sugarcube schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:11:
Heeft er iemand toevallig ervaring met SKR E3 ?
Ik ben op zoek naar een kost-effectieve upgrade om kwaliteit te verbeteren (heb nog steeds stock ender 3), en had een lovend filmpje gezien van teaching tech. Een alternatief dat ik ook tegenkwam is de klipper firmware.
Ik dacht van misschien te gaan voor SKR bordje want met octopi heb ik soms problemen omdat de USB connectie soms weg valt. En de upgrade leek in het filmpje heel eenvoudig.
Weet iemand of SKR even goede kwaliteit geeft als klipper ?
Als je een stock ender draait zijn er nog wel andere dingen die je eerst zou en eigenlijk moet doen. Het lastigste aan dit geheel vond ik de volgende vraag:
"Welke kwaliteit verwacht ik uiteindelijk van mijn 3D printer?" (Kwaliteit is hierin een containerbegrip welke voor iedereen een andere betekenis heeft, voor de een is dat snelheid en de ander resolutie)
Als je jezelf deze vraagt stelt zul je erachter komen dat het bijzonder lastig is deze te beantwoorden, zeker als je net begint (mijn ervaring in ieder geval). Je moet je voorstellen dat aan een FDM printer beperkingen zitten met betrekking tot de resolutie, snelheid en overige zaken. Bepaal dus welke waarden van een 3D print jij belangrijk vind.
Wanneer je de belangrijkste zaken voor jezelf op een rij kan je gaan kijken hoe je dit kan bereiken, moet dit mechanisch, elektronisch? Ingangsmateriaal? Omgevingsvariabelen?
Begin bij het begin en zorg dat je stock ender goed print. Wat is goed vraag je je af? Daar zijn enorm veel voorbeelden van, google maar een eind weg en je komt daar vanzelf. Vanuit je stock (met de minimale upgrades) ga je verder uitbouwen naar je belangrijke punten.
Zelf heb ik de volgende weg afgelegd
1. Ender 3 kopen
2. Glasplaat en gele veertjes erop
3. 345 nutteloze "upgrades" geprint
4. 3 zinvolle upgrades (petsfang, abl houder, MKS Gen L bracket)
5. MKS moederbordje
6. ABL
7. E3D all metal hotend
8. Aluminium extruder
Alles stap voor stap. Eerst 1 upgrade dan printen, alles ok? Volgende upgrade
Kleine toevoeging: Ik heb bij alle upgrades mijn filament nooit veranderd om dit uit te sluiten bij het troubleshooten