Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Jup! En daarom had ik deze recentelijk weggeknipt en de draden gewoon gesoldeerd.kmichael schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:51:
@Crazy-Al
* ik weet niet of de ender 3 nog geleverd wordt met de beruchte xt60 stekker:
[Afbeelding]
zie: kmichael in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Tevens een herinnering voor alle 3d printing friends om geregeld je printer te controleren!!
Dit is een bijzonder gevaarlijke stekker. Merkte het ook al omdat hij tijdens het printen gloeiend heet werd!
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Denk dat ik dat ook maar moet doen. Pi 4 voeding is dan een beetje jammer, die heb ik niet nodig. Heb nog een aparte stabiele 5V/6A voeding liggen. Die bouw ik dan mooi onder in de Ender 5. Goede opmerking, toch wat strakker. Alleen ff kijken hoe warm die kan worden. Want op de extra voeding moet ik dan mogelijk nog iets regelen met ventilator.DRuw schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:14:
Octoprint met een camera aangesloten en daarbij de octoremote app is ideaal!
Ik heb nu ook 1 stekker en vanaf de ingang op de ender heb ik de stroomdraden naar een relais lopen en de power gaat weer terug naar de voeding. Ik zet dus met de psu plugin de voeding apart aan en heb voor de pi z'n eigen stabiele voeding in de enclosure kunnen bouwen. Werkt mooi hoor!
Klusje voor volgende week.
Is een Ender 3 Pro een geschikte keuze voor een beginner of kun je dan beter een kant en klare zoals bv E3D NANO 3d printer kopen om te beginnen ?
Ender 3 Pro is zeer geschikt voor beginners, genoeg tutorials te vinden.
De prijs is gunstig en de kwaliteit ook (voor dat bedrag).
De prints die uit het apparaat komen zijn bij goede afstellingen meer dan goed.
Ja en nee. Het ligt er nogal aan welke behoeftes die beginner heeftmarnix1977 schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:09:
Is een Ender 3 Pro een geschikte keuze voor een beginner
Is het een beginner die niet alleen het printresultaat zelf belangrijk vindt, maar ook veel plezier beleeft aan tutorials lezen, upgrades kopen, sleutelen aan de printer, dan is een Ender 3 pro een prima printer. Grote community en door de lage prijs hou je budget over voor latere upgrades.
Maar heeft deze beginner het erg druk, geen tijd voor continu sleutelwerk of zin om zich daar überhaupt in te verdiepen en wil hij gewoon regelmatig zonder gedoe een betrouwbaar printje maken, dan zou ik geen Ender aanraden. Eerder iets als een Prusa mini of Prusa i3 mks3 (afhankelijk van de printgrootte). Ja, dat is een heel andere prijsrange, maar dit zijn wel printers die ontworpen zijn met betrouwbaarheid in het achterhoofd. En als er dan toch iets mis is heb je ondersteuning van een, naar verluid, briljante helpdesk.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Zodat werkt goed! super strakke onderkant (of bovenkant
Ik heb nu 2 spiegels dus ik wissel na elke printjob van spiegel zodat de print helemaal kan afkoelen.
Mijn vraag is nadat je geprint heb maak je de spiegel dan weer helemaal schoon of print je gelijk zonder problemen nog een keer of spuit je weer een laagje erop?
Out-of-the box print hij prima, zeker geschikt voor de prints die je zelf noemt. Prints met kleine details gingen bij mij in het begin nog wel eens fout, met een paar upgrades gaan die nu ook goed. De upgrades zijn overigens vrij eenvoudig te installeren. Ook sluit ik me aan bij wat @Gizz en @kmichael zeggen over de community en informatie online.
Let er wel op dat de standaard printer niet zo stil is, 's nachts printer ging bij mij niet tot ik een stiller bord kocht ( a 20 euro).
@Erik2B Ik kan meestal met een laag 3DLac meerdere prints doen. Als ik van filament wissel maak ik hem wel schoon zodat al het residu van het printbed is, verschrikkelijk als je witte print een zwarte streep of iets dergelijks heeft
ik heb enorm happy met mijn ender 3 pro en hij staat nu continu te printen en de skr mini en noctua fans zijn echt super.
er zijn nog 2 fans die herrie maken... de kleine fan voor mn raspberry die ik apart laat koelen (die kan ik met een noctua ook vervangen) en mn 5015 partkoeler.
Die laatste zou ik ook het liefst met een 4020 vervangen of gewoonweg een stillere 5015 (want ik wil de mount nu niet veranderen eigenlijk).
iemand tips?
Ik heb deze DDE: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.15534c4dcEizcg
Straks de hele rataplan maar weer eens controleren en calibreren. Ik weet dat het tweaken enzo onderdeel van de hobby is, maar soms is iets wat gewoon werkt ook wel lekker hoor
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Herkenbaar maar hoort er helaas bij. Geen last van filament die zich verzameld in de hotend.BM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:40:
Af en toe word ik zo moe van mijn Ender 3. Ding ging als een speer, en uit 'het niets' allerlei problemen. Extruder skipt (tenzij ik erg langzaam print), bed ahesion is mweh. Dat was voorheen allemaal prima.
Straks de hele rataplan maar weer eens controleren en calibreren. Ik weet dat het tweaken enzo onderdeel van de hobby is, maar soms is iets wat gewoon werkt ook wel lekker hoor
Ik heb zo'n mini e3 bordje op stock Marlin 2.0.x firmware draaien (eigenlijk perfect in orde, dus waarom zou ik updaten, al m'n prints lukken perfect).
Nu had ik gisteren een YT filmpje bekeken over hoe je een print pauzeert en resumed. Dus ik gisterenavond 12u in een print, 'pause print','printer off', deze ochtend 'printer on','resume print' nergens te vinden.. Opnieuw die file geselecteerd, maar stinker begon opnieuw :D!
Mogelijks dus een issue met die 2.0.x firmware, ik zie dat 2.0.5 uit gekomen is 3 dagen geleden (GitHub activity). Kan ik dat gewoon flashen of moet ik nog rekening houden met instellingen?
Of of of? wel al vaker firmwares geflashed van raidcontrollers, maar dit is toch nog net iets anders
De Marlin van github is gewoon de algemene marlin software die je nog naar eigen hardware moet om zetten.MetalG schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:33:
Noooooo-ooooooo-ooooooo-ooooo
Ik heb zo'n mini e3 bordje op stock Marlin 2.0.x firmware draaien (eigenlijk perfect in orde, dus waarom zou ik updaten, al m'n prints lukken perfect).
Nu had ik gisteren een YT filmpje bekeken over hoe je een print pauzeert en resumed. Dus ik gisterenavond 12u in een print, 'pause print','printer off', deze ochtend 'printer on','resume print' nergens te vinden.. Opnieuw die file geselecteerd, maar stinker begon opnieuw :D!
Mogelijks dus een issue met die 2.0.x firmware, ik zie dat 2.0.5 uit gekomen is 3 dagen geleden (GitHub activity). Kan ik dat gewoon flashen of moet ik nog rekening houden met instellingen?
Of of of? wel al vaker firmwares geflashed van raidcontrollers, maar dit is toch nog net iets anders
Heb je daar ervaring mee? Zo niet het is goed om op te doen, als je de basis wil wat je moet veranderen zal ik dit volgen voor wat je nodig heb. (je hebt wss niet alles nodig.)
https://www.reddit.com/r/..._3_using_skr_mini_e3_v12/
Ik heb mijn direct drive nu geinstalleerd en de Z afgesteld en had een test geprint die zeker niet slecht was: DRuw in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"
Ik heb vannacht een model geprint wat ik zelf heb gemaakt en ik had deze ook al eerder geprint met mijn ender3 pro zo goed als stock (volgens mij had ik ook mijn mini skr er nog niet inzitten).
rechts is de oude print en links de nieuwe. de enige aanpassingen die ik heb gemaakt aan het model zijn wat verstevigingen bij de randen, de rest is identiek aan de oude. Ook nu met Cura 4.5 ipv 4.4
Wat mij opvalt:
Algehele print is groffer en minder strak,
het lijkt of bepaalde delen samengeklont zijn en sommige weer te zuinig zijn
Onderkant (hij is met een hoop supports geprint) is VEEL ruiger en "brosser"
De verticale wand lijkt onderling niet lekker te hechten aan elkaar.
Buitenranden hebben duidelijkere start/stops
:strip_exif()/f/image/427nOyhY67bZ4wvgDrqpAs26.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/laZ8bG4PYOonODGY2d3UcXxy.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/S4bMEEqiZbOrEEi5AGCcJbej.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/4Z3e3ZRLmEVk1Ektv11A1bco.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/K7NgDIG6jz0R3F37vLEPikxX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gisteren had ik een nieuwe plaat gemaakt voor mijn behuizing en die ging wel netjes, al zit daar niet zo veel uitdaging aan..:
:strip_exif()/f/image/KD0yT0zJYaiFA4R0PtEHZgvx.jpg?f=fotoalbum_small)
Ik vermoed hoofdzakelijk mijn cura settings maar hoe kan ik dit het beste troubleshooten (zonder dat ik een print van 12 uur verpest..
De print is mee te werken hoor maar dit is niet de kwaliteit die ik wil blijven printen...
https://marlinfw.org/docs...ration.html#z-safe-homingAkumu22 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:44:
Het enige wat ik hier irritant aan vind is dat de auto home positie nu op het midden van het printbed staat, bij het verwarmen van de hot end drupt er dus een beetje filament op het printbed.
(...)
Ik heb alleen geen enkele ervaring met het aanpassen van de marlin software, weten jullie zo welke instelling ik dan dien aan te passen?
Andere optie is eerst homen, daarna buiten je printbed bewegen en vervolgens pas je hotend verwarmen. Dit kun je gewoon in je slicer aanpassen in het stukje G-code waarmee je print begint. Je hoeft dan helemaal niets in je firmware aan te passen.Z Safe Homing prevents Z from homing when the probe (or nozzle) is outside bed area by moving to a defined XY point (by default, the middle of the bed) before Z Homing when homing all axes with G28. As a side-effect, X and Y homing are required before Z homing. If stepper drivers time out, X and Y homing will be required again.
Enable this option if a probe (not an endstop) is being used for Z homing. Z Safe Homing isn’t needed if a Z endstop is used for homing, but it may also be enabled just to have XY always move to some custom position after homing.
Bijvoorbeeld:
1
2
3
| G28 ; Home all axes G1 X0 Y0 Z5 F5000.0 ; Move to start position M104 S{material_print_temperature_layer_0} ; Set Extruder temperature |
@DRuw Heb je de extruder al opnieuw gekalibreerd? Weet niet of je dezelfde steppermotor opnieuw gebruikt of dat je nu sowieso andere onderdelen hebt.
Slipt je filament? Wat voor soort tandwieltjes duwen nu het filament in je hotend?
[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 21-04-2020 12:43 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
je hebt gelijk, ik heb wel mijn esteps overgenomen van de site waar ik hem vandaan heb (415) maar deze nooit gecontroleerd. na het maken van die testprint had ik er niet meer aan gedacht, zal ik even doen straks.Gizz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:37:
[...]
@DRuw Heb je de extruder al opnieuw gekalibreerd? Weet niet of je dezelfde steppermotor opnieuw gebruikt of dat je nu sowieso andere onderdelen hebt.
Slipt je filament? Wat voor soort tandwieltjes duwen nu het filament in je hotend?
Ik heb nu een BGM extruder van trianglelabs en die drukt prima door door de dual drive extruder https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.30104c4dalWql4
Ja gewoon stock zou ok moeten zijn, ik dacht dat die CHEP guy zo een reeds compiled versie had!Dutchone schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:37:
[...]
De Marlin van github is gewoon de algemene marlin software die je nog naar eigen hardware moet om zetten.
Heb je daar ervaring mee? Zo niet het is goed om op te doen, als je de basis wil wat je moet veranderen zal ik dit volgen voor wat je nodig heb. (je hebt wss niet alles nodig.)
https://www.reddit.com/r/..._3_using_skr_mini_e3_v12/
Grt
[ Voor 9% gewijzigd door MetalG op 21-04-2020 13:04 ]
Stock in de zin van, stock van de Bigtreetech github of stock de kale marlin 2.0.x github?MetalG schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:03:
[...]
Ja gewoon stock zou ok moeten zijn, ik dacht dat die CHEP guy zo een reeds compiled versie had!
Grt
Ik weet niet op welke versie die van Chep nu zit.
Oke, probleem opgelost, als je er eenmaal achter bent wat het is kan het zo enorm logisch zijn... Naar aanleiding van je post alles uit elkaar gehaald, hotend en nozzle schoongemaakt (nozzle maar gewoon vervangen), en ook besloten bowden tube eens uit hotend te halen. Hier zat inderdaad wat rotzooi in, dus daar een klein stukje van af gehaald, en alles weer in elkaar gezet. Paar standaard gcode testfiles geprobeerd die ik nog had liggen--> prima!MikeOO schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:43:
[...]
Herkenbaar maar hoort er helaas bij. Geen last van filament die zich verzameld in de hotend.
Vol goeie moed m'n normale print weer gestart, en weer zelfde ellende. Op dat moment wat ik er zo klaar mee dat ik al volop aan het kijken was naar nieuwe hotends en extruders... If you can't fix it, upgrade it.
Toch nog even wat verder na gaan denken, en maar eens een temp-tower geprint. Toen viel het kwartje vrij snel....Ik printte altijd met 205 graden, maar dat bleek in mijn test aardig aan de onderkant van de temperatuurrange voor dit filament te zitten (bij 200 faalde de tower), terwijl 220/225 er wel erg netjes uit zag. Dus model opnieuw gesliced met 220 graden, snelheid weer terug naar 50mm/s (die stond van ellende ondertussen op 25), en voila, op dit moment loopt ie weer als een trein. Voor het leuke mag temperatuur misschien zelfs nog wel 5 graden naar boven, maar voor nu ben ik alweer dik tevreden
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Het voordeel van ergernis is uiteindelijk een leercurveBM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:54:
[...]
Oke, probleem opgelost, als je er eenmaal achter bent wat het is kan het zo enorm logisch zijn... Naar aanleiding van je post alles uit elkaar gehaald, hotend en nozzle schoongemaakt (nozzle maar gewoon vervangen), en ook besloten bowden tube eens uit hotend te halen. Hier zat inderdaad wat rotzooi in, dus daar een klein stukje van af gehaald, en alles weer in elkaar gezet. Paar standaard gcode testfiles geprobeerd die ik nog had liggen--> prima!
Vol goeie moed m'n normale print weer gestart, en weer zelfde ellende. Op dat moment wat ik er zo klaar mee dat ik al volop aan het kijken was naar nieuwe hotends en extruders... If you can't fix it, upgrade it.
Toch nog even wat verder na gaan denken, en maar eens een temp-tower geprint. Toen viel het kwartje vrij snel....Ik printte altijd met 205 graden, maar dat bleek in mijn test aardig aan de onderkant van de temperatuurrange voor dit filament te zitten (bij 200 faalde de tower), terwijl 220/225 er wel erg netjes uit zag. Dus model opnieuw gesliced met 220 graden, snelheid weer terug naar 50mm/s (die stond van ellende ondertussen op 25), en voila, op dit moment loopt ie weer als een trein. Voor het leuke mag temperatuur misschien zelfs nog wel 5 graden naar boven, maar voor nu ben ik alweer dik tevreden
Mooi dat je het gevonden heb en gelijk info deel voor iedereen
Nooit bij stilgestaan dat er dus ook PLA soorten zijn die best fors boven de 200 graden nodig hebben om lekker te printen. Inderdaad, weer wat geleerd. Volgende keer bij nieuw filament eerst even een temp-tower printen
Xbox
Zeker, er zit veel verschil in soorten filament en heb er bij die op 205 moeten en ook op 220.BM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:07:
Ik deel mijn stommiteiten graag met de rest van de wereld
Nooit bij stilgestaan dat er dus ook PLA soorten zijn die best fors boven de 200 graden nodig hebben om lekker te printen. Inderdaad, weer wat geleerd. Volgende keer bij nieuw filament eerst even een temp-tower printen
Moet zeggen dat ik nog geen 1x een temp-tower heb geprint
Gebruik meestal de temps die op de doos staan en die voldoen prima maar wil je weten welke het beste resultaat geeft is het wel de juiste manier.
Verwijderd
En dit is één voorbeeld van de vier die een non-antwoord geeft of simpelweg niet antwoord.Helaas is het op dit moment te druk hier om daar een juist antwoord op te kunnen geven.
Probeer even wat te zoeken op You Tube of stel de vraag in een facbook groep van 3D printen.
Met vriendelijke groet,
kZal mijn geld dan maar bij Amazon steken #shoplocal
RUK. ik kom er net achter dat mijn cura nog op de oude waarde stond... flow op 67%.... briljant.Gizz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:37:
Nu alle instellingen maar eens nalopen.
Wel apart dat die test nog wel goed ging..
Leer moment..... Nozzle verstopt na paar weken elke dag printen. Door de druk tube los geschoten gelukkig geen 50 meter plastic in de war. Was weer netjes op te rollen.
Eerst een poging gedaan om de nozzle schoon te maken etc net zoals 4 weken geleden. Naald, prutsen, temp omhoog etc. Drama.
Dus besloten om de nozzle gewoon te vervangen door een nieuw, vorige week setje van 5 ontvangen van Ali Creality Global store. 5 stuks voor iets meer dan 4 euro. Geen gepruts, 10 minuten max werk.
Nu staat de Ender weer heerlijk te extruden 🥳
Ik doe mijn eerste 2 lagen op 215. Anders blijft het niet plakken op het bed en doe de rest verder met 205. Bed op 65 graden. Nadat de print klaar is even de onderkant nagaan met de heatgun om de witte plekken weg te halen. Als ik met een lagere temperatuur de eerste laag leg blijft het niet plakken en krult die altijd aan de rechterbovenhoek omhoog. Werkt perfect!BM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:07:
Ik deel mijn stommiteiten graag met de rest van de wereld
Ben er heel blij mee als je het eenmaal begrijpt gaat het prima en vooral de tijd nemen met uitzoeken en installeren.
Staat nu bij mij op kantoor, maar daar wordt het op dit moment erg warm. Morgen toch maar verhuizen naar de schuur.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Te warm voor de printer of voor jezelf? Tocht en temperatuurverschillen zijn lastiger qua printen dan een stabiele hogere temperatuur (of het moet echt tropisch zijn natuurlijk) dus is de schuur wel handig?Magnetronkip schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:31:
Vandaag die van mij binnen gehad, eerste 3d printer na eerst rustig 1,5 uur bezig te zijn geweest om hem aan te sluiten. het bed levelen en test printjes is hij nu bezig met de eerste uitbreiding voor zijn eigen.
Ben er heel blij mee als je het eenmaal begrijpt gaat het prima en vooral de tijd nemen met uitzoeken en installeren.
Staat nu bij mij op kantoor, maar daar wordt het op dit moment erg warm. Morgen toch maar verhuizen naar de schuur.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SGDXGkxk5uCI88yLYka9N48B.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/CJv8a80NWUcsV64WQTrtW0HK.png?f=user_large)
Zag deze ook voorbij komen https://www.thingiverse.com/thing:3922825
te warm voor mij, ik was sowieso van plan om er een kastje om heen te maken.phYzar schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:37:
[...]
Te warm voor de printer of voor jezelf? Tocht en temperatuurverschillen zijn lastiger qua printen dan een stabiele hogere temperatuur (of het moet echt tropisch zijn natuurlijk) dus is de schuur wel handig?
Maar even zien hoe het gaat.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Ik zou sowieso niet aanraden om in dezelfde ruimte te zijn als een actieve 3d printer. Er komt nogal wat fijnstof vanaf.Magnetronkip schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:19:
[...]
te warm voor mij, ik was sowieso van plan om er een kastje om heen te maken.
Maar even zien hoe het gaat.
Hoe bedoel je de as bijstellen?dutchassasin schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:21:
Iemand al een dual z upgrade gedaan? Merk toch dat ik de as geregeld weer moet bijstellen. Komt vast door het extra gewicht van de geprinte DD die ik aan het proberen ben. Zat zelf te kijken naar de dual z mod van ProperPrinting op thingiverse.
Verwijderd

Ik ben namelijk benieuwd naar het gewicht van de bovenste laag van deze set (dus de laag waar je op print). Zou het fijn vinden als iemand hier het antwoord op weet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2020 10:04 ]
Toen ik hem kocht was hij net geen 10 euro maar hij is voor die prijs nog wel ergens te koop op Ali gok ik.
Ik merk geen verschil met de originele en print weer muurvast.
Ik beschouw de printplaatjes een beetje als consumables... vanaf een bepaald aantal prints gaat de slijtage gewoon te hard en krijg je hem niet meer goed schoon en verwissel ik hem.
Binnenkort ga ik op glas proberen en dat zal wel anders zijn.
Edit: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.69804c4dyTxUUr
deze staat nu in mijn winkelmandje.
[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 23-04-2020 10:19 ]
Verwijderd
Als hij goed is af gesteld is de onderkant van je print zo mooi en het kleeft zo goed.
oh sorry , bedoelde natuurlijk de X-gantry.
Als in "De glasplaten van Creality zijn niet recht." of bedoel je specifiek die van jou? Ik heb er namelijk ook een sinds een paar weken maar heb nog niet gemerkt dat hij niet recht zou zijn. Ik print wel met een BLTouch, dus daar zou dat ook aan kunnen liggen.phYzar schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:56:
Sinds m'n 3dtouch print ik liever op de Creality glasplaat. Die is niet recht en met handmatig levellen ondoenbaar, maar met auto/mesh levelling gaat dat weer uitstekend.
Ik heb er 3: 1 van m'n Ender 3 (krom/hol), nog 1 die ik als vervanging van Creality heb gekregen (krom/hol), 1 van m'n Ender 5 (licht hol).GLeenders schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:22:
[...]
Als in "De glasplaten van Creality zijn niet recht." of bedoel je specifiek die van jou? Ik heb er namelijk ook een sinds een paar weken maar heb nog niet gemerkt dat hij niet recht zou zijn. Ik print wel met een BLTouch, dus daar zou dat ook aan kunnen liggen.
Met gratis filament:
1 Bulbasaur --> Kleine fail (filament brak ivm in de knoop)
2 Squirtle --> Grote fail (te lage infil + filament brak), vervolgens brak het voetje af tijdens het verwijderen
3 Charmander --> Kleine fail, alles goed maar hol is geen goed idee.
4 Filament guide --> Grote fail, heb "out of the box" geprint waardoor de supports alles blokkeerde.
Daarna maar mijn 1kg 123-3d filament aangesloten, daarmee verder gegaan.
5 Filament guide --> Great succes!
Nu wil ik morgen natuurlijk meer printen om de guide te testen, maar het eerste oogopslag is hartstikke goed.
Ik heb inmiddels mijn Cura settings aangepast naar nozzle 200 + hotbed 65, dit gaat eigenlijk allemaal hartstikke goed.
Mijn huidige plannen:
Handvat printen om hotbed vast te houden,
Eerste stukje wargaming scenery
Pikachu!
Genoeg dingen om te proberen, we gaan lekker door met kliederen. Vooralsnog ben ik heel erg tevreden, al zou ik nu wel wat zwart filament willen hebben voor de overige mods :-)
Zo zonde om gewoon weg te gooien.
[ Voor 8% gewijzigd door Mitchell op 24-04-2020 23:56 ]
Signature
Ik heb Octoprint geinstalleerd op een Pi3. Dit werkt allemaal naar behoren. Heb hem ingesteld naar voorbeeld van https://howchoo.com/g/y2r...=share&utm_medium=ios_app
Alles lijkt goed te gaan. Maar als ik in octoprint een file wil printen warmt het bed en de nozzle op. Zodra jhij gaat printen ineens maken ineens een kabaal. Hij lijkt de printer niet goedn aan te sturen.
Eerste laag begint ook ineens aan de linker achterkant en de nozzle komt op de adapter van het bed.
Wat heb ik verkeerd ingesteld?
Aan deze voorspelling kunnen geen rechten worden ontleend.
Goeie bol heb je.Gizz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:51:
@Nicap Ik pak mijn glazenbol en ik zie dat je de 5v pin op je usb-kabel niet hebt afgeplakt. Even een stukje plakband op de juiste pin en ik voorspel dat je geen kabaal meer zult hebben.
Aan deze voorspelling kunnen geen rechten worden ontleend.
Dan zal ik er waarschijnlijk overheen hebben gelezen ergens. Dit moet toch wel in de guide staan lijkt me.
.First of all this whole tutorial isn't a mandatory mod - you just need it if you run into issues (weird things are happening and you've already ruled out the more common suspects)
Wellicht dat de Ender 3 extra gevoelig is voor dit probleem, want in dit topic hebben zich al een aantal mensen met gekke geluiden gemeld nadat ze een Pi hadden aangesloten zonder afgeplakte pin.
Ik heb ook zo'n matje (nog stock bij mijn CR20 Pro). Ik bemerk na een paar prints (stuk of 10) eigenlijk al dat het filament van de 1e lagen niet meer plakt. Vaak op veel gebruikte plekken. Wat zijn jouw ervaringen met aantallen prints en het niet goed meer blijven plakken?DRuw schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:17:
ik print nu op deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.69804c4dyTxUUr
Toen ik hem kocht was hij net geen 10 euro maar hij is voor die prijs nog wel ergens te koop op Ali gok ik.
Ik merk geen verschil met de originele en print weer muurvast.
Ik beschouw de printplaatjes een beetje als consumables... vanaf een bepaald aantal prints gaat de slijtage gewoon te hard en krijg je hem niet meer goed schoon en verwissel ik hem.
Binnenkort ga ik op glas proberen en dat zal wel anders zijn.
Edit: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.69804c4dyTxUUr
deze staat nu in mijn winkelmandje.
Dermate dat ik de eerste laag eraf moet schrapen en dat hij daarom slijt...
Ik moet nog met m'n zoffset spelen maar die staat al iets hoger dan volgens de regeltjes..
Heb je al Dreft geprobeerd?
Zal wellicht ook aan het kabeltje kunnen liggen dat de een er wel last van heeft.
Plakt bij mij als de beste, tijdens de crisis elke dag aan het printen. Nog steeds op het meegeleverde Ender 5 magnetisch flexbed. Gebruik wel altijd 3DLAC van 123d-3d.rdfeij schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:56:
[...]
Ik heb ook zo'n matje (nog stock bij mijn CR20 Pro). Ik bemerk na een paar prints (stuk of 10) eigenlijk al dat het filament van de 1e lagen niet meer plakt. Vaak op veel gebruikte plekken. Wat zijn jouw ervaringen met aantallen prints en het niet goed meer blijven plakken?
Als het minder plakt moet ik ff opnieuw het bed afstellen dat doe ik 1x per 2 weken op dit moment.
Heb nog steeds een gekochte glasplaat liggen, maar zie nog geen reden die te gaan gebruiken.
Je kan het ook met een printje oplossenNicap schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:22:
[...]
Goeie bol heb je.
Dan zal ik er waarschijnlijk overheen hebben gelezen ergens. Dit moet toch wel in de guide staan lijkt me.
https://www.thingiverse.com/thing:3044586
Gebruik jij de lac op het bed?smitae schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:05:
[...]
Plakt bij mij als de beste, tijdens de crisis elke dag aan het printen. Nog steeds op het meegeleverde Ender 5 magnetisch flexbed. Gebruik wel altijd 3DLAC van 123d-3d.
Als het minder plakt moet ik ff opnieuw het bed afstellen dat doe ik 1x per 2 weken op dit moment.
Heb nog steeds een gekochte glasplaat liggen, maar zie nog geen reden die te gaan gebruiken.
Is dat niet dubbel? Dat bed heeft zelf al een of andere adhesie laag volgens mij.
Sterker nog, @MikeOO ik krijg zo'n enkel laags printje er niet eens af...
Ja, eigenlijk na een week of 2 na de eerste print. Vooral op het midden van het bed, denk dat de originele plak laag toch minder gaat worden tijdens het printen. Ik moet wel altijd wachten tot het bed is afgekoeld anders zit het idd muur vast. 1 of 2 “pufjes” is altijd voldoende.DRuw schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:04:
[...]
Gebruik jij de lac op het bed?
Is dat niet dubbel? Dat bed heeft zelf al een of andere adhesie laag volgens mij.
Vooral het buigbare vind ik zelf wel handig, je buigt het bed voorzichtig en je print komt vanzelf los. Met de hele fijne prints wel voorzichtig doen, soms blijft er een onderdeel plakken. Maar beetje superlijm doet wonderen.
Op de vervangende flap kreeg ik in de eerste instantie (weer zonder extra trucs toe te passen) de print niet eens los. Deze flap heb ik tot nu toe 1x gewassen met afwasmiddel omdat ik direct na het eten van vette snacks had aangeraakt en dat is niet handig
Maar verder zou de Creality magneetflap echt geen extra hulp nodig moeten hebben voor een goede hechting.
Tja, ik kreeg toch echt problemen hechting, support die niet bleef plakken waardoor de print mislukte, niet goed te krijgen en ik wilde geen brim ivm de de kleine details. Met de 3DLAC probleem opgelost.Gizz schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:54:
Ik heb echt nog nooit iets extra aangebracht op de magneetflap, nog nooit nodig geweest. Het eerste flapje heb ik zelfs 5 maanden gebruikt zonder af te wassen, voordat ik de flap vernietigde.
Op de vervangende flap kreeg ik in de eerste instantie (weer zonder extra trucs toe te passen) de print niet eens los. Deze flap heb ik tot nu toe 1x gewassen met afwasmiddel omdat ik direct na het eten van vette snacks had aangeraakt en dat is niet handig
Maar verder zou de Creality magneetflap echt geen extra hulp nodig moeten hebben voor een goede hechting.
Kan goed zijn dat het bij grotere prints zonder problemen goed blijft zitten zonder 3DLAC, soort van verslaving, altijd ff spuiten voor de print
Zal straks eens een poging doen zonder 3DLAC moet toch grotere dingen met veel oppervlak printen.
Dat gaat dus goed zonder 3DLAC, bij grote prints met veel oppervlak, geen probleem :-). Scheelt weer wat kosten. Thanks voor de opmerking anders was ik bezig gebleven met 3DLAC terwijl het niet altijd nodig is.
[ Voor 11% gewijzigd door smitae op 26-04-2020 16:04 ]
Ik print op een simpele spiegeltegel ooit gekocht bij de Action. Soms moet je even geduld hebben en het laten afkoelen en hoor je op een gegeven moment kraken en komt het los, zeker met dit soort prints is geduld belangrijk.DRuw schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:04:
[...]
Gebruik jij de lac op het bed?
Stevige prints krijg ik er meestal wel snel af.
Andere optie is om even op wat schilderstape te plakken en daarop te printen. Werkt ook prima en dan kun je het eenvoudig los krijgen.
Ik heb tot nu toe nog niet 1 print gehad die loskwam, eerder die z'n eerste laag achterliet..
Probeer eens een spiegel, werkt zeer prettig.DRuw schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:22:
Ik moet mezelf altijd inhouden om te snel de print eraf te trekken met het risico hem krom te trekken....
Ik heb tot nu toe nog niet 1 print gehad die loskwam, eerder die z'n eerste laag achterliet..
Vrijdag in elkaar gezet en ging niet helemaal vlekkeloos. Zo liep de riem van de hotend niet netjes op de spanner/lagers en raakte het profiel. Dus moest ik het moertje afvijlen zodat deze wel lekker liep.
Eenmaal alles haaks in elkaar gezet, had ik problemen met levelen en goede hechting van de eerste laag.
Uiteindelijk een XYZ cube geprint, maar ik had de Cura settings op Ultimaker 2 staan.... die was dus mislukt.
Zaterdag nog eens kritisch gekeken naar de hardware, en er achter gekomen dat mijn bed niet helemaal vlak was. In het midden lag ie dieper dan op de hoeken. Dus wat maskeertape in het midden geplakt, en dan die mat erop. Nu is het wel goed, en kan er overal net een papiertje tussen de nozzle en het bed.
Daarna de juiste settings in Cura ingevoerd en nogmaals een XYZ cube geprint. En die was eigenlijk meteen goed. Dus verder niks meer aangepast en de volgende print gedaan:

Straks nog wat experimenteren met PETG, maar tot dusver heel positief verrast voor een printer van <250 euro
De eerste laag wilt niet houden. ik heb het hele bed geleveld en alles is level, er zijn gewoon plekken die niet goed plakken en daardoor de eerste laag loslaat.
:strip_exif()/f/image/XzcAC3PMhpX7LOOHzPCTatpW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iVKwhhEpeEDykjDswPN8yGcc.jpg?f=fotoalbum_large)
Jullie hebben het over dreft, ik heb de magneetplaat met dreft + warm water schoongemaakt, 1e laag op nozzle205 en bed65 ipv 200/60, nog meer ideeën?
Ik zie volgens mij de nozzle wel heel erg ver boven het bed in het midden? Foto beetje onscherp om het goed te zien. Als je bedlevel check doet, controleer dan ook het midden even. Ook daar moet je iets weerstand hebben met de papier methode?Crazy-Al schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:11:
Nou, na een stuk of 10 prints begint het.
De eerste laag wilt niet houden. ik heb het hele bed geleveld en alles is level, er zijn gewoon plekken die niet goed plakken en daardoor de eerste laag loslaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jullie hebben het over dreft, ik heb de magneetplaat met dreft + warm water schoongemaakt, 1e laag op nozzle205 en bed65 ipv 200/60, nog meer ideeën?
Inmiddels de hot end fix toegepast en het lijkt so far goed te gaan. Merk wel dat de extruder af en toe "klopt", dan tikt ie naar anti klokwijs. De retraction werkt prima, gaat soepel op 6mm en 25mm/s maar goed dus dat geklop af en toe.
Iemand een idee wat het kan zijn?
@Crazy-Al Bij mij werkt isopropyl alcohol, erg goed. Oh en bij mij was de carrage los en de x-gantry scheef, dit zorgde ervoor dat ik het bed niet goed kreeg. Alles goed afgesteld en eerste laag plakt als een malle.
@Nicap Ik heb de pi direct aangesloten op het bord, naast de lcd connector zit een 6pins aansluiting. onder links en rechts is gr-5v . Zo gaat de pi aan als de printer aan is en uit als de printer uit is. Levert voldoende stroom om de pi zonder voltage warning aan te sturen, en de psu moet het ook wel aankunnen.
[ Voor 16% gewijzigd door ybjlus op 26-04-2020 16:03 ]
Hoe heb je vastgesteld dat de verstopping in de bowden tube zit? Dat het filament daar gebroken is betekent niet per definitie dat het filament daar vast zat. Als het filament vast zit in je hotend (veel waarschijnlijker) en je extruder blijft duwen / trekken, dan zal het ergens gaan breken. Maar dat hoeft dus niet de plek van de verstopping zelf te zijn.ybjlus schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:58:
Moet zeggen dat alles prima ging alleen bij de eerste langere print verstopping in de bowden tube, waardoor het filament brak. Alles schoongemaakt en probleem bleef. Dit gebeurde overigens na een uur of 1,5 printen...
Klinkt alsof je extruder niet zonder problemen kan draaien. Dat krijg je als hij voldoende grip heeft op het filament (je tandwielen zijn nog lekker nieuw) maar er verderop teveel weerstand is en hij het filament dus niet verder kan duwen.Inmiddels de hot end fix toegepast en het lijkt so far goed te gaan. Merk wel dat de extruder af en toe "klopt", dan tikt ie naar anti klokwijs. De retraction werkt prima, gaat soepel op 6mm en 25mm/s maar goed dus dat geklop af en toe.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Loop even alle koppelingen na. Vermoedelijk zit het probleem in je hotend. De bowden tube die intern niet goed aansluit waardoor er gesmolten filament lekt in het deel waar geen vloeibaar filament hoort te zitten (boven de heatbreak). Eenmaal daar stolt het filament weer en zorgt het voor weerstand of verstopt het zelfs de boel helemaal.
Het filament is afgebroken bij de extruder, net na het tandwiel. Vervolgens de bowden tube eruitgetrokken en het uiteinde (bij de hot end) zat verstopt met gesmolten fillament. Dit kleine stukje eraf geknipt, zo recht mogelijk en goed aangedrukt in de hot end. Maar het probleem herhaalde zich dus nog een keer.Gizz schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:13:
[...]
Hoe heb je vastgesteld dat de verstopping in de bowden tube zit? Dat het filament daar gebroken is betekent niet per definitie dat het filament daar vast zat. Als het filament vast zit in je hotend (veel waarschijnlijker) en je extruder blijft duwen / trekken, dan zal het ergens gaan breken. Maar dat hoeft dus niet de plek van de verstopping zelf te zijn.
Ik heb inmiddels de hotend incl nozzle eraf gehaald, alles schoon gemaakt en geen verstoppingen. Voor de zekerheid de reserve hotend erop gedraaid en de hot end fix erin gedaan https://www.thingiverse.com/thing:3203831 Dus met een spacer en een stukje tube, zodat de tube strak tegen de nozzle aan wordt gedrukt. Ook tijdens het in elkaar goed bekeken of alles soepel loopt, en dit is het geval. Daarna gelijk de e-steps aangepast die zat er goed naast van 93 naar 100 moeten bijstellen.Loop even alle koppelingen na. Vermoedelijk zit het probleem in je hotend. De bowden tube die intern niet goed aansluit waardoor er gesmolten filament lekt in het deel waar geen vloeibaar filament hoort te zitten (boven de heatbreak). Eenmaal daar stolt het filament weer en zorgt het voor weerstand of verstopt het zelfs de boel helemaal.
Maar ik heb nog steeds dat geklop, moet er wel bij zeggen dat het geklopt erger wordt namate de printer kleine retractions doet.
Hier nog een filmpje van het geklop: YouTube: Extruder
[ Voor 5% gewijzigd door ybjlus op 26-04-2020 17:35 ]
Dat kloppen had ik ook, verse rol filament van een kilo boven op de ender 3, had het idee dat hij niet genoeg kracht had om de rol te draaien en dus had under extrusion.ybjlus schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:22:
[...]
Het filament is afgebroken bij de extruder, net na het tandwiel. Vervolgens de bowden tube eruitgetrokken en het uiteinde (bij de hot end) zat verstopt met gesmolten fillament. Dit kleine stukje eraf geknipt, zo recht mogelijk en goed aangedrukt in de hot end. Maar het probleem herhaalde zich dus nog een keer.
[...]
Ik heb inmiddels de hotend incl nozzle eraf gehaald, alles schoon gemaakt en geen verstoppingen. Voor de zekerheid de reserve hotend erop gedraaid en de hot end fix erin gedaan https://www.thingiverse.com/thing:3203831 Dus met een spacer en een stukje tube, zodat de tube strak tegen de nozzle aan wordt gedrukt. Ook tijdens het in elkaar goed bekeken of alles soepel loopt, en dit is het geval. Daarna gelijk de e-steps aangepast die zat er goed naast van 93 naar 100 moeten bijstellen.
Maar ik heb nog steeds dat geklop, moet er wel bij zeggen dat het geklopt erger wordt namate de printer kleine retractions doet.
Waar zie je rol filamant op dit moment? links boven of rechts boven? Filmpje wat hier in de opening staat zit hij links boven met de rol naar achter, bij mij ging het al beter als de rol rechtsboven zat op mijn ender 3 en de rol naar voren hing.
Maar ik was nog niet tevreden dus heb ik mijn rol aan de zijkant gehangen zoals hier, sindsdien nergens meer last van. heb vandaag al 2 prints van +6 uur gedaan en geen een keer geklop gehoord.
Die trekt alles er wel doorheen hoor;)
Dat dacht ik ook eerst, echter als ik genoeg filament afrol zodat er geen druk is, blijft het geklop. Dus dat is het niet. Echter wel mee eens dat links boven wel spanning geeft, de rol gaat niet heel makkelijk rond zeg maar. Inmiddels naar rechts boven verplaats zoals je zei, en dat gaat inderdaad makkelijker. Side mount wil ik liever niet omdat de printer dan een behoorlijk stuk naar rechts moet.Magnetronkip schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:37:
[...]
Dat kloppen had ik ook, verse rol filament van een kilo boven op de ender 3, had het idee dat hij niet genoeg kracht had om de rol te draaien en dus had under extrusion.
Waar zie je rol filamant op dit moment? links boven of rechts boven? Filmpje wat hier in de opening staat zit hij links boven met de rol naar achter, bij mij ging het al beter als de rol rechtsboven zat op mijn ender 3 en de rol naar voren hing.
Maar ik was nog niet tevreden dus heb ik mijn rol aan de zijkant gehangen zoals hier, sindsdien nergens meer last van. heb vandaag al 2 prints van +6 uur gedaan en geen een keer geklop gehoord.
Ik heb dus het vermoeden dat het aan m'n retraction settings icm het design lag. Had de retraction op 6mm met 25mm/s en een max retraction count van 100 (default cura). Heb gelezen dat die max retraction count wel parten kan spelen, deze inmiddels verlaagd naar 10 em de afstand naar 5mm en even testen of het weer gebeurd.
Want bij een benchy of calibratie cube gaat het eigenlijk perfect, de prints komen er super uit en zonder geklop! Wellicht omdat er minder heftige en repetitive retraction is? Of zit ik nu volledig in de verkeerde richting te denken?
@ybjlusybjlus schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:22:
[...]
Je PTFE tube zit trouwens ook erg los, die zie ik al 5mm op en neer gaan op dit filmpje.
Die koppelingen en PTFE tube die worden meegeleverd zijn echt ruk, beter een setje van Capricorn scoren met bijbehorende koppelingen. Deze raad ik daarbij ook erg aan https://www.123-3d.nl/123...-rechts-i3138-t15117.html , zoals je op je eigen filmpje ziet is dit plastic ook erg aan het flexen. Extruder skippen heb ik daardoor helemaal niet meer.
Goede tip inderdaad! Een nieuwe tube is al besteld met die koppelingen zijn inderdaad ook wel het vervangen waard. Merk wel dat dit toch wel een zwak punt is van de printer.PVG555 schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:37:
[...]
@ybjlus
Je PTFE tube zit trouwens ook erg los, die zie ik al 5mm op en neer gaan op dit filmpje.
Die koppelingen en PTFE tube die worden meegeleverd zijn echt ruk, beter een setje van Capricorn scoren met bijbehorende koppelingen. Deze raad ik daarbij ook erg aan https://www.123-3d.nl/123...-rechts-i3138-t15117.html , zoals je op je eigen filmpje ziet is dit plastic ook erg aan het flexen. Extruder skippen heb ik daardoor helemaal niet meer.
Maar is het wel extruder skipping waar ik last van heb? Wat zouden de symptomen moeten zijn daarvan?
[ Voor 6% gewijzigd door ybjlus op 26-04-2020 23:20 ]
@ybjlusybjlus schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:03:
[...]
Maar is het wel extruder skipping waar ik last van heb? Wat zouden de symptomen moeten zijn daarvan?
Symptomen zijn dus die klikjes die je van de extruder hoort. Hierdoor kloppen je e-steps vrijwel nooit exact omdat het onvoorspelbaar is. Wat resulteert in o.a. onder extrusion. Oorzaken van extruder skippen zijn er nogal wat;
Versleten of vervuilde extruder gear.
Te weinig spanning op geleidewiel van extruder.
Te dicht op het printbed bij eerste laag printen.
Hotend verstopt.
PTFE tube in hotend sluit niet netjes aan (schuin afgesneden of niet ver genoeg erin gezeteld) waardoor er filament ophoopt.
Nozzle is/raakt verstopt.
Temperatuur te koud van de hotend (thermistor geeft verkeerde waarde aan of je print met een te lage temperatuur voor het filament).
Te snel willen printen (slicer settings) of e-steps van extruder staan rigoreus verkeerd ingesteld.
Dit zijn er zo maar een aantal,waarschijnlijk nog wel meer oorzaken mogelijk.
Ik zou eerst met de PTFE tube en koppelingen beginnen, kijk daarna of de spanning op de extruder nog wat beter kan (al lukt dat met dat plastic geval niet erg).
[ Voor 10% gewijzigd door PVG555 op 27-04-2020 00:54 ]
Voorbeeld:
Ik print een cirkel van totaal 4 walls dik.
Het mooiste bij zal zijn dat de printer gewoon alle walls met de klok mee print (of de andere kant op)
en dan in een vloeiende beweging gewoon alle layers boven elkaar print.
Cura print steeds heen en terug 1 wall links om 1 wall rechts om enzovoort... dat kost extra tijd om te printen en de schokken bij het stoppen om de andere kant op te gaan.
"Spiralize the outer contour" aanvinken in expert settings.
Kwam dit toevallig laatst ergens tegen, zelf nog niet geprobeerd dus hou me ten goede.
Werkt alleen bij 1 wand dikte, dan gaat hij continue als een spiraal omhoog.PVG555 schreef op maandag 27 april 2020 @ 03:35:
@kmichael
"Spiralize the outer contour" aanvinken in expert settings.
Kwam dit toevallig laatst ergens tegen, zelf nog niet geprobeerd dus hou me ten goede.
Ik ben dit nu ook aan het testen met mijn CR20 Pro. De steun van de rol (1KG) op een plankje geschroefd en direct links van de printer geplaatst. Zolang ik niet te hoog print gaat het filament recht de feeder in. Overigens lijkt men met de CR20 Pro wel verbeteringen doorgevoerd te hebben. De ingang van de feeder is van metaal dus niet zo slijtage gevoelig.Magnetronkip schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:37:
[...]
Dat kloppen had ik ook, verse rol filament van een kilo boven op de ender 3, had het idee dat hij niet genoeg kracht had om de rol te draaien en dus had under extrusion.
Hij lijkt nu wel beter filament te pakken. Het blijft echter nog steeds niet plakken (op bepaalde plekken) op mijn magnetisch matje. Ik hoop dat mijn nieuwe matjes snel binnen zijn...
Matjes al schoongemaakt met afwasmiddel, alcohol etc. niets helpt.
Jazeker. Geen idee meer, anders dan dat het matje niet goed meer is. Ga het vanmiddag nog proberen met prittstift.DRuw schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:06:
Z hoogte ook goed? Tikkie lager geprobeerd?
[ Voor 8% gewijzigd door rdfeij op 27-04-2020 11:40 ]
Nu ff wachten op een USB-C 90 graden connector zodat ik de behuizing onder de Ender kan schroeven. Want wil de USB-C power naar de Pi aan de achterkant hebben niet aan de zijkant. Ga trouwens gewoon de Pi voeding gebruiken. Stekker printer en de Pi doe ik op 1 schakeldoos. Heb geen zin om een extra voeding in te bouwen of voeding voor de Pi via power converter van de Printer voeding te halen.
NIet helemaal blij met de camera mount. Denk dat ik hem toch verder van het frame wil hebben voor een iets completer beeld. Dus daar ga ik nog iets anders voor printen.
Dan kabel management verder regelen, nu nog steeds een beetje een wir-war. Zal ook nog een USB 90 graden hoekje halen denk ik, de USB kabel aan de voorkant naar de Pi bevalt mij niet helemaal.
:strip_exif()/f/image/d6Cky9cZmwABjVcoi0AOO4l7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door smitae op 27-04-2020 13:30 ]
Eerste lijntje heen en weer links op het bed en in iets mindere mate de skirt om het te printen object heen blijven prima plakken. De eerste laag van het daadwerkelijk model erg slecht.
- Zelfde rol PLA als hiervoor.
- Zelfde magnetische bed als hiervoor, inmiddels schoongemaakt met alcohol.
- Zelfde BLTouch en Z-offset als hiervoor.
- Extruder calibratie voor de zekerheid gechecked, die is in orde.
/f/image/1SPMMtqkKCMu5OqCaFi7OkXk.png?f=fotoalbum_large)
(Print afgebroken, vandaar de lijn omhoog)
Iemand een suggestie of ervaring waar te beginnen met troubleshooten?
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 27-04-2020 15:20 ]
Schoonmaken met alcohol helpt bij mij niet, schoonmaken met afwasmiddel wel.
Eerste laag bed en nozzle 5 graden warmer en de eerste laag snelheid naar <30 mm/s.
Als ik mijn bed schoonmaak met alcohol wordt het erger.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ook dank voor de suggestie van temperatuur en snelheid van de eerste laag. Zie dat de snelheid voor de eerste laag al op 20 mm/s staat, dat lijkt dus al in orde?
:fill(white):strip_exif()/f/image/NN1a0SWHc6FP1VYlm1UeKgRW.png?f=user_large)
@pwillemske Ook jij dank voor het meedenken!
@dcl Bij de skirt kan ik het me voorstellen dat je dat zegt, bij de lijntjes van de daadwerkelijk print wat minder. De lijntjes daarvan lijken al vrij plat gedrukt te worden. Ogenschijnlijk meer dan de skirt als ik 't zo zie.
De start snelheid ligt er aan waar je op print en waarmee,
Ik zelf print op een GFK plaat, daar plakt alles supergoed op (tot nu toe).
Als het niet meer plakt wrijf ik een keer met een super fijn schuurpapiertje over heen en het plakt weer (afwas middel heb ik al maanden niet meer gebruikt).
Zit muurvast en na afkoeling zit het gewoon los.
De plaat hoef je ook nooit te vervangen, is gewoon niet kapot te krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door Hardy8 op 27-04-2020 20:30 ]
:strip_exif()/f/image/5aTCjBACEXkkh7H3YM4xJCSV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bz7e9FqZtbFnvCidt5g994H7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja deze GPK kan verwarmd worden ik geloof tot iets boven de 100c,ybjlus schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:32:
@Hardy8 kan gfk ook op een verwarmd bed? En hoeveel mm dik zou je aanraden? Dit klinkt namelijk als de ultieme oplossing voor een print bed
Ik ben van 105 graden op een spiegel gegaan naar ca 80 graden.
Het kan wel kouder maar 80 plakt het iets beter voor de eerste laag.
Ik heb mijn op een spiegel geplakt om het iets vlakker te krijgen.
Ik heb de mijne besteld op lerrox.de , ze hebben er alleen een week over gedaan om het op te sturen...
http://www.lerrox.de/gfk/...gfk-10---250-x-250-mm.php
http://www.lerrox.de/gfk/...gfk-15---250-x-250-mm.php
op 0,5 mm wordt ook op geprint maar dat vind ik zelf te dun.
2 mm wordt al een stuk zwaarder.
Kan perfect op een verwarmt bed, ander zou ik ook geen ABS kunnen printen op 110 graden., dikte maakt niet zoveel uit, ik heb 1mm, toevallig gewoon een keer op een modelbouwbeurs gekocht om te proberen bij deze firma.ybjlus schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:32:
@Hardy8 kan gfk ook op een verwarmd bed? En hoeveel mm dik zou je aanraden? Dit klinkt namelijk als de ultieme oplossing voor een print bed
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php

[ Voor 4% gewijzigd door Hardy8 op 27-04-2020 23:21 ]
Verzend kosten zijn er wel hoog. Kan je er beter en set bestellen.
[ Voor 32% gewijzigd door Daniel. op 28-04-2020 01:32 ]
Ik zit te twijfelen om een 2e printer te nemen.
Hoe bevalt de Ender 5 tegenover de Ender 3?
Dit lijkt allemaal prima te werken, maar ik zou graag zeker weten of alles niet te heet wordt. Weet iemand hier een manier om de temp van de 2209 te checken?
Ik blijft problemen hebben dat mn extruder tijdens een print ineens verstopt raakt en er totaal niets meer uit komt. Meestal is dit alleen bij prints die uren lang duren...
In het begin wel gehad dat mn coupler het niet trok en los kwam, maar nu lijk ik constant van heat creep last te hebben dat mn filament in de ptfe tube vast zit.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Nozzle al meerdere malen vervangen
- Couplers vervangen
- Andere feeder van aluminium welke ik nog had liggen die echt mega veel kracht zet
- De 'hotend fix' waarbij je stukje ptfe doet (capricorn gepakt), een ring, en vervolgens de coupler op draait (zojuist had ik dus zelfs dat met pla eruit trekken de pla aan de ring hing... nu weet ik niet of dat met eruit trekken is gebeurd of tijdens de print, maar het zat er al echt op vast...)
- Heatbreak al een keer helemaal los gehad en opnieuw erin gedraaid zodat die zeker tegen de nozzle zit
- Nieuwe heatbreak en heaterblock combi
- Ander cura profile (CHEP)
E steps zijn niet 100% ok, hij feed minder... maar lijkt erop als ik ineens veel filament er door wil duwen dat hij het ook niet helemaal trekt. Wat zou haalbaar moeten zijn?
De fan LIJKT ok te spinnen, maar heb geen andere liggen en zou ook niet weten hoe ik het kan meten.
Zou dit nog een heater cartridge, thermistor of firmware issue kunnen zijn?
Ik heb nu een SKR mini e3 1.2 erop, maar overweeg ook nog terug naar de standaard board te gaan, of is dat zinloos?
Als laatste overweeg zodat om een E3D V6 of iets te gaan kopen, want dit schiet niet op.
Ik voel je frustratie!KennieNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:50:
Arghhh ik zoek toch nog wat tips.
Ik blijft problemen hebben dat mn extruder tijdens een print ineens verstopt raakt en er totaal niets meer uit komt. Meestal is dit alleen bij prints die uren lang duren...
In het begin wel gehad dat mn coupler het niet trok en los kwam, maar nu lijk ik constant van heat creep last te hebben dat mn filament in de ptfe tube vast zit.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Nozzle al meerdere malen vervangen
- Couplers vervangen
- Andere feeder van aluminium welke ik nog had liggen die echt mega veel kracht zet
- De 'hotend fix' waarbij je stukje ptfe doet (capricorn gepakt), een ring, en vervolgens de coupler op draait (zojuist had ik dus zelfs dat met pla eruit trekken de pla aan de ring hing... nu weet ik niet of dat met eruit trekken is gebeurd of tijdens de print, maar het zat er al echt op vast...)
- Heatbreak al een keer helemaal los gehad en opnieuw erin gedraaid zodat die zeker tegen de nozzle zit
- Nieuwe heatbreak en heaterblock combi
- Ander cura profile (CHEP)
E steps zijn niet 100% ok, hij feed minder... maar lijkt erop als ik ineens veel filament er door wil duwen dat hij het ook niet helemaal trekt. Wat zou haalbaar moeten zijn?
De fan LIJKT ok te spinnen, maar heb geen andere liggen en zou ook niet weten hoe ik het kan meten.
Zou dit nog een heater cartridge, thermistor of firmware issue kunnen zijn?
Ik heb nu een SKR mini e3 1.2 erop, maar overweeg ook nog terug naar de standaard board te gaan, of is dat zinloos?
Als laatste overweeg zodat om een E3D V6 of iets te gaan kopen, want dit schiet niet op.
De hot end fix heeft bij mij het probleem opgelost. Echter was het meetinstrumentje die je erbij hebt geprint te kort, waardoor de ring niet strak tegen het stukje buis aandrukt. CHEP heeft in zijn filmpje hierover een uitleg, over hoe te meten aangezien de afstand verschilt per printer, zelfs van het zelfde model.
Ik weet niet of je dit al hebt gedaan, maar dit heeft bij mij het probleem volledig verholpen (so far) meerdere prints van 10uur+ inmiddels vlekkeloos geprint.
Ik ga het nog eens nameten en wellicht zijn ring printenybjlus schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:05:
[...]
Ik voel je frustratie!Ondanks dat ik wellicht nog niet veel ervaring heb, heb ik het zelfde probleem bij mij wel kunnen oplossen. Ik had namelijk exact het zelfde en alleen bij prints van meerdere uren.
De hot end fix heeft bij mij het probleem opgelost. Echter was het meetinstrumentje die je erbij hebt geprint te kort, waardoor de ring niet strak tegen het stukje buis aandrukt. CHEP heeft in zijn filmpje hierover een uitleg, over hoe te meten aangezien de afstand verschilt per printer, zelfs van het zelfde model.
Ik weet niet of je dit al hebt gedaan, maar dit heeft bij mij het probleem volledig verholpen (so far) meerdere prints van 10uur+ inmiddels vlekkeloos geprint.
Ik heb idd het meetinstrumentje gebruikt, maar heb erna nog de nozzle eraf gedraaid om te controleren of dit goed zat en die zat echt gelijk met de heatbreak.
Welke ptfe gebruik je in de hotend? En hoeveel mm kun je feeden zonder issues in een test?
Heb de Ender 5, maar kan geen vergelijking maken. Heb geen ervaring met andere 3D printers.kmichael schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:27:
Heeft iemand ook een Ender 5 (de 300 euro versie) naast zijn Ender 3 pro?
Ik zit te twijfelen om een 2e printer te nemen.
Hoe bevalt de Ender 5 tegenover de Ender 3?
Is mijn eerste 3D printer en ben er zeer tevreden mee. Wilde geen Ender 3 ivm met bewegend bed.
Print mij de laatste paar weken in het rond. Door de covid-19 crisis werk ik vanuit huis, dus kan de printer de hele dag draaien. Sinds Dec 2019 in huis.
2 x nozzle vervangen, te lui om schoon te maken. En 1 x de tube connector op de extruder vervangen.
Heb de er bootloader opgezet en de Creality versie van marlin vervangen door Marlin 1.1.9. En sinds deze week hangt de Ender 5 aan Pi + Octoprint.
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie