Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:26
Blamm schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:21:
[...]

Je zult wel besteld hebben ondertussen, maar ik zou als eerste filament juist geen wit of zwart nemen, maar een kleurtje. Daarmee kun je namelijk veel beter de kwaliteit van je print beoordelen en finetunen.

Aan de andere kant zijn zwart, wit en grijs natuurlijk wel veel universeler toepasbaar, zeker voor functionele prints. Mijn eerste rollen waren van Geeetech op Amazon.de, vrij goedkoop en hebben het tot nu toe altijd goed gedaan. Koop in ieder geval om te beginnen 'gewone' PLA tot je het printen daarmee hebt uitgevogeld. Daarna kun je verder gaan kijken naar PLA+, PETG en toevoegingen.
Ik vind zwart uitstekend om te troubleshooten, ieder zijn voorkeur. Wit is klote, mee eens

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:26
Mavamaarten schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:56:
[...]

Dat verplaatst het probleem maar lost het niet op :)
De z-seam verbeteren kan je dmv coasting, wiping en retraction te tweaken.
Bedankt, ik ga het testen... post later op de dag een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:14:
Gisterenavond begonnen met de installatie van Klipper. Op zich stelt het installeren niet veel voor, maar het configureren is wel lastig moet ik zeggen. Hopelijk kom ik er met het standaard profiel voor de Ender 3 (nogmaals dank @kmichael ) een beetje uit.

Ik heb dus GEEN bltouch. Hebben jullie nog tips en adviezen waar ik rekening mee kan houden bij het inregelen? Wil er vanavond weer meer verder gaan.

Gebruik nu een Pi 2b+, voor de combi Klipper + OctoPi met webcam (een PiCam).
Voor enkel OctoPi leek het, ruim, voldoende .. maar zal dit voor Klipper ook zo zijn?
Configureren is op zich wel te doen zeker met de OctoPrint plugin (OctoKlipper) voor Klipper is het een fluitje om een instelling aan te passen en direct te testen of het goed gaat. Met Marlin gaat dat iets lastiger maar wel veel meer mogelijkheden en instellingen.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden voor een standaard Ender 3 en ook zit er in Klipper een standaard Ender 3 config bestand. https://github.com/KevinO...-creality-ender3-2018.cfg

Die inhoud kopiëren en plakken in je config en je bent al klaar. Pas als je aanpassingen hebt gedaan aan je printer wordt het meer zoeken en goed lezen. Documentatie vind ik persoonlijk niet altijd even duidelijk en daar raak je soms de weg in kwijt.

Ik gebruik klipper nu icm PrusaSlicer en hij print nu zo mooi PLA en PET-G zonder enige vorm van stringing of wat dan ook. Ben dus erg benieuw als ik later de Direct Drive en andere upgrade heb gedaan hoe het dan gaat worden.

Pi2+ zal een kwestie zijn van uitproberen. Als een print niet goed gaat dan testen via SD kaart. Als het dan wel goed gaat grote kans dat je Rasp niet snel genoeg is. Met een Rasp 3+ gaat het prima verder met 2 webcams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49
MikeOO schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:58:
[...]

Configureren is op zich wel te doen zeker met de OctoPrint plugin (OctoKlipper) voor Klipper is het een fluitje om een instelling aan te passen en direct te testen of het goed gaat. Met Marlin gaat dat iets lastiger maar wel veel meer mogelijkheden en instellingen.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden voor een standaard Ender 3 en ook zit er in Klipper een standaard Ender 3 config bestand. https://github.com/KevinO...-creality-ender3-2018.cfg

Die inhoud kopiëren en plakken in je config en je bent al klaar. Pas als je aanpassingen hebt gedaan aan je printer wordt het meer zoeken en goed lezen. Documentatie vind ik persoonlijk niet altijd even duidelijk en daar raak je soms de weg in kwijt.

Ik gebruik klipper nu icm PrusaSlicer en hij print nu zo mooi PLA en PET-G zonder enige vorm van stringing of wat dan ook. Ben dus erg benieuw als ik later de Direct Drive en andere upgrade heb gedaan hoe het dan gaat worden.

Pi2+ zal een kwestie zijn van uitproberen. Als een print niet goed gaat dan testen via SD kaart. Als het dan wel goed gaat grote kans dat je Rasp niet snel genoeg is. Met een Rasp 3+ gaat het prima verder met 2 webcams.
Tx voor je uitgebreide toelichting!
Wel 2 vragen die hieruit voortvloeien:

1: hoe gebruik je Marlin i.c.m. Klipper? Ik ben in de veronderstelling dat ik Marlin 'verwijderd" heb door de installatie van Klipper, dit aangezien ik tijdens de installatie ook software naar de printer heb gestuurd en nu dus ook andere dingen op mijn scherm heb dan Marlin. Staat Marlin er dan toch nog ergens op?

2: als ik via SD zou testen zoals de printer nu is. Door welk stukje software wordt de printer dan aangestuurd? Eigelijk staat vraag 2 gelijk aan vraag 1 realiseer ik me nu ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:11:
[...]

Tx voor je uitgebreide toelichting!
Wel 2 vragen die hieruit voortvloeien:

1: hoe gebruik je Marlin i.c.m. Klipper? Ik ben in de veronderstelling dat ik Marlin 'verwijderd" heb door de installatie van Klipper, dit aangezien ik tijdens de installatie ook software naar de printer heb gestuurd en nu dus ook andere dingen op mijn scherm heb dan Marlin. Staat Marlin er dan toch nog ergens op?

2: als ik via SD zou testen zoals de printer nu is. Door welk stukje software wordt de printer dan aangestuurd? Eigelijk staat vraag 2 gelijk aan vraag 1 realiseer ik me nu ;-)
Klopt Je gebruikt of Marlin of Klipper. Door Klipper te installeren verwijder je Marlin. Was meer om aan te geven wat het verschil (heel kort door de bocht) is.

Punt 2 is een goede vraag en moet je je schuldig blijven, Met Marlin neemt het board het over ipv OctroPrint maar Klipper werkt anders dus was even in Marlin gedachte dat ik het schreef en weet dus niet of dit met Klipper verschil geeft.

In de FAQ
https://github.com/KevinO...her-than-a-raspberry-pi-3

Stukje: Can I run Klipper on something other than a Raspberry Pi 3?
Een Rasp2 kan ook maar icm met Webcam loop je misschien snel tegen beperkingen op.

Stukje: Do I have to use OctoPrint?
Klipper kan zonder Octoprint dus je zou zeggen dat het Board dan toch iets doet qua berekeningen en zou printen via SD dus kunnen en zo de load wat de verminderen.

Maar goed ben ook een beginner hoor en moet nog heel veel leren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@MikeOO tx weer!!

Misschien is het dan toch slimmer om nu al voor een Pi3b+ te gaan (of zelfs de 4, maar ik ben een beetje bang voor de hitte).

Leren, dat is het inderdaad! Op zich was ik al tevreden over de prints die ik kreeg, ik ben heel benieuwd hoe het dadelijk met Klipper gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:27
Hier wil ik BL Touch gaan bestellen voor de Ender 3 Pro, nu kwam ik deze link tegen -> http://www.3dprinthings.b...g-ender-3ender-3-pro.html Opzich vrij recht zo die gaat op een punt na, zij geven aan dat er een USB bij zit om de bootloader te burnen waardoor je niet met een RPI/Arduino bezig hoeft, heeft daar iemand hier ervaring mee?
Deze kit bevat:
BL Touch sensor v 3.0
Connectoren
Pinboard
ISP Pinboard
Burner (via USB, geen Arduino nodig!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epandi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 12:59
lubbertkramer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:21:
Hier wil ik BL Touch gaan bestellen voor de Ender 3 Pro, nu kwam ik deze link tegen -> http://www.3dprinthings.b...g-ender-3ender-3-pro.html Opzich vrij recht zo die gaat op een punt na, zij geven aan dat er een USB bij zit om de bootloader te burnen waardoor je niet met een RPI/Arduino bezig hoeft, heeft daar iemand hier ervaring mee?

[...]
Zelf heb ik deze guide gebruikt om met de de flash tool doe bij de bltouch 3.1 de bootloader te flashen op mijn ender 5 1.1.4 moederbord.

https://www.reddit.com/r/...loader_to_an_ender_3_pro/

Na het flashen van de bootloader moet je uiteraard ook weer een nieuwe firmware flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
epandi schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:49:
[...]

Zelf heb ik deze guide gebruikt om met de de flash tool doe bij de bltouch 3.1 de bootloader te flashen op mijn ender 5 1.1.4 moederbord.

https://www.reddit.com/r/...loader_to_an_ender_3_pro/

Na het flashen van de bootloader moet je uiteraard ook weer een nieuwe firmware flashen.
Thansk, dat ziet er ook makkelijker uit dan met RPI/Arduino, welke USB ISP heb jij gebruikt?

Blijft wel mijn vraag staan of iemand eerder ervaring heeft gehad met de bijgeleverde Burner (via USB, geen Arduino nodig!) die bij de BL touch kit meegeleverd wordt waarmee de eerste stap met de USB ISP overbodig zou zijn of gebruik je die burner als usb isp? (http://www.3dprinthings.b...g-ender-3ender-3-pro.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 10:18
Ombouw naar direct drive met standaard extruder+motor is gelukt, alleen mn part cooler past niet meer.
Was wel even klooien omdat de 2 koppelingen van de ptfe tube gewoon z.g.a. tegen elkaar zitten maar er moet nog wel een stuk ptfe in (stock hot-end)

Zit nu op 2mm retraction op mn extruder met pla en dat gaat prima tot zover ( mn 1e printje met deze setup ) en dat gewoon met standaard extruder. Waar ik voorheen nog last had van stringing is dat nu weg.

Ik merk dat er een stuk minder weerstand is, en je met de hand het pla er een stuk makkelijker doorgaat.
Moet natuurlijk nog wat testen maar ik denk dat het een leuke upgrade is voor weinig.

Ik post hem nog maar eens voor het gemak:

https://www.thingiverse.com/thing:3369418

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xW1UrZWLmhAaLgwsGWpi1IIb/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8s6bfbj7rQF4b4ow9qFlO6zZ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/15axiM2UCl9wSKW9uXS09K9J/thumb.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door r_255 op 24-09-2019 23:51 . Reden: link en plaatjes ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

lubbertkramer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:33:
[...]

Thansk, dat ziet er ook makkelijker uit dan met RPI/Arduino, welke USB ISP heb jij gebruikt?

Blijft wel mijn vraag staan of iemand eerder ervaring heeft gehad met de bijgeleverde Burner (via USB, geen Arduino nodig!) die bij de BL touch kit meegeleverd wordt waarmee de eerste stap met de USB ISP overbodig zou zijn of gebruik je die burner als usb isp? (http://www.3dprinthings.b...g-ender-3ender-3-pro.html)
Je zult geen fysieke Arduino nodig hebben voor het flashen van een bootloader, maar je zult de Arduino IDE (software) wel nodig hebben. Niet dus, zie video hieronder.

Ik neem aan dat bij dat pakket wel de benodigde documentatie zit waar in uitgelegd wordt hoe je de bootloader en firmware kunt flashen. Zelf geen ervaring met dit pakket overigens.

Edit:

Zie deze video voor een installatie instructie:

[ Voor 10% gewijzigd door Yukkie op 25-09-2019 08:18 ]

We've got that ring of confidence

• lubbertkramer
Yukkie schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:15:
[...]

Je zult geen fysieke Arduino nodig hebben voor het flashen van een bootloader, maar je zult de Arduino IDE (software) wel nodig hebben. Niet dus, zie video hieronder.

Ik neem aan dat bij dat pakket wel de benodigde documentatie zit waar in uitgelegd wordt hoe je de bootloader en firmware kunt flashen. Zelf geen ervaring met dit pakket overigens.

Edit:

Zie deze video voor een installatie instructie:
[YouTube: Creality BL Touch Auto Bed Leveling Sensor Installation Tutorial]
Dat staat gelukkig wel geinstalleerd vanwege wat lichtstrip projecten met een nodemcu maar geen arduino in de buurt. Wel nog een rpi liggen maar dit leek toch makkelijker :)

• smoken
Ik zie dat sommige van jullie het hier hebben over pressure advance. Ik heb gisteren mijn eerste print met Klipper gedaan (Test cube) en op Discord geven ze aan dat ik pressure advance moet configureren.

Doe je dit "gewoon" in het config bestandje van Klipper of doe je dit in Cura? En oo sommige plekken lees ik namelijk dat dit per rol filament aangepast dient te worden, klopt dat?

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02
Geen ervaring met klipper maar pressure advance is hetzelfde als linear advance van Marlin.
Je "moet" dit per type filament (PLA/PETG etc) bepalen en je "kunt" afhankelijk van hoe precies je wilt zijn per rol filament dit opnieuw bepalen (lijkt me overkill)
Link naar de Marlin info

• smoken
ErBo66 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:59:
Geen ervaring met klipper maar pressure advance is hetzelfde als linear advance van Marlin.
Je "moet" dit per type filament (PLA/PETG etc) bepalen en je "kunt" afhankelijk van hoe precies je wilt zijn per rol filament dit opnieuw bepalen (lijkt me overkill)
Link naar de Marlin info
TX! Heb nu een 100mm/s test lopen, met pressure advance ingesteld in de Klipper config. Ben benieuwd of het iets doet...

• r_255
Ik heb mn steppers draaien en krijg contact, leuk om te zien .. thnx @Pimmeke1989 !

SENDING:M122
X Y Z E
Enabled false false false false
Set current 800 800 800 800
RMS current 795 795 795 795
MAX current 1121 1121 1121 1121
Run current 25/31 25/31 25/31 25/31
Hold current 12/31 12/31 12/31 12/31
CS actual 12/31 12/31 12/31 12/31
PWM scale 14 14 14 14
vsense 1=.18 1=.18 1=.18 1=.18
stealthChop true true true true
msteps 16 16 16 16
tstep max max max max
pwm
threshold
[mm/s]
OT prewarn false false false false
off time 3 3 3 3
blank time 24 24 24 24
hysteresis
-end -1 -1 -1 -1
-start 1 1 1 1
Stallguard thrs
DRVSTATUS X Y Z E
stst * * * *
olb
ola
s2gb
s2ga
otpw
ot
157C
150C
143C
120C
s2vsa
s2vsb
Driver registers:
X 0xC0:0C:00:00
Y 0xC0:0C:00:00
Z 0xC0:0C:00:00
E 0xC0:0C:00:00
Testing X connection... OK
Testing Y connection... OK
Testing Z connection... OK
Testing E connection... OK

smoken schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:55:
Ik zie dat sommige van jullie het hier hebben over pressure advance. Ik heb gisteren mijn eerste print met Klipper gedaan (Test cube) en op Discord geven ze aan dat ik pressure advance moet configureren.

Doe je dit "gewoon" in het config bestandje van Klipper of doe je dit in Cura? En oo sommige plekken lees ik namelijk dat dit per rol filament aangepast dient te worden, klopt dat?
Hier staat de uitleg hoe je dit moet instellen.
https://github.com/KevinO.../docs/Pressure_Advance.md

Na het testen sla je de instellingen inderdaad op in het config bestand bij {Extruder]
Iets als

code:
1
2
pressure_advance: 1.05
pressure_advance_lookahead_time: 0.010

Of je dit per filament rol moet gaan aanpassen is denk ik een kwestie van testen. Zal per merk en kwaliteit afhangen. Je zult de waardes wel goed moeten bewaren zodat je later als je een bepaalde rol weer wilt gebruiken dit kunt aanpassen in de config.

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:58
vorige week de printer ontvangen, in elkaar gezet en begonnen met printen. Viel me zeker niet tegen zo out of de box.
Heel het weekend geprint, kleine dingetjes en maandagavond van de een op andere dag plakt de eerste laag niet meer aan het bed.
Of het plakt de eerste paar lagen en laat dan los.

Geprobeerd:

laagdikte verandert 0,2/0,15/0,1
Temp bed verandert 50-60-70
nozzle temp verandert 190/200/210

haarlak gebruikt / bed gepoetst met alchohol

bed elke keer gelevelled, geprint via octoprint en via sd card

Gesliced met Cura en met het programma dat bij de printer zat.

En dit in allerlei combinaties.

Het irriteert me enorm omdat ik niet zie wat er verandert is tussen zondag en maandag. :/

www.weitjerock.com

• r_255
@Klein_Kipje

Level je met de hand of met een probe ?

Plaats ook even een foto van het mislukte misschien is daar iets aan te zien.

Als je printer bij een open raam staan of last heeft van tocht kan dat zo maar van de een op de andere dag issues geven.

Het is maar een voorbeeld van de wispelturige trekjes van een 3d printer.

[ Voor 70% gewijzigd door r_255 op 26-09-2019 08:24 ]

• Klein_Kipje
r_255 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:18:
@Klein_Kipje

Level je met de hand of met een probe ?

Plaats ook even een foto van het mislukte misschien is daar iets aan te zien.

Als je printer bij een open raam staan of last heeft van tocht kan dat zo maar van de een op de andere dag issues geven.

Het is maar een voorbeeld van de wispelturige trekjes van een 3d printer.
Level met de hand - stukje papier.

Daar had ik nog wel aan gedacht, hij staat in een hok in de schuur waar geen verwarming is dus, min of meer buitenlucht temp, nu was er wel wat temperatuur daling vergeleken met vorig week.

Zal vanavond nog wat pogingen wagen en foto's nemen

www.weitjerock.com

• smoken
Klein_Kipje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:05:
[...]

Level met de hand - stukje papier.

Daar had ik nog wel aan gedacht, hij staat in een hok in de schuur waar geen verwarming is dus, min of meer buitenlucht temp, nu was er wel wat temperatuur daling vergeleken met vorig week.

Zal vanavond nog wat pogingen wagen en foto's nemen
Je gebruikt het glazen bed? Bij mij hielp het om de snelheid van de "first layers" omlaag te zetten, naar bijvoorbeeld 20mm/s en dan 2 lagen.

• smoken
MikeOO schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:44:
[...]

Hier staat de uitleg hoe je dit moet instellen.
https://github.com/KevinO.../docs/Pressure_Advance.md

Na het testen sla je de instellingen inderdaad op in het config bestand bij {Extruder]
Iets als

code:
1
2
pressure_advance: 1.05
pressure_advance_lookahead_time: 0.010

Of je dit per filament rol moet gaan aanpassen is denk ik een kwestie van testen. Zal per merk en kwaliteit afhangen. Je zult de waardes wel goed moeten bewaren zodat je later als je een bepaalde rol weer wilt gebruiken dit kunt aanpassen in de config.
Tx voor je reactie, maar ik heb zojuist ./klipper-uninstall.sh op mijn Raspberry Pi uitgevoerd, vanavond weer Marlin op de printer zetten en dan weer gewoon printen. Dan maar geen hogere snelheid ;-)
Merk dat Klipper net een brug te ver is voor mij.

Denk wel dat ik voor een andere Pi ga zodat de camera ook gaat werken zonder te stotteren, dat gebeurt nu wel nog. Volgens de FB groep is een 32Bit board niet echt een toegevoegde waarde, hoe denken jullie hier over?

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 26-09-2019 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smoken schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:16:
[...]

Tx voor je reactie, maar ik heb zojuist ./klipper-uninstall.sh op mijn Raspberry Pi uitgevoerd, vanavond weer Marlin op de printer zetten en dan weer gewoon printen. Dan maar geen hogere snelheid ;-)
Merk dat Klipper net een brug te ver is voor mij.

Denk wel dat ik voor een andere Pi ga zodat de camera ook gaat werken zonder te stotteren, dat gebeurt nu wel nog. Volgens de FB groep is een 32Bit board niet echt een toegevoegde waarde, hoe denken jullie hier over?
Ja het blijft een uitdaging maar daar hou ik wel van. Ik win het gelukkig altijd al kost het soms een tijd en een hoop frustratie >:)

32Bits heeft genoeg voordelen
https://www.google.com/se...d+printer+8+bit+vs+32+bit

Maar het belangrijkste is zolang jij tevreden bent hoe het werkt is upgraden niet nodig. Dit doe je om zaken te verbeteren of omdat je het leuk vindt, maar niets moet want standaard kan hij ook al prima printen.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 26-09-2019 10:06 ]

• Klein_Kipje
smoken schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:14:
[...]

Je gebruikt het glazen bed? Bij mij hielp het om de snelheid van de "first layers" omlaag te zetten, naar bijvoorbeeld 20mm/s en dan 2 lagen.
Nope, standard stock uit de doos, geen glazen bed. Ik heb het wel besteld maar ik kan er gewoon niet tegen dat het wel werkt en dat er dan eigenlijk niets verandert en dat het dan niet meer werkt.

www.weitjerock.com

• smoken
H mm, dat is vreemd. Met dat magnetische bed heb ik eigenlijk nooit issues gehad qua hechting.

Maar probeer eens wat hij doet met de eerste twee lagen langzamer?

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wellicht haal je hier nog wat tips uit: https://www.simplify3d.co.../not-sticking-to-the-bed/

• smoken
MikeOO schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:05:
[...]

Ja het blijft een uitdaging maar daar hou ik wel van. Ik win het gelukkig altijd al kost het soms een tijd en een hoop frustratie >:)

32Bits heeft genoeg voordelen
https://www.google.com/se...d+printer+8+bit+vs+32+bit

Maar het belangrijkste is zolang jij tevreden bent hoe het werkt is upgraden niet nodig. Dit doe je om zaken te verbeteren of omdat je het leuk vindt, maar niets moet want standaard kan hij ook al prima printen.
En welk board is dan het beste en meest eenvoudige te plaatsen, zonder solderen e.d.?

• ErBo66
Klein_Kipje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:10:
[...]

Nope, standard stock uit de doos, geen glazen bed. Ik heb het wel besteld maar ik kan er gewoon niet tegen dat het wel werkt en dat er dan eigenlijk niets verandert en dat het dan niet meer werkt.
Ik heb ondertussen, naar volle tevredenheid, een Creality glazen bed.
Het originele magnetische bed met alcohol schoonmaken werkte bij mij niet zo goed. Wat voor mij wel werkte is gewoon onder de hete kraan met een beetje Dreft.
Als het helemaal niet meer lukte spoot ik hem af met fiets ontvetter. (niet die biologisch afbreekbare maar "echte")

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:45
Ik heb uiteindelijk overgestapt naar een 32-bit board omdat je daar net wat extra kaan aanzetten in Marlon zonder dingen uit hoeft te zetten.
Had een Silent Creality v1.1.5 met TMC2208 erop, maar die was (door eigen toedoen) kapot gegaan, toen meteen maar grote update gedaan.
Heb van de Creality store wel een nieuwe v1.1.5 gekregen, dus die heb ik nu nog over. Als iemand interesse erin heeft, moet die even een PB sturen, mag voor leuk prijsje weg!
smoken schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:18:
[...]

En welk board is dan het beste en meest eenvoudige te plaatsen, zonder solderen e.d.?
Inderdaad kun je kiezen zoals @Pimmeke1989 als aangeeft: Creality v1.1.5
Verbeterde versie van het board wat er nu in zit en tevens gelijk stil

Alleen is de prijs dan iets hoger tov andere boards.

Een SKR Mini E3 is ook een board die gelijkwaardig is en beide boards zijn 1 op 1 over te zetten.

Nu is de SKR Mini E3 moeilijk leverbaar dus je moet dan wel weer geduld hebben. Nu staat er rond half Oktober weer leverbaar maar als er veel order openstaan kan het nog wel langer duren.
Prijs is iets gunstiger tov Creality v1.1.5

Je kan ook kiezen voor de SKR 1.3 die heeft iets meer mogelijkheden en kun je zelf de TMC drivers kiezen en later vervangen. Is iets meer werk qua configureren maar ook niet heel veel meer. Alleen door de losse TMC drivers zit je qua prijs weer rond de Creality v1.1.5.

Een MKS Gen L V1.0 is wat goedkoper maar ook weer iets ouder model. Maakt zover ik weet niet veel uit maar ja als je upgrade wil je toch voor iets kiezen dat recent is. Of de MKS Gen V1.4 maar daar weet ik verder niet veel van.

Op zich maakt het niet uit welke je kiest. Ze zijn allemaal prima en configureren moet je ze allemaal. Alleen met losse TMC driver klein beetje extra werk.

De SKR 1.3 en MKS boards daarvoor moet je meestal wel een nieuwe box printen omdat deze wat groter zijn.

Verder is het draadjes overzetten. Maar als je wat gevonden hebt even Google gebruiken en voor de meestal zijn prima handleidingen te vinden en merk je snel wat je allemaal moet doen. ;)
[...]

Welkom in de wondere wereld van 3D printer >:) . Ken het gevoel en de aanhouder wint. Het moet gewoon hechten zonder hulpmiddelen. Zo niet dan is je Z-Offset of bed hoogte toch niet helemaal goed.

Zelf ook een tijd soortgelijk probleem gehad icm BL-Touch. Had er 1 met alu pin en uiteindelijk bleek dat dus de boosdoener. Hij gaf elke keer andere waardes door en dan krijg je het nooit goed. Nu een BL-Touch clone met plastic punt en sindsdien elke keer uitstekende hechting.

Kan ook zijn dat je bed veren niet helemaal lekker werken. Zelf deze vervangen door https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dIrKAfu en sindsdien veel steviger en probleemloos.

• r_255
Toevallig....
Ik begin net een print met het raam open, en hup mn print begint bij de 3e laag al te warpen. Heb hem afgebroken en weer op nieuw begonnen met het raam dicht. En nergens geen probleem. Print begint ook met ombuigen aan de kant van het raam. ( heb hem naast de nwe print op de tafel gelegd )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KGA0MTv0qCQVFG5jgvv0rrVe/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door r_255 op 26-09-2019 13:20 ]

• Mistacal
[...]

Dan heb je echt de juiste printer gekozen >:) :9

Inderdaad even die gele veertjes eronder of vast zetten een ABL installeren

__/`\__/`\__

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Mistacal schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:04:
[...]

Dan heb je echt de juiste printer gekozen >:) :9

Inderdaad even die gele veertjes eronder of vast zetten een ABL installeren
Je doet net alsof andere (duurdere) printers dit probleem niet hebben 8)7

• smoken
MikeOO schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:36:
[...]

Inderdaad kun je kiezen zoals @Pimmeke1989 als aangeeft: Creality v1.1.5
Verbeterde versie van het board wat er nu in zit en tevens gelijk stil

Alleen is de prijs dan iets hoger tov andere boards.

Een SKR Mini E3 is ook een board die gelijkwaardig is en beide boards zijn 1 op 1 over te zetten.

Nu is de SKR Mini E3 moeilijk leverbaar dus je moet dan wel weer geduld hebben. Nu staat er rond half Oktober weer leverbaar maar als er veel order openstaan kan het nog wel langer duren.
Prijs is iets gunstiger tov Creality v1.1.5

Je kan ook kiezen voor de SKR 1.3 die heeft iets meer mogelijkheden en kun je zelf de TMC drivers kiezen en later vervangen. Is iets meer werk qua configureren maar ook niet heel veel meer. Alleen door de losse TMC drivers zit je qua prijs weer rond de Creality v1.1.5.

Een MKS Gen L V1.0 is wat goedkoper maar ook weer iets ouder model. Maakt zover ik weet niet veel uit maar ja als je upgrade wil je toch voor iets kiezen dat recent is. Of de MKS Gen V1.4 maar daar weet ik verder niet veel van.

Op zich maakt het niet uit welke je kiest. Ze zijn allemaal prima en configureren moet je ze allemaal. Alleen met losse TMC driver klein beetje extra werk.

De SKR 1.3 en MKS boards daarvoor moet je meestal wel een nieuwe box printen omdat deze wat groter zijn.

Verder is het draadjes overzetten. Maar als je wat gevonden hebt even Google gebruiken en voor de meestal zijn prima handleidingen te vinden en merk je snel wat je allemaal moet doen. ;)
Thx voor je reactie!
De “DIP” versie van het skr mini board is direct leverbaar. Is dit geen goede optie / wat zijn de verschillen?

https://s.click.aliexpress.com/e/qRQFFoEk

Edit: nevermind, het zijn 2 verschillende versies zie ik nu. Het een is een mini de andere niet.
Dus dan kan ik beter voor het nieuwste (mini) gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door smoken op 26-09-2019 15:25 ]

• Mistacal
ManIkWeet schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:14:
[...]

Je doet net alsof andere (duurdere) printers dit probleem niet hebben 8)7
Een stuk minder.. die zijn bedoeld voor out of the box functionaliteit. Bijvoorbeeld de Ultimaker etc dus niet de zelfbouwers

__/`\__/`\__

• r_255
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iDNvI0sTohthGYjxDDZzT4ty/thumb.jpg

ine mine extruder 8)7

Ik ben aan het printen met de stock extruder omgebouwd als direct en zit nu op 1mm retraction, nog geen stringing gezien. Ik zal als ik tijd heb eens kijken wat er met 0mm retraction gebeurt.

Maar goed, de komende tijd maar eens de boel ombouwen naar degelijk spul. De bondtech is nu al mijn favo al is dat gebaseerd op de feel en hoe hij in elkaar steek, al moet ik de titan aero ook wel credits geven qua compactheid, maar deze heeft een valse start omdat de heatbreak en nozle ontbreekt.

Wat me wel tegen valt van de bondtech is dat ze dan weer niet even een koppeling er bij doen voor dat geld. Nee standaard e3d, past prima zonder maar als je bowden wil moet je weer wat extra bestellen.
dat zit bij e3d dan net wat beter in elkaar met zelfs 3 inbus sleuteltjes.

Dat is voor mij ook de reden dat ik geen mosquito bestel, bij nader onderzoek zit er voor dat geld geen thermistor of heater cardridge bij... Nee zelfs de nozle moet je los bij bestellen. Ja, ipv krijg je 2 loly's... wtf. 8)7

• Klein_Kipje
MikeOO schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:44:
[...]

Welkom in de wondere wereld van 3D printer >:) . Ken het gevoel en de aanhouder wint. Het moet gewoon hechten zonder hulpmiddelen. Zo niet dan is je Z-Offset of bed hoogte toch niet helemaal goed.

Zelf ook een tijd soortgelijk probleem gehad icm BL-Touch. Had er 1 met alu pin en uiteindelijk bleek dat dus de boosdoener. Hij gaf elke keer andere waardes door en dan krijg je het nooit goed. Nu een BL-Touch clone met plastic punt en sindsdien elke keer uitstekende hechting.

Kan ook zijn dat je bed veren niet helemaal lekker werken. Zelf deze vervangen door https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dIrKAfu en sindsdien veel steviger en probleemloos.
Ik heb het probleem gevonden, nu nog oplossen.
Na Auto Home en het levellen van het bed begint hij met printen x.x mm te hoog. Na het stoppen van een print, opnieuw levellen (zonder auto home) en het starten van een print gaat het wel goed.
Google stuurt me niet direct in de goede richting voor een oplossing.

www.weitjerock.com

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:27
Klein_Kipje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:21:
[...]

Na Auto Home en het levellen van het bed begint hij met printen x.x mm te hoog. Na het stoppen van een print, opnieuw levellen (zonder auto home) en het starten van een print gaat het wel goed.
Ik heb precies hetzelfde, ook nog geen fix gevonden. Snap ook niet waarom printhoogte nul anders zou zijn dan homehoogte nul. Wil nog ff m'n endstops wisselen om te kijken of die misschien gaar is (en dan liever dat x of y ernaast zit dan z). Nouja, bltouch kloon ligt ook te wachten en m'n vervangende mini E3 duurt nog wel ff. Moet maar weer eens moed verzamelen om het te fixen. (Nu steeds met babystep z de boel goed zetten tijdens het printen van de skirt)

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Heb ik iets over het hoofd gezien wanneer ik bij het levelen van het bed opmerk dat de nozzle, ook met het stelwieltje helemaal tegen de klok in uitgedraaid, niet dicht genoeg bij het bed komt om het papiertje ertussen te schuiven waarbij de nozzle het papiertje raakt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r7caae9.jpg

De Z stop switch leunt al zo ver omlaag als ie kan en conform de instructie in het eerste filmpje uit de TS.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ixZy9my.png

Edit: Linksachter en rechtsvoor lukt 't wel de nozzle het papier te laten raken bij het volledig uitdraaien van de stelschroef..
Ah, hij begint nu weer linksvoor, en nu raakt ie 't bed wel.

[ Voor 44% gewijzigd door JBS op 26-09-2019 21:12 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:50
JBS schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:47:
Heb ik iets over het hoofd gezien wanneer ik bij het levelen van het bed opmerk dat de nozzle, ook met het stelwieltje helemaal tegen de klok in uitgedraaid, niet dicht genoeg bij het bed komt om het papiertje ertussen te schuiven waarbij de nozzle het papiertje raakt?

[Afbeelding]

De Z stop switch leunt al zo ver omlaag als ie kan en conform de instructie in het eerste filmpje uit de TS.

[Afbeelding]

Edit: Linksachter en rechtsvoor lukt 't wel de nozzle het papier te laten raken bij het volledig uitdraaien van de stelschroef..
Knip het onderste plastic ervan af. Dat heb ik ook gedaan. Het installatie filmpje van The Edge of Tech doet dat ook.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
Het is een evenwicht tussen de 4 stelpunten. Aan het voorste stelwiel is te zien dat deze los staat en de veer dit gat niet opvult. Ik vermoed echter te zien aan het stuk draad onder de achterste stelwiel (en het gebrek aan zichtbare veer) dat de andere stelwielen nog helemaal aangedraaid staan. Als dit zo is dan heb je drie punten die het bed vasthouden dus kan de vierde punt nauwelijks bewegen.
Draai de andere stelwielen ook een stukje los en je zal zien dat het bed op het getoonde punt omhoog komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:14
Hoi JBS,

Lukt bij mij ook niet bij de eerste schroef die ik stelde. Nadat de andere 3 gesteld waren, ging de eerste wel.
Wellicht bij jou hetzelfde?

Ik heb hem net een week, dus meer advies heb ik niet :)

Nico

Edit: dat wat ErBo zegt :)

[ Voor 6% gewijzigd door elknic op 26-09-2019 21:13 ]

(My iRacing)

• JBS
  • Niet online

JBS

@ErBo66 @elknic Dat is het inderdaad. Nu gaat 't wel goed, op alle vier de hoeken. Best logisch, achteraf 8)7

@Daniel. Het afknippen lijkt (voorlopig) dan ook niet nodig.

Gelukt nu. Alleen in 't midden raakt ie 't papier nééét niet.

[ Voor 37% gewijzigd door JBS op 26-09-2019 21:25 ]

• Mistacal
JBS schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:16:
@ErBo66 @elknic Dat is het inderdaad. Nu gaat 't wel goed, op alle vier de hoeken. Best logisch, achteraf 8)7

@Daniel. Het afknippen lijkt (voorlopig) dan ook niet nodig.

Gelukt nu. Alleen in 't midden raakt ie 't papier nééét niet.
Knip een stukje alu foli en vouw deze tot een mooi vierkantje, net zo vaak vouwen en onder je plate leggen dat het papiertje hem wel raakt ;)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein_Kipje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:21:
[...]

Check de Start G-Code eens in de Slicer. Mogelijk dat hierin iets verkeerds staat.

Desnoods alle G-Code verwijderen en dan regel voor regel weer toevoegen en slicen en printen als het niet lukt.
Dan na elke poging weer een regel terugplaatsen en slicen en weer print starten.

Misschien omslachtig maar is soms makkelijker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
phYzar schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:20:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, ook nog geen fix gevonden. Snap ook niet waarom printhoogte nul anders zou zijn dan homehoogte nul. Wil nog ff m'n endstops wisselen om te kijken of die misschien gaar is (en dan liever dat x of y ernaast zit dan z). Nouja, bltouch kloon ligt ook te wachten en m'n vervangende mini E3 duurt nog wel ff. Moet maar weer eens moed verzamelen om het te fixen. (Nu steeds met babystep z de boel goed zetten tijdens het printen van de skirt)
Ik heb de optie babysteps niet (of kan het niet vinden), zit dat in de stock firmware ?

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 18:27
Klein_Kipje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:38:
[...]

Ik heb de optie babysteps niet (of kan het niet vinden), zit dat in de stock firmware ?
Nee, ik dacht eerst dat het aan de z-offset lag (was niet zo, want elke poging een ander hoogteverschil, tussen de 1 en de 2,5(!)mm), en de stock firmware leek alle z-offset settings te negeren dus heb er th3d firmware op gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
Klein_Kipje schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:38:
[...]

Als je printer klaar is met opwarmen en gaat printen zou je een menu tune moeten krijgen en dan iets naar beneden heb je baby steps zitten. Als het goed is ook in de stock firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 13:10
Ik heb nu een paar dagen mijn Ender 3 Pro met een glass bed en heb een terugkomend probleem bij elke print die ik doe: kleine uitsteeksels. De rest van de print is wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/527170728596865026/627198589990600705/image0.jpg

Ik heb al wat rondgekeken en lees dat het met de retraction distance te maken kan hebben, maar aangezien ik nieuw met 3D printen ben weet ik niet precies wat het is.

Het gebeurt eigenlijk altijd aan alle kanten die naar rechtsachter de printer kijken (richting x/y 220). Bij een kubus valt het op dat het aan de achterkant het ergst is, de rechterkant minder erg en de voor- en linkerkant is er niets van te zien.

Nog een voorbeeld (ik ben mij bewust van stringing, maar dat is het minst erge op dit moment):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/167662527755321344/627111361712881664/image0.png

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Ik heb op dit moment de Marlin 2.0 (bugfix) firmware draaien. Als iemand nog meer settings nodig heeft laat ik het graag weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Shamone op 27-09-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Shamone

Retraction is het terug trekken van je fillament ( simpel gezegd ) zodat je hotend niet gaat kwijlen als hij van punt a naar b gaaten niets hoeft te printen. Wellicht is je wel eens opgvallen dat je hotend als hij warm is een streepje filament geeft. Door de warmte zet je pla uit en door retraction toe te passen creeer je zeg maar een soort zuigende werking waardoor je niets verliest onderweg.

Settings zou je gewoon in slicer terug moeten vinden ( je kan in de meeste slicers find gebruiken om opties te vinden). Verder hangt je setup af van je setup, ptfe tube lengte en soort extruder. Wat het standaard is durf ik niet zo te zeggen, maar ik schat/dacht zo rond de 5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
r_255 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:21:
@Shamone

Retraction is het terug trekken van je fillament ( simpel gezegd ) zodat je hotend niet gaat kwijlen als hij van punt a naar b gaaten niets hoeft te printen. Wellicht is je wel eens opgvallen dat je hotend als hij warm is een streepje filament geeft. Door de warmte zet je pla uit en door retraction toe te passen creeer je zeg maar een soort zuigende werking waardoor je niets verliest onderweg.

Settings zou je gewoon in slicer terug moeten vinden ( je kan in de meeste slicers find gebruiken om opties te vinden). Verder hangt je setup af van je setup, ptfe tube lengte en soort extruder. Wat het standaard is durf ik niet zo te zeggen, maar ik schat/dacht zo rond de 5mm.
Die stringing (dus de streepjes filiment) zijn volgens mij de retraction snelheid die iets omhoog moet. Indien je Cura gebruikt, kijk dan eens naar de Cura profiles van Chep, die zijn echt wel goed en ik was daarmee direct van mijn stringing af. https://www.chepclub.com/cura-profiles.html

De "uitsteeksels" kunnen, als ik het goed heb, te maken hebben met je E-Steps; dus hoeveel filament er gegeven wordt door de extruder. Deze e-steps kun je redelijk eenvoudig aanpassen via OctoPrint, heb je dat draaien? Indien je uitleg nodig hebt mag je me best een PB sturen .. ik heb het proces zojuist nog doorlopen ;-)

----

Ik heb zojuist een een Dual Drive Extruder geïnstalleerd op mijn Ender 3 Pro, XYZ calibration cube loopt momenteel maar eerste indruk is zeer goed! Filament loopt veel lekkerder door en retraction snelheid is beter.

(Heb die Dual Drive Extruder gratis gekregen omdat ik een review achterliet voor een aluminium extruder + veren + tube... beetje apart, die set heeft me € 11,- gekost, terwijl die Dual Drive Extruder € 22,- kost.)

SKR Mini 1.3 is besteld, ben nu alleen nog aan het twijfelen over een nieuwe Raspberry (gebruik nu een 2b+). En dan vooral of het een 3b+ of een 4b zou moeten worden, en bij die 4b dan weer of het 1 of 2GB moet worden. Zucht .. te veel upgrades mogelijk met deze hobby ;-)

[ Voor 38% gewijzigd door smoken op 27-09-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
smoken schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:07:
[...]

Die stringing (dus de streepjes filiment) zijn volgens mij de retraction snelheid die iets omhoog moet. Indien je Cura gebruikt, kijk dan eens naar de Cura profiles van Chep, die zijn echt wel goed en ik was daarmee direct van mijn stringing af. https://www.chepclub.com/cura-profiles.html

De "uitsteeksels" kunnen, als ik het goed heb, te maken hebben met je E-Steps; dus hoeveel filament er gegeven wordt door de extruder. Deze e-steps kun je redelijk eenvoudig aanpassen via OctoPrint, heb je dat draaien? Indien je uitleg nodig hebt mag je me best een PB sturen .. ik heb het proces zojuist nog doorlopen ;-)

Ik heb zojuist een een Dual Drive Extruder geïnstalleerd op mijn Ender 3 Pro, XYZ calibration cube loopt momenteel maar eerste indruk is zeer goed! Filament loopt veel lekkerder door en retraction snelheid is beter.

(Heb die Dual Drive Extruder gratis gekregen omdat ik een review achterliet voor een aluminium extruder + veren + tube... beetje apart, die set heeft me € 11,- gekost, terwijl die Dual Drive Extruder € 22,- kost.)
Heb je hem direct of als bowden geïnstalleerd?

Ik ga morgen ook aan de dual drive, maar eerst nog een bracket printen.

Ik heb gisteren trouwens met mijn direct versie van de standaard bowden creality extruder op 1mm retraction nog wel wat stringing gekregen ( in het begin ging het goed ). Rond de 2mm retraction geen enkel draadje, dus dat is al behoorlijke winst. Onderschat wat dat betreft je retraction afstand niet.. Te kort is meestal stringing en te ver heb sneller last van clogs. Uiteraard is de snelheid ook redelijk van belang. Al hoewel, in hoe verre je kan spreken van snelheid in het 3d print process 8)7

Zo juist de firmware voor de e3 dip aangepast voor de bltouch met 2208 en ga nu eens kijken of er leven in wil komen.. Was nog wel even knoeien want met dit regeltje :

ENDSTOP_INTERRUPTS_FEATURE

complieerd de boel niet, dus gewoon een // voor zetten of laten staan.

[ Voor 7% gewijzigd door r_255 op 27-09-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
smoken schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:07:
[...]

----

SKR Mini 1.3 is besteld, ben nu alleen nog aan het twijfelen over een nieuwe Raspberry (gebruik nu een 2b+). En dan vooral of het een 3b+ of een 4b zou moeten worden, en bij die 4b dan weer of het 1 of 2GB moet worden. Zucht .. te veel upgrades mogelijk met deze hobby ;-)
Heb je een linkje?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
r_255 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:32:
[...]

Heb je hem direct of als bowden geïnstalleerd?

Ik ga morgen ook aan de dual drive, maar eerst nog een bracket printen.

Ik heb gisteren trouwens met mijn direct versie van de standaard bowden creality extruder op 1mm retraction nog wel wat stringing gekregen ( in het begin ging het goed ). Rond de 2mm retraction geen enkel draadje, dus dat is al behoorlijke winst. Onderschat wat dat betreft je retraction afstand niet.. Te kort is meestal stringing en te ver heb sneller last van clogs. Uiteraard is de snelheid ook redelijk van belang. Al hoewel, in hoe verre je kan spreken van snelheid in het 3d print process 8)7

Zo juist de firmware voor de e3 dip aangepast voor de bltouch met 2208 en ga nu eens kijken of er leven in wil komen.. Was nog wel even knoeien want met dit regeltje :

ENDSTOP_INTERRUPTS_FEATURE

complieerd de boel niet, dus gewoon een // voor zetten of laten staan.
Ik heb hem gewoon als Bowden geïnstalleerd. Direct durf ik nog niet aan, eerst even goed inlezen hoe en wat (en wat de echte grote voordelen zijn, wat ik tot nog toe gelezen heb is 50/50)
Aluminium Extruder:
Redrex Upgrades Replacement https://www.amazon.de/dp/B07TWK8FRN?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Direct Drive:
Redrex Dual Drive BMG Bowden
https://www.amazon.de/dp/B07Q5RNRR6?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Thanks, ja die alu heb ik al. Ging me om de dual ;)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
zit in de firmware te lezen Marlin v2.0 en lees voor mij iets nieuws ( alternatief voor Jerk )

* Junction Deviation
*
* Use Junction Deviation instead of traditional Jerk Limiting
*
* See:
* https://reprap.org/forum/read.php?1,739819
* http://blog.kyneticcnc.co...deviation-for-marlin.html

[ Voor 5% gewijzigd door r_255 op 27-09-2019 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Em88
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zit er aan te denken om de Ender 3 pro aan te schaffen. Is de printer op 123-3d dezelfde als op Aliexpress? Als ik de BTW terugvraag (voor bedrijf) scheelt met maar €5,-

• smoken
Em88 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:56:
Ik zit er aan te denken om de Ender 3 pro aan te schaffen. Is de printer op 123-3d dezelfde als op Aliexpress? Als ik de BTW terugvraag (voor bedrijf) scheelt met maar €5,-
Als je op AliExpress zoekt naar een Ender 3 Pro die vanuit Duitsland verzonden wordt dan hoef je geen btw te betalen. Doorgaans scheelt het dan best wel wat.

• Em88
Thanks, op de prijs uit Duitsland is niet inc. BTW toch? € 192,35. Bij 123-3d is hij €197,93 ex BTW.

Is het verstandig de Pro te bestellen i.p.v. de 'gewone'?

[ Voor 22% gewijzigd door Em88 op 28-09-2019 00:29 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Em88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:20:
Thanks, op de prijs uit Duitsland is niet inc. BTW toch? € 192,35. Bij 123-3d is hij €197,93 ex BTW.

Met wat kortingsbonnen die je erbij kunt klikken heb ik de Pro vorige week voor 165,08 gekocht bij de officiële Creality shop op Ali. Woensdagmiddag besteld, zaterdagochtend bezorgd door DHL. Duits warehouse.

Gisteren de benchy geprint en zeer tevreden. Ik overweeg de Bltouch te bestellen, zal vermoedelijk de V3.1 geleverd krijgen. Hiervoor is de 2.x firmware nodig las ik. Wat is de meest plug and play versie die werkt met de 3.x Bltouch? Of betekent dit in alle gevallen nog wat tweaken en testen?

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 28-09-2019 08:11 ]

• smoken
Em88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:20:

Prijs met verzenden vanuit Duitsland is incl BTW, je weet zeker dat er geen douane kosten bij komen en je hebt hem binnen een week thuis.

• Em88
@JBS
Het lukt mij enkel om tot € 186,77 te komen helaas. Misschien doe ik iets fout.
Is het extra geld de pro versie waard?

Op aanraden van het forum wil ik het filament op 123-3d bestellen.
Kan ik deze nu wel of niet gebruiken?
https://www.123-3d.nl/123...huismerk-i1800-t7316.html

Begreep dat het de pro niet hoger kan dan 80 graden door het magnetische bed? Deze staat bij de eigenschappen 180-210 °C

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Em88 op 28-09-2019 09:15 ]

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:24
Em88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:12:
@JBS
Het lukt mij enkel om tot € 186,77 te komen helaas. Misschien doe ik iets fout.
Is het extra geld de pro versie waard?

Op aanraden van het forum wil ik het filament op 123-3d bestellen.
Kan ik deze nu wel of niet gebruiken?
https://www.123-3d.nl/123...huismerk-i1800-t7316.html

Begreep dat het de pro niet hoger kan dan 80 graden door het magnetische bed? Deze staat bij de eigenschappen 180-210 °C

Thanks!
Filament van 123 is prima, ik gebruik zelf de PETG variant.
Of ik gebruik het merk REAL, ook van de site 123.

Ik heb zelf nog nooit andere filament merken geprobeerd.

Het bed kan wel warmer, maar boven de xx (dacht 80) graden zou het bed zijn magnetische kracht verliezen.
Bekijk deze video en het wordt een stuk duidelijker: YouTube: Magnetic Bed Temperature Testing - Creality ENDER 3D Printer

Ik heb ook een pro ik heb de magnetische bed er af gehaald, (die zwarte laag op de aluminium tafel)
Ik print op een spiegel van IKEA, deze heb ik altijd op 90 graden staan.
Op 80 graden gaat helaas de hoekjes van de print omhoog staan.

[ Voor 5% gewijzigd door kmichael op 28-09-2019 09:32 ]

• Em88
Of kan ik dan beter de 'gewone' versie kopen? Die is € 164,41 met glazen bed en metalen nozzle. Op youtube recensies gekeken, maar waren niet heel overtuigend om voor de pro te gaan.

Wat is jullie ervaring?

• JBS
  • Niet online

JBS

Em88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:36:
Of kan ik dan beter de 'gewone' versie kopen? Die is € 164,41 met glazen bed en metalen nozzle. Op youtube recensies gekeken, maar waren niet heel overtuigend om voor de pro te gaan.

Wat is jullie ervaring?
Houd er rekening mee dat in tijden van de meeste vergelijkingen het prijsverschil zo'n 100 euro was, nu is dat pakweg 30. Met een dergelijk prijsverschil is het oordeel mogelijk/vermoedelijk anders.

Zelf ben ik voor de Pro gegaan, mede door betere stabiliteit en betere voeding. Nog weinig geprint, maar eerste indruk van 't magnetisch bed is positief. Hechting is goed en maakt 't makkelijk je print eraf te halen.

De genoemde 180-210 graden gaat overigens niet over je bed, maar over de nozzle.

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 28-09-2019 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Em88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:36:

Wat is jullie ervaring?
Pro heeft een betere PSU, stevigere Y-as en stuur kast zit omgekeerd waardoor je geen fan guard hoeft te printen ;-) . Puur om de y-as en PSU zou ik de pro wel adviseren.

Qua temperatuur: wat ze bedoelen met 180-210 graden is de nozzle, niet het bed.

Ik heb nu het glazen bed (achteraf gratis gekregen van de verkoper) maar dat magnetische bed is echt niet verkeerd om mee te starten hoor!!

[ Voor 10% gewijzigd door smoken op 28-09-2019 09:41 ]

• Mistacal
Glaasplaatje scoren bij de locale schilder, had er 4 voor 5 euro.

Verder gewoon de pro nemen, alleen de psu al

[ Voor 26% gewijzigd door Mistacal op 28-09-2019 10:48 ]

__/`\__/`\__

• Em88
Thanks allemaal. Ik heb de Pro bij 123-3d besteld. Op Aliexpress kon ik geen BTW bedrag vinden (en dus ook niet terug vragen) bij 123-3d print wel.

• smoken
Em88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:55:
Thanks allemaal. Ik heb de Pro bij 123-3d besteld. Op Aliexpress kon ik geen BTW bedrag vinden (en dus ook niet terug vragen) bij 123-3d print wel.
Prima keuze.
Have fun ermee!!

• JBS
  • Niet online

JBS

Heb sinds de assemblage van mijn Ender 3 Pro een aantal vragen opgespaard waar ik graag de reactie van de ervaringsdeskundigen op zou krijgen :)

Openen control box t.b.v. aansluiten Arduino
Het openen van de control box voor het verbinden van een Arduino voor het burnen van de bootloaden is me wat onduidelijk. Hoe gaat dit (met een huidige revisie) in z'n werk? Ik zie in wat youtube filmpje dat het middels de twee bovenste schroefjes gaat, maar in de huidige revisie lijkt het bovenste plaatje één geheel te zijn met de voorkant.

Thermal runaway protection in 1.1.61 standaard ingeschakeld?
Ik lees overigens hier http://creality.com/info/...-mis-niveau-i00025i1.html dat thermal runaway protection in de stock 1.1.61 firmware wel is ingeschakeld, in tegenstelling tot oudere versies. Dit maakt 't upgraden van firmware specifiek voor het inschakelen van deze beveiliging niet meer nodig.

Profiel in Octoprint
M.b.t. het printer profiel dat ik heb aangemaakt in Octoprint: 'Form factor' = Rectangular, 'Origin'= Lower left,', 'Heated bed' aangevinkt, Axes (6000 x 6000 x 200 x 300) en 'Hotend & extruder' niet aangepast (0,4 en 1). Doet 'Model' er nog toe?

Ik heb niet de indruk dat er meer geconfigureerd dient te worden dan bovenstaande?

https://all3dp.com/2/ende...toprint-for-your-ender-3/ en https://howchoo.com/g/ntg...eality-ender-3-3d-printer spreken elkaar overigens tegen m.b.t. print bed afmeting. 220 x 220 x 250 is juist, toch?

Ingeschakelde met Ender verbonden Raspberry Pi levert Ender beetje stroom (ongewenst)
Wanneer je de Raspberry Pi met Octoprint middels USB aan de Ender 3 verbindt en aan zet, krijgt de Ender een beetje stroom via de Raspberry Pi, o.a. het scherm gaat aan zonder dat je de Ender zelf inschakelt.

Hoe voorkomen anderen dit? Een optie is de Raspberry Pi te voeden met de voeding van Ender zodat de Raspberry enkel met de Ender aan gaat, maar rommelen met de voeding wil ik eigenlijk nog even liever niet doen.

Opgelost: https://www.reddit.com/r/...lways_powered_on/e7uhzpw/

[ Voor 115% gewijzigd door JBS op 28-09-2019 21:21 ]

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Weet iemand of het mogelijk is om de helderheid van het LCD scherm te verlagen? Ik vind alleen maar volledige scherm covers, maar dat is wel weer wat veel van het goede :)

• kmichael
Yukkie schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:54:
Weet iemand of het mogelijk is om de helderheid van het LCD scherm te verlagen? Ik vind alleen maar volledige scherm covers, maar dat is wel weer wat veel van het goede :)
Ooit met mijn wekker gedaan:
Paar lagen over elkaar heen tot je tevreden bent.
https://www.action.com/nl-nl/p/lifetime-getinte-raamfolie-/

Alleen niet van de Action maar van een auto onderdelen winkel.

[ Voor 5% gewijzigd door kmichael op 28-09-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
JBS schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:25:
Heb sinds de assemblage van mijn Ender 3 Pro een aantal vragen opgespaard waar ik graag de reactie van de ervaringsdeskundigen op zou krijgen :)

Openen control box t.b.v. aansluiten Arduino
Het openen van de control box voor het verbinden van een Arduino voor het burnen van de bootloaden is me wat onduidelijk. Hoe gaat dit (met een huidige revisie) in z'n werk? Ik zie in wat youtube filmpje dat het middels de twee bovenste schroefjes gaat, maar in de huidige revisie lijkt het bovenste plaatje één geheel te zijn met de voorkant.

Thermal runaway protection in 1.1.61 standaard ingeschakeld?
Ik lees overigens hier http://creality.com/info/...-mis-niveau-i00025i1.html dat thermal runaway protection in de stock 1.1.61 firmware wel is ingeschakeld, in tegenstelling tot oudere versies. Dit maakt 't upgraden van firmware specifiek voor het inschakelen van deze beveiliging niet meer nodig.

Profiel in Octoprint
M.b.t. het printer profiel dat ik heb aangemaakt in Octoprint: 'Form factor' = Rectangular, 'Origin'= Lower left,', 'Heated bed' aangevinkt, Axes (6000 x 6000 x 200 x 300) en 'Hotend & extruder' niet aangepast (0,4 en 1). Doet 'Model' er nog toe?

Ik heb niet de indruk dat er meer geconfigureerd dient te worden dan bovenstaande?

https://all3dp.com/2/ende...toprint-for-your-ender-3/ en https://howchoo.com/g/ntg...eality-ender-3-3d-printer spreken elkaar overigens tegen m.b.t. print bed afmeting. 220 x 220 x 250 is juist, toch?

Ingeschakelde met Ender verbonden Raspberry Pi levert Ender beetje stroom (ongewenst)
Wanneer je de Raspberry Pi met Octoprint middels USB aan de Ender 3 verbindt en aan zet, krijgt de Ender een beetje stroom via de Raspberry Pi, o.a. het scherm gaat aan zonder dat je de Ender zelf inschakelt.

Hoe voorkomen anderen dit? Een optie is de Raspberry Pi te voeden met de voeding van Ender zodat de Raspberry enkel met de Ender aan gaat, maar rommelen met de voeding wil ik eigenlijk nog even liever niet doen.

Opgelost: https://www.reddit.com/r/...lways_powered_on/e7uhzpw/
Het openen van de controlbox doe je bij de pro door de schroeven aan boven en voorkant los te draaien. Het is allemaal op de kop, dus dus onderkant van de controlbox gaat dan los. Is erg lastig, je moet dus eigenlijk de printer op zijn zij leggen om overal goed bij te komen.

Qua wel/niet actief van Thermal Runaway, ze weten het niet zeker. Bij mijn 1.1.4 board met 1.1.9 software zou het aan staan, maar ik heb het er niet op gegokt. Wou toch gaan werken met de nieuwste software + OctoPi

Het bed is 235 x 235 x 250, maar het te gebruiken gebied is 220 x 220 x 250. Daar komt de afwijking vandaan.

Qua spanning door een Raspberry Pi: ik heb een smartplug ertussen gehangen. Als een print klaar is, krijg een mail van OctoPrint en dan zet ik (vooralsnog zelf via de app) de stroom in zijn geheel uit. Zowel Rapspberry als printer zijn dan dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

smoken schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:06:
[...]

Het openen van de controlbox doe je bij de pro door de schroeven aan boven en voorkant los te draaien. Het is allemaal op de kop, dus dus onderkant van de controlbox gaat dan los. Is erg lastig, je moet dus eigenlijk de printer op zijn zij leggen om overal goed bij te komen.

Qua wel/niet actief van Thermal Runaway, ze weten het niet zeker. Bij mijn 1.1.4 board met 1.1.9 software zou het aan staan, maar ik heb het er niet op gegokt. Wou toch gaan werken met de nieuwste software + OctoPi

Het bed is 235 x 235 x 250, maar het te gebruiken gebied is 220 x 220 x 250. Daar komt de afwijking vandaan.

Qua spanning door een Raspberry Pi: ik heb een startplug ertussen gehangen. Als een print klaar is, krijg een mail van OctoPrint en dan zet ik (vooralsnog zelf via de app) de stroom in zijn geheel uit. Zowel Rapspberry als printer zijn dan dus uit.
De twee schroeven aan de bovenkant zitten erg vast, een stuk vaster dan overige schroeven. Had 't al even geprobeerd, maar vrij snel gestopt omdat er weinig beweging in zat en na één keer doorschieten van de schroevendraaier ik bang was 'm kapot te draaien. Kennelijk moet ik 't daar dus toch zoeken, zowel boven als onder zeg je?

Jij geeft aan 1.1.9 software te hebben. Ik was in de veronderstelling dat de versie die je op het scherm ziet de software versie is en dat ik met 1.1.6.2 de laatste had, maar dat klopt dan kennelijk niet?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cgPgIwB.png

M.b.t. OctoPi: Gisteren heb ik dat ook geïnstalleerd en gekoppeld, maar zonder m'n firmware te updaten. Was dat bij jou wel nodig?

Iets in mij zegt dat ik de Raspberry Pi met OctoPi niet steeds 'hard' wilt uitzetten met een plug, maar wellicht is die angst onnodig in geval van OctoPi met wellicht weinig schrijfacties naar de SD en de kleinere kans op een corrupte SD..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@JBS

Daar heb je een plugin voor in octoprint :

AutomaticShutdown
Plugin to enable automatic system shutdown after finishing a print job

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
JBS schreef op zondag 29 september 2019 @ 06:53:
[...]
De twee schroeven aan de bovenkant zitten erg vast, een stuk vaster dan overige schroeven. Had 't al even geprobeerd, maar vrij snel gestopt omdat er weinig beweging in zat en na één keer doorschieten van de schroevendraaier ik bang was 'm kapot te draaien. Kennelijk moet ik 't daar dus toch zoeken, zowel boven als onder zeg je?

Jij geeft aan 1.1.9 software te hebben. Ik was in de veronderstelling dat de versie die je op het scherm ziet de software versie is en dat ik met 1.1.6.2 de laatste had, maar dat klopt dan kennelijk niet?
[Afbeelding]

M.b.t. OctoPi: Gisteren heb ik dat ook geïnstalleerd en gekoppeld, maar zonder m'n firmware te updaten. Was dat bij jou wel nodig?

Iets in mij zegt dat ik de Raspberry Pi met OctoPi niet steeds 'hard' wilt uitzetten met een plug, maar wellicht is die angst onnodig in geval van OctoPi met wellicht weinig schrijfacties naar de SD en de kleinere kans op een corrupte SD..
Excuses, de 1.1.62 was bij mij ook de standaard geïnstalleerde firmware en daarvan was het niet 100% zeker hoe het zat met de beveiliging (of creality had aangezet) en daarom 1.1.9 geïnstalleerd.

Voor wat betreft je angst voor het stuk maken van een schroef : die is reëel. Ik heb uiteindelijk een extra gleuf in een schroef moeten zagen zodat ik met een grotere schroevendraaier kon werken.

Qua uitzetten van de pi, volgens mij kan het geen kwaad. Het script waarin verwezen wordt in de andere reactie zet alleen de pi uit, en dan blijft de printer dus een beetje spanning krijgen waardoor het scherm semi aan blijft. Ik wou dat niet, vandaar die ook plug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErBo66
smoken schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:28:
[...]
Qua uitzetten van de pi, volgens mij kan het geen kwaad. Het script waarin verwezen wordt in de andere reactie zet alleen de pi uit, en dan blijft de printer dus een beetje spanning krijgen waardoor het scherm semi aan blijft. Ik wou dat niet, vandaar die ook plug.
Wat @r_255 denkelijk bedoeld is dat je na het versturen van de "print is klaar" mail met deze plugin de pi een nette shutdown kunt laten uitvoeren. Als jij dan vervolgens met de app de plug aanstuurd en het geheel uit zet, dan is de pi daar klaar voor. Een computer hard uitzetten is nooit een goed idee ook niet bij een pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

smoken schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:28:
[...]

Excuses, de 1.1.62 was bij mij ook de standaard geïnstalleerde firmware en daarvan was het niet 100% zeker hoe het zat met de beveiliging (of creality had aangezet) en daarom 1.1.9 geïnstalleerd.

Voor wat betreft je angst voor het stuk maken van een schroef : die is reëel. Ik heb uiteindelijk een extra gleuf in een schroef moeten zagen zodat ik met een grotere schroevendraaier kon werken.

Oké duidelijk :) Ik houd een zaag in de aanslag..

Voor de BLTouch waarvan vermoedelijk 3.1 geleverd gaat worden, is op dit moment een Alpha versie van de Marlin firmware nodig (2.0.x), dat trekt me niet direct, liever een stable om problemen door de firmware uit te sluiten. Iemand toevallig zicht op wanneer de benodigde Marlin firmware voor de BLTouch 3.1 stable wordt? Gezien de huidige status duurt dat vermoedelijk nog wel even..

Het beetje voeden van de Ender door de aangesloten Raspberry Pi heb ik overigens opgelost met een klein papiertje, de tip vond ik hier https://www.reddit.com/r/...lways_powered_on/e7uhzpw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
ErBo66 schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:11:
[...]

Wat @r_255 denkelijk bedoeld is dat je na het versturen van de "print is klaar" mail met deze plugin de pi een nette shutdown kunt laten uitvoeren. Als jij dan vervolgens met de app de plug aanstuurd en het geheel uit zet, dan is de pi daar klaar voor. Een computer hard uitzetten is nooit een goed idee ook niet bij een pi.
Point taken! Ik zal het script installeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 25-09 23:42

zerok

geen

Sinds vrijdag ben ik ook de trotse bezitter van een ender 3 pro. Het printen van het mee geleverde hondje op de sd kaart maar 3dbenchy geeft nu 3 keer na elkaar problemen. Ik dacht eerst aan bed level problemen / vieze magnetische bed.

Ik heb nu het bed opnieuw geleveld volgens: YouTube: ENDER 3- Easy Way To Level Your Bed
En heb het bed schoongemaakt met iso propyl alchohol.

Toch faalt de print van 3d benchy iedere keer op dezelfde plek, vlak voordat het dak geprint wordt. Ik heb deze zelf gesliced met cura 4.3. Ik heb alle default waarde in cura gebruikt en 10% infill en 0.12mm layer height.

Heeft iemand een idee hoe ik 3d benchy wel kan printen?
3dbenchy fail

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Komt ie dan los van het printbed of wat gebeurd er precies? Stoot de nozzle het bootje er van af of stopt ie gewoon met printen?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
JBS schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:12:
[...]
Voor de BLTouch waarvan vermoedelijk 3.1 geleverd gaat worden, is op dit moment een Alpha versie van de Marlin firmware nodig (2.0.x), dat trekt me niet direct, liever een stable om problemen door de firmware uit te sluiten. Iemand toevallig zicht op wanneer de benodigde Marlin firmware voor de BLTouch 3.1 stable wordt? Gezien de huidige status duurt dat vermoedelijk nog wel even..
Ik heb op dit moment th3d software draaien met een BL 3.1, tot nu toe geen problemen. (Dit draait op een creality 1.4 bordje)

Als ik mij goed herriner moet je wel een stukje uncommenten als je een 3.1 hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 25-09 23:42

zerok

geen

pwillemske schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:26:
Komt ie dan los van het printbed of wat gebeurd er precies? Stoot de nozzle het bootje er van af of stopt ie gewoon met printen?
Ik heb het niet zien gebeuren maar de printer gaat wel door gezien de kluwen bovenop. Ik denk dat die los komt van het bed. Ik doe nu een poging met adhesion in cura aangevinkt

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Om de bootloader te burnen op mijn Ender 3 heb ik deze tutorial gevolgd https://howchoo.com/g/mge...er-firmware-update-marlin

Bij de laatste stap, het daadwerkelijk burnen van de bootloader (via de optie 'Burn Bootloader') krijg ik echter een error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p5pofGH64HIzRLkGAbVvv806/full.png

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
JBS schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:11:
Om de bootloader te burnen op mijn Ender 3 heb ik deze tutorial gevolgd https://howchoo.com/g/mge...er-firmware-update-marlin

....

Herkent iemand dit?
Probeer deze tutorial maar: YouTube: Easily upgrade the Marlin firmware on your kit 3D printer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Die gaat over 't updaten van de firmware, niet de stap daarvoor van het burnen van de bootloader..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@JBS

atmega 644 ?
Heb je wel de juiste micro controller geselecteerd ?
volgens mij klopt die controller niet dat zou 1284p moeten zijn!

Voor het begrip : Arduino ide checked het id van je processor en verwacht de code voor een atmega 644 ( terwijl je een atmega 1284p op je controller heb ) dus gaat je feest niet door. In het lijstje bij microprocessors atmega 1284p selecteren en je kan de slingers ophangen.

[ Voor 53% gewijzigd door r_255 op 30-09-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@r_255 Dat was 't inderdaad. Weer wat geleerd :) Marlin 1.1.9 draait inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Mooi, als je dan toch in de firmware zit, is het mischien de moeite waard om je pid settings eens na te lopen.

Als je een terminal programma heb voor gcode ( octopi heeft het standaard en anders Pronterface eens proberen voor de pc )

M303 S<default temp> ( gebruik hier je meest gebruikte print temp )

Dus M303 S190 ( voor pid tuning op 190 graden celcius )
in mijn geval ( ander hot end geplaatst maar zelfde thermistor en heatercardridge ) zit er een aardig verschil in de default waardes
Voor pid tuning :

#define DEFAULT_Kp 21.73
#define DEFAULT_Ki 1.54
#define DEFAULT_Kd 76.55

na :

#define DEFAULT_Kp 32.88
#define DEFAULT_Ki 3.87
#define DEFAULT_Kd 69.84

Deze waardes kan je ook in configuration.h bestand vinden en aanpassen.

PS: PID is trouwens een veel voorkomend ding, dus best de moeite waard om eens te onderzoeken wat het nou is. Want van drone tot regelbare bqq, lang leve pid : Wikipedia: PID-regelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Em88
Ik heb mijn eerste prints gemaakt.
Soms steekt/krult er wat materiaal naar buiten bij een laag. Heb het enkel nog bij dit kleine onderdeeltje gehad. De grotere (ook op de foto) heeft het niet.

Bij grotere onderdelen is hij vanaf de bodem wat krom getrokken.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ItdzvQl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5HNOAQW.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Em88 op 01-10-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Em88 heb je de tutorial van luke gevolgd en dus gecalibreerd? Kromtrekken heet warping daar kan je even op googlen

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08
@Em88 Dat extra materiaal is ofwel "overextrusie" - te veel aan materiaal, ofwel "blobs/zits". beide zou je ook op je grote object moeten hebben, maar valt meer op bij kleine objecten.

Overextrusie kan je prima oplossen door kalibratie zoals @Mistacal hierboven aangeeft.

Het zou ook de blobs/zits (ook bekend als z-seam) kunnen zijn: de plaatsen waar de slicer start/stopt op de laag. Daar is soms een beetje surplus aan materiaal. Dit kan je nakijken in de slicer waar hij start/stopt op elke laag. Dit komt vooral voor bij ronde objecten, is soms moeilijk te vermijden, maar kan verminderd worden door settings in de slicer (z-seam alignment - best zetten op "sharpest corner" of voor ronde objecten "user specified")

kromtrekking/warping - best je bed warmen op 60-70 graden, en zorgen dat je goede hechting hebt op bed. indien dan nog steeds warping - een "brim" kan dan helpen dit is een extra laagje materiaal, waardoor je voorwerp beter hecht, maar wat je er wel achteraf moet afsnijden. instellen in slicer onder "build plate adhesion"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
Heeft er iemand toevallig ervaring met SKR E3 ?

Ik ben op zoek naar een kost-effectieve upgrade om kwaliteit te verbeteren (heb nog steeds stock ender 3), en had een lovend filmpje gezien van teaching tech. Een alternatief dat ik ook tegenkwam is de klipper firmware.

Ik dacht van misschien te gaan voor SKR bordje want met octopi heb ik soms problemen omdat de USB connectie soms weg valt. En de upgrade leek in het filmpje heel eenvoudig.

Weet iemand of SKR even goede kwaliteit geeft als klipper ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
Ik heb een e3 dip, maar vooralsnog ben ik niet zo lovend.

Idd rare dingen zoals usb poorten die in eens niet werken, een x-as die in eens de weg kwijt is. Ik weet het niet. 1.3 en 1.1 pro zijn ook nog onderweg maar of het aan marlin 2.0, de skr e3 dip licht of aan mij.

Oh ik heb ook soms dat de printer niet eens aan wil, althans de voeding die niet aanslaat als de usb poort aangesloten is. Nooit eerder last van gehad op het mks bord.

Dingen als een TMC communicatie error op het lcd, even aan en uit en het is weer weg.
Of de onverklaarbare thermal runaway errors terwijl er nog niets gebeurt

Ik heb zelf het vermoeden dat er nog aardig wat probleempjes met de dip versie zijn, of met marlin 2.0.
stabiel is het hier zeker niet. Wellicht de de standaard SKR E3 het beter doet. ( maar die is/was volgens mij heel lastig leverbaar )

Verder denk ik dat je 2 dingen door elkaar haalt. SKR E3 wat hardware is,en Klipper wat een firmware is voor hardware zoals de skr boards.

[ Voor 56% gewijzigd door r_255 op 02-10-2019 05:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:42
Heb zelf ook een E3 dip. Gebruik die om er wat mee te knoeien bij mijn ender 2. Maar zal die tot nu toe nog niet gebruiken voor mijn ender 3. Zitten te veel fouten in niet echt betrouwbaar te noemen. Gebruik de drv8255 chips. Leuk om dingen uit te proberen maar als je iets groots wilt uitprinten ontraad ik je dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
Dank je wel goede feedback.
Hoewel ik op meer positieve commenteren had gehoopt. :'(
nu ja, heb ik dan toch 25 euro en enkele uren experimenteren uitgespaard

ivm met klipper - ja is geen hardware, maar ontdubbelde firmware dacht ik (1 deel op octopi, 1 deel op de hardware), waarbij moeilijke berekeningen op de octopi gebeuren en daardoor de kwaliteit groter wordt - klopt dat niet ? ik vermoed dan nog altijd potentieel problemen omdat nog altijd dat usb kabeltje er tussen in zit.
Idd rare dingen zoals usb poorten die in eens niet werken, een x-as die in eens de weg kwijt is. Ik weet het niet. 1.3 en 1.1 pro zijn ook nog onderweg maar of het aan marlin 2.0, de skr e3 dip licht of aan mij.
Dat heb ik nou ook altijd als wat mis loopt, ligt het aan de printer, de slicer, de pla, of gewoon aan mij :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
Ik heb de skr mini E3 en die bevalt bij mij goed. In het begin waren er nog wat problemen met de firmware, maar ondertussen werkt het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
vincent_1971 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:20:
Heb zelf ook een E3 dip. Gebruik die om er wat mee te knoeien bij mijn ender 2. Maar zal die tot nu toe nog niet gebruiken voor mijn ender 3. Zitten te veel fouten in niet echt betrouwbaar te noemen. Gebruik de drv8255 chips. Leuk om dingen uit te proberen maar als je iets groots wilt uitprinten ontraad ik je dit
Hoezo zou je dit afraden?
sugarcube schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:21:

ivm met klipper - ja is geen hardware, maar ontdubbelde firmware dacht ik (1 deel op octopi, 1 deel op de hardware), waarbij moeilijke berekeningen op de octopi gebeuren en daardoor de kwaliteit groter wordt - klopt dat niet ? ik vermoed dan nog altijd potentieel problemen omdat nog altijd dat usb kabeltje er tussen in zit.
Check even de klipper pagina, het idee achter klipper is het aansturen van meerdere micor procs niet meerdere verschillende systemen. Octo loopt altijd nog via het moederbordje dus dat is niet wat hier mee bedoeld wordt.

Voordat je aan klipper begint zou ik eerst wat uren maken in het printen, daarna upgrades, daarna firmware

https://www.klipper3d.org/Installation.html

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
sugarcube schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:11:
Heeft er iemand toevallig ervaring met SKR E3 ?

Ik ben op zoek naar een kost-effectieve upgrade om kwaliteit te verbeteren (heb nog steeds stock ender 3), en had een lovend filmpje gezien van teaching tech. Een alternatief dat ik ook tegenkwam is de klipper firmware.

Ik dacht van misschien te gaan voor SKR bordje want met octopi heb ik soms problemen omdat de USB connectie soms weg valt. En de upgrade leek in het filmpje heel eenvoudig.

Weet iemand of SKR even goede kwaliteit geeft als klipper ?
Als je een stock ender draait zijn er nog wel andere dingen die je eerst zou en eigenlijk moet doen. Het lastigste aan dit geheel vond ik de volgende vraag:

"Welke kwaliteit verwacht ik uiteindelijk van mijn 3D printer?" (Kwaliteit is hierin een containerbegrip welke voor iedereen een andere betekenis heeft, voor de een is dat snelheid en de ander resolutie)

Als je jezelf deze vraagt stelt zul je erachter komen dat het bijzonder lastig is deze te beantwoorden, zeker als je net begint (mijn ervaring in ieder geval). Je moet je voorstellen dat aan een FDM printer beperkingen zitten met betrekking tot de resolutie, snelheid en overige zaken. Bepaal dus welke waarden van een 3D print jij belangrijk vind.

Wanneer je de belangrijkste zaken voor jezelf op een rij kan je gaan kijken hoe je dit kan bereiken, moet dit mechanisch, elektronisch? Ingangsmateriaal? Omgevingsvariabelen?

Begin bij het begin en zorg dat je stock ender goed print. Wat is goed vraag je je af? Daar zijn enorm veel voorbeelden van, google maar een eind weg en je komt daar vanzelf. Vanuit je stock (met de minimale upgrades) ga je verder uitbouwen naar je belangrijke punten.

Zelf heb ik de volgende weg afgelegd
1. Ender 3 kopen
2. Glasplaat en gele veertjes erop
3. 345 nutteloze "upgrades" geprint
4. 3 zinvolle upgrades (petsfang, abl houder, MKS Gen L bracket)
5. MKS moederbordje
6. ABL
7. E3D all metal hotend
8. Aluminium extruder

Alles stap voor stap. Eerst 1 upgrade dan printen, alles ok? Volgende upgrade

Kleine toevoeging: Ik heb bij alle upgrades mijn filament nooit veranderd om dit uit te sluiten bij het troubleshooten

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 22 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie