Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 17:23
remmuz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:38:
Versie 2.0 van de Ender 3 is uit: https://creality.com/ender-3-v2-3d-printer-p00294p1.html

Zo op het eerste gezicht is het eigenlijk een Ender 3 Pro maar dan standaard met de meest populaire tweaks en mods.
(silent board, voeding onder de printer, andere hotend koeler, belt tensioners, enz)

Nog geen prijs bekend.
Vergeet natuurlijk niet het nieuwe fancy LCD.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20
Daniel. schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:05:
[...]

Vergeet natuurlijk niet het nieuwe fancy LCD.
Jaha....

of toch niet... mijn Pro heeft een upgrade naar Touch LCD gehad, maar ik zie er achteraf geen voordeel in.
Goeie Octoprint setup met link naar Android is veel handiger

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubanoz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-08 11:05
Na wat onderzoek op internet (natuurlijk ook hier), gisteren mjn Ender 3 pro incl glasplaat mogen ontvangen en gelijk in elkaar gezet natuurlijk. Perfect getimed ook met het 123 filament wat een uurtje later bezorgd werd :)
Helaas kwam ik er tijdens de assembly al achter dat mijn lead screw niet lekker in de z-motor valt. Ik had dit hier van te voren al gelezen dat daar vaak een spacer voor wordt geprint, nu heb ik er gewoon even ringetjes tussen geplaatst. Voor mijn gevoel zou hij echter nog verder naar achteren moeten voor hij soepel aan voelt, maar daar zijn de boutjes niet lang genoeg voor... Voelt toch vreemd dat op zo'n apparaat zoiets simpels als de (tenminste vermoed ik?) extruder bracket waarschijnlijk niet helemaal netjes 90 graden gebogen kan worden.

Na wat moeite ook met het bed levelen ivm de glasplaat waardoor de z endswitch ook verplaatst moest worden toch mijn eerste print aan kunnen zetten (calibration cube). De eerste paar lagen zagen er perfect uit maar helaas brak hij toen los van het print bed. Maar goed dat er een lang weekend komt, kan ik dat mooi oplossen en kan het 3D print avontuur beginnen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
Hij is dus nu op de website geprijsd voor 269 dollar pre-sale!

De Ender 3 2.0

[ Voor 12% gewijzigd door martijnadam1977 op 10-04-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ship mid-june:)
Ik denk dat ik mijn pro inmiddels zo heb aangepast als de V2.
Alleen de rail niet en het LCD (leve octopi).
Wel mooie evolutie van de ender 3, geen revolutie

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:47:
Chep heeft ook wat extra uitleg gemaakt van de V2 versie al is het nog niet veel aangezien hij hem nog niet heeft.
YouTube: First Look at Creality Ender 3 V2 - 3D Printer Features
Die knakker heeft er wel veel voor over om de eerste te zijn... Beetje een website plaatje erin shoppen en doen alsof het een side by side vergelijk is.. vervolgens wordt het ding geleverd met een fuckup erin of slechte voeding ofzo en was het niets waard.
Alles voor de views gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
DRuw schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:14:
[...]

Die knakker heeft er wel veel voor over om de eerste te zijn... Beetje een website plaatje erin shoppen en doen alsof het een side by side vergelijk is.. vervolgens wordt het ding geleverd met een fuckup erin of slechte voeding ofzo en was het niets waard.
Alles voor de views gok ik...
Hij geeft toch puur een eerste overview van de features hij zegt niets over kwaliteit. Hij geeft ook aan dat veel vernieuwingen nu al te bereiken zijn met wat upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, ik zie iedere keer dat Chep en Michael (TT) een beetje proberen te scoopen voor de views (en de sponsor centen).
Er zijn ook anderen die bitchen dat hun info is gejat door ze om weer views te krijgen.
En dat is een beetje mijn probleem eigenlijk, het is meer voor de views (dus geld) dan de informatievoorziening. Begrijp me goed, die is bij beiden ook zeker goed en ik heb er veel van geleerd, maar dit is een soort premature reclame mijns inziens zonder echt bruikbare inhoud.
Just my 2 cents..
Waarom zijn ze van dat magnetische bed afgestapt trouwens? Vind het juist een mooie optie bij mijn pro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
DRuw schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:38:
Waarom zijn ze van dat magnetische bed afgestapt trouwens? Vind het juist een mooie optie bij mijn pro..
Omdat dat bed maar tot de 80-90 graden verwamt kan worden, anders verliest het zijn magnetisme. Daarnaast is een glazen bed vlakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Troubled schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:57:
[...]

Omdat dat bed maar tot de 80-90 graden verwamt kan worden, anders verliest het zijn magnetisme. Daarnaast is een glazen bed vlakker.
Maak daar maar maximaal 60 graden van. Maar dat wist men ook al toen ze het magnetische bedje voor de Ender 3 pro introduceerde én voor het meeste materiaal (PLA, PETG, TPU) is 60 graden meer dan genoeg.

Ik vermoed eerder dat ze het magnetische bed ilater weer als een soort upgrade introduceren. Ze moeten toch iets in hun achterzak houden om mensen weer iets extra's aan te laten schaffen..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
Hi all,

Weet iemand wat hiermee aan de hand is?
Ik print met zeg maar draft (snelste optie) dus het is niet super mooi maar ik krijg nu bij elke print van die rare deuken in mn prints.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rVDJ3DWmecVtFQ1w0l8WHGK1vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SGHAcz2c4dZJGHAz3ZBIVyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
@martijnadam1977

Ik gok nozzle te dicht op het bed. Heb je ook last van Elephantfoot (Volgens mij is dat lastiger te zien met een Raft)?

Ik weet niet waarom je een raft gebruikt, maar ik denk dat je hiervoor beter een Brim kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47
smitae schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:08:
Blijf het jammer vinden dat ze tot 0,1mm gaan. Had graag gezien dat ze een keer naar 0,05mm gaan.
Het blijft een entry level printer, je kan best printen op 0,04 op ender3 maar ik vermoed dat je er weinig aan hebt. Overigens printen op 0,04 duurt 5x langer dan printen op 0,2 .
(ik zeg 0,04 ipv 0,05 omdat de z-as stap grootte 0,04 mm is)
Heb nu de Ender 5 en zit hevig te denken over een tweede printer, wil meer kunnen printen.
Kan die wel printen op 0,04 ?

Ik ken de ender-5 niet zo goed eigenlijk, is die goed van kwaliteit ? en hoe snel kan je daar mee printen (in mm/sec ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
Ik heb m’n bed intussen eens proper gemaakt (zie enkele dagen geleden). Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om m’n bed opnieuw te levelen, maar ik heb de indruk dat het hopeloos krom is om op te lossen zonder mesh leveling (al dan niet automatisch.
Bij het printen van een first level calibration print, krijg ik de buitenkant wel goed, maar in het midden blijft het niet lukken om de boel klevend te houden.
Ik had na afloop van deze ‘calibratie’ een print opnieuw gestart die voorheen een paar keer goed was gelukt. De zijkanten van de rechthoek (18 cm op 6 cm ongeveer) waren goed, maar toen hij aan de infill begon waren dat allemaal losse draden. Bij de tweede laag (ik dacht: ik geef het een kans) is alles dan bij elkaar beginnen plakken.
Heeft iemand nog tips ? Heeft het zin om een firmware te plaatsen waarin mesh bed leveling zit om dit te verhelpen of denken jullie nog aan andere tips ?
Ik heb de meeste tips van Teaching Tech bv. al eens bekeken om het bed te levelen en uitgevoerd. Een andere firmware plaatsen zie ik nog wel zitten om te doen, maar misschien hebben jullie andere/betere tips om eerst naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sugarcube schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:21:
Ik ken de ender-5 niet zo goed eigenlijk, is die goed van kwaliteit ? en hoe snel kan je daar mee printen (in mm/sec ) ?
Snelheden zijn altijd zo lastig te vergelijken omdat ze van veel factoren afhankelijk zijn. En daarom zegt alleen een snelheid van ..mm/s eigenlijk helemaal niks :P

Factoren waar je aan kunt denken die je maximale printsnelheid bepalen:
  • Soort filament (PLA / TPU / PETG etc.)
  • Kwaliteit van het filament
  • Stevigheid constructie van de printer
  • Gewicht van je hotend
  • Kwaliteit extruder (en direct vs. bowden)
  • Details in de print
  • Soort hotend
  • Soort nozzle
  • Volume: breedte van je lijntjes en de laagdikte
  • Acceptabel eindresultaat: kwaliteit van de print waar je nog genoegen mee neemt
Om een voorbeeld te noemen: een hotend kan een maximale hoeveelheid filament elke seconde opwarmen. Gaat er qua volume teveel filament door je hotend, dan warmt het filament niet goed op en krijg je problemen (laaghechting, verstopte nozzle).

Ik print bijvoorbeeld op mijn zwaar gepimpte Ender 3 pro (er zit bijvoorbeeld een Hemera extruder op) maximaal 60mm/s. Nu kan iemand anders roepen dat hij zonder problemen 75mm/s print. En dat zal ook wel waar zijn.
Alleen print ik op 60mm/s met een 0,6mm nozzle en lagen van 0,4mm dik, dus 14,4mm3/s filament (want 60 x 0,6 x 0,4). Terwijl de andere persoon die 75mm/s print misschien maar lagen van 0,2mm dik met een 0,4mm nozzle doet, dus 6mm3/s filament. Heeft die andere persoon nou een snellere printer dan ik?

Terug naar de Ender 5: die heeft precies dezelfde extruder en hotend als de Ender 3 Pro. Ga je daar dan veel sneller mee printen? Niet direct. Wat wel mee kan helpen is dat het bed zelf niet op de Y-as beweegt, dus bij hoge smalle prints slingert je print bij hogere snelheden minder heen en weer. Maar is de hotend minder zwaar zodat hij sneller kan bewegen? Nee. Kan de hotend een hoger volume aan filament aan? Ook niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sugarcube

Langer is niet heel erg. Aangezien ik vooral schaal 1/100 Miniatuur dingen print geeft het niet dat het langer duurt. Zijn meestal kleine dingen, tanks, voertuigen etc. Die wil ik met zo veel mogelijk detail printen. Maar het is ook vaak kijken hoe je die het mooiste kunt printen. Dus veel draaien en dan testen.

Was van plan om naar 0,2 nozzle te gaan met 0,05 op z. Maar ja, dat kan niet op de Ender 5. Wel naar 0,2 nozzle, maar minimale hoogte blijft 0,1 mm.
En volgens mij hebben alle Enders standaard nauwkeurigheid van 0,1 mm op XY. Dus vraag mij af wat het op gaat leveren. Maar da’s hobby. Lekker testen en proberen 😎

Ender 5 print ik op 80mm/sec met een 0,4 nozzle. Is mijn eerste printer, dus vergelijken kan ik niet. Maar ben erg tevreden, zeker voor de prijs van iets meer dan 300 euro.

Heb diverse Ender 5 dingen erbij geprint. Pi mount, Pi camera mount, kabel bescherming, airflow, etc.
Dit ding in 6 x 2 formaat; https://www.thingiverse.com/thing:3125601 Al mijn weerstanden, elco’s, leds, diode’s, transistoren, etc in op geborgen. Wel op 125% geprint anders naar mijn idee net te klein.

Laatste 3 weken staat de printer van de ochtend tot in de avond printen. Dat is dan een klein voordeel van het hele thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 22-09 20:33

Harrie

NederVlaming

smitae schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:21:
@sugarcube

Langer is niet heel erg. Aangezien ik vooral schaal 1/100 Miniatuur dingen print geeft het niet dat het langer duurt. Zijn meestal kleine dingen, tanks, voertuigen etc. Die wil ik met zo veel mogelijk detail printen. Maar het is ook vaak kijken hoe je die het mooiste kunt printen. Dus veel draaien en dan testen.

Was van plan om naar 0,2 nozzle te gaan met 0,05 op z. Maar ja, dat kan niet op de Ender 5. Wel naar 0,2 nozzle, maar minimale hoogte blijft 0,1 mm.
En volgens mij hebben alle Enders standaard nauwkeurigheid van 0,1 mm op XY. Dus vraag mij af wat het op gaat leveren. Maar da’s hobby. Lekker testen en proberen 😎

Ender 5 print ik op 80mm/sec. Is mijn eerste printer, dus vergelijken kan ik niet. Maar ben erg tevreden, zeker voor de prijs van iets meer dan 300 euro.

Heb diverse Ender 5 dingen erbij geprint. Pi mount, Pi camera mount, kabel bescherming, airflow, etc.
Dit ding in 6 x 2 formaat; https://www.thingiverse.com/thing:3125601 Al mijn weerstanden, elco’s, leds, diode’s, transistoren, etc in op geborgen. Wel op 125% geprint anders naar mijn idee net te klein.

Laatste 3 weken staat de printer van de ochtend tot in de avond printen. Dat is dan een klein voordeel van het hele thuiswerken.
Een full step op de ender 3 is 0.04mm. En dan doet hij nog microstepping. Komt uiteindelijk op 400 steps/mm. Dus ik denk dat hij wel kleinere lagen dan 0.1mm kan printen. Nooit zelf gedaan overigens. 0.04 of 0.08 zijn dan wel de beste keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Harrie

Oké, ik ben December vorig jaar begonnen met 3D printen. Nog niet diep ingedoken. Wist niet dat dat kon.
Kan ik dat in Cura regelen? Ah, tot nu toe aleen de standard profielen gebruikt. Kan natuurlijk eigen profielen maken |:( Dat wil ik wel eens proberen namelijk.
0,04 als dat lukt zou wel heel cool zijn. Dan zou ik als 2de printer gewoon weer een Ender 5 kopen. Waarschijnlijk wel de 5 pro.

Heb nu nodig upgrades voor mij huidige Ender 5 liggen. Full metal extruder, PFTE tube, etc. Dan hoef ik dat niet meer zelf te vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door smitae op 11-04-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:30
De ender 5 pro is eigenlijk de meerprijs niet waard als je van plan bent te upgraden naar een 32 bit board. Enigste verschil naast het 1.1.5 board met 2208 steppers, zijn de capricorn tube en de metal extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Meh, had pootjes gedesigned om m'n zetel te verhogen met 3cm zodat m'n roomba eronder kan. Valt dat ff tegen.. zetelpoten zijn nu 13,5x13,5x5 dus ik had ze 14x14x8 gemaakt en de top 5 cm hol gemaakt zodat de voeten van de zetel er volledig inkunnen. na een slice met 20% infill komt het op 1 dag en 8 uur printen. :eek:

Heb 14 poten nodig en 7 KG filament.

Dan toch maar zo laten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chrisje1983 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:38:
De ender 5 pro is eigenlijk de meerprijs niet waard als je van plan bent te upgraden naar een 32 bit board. Enigste verschil naast het 1.1.5 board met 2208 steppers, zijn de capricorn tube en de metal extruder.
Domme vraag mogelijk, maar wat is de toegevoegde waarde van een 32 bit board?

De pro is 120 Euro duurder.
Als je de metal extruder en capricorn tube direct via Ali Creality store gaat bestellen. (17 euro ofzo) En het silent board voor 36 euro plus btw en verzendkosten, maar die kun je in NL ook halen voor 60 euro. Maar denk dat de meer prijs voor de Pro wel meevalt? Wel 40 euro verschil, voor je de boel er in hebt zitten ben je toch snel wel een uurtje of 2 verder.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 11-04-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@MetalG

Als u de pootjes van uwen zetel verhoogd met houten klosjes en alleen de omhulsel print als afwerking...?

Ik weet niet hoe je bank er uitziet maar ik heb net een rechthoek gemaakt zoals jij omschrijft, ik kom op 1 dag en 1 uur met 20% infill 0.2 layer hight, 283g per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
Tijdje niet gepost maar zeker niet stilgezeten, de skr mini en bltouch zitten erop. Wat een verademing, lekker stil en minder gedoe met levelen. Steeds wat moeilijkere en langere prints aan het doen. Max 12 hr want vindt het nog niet echt fijn om em onbeheerd te laten draaien. Nu gebruik ik meshmixer om het in hapklare brokken te snijden maar wanneer ik het in freecad gooi om er een pen-en-gatverbinding in te maken stikt het programma erin. Iemand nog wat tips of software suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7FhjQk62l3yMGG8OX1EzE_4HBs=/f/image/0x2t39DrJsH2UZ7OCPrjWicP.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 19:43

Steef

GoT's Most Eaten

Misschien is hij hier al eens langs gekomen, voor de mensen met een BTT SKR Mini V1.1 / V1.2 misschien leuk:

We kunnen tegenwoordig een custom omgeving gebruiken bij het compileren van de Marlin firmware, waarbij naast de seriële poort ook een verwisselbaar medium aan wordt geboden over USB. Je kunt dan .GCODE files rechtstreeks via USB overzetten naar het SD-kaartje in je printer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#
# BigTree SKR Mini V1.1 / SKR mini E3 / SKR E3 DIP (STM32F103RCT6 ARM Cortex-M3)
#
#   STM32F103RC_btt ............. RCT6 with 256K
#   STM32F103RC_btt_USB ......... RCT6 with 256K (USB mass storage)
#   STM32F103RC_btt_512K ........ RCT6 with 512K
#   STM32F103RC_btt_512K_USB .... RCT6 with 512K (USB mass storage)
#

Verder bleek dat een aantal van de gebruikte MCU chips meer geheugen hadden dan geadverteerd (waarschijnlijk is gebruik gemaakt van een rebranded model met meer geheugen, misschien waren die goedkoper te krijgen).

Hoewel het niet bij iedereen goed gaat (geheugen boven 256K blijkt niet bij iedereen stabiel) is het het proberen waard, iets meer PROGMEM voor features.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
ThaRabbit schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:08:We kunnen tegenwoordig een custom omgeving gebruiken bij het compileren van de Marlin firmware, waarbij naast de seriële poort ook een verwisselbaar medium aan wordt geboden over USB. Je kunt dan .GCODE files rechtstreeks via USB overzetten naar het SD-kaartje in je printer.
Werkt dit ook met OctoPrint?

[ Voor 11% gewijzigd door Troubled op 12-04-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

koesie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:16:
Hoe heet worden eigenlijk bij jullie de stepper motors?
Ik had net een korte print van ongeveer 30 minuten en raakte een van de stepper motoren aan en die was echt heel heet. Zo heet dat je hem eigenlijk niet kan aanraken.
Toen voelde ik bij de andere motoren en die waren eigenlijk allemaal net zo heet.

Heb er een beetje op gezocht maar kreeg wat gemixte informatie.
De een zegt ja ze worden superheet, de andere zegt dat je ze gewoon aan zou moeten kunnen raken.
:? :?
Dit is een reactie op een vrij oud bericht, maar ter info;

Hoewel stepper motoren gebruikelijk vrij hoge temperaturen kunnen hebben worden de stepper motoren op de Ender series printers in de regel niet heel erg warm. Het is me een paar keer opgevallen - zeker sinds de
code:
1
HYBRID_THRESHOLD
standaard aan staat in Marlin, dat de stepper motoren zo warm worden dat je ze eigenlijk niet meer aan kunt raken - met bijbehorende warme olie geur.

Dat is echt niet de bedoeling, her en der wordt in de firmware gezocht naar bugs waar deze feature mogelijk invloed heeft op de maximale motor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Troubled schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:00:
[...]

Werkt dit ook met OctoPrint?
Ik ben niet bekend met OctoPrint, zover ik begrijp bestaat er wel een "Upload to SD" optie maar maakt dat gebruik van een andere - trage - optie om het bestand over te zetten. (https://community.octopri...-to-sd-takes-too-long/231)

Met deze optie fungeert de controller als een virtueel medium - ik weet niet of octoprint een feature heeft om GCODE naar een gedeelde schijf te sturen.

Dan nog zou je nog steeds handmatig op de printer de print taak moeten starten, ik denk niet dat deze optie heel nuttig is voor mensen die al gebruik maken van OctoPrint.

Het is vooral handig als je vanaf het SD-kaartje in de printer wilt printen en geen zin hebt om het kaartje steeds in en uit te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anor
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 14:50
Zijn er mensen die ervaring hebben met onderstaande kit om van de ender 3 een direct drive te maken?

https://www.ebay.nl/itm/D...94c9b9:g:uwAAAOSwekpecJmj

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@anor
Ik heb deze zelf uitgeprint: https://www.thingiverse.com/thing:3589452
Om te DD proberen en ik heb deze er op gehouden.

En heb de kabels verlengt door ze door te knippen en er een draad tussen te solderen.

[ Voor 15% gewijzigd door kmichael op 13-04-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb deze:
https://a.aliexpress.com/_dU9EHCU
Moet hem nog afstellen maar hij is geïnstalleerd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 13:18
Ik heb zwaar last van under extrusion de laatste tijd... vooral bij infill kwam er niet voldoende uit de nozzle.
Vermoeden lag dat het ergens in mn nozzle zat, want filament kwam er ook gekruld uit. Ik weet niet of dat vaak op blockage wijst?

Nou ik meende dat ik een reserve nozzle bij mijn Ender had... blijkt die draad een stuk minder kort te zijn en een stukje blank in het begin te hebben wat me niet opviel...
Normaal kun je hem mooi tot het einde aandraaien dus ik meende dat ik er nog lang niet was.
Dat vond de draad niet tof en heeft me dus mn hotend gekost |:(

Maar gelukkig inmiddels wel gevonden het in bowden extruder feeder zit (plastic ding)... beetje een gebruikelijk issue zie ik inmiddels.

EDIT:
Ik heb nog een oude i3 diy printer liggen en daar de heatblock vanaf gehaald en de extruder feeder (die is van alu). Dit geeft weer een heel stuk betere extrusion :)

[ Voor 10% gewijzigd door KennieNL op 13-04-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, ik heb een issue sinds ik mn direct drive erop heb gezet.
Het eerste wat ik wil doen is mn bltouch (kloon) goed zetten maar om een of andere reden lukt dat niet.
mn probe zit 4 cm rechts van mijn nozzle op dezelfde diepte.
ik heb in de software dit aangepast:
* Specify a Probe position as { X, Y, Z }
*/
#define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { 40, 0, 0 }
maar of ik hier nu -40 of 40 invul, hij begint met proben ongeveer in het midden en eindigt met de 3 metingen aan de rechter kant ongeveer 4cm buiten mijn bed...
Hij doet dus met deze veranderingen niets lijkt het.
Wat zie ik over het hoofd????

EDIT:
als ik m851 doe krijg ik x-47.00 Y-13.00 Z-2.5
Op een of andere manier luistert het ding dus niet naar de nieuwe software die ik erin zet???

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 13-04-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
DRuw schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:55:
Op een of andere manier luistert het ding dus niet naar de nieuwe software die ik erin zet???
Komt omdat de instellingen die je in je firmware zet de factory instellingen zijn. In je EEPROM staat nu iets anders ingesteld. Met een M851 gcode kun je deze goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

In de config staan voornamelijk de default settings, zodra een setting in de EEPROM staat negeert hij de config file waardes.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met wat doet hij dat nog meer dan?
Ik heb handmatig mijn z offset geprogrammeerd en die erin geladen dus dan zal hij de x en y er ook ingezet hebben...
Stukje bij beetje ben ik hem aan het afstellen, erg leuk om te doen:) (als het lukt dan..)

Edit: ik ben even verder aan het denken...
Ik kan op basis van het midden van mij bed wel daar de probe op afstellen maar ik moet toch ergens in de software aangeven waar het midden van mijn nozzle is tov de probe?
Hoe doe ik dat dan eigenlijk, niet dat het heel veel uitmaakt denk ik.
Ik ga er vanuit dat als ik nu de probe in het exacte center krijg dat als ik een print wil maken in het midden dit niet het midden is.
Dan is mijn bed ook effectief geen 235x235. Niet dat ik die printruimte gebruik maar theoretisch dus:)

[ Voor 52% gewijzigd door DRuw op 13-04-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
kmichael schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:49:
@martijnadam1977

Ik gok nozzle te dicht op het bed. Heb je ook last van Elephantfoot (Volgens mij is dat lastiger te zien met een Raft)?

Ik weet niet waarom je een raft gebruikt, maar ik denk dat je hiervoor beter een Brim kan gebruiken.
Ik ben echt nog een beginner met dit alles. had mn printer in dec aangeschaft en alleen maar van alles gelezen en bekeken en nu met dat corona gezeik heb ik zowaar even meer tijd voor mnzelf.
dus ben nu eindelijk aan het printen geslagen en tja dan kom je wel dingen zelf tegen. Is wat anders dan youtube staren. ;)
Wat ik probeer te zeggen Ik vind het super, maar erg spannend nog allemaal. :P
En nee geen Elephantfoot hier.

Nogmaals top dat er mensen zijn die de moeite nemen kennis over te dragen hier!
Erg gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DRuw schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:55:
Ok, ik heb een issue sinds ik mn direct drive erop heb gezet.
Het eerste wat ik wil doen is mn bltouch (kloon) goed zetten maar om een of andere reden lukt dat niet.
mn probe zit 4 cm rechts van mijn nozzle op dezelfde diepte.
ik heb in de software dit aangepast:
* Specify a Probe position as { X, Y, Z }
*/
#define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { 40, 0, 0 }
maar of ik hier nu -40 of 40 invul, hij begint met proben ongeveer in het midden en eindigt met de 3 metingen aan de rechter kant ongeveer 4cm buiten mijn bed...
Hij doet dus met deze veranderingen niets lijkt het.
Wat zie ik over het hoofd????

EDIT:
Heb je na het flashen van de firmware wel een een M502 uitgevoerd.
Je moet na het flashen altijd eerst een factory reset uitvoeren anders blijven oude instellingen in het geheugen bewaard en gebeuren er dingen die je tot waanzin drijven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duimpje omhoog, die wist ik dus niet...
Tnx!
Een m500 zou toch hetzelfde doen?
De instellingen van je defaults he eeprom laten overschrijven?
Of worden die met het flashen al nergens bewaard?

[ Voor 62% gewijzigd door DRuw op 14-04-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:29:
Duimpje omhoog, die wist ik dus niet...
Tnx!
Een m500 zou toch hetzelfde doen?
De instellingen van je defaults he eeprom laten overschrijven?
Of worden die met het flashen al nergens bewaard?
Nee een M500 slaat instelling op die je bv net veranderd hebt maar degene die niet zijn aangepast blijven gewoon bestaan, ook na een flash.

Stel je past de Z offset aan dan moet je daarna altijd een M500 geven om het op te slaan anders is de instelling weer weg als je de printer uitzet.

Met een M502 en zelf doe ik daarna altijd nog even een M500 haal je alle standaard instellingen op die in je nieuwe firmware staan, die je net geflasht hebt. En aangezien je deze zelf hebt gemaakt met jouw instellingen is dat wat er geladen wordt.

Elke keer als je weer een nieuwe flash doet moet je dit herhalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top, en hoe denk je over mijn instellingen vs probe verhaal?
Als het goed is met home z gaat hij naar het exacte midden van het printbed maar is dat met de probe of met de nozzle?
En waar stel je dat verschil in zodat je het volle printbed kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
DRuw schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:22:
Top, en hoe denk je over mijn instellingen vs probe verhaal?
Als het goed is met home z gaat hij naar het exacte midden van het printbed maar is dat met de probe of met de nozzle?
En waar stel je dat verschil in zodat je het volle printbed kunt gebruiken?
De nozzle zou gewoon naar het midden moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:52:
[...]

De nozzle zou gewoon naar het midden moeten gaan.
is de actie voor het Z homen dan niet gerelateerd aan het bedproben?
Als ik de bedlevel aanzet gaat hij eerst naar het midden en die locatie wordt ook beinvloed door de offset die ik bij M851 invoer zie ik.
Ik heb hem nu op x40 y20 staan geloof ik en daarmee pakt hij rechts, voor en achter ongeveer 10mm van de rand de laatste probes. de linker zijn lastig uiteraard door het in de weg zitten van het blok zelf maar hij probed op de x travel sensor dus verder kan hij niet.
Met z homen gaat nu echter wel de probe naar het midden, niet de nozzle zo te zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
DRuw schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:28:
[...]

is de actie voor het Z homen dan niet gerelateerd aan het bedproben?
Als ik de bedlevel aanzet gaat hij eerst naar het midden en die locatie wordt ook beinvloed door de offset die ik bij M851 invoer zie ik.
Ik heb hem nu op x40 y20 staan geloof ik en daarmee pakt hij rechts, voor en achter ongeveer 10mm van de rand de laatste probes. de linker zijn lastig uiteraard door het in de weg zitten van het blok zelf maar hij probed op de x travel sensor dus verder kan hij niet.
Met z homen gaat nu echter wel de probe naar het midden, niet de nozzle zo te zien....
Die offset is alleen voor het proben. Hij probed op de plek waar de nozzle komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Mijn Ender5 heeft het onlangs begeven (denk ik).
Tijdens een poging om ABS en ASA te printen (zonder succes) kreeg ik door een niet duidelijk definieerbare rede opeens een print error.
Bij het heropstarten bleek de temperatuur van mn bed -14° te zijn en die van mijn nozzle 156°, beiden oppervlakten voelen koud aan.
Indien ik een print wil initieren krijg ik een MAXTEMP error alsook bij het verhitten van de nozzle alleen, indien ik het bed wil verhitten krijg ik een MINTEMP error.
Ik heb geprobeerd de thermistors te switchen maar dat doet niks. De thermistor van de nozzle zit in het gaatje maar voor de rest zie ik niks.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen? Iemand die een plek weet waar men 3D printers kan laten repareren? Ik heb geen soldeerspullen gelijk op bepaalde youtube videos staan en ken niets van het technische gedeelte (laat staan weten dat het daadwerkelijk de oplossing is)

Iemand die een oplossing weet, zou het ten zeerste apprecieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Niet ergens kortsluiting of kabelbreuk ofzo?

En ik zou contact opnemen met Creality, gewoon de officiële website, probleem uitleggen en mogelijk hebben ze een idee voor een oplosrichting. Je weet het niet.

Ik zou in elk geval een poging doen je printer opnieuw te flashen. Kun je hopelijk een probleem met je moederboard uitsluiten. Mocht je dan nog steeds een probleem hebben kun je de hardware verder induiken.

Nadeel is wel een beetje dat als iemand ff een uurtje of 2 aan het knutselen is voor reparatie heb je al bijna een nieuwe Ender 3 aan kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door smitae op 14-04-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smitae schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:41:
@Verwijderd
Niet ergens kortsluiting of kabelbreuk ofzo?

En ik zou contact opnemen met Creality, gewoon de officiële website, probleem uitleggen en mogelijk hebben ze een idee voor een oplosrichting. Je weet het niet.

Ik zou in elk geval een poging doen je printer opnieuw te flashen. Kun je hopelijk een probleem met je moederboard uitsluiten. Mocht je dan nog steeds een probleem hebben kun je de hardware verder induiken.

Nadeel is wel een beetje dat als iemand ff een uurtje of 2 aan het knutselen is voor reparatie heb je al bijna een nieuwe Ender 3 aan kosten.
Ik zie niks van kabelbreuk in ieder geval. Heb wat naar de kabels onder het bed liggen kijken maar durf er niet echt aankomen gezien die thermistor aan de nozzle zo'n fragiel ding lijkt..

Creality heb ik al gemailed, alsook een paar 3D winkels en reddit maar momenteel blijft men mij een antwoord schuldig.

Oftwel heb ik met het cleanen van de nozzle de thermistor geraakt met het borsteltje (wat niet uitlegt dat het bed niet meer warmt), ofwel heeft de "haarlak" spray iets gedaan (wat niet uitlegt dat dat niet logisch lijkt en de machine an sich nog aangaat) ofwel .... who knows.

Indien jullie winkels kunnen aanraden waar je enkel het hotbed kunt kopen, de nozzle misschien ook gezien het filament er momenteel rotsvast in zit (al vind je dat wel op diverse plaatsen)...

Zal zien wat Creality zegt, printer is 4 maand oud, via bol.com dus qua garantie is het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via bol.com? Maar ook van bol.com, of via een reseller op bol.com? Je hebt gewoon normale garantie, er even vanuit gaan dat je via een Nederlandse leverancier hebt besteld op bol.com.

Zelf wel tevreden met 123-3d.nl. Maar nog geen gebruik gemaakt van support en heb mijn eigen Ender 5 sinds December vorig jaar gehaald bij 123-3d. Maar is in elk geval nederlandse winkel en op bol.com niet goedkoper te vinden dan bij 123-3d.nl. Nieuwe printer zou ik zeker weer bij ze kopen.

Ik heb zelf wat losse reserve onderdelen voor mijn Ender 5 op ali gekocht bij de creality global 3D store. Capricorn Bowden PFTE Tube set, extruder hot-end kit, MK8 full metal extruder en wat extra nozzles (0,4 en 0,2 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via een reseller op Bol.com, een reseller (assortimarkt.nl) die natuurlijk niet te bereiken is en toevallig of niet een offline site heeft. Ik heb bol nog niet aangesproken hierover gezien het hele corona gezeik en ik het probleem wil oplossen maar dat staat nog op het programma.

123 was destijds duurder maar ik zal het zeker eens zien. In de week stond een Ender5 (tijdelijk) te koop voor 3500 euro LOL. 123 is ook één van de winkels die ik heb aangesproken voor hulp.
Ik ben nog niet op het hele Ali gedoe gesprongen... maar blijkbaar kan je zelfs bij Amazon of bol een misser lopen dus ik zal me daar eens overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:08:
Via een reseller op Bol.com, een reseller (assortimarkt.nl) die natuurlijk niet te bereiken is en toevallig of niet een offline site heeft. Ik heb bol nog niet aangesproken hierover gezien het hele corona gezeik en ik het probleem wil oplossen maar dat staat nog op het programma.

123 was destijds duurder maar ik zal het zeker eens zien. In de week stond een Ender5 (tijdelijk) te koop voor 3500 euro LOL. 123 is ook één van de winkels die ik heb aangesproken voor hulp.
Ik ben nog niet op het hele Ali gedoe gesprongen... maar blijkbaar kan je zelfs bij Amazon of bol een misser lopen dus ik zal me daar eens overzetten.
Ik koop never via bol.com resellers. Althans niet zonder eerst te controleren of ik kan achterhalen of ze een echt adres hebben in Nederland, telefoonnummer, winkel etc. Dan ook even zoeken naar reviews. Zo niet, altijd no-go. En dan bestel ik bijna altijd bij de website van de reseller, nooit via bol.

Zeker voor de kleine (reserve) voor mijn Ender 5 is de AliExpress Creality Global store geen probleem. Ik zou er nooit een complete printer kopen. Heeft ook niet heel veel zin, want met de invoer rechten, btw, inklaren etc is het prijs verschil ook niet de moeite.

Wilde ook nog een nieuw silent board gaan halen, maar weet nog niet of ik dat via Ali ga doen. Waarschijnlijk gewoon via 123. Toegevoegde waarde van silent board is mij niet helemaal duidelijk, momenteel zien mijn prints er goed uit en doet de printer het verder gewoon. Dus waarom 60 Euro uitgeven. Dat moet ik nog ff aan mij zelf verkopen :)

Succes met het oplossen van je Ender 5 probleem. Hoor graag of het goed komt, weet nooit of ik op termijn iets krijg met mijn E5

[ Voor 6% gewijzigd door smitae op 15-04-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
smitae schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:49:
[...]
Wilde ook nog een nieuw silent board gaan halen, maar weet nog niet of ik dat via Ali ga doen. Waarschijnlijk gewoon via 123. Toegevoegde waarde van silent board is mij niet helemaal duidelijk, momenteel zien mijn prints er goed uit en doet de printer het verder gewoon. Dus waarom 60 Euro uitgeven. Dat moet ik nog ff aan mij zelf verkopen :)
Waarom koop je geen BigTreeTech SKR? Zijn wat betaalbaarder en net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
De reden om een silent board te kopen zit natuurlijk al in de naam. Het klinkt ongeloofwaardig, maar ja, als je het bord doet vervangen door een stillere variant is de printer echt stukken stiller. De "silent drivers" zorgen ervoor dat de motoren op zo'n manier worden aangestuurd dat ze vrijwel geen geluid meer maken, maar je uiteraard wel nog steeds net zo snel kunt printen. En zoals @Troubled aangeeft: koop gewoon de SKR Mini E3. Drop in replacement voor het standaard bord en met betere drivers dan het silent board. Alleen moet je voor de Ender 5 de firmware of zelf maken of van iemand anders gebruiken, want BTT maakt er AFAIK geen voor de E5, en de standaard bijgeleverde is dan ook voor de E3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:54:
[...]
Indien jullie winkels kunnen aanraden waar je enkel het hotbed kunt kopen,
Je complete bed of hotend vervangen zal niet echt helpen om foutieve temperatuurmetingen op te lossen. Het enige onderdeeltje op beide plekken die iets met de meting doen zijn de thermistors. Die kun je apart vervangen, maar omdat een wissel niks uitmaakt denk ik eerder dat je moederbord kapot is of in ieder geval de software niet lekker is.
de nozzle misschien ook gezien het filament er momenteel rotsvast in zit
Het is volstrekt logisch dat je de nozzle niet los krijgt als hij koud is met gestold filament er in. Een nozzle draai je altijd los als het filament gesmolten is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
+1 voor je mobo of software...
Maarre lees je wel eerst in. Je moet het wel leuk lijken om te proberen en te klooien.
Als je zelf aangeeft dat je naar reparateurs zoekt ipv zelf gaat troubleshooten moet je jezelf afvragen of je met zelf firmware maken aan de gang wilt.
Er is hier hulp genoeg en ik kom er ook steeds verder mee maar het is zeker trail en error.
Ik vind het echt leuk maar er gaat een hoop tijd in zitten.
Heb zelf ook de skr mini trouwens en kan hem van harte (zachte;)) aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 14:55
[...]

Ik koop never via bol.com resellers. Althans niet zonder eerst te controleren of ik kan achterhalen of ze een echt adres hebben in Nederland, telefoonnummer, winkel etc. Dan ook even zoeken naar reviews. Zo niet, altijd no-go. En dan bestel ik bijna altijd bij de website van de reseller, nooit via bol.

Zeker voor de kleine (reserve) voor mijn Ender 5 is de AliExpress Creality Global store geen probleem. Ik zou er nooit een complete printer kopen. Heeft ook niet heel veel zin, want met de invoer rechten, btw, inklaren etc is het prijs verschil ook niet de moeite.

Succes met het oplossen van je Ender 5 probleem. Hoor graag of het goed komt, weet nooit of ik op termijn iets krijg met mijn E5
Kan je dan niet beter voor een skr e3 mini gaan?

Hij staat afgesteld op een Ender 3, maar met wat aanpassingen in marlin werkt hij ook op een 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dutchone
@Troubled
@RobertMe

Ben nog niet zo thuis in hele marlin opzetten etc. Dus moet wel al een beetje ready to flash firmware hebben zeg maar. Heb wel zelf bootloader + nieuwe marlin op mijn Ender gezet,. Maar daar kon ik kant en klare setups voor vinden.

Voor het silent board, als het puur het geluid is. Tja, dat is niet heel storend. Ik begreep dat de prints ook iets smoother zouden zijn. Dat zou voor mij wel een reden kunnen zijn om het huidige board te vervangen.

Maar zoals gezegd, ik ben redelijk oké met aanpassen etc. Maar heel diep marlin induiken daar heb ik minder zin in. Ik gebruik liever kant en klare info en setups. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@smitae Er valt altijd wel iets kant en klaars te vinden online. In Google levert SKR mini E3 Ender 5 firmware bijvoorbeeld meteen dit op. En het fijne is dat je met zo'n SKR mini E3, in tegenstelling tot het standaard bord, helemaal niets met bootloaders hoeft te doen. Firmware.bin op de SD-kaart zetten en in je Ender steken, meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Creality Bigtreetech zelf heeft op de github van hun SKR mini e3 ook een Ender 5 config staan:

https://github.com/bigtre...examples/Creality/Ender-5

Dit is niet de standaard Marlin Ender5 config voor het stock-bord, maar een aangepaste voor de SKR mini e3. Kwestie van bestandjes droppen in de Marlin map en je kunt de firmware compileren :)

[ Voor 5% gewijzigd door phYzar op 15-04-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 08:20
Ja, maar ze beiden ook stock versies aan.
https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V1.2

Je kan alle kanten op met de SKR

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:02:
Firmware.bin op de SD-kaart zetten en in je Ender steken, meer is het niet.
Wel na het flashen weer verwijderen of hernoemen. Het automatisch hernoemen na het flashen gaat niet (altijd?) goed waardoor hij bij elke keer opstarten opnieuw flashed (niet persé erg, maar niet optimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Trianglelab mini bmg (niet geared) en spring steel build sheet binnen. Ik had z'n flexibel magnetische base van Creality en dat was echt drama (bobbels en warping all over). PEI sheet is mooi recht, en past precies. Moet alleen nog wel slicer aanpassen voor firstlayer want deze buildplate heeft stuk minder adhesion.

Ga nu ook weer eens manual bed leveling proberen want eigenlijk altijd hommeles met die Bltouch gehad en nu is de mount weer afgebroken dus ik ben er even klaar mee :+

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 15-04-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe krijg je die afgebroken dan?
Ik heb er nooit last mee moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:05:
[...]

Je complete bed of hotend vervangen zal niet echt helpen om foutieve temperatuurmetingen op te lossen. Het enige onderdeeltje op beide plekken die iets met de meting doen zijn de thermistors. Die kun je apart vervangen, maar omdat een wissel niks uitmaakt denk ik eerder dat je moederbord kapot is of in ieder geval de software niet lekker is.
Als het moederbord kapot is zou er dan eerder niets werken?
Ik veronderstel natuurlijk dat ik iets fout heb gedaan waardoor het kapot is gegaan en niet zomaar toevallig.. ook al is dat ook een optie.

Ik wil wel proberen om nieuwe software erop te zetten maar er is zoveel info te vinden met lingo waar ik nog een woordenboek voor moet bijnemen dat ik niet echt weet waar beginnen. Dingen uitzoeken is ok in zoverre dat het ook werkt als ik het probeer :D En zolang ik het ding niet brick natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar heb je gedaan sinds hij voor het laatst wel werkte?

PS, iemand deze al gezien?
https://www.creality.com/ender-6-3d-printer-p00295p1.html

[ Voor 44% gewijzigd door DRuw op 15-04-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRuw schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:28:
Ik was aan't proberen ABS en ASA te laten plakken op een lokbuild plaat, zonder succes. Ofwel komt het direct los, ofwel na 5 minuten, ofwel volle bak barsten en warping. Het gebeurd ook regelmatig dat de ASA niet meer uit de nozzle kwam na een tijdje.

Ik heb een paar dingen gedaan voordat het misging en weet helaas niet meer in welke volgorde:
Ik heb de nozzle gecleaned met een borstel en vervolgens dan maar de "haarspray" gespoten op de lokbuild plaat. Het was het einde van de bus dus ik heb het wat langer ingeduwd dan normaal.

Plots kreeg ik dan de error en bij reboot bleef deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar je hebt aan de software of hardware niets veranderd verder?
Kan zijn dat door de verhoogde temperaturen iets is gesmolten of dergelijke gezien je dus bij zowel je bed als je hotend iets met je temperaturen mis is.... Ik zou eerst eens je firmware opnieuw flashen met eerst een factory reset, kijken of dat wat doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled

Ik vrees dat die een stevig prijskaartje gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Zal inderdaad wel wat kosten. Lijkt een soort Ender 5 pro v2. De behuizing is blijkbaar niet de standaard optie:

//edit:

en wat is een tmx2208? Typefoutje waar tmc2208 zou moeten staan of een sneaky kloon-chip?

Afbeeldingslocatie: https://www.creality.com/u_file/2004/photo/43a8c99932.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door phYzar op 15-04-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-09 17:49
Is geen software probleem denk ik, gewoon de bekabeling goed nakijken, vooral of de stekkertje nog wel goed op het board zitten, of even de stekkers van het bed omwisselen met die van het hotend en kijken of de info op het scherm ook omwisseld, dan weet je welke thermistor het probleem heeft, veranderd er niets, dan is het mainboard niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, ik vind de claim dat hij 3x sneller print nogal vaag. Er wordt ook nergens beschreven in welk opzicht hij 3x zo snel print.

Het is bijvoorbeeld leuk als ze hem 3x zo stevig hebben gebouwd zodat hij bij hoge snelheden niet uit elkaar rammelt, maar als er nog steeds een standaard hotend op zit waar je niet grote hoeveelheden filament door kun duwen heb je daar niet heel veel aan.

Anderzijds: zit er een super high capacity hotend op waarmee je een groot volume aan filament kan smelten (denk bijvoorbeeld aan de E3D SuperVolcano), dan verhoogt dat inderdaad je printsnelheden behoorlijk als je met een grote nozzle (0,8 of 1mm) hele dikke lagen gaat printen. Maar blijf je met je 0,4mm nozzle laagjes van 0,2mm printen, dan heb je niks aan zo'n hotend.

Oftewel: leuke claim, maar het hangt zowel af van hun implementatie als hoe de eindgebruiker de printer toepast of er ook echt iets sneller geprint gaat worden. En juist over hun implementatie zie ik niks staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
phYzar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:54:
en wat is een tmx2208? Typefoutje waar tmc2208 zou moeten staan of een sneaky kloon-chip?
Ik denk een typefoutje. Een TMC2208 chip kost bijna niks. Ik vraag me eigenlijk af waarom ze er niet meteen een TMC2209 in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRuw schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:46:
Maar je hebt aan de software of hardware niets veranderd verder?
Kan zijn dat door de verhoogde temperaturen iets is gesmolten of dergelijke gezien je dus bij zowel je bed als je hotend iets met je temperaturen mis is.... Ik zou eerst eens je firmware opnieuw flashen met eerst een factory reset, kijken of dat wat doet
Nee, nadien heb ik natuurlijk de nozzle eraf gedraaid om te zien als de thermistor weer was losgekomen maar niet dus.

Hoe doe je dat zo'n factory reset. Die EEPROM optie heb ik reeds geprobeerd en googlen geeft me vooral Ender 3 opties plus het updaten van je moederbord en dergelijke dmv allerlei gadgets dat ik niet heb >>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
phYzar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:54:
paar slides verder hebben ze het gewoon over Germany-imported TMC2208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:05:
[...]

Nee, nadien heb ik natuurlijk de nozzle eraf gedraaid om te zien als de thermistor weer was losgekomen maar niet dus.

Hoe doe je dat zo'n factory reset. Die EEPROM optie heb ik reeds geprobeerd en googlen geeft me vooral Ender 3 opties plus het updaten van je moederbord en dergelijke dmv allerlei gadgets dat ik niet heb >>
'
Sorry, ik was het vergeten te quoten, dus hier nogmaals
Is geen software probleem denk ik, gewoon de bekabeling goed nakijken, vooral of de stekkertje nog wel goed op het board zitten, of even de stekkers van het bed omwisselen met die van het hotend en kijken of de info op het scherm ook omwisseld, dan weet je welke thermistor het probleem heeft, veranderd er niets, dan is met het mainboard iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor wat te groot. Alles wat ik print past normaal wel binnen 20x22x30. En anders helpt meshmaker wel om het in stukjes te haken. Hoop dat de Ender 5 nog wat goedkoper gaat worden, nog betere reden om er dan zsm een tweede bij te halen 8) Vraag mij wel af hoe die CR-6 SE eruit gaat zien en wat die dan gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
Ik print kleine zaken met mijn printer. Wat mij opvalt is dat mijn binnen maten niet kloppen. Maak ik bijvoorbeeld een gat van 8 mm dan is deze net wat kleiner 7,9 naar mate het gat groter wordt is ook de afwijking groter (22 wordt 21,8)
De buitenmaten kloppen wel. Uiteraard gekalibreerd met de bekende x, y, z Kubus deze is prima. Ook de extruder doorvoer gekalibreerd. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Kunststof krimpt als het koelt

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
chippie777 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:48:
Ik print kleine zaken met mijn printer. Wat mij opvalt is dat mijn binnen maten niet kloppen. Maak ik bijvoorbeeld een gat van 8 mm dan is deze net wat kleiner 7,9 naar mate het gat groter wordt is ook de afwijking groter (22 wordt 21,8)
De buitenmaten kloppen wel. Uiteraard gekalibreerd met de bekende x, y, z Kubus deze is prima. Ook de extruder doorvoer gekalibreerd. Wat kan dit zijn?
Ik weet niet welke slicer je gebruikt, maar in Cura kun je de "horizontal expansion" instellen, in dit geval zou ik hier een negatieve waarde proberen.
Chep heeft hier ook ooit een filmpje over gemaakt.
YouTube: Perfectly Accurate 3D Prints using Horizontal Expansion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hardy8 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:40:
[...]
'
Sorry, ik was het vergeten te quoten, dus hier nogmaals
Is geen software probleem denk ik, gewoon de bekabeling goed nakijken, vooral of de stekkertje nog wel goed op het board zitten, of even de stekkers van het bed omwisselen met die van het hotend en kijken of de info op het scherm ook omwisseld, dan weet je welke thermistor het probleem heeft, veranderd er niets, dan is met het mainboard iets niet goed.
Kabels zitten allemaal vast. Die dat in het moederbord steken plakken zelfs vast met een lijm dus het was even "knippen" om de thermistors daar los te krijgen.
Ik heb de thermistors geswitched: zowel die "buiten" ingestoken zijn als, daarna, die dat in het moederbord steken. De temperaturen switchen NIET dus het blijft nozzle -14° en hot-bed 159°.

Dus mainboard/moederbord? Creality heeft nog niet gereageerd helaas.. Beetje balen.

Ik zoek al een tijdje informatie over bootloaders en flashen maar stoot altijd op videos en artikels voor de Ender 3 en/of waar je extra motherboard of andere dingen moet hebben, soldereren of andere stuff.

Iemand een duidelijke tutorial dat ik weet dat ik geen dingen koop of doe waardoor het helemaal naar de zak is? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
Hardy8 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:52:
[...]

Ik weet niet welke slicer je gebruikt, maar in Cura kun je de "horizontal expansion" instellen, in dit geval zou ik hier een negatieve waarde proberen.
Chep heeft hier ook ooit een filmpje over gemaakt.
YouTube: Perfectly Accurate 3D Prints using Horizontal Expansion
Thanks, daar ga ik eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:13:
[...]

Kabels zitten allemaal vast. Die dat in het moederbord steken plakken zelfs vast met een lijm dus het was even "knippen" om de thermistors daar los te krijgen.
Ik heb de thermistors geswitched: zowel die "buiten" ingestoken zijn als, daarna, die dat in het moederbord steken. De temperaturen switchen NIET dus het blijft nozzle -14° en hot-bed 159°.

Dus mainboard/moederbord? Creality heeft nog niet gereageerd helaas.. Beetje balen.

Ik zoek al een tijdje informatie over bootloaders en flashen maar stoot altijd op videos en artikels voor de Ender 3 en/of waar je extra motherboard of andere dingen moet hebben, soldereren of andere stuff.

Iemand een duidelijke tutorial dat ik weet dat ik geen dingen koop of doe waardoor het helemaal naar de zak is? :X
Deze ? YouTube: Ender 5 bootloader and Marlin update

Maar ja, moet je wel een arduino uno hebben om de bootloader te installeren. Heb een poging gedaan via creality software de Ender 5 te flashen. Werkte voor geen meter. Ouwe meuk, 32bits windows zooi. Pfff.
Maar deze video heeft mij er wel doorheen geholpen. Nu mijn Ender 5 met bootloader en op 1.1.9 _/-\o_ .

[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 16-04-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:38

Khaine

Python liefhebber

Zijn er hier mensen met ervaring met het printen van de huizen van printablescenery.com? Ik kan alleen maar inschatten wat het qua tijd zou moeten kosten maar ik hoor het liever eerstehands.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
§
Khaine schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:36:
Zijn er hier mensen met ervaring met het printen van de huizen van printablescenery.com? Ik kan alleen maar inschatten wat het qua tijd zou moeten kosten maar ik hoor het liever eerstehands.
Ik print hoofdzakelijk WoW Kickstarter dingen op een Ender 5. Meestal 0,4 nozzle, 0,2 en 0,16 laag dikte. Soms op 0,28, want ik print alleen als ik wakker ben.max 80 mm/sec.Dus max 10 uur voor een print.
Beetje compleet huisje op 15mm schaal kost minimaal een dag printen. Grotere gebouwen 2 dagen heel normaal. Als je naar 28mm schaal gaat komt er zo nog een paar uur bij.

3D printen blijft een geduldige hobby 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:38

Khaine

Python liefhebber

smitae schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:48:
§
[...]

Ik print hoofdzakelijk WoW Kickstarter dingen op een Ender 5. Meestal 0,4 nozzle, 0,2 en 0,16 laag dikte. Soms op 0,28, want ik print alleen als ik wakker ben.max 80 mm/sec.Dus max 10 uur voor een print.
Beetje compleet huisje op 15mm schaal kost minimaal een dag printen. Grotere gebouwen 2 dagen heel normaal. Als je naar 28mm schaal gaat komt er zo nog een paar uur bij.

3D printen blijft een geduldige hobby 😁
Thanks! Geeft in ieder geval een aardige indicatie 8)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hopelijk kan iemand mij helpen
Als ik met mijn ender 3 een test cube print is alles 20mm zoals het hoort.

Echter als ik een knop print voor op de extruder past dit niet.

Hij de filament guide die je in het item frame van je printer moet drukken is die te groot waardoor het er niet in past.

Wat zou dit kunnen zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door sgouman op 17-04-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sgouman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:30:

Hij de filament guide die je in het item frame van je printer moet drukken is die te groot waardoor het er niet in past.

Wat zou dit kunnen zijn?
Even wat dingen die in mij opkomen ;)

Hoe groot is het verschil tussen object en print.

Heb je de test cube print een aantal keer geprint en daarna gecontroleerd of de maten steeds gelijk zijn. Zo niet dan tel je alle maten van 1 zijde bij elkaar op en deel je weer door het aantal cubes. Dan die gemiddelde gebruiken als nieuwe waarde voor afstellen. Herhaal dat voor elke zijde voor X Y Z.

Advies is altijd meer dan 1 test cube te printen zodat je zeker weet alles consequent is en blijft.

Gebruik je hetzelfde filament voor test cube als de knop die je print. Anders kan het filament problemen geven. Daarbij kan het altijd zijn dat de rol filament zelf afwijkingen heeft. Meet bv eens om de meter op hoek dit het filament is. Zeker bij goedkopere rollen wil dit niet altijd overal 1.75 zijn en krijg je ook afwijkingen.

Welke knop gebruik je en is het ontwerp ook goed. Kan altijd zijn dat er iets niet in het ontwerp zelf niet klopt qua maat.

Open de STL in Tincercad en maak een cirkel van de juiste maat en leg deze eens op het gat in het ontwerp. Dan kun je ook redelijk zien of dat overeen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
sgouman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:30:

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik zit zelf te denken aan over-extrusion.
Heb jij je extruder gecalibreerd en de steps aangepast in de firmware?
Als je dat gedaan hebt heb jij dan de wall dikte gekalibreerd in je slicer software?

(print een vierkante cube van bijvoorbeeld 2x2x2 cm zonder: top 0, bodem 0 (kun je ook 1 bodem nemen), infill 0, wall count 2.

Als je met een line width van 0.4 print dan moet je wall 0.8 dik zijn die uit de printer komt)

* het kan ook nog zijn dat je een kleine ellephantsfood hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Gisteravond na een stoute bui toch maar een 3d printer aangeschaft.

De Creality Ender 3 Pro, incl. een extra 0.2nozzle ipv 0.4 en 1kg PLA filament.

Waarom de 3 Pro ipv de 3 of v2?
Ik heb verschillende reviews bekeken van zowel de 3 als de 3 Pro. Alhoewel er in eerste instantie op papier weinig kwaliteit verschil zou moeten zijn, zijn veel reviewers het eens dat die er wel is. Voor mij is voornamelijk de functionaliteit van de magnetische plaat een grote +1.
Ik heb enorm getwijfeld over de v2, maar waarschijnlijk zou die geleverd worden in een periode waarin onze huidige situatie afzwakt. Op dit moment wil ik voornamelijk leren en aanpassen, iets waar ik straks minder tijd voor heb. Mijn hoop is dat ik genoeg kennis heb opgedaan om straks "tussendoor" leuke prints te kunnen maken die functioneel zijn evenals gewoon leuk, in plaats van het "naast" mijn normale werkzaamheden te moeten doen waardoor het waarschijnlijk ondersneeuwt.

Wat wil ik er mee gaan doen?
Ik wil in eerste instantie wat leuke prints proberen te maken die ik van Thingiverse of soortgelijke websites afhaal, voornamelijk bedoeld om het proces 'printen' te leren.
Na een periode van standaard materiaal gebruiken wil ik de nozzle verkleinen naar 0.2mm en proberen om wat 3d models te printen van (grote) miniatures of scenery.

Wat zijn mijn toekomstplannen?
Als ik de Ender 3 Pro "uitgespeeld" heb en er leuke items mee kan printen wil ik mij voornamelijk richten op 3 doeleinden:
- Zelf lichte modificaties printen voor every day use, voor funsies
- Wargaming en andere soortgelijke items printen
- 3d printing voor omgeving, binnen mjin wargaming hobby club prints aanbieden en met minimale winst verkopen, voornamelijk om de onkosten er uit te halen.

Welke vragen heb ik voor de Tweakers community?
De Creality Ender 3 Pro komt als het goed is met een slicer op de sd kaart. Is dit een goede om te gebruiken, of kan ik beter iets anders gebruiken. Hebben jullie nog getting started tips voor mij?

Ik geef eerlijk toe dat ik nu met terugwerkende kracht deze topic ga doorlezen, mijn enthousiasme was te sterk om gewoon dit even te delen. :-D

[ Voor 0% gewijzigd door Crazy-Al op 18-04-2020 08:36 . Reden: Layout foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crazy-Al schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:35:
Gisteravond na een stoute bui toch maar een 3d printer aangeschaft.

De Creality Ender 3 Pro, incl. een extra 0.2nozzle ipv 0.4 en 1kg PLA filament.

Waarom de 3 Pro ipv de 3 of v2?
Ik heb verschillende reviews bekeken van zowel de 3 als de 3 Pro. Alhoewel er in eerste instantie op papier weinig kwaliteit verschil zou moeten zijn, zijn veel reviewers het eens dat die er wel is. Voor mij is voornamelijk de functionaliteit van de magnetische plaat een grote +1.
Ik heb enorm getwijfeld over de v2, maar waarschijnlijk zou die geleverd worden in een periode waarin onze huidige situatie afzwakt. Op dit moment wil ik voornamelijk leren en aanpassen, iets waar ik straks minder tijd voor heb. Mijn hoop is dat ik genoeg kennis heb opgedaan om straks "tussendoor" leuke prints te kunnen maken die functioneel zijn evenals gewoon leuk, in plaats van het "naast" mijn normale werkzaamheden te moeten doen waardoor het waarschijnlijk ondersneeuwt.

Wat wil ik er mee gaan doen?
Ik wil in eerste instantie wat leuke prints proberen te maken die ik van Thingiverse of soortgelijke websites afhaal, voornamelijk bedoeld om het proces 'printen' te leren.
Na een periode van standaard materiaal gebruiken wil ik de nozzle verkleinen naar 0.2mm en proberen om wat 3d models te printen van (grote) miniatures of scenery.

Wat zijn mijn toekomstplannen?
Als ik de Ender 3 Pro "uitgespeeld" heb en er leuke items mee kan printen wil ik mij voornamelijk richten op 3 doeleinden:
- Zelf lichte modificaties printen voor every day use, voor funsies
- Wargaming en andere soortgelijke items printen
- 3d printing voor omgeving, binnen mjin wargaming hobby club prints aanbieden en met minimale winst verkopen, voornamelijk om de onkosten er uit te halen.

Welke vragen heb ik voor de Tweakers community?
De Creality Ender 3 Pro komt als het goed is met een slicer op de sd kaart. Is dit een goede om te gebruiken, of kan ik beter iets anders gebruiken. Hebben jullie nog getting started tips voor mij?

Ik geef eerlijk toe dat ik nu met terugwerkende kracht deze topic ga doorlezen, mijn enthousiasme was te sterk om gewoon dit even te delen. :-D
Welkom bij de club en gefeliciteerd met je aankoop ;)

Belangrijkste tip, doe het rustig aan en ga niet gelijk van alles aanpassen. Leer je printer kennen en leer van je fouten, en dat zullen er genoeg zijn >:)

Begin met je printer goed af te stellen zodat je zeker weet dat alles zou moeten kloppen als je een printopdracht geeft. Staat genoeg info in dit topic om dit te doen en op YouTube ook genoeg info te vinden om het af te stellen.

Slicers kun je zelf bepalen. De een vindt Cura prettig een andere PrusaSlicer. Elk met zijn eigen voor en nadelen en uiteindelijk bepaal je zelf welke je het prettigste vindt werken.

Zelf gebruik ik PrusaSlicer icm aanpassing in de vorm van Mods.
Profielen werken erg goed en merkte gelijk het verschil met printen in PetG.
mr.wjca schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:
Hoi,

Ben nu een paar weekjes aan het spellen met me Ender 3 Pro. wat een uitdagingen.
Bed levelling was een lastige maar doordat ik hier en daar toch veel las dat een glasplaat (ook aanwezig) een toegevoegde waarde was ben ik ook naar glasplaat gegaan en inderdaad dit maakt heel veel uit.
Me kwaliteit ging meteen omhoog.
Ik gebruik voor hechting de pritstift (ander merk). Heeft iemand hier nog eventueel tips voor?

Alles is bij mij nog stock zeg maar (hardware matig niks veranderd aan de printer) ben wel aan de slag gegaan met een Raspberry Pi 4 2GB en Octoprint, ben er nog helemaal nieuw mee maar ik vind het wel lekker werken. geen microsd kaartjes nodig.

Ondertussen stromen de bestellingen van zoon en vrouw lief maar binnen, maar die mogen wachten.

Ik houd me voornamelijk bezig met upgrade dingetjes maken voor de printer zelf en kleine projectjes, eerst maar een beetje spellen en leren, straks de grotere projecten.

Iets wat me wel opvalt is het geluid, het valt op maar stoort me niet. Echter klopt het dat dit al een stuk minder wordt als je het moederbord vervangt naar een Bigtreetech?

[ Voor 32% gewijzigd door MikeOO op 05-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Crazy-Al
Om te beginnen even één of meer youtube video's bekijken hoe je een Ender 3 goed in mekaar zet.
Een goede video laat zien waar je op moet letten, dit is verschillende keren langs gekomen hier.

Probeer eerst de gratis Slicers voordat je iets aanschaft.
Na een half jaar Cura te hebben gebruikt heb ik simplify3d aangeschaft.
Na een half jaar heb ik simplify3d weer aan de kant geschoven want er komen nagenoeg geen updates voor.
Dus ben ik weer terug bij Cura.

Ik zou zelf starten met Cura, er is genoeg video materiaal en topics over voor de instellingen.

p.s. afwasmiddel is je vriend mocht je print niet blijven plakken. (reddingsmiddel 1)

* ik weet niet of de ender 3 nog geleverd wordt met de beruchte xt60 stekker:
Afbeeldingslocatie: https://heisenberg.nu/tweakers/3dprinting/stekker.jpg
zie: kmichael in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Tevens een herinnering voor alle 3d printing friends om geregeld je printer te controleren!!

[ Voor 4% gewijzigd door kmichael op 18-04-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgen,

iemand ervaring met 0,2 versus 0,4 nozzles op een Ender 5 of Ender 3.
Ik wilde graag naar kleinere items voor War gaming gaan. Met 0,4 / 0,12 lijkt het al heel wat.
Maar kan mij voorstellen dat met kleinere nozzle en nog dunnere lagen ook de foutjes in je printer duidelijk gaan worden?

En verschil magnetische flexibele bed versus glasbed? Ik heb het gevoel dat het magnetische bed van zichzelf nooit echt 100% vlak is, terwijl glas dat waarschijnlijk wel is? Maar merk je het ook in bv minder wrapping? Ik blijf toch op het magnetische flexibele bed altijd wat wrapping houden. En ik print met redelijk brede brim en gebruik ook adhesie spul. (Met PLA)

Heb alles liggen maar ben ben beetje huiverig om de boel er op te gaan zetten. Zeker de 0,2 nozzle, want dat gaat behoorlijke impact op de print duur hebben?
En ik heb nogal een wish list liggen van wat mede wargamers die ik eigenlijk eerst af wil maken voor ik de boel ga aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@smitae
Ik heb nog geen ervaring met een andere nozzle dan 0,4.
Je kan je slicer ook instellen op 0,2 en kijken hoeveel het ongeveer langer duurt qua printen.
Ik kom uit op meer dan 2x zo lang met de zelfde snelheid.

Magnetische bed is niet 100% recht , glas ook niet!
* Je zou eventueel kunnen proberen om je printbed warmer te zetten.
* schoonmaken met afwasmiddel onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie in octopi ook vaker die undervolt melding?
ik ben eens aan het zoeken maar ik kom er niet uit wat hier aan de hand is....
ik heb een regelbare 5V 3A voeding erop die ik ook op 5.2 volt heb gezet en dan geeft hij het nog aan.
Ik denk dat het een startup spike is maar kan ik niet bevestigen.
Om nou die beveiliging met die veronderstelling uit te zetten vind ik ook weer wat tricky..
Iemand ideeen?

edit: als ik /usr/bin/vcgencmd get_throttled doe dan krijg ik 0x50005... Eerst maar eens de power kabels vervangen..

[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 18-04-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:35:
Hebben jullie in octopi ook vaker die undervolt melding?
ik ben eens aan het zoeken maar ik kom er niet uit wat hier aan de hand is....
ik heb een regelbare 5V 3A voeding erop die ik ook op 5.2 volt heb gezet en dan geeft hij het nog aan.
Ik denk dat het een startup spike is maar kan ik niet bevestigen.
Om nou die beveiliging met die veronderstelling uit te zetten vind ik ook weer wat tricky..
Iemand ideeen?

edit: als ik /usr/bin/vcgencmd get_throttled doe dan krijg ik 0x50005... Eerst maar eens de power kabels vervangen..
Ja, had een Pi 3. Met een 2.5A voeding. Zou meer dan voldoende moeten zijn. Ook CPU lager gezet, maar was het zat en heb nu een nieuwe Pi 4 / 4 Gb in bestelling staan met originele voeding bij Azerty.
Maar de Pi 3 heb ik opgegegeven. Paar keer reset gehad door under volt naar mijn idee, dus....

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 18-04-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik denk dat het mijn te dunne draadjes zijn van mijn power supply naar mijn GPIO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlKmVidpM_myk7xRAimXvVUqRXs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GuR0Qk5d8t5C11V2LTN6PdE.jpg?f=fotoalbum_medium
Rear enclosure met wat modificaties om de boel passend te maken met een relais voor de PSU plugin.

Edit: net deze gemaakt: https://www.thingiverse.com/thing:2975429
Niet ontevreden met mijn direct drive tot nu toe!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6yFzLvaY1VkZ7e0WNmkzMjJoWA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWXZ80qRHE7heYRConXJ06mG.jpg?f=fotoalbum_medium
rondjes zijn exact ront, bridging test perfect, stringing test perfect, mooie scherpe hoeken en een overhang die in de 50 een hikje heeft maar pas echt vanaf 65 a 70 inzakt.
Grootste dingetje is mijn cura vermoed ik die de negatieve letters best verklooit en ook de tolerance test, door de setting op 0,4mm waarschijnlijk in het 100 gooit.
Hoe dan ook, direct drive met een noctua set fans erop en skr mini is perfect stil en hij print erg netjes 8)

[ Voor 47% gewijzigd door DRuw op 18-04-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Great... mijn filaments waren op, dus een tijd lang gewacht voordat weer voorraad is. Deze week binnengekregen, doet m'n Ender 5 aan, en.... kapute SKR mini E3.

Blauwe lege scherm op display, de ledjes op mobo is enkel rood. USB wordt niet herkend. Nieuwe firmware.bin op nieuwe SD kaartjes op FAT32 worden genegeerd.

Bootloader deaud? Iemand tips om dit te fixen? anders maar weer een nieuwe kaartje bestellen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:10:
Great... mijn filaments waren op, dus een tijd lang gewacht voordat weer voorraad is. Deze week binnengekregen, doet m'n Ender 5 aan, en.... kapute SKR mini E3.

Blauwe lege scherm op display, de ledjes op mobo is enkel rood. USB wordt niet herkend. Nieuwe firmware.bin op nieuwe SD kaartjes op FAT32 worden genegeerd.

Bootloader deaud? Iemand tips om dit te fixen? anders maar weer een nieuwe kaartje bestellen...
Problemen met een scherm kan ook een los contact zijn dus loop de aansluitingen allemaal even na of alles goed vast zit. Kunnen vreemde dingen gebeuren als iets niet helemaal lekker vast meer zit.

Beste is stekker echt los halen en er weer op, dan weet je zeker dat het goed is en dan alles even langs gaan en hopelijk is er niets aan de hand. Ook de draden die naar de stepper motors gaan dus echt alles even nalopen.

Klinkt misschien vreemd maar al meerdere posts op FB gezien bij dit soort problemen en waren opgelost na controle van bedrading. Kost niets dus simpel te doen.

Omdat de boel lekker schut tijdens printen kan iets toch losraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smitae schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:55:
[...]

Ja, had een Pi 3. Met een 2.5A voeding. Zou meer dan voldoende moeten zijn. Ook CPU lager gezet, maar was het zat en heb nu een nieuwe Pi 4 / 4 Gb in bestelling staan met originele voeding bij Azerty.
Maar de Pi 3 heb ik opgegegeven. Paar keer reset gehad door under volt naar mijn idee, dus....
Ik heb er nu een normale stroomkabel tussen gezet waar ik nog een stukje van had liggen (oude platte stekker).
Daar kon ik met wat frotten 2 connectors op knijpen en de melding is nu weg:)
niet helemaal mooi buigbare kabel maar hij doet wat hij moet doen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:59:
[...]

Ik heb er nu een normale stroomkabel tussen gezet waar ik nog een stukje van had liggen (oude platte stekker).
Daar kon ik met wat frotten 2 connectors op knijpen en de melding is nu weg:)
niet helemaal mooi buigbare kabel maar hij doet wat hij moet doen:)
Das nice. Ik moet zelf nog ff kijken of ik de Pi 4 zijn eigen losse voeding geef of op de Ender 5 voeding gaan hangen met converter. MAar eens kijken of ik zin heb om dat te gaan regelen. Losse voeding op 1 stekker doos met schakelaar voor zowel de Pi als de Ender werkt eigenlijk ook wel.

Ik had/heb de Pi 3 op een goede voeding, bij mij dus zeker niet de kabel. Mogelijk de voeding toch niet helemaal lekker.
Maar moest toch een Pi 4 hebben, de ombouw voor de Ender 5 is voor de Pi 4, Pi 3 zit USB/netwerk net verkeerd.
Wil toch wel graag zsm octoprint hebben draaien _/-\o_ En dat terwijl ik eerst dacht dat octoprint geen toevoeging zou zijn. Ben nu teveel bezig met copy/past van naar microSD card en verwisselen. Dat wil ik niet meer .. O-)
Pagina: 1 ... 46 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie