• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje over firmware configuratie:
Ik heb de Marlin 1.1.9 firmware gedownload en de configuration.h en configuration_adv.h uit de Ender-3 example folder gekopieerd. Nu zit ik de configuration.h te vergelijken met die in de Github van Creality staat. Nou vind ik dat daar nog best wel wat licht tussen zit en ik vraag me af in hoeverre dat erg is en welke ik het beste kan volgen. Zo zie ik bijvoorbeeld de setting "define POWER_SUPPLY" bij Creality op 1 staan (ATX) en in de example file van Marlin staat die op 0 (no power switch). Het kan natuurlijk komen omdat er een verschil is in marlin versie waarvoor de configuration.h van Creality is geconfigureerd. Maar ik wil er zeker van zijn dat ik de Vanilla Marlin config...h example zonder modificaties kan flashen straks.

En stel dat je je beide config files hebt gecustomized op een gegeven moment, kun je ze dan ook voor Marlin 2.X gebruiken? Of zijn die echt versie specifiek?

We've got that ring of confidence

• dAF2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:59
Hoe verpakken jullie eigenlijk je PLA? Ik dacht zelf aan een grote afsluitbare plastic zak met een navulzak vochtvreters erin. Het moet allemaal niet te duur worden ;)

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
dAF2000 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:45:
Hoe verpakken jullie eigenlijk je PLA? Ik dacht zelf aan een grote afsluitbare plastic zak met een navulzak vochtvreters erin. Het moet allemaal niet te duur worden ;)
Stofzuiger vacuum zak van de action met dat spul erbij.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:51
MikeOO schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:58:
[...]

Inderdaad alles even loshalen en nozzel wel even opwarmen anders is het filament keihard. Is ook bekend dat met de standaard bowden er soms ruimte ontstaat in de hotend en dan kan daar een prop ontstaan.
YouTube: ENDER 3, CR-10 - Hotend PTFE Fix
Bedankt voor de tip, ik wist niet dat die plastic pijpje helemaal onder in de hotend moest (kon).
Ik dacht dat de koppeling boven op het einde was.
Koppeling rr even afgedraaid ik had een filament prop van ca 6 mm onder aan het buisje, buisje zo ver mogelijk er in gedrukt en hij print een stuk beter... Mijn geprinte test object kraakt niet meer als ik er aan buig en de buitenzijde ziet er nog strakker uit... :)

Ik ben ook net over gegaan op klipper en deze check en fix heeft zeker geholpen!
Ik heb geen pas buisje nodig ik kan mijn buisje er blijven indrukken tot deze op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02
Ik hoor de laatste tijd een aantal mensen over klipper maar geeft het nou echt betere resultaten bij jullie?
Ofwel, is het de moeite waard?

@kmichael De hotend fix is geen "pasbuisje". De truc ervan is dat de trekkrachten in de bowden tube niet meer resulteren in een gap tussen de nozzle en het einde van de tube maar hooguit bovenin tussen pasbuisje zogezegt en de rest van de tube. Hierdoor kan er (in theorie) geen prop meer ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErBo66 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 00:34:
Ik hoor de laatste tijd een aantal mensen over klipper maar geeft het nou echt betere resultaten bij jullie?

@kmichael De hotend fix is geen "pasbuisje". De truc ervan is dat de trekkrachten in de bowden tube niet meer resulteren in een gap tussen de nozzle en het einde van de tube maar hooguit bovenin tussen pasbuisje zogezegt en de rest van de tube. Hierdoor kan er (in theorie) geen prop meer ontstaan
Als je tevreden bent met het huidige resultaat dan lekker laten zoals het is >:)
Klipper kan meer opleveren maar ook daarmee moet je weer een gaan spelen en afstellen en dat het anders dan met Marlin. Je moet dus weer een hoop uitzoeken en testen voor je hiermee aan de slag kunt.

Als je het leuk vindt om te tweaken en het niet erg vindt om weet te testen dan is het zeker het testen waard.
Je hebt wel Octoprint nodig en deze moet altijd verbonden zijn met je printer anders kun je niets.

Aanpassingen maken gaat heel eenvoudig via Octoprint en dat vindt ik een groot voordeel. Niet elke keer iets flashen om het aan te passen. Met klipper zijn ook hogere snelheden mogelijk en een betere kwaliteit is ook zeker haalbaar maar zoals met alles met 3D printer dit gaat niet vanzelf en kost veel geduld ;)

Maar zeker leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
MikeOO schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:14:
[...]

Als je tevreden bent met het huidige resultaat dan lekker laten zoals het is >:)
Klipper kan meer opleveren maar ook daarmee moet je weer een gaan spelen en afstellen en dat het anders dan met Marlin. Je moet dus weer een hoop uitzoeken en testen voor je hiermee aan de slag kunt.

Als je het leuk vindt om te tweaken en het niet erg vindt om weet te testen dan is het zeker het testen waard.
Je hebt wel Octoprint nodig en deze moet altijd verbonden zijn met je printer anders kun je niets.

Aanpassingen maken gaat heel eenvoudig via Octoprint en dat vindt ik een groot voordeel. Niet elke keer iets flashen om het aan te passen. Met klipper zijn ook hogere snelheden mogelijk en een betere kwaliteit is ook zeker haalbaar maar zoals met alles met 3D printer dit gaat niet vanzelf en kost veel geduld ;)

Maar zeker leuk om mee te spelen.
Hier ben ik het er mee eens, het aanpassen van de config file is zeer makkelijk na het saven duurt het bij mij max 3 seconden dan is de config file al actief.

Het afstellen van de extruder is na 2 test super nauwkeurig, het lukte mij niet om de afwijking in marlin zo klein te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 18:04
Zo de mijne nu behoorlijk aan het draaien Ender 3 Pro met de laatste upgrades af fabriek zoals, silicone hoesje voor hotend, board versie 1.1.4 enz.

De volgende upgrades zelf uitgevoerd, Capricorn bowden tube type XS (kleinere inwendige diameter van 1.95 en hogere temperatuur bestendig) en andere hotendtip 0,4mm.
Andere hotendfan voor betere flow rond de tip.
Bed geïsoleerd aan onderzijde voor snellere opwarming en stabielere temperatuur.
Verhoogde verstelbaar pootjes voor betere luchtflow aan onderzijde board...

Tot nu toe best tevreden met de Ender..

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

ErBo66 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 00:34:
Bij mij wel. Vooral de pressure advance werkt beter, en daardoor zijn mijn layers veel consistenter. Bijkomend voordeel is dat je gcode files kan uploaden naar OctoPrint en via het LCD dan een print kan starten op je Pi (virtual SD card heet dat).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waarschijnlijk iets stoms maar ik kom er niet uit. Dit is de eerste keer dat ik iets wil printen. Als ik de print start komt volgens mij de nozzle te dicht bij het bed. Waardoor er niks uit komt. Bij de 2de laag lijkt dit wel te gebeuren. Maar dan is het een soort van spaghetti. Ik gebruik ultima Cura met de standaard Ender 3 instellingen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
TheDudez schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:48:
Waarschijnlijk iets stoms maar ik kom er niet uit. Dit is de eerste keer dat ik iets wil printen. Als ik de print start komt volgens mij de nozzle te dicht bij het bed. Waardoor er niks uit komt. Bij de 2de laag lijkt dit wel te gebeuren. Maar dan is het een soort van spaghetti. Ik gebruik ultima Cura met de standaard Ender 3 instellingen.
"Z offset", is wat je zoekt om het laatste stukje van de first layer te kalibreren.
Eerst je bed recht afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Laatst online: 27-09 18:04
Hoppa, 2e print met pet-g op 235 graden en bed op 68 graden Ender pro met magnetisch bed.
Printje van ruim 10 uur.
Gaat geweldig!
Een goed geleveld bed en het gaat vanzelf...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HtZx2sy/IMG-20190907-104830.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door spattex op 07-09-2019 11:42 ]

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heeft iemand de gouden tip of een perfect Cura profiel om stringing te voorkomen? Ik krijg het niet voor elkaar om dat to een minimum te beperken. Ik heb de retraction settings van Chuck van CHEP geprobeerd, mijn E-steps meerdere malen gekalibreerd, de settings van Teaching Tech en Maker's Muse geprobeerd maar elk retraction test torentje dat ik print heeft last van stringing in meer of mindere mate. Maar de "serieuze" prints die ik geprobeerd hebben (LCD cover, Extrusion knob, fanduct), hebben erg veel nabewerking nodig om alle stringing te verwijderen en het onderdeel passend te krijgen. Als ik de Youtube filmpjes moet geloven zou dat niet nodig hoeven zijn.
Dit zijn mijn retraction settings:
Retraction Settings Cura

Combing mode staat op Within Infill en Z-hop staat (automatisch) uit. Het filament wat ik gebruikt heb, dat is in eerste instantie het beetje Filament wat bij de printer zat en daarna PLA van Eryone.

Wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dAF2000
Yukkie schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:12:
Heeft iemand de gouden tip of een perfect Cura profiel om stringing te voorkomen? Ik krijg het niet voor elkaar om dat to een minimum te beperken. Ik heb de retraction settings van Chuck van CHEP geprobeerd, mijn E-steps meerdere malen gekalibreerd, de settings van Teaching Tech en Maker's Muse geprobeerd maar elk retraction test torentje dat ik print heeft last van stringing in meer of mindere mate. Maar de "serieuze" prints die ik geprobeerd hebben (LCD cover, Extrusion knob, fanduct), hebben erg veel nabewerking nodig om alle stringing te verwijderen en het onderdeel passend te krijgen. Als ik de Youtube filmpjes moet geloven zou dat niet nodig hoeven zijn.
Dit zijn mijn retraction settings:
[Afbeelding: Retraction Settings Cura]

Combing mode staat op Within Infill en Z-hop staat (automatisch) uit. Het filament wat ik gebruikt heb, dat is in eerste instantie het beetje Filament wat bij de printer zat en daarna PLA van Eryone.

Wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd?
Mijn retraction staat (standaard in Cura) veel sneller: 45 mm/s en 5 mm afstand. Nooit/nauwelijks last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@dAF2000 Thanks! Het lijkt wel iets beter te gaan nu.

Is deze hoeveelheid stringing normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iJOKJAKXdoAARs78O2RXrbb2/thumb.jpg

Of moet ik nog verder zoeken?Het is verder niet onoverkomelijk ofzo en het is zo al een stuk beter dan voorheen. Maar ik had eigenlijk op nog iets minder gehoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je kan wat spelen met de retraction snelheid en afstand, ook je print temp naar beneden brengen kan helpen. Een paar graden kan heel wat schelen :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:39
impy101 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:26:
Iemand al de nieuwe SKR mini E3 geprobeerd? Zo ja; is het mogelijk om gewoon TH3D firmware te flashen?
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.

Zijn helaas pas weer halverwege oktober leverbaar als je hem met de TMC2209 wil. Ik twijfel nu om voor DIP versie te gaan met TMC2208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 17:33

dcl

impy101 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:26:
Iemand al de nieuwe SKR mini E3 geprobeerd? Zo ja; is het mogelijk om gewoon TH3D firmware te flashen?
ja, ik heb de mini-E3 draaien met marlin-bugfix-2
nee, moederbord wordt (nog) niet ondersteund (kijk maar in boards.h)

[ Voor 11% gewijzigd door dcl op 07-09-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Bedankt voor de Klipper reacties.
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik er aan zal beginnen :)
Heeft een van jullie misschien een printer configuratie voor de Ender 3 met SKR 1.3 (TMC2130)??
Dat zou het proberen een stuk makkelijker maken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

pwillemske schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:20:
Je kan wat spelen met de retraction snelheid en afstand, ook je print temp naar beneden brengen kan helpen. Een paar graden kan heel wat schelen :)
Toevallig kwam ik gisteravond laat dit handige plaatje tegen op reddit waarin precies hetzelfde staat. As we speak ben ik het nog eens aan het proberen met een iets lagere extrusion temp!

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/1x6x8p6ww7d21.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
Yukkie schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:20:
[...]

Toevallig kwam ik gisteravond laat dit handige plaatje tegen op reddit waarin precies hetzelfde staat. As we speak ben ik het nog eens aan het proberen met een iets lagere extrusion temp!

[Afbeelding]
Da's een handig plaatje! Daar heb ik ook nog wel wat aan.
Ik heb ook ergens gelezen (weet niet meer waar) dat je over het algemeen beter aan de lage kant van het temperatuurbereik kan zitten. Ik print PLA op 200 graden en dat gaat best prima maar ik zou best wel eens richting de 185 kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zo, m'n eerste Benchy is klaar. Met als extrusion temp 200 graden, retraction distance 5mm en retraction speed 45mm/s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WhRBpWsZ5KOLDzftb4kc9Syn/full.jpg

Ik denk dat ik nog wat met de temps en/of retraction speed moet spelen, want er zit nog wat stringing hier en daar. Er is ook iets gebeurd bij het printen van het dak van het stuurhuis :? 8)7 geen idee wat, want voor de rest ziet het er best goed uit, al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
Weet niet wat anderen denken maar ik verwacht dat de meeste hier best blij zouden zijn met zo weinig stringing...
Misschien een tip, met een mini brandertje of verfbrander kan je deze heel simpel verwijderen. Branderdtje er heel kort overheen halen en de strings krimpen op tot kleine korreltjes die je er weer zo vanaf kan wrijven.
Met mini brandertje bedoel ik die dingen die je een paar jaar geleden overal zag, een aansteker in een omhulsel met een brander mondstuk erop.
Het dak van het stuurhuis zal met bridging te maken hebben denk. Meer koelen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kwam deze gisteren tegen via een FB groep en reacties zijn behoorlijk positief t.o.v Cura.
https://www.prusa3d.com/prusaslicer/

Wat meer info qua instellen: YouTube: PrusaSlicer 2 is here and its a cura (creawesome), s3d killer!

Zelf nog niet kunnen testen maar als je eens wat anders wilt proberen >:)

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
MikeOO schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:50:
Kwam deze gisteren tegen via een FB groep en reacties zijn behoorlijk positief t.o.v Cura.

Wat meer info qua instellen: YouTube: PrusaSlicer 2 is here and its a cura (creawesome), s3d killer!

Werkelijk? Nooit eerder van gehoord?
Het verbaast me een beetje ;)

Ik gebruik persoonlijk deze slicer, mogelijk omdat ik geen Ender3 heb...

Het is zeker geen perfecte slicer, maar ik heb er meer succes mee gehad dan Cura (oude versies daarvan!).
Knelpunten zijn supports/bridges, respectievelijk geen tree supports en een persoonlijk probleem ermee.
Zeker het proberen waard!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
MikeOO schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:50:

Gebruik deze slicer nu al een tijdje, bevalt echt super als je de instellingen goed hebt staan :-)
Ik vind het fijner werken dan Cura, al had ik daar ook nooit echt problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:00:
[...]

Werkelijk? Nooit eerder van gehoord?
Het verbaast me een beetje ;)

Ik gebruik persoonlijk deze slicer, mogelijk omdat ik geen Ender3 heb...

Het is zeker geen perfecte slicer, maar ik heb er meer succes mee gehad dan Cura (oude versies daarvan!).
Knelpunten zijn supports/bridges, respectievelijk geen tree supports en een persoonlijk probleem ermee.
Zeker het proberen waard!
Ja wel eens eerdere gelezen maar ook weer vergeten. Als je net begonnen bent komt er veel op je pad en vergeet je ook weer veel. Nu kwam ik hem weer tegen en de vele positieve reacties en dan moet je dat toch even vermelden zodat andere er eventueel ook iets aan hebben. Zonde om mogelijk nuttige info niet te delen.

Als ik het filmpje bekijk is hij juist erg tevreden dat je plaatselijk een support kan maken op een eenvoudige manier, terwijl dit in Cura lastig schijnt te zijn.

Maar moet er verder nog met testen en nog niet veel ervaring met specifieke opties van Slicers. Mijn handen vol aan Klipper >:) Als je Marlin gewend bent moet je toch veel dingen opnieuw opzoeken / leren. Meeste prima te doen maar sommige zaken zijn even een uitdaging.

Bv dat je in PrusaSlicer een firmware moet opgeven en er geen Klipper staat vermeld. Voorlopig maar even op Marlin gezet en kijken wel wat de resultaten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 12-09-2019 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:52

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik gebruik zelf al jaren slic3r/prusaslicer en had geen zin om voor de ender 3 cura te gaan gebruiken.
Op reddit had ik deze profielen gevonden: https://www.thingiverse.com/thing:3126776

Het profiel haalt op sommige punten zelfs 200mm/s en 0 stringing. Alleen heb zelf de snelheid iets lager gezet naar 80 mm/s, want bij 200mm/s merk je dat de standaard firmware geen lineaire advance heeft.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wow, Ik had niet verwacht dat het resultaat met een andere Slicer zo veel beter zou zijn! Ik heb vanmiddag PrusaSlicer geprobeerd met de profielen die @Psycho_Mantis hierboven aanbeval en inderdaad, bijna geen stringing bij mijn testprintjes! Al vind ik Cura wel duidelijker en gemakkelijker vooralsnog. Ik heb ook begrepen dat Cura 4.2.1 minder goed zou zijn dan CUra 4.1, dus dat ga ik ook nog eens proberen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Yukkie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:06:
Wow, Ik had niet verwacht dat het resultaat met een andere Slicer zo veel beter zou zijn! Ik heb vanmiddag PrusaSlicer geprobeerd met de profielen die @Psycho_Mantis hierboven aanbeval en inderdaad, bijna geen stringing bij mijn testprintjes! Al vind ik Cura wel duidelijker en gemakkelijker vooralsnog. Ik heb ook begrepen dat Cura 4.2.1 minder goed zou zijn dan CUra 4.1, dus dat ga ik ook nog eens proberen.
Misschien kan je eens kijken of je die settings van het profiel kan overnemen in cura?

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Dat was inderdaad ook iets waar ik dit weekend naar wil gaan kijken! (mits het weer tegen valt ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Yukkie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:06:
Ben ook aan het testen en had met Cura een relay box geprint. Nu met PrusaSlicer en dezelfde profielen van https://www.thingiverse.com/thing:3126776. Is nu aan het printen maar de eerste lagen zijn nu al ongelofelijke strak zeg. Denk dat ik ze nog niet eerder zo strak heb gehad.

Beetje lastig als je printer beweegt maar voor een indruk.
Slicer

Helaas geen voorbeeld van Cura maar dat was veel slechter en inderdaad incl stringing. Benieuwd als hij klaar is. De lastige dingen komen nog en dan kan er ook nog stringen gaan optreden.
Voorlopig een blijver en vindt het persoonlijk wel prettig werken. Stuk overzichtelijker.
Denk dat je in Cura dit ook wel kunt krijgen als je settings gaat vergelijken en doen we misschien nog wel eens een keer >:)

En het resultaat. links (de grote box) in PrusaSlicer en rechts (kleine) met Cura.
1
2
3

Geen stringing en alle randen zijn mooi strak ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeOO op 14-09-2019 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een poging gedaan om de settings van het Prusaslicer profiel over te zetten in Cura:
https://www.dropbox.com/s...er%20mod.curaprofile?dl=0

Op zich is het resultaat beter dan met het standaard Cura profiel, maar nog niet perfect en nog niet zonder stringing. Hoewel dat laatste wel een stuk minder is. Wellicht dat iemand het profiel iets nog iets beter kan finetunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In de openingspost lees ik onderstaande. Is dat nog relevant op dit moment voor de Ender 3 Pro? Overweeg ook de wereld van 3D printen in te stappen en de Ender 3 Pro te bestellen.
Creality implementeerd aanpassingen in printers zonder de naam of versie van het model te wijzigen dus is het een loterij of je een oud of nieuw model krijgt van dezelfde printer.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 15-09-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat betreft de stringing, controleer zeker ook je bowden tube en dat deze zeker niet heen en weer beweegt bij retraction. Je kan kleine clips printen die je tussen de fittings klikt, zodat je tube zeker niet loszit/beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

JBS schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:25:
In de openingspost lees ik onderstaande. Is dat nog relevant op dit moment voor de Ender 3 Pro? Overweeg ook de wereld van 3D printen in te stappen en de Ender 3 Pro te bestellen.

[...]
Volgens mij is de Pro sowieso een nieuwere versie. Dus denk niet dat dit van toepassing is op de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
Psycho_Mantis schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:45:
[...]

Volgens mij is de Pro sowieso een nieuwere versie. Dus denk niet dat dit van toepassing is op de Pro.
Ook de pro krijgt continu updates, dus ook daarbij is het een grote loterij O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ronaldlokers schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:56:
[...]

Ook de pro krijgt continu updates, dus ook daarbij is het een grote loterij O-)
Oké, duidelijk. Is er iets te zeggen over recente wijzigingen waarvan het enorm balen/jammer zou zijn als je deze zou missen door het ontvangen van een oud(er) model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 13:10
Ik ben op zoek naar mijn eerste 3d printer en ben uiteindelijk bij de Ender 3 uitgekomen. Ik heb (bijna) geen ervaring met 3d printen. Ik heb een paar vragen over de printer:
  • Is de Pro het waard in plaats van de normale versie? Ik las en hoorde dat het magnetisch bed niet per se van toegevoegde waarde is, van matige kwaliteit is en minder mooie eerste layers geeft.
  • Wat zijn echte must-have upgrades? De metalen extruder, een glazen bed en andere bed springs zijn er een aantal die sterk aangeraden worden.
  • Iemand goede ervaringen met in het buitenland kopen? Bij bijv. 123d zijn ze enkele tientjes duurder, maar het geeft mij een beter gevoel om het van een Nederlandse firma te kopen.
Ik wil de printer gebruiken voor kleine tot middelgrote printjes voor bijvoorbeeld behuizingen voor hardware.

Alvast bedankt voor antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik heb sinds kort een SKR mini-e3.

Ook gelijk terug gegaan naar stock hotend (de all metal is gaan cloggen en de extruder driver is verbrand doordat die bleef doordrukken)

de standaard esteps stond op 97. Bij het printen van een test cube zag ik dat ik enorme overextrusion had.
Dus wezen calibreren maar terwijl bij elke keer dat ik een andere waarde invul blijft de hoeveelheild wat ik overhoud na 100mm extruden bijna hetzelfde. ik kan de esteps veranderen wat ik wil.

Ik volg https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Het is verdomd irritant ook dat de SKR mini-E3 geen EEPROM heeft waar je steeds waardes in kan wijzigen.
Dus elke keer met de hand compilen en flashen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mirr0r schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:20:

Het is verdomd irritant ook dat de SKR mini-E3 geen EEPROM heeft waar je steeds waardes in kan wijzigen.
Je kunt toch wel je settings opslaan? Hij gebruikt dan de sd-card. En wanneer je tevreden bent zet je ze pas in de firmware zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirr0r
phYzar schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:28:
[...]

Je kunt toch wel je settings opslaan? Hij gebruikt dan de sd-card. En wanneer je tevreden bent zet je ze pas in de firmware zelf.
Huh? Ik doe nu in VSC alles aanpassen en dan met de PlatformIO plugin compilen. SD card erin. Power op de printer en nadat ik een piep hoor ga ik pas aan het werk. Ik dacht dat die dan de nieuwe firmware bestandje op de SD card dan heeft geflasht. Zie ik hier iets boven het hoofd?

Als ik dan via octoprint 501 uit te voeren krijg ik feedback terug dat EEPROM niet wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mirr0r schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:31:
[...]

Huh? Ik doe nu in VSC alles aanpassen en dan met de PlatformIO plugin compilen. SD card erin. Power op de printer en nadat ik een piep hoor ga ik pas aan het werk. Ik dacht dat die dan de nieuwe firmware bestandje op de SD card dan heeft geflasht. Zie ik hier iets boven het hoofd?

Als ik dan via octoprint 501 uit te voeren krijg ik feedback terug dat EEPROM niet wordt ondersteund.
Dat is een goede manier om te flashen ja. Maar bij gebrek aan eeprom zou hij ook settings moeten kunnen saven op sd. Misschien als je via het menu je settings wijzigt en dan via het menu saved? Ik heb mijne maar kort gebruikt voor hij kaduuk ging maar ik zag op de SD wel dat hij daar een file had aangemaakt. Nou gebruik ik geen octoprint, doe alles standalone via sd, dus geen idee of saves op die manier moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
Mirr0r schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:20:
Ik heb sinds kort een SKR mini-e3.

Ook gelijk terug gegaan naar stock hotend (de all metal is gaan cloggen en de extruder driver is verbrand doordat die bleef doordrukken)

de standaard esteps stond op 97. Bij het printen van een test cube zag ik dat ik enorme overextrusion had.
Dus wezen calibreren maar terwijl bij elke keer dat ik een andere waarde invul blijft de hoeveelheild wat ik overhoud na 100mm extruden bijna hetzelfde. ik kan de esteps veranderen wat ik wil.

Ik volg https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Ik heb bij mijn mini e3 EEPROM simulatie aanstaan, dan slaat hij je EEPROM data op via de sd kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
ronaldlokers schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:26:
[...]

Ik heb bij mijn mini e3 EEPROM simulatie aanstaan, dan slaat hij je EEPROM data op via de sd kaart.
Zou je mij een korte uitleg kunnen geven hoe?

[ Voor 9% gewijzigd door Mirr0r op 16-09-2019 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shamone schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:06:
Ik ben op zoek naar mijn eerste 3d printer en ben uiteindelijk bij de Ender 3 uitgekomen. Ik heb (bijna) geen ervaring met 3d printen. Ik heb een paar vragen over de printer:
  • Is de Pro het waard in plaats van de normale versie? Ik las en hoorde dat het magnetisch bed niet per se van toegevoegde waarde is, van matige kwaliteit is en minder mooie eerste layers geeft.
  • Wat zijn echte must-have upgrades? De metalen extruder, een glazen bed en andere bed springs zijn er een aantal die sterk aangeraden worden.
  • Iemand goede ervaringen met in het buitenland kopen? Bij bijv. 123d zijn ze enkele tientjes duurder, maar het geeft mij een beter gevoel om het van een Nederlandse firma te kopen.
Ik wil de printer gebruiken voor kleine tot middelgrote printjes voor bijvoorbeeld behuizingen voor hardware.

Alvast bedankt voor antwoorden!
1. Ja voor iets extra al een betere en betrouwbaardere voeding.
2. Er zijn tal van upgrades maar advies is om eerst de printer te bouwen, ervaring opdoen en dan bepalen wat je wilt upgraden. Als je daar eenmaal aan begint blijf je upgraden en belangrijkste is om eerste de printer te leren kennen. Er zijn er genoeg die met de standaard printer uitstekende resultaten behalen dus een must is het niet gelijk. Er komt veel op je af als je er mee begint en je raakt snel overspoelt met informatie en wensen dus rustig aandoen is eigenlijk het beste.

Als je dan toch echt iets wilt upgraden >:)
De bekende rode extruder is iets wat dan nog handig kan zijn omdat deze soms een probleem kan geven.
Capricorn Bowden PTFE Tubing is ook nuttig. Niet perse direct nodig maar zeker een aanrader.
En bestel gelijk wat PLA anders heb je straks een printer en kun je niet zoveel. Zit wel iets bij maar is ook zo op.

3. In het buitenland kopen gaat prima zolang je maar zorgt dat de printer vanuit Europa geleverd wordt. Kun je aangeven tijdens bestellen uit welk warehouse je deze wilt ontvangen. Als dat er niet staat niet bestellen en andere zoeken. Anders bestaat de kans dat je invoerrechten moet betalen.
In NL bestellen kan ook inderdaad en heb je recht op garantie wat je in het buitenland eigenlijk wel kunt vergeten. Je bent dan overgeleverd aan de verkoper en de meeste staan niet bekend om hun snelheid en als het als lukt moet je weken wachten op onderdelen.

Maar het is aan jouw wat je wilt en wat je budget is. Meeste bestellen in het buitenland en wachten op een leuke kortingsactie of bon om nog iets extra te besparen. Het is maar hoe snel je er mee wilt beginnen, want hou er rekening mee dat het heel veel tijd kost en erg verslavend is. Dus gelijk weer budget plannen voor de extra's die je zeker wilt en voor de dozen vol filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Gisteravond heb ik de standaard bowden tube vervangen voor een Capicorn bowden tube, en meteen deze mod toegepast op mijn Ender 3 pro: https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Bij het verwijderen van de nozzle en de bowden tube zag ik dat ik al een beetje last had van clogging onder in de hot end. Hopelijk is dat nu wel wat minder. Ik merkte wel dat ik mijn e-steps en mogelijk de Extrusion multiplier opnieuw moet caliberen. Ik had bij het eerste test printje meer last van stringing dan voor deze wijziging, met exact dezelfde gcode.

Daarnaast heb ik nog even snel gekeken naar het Cura profiel uit deze post: Yukkie in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen" Ik zag dat ik nog wat jerk settings moet tweaken om dat meer op het Prusaslicer profiel te laten lijken. Jullie kunnen dus binnenkort een update verwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldlokers
Mirr0r schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:30:
[...]

Zou je mij een korte uitleg kunnen geven hoe?
Als ik het goed heb hoefde ik maar 2 stappen uit te voeren; In 'Configuration.h' ervoor zorgen dat de regel "#define EEPROM_SETTINGS" niet uitgecomment is. En op mijn SD kaart heb ik een leeg (tekst-)bestand met als naam en extensie "EEPROM.DAT" geplaatst. Daarna zou hij dat bestand moeten gebruiken om de waardes op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Yukkie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:29:
Gisteravond heb ik de standaard bowden tube vervangen voor een Capicorn bowden tube, en meteen deze mod toegepast op mijn Ender 3 pro: https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Bij het verwijderen van de nozzle en de bowden tube zag ik dat ik al een beetje last had van clogging onder in de hot end. Hopelijk is dat nu wel wat minder. Ik merkte wel dat ik mijn e-steps en mogelijk de Extrusion multiplier opnieuw moet caliberen. Ik had bij het eerste test printje meer last van stringing dan voor deze wijziging, met exact dezelfde gcode.
Capricorn heeft zijn voordelen waar je iedereen over hoort maar ook zijn nadelen wat je veel minder hoort.
De kleinere diameter zorgt ook (potentieel) voor meer weerstand. Zie bijvoorbeeld hier
Om dit een beetje tegen te gaan gebruik ik nu regelmatig wat (wok)olie op mijn filament maar ik denk er ook sterk aan, omdat ik een all metal hotend heb, om weer terug te gaan naar standaard tubing.
Mijn ervaring is ondertussen dat niet elke upgrade automatisch een verbetering is :)
Een andere tube zou, logischerwijs, geen verandering aan e-steps en/of flow mogen veroorzaken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ErBo66 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:45:
[...]

Capricorn heeft zijn voordelen waar je iedereen over hoort maar ook zijn nadelen wat je veel minder hoort.
De kleinere diameter zorgt ook (potentieel) voor meer weerstand. Zie bijvoorbeeld hier
Om dit een beetje tegen te gaan gebruik ik nu regelmatig wat (wok)olie op mijn filament maar ik denk er ook sterk aan, omdat ik een all metal hotend heb, om weer terug te gaan naar standaard tubing.
Mijn ervaring is ondertussen dat niet elke upgrade automatisch een verbetering is :)
Een andere tube zou, logischerwijs, geen verandering aan e-steps en/of flow mogen veroorzaken lijkt me.
De extruder van de Ender 3 is ook niet bepaald krachtig, hij slaat al vrij snel stappen over. Je zou toch iets krachters moeten hebben dan icm de Capricorn. Dan ga je wel goede prints krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:49:
[...]

De extruder van de Ender 3 is ook niet bepaald krachtig, hij slaat al vrij snel stappen over. Je zou toch iets krachters moeten hebben dan icm de Capricorn. Dan ga je wel goede prints krijgen.
Ik heb een bmg clone maar ook dan is het niet alles. Helaas heb ik toendertijd alles in 1 keer vervangen. Dom dom dom... Micro Swiss all metal hotend, Capricorn tube en de bmg extruder.
Naar mijn idee/gevoel zijn mijn prints nooit meer zo mooi geworden als ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
@ErBo66 Wat voor clone heb jij? Ik heb die van Trianglelab en ik ben daar echt over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Ik heb ook die van Trianglelab. Ik ben ook niet ontevreden over de extruder. Ik heb alleen de fout gemaakt om alles in 1 keer te vervangen waardoor ik nu niet meer weet wat nou de reden is van de mindere prints. Hotend? Tube? extruder? Combinatie van...?
Vandaar dat ik overweeg de tube weer te vevangen door de standaard tubing, vanwege wat ik aan ervaringen van anderen met Capricorn gevonden heb en omdat dit het simpelste is om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zoals wel uit eerdere posts is gebleken ben ik een beetje bezig met een tweaken/tunen van mijn Print profielen en de hardware. Inmiddels heb ik het stringing aardig onder controle, maar ergens in het proces heb ik iets nieuws geïntroduceerd, waardoor ik een soort van blaasjes op mijn prints heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JCQrwLqzR8DorCQnwi9uM8Yt/thumb.jpg

Ik kan alleen in de vele troubleshooting guides niet vinden wat hier nou de oorzaak van is. Volgens mij moet het hardwarematig zijn, maar ik snap even niet wat dan precies. Heb ik misschien een eccentric nut te strak of te los zitten? Zit er een drivebelt te los? Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 09:39
Yukkie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:44:
Zoals wel uit eerdere posts is gebleken ben ik een beetje bezig met een tweaken/tunen van mijn Print profielen en de hardware. Inmiddels heb ik het stringing aardig onder controle, maar ergens in het proces heb ik iets nieuws geïntroduceerd, waardoor ik een soort van blaasjes op mijn prints heb:

[Afbeelding]

Ik kan alleen in de vele troubleshooting guides niet vinden wat hier nou de oorzaak van is. Volgens mij moet het hardwarematig zijn, maar ik snap even niet wat dan precies. Heb ik misschien een eccentric nut te strak of te los zitten? Zit er een drivebelt te los? Kan iemand mij op weg helpen?
Ik dacht een keer ergens gelezen te hebben dat dat vocht kon zijn (vochtig pla). Hoor je ook een soort zachte plofjes tijdens het printen? (Water wat verdampt en het pla doet 'knetteren'?)
Het is btw niet de seam toch? (Lijkt een beetje op de plekjes die je krijgt als je seam random ingesteld hebt staan)
ronaldlokers schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:11:
[...]

Als ik het goed heb hoefde ik maar 2 stappen uit te voeren; In 'Configuration.h' ervoor zorgen dat de regel "#define EEPROM_SETTINGS" niet uitgecomment is. En op mijn SD kaart heb ik een leeg (tekst-)bestand met als naam en extensie "EEPROM.DAT" geplaatst. Daarna zou hij dat bestand moeten gebruiken om de waardes op te slaan.
Als het goed is moet je met de laatste marlin 2.0.x en een aantal regels toevoegen, wel beschikking hebben over EEPROM (Let wel, dit gebruikt de interne processor EEPROM):
https://www.reddit.com/r/..._mini_e3_eeprom_settings/

Mijn bordje is nog niet verstuurd, dus kan het zelf nog niet bevestigen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueFlame op 17-09-2019 23:19 ]

ErBo66 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:01:
Ik heb ook die van Trianglelab. Ik ben ook niet ontevreden over de extruder. Ik heb alleen de fout gemaakt om alles in 1 keer te vervangen waardoor ik nu niet meer weet wat nou de reden is van de mindere prints. Hotend? Tube? extruder? Combinatie van...?
Vandaar dat ik overweeg de tube weer te vevangen door de standaard tubing, vanwege wat ik aan ervaringen van anderen met Capricorn gevonden heb en omdat dit het simpelste is om te vervangen.
Zelf geen problemen met de Capricorn en loopt er altijd prima doorheen zonder glijmiddel.
Heb nu net de onderdelen binnen om het om te bouwen naar een Direct Drive. Misschien een idee zodat je de bowden kunt verkorten tot een klein stukje en dus er helemaal vanaf bent.

• ErBo66
MikeOO schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:11:
[...]

Zelf geen problemen met de Capricorn en loopt er altijd prima doorheen zonder glijmiddel.
Heb nu net de onderdelen binnen om het om te bouwen naar een Direct Drive. Misschien een idee zodat je de bowden kunt verkorten tot een klein stukje en dus er helemaal vanaf bent.
Dat is toevallig, ik zat er vanmorgen aan te denken. Vanavond eens kijken of je dat kan doen zonder print hoogte te verliezen (zal wel niet)
Wat heb jij hiervoor besteld als ik vragen mag?

Edit: Eerste wat ik op thingiverse vind ziet er al best geinig uit Link

[ Voor 9% gewijzigd door ErBo66 op 18-09-2019 09:38 . Reden: Aanvulling ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Een overweging die ik maak bij de mogelijke aanschaf van een Ender 3 Pro is de complexiteit van de aangeraden upgrades uit de startpost. Na het zien van bijvoorbeeld een filmpje waarin de aangeraden Aluminium MK8 Extruder wordt geplaatst, heb ik de indruk dat dat prima te doen is. Zijn er aangeraden upgrades die lastig zijn te plaatsen voor iemand zonder 3D-printer ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

JBS schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:23:
Een overweging die ik maak bij de mogelijke aanschaf van een Ender 3 Pro is de complexiteit van de aangeraden upgrades uit de startpost. Na het zien van bijvoorbeeld een filmpje waarin de aangeraden Aluminium MK8 Extruder wordt geplaatst, heb ik de indruk dat dat prima te doen is. Zijn er aangeraden upgrades die lastig zijn te plaatsen voor iemand zonder 3D-printer ervaring?
Eigenlijk is alles wel redelijk straightforward. Enkel het instellen van auto bed leveling probes kan ingewikkeld zijn als je geen ervaring hebt met dingen flashen en basic elektronica. Maar standaard upgrades als extruders en tubes en nozzles zijn gewoon als lego maar dan van metaal en je moet dingen vast schroeven.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

BlueFlame schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:15:
[...]

Ik dacht een keer ergens gelezen te hebben dat dat vocht kon zijn (vochtig pla). Hoor je ook een soort zachte plofjes tijdens het printen? (Water wat verdampt en het pla doet 'knetteren'?)
Het is btw niet de seam toch? (Lijkt een beetje op de plekjes die je krijgt als je seam random ingesteld hebt staan)

[...]
Vocht sluit ik nagenoeg uit, het zou wel heel toevallig zijn dat precies nadat ik allerlei dingetjes heb zitten tweaken het PLA opeens (te) vochtig is. Maar zou kunnen natuurlijk, al herken ik de plofjes/het knetteren ook niet eigenlijk. Ik heb nog ander PLA liggen, echter wilde ik de huidige spoel gebruiken voor experimenten en afstellen, voordat ik aan het "mooie spul" begin :)

Die seam had ik vanmorgen op de fiets ook bedacht om eens naar te kijken. Die heb ik inderdaad op random ingesteld staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Yukkie op 18-09-2019 11:44 ]

ErBo66 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:23:
[...]

Dat is toevallig, ik zat er vanmorgen aan te denken. Vanavond eens kijken of je dat kan doen zonder print hoogte te verliezen (zal wel niet)
Wat heb jij hiervoor besteld als ik vragen mag?

Edit: Eerste wat ik op thingiverse vind ziet er al best geinig uit Link
Zover ik weet verlies je geen hoogte aangezien alles bovenop de Hotend komt.

Ik heb hem via Ebay Zie dat er nu niets op voorraad is maar kan zo weer veranderen.

Voordeel is dat deze uit Engeland komt dus geen invoerrechten. Tevens zijn de zwarte onderdelen niet geprint maar gegoten dus sterker. Totaal rond de 50 euro incl verzendkosten. Lijkt eorp dat de prijs wel iets is gestegen.

Wat jij gevonden hebt is geen Direct Drive >:)

Met Direct Drive komt de steppen motor en Extruder gelijk bovenop je Hotend waardoor je dus geen lang eind filament eerst onder druk moet zetten wat grote voordelen heeft en je ook TPU kan printen.

Ik gebruik E3D v6 Hotend
Dus wordt het iets als: https://www.thingiverse.com/thing:3430362

En deze kun je dan gebruiken om je Spoelhouder een kwartslag te draaien
https://www.thingiverse.com/thing:3866438

[ Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 18-09-2019 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Volgens mij het ik de oorzaak van dit issue gevonden: Mijn voorhistorische Raspberry Pi met Octoprint kan het allemaal niet aan (denk ik).

Het viel me al op dat het printen van de pilaartjes al niet vloeiend klonk. Toen ik eens nauwkeurig ging kijken, zag ik dat de printer af en toe bleef hangen en op dat punt een beetje oozing had. Eerst dacht ik dat het kwam door dat ik de eccentric nut op de X-as te strak had aangedraaid, maar die weer losser draaien maakte geen verschil. Toen bedacht ik me dat het zou kunnen komen door een inconsequente datastroom. Ik heb zojuist een test printje gemaakt met exact dezelfde Gcode vanaf een SD kaartje en de print is weer flawless! Van de week maar een nieuwe Pi scoren dus.

[ Voor 37% gewijzigd door Yukkie op 18-09-2019 20:06 . Reden: Iets meer uitleg toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Nou, mij eerste 24 uur print zit er op!
Beeldje is ongeveer 15cm hoog. Zeer happy met het resultaat!

Ender
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rExFCf4UfW1HZ5DEQNpJePML/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YFPDMstc83L6rzsqTe6QEesO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1CKP8D47RMECTOinKP9N2vL4/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i22e5wZ0qThxBxCE5Zeo1Ksq/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
smoken schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:47:

Ender
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat brons/messing PLA? Of alleen die kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
smoken schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:47:

Ender
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Als het 24 uur heeft geduurd met wat voor een nozzle heb je geprint dan?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Daniel. schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:48:
[...]

Als het 24 uur heeft geduurd met wat voor een nozzle heb je geprint dan?
0.4 nozzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:35
Yukkie schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:41:
[...]

Vocht sluit ik nagenoeg uit, het zou wel heel toevallig zijn dat precies nadat ik allerlei dingetjes heb zitten tweaken het PLA opeens (te) vochtig is. Maar zou kunnen natuurlijk, al herken ik de plofjes/het knetteren ook niet eigenlijk. Ik heb nog ander PLA liggen, echter wilde ik de huidige spoel gebruiken voor experimenten en afstellen, voordat ik aan het "mooie spul" begin :)

Die seam had ik vanmorgen op de fiets ook bedacht om eens naar te kijken. Die heb ik inderdaad op random ingesteld staan.
Het lijkt mij ook wel de typische vocht bultjes/wratjes, kan natuurlijk zijn dat het al vocht bevatte maar nog niet genoeg om te knetteren of op te blazen in de bultjes. Het heeft de afgelopen dagen natuurlijk wel wat geregend en dus meer vocht in de lucht als daarvoor. weet ook niet hoeveel tijd er daarvoor heeft gezeten tussen je testjes maar onderschat de hygroscopische eigenschappen van PLA niet...

En snelle check kan zijn om deze rol PLA even bij 40-50 graden in de oven te leggen thuis om het vocht te verdrijven en dan nog een keer de test te doen. Dan sluit je het daadwerkelijk uit ipv aannames te doen dat het niet zo zou kunnen zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door WeeDzi op 20-09-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Eerder iets over gelezen, maar vind 't advies helaas niet meer terug:

Sta op het punt om PLA te bestellen bij 123-3d.nl
Als beginnende printer (m'n Ender 3 Pro moet nog arriveren) vraag ik me af welke kleur het makkelijkste is om mee te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
JBS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:41:
Eerder iets over gelezen, maar vind 't advies helaas niet meer terug:

Sta op het punt om PLA te bestellen bij 123-3d.nl
Als beginnende printer (m'n Ender 3 Pro moet nog arriveren) vraag ik me af welke kleur het makkelijkste is om mee te beginnen?
Ik ben zelf gewoon met wit gestart, werkt prima! Kijk ook eens op amazon voor filament, als je prime hebt scheelt het best veel tov andere aanbieders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

smoken schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:07:
[...]

Ik ben zelf gewoon met wit gestart, werkt prima! Kijk ook eens op amazon voor filament, als je prime hebt scheelt het best veel tov andere aanbieders
Dank. Heb je tips? Zie al wel e.e.a. genoemd worden, maar de ervaringen wisselen behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
JBS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:10:
[...]
Dank. Heb je tips? Zie al wel e.e.a. genoemd worden, maar de ervaringen wisselen behoorlijk.
Deze heb ik onlangs gekocht, zeer tevreden over: Filament PLA 1.75mm, Eryone PLA... https://www.amazon.de/dp/B07RNQX3TW?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Heb zelf de combi wit + grijs.
Was op dat moment een aanbieding voor €28,- in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Laatst online: 16:14
Nieuwe ender 3 pro eigenaar vraag.

Ik heb als test dat hondje geprint. Die is echt boven verwachting, Je ziet/voelt de lagen bijna niet.

Daarna zo'n calibratie kubus geprint. Met de Creality Slicer op default de gcode gemaakt.
Die kubus is lang niet zo glad. De printer kan beter, dat heeft het hondje bewezen.

Wordt zoveel van de kwaliteit bepaald door de slicer software?

Kan ik in de code zien met welke slicer het hondje is gemaakt, en die settings kopieren voor andere prints?

Stiekum meer dan 1 vraag geworden :)

(My iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
elknic schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 22:32:

Ik heb als test dat hondje geprint. Die is echt boven verwachting, Je ziet/voelt de lagen bijna niet.

Daarna zo'n calibratie kubus geprint. Met de Creality Slicer op default de gcode gemaakt.
Die kubus is lang niet zo glad. De printer kan beter, dat heeft het hondje bewezen.

Kan ik in de code zien met welke slicer het hondje is gemaakt, en die settings kopieren voor andere prints?

Dat je de lagen bijna niet voelt, dat komt omdat de hond met een lagere layer hight wordt geprint.
Daarnaast kan de snelheid nog een rol spelen, temperatuur, fans.
Alles moet in harmony zijn...

Hoe er geprint wordt hangt zeker af van de slicer software instellingen.
Daarnaast kan het zomaar zijn dat de ene software mooier print dan andere software.

Ik heb verder niet naar die hond gekeken, bekijk deze video maar eens:
YouTube: ENDER 3, CR-10 - Perfect Print Profile from a CAT ???!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs een ender 3 aangeschaft, daarvoor had ik een anet a8. Door alle upgrades op dat ding werkte het op een gegeven ogenblik niet meer (had een bowden setup gemaakt met de ender 3 realiseerde ik me dat een 0.2 nozzle niet echt werkt met een bowden setup en daarom de anet niet meer werkt) Hoe dan ook, ik wil een bltouch installeren, heb alles gekocht waarmee ik dat zou kunnen installeren, alleen, ik heb geen idee waar ik die uno nou moet neerzetten, ook het aansluiten van die bltouch is voor mij een nachtmerrie, ik ben electronisch totaal een leek, (ben 68 jaar oud en woon permanent in Zuid-Korea), ik heb veel van die videos bekeken maar die lui praten teveel en vaak ook nog te snel, en zou graag een stap voor stap handleiding lezen. Heb het niet kunnen vinden. Is er iemand die me daar met veel geduld doorheen kan leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 10:18
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2019 @ 02:55:
Ik heb onlangs een ender 3 aangeschaft, daarvoor had ik een anet a8. Door alle upgrades op dat ding werkte het op een gegeven ogenblik niet meer (had een bowden setup gemaakt met de ender 3 realiseerde ik me dat een 0.2 nozzle niet echt werkt met een bowden setup en daarom de anet niet meer werkt) Hoe dan ook, ik wil een bltouch installeren, heb alles gekocht waarmee ik dat zou kunnen installeren, alleen, ik heb geen idee waar ik die uno nou moet neerzetten, ook het aansluiten van die bltouch is voor mij een nachtmerrie, ik ben electronisch totaal een leek, (ben 68 jaar oud en woon permanent in Zuid-Korea), ik heb veel van die videos bekeken maar die lui praten teveel en vaak ook nog te snel, en zou graag een stap voor stap handleiding lezen. Heb het niet kunnen vinden. Is er iemand die me daar met veel geduld doorheen kan leiden?
Ik zou hier beginnen voor het begrip en aansluiten van de uno :
https://letsprint3d.net/g...otloader-on-melzi-boards/

Verder zou ik een kant en klare firmware scoren, dan hoef je zelf geen code aan te passen al is het wel raadzaam om eens te kijken in de source van de firmware.

https://www.creality3d.cn/download/bl-touch-firmware_c0006
elknic schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 22:32:

In de meeste slicer software kan je ook alleen de instellingen van je model exporteren. Alleen ga je gaander weg begrijpen dat de meest optimale settings ook een beetje model afhankelijk zijn. Wat voor de hond werkt hoef voor een andere vorm niet per definitie het beste te zijn. Dit soort modellen zijn dus geoptimaliseerd qua settings.

Oh en ik ben er weer :) , inmiddels ook weer aan het printen en rommelen. Na alle bltouch ellende en het maar niet aan de praat krijgen. ( bed leek zo gewarpt dat het duidelijk was dat de bltouch zijn werk niet naar behoren deed )

E3 met dip ( 2208 uart) aan de ender gehangen maar dat wil nog niet zo lekker. Kan ook niets vinden over hoe ik de 2208 uart connect. Jumper plaatsen is duidelijk, maar hoe ik die kabeltjes gebruik ? ( zitten 4 kabeltjes bij en op de 4x2208 steppers 3 pinnen naar boven ) Lees over het kortsluiten van 2 pinnen, maar het kabeltje daar op zetten geeft tmc connection error. Nog maar eens goed zoeken en lezen hoe dat nou precies zit. Wat dat betreft vind je genoeg over de 1.3 en e3 maar niet veel over de e3 dip.

Zit nog te wachten op een Bigtree skr 1.3 + de pro met 6150 drivers/ esp (wifi) Ook ga ik eens kijken hoe mijn tafel op sk12 lineaire rails gaat bewegen.

Oh en ik vond deze ook wel leuk genoeg om te delen :
https://www.thingiverse.com/thing:3369418
Bracket om je standaard creality extruder te verplaatsen naar je print kop zodat je direct drive krijgt en dat zou een hoop retraction gedonder kunnen schelen. Of het in de praktijk ook werkt is nog maar de vraag.

[ Voor 53% gewijzigd door r_255 op 22-09-2019 08:54 ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Laatst online: 19:45
r_255 schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:17:
[...]

E3 met dip ( 2208 uart) aan de ender gehangen maar dat wil nog niet zo lekker. Kan ook niets vinden over hoe ik de 2208 uart connect. Jumper plaatsen is duidelijk, maar hoe ik die kabeltjes gebruik ? ( zitten 4 kabeltjes bij en op de 4x2208 steppers 3 pinnen naar boven ) Lees over het kortsluiten van 2 pinnen, maar het kabeltje daar op zetten geeft tmc connection error. Nog maar eens goed zoeken en lezen hoe dat nou precies zit. Wat dat betreft vind je genoeg over de 1.3 en e3 maar niet veel over de e3 dip.

Zit nog te wachten op een Bigtree skr 1.3 + de pro met 6150 drivers/ esp (wifi) Ook ga ik eens kijken hoe mijn tafel op sk12 lineaire rails gaat bewegen.

Oh en ik vond deze ook wel leuk genoeg om te delen :
https://www.thingiverse.com/thing:3369418
Bracket om je standaard creality extruder te verplaatsen naar je print kop zodat je direct drive krijgt en dat zou een hoop retraction gedonder kunnen schelen. Of het in de praktijk ook werkt is nog maar de vraag.
Voor het gebruiken van de TMC2208 in UART icm de SKR E3 DIP hoef je juist geen kabeltjes gebruiken! Bij andere bordjes is dit wel, maar de SKR heeft daarvoor die kabeltjes in het bord verwerkt, en die sluit je aan met de jumper die je hebt geplaatst. Controleren of het werkt kun je met M122.

Verder ben ik nu ook overgestapt op Direct drive icm een BMG en V6 hotend (trianglelab). Ook meteen een inductieve sensor aangesloten. Printer is bijna geen Ender 3 meer zo haha. Om even een voorbeeldje te geven, de Retraction heb ik direct al terug gezet van 6mm naar 1,5mm, en denk dat hij zelfs nog wat korter kan. Moet ook wel icm een All Metal Hotend, anders kun je last van clogs krijgen.
Zal morgen wat foto's van het resultaat posten, maar als er alvast vragen zijn, brand maar los!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cSDMHB9PgsbM1VzNufZx2TDd/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Pimmeke1989
Ah kijk, ik stond dus op het verkeerde been met die kabeltjes. Had het als setje besteld dus die had ik niet verwacht. Heb de ender niet hier staan dus van de week maar weer proberen. Heb wel de 2208 firmware er opgezet. Maar vreemd genoeg blijf ik die tmc error op mn scherm houden. Bedankt voor de pointer scheelt weer zoeken.

Ziet er netjes uit, zo met die bmg. Dat wordt de volgende investering hier, een mooie all metal al twijfel nog of ik een mosquito neem of wat anders het zijn allemaal behoorlijke prijzen. Titan aero, of gewoon een swiss met een bmg voor mn cr10. Heb hier ook nog een Titan in de kast liggen met een kloon e3d v6 die al draait op de ender, dus die monteer ik dan daarop.

Mosquito vanwege het minimale onderhoud en geneuzel... als je op groot formaat print wil je niet na week draaien dat de boel er mee op houd vanwege je hotend. Maar die prijs he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Pimmeke1989 schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:04:
[...]
Verder ben ik nu ook overgestapt op Direct drive icm een BMG en V6 hotend (trianglelab). Ook meteen een inductieve sensor aangesloten. Printer is bijna geen Ender 3 meer zo haha. Om even een voorbeeldje te geven, de Retraction heb ik direct al terug gezet van 6mm naar 1,5mm, en denk dat hij zelfs nog wat korter kan. Moet ook wel icm een All Metal Hotend, anders kun je last van clogs krijgen.
Zal morgen wat foto's van het resultaat posten, maar als er alvast vragen zijn, brand maar los!
[Afbeelding]
Vraagje: Ik ben gister ook overgestapt naar direct drive met een Trianglelab BMG en MicroSwiss hot end met de petsfang mod. Uiteraard heb ik nu het ene probleem (stringing e.d.) ingeruild voor het volgende nl ringing/ghosting/echo's hoe je het ook wilt noemen.
Hoe gaat dat bij jouw/jullie? Hebben julle hiervoor speed/accelerations aangepast? Zoja, naar welke waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
ErBo66 schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:58:
[...]

Vraagje: Ik ben gister ook overgestapt naar direct drive met een Trianglelab BMG en MicroSwiss hot end met de petsfang mod. Uiteraard heb ik nu het ene probleem (stringing e.d.) ingeruild voor het volgende nl ringing/ghosting/echo's hoe je het ook wilt noemen.
Hoe gaat dat bij jouw/jullie? Hebben julle hiervoor speed/accelerations aangepast? Zoja, naar welke waardes?
Kan ik je morgen allemaal vertellen! Dan ga ik hem helemaal inregelen. Nu tijdelijk de acceleratie onder de 1000 gezet, had ik ergens gelezen. Eerste prints zien er wel goed uit. Eerste print had inderdaad best veel ghosting, maar nadat ik de acceleratie omlaag had gezet al een stuk minder.
Net wel de eerste clog al gehad, maar dat kwam denk ik doordat een stukje filament was geknapt in de Extruder. Eruit gehaald en alles deed het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elknic
  • Laatst online: 16:14
Thanks voor de uitleg en de info over mijn "hond" print. Die youtube link is ook handig.

En idd, voor een massief ding als de hond wellicht een ander profiel dan voor bijvoorbeeld de eiffel toren.

Er valt nog veel te leren en uit te testen :)

(My iRacing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reactie, ik zal mijn best doen om te begrijpen wat daar allemaal staat, dat schiet niet op., Ik heb de programma's gedownload, uitgepakt, en als ik dan op arduino klik, krijg ik het opstart scherm en verder niets.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 14:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pimmeke1989
ErBo66 schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:58:
[...]

Zo, de printer staat weer op z'n oorspronkelijke plek. Nadat ik afgelopen week alle upgrades een keer aangesloten had om het te testen, was het vandaag de tijd om het netjes te maken.
Wat ooit begonnen is als een Ender 3 Pro, is hij zo bijna niet meer te noemen. Lijstje met upgrades:
-Mobo: SKR V1.3 met TMC2208
-Hotend: Trianglelab V6
-Extruder: Trianglelab BMG + pancake steppermotor (Nema 17 22mm)
-Hotend fan: Noctua 4010 (12v)
-Part cooling fan: Trianglelab 5010
-Mobo case van: Noctua 4010 (12v)
-PSU fan: Noctua NF-A6
-Mobo Case: Ender 3 all in one, universal rear electronics case (Teaching Tech)
-Bed: Trianglelab Dubble Sided PEI steel Sheet
-ABL: Trianglelab M8 inductive proximity sensor.
-Software: Marlin 2.0.x bugfix
Zo, flinke waslijst aan vernieuwingen. Niet allemaal tegelijk gekomen, maar grootste gedeelte wel. Zal een beetje in het kort beschrijven wat ik heb gedaan om alles (verrassend in 1x) werkend te krijgen.

Eerste tip is om een flink aantal video's van Teaching Tech op Youtube te kijken, die verteld duidelijk wat er allemaal bij komt kijken als je verschillende dingen gaat vervangen.
Ik ben begonnen met een schone versie van Marlin in te laden in Atom. Dan bij platformio aan te geven welke versie hij elke keer moet compilen (LPC1768), overeenkomend met de chip op de SKR v1.3.
Uit de Marlin-bugfix\config folder de standaard configuraties voor de Ender 3 gehaald en in de Marlin folder gezet. Vanuit deze files heb ik alles naar wens ingesteld:
-SERIAL_PORT en SERIAL_PORT_2 ingesteld op -1 en 0
-MOTHERBOARD BOARD_BIGTREE_SKR_V1_3
-TEMP_SENSOR_0 heb ik op 5 gezet, overeenkomend met de instellingen voor de V6 hotend.
-Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING en Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING op TRUE gezet, de inductieve sensor is een NO-variant, dus geeft alleen signaal als deze iets tegenkomt. Normale endstop doet het tegenovergestelde.
-Stepper Drivers op TMC2208 gezet.
-DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 400, 427 }, die 427 komt overeen met de BMG extruder.
-Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN geactiveerd, mijn sensor komt precies op de plek van de Z-eindstop.
-Het is een Fixed Probe, dus FIX_MOUNTED_PROBE geactiveerd.
-Daarna moet je bij offset aangeven op welke locatie de probe zich bevind. Bij de mount die ik heb gebruikt is dit X-49.
-X_MIN_POS en X_Y_POS aangepast, aangezien de mount ervoor zorgt dat de Y-eindstop er niet meer voor zorgt dat de nozzle op het bed terecht komt. Bij mij was dit Y-18.
-Bed Bed leveling kiezen welke manier van levelen je wilt. Ik heb gekozen voor Bilinear, 3x3 grid.
-Z_SAFE_HOMING aangezet, dan pakt hij het midden van het bed om Z te homen, zodat de probe altijd op het bed zit.
-Als je het stock scherm wilt gebruiken, kijk dan even of CR10_STOCKDISPLAY aan staat.
Nadat ik dit allemaal ingesteld heb, firmware gecompiled en op de SD-kaart gezet. SKR opnieuw opgestart, en firmware stond erop!
Daarna was het natuurlijk kijken of alles goed werkte. Eerst gekeken of de motoren allemaal werkte. Deze draaiden eerst de verkeerde kant op, maar dat kwam omdat ik niet goed gelezen had en deze in Marlin had omgedraaid. Na een nieuwe flash werkte deze weer.
Volgende was het controleren van de hotend. Eerst gekeken of deze wel opwarmde, en dat ging goed, alleen zat er een kleine overshoot in. Dus daarna eerst een PID-calibratie gedaan via Pronterface. De waardes die daarna eruit kwamen opgeslagen met M500 en ook meteen even in Marlin gezet, mocht ik een volgende keer de firmware opnieuw flashen, staan deze waardes meteen goed.
Next stop: E-steps goed zetten. Dit zorgt ervoor dat er ook echt de hoeveelheid materiaal uit de nozzle komt die we willen hebben. Kwam eruit dat de standaard waarde voor de BMG extruder erg goed in de buurt zat (4% afwijking). Deze even gecorrigeerd, en ook weer in Marlin gezet voor een volgende keer.
Laatste stap voor het aanzetten van de eerste print: Z-level bepalen. De inductieve sensor heeft een vangbereik van 2mm, dus deze mag niet te ver van de nozzle af zitten qua hoogte. Heb geprobeerd hem op ongeveer 1 mm van de nozzle te plaatsen. Daarna kun je via de papiermethode kijken wat je offset is. Goede hoogte bereikt? Dan de waarde van het scherm overnemen naar de Z-offset in je instellingen en deze opslaan.
Daarna was het tijd om te printen!!
Eerste XYZ-kubus die ik printte zag je inderaad, zoals hierboven, dat hij wat last had van echo's. Dit komt natuurlijk omdat een direct drive extruder een stuk zwaarder is dan een Bowden setup. Nadat ik in PrusaSlicer (ben overgestapt van Cura aangezien ik daar steeds meer problemen mee kreeg) de acceleraties omlaag had gezet naar Perimeters=600 en de rest op 1000, kwam de tweede kubus er bijna feilloos uit! Ook de eerste Benchy die ik daarna heb geprint was misschien wel de beste ooit!
Was even een flinke klus, maar dan krijg je ook wel wat. Geheid dat ik iets ben vergeten op te noemen, dus als je zelf voor zo'n opstelling gaat, neem asjeblieft niet alles klakkeloos over, maar denk goed na wat je instelt. Er zullen vast wel wat vragen zijn, stel ze gerust!
Natuurlijk ook nog een paar fotootjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mbCYB9H/IMG-20190923-104135.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fDP1dD6/IMG-20190923-111528.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fw8md0F/IMG-20190923-112005.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tb0kGXc/IMG-20190923-122822.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wcZM1LR/IMG-20190923-132242.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wMsyFb8/IMG-20190923-135319.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F5PDmJP/IMG-20190923-142209.jpg
*Note: De grijze case is geprint voordat ik de printer ingesteld heb, zodat ik snel de onderdelen kon monteren. Uiterlijk hiervan maakt toch niet zoveel uit, gaat om de functie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mooie upgrades! Is die Trianglelab 5010 stil te noemen? Ik heb nu een 24V van 123-3d maar op volle snelheid is ie niet stil. Ik heb ook een Noctua fan op mn hotend zitten (ook die van Hangtight). Hoeveel geluid maakt deze vergeleken met de Noctua?

Kreeg jij trouwens alle moertjes in de geprinte onderdelen? Ik krijg de m3 moertjes die ik heb nog niet bijna goed er in...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:26
pwillemske schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:58:
Mooie upgrades! Is die Trianglelab 5010 stil te noemen? Ik heb nu een 24V van 123-3d maar op volle snelheid is ie niet stil. Ik heb ook een Noctua fan op mn hotend zitten (ook die van Hangtight). Hoeveel geluid maakt deze vergeleken met de Noctua?

Kreeg jij trouwens alle moertjes in de geprinte onderdelen? Ik krijg de m3 moertjes die ik heb nog niet bijna goed er in...
Wat ik vaak doe is de moertjes erin drukken en als het echt bijna niet past de opening aanschuinen. Vervolgens soldeerbout even op het moertjes houden en dan kan je hem met een tangetje of iets er zo indrukken

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@Verwijderd

Vooralsnog zou je met de creality link een firmware moeten kunnen downoaden inclusief een handleiding ( in het bestandje zit isp.rar met daar een powerpoint slide show stap voor stap ) met de meest simpele manier.

Ardiuno ide is een omgeving waar in je kunt programmeren, dus als je die heb opgestart laad je normaliter je code bestandje in. Die eindigen meestal op .ino ( das dan voor de arduino ide )

Eigenlijk stelt het niet zo veel voor, je moet net even weten hoe of wat. Het is inderdaad een hoop info in een keer, maar steeds als je weer kijkt begrijp je er meer van.

Wat lastig is met de arduino ide, is dat je vaak leunt op toegevoegde stukjes programma code van 3den.
Die moeten wel in je library staan anders heb je een probleem met compileren. Compileren is het ombouwen van de code naar aan voor jouw geschikte processor. Afhankelijk van je controller kies (of installeer ) je een platform waar voor je wil compileren.

Als je net begint is het denk ik het makkelijkst om een th3d firmware te nemen. Als je het complete pakket daar download zitten alle benodigde libraries en arduino ide er al in. Niets installeren, maar gewoon uitpakken. Marlin is vrij universeel, en daar werken heel veel printers mee, dus om het nou voor de ender geschikt te maken moet je de bestandjes uit \Marlin-1.1.x\Marlin\example_configurations\Creality\Ender-3 in de Marlin map overschrijven en de arduino ide opstarten en dan via open de marlin.ino inladen.
Dan heb je de basis firmware van je ender.

Wel nog even het juiste bord/processor in stellen en dan zou je klaar moeten zijn om te compilen. Dan maakt de arduino ide een firmware van de code. Om je bltouch te installeren moet je code veranderen en dat wil ik je nog niet aan doen. Kijk eerst eens rond als je marlin.ino geopend heb. Je ziet schrikbarend veel tabjes in je arduino ide en dat is allemaal code om de boel draaiende te houden

Het specifieke gedeelte wat van belang is zijn configuration ( das dus configuration.h in je marlin mapje ) en configuration_adv. Bekijk die eens en scrol er eens door, dan zie je dat je allemaal parameters kan instellen die nog redelijk beschreven staan ook in de code.

https://www.th3dstudio.co...unified-firmware-package/

Dat is in het kort de basis en deze werkt alleen met 1.1x versies 2.x kan je beter met een ander pakket compileren zoals vscode of atom en wat moderner en daarme complexer zijn dan de arduino ide.

Wat nog wel even een dingetje is, de bootloader.... Maar als je de creality handleiding volgt moet dat ook geen probleem zijn. Het is een beetje houtje touwtje, maar mischien wordt het je zo duidelijker.
Suc6

@pwillemske
Je zou ook zulke eens kunnen proberen, dempt ook nog eens beter.. je trekt ze er door en knipt ze dan af.
zijn er in verschillende maten, en dit is meer voor het beeld ( vraag me wel af of het makkelijk te her gebruiken is )

https://www.amazon.co.uk/...3&creativeASIN=B018T380WE

@Pimmeke1989
Dat ziet er netjes uit in geel....
Ik ben om en ga wat degelijks bestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door r_255 op 23-09-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:26
Ender 3 fanaten,

Weet iemand wat de oorzaak is van de beschadiging aan deze benchy?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/p5XZHKkC/20190923-152842.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Pimmeke1989 schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:34:
[...]

Wat ooit begonnen is als een Ender 3 Pro, is hij zo bijna niet meer te noemen. Lijstje met upgrades:
Klinkt heel bekend ;)
Ik ben nu bezig met een echte print doe nog wel een dagje loopt om een "echte" print te testen.
(helaas) is maandag voor mij een werkdag, maar ik heb wel gister een paar testcubes geprint (dezelfde als jij zo te zien)
Helaas ben ik weer zo bijdehand geweest geen notities te maken maar in kort komt het erop neer dat als ik "snel" print ik een berg kleine echo's krijg en als ik langzaam print 1 grote zelfs voelbare echo voor de letters in print richting gezien. Geen foto's omdat mijn camera niet goed genoeg is.
Met snel bedoel ik de prusaslicer settings uit het profiel in dit draadje
M201 X1000 Y1000 Z1000 E5000 ; sets maximum accelerations, mm/sec^2
M203 X200 Y200 Z12 E120 ; sets maximum feedrates, mm/sec
M204 P1250 R1250 T1250 ; sets acceleration (P, T) and retract acceleration (R), mm/sec^2
M205 X5.00 Y5.00 Z0.40 E1.50 ; sets the jerk limits, mm/sec
M205 S0 T0 ; sets the minimum extruding and travel feed rate, mm/sec

Met langzaam bedoel ik (uit de firmware)
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE { 500, 500, 5, 60 }
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION { 100, 100, 10, 100 }
#define DEFAULT_ACCELERATION 100 // X, Y, Z and E acceleration for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 100 // E acceleration for retracts
#define DEFAULT_TRAVEL_ACCELERATION 100
#define JUNCTION_DEVIATION_MM 0.02
Wat denk echt wel langzaam is.

Van het weekend de belts nog zo strak aangetrokken als ik kan/durf, maakt ook niet uit.
Ik zie in jouw halve cube ook al een echo ontstaan maar zeker minder dan bij mij.
Als je op bepaalde waardes uitkomt voor acceleration/speed etc dan hou ik me aanbevolen. Dan kan ik misschien iets als oorzaak uitsluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
pwillemske schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:58:

Wanneer je de 5010 fan op 100% aan zet, komt er best wel een berg geluid uit inderdaad. Maar als ik dan voel hoeveel lucht er bij de nozzle uit komt, lijkt me dit ook wel een beetje overkill.
Dus nu in m'n slicer gezet dat hij maximaal op 50% aan moet gaan, tenzij er echt bruggen geprint moeten worden, dan mag hij opschakelen naar 75%.
Maakt hij meer geluid dan eerst met de stock part cooling fan? Ja, maar de luchtflow is daarentegen ook wel een stuk beter!
Moertjes gingen trouwens er goed in, heb de mount wel geprint op het werk (Prusa i3 MK3S), geen idee of het met m'n eigen printer net zo goed was gegaan.
ErBo66 schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:48:
[...]

Klinkt heel bekend ;)
Ik ben nu bezig met een echte print doe nog wel een dagje loopt om een "echte" print te testen.
(helaas) is maandag voor mij een werkdag, maar ik heb wel gister een paar testcubes geprint (dezelfde als jij zo te zien)
Helaas ben ik weer zo bijdehand geweest geen notities te maken maar in kort komt het erop neer dat als ik "snel" print ik een berg kleine echo's krijg en als ik langzaam print 1 grote zelfs voelbare echo voor de letters in print richting gezien. Geen foto's omdat mijn camera niet goed genoeg is.

...knip...

Van het weekend de belts nog zo strak aangetrokken als ik kan/durf, maakt ook niet uit.
Ik zie in jouw halve cube ook al een echo ontstaan maar zeker minder dan bij mij.
Als je op bepaalde waardes uitkomt voor acceleration/speed etc dan hou ik me aanbevolen. Dan kan ik misschien iets als oorzaak uitsluiten :)
Het is dat je het op de foto inderdaad erg goed ziet, in het echt zie je het een stuk minder. Moet nog wel even uitzoeken wat het precies is, want met dezelfde instellingen en ander filament is het zelfs totaal niet aanwezig. :?
Laat je weten als ik meer weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
Zojuist mijn testprint maar afgebroken. Na vele, vele uren printen alsnog een verbrande xt-60 connector!
Ik had het in de gaten doordat de pi zo warm werd dat hij ging throttelen. Toen zag ik iets geels achter het ventilatierooster. Tijdens het printen twee schroeven losgedraaid en er wat tussen gezet zodat het wat zou kunnen afkoelen maar dat hielp niet echt. Toen maar even met een schijnwerpertje erbij naar binnen gekeken en vervolgens de print met pijn in mijn hart gestopt. Maar zo vannacht door laten gaan zag ik ook niet echt zitten!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ilKHKjU.jpg

Gele spul is denkelijk de kleurstof van de connector. De XT-60 was vastgesmolten aan het usb kabeltje er onder. De audio jack en de connector ernaast van de pi zijn ook aardig verschroeid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
TheBIgW schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:45:
Ender 3 fanaten,

Weet iemand wat de oorzaak is van de beschadiging aan deze benchy?

[Afbeelding]
Gokje :)

Ik denk dat je het moet zoeken in: Start punt van nieuwe layer.
Deze verzetten naar een andere mode dan starten vanaf zelfde punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Is er hier iemand die klipper heeft draaien op een Endee 3 (pro) ZONDER bltouch die zijn/haar config bestand met me wilt delen?

Ben vandaag begonnen aan de installatie maar loop nog even vast op de juiste end point instellingen en dergelijke.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
smoken schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 00:30:
Is er hier iemand die klipper heeft draaien op een Endee 3 (pro) ZONDER bltouch die zijn/haar config bestand met me wilt delen?

Ben vandaag begonnen aan de installatie maar loop nog even vast op de juiste end point instellingen en dergelijke.

Alvast dank!
Je kan een voor ingestelde config file van hun site plukken
https://github.com/KevinOConnor/klipper/tree/master/config/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

kmichael schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:47:
[...]

Gokje :)

Ik denk dat je het moet zoeken in: Start punt van nieuwe layer.
Deze verzetten naar een andere mode dan starten vanaf zelfde punt.
Dat verplaatst het probleem maar lost het niet op :)
De z-seam verbeteren kan je dmv coasting, wiping en retraction te tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pimmeke1989 schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:34:
[...]

Zo, de printer staat weer op z'n oorspronkelijke plek. Nadat ik afgelopen week alle upgrades een keer aangesloten had om het te testen, was het vandaag de tijd om het netjes te maken.
-Mobo: SKR V1.3 met TMC2208
-Hotend: Trianglelab V6
-Extruder: Trianglelab BMG + pancake steppermotor (Nema 17 22mm)
-Hotend fan: Noctua 4010 (12v)
-Part cooling fan: Trianglelab 5010
-Mobo case van: Noctua 4010 (12v)
-PSU fan: Noctua NF-A6
-Mobo Case: Ender 3 all in one, universal rear electronics case (Teaching Tech)
-Bed: Trianglelab Dubble Sided PEI steel Sheet
-ABL: Trianglelab M8 inductive proximity sensor.
-Software: Marlin 2.0.x bugfix
Mooi upgrades en de BMG staat al in bestelling voor de Direct Drive optie.

Heb je een link van die pancake steppermotor (Nema 17 22mm). Dan weet ik welke goed is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
MikeOO schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:02:
[...]

Mooi upgrades en de BMG staat al in bestelling voor de Direct Drive optie.

Heb je een link van die pancake steppermotor (Nema 17 22mm). Dan weet ik welke goed is :)
Zeker dat ik die heb!
https://www.tinytronics.n...a-nema17-jst-ph-connector
Ben hem zelf op gaan halen, scheelde de verzendkosten. Zie trouwens dat ze tegenwoordig ook de TMC2209 op voorraad hebben daar. Interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pimmeke1989 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:09:
[...]

Zeker dat ik die heb!
https://www.tinytronics.n...a-nema17-jst-ph-connector
Ben hem zelf op gaan halen, scheelde de verzendkosten. Zie trouwens dat ze tegenwoordig ook de TMC2209 op voorraad hebben daar. Interessant...
Tnx ophalen is voor mij geen optie helaas (156km) >:)

TMC2209 heb ik al liggen van Bigtreetech als ook de skr v1.3
Direct Drive ligt ook klaar en Trianglelab BMG net besteld.

Dus binnenkort kan de grote upgrade beginnen. Moet alleen nog uitzoeken hoe de SKR 1.3 icm TMC2209 UART moet worden ingesteld. Voor TMC2208 is er genoeg te vinden maar de TMC2209 is toch summier.

Tevens wil ik bij Klipper blijven wat erg goed bevalt dus ook dat wordt weer uitzoeken icm TMC2209.
Over Klipper is veel minder info over te vinden (lees youtube) qua instellen dan Marlin en sommige zaken zijn toch wat lastig als je er even niet uitkomt. Maar ja dat zijn dan weer uitdagingen >:)

Die case had ik ook in gedachten maar las dat de airlfow niet altijd goed genoeg is voor de steppendrivers.
Jij daar geen problemen mee.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 24-09-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
MikeOO schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:22:
[...]

Die case had ik ook in gedachten maar las dat de airlfow niet altijd goed genoeg is voor de steppendrivers.
Jij daar geen problemen mee.
Ja, daar heb ik op het begin ook flink aan getwijfeld, maar dacht ga het gewoon proberen.
Tijdens de eerste prints een thermometer erbij gehouden om te kijken of de temperatuur in de case hoog zou zijn, maar dit was allesbehalve het geval.
Daarna tijdens een korte print eens aan de drivers gevoeld, maar die waren niet zo warm dat ik er m'n vingers aan brandde, dus dat zit naar mijn mening wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Gisterenavond begonnen met de installatie van Klipper. Op zich stelt het installeren niet veel voor, maar het configureren is wel lastig moet ik zeggen. Hopelijk kom ik er met het standaard profiel voor de Ender 3 (nogmaals dank @kmichael ) een beetje uit.

Ik heb dus GEEN bltouch. Hebben jullie nog tips en adviezen waar ik rekening mee kan houden bij het inregelen? Wil er vanavond weer meer verder gaan.

Gebruik nu een Pi 2b+, voor de combi Klipper + OctoPi met webcam (een PiCam).
Voor enkel OctoPi leek het, ruim, voldoende .. maar zal dit voor Klipper ook zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

JBS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:10:
[...]
Je zult wel besteld hebben ondertussen, maar ik zou als eerste filament juist geen wit of zwart nemen, maar een kleurtje. Daarmee kun je namelijk veel beter de kwaliteit van je print beoordelen en finetunen.

Aan de andere kant zijn zwart, wit en grijs natuurlijk wel veel universeler toepasbaar, zeker voor functionele prints. Mijn eerste rollen waren van Geeetech op Amazon.de, vrij goedkoop en hebben het tot nu toe altijd goed gedaan. Koop in ieder geval om te beginnen 'gewone' PLA tot je het printen daarmee hebt uitgevogeld. Daarna kun je verder gaan kijken naar PLA+, PETG en toevoegingen.
Pagina: 1 ... 21 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie