Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:41
Ik heb inmiddels een andere slicer geprobeerd en de instellingen van kmichael maar het wordt er niet beter op. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 04-06 22:02
Het blijft maar losgaan halverwegen, Kan iemand mij een goede plaat aanraden?

https://www.amazon.de/-/n...859VC9G7CQ6NH5PFYRF4&th=1

https://www.amazon.de/-/n...ett&qid=1588510841&sr=8-9

Weet iemand een die snel te leveren valt ?

https://www.123-3d.nl/Cre...-235-x-4-mm-i4196-t0.html

Let op: Extreme hechting van PETG filament kan het glas beschadigen.

Is daar weer het probleem.

(de laatste print is volgens mij los gegaan omdat een kant begon te bollen (en dus niet vast stond)

[Voor 6% gewijzigd door rejer op 03-05-2020 15:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 04-06 13:59
Hij is helemaal standaard, zo out of the box printe hij vanaf het begin super.
Nooit gezeik mee gehad, maar ik heb er genoeg van om alleen te printen als ik thuis ben.
En hij maakt zoveel lawaai dat ie niet 's nachts niet aan kan staan.
Vandaar de upgrade

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:01
martijnadam1977 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:05:
En hij maakt zoveel lawaai dat ie niet 's nachts niet aan kan staan.
Vandaar de upgrade
Maar dan kun je voor €25 de SKR mini E3 kopen. Voor stille prints heb je echt geen SKR 1.4 turbo + TMC2209 steppers á €48 voor nodig. Je prints zullen net zo stil zijn met beide bordjes ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
Ik wil hem echt gaan upgraden zodat ik hem in de toekomst voor mn werk kan gaan gebruiken.
Tools maken enz.
verlichting erop, auto shut off, bl touch, wifi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 21:36
martijnadam1977 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:14:
Ik wil hem echt gaan upgraden zodat ik hem in de toekomst voor mn werk kan gaan gebruiken.
Tools maken enz.
verlichting erop, auto shut off, bl touch, wifi.
Kan allemaal met de mini e3...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
ok..... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
En welke combi is aan te raden... met pi 3 of ard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybjlus
martijnadam1977 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:18:
En welke combi is aan te raden... met pi 3 of ard.
Heb em zelf met een pi en tp-link smart plug. De pi wordt gevoed door een 5v out van de mini e3. Vervolgens auto shutdown naar de tp-link, hierdoor wordt het stroom naar de voeding ook afgesloten ipv alleen naar het bord.

Deze combi is heerlijk, nooit meer sd kaartjes of kabels. Heb ook een all in one case aan de achterkant, hierdoor zit alles netjes weggewerkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:43
Gizz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Maar dan kun je voor €25 de SKR mini E3 kopen. Voor stille prints heb je echt geen SKR 1.4 turbo + TMC2209 steppers á €48 voor nodig. Je prints zullen net zo stil zijn met beide bordjes ;)
Als ik dit board bestel heb ik voor de rest niks meer nodig?

Plug and Play ;) en minder herrie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
Maar moet je niet je pi met een vertraging uitzetten? Dacht dat dat beter was voor de pi.

Ergens hier in de inmiddels 193 bladzijden gelezen...:p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
kijk nog meer die er over na aan het denken zijn. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybjlus
Erik2B schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Jup! De mini e3 is hiervoor gemaakt. Het kan wel zijn dat de laatste marlin versie er niet op staat, als je die wilt moet je die zelf even flashen natuurlijk.
martijnadam1977 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:31:
Maar moet je niet je pi met een vertraging uitzetten? Dacht dat dat beter was voor de pi.

Ergens hier in de inmiddels 193 bladzijden gelezen...:p
Geen idee eigenlijk , de pi verzend het signaal en klik alles uit. Doe al jaren de pi gewoon uit door de stekker eruit te trekken en hij leeft nog steeds.

Wellicht iemand anders een reden om dit niet te doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
Erik2B schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Praktisch plug and play ja, veel makkelijker dan dit wordt het wisselen van een moederbord in een 3d-printer niet. Het bordje heeft dezelfde afmetingen als het standaard bord, (bijna) alle aansluitingen zitten op dezelfde plek.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
Gizz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Praktisch plug and play ja, veel makkelijker dan dit wordt het wisselen van een moederbord in een 3d-printer niet. Het bordje heeft dezelfde afmetingen als het standaard bord, (bijna) alle aansluitingen zitten op dezelfde plek.

[YouTube: SKR mini E3 V1.2 guide - Best budget Ender 3 upgrade?]
top >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
Die Bl, welke is nou de beste? waar moet je opletten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:33
Ik ben trianglelabs fan en die draait hier prima.
Nu ook de noctua fans erop en alleen de 5015 fan hoor je nog.
Ik heb ook een fan op mijn pi gericht die erbij zat maar die maakt nog de meeste herrie...
Ook daar maar wat op verzinnen binnenkort (al lopen er iets teveel projecties tegelijk hier in huis...)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
(al lopen er iets teveel projecties tegelijk hier in huis...)
[/quote]

Komt heeeel bekend voor. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04-06 20:18
Afgelopen week mijn BLtouch binnen gekregen. Heb best lang zonder gedaan omdat ik wel vond dat ik handmatig mijn bed snel level had. Maar jeetje als je eenmaal zo'n ding hebt is het toch wel heerlijk dat je je er nooit meer zorgen om hoeft te maken. Elke keer is eerste laag perfect nu :).

Zit nu wel met ander probleem en dat is dat ik pla met houtsnippers door mijn 0,4 nozzle aan het duwen was en als je dat niet eruit haalt op het moment dat ie stopt dan is het klaar met je nozzle blijkbaar ;). Hij zit zo verstopt als het maar kan en ik heb geen reserves meer in huis :(. Dus net maar op aliexpress 10 nieuwe besteld, maar nu dus 2 weken niet printen :(

erhmm.

Acties:
  • +2Henk 'm!
rejer schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:04:
Het blijft maar losgaan halverwegen, Kan iemand mij een goede plaat aanraden?

https://www.amazon.de/-/n...859VC9G7CQ6NH5PFYRF4&th=1

https://www.amazon.de/-/n...ett&qid=1588510841&sr=8-9

Weet iemand een die snel te leveren valt ?

https://www.123-3d.nl/Cre...-235-x-4-mm-i4196-t0.html

Let op: Extreme hechting van PETG filament kan het glas beschadigen.

Is daar weer het probleem.

(de laatste print is volgens mij los gegaan omdat een kant begon te bollen (en dus niet vast stond)
Steeds zoekende naar een andere plaat lost je probleem ook niet op. Het wordt ergens door veroorzaakt en dat moet je zien te vinden.

Wat dingen die je nog (een keer) kunt proberen.
1. Plaat goed schoonmaken met afwasmiddel en heet water en zorgen dat je geen vingerafdrukken weer maakt tijdens drogen.
2. Print met een brim, en vergroot de brim desnoods.
3. Check je printer, mogelijk zitten er zaken te los waardoor je teveel speling hebt tijdens het printen. Alles moet stevig aanvoelen maar soepel lopen. Controleer alle bewegende delen of alles soepel heen en weer beweegt. Voel je schokjes dan moet je de wielen afstellen. Dit soort kleine dingen kunnen ook problemen geven.
4. Verlaag je printsnelheid, mogelijk print je te snel voor het object.
5. Print je eerste laag langzaam. Hiermee krijg je ook een beter hechting.
6. Gebruik eens een andere merk filament.
7. Draai in je slicer het object eens 90 graden. Soms help dit om bv de bewegingen van de printer te verkleinen omdat bv het bed dan minder hoeft te bewegen. Is een noodoplossing maar je moet creatief blijven ;)

Glas/Spiegel print normaal gesproken uitstekend en geeft een zeer goede hechting. Soms komt iets dan een aantal prints en dan is het tijd om de spiegel weer te ontvetten. Vaak doe ik dit tussen door met alcohol (70%) en doekje.

Ik print PLA/PET-G en TPU op een eenvoudig spiegeltegel van 3 euro en heb een super hechting. Je moet alleen de print laten afkoelen en niet direct proberen om deze los te trekken want dan loop je kans deze stuk te trekken.

Maar met alles met 3D printen is geduld de belangrijkste.

[Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 04-05-2020 08:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!
phYzar schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:32:
@MikeOO als je hem toch zelf designed, zou ik er twee delen van maken: het deksel met uitsparing (zodat je die op zn kop glad op je bed kunt printen) en een losse "kraag" die je erin kunt schuiven/klikken, zodat je die kunt printen zonder overhang en supports. Iets lastiger ontwerp (wel leuk om je fusion skills te oefenen) maar zonder supports veel cleaner en sneller te printen.

//edit:

paint skillz :+

[Afbeelding]

//edit 2:

zo kun je hem zelfs two-tone maken indien je een van de fancy kleurtjesvarianten van de koffiemachine hebt :P
Sommige dingen komen toch wel erg op het juiste moment, kan ik mooi voor de volgende mee aan de slag. ;)
YouTube: Sliding Dovetail Lid for 3D Printed Box | Fusion 360 Tutorial

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:04

Mitchell

Ondertitel

Ik ga toch maar weer eens vervelend doen en vragen hoe mensen de Neopixels op de SKR Mini E3 V1.2 hebben gekregen en vooral, welke Neopixel hebben jullie daarvoor gekocht. Op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer lijkt wel.

Heb wel gezocht in het topic, maar het ging vooral over je hem werkend krijgt, terwijl ik nog vast zit op welke ik precies nodig heb. 😅

Signature

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mitchell schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:05:
Ik ga toch maar weer eens vervelend doen en vragen hoe mensen de Neopixels op de SKR Mini E3 V1.2 hebben gekregen en vooral, welke Neopixel hebben jullie daarvoor gekocht. Op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer lijkt wel.

Heb wel gezocht in het topic, maar het ging vooral over je hem werkend krijgt, terwijl ik nog vast zit op welke ik precies nodig heb. 😅
Hier iets aan: https://github.com/bigtre...CH-SKR-mini-E3/issues/123

Type is makkelijk te vinden welke je nodig hebt. Hou alleen rekening met het voltage van je printer.
Je hebt type's die zijn 24v zoals Ender 3 is en 12v systemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

MikeOO schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Hier iets aan: https://github.com/bigtre...CH-SKR-mini-E3/issues/123

Type is makkelijk te vinden welke je nodig hebt. Hou alleen rekening met het voltage van je printer.
Je hebt type's die zijn 24v zoals Ender 3 is en 12v systemen.
De SKR Mini heeft juist een 5V aansluiting voor de NeoPixels, dus het lijkt me dat ik geen external power supply nodig zou moeten hebben of rare trucjes moeten uithalen zoals resistors toevoegen.

Kan alleen heel weinig online vinden, behalve dan dus mensen die issues hebben/hadden, external power supplies gebruiken, etc.

[Voor 17% gewijzigd door Mitchell op 04-05-2020 10:31]

Signature

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DRuw
Wat je ook kunt doen (zoals ik) is een 24V goudwit ledstrip monteren in je profielen rondom.
Die kan gewoon op de voeding.
Heb je alleen geen fancy kleurtjes (mocht je dat willen, ik juist niet).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
Ledstrip van ikea en klaar ben je.. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

martijnadam1977 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:22:
Ledstrip van ikea en klaar ben je.. ;)
DRuw schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:52:
Wat je ook kunt doen (zoals ik) is een 24V goudwit ledstrip monteren in je profielen rondom.
Die kan gewoon op de voeding.
Heb je alleen geen fancy kleurtjes (mocht je dat willen, ik juist niet).
Daar zat ik ook aan te denken, maar de kleurtjes leken me wel handig als status indicatie. :9

[Voor 16% gewijzigd door Mitchell op 04-05-2020 11:55]

Signature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
Mitchell schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:29:
[...]

De SKR Mini heeft juist een 5V aansluiting voor de NeoPixels, dus het lijkt me dat ik geen external power supply nodig zou moeten hebben of rare trucjes moeten uithalen zoals resistors toevoegen.
Hierbij mis je 1 cruciaal deel van de puzzel: de spanning weet je, het vermogen niet.

Een metertje ledstrip met 60 leds per meter vraagt 18W, oftewel 3,5 ampere, uitgaande van de bekende ws812b-leds. Dat is niet niks. Nu zie ik nergens uitleg / specificaties van BTT hoeveel vermogen de 5 volt aansluiting kan leveren, dus dat belooft niet veel goeds. Verder zie ik her en der wat mensen die aanraden op ruim onder de 30 leds te blijven om problemen te voorkomen, dus ik vermoed dat die aansluiting niet heel veel vermogen kan leveren

Om 24v naar 5v om te zetten en een redelijk vermogen te kunnen leveren heb je ruimte en onderdelen nodig. Ik kan me zo voorstellen dat zoiets niet goed mogelijk is op een SKR mini e3 bordje, naast alle andere onderdelen die al geplaatst moeten worden. Voorbeeldje: koop je zo'n stepdownconverter voor een ampère of 3 á 4 los, dan zit je al aan een printje van bijna 5 cm.

Als je toch met dit soort leds aan de slag wil zou ik alleen de data gebruiken van de SKR mini E3 en de voeding apart doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een vreemd fenomeen.
Ik heb een bestand gesliced met Prusaslicer wat ik nu aan het printen ben op mijn Ender-3 met SKR mini E3.
Het vreemde is dat er onnodige bewegingen worden gemaakt met de printkop. Zie filmpje.
Het bestand wordt wel netjes geprint, het duurt alleen wat langer.
https://youtu.be/uR0RUQfDayc
Ligt dit aan de slicer?

[Voor 4% gewijzigd door B___MAN op 04-05-2020 16:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
@B___MAN Het lijkt wel alsof je ergens hebt ingesteld dat hij bij verplaatsingen niet over je print heen mag gaan. Maar heel consequent doet hij dat niet :P

Helaas ken ik Prusaslicer niet voldoende om je te vertellen hoe die optie dan zou heten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 18:37
B___MAN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:00:
Ik heb een vreemd fenomeen.
Ik heb een bestand gesliced met Prusaslicer wat ik nu aan het printen ben op mijn Ender-3 met SKR mini E3.
Het vreemde is dat er onnodige bewegingen worden gemaakt met de printkop. Zie filmpje.
Het bestand wordt wel netjes geprint, het duurt alleen wat langer.
https://youtu.be/uR0RUQfDayc
Ligt dit aan de slicer?
Ligt niet aan de slicer zelf, maar aan een instelling in de slicer, nu kent ik de Prusa slicer niet, maar ik ga er vanuit dat Prusa daar ook wel een instelling voor heeft, in Cura is daar wel iets voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:51
Hardy8 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Ligt niet aan de slicer zelf, maar aan een instelling in de slicer, nu kent ik de Prusa slicer niet, maar ik ga er vanuit dat Prusa daar ook wel een instelling voor heeft, in Cura is daar wel iets voor.
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik dit fenomeen tegenkom. Ik heb meerdere malen met Prusa gesliced zonder problemen. Met Cura ook trouwens.

Hij is perfect gelukt! 👍🏻

[Voor 31% gewijzigd door B___MAN op 04-05-2020 17:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rejer
  • Laatst online: 04-06 22:02
MikeOO schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:19:
[...]

Steeds zoekende naar een andere plaat lost je probleem ook niet op. Het wordt ergens door veroorzaakt en dat moet je zien te vinden.

Wat dingen die je nog (een keer) kunt proberen.
1. Plaat goed schoonmaken met afwasmiddel en heet water en zorgen dat je geen vingerafdrukken weer maakt tijdens drogen.
2. Print met een brim, en vergroot de brim desnoods.
3. Check je printer, mogelijk zitten er zaken te los waardoor je teveel speling hebt tijdens het printen. Alles moet stevig aanvoelen maar soepel lopen. Controleer alle bewegende delen of alles soepel heen en weer beweegt. Voel je schokjes dan moet je de wielen afstellen. Dit soort kleine dingen kunnen ook problemen geven.
4. Verlaag je printsnelheid, mogelijk print je te snel voor het object.
5. Print je eerste laag langzaam. Hiermee krijg je ook een beter hechting.
6. Gebruik eens een andere merk filament.
7. Draai in je slicer het object eens 90 graden. Soms help dit om bv de bewegingen van de printer te verkleinen omdat bv het bed dan minder hoeft te bewegen. Is een noodoplossing maar je moet creatief blijven ;)

Glas/Spiegel print normaal gesproken uitstekend en geeft een zeer goede hechting. Soms komt iets dan een aantal prints en dan is het tijd om de spiegel weer te ontvetten. Vaak doe ik dit tussen door met alcohol (70%) en doekje.

Ik print PLA/PET-G en TPU op een eenvoudig spiegeltegel van 3 euro en heb een super hechting. Je moet alleen de print laten afkoelen en niet direct proberen om deze los te trekken want dan loop je kans deze stuk te trekken.

Maar met alles met 3D printen is geduld de belangrijkste.
Dank je. Ik had inderdaad een fout gemaakt dat er totaal geen rand op de onderkant kwam. De brim bedoel ik dus. Super. Ik heb nu al een aantal dingen geprint dat goed vast zit. Thanks. !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:13
Nog 2 tips voor als je hechtingsproblemen hebt (door schade en schande achtergekomen)

-level je bed als ie op temperatuur is. 20c vs 70c maakt uit.

-check of je plaat wel echt vlak is. met een rij of een grote winkelhaak kun dat goed zien. Leg m er dwars op en dan mag er geen licht onderdoor komen.

Mijn plaat was niet vlak, dus beetje schilderstape en dan het magnetische matje en nu hechten prints perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:10
Dirk33 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:12:
-check of je plaat wel echt vlak is. met een rij of een grote winkelhaak kun dat goed zien. Leg m er dwars op en dan mag er geen licht onderdoor komen.
Tijdens het levelen kom je daar natuurlijk ook achter. Als je met de nozzle de hoeken na gaat om te kijken of papiertje er net tussen past kun je uiteraard ook even wat extra punten controleren. Als blijkt dat die aan de uiteinden perfect is maar ertussen niet weet je ook meteen dat het bed niet vlak is. Bij auto-leveling kun je dat volgens mij ook inregelen? Standaard meet die een 3x3 grid, maar volgens mij kun je ook meer punten per lijn laten meten. Komt uiteraard op hetzelfde neer: meet op meer punten dan alleen de hoeken en je ziet meteen waar de afwijkingen zijn en waar gecorrigeerd moet worden (of dus opvullen, wat ik zelf met wat aluminiumfolie heb gedaan, of dan bij ABL door de Z aan te passen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:44

Nicap

Tsssk....

ik zie niet echt een octoprint topic op tweakers. Dan hier maar proberen.
Ik heb de ender 3 Pro nu voorzien van octoprint middels een Pi3. Nu is het me wel gelukt om telegram te koppelen., maar nog niet om de notificaties in een group te plaatsen.

Als ik het voorbeeld van Fabianonline bekijk zie ik dat daar wel meer users in staan, met o.a. een group.

Hoe moet ik dat doen? Ik heb een telegram group voor familie gebruik. Waar o.a. downloads gemeld worden en de foto's van wie er aan de deur staat, etc. Daar zit de bot ook in.

Maar als ik in die group iets zeg tegen de bot gebeurd er ook weinig. Als ik bijvoorbeeld /status doe gebeurd er ook niks.
Doe ik hetzelfde direct tegen de bot, dan lukt dat wel.

Kan iemand me een duw in de juiste richting geven?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Na de uitstekende tip om het magnetisch matje van de Ender 3 Pro niet met alcohol maar met Dreft schoon te maken, was de eerste laag van mijn prints weer als vanouds.

Inmiddels wordt het weer wat minder en vroeg ik me af hoe vaak andere magnetisch bed gebruikers het matje afwassen? Wellicht in combinatie met het loshalen van de print met het meegeleverde 'plamuurmes' om contact met potentieel vette vingers te voorkomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:13
ik gebruik Motip 600. Automotive ontvetter voor spuitwerk voor te bereiden. Dan mag er absoluut niks van vet, wax of siliconen etc achterblijven. klein beetje op een lintvrije doek doen en voila. Werkt super bij mij. Elke automaterialenzaak heeft dat spul.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 24-05 14:50
Hallo, ik heb sedert een 2 tal weken een creality CR10S Pro V2, ze print zeer mooi met de rol filament die erbij zat. Ik had ook een rol real-filament blauw 1.75mm bijbesteld, maar deze print niet mooi. Ik krijg veel stringing / oozing bij dit filament. Ik heb al geprobeerd op 195 °c, 200°c, 205 °c en 210 °c, de printspeed is altijd op 100 gebleven. ik denk dat ik niet echt het goede filament besteld hebt. Is er iemand die beter filament kan aanraden of wat van instellingen ik nog eens kan proberen?

Ik heb eens zo'n temperature tower laten printen, van 210 tot 170 °c . Bij lager of 185 wilde deze niet meer printen. Bij elke temepratuur heb ik stringing /oozing:

[Voor 34% gewijzigd door wietselepla op 05-05-2020 10:15. Reden: foto temperature tower]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Multensor schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:47:
Afgelopen week mijn BLtouch binnen gekregen. Heb best lang zonder gedaan omdat ik wel vond dat ik handmatig mijn bed snel level had. Maar jeetje als je eenmaal zo'n ding hebt is het toch wel heerlijk dat je je er nooit meer zorgen om hoeft te maken. Elke keer is eerste laag perfect nu :).

Zit nu wel met ander probleem en dat is dat ik pla met houtsnippers door mijn 0,4 nozzle aan het duwen was en als je dat niet eruit haalt op het moment dat ie stopt dan is het klaar met je nozzle blijkbaar ;). Hij zit zo verstopt als het maar kan en ik heb geen reserves meer in huis :(. Dus net maar op aliexpress 10 nieuwe besteld, maar nu dus 2 weken niet printen :(
Er zijn ook gewoon Nederlandse winkels waar je nozzles kunt kopen hoor ;) Vandaag verzonden morgen in huis...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04-06 20:18
rdfeij schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Er zijn ook gewoon Nederlandse winkels waar je nozzles kunt kopen hoor ;) Vandaag verzonden morgen in huis...
Ja maar dat is dan wel andere prijsklasse ;). 5 cent per stuk of 5 euro per stuk scheelt nogal. Dan maar even rustig wachten :P
Of ik heb de juiste Nederlandse winkel nog niet gevonden, dat kan ook.

erhmm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wanneer ik het magnetisch bed vervang door een glasplaatje van de plaatselijke schilder, is het dan nodig de z-offset voor de BLTouch aan te passen? De BLTouch meet zelf waar ie het bed tegenkomt, dus dat glas dikker is dan het magnetisch bed maakt dan gevoelsmatig niet uit, maar klopt dat wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rdfeij
  • Nu online
JBS schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:14:
Wanneer ik het magnetisch bed vervang door een glasplaatje van de plaatselijke schilder, is het dan nodig de z-offset voor de BLTouch aan te passen? De BLTouch meet zelf waar ie het bed tegenkomt, dus dat glas dikker is dan het magnetisch bed maakt dan gevoelsmatig niet uit, maar klopt dat wel?
De BLTouch is hoofdzakelijk voor finetuning van oneffenheid in je bed, niet om de hoogte te bepalen.
Z dus opnieuw callibreren en dan bedlevel (BLTouch gebruiken)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DRuw
JBS schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:14:
Als je magnetische bed ook maar een heel klein beetje inveert door die dunne probe maak je van je nozzle een glassnijder als je er een glazen plaat onder doet.
Is theorie maar ik zou het er voor die 2 seconden werk voor je z afstand opnieuw instellen niet wagen.
Je zou de instellingen op kunnen schrijven als je wilt wisselen af en toe maar het instellen is even veel werk als opnieuw meten vind ik...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

De z-probe offset is (zover ik weet) relatief aan je nozzle, dus ik zou niet weten waarom je die opnieuw zou moeten afstellen als je van bed veranderd. Ik swap constant tussen glazen plaat en dat magnetische ding en stel de z-offset nooit opnieuw in. Nooit een probleem mee gehad.

EDIT: Zoals @Gizz hieronder ook zegt, heb ik inderdaad de z-offset bepaald op glas gezien dat makkelijker gaat.

[Voor 38% gewijzigd door Mitchell op 05-05-2020 10:50]

Signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
Ik wissel zelf regelmatig tussen glas en de magneetflap en pas daarbij de z-offset niet aan. De BLtouch is in mijn ervaring gevoelig genoeg om bij het eerste contact met de flap de aanraking te registreren. Van induwen lijkt geen sprake en mijn eerste lagen zijn op zowel de flap als op glas goed :)

De z-offset zelf heb ik wel bepaald op de glasplaat, omdat het op glas veel duidelijker is wanneer het papiertje echt klem zit en wanneer het gewoon erg stroef gaat. Bij de magneetflap is dat een wat grijs gebied, omdat je nozzle de magneetflap in kan drukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18:08
wietselepla schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:12:
Hallo, ik heb sedert een 2 tal weken een creality CR10S Pro V2, ze print zeer mooi met de rol filament die erbij zat. Ik had ook een rol real-filament blauw 1.75mm bijbesteld, maar deze print niet mooi. Ik krijg veel stringing / oozing bij dit filament. Ik heb al geprobeerd op 195 °c, 200°c, 205 °c en 210 °c, de printspeed is altijd op 100 gebleven. ik denk dat ik niet echt het goede filament besteld hebt. Is er iemand die beter filament kan aanraden of wat van instellingen ik nog eens kan proberen?

Ik heb eens zo'n temperature tower laten printen, van 210 tot 170 °c . Bij lager of 185 wilde deze niet meer printen. Bij elke temepratuur heb ik stringing /oozing:

[Afbeelding]
Geen idee of het nuttig is. Maar ik had met de meegeleverde 2 nozzles van mijn Ender 5 veel meer last van stringing dan ik nu heb met een nieuw setje van Ali Creality Global Store. Zijn dan wel van Creality, maar het model is iets anders dan het origineel wat op de Ender 5 zat.
Wel dingen als retractie iets hoger gezet in Cura, standard dacht ik 5mm, heb ik op 6mm gezet dacht ik mij te herinneren. En ik print nu op 195 (ipv 200), wel met 80mm/s, wat een beetje de standard is voor de Ender 5 dacht ik.

Maar mijn gevoel blijft dat de nozzle het verschil heeft gemaakt. En voor die 4 euro voor 5 stuks hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Nu online
Je stringing die verandert kan ook nog wel eens door de nozzle lengte komen, zit er verschil in de lengtes van de nozzles? Of je draait ze er minder of verder in?
De stringing is namelijk heel erg afhankelijk van de luchtstroom die uit de fanduct komt. Een nieuwe nozzle van een andere lengte, of de nozzle minder of verder ingedraait zit dus afwijkend in de luchtstroom ten opzichte van de vorige nozzle en dus kan het heel goed zijn dat inderdaad de stringing afwijkend is met wat je gewend was

Probeer maar eens met de fan op 50% te printen, en dan weer op 100 % je zal zien dat stringing minder wordt op 50%. Om deze variable uit te sluiten meet ik de afstand van de nozzle ten opzichte van het heater block altijd op met een digitale schuifmaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 24-05 14:50
thanks smitae en Chrisje1893, ik zal dit even proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 19:40

BM

Moderator Spielerij
Oke, ik snap het ff niet meer geloof ik :)

Gister een BLTouch op mijn Ender 3 Pro geinstalleerd (met SKR Mini 1.2 board, maar die had ik al). Marlin 2.0 bugfix code gedownload, en volgens mij alle stappen doorlopen om BLTouch aan de gang te krijgen.

Bij een (handmatige) G29 gaat ie inderdaad netjes 25x 'prikken' en komt ie met een rapportje. Helemaal mooi.

Startcode in Cura aangepast, na een G28 komt er nu een G29 achteraan, en daarna weer de standaard van Cura. So far so good, maar ik heb het idee dat ie he-le-maal niks met de meting doet. Als ik een 1-layer testprint draai zit er aan de ene kant perfect op, en aan de andere kant schuurt de nozzle zowat over het bed heen. Z-as zie ik ook niet draaien.

Nu las ik ergens dat dat zou kunnen komen omdat G28 bed leveling uitschakelt, en G29 het niet altijd automatisch aanzet, maar het toevoegen van een M420 S1 lijkt ook bijzonder weinig effect te hebben.

Ik ben een beetje door m'n ideeen heen, de firmware die BTT zelf online heeft staan krijg ik niet gecompileerd, maar de officiele marlin versie met BTT configs lijkt dus ook nog niet zoveel effect te hebben. Zover ik de video's op youtube (Teaching Tech) volg ben ik volgens mij niks heel obvious vergeten, maar misschien heeft iemand hier nog een idee? :)

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:38

Mavamaarten

Omdat het kan!

BM schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:18:

Gister een BLTouch op mijn Ender 3 Pro geinstalleerd (met SKR Mini 1.2 board, maar die had ik al). Marlin 2.0 bugfix code gedownload, en volgens mij alle stappen doorlopen om BLTouch aan de gang te krijgen.

Bij een (handmatige) G29 gaat ie inderdaad netjes 25x 'prikken' en komt ie met een rapportje. Helemaal mooi.

Startcode in Cura aangepast, na een G28 komt er nu een G29 achteraan, en daarna weer de standaard van Cura. So far so good, maar ik heb het idee dat ie he-le-maal niks met de meting doet. Als ik een 1-layer testprint draai zit er aan de ene kant perfect op, en aan de andere kant schuurt de nozzle zowat over het bed heen. Z-as zie ik ook niet draaien.

Nu las ik ergens dat dat zou kunnen komen omdat G28 bed leveling uitschakelt, en G29 het niet altijd automatisch aanzet, maar het toevoegen van een M420 S1 lijkt ook bijzonder weinig effect te hebben.

Ik ben een beetje door m'n ideeen heen, de firmware die BTT zelf online heeft staan krijg ik niet gecompileerd, maar de officiele marlin versie met BTT configs lijkt dus ook nog niet zoveel effect te hebben. Zover ik de video's op youtube (Teaching Tech) volg ben ik volgens mij niks heel obvious vergeten, maar misschien heeft iemand hier nog een idee? :)
Met wat googlewerk kom ik regelmatig tegen dat de laatste versie(s) van Marlin niet zo goed omgaan met BLTouch en autoleveling. Misschien kan je eens een oudere versie proberen?

Of gaan Klipperen :*)

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Mavamaarten schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Met wat googlewerk kom ik regelmatig tegen dat de laatste versie(s) van Marlin niet zo goed omgaan met BLTouch en autoleveling. Misschien kan je eens een oudere versie proberen?
Ik draai Marlin 2.0.5.3 (2020-03-31) welke prima werkt met mijn BLTouch clone (3DTouch). Dus zou ook prima moeten werken met een echte BLTouch.

[Voor 51% gewijzigd door Mitchell op 05-05-2020 14:44]

Signature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:06
@BM Als je een print start met G29 in de start code, voert hij de leveling dan ook uit?

Toen ik mijn BLTouch er net op had zetten werkte het alleen als ik handmatig G29 aanriep of via het LCD menu bed leveling begon. De oplossing was voor mij om in de firmware
code:
1
#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR

aan te zetten ipv de standaard
code:
1
#define MESH_BED_LEVELING
.

Overigens complieert mijn firmware niet als ik 3point of linear kies ipv bilinear. Misschien dat je dit eens kan proberen voor het compileren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Mavamaarten schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Of gaan Klipperen :*)
Dat kan ik straks nog wel eens proberen. Zie nu ook dat ik de bugfix versie gepakt heb, misschien dat ik de 2.0 'stable' nog kan proberen.
GLeenders schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:56:
@BM Als je een print start met G29 in de start code, voert hij de leveling dan ook uit?
Jazeker, hij gaat netjes 25 punten af voordat ie begint met printen.
Toen ik mijn BLTouch er net op had zetten werkte het alleen als ik handmatig G29 aanriep of via het LCD menu bed leveling begon. De oplossing was voor mij om in de firmware
code:
1
#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR

aan te zetten ipv de standaard
code:
1
#define MESH_BED_LEVELING
.

Overigens complieert mijn firmware niet als ik 3point of linear kies ipv bilinear. Misschien dat je dit eens kan proberen voor het compileren.
Bilineair stond al aan, had ik nog wel even kunnen vermelden. Ik ga straks eens met een wat oudere versie van Marlin proberen :)

X1 Gamercard | iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rdfeij
  • Nu online

Ik heb ook het idee dat Cura helemaal niets met de leveling doet. Creality slicer werkt perfect. Cura weet altijd mijn brim te hoog te printen zodat deze nauwelijks plakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hardy8
Eerst na je handmatige leveling even G29 s1 ingeven dan word de leveling in eprom opgeslagen en daarna in je gcode deze regels na G28 ingeven
G29 L1 ;load mesh
G29 A ;activate mesh

Ik gebruik hiervoor altijd even pronterface, dan begin ik met M502 daarna met M500 dan G29 P1 (25 meetpunten) en dan G29 T, dan zie je even alle gemeten punten en dan G29 S1. Als je dan ook nog even die twee regels in de Gcode zet dan levelt hij elke keer weer perfect. Dat kun je ook mooi controleren door wanneer er een wat grote afstand afgelegd wordt even aan de Z spindel(s) te blijven voelen.

P.s. Ook even je Z-offset weer op je goede waarde zetten, want die is door M502 terug gezet naar de waarde die in marlin staat.

[Voor 10% gewijzigd door Hardy8 op 05-05-2020 17:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

@BM als je wilt, ik stuur je met plezier mijn CURA profile, custom start G-code die ik gebruik voor CURA en firmware.bin van mijn Ender 3 Pro met 3DTouch.

Enige waar je dan rekening mee moet houden is dat ik een Hero Me gebruik en mijn z-probe dus heel laag/hoog (Z-1.x) staat (dus aanpassen voordat je begint met testen).

Signature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
Dus je start gcode bij elke print is het volgende (en dus ook in deze volgorde)?
code:
1
2
3
G28
M420 S1
G29

Dan is het inderdaad gek als hij niks met de ABL-data doet.

Het mooiste is natuurlijk als in de firmware dit sowieso aanstaat:

code:
1
RESTORE_LEVELING_AFTER_G28

Is dat al het geval?

Als je geen zin hebt om zelf nieuwe firmware te zoeken/bakken: ik heb maanden tevreden deze firmware voor SKR mini E3 met BLTouch gebruikt :)

[Voor 14% gewijzigd door Gizz op 05-05-2020 17:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Solid Seal
  • Laatst online: 04-06 16:14

Solid Seal

3D Printer N00b

Magnetronkip schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:47:
Gisteren geprint ombouw voor mijn elektronica en mijn raspberry. moet alleen het afdek plaatje rechts even aanpassen die is niet helemaal goed. Deze is hier te vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig heb ik die ook in oranje geprint :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Gizz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:44:
[...]

Dus je start gcode bij elke print is het volgende (en dus ook in deze volgorde)?
code:
1
2
3
G28
M420 S1
G29

Dan is het inderdaad gek als hij niks met de ABL-data doet.

Het mooiste is natuurlijk als in de firmware dit sowieso aanstaat:

code:
1
RESTORE_LEVELING_AFTER_G28

Is dat al het geval?

Als je geen zin hebt om zelf nieuwe firmware te zoeken/bakken: ik heb maanden tevreden deze firmware voor SKR mini E3 met BLTouch gebruikt :)
Heb nu de firmware gepakt die jij linkt, en die lijkt beter te gaan :) Merk nu iig dat de z-as tijdens het printen draait ter compensatie van het bed _/-\o_

Enige waar ik nog even met moet pielen is de volgorde van events. Ik warm nu eerst het bed op, doe dan een G29, laat extruder dan naar startpositie gaan, en begin dan met opwarmen van hotend. Dat zorgt er voor dat ik teveel filament onder extruder heb (oozing) bij de start, dus mislukt de boel daardoor weer :p

Hoe dan ook, leveling issues lijken gefixed, thanks 8)

X1 Gamercard | iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 17:06
BM schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:38:
[...]
Enige waar ik nog even met moet pielen is de volgorde van events. Ik warm nu eerst het bed op, doe dan een G29, laat extruder dan naar startpositie gaan, en begin dan met opwarmen van hotend. Dat zorgt er voor dat ik teveel filament onder extruder heb (oozing) bij de start, dus mislukt de boel daardoor weer :p
Print je niet eerst een testlijn dan? Bij mij blijft daardoor de rotzooi bij de testlijn hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Troubled schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Print je niet eerst een testlijn dan? Bij mij blijft daardoor de rotzooi bij de testlijn hangen.
Zeker wel, maar om 1 of andere reden heb ik nogal boel last van oozing, daar ga ik nog wel keer naar kijken. Voor nu heb ik besloten extruder tijdens opwarmen wat hoger te zetten zodat ik de meuk er zelf onderuit kan plukken :)

X1 Gamercard | iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:19
Mitchell schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:05:

Eind vorig jaar met de NeoPixels bezig geweest en het werkend gekregen.
De SKR Mini E3 kan maar een paar pixels aansturen via de onboard voeding en dan ook nog in een kleur die weinig stroom verbruikt.

Mijn oplossing was een strip van 60 pixels in korten naar 59 (die laatste paste echt niet)
Tinytronics met een stepdown voor het de benodigde spanning op de lege klemmen van de voeding.

*Let wel* dat de voeding van de pixels op een gedeelde GND moeten zitten!!!
De SKR mini E3 v1.2 die ik heb bevat (naar mijn mening) een verkeerd GND ontwerp.
Opgelost met wat extra GND wires.

eea ook op de BTT Github gezet : Link

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3950X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:14
MikeOO schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Na de tips die ik hier kreeg _/-\o_ en wat zoeken en spelen met de instellingen de kwaliteit toch een stuk kunnen verbeteren en support ging er nu soepel af met PrusaSlicer. >:)

Dus voor andere die dit probleem ook ondervinden toch handig om de instellingen te weten.

In PrusaSlicer bij Print Settings naar Support en onderstaande instellingen gebruikt
[Afbeelding]
Thanks, ga deze instellingen ook eens proberen, de supports zijn nu slecht te verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 04-06 21:22
Voor wie geïnteresseerd is, er is vandaag een Kickstarter campaign van Creality voor de nieuwe CR-6 SE.
https://www.kickstarter.c...g-free-diy-3d-printer-kit

Ik heb deze campaign afgewacht, maar voor mij weegt de meerprijs t.o.v. Ender 3 (Pro / V2) niet op tegen het auto leveling en iets grotere prints.

Ik ga mijn eerste 3D printer kopen. Het wordt een Ender 3. Ik twijfel alleen nog tussen 3, 3 Pro of 3 V2.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rdfeij
  • Nu online
Foxhill schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:51:
Voor wie geïnteresseerd is, er is vandaag een Kickstarter campaign van Creality voor de nieuwe CR-6 SE.
https://www.kickstarter.c...g-free-diy-3d-printer-kit

Ik heb deze campaign afgewacht, maar voor mij weegt de meerprijs t.o.v. Ender 3 (Pro / V2) niet op tegen het auto leveling en iets grotere prints.

Ik ga mijn eerste 3D printer kopen. Het wordt een Ender 3. Ik twijfel alleen nog tussen 3, 3 Pro of 3 V2.
Dual Z is ook wel wat waard. Veel minder kalibratie/correctie nodig van de Z-as.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:43
kmichael schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:41:
Weet iemand misschien wat het volgende probleem is:

Af en toe heb ik een lijn die buiten de print zit, deze wordt een volledig rondje van de lijn te ver naar buiten geprint. Zoals je op de volgende fotos kunt zien zal het hersteld worden bij een volgende start van een lijn.
Het gekke vind ik zelf dat het rond om 1 lijn te dik is, dus het is niet dat de printer gewoon iets te veel naar links of rechts zit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zit ook aan de binnenzijde
[Afbeelding]

Paar testjes om te proberen of het niet op een bepaalde hoogte zit. Het is puur rondom 1 lijn tot er een nieuwe lijn start.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op zich print de printer verder wel mooi,
Ik heb alleen geupgraded naar een DUET3D Wifi.
Ik heb bijna alle wieltjes al vervangen, alle transport banden opnieuw aangespannen,
de Z schroefdraad helemaal schoongemaakt met velgenreiniger.
Laatste firmwares geinstalleerd.

Ik maak nu weer gebruik van Cura.

Weet iemand hoe deze fout heet, dan kan ik zelf waarschijnlijk wel weer verder zoeken...
Ik denk het gevonden te hebben, Als Z hop niet op gelijke hoogte staat dan de layer height dan heb je kans op dit soort dikke strepen. Blijkbaar gaat er iets niet goed qua hoogte, Ik heb Z Hop nu op de zelfde waarden gezet en het ziet er veelbelovend uit meerdere prints.

Gebruiken jullie Z hop?
Ik gebruik Z hop omdat er vaak een streep over de print heen zat aan de onder en bovenzijde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 26-05 23:54
Foxhill schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:51:
bedankt voor de melding, ik zat er al even op te wachten maar was het vandaag natuurlijk vergeten.
Ik twijfel alleen nog tussen 3, 3 Pro of 3 V2.
Welke keuze je ook maakt, je gaat er zowieso dolgelukkig mee zijn.
Een goed afgestelde ender 3 print ook uitstekend.

Ik denk niet dat 3 nog te krijgen is, maar zou toch een 3 pro of hoger aanraden wegens de stabielere Y as.
(ik heb zelf originele ender, ik weet het niet uit eigen ervaring maar van horen zeggen)

De cr6 is echt wel een ender 3 variant voor zover ik zie. Ook even groot (volgens naomi wu toch - bed van ender3 is ook 235x235). Geen idee waarom het cr6 is en niet ender 3 V3. Misschien omdat hij met een paar schroeven aandraaien in elkaar staat, maar een ender staat ook op uurtje in elkaar.

De cr6 heeft wel dubbele Z-as zoals @Foxhill zegt, maar ook auto leveling, touch screen, full size SD. De auto leveling zeker niet onderschatten, ik level zelf manueel, maar het heeft toch een tijdje geduurt eer ik het onder de knie had. en auto leveling kan compenseren voor afwijkingen indien het bed niet 100% vlak is.

De eerste 200 exemplaren zijn aan 250 euro de deur uit gegaan, dat is nauwelijks meer dan ender3.
En ze hebben nu al bijna 2000 stuks verkocht, ik denk dat ze vandaag al uitverkocht gaan zijn.

Voordeel van ender 3 is dat je naar verluid er meer zou van leren, omdat je iets meer zelf in elkaar moet schroeven, en veel kan modden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
sugarcube schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Voordeel van ender 3 is dat je naar verluid er meer zou van leren, omdat je iets meer zelf in elkaar moet schroeven, en veel kan modden.
Daar ben ik ook wel een keer klaar mee hoor :p

Ik kwam van een printer die het opzich heel aardig deed, na installatie van een bltouch (zie paar posts terug), en heb nu een printer die prima abl doet, maar zwaar underextrude, en bijzonder inconsequent is in de gemeten e-steps. |:(

Oh well, morgen weer verder rommelen, zal iets wel iets mis zijn met extruder. Houd je van de straat zeg maar, oh... wacht

X1 Gamercard | iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 04-06 21:22
sugarcube schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:34:

De eerste 200 exemplaren zijn aan 250 euro de deur uit gegaan, dat is nauwelijks meer dan ender3.
En ze hebben nu al bijna 2000 stuks verkocht, ik denk dat ze vandaag al uitverkocht gaan zijn.
De eerste waren inderdaad erg voordelig. Houd wel rekening met EUR49,- verzendkosten en +21% BTW.

Na veel te hebben uitgezocht wordt het een Ender 3 V2 voor mij.

(Iemand nog een kortingscode van 3dprima.com? :9 )

[Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 06-05-2020 21:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sugarcube
BM schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:38:
[...]
na installatie van een bltouch (zie paar posts terug),
ik heb je posts met veel plezier gevolgt >:)
en bijzonder inconsequent is in de gemeten e-steps. |:(
ik heb daar zelf ook al problemen mee gehad, naar het schijnt is dat typisch ender3.
Heb je al naar het veertje (spanning) in je extruder gekeken (wild guess) ?
Houd je van de straat zeg maar
yep, ik heb zelf vandaag een halve dag verloren research gedaan naar retraction settings voor TPU.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
Ik wil zo mn boardje gaan bestellen. Toch de skr mini v1.2 maar neem er een mooi schermpje bij. En de bl komt er gelijkt bij.
Vraag is nu komt er nog belasting overheen als je het vanuit china laat komen? Hier in europa is alles leeg. Is er een bepaald bedrag waar je rekening mee moet houden?

Thanks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
martijnadam1977 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:29:
Ik wil zo mn boardje gaan bestellen. Toch de skr mini v1.2 maar neem er een mooi schermpje bij. En de bl komt er gelijkt bij.
Dat mooie schermpje gaat je printkwaliteit niet verbeteren. En als je er een RPi aan hangt met OctoPi zul je dat schermpje niet eens gebruiken (ja ok, ik gebruik het soms op als ik de printer aan zet al een pre-heat te doen, maar verder niks). Het upgraden van het scherm vind ik persoonlijk de meest nutteloze upgrade die je kunt doen.
Vraag is nu komt er nog belasting overheen als je het vanuit china laat komen? Hier in europa is alles leeg. Is er een bepaald bedrag waar je rekening mee moet houden?
Boven de E21 of E22 of iets dergelijks moet je BTW betalen, maar dat geldt alleen als je pakketje ook daadwerkelijk door de douane eruit wordt gepikt. Maar als je BTW moet betalen kan het volgens mij ook zomaar zijn dat er nog flink wat administratiekosten bij komen (afhankelijk van koerier/bezorger, volgens mij is het vooral bij iets als DHL zo dat er nog flinke kosten bij komen). Maar meestal maakt het ook niks uit of je alles in een bestelling stopt of allemaal losse bestellingen. En daarnaast is de waarde die op het pakketje staat meestal toch flink lager dan wat je ervoor betaald hebt. Maarja, dat geeft uiteraard geen garantie dat jouw pakketje niet eruit wordt gepikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
En die pi...3 of 4? Ik heb de hele ochtend you tube filmpjes zitten kijken en ze zeggen allemaal wat anders.

Gek wordt je ervan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
RobertMe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:40:
[...]

Dat mooie schermpje gaat je printkwaliteit niet verbeteren. En als je er een RPi aan hangt met OctoPi zul je dat schermpje niet eens gebruiken (ja ok, ik gebruik het soms op als ik de printer aan zet al een pre-heat te doen, maar verder niks). Het upgraden van het scherm vind ik persoonlijk de meest nutteloze upgrade die je kunt doen.

[...]

Boven de E21 of E22 of iets dergelijks moet je BTW betalen, maar dat geldt alleen als je pakketje ook daadwerkelijk door de douane eruit wordt gepikt. Maar als je BTW moet betalen kan het volgens mij ook zomaar zijn dat er nog flink wat administratiekosten bij komen (afhankelijk van koerier/bezorger, volgens mij is het vooral bij iets als DHL zo dat er nog flinke kosten bij komen). Maar meestal maakt het ook niks uit of je alles in een bestelling stopt of allemaal losse bestellingen. En daarnaast is de waarde die op het pakketje staat meestal toch flink lager dan wat je ervoor betaald hebt. Maarja, dat geeft uiteraard geen garantie dat jouw pakketje niet eruit wordt gepikt.
Thanks voor de reactie by the way....
Zat de hele avond te shoppen op ali en dan zie je dit, dat en dan wordt je hebberig. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
martijnadam1977 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:52:
En die pi...3 of 4? Ik heb de hele ochtend you tube filmpjes zitten kijken en ze zeggen allemaal wat anders.

Gek wordt je ervan.
Zelf heb ik bewust gekozen voor de 3B (non + dus). Relatief goedkoop kunnen bestellen toen en ruim voldoende voor wat ik er mee wou. Dus ook daarbij: wat wil je er mee gaan doen en wat is het je waard. Voor basis gebruik van OctoPi is een 3B dus al voldoende. Maar of het ook goed gaat als je bv Spaghetti Detective er op gaat draaien? Geen idee.

En verder, ga gewoon lekker printen en upgrade als het echt meerwaarde heeft / issues geeft. Anders heb je dadelijk honderden euro's in upgrades gestoken terwijl je met de basis printer vrijwel dezelfde resultaten haalt. Zelfde voor het bordje, verschil in print kwaliteit zal minimaal zijn, dus is een upgrade echt nodig? Ga je 's nachts printen zijn de stille drivers natuurlijk wel een groot voordeel, of de andere (hardware) opties die het standaard bord niet heeft. Maar zolang je niet tegen issues aan loopt kun je het ook bij het stock bordje houden. En als je dan echt wilt/moet upgraden is je conclusie misschien wel dat je de SKR 1.4 Turbo wilt hebben omdat die feature X, Y of Z heeft, of nog een veel duurder bordje met wifi ingebakken, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnadam1977
RobertMe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Zelf heb ik bewust gekozen voor de 3B (non + dus). Relatief goedkoop kunnen bestellen toen en ruim voldoende voor wat ik er mee wou. Dus ook daarbij: wat wil je er mee gaan doen en wat is het je waard. Voor basis gebruik van OctoPi is een 3B dus al voldoende. Maar of het ook goed gaat als je bv Spaghetti Detective er op gaat draaien? Geen idee.

En verder, ga gewoon lekker printen en upgrade als het echt meerwaarde heeft / issues geeft. Anders heb je dadelijk honderden euro's in upgrades gestoken terwijl je met de basis printer vrijwel dezelfde resultaten haalt. Zelfde voor het bordje, verschil in print kwaliteit zal minimaal zijn, dus is een upgrade echt nodig? Ga je 's nachts printen zijn de stille drivers natuurlijk wel een groot voordeel, of de andere (hardware) opties die het standaard bord niet heeft. Maar zolang je niet tegen issues aan loopt kun je het ook bij het stock bordje houden. En als je dan echt wilt/moet upgraden is je conclusie misschien wel dat je de SKR 1.4 Turbo wilt hebben omdat die feature X, Y of Z heeft, of nog een veel duurder bordje met wifi ingebakken, etc.
Maar dat is het ook... loop al een week te twijfelen tussen de 1.2 en de 1.4 turbo. Wil hem gelijk super maken. 1 keer wat geld er tegen aangooien en klaar zijn voor een paar jaar(of tot ik wat met mn suffe kop opblaas😆)
Hij gaat zeker snachts draaien. En ik wil dan zeker veiligheids maatregels erop maken.
Hij draait nu super. Van dag 1 eigelijk al. Gwoon echt de tijd genomen met afstellen en daarna was ie top, maaaaar veeeel lawaai.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
Heeft iemand deze geinstalleerd: https://www.thingiverse.com/thing:3746653
Dual Z , met zelf geprinte onderdelen.

• martijnadam1977
Ik volg hem al vanaf het begin van zn kanaal.
Hij heeft leuke ideeen.
Hij gaat nu proberen of je 19 inch wielen zelf kan printen en heeft een auto gescoord om ze tegelijk te testen.

Aanrader!

• martijnadam1977
kmichael schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:32:
Dat staat ook op mn lijstje om te gaan doen. 😉

• BM

BM

Moderator Spielerij
sugarcube schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:07:
[...]
ik heb daar zelf ook al problemen mee gehad, naar het schijnt is dat typisch ender3.
Heb je al naar het veertje (spanning) in je extruder gekeken (wild guess) ?
Ben daar wel mee aan het rommelen geweest, en dat was nu ook mijn 1e punt van aandacht. Afgelopen periode wat problemen gehad met skipping. Ik dacht dat dat aan de printtemperatuur lag (heb ik tijdje terug ook wat over geschreven), maar.... (en nu niet allemaal heel hard gaan lachen).... als je in je slicer instelt dat je een 0.6mm nozzle hebt, maar er in de praktijk slechts een 0.4 op hebt zitten, dan krijg je dat soort issues dus ook :X

In die periode dus ook met de veerspanning bezig geweest, dus straks misschien ding maar ff los halen, en opnieuw monteren :)

X1 Gamercard | iRacing

• kmichael
martijnadam1977 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:10:
Ja, ik volg hem al vanaf het begin van zn kanaal.
Hij heeft leuke ideeen.
Hij gaat nu proberen of je 19 inch wielen zelf kan printen en heeft een auto gescoord om ze tegelijk te testen.

Aanrader!
Als ze snel zijn met versturen ga ik deze mod dit weekend installeren. :*)
Reprapworld NL was de vorige keer wel snel met leveren.

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

De extruder, filament sensor en hotbed fixator ziet er wel interessant uit op die nieuwe Creality CR-6 SE. Die connector voor de hotend ziet er ook vet uit, maar goed, meeste mensen nemen snel genoeg een andere hotend.
Zit nog steeds te denken om dual Z toe te voegen, maar ik denk dat ik toch liever een extra stepper motor heb. Twee Z-axis rods op 1 motor lijkt me op een of andere manier gewoon geen goed idee.

Op AliExpress zijn trouwens heel wat kits te kopen (met of zonder extra stepper motor) die dit ook doen, maar dan krijg je tenminste aluminium onderdelen. Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32991973834.html

Dat zou ik, persoonlijk, eerder doen dan deze onderdelen zelf printen.

Signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
BM schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:06:
[...]
als je in je slicer instelt dat je een 0.6mm nozzle hebt, maar er in de praktijk slechts een 0.4 op hebt zitten, dan krijg je dat soort issues dus ook :X
Dat zijn leuke dingen ja :) Ook een van de redenen waarom ik automatisch allerlei info in de filename van mijn gcode-bestanden laat zetten, zoals de nozzle size. Dat maakt het later veel eenvoudiger om te bepalen of je een bestandje opnieuw kan printen, of dat het niet voor de juiste nozzle of het verkeerde materiaal gesliced is.

Eigenlijk raar dat Cura dit default niet al doet, maar het is gelukkig makkelijk zelf in te stellen. Ik heb daar eerder iets over gepost: Gizz in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Mijn huidige prefix is:

code:
1
{date_year}{date_month}{date_day} L{layer_height} N{machine_nozzle_size} {material_type}

Het enige wat ik soms nog handmatig toevoeg is een percentage als ik een model groter heb geprint. Dan gooi ik er zelf bijvoorbeeld nog '120 procent' bij.

[Voor 15% gewijzigd door Gizz op 07-05-2020 10:33]

• Troubled
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 17:06
Gizz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Dat zijn leuke dingen ja :) Ook een van de redenen waarom ik automatisch allerlei info in de filename van mijn gcode-bestanden laat zetten, zoals de nozzle size. Dat maakt het later veel eenvoudiger om te bepalen of je een bestandje opnieuw kan printen, of dat het niet voor de juiste nozzle of het verkeerde materiaal gesliced is.
Ik weet niet of het Cura of Prusa Slicer is, maar als je de gcode opent in notepad (of je favoriete editor) dan staat er bovenin als comment alle instellingen. ;)

Edit: Meende dat er meer instellingen in stonden :(

[Voor 8% gewijzigd door Troubled op 07-05-2020 10:40]

• Gizz
@Troubled Excuus, dit betreft Cura. Staat onder Extensions -> Custom Printjob Prefix.
Uiteraard staat alles ook in de gcode, maar dat vind ik nogal omslachtig. De gcode die Cura maakt bevat in de samenvatting aan de start van de file eigenlijk alleen de laaghoogte en wat andere afmetingen. Maar bijvoorbeeld de extrusion width staat er niet.

En als je met 0 extra inspanning vrijwel alle relevante informatie in je filename kunt hebben is dat erg fijn. Zeker als je octoprint op een gegeven moment met 100+ files is gevuld :)

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:00
Ik ben er mee bezig om ze te printen. Het werkte al redelijk maar het een dingetje gesloopt toen ik het erop ging zetten. Mijn eigen lompheid zeg het maar. Ik zal er een fotootje van maken wanneer het af is. Heb ook zijn Power supply mod geprint om hem achter de printer te zetten. Express niet de versie onder de printer want daar wil ik de teaching tech case plaatsen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• kmichael
@Mitchell
Dual motor heeft ook een nadeel, als een van de motors een step mist of overslaat lopen ze niet meer synchroon,
Zo wat ik heb gezien ging met deze mod alles nog steeds erg soepel.

@Daniel.
Gelukkig heb ik de printer in een enclosure staan, al mijn hardware op de motoren na staat buiten de kast.

Ben benieuwd naar de foto's, met welk materiaal print jij?

Ik ga het maken in petg of nylon

[Voor 13% gewijzigd door kmichael op 07-05-2020 12:52. Reden: Typo]

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:00
kmichael schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:48:
@Mitchell
Dual motor heeft ook een nadeel, als een van de motors een step mist of overslaat lopen ze niet meer synchroon,
Zo wat ik heb gezien ging met deze mod alles nog steeds erg soepel.

@Daniel.
Gelukkig heb ik de printer in een enclosure staan, al mijn hardware op de motoren na staat buiten de kast.

Been benieuwd naar de foto's, met welk materiaal print jij?

Ik ga het maken in petg of nylon
Ik maakt het nu met PETG en deze om precies te zijn. Vind het zelf een hele mooie kleur https://owl-filament.de/p...llic-335.html?language=en
Ook mijn printer staat nu in een LACK enclosure, maar ga een smallere maken. Vind het nogal lomp.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hardy8
kmichael schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:48:
@Mitchell
Als motor een stap mist dan is er iets niet goed met de printer en zal dat ook gebeuren met een enkele motor (je poelie b.v. kan perrongeluk ook los raken), in ieder geval zie je het hoe dan ook later terug in je print, ik heb gewoon beide motoren een eigen driver gegeven en met G34 en een Bltouch wordt ook eventuele horizontale afwijking weer rechtgetrokken, werkt perfect.

• martijnadam1977
Hardy8 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:11:
[...]

Als motor een stap mist dan is er iets niet goed met de printer en zal dat ook gebeuren met een enkele motor (je poelie b.v. kan perrongeluk ook los raken), in ieder geval zie je het hoe dan ook later terug in je print, ik heb gewoon beide motoren een eigen driver gegeven en met G34 en een Bltouch wordt ook eventuele horizontale afwijking weer rechtgetrokken, werkt perfect.
Wat voor moederboardje heb jij dan?

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

martijnadam1977 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Ik gok dat @Hardy8 een SKR 1.3 of similar heeft, gezien de SKR Mini E3, welke ik heb, maar 4 drivers heeft, daarbij zou je dus (helaas) een splitter moeten gebruiken.

[Voor 5% gewijzigd door Mitchell op 07-05-2020 13:42]

Signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hardy8
martijnadam1977 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:39:
[...]

MKS Sgen 32 bit.

P.s. ik heb zelf geen Ender, maar dit is gewoon algemeen toepasbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hardy8
Mitchell schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Ik gok dat @Hardy8 een SKR 1.3 of similar heeft, gezien de SKR Mini E3, welke ik heb, maar 4 drivers heeft, daarbij zou je dus (helaas) een splitter moeten gebruiken.
Gaat inderdaad helaas niet op bij de SKR mini, een splitter zou ik niet gebruiken, want dan zijn de beide assen niet apart bij te sturen en de driver krijgt ook meer te verduren.

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Hardy8 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Gaat inderdaad helaas niet op bij de SKR mini, een splitter zou ik niet gebruiken, want dan zijn de beide assen niet apart bij te sturen en de driver krijgt ook meer te veduren.
Ja, denk dat ik maar voor de upgrade ga zonder stepper motor. Daarna kan ik het altijd nog veranderen door een stepper motor te kopen en een ander bordje.

Signature

• martijnadam1977
Ik sta op het punt er 1 te kopen zoals je hierboven kan lezen. Ik zit nu te twijfelen tussen de v1.2 of 1.4 turbo van skr....
Die dual z as staat ook op mn lijstje dus tja neig nu toch naar de turbo..

• BM

BM

Moderator Spielerij
Ik ga denk ik even paar dagen 'rust' nemen. :p

Weer beetje aan het puzzelen geweest rondom de e-steps. Extruder losgehaald en helemaal schoongemaakt. Zat redelijk wat vet van de z-as op waar het filament langs gelopen was. (Gelijk ff klein afdekrandje tussen gezet). Calibratie gedaan. Had 99,7steps/mm ingesteld staan, na 1e calibratie kwam ik op 94 en een beetje uit. Oke, aangepast, nog keer calibreren, 92.6. Oke, aangepast, nog een keer, zou nu toch bijna goed moeten zijn :X En in plaats van 20mm houd in ineens 50+mm filament over. Het zal allemaal wel, ben d'r ff klaar mee :X Als het goed is komt ergens in de komende week/2 weken mijn MicroSwiss extruder binnen, dan kijk ik tegen die tijd wel weer verder...

X1 Gamercard | iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 04-06 20:45
Ben bezig met het uitprinten ervan en de onderdelen besteld, maar dat duurt nog wel even via ali :)

Trouwens de skr Mini e3 v2 komt eraan met dual z

[Voor 40% gewijzigd door dutchassasin op 07-05-2020 18:06]

• sugarcube
Gizz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:09:
@Troubled Excuus, dit betreft Cura. Staat onder Extensions -> Custom Printjob Prefix.
Uiteraard staat alles ook in de gcode, maar dat vind ik nogal omslachtig. De gcode die Cura maakt bevat in de samenvatting aan de start van de file eigenlijk alleen de laaghoogte en wat andere afmetingen. Maar bijvoorbeeld de extrusion width staat er niet.
Cura zet informatie over de instellingen op het einde van de gcode. Ik kijk daar nogal eens als ik de instellingen van een print vergeten ben.

Het is wel niet goed leesbaar, en niet alles. ik denk alleen de afwijkingen tov het profiel.
net even getest, als je de line_width aanpast tov het profiel, staat die er tussen.

code:
1
2
3
4
;End of Gcode
. . .
;SETTING_3 ttern = gyroid\\ninfill_sparse_density = 100\\nline_width = 0.48\\nma
. . .

• Hardy8
dutchassasin schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:02:
[...]
Trouwens de skr Mini e3 v2 komt eraan met dual z
Ik zie nog steeds maar 4 drivers, dus ik gok dat het gewoon een ingebouwde splitter is, misschien in combinatie met een wat sterkere driver, dus nog steeds geen individuele sturing.
Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True