Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 09:39
Ik heb ook een ender 3 pro sinds een paar weken :*)
KennieNL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:57:
[...]

Normaal is eigenlijk die condensator gewoon nodig (ook bij de Mega) als trucje om te voorkomen dat je Arduino waarmee je programmeert niet reset wanneer de seriële poort aangeroepen wordt.

Alleen een Arduino waarbij het USB interface rechtstreeks op de controller zit hoeft dit niet (dus geen FTDI/CH340 tussen).
Zie: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
Vandaag zelf ook gedaan met een uno cloon en werkte prima (zonder condensator ;) ). Enige waar ik niet op bedacht was was dat je gelijk een andere firmware moet laden nadat je de bootloader er op hebt gezet. (Na het plaatsen van de bootloader startte de printer niet meer).
Verder leuk ding. Enige "nadeel" is dat je de eerste weken alleen bezig bent met dingen voor de printer printen :P
PLA van creality zelf werkt voor mij prima en het proef beetje was bij mij iig ruim voldoende voor de voorbeeld hond en een paar eerste mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:51
Ik zie dat de files van de versie van 1.9.x wel eens gewijzigd worden op:
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin

Zetten jullie die nieuwe versies ook op de Ender3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na veel geknutsel heb ik hem toch aan de praat gekregen en een reserve deel uitgeprint. >:)
Ideaal zo een printer als hij het doet.
Heb nu een vraag. Tijdens het printer komt er telkens een vrij hoge toon bij de hotend weg of daar ergens in de buurt. Het is vrij irritant vooral omdat je de steppenmotors eigenlijk niet hoort. Heeft iemand een idee? Riem misschien te strak gespannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:17:
Na veel geknutsel heb ik hem toch aan de praat gekregen en een reserve deel uitgeprint. >:)
Ideaal zo een printer als hij het doet.
Heb nu een vraag. Tijdens het printer komt er telkens een vrij hoge toon bij de hotend weg of daar ergens in de buurt. Het is vrij irritant vooral omdat je de steppenmotors eigenlijk niet hoort. Heeft iemand een idee? Riem misschien te strak gespannen?
Niet bij de extruder? Ik had dat het lager aan het piepen was bij retractions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlueFlame schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:02:
[...]

Niet bij de extruder? Ik had dat het lager aan het piepen was bij retractions.
Nee. Dacht ik ook eerst. Ik denk dat het met de snelheid te maken heeft op 60mm/s is het heel erg heb hem nu op 100mm/s gezet is het al een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Heb een vaag dingetje... Als ik mijn opi aansluit nadat de printer aan staat een ik klik in octoprint hierna op connect, restart de printer. Anderen hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:52

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BlueFlame schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:25:
Heb een vaag dingetje... Als ik mijn opi aansluit nadat de printer aan staat een ik klik in octoprint hierna op connect, restart de printer. Anderen hier ook last van?
Dit is vrij normaal. Bij het starten van een seriële connectie herstart de Arduino chip. Dit is ook bij andere Arduino gebaseerde printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 17:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

BlueFlame schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:25:
Dat is normaal gedrag. Bij een nieuwe connectie restart de printer firmware.
Je gaat er gewoon rekening mee moeten houden dat je nooit tijdens het printen je OctoPrint verbindt, of je print wordt gewoon onderbroken zonder pardon.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Deze zie ik dus twee korte avondjes rommelen te laat :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

FirePuma142 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Deze zie ik dus twee korte avondjes rommelen te laat :+
Beter laat dan nooit >:)
Ben er ook nog niet hoor. Klipper is erg handig om zo je instellingen via Octoprint aan te passen maar blijft toch nog steeds klooien met de X Y Calibratie icm BlTouch en [bed_mesh]. Staat allemaal beschreven maar toch zie ik het niet of het is krom beschreven. Zal vast het eerste het geval zijn ;)

Z-Offset ingesteld maar zodra ik een [bed_mesh] laat uitvoeren loopt hij vast op de glasplaat bij het eerste punt, hij gaat dus te laag terwijl hij via de s-offset prima gaat. 8)7

Wat jammer is dat er veel info te vinden is die uitleg geeft over installatie en voorbeeldbestanden maar een goede configuratie filmpje of uitleg is zeer beperkt. Als je niet duidelijk is loop je gelijk vast :X

Maar het is in iedergeval weer een leuke uitdaging.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MikeOO schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 07:33:
[...]

Beter laat dan nooit >:)
Ben er ook nog niet hoor. Klipper is erg handig om zo je instellingen via Octoprint aan te passen maar blijft toch nog steeds klooien met de X Y Calibratie icm BlTouch en [bed_mesh]. Staat allemaal beschreven maar toch zie ik het niet of het is krom beschreven. Zal vast het eerste het geval zijn ;)

Z-Offset ingesteld maar zodra ik een [bed_mesh] laat uitvoeren loopt hij vast op de glasplaat bij het eerste punt, hij gaat dus te laag terwijl hij via de s-offset prima gaat. 8)7

Wat jammer is dat er veel info te vinden is die uitleg geeft over installatie en voorbeeldbestanden maar een goede configuratie filmpje of uitleg is zeer beperkt. Als je niet duidelijk is loop je gelijk vast :X

Maar het is in iedergeval weer een leuke uitdaging.
Same here, het is echt ultrakrom beschreven als je het mij vraagt. Ik kan inmiddels printjes draaien, ben bezig om linear advance te calibreren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Vandaag een skr E3 mini ingebouwd in mijn ender 3 pro. Leuk karwei aangezien je van de onderkant af moet werken.. en de printer dus op zijn zijkant of kop moet leggen. Irri.

Alles lijkt op het eerste gezicht ok, de moederbord fan en de cooling fan zijn nog steeds omgedraaid.

Waar ik echter tegen aan loopt is dat de printer de end stops niet opzoekt bij het aanzetten. Een auto home resulteert in een kleine verschuiving op alle assen, x y en z gaan elke keer een stukje opzij cq omhoog. Ik kan op de printer en in octopi de assen ook geen negatieve waardes geven, zodra ik op auto home heb gedrukt zijn de dan licht verschoven posities even de nul waarde.

De printer werkt maar gaat dus gerust in het luchtledige printen.

Firmware even resetten dan.. ehh dat had ik even iets anders ingeschat. Blijkbaar moet ik eerst even Marlin 2 leren, compilen en dan flashen?

Mocht iemand iets weten voor die end stops rarigheden, graag. Ik heb de stekkers al nogmaals losgetrokken en opnieuw geplaatst.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:12
pasajo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:25:
Vandaag een skr E3 mini ingebouwd in mijn ender 3 pro. Leuk karwei aangezien je van de onderkant af moet werken.. en de printer dus op zijn zijkant of kop moet leggen. Irri.

Alles lijkt op het eerste gezicht ok, de moederbord fan en de cooling fan zijn nog steeds omgedraaid.

Waar ik echter tegen aan loopt is dat de printer de end stops niet opzoekt bij het aanzetten. Een auto home resulteert in een kleine verschuiving op alle assen, x y en z gaan elke keer een stukje opzij cq omhoog. Ik kan op de printer en in octopi de assen ook geen negatieve waardes geven, zodra ik op auto home heb gedrukt zijn de dan licht verschoven posities even de nul waarde.

De printer werkt maar gaat dus gerust in het luchtledige printen.

Firmware even resetten dan.. ehh dat had ik even iets anders ingeschat. Blijkbaar moet ik eerst even Marlin 2 leren, compilen en dan flashen?

Mocht iemand iets weten voor die end stops rarigheden, graag. Ik heb de stekkers al nogmaals losgetrokken en opnieuw geplaatst.
Het is zeer sterk aan te raden om je toch even te verdiepen in het compileren van een Marlin versie voor de Ender-3. De bordjes zijn namelijk bedoeld/geschikt voor meerdere printers, dus grote kans dat er een verkeerde config op staat nu.

Handleiding om een compileer omgeving op te zetten:
https://github.com/bigtre...ll%20VScode+Platformio.md

En de handleiding om de boel te configureren en compileren voor de Ender-3:
https://github.com/bigtre...-E3-/tree/master/firmware

Let goed op de stappen, en gebruik ook echt de configuration.h en configuration_adv.h uit de Ender-3 voorbeeld folder. Ik had pas na een paar weken beetje kloten door dat de Extrusion op 500 stond inplaats van de bedoelde 93...

Als je rustig de stappen leest en uitvoert is het prima te doen :) Mocht je specifieke vragen hebben kan ik altijd even helpen met verder kijken.

• pasajo
Wolfensteijn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Het is zeer sterk aan te raden om je toch even te verdiepen in het compileren van een Marlin versie voor de Ender-3. De bordjes zijn namelijk bedoeld/geschikt voor meerdere printers, dus grote kans dat er een verkeerde config op staat nu.

Handleiding om een compileer omgeving op te zetten:
https://github.com/bigtre...ll%20VScode+Platformio.md

En de handleiding om de boel te configureren en compileren voor de Ender-3:
https://github.com/bigtre...-E3-/tree/master/firmware

Let goed op de stappen, en gebruik ook echt de configuration.h en configuration_adv.h uit de Ender-3 voorbeeld folder. Ik had pas na een paar weken beetje kloten door dat de Extrusion op 500 stond inplaats van de bedoelde 93...

Als je rustig de stappen leest en uitvoert is het prima te doen :) Mocht je specifieke vragen hebben kan ik altijd even helpen met verder kijken.
Dat verdiepen was ik wel van plan, alleen niet direct haha

De skr mini E3 is dacht ik alleen voor de ender 3 (pro), maar kan inderdaad dat er een verkeerde firmware opstaat, of iig de configuration bestanden.
Is er ergens een beetje een kant en klare referentie firmware beschikbaar? Of is dit hetzelfde als gcode's downloaden > gevaarlijk..

• Wolfensteijn
pasajo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:45:
[...]

Dat verdiepen was ik wel van plan, alleen niet direct haha

De skr mini E3 is dacht ik alleen voor de ender 3 (pro), maar kan inderdaad dat er een verkeerde firmware opstaat, of iig de configuration bestanden.
Is er ergens een beetje een kant en klare referentie firmware beschikbaar? Of is dit hetzelfde als gcode's downloaden > gevaarlijk..
Ik heb een goed werkende firmware voor een verder stock Ender-3 (non pro) welke je hier kan downloaden:
https://stack.sachawolf.com/s/T40mYhsO85ca7QE

Het gebruik hier van is verder op eigen risico, en de keuze om te downloaden/te gebruiken is er een van vertrouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FirePuma142 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:34:
[...]

Same here, het is echt ultrakrom beschreven als je het mij vraagt. Ik kan inmiddels printjes draaien, ben bezig om linear advance te calibreren.
Pressure advance bedoel je neem ik aan want dat is voor klipper. Schijnt ook best een uitdaging te zijn en vele geven dat op. Maar is ook iets wat ik nog wel ga uitzoeken maar eerst de basis goed krijgen.

Gelukkig dus niet de enige die dat ervaart met de documentatie >:)
Zelf na 10x lezen snap je soms bepaalde stukken nog niet. :X

Eindelijk de BED_MESH_CALIBRATE kunnen uitvoeren.
Bleek dat in het stukje [bed_mesh] verkeerde waardes stonden.
Nu met onderstaand eindelijk een goede werking.

code:
1
2
min_point: 65,30
max_point: 215,215

Op naar het volgende onderdeel ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MikeOO op 23-08-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Wolfensteijn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:10:
[...]

Ik heb een goed werkende firmware voor een verder stock Ender-3 (non pro) welke je hier kan downloaden:

Het gebruik hier van is verder op eigen risico, en de keuze om te downloaden/te gebruiken is er een van vertrouwen :)
Bedankt, ga ik even naar kijken. Ik heb inmiddels git en Visio studio ook geïnstalleerd, maar kan niet zeggen dat ik er erg wijs uit wordt zo snel. Even een .io bestandje openen.. ja hoe :D. Dat wordt nog een leertrajectje.

Overigens geeft commando m119 direct na starten al de triggered status op alle end stops, vreemd lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02
Overigens geeft commando m119 direct na starten al de triggered status op alle end stops, vreemd lijkt mij.
Niet echt, hangt ervanaf wat er is ingesteld voor endstop logica.
Ofwel
// Mechanical endstop with COM to ground and NC to Signal uses "false" here (most common setup).
#define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING false // set to true to invert the logic of the endstop.
in Marlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 21:45
Sinds vorige week een ender 3 pro in bezit.
Netjes opgebouwd aan de hand van een van de vele youtube build filmpjes. Vandaag de testhond aangezet en tot nog toe (hij is bij de nek) gaat alles goed. De komende tijd maar wat uitproberen en dit topic eens goed doorpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Nu iets meer dan een week de Ender 3 Pro. Intussen met de Raspberry Pi 2B de bootloader geflashed, firmware geüpgrade, OctoPi geïnstalleerd, een Raspberry Pi camera gekocht en een sonoff smartplug.

Omdat je aardig moeilijk moet doen om aan het moederbord van de Pro te kunnen komen (via de onderkant) en je dan dus zoals al eerder beschreven het ding op zijn zij moet zetten, kon ik daarna weer totaal opnieuw beginnen met calibreren. Best frustrerend want eerst ging alles perfect, maar na het het verhaal klopte er geen bal meer van.

Daarnaast weer een paar dingen geleerd:

- beschrijvingen goed lezen, het zijn wat stappen maar het flashen is best te doen

- het ene PLA is het andere niet. Mooi kleurtje gekocht, maar kreeg ik met geen mogelijk doorgevoerd. Dus het doorvoertje (geen idee hoe het heet) op de extruder maar losgedraaid, er doorheen geduwd en weer erop gezet.

- jammer dat niet bij ieder ontwerp gezet wordt in welke oriëntatie je het dient af te drukken. Bij de case voor de Raspberry begon hij na 80% in de lucht proberen af te drukken.

- in deze hobby kun je jezelf vest een beetje verliezen....erg veel leuke dingen mogelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 28-09 15:10

GeeBee

Oddball

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
smoken schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:53:
Daarnaast weer een paar dingen geleerd:

- het ene PLA is het andere niet. Mooi kleurtje gekocht, maar kreeg ik met geen mogelijk doorgevoerd. Dus het doorvoertje (geen idee hoe het heet) op de extruder maar losgedraaid, er doorheen geduwd en weer erop gezet.
Knip je de Filament ook in een hoek van 45 graden af (langste punt aan de linker kant van de extruder)?
Dan kun je meestal de filament iets makkelijker aanvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
kmichael schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 07:56:
[...]

Knip je de Filament ook in een hoek van 45 graden af (langste punt aan de linker kant van de extruder)?
Dan kun je meestal de filament iets makkelijker aanvoeren.
Jep, gedaan, maar hij liep volgens mij vast op het stukje waar je van het ijzeren deel naar dat kunststof klemmetje gaat. En uiteindelijk leek het dus makkelijker om het maar even los te draaien.
Tx! Wellicht een leuk volgend project, al moet ik zeggen dat ik er na dit weekend wel even klaar mee ben ;-)

Wel zeer tevreden met het filament en de kwaliteit van het printen!

Mini skull geprint met Ender 3 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eymas
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:09
Ook een leuke tip. Maak zo veel mogelijk foto's en aantekeningen van de bekabeling als je je mainboard case opent en herbekabelt. Heb vandaag een zekering in mijn gloednieuwe SKR v1.3 alvast ingebrand en bijna hetzelfde bij de Melzi mainboard :P

Ook zo'n all-in-one case weer moeten aanpassen omdat de heatsinks van de TMC2208 drivers net te groot zijn voor de versie die ik geprint had, dus een productief dagje dat mij veel heeft geleerd over de elektronica. Intussen draait de printer weer en zit ik een nieuwe deksel te printen om de heatsinks te laten passen, en wachten op de nieuwe zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Wolfensteijn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:10:
[...]

Ik kom er nu pas aan toe om eea te proberen. Deze firmware .. zoekt in ieder geval de endstops op :)

Dus het bordje doet het wat dat betreft dus wel, mooi. Geeft mij in ieder geval tijd mijzelf rustig te verdiepen in Marlin en het compilen, ik dacht wel aardig met software overweg te kunnen maar dit valt mij toch wat tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
pasajo schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

Ik kom er nu pas aan toe om eea te proberen. Deze firmware .. zoekt in ieder geval de endstops op :)

Dus het bordje doet het wat dat betreft dus wel, mooi. Geeft mij in ieder geval tijd mijzelf rustig te verdiepen in Marlin en het compilen, ik dacht wel aardig met software overweg te kunnen maar dit valt mij toch wat tegen.

Op hun github staat ook altijd een kant en klare build van de meest recente versie. Heb ik ook al eens gebruikt en werkt uitstekend:

https://github.com/bigtre...ter/firmware/firmware.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Beste Ender gebruikers
Arduino: 1.8.7 (Windows 7), Board: "Sanguino 1284p, ATmega1284P (16 MHz)"

C:\Users\computer\Downloads\TH3D_UFW_U1.R2.15(1)\Firmware Pack Source Folder\Windows Arduino\hardware\tools\avr/bin/avrdude -CC:\Users\computer\Downloads\TH3D_UFW_U1.R2.15(1)\Firmware Pack Source Folder\Windows Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf -v -patmega1284p -carduino -PCOM3 -b19200 -e -Ulock:w:0x3F:m -Uefuse:w:0xFD:m -Uhfuse:w:0xDE:m -Ulfuse:w:0xFF:m

avrdude: Version 6.3-20171130
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Users\computer\Downloads\TH3D_UFW_U1.R2.15(1)\Firmware Pack Source Folder\Windows Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM3
Using Programmer : arduino
Overriding Baud Rate : 19200
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x55
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x55

avrdude done. Thank you.

Error while burning bootloader.

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.
Ik probeer de bootlooder te branden maar krijg steeds bovenstaande foutmelding. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Kabels meerdere keren opnieuw aangesloten en vervangen. In Windows geen onbekende devices. (windows 7) Of is er nog een verschil hoe je de kabels moet aanluiten? Want de handleidingen die ik volg zijn voor de ender 3. En ik heb de pro. Als ik sommige handleidingen volg. Dan zou het ender schermpje moet gaan flikkeren. Maar die van mij blijft staan op Ender -3 pro ready.

Bron die ik gebruik YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
TheDudez schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:00:
Beste Ender gebruikers

[...]

Ik probeer de bootlooder te branden maar krijg steeds bovenstaande foutmelding. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Kabels meerdere keren opnieuw aangesloten en vervangen. In Windows geen onbekende devices. (windows 7) Of is er nog een verschil hoe je de kabels moet aanluiten? Want de handleidingen die ik volg zijn voor de ender 3. En ik heb de pro. Als ik sommige handleidingen volg. Dan zou het ender schermpje moet gaan flikkeren. Maar die van mij blijft staan op Ender -3 pro ready.

Bron die ik gebruik YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware
Maak je wel gebruik van een Arduino of een Pi ?
Heb je een officiële Arduino of een clone Arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Ik ga vanavond de X en Y as nalopen, omdat een eerdere poging voor een minder print resultaat heeft geleid. Een gantry zet je vaster of losser door te draaien aan een concentric nut. Als let of de wieltje nog kunnen ronddraaien, zou je een eind moeten komen.

Maar hoe vast of los zitten de wieltjes? Moet je ze met gemak kunnen bewegen, niet meer, of waar ergens hier tussen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
kikkeraap schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:39:
Ik ga vanavond de X en Y as nalopen, omdat een eerdere poging voor een minder print resultaat heeft geleid. Een gantry zet je vaster of losser door te draaien aan een concentric nut. Als let of de wieltje nog kunnen ronddraaien, zou je een eind moeten komen.

Maar hoe vast of los zitten de wieltjes? Moet je ze met gemak kunnen bewegen, niet meer, of waar ergens hier tussen in?
Nou het zijn plastic wieltjes dus je wilt ze niet te strak hebben want dan zijn ze binnen de kortste keren kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
TheDudez schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:00:
Beste Ender gebruikers

[...]

Heb je de CH340G Driver geinstalleerd, die heb je vanaf 1.1.4 board nodig namelijk.

http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
ManIkWeet schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Nou het zijn plastic wieltjes dus je wilt ze niet te strak hebben want dan zijn ze binnen de kortste keren kapot
Dus op een schaal van 0 (super makkelijk) tot 10 (niet met 2 vingers te draaien) een 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
kikkeraap schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Dus op een schaal van 0 (super makkelijk) tot 10 (niet met 2 vingers te draaien) een 8?
Mijn gevoel zegt 7 maar ik heb geen persoonlijke ervaring ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
kikkeraap schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Je moet geen speling hebben, maar hij moet ook niet te strak zitten. Het is net als bij het bed levelen een "gevoel" :P
De guide die ik gevonden had had het over "met moeite met twee vingers te draaien". Hij moet iig soepel lopen, dus als je ze vast hebt gezet even zonder belt bewegen en voelen of hij soepel en gelijkmatig beweegt en niet te los (speling) of te vast (niet gelijkmatig, hortend) loopt.
Duidelijker kan ik het helaas ook niet zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
BlueFlame schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:13:
[...]

Je moet geen speling hebben, maar hij moet ook niet te strak zitten. Het is net als bij het bed levelen een "gevoel" :P
De guide die ik gevonden had had het over "met moeite met twee vingers te draaien". Hij moet iig soepel lopen, dus als je ze vast hebt gezet even zonder belt bewegen en voelen of hij soepel en gelijkmatig beweegt en niet te los (speling) of te vast (niet gelijkmatig, hortend) loopt.
Duidelijker kan ik het helaas ook niet zeggen :+
I guess there is only one wat to figure out, we gaan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Binnenkort krijg ik mijn Ender 3 binnen en ik heb ter voorbereiding al heel wat YouTube filmpjes bekeken over mods, materiaal, Fusion 360, etc. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Kun je vervangende fanducts zoals bijvoorbeeld de Hero Me printen met PLA, of moet je daarvoor een ander materiaal gebruiken, en zo ja welke?

Sowieso is de grondstof nog een beetje een grijs gebied. Als ik het goed begrijp is er best wel een prijs en kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken etc. Ook ben ik benieuwd naar de temperatuurvastheid van het materiaal. Een tijd terug heeft een vriend van me een onderdeeltje voor in mijn auto geprint. Dit onderdeeltje is met de hitte van de afgelopen weken kromgetrokken/gekrompen. Ik heb iets gelezen/gezien over het hardenen van PLA door het na het printen te verhitten (Annealing, zie bijvoorbeeld https://formfutura.com/sh...la-black-980?category=189). Heeft iemand hier ervaring mee?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

@kmichael

Uno volgens het bordje Bij ali besteld dus je weet het nooit :+ Zelfde boordje wat op het fimplje is te zien.
Dutchone schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Heb je de CH340G Driver geinstalleerd, die heb je vanaf 1.1.4 board nodig namelijk.

http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html
Ja die had ik al geïnstalleerd (via setup.exe) Ik zie in de TH3D_UFW_U1.R2.15 software ook de com 3. Dus het lijkt mij niet een driver probleem?

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb trouwens 1 Lampje wat knipperd op de Uno en 1 lampje wat constant brand. Is dat goed?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
TheDudez schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:56:
@kmichael

Uno volgens het bordje Bij ali besteld dus je weet het nooit :+ Zelfde boordje wat op het fimplje is te zien.

[...]
Zie de volgende post, misschien is dit je probleem...:
GeeBee schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:39:
Ik zou er ver uit de buurt blijven. Gewoon vanwege de brakke electronica die waarschijnlijk gebruikt is en dus om teleurstelling te voorkomen omdat het net niet lekker werkt. De nummertjes op de chips zullen vast wel overeenkomen met the real deal, maar zijn die ook 100% volgens spec?

Gun jezelf een echte en geef iets meer uit (€25). Dan heb je meteen de garantie dat het werkt én je hebt het sneller.

Of je gebruikt idd een RPi die je daarna in kunt zetten voor Octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
TheDudez schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:56:
@kmichael

[...]

Ja die had ik al geïnstalleerd (via setup.exe) Ik zie in de TH3D_UFW_U1.R2.15 software ook de com 3. Dus het lijkt mij niet een driver probleem?

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb trouwens 1 Lampje wat knipperd op de Uno en 1 lampje wat constant brand. Is dat goed?
In dat geval doet hij zich niet voor als stk500 programmer (Die je volgens mij wel ingesteld hebt staan) maar als "arduino as ISP". (Althans, dat was zo bij mij, maar ik heb de Arduino ide gebruikt)

[ Voor 4% gewijzigd door BlueFlame op 27-08-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Grrr, ik heb ruzie met m'n Ender 3. Ik kan er geen enkele print meer uit krijgen. Wat er mis gaat: ik doe auto home, level netjes het bed, nog eens auto home, nog eens levellen, net zo lang tot hij perfect is. Ik doe een print en de kop gaat zeker een millimeter lager printen dan z=0 van mijn auto home. Het bed wordt naar beneden geduwd, de eerste laag print wel maar door de druk met superbrede lijnen (zo breed dat soms een naastliggende lijn wordt losgeduwt), en bij de 2e laag is de kop nog steeds op hetzelfde niveau (gaat wel omhoog maar bed veert ook omhoog) en hij schraapt de hele eerste laag kapot.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

https://ibb.co/ZT5GFbw
BlueFlame schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:46:
[...]

In dat geval doet hij zich niet voor als stk500 programmer (Die je volgens mij wel ingesteld hebt staan) maar als "arduino as ISP". (Althans, dat was zo bij mij, maar ik heb de Arduino ide gebruikt)
I kijken of ik nog een pi kan vinden. Maar handleidingen gaan allemaal uit van een Uno. Of heb jij e 1 voor een pi?
kmichael schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

Zie de volgende post, misschien is dit je probleem...:

[...]
Yes werkend nu!

[ Voor 32% gewijzigd door TheDudez op 28-08-2019 19:17 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
phYzar schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:01:
Grrr, ik heb ruzie met m'n Ender 3. Ik kan er geen enkele print meer uit krijgen. Wat er mis gaat: ik doe auto home, level netjes het bed, nog eens auto home, nog eens levellen, net zo lang tot hij perfect is. Ik doe een print en de kop gaat zeker een millimeter lager printen dan z=0 van mijn auto home. Het bed wordt naar beneden geduwd, de eerste laag print wel maar door de druk met superbrede lijnen (zo breed dat soms een naastliggende lijn wordt losgeduwt), en bij de 2e laag is de kop nog steeds op hetzelfde niveau (gaat wel omhoog maar bed veert ook omhoog) en hij schraapt de hele eerste laag kapot.

Iemand tips?
Heb je aan de z-offset instellingen gezeten in het menu? Die komt namelijk nog bovenop je ‘level’ waardes. Want dat is nodig als je leveled met een sensor die op een andere hoogte hangt dan je nozzle, maar bij handmatig levellen dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eymas
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:09
Na wat gestoei en gezweet zit mijn SKR v1.3 uiteindelijk vast in zijn behuizing en de motoren spinnen nu net iets zachter dan mijn kat :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gcIeAPB.jpg

Grotendeels is het stoeien geweest met de bekabeling, maar het is uiteindelijk toch gelukt alles er redelijk netjes in te werken. Desondanks is er nog ruimte voor verbetering, maar dat komt ooit wel, voor nu is het functioneel.

Nu alleen de ventilatoren van de hot-end en case nog vervangen met stillere varianten, misschien de PSU ook. Daarna zien we wel weer wat voor een upgrades er bij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yukkie schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:00:
Binnenkort krijg ik mijn Ender 3 binnen en ik heb ter voorbereiding al heel wat YouTube filmpjes bekeken over mods, materiaal, Fusion 360, etc. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Kun je vervangende fanducts zoals bijvoorbeeld de Hero Me printen met PLA, of moet je daarvoor een ander materiaal gebruiken, en zo ja welke?

Sowieso is de grondstof nog een beetje een grijs gebied. Als ik het goed begrijp is er best wel een prijs en kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken etc. Ook ben ik benieuwd naar de temperatuurvastheid van het materiaal. Een tijd terug heeft een vriend van me een onderdeeltje voor in mijn auto geprint. Dit onderdeeltje is met de hitte van de afgelopen weken kromgetrokken/gekrompen. Ik heb iets gelezen/gezien over het hardenen van PLA door het na het printen te verhitten (Annealing, zie bijvoorbeeld https://formfutura.com/sh...la-black-980?category=189). Heeft iemand hier ervaring mee?
PLA kun je prima gebruiken hiervoor aangezien de warmte om de printkop zelf zit en de fanduct zit er iets vanaf.

In de auto kun je inderdaad geen PLA gebruiken omdat dit door de hitte krom trekt zoals je nu ervaren hebt.
Objecten dit goed tegen hitte moeten kunnen of sterker moeten zijn kun je o.a printen in PET-G.
DIt kun je ook zonder problemen met giftige dampen of enclosure printen. Is soms iets lastiger te printen maar zoeken op PET-G profiles is het een kwestie van uittesten welke het beste werkt op jouw machine.
Of zelf met de instellingen gaan testen van je slicer.

Elk merk PLA of andere soort is vaak een kwestie van proberen. Elke machine is net weer iets anders afgesteld en wat bij de ene prima print gaat bij een ander totaal niet lekker.

Bestel zelf gewoon wat mij qua prijs aanspreekt en al veel merken gehad en nog geen 1 waarvan ik dacht die nooit meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een mooie uitleg om klipper te installeren op een Ender 3 incl uitleg om deze te configureren.
YouTube: Using a 32 bit Raspberry Pi to boost your 3D printer mainboard - Kli...

Wat tips nadat ik hier vorige week mee begonnen ben.
Mocht je hiermee aan de slag gaan zorg dat je backup hebt van je instellingen van Marlin. Via een M503 kun je de huidige instellingen opvragen.

Handig om bepaalde instellingen over te kunnen nemen en na het installeren van Klipper is Marlin niet meer aanwezig en ben je de instellingen dus ook kwijt. Handig om je huidige instellingen te hebben als je later toch terug zou willen naar Marlin.

Klipper gebruikt Octoprint dus zorg dat je de hardware hiervoor hebt voor je hiermee aan de slag gaat.

Klipper is vrij eenvoudig in te stellen maar zorg dat je er genoeg tijd voor hebt en niet snel moet printen. Alles werkt anders dan met Marlin dus het kan aardig wat tijd kosten om alles opnieuw af te stellen en te leren.

DIt wordt niet besproken in het filmpje maar spreek uit ervaring en ik had die info dus niet op dat moment >:)

[ Voor 22% gewijzigd door MikeOO op 28-08-2019 08:32 ]

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:41
Heeft de SKR 1.3 nu de voorkeur boven de 1.1.5 van Creality zelf?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ligt er een beetje aan wat je wilt ermee. De 1.1.5 kun je er zo direct inzetten, maar is buiten de stillere steppers niet anders dan de fabrieksversie. De SKR is krachtiger (32bit) en heeft meer aansluitingen, maar is niet plug en play

• vanisher
Ik denk dat ik als n00b dan beter eerst meer even voor de 1.1.5 kan gaan met bltouch als extraatje om te proberen.

De ender-3 pro print best goed eigenlijk, alleen die tering herrie :)

Het wordt toch een SKR 1.3, zojuist besteld.

[ Voor 12% gewijzigd door vanisher op 29-08-2019 11:58 ]

• Wolfensteijn
vanisher schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:29:
Ik denk dat ik als n00b dan beter eerst meer even voor de 1.1.5 kan gaan met bltouch als extraatje om te proberen.

De ender-3 pro print best goed eigenlijk, alleen die tering herrie :)

Het wordt toch een SKR 1.3, zojuist besteld.
De andere optie die een beetje tussen de 1.1.5 Silent en de SKR 1.3 ligt is de SKR Mini E3. Een 32 bits bordje met TMC 2209 drivers er op. Qua formaat en aansluitingen is het een drop in replacement voor het standaard Creality bordje,en volgens mij ook goedkoper dan de 1.1.5 Silent.

Alleen zouden levertijden wat lang kunnen zijn vanwege de nieuwigheid.

• vanisher
Ik heb ff een yt van teaching tech gekeken, maar die SKR 1.3 moet ik wel uit komen hoop ik. De stepper drivers moet ik me nog even in verdiepen, die doen de aansturing van de stepper motoren toch?

Zit toch ff naar m'n order te kijken:

https://nl.aliexpress.com/item/32980090169.html

Ik zie daar verschillende opties staan, ik heb gewoon The board gekozen, maar is het zinvol om voor 1 van de andere opties te gaan?

[ Voor 36% gewijzigd door vanisher op 29-08-2019 12:22 ]

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
@vanisher Met alleen 'the board' heb je geen stepper drivers, dus 1 van de andere opties is zeker handig als je die nog niet hebt. Of je koopt ze los :)

• phYzar
vanisher schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:17:
Ik heb ff een yt van teaching tech gekeken, maar die SKR 1.3 moet ik wel uit komen hoop ik. De stepper drivers moet ik me nog even in verdiepen, die doen de aansturing van de stepper motoren toch?

Zit toch ff naar m'n order te kijken:

https://nl.aliexpress.com/item/32980090169.html

Ik zie daar verschillende opties staan, ik heb gewoon The board gekozen, maar is het zinvol om voor 1 van de andere opties te gaan?
De "with bladiebla x5" is welke stepper drivers je erbij wilt. Om dit bord te kunnen gebruiken heb je natuurlijk wel deze drivers nodig, maar welke je neemt (en of je dat bij hen besteld) kun je zelf kiezen. Het bord heeft 2 extruder aansluitingen, dus normaal heb je 4 drivers nodig, maar als je een dubbele extruder wilt heb je er 5 nodig. De keuze voor welke drivers is afhankelijk van prijs, stilte, opties (aantal microsteps, hoe meer hoe nauwkeuriger en vooral stiller, en features als stealthchop om de boel nog stiller te krijgen, en spi/uart voor diagnose en homen zonder endstops).

• vanisher
Los bordje met 2209 drivers lijkt me op dit moment dat de beste combi, ook al wordt het ff wachten op de 2209

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb geen Ender, maar wat is nu precies het voordeel van een 32 bit bordje? Mijn 8 bit bordje werkt ook gewoon alles keurig af. Kan iemand mij uitleggen wat er beter gaat met een 32 bit bord? Of een linkje kan natuurlijk ook.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
pwillemske schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:56:
Ik heb geen Ender, maar wat is nu precies het voordeel van een 32 bit bordje? Mijn 8 bit bordje werkt ook gewoon alles keurig af. Kan iemand mij uitleggen wat er beter gaat met een 32 bit bord? Of een linkje kan natuurlijk ook.
Om hier geen lap tekst te hoeven typen, hier een linkje. https://mechlab.cc/why-yo...-use-a-32-bit-controller/

• Dutchone
--

[ Voor 98% gewijzigd door Dutchone op 29-08-2019 19:29 ]

• Dutchone
Per ongeluk op qoute gedrukt...

Edit 2 ik geef het op..

[ Voor 30% gewijzigd door Dutchone op 29-08-2019 19:28 ]

• kmichael
Ik ben ook aan de slag gegaan met klipper op een PI.
Ik zelf vind klipper instellingen aanpassen iets fijner dan via Arduino en dan flashen.

Voor mijn BLTouch heb ik de snelheid op de X en Y as iets verhoogd en iets verder van de randen naar het midden laten meten. Ik print toch meestal in een straal van 5 cm vanaf het midden.

Ik heb nog niet geprint meer ik ben benieuwd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goede uitleg, moet het zelf allemaal nog een keer ombouwen, als je een SKR1.3, TMC2209 and BLTOUCH en direct Drive wilt gebruiken.
https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/

En als je Cura beter wilt leren kennen
YouTube: Cura Custom Settings - Advanced 2018

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 30-08-2019 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wel apart dat die TMC2209 drivers die hij in die tutorial gebruikt de stelschroef aan de onderkant hebben zitten. Veel van de TMC2209 drivers op Amazon hebben hetzelfde zie ik. Staat het voltage dan al goed ingesteld? (daar schrijft-ie ook niets over) En hoe kun je dat dan later nog aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yukkie schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:14:
Wel apart dat die TMC2209 drivers die hij in die tutorial gebruikt de stelschroef aan de onderkant hebben zitten. Veel van de TMC2209 drivers op Amazon hebben hetzelfde zie ik. Staat het voltage dan al goed ingesteld? (daar schrijft-ie ook niets over) En hoe kun je dat dan later nog aanpassen?
Op de link van Amazon die hij aangeeft zie je een gaatje en daarmee kun je als het goed is de stelschroef bereiken dus dat is verder geen probleem. Zelf heb ik versie 1.1 van bigtreetech en daar zit het schroefje aan de bovenkant. Maar hoe het ook zit je kan er altijd bij anders wordt het lastig instellen inderdaad. :)

vref is voor mij ook nog onduidelijk en kunnen wij even vragen natuurlijk al weet ik niet of er een verschil is voor de 1.1 en 2.0 versie.

Zal via FB de vraag wel even stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Laatst online: 21-09 11:03
Ben wel benieuwd !
kmichael schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:28:
Ik ben ook aan de slag gegaan met klipper op een PI.
Ik zelf vind klipper instellingen aanpassen iets fijner dan via Arduino en dan flashen.

Voor mijn BLTouch heb ik de snelheid op de X en Y as iets verhoogd en iets verder van de randen naar het midden laten meten. Ik print toch meestal in een straal van 5 cm vanaf het midden.

Ik heb nog niet geprint meer ik ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Mijn printer bleef maar in het printbed graven, de printhoogte was lager dan de auto-home z=0. z-offset instellen in de printer had geen effect, z-offset instellen in cura had geen effect. Toen ik de print pauzeerde, de z-axis omhoog verplaatste via schermpje en daarna resumede ging die laag goed, helaas ging de volgende laag weer naar beneden -O-

Misschien eens een andere firmware proberen. Had nog nooit firmware geflashed dus eerst bootloader erop zien te krijgen. Arduino Nano was de enige Arduino die ik had, maar dat was geen succes. Raspberry Pi dan maar, maar daarvan was het OS gaar, dus eerst opnieuw Raspbian op sd-kaart, dan Pi aansluiten met de gpio op de 3d-printer, en toen wilde het eindelijk lukken. Heb de TH3D firmware erop gezet (want dat deed de tutorial ook :P ). *O*

Helaas ging de 1e print weer in het bed graven, maar toen vond ik de optie "babystep z" in het menu, en daarmee moest ik hem 0.77 mm hoger zetten voordat hij normaal ging printen 8)7 (Inmiddels is hij zonder schrapen bij laag 4, dus dat lijkt goed te gaan). Geen idee hoe ik hieraan kom, jammer dat ik nu steeds een workaround moet doen, maar blij dat ik weer kan printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yukkie schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:14:
Navraag gedaan en twee antwoorden gekregen mbt vref, wel in het Engels.

1. You don’t need to set vref if you use uart, it’s set in firmware
2. Als je het wel wilt gebruiken en niet UART gaat gebruiken

TMC2209 is the stepper driver type. So you wanna use the WatterOtt calculator here (https://learn.watterott.com/silentstepstick/faq/). It calculates Vref based on RMS current. Basically, you find the amperage per phase for the motor you're driving, divide it by 1.41, and plug it into the calculator. For the stock Creality XYZ motors, the per phase current is 0.84 amps. For the E motor it's 1 amp. Here's a link to the motor data sheets (https://gist.github.com/k...bRv0fmyTVLk5TEVBpUp--TNz0). If you get new motors or use different ones than stock, just divide the current per phase by 1.41 to get the RMS current, plug that into the calculator, and that's the max Vref. Usually, setting it to 50-80% of that max value gives good performance without risking overheating too much.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 31-08-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 13:44
Heeft iemand hier ooit het probleem gehad dat je stl maar gedeeltelijk in gcode omgezet wordt?
Ik heb nu al 2x een shack proberen te printen die volgens cura meer dan een dag zou duren. Beide keren was de print na een uur of 8 op 100% en stopte met printen, echter was de print nog totaal niet af.

Nu heb ik de gcode in een online viewer gegooid en hier zie ik inderdaad dat deze enkel bevat wat er geprint wordt. Aan de Ender 3 ligt het dus niet.

Ik slice met Cura (Ultimaker Cura 4.2.1) en heb hierin de Ender 3 geselecteerd maar verder geen aparte profielen geladen of iets dergelijks.

Iemand enig idee?

De stl en bijbehorende gcode zijn op deze locatie te vinden.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat als je een andere slicer gebruikt? Al is het maar om je model te controleren. Als je dit met bijvoorbeeld Slic3r ook hebt ligt het aan je stl. Anders heeft Cura een bugje :P .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 13:44
pwillemske schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:03:
Wat als je een andere slicer gebruikt? Al is het maar om je model te controleren. Als je dit met bijvoorbeeld Slic3r ook hebt ligt het aan je stl. Anders heeft Cura een bugje :P .
Goed punt, ik heb hem door de Wanhao Cura gehaald die ik nog had van mijn vorige printer. Met deze gaat het wel goed. Wel vreemd dat een nieuwere Cura hier dan problemen mee heeft..

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

MikeOO schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

Navraag gedaan en twee antwoorden gekregen mbt vref, wel in het Engels.

1. You don’t need to set vref if you use uart, it’s set in firmware
2. Als je het wel wilt gebruiken en niet UART gaat gebruiken

TMC2209 is the stepper driver type. So you wanna use the WatterOtt calculator here (https://learn.watterott.com/silentstepstick/faq/). It calculates Vref based on RMS current. Basically, you find the amperage per phase for the motor you're driving, divide it by 1.41, and plug it into the calculator. For the stock Creality XYZ motors, the per phase current is 0.84 amps. For the E motor it's 1 amp. Here's a link to the motor data sheets (https://gist.github.com/k...bRv0fmyTVLk5TEVBpUp--TNz0). If you get new motors or use different ones than stock, just divide the current per phase by 1.41 to get the RMS current, plug that into the calculator, and that's the max Vref. Usually, setting it to 50-80% of that max value gives good performance without risking overheating too much.
Thanks! En nu je het zegt, herinner ik me dat ook uit de Teaching Tech vlog over de TMC2209 drivers.

Ander vraagje: Ik heb gisteren m'n Ender 3 binnen gekregen en in elkaar gezet. Vandaag wil ik de bootloader en nieuwe firmware gaan flashen. Ik vroeg me alleen af: kan dat ook met een ftdi dongle, of moet dat persé met een Arduino? Dag eerste heb ik liggen, een Arduino eigenlijk niet. Tenzij ik een Arduino projectje afbreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:00
Yukkie schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:06:
[...]

Thanks! En nu je het zegt, herinner ik me dat ook uit de Teaching Tech vlog over de TMC2209 drivers.

Ander vraagje: Ik heb gisteren m'n Ender 3 binnen gekregen en in elkaar gezet. Vandaag wil ik de bootloader en nieuwe firmware gaan flashen. Ik vroeg me alleen af: kan dat ook met een ftdi dongle, of moet dat persé met een Arduino? Dag eerste heb ik liggen, een Arduino eigenlijk niet. Tenzij ik een Arduino projectje afbreek.
Als het je kennismaking is met 3D printen zou ik eerst gaan printen en ontdekken voordat je pas upgrades gaat doen. Het wil niet altijd 1-2-3 werken. En dan weet je zeker dat je printer het wel goed doet en dat het waarschijnlijk niet aan de software gaat liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 01-09-2019 10:11 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Daniel. Test printjes zijn al gemaakt hoor ;) Maar ik wil graag thermal runaway protection activeren, voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 21:26
Thanos maar opnieuw aan het printen ondat de filament in de rol niet goed was opgerold. 😡
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/SxdhxvB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
[...]

Raspberry Pi kan ook (zelf pas gedaan, werkt best goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Durf ik niet te zeggen. Handigste is met een Arduino en is zo klaar dus je hebt hem maar 1x en even nodig.
Met een Raspberry kan het trouwens ook,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik heb de volgende upgrades op mijn Ender 3's:

- Metalen extruder
- Capricorn tubing
- Aangepaste spool holder zodat de rollen vlak bij de extruder hangen en geen bochten hebben
- BLTouch 3.0 (werkt nog niet echt naar behoren moet ik toegeven)
- Magnetisch bed
- Nieuwste TH3D firmware

Nou zat ik te denken om te fan en mobo nog te upgraden, maar de fan laat ik denk ik achterwege omdat dat schijnbaar niet zo heel slim is om een stillere fan te nemen die juist minder lucht blaast.

Mijn vraag is dus: is het de moeite/geld waard om te investeren in bijvoorbeeld een nieuwe SKR board met de nieuwe TMC2209 drivers? Ik zal er namelijk ook aan te denken om een filament runout sensor te installeren en daarvoor kan ik best een extra pin gebruiken wat zo'n board dus bied.

Ik ben alleen zo gewend geraakt aan de TH3D firmware en weet dus niet of het wel slim is om die te verlaten voor een andere firmware van Chinese komaf.

Adviezen zijn daarom meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Laatst online: 21-09 11:03
Hoe is de kwaliteit?
Ik heb de filament sensor via de raspberry lopen, werkt ook prima.
Print zelf nog met het originele board.
impy101 schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:37:

- Metalen extruder
- Capricorn tubing
- Aangepaste spool holder zodat de rollen vlak bij de extruder hangen en geen bochten hebben
- Magnetisch bed
- Nieuwste TH3D firmware

Nou zat ik te denken om te fan en mobo nog te upgraden, maar de fan laat ik denk ik achterwege omdat dat schijnbaar niet zo heel slim is om een stillere fan te nemen die juist minder lucht blaast.

Mijn vraag is dus: is het de moeite/geld waard om te investeren in bijvoorbeeld een nieuwe SKR board met de nieuwe TMC2209 drivers? Ik zal er namelijk ook aan te denken om een filament runout sensor te installeren en daarvoor kan ik best een extra pin gebruiken wat zo'n board dus bied.

Ik ben alleen zo gewend geraakt aan de TH3D firmware en weet dus niet of het wel slim is om die te verlaten voor een andere firmware van Chinese komaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
CerielTjuh schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:32:
Hoe is de kwaliteit?
Ik heb de filament sensor via de raspberry lopen, werkt ook prima.
Print zelf nog met het originele board.

[...]
Ja, ik mag niet klagen over de kwaliteit. Ik moet alleen wel een beetje het bed tweaken bij het begin van elke print. Ondanks de sensor legt hij de eerste laag alsnog niet goed neer. De ene kant legt hij goed neer en de ander zit de nozzle zo dicht tegen het bed dat er geen filament uit komt. Zelfs met een glazen bed. Moet nog even uitzoeken hoe ik dit op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
impy101 schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:37:

- Metalen extruder
- Capricorn tubing
- Magnetisch bed
- Nieuwste TH3D firmware

Is zeker geen slechte upgrade. Geheel wordt er in iedergeval een stuk stiller van ;)
Een uitleg wat het verschil is tussen de standaard 8 bits vs 32bits board: YouTube: 32 bit 3D printing - What it means and when you need it

Er zijn wel fans die stiller zijn en genoeg lucht verplaatsen maar alles ligt er aan of je je stoort.
Als dat geen probleem is hoef je het niet te doen.

De SKR draait met dezelfde firmware als TH3D. TH3D is ook gewoon Marlin met wat voorgebakken zaken erin dus op zich niet anders dan je gewend bent, hooguit dat je zelf iets meer moet instellen maar BigtreeTech heeft ook al kant en klare firmware van Marlin icm SKR. Een aangezien 3D printen vaak ook veel tweaken is om het goed te krijgen misschien wel handig als je juist wel switch om nog meer ervaringen te krijgen in de vele instellingen.

Zeker als je kiest voor de Bigtreetech mini e3 hoef je geen aanpassingen te doen aangezien die gelijk is aan het huidige board qua maten en aansluitingen, alleen met de voordelen van 32bits en steppendrivers die evt te vervangen zijn of vaste TMC2209 erop (zijn 2 versie beschikbaar).

Nadeel is alleen dat ze op dit moment nog slecht leverbaar zijn.

Maar elke upgrade is je eigen keus. Standaard print deze prima en met aanpassingen kan dat nog beter worden en stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
MikeOO schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:19:
[...]
Is zeker een slechte upgrade. Geheel wordt er in iedergeval een stuk stillen van ;)
Bedoel je niet "geen" ipv "een"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze jongen maakt van een Ender 3 een multi-apparaat met ook nog eens prachtig upgrades.

YouTube: Proper Printing

Zijn website: https://properprinting.pro/

[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 02-09-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

MikeOO schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:37:
Deze jongen maakt van een Ender 3 een multi-apparaat met ook nog eens prachtig upgrades.

YouTube: Proper Printing

Zijn website: https://properprinting.pro/
Dat ben je zelf, of niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Ik heb hem eigenlijk niet nodig maar ik had al een tijdje een Trianglelabs bl-touch clone liggen. Vandaag was ik vrij dus dacht ik bouw hem even in...
Monteren ging vrij probleemloos, grootste probleem was dat ik toch echt aan een leesbril toe ben :-)
Ik wil de z-min endstop aangesloten houden op de z-min aansluiting en heb daarom de switch draden van de touch op de z-max eindstop aansluiting van mijn skr 1.3 aangesloten.
Diverse guides gevolgt en kortweg het volgende aangepast (vast meer ben al weer e.e.a. vergeten):
#define USE_ZMAX_PLUG uncommented zodat de zmax endstop word geactiveerd
//#define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN commented omdat de z_min niet voor de probe word gebruikt
#define Z_MIN_PROBE_PIN P1_24 de z-max pin aangeven als probe pin
#define BLTOUCH
#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR om de bltouch te activeren.

Als ik de printer aanzet gaat het pennetje van de touch twee keer naar beneden en weer omhoog.
Als ik naar het bltouch menu ga en self test doe dan gaat het pennetje eindeloos op en neer totdat ik hem reset in dit menu. Deploy en stow in dit menu werken.

Het probleem: Als ik auto home kies dan gaat eerst de x-as, dan de y-as dan gaan beide naar het midden en gaat de z-as zakken MAAR het pennetje van de touch gaat niet naar beneden en kan dus niet getriggerd worden!
Als ik in octoprint M401 (deploy probe) doe dan gaat de z-as een stukje omhoog en meer niet. Doe ik een m119 (show endstop status) dan valt het pennetje maar reageerd dan weer niet op indrukken hiervan??

Heeft iemand enig idee? Want ik weet het na een dag proberen ff niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Heb je de laatste versie van Marlin? Dit klinkt volgens mij als het probleem dat Marlin had met de nieuwste BLtouch exemplaren, en dat zou opgelost moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Blamm schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:11:
Heb je de laatste versie van Marlin? Dit klinkt volgens mij als het probleem dat Marlin had met de nieuwste BLtouch exemplaren, en dat zou opgelost moeten zijn
Niet de aller aller laatste bugfix maar wel ~ 20 augustus

Aanvulling:
M280 P0 S10 ; pushes the pin down
M280 P0 S90 ; pulls the pin up

Werken wel, maar waarom werkt het dan niet bij het homen...

[ Voor 18% gewijzigd door ErBo66 op 02-09-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
ErBo66 schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:22:
[...]

Niet de aller aller laatste bugfix maar wel ~ 20 augustus

Aanvulling:
M280 P0 S10 ; pushes the pin down
M280 P0 S90 ; pulls the pin up

Werken wel, maar waarom werkt het dan niet bij het homen...
YouTube: 3 Fixes for BLtouch V3 on Creality machines
Hiermee heb ik de originele v1.3 aan de gang gekregen.
Misschien komt het omdat je een clone gebruikt (of stuk), of misschien een stapje vergeten...

Ik weet niet of je een PI hebt, eventueel even proberen met klipper3d.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Laat maar. De hele dag bezig geweest met een niet bestaand probleem... :'(
Waarschijnlijk omdat de probe op de z-max zit werkt het anders dan op alle youtube filmpjes te zien is. (die ik gezien heb)
Op alle filmpjes zie je dat de pen deployed op het ogenblik dat de z-as gaat homen.
Denkelijk dus omdat de probe bij mij op de z-max zit doet hij eerst een MECHANISCHE home op de microswitch, gaat dan naar het midden van de plaat, doet nog eens een mechanische home en stopt dan.
Als ik dan hierna level bed in het menu kies dan pas gaat de pin naar beneden en gaat ie proben

Ik durfde hem de hele dag niet tot de microswitch te laten zakken omdat je overal ziet (teaching tech etc) dat je de z-as hoog moet zetten en de probe handmatig proberen voordat je hem echt laat zakken... maar dat is natuurlijk zonder fysieke endstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blamm schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:53:
[...]

Dat ben je zelf, of niet? ;)
Nee, was ik maar zo goed met Fusion 360>:)
Kwam het tegen en vooral de verwisselbare printkop is zeer creatief gevonden en tja dan moet je dat toch delen zodat andere daar ook wat aan kunnen hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 03-09-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Jullie hebben het zoveel over het modden van de Ender 3 (Pro) met allerlei attributen zoals Pi's en weet ik wat, maar is een Ender 3 (Pro) nou een beetje eenvoudig te gebruiken out of the box? Of kun je er dan eigenlijk nog niks mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Icephase schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:20:
Jullie hebben het zoveel over het modden van de Ender 3 (Pro) met allerlei attributen zoals Pi's en weet ik wat, maar is een Ender 3 (Pro) nou een beetje eenvoudig te gebruiken out of the box? Of kun je er dan eigenlijk nog niks mee?
Uit de doos, netjes recht in elkaar zetten, filament erin, bed levellen, en gaan met de banaan. Er wordt nogal gemod aan de 3d-printers omdat er nogal veel overlap zit tussen mensen die van modden/tinkeren houden en 3d-printer-eigenaren :P

(de Ender 3 is een goedkope printer die best OK print, wil je écht goed printen moet je meer geld uitgeven aan een betere printer of de mindere punten van de Ender 3 oplossen. Dat laatste is geen noodzaak om te printen, maar wel een verdraait leuk (en licht verslavend) middel om je 3d-printer en 3d-printen in het algemeen te leren kennen en begrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Uit de doos mits gekalibreerd werkt de ender 3 prima.
Ik mod zelf omdat ik deze stiller wou, maar vooral omdat ik het leuk vind om te doen.

Een gemodde niet goed gekalibreerde werkt natuurlijk ook voor geen meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:18
Eeeeeeen mijn printer werkt niet meer. Ik kreeg last van ernstige under extrusion (tot het punt dat de lagen niet meer aan elkaar bleven plakken) en heb het met mijn pogingen dit op te lossen enkel erger gemaakt. Als ik nu een print aan zet komt er gewoon geen filament meer uit de nozzle. Als ik het Youtube kanaal van Fat Dragon Games mag geloven zit er waarschijnlijk filament vast bij de aansluiting van mijn bowden tube (ik gebruik de stock aansluiting die kennelijk nogal crappy is). Hebben jullie hier ervaring mee gehad? Ik ben nu geneigd om de hele boel gewoon te vervangen (aansluiting, bowden tube en nozzle) in de hoop dat dit het probleem oplost.
Hij deed het bij mij prima met alles stock (totdat hij het niet meer deed, maar laten we dat nog maar even op pech houden). Ik heb zonder upgrades in ieder geval genoeg mooie dingen kunnen printen.

[ Voor 29% gewijzigd door ErikT738 op 03-09-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 28-09 15:10

GeeBee

Oddball

Eerst maar eens loshalen en doorprikken. Bij mij zat er zo’n heeeeele dunne naald bij om de nozzle te flozzen. Dat klinkt lekker ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeBee op 03-09-2019 23:05 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
Iemand al de nieuwe SKR mini E3 geprobeerd? Zo ja; is het mogelijk om gewoon TH3D firmware te flashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikT738 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:39:
Eeeeeeen mijn printer werkt niet meer. Ik kreeg last van ernstige under extrusion (tot het punt dat de lagen niet meer aan elkaar bleven plakken) en heb het met mijn pogingen dit op te lossen enkel erger gemaakt. Als ik nu een print aan zet komt er gewoon geen filament meer uit de nozzle. Als ik het Youtube kanaal van Fat Dragon Games mag geloven zit er waarschijnlijk filament vast bij de aansluiting van mijn bowden tube (ik gebruik de stock aansluiting die kennelijk nogal crappy is). Hebben jullie hier ervaring mee gehad? Ik ben nu geneigd om de hele boel gewoon te vervangen (aansluiting, bowden tube en nozzle) in de hoop dat dit het probleem oplost.

[...]

Hij deed het bij mij prima met alles stock (totdat hij het niet meer deed, maar laten we dat nog maar even op pech houden). Ik heb zonder upgrades in ieder geval genoeg mooie dingen kunnen printen.
Inderdaad alles even loshalen en nozzel wel even opwarmen anders is het filament keihard. Is ook bekend dat met de standaard bowden er soms ruimte ontstaat in de hotend en dan kan daar een prop ontstaan.
YouTube: ENDER 3, CR-10 - Hotend PTFE Fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:18
GeeBee schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:04:
Eerst maar eens loshalen en doorprikken. Bij mij zat er zo’n heeeeele dunne naald bij om de nozzle te flozzen. Dat klinkt lekker ;)
Ja die naald heb ik er al een aantal keer doorheen gehaald. Er kwam genoeg spul uit maar helaas werd de print kwaliteit er niet beter op. De nieuwe spullen zijn inmiddels onderweg dus ik hoop dat het probleem daarmee op te lossen is.

Edit - Alles vervangen maar het probleem was nog niet opgelost... tot ik lichtjes aan het wieltje bij de extruder zat...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fbY29ZH.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door ErikT738 op 04-09-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impy101
ErikT738 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:36:
[...]

Ja die naald heb ik er al een aantal keer doorheen gehaald. Er kwam genoeg spul uit maar helaas werd de print kwaliteit er niet beter op. De nieuwe spullen zijn inmiddels onderweg dus ik hoop dat het probleem daarmee op te lossen is.

Edit - Alles vervangen maar het probleem was nog niet opgelost... tot ik lichtjes aan het wieltje bij de extruder zat...

[Afbeelding]
En daarom dus altijd voor de all-metal extruder upgrade gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
ErikT738 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]
https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Gisteren geïnstalleerd .... can recommend it ;-)

• kmichael
Hoeveel vocht hebben jullie in je drybox?
Ik krijg de vocht gehalte niet onder de 18, ik gebruik veel silicagel korrels...

[ Voor 4% gewijzigd door kmichael op 05-09-2019 17:09 . Reden: typo ]

• ManIkWeet
kmichael schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:10:
Hoeveel vocht hebben jullie in je drybox?
Ik krijg de vocht gehalte noteert over de 18, ik gebruik veel siligel korrels...
Die van mij staat steevast op 19%, sinds dag 1.
Ik gebruik geen silica, gewoon refill zak van vochtvreter
Pagina: 1 ... 20 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie