebben leek dat ook wel handig. Heb nog wel wat converter/regulators liggen, maar die zijn jammer genoeg voor 7V ~ 12V naar 5V
Maar hoe los je dan op dat als je de printer uitzet de Pi wel netjes wordt afgesloten.Gizz schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:47:
[...]
Je zal dan met een script moeten gaan werken die eerst de Pi afsluiten en daarna pas de printer.
Zullen zeker al oplossing voor gemaakt zijn maar meld het maar even erbij
@smitae Klachten over de kwaliteit van de voeding zijn mij niet bekend. Daarnaast is een LED-stripje voor je printer waarschijnlijk een watt of 10. Dat is niet echt significant voor een voeding van een paar honderd watt.
@MikeOO In mijn geval wordt het geheel spanningsloos gemaakt met een wifi tussenstekker. Fysiek naar de printer lopen is teveel moeite
@MikeOO In mijn geval wordt het geheel spanningsloos gemaakt met een wifi tussenstekker. Fysiek naar de printer lopen is teveel moeite
HerkenbaarGizz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:50:
Met bv Tasmota moet het wel mogelijk zijn. Plugin installeren voor Tasmota en kun je denk ik met CMD Off en CMD On command wel iets doen.
Zijn meer van dat soort plugin's is maar net welke je gebruikt.
Zelf gooi ik de printer wel uit met een Wifi plug maar Octo heeft nog zijn eigen voeding en blijft 24/7 draaien.
Wil ik nog wel eens verder uitzoeken om toch weer beetje stroom te besparen als ik hem niet gebruik en wil de printer eigenlijk pas laten uitschakelen als de hotend ook is afgekoeld om te voorkomen dat daar problemen door ontstaan. Schijnt dat je kans hebt op verstopping in je hotend/nozzle. Nu wacht ik altijd even paar minuten als hij klaar is.
@smitae
Gebruik zelf ook een 24v led direct afgetakt van de Ender 3 voeding en gaat prima. Schakelaar er tussen zodat ik het ook uit kan zetten want is best veel licht als je er naast zit
De standaard voeding van de Ender 3 is niet de beste in kwaliteit inderdaad maar dat beetje extra zal geen problemen geven. Bij twijfel kun je altijd je voeding vervangen door bijvoorbeeld een Mean Well LRS-350-24 die bij de Pro standaard wordt geleverd.
[ Voor 18% gewijzigd door MikeOO op 07-04-2020 09:46 ]
Het ligt zoals je zegt aan specifieke implementatie of je een Pi netjes afsluit of niet.MikeOO schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:40:
[...]
Herkenbaarmaar dan wordt je Pi dus constant abrupt afgesloten en dat vinden ze meestal na verloop van tijd niet fijn en kan je OS corrupt raken of SD beschadigen. Gebeurt niet zo snel maar het kan wel.
Voor Octoprint zijn meerdere plugins te vinden die Octoprint afsluiten als een print klaar is. Daarnaast kan Octoprint via MQTT allerlei data verzenden, waaronder ook een berichtje als een print klaar is. Dat berichtje gebruik ik om twee acties uit te voeren:
- Ik ontvang een berichtje op mijn telefoon/laptop in Telegram met de melding dat de print klaar is.
- 15 minuten nadat via MQTT binnen is gekomen dat de print klaar is wordt de tussenstekker uitgeschakeld. Ik gebruik een vertraging van 15 minuten zodat de hotend goed gekoeld wordt na het printen.
Dus de Pi wordt netjes afgesloten en de printer zelf gaat pas uit als alles is afgekoeld.
Ik heb een Ender 3 Pro gekocht en had daarmee al een paar testprints gedaan en dat werkte redelijk goed (een spoorwegbrug voor de kinderen). Eergisteren dan nog een kleine dino om te kijken hoe goed de details zijn en ook dat was redelijk goed.
Maar sinds eergisteren blijft het filament niet meer plakken aan het magnetisch bed. Het enige dat ik heb gedaan is eens met een licht vochtige doek wat stof weggehaald.
Iemand tips wat ik kan doen ?
Ik heb al geprobeerd om het bed opnieuw te levelen met de papiermethode (wat de eerste keer een bevredigend resultaat gaf), maar dat helpt nu niet. Als ik het bed heel dicht tegen de nozzle zet, skipt de stepper op de extruder stappen, dus hij moet wat verder (denk ik dan), maar zodra ik het bed iets lager zet, blijft het filament niet plakken. Ik probeer dezelfde files te printen die voorheen wel werkten, maar nu lukt het totaal niet meer.
Maar sinds eergisteren blijft het filament niet meer plakken aan het magnetisch bed. Het enige dat ik heb gedaan is eens met een licht vochtige doek wat stof weggehaald.
Iemand tips wat ik kan doen ?
Ik heb al geprobeerd om het bed opnieuw te levelen met de papiermethode (wat de eerste keer een bevredigend resultaat gaf), maar dat helpt nu niet. Als ik het bed heel dicht tegen de nozzle zet, skipt de stepper op de extruder stappen, dus hij moet wat verder (denk ik dan), maar zodra ik het bed iets lager zet, blijft het filament niet plakken. Ik probeer dezelfde files te printen die voorheen wel werkten, maar nu lukt het totaal niet meer.
@Knappa
Het magische goedje wat je zoekt heet afwasmiddel.
Dat is pas 268 keer voorbij gekomen als tip
Vergeet niet om schone doeken te gebruiken na het schoonmaken
Dat is pas 268 keer voorbij gekomen als tip
@Knappa
Hechtspray doet ook wonderen voor goede hechting. Gebruik ik voor elke nieuwe print.
https://www.123-3d.nl/123...ay-100-ml-i3660-t244.html
Hechtspray doet ook wonderen voor goede hechting. Gebruik ik voor elke nieuwe print.
https://www.123-3d.nl/123...ay-100-ml-i3660-t244.html
Mijn nederige (welgemeende) excuses: ik had al wel gezocht, maar blijkbaar niet de juiste termen gebruikt. Ik probeer het dadelijk eens uit.kmichael schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:05:
@Knappa
Dat is pas 268 keer voorbij gekomen als tip![]()
Versie 2.0 van de Ender 3 is uit: https://creality.com/ender-3-v2-3d-printer-p00294p1.html
Zo op het eerste gezicht is het eigenlijk een Ender 3 Pro maar dan standaard met de meest populaire tweaks en mods.
(silent board, voeding onder de printer, andere hotend koeler, belt tensioners, enz)
Nog geen prijs bekend.
Zo op het eerste gezicht is het eigenlijk een Ender 3 Pro maar dan standaard met de meest populaire tweaks en mods.
(silent board, voeding onder de printer, andere hotend koeler, belt tensioners, enz)
Nog geen prijs bekend.
Idd, als ze er nu ook een mooie prijs van maken... Max 200 Euro?remmuz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:38:
Versie 2.0 van de Ender 3 is uit: https://creality.com/ender-3-v2-3d-printer-p00294p1.html
Nog geen prijs bekend.
Blijf het jammer vinden dat ze tot 0,1mm gaan. Had graag gezien dat ze een keer naar 0,05mm gaan.
Heb nu de Ender 5 en zit hevig te denken over een tweede printer, wil meer kunnen printen.
Resin begin ik nu niet aan, lijkt mij teveel geklieder. Maar wil graag meer detail, dus mogelijk ontkom ik er op termijn niet aan.

De CR-X lijkt wel tot 0,05 te gaan. Althans dat las ik ergens. En de optie om dan support apart te printen leek mij wel heel erg handig. Nu toch veel cleaning en support wegknippen etc. Maar ja, bijna 700 Euro...
En ik heb een voorkeur voor een printer kubus setup, heb gevoel dat die meer stabiel zijn. Omdat je 3D print alleen in de Z-richting beweegt.
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie