Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:19
dAF2000 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Mijn bed is extreem vlak en horizontaal (zie plaatje) met siliconen spacers. Maar na het verwijderen van de print, schoonmaken met alcohol e.d. zie ik toch snel een afwijking in de orde van 0,1 mm als ik opnieuw level. Eenmalig afstellen en er niks meer aan doen gaat voor mij niet op maar het kan ook zijn dat ik heel erg verwend ben en 0,1 mm als een grote afwijking zie.

[Afbeelding]
De eenmalige afstelling is uiteraard bij het fixeren van het bed dus niet met siliconen spacer maar aluminium bijvoorbeeld. Als het bed dan nog verloopt is hij niet gefixeerd.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 11:01
Mistacal schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:44:
De eenmalige afstelling is uiteraard bij het fixeren van het bed dus niet met siliconen spacer maar aluminium bijvoorbeeld. Als het bed dan nog verloopt is hij niet gefixeerd.
Ah, dat verklaart mijn verwarring. Fixeren versus levelen, en aluminium versus siliconen.
Hebben de aluminium spacers dan dezelfde hoogte? Als dat zo is dan zou de ABL nog steeds moeten corrigeren voor een niet-vlak aluminium print bed (onder het glas bed) en een mogelijk scheef Y-profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
dAF2000 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Ah, dat verklaart mijn verwarring. Fixeren versus levelen, en aluminium versus siliconen.
Hebben de aluminium spacers dan dezelfde hoogte? Als dat zo is dan zou de ABL nog steeds moeten corrigeren voor een niet-vlak aluminium print bed (onder het glas bed) en een mogelijk scheef Y-profiel.
Het fixeren van het bed kan op een paar verschillende manieren.

1. De moer en contramoer principe, dus je levelt je bed en zet deze vast met een moertje, je contra moer zorgt ervoor dat deze niet kan verlopen

2, Je print spacers van verschillende hoogtes na het levelen en in meten

3. Je draait aluminium spacers na het levelen en in meten.

Wat belangrijk is dat je het bed zo goed mogelijk levelt. Dat is uitgangspunt nummer 1. Dan zorg je voor de juiste afmetingen in spacers. Eventueel kan je shims kopen in een vergelijkbare diameter om nog wat fijn afstelling te doen.

Je ABL zorgt enkel voor de afwijking in het bed zelf dus vervorming van je bed en eventuele verschillen in hoogtes door temperatuur (dit laatste is nihiel tussen de verschillende materialen en temperaturen, enkel het verschil met koud is groter)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:31
Ik heb zojuist een skr 1.3 bordje in m'n ender 3 pro gezet. So far so good.

Alleen nu heb ik nog een bltouch v3.1 liggen die ik ook wil gaan gebruiken. Zijn er voor deze versie nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Of kan ik gewoon een standaard ender 3 pro bltouch guide gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
@vanisher

Leuk ik zit net te kijken ( heb hem net opgehaald ), maar denk dat het morgen wordt. Mn skr pro is ook binnen. Volgens mij zou het moeten werken op de standaard manier, maar kijk even want je heb er nu ook wat opties bij die je aan en uit kan zetten via je ender menu. Mits je dit op enable zet in de firmware. Loop even de settings door waar bltouch in voor komt met crtl + f in configuration.

Wat voor steppers heb je er op gezet ?

[ Voor 4% gewijzigd door r_255 op 18-10-2019 21:20 ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04
@dAF2000 , met welke software kan je je bed level als dit schema te voor schijn toveren?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
r_255 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:19:
@vanisher

Wat voor steppers heb je er op gezet ?
tmc2209 v1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:26
Ik zal morgen even een fotootje posten van mijn Dual Z setup. Ben behoorlijk aan het kloten geweest maar het is echt wel heel mooi geworden. Morgen meer info!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r_255
@BaZnGaNL

Wat je ziet is de bed level visualiseer plugin in octoprint ( draait op een pi )
https://plugins.octoprint.org/plugins/bedlevelvisualizer/

@vanisher
Het wordt hier de 2208. Nog gelukt met de bltouch ?

@Daniel.
Op mijn cr10 5s wil de boel nog wel eens scheef staan, heb 2 dingen met een vaste hoogte die ik altijd even onder mijn x-as plaats voor het printen zodat ik zeker weet dat z li en re op gelijke hoogte staan. Met een bltouch zie je dat meteen, maar zonder wil het nog wel eens zijn dat mensen hun bed gaan verdraaien.
Fotos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Bltouch ga ik vandaag even proberen, daarna nog octoprint dus hoef me nog niet te vervelen. Gister even wat lopen spelen met de SKR 1.3 maar jemig wat is dat ding nu al een pak stiller.

Denk dat ik alleen nog even moet kijken naar een vervangende moederbord fan, die maakt nu de meeste herrie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn pro binnen en in elkaar gezet. Het ging allemaal vrij aardig, totdat ik de z-axis rod moest bevestigen door de twee schroeven van de coupler die op de stepper motor zit aan te draaien. Mijn onderste schroef wil niet los, maar zit goed vast. De bovenste draait lam. Hierdoor zit de rod er los in en heeft de motor er geen grip op...

Iemand met een vergelijkbaar probleem? Coupler vervangen is lastig omdat de onderste schroef niet los wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Verwijderd

Goh das ook lullig.

Je zou kunnen proberen om de motor los te halen zodat je er allemaal wat beter bij kan en kunt zien. Dan is ook de evt. spanning er een beetje vanaf ( mocht dat het geval zijn )

Desnoods even wat warmte geven ( de boel om je inbus ) met bijvoorbeeld een soldeer bout. Het is even wat in me opkomt, maar wil niet zeggen dat het iets doet. Als je zeker weet dat je de boel niet los krijgt zou je de boel evt. kunnen vast zetten door met een tang de boel iets dicht te knijpen. Of in een uiterste geval met epoxy hars. Zo fixeerde ik mij assen vroeger direct op de stepper as.

Maar ik zou zeer zeker ook even contact zoeken met de leverancier en er wellicht een garantie gevalletje van makken.

@vanisher
Skr 1.3 en bltouch draaien, 1e bed level routine gedraaid en so far so good. Ik ben uit mn ender dip :+
Van de week deel 2 van de grote verbouwen en de extruder direct plaatsen. Nu naar mn andere printer en de skr pro aan de praat krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door r_255 op 19-10-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:57:
Gisteren mijn pro binnen en in elkaar gezet. Het ging allemaal vrij aardig, totdat ik de z-axis rod moest bevestigen door de twee schroeven van de coupler die op de stepper motor zit aan te draaien. Mijn onderste schroef wil niet los, maar zit goed vast. De bovenste draait lam.
Ik heb deze week ook mijn pro in elkaar gezet en de onderste schroef wilde niet los. Ik had de indruk dat dit zo hoorde en dat de onderste schroef bedoeld is om het asje van het motortje te bevestigen. Aangezien die bevestiging al in de fabriek gebeurd is heb ik mij alleen op het bovenstje schroefje gericht. Daarmee zit de rod bij mij prima vast.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02
Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:57:
Gisteren mijn pro binnen en in elkaar gezet. Het ging allemaal vrij aardig, totdat ik de z-axis rod moest bevestigen door de twee schroeven van de coupler die op de stepper motor zit aan te draaien. Mijn onderste schroef wil niet los, maar zit goed vast. De bovenste draait lam. Hierdoor zit de rod er los in en heeft de motor er geen grip op...

Iemand met een vergelijkbaar probleem? Coupler vervangen is lastig omdat de onderste schroef niet los wil.
Als noodoplossing (als het past) misschien een slangeklemmetje? Je weet wel zo een metalen tie-rap die je moet aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Ik heb het idee dat mn bltouch het doet.

Als ik nu auto bed leveling laat doen dan krijg ik de volgende waarden:

Bilinear Leveling Grid:
0 1 2
0 -0.065 +0.057 +0.050
1 -0.095 +0.037 +0.032
2 +0.000 +0.093 +0.070

Ik heb als offset voor de probe -44 / -16 gebruikt. Bij auto home staat de probe dan in de midden van het bed. Is dat de bedoeling of moet juist de nozzle in het midden van het bed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@vanisher
Ik denk even hard op:

Volgens mij je probe, want je wil het midden van je bed meten waar je kop straks gaat printen. Als je offset goed staat, zou deze dat dus moeten compenseren tav je probe en print je kop netjes in het midden.

Als je even een klein printje maakt wat je in je slicer in het midden zou moeten staan en hij print het ook nog in het midden weet je het 100 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Jep, gaat goed, blij blij :)

Ik heb overigens deze guide er ook bij gehad, erg makkelijk:

https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/

Nu maar weer ff wat printen zodat m'n tft35 v2.0 ook gekoppeld kan worden.
En dan nog een PI-3 inrichten met octoprint, dat wordt nog ff prutsen denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanisher schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:46:
Jep, gaat goed, blij blij :)

Ik heb overigens deze guide er ook bij gehad, erg makkelijk:

https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/

Nu maar weer ff wat printen zodat m'n tft35 v2.0 ook gekoppeld kan worden.
En dan nog een PI-3 inrichten met octoprint, dat wordt nog ff prutsen denk ik :D
Welke TMC2209 heb jij gebruikt. Heb hier zelf de Bigtreetech 2209 v1.1 liggen en is mij nog niet helemaal duidelijk of het qua configuratie iets uitmaakt verder welke versie je hebt. Begrijp dat er foutjes/aanpassingen worden gedaan aan de steppendrivers waardoor het versienummer veranderd maar of het verder qua setup anders is. Is nog niet heel veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanisher schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:46:
Zie het ding eerst maar eens te krijgen.... De 3b+ is nergens meer leverbaar.
Ik laat er nu een vanaf Ali komen met het risico op douanekosten.
Zal iets duurder worden maar hij is wel onderweg incl camera.
Nouja, eerst de ender pro maar eens in elkaar zetten vandaag of morgen.
Wel apart overigens dat in het filmpje in de topicstart die knakker overal 3d geprinte spacers enzo gebruikt... Iets met kip en ei..

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanisher
@MikeOO Ik heb de tmc2209 v1.2, plug en play op het SKR 1.3 bordje. Teching Tech heeft er een yt over gemaakt.

@DRuw Ik heb al een setje liggen, alle spullen voor de upgrade heb ik 2 maanden geleden al besteld. Afgelopen week zijn de laatste dingen binnengekomen.

Bij het bouwen was die van mij verre van recht, ik heb ook ringetjes gebruikt om uit te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
DRuw schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:11:
[...]

Zoals hier bedoel je? Leverbaar uit voorraad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:11:
[...]

Ik laat er nu een vanaf Ali komen met het risico op douanekosten.
Zal iets duurder worden maar hij is wel onderweg incl camera.
Nouja, eerst de ender pro maar eens in elkaar zetten vandaag of morgen.
Wel apart overigens dat in het filmpje in de topicstart die knakker overal 3d geprinte spacers enzo gebruikt... Iets met kip en ei..
Bij Coolblue in Groningen is er nog 1 >:)
https://www.coolblue.nl/p...spberry-pi-3-model-b.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
De skr v1.1 Pro draait hier inmiddels half ( kost allemaal een hoop tijd ) Maar wat een leuke controller zover!
Alles netjes met ledjes. Tot aan je endstops aan toe. Heb esp3d draaien zie zowaar een ip adres op mijn lcd.
Krijg via de terminal van esp3d netjes de status van mijn tmc 5610 via spi en heb nog geen motoren en
voeding aangesloten. Thermistors, hotend en bed geven netjes de temp weer.
Bltouch draait ook zover ( op 4 pinnen ipv de 5 die we gewend zijn) en de firmware is geflashed.

Info moet wel overal vandaan komen en echt een makkelijk filmpje is er niet, maar langzaaaaaam ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErBo66 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:20:
[...]

Zoals hier bedoel je? Leverbaar uit voorraad. ;)
Nee hoor, stop maar eens in je winkelmandje.
En die halen hem bij 14elements of rscomponents vandaan die hem ook voorlopig niet hebben zeggen ze..
Coolblue Groningen zou kunnen....behalve dat het 200km rijden is en hij daar dan waarschijnlijk toch ook niet ligt...
Anyway, er is er een onderweg naar me vanaf Ali dus zal eind volgende week er wel zijn.
Met een kloon abl.
Tijd om het ding in elkaar te klussen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Ik zit nog even te kijken naar een direct drive oplossing, welke heeft tegenwoordig de voorkeur?

Ik zie deze veel langskomen: https://www.ebay.nl/itm/E...427cf3:g:n80AAOSw7qddN0dY van Basaraba maar die lijkt leverbaar te zijn vanuit de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
De geprinte versie van thingiverse ging hier ook prima.

https://www.thingiverse.com/thing:3369418

[ Voor 29% gewijzigd door r_255 op 20-10-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
@r_255 bedoeld denk deze http://www.thingiverse.com/thing:2759439 maar er zijn er meerdere.
Bij deze even oppassen dat mogelijk de naamgeving verkeerd is van de afzonderlijke modelen tevo=ender en ender =tevo. Ik heb een stukje moeten wegbreken snijden wat ook zo gebeurd is

Oeps, r_255 heeft ondertussen andere link toegevoegd

[ Voor 9% gewijzigd door ErBo66 op 20-10-2019 10:46 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
DRuw schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Nee hoor, stop maar eens in je winkelmandje.
Chips, je hebt helemaal gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
ErBo66 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:44:
@r_255 bedoeld denk deze http://www.thingiverse.com/thing:2759439 maar er zijn er meerdere.
Bij deze even oppassen dat mogelijk de naamgeving verkeerd is van de afzonderlijke modelen tevo=ender en ender =tevo. Ik heb een stukje moeten wegbreken snijden wat ook zo gebeurd is

Oeps, r_255 heeft ondertussen andere link toegevoegd
Moest ff zoeken naar de geen die ik gemaakt heb, Maar zo maak je zonder poespas van je bestaande setup een direct versie. Hij komt namelijk op je spacers van je loopwieltjes te hangen en past vaak prima op je bestaande setup. Alleen is dat ptfe stukje wel erg kort en lastig er in te wurmen omdat alles zo dicht op elkaar zit. Hou daar rekening mee.

@ErBo66
Het ging toch over direct drive van de extruder ?

[ Voor 3% gewijzigd door r_255 op 20-10-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Printer intussen aardig geconfigureerd alles afgesteld alleen hoe voorkom ik met voorwarmen dat er al wat filament uitloopt en vervolgens blijft hangen en in de weg ligt tijdens de eerste laag.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Filament wat terug halen of gewoon met je vingers of spatel wat weg proberen te halen. Meestal tijdens het printen van de skirt (of brim) is dat stuk al gewoon los, als het al niet met het homen gebeurd :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Dit is nog een leuke om je print echt in het midden te krijgen: https://www.thingiverse.com/thing:2280529

De offset die er bij mij heb ik in de firmware vastgelegd:

// Travel limits (mm) after homing, corresponding to endstop positions.
#define X_MIN_POS -5
#define Y_MIN_POS -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:45
Heren,

Heb hier een SKR 1.3 met TMC2208 in UART mode..
Maar, bij het versturen van een M122 krijg ik enkel.

Send: M122
Recv: Testing X connection... OK
Recv: Testing Y connection... OK
Recv: Testing Z connection... OK
Recv: Testing E connection... OK

En geen andere waardes.
Had verwacht informatie te zien van de drivers.

Heb ik mijn drivers verkeerd gesoldeerd? (had 3 soldeer pads en heb er 2 gesoldeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@TheBIgW

copy en paste uit de firmware zelf :
* M122 - Report driver parameters (Requires TMC_DEBUG)

Dus in configuration_adv.h TMC_DEBUG uncommenten en je ziet zoiets ( als dat het probleem is ) :

M122
X Y Z E
Enabled false false false false
Set current 800 800 800 800
RMS current 790 790 790 790
MAX current 1114 1114 1114 1114
Run current 23/31 23/31 23/31 23/31
Hold current 11/31 11/31 11/31 11/31
Global scaler 130/256 130/256 130/256 130/256
CS actual 11/31 11/31 11/31 11/31
PWM scale 10 10 10 10
stealthChop true true true true
msteps 16 16 16 16
tstep max max max max
pwm
threshold
[mm/s]
OT prewarn false false false false
off time 3 3 3 3
blank time 24 24 24 24
hysteresis
-end -1 -1 -1 -1
-start 1 1 1 1
Stallguard thrs 0 0 0 0
DRVSTATUS X Y Z E
stallguard
sg_result 0 0 0 0
fsactive
stst * * * *
olb
ola
s2gb
s2ga
otpw
ot
Driver registers:
X 0x80:0B:40:00
Y 0x80:0B:40:00
Z 0x80:0B:40:00
E 0x80:0B:40:00

Testing X connection... OK
Testing Y connection... OK
Testing Z connection... OK
Testing E connection... OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:45
@r_255 Ja, dat is hem! bedankt... ik zat te klooien met een andere debug waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

Zit er al een tijd aan te denken om mijn eerste 3D printer te gaan kopen als nieuwe hobby. Ik hou wel van dingen uitzoeken en tinkeren, dus een Ender 3 Pro lijkt mij wel wat.

Er is nu een Haloween sale bij creality3dofficial. Dan kost hij $ 209 wat ik een nette prijs vind. De Ender 5 is nu $ 290. Ook nog $ 8 korting bij besteding van $ 230.

Ik twijfel nog licht tussen de Ender 5 en Ender 3 Pro. De 5 spreekt mij aan door het efficiëntere print mechaniek en extra hoogte. Alleen wordt deze niet met een Meanwell psu geleverd. En er is nu ook al een Ender 5 Pro met wat verbeteringen, alleen daar is nog niets over te lezen qua ervaringen. En heb geen zin om meteen een 'minder goed' model te kopen.

Ook wil ik niet meteen voor veel geld extra upgrade onderdelen bijbestellen, dus een extra psu is geen optie.

De glazen plaat koop ik er wel bij, maar hoor dat de kwaliteit van de print iets minder wordt door het extra gewicht (Ender 3). Dus of ik die ga gebruiken weet ik nog niet.

Verder nog een vraag. Heeft iemand ervaring met het Creality PLA filament? Ik lees er opzich goede reviews over op AliExpress, maar op NL'se fora nog niets gelezen.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Freich schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:55:
De glazen plaat koop ik er wel bij, maar hoor dat de kwaliteit van de print iets minder wordt door het extra gewicht (Ender 3). Dus of ik die ga gebruiken weet ik nog niet.

Verder nog een vraag. Heeft iemand ervaring met het Creality PLA filament? Ik lees er opzich goede reviews over op AliExpress, maar op NL'se fora nog niets gelezen.
Glazen plaat van creality was bij mij niet recht. Heb een refund gekregen.

Pla van creality is super. Print heel fijn. Inmiddels gebruik ik OWL filament maar vond die nog niet zo fijn als die van creality. Redelijk goedkoop te koop bij Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Daniel. schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Glazen plaat van creality was bij mij niet recht. Heb een refund gekregen.

Pla van creality is super. Print heel fijn. Inmiddels gebruik ik OWL filament maar vond die nog niet zo fijn als die van creality. Redelijk goedkoop te koop bij Amazon.de
Zojuist gekocht op AliExpress de Ender 3 pro + 2x 1kg filament + glass bed voor € 206,13 _/-\o_
Vanuit Duitsland verzonden.

Benieuwd hoe mijn glazen plaat eruit ziet.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Freich schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Zojuist gekocht op AliExpress de Ender 3 pro + 2x 1kg filament + glass bed voor € 206,13 _/-\o_
Vanuit Duitsland verzonden.

Benieuwd hoe mijn glazen plaat eruit ziet.
Als die recht is print die wel fijn, probeer nog een goede plaat te vinden. Ben met een spiegel niet altijd tevreden over de eerste laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Mooi man! die €206,- is een mooie prijs, als je lekker aan het upgraden gaat komt dat er nog wel een keer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

vanisher schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:09:
Mooi man! die €206,- is een mooie prijs, als je lekker aan het upgraden gaat komt dat er nog wel een keer bij :)
Haha ja ik ben wel van plan het een en ander te gaan upgraden.
Een bekende 3D print Youtuber https://www.youtube.com/user/beginnerelectronics raadt aan om eerst eens lekker zonder upgrades te werken en langzaam aan te upgraden. Zo leer je het meest en weet je ook wat en waarom je precies upgrade en wat het verschil is etc.

Ga sowieso met de Ikea Lack tafels een mooie kast maken t.z.t.
En meteen de plastic stock extruder vervangen denk ik.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 14:13
Hoi iedereen, ik heb mijn ender 3 pro ondertussen een paar maanden en ben er zeer tevreden mee. Een aantal upgrades zijn al doorgevoerd en ik ga deze week beginnen aan de geprintte onderdelen voor de lack tafeltjes. Een puntje van aandacht blijft wel de crappy bowden tube couplers (ik zie de bowden tube een paar mm heen en weer schuiven bij retraction :?) ik heb al in de buurt rondgebeld (omgeving Eindhoven) maar er is geen bedrijf dat ze kan leveren. Ik vind het alleen een beetje onzin om er dan gelijk 10 uit duitsland te bestellen of om ruim 10 euro te betalen voor zoiets kleins bij reprapworld, dus nu mijn vraag of er een gulle tweaker is die wel zo'n set van amazon gekocht heeft en mij van allebei de koppelingen eentje wil opsturen? Alvast ontzettend bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door ottermannetje op 22-10-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Zoek eens op aliexpress voor die koppelingen. Heb er hier een aantal op voorraad. Net als een teflonbuis, extruder tandwieltje, temperatuur sensoren enzovoort. Altijd handig. En om nu een maand of langer te wachten..nee kan mijn ender 3 pro niet zo lang stil laten staan ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel.
r_255 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 07:29:
@Daniel.
Op mijn cr10 5s wil de boel nog wel eens scheef staan, heb 2 dingen met een vaste hoogte die ik altijd even onder mijn x-as plaats voor het printen zodat ik zeker weet dat z li en re op gelijke hoogte staan. Met een bltouch zie je dat meteen, maar zonder wil het nog wel eens zijn dat mensen hun bed gaan verdraaien.
Fotos ?
BIj deze de foto's van de Dual-Z mod. De mod die ik heb toegepast is die van ProperPrinting. Een Nederlander die echt wel hele mooie dingen maakt :) . Ik maak meer mods van hem, de mods die hij maakt zijn echt geniaal! https://www.thingiverse.com/thing:3746653

Ik heb iets andere tandwielen gebruikt voor de mod + een spanner die ik deels heb aangepast zodat die goed paste op de Ender-3. Voor de geïnteresseerden, dit is de aangepaste versie door mij.

https://www.thingiverse.com/thing:3925520

Hij print nu wel echt mega stabiel en de z-as valt ook niet meer naar beneden als die stil staat.

Dual z
121110
987
654
321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Kun je de foto's ook een kwartslag draaien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
kmichael schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:06:
[...]

Kun je de foto's ook een kwartslag draaien? :+
Op mijn PC staan ze correct, maar het Tweakers album doet er zo af en toe wel wat raars mee.
Edit: Maakt niet uit in welke oriëntatie ik ze upload, ze komen altijd zo te staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel. op 22-10-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Daniel.

Netjes gedaan hoor!

@kmichael
Nee, joh als je goed kijkt zie je dat die printer op zijn kop staat.... moest ook ff kijken 80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:48
Eerste test print met skr mini e3 gedaan. Board lijkt redelijk te werken maar warped bed en retraction problemen zijn er nog :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UB6zWGP.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UX04ypn.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4LbNZh3.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Kan iemand mij hier een glass bed aanraden. Ik had die van Creality (AliExpress) maar die was zo krom.
Print nu veel op een plakspiegel maar ik heb zo'n idee dat zo'n speciaal glas veel beter print.

@r_255
Staat inderdaad op zijn kop, je moet toch op een manier die schroefjes erin krijgen en vastdraaien.
En dankjewel, ben ook erg blij met het resultaat!

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel. op 22-10-2019 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Ik heb feitelijk dezelfde bij 123-3d besteld
https://www.123-3d.nl/Cre...5-x-4-mm-i3074-t3118.html
Hoewel de mijne afwijkt van de afbeelding die je nu ziet. Bij mij staat het logo groot in het midden.
Hij is hardstikke vlak. Bijkomend voordeel, hij zuigt zich vast aan de magnetische onderlaag van mijn pro (niet aan de sheet uiteraard maar de bruine laag waar deze op plakt) waardoor ik geen klemmen oid nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ottermannetje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:08:
Hoi iedereen, ik heb mijn ender 3 pro ondertussen een paar maanden en ben er zeer tevreden mee. Een aantal upgrades zijn al doorgevoerd en ik ga deze week beginnen aan de geprintte onderdelen voor de lack tafeltjes. Een puntje van aandacht blijft wel de crappy bowden tube couplers (ik zie de bowden tube een paar mm heen en weer schuiven bij retraction :?) ik heb al in de buurt rondgebeld (omgeving Eindhoven) maar er is geen bedrijf dat ze kan leveren. Ik vind het alleen een beetje onzin om er dan gelijk 10 uit duitsland te bestellen of om ruim 10 euro te betalen voor zoiets kleins bij reprapworld, dus nu mijn vraag of er een gulle tweaker is die wel zo'n set van amazon gekocht heeft en mij van allebei de koppelingen eentje wil opsturen? Alvast ontzettend bedankt.
Je kan ook een Bowden clip printen zodat het wat steviger blijft zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het idee dat creality iedere keer de pakketten aanpast. Ik heb hem gisteren in elkaar gezet (nog verder niet getest) maar die clip zat er bij mij in het zakje bij bijvoorbeeld.
Heb ook maar 1 sparen t nut en verdere niets over. Klemmen zaten er ook bij voor het glas bijvoorbeeld.
Goed om te zien dat ze met de tijd meegaan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo,

Ik wil ook graag gaan beginnen met 3d printen en kwam zo bij dit forum uit en zie heel veel goede reacties met betrekking tot de ender 3 (pro) printer.

Aangezien het mijn éérste 3d printer wordt en er dus (nog)geen ervaring mee heb leek dit mij een goede optie, ook gezien de aanschaf prijs :) Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen of ik voor de ender 3 of de 3 pro moet gaan. Ik zou graag jullie advies hierover willen

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Akumu22 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:32:
Hallo,

Ik wil ook graag gaan beginnen met 3d printen en kwam zo bij dit forum uit en zie heel veel goede reacties met betrekking tot de ender 3 (pro) printer.

Aangezien het mijn éérste 3d printer wordt en er dus (nog)geen ervaring mee heb leek dit mij een goede optie, ook gezien de aanschaf prijs :) Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen of ik voor de ender 3 of de 3 pro moet gaan. Ik zou graag jullie advies hierover willen

Als je hier even zoekt zegt iedereen; voor het kleine prijsverschil, koop een pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
maartend schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Als je hier even zoekt zegt iedereen; voor het kleine prijsverschil, koop een pro
Bedankt, heb nog niet alles door gelezen. maar een verfijnde zoek actie laat inderdaad zien om toch voor de pro te gaan, met als voornaamste reden de voeding. Ik ga me nog even wat meer verdiepen en dan denk ik dat ik even afwacht wat de blackfriday gaat brengen...heb er in ieder geval erg veel zin in om er mee aan de slag te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
heb sinds kort de CR20 pro,
maar heb er zeer spijt van, hij raakt non-stop verstopt, de extruder gaat daardoor slippen.
wanneer het bed warmer moet worden koelt de nozlle af.
en het ergste van al, wanneer hij klaar is met printer, druk op autohome om je printkop dwars door de verwarmde bed heen te drukken.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
itcouldbeanyone schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:04:
heb sinds kort de CR20 pro,
maar heb er zeer spijt van, hij raakt non-stop verstopt, de extruder gaat daardoor slippen.
wanneer het bed warmer moet worden koelt de nozlle af.
en het ergste van al, wanneer hij klaar is met printer, druk op autohome om je printkop dwars door de verwarmde bed heen te drukken.
Misschien even alles opnieuw instellen in de Marlin Firmware en even een heat test doen? Eventueel je bowden tube nakijken en je hot-end opnieuw in elkaar zetten. Slim om de mod toe te passen waardoor de tube niet meer uit je hotend kan glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand hier een idee waarom het bed de ene keer op 'normale' snelheid van punt naar punt gaat en een andere keer tergend langzaam wanneer ik het bed level middels CHEP_Ender_3_bed_level.gcode via Octoprint? Wanneer het bed tergend langzaam beweegt, gaat het na heen herstart van de printer wel altijd weer goed. Verschil in de snelheid in de horizontale en verticale as merk ik niet op wanneer het bed langzaam beweegt..

[ Voor 34% gewijzigd door JBS op 23-10-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Onlangs heb ik een Hero Me fanduct geprint en geïnstalleerd. Daarna heb ik als test een benchy geprint, maar ik ben niet echt tevreden eigenlijk:

Benchy_01

Als ik het issue analyseer aan de hand van een poster uit een eerdere post van mij dan denk ik dat ik nu last heb van te weinig koeling.
Ik heb echter aan mijn fan instellingen in mijn slicer nog niets aangepast, en die staat dan ook standaard op 100%. Het issue is goed zichtbaar op de boeg van de benchy, waar een nozzle van de Hero me eigenlijk recht op blaast. Ik zou daarom ook eerder verwachten dat ik te veel koeling zou hebben daar. Maak ik nou ergens een denkfout?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
@MikeOO dat had ik idd al gedaan, maar het is nog niet optimaal. Voor vervangende koppelingen had ik ergens gezien dat je die met een veertje en metalen pinnetjes van binnen moet hebben, zijn die op ali nog ergens aan te herkennen?

@Yukkie Misschien dat je koeling zodanig veel is dat je layeradhesion belabberd is? Probeer is een printje met minder koeling, dan zie je snel genoeg of dat het probleem is lijkt me. Je kan ook je fanduct even testen door hem op een bakje water te laten blazen, dan zie je in ieder geval of die blaast waar die hoort te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46
Yukkie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:23:
Onlangs heb ik een Hero Me fanduct geprint en geïnstalleerd. Daarna heb ik als test een benchy geprint, maar ik ben niet echt tevreden eigenlijk:

[Afbeelding: Benchy_01]

Als ik het issue analyseer aan de hand van een poster uit een eerdere post van mij dan denk ik dat ik nu last heb van te weinig koeling.
Ik heb echter aan mijn fan instellingen in mijn slicer nog niets aangepast, en die staat dan ook standaard op 100%. Het issue is goed zichtbaar op de boeg van de benchy, waar een nozzle van de Hero me eigenlijk recht op blaast. Ik zou daarom ook eerder verwachten dat ik te veel koeling zou hebben daar. Maak ik nou ergens een denkfout?
Heee!! bekend plaatje!
Toevallig Slic3r of PrusSlicer?
Ik had namelijk hetzelfde en ben vanochtend als test overgegaan naar Cura : print zonder issues!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ottermannetje schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:01:
@MikeOO dat had ik idd al gedaan, maar het is nog niet optimaal. Voor vervangende koppelingen had ik ergens gezien dat je die met een veertje en metalen pinnetjes van binnen moet hebben, zijn die op ali nog ergens aan te herkennen?
Met veertjes en pinnen gaan rommelen is niet de juiste manier.
Bestel dan gewoon een goed setje. 3D printen kost helaas geld en dan is dit een van de goedkoopste aankopen die je hoeft te doen. ;)
Er komt behoorlijk druk op te staan dus het moet gewoon goed zitten wil je probleemloos willen printen.

Bij Amazon is het gratis verzending tot het eind van de maand (al was dat vorige maand ook al) als je het naar een depot laat sturen ipv naar je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

raymondw schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Heee!! bekend plaatje!
Toevallig Slic3r of PrusSlicer?
Ik had namelijk hetzelfde en ben vanochtend als test overgegaan naar Cura : print zonder issues!
Dit was met PrusaSlicer. Ik ben/was juist bezig om wat meer over te stappen naar PrusaSlicer omdat ik daar snellere en betere resultaten mee haal(de) dan met Cura. Maar ik vind in Cura weer handiger dat je gemakkelijker profielen per filament kunt maken. Erg jammer dat die slicers zulke duidelijke plus- en minpunten hebben (voor mij dan) waardoor ik nog niet definitief kan kiezen voor een van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46
@Yukkie
Met mijn oude printer heb ik alles gedaan met Slic3r, maar daar printte ik niet veel verschillende dingen mee.
Nu ik een Ender 3 Pro heb, kan ik eindelijk zonder geur en geluid printen.
(Vraag mij nu alleen af of de printer echt zo slecht was of dat het merendeel aan de software lag)
Helaas zie ik dus behoorlijk verschil in kwaliteit van de software.
Beide pakketten heb ik de laatste versie en gebruik ik, waar mogelijk, dezelfde instellingen.

Maar als je naar de 3DBenchy kijkt
- letters op de achterkant
- Infill in de letters aan de onderkant
- onderste deel van de boot is gewoon lelijk slecht
- infill is beduidend minder in het midden van de boot met Cura
- Minder druppeltjes op plekken zoals patrijspoorten
- slechte kwaliteit onder het dak richting de overhang bij de deuren

Kan de foto's online zetten, maar het is echt 1-op-1 jou print...

[ Voor 6% gewijzigd door raymondw op 24-10-2019 07:54 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb gisteren nog een All in one printer test geprint. ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen bestuderen, maar die zag er in eerste opzicht goed uit, maar wel met dezelfde artifacts aan de onderkant van de overhangs als op mijn benchy. Overigens heb ik die ook met PrusaSlicer geprint. Ik zal vanmiddag eens een benchy aanzetten met Cura. Ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Yukkie

Ik heb hier ook een hero, maar zonder silicone sok en op 100% krijg ik thermal runaways.
(heb hem met 2x fan )

- Heb je een stock extruder ?
- Welke controller gebruik je ?

Som even op dingen die zo door mijn hoofd schieten :

- firmware ( was er niet ergens een issue met linear advanced )
- retraction ( zou met een drtup standaard rond de 5 a 6mm moeten staan )
- probeer eens zonder partcooling en kijk of het dan ook optreed.
- wat is je e faktor van je extruder ?

Als ik naar de onderkant kijk van je printje lijkt het ook wel of je over extrude, De letters kruipen behoorlijk dicht. Meet eens of je ook echt 10cm extrude, ik zou daar mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@r_255 Op de Hero Me na is nog bijna alles stock. Ik heb alleen m'n extruder vervangen voor een aluminium extruder en een capicorn tube geïnstalleerd. Echter was dat lang voordat ik de Hero Me installeerde en tussendoor had ik ook (bijna) geen klachten over de printkwaliteit. Firmware is 1.1.9 bugfix, welke ik ook al lange tijd naar tevredenheid gebruik. E-steps heb ik na het vervangen van mn extruder en de bowden tube gekalibreerd per rol filament (vandaar dat ik de profielen per filament in Cura ook zo fijn vind). De retraction weet ik nu even niet uit mijn hoofd, maar ik dacht dat dat rond de 5mm zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ik zou stap voor stap gewoon even testen :

- Zet je partcooling gewoon eens uit en kijk of het issue dan ook voorkomt.
- is 100mm extruden nog 100mm ( om wat voor reden dan ook )

Of zie ik verkeerd dat dingen een beetje dicht lopen ?

Dan kan je die dingen uitsluiten en verder zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Yukkie Check ook even je X en Y snaren of die goed onder spanning staan. Kijk ook of je carriers en dus je pulleys die in de V-slots vallen niet los zitten.

Ik zie slordige layers in de x-y vandaar dat ik dit even opper

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Aangezien hier ook velen een behuizing voor de Ender 3 hebben gemaakt op basis van het bekende IKEA LACK tafeltje, wil ik deze even in de groep gooien:

Tussen de verschillende projecten op Thingiverse zoek ik een model dat:
  • Een deurtje heeft dat open kan zodat niet de gehele LACK opgetild hoeft te worden om de printer te bereiken (het optillen is overigens wel een mooie toevoeging naast de deur, dus welkom)
  • Qua hoogte niet hoger dan noodzakelijk, dat is pakweg 7 cm bovenop de standaard LACK poten
De opties welke om verschillende redenen afvallen:Nu dacht ik aan de mogelijkheid onderdelen uit verschillende projecten te combineren, maar dan is de kans groot dat het gleufje voor het plexiglas boven en onder niet exact gelijk zit qua diepte.

Iemand toevallig met dezelfde criteria een LACK project gezocht én gevonden / succesvol gecombineerd?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 24-10-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
JBS schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:11:
Aangezien hier ook velen een behuizing voor de Ender 3 hebben gemaakt op basis van het bekende IKEA LACK tafeltje, wil ik deze even in de groep gooien:

• Een deurtje heeft dat open kan zodat niet de gehele LACK opgetild hoeft te worden om de printer te bereiken (het optillen is overigens wel een mooie toevoeging naast de deur, dus welkom)
  • Qua hoogte niet hoger dan noodzakelijk, dat is pakweg 7 cm bovenop de standaard LACK poten
De opties welke om verschillende redenen afvallen:Nu dacht ik aan de mogelijkheid onderdelen uit verschillende projecten te combineren, maar dan is de kans groot dat het gleufje voor het plexiglas boven en onder niet exact gelijk zit qua diepte.

Iemand toevallig met dezelfde criteria een LACK project gezocht én gevonden / succesvol gecombineerd?
Eerste hit op thingi met zoekterm "lack". Volledig aanpasbaar

https://www.thingiverse.com/thing:2012384

Deze is nog iets mooier vind ik zelf

https://www.thingiverse.com/thing:3083358

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 24-10-2019 11:32 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Mistacal schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Eerste hit op thingi met zoekterm "lack". Volledig aanpasbaar

https://www.thingiverse.com/thing:2012384
Inderdaad ook gezien, maar had 'm nog niet in m'n lijstje opgenomen. Van dat ontwerp zijn de poot-verlengingen of te kort of te lang (voor mijn situatie), maar ik zie nu dat je ze zelf kunt aanpassen met Fusion 360.
Klopt, vind ik ook. Maar die is weer te hoog (voor mijn situatie). Geloof niet dat ik die zelf (eenvoudig) kan aanpassen.

[ Voor 26% gewijzigd door JBS op 24-10-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@JBS Het is 85mm ipv 70mm.. dat is wel erg weinig speling wat je dan hebt

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
JBS schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:11:

De opties welke om verschillende redenen afvallen:
[list]

• Deze is laag, heeft geen deurtjes, enkel mogelijk compleet eraf te tillen. https://www.thingiverse.com/thing:3052378
Ik heb deze enclosure (2x) geprint, en hier zitten zeker wel onderdelen bij om deurtjes te maken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/d4/71/38/10/dd/624383c316b1aae4beccb5a4befa850a_preview_featured.jpg
Hoogte is dan net iets hoger dan de bovenkant van de Ender met standaard voetjes (+-1cm)
Eerste keer alles in PLA geprint, en na een keer tegen het deurtje aanlopen was het scharniertje afgebroken.
Nu staat alles met de onderdelen in PETG, en dat staat zo stevig als een huis.
De ramen zitten nog steeds vast aan het dak, dus je kunt er alles in 1x vanaf tillen.
Ben er zelf dus wel tevreden over!

[ Voor 0% gewijzigd door Pimmeke1989 op 24-10-2019 11:54 . Reden: Hoogte aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottermannetje
MikeOO schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:32:
[...]

Met veertjes en pinnen gaan rommelen is niet de juiste manier.
Bestel dan gewoon een goed setje. 3D printen kost helaas geld en dan is dit een van de goedkoopste aankopen die je hoeft te doen. ;)
Er komt behoorlijk druk op te staan dus het moet gewoon goed zitten wil je probleemloos willen printen.

Bij Amazon is het gratis verzending tot het eind van de maand (al was dat vorige maand ook al) als je het naar een depot laat sturen ipv naar je huis.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik bedoelde dat er dus goede en slechte zijn en dat de goede een veertje en een soort metalen pinnetjes hebben aan de binnenkant, en waar ik de goede dan aan kan herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
ottermannetje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik bedoelde dat er dus goede en slechte zijn en dat de goede een veertje en een soort metalen pinnetjes hebben aan de binnenkant, en waar ik de goede dan aan kan herkennen?
Er is maar 1 soort/merk welke perfect zijn voor de toepassing en dat zijn de veren van Uxcell.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Dat je printkop even door je bed heen wordt gedrukt (bovenste deel van magnetische plaat) omdat de bltouch even happert. Schade valt mee maar verbaas mij er wel over, marlin heeft toch een optie voor een software stop waardoor dit niet zou moeten kunnen gebeuren? Wel gelijk een excuus om een glasplaat aan te schaffen :+

[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 24-10-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Crazyanz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:41:
marlin heeft toch een optie voor een software stop waardoor dit niet zou moeten kunnen gebeuren?
Ja... die stopt als ie meer dan je printer hoogte moest homen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Dat je printkop even door je bed heen wordt gedrukt (bovenste deel van magnetische plaat) omdat de bltouch even happert. Schade valt mee maar verbaas mij er wel over, marlin heeft toch een optie voor een software stop waardoor dit niet zou moeten kunnen gebeuren? Wel gelijk een excuus om een glasplaat aan te schaffen :+
Precies een reden om altijd nog een end stop te gebruiken ook al zeggen ze dat het niet hoeft. Met een glasplaat moet je dan een stoffer en blik hebben :+

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
Toch een oepsie met de E3 Mini? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Dutchone schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Toch een oepsie met de E3 Mini? :+
Klopt, werkt voor de rest prima maar software wise moet ik nog eens goed in marlin 2.0 duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Crazyanz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Klopt, werkt voor de rest prima maar software wise moet ik nog eens goed in marlin 2.0 duiken.
Ik ben ook nog maar gekomen tot installeren en testen,

eerst maar een basis opgezet,

want in de kant en klare (die je gelinkt had) file is de print bed op 235x235 gezet maar dan kwam mijn probe niet in het midden uit bij 220x220 wel.

en daarna beetje gaan spelen met instellingen, zo als probe points van 7 naar 3 zetten.
Ik heb 7 keer een paar keer laten draaien van uit octopi dus ik heb zon 200 probes met succes dus ik verwacht dat alles veder goed gaat in dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Dutchone schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Ik ben ook nog maar gekomen tot installeren en testen,

eerst maar een basis opgezet,

want in de kant en klare (die je gelinkt had) file is de print bed op 235x235 gezet maar dan kwam mijn probe niet in het midden uit bij 220x220 wel.

en daarna beetje gaan spelen met instellingen, zo als probe points van 7 naar 3 zetten.
Ik heb 7 keer een paar keer laten draaien van uit octopi dus ik heb zon 200 probes met succes dus ik verwacht dat alles veder goed gaat in dat gebied.
ik had alles werkend met die firmware en al wat prints gedaan en toen besloot ik dat ik een andere mount ging proberen omdat ik vond dat de bltouch wat dicht bij het bed kwam (zit in retracted positie net wat lager dan printkop). Die nieuwe mount was dus weer te hoog waardoor deze ellende kon gebeuren :+

Vanavond even wat zaken aanpassen en kijken of ik de zstop nog ergens heb en uitzoeken of die naast de bltouch kan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 24-10-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Crazyanz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:47:
[...]

ik had alles werkend met die firmware en al wat prints gedaan en toen besloot ik dat ik een andere mount ging proberen omdat ik vond dat de bltouch wat dicht bij het bed kwam (zit in retracted positie net wat lager dan printkop). Die nieuwe mount was dus weer te hoog waardoor deze ellende kon gebeuren :+

Vanavond even wat zaken aanpassen en kijken of ik de zstop nog ergens heb en uitzoeken of die naast de bltouch kan werken.
Dan kan je deze denk ik prima gebruiken,

https://www.thingiverse.com/thing:3330245

Daarna natuurlijk even kijken of hij het doet :p

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchone op 24-10-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:41
Vandaag mijn 3-pro ontvangen (besteld in de “official Creality shop”).
Blijkt in de fabriek een bout zo hard te zijn vast gedraait dat de kop is afgebroken (lag los in de doos).
Gelukkig een passende vervangende bout gevonden dus ik kon verder met bouwen.
Toen de volgende teleurstelling. Ik wilde de meegeleverde SD kaart plaatsen maar die viel gewoon in de behuizing.
Kastje open gemaakt (ik wilde natuurlijk mijn SD kaart terug), blijkt de Sd laart houder schuin omhoog op de printplaat te staan! Solderverbinding zat gewoon niet vast.
Zit nu dus een beetje te twijfelen of ik het hele ding terug ga sturen of dat ik om vervangings onderdelen ga vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terugsturen kost je een bak geld helaas... ik zou vervangende delen vragen maar alleen als je voor de rest alles afgebouwd hebt en het goed zit... kan me voorstellen dat je vertrouwen daarin ook lichtelijk gedaald is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik hoop dat ik hier ook welkom ben :)

Vandaag mijn eerste 3D printer ontvangen, de Ender 5. Intussen vol goede moed mijn eerste print gestart, namelijk deze: https://www.thingiverse.com/thing:291270

Echter is deze, intussen tot twee maal toe, mis gelopen. Ik heb niet erbij gezeten dus weet niet precies wat er mis gaat. Maar het eindresultaat is in ieder geval dat de 'onderkant' goed gelukt is, maar op het moment dat die de rand omhoog wil gaan maken de print los komt en over de hele plaat begint te schuiven en alles vol draden hangt.
Nu heb ik mij, eerlijk gezegd, nog niet heel veel ingelezen. Maar een duwtje in de goed richting zou ik fijn vinden.

Zelf zie ik in ieder geval twee mogelijke problemen.
De eerste optie waaraan ik dacht is 'stringing' omdat er zo'n 'pluizenbol' ontstaat, maar ook omdat het bed goed lijkt te zijn omdat de eerste lagen gewoon goed gaan. Daarom dat ik denk dat het niet aan het bed ligt.
Maar na nu nog een beetje gelezen te hebben kom ik ook warping tegen. Dat de print door het afkoelen scheef trekt. Dit lijkt mij dus ook nog een optie waardoor de eerste lagen goed gaan en het pas later mis gaat. De eerst genoemde oplossing daarvoor is een warmed bed, maar dit heb ik. Dus voordat ik met lijm (/pritstift), of plakband (schilderstape) aan de slag ga heb ik liever even de input van de experts alhier voordat ik dadelijk al door de initiële rol heen ben :)

In ieder geval print ik nu met de volgende instellingen:
Extruder op 200°
Bed op 50°
PLA filament (bijgeleverde rol)
Cura als slicer
Standaard instellingen qua snelheden etc

Op basis van wat ik nu nog tegen kwam zou het bed eventueel wat warmer mogen (60°). Om stringing tegen te gaan zou ik de extruder temperatuur iets lager kunnen zetten. Maar ik twijfel nu dus of het issue wat ik heb ontstaat door stringing of warping/het niet goed aan het bed plakken.

Indien er meer input nodig is, zoals misschien de snelheden, hoor ik het wel en kijk ik deze na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:41
DRuw schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:08:
Terugsturen kost je een bak geld helaas... ik zou vervangende delen vragen maar alleen als je voor de rest alles afgebouwd hebt en het goed zit... kan me voorstellen dat je vertrouwen daarin ook lichtelijk gedaald is..
Ja erg teleurgesteld. Het hele ding terugsturem zie ik ook niet zo zitten.
Heb een dispute geopend, afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:44:
Ik hoop dat ik hier ook welkom ben :)

Vandaag mijn eerste 3D printer ontvangen, de Ender 5. Intussen vol goede moed mijn eerste print gestart, namelijk deze: https://www.thingiverse.com/thing:291270

Echter is deze, intussen tot twee maal toe, mis gelopen. Ik heb niet erbij gezeten dus weet niet precies wat er mis gaat. Maar het eindresultaat is in ieder geval dat de 'onderkant' goed gelukt is, maar op het moment dat die de rand omhoog wil gaan maken de print los komt en over de hele plaat begint te schuiven en alles vol draden hangt.
Nu heb ik mij, eerlijk gezegd, nog niet heel veel ingelezen. Maar een duwtje in de goed richting zou ik fijn vinden.

Zelf zie ik in ieder geval twee mogelijke problemen.
De eerste optie waaraan ik dacht is 'stringing' omdat er zo'n 'pluizenbol' ontstaat, maar ook omdat het bed goed lijkt te zijn omdat de eerste lagen gewoon goed gaan. Daarom dat ik denk dat het niet aan het bed ligt.
Maar na nu nog een beetje gelezen te hebben kom ik ook warping tegen. Dat de print door het afkoelen scheef trekt. Dit lijkt mij dus ook nog een optie waardoor de eerste lagen goed gaan en het pas later mis gaat. De eerst genoemde oplossing daarvoor is een warmed bed, maar dit heb ik. Dus voordat ik met lijm (/pritstift), of plakband (schilderstape) aan de slag ga heb ik liever even de input van de experts alhier voordat ik dadelijk al door de initiële rol heen ben :)

In ieder geval print ik nu met de volgende instellingen:
Extruder op 200°
Bed op 50°
PLA filament (bijgeleverde rol)
Cura als slicer
Standaard instellingen qua snelheden etc

Op basis van wat ik nu nog tegen kwam zou het bed eventueel wat warmer mogen (60°). Om stringing tegen te gaan zou ik de extruder temperatuur iets lager kunnen zetten. Maar ik twijfel nu dus of het issue wat ik heb ontstaat door stringing of warping/het niet goed aan het bed plakken.

Indien er meer input nodig is, zoals misschien de snelheden, hoor ik het wel en kijk ik deze na.
200 graden voor PLA is prima. Als ik PLA met 190 ga printen wordt het heel slap en breekt het heel snel.
Bed op 50 of 60. Hoe warmer hoe beter die kan blijven kleven. Probeer het bed eens op 60 graden in te stellen.
Om stringing tegen te gaan kan je ook retraction wat hoger zetten. Begin daarmee om die op 4mm te zetten. Vaak met de bowden setup is het 4 of 6mm. Misschien een foto van je print met de nozzle kan ons helpen om je te helpen. Het kan ook zijn dat je nozzle teveel scratched, misschien met een movement de nozzle 0.2mm omhoog halen kan ook helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 24-10-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Daniel. schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

200 graden voor PLA is prima. Als ik PLA met 190 ga printen wordt het heel slap en breekt het heel snel.
Bed op 50 of 60. Hoe warmer hoe beter die kan blijven kleven. Probeer het bed eens op 60 graden in te stellen.
Om stringing tegen te gaan kan je ook retraction wat hoger zetten. Begin daarmee om die op 4mm te zetten. Vaak met de bowden setup is het 4 of 6mm. Misschien een foto van je print met de nozzle kan ons helpen om je te helpen. Het kan ook zijn dat je nozzle teveel scratched, misschien met een movement de nozzle 0.2mm omhoog halen kan ook helpen.
Uiteindelijk toch nog een nieuwe print aangezet. Eerst opnieuw het bed geleveld en de bed temp inderdaad op 60° gezet. Na een tijdje gaan kijken en toen was die al aardig bezig met de 'wand'. Weer een tijd later gaan kijken en toen stond die stil... Laptop die ik eraan heb hangen was in standby gegaan...... Toen laptop uit standby kwam ging die wel meteen verder met printen maar dat werd natuurlijk niks (was volgens mij ook niet op temperatuur, maar had ook het idee dat er nog een 'bolletje' filament uit was gelopen). Nu dus een vierde poging, met automatische standby van Windows uit...

Als het goed is komt morgen een RPi binnen waar ik OctoPrint op ga zetten, dus dit standby probleem is dan opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:06:
[...]

Uiteindelijk toch nog een nieuwe print aangezet. Eerst opnieuw het bed geleveld en de bed temp inderdaad op 60° gezet. Na een tijdje gaan kijken en toen was die al aardig bezig met de 'wand'. Weer een tijd later gaan kijken en toen stond die stil... Laptop die ik eraan heb hangen was in standby gegaan...... Toen laptop uit standby kwam ging die wel meteen verder met printen maar dat werd natuurlijk niks (was volgens mij ook niet op temperatuur, maar had ook het idee dat er nog een 'bolletje' filament uit was gelopen). Nu dus een vierde poging, met automatische standby van Windows uit...

Als het goed is komt morgen een RPi binnen waar ik OctoPrint op ga zetten, dus dit standby probleem is dan opgelost.
Wat je beschrijft is geen stringing maar spagetti (in de lucht printen). Als je print ge-warped zou zijn dan zou je dit ook moeten zien aan je print. Zet hem op een glad oppervlak en kijk of een punt omhoog staat.

Mogelijk heb je je bed niet voldoende goed geleveled en print je de eerste laag een fractie te hoog waardoor deze niet goed plakt aan het bed.
Andere optie, je bed niet ontvet/schoongemaakt.
Buiten je bed op 60C zetten is ook een optie de zogenaamde brim. Een, instelbare, rand extra plastic op de eerste laag die vast zit aan je object. Hiermee vergroot je het oppervlak waarmee je print aan het bed kan plakken.

Mijn gok: nummer 1, niet goed geleveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ErBo66 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:18:
[...]

Wat je beschrijft is geen stringing maar spagetti (in de lucht printen). Als je print ge-warped zou zijn dan zou je dit ook moeten zien aan je print. Zet hem op een glad oppervlak en kijk of een punt omhoog staat.
Warping is inderdaad een beetje te zien, vooral helemaal aan de buitenkant. Dus daar kan de oorzaak inderdaad in gezeten hebben. Spagetti is een term die ik nog niet tegen was gekomen. En inderdaad, dat is wat gebeurde, printen op niets.
Mogelijk heb je je bed niet voldoende goed geleveled en print je de eerste laag een fractie te hoog waardoor deze niet goed plakt aan het bed.
Dat zou zomaar kunnen aangezien ik voor de derde poging nog een keer heb geleveled. Wat sowieso een beetje problematisch is aangezien een van de schroeven "los" is. De bout zeg maar is daar los van het bed waardoor deze meedraait met het draaien van de ring (als ik het bed zelf indruk om de spanning van de ring te halen gaat het enigszins). Hierover moet ik dus nog even contact opnemen met Creality (gekocht in hun shop op AliExpress).
Andere optie, je bed niet ontvet/schoongemaakt.
Goed punt en iets wat ik inderdaad ook niet had gedaan. Misschien een domme(/beginners) vraag, maar waarmee kan ik dat het beste doen?
Buiten je bed op 60C zetten is ook een optie de zogenaamde brim. Een, instelbare, rand extra plastic op de eerste laag die vast zit aan je object. Hiermee vergroot je het oppervlak waarmee je print aan het bed kan plakken.
Die opties had ik inderdaad ook voorbij zien komen. Maar nog niet uitgezocht hoe dat te doen (in dit geval dan in Cura). Overigens neem ik aan dat dat niks doet tegen warping? Alhoewel door het vergroten van het printoppervlak/de ondergrond de warping op het oppervlak van het daadwerkelijke object wellicht kleiner is?
Mijn gok: nummer 1, niet goed geleveld.
En die was dus waarschijnlijk correct, of het was de temperatuur van het bed. Maar het levelen werd dus ook bemoeilijkt doordat het in een hoek niet goed ging, waardoor ik ook eerder zoiets had van "zal wel goed genoeg zijn". Uiteraard ook met een vel A4 "gemeten" maar was dan ook even zoeken qua wat "goed" is. Moet het papier er relatief makkelijk onder kunnen, of als het eronder zit al stroever bewegen en dus nog net iets moeilijker eronder komen, etc.

Daniel. schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:47:
Hierop terug komende. Hoe bepaal je dit? In de zin van "warmer is beter" in combinatie met "50 of 60". Ik neem aan dat het warmer zetten van het bed dan ook een nadelig effect heeft? behalve op de energierekening :+ Aan de extruder kant kan ik me indenken dat "te koud" juist als gevolg heeft dat het niet goed genoeg plakt op de vorige laag, en bij "te warm" dat het te vloeibaar is en "weg loopt". Geldt hetzelfde dan ook voor de temp van het bed, te warm en het word te vloeibaar? Want gezien de bed temperatuur een ruime 100 graden koeler als de extruder is lijkt mij niet dat het vloeibaar worden snel een issue zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:43:
[...]

Warping is inderdaad een beetje te zien, vooral helemaal aan de buitenkant.
Het kan, maar warping is voor PLA best ongebruikenlijk.

[...]

Dat zou zomaar kunnen aangezien ik voor de derde poging nog een keer heb geleveled. Wat sowieso een beetje problematisch is aangezien een van de schroeven "los" is. De bout zeg maar is daar los van het bed waardoor deze meedraait met het draaien van de ring (als ik het bed zelf indruk om de spanning van de ring te halen gaat het enigszins). Hierover moet ik dus nog even contact opnemen met Creality (gekocht in hun shop op AliExpress).
Ik ken de Ender 5 niet maar een goed geleveld bed is extreem belangrijk voor goed prints

[...]

Goed punt en iets wat ik inderdaad ook niet had gedaan. Misschien een domme(/beginners) vraag, maar waarmee kan ik dat het beste doen?
- Pure alcohol, liefst geen spiritus vanwege toevoegingen. Te koop bij kruidvat e.d.
- Afwasmiddel. Maar niet alle, mag geen laagje achterlaten
- Zelf gebruik(te) ik af en toe een goede fiets ontvetter

[...]

Die opties had ik inderdaad ook voorbij zien komen. Maar nog niet uitgezocht hoe dat te doen (in dit geval dan in Cura). Overigens neem ik aan dat dat niks doet tegen warping? Alhoewel door het vergroten van het printoppervlak/de ondergrond de warping op het oppervlak van het daadwerkelijke object wellicht kleiner is?
In Cura zoek naar build plate adhesion. Die staat standaard op skirt maar kan je dus veranderen naar brim. Een brim helpt ook om warping te voorkomen omdat het de buitenrand vasthoud op je bed

[...]

En die was dus waarschijnlijk correct, of het was de temperatuur van het bed. Maar het levelen werd dus ook bemoeilijkt doordat het in een hoek niet goed ging, waardoor ik ook eerder zoiets had van "zal wel goed genoeg zijn". Uiteraard ook met een vel A4 "gemeten" maar was dan ook even zoeken qua wat "goed" is. Moet het papier er relatief makkelijk onder kunnen, of als het eronder zit al stroever bewegen en dus nog net iets moeilijker eronder komen, etc.
De A4 methode werkt prima zeker en onder voorwaarde dat je bed zelf vlak is en niet warped is. Maar vergeet dan niet dat een A4'tje ook ~0.1mm dik is. Eigenlijk moet je dan in de printer configuratie de z-offset op -0.1 zetten. Maar dit zijn typisch de dingen waar de 3d print forums vol van staan met verschillende meningen oplossingen.
Ik zal hem maar alvast voor de anderen inschieten ;) : ABL is de heilige graal van de oplossingen (Automatic Bed Leveling)

[...]

Hierop terug komende. Hoe bepaal je dit? In de zin van "warmer is beter" in combinatie met "50 of 60". Ik neem aan dat het warmer zetten van het bed dan ook een nadelig effect heeft? behalve op de energierekening :+ Aan de extruder kant kan ik me indenken dat "te koud" juist als gevolg heeft dat het niet goed genoeg plakt op de vorige laag, en bij "te warm" dat het te vloeibaar is en "weg loopt". Geldt hetzelfde dan ook voor de temp van het bed, te warm en het word te vloeibaar? Want gezien de bed temperatuur een ruime 100 graden koeler als de extruder is lijkt mij niet dat het vloeibaar worden snel een issue zal zijn?
Iets wat heel simpel lijkt en in zekere zin ook is maar waar je ook op kunt afstuderen :)
Te koud bed en je print plakt niet. Te warm en je print word zwak. Te koud bed en je kan door het temperatuur verschil elephants feet krijgen (de onderste lagen zijn breder) Zelfde dan ook weer voor je hot end temperatuur etc etc en dit dan per rol verschillend filament en verschillende plastic soorten.
Aan de ene kant niet echt moeilijk en gaat meestal wel goed maar je kan er ook behoorlijk de mist mee in gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
@RobertMe & @ErBo66

Ik mis foto's, onmogelijk te bepalen wat er aan de hand is met je prints. In de lucht printen kan echt wel een paar redenen hebben maar als je eerste laag goed is dan zal het niet zo snel aan het levelen liggen.

Het belangrijkste wat ik mis in je verhaal zijn de basic setup stappen die je hebt gedaan

1. E-step kalibratie: Komt er 100mm filament uit als je dit extrudeert (free air methode)
2. Flowcalibratie: Print na de E-step een kubus met een single wall om dit te controleren
3. X-Y-Z kubus: Ter controle van je belt tension

Warping is bij elke thermoplast zeer gebruikelijk. Als het te snel koelt door bij voorbeeld tocht heb je last van warping.

Alcohol van de trekpleister/kruidvat is het beste, zo hoog mogelijk percentage

Een brim kan ik niet aanraden als het om een standaard print gaat. Pas bij zeer kleine oppervlakken die de hoogte ingaan zou ik een brim printen zoals bijvoorbeeld supports die slechter hechten

De z-offset gebruikt(e) ik zelf niet, na de A4 methode gewoon printen en dat werkt gewoon goed. Als ik Z-offset toepast kreeg ik een veel te dunne eerste laag.\

De temperatuur van je bed is een wat lastig verhaal, je moet je voorstellen dat wat je ziet niet je temperatuur is. Als je de temperatuur zal meten op je bed zie je een afwijking en die is vaak lager dan de ingestelde temperatuur. 60 graden is dan vaak 50 of 55 graden zeker als je een glasplaat oid hebt. Tot nu toe print ik alle PLA (123-3D filament) op een 60 graden (ingestelde temperatuur) bed

@ErBo66 Je kan niet zeggen dat 200 graden goed is voor PLA dat is niet zo simpel. Elke rol heeft zijn eigen temperatuur waarin deze het beste print. Onderling (dus zelfde merk en type) zijn de verschillen te klein maar qua wanneer je Merk A of Merk B print kan er een groot verschil zitten. Dit is dan ook de reden dat je eigenlijk bij elke rol (ander merk op zijn minst) een temperatuurtorentje print.

Al met al, foto's. Dan kan je veeeeel beter bepalen wat er mis is

[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 25-10-2019 08:45 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@RobertMe Bij mij (Ender 3 Pro met magnetisch bed) was de oplossing het bed te levelen met een verwarmd bed (50 graden) en in de hoeken strak (papier beweegt nog, maar kreukelt niet bij duwen) zodat er ook in het midden van het bed weerstand gevoeld werd met papier (mijn bed is niet volledig vlak, in het midden een 'kuil'). Dat resulteert nu in een goede hechting en strakke eerste laag, zonder warping aan één kant.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 25-10-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
@JBS Die kuil in het midden kan je eventueel nog oplossen door een stukje aluminium folie in het midden onder je bed sheet te plaatsen. Dan komt hij in het midden een beetje omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Mistacal schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:43:

@ErBo66 Je kan niet zeggen dat 200 graden goed is voor PLA dat is niet zo simpel. Elke rol heeft zijn eigen temperatuur waarin deze het beste print. Onderling (dus zelfde merk en type) zijn de verschillen te klein maar qua wanneer je Merk A of Merk B print kan er een groot verschil zitten. Dit is dan ook de reden dat je eigenlijk bij elke rol (ander merk op zijn minst) een temperatuurtorentje print.
Ehh... Waar heb ik dat gezegd???

Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en mening. Temperatuurtorentjes hebben bij mij bv nooit enige nuttige informatie opgeleverd. Ik ben er helemaal mee gestopt toen ik per ongeluk met pla een torentje printe met de temp instellingen van petg (dus veeeeel te heet) en nog steeds geen/nauwelijks verschillen zag.

Het punt van @JBS is trouwens wel een goede, bed levelen terwijl het op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:43:
Zet het bed zo vast. Ik heb deze hele guide gevolgd tijdens het bouwen en het ging echt perfect.
Dit is je oplossing voor loszittende schroeven!
YouTube: Updated Creality Ender 3 Performance Assembly Build Section 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Een tip voor de bed-levelaars met standaard veren.
Demonteer het printbed, en haal de veren er onderweg en draai even een moer+ring tegen de onderkant van het printbed aan, zo fixeer je de schroef die door het bed gaat, en tevens verkort je de veer ruimte waardoor die meer ingedrukt word en dus minder "speelt"
Vervolgens alles monteren en de 4 wieltjes helemaal indraaien en dan een slag of 3 , 4 terug. Bed even opnieuw levelen en indien het nodig is kan je de Z Endstop even wat meer omhoog zetten.

Ik heb mijn bed 2 maand terug voor het laatst geleveld, nadat ik beschreven upgrade heb uitgevoerd en sindsdien druk ik een SD kaart met G code in de printer, maak het bed even schoon met IPA, start de print en kan gewoon weg lopen zonder extra bij de trimmen.

Het levelen kan je het beste met een voelermaatje doen ipv papier, ik stel m af op .02 en draai het bed zodanig omhoog dat ik een beetje weerstand voel.
Uiteraard met verwarmd bed en nozzle (messing nozzle zet immers ook uit bij verhitten)

EDIT: Oh das toevalig, hier boven mijn post is tegelijkertijd een filmpje gepost van de procedure.

[ Voor 18% gewijzigd door Webstarr op 25-10-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
ErBo66 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Ehh... Waar heb ik dat gezegd???

Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en mening. Temperatuurtorentjes hebben bij mij bv nooit enige nuttige informatie opgeleverd. Ik ben er helemaal mee gestopt toen ik per ongeluk met pla een torentje printe met de temp instellingen van petg (dus veeeeel te heet) en nog steeds geen/nauwelijks verschillen zag.

Het punt van @JBS is trouwens wel een goede, bed levelen terwijl het op temperatuur is.
Oeps, had je verward met @Daniel. mijn excuses.

Ik kan me niet voorstellen dat temperatuur niet zou uitmaken, het is volgens mij de essentie van goed printen. Het vloeien van een thermoplast staat of valt bij de juiste temperatuur.

Het levelen van een bed moet altijd met een verwarmd bed

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 25 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie