Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
KennieNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:13:
[...]

Ik ga het nog eens nameten en wellicht zijn ring printen :)
Ik heb idd het meetinstrumentje gebruikt, maar heb erna nog de nozzle eraf gedraaid om te controleren of dit goed zat en die zat echt gelijk met de heatbreak.

Welke ptfe gebruik je in de hotend? En hoeveel mm kun je feeden zonder issues in een test? :)
Ik heb gewoon de stock tube gebruikt, capricorn is nog onderweg...
Heb geen feed test gedaan eigenlijk, maar wel al een paar goede prints gedaan dus. Dat was voor deze fix absoluut niet mogelijk.
Oh nog een dingetje om naar de te kijken, aangezien ik ook de chep cura profile gebruik, de max retraction count. Deze stond op 100 en bij sommige prints ging de retraction helemaal loco. Heb het gevoel dat dit ook wel heeft bijgedragen, heb het nu op 10 staan.

Ik weet niet wat voor prints je doet, maar als je filament te veel naar binnen wordt getrokken kan dit ook voor verstopping zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 23:49
KennieNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:50:
Arghhh ik zoek toch nog wat tips.

Ik blijft problemen hebben dat mn extruder tijdens een print ineens verstopt raakt en er totaal niets meer uit komt. Meestal is dit alleen bij prints die uren lang duren...
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de retract op 6mm had staan. Ik heb hem van 5 naar 4mm terug moeten zetten na installatie van de hotend fix omdat ik ook last had van clogs. Probeer dat eens :)
Daniel. schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:28:
Zo'n GFK plaat lijkt mij ook interessant. Ga het ook maar eens proberen.

Verzend kosten zijn er wel hoog. Kan je er beter en set bestellen.
My thought exactly. :)
Stevige verzendkosten idd, maar als het werkt zoals geadverteerd, vind ik het meer dan waard :)
(Ook wel een beetje apart kleurtje :D )

[ Voor 28% gewijzigd door BlueFlame op 28-04-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als jullie je E-steps caliberen, purgen jullie dan het filament door de hele bowdentube en door de hotend? Of (zoals ik in een aantal youtube filmpjes zag) alleen door de extruder heen, evt zelfs met de bowdentube ontkoppeld?

Gevoelsmatig zeg ik dat er bij de eerste methode een betrouwbaarder getal uitkomt, waardoor ik het vreemd vind dat de "kenners" het anders doen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:49
BlueFlame schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:17:
[...]
Stevige verzendkosten idd, maar als het werkt zoals geadverteerd, vind ik het meer dan waard :)
(Ook wel een beetje apart kleurtje :D )
Gewoon een paar extra bestellen, dan kun je lekker door blijven printen terwijl er 1 staat af te koelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
18,50 voor transport?
Pittig.. geen NL shop?
Past de 250 gewoon trouwens netjes of moet er een stukje af?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 20:46
Yukkie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:59:
Als jullie je E-steps caliberen, purgen jullie dan het filament door de hele bowdentube en door de hotend? Of (zoals ik in een aantal youtube filmpjes zag) alleen door de extruder heen, evt zelfs met de bowdentube ontkoppeld?

Gevoelsmatig zeg ik dat er bij de eerste methode een betrouwbaarder getal uitkomt, waardoor ik het vreemd vind dat de "kenners" het anders doen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik kalibreer zelf de e-steps altijd met bowden tube ontkoppeld. Deels vanwege het gemak, je kunt eenvoudig het stuk extruded filament afknippen en opmeten. Maar ook omdat ik vermoed dat bij kalibratie met bowden en hotend er meer factoren gaan meespelen, zoals welk filament en welke nozzle (diameter) je op dat moment gebruikt.

Als je altijd met hetzelfde filament en dezelfde nozzle print lijkt me dat geen probleem, maar zelf wissel ik nogal vaak. Ik kalibreer daarom daarnaast ook altijd nog de flow voor een elke combinatie van filament + nozzle (diameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

BM

Moderator Spielerij
wapper20 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:36:
[...]

Ik kalibreer zelf de e-steps altijd met bowden tube ontkoppeld. Deels vanwege het gemak, je kunt eenvoudig het stuk extruded filament afknippen en opmeten. Maar ook omdat ik vermoed dat bij kalibratie met bowden en hotend er meer factoren gaan meespelen, zoals welk filament en welke nozzle (diameter) je op dat moment gebruikt.
Misschien zit ik er naast hoor, maar dat zijn toch 'juist' de factoren die je wilt meenemen in je calibratie? :? Tis leuk dat je e-steps kloppen direct na de extruder, maar ik vind het ook wel fijn om te weten dat ze kloppen als er een hotend en nozzle achter zit :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56

Nicap

Tsssk....

DRuw schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:18:
18,50 voor transport?
Pittig.. geen NL shop?
We kunnen natuurlijk proberen om samen te doen? Als er een man of 6 zijn die wel zo'n plaat(en) willen dan kunnen we de kosten delen. Per post in NL zal niet zoveel zijn neem ik aan? 3 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brievenbus pakje is max 26cm en kost 4 euro zag ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56

Nicap

Tsssk....

DRuw schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:21:
Brievenbus pakje is max 26cm en kost 4 euro zag ik:)
Of in een bubble enveloppe van de action. Kom je ook op 4(3,64 verzenden) euro inclusief enveloppe.(max2 a 3 platen)

Zal niet zo snel breken neem ik aan.

Als er 6 meedoen met allemaal 1 plaat kom je op
18,50/6=3,08
+4 verzenden=7,08 + wat je koopt

Niet teveel, anders wordt die 4 euro weer meer. :-)

Ik wil eventueel wel bestellen bij voldoende deelname. Zie zo'n geen dingen die ik nog meer zou bestellen op die website.

[ Voor 11% gewijzigd door Nicap op 29-04-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@BM Ja precies, dat is nu ook mijn overweging. Maar zoals @wapper20 ook aangeeft, kalibreer ik ook (per filament) de flowrate, dus vraag ik me af je daar dan het een en ander weer (voldoende) mee compenseert.

Volgens mij zijn je E-steps op de manier die Wapper20 beschrijft constant, mits je niets aan je extruder veranderd. Als je de echter de bowdentube afkoppeld, mis je wel de frictie factor van je bowdentube. Dit is denk ik per rol filament een constante, als je filament niet te veel afwijkingen heeft qua diameter.

In de E-steps kalibratie methode van BM ben je volgens mij direct afhankelijk van de frictie van de bowdentube maar ook de doorlaatsnelheid van je nozzle ivm temperatuur en nozzle grootte. Die e-steps kunnen dus potentieel bij zelfs dezelfde rol filament van tijd tot tijd wisselen op die manier volgens mij.

Aangezien ik de laatste tijd een beetje belabberde kwaliteit prints heb, probeer ik alle variabelen zo veel mogelijk uit te sluiten en zo goed mogelijk af te stellen, Vandaar mijn vraag :)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nicap schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:48:
[...]

Of in een bubble enveloppe van de action. Kom je ook op 4(3,64 verzenden) euro inclusief enveloppe.(max2 a 3 platen)

Zal niet zo snel breken neem ik aan.

Als er 6 meedoen met allemaal 1 plaat kom je op
18,50/6=3,08
+4 verzenden=7,08 + wat je koopt

Niet teveel, anders wordt die 4 euro weer meer. :-)

Ik wil eventueel wel bestellen bij voldoende deelname. Zie zo'n geen dingen die ik nog meer zou bestellen op die website.
Ff pm gestuurd en ik stel voor om andere geïnteresseerden dat ook te doen om dit topic niet teveel te vervuilen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
DRuw schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:18:
18,50 voor transport?
Pittig.. geen NL shop?
Paste bij mij gewoon direct goed, maar snijden gaat ook gemakkelijk met een mesje, gewoon een aantal keren ritsen in dan afbreken, ik heb er ook één pas gesneden voor mijn ultifaker met 20x20 bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:23
DRuw schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:00:
[...]

Ff pm gestuurd en ik stel voor om andere geïnteresseerden dat ook te doen om dit topic niet teveel te vervuilen:)
Goed idee, ook meteen gedaan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:32
KennieNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:50:
Arghhh ik zoek toch nog wat tips.

Ik blijft problemen hebben dat mn extruder tijdens een print ineens verstopt raakt en er totaal niets meer uit komt. Meestal is dit alleen bij prints die uren lang duren...

In het begin wel gehad dat mn coupler het niet trok en los kwam, maar nu lijk ik constant van heat creep last te hebben dat mn filament in de ptfe tube vast zit.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Nozzle al meerdere malen vervangen
- Couplers vervangen
- Andere feeder van aluminium welke ik nog had liggen die echt mega veel kracht zet
- De 'hotend fix' waarbij je stukje ptfe doet (capricorn gepakt), een ring, en vervolgens de coupler op draait (zojuist had ik dus zelfs dat met pla eruit trekken de pla aan de ring hing... nu weet ik niet of dat met eruit trekken is gebeurd of tijdens de print, maar het zat er al echt op vast...)
- Heatbreak al een keer helemaal los gehad en opnieuw erin gedraaid zodat die zeker tegen de nozzle zit
- Nieuwe heatbreak en heaterblock combi
- Ander cura profile (CHEP)

E steps zijn niet 100% ok, hij feed minder... maar lijkt erop als ik ineens veel filament er door wil duwen dat hij het ook niet helemaal trekt. Wat zou haalbaar moeten zijn?

De fan LIJKT ok te spinnen, maar heb geen andere liggen en zou ook niet weten hoe ik het kan meten.

Zou dit nog een heater cartridge, thermistor of firmware issue kunnen zijn?
Ik heb nu een SKR mini e3 1.2 erop, maar overweeg ook nog terug naar de standaard board te gaan, of is dat zinloos?

Als laatste overweeg zodat om een E3D V6 of iets te gaan kopen, want dit schiet niet op.
Ik had precies hetzelfde, iedere keer een blob-of-doom in m'n printkop. Ik heb uiteindelijk de all-metal hotend besteld van Micro-Swiss (niet de cloon). Ik zou willen dat ik dit een half jaar eerder had gedaan. Heb sindsdien enkele kilo's PLA weggeprint, en nooit meer issues gehad.

Deze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Toevallig hier mensen die een eigen filament dry box geprint hebben? Aangezien mijn Ender in z'n enclosure onder een schuin dak staat, past de rol filament er nog wel op, maar is er onvoldoende ruimte om over de rol bijvoorbeeld een plastic bak van de IKEA te zetten ter bescherming tegen stof en vochtigheid.

Dit ontwerp https://blog.prusaprinter...or-multimaterial-upgrade/ bracht me op het idee een passend model zelf te printen. Iemand dit ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wapper20
  • Laatst online: 21-09 20:46
BM schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:01:
[...]

Misschien zit ik er naast hoor, maar dat zijn toch 'juist' de factoren die je wilt meenemen in je calibratie? :? Tis leuk dat je e-steps kloppen direct na de extruder, maar ik vind het ook wel fijn om te weten dat ze kloppen als er een hotend en nozzle achter zit :p
Zeker, idealiter zijn dat factoren die je mee zou willen nemen in je calibratie. Maar dan zou je eigenlijk ook elke keer opnieuw moeten calibreren als je van nozzle of rol filament wisselt. Of als het een al bekende combi is in ieder geval de juiste e-steps weer invoeren.

Mijn (niet gevalideerde) aanname is dat de invloed van de tube en nozzle beperkt zijn, zeker bij een dual drive extruder. Dus als ik mijn extruder eenmaal gecalibreerd heb dan houd ik die constant. Ik calibreer ook altijd de flowrate en ga er vanuit dat ik daarmee compenseer voor die beperkte invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
JBS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:56:
Toevallig hier mensen die een eigen filament dry box geprint hebben? Aangezien mijn Ender in z'n enclosure onder een schuin dak staat, past de rol filament er nog wel op, maar is er onvoldoende ruimte om over de rol bijvoorbeeld een plastic bak van de IKEA te zetten ter bescherming tegen stof en vochtigheid.

Dit ontwerp https://blog.prusaprinter...or-multimaterial-upgrade/ bracht me op het idee een passend model zelf te printen. Iemand dit ook gedaan?
https://www.thingiverse.com/thing:2967567
Kun je hem niet verplaatsen ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
jdkjr schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:52:
[...]

Ik had precies hetzelfde, iedere keer een blob-of-doom in m'n printkop. Ik heb uiteindelijk de all-metal hotend besteld van Micro-Swiss (niet de cloon). Ik zou willen dat ik dit een half jaar eerder had gedaan. Heb sindsdien enkele kilo's PLA weggeprint, en nooit meer issues gehad.

Deze dus.
Misschien een stomme vraag, maar wat is het voordeel van een volledige Metal hotend?

Ik heb (zover als ik weet) geen last van Clogs en mijn tube blijft ook gewoon zitten op de plek waar hij moet zitten. Ik heb niet het ringetje voor in de hotend gebruikt ofzo.

Maar wil wel verbeteren :-) veranderd er ook wat aan de temperatuur instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Verplaatsen kan, maar heeft niet de voorkeur. De rol filament aan de zijkant plaatsen, zorgt ervoor dat de Ender niet meer in z'n enclosure past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
wapper20 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:38:
[...]

Zeker, idealiter zijn dat factoren die je mee zou willen nemen in je calibratie. Maar dan zou je eigenlijk ook elke keer opnieuw moeten calibreren als je van nozzle of rol filament wisselt. Of als het een al bekende combi is in ieder geval de juiste e-steps weer invoeren.

Mijn (niet gevalideerde) aanname is dat de invloed van de tube en nozzle beperkt zijn, zeker bij een dual drive extruder. Dus als ik mijn extruder eenmaal gecalibreerd heb dan houd ik die constant. Ik calibreer ook altijd de flowrate en ga er vanuit dat ik daarmee compenseer voor die beperkte invloed.
Ik zou eerder denken dat het andersom is: Het verschil tussen geen bowden tube en wel een tube is groter dan de verschillen in filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
Erik2B schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:52:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar wat is het voordeel van een volledige Metal hotend?

Ik heb (zover als ik weet) geen last van Clogs en mijn tube blijft ook gewoon zitten op de plek waar hij moet zitten. Ik heb niet het ringetje voor in de hotend gebruikt ofzo.

Maar wil wel verbeteren :-) veranderd er ook wat aan de temperatuur instellingen?
Een all-metal hot-end heeft vooral voordelen als je op hogere temperaturen wil printen; wat bij mij echter een groot verschil is, is het laatste stuk tube wat in het standaard Creality hot-end tegen de nozzle aan zit. Na een wat langere tijd werd dit stuk tube bij mij vies, en de randen werden ruw. Ik heb het idee dat dit uiteindelijk ook tot de clogging leidde.

Het Micro-Swiss hotend laat de PFE tube stoppen bovenin het hotend; alles daarbeneden is metaal.

Geen idee of dit wetenschappelijk onderbouwd is, maar mijn ervaring is een verschil van nacht /dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
jdkjr schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:04:
[...]

Een all-metal hot-end heeft vooral voordelen als je op hogere temperaturen wil printen; wat bij mij echter een groot verschil is, is het laatste stuk tube wat in het standaard Creality hot-end tegen de nozzle aan zit. Na een wat langere tijd werd dit stuk tube bij mij vies, en de randen werden ruw. Ik heb het idee dat dit uiteindelijk ook tot de clogging leidde.

Het Micro-Swiss hotend laat de PFE tube stoppen bovenin het hotend; alles daarbeneden is metaal.

Geen idee of dit wetenschappelijk onderbouwd is, maar mijn ervaring is een verschil van nacht /dag.
Kijk dat is een mooie uitleg :) zeker iets om naar te kijken.

en de instellingen van de nozzle temp? moet je die ook veranderen bv nu print ik op 210 en 205 met de stock hotend moet je dan naar bv 220 en 215?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
Erik2B schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:07:
[...]

Kijk dat is een mooie uitleg :) zeker iets om naar te kijken.

en de instellingen van de nozzle temp? moet je die ook veranderen bv nu print ik op 210 en 205 met de stock hotend moet je dan naar bv 220 en 215?
Ik kijk naar de PLA voor m'n temp instellingen; heb nu PLA van 123-3D wat op 200 print, maar bijvoorbeeld het PLA-X van Hobbyking heeft een aanbevolen temperatuur van 220-240. Als het goed is staat het op de verpakking wat de voorgestelde temperaturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
jdkjr schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:09:
[...]

Ik kijk naar de PLA voor m'n temp instellingen; heb nu PLA van 123-3D wat op 200 print, maar bijvoorbeeld het PLA-X van Hobbyking heeft een aanbevolen temperatuur van 220-240. Als het goed is staat het op de verpakking wat de voorgestelde temperaturen zijn.
Ik print eigenlijk alleen maar met Sunlu PLA. en die geeft 190 - 220 aan en ik merk dat 205 de sweetspot voor deze rollen. dus er verander niks aan de instellingen dan.

Dan is dit zeker een upgrade waard, en daarna een ander board.

_/-\o_ bedankt in ieder geval voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Erik2B Wat bij de benodigde temperatuur van je hotend ook een rol speelt is de snelheid waarmee je print. En dan bedoel ik niet simpelweg de snelheid die je in bijvoorbeeld Cura instelt, maar de hoeveelheid filament die je elke seconde door je hotend perst.

Voorbeeldje:
  1. Bij 50mm/s (in Cura), een nozzle van 0,4mm en een laaghoogte van 0,2mm duw je elke seconde 4 kubieke milimeter filament door je nozzle.
  2. Bij 50mm/s (in Cura), een nozzle van 0,6mm en een laaghoogte van 0,4mm duw je elke seconde 12 kubieke milimeter filament door je nozzle. Drie keer zoveel dus!
Het kan best dat in situatie 1 het filament perfect smelt bij 205 graden maar dat je in situatie 2 je hotend echt wel 220 graden moet laten worden omdat het filament anders niet goed smelt en je verstoppingen krijgt. In situatie 2 heeft je filament immers minder tijd om te smelten, je extruder duwt 3x zo snel het filament richting je hotend in vergelijking met situatie 1.

Er is dus niet 1 ideale temperatuur voor een rol filament, het hangt ook behoorlijk af van alle andere instellingen :)

Nu heb ik trouwens het materiaal van de nozzle nog niet als factor genoemd, maar messing vs. rvs vs. gehard staal vs... maakt ook nog uit, die geven allemaal op een andere manier de warmte door.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:32
Hardy8 schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:19:
[...]

Kan perfect op een verwarmt bed, ander zou ik ook geen ABS kunnen printen op 110 graden., dikte maakt niet zoveel uit, ik heb 1mm, toevallig gewoon een keer op een modelbouwbeurs gekocht om te proberen bij deze firma.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php

8)7 Kmichael is mij net voor, zie ik ;)
@kmichael @Hardy8 jullie weten toevallig niet of zo'n gfk plaat hetzelfde is als de plaat die bij de originele ender3 zat ? https://nl.aliexpress.com/item/32948241555.html

als dat dezelfde plaat is heb ik blijkbaar bij creality te veel betaald :'( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
@sugarcube
Ik denk dat het een zelfde soort materiaal is.
Die GFK platen zijn bedoeld voor modelbouw vliegtuigen. (als ik mij niet vergis)

Wat hier wel eens langs is gekomen is dat op duitse forums van 3d printing zeer enthousiast zijn over deze platen. Dat ben ik ook!
Als het niet meer goed plakt haal ik even een schuurpapiertje er over heen van P400 of P600,
groffer dan P400 moet je niet doen want je ziet dan de krassen terug in je print (met P400 ook iets).
Ik schuur het op tot er een witte waas is ontstaan (dat is al snel). Alleen schoonmaken met afwasmiddel.
Soms print ik meteen na het schuren, even afblazen en weer verder printen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:27

Mitchell

Ondertitel

Mensen die een enclosure hebben, wat voor eentje hebben jullie gekocht/gebruikt/gemaakt. Meeste wat ik online vind is de IKEA Lack enclosure en die is wel leuk, maar zoekt zelf toch iets breder.

Misschien handiger om een simpele werkbank te kopen en daar dan z'n LACK enclosure op te zetten. 🤔

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
Gizz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:19:
@Erik2B Wat bij de benodigde temperatuur van je hotend ook een rol speelt is de snelheid waarmee je print. En dan bedoel ik niet simpelweg de snelheid die je in bijvoorbeeld Cura instelt, maar de hoeveelheid filament die je elke seconde door je hotend perst.

Voorbeeldje:
  1. Bij 50mm/s (in Cura), een nozzle van 0,4mm en een laaghoogte van 0,2mm duw je elke seconde 4 kubieke milimeter filament door je nozzle.
  2. Bij 50mm/s (in Cura), een nozzle van 0,6mm en een laaghoogte van 0,4mm duw je elke seconde 12 kubieke milimeter filament door je nozzle. Drie keer zoveel dus!
Het kan best dat in situatie 1 het filament perfect smelt bij 205 graden maar dat je in situatie 2 je hotend echt wel 220 graden moet laten worden omdat het filament anders niet goed smelt en je verstoppingen krijgt. In situatie 2 heeft je filament immers minder tijd om te smelten, je extruder duwt 3x zo snel het filament richting je hotend in vergelijking met situatie 1.

Er is dus niet 1 ideale temperatuur voor een rol filament, het hangt ook behoorlijk af van alle andere instellingen :)

Nu heb ik trouwens het materiaal van de nozzle nog niet als factor genoemd, maar messing vs. rvs vs. gehard staal vs... maakt ook nog uit, die geven allemaal op een andere manier de warmte door.
Pfff je moet bijna afgestudeerd zijn! Hahaha of ik heb gewoon mazzel gehad dat het nagenoeg altijd goed gaat.

Maar goed ik print geen hoogstandjes. Meer voor de lol en praktische dingen.
Maar zijn wel dingen die goed zijn om te weten als ik dit soort dingen ga veranderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Mitchell schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:20:
Mensen die een enclosure hebben, wat voor eentje hebben jullie gekocht/gebruikt/gemaakt. Meeste wat ik online vind is de IKEA Lack enclosure en die is wel leuk, maar zoekt zelf toch iets breder.

Misschien handiger om een simpele werkbank te kopen en daar dan z'n LACK enclosure op te zetten. 🤔
Ik heb zelf 3 lack tafels gebruikt met de nodige geprinte onderdelen om het passend te krijgen. Moet alleen nu nog de deur maken en 1 zijkant, maar plexiglas is nu gr wat moeilijker te krijgen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@Mitchell
Ik heb een keukenkastje gekocht bij Ikea met een deur met een raam er in.
Alleen is de diepte van een standaard keukenkast te weinig, dus heb deze moeten verdiepen.
Mijn filament komt van recht boven de printer, buiten de kast, hier heb ik een plastic bak op geplakt zodat de filament in een zo laag mogelijke vochtigheidsgraad ligt.
Ik heb alle naden afgekit met acrilaat kit. Een rookmelder hangt boven de printer.
Al met al was ik wel veel geld kwijt, meer dan 120 euro :)

Ik ben er wel blij mee, geen tocht over de print en geen stof op de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 23:49
Printen jullie nooit een temp tower?
Ik heb 1 x mijn e-steps gecalibreerd (zonder bowden tube etc) en doe nu altijd per rol filament een temp tower en een flow "cube" (zo'n bakje van twee walls dik). Deze waarden schrijf ik op de rol filament en gebruik ik hierna altijd bij slicen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueFlame op 29-04-2020 22:52 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

kmichael schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:49:
@Mitchell
Ik heb een keukenkastje gekocht bij Ikea met een deur met een raam er in.
Alleen is de diepte van een standaard keukenkast te weinig, dus heb deze moeten verdiepen.
Mijn filament komt van recht boven de printer, buiten de kast, hier heb ik een plastic bak op geplakt zodat de filament in een zo laag mogelijke vochtigheidsgraad ligt.
Ik heb alle naden afgekit met acrilaat kit. Een rookmelder hangt boven de printer.
Al met al was ik wel veel geld kwijt, meer dan 120 euro :)

Ik ben er wel blij mee, geen tocht over de print en geen stof op de printer.
Ik denk dat ik weet welke je bedoelt. De STUVA met iets van een BESTA deurtje of niet?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@Mitchell
Ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Mitchell
Normaal is de achterkant van hardboard van ca 5mm dik, deze heb ik vervangen voor een plank die je normaal in deze kast maakt (kast indeling)

Dit voor extra isolatie en geluidsdemping, á <10 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Ik zit nu toevallig naar IKEA keukenkasten te kijken en daar zijn er best wel wat die 60x60xhoog zijn. Dat is misschien nog een leuke optie.

----

EDIT: Wat bij elkaar geklikt, maar dan krijg je iets als dit (alleen spullen gepakt die op dit moment online te koop zijn):
- Metod onderkast 60x60x80
- 2x goedkoopste vitrinedeur, als je zwart wilt
- Plank voor bovenop
- 2x schanieren

Totale kosten voor verzending €135,70. Denk dat ik toch maar voor de LACK tafel ga. :/

[ Voor 138% gewijzigd door Mitchell op 29-04-2020 23:48 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
kmichael schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:44:
@sugarcube
Als het niet meer goed plakt haal ik even een schuurpapiertje er over heen van P400 of P600,
groffer dan P400 moet je niet doen want je ziet dan de krassen terug in je print (met P400 ook iets).
Ik schuur het op tot er een witte waas is ontstaan (dat is al snel). Alleen schoonmaken met afwasmiddel.
Soms print ik meteen na het schuren, even afblazen en weer verder printen ;) .
Het is eigenlijk gewoon epoxy printplaat zonder koperlaag.
Zelfs de stof eraf halen hoeft vaak niet eens, plakt gewoon met het schuursel er nog op, ik ga er zelf alleen even met een droge doek over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Gizz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:37:
[...]

https://marlinfw.org/docs...ration.html#z-safe-homing :)

[...]

Andere optie is eerst homen, daarna buiten je printbed bewegen en vervolgens pas je hotend verwarmen. Dit kun je gewoon in je slicer aanpassen in het stukje G-code waarmee je print begint. Je hoeft dan helemaal niets in je firmware aan te passen.

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
G28 ; Home all axes
G1 X0 Y0 Z5 F5000.0 ; Move to start position
M104 S{material_print_temperature_layer_0} ; Set Extruder temperature
Bedankt voor de hulp, ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen in de firmware door manual home positions aan te geven. Door al het proberen etc nu wel het editen en compilen van de firmware aardig onder de knie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Krijg net een email binnen van Creality3D, op 6 mei komt de CR-6 SE op Kickstarter: CR-6 SE | Creality's First Crowdfunding 3D Printer.

De standaard opties op deze printer zien er erg goed uit.

[ Voor 59% gewijzigd door Mitchell op 30-04-2020 15:01 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Mitchell schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:55:
Krijg net een email binnen van Creality3D, op 6 mei komt de CR-6 SE op Kickstarter: CR-6 SE | Creality's First Crowdfunding 3D Printer.

[YouTube: Creality's First Crowdfunding 3D Printer CR-6 SE]

De standaard opties op deze printer zien er erg goed uit.
Jezus wat een herrie.
Maar hij lijkt eigenlijk behoorlijk veel op de Ender 3 V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Troubled schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:53:
[...]

Jezus wat een herrie.
Maar hij lijkt eigenlijk behoorlijk veel op de Ender 3 V2.
De muziek is inderdaad wat minder en hij lijkt inderdaad op de Ender 3 V2, maar dan met wat extra upgrades lijkt wel.

Vraag me af of de belt tensioners op de normale Ender 3 Pro passen (als ze van aluminium zijn ofzo). Heb wel wat dingen op Thingiverse gezien, maar ben toch een beetje huiverig om dat van PLA/PETG te maken.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Mitchell schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:56:
[...]
Vraag me af of de belt tensioners op de normale Ender 3 Pro passen (als ze van aluminium zijn ofzo). Heb wel wat dingen op Thingiverse gezien, maar ben toch een beetje huiverig om dat van PLA/PETG te maken.
Die belt tensioners uit het filmpje leken wel geprint.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JL3MmL2.png

[ Voor 6% gewijzigd door Troubled op 30-04-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:20

Hupske

AFCA

Iemand enig idee waarom dit is ontstaan?

https://imgur.com/a/oKMpb6n

Na 8 uur printen, print hij opeens in de lucht. Compleet de weg kwijt. Tevens komt er geen filament meer uit.

Gaat hier om een Ender 3 Pro. Staat in een mooie Ikea Lack tafel :9

Alle fans zijn vrij om te draaien, zijn nergens door gehinderd. Draaide deze print op de default settings van cura. Print had ongeveer nog 1,5 uur nodig.

[ Voor 60% gewijzigd door Hupske op 30-04-2020 19:05 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hupske Heb je het moederbord ook in de behuizing staan of heb je die erbuiten geplaatst? Layer shifts kunnen optreden bij te warme stepper drivers.

Nou wordt het moederbord (met daarop de drivers) al niet super gekoeld in de standaard behuizing vol met kabels en een klein fannetje erop, maar het probleem wordt natuurlijk extra vergroot als je dat geheel nog eens in een lekker warme kast plaatst.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Zit in zijn behuizing. Maar bij Layer Shifts ga ik er vanuit dat hij wel door blijft printen, alleen op de verkeerde plek. De printer had dan ook nog gewoon rondjes moeten maken. En niet als nu, gewoon eeuwig de zelfde route afleggen en tevens gestopt zijn met de extruder. Want zoals je ziet, beweegt hij al een aardig stuk in de lucht, maar er is geen wespennest van filament ontstaan :P
Daarbij geeft hij aan dat de print op 99% is, maar dat klopt ook niet. Had nog 1,5 uur moeten duren en de layer hoogte bevestigd dit ook.

Tevens zijn andere prints van 20-24 uur allemaal goed gegaan in de zelfde omgeving, met zelfs de temp nog iets hoger. Heb ik de andere keren geluk gehad?

Enige wat ik kan bedenken, een brakke SD kaart?

[ Voor 30% gewijzigd door Hupske op 30-04-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Laatst online: 21-09 16:26
Gezien de openingspost upgrade links kapot zijn(Nieuwe PTFE koppelingen)

Wat is verstandig om direct op mijn nieuwe endor 5 (standaard) editie te upgraden?

Ik lees overal de Metal MK8 Bowden Extruder + Capricorn PTFE Hose
https://www.amazon.de/-/e...+5&qid=1588263804&sr=8-50

Ook lees ik veel over de Auto Bed leveling maar dat ziet er nog best lastig uit.

En tot slot Creality V1.1.5 Silent Motherboard

https://www.amazon.de/Sov...RVXSANW6223834P3KRZE&th=1

En de plaat
https://www.amazon.co.uk/...69466&s=industrial&sr=1-2

Zijn dit echt belangrijke upgrades die ik beter eerst kan uitvoeren voordat ik 'm in elkaar zet ?

[ Voor 9% gewijzigd door rejer op 30-04-2020 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rejer Ik zou lekker de printer in elkaar zetten en gaan ervaren waar je tegenaan loopt. Dat is veel leuker en leerzamer dan preventief iets vervangen omdat iemand op internet dat zegt.

Wat meer inhoudelijk m.b.t. de updates die je wilt doorvoeren:

Ik heb maanden geprint met de standaard extruder, ging prima.
Ik heb maanden zonder ABL geprint
Je kunt zonder problemen gaan printen met het standaard moederbord en het bed dat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Iemand enig idee hoe deze twee "sneeën" in mijn printje komen? Ziet er bijna uit alsof het een kras is, maar ik heb hem zo gevonden aan het eind van het printen. Kan niet veel kwaad, ziet er alleen zo vreemd uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AxLjvPD.png

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
rejer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:55:
Eens met de post van @Gizz. Begin gewoon lekker met printen, en kijk waar je tegenaan loopt. Maar hier wil ik toch even op inhaken. Het Creality Silent Motherboard zou ik niet zomaar kopen. Voor minder geld heb je de SKR E3 Mini. Ook stil, qua formfactor compatible, maar wel een klap goedkoper. Enige dingetje is dat je waarschijnlijk zelf de firmware erop moet/wilt zetten. Bij een kant en klaar Creality bord zal dat niet nodig zijn. Maar als je bv auto bed leveling wilt gebruiken moet je de firmware ook al zelf maken, dus waarschijnlijk ontkom je er uiteindelijk toch niet aan.

Maar dus vooral: zet de printer in elkaar en gebruik hem. Je ziet dan zelf waar je tegenaan loopt en welke upgrades je wilt doen. Bv nachtelijk printen en dan naar een stil bord upgraden. Of PETG willen printen waarbij de capricon PTFE tube is aan te raden (PETG vereist hogere temperaturen, de standaard bowden tube smelt dan iets waar een stinkende (giftige?) damp vanaf komt. De capricon tube heeft daar geen last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Maverick schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:36:
Iemand enig idee hoe deze twee "sneeën" in mijn printje komen? Ziet er bijna uit alsof het een kras is, maar ik heb hem zo gevonden aan het eind van het printen. Kan niet veel kwaad, ziet er alleen zo vreemd uit.
[Afbeelding]
Gezien de shift vanaf een layer zou ik denken dat dit het pint is waarop de Z-as is aangepast. Dus waar die bij verplaatsen van Z-as even stil staat. Daar krijg je meestal een randje. Ik kom alleen even niet op de term daarvoor. Maar slicers hebben daar IIRC wel wat instellingen voor om het effect te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Bedankt allemaal, dan zal ik dat maar eens eventjes doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rejer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:55:
Gezien de openingspost upgrade links kapot zijn(Nieuwe PTFE koppelingen)

Wat is verstandig om direct op mijn nieuwe endor 5 (standaard) editie te upgraden?

Ik lees overal de Metal MK8 Bowden Extruder + Capricorn PTFE Hose
https://www.amazon.de/-/e...+5&qid=1588263804&sr=8-50

Ook lees ik veel over de Auto Bed leveling maar dat ziet er nog best lastig uit.

https://www.amazon.de/Sov...RVXSANW6223834P3KRZE&th=1

En de plaat
https://www.amazon.co.uk/...69466&s=industrial&sr=1-2

Zijn dit echt belangrijke upgrades die ik beter eerst kan uitvoeren voordat ik 'm in elkaar zet ?
Ik heb zelf de Ender 5 gekocht in Dec 2019

Heb wel extra dingen gekocht, zoals glasplaat, extruder en tube. Maar eigenlijk werkt alles erg goed. Heb extra nozzles gekocht via ali. (Creality global shop) Heb de glasplaat, nieuwe extruder, hot-end en tube nog niet geplaatst op de printer. Alles nog default.
Print bedlevel geen probleem mee, hoog uit 1x per maand contoleer ik het bed en doe ik de papier bed level. Minder dan 5 minuten werk. Zie op dit moment voor mij geen toegevoegde waarde voor auto bedlevel.

Wel bootloader geinstalleerd en de Creality firmware vervangen door Marlin 1.1.9. Pi 4 met octoprint ar aan gehangen en zelf een kabel steun geprint.

Silentboard voegt geen verbetering van de prints toe volgens mij. Alleen stiller printen.

Laat je vooral niet gek maken, begin eerst maar eens met de standaard te printen. Loop je vanzelf tegen wat dingen aan. Mijn probleem was dat de printer SD-kaartjes zat te eten. Waarschijnlijk door de Creality power safe optie. Verder 2x nozzle vervangen, te lui om schoon te maken. En 1x de extruder aansluiting vervangen.

Ding staat nu sinds de Covid crisis van 08:00 tot 22:00 per dag te printen. En tot nu toe gaat ie als een speer.

Ik heb wel een paar posts hier gedaan met wat foto's etc.

Veel plezier met je Ender 5. Heerlijk ding _/-\o_

Oh ja, de rol plastic die meekomt met de printer zuigt danig. Brak bij diverse keren ligt nu in de kast. Gebruik nu de standaard 123-3D.nl Jupiter PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
RobertMe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:46:
[...]

Gezien de shift vanaf een layer zou ik denken dat dit het pint is waarop de Z-as is aangepast. Dus waar die bij verplaatsen van Z-as even stil staat. Daar krijg je meestal een randje. Ik kom alleen even niet op de term daarvoor. Maar slicers hebben daar IIRC wel wat instellingen voor om het effect te veranderen.
Hm, ik denk dat je gelijk hebt. tnx.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
smitae schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:08:
[...]

Ik heb zelf de Ender 5 gekocht in Dec 2019

Heb wel extra dingen gekocht, zoals glasplaat, extruder en tube. Maar eigenlijk werkt alles erg goed. Heb extra nozzles gekocht via ali. (Creality global shop) Heb de glasplaat, nieuwe extruder, hot-end en tube nog niet geplaatst op de printer. Alles nog default.
Print bedlevel geen probleem mee, hoog uit 1x per maand contoleer ik het bed en doe ik de papier bed level. Minder dan 5 minuten werk. Zie op dit moment voor mij geen toegevoegde waarde voor auto bedlevel.

Wel bootloader geinstalleerd en de Creality firmware vervangen door Marlin 1.1.9. Pi 4 met octoprint ar aan gehangen en zelf een kabel steun geprint.

Silentboard voegt geen verbetering van de prints toe volgens mij. Alleen stiller printen.

Laat je vooral niet gek maken, begin eerst maar eens met de standaard te printen. Loop je vanzelf tegen wat dingen aan. Mijn probleem was dat de printer SD-kaartjes zat te eten. Waarschijnlijk door de Creality power safe optie. Verder 2x nozzle vervangen, te lui om schoon te maken. En 1x de extruder aansluiting vervangen.

Ding staat nu sinds de Covid crisis van 08:00 tot 22:00 per dag te printen. En tot nu toe gaat ie als een speer.

Ik heb wel een paar posts hier gedaan met wat foto's etc.

Veel plezier met je Ender 5. Heerlijk ding _/-\o_

Oh ja, de rol plastic die meekomt met de printer zuigt danig. Brak bij diverse keren ligt nu in de kast. Gebruik nu de standaard 123-3D.nl Jupiter PLA.;0
Aah mooi zo, misschien moet ik wat minder youtube videos zien over upgrades die update bootloader and Marlin is dat noodzakelijk voor de kwaliteit ? of nog even zo laten hoe ik 'm heb binnengekregen?

Dan ga ik die rol mooi niet gebruiken en bestel ik even zo https://www.123-3d.nl/123...P02022c-i1828-t12273.html

Compatible met printers van de volgende merken:
● BCN3D ● Luzbot
● Printrbot ● Ultimaker

Maakt dit wat uit?

En thanks voor de info. Ik skip die auto level dan eerst ook maar. Reserve nozzles ga ik wel bestellen. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

rejer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:55:
[...]

Aah mooi zo, misschien moet ik wat minder youtube videos zien over upgrades die update bootloader and Marlin is dat noodzakelijk voor de kwaliteit ? of nog even zo laten hoe ik 'm heb binnengekregen?

Dan ga ik die rol mooi niet gebruiken en bestel ik even zo https://www.123-3d.nl/123...P02022c-i1828-t12273.html

● BCN3D ● Luzbot
● Printrbot ● Ultimaker

Maakt dit wat uit?

En thanks voor de info. Ik skip die auto level dan eerst ook maar. Reserve nozzles ga ik wel bestellen. (y)
Die zou ik sowieso niet halen, gezien de Ender 5, net zoals de Ender 3, 1.75mm filament gebruikt. Dus je hebt deze nodig: https://www.123-3d.nl/123...FP02002C-i1801-t7317.html

Ik gebruik zelf de sneeuwit versie en kan hem zeker aanraden :)

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

● BCN3D ● Luzbot
● Printrbot ● Ultimaker

Maakt dit wat uit?

Nee, marlin is niet beter. Want ook de creality firmware is marlin. Maar wilde de power safe optie eruit hebben. En aangezien de Ender 5 geen bootloader heeft moest ik die toch installeren en heb ik direct nieuwe firmware erop gezet. Ik heb de eerste 2 maanden met de creality firmware geprint.

Ja, ik heb via Ali de reserve onderdelen gehaald. Wel apart besteld om niet boven de 22 euro per bestelling te komen 8) Heb een reserve hot-end set, extruder, tube, nozzles in de kast liggen.

Die PLA is zeker bruikbaar, maar moet wel 1,75mm zijn, ik gebruik alleen Jupiter serie van 123, geen wit tot nu toe, wel rood, geel, zwart, grijs en zilver. En volgens mij ook een goede prijs. Ik print op 195 graden, bed op 50 graden (niet echt nodig, maar helpt beetje tegen wrapping), 80mm/s, standard 0,4mm nozzle. Maar bij mij in huis is het erg droog, 40% en en rond de 25 graden. (Werk kamer op het zuiden) Dus waarschijnlijk moet je zelf een beetje testen wat het beste werkt.

Hier linkje naar de YouTube voor de bootloader install en nieuwe firmware; YouTube: YouTube
Die heb ik gevolgd, goed te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Dan ga ik die rol mooi niet gebruiken
En ik heb juist prima ervaringen met PLA van Creality. Wederom wil ik je aanraden om het gewoon te proberen en niet rigoureus iets direct wel of niet te doen omdat je iemands mening/ervaring leest online :)
Zoals @Mitchell al als eerste aangaf heeft dit filament een verkeerde diameter. Dit is 2.85mm en je hebt 1.75mm nodig.
die update bootloader and Marlin is dat noodzakelijk voor de kwaliteit ? of nog even zo laten hoe ik 'm heb binnengekregen?
Ook hierbij weer: ga eerst eens printen ;) Je gaat dan (waarschijnlijk) vanzelf tegen dingen aanlopen. Kun je het probleem dat je constateert oplossen met een verandering in firmware, dan ga je daarmee aan de slag. Een ander issue pak je aan door een andere nozzle. Vervormen je prints in de auto of breken ze snel door midden? Switch van PLA naar PETG. Enzovoorts.

Maar ga niks preventief doen, behalve dan het apparaat goed in elkaar zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 01-05-2020 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Hupske schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:59:

Na 8 uur printen, print hij opeens in de lucht. Compleet de weg kwijt. Tevens komt er geen filament meer uit.

Alle fans zijn vrij om te draaien, zijn nergens door gehinderd. Draaide deze print op de default settings van cura. Print had ongeveer nog 1,5 uur nodig.
Terugkomend hierop. Ws lag het hele probleem in mijn tube. Ws een keer de printer te warm gehad, waardoor de tube is gaan vervormen bij de nozzle. Hierdoor kon het filament er niet meer door en is alles vastgelopen denk ik. Iig alles schoongemaakt, tube weer stuk korter geknipt. De print weer aangezet op andere sd kaart en alles is er netjes uit gekomen :9 Nu houden zo.
Waarschijnlijk door het tube probleem ook eerdere problemen opgelost, want telkens rond de extruder brak het filament zo nu en dan. Uiteraard lijkt mij dat veroorzaakt door te veel spanning omdat het filament er lastig door kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Hupske schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:59:

Ik heb precies dezelfde geprint voor een luchtsim. Mooi dat je het hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffiefilter deksel gebroken van ons DE Koffiezet apparaat.

Dus dacht leuk oefenobject in Fushion 360 om zelf te maken ;)

Het nieuwe ontwerp past zelf beter en er lekt ook geen vocht meer langs de deksel.
DE heeft erg veel ruimte gelaten tussen filter en deksel waardoor er vochtdruppels ontstaan die steeds rond de koffiepot liggen en das zonde.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LSYJfH4/Bovenkant.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4d5c7PM/Onderkant.jpg

Alleen een probleem met printen en hoop dat iemand tips heeft.
Ik print hem zoals op bovenstaand plaatje. Bovenkant is de zichtkant dus die moet netjes en strak.

De onderkant (binnenkant) is hol en daarvoor moet ik dus supports gebruiken.
Hij is 14,5 cm in doorsnee en de 5 blokjes aan de binnenkant beginnen ook pas halverwege.

Dus na een lange print van 7.5 uur in PET-G zag ik tijdens het printen dat het goed gaat tot aan de overgang van supports naar het dichtmaken van de bovenkant.

Het filament zakt tussen de kleine support vierkantjes een beetje in. Gevolg is dat er een zeer ruw oppervlak ontstaat waar de nozzle nog net doorheen komt maar het worden dan zeg maar kleine zandduinen (helaas geen foto van)

Resultaat na verwijderen van meeste support.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4gNMWM/support.jpg

Na een aantal lagen weet hij dit wel op te vullen en is de bovenkant weer strak en netjes.
Maar door de "zandduinen" is het support er niet af te krijgen omdat het versmolten is met de bovenkant.
Alles lukt tot aan een paar mm van de deksel.

Voor de werking en doel maakt het niets uit en werkt prima. Maar ik moet hem opnieuw printer en dacht laat ik dan gelijk eens kijken of er iemand een oplossing heeft om het gat aan de onderkant op te vangen >:)

Ga nu eerst een temp tower printen om te zien of ik mogelijk te koud/heet print voor de PET-G.
Maar oplossingen of ideeën zijn welkom.
Slicer: PrusaSlicer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
MikeOO schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:20:

Het nieuwe ontwerp past zelf beter en er lekt ook geen vocht meer langs de deksel.
DE heeft erg veel ruimte gelaten tussen filter en deksel waardoor er vochtdruppels ontstaan die steeds rond de koffiepot liggen en das zonde.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik print hem zoals op bovenstaand plaatje. Bovenkant is de zichtkant dus die moet netjes en strak.

Hij is 14,5 cm in doorsnee en de 5 blokjes aan de binnenkant beginnen ook pas halverwege.

Dus na een lange print van 7.5 uur in PET-G zag ik tijdens het printen dat het goed gaat tot aan de overgang van supports naar het dichtmaken van de bovenkant.

Het filament zakt tussen de kleine support vierkantjes een beetje in. Gevolg is dat er een zeer ruw oppervlak ontstaat waar de nozzle nog net doorheen komt maar het worden dan zeg maar kleine zandduinen (helaas geen foto van)

[Afbeelding]

Na een aantal lagen weet hij dit wel op te vullen en is de bovenkant weer strak en netjes.
Maar door de "zandduinen" is het support er niet af te krijgen omdat het versmolten is met de bovenkant.

Voor de werking en doel maakt het niets uit en werkt prima. Maar ik moet hem opnieuw printer en dacht laat ik dan gelijk eens kijken of er iemand een oplossing heeft om het gat aan de onderkant op te vangen >:)

Ga nu eerst een temp tower printen om te zien of ik mogelijk te koud/heet print voor de PET-G.
Je zou eens Cura kunnen proberen. Die is net iets beter met supports.
Je kunt ook de supports in Cura laten genereren en vervolgens exporteren als een STL. En dan die weer openen in PrusaSlicer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44
@MikeOO als je hem toch zelf designed, zou ik er twee delen van maken: het deksel met uitsparing (zodat je die op zn kop glad op je bed kunt printen) en een losse "kraag" die je erin kunt schuiven/klikken, zodat je die kunt printen zonder overhang en supports. Iets lastiger ontwerp (wel leuk om je fusion skills te oefenen) maar zonder supports veel cleaner en sneller te printen.

//edit:

paint skillz :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRFa6vLvYyLf4A_4TrqarNbcmm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JuU5GdG1yhZU4PfOx85nSJLf.png?f=user_large

//edit 2:

zo kun je hem zelfs two-tone maken indien je een van de fancy kleurtjesvarianten van de koffiemachine hebt :P

[ Voor 31% gewijzigd door phYzar op 01-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Je kunt ook de supports in Cura laten genereren en vervolgens exporteren als een STL. En dan die weer openen in PrusaSlicer.
Goeie tip. Ga ik eens testen
phYzar schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:32:
@MikeOO als je hem toch zelf designed, zou ik er twee delen van maken: het deksel met uitsparing (zodat je die op zn kop glad op je bed kunt printen) en een losse "kraag" die je erin kunt schuiven/klikken, zodat je die kunt printen zonder overhang en supports. Iets lastiger ontwerp (wel leuk om je fusion skills te oefenen) maar zonder supports veel cleaner en sneller te printen.

//edit:

paint skillz :+

[Afbeelding]

//edit 2:

zo kun je hem zelfs two-tone maken indien je een van de fancy kleurtjesvarianten van de koffiemachine hebt :P
Is inderdaad handiger maar die skills zijn er nog ff niet. Kom steeds stukje verder maar blijft lastig sommige zaken en zeker met dit soort lange prints beetje jammer als het dan net niet past ;)

Daarbij is PET-G niet super sterk icm de warmte van de waterpijp die er door loopt dus vervorming treed snel op en pas het helemaal niet goed meer.
Hardy8 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:53:
[...]

In Cura kun je een support dak laten printen en bij PETG zet ik de z-afstand tot het dak dan meestal op 0.15mm, dan laat het zich toch redelijk goed verwijderen en je krijgt toch een acceptabele afwerking
Kun je aangeven waar die optie zit , de z-afstand :9

[ Voor 28% gewijzigd door MikeOO op 01-05-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
[b]MikeOO in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"MikeOO schreef op vrijdag 1 mei

In Cura kun je een support dak laten printen en bij PETG zet ik de z-afstand tot het dak dan meestal op 0.15mm, dan laat het zich toch redelijk goed verwijderen en je krijgt toch een acceptabele afwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Super bedankt voor jullie tips. Ik heb 'm in elkaar en ben nu die hond aan het printen van die sd kaart :) ben benieuwd. (klopt het dat de nozzle soms wat kan lekken? er blijf iddle een straaltje spul uitkomen.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rejer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:34:
(klopt het dat de nozzle soms wat kan lekken? er blijf iddle een straaltje spul uitkomen.
Als er filament in de nozzle zit en je de nozzle verhit zal dat filament smelten. Dat is wat je uit de nozzle ziet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Gizz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Als er filament in de nozzle zit en je de nozzle verhit zal dat filament smelten. Dat is wat je uit de nozzle ziet lopen.
aah ok, geen probleem dus. Eerste poging mislukt, het hele onderstel ging met de nozzle mee. Bleef niet vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

rejer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:46:
[...]

aah ok, geen probleem dus. Eerste poging mislukt, het hele onderstel ging met de nozzle mee. Bleef niet vast zitten.
Ik zit op het begin er voor met een dunne schroevendraaier bij, zodat ik dat draadje even vast kan klemmen tegen het bed en achterblijft, zodat het daarna allemaal prima gaat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Kan hem wel exporteren in Cura als STL terwijl supports aanstaan maar deze komen niet terug als ik de STL open in Prusa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
Een STL file bevat nooit supports.

[ Voor 40% gewijzigd door B___MAN op 01-05-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
En nog een die net op t end van die meegeleverde hond los ging( bij de oren)

https://www.123-3d.nl/Cre...-x-4-mm-i4196-t15167.html

Is dat niet een stuk makkelijker? En zijn er meer opties voor dit? Of een betere? (Liever niet uit china want dan duurt het weer een maand voor ik kan printen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleine beetje 3DLAC? Dat heb ik ik in het begin ook gebruikt bij kleine prints, die lieten ook los, vooral kleine stukjes support bleef eerst niet zitten. Met de 3DLAC geen problemen meer. Maar sinds paar weken print ik de grote prints allemaal zonder 3DLAC. Flexible bed gebruik ik als sinds dec 2019.
Ik heb die plaat ook gelijk met mijn printer gekocht, nog nooit gebruikt. Dus ook geen idee of het werkt.

Maar je kunt het proberen, ben benieuwd, die plaat bedoel ik. Beetje zoeken wat voor jouw het beste werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door smitae op 01-05-2020 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_doctor1982
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-02-2023
rejer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:07:
En nog een die net op t end van die meegeleverde hond los ging( bij de oren)

https://www.123-3d.nl/Cre...-x-4-mm-i4196-t15167.html

Is dat niet een stuk makkelijker? En zijn er meer opties voor dit? Of een betere? (Liever niet uit china want dan duurt het weer een maand voor ik kan printen :) )
Maak eerst je bed even schoon met dreft en warm water (als het magnetisch is dus alleen het bovenvelletje).
Bij mij deed dat wonderen voor de hechting.

Ervaringen bij tot nu toe:

Het glazen bed is bij mij een enorme verbetering. Mijn printbed was wat krom en nu print alles geweldig strak.
Heb wel mijn mainboard fan moeten vervangen, deze maakte ineens een hoop herrie. Ik wacht nog steeds op mijn 1.1.5 silent mainboard, maar Creality heeft al een 2e verzending gedaan.

Tevens heb ik last gekregen van het albekende probleem bij de Ender 3 serie dat de arm bij de filament invoer is afgebroken, ik had nog de originele plastic erop zitten, deze gaat dus nu vervangen worden door de rode aluminium variant. Tevens heb ik de Capricorn tube besteld. Mijn nozzele was weer verstopt en de originele tube was wel erg gaar geworden in mijn hotend.

Dus een tip wel een beetje voor de nieuwe gebruikers van de ender 3:
- Het is raadzaam om de plastic dingen bij de filament invoer te vervangen voor de aluminium. Dat plastic is toch aan een behoorlijke wear en tear onderhevig.
- Was voor je gaat printen je magnetisch matje met Dreft en warm water.
- Level je bed goed met een normaal 80gr/m2 A4 papiertje, dat werkte bij mij uitstekend.
- Laat na het printen of het stoppen van een mislukte print eerst je printer afkoelen door hem aan te laten staan. (voorkomt verstoppingen)
- Ga dan eerst eens lekker prutsen met het printen van kleine dingen en werkt je daarna langzaam op. Je leert je printer dan goed kennen en weet wat de nukken zijn.
- Spijker je scheld-vocabulaire bij door veel te printen en veel te mislukken, ik heb zelfs woorden gebruikt waarvan ik nieteens wist dat ze bestonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
pc_doctor1982 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:36:
[...]

Maak eerst je bed even schoon met dreft en warm water (als het magnetisch is dus alleen het bovenvelletje).
Bij mij deed dat wonderen voor de hechting.

Ervaringen bij tot nu toe:

Het glazen bed is bij mij een enorme verbetering. Mijn printbed was wat krom en nu print alles geweldig strak.
Heb wel mijn mainboard fan moeten vervangen, deze maakte ineens een hoop herrie. Ik wacht nog steeds op mijn 1.1.5 silent mainboard, maar Creality heeft al een 2e verzending gedaan.

Tevens heb ik last gekregen van het albekende probleem bij de Ender 3 serie dat de arm bij de filament invoer is afgebroken, ik had nog de originele plastic erop zitten, deze gaat dus nu vervangen worden door de rode aluminium variant. Tevens heb ik de Capricorn tube besteld. Mijn nozzele was weer verstopt en de originele tube was wel erg gaar geworden in mijn hotend.

Dus een tip wel een beetje voor de nieuwe gebruikers van de ender 3:
- Het is raadzaam om de plastic dingen bij de filament invoer te vervangen voor de aluminium. Dat plastic is toch aan een behoorlijke wear en tear onderhevig.
- Was voor je gaat printen je magnetisch matje met Dreft en warm water.
- Level je bed goed met een normaal 80gr/m2 A4 papiertje, dat werkte bij mij uitstekend.
- Laat na het printen of het stoppen van een mislukte print eerst je printer afkoelen door hem aan te laten staan. (voorkomt verstoppingen)
- Ga dan eerst eens lekker prutsen met het printen van kleine dingen en werkt je daarna langzaam op. Je leert je printer dan goed kennen en weet wat de nukken zijn.
- Spijker je scheld-vocabulaire bij door veel te printen en veel te mislukken, ik heb zelfs woorden gebruikt waarvan ik nieteens wist dat ze bestonden.
Bedankt voor de tips ik zal het later vandaag nog een keer proberen met dreft. Maar goed ik bestel wel eve die glazen mat dan. Ik doe die hoogte afstellen met een post it velletje. Alle vier kanten zitten goed maar in het midden is er nog wel wat hoogte verschil. En heel erg bedankt voor de tip van het afkoelen, ik deed m elke keer direct uit.

Het inelkaar zetten van de Ender 5 is echt te makkelijk, het moeilijkste vond ik nog die 3d filament in die tube krijgen. Wat heb ik daar mee geworsteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
MikeOO schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:50:
[...]
Kun je aangeven waar die optie zit , de z-afstand :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLsoC6UCmYrLoDkO5DZeYYVYVbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BIFAhfvVGgbKLrZqDrDinhS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_doctor1982
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-02-2023
rejer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Bedankt voor de tips ik zal het later vandaag nog een keer proberen met dreft. Maar goed ik bestel wel eve die glazen mat dan. Ik doe die hoogte afstellen met een post it velletje. Alle vier kanten zitten goed maar in het midden is er nog wel wat hoogte verschil. En heel erg bedankt voor de tip van het afkoelen, ik deed m elke keer direct uit.

Het inelkaar zetten van de Ender 5 is echt te makkelijk, het moeilijkste vond ik nog die 3d filament in die tube krijgen. Wat heb ik daar mee geworsteld.
Probeer eerst eens wat te printen op je magneet matje. Het gaat er toch om, om gevoel te krijgen hoe het werkt. Upgrades kunnen altijd later. Al is het vervangen van de filament invoer van plastic naar aluminium wel een erge aanrader. Dat heeft namelijk ook invloed op de printkwaliteit en het vrij zeker zijn van een goede filament aanvoer. (dus ook of een printje lukt en de eerste laag hecht of niet)

Voor het laatste: ik knip het uiteinde altijd schuin af, het is even uitzoeken welke kant het puntje precies moet zitten, ik pak de kant van het tandwiel aan de steppermotor. Het heeft mij ook nogal wat gewiebel en gepor gekost voor ik het goed had zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
B___MAN schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:32:
Een STL file bevat nooit supports.
Een STL kan zeker wel supports bevatten. Alleen de slicer ziet het dan niet als supports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Troubled schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Een STL kan zeker wel supports bevatten. Alleen de slicer ziet het dan niet als supports.
Krijgen de supports dan ook supports? ;)
Ik snap wat je bedoelt... maar elke printer heeft zijn eigen support settings.

[ Voor 13% gewijzigd door B___MAN op 01-05-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
B___MAN schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Krijgen de supports dan ook supports? ;)
Nee, die moet je dan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Troubled schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Nee, die moet je dan uitzetten.
Kijk naar de smiley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
pc_doctor1982 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Probeer eerst eens wat te printen op je magneet matje. Het gaat er toch om, om gevoel te krijgen hoe het werkt. Upgrades kunnen altijd later. Al is het vervangen van de filament invoer van plastic naar aluminium wel een erge aanrader. Dat heeft namelijk ook invloed op de printkwaliteit en het vrij zeker zijn van een goede filament aanvoer. (dus ook of een printje lukt en de eerste laag hecht of niet)

Voor het laatste: ik knip het uiteinde altijd schuin af, het is even uitzoeken welke kant het puntje precies moet zitten, ik pak de kant van het tandwiel aan de steppermotor. Het heeft mij ook nogal wat gewiebel en gepor gekost voor ik het goed had zitten :)
Is goed. Zal ik doen, ik heb net mijn eerste print die gelukt is.
https://www.thingiverse.com/thing:3669438
Ender 5 Bed Strain Relief - Improved
Zal m nog even airbrushen naar goud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rejer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:03:
[...]

Is goed. Zal ik doen, ik heb net mijn eerste print die gelukt is.
https://www.thingiverse.com/thing:3669438
Ender 5 Bed Strain Relief - Improved
Zal m nog even airbrushen naar goud.
Die had ik ook als eerste voor mijn Ender 5 geprint :-)
Daarna een "FanDuct" een "Ender-5 station (LCD + Raspberry Pi)" en een Pi Camera mount.
Wil eigenlijk ook nog bedsupport printen, maar gezien de stabiliteit lijkt het niet echt nodig. Nog geen probleem gehad dat het aan het doorzakken is.

Have fun >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Hi,

Deze print is er prima uitgekomen echter een blob en een dikke enkele layer onderin. Weet iemand hoe deze afwijkingen heten? En wellicht waar het aan zou kunnen liggen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DVLRg-2OE5fMJ6Ki2McC4hrP0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJtKnTMAM5o0aJzdSMcd4pWj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybjlus schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:35:
Hi,

Deze print is er prima uitgekomen echter een blob en een dikke enkele layer onderin. Weet iemand hoe deze afwijkingen heten? En wellicht waar het aan zou kunnen liggen? [Afbeelding]
Gokje, dikke laag zou een z-as issue kunnen zijn op dat punt?

Die blob lijkt mij een tijdelijke verstopping van de nozzle, je ziet ook dat er eerst plastic mist, dan komt er een klodder en gaat het gewoon verder.

Verder nette print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@ybjlus
Dikke enkele layers onderin noemen we: "elephant's foot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
@smitae Ja ik zat ook aan een z-as issue te denken, maar zou geen idee hebben wat voor issue dit dan zou moeten zijn?
En die tijdelijke clogs, enig idee hoe dit zou kunnen?

@kmichael De dikke layer zit aan het begin van de print, niet de 1e paar layers. Voor zover ik weet is een elephants foot echt de onderkant van een print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybjlus schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:17:
@smitae Ja ik zat ook aan een z-as issue te denken, maar zou geen idee hebben wat voor issue dit dan zou moeten zijn?
En die tijdelijke clogs, enig idee hoe dit zou kunnen?

@kmichael De dikke layer zit aan het begin van de print, niet de 1e paar layers. Voor zover ik weet is een elephants foot echt de onderkant van een print?
Nee, sorry, je zo eens kunnen testen met een ander model of op dezelfde hoogte het weer gebeurt. Mogelijk niets meer dan beweging of tikje tegen de printer?

De clogs, tja kan veel oorzaken hebben denk ik, maar ik ben na 4 maanden echt geen specialist :-) Mogelijk gewoon een slecht stukje filament? Want het is maar 1x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
smitae schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:08:
[...]

Die had ik ook als eerste voor mijn Ender 5 geprint :-)
Daarna een "FanDuct" een "Ender-5 station (LCD + Raspberry Pi)" en een Pi Camera mount.
Wil eigenlijk ook nog bedsupport printen, maar gezien de stabiliteit lijkt het niet echt nodig. Nog geen probleem gehad dat het aan het doorzakken is.

Have fun >:)
Dank, dat zijn wel leuke dingen ja. Erg handig. Die support ga ik ook nog printen. Vandaag wat druk gehad dus kon nog niks printen :) Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:25
Hi,

Vandaag heb ik mijn ender omgebouwd naar direct drive.

https://www.thingiverse.com/thing:3589452

Printen gaat goed maar ik heb enorm veel last van stringing. Ik heb al verschillende retraction distances en snelheden geprobeerd maar krijg het niet beter. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLINZJAgMYqY_OlN3PmF_t1YW-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqtrGf6jb92wF4W5AAG4coEN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Da Duke schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:56:
Hi,

Printen gaat goed maar ik heb enorm veel last van stringing. Ik heb al verschillende retraction distances en snelheden geprobeerd maar krijg het niet beter. Iemand nog tips?

[Afbeelding]
Is je filament droog? Ik krijg heel snel last van stringing als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:25
Daniel. schreef op zondag 3 mei 2020 @ 03:19:
[...]

Is je filament droog? Ik krijg heel snel last van stringing als dat niet zo is.
Het is een nieuwe rol. Ik heb ook een andere rol (ander merk) geprobeerd maar krijg hetzelfde beeld. Beide PET-G

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:20:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na de tips die ik hier kreeg _/-\o_ en wat zoeken en spelen met de instellingen de kwaliteit toch een stuk kunnen verbeteren en support ging er nu soepel af met PrusaSlicer. >:)

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VgS1JyH/2020-05-03-09-19-48-kopie.jpg

Support die er nu in 1x uitkwam
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pRzFPTM/2020-05-03-09-20-08-kopie.jpg

Dus voor andere die dit probleem ook ondervinden toch handig om de instellingen te weten.

In PrusaSlicer bij Print Settings naar Support en onderstaande instellingen gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pjx0DH0/Support.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da Duke schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:56:
Hi,

[Afbeelding]
Had ook altijd erg veel last van stringing maar gebruikt nu PrusaSlicer icm https://github.com/sn4k3/Ender3 en sinds dien nagenoeg geen last meer van. Moet je wel een andere Slicer willen proberen natuurlijk >:)

Nu gebruik ik wel een Volcano Trianglelab v6 icm originele BMG Extruder op de direct drive en weet niet hoe het met de standaard setup gaat van de Ender 3 als je die gebruikt. Maar is makkelijk te testen.
Profielen wel even nalopen qua temps voor je filament maar dat is eigenlijk het enige wat ik heb aangepast als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Da Duke schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:50:
[...]

Het is een nieuwe rol. Ik heb ook een andere rol (ander merk) geprobeerd maar krijg hetzelfde beeld. Beide PET-G
Misschien heb je er wat aan, ik heb het nog niet perfect.
Retraction Distance 0.8 kun je ook nog proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeOlyjSje-vRzQv5UPSZDMsqPnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ghjjn8QrymmHkKvkfKUkd6eA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:47
Iemand tips waar ik op korte termijn een ender 3 of ender 3 pro kan bemachtigen? Beide zijn niet meer op voorraad bij 123-3d. Via alie is het toch al snel vanaf 20 mei (ook via duitse warehouses)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
prekz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:51:
Iemand tips waar ik op korte termijn een ender 3 of ender 3 pro kan bemachtigen? Beide zijn niet meer op voorraad bij 123-3d. Via alie is het toch al snel vanaf 20 mei (ook via duitse warehouses)
Waarschijnlijk omdat er een nieuwe versie uit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:47
B___MAN schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Waarschijnlijk omdat er een nieuwe versie uit komt...
Ahh... Die had ik gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
Hi iedereen,

Ik wil graag mn 3d pro opgraden met een skr 1.4 turbo. Is dit een goede keuze voor de ender pro?

https://nl.aliexpress.com...7_668%232717%237562%23471

ow en wat voor steppers moet ik er bijnemen? 2209?

[ Voor 4% gewijzigd door martijnadam1977 op 03-05-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@martijnadam1977Om jouw vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten waarom je jouw Ender wil upgraden met de skr 1.4 turbo ;)

Je bent blijkbaar bereid om een meerprijs te betalen t.o.v. de SKR mini e3 die al ingebouwde 2209 steppers heeft. Dat kan een prima te verantwoorden keuze zijn, maar met de info die je geeft kunnen we daar niet zoveel over zeggen.

Pagina: 1 ... 48 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie