Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Klein_Kipje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:50
Iemand een tip voor goed/goedkoop pla ?. Ben dat wit al wat beu.

Zie op amazon een 'aanbieding' voor 10x 1kg voor 109 euro, das wel aanzienlijk goedkoper als andere prijzen per stuk (meestal rond de 20 euro). Maar was benieuwd of jullie 'het' adresje hadden.

www.weitjerock.com

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:52
Nu ben ik al een tijdje aan het rond kijken voor een 3D printer.
Het is maar om af en toe mee te experimenteren is de mee prijs tussen de ender 3 en de pro het waard?

Want hier en daar lees ik dat het print resultaat hetzelfde is.

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Klein_Kipje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:52:

Zie op amazon een 'aanbieding' voor 10x 1kg voor 109 euro, das wel aanzienlijk goedkoper als andere prijzen per stuk (meestal rond de 20 euro). Maar was benieuwd of jullie 'het' adresje hadden.
Na al wat filament te hebben verslonden kan je echt aanraden om "A-merk" filament te kopen in de vorm van eSun of Real. Dat print echt wel een stuk beter. Hatchbox en AmazonBasic is ook fijn maar haast niet te verkrijgen.

Heb je een linkje van de aanbieding?
Stijnb_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:55:
Nu ben ik al een tijdje aan het rond kijken voor een 3D printer.
Het is maar om af en toe mee te experimenteren is de mee prijs tussen de ender 3 en de pro het waard?

Want hier en daar lees ik dat het print resultaat hetzelfde is.
Ja, betere PSU en mechanisch wat verbeteringen doorgevoerd.

__/`\__/`\__

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01:06
Mistacal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Hoezo zou je dit afraden?

[...]
Als je bv een voorwerp hebt met een printtijd van 24 uur wil ik wel zeker weten dat het goed uit de printer komt. Vooral met nieuwe elektronica en nieuwste versies van software heb je er wel eens een fout in zitten. Niet dat dit board echt slecht is maar als het op betrouwbaarheid aankomt verkies ik liever het originele dat bij een ender 3 geleverd wordt ondanks de nodige tekortkomingen.

• Klein_Kipje
[quote]Mistacal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Na al wat filament te hebben verslonden kan je echt aanraden om "A-merk" filament te kopen in de vorm van eSun of Real. Dat print echt wel een stuk beter. Hatchbox en AmazonBasic is ook fijn maar haast niet te verkrijgen.

[...]
Asteblieft

https://www.amazon.de/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Ik heb idd nog te weinig filament versleten om een verschil te zien

www.weitjerock.com

• Mistacal
Klein_Kipje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:43:
[quote]Mistacal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

[...]
Asteblieft

https://www.amazon.de/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Ik heb idd nog te weinig filament versleten om een verschil te zien
Thanks, het lijkt er op dat dit OWL filament is. Normaal 15 euro per kg, dus aanbieding is goed. Over de kwaliteit kan ik weinig zeggen. Er zijn wat reviews op youtube te vinden. Hier beneden een link in tekst

https://www.panbachi.de/o...ges-pla-filament-im-test/

Review daar is goed maar na wat zoeken lees je ook een hoop negativiteit. Ware het natuurlijk dat zoiets eerder op internet staat dan positiviteit. De voornaamste kritiek zit het hem in de diameter die afwijkt.

Hier nog een duits forum welke het filament bespreekt.

https://www.3d-druck-community.de/showthread.php?tid=23211

Na even vluchtig in het forum te hebben gekeken zou ik gemakshalve dit filament niet kopen. Doe jezelf een plezier en geef 5 euro per kg meer uit. Scheelt je een bak met kopzorgen

Mistacal wijzigde deze reactie 02-10-2019 14:04 (6%)

__/`\__/`\__

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:35
Mistacal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Thanks, het lijkt er op dat dit OWL filament is. Normaal 15 euro per kg, dus aanbieding is goed. Over de kwaliteit kan ik weinig zeggen. Er zijn wat reviews op youtube te vinden. Hier beneden een link in tekst

https://www.panbachi.de/o...ges-pla-filament-im-test/

Review daar is goed maar na wat zoeken lees je ook een hoop negativiteit. Ware het natuurlijk dat zoiets eerder op internet staat dan positiviteit. De voornaamste kritiek zit het hem in de diameter die afwijkt.

Hier nog een duits forum welke het filament bespreekt.

https://www.3d-druck-community.de/showthread.php?tid=23211

Na even vluchtig in het forum te hebben gekeken zou ik gemakshalve dit filament niet kopen. Doe jezelf een plezier en geef 5 euro per kg meer uit. Scheelt je een bak met kopzorgen
Ik heb 15 kg liggen. Petg en pla en werkt perfect. Ben er blij mee. Je kan ook op de website van owl kopen en dan de code owl20 gebruiken. Werkt alleen bij je eerste bestelling.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Mistacal
Daniel. schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:01:
[...]

Ik heb 15 kg liggen. Petg en pla en werkt perfect. Ben er blij mee. Je kan ook op de website van owl kopen en dan de code owl20 gebruiken. Werkt alleen bij je eerste bestelling.
Maar hoeveel heb je al gebruikt? Het gaat voornamelijk om het verloop in de diameter naar mate je verder komt op de rol

__/`\__/`\__

• Daniel.
Mistacal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

Maar hoeveel heb je al gebruikt? Het gaat voornamelijk om het verloop in de diameter naar mate je verder komt op de rol
Kilootje of 4 ging zonder problemen. Ook geen diameter problemen gehad. Alleen problemen gehad met de triangle labs all met hot end. Die vervangen door eentje met een ptfe buisje en klaar.

• Mistacal
Daniel. schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Kilootje of 4 ging zonder problemen. Ook geen diameter problemen gehad. Alleen problemen gehad met de triangle labs all met hot end. Die vervangen door eentje met een ptfe buisje en klaar.
Ik denk dat je geluk hebt gehad met een batch, zelfs de maatnauwkeurigheid wordt niet op de site vermeld. Lijkt me als je hoogwaardig PLA verkoopt dit toch ook wel wilt vermelden

Verzendkosten zijn 25 euro trouwens dus met 20% eraf bespaar je de verzending, dat is op zich wel jammer. Als het op 80 euro was uitgekomen had ik het misschien zelf ook wel gekocht gezien ik Catan wil gaan printen

Mistacal wijzigde deze reactie 02-10-2019 15:14 (18%)

__/`\__/`\__

• lars bekke
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 17:40
Klein_Kipje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:52:

Ben zelf zeer te vreden met het eigen merk van Hobbyking. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

• Mistacal
lars bekke schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Ben zelf zeer te vreden met het eigen merk van Hobbyking. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Goeie reviews eigenlijk wel... bedankt voor de tip

__/`\__/`\__

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

lars bekke schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Dat is inderdaad top spul. Durf zelfs te zeggen dat het beter is dan Real of 123-3d.
Alleen vaak is de kleur net niet op voorraad die je wilt bestellen.

PVoutput | Mac Mini 2011 | Macbook Pro Retina 2014 | iPhone 8 Plus 64GB | Apple Watch Sport (1st gen)

• Shamalamadindon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-11 00:41
Waar bestel je Hobbyking filament precies? Want ik kom alleen de Hobbyking website tegen.

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-11 14:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hobbyking heeft nu cybersale. Het eigen huismerk filament voah wènâg (1kg voor onder de €10,-). Jammer alleen dat er minimaal 30€ verzendkosten bij komt. Anders had ik wel 2 spoelen willen hebben. -O-

Yukkie wijzigde deze reactie 02-10-2019 19:37 (17%)

We've got that ring of confidence

• Mistacal
Yukkie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:35:
Hobbyking heeft nu cybersale. Het eigen huismerk filament voah wènâg (1kg voor onder de €10,-). Jammer alleen dat er minimaal 30€ verzendkosten bij komt. Anders had ik wel 2 spoelen willen hebben. -O-
Ik ga 7 rollen bestellen, stuur maar een pm dan combineren we en ben je 6,95 kwijt aan verzending 9f bij mij ophalen

__/`\__/`\__

Als je eu of uk warehouse aanvinkt krijg je gewoon normale verzend kosten. Vroeger zat het eu warehouse zelf hier in NL maar ik weet niet of dat nog zo is.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• Mistacal
r_255 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:59:
Als je eu of uk warehouse aanvinkt krijg je gewoon normale verzend kosten. Vroeger zat het eu warehouse zelf hier in NL maar ik weet niet of dat nog zo is.
Niet alles is op voorraad in de eu, dat is wel kloten. Maar een collectieve inkoop kan geen kwaad toch?

__/`\__/`\__

• SkyThes
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:05
ronaldlokers schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:07:
Ik heb de skr mini E3 en die bevalt bij mij goed. In het begin waren er nog wat problemen met de firmware, maar ondertussen werkt het perfect.
Ik heb dezelfde ervaring als dat jij hebt. Het enige wat ik niet stabiel krijg is mijn ABL maar handmatig levellen hoeft gelukkig niet zo vaak in mijn geval.
Nee, zeker niet en collectief ben ik altijd voor.... Mis samen kopen ( de website ) soms nog wel eens.

https://hobbyking.com/nl_...kg-spool-transparent.html

Wil iets met gekleurde ledjes gaan doen en dan leek dees me wel leuk, helemaal voor de prijs. Maar niet op voorraad.

• Mistacal
r_255 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:47:
Nee, zeker niet en collectief ben ik altijd voor.... Mis samen kopen ( de website ) soms nog wel eens.

https://hobbyking.com/nl_...kg-spool-transparent.html

Wil iets met gekleurde ledjes gaan doen en dan leek dees me wel leuk, helemaal voor de prijs. Maar niet op voorraad.
Klote, 20kg max en 200 dollar voor gratis verzending. Dat lukt dus alleen met rolletjes van 10 euro en niet die van 6

__/`\__/`\__

Ja dat gaat hem dus niet worden....

Je mag er niet meer dan 10 per order, bestellen maar goed..

Dan heb ik er toch 20 in mijn mandje ( nog maar 51,- eu van free shipment af melden ze nog leuk ) De goekoopste verzend optie is 190,- euro voor 131,60 aan PLA. Dus of ik ff 321,60 in totaal wil schuiven. Nog voor 70,- euro rood er bij gedaan... Nou niets gratis verzenden, maar via DHL express 449,- eu aan verzend kosten. En dan mag je nog leuk invoer en btw aan de deur gaan betalen ook. en dat voor 201,60 aan pla. Blij met een dooie cyber mus noem ik dat.

• Mistacal
Ik zie overigens na het filteren dat de Premium plan dus van 10,60 per rol wel veel van leverbaar is in eu warehouse

Mistacal wijzigde deze reactie 02-10-2019 21:59 (7%)

__/`\__/`\__

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:31

Harrie

NederVlaming

Die hobbyking premium is gemaakt in NL, prima PLA filament. Ik bestel die dan ook meestal uit EU. Vanaf 50 euro geen verzendkosten dacht ik.

Ik heb alleen wel een probleem met hun flexibele filament gehad, waar de diameter sterk afweek van de 1.75mm (veel kleiner).
Nadat ik dit eraf geknipt heb, werkt het ook prima.

• Mistacal
Harrie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:09:
Die hobbyking premium is gemaakt in NL, prima PLA filament. Ik bestel die dan ook meestal uit EU. Vanaf 50 euro geen verzendkosten dacht ik.

Ik heb alleen wel een probleem met hun flexibele filament gehad, waar de diameter sterk afweek van de 1.75mm (veel kleiner).
Nadat ik dit eraf geknipt heb, werkt het ook prima.
Als het in Nederland wordt gemaakt is het weer van de zotte dat er zo weinig op voorraad is. 70 of 75 euro is de grens dacht ik net te zien

__/`\__/`\__

• Klein_Kipje
Je kan toch 6 rollen kopen voor 79 euro zonder verzendkosten, das gemid 13 euro de rol, das toch een leuke prijs

www.weitjerock.com

• lars bekke
als je voor EU warehouse kiest zijn de verzendkosten maar 4 euro en word het verzonden vanuit Nederland :D
zo heb ik laatst voor iets minder als 30 euro 3kg aan PLA gekocht

lars bekke wijzigde deze reactie 02-10-2019 22:47 (6%)

• Mistacal
Ik ga dus geen verzendkosten betalen dus hoppa die kar volgedrukt. Nu hopen dat jet een beetje print 😂

__/`\__/`\__

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Om 't bed van mijn Ender 3 Pro te levelen gebruik ik vanuit Octoprint op een Raspberry 3b+
CHEP_Ender_3_bed_level.gcode van https://www.thingiverse.com/thing:3235018/files

Soms gaat de kop tergend langzaam van hoek naar hoek, 1x ging ie echter opvallend snel, maar doorgaans gaat 't op, wat ik zelf vind, normale snelheid. Herkent iemand dit? Waar zou dit verschil vandaan kunnen komen?
@JBS

Manual mesh bed leveling, is dan een betere oplossing.
Gaat gewoon vanuit de firmware ( moet je het wel even aan zetten in je firmware ) via je lcd menu.

Het komt er op neer dat je z-as gaat compenseren op basis van wat er met levelen gemeten is.
Tijdens het printen zie je dus je z-as op 1 laag licht bewegen om de kuilen en heuvels op je bed te compenseren.

Hij loop dan meerdere punten na op je bed dan alleen de 4 hoeken, ideaal als je last van een warped bed heb. Gaat ook via het menu, de printer kop gaat naar een punt en dan zet je met de printer kop omhoog of naar beneden met de draai knop op naast je lcd scherm tot je papiertje weerstand heeft van je print kop. Drukt de knop in en je gaat naar het volgende punt.

Aantal punten dat geprobed wordt kan je ook instellen ( in de firmware ), net even wat makkelijker en nauwkeuriger dan de chep ,manier.

Let wel, dat als je daarna een G28 ( gcode opdracht voor homing ) dat je mesh bed level weer gedeactiveerd wordt tenzij je dit heb aan gegeven in firmware bij deze code:

// RESTORE_LEVELING_AFTER_G28

Je kan na een G29( bed level gcode ) opdracht de waardes in je eeprom weg schrijven met M500
Om ze de volgende keer na een G28 ( of home opdracht ) weer met M420 S te activeren.

http://marlinfw.org/docs/gcode/G029-abl.html

PS: Let wel dat een zo level mogelijk bed altijd ten goede komt aan een print, dus eerst altijd je bed zo vlak mogenlijk afstellen.

r_255 wijzigde deze reactie 03-10-2019 07:13 (12%)

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:28
@JBS vergeet niet je printer eerst op temperatuur te brengen!

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21:07
Hebben jullie ervaring met de kwaliteit van HobbyKing/eSUN filament? Het lijkt haast te goedkoop om waar te zijn...

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-11 19:33
Mistacal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:28:
[...]
Zelf heb ik de volgende weg afgelegd
. . .
4. 3 zinvolle upgrades (petsfang, abl houder, MKS Gen L bracket)
. . .
Dank je voor de tips. Deze upgrades nog niet gedaan omdat ik me af vraag hoe veel effect dit heeft, ik ben zeer tevreden van kwaliteit van de stock ender 3. glasplaat (van creality) ligt hier al maanden maar nog niet geprobeerd want standaard bed werkt prima. Bed leveling is manueel en prima geen enkel probleem. (Wel fan cover en filament guide geprint want onontbeerlijk) .

Ik dacht wel aan die petsfang (of eerder hero), maakt dat veel verschil ? Ik heb indruk dat ik geen koeling probleem heb. Enige wat ik wil verbeteren is ringing /ghosting, vandaar dat ik dacht aan upgraden firmware/hardware voor linear advance en nauwkeurigere aansturing van de stappers.

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-11 19:33
ronaldlokers schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:07:
Ik heb de skr mini E3 en die bevalt bij mij goed. In het begin waren er nog wat problemen met de firmware, maar ondertussen werkt het perfect.
SkyThes schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:47:
Ik heb dezelfde ervaring als dat jij hebt. Het enige wat ik niet stabiel krijg is mijn ABL maar handmatig levellen hoeft gelukkig niet zo vaak in mijn geval.
ah toch enkele positieve berichten

@ronaldlokers @SkyThes is er verbetering in kwaliteit van de prints sinds de upgrade ?

• Mistacal
sugarcube schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Dank je voor de tips. Deze upgrades nog niet gedaan omdat ik me af vraag hoe veel effect dit heeft, ik ben zeer tevreden van kwaliteit van de stock ender 3. glasplaat (van creality) ligt hier al maanden maar nog niet geprobeerd want standaard bed werkt prima. Bed leveling is manueel en prima geen enkel probleem. (Wel fan cover en filament guide geprint want onontbeerlijk) .

Ik dacht wel aan die petsfang (of eerder hero), maakt dat veel verschil ? Ik heb indruk dat ik geen koeling probleem heb. Enige wat ik wil verbeteren is ringing /ghosting, vandaar dat ik dacht aan upgraden firmware/hardware voor linear advance en nauwkeurigere aansturing van de stappers.
Ieder zijn ding natuurlijk. De Bullseye of petsfang is zinvol, check hiervoor youtube. Je hoeft geen probleem te hebben om deze toe te passen.

Manuel bedleveling heb ik 1 rol lang gedaan.. toen klaar mee.

Voordat je denkt aan firmware zal ik je echt aanraden om veel meer vanuit een basis te werken. De effecten van linear advanced en aanpassen van hard en firmware zijn veel complexer. Ook wanneer je hier gebruik van gaat maken zal goede koeling een rol spelen (tenminste wanneer je de snelheid gaat ophogen). Het simpelweg aanpassen van de K factor is misschien niet moeilijk maar het kunnen analyseren van de effecten is wel iets lastiger zonder de juiste basis.

__/`\__/`\__

Over koeling gesproken, voor de e3d titan aero op een creality printer is ook een petsfang.
Gisteren geprint en vandaag gemonteerd. Ben best tevreden over de 1 lijns kubus van de calibratie test.

https://tweakers.net/ext/f/nCylPWSdksT1MJKzdjNyXZlH/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/iCX3FgyYxoaHOH5K7s7mffXy/thumb.jpg

https://www.thingiverse.com/thing:3279302/comments

r_255 wijzigde deze reactie 03-10-2019 18:25 (3%)

• lars bekke
ManIkWeet schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:57:
Hebben jullie ervaring met de kwaliteit van HobbyKing/eSUN filament? Het lijkt haast te goedkoop om waar te zijn...
tot op heden nog geen problemen mee gehad. hier nog een aantal nieuwe rollen van Hobbyking liggen en een paar die gebruikt worden. Het enige wat ik merkte is dat de temp van de hotend iets hoger moest (4graden ongv) vergeleken met het filament van 123-3d.

• Snel101
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 13-11 08:20
Na het upgraden van mijn Ender 3 pro met de BL touch kit maakt de Z axis tijdens het printen lawaai, is dit normaal? Lijkt te komen omdat hij zich moet corrigeren voor het bed level.

Geluid is lastig te omschrijven maar het knapt en kraakt in plaats dat het lekker smooth klinkt.

De prints gaan overigs gewoon goed.

Snel101 wijzigde deze reactie 03-10-2019 19:18 (6%)

• SkyThes
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:05
sugarcube schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:07:
[...]
@ronaldlokers @SkyThes is er verbetering in kwaliteit van de prints sinds de upgrade ?
Ik zie niet echt verschil. Heb het voornamelijk gedaan voor de stilte van de 2209s ;)

• kmichael
Snel101 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:17:
Na het upgraden van mijn Ender 3 pro met de BL touch kit maakt de Z axis tijdens het printen lawaai, is dit normaal? Lijkt te komen omdat hij zich moet corrigeren voor het bed level.

Geluid is lastig te omschrijven maar het knapt en kraakt in plaats dat het lekker smooth klinkt.

Denk dat je bed zelf niet level is, je moet eerst je bed eerst redelijk leven maken zonder BLTouch.
Als je naar je Z waardes kijkt tijdens het printen dan verspringt deze waarschijnlijk heel erg veel.

Of je bekijkt je probe waardes, als deze niet bij elkaar in de buurt liggen, komt hier dat geluid vandaan.

Het kan ook zo zijn dat je Z balk niet waterpas is...

kmichael wijzigde deze reactie 03-10-2019 21:12 (6%)

• JBS
  • Niet online
r_255 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:09:
@JBS

Manual mesh bed leveling, is dan een betere oplossing.
Gaat gewoon vanuit de firmware ( moet je het wel even aan zetten in je firmware ) via je lcd menu.

Het komt er op neer dat je z-as gaat compenseren op basis van wat er met levelen gemeten is.
Tijdens het printen zie je dus je z-as op 1 laag licht bewegen om de kuilen en heuvels op je bed te compenseren.

Hij loop dan meerdere punten na op je bed dan alleen de 4 hoeken, ideaal als je last van een warped bed heb. Gaat ook via het menu, de printer kop gaat naar een punt en dan zet je met de printer kop omhoog of naar beneden met de draai knop op naast je lcd scherm tot je papiertje weerstand heeft van je print kop. Drukt de knop in en je gaat naar het volgende punt.

Aantal punten dat geprobed wordt kan je ook instellen ( in de firmware ), net even wat makkelijker en nauwkeuriger dan de chep ,manier.

Let wel, dat als je daarna een G28 ( gcode opdracht voor homing ) dat je mesh bed level weer gedeactiveerd wordt tenzij je dit heb aan gegeven in firmware bij deze code:

// RESTORE_LEVELING_AFTER_G28

Je kan na een G29( bed level gcode ) opdracht de waardes in je eeprom weg schrijven met M500
Om ze de volgende keer na een G28 ( of home opdracht ) weer met M420 S te activeren.

http://marlinfw.org/docs/gcode/G029-abl.html

PS: Let wel dat een zo level mogelijk bed altijd ten goede komt aan een print, dus eerst altijd je bed zo vlak mogenlijk afstellen.
Dank voor je uitgebreide toelichting. Begrijp ik van je dat deze manier van levelen beter is dan de manier waarbij je 't bed zelf stelt door aan de vier wieltjes te draaien?
Ik vind persoonlijk van wel, maar makkelijk is een goed werkende sensor.

Je wieltjes gebruik je om je bed te levelen maar soms wil het ondanks de wieltjes niet helemaal lekker plakken. Persoonlijk vond ik die wieltjes onder op maar niks. Als je dan met dat gcode file werkt lijkt me via je lcd en de draaiknop net even wat makkelijker. Nadeel is dat je dan wel in de firmware moet duiken, maar je kan dan wel meer dan 4 punten dan je nu doet met de wieltjes levelen. Procedure met papiertje blijft verder het zelfde. Je krijgt verder aan het einde een mooi tabel met de waardes voor je z-as om te compenseren.

YouTube: 5 beginner Ender 3 fixes - featuring manual mesh bed leveling guide

• ManIkWeet
Snel101 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:17:

Je z-as moet meer werk doen nu, dus het valt meer op als ie lawaai maakt.
Je kan het werk van je z-as proberen te verminderen door je bed handmatig zo level mogelijk te maken (al dan niet met papier, of met gebruik van bltouch output).

Het is natuurlijk nog steeds niet geweldig dat je z-as lawaai maakt, je kan eens kijken of ie recht loopt en goed gesmeerd is.

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:24:
Over koeling gesproken, voor de e3d titan aero op een creality printer is ook een petsfang.
Gisteren geprint en vandaag gemonteerd. Ben best tevreden over de 1 lijns kubus van de calibratie test.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.thingiverse.com/thing:3279302/comments
Nice hoor, heb je een originele titan gekocht?

__/`\__/`\__

• ErBo66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11-11 13:53
JBS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:24:
[...]
Dank voor je uitgebreide toelichting. Begrijp ik van je dat deze manier van levelen beter is dan de manier waarbij je 't bed zelf stelt door aan de vier wieltjes te draaien?
Nee, het is een aanvulling op.

Met de vier wieltjes stel je je bed zo level mogelijk in, normaliter, op de 4 hoekpunten recht boven de wieltjes.
Het geheel van je bed is dan redelijk level, maar je bed zelf is vaak niet 100% vlak. Er kan b.v. een "dal" in het midden zitten. Dit kan je weer proberen te compenseren met mesh bed leveling. Manueel of automatisch met een sensor.
Tijdens het printen van de eerste x layers word dan de Z-as bewogen om ongelijkheden in je bed oppervlak te compenseren.
@Mistacal

Ja, of nog beter gezegd "gesponsored" door mijn werkgever.
Heb wat klusjes gedaan en uiteindelijk is wat ik leer kwa 3d tekenen weer goed voor mijn werk. Ik ga nooit op cursus dus ik mag ook wel eens wat kosten ;o) Ben blij met mn werkgever!

Ik wilde eerst de mosquitto, maar met het besef dat je daar alleen 2 lolies bij krijgt en verder alles nog los moet kopen. Was voor mij het keer punt. Hoeveel mooier gaat je print worden? Nee dan kan je beter in een resin printer investeren. Of voor 2 printers wat leuks halen. Ik wil uiteindelijk groot formaat prints gaan maken 5 dagen (e.d ) voor de Ender heb ik ook nog een bondtech/e3d v6 en een losse titan met v6 kloon liggen. Maar eens kijken wat het lekkerste werkt. Tot nu toe werkt de titan lekker. Nog wat fine tunen met retractie maar zoals je ziet in de cubus is de grootste winst te behalen in de trillingen en echos van het frame. Uiteindelijk blijft bouwen toch het leukst hier.

Hoog op mijn verlanglijstje staat een lowrider 2
https://www.v1engineering.com/lowrider-cnc/

• Mistacal
r_255 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:28:
@Mistacal

Ja, of nog beter gezegd "gesponsored" door mijn werkgever.
Heb wat klusjes gedaan en uiteindelijk is wat ik leer kwa 3d tekenen weer goed voor mijn werk. Ik ga nooit op cursus dus ik mag ook wel eens wat kosten ;o) Ben blij met mn werkgever!

Ik wilde eerst de mosquitto, maar met het besef dat je daar alleen 2 lolies bij krijgt en verder alles nog los moet kopen. Was voor mij het keer punt. Hoeveel mooier gaat je print worden? Nee dan kan je beter in een resin printer investeren. Of voor 2 printers wat leuks halen. Ik wil uiteindelijk groot formaat prints gaan maken 5 dagen (e.d ) voor de Ender heb ik ook nog een bondtech/e3d v6 en een losse titan met v6 kloon liggen. Maar eens kijken wat het lekkerste werkt. Tot nu toe werkt de titan lekker. Nog wat fine tunen met retractie maar zoals je ziet in de cubus is de grootste winst te behalen in de trillingen en echos van het frame. Uiteindelijk blijft bouwen toch het leukst hier.

Hoog op mijn verlanglijstje staat een lowrider 2
https://www.v1engineering.com/lowrider-cnc/
Oooohhh dan, vind een titan niet in verhouding staan de aanschaf. Alles van Ali! Inderdaad, beetje prutsen aan het ding. Reden ook dat ik een 2e heb gekocht. Puur om mee te bouwen.

__/`\__/`\__

• Blamm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-11 12:52

Blamm

Niet meer Smart

Gisteren 3 rollen besteld uit de sale, en zojuist al bezorgd! Dat is nog eens lekker voor het geld!
Gelijk nog wat klein ander spul meebesteld, verzendkosten waren toch al betaald. Mocht iemand daar bestellen, neus zeker even verder. Schroefjes, draad, klemmen en eigen merk loctite voor een paar euro in totaal.

Heb een rol goedkoop PLA besteld in sky blue, een rol PLA+ (dat print echt heerlijk) in luminous green (glow in the dark) en om te proberen een rolletje ABS

@Mistacal

Daar heb je helemaal gelijk in, zoals ik al aangaf met de mosquito, dan heb ik ook een grens. Dan moet je nog een nozzle, thermistor en heatercardrige er los bij kopen. Nee dan kan je beter een elegoo mars resin printer kopen voor 200,- en heb je een kwaliteit die je met geen enkele fdm printer haalt. Maar ja, ik heb al een zelfbouw dlp printer in de kast weg te staan stoffen omdat ik die Resin troep vind en niet echt iets voor in mijn huis. FDM heeft zo zijn charmes, om maar te zwijgen van het hypnotiserende. Maar een object uit een bakkie vloeistof trekken blijft toch ook altijd nog iets magisch hebben.

Blamm schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Gisteren 3 rollen besteld uit de sale, en zojuist al bezorgd! Dat is nog eens lekker voor het geld!
Gelijk nog wat klein ander spul meebesteld, verzendkosten waren toch al betaald. Mocht iemand daar bestellen, neus zeker even verder. Schroefjes, draad, klemmen en eigen merk loctite voor een paar euro in totaal.

Heb een rol goedkoop PLA besteld in sky blue, een rol PLA+ (dat print echt heerlijk) in luminous green (glow in the dark) en om te proberen een rolletje ABS

[Afbeelding]
Ik zou niet te ver neuzen want ze hebben wel hele leuke dingen daar! <+:)

• Mistacal
r_255 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:09:
@Mistacal

Daar heb je helemaal gelijk in, zoals ik al aangaf met de mosquito ik heb ook een grens. Dan moet je nog een nozzle, thermistor en heatercardrige er los bij kopen. Nee dan kan je beter een elegoo mars resin printer kopen voor 200,- en heb je een kwaliteit die je met geen enkele fdm printer haalt. Maar ja, ik heb al een zelfbouw dlp printer in de kast weg te staan stoffen omdat ik die Resin troep vind en niet echt iets voor in mijn huis. FDM heeft zo zijn charmes, om maar te zwijgen van het hypnotiserende. Maar een object uit een bakkie vloeistof trekken blijft toch ook altijd nog iets magisch hebben.
Ja nu die dingen rond de 200 zitten twijfel ik er ook echt over. Als ik straks verhuisd ben en heb een volwaardige garage komt er zeker wel 1.

Ik moet zeggen FDM met de 0,2mm nozzle is echt behoorlijk spot-on qua kwaliteit, veel hoger krijg ik het niet. Duurd alleen gigantisch lang en zie het voordeel niet ten opzichte van nabewerken.

__/`\__/`\__

Ja, aanschaf is het niet eens... Het is het materiaal wat in de papieren gaat lopen.
Maar je print zo mooi en een stuk sneller. Ik zat met mijn dlp printer op rond de 2 seconden per laag. Vertaal dat maar eens naar fdm. Maar pas op, want voor je het weet wil je ook een low rider.

• In_The_Aire
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 04-10 21:20
Ik overweeg ook een 3D printer te kopen, maar wil deze niet in huis zetten en heb geen garage. Hoe onverstandig is het om deze in een stenen schuur te zetten?

• ronaldlokers
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:03
@In_The_Aire Dan heb je wel een verwarmde enclosure nodig waar de printer in kan. Anders ga je door de lage(re) temperaturen die je in een schuur hebt problemen krijgen met warping en slechte laag hechting.

• Blamm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-11 12:52

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb enige tijd geleden een SKR E3 DIP aangeschaft bij BIGTREETECH, gelijk toen ze aangekondigd werden.
Ondertussen heb ik echter toch besloten om deze niet te gaan installeren. Ik heb momenteel een MKS Gen L, dus de standaard behuizing gebruiken is toch al geen noodzakelijkheid, en dan ga ik liever voor een bordje met wat meer mogelijkheden en aansluitingen zoals de SKR V1.3 bijvoorbeeld.

Dus doe ik er liever iemand een plezier mee en mag hij weer weg.. Als iemand hem wil hebben, en er ook echt iets mee gaat doen, stuur mij even een PBtje, dan mag hij in Zoetermeer opgehaald

Blamm wijzigde deze reactie 04-10-2019 22:49 (4%)

Over de SKR E3 DIP gesproken, ik zou er voorlopig even van weg blijven. Ik heb er gisteren nog een dag aan besteed, maar het is incombi met een bltouch ( 3.1 org ) hier niet werkend te krijgen.

Het is ook niet consequent, in configuration_adv heb je nog wat opties om je bltouch in te stellen. Zoals voltage of DO mode.

Vreemde is ook dat het blauwe lampje op de bltouch niet werkt zoals ik dat gewend ben. Gaat bij een deploy wel even aan, en dan weer uit en dan is het de vraag maar of hij je bed wel ziet of niet. ( naar ik begrijp door te veel noise op de 5v lijn van het bordje )

Ik vraag me daarom af of ik ongestraft van een externe bron 5v op de bltouch servo pins kan zetten ( op de bltouch zelf dan ) mijn vraag is dan of ik dan de schone min 5v lijn ook met het bordje moet delen. ?

Soms wil mijn printkop op de x-as de printer aan de rechter kant verlaten bij een home opdracht. Dit gebeurt overigens alleen als je de printer naar het middel punt van de tafel moet om de z-as te homen. Gebeurt ook een enkele keer dus het is iedere keer weer spannend na een G28

Ik heb verder alles geprobeerd wat ik naar kon vinden op github en behalve een capacitor plaatsen of een schone ext 5v zijn nog de 2 dingen die ik zou kunnen proberen.

Maar zaken zoals een thermal protection die aan slaat bij booten zonder dat er ook nog maar iets verwarmd wordt zou je doen vermoeden dat er wel wat meer aan de hand is en de boel nog behoorlijk buggy is.

De optie interrupts voor je eind stops werkt weer niet met je tmc uart mode ( dan compileert de boel niet ), en als ik dan de uart mode uit zet in de firmware lost het voor de bltouch niets op.

Als iemand nog tips of sugesties heeft, of een goed werkende firmware voor de e3 dip. Ik hou me aanbevolen.

r_255 wijzigde deze reactie 06-10-2019 07:10 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14-11 16:51
Na flink wat probleempjes met bedhechting (niet goed schoonmaken van het PEI bed met alcohol), draait de printer nu weer als een tierelier!
Het kleine beetje tunen blijf je natuurlijk altijd houden, maar ben nu vooral het filament aan het uitproberen wat ik nog had liggen. Eryone Silk Gold/Copper/Rainbow PLA en Lay3rs Transparant Black PETG. Vooral over dat PETG ben ik echt goed te spreken, komt er zo netjes uit nu. Alleen daarvoor wel opletten dat je het PEI bed niet te goed schoonmaakt, anders komt het er bijna niet van los.
De Rainbow PLA is ook erg leuk, maar je moet wel echt grote prints doen voordat je veel kleurverschil doet. Nu eentje van 50g was bijvoorbeeld maar 2 kleuren.
Even een kleine sfeerimpressie van hoe m'n print-hoekje er nu uit ziet:

Enige waar ik nog wel tegenaan loop, is dat soms bij het wisselen van het filament deze vast blijft zitten in de Trianglelabs BMG extruder. Als er een kleine klont meekomt uit de kop, kan deze hier niet meer doorheen. Enige wat dan werkt, is de hele kop uit elkaar halen en de klont eruit knippen.
Iemand een idee hoe dit komt? Filament te snel/langzaam eruit halen? Te heet/koud?
Verder, als er nog iemand interesse heeft, heb ik nog een nieuwe Creality V1.1.5 Silent MB liggen die voor een mooi prijsje altijd weg mag!

• Mistacal
Pimmeke1989 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:32:
Na flink wat probleempjes met bedhechting (niet goed schoonmaken van het PEI bed met alcohol), draait de printer nu weer als een tierelier!
Het kleine beetje tunen blijf je natuurlijk altijd houden, maar ben nu vooral het filament aan het uitproberen wat ik nog had liggen. Eryone Silk Gold/Copper/Rainbow PLA en Lay3rs Transparant Black PETG. Vooral over dat PETG ben ik echt goed te spreken, komt er zo netjes uit nu. Alleen daarvoor wel opletten dat je het PEI bed niet te goed schoonmaakt, anders komt het er bijna niet van los.
De Rainbow PLA is ook erg leuk, maar je moet wel echt grote prints doen voordat je veel kleurverschil doet. Nu eentje van 50g was bijvoorbeeld maar 2 kleuren.
Even een kleine sfeerimpressie van hoe m'n print-hoekje er nu uit ziet:
[Afbeelding][Afbeelding]
Enige waar ik nog wel tegenaan loop, is dat soms bij het wisselen van het filament deze vast blijft zitten in de Trianglelabs BMG extruder. Als er een kleine klont meekomt uit de kop, kan deze hier niet meer doorheen. Enige wat dan werkt, is de hele kop uit elkaar halen en de klont eruit knippen.
Iemand een idee hoe dit komt? Filament te snel/langzaam eruit halen? Te heet/koud?
Verder, als er nog iemand interesse heeft, heb ik nog een nieuwe Creality V1.1.5 Silent MB liggen die voor een mooi prijsje altijd weg mag!
Mooi hokje zo hoor. Ik heb geen ervaring met de BMG extruder helaas. Die rianbow PLA heb ik nog maar weinig goeds over gehoord, gaat die bij jou wel helemaal goed?

Nu even de laatste hand leggen aan een remix van een case en dan op naar project Catan en Venom Baby Groot :9

__/`\__/`\__

@Pimmeke1989

Ik denk dat je de manual retraction speed wat moet op hogen als ik naar mijn nog niet geinstaleerde bmg met v6 kijk . Dus met andere woorden, als de boel goed heet is wat sneller je draad er uit trekken.... en anders mischien je veer spanning omlaag brengen ?

Yes, op 57% en na dik 20 uur nog maar 15 uurtjes te gaan. Dan heb ik m'n 1 run lowrider v2 parts.
Denk nog 3 runs dan heb ik alle printable parts gedaan.

• Pimmeke1989
Mistacal schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Mooi hokje zo hoor. Ik heb geen ervaring met de BMG extruder helaas. Die rianbow PLA heb ik nog maar weinig goeds over gehoord, gaat die bij jou wel helemaal goed?

Nu even de laatste hand leggen aan een remix van een case en dan op naar project Catan en Venom Baby Groot :9
Op zich print het Rainbow PLA best wel netjes, niet heel veel minder dan ander filament.
Hieronder een Benchy op 200%. Zitten wel wat foutjes in, maar denk dat dat ook te maken heeft met dat het model eigenlijk niet is gemaakt om op die grootte te printen.

Ik had meer problemen met het Silk Gold PLA van Eryone, deze breekt op sommige plekken erg makkelijk, en dat gelijk uit de verpakking. Heb nog een rol liggen om een keer te proberen.
r_255 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:06:
@Pimmeke1989

Ik denk dat je de manual retraction speed wat moet op hogen als ik naar mijn nog niet geinstaleerde bmg met v6 kijk . Dus met andere woorden, als de boel goed heet is wat sneller je draad er uit trekken.... en anders mischien je veer spanning omlaag brengen ?

Yes, op 57% en na dik 20 uur nog maar 15 uurtjes te gaan. Dan heb ik m'n 1 run lowrider v2 parts.
Denk nog 3 runs dan heb ik alle printable parts gedaan.
Ben inderdaad aan het spelen met de snelheden en temperaturen. Heb in Octoprint standaard een paar knoppen aangemaakt voor het laden van Filament met de standaard scripts van Bondtech.
En heb de laatste keer ook inderdaad de veer wat minder strak aangedraaid. Dus we gaan het zien de volgende keer! Goeie tips ieder geval, bedankt!

• ManIkWeet
Pimmeke1989 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:17:
Heb in Octoprint standaard een paar knoppen aangemaakt voor het laden van Filament met de standaard scripts van Bondtech.
Is dat een plugin waarmee je dit soort knoppen kan maken?
Is eigenlijk een van de weinige features die ik mis van Pronterface...

• JBS
  • Niet online
ManIkWeet schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Met de MQTT plugin voor Octoprint kun je custom knopjes toevoegen die een MQTT publish doen.
Zo heb ik knopjes toegevoegd die een 'aan' of 'uit' publishen naar de MQTT broker gekoppeld aan Home Assistant op basis waarvan ik de slimme stekker waarop de Ender is aangesloten aan/uit zet.

• Pimmeke1989
ManIkWeet schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

JBS schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:47:
[...]
Met de MQTT plugin voor Octoprint kun je custom knopjes toevoegen die een MQTT publish doen.
Zo heb ik knopjes toegevoegd die een 'aan' of 'uit' publishen naar de MQTT broker gekoppeld aan Home Assistant op basis waarvan ik de slimme stekker waarop de Ender is aangesloten aan/uit zet.

[Afbeelding]
Ik heb hier ook twee verschillende plugins voor.
-Aan/uit printer: TPLinksSmartplug
-Extra scripts: Custom Control Editor
Tweede werkt best mooi, kun je gewoon knoppen aanmaken:

• JBS
  • Niet online
Ik twijfel of ik mijn Ender 3 Pro wil upgraden met een BLTouch voor auto bed leveling. Installatie lijkt vrij eenvoudig: YouTube: Creality BL Touch Auto Bed Leveling Sensor Installation Tutorial
De configuratie/afstelling lijkt wat meer voeten in de aarde te hebben. Daarnaast las ik in dit topic ook wat reacties over mensen die 'gedoe' hadden met 't auto bed levelen.

Persoonlijk vind ik 't handmatig levelen (nu) nog helemaal geen punt. Maarja, als dit uit handen genomen kan worden voor een dikke 30 euro, dan klinkt dat toch wel interessant. :)
Hier mensen die 't bewust niet gedaan hebben of mensen die achteraf denken: Mwa?
Of beter, juist mensen die er na installatie erg enthousiast over zijn, in een situatie waarbij je zo af en toe iets print en rekening houdende met het feit dat er een alpha versie van de Marlin firmware benodigd is om de 3.x te laten werken?

• Mistacal
JBS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:17:
Ik twijfel of ik mijn Ender 3 Pro wil upgraden met een BLTouch voor auto bed leveling. Installatie lijkt vrij eenvoudig: YouTube: Creality BL Touch Auto Bed Leveling Sensor Installation Tutorial
De configuratie/afstelling lijkt wat meer voeten in de aarde te hebben. Daarnaast las ik in dit topic ook wat reacties over mensen die 'gedoe' hadden met 't auto bed levelen.

Persoonlijk vind ik 't handmatig levelen (nu) nog helemaal geen punt. Maarja, als dit uit handen genomen kan worden voor een dikke 30 euro, dan klinkt dat toch wel interessant. :)
Hier mensen die 't bewust niet gedaan hebben of mensen die achteraf denken: Mwa?
Of beter, juist mensen die er na installatie erg enthousiast over zijn, in een situatie waarbij je zo af en toe iets print en rekening houdende met het feit dat er een alpha versie van de Marlin firmware benodigd is om de 3.x te laten werken?
Je kan net zo goed 1 van 10 euro nemen. Zijn tegenwoordig haast gelijk qua kwaliteit.

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.45293c00HBDoGz&mp=1

__/`\__/`\__

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:25
Vandaag m'n Ender3 omgebouwd naar direct drive, gewoon omdat het kan.

Printje duurte 2,5 uur. Ombouwen half uurtje. Ben eigenlijk wel tevreden. Dit is de print: https://www.thingiverse.com/thing:3589452 Niets extras nodig om hem om te kunnen bouwen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

@Mavrick: Nice, maar niet alleen maar omdat het kan, maar omdat het natuurlijk retraction scheelt, waar heb jij hem op staan ?

Ik had met de direct versie een paar paginas terug ( andere variant ) de retraction om 2mm, lager kreeg ik last van stringing.

Maar voor het zelfde geld vond ik het ook een leuke optie. Van 5mm naar 2mm retraction scheelt toch behoorlijk wat kans op clogs en stringing. Daarnaast wordt je printje op de long run kwa tijd ook iets korter. ( op een run van 20 uur scheelt het je toch 30 min )

@JBS Ik heb helaas wat mindere ervaringen met de kloontjes. Een jaar geleden 3 gekocht en heb ik er zelf met installeren omzeep geholpen. Printer wilde door het bed heen, en de bltouch was het eerste wat hij tegen kwam op die weg. Printje achter op sprong er af en miniscuul koper draadje was door. De andere 2 gaven zulke vreemde waardes dat printen met bltoch niet ging, kreeg maar geen behoorlijke hechting. Nu met de 3.1 orgineel nergens geen last van.

Behalve dan op de ender3, maar dat meer het probleem dat in een skr e3 dipje zit. Het gewerkt. Als je voor goedkoop gaat zou je ook eens naar de abl kloontjes kunnen kijken, gevoels matig ziet dat er net even wat degelijker uit.

Wellicht zijn de kloontjes ook wat beter geworden, maar ik heb mijn lesje geleerd.

Ik ben verder nog op zoek naar een zweepje voor mijn 3d printer, ben vanaf zondag avond aan het printen en het schiet niet op met alle onderdeeltjes.

• JBS
  • Niet online
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:11:
@JBS Ik heb helaas wat mindere ervaringen met de kloontjes. Een jaar geleden 3 gekocht en heb ik er zelf met installeren omzeep geholpen. Printer wilde door het bed heen, en de bltouch was het eerste wat hij tegen kwam op die weg. Printje achter op sprong er af en miniscuul koper draadje was door. De andere 2 gaven zulke vreemde waardes dat printen met bltoch niet ging, kreeg maar geen behoorlijke hechting. Nu met de 3.1 orgineel nergens geen last van.

Behalve dan op de ender3, maar dat meer het probleem dat in een skr e3 dipje zit. Het gewerkt. Als je voor goedkoop gaat zou je ook eens naar de abl kloontjes kunnen kijken, gevoels matig ziet dat er net even wat degelijker uit.

Wellicht zijn de kloontjes ook wat beter geworden, maar ik heb mijn lesje geleerd.

Ik ben verder nog op zoek naar een zweepje voor mijn 3d printer, ben vanaf zondag avond aan het printen en het schiet niet op met alle onderdeeltjes.
Ik vind het geen probleem om 30+ euro te betalen voor een originele BLTouch, dus dat is geen issue.Wat ik wel wil voorkomen is dat deze - in mijn geval - nice to have voor problemen gaat zorgen die ik nu niet heb. Enerzijds door het lastig kalibreren of problemen daarmee, anderzijds door de noodzaak van alpa Marlin firmware aangezien de 3.1 BLTouch deze vereist.
De BLTouch zorgt voor gemak, maar ik zou het jammer vinden als ik daarvoor in de plaats 'gedoe' terugkrijg, wat me onder aan de streep meer frustratie oplevert dan het nu handmatig levelen van het bed (waarbij dat frustratie niveau daarvan op dit moment 0 is). :)
Hechting op het (magnetisch) bed is nu ook geen enkel probleem.

Ik realiseer me overigens dat wanneer ik geen 'gedoe' wil, ik geen Ender had moeten kopen, maar op dit moment draait deze zonder 'gedoe'.

JBS wijzigde deze reactie 10-10-2019 09:40 (12%)

Ik durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen, maar op mn cr10 draai ik de bltouch 3.1 gewoon op Marlin 1.x

Op mn ender 3 zit ik het SKR probleem, maar ook daar heeft de bltoch gewerkt op het mks bord met een 1.X versie. Volgens mij is de creality bltouch oplossing ook een bltouch 3.1 met een 1.x firmware.

Ik vind het geen nice to have, en als hij goed werkt zorgt het juist voor een betere 1e laag dus overal betere print. Fine tunen hou je altijd wel een beetje maar is natuurlijk ook afhankelijk van hoe level je bed overall is. Heb je nergens pieken of dalen dan is het fijn, heb je een strak en recht bed dan is het een overbodige luxe.

Wat dat betreft zou dat hele levelen wel eens op de schop mogen, want waarom ik nou van links naar rechts mijn bed moet meten als ik alleen in het midden een printje maak. Dan heb ik liever dat hij de print area wat fijn maziger meet en daarom heen gewoon overslaat.

Maar ook met een bltouch blijft het zaak om je bed zo level mogenlijk te houden. Maar je weet wat ze zeggen : meten is weten en met een papiertje blijft het toch maar gissen. Wat dat betreft is logica ook iets wat niet altijd logisch is, want wat is de dikte van een papiertje..... 80gram !?

Mischien nog gewoon even genieten van het printen zolang als het goed gaat. Wat dat betreft is het hier tweakers en net als ik lopen er hier nog wel een paar rond die zowel het printen als het verbouwen leuk vinden. Wat dat betreft kan je met bouwen ook altijd een foutje maken waardoor de boel totaal niet meer werkt, maar dat is het risico van het tweaken

r_255 wijzigde deze reactie 10-10-2019 09:43 (12%)

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:25
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:11:
@Maverick : Nice, maar niet alleen maar omdat het kan, maar omdat het natuurlijk retraction scheelt, waar heb jij hem op staan ?

Ik had met de direct versie een paar paginas terug ( andere variant ) de retraction om 2mm, lager kreeg ik last van stringing.

Maar voor het zelfde geld vond ik het ook een leuke optie. Van 5mm naar 2mm retraction scheelt toch behoorlijk wat kans op clogs en stringing. Daarnaast wordt je printje op de long run kwa tijd ook iets korter. ( op een run van 20 uur scheelt het je toch 30 min )
Euhm, nee alleen maar omdat het kan :P Heb mijn retraction helemaal nog niet aangepast. Vond het gewoon leuk om de printer te modden :Y)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Hahaha, dat bedoel ik dus...... somige vinden het bouwen leuker... O-)
Maar dan weet je dat die terug kan naar rond de 2mm ( wel even een retraction/stringing testje doen )

Daar kan je printje ook nog eens mooier van worden!

• kmichael
Als je een direct drive gebruikt, krijg je dan niet meer last van ghosting?
Omdat er meer gewicht af moet remmen ?

• Mistacal
kmichael schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:58:
Als je een direct drive gebruikt, krijg je dan niet meer last van ghosting?
Omdat er meer gewicht af moet remmen ?
Dat kan maar met standaard snelheden zul je daar niet zo heel veel last van hebben. Zelf print ik tussen de 80 en 120mm/s dan is het wat minder om een direct drive te hebben.

__/`\__/`\__

@kmichael En anders hang je er een pancake stepper aan, scheelt je ook weer in gewicht.

@Mistacal
Ervaar jij ook dat bij sommige hogere snelheden het lijkt of de boel minder staat te schudden, net alsof een tandje hoger de boel meer in balans is dan op lagere snelheid. Of is dat alleen hier zo ?

• ManIkWeet
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:17:
@kmichael En anders hang je er een pancake stepper aan, scheelt je ook weer in gewicht.

@Mistacal
Ervaar jij ook dat bij sommige hogere snelheden het lijkt of de boel minder staat te schudden, net alsof een tandje hoger de boel meer in balans is dan op lagere snelheid. Of is dat alleen hier zo ?
Dat zou te maken kunnen hebben met resonantie B)

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:17:

@Mistacal
Zeker, ik ben nog niet achter welke snelheid het minst zorgt voor resonantie. Elke machine heeft een aantal eigen frequenties en je merkt inderdaad dat sommige snelheden precies inwerken op de stabiliteit.

2 oplossingen, andere snelheid of de massa verhogen. Met massa bedoel ik dus niet de bewegende delen maar meer de printer vastzetten aan de muur oid. Dat is natuurlijk wat rigoureus maar goed.

Als je echt gewicht wilt besparen is misschien dit ook een optie.. O-) dit is wel het ultieme om te bouwen hoor. Dubbele gantry op een CoreXY, 5 extruders.. manmanman

YouTube: Real world high speed 3D printing

Mistacal wijzigde deze reactie 10-10-2019 10:27 (13%)

__/`\__/`\__

• Daniel.
Mistacal schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

Zeker, ik ben nog niet achter welke snelheid het minst zorgt voor resonantie. Elke machine heeft een aantal eigen frequenties en je merkt inderdaad dat sommige snelheden precies inwerken op de stabiliteit.

2 oplossingen, andere snelheid of de massa verhogen. Met massa bedoel ik dus niet de bewegende delen maar meer de printer vastzetten aan de muur oid. Dat is natuurlijk wat rigoureus maar goed.

Als je echt gewicht wilt besparen is misschien dit ook een optie.. O-) dit is wel het ultieme om te bouwen hoor. Dubbele gantry op een CoreXY, 5 extruders.. manmanman

YouTube: Real world high speed 3D printing
Misschien kan dit ook helpen.
Ben op het moment deze upgrade aan het bouwen.
https://www.thingiverse.com/thing:3746653
Je hebt hem ook zonder de z as dual.
https://www.thingiverse.com/thing:3719799

• Mistacal
Daniel. schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Misschien kan dit ook helpen.
Ben op het moment deze upgrade aan het bouwen.
https://www.thingiverse.com/thing:3746653
Je hebt hem ook zonder de z as dual.
https://www.thingiverse.com/thing:3719799
Dual Z is inderdaad een goede oplossing voor stabiliteit maar niet voor het probleem wat je op je X-gantry hebt.

Die schoren in je tweede link zijn een beetje onzinning. Dan kan je beter die hoeksteuntjes gebruiken om stevigheid te creeeren. De onzinnigheid zit het vooral in het feit dat met deze schoren de Y-as wordt verstevigd en die beweegt bij de ender enkel onderin (het bed). Die beweging wordt al door het onderframe opgevangen. Wat je bovenin vooral wilt opvangen (met hoge snelheid) is de X-as. Uiteraard wordt hier het geheel wel meer rigide van.

Dit is dus wezenlijk anders dan een CoreXY waarin de X en Y as bovenin bewegen.

Mistacal wijzigde deze reactie 10-10-2019 11:45 (6%)

__/`\__/`\__

@Mistacal

Dan toch, je zou toch verwachten dat het fabriek af meest optimaal zou zijn, maar ook daar zit dus ruimte.
Ik heb ook geen flauw idee, denk ook dat het aan de vorm licht of beter gezegd wat voor bewegingen je printer kop maakt.

Ik heb me zelf al zitten af vragen wat je nou het beste kan doen. Zoals op de cr10s s5 is het haast niet te doen met een glasplaat en een rubberen belt, het is teveel massa. Mischien het hele bed maar lost staand van de x en z as maken. Of de print kop beweegbaar maken op de y-as ipv het bed, al is dat voor een cr10 wel een hele verbouwing. Eerst maar eens kijken of ik wat ga winnen met lineaire kogel lager rail. Anders gaat die op de gantry en moet er voor de y-as een andere oplossing komen.

Maar goed, er valt nog genoeg te verbeteren en voorlopig te printen..
Leuk filmpje! Thnx

@Daniel.

Die upgrade zou ik eerder op mn cr10 doen, daar staat de boel echt te klapperen vergeleken met de ender3
Orgineel komt hij daar ook vandaan. Als mijn bed van 50x50cm tekeer gaat zie je de resonantie boven in mijn frame zo erg worden dat de boel zeker een mm of 3 van zijn plaats komt. Voor mij ook de reden dat ik de printer gewoon op de vlakke vloer heb staan, want hij loopt zo van de tafel af. Dat soort dingen heb je met een ender niet zo snel. Dan bedoel ik de stijfheid in je frame.

Vergeet trouwens niet met een dubbele z-as dat je ook altijd voor je bedleveling procedure even de hoogte van je x-as gelijk is aan je bed. Hier wil dat nog verlopen.

• Klein_Kipje
Ik heb zelf het eea getekend in Inventor -> stl en dan via de slicer van Creality naar de printer. So far so good. Nu zit ik te googlen omdat ik sommige delen wil 'verstevigen' dmv van die delen 100% te fillen.

Is dat mogelijk, via google wordt ik echt niet veel wijzer hoe ? (al lijkt het wel te kunnen)

www.weitjerock.com

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:11
Ik ben aan het kijken naar een SKR 1.3

Kan ik dan gewoon een willekeurige hiervan kiezen?
https://nl.aliexpress.com...ext=skr+&switch_new_app=y

want sommige zijn skr 1.3 en SKR Mini E3 Wat is het verschil.

Ik heb een gewone ender 3 en wil makkelijk alles kunnen overzetten.

sgouman wijzigde deze reactie 10-10-2019 15:10 (6%)

• Daniel.
sgouman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:07:
Ik ben aan het kijken naar een SKR 1.3

Kan ik dan gewoon een willekeurige hiervan kiezen?
https://nl.aliexpress.com...ext=skr+&switch_new_app=y

want sommige zijn skr 1.3 en SKR Mini E3 Wat is het verschil.

Ik heb een gewone ender 3 en wil makkelijk alles kunnen overzetten.
Volgensmij past de mini op de plek van het normale MB. Ik heb in ieder geval de 1.3 besteld. Wilde iets meer mogelijkheden hebben waarom geen idee plus de mini was aangekondigd op het moment dat ik hem wilde kopen. Ben helaas nog niet aan installeren toegekomen.

• sgouman
Daniel. schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:29:
[...]

Volgensmij past de mini op de plek van het normale MB. Ik heb in ieder geval de 1.3 besteld. Wilde iets meer mogelijkheden hebben waarom geen idee plus de mini was aangekondigd op het moment dat ik hem wilde kopen. Ben helaas nog niet aan installeren toegekomen.
Oke maar past de normale 1.3 dan ook gewoon op de plek van de ender 3 MB?

• Daniel.
sgouman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Oke maar past de normale 1.3 dan ook gewoon op de plek van de ender 3 MB?
Met dit.
https://www.thingiverse.com/thing:3688967

of deze

https://www.thingiverse.com/thing:3717627

• sgouman
Okay dankjewel. de E3 mini past dus wel gewoon. Weet je toevallig of op de E3 mini wel nog ruimte is voor een bltouch?

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:27:
@Mistacal

Dan toch, je zou toch verwachten dat het fabriek af meest optimaal zou zijn, maar ook daar zit dus ruimte.
Ik heb ook geen flauw idee, denk ook dat het aan de vorm licht of beter gezegd wat voor bewegingen je printer kop maakt.
We hebben het hier natuurlijk over een printer van 200 euro, die is goed genoeg maar zeker niet optimaal voor een FDM. Ik denk dat de CoreXY printers waar dus het bed alleen in de z richting gaat het meest ideaal is. Tenminste er zitten een hoop voordelen aan.
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:27:
Ik heb me zelf al zitten af vragen wat je nou het beste kan doen. Zoals op de cr10s s5 is het haast niet te doen met een glasplaat en een rubberen belt, het is teveel massa. Mischien het hele bed maar lost staand van de x en z as maken. Of de print kop beweegbaar maken op de y-as ipv het bed, al is dat voor een cr10 wel een hele verbouwing. Eerst maar eens kijken of ik wat ga winnen met lineaire kogel lager rail. Anders gaat die op de gantry en moet er voor de y-as een andere oplossing komen.
Volgens mij beschrijf je hier een CoreXY maar dat is inderdaad voor een CR10 niet te doen. Een van de redenen dat ik een Hypercube oid ga bouwen

__/`\__/`\__

• Klein_Kipje
Ik heb de filament van Hobbyking binnen, best snel en geen verzendkosten :-).

Zilver print precies hetzelfde als de witte die er 'in' zat. Nu wilde ik iets met grijs printen. Plakt niet, warping.
Verander terug naar wit, geen probleem.

Welke knoppen moet ik draaien om het grijs ook goed te krijgen ?. Nozzle temp, bed temp ?

www.weitjerock.com

@Mistacal
Ik ga even lezen over de hypercube, ben nu druk doende met de lowriderv2,
Gaat best lekker, en net mn eerste plaatje gefreesd ga maar eens wat onderdeeltjes bestellen. Want verwacht nog deze week klaar te zijn met printen.

https://tweakers.net/ext/f/fUgjxyyvcrIkSfHkc8vQk2vU/thumb.jpg

• kmichael
Klein_Kipje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:34:
Ik heb de filament van Hobbyking binnen, best snel en geen verzendkosten :-).

Zilver print precies hetzelfde als de witte die er 'in' zat. Nu wilde ik iets met grijs printen. Plakt niet, warping.
Verander terug naar wit, geen probleem.

Welke knoppen moet ik draaien om het grijs ook goed te krijgen ?. Nozzle temp, bed temp ?
Misschien handig om je huidige temperaturen even te vermelden...

• Klein_Kipje
kmichael schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Misschien handig om je huidige temperaturen even te vermelden...
200/60

www.weitjerock.com

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:05:
@Mistacal
Ik ga even lezen over de hypercube, ben nu druk doende met de lowriderv2,
Gaat best lekker, en net mn eerste plaatje gefreesd ga maar eens wat onderdeeltjes bestellen. Want verwacht nog deze week klaar te zijn met printen.

[Afbeelding]
Super gaaf, Ik zat van de week nog te kijken naar een diy cnc. ben heel benieuwd hoe het gaat

__/`\__/`\__

• Daniel.
sgouman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:30:
Okay dankjewel. de E3 mini past dus wel gewoon. Weet je toevallig of op de E3 mini wel nog ruimte is voor een bltouch?
Dat zal ik wel even moeten opzoeken. Wel was er iets met dat er geen eeprom aanwezig was en dat je je settings moet opslaan op een SD kaart.

@Mistacal ik hou je op de hoogte.

@Daniel.

Passen doet ie, en er is zelfs een poort voor gereserveerd, maar of hij ook gaat werken....?
Er zijn toch echt wat issues, en ik zag volgens mij dat er inmiddels ook een v 1.2 op komst was / is.

Iets met een voltage lijn die zoveel ruis geeft dat je bltouch het soms wel en soms niet doet.
https://www.facebook.com/...ermalink/377307899874977/
( ik kom nooit op FB ) maar hier kan je meer lezen.

of anders hier :
https://github.com/bigtre...TECH-SKR-mini-E3/issues/6

Ik lees ook mensen waar het wel werkt, en dan in eens toch weer niet of na het plaatsen van een 100 Uf capacitor over de plus en min.

• ErBo66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11-11 13:53
JBS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:17:

Ieder zijn eigen ervaringen natuurlijk maar ik ben na een maand proberen en frustratie met een Trianglelabs clone op een SKR 1.3 teruggegaan naar manual levelen.
Misschien omdat ik de originele z endstop op de Z-min endstop aangesloten heb laten zitten voor het homen en de sensor op de z-max aansluiting had gezet maar buiten dat de sensor 1 in de ~30 keer niet meet maar in een error schiet niets anders dan problemen ervaren.
Eindresultaat te ver van het bed (soms mm's) dan goed, dan weer klein beetje te hoog en soms zelfs zo te diep (door de nul heen) dat de nozzle de coating van mijn Creality glasbed schraapt.
Verschillende firmware versies gebruikt (er is de afgelopen maand best veel aan het levelen veranderd blijkt uit een tread bij Marlin die ik tegenkwam omdat veel meer mensen hier problemen mee blijken te hebben) leek het de eerste twee keren goed te gaan en toen weer niet.
Sinds een paar dagen opgegeven en terug gegaan naar manual levelen en direct weer perfecte eerste lagen.
@ErBo66

Ik heb de zelfde ervaringen met de 3x triangle labs versie, zelfs op een stock ender3 werkte het zo on nauwkeurig dat manual leveling beter werkte.

Toch maar weer eens een orginele gekocht en dat werkt, ik moet zeggen vrijwel probleem loos.

• ManIkWeet
Jullie kunnen proberen de heaters uit te zetten terwijl er gehomed wordt, zou een hoop ruis moeten schelen.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ErBo66 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:27:
[...]

Ieder zijn eigen ervaringen natuurlijk maar ik ben na een maand proberen en frustratie met een Trianglelabs clone op een SKR 1.3 teruggegaan naar manual levelen.
Misschien omdat ik de originele z endstop op de Z-min endstop aangesloten heb laten zitten voor het homen en de sensor op de z-max aansluiting had gezet maar buiten dat de sensor 1 in de ~30 keer niet meet maar in een error schiet niets anders dan problemen ervaren.
Eindresultaat te ver van het bed (soms mm's) dan goed, dan weer klein beetje te hoog en soms zelfs zo te diep (door de nul heen) dat de nozzle de coating van mijn Creality glasbed schraapt.
Verschillende firmware versies gebruikt (er is de afgelopen maand best veel aan het levelen veranderd blijkt uit een tread bij Marlin die ik tegenkwam omdat veel meer mensen hier problemen mee blijken te hebben) leek het de eerste twee keren goed te gaan en toen weer niet.
Sinds een paar dagen opgegeven en terug gegaan naar manual levelen en direct weer perfecte eerste lagen.
Ik ben van mening dat autoleveling ook gewoon overrated is voor de Ender 3.
Je kan het bed vrij makkelijk levelen op deze printer met de hand en die autolevel sensoren zijn niet altijd zo nauwkeurig.

Zelf heb ik ook een prusa staan, maar die autoleveling is ook vaak temperatuur gevoelig en de ene print gaat het beter als de andere keer. Terwijl op de Ender gaat het eigenlijk gewoon altijd goed zonder sensoren, hoef hem nauwelijks bij te stellen.

PVoutput | Mac Mini 2011 | Macbook Pro Retina 2014 | iPhone 8 Plus 64GB | Apple Watch Sport (1st gen)

• sgouman
Als ik op aliexpress het E3 mini bordt kost het mij 25 euro. Dat is 1 euro boven de importkosten. Weet iemand of Biqu op het pakket een lagere prijs zet?

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-11 15:35

Mavamaarten

Omdat het kan!

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Ik ben van mening dat autoleveling ook gewoon overrated is voor de Ender 3.
Je kan het bed vrij makkelijk levelen op deze printer met de hand en die autolevel sensoren zijn niet altijd zo nauwkeurig.

Zelf heb ik ook een prusa staan, maar die autoleveling is ook vaak temperatuur gevoelig en de ene print gaat het beter als de andere keer. Terwijl op de Ender gaat het eigenlijk gewoon altijd goed zonder sensoren, hoef hem nauwelijks bij te stellen.
Niet mee eens :)

Ik maak mijn glazen bed regelmatig schoon, of doe er een nieuw laagje lijm op. Dat doe je natuurlijk niet wanneer het bed nog op de printer zit. Losmaken en terug vastmaken doet altijd de leveling om zeep.
Het automatisch levelen werkt in elk geval zo nauwkeurig bij mij dat ik alleen maar op print moet drukken, en er komt een perfecte print uit. Dat is voor een kostprijs van een whopping €9 echt wel een goeie investering, en het echt wel waard.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 06:54
sgouman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:42:
Als ik op aliexpress het E3 mini bordt kost het mij 25 euro. Dat is 1 euro boven de importkosten. Weet iemand of Biqu op het pakket een lagere prijs zet?
Ik bestel regelmatig iets op ali, en vaak staat er een (veel) lagere prijs op het pakketje dan dat ik betaald heb. Ook heb ik al regelmatig iets boven de 22 euro besteld en is zonder extra's of problemen hier gekomen. Ik zou het dus gewoon bestellen :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True