Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

MikeOO schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Op zich stelt het niet voor met Arduino en aan de hand van filmpjes op Youtube wordt alles haarfijn uitgelegd.
Meer dan een paar draadjes aansluiten is het niet. Slecht een paar minuten werk en ook een eenmalig actie.

Daarbij kun je dan direct een firmware flashen die beveiliging aan boord heeft aangezien dit volgens mij nog steeds niet goed geregeld is met de standaard firmware. Althans ze zeggen dat het erop zit maar blijkt vaak niet het geval.
Geloof ook best dat het niet veel werk hoeft te zijn, heb alleen weinig behoefte in ook nog een Arduino aan te schaffen welke ik verder toch niet ga gebruiken.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Welke zouden jullie adviseren, de Ender 3x met glazen plaat (€148) of de pro met glazen plaat voor 3 tientjes meer?

En als mijn vriendin met handlettering een ontwerp voor een huisnummer/naambordje maakt, (hoe) kan ik dit ontwerp dan omzetten naar 3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
RZor schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Geloof ook best dat het niet veel werk hoeft te zijn, heb alleen weinig behoefte in ook nog een Arduino aan te schaffen welke ik verder toch niet ga gebruiken.
Ik geloof het ook, heb zelfs een Pi, durf het gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:54
smoken schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:36:
[...]

Ik ben nog aan het denken. Mag ik vragen waarom je voor een Pro wilt gaan i.p.v. de 3X?

Overigens, de pro kun je voor €178,55 kopen op AliExpress met de coupon bij Creality 3D official Store. Verzending vanuit DE. Als ue de app gebruikt zijn de prijzen anders dan via de website (althans, bij mij).
Hoe kom ik aan die coupon ?

Ik ga voor de pro omdat het prijsverschil maar 27€ is en ik dat wel over heb voor een betere PSU en stabielere constructie

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 15:10

GeeBee

Oddball

smoken schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:51:

En als mijn vriendin met handlettering een ontwerp voor een huisnummer/naambordje maakt, (hoe) kan ik dit ontwerp dan omzetten naar 3D?
Aangenomen dat het een handgetekend ontwerp betreft, zou ik dit proberen:
* tekening inscannen
* (online) converteren naar vector graphics
* in (bv) Tinkercad bewerken zodat er “3D in zit” en opslaan als stl-bestand
* slicen in (bv) Cura en exporteren naar gcode
* printen

[ Voor 13% gewijzigd door GeeBee op 11-08-2019 10:54 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Sensai schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Hoe kom ik aan die coupon ?

Ik ga voor de pro omdat het prijsverschil maar 27€ is en ik dat wel over heb voor een betere PSU en stabielere constructie
Ik kreeg die gewoon ineens in de app. Een tekeningetje van een coupon en als je daar op klikt wordt hij toegepast. Volgens mij iets van €9,- korting.

Krijg je nu wel die lagere prijs te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
GeeBee schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Aangenomen dat het een handgetekend ontwerp betreft, zou ik dit proberen:
* tekening inscannen
* (online) converteren naar vector graphics
* in (bv) Tinkercad bewerken zodat er “3D in zit” en opslaan als stl-bestand
* slicen in (bv) Cura en exporteren naar gcode
* printen
Thanks voor de beschrijving!
In theorie zou het dus wel moeten lukken, daar ging het me even om.

Nu nog even dubben tussen de X en de Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numaga
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-09 11:34
@smoken Ga voor de Pro, heeft een betere voeding (Meanwell) en een bredere Y-gantry waardoor het printbed wat stabieler is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

smoken schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:25:
[...]
In theorie zou het dus wel moeten lukken, daar ging het me even om.
Afhankelijk van de kwaliteit van de tekening en de scan. Ik verbaas me nog steeds wel eens over de goede kwaliteit van online converteerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Numaga schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:27:
@smoken Ga voor de Pro, heeft een betere voeding (Meanwell) en een bredere Y-gantry waardoor het printbed wat stabieler is
Tx! En de glasplaat, is dat wel/niet een toevoeging? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten omdat ze vaak niet volledig vlak zijn?

Next step: thuisfront overtuigen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numaga
@smoken Ik print gewoon op het magnetisch bed van de Pro, en als ik een super glad onderkantje wil print ik op een simpel spiegelglas van de Ikea.
Gewoon een El Cheapo glassnijder om de spiegeltegel "Ikea Lots" a 7,99 per 4 stuks op maat te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Numaga schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:04:
@smoken Ik print gewoon op het magnetisch bed van de Pro, en als ik een super glad onderkantje wil print ik op een simpel spiegelglas van de Ikea.
Gewoon een El Cheapo glassnijder om de spiegeltegel "Ikea Lots" a 7,99 per 4 stuks op maat te snijden.
Tx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
smoken schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:24:
[...]

Ik kreeg die gewoon ineens in de app. Een tekeningetje van een coupon en als je daar op klikt wordt hij toegepast. Volgens mij iets van €9,- korting.

Krijg je nu wel die lagere prijs te zien?
Ja, bedankt voor de tip. Zo heb ik de Pro voor de prijs van de niet Pro!

Waar kan ik het beste filament bestellen?

Wil wel graag gelijk kunnen printen als de 3pro binnen is?

Ik ga alvast mijn Arduino uit de motteballen halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sensai op 11-08-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Sensai schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:24:
[...]

Ja, bedankt voor de tip. Zo heb ik de Pro voor de prijs van de niet Pro!

Waar kan ik het beste filament bestellen?

Wil wel graag gelijk kunnen printen als de 3pro binnen is?

Ik ga alvast mijn Arduino uit de motteballen halen.
Graag gedaan!
Qua filament, ben ik ook benieuwd naar.

Mocht jouw Arduino ergens in de buurt van Roermond tussen de mottenballen liggen en je tijd hebben om ook die van mij te updaten, dan hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
maartend schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:41:
[...]

Ik geloof het ook, heb zelfs een Pi, durf het gewoon niet aan.
De Pi is niet zo moeilijk,

Iemand heeft een programa geschreven die je gewoon op de sd flashed, 6 female to female dupont kabels (die je wel even goed moet aansluiten) en dan is het gewoon even wachten en op het lampje van de pi in de gaten houden.

Hierbij de link hij zegt ender 2 (maar dat maakt niet uit) en je hoeft niet de jumper om te draaien want de 1.1.4 board versie deze niet heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchone op 12-08-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik kan het hier niet vinden, maar is de Ender 3 (pro) ook makkelijk te gebruiken met een Mac? Is de software er ook voor MacOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb Big Tree Tech maar ff een bericht gestuurd op AliExpress om te vragen wat ik aan moet met de "tmc connection error". Ze vragen nu of ik kort zonder heatsink kan testen om kortsluiting uit te sluiten en om te testen wat er gebeurd wanneer ik x en y omwissel. Vanavond maar eens proberen (had net het originele bordje weer teruggeplaatst, dus kan voor de derde keer gaan priegelen met draadjes. Zou er haast een snelsluiting op gaan klussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
smoken schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:09:
[...]

Graag gedaan!
Qua filament, ben ik ook benieuwd naar.

Mocht jouw Arduino ergens in de buurt van Roermond tussen de mottenballen liggen en je tijd hebben om ook die van mij te updaten, dan hou ik me aanbevolen!
Ik heb een Seeeduino (was ik vergeten we noemden hem altijd Arduino) kan hem alleen ff niet meer vinden...

Kan ik , als hij weer boven water is de Seeeduino veilig gebruiken voor de Ender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Wil ik net bestellen ... kortingsperiode afgelopen :-(

Bummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 05:44
phYzar schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:13:
Heb Big Tree Tech maar ff een bericht gestuurd op AliExpress om te vragen wat ik aan moet met de "tmc connection error". Ze vragen nu of ik kort zonder heatsink kan testen om kortsluiting uit te sluiten en om te testen wat er gebeurd wanneer ik x en y omwissel. Vanavond maar eens proberen (had net het originele bordje weer teruggeplaatst, dus kan voor de derde keer gaan priegelen met draadjes. Zou er haast een snelsluiting op gaan klussen).
Ik heb gisteren mijn bordje geplaatst en kreeg ook die TMC connection error. Printen gaat echter wel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Is het bord aangesloten op de 24V van de voeding?
Alleen via de 5V van een USB levert problemen op.

[ Voor 34% gewijzigd door GeeBee op 12-08-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
GeeBee schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:32:
Is het bord aangesloten op de 24V van de voeding?
Alleen via de 5V van een USB levert problemen op.
In mijn geval wel, ik print altijd vanaf SD-kaart dus alle prik komt uit de voeding van de printer zelf. Maar mijn X doet ook niks, alleen Y en Z (en E). Hij heeft 1,5 print zonder foutmelding en problemen gedaan, en toen kapte de X ermee. Vanavond maar eens ff verder testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

https://www.instructables...hBIQU-SKR-V11-and-V13-Co/

Er zit een 5V SEL jumper op, staat die op INT ipv 5V?

(Heb het bord niet, maar zoek lekker met jullie mee)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeBee op 12-08-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Icephase schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:41:
Ik kan het hier niet vinden, maar is de Ender 3 (pro) ook makkelijk te gebruiken met een Mac? Is de software er ook voor MacOS?
Is geen probleem, gebruik zelf zowel Cura als Pursaslicer.

Als je zelf wilt knutselen om 3d tekeningen te maken kan je freecad gebruiken.

Enige waar ik tegen aanliep was de firmware flashen. dat ging niet lekker omdat de mac het USB device niet herkende.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Zojuist dan toch een bestelling geplaatst voor de Pro (andere shop) € 174,- vanuit DE.
Qua filament, ik neem aan dat wit PLA het eenvoudigst te beschilderen is? Of pakken jullie daar een andere kleur voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30
smoken schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:50:
Zojuist dan toch een bestelling geplaatst voor de Pro (andere shop) € 174,- vanuit DE.
Qua filament, ik neem aan dat wit PLA het eenvoudigst te beschilderen is? Of pakken jullie daar een andere kleur voor?
linkje?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
https://s.click.aliexpress.com/e/uXrnnsM "Official Ender Store".
Er is er 1 in diezelfde winkel die nog 3 euro goedkoper is .. maar bij de een (die ik besteld heb) staat "nieuwste" en bij de ander staat dat niet.... dus ik heb maar voor die nieuwste gekozen.

Wel in de app openen, scheelt meer dan 30 euro t.o.v. de website namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dutchone schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:16:
[...]
6 female to female dupont kabels (die je wel even goed moet aansluiten)
Kijk, en hier haak ik dus al af. Met mijn sonoff doe ik het probleemloss, kost me maar 5 euro als ik het verknal. Dit een klein kapitaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

maartend schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Kijk, en hier haak ik dus al af. Met mijn sonoff doe ik het probleemloss, kost me maar 5 euro als ik het verknal. Dit een klein kapitaal
Nee hoor, je zou in het ergste geval namelijk niet heel je printer verzieken, maar alleen het bordje. Dus dat is eh, €20 oid voor een vervangende MKS Gen L inclusief je huidige drivers? of €33 voor een officiele van Creality zelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 18:42
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wT0b37H4/Clipboard01.jpg

https://nl.aliexpress.com...269583.0.0.7a3174d7abS5nm

Gisteren besteld, vandaag verstuurd.
Heb een Ender-2 maar het moederbord heeft het deels begeven. En daarbij nog een paar onderdelen die na 2 jaar intensief gebruik aardig op zijn. Als ik de prijs van een nieuw moederbord zo zie kan ik beter een ander kopen. Deze Ender-2 ga ik eens voorzien van een BIGTREETECH-SKR-E3-DIP-V1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Maar ff de testjes uitgevoerd voor m'n chat met Big Tree Tech. Ze vroegen om een video, dus gelijk maar gemaakt:

(Gelijk een goede demo dat die 2209 stepperdrivers echt superstil zijn)

X doet het niet:

Na wissel X&Y, Y doet het niet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Blamm schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Nee hoor, je zou in het ergste geval namelijk niet heel je printer verzieken, maar alleen het bordje. Dus dat is eh, €20 oid voor een vervangende MKS Gen L inclusief je huidige drivers? of €33 voor een officiele van Creality zelf
Lijkt dus heel makkelijk, dat filmpje. Maar ik blijf echt wel met vragen
- waar zit die jumper?
- hoe start je de ender en de Pi op?
- meer van dat spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:56
Wat doen de mensen hier als ze een nieuwe rol filament gaan gebruiken die gelijk is aan het filament wat op de printer zit (dus zelfde dikte, zelfde kleur, etc)?

Ik vind het namelijk zonde om het laatste deel wat in de bowden tube zit eruit te moeten halen, want da's toch nog redelijk wat materiaal wat je dan weggooit. Hier in het topic heb ik wel eens gelezen dat mensen de draden aan elkaar smelten d.m.v. een soldeerbout, wat opstopping in de bowden tube moet voorkomen, lijkt me. Is dit een beetje de way-to-go, of zijn er mensen die het op een andere manier doen?

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 21:26
Kan de Ender 3 ook in ABS printen? 3D Hubs is verschrikkelijk duur geworden dus wil zelfs wat parts gaan printen voor me FPV RC vliegtuigen hobby. Is dit een goede deal en wat moet ik zeker nog erbij bestellen? Thanks. https://eu.banggood.com/W...mmds=cart_middle_products ??

[ Voor 6% gewijzigd door Afiso op 12-08-2019 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
@Kazu als je erbij bent op het moment dat hij opraakt gewoon de nieuwe erachteraan duwen. Zodra het eindje bij het tandwiel van je extruder is de nieuwe erbij duwen, even beet blijven houden totdat hij ver genoeg erin zit (zodat hij hem niet uitspuugt bij retraction). Dit is niet ideaal, zolang de oude nog niet helemaal door je bowden tube is retract hij niet, en je moet hem babysitten om op tijd te wisselen, maar het kan je helpen om geen korte stukken weg te hoeven gooien. Aan elkaar smelten heb ik geprobeerd maar gaat makkelijk los en de lasnaad kan vastlopen in je tube, dus ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:41
Ik ben het topic al even aan het doorspitten geweest over een upgrade voor m'n Pro versie. Ik zit met een schuin oog te kijken naar een creality 1.1.5 bordje omdat deze ook behoorlijk stiller zou worden. Nu lees ik op o.a. reddit dat van die bord ook niet bekend is of thermal runaway protectie aan staat.

Is de 1.1.5 de way to go of zijn er ondertussen andere (stabiele) alternatieven? Dit is mijn eerste 3D printer, zou wel lekker zijn als die het blijft doen :)

Nog een vraag, is de BL touch echt een zinvolle update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
Afiso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:14:
Kan de Ender 3 ook in ABS printen? 3D Hubs is verschrikkelijk duur geworden dus wil zelfs wat parts gaan printen voor me FPV RC vliegtuigen hobby. Is dit een goede deal en wat moet ik zeker nog erbij bestellen? Thanks. https://eu.banggood.com/W...mmds=cart_middle_products ??
De Ender 3 kan zeker ABS printen, met andere temperaturen en rompslomp van PLA zo als dat het heel gevoelig voor temperatuur schommeling bv een open raam, en veel mensen maken een kast voor de printer en je hebt afzuiging nodig want de dampen van ABS zijn giftig (of veel lucht verplaatsing maar dat is in een huis weer een open raam :P )
vanisher schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:39:
Ik ben het topic al even aan het doorspitten geweest over een upgrade voor m'n Pro versie. Ik zit met een schuin oog te kijken naar een creality 1.1.5 bordje omdat deze ook behoorlijk stiller zou worden. Nu lees ik op o.a. reddit dat van die bord ook niet bekend is of thermal runaway protectie aan staat.

Is de 1.1.5 de way to go of zijn er ondertussen andere (stabiele) alternatieven? Dit is mijn eerste 3D printer, zou wel lekker zijn als die het blijft doen :)

Nog een vraag, is de BL touch echt een zinvolle update?
De 1.1.5 bordje is zeker stiller aangezien het bordje betere motor drivers heeeft, voor de thermal run away is er geen alternatief (behalve met je neus hele dag boven je printer hangen) het is gewoon letterlijk de thermische zekering van je printer.

Ik heb pas een BLtouch geïnstalleerd en ik vind het een verrijking, het is een nice to have dat wel.

Dus de vraag is hoe erg vind je het om voor het printen je bed te levelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-05-2023
Dutchone schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:58:

De 1.1.5 bordje is zeker stiller aangezien het bordje betere motor drivers heeeft, voor de thermal run away is er geen alternatief (behalve met je neus hele dag boven je printer hangen) het is gewoon letterlijk de thermische zekering van je printer.

Ik heb pas een BLtouch geïnstalleerd en ik vind het een verrijking, het is een nice to have dat wel.

Dus de vraag is hoe erg vind je het om voor het printen je bed te levelen?
Je kunt er gewoon stock Marlin firmware in flashen, die wel thermal runaway heeft. Dan werkt hij het zelfde als alle printers die dat wel hebben. Het is namelijk alleen maar een software ding. De firmware checkt namelijk als hij de heater aan zet of de temp omhoog gaat. Als dat niet is, dan zal hij het nog een paar keer proberen om daarna een powerdown te doen van een heaters en in een lockdown te blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Gisteren de 3 Pro besteld en vannacht verzendbevestiging gekregen (YIPPIE!). Nu trouwens weer een nieuwe aanbieding op AE, waardoor ik hem voor hetzelfde geld (€ 174) had kunnen hebben incl. glasplaat. Nou ja, het zij zo.

Anyhow: woont er toevallig een medeTweaker in de buurt van Roermond die zin/tijd/kennis en hardware heeft om de firmware te flashen zodat ik zonder brandgevaar kan printen? Zo enorm gewaardeerd worden... koffie staat warm, bier staat koel. 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
Gandalfdegrijze schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:02:
[...]

Je kunt er gewoon stock Marlin firmware in flashen, die wel thermal runaway heeft. Dan werkt hij het zelfde als alle printers die dat wel hebben. Het is namelijk alleen maar een software ding. De firmware checkt namelijk als hij de heater aan zet of de temp omhoog gaat. Als dat niet is, dan zal hij het nog een paar keer proberen om daarna een powerdown te doen van een heaters en in een lockdown te blijven hangen.
Klopt, het is gewoon marlin flashen alleen willen de leveranciers wel eens vergeten een bootloader er op te zetten waardoor je de plaat kan flashen.

Bij mij stond er ook dat de printplaat met bootloader kwam wat dus niet zo bleek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
Ja, is echt super vreemd dat iedere keer weer, wordt er door Creality gezegd dat ze het nu wel hebben gedaan, echter blijkt keer op keer net even niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Als er geen bootloader opstaat heb je dan nog iets specifieks nodig om te flashen?
Ik ga iig maar even een 1.1.5 bordje in de gaten houden, ze zijn regelmatig in de aanbieding op ali zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
smoken schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:10:
Gisteren de 3 Pro besteld en vannacht verzendbevestiging gekregen (YIPPIE!). Nu trouwens weer een nieuwe aanbieding op AE, waardoor ik hem voor hetzelfde geld (€ 174) had kunnen hebben incl. glasplaat. Nou ja, het zij zo.

Anyhow: woont er toevallig een medeTweaker in de buurt van Roermond die zin/tijd/kennis en hardware heeft om de firmware te flashen zodat ik zonder brandgevaar kan printen? Zo enorm gewaardeerd worden... koffie staat warm, bier staat koel. 😬
Glasplaat van Creality heb je niet zo veel aan. Qualiteit is niet zo heel best, worden vaak krom en golvend geleverd. Je kunt beter zelf even een glasplaatje halen en snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
vanisher schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:23:
Als er geen bootloader opstaat heb je dan nog iets specifieks nodig om te flashen?
Ik ga iig maar even een 1.1.5 bordje in de gaten houden, ze zijn regelmatig in de aanbieding op ali zag ik.
Een Arduino of Raspberry Pi(maakt niet uit welke versie) en een 6 tal dupond wires is genoeg. Natuurlijk wel een PC om de Arduino of Raspberry te progameren.

Voor het 1.1.5 bordje geld het zelfde hoor, ook vaak genoeg zonder bootloader, zonder thermal runaway etc etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Gandalfdegrijze op 13-08-2019 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
Gandalfdegrijze schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Een Arduino of Raspberry Pi(maakt niet uit welke versie) en een 6 tal dupond wires is genoeg. Natuurlijk wel een PC om de Arduino of Raspberry te progameren.

Voor het 1.1.5 bordje geld het zelfde hoor, ook vaak genoeg zonder bootloader, zonder thermal runaway etc etc.
En als je een Pi gebruikt, tover deze daarna om naar een octoprint kastje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Dit staat ook nog op het lijstje, ik heb nog ergens een oude Pi liggen. 1 van de eerste versies. Dat is voldoende ga ik van uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Octopi geeft op de site aan als minimaal een b3 te gebruiken, want als je niet snel genoeg de data kan verwerken dan gaat het ten kosten van je print.

https://octoprint.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
kan ik bevestigen! een Pi 1 en 2 zijn echt wel traag. Een 3b is wel te doen. Een 4 is natuurlijk het beste, want octoprint heeft best wel resources nodig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
Dutchone schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

De Ender 3 kan zeker ABS printen, met andere temperaturen en rompslomp van PLA zo als dat het heel gevoelig voor temperatuur schommeling bv een open raam, en veel mensen maken een kast voor de printer en je hebt afzuiging nodig want de dampen van ABS zijn giftig (of veel lucht verplaatsing maar dat is in een huis weer een open raam :P )
Word in de berging printen dan :) Of op het balkon bij mooi weer. :P
Me printer is onderweg _/-\o_

ff kijken hoe het zit met brandgevaar wat ik hier voorbij zag komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Hallo,

Ik lees dat als je bij de Ender 3Pro de BLTouch kan dit niet met de standaard firmware? Heb de Creality 3D Upgraded Version V1.1.5 moederbord.

Is er iemand die dit voor mij wil doen? Eventueel tegen vergoeding? _/-\o_ _/-\o_ PB voor verder contact?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Hele stomme vraag, maar is dit nu een Arduino waarmee ik de Ender Pro zou kunnen upgraden?

https://nl.aliexpress.com...1602_5,searchweb201603_52

Want dan bestel ik hem, voor zo'n laag bedrag wil ik geen risico lopen qua brand ;-)
Zal wel een tijd duren voordat die bestelling binnen is, dus dan moet ik in het begin maar altijd naast de Ender gaan zitten als hij print (ziet ernaar uit dat hij vandaag al binnen komt namelijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
smoken schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:16:
Hele stomme vraag, maar is dit nu een Arduino waarmee ik de Ender Pro zou kunnen upgraden?

https://nl.aliexpress.com...1602_5,searchweb201603_52

Want dan bestel ik hem, voor zo'n laag bedrag wil ik geen risico lopen qua brand ;-)
Zal wel een tijd duren voordat die bestelling binnen is, dus dan moet ik in het begin maar altijd naast de Ender gaan zitten als hij print (ziet ernaar uit dat hij vandaag al binnen komt namelijk!)
Dit is een arduino kloon ja, zou het ook me moeten werken als het maar de zelfde chipset heeft. (weet niet precies wat ik ben de Pi weg gegaan)

Vergeet je dupont kabeltjes niet! Volgens mij kan je uit de voeten met die 6 punt connector aan de achterkant.

Wat hier onder staat zou ik ook meenemn, en ik zou persoonlijk dan een pi (3b minimaal) er bij nemen om later als octopi te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchone op 14-08-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ik zou er ver uit de buurt blijven. Gewoon vanwege de brakke electronica die waarschijnlijk gebruikt is en dus om teleurstelling te voorkomen omdat het net niet lekker werkt. De nummertjes op de chips zullen vast wel overeenkomen met the real deal, maar zijn die ook 100% volgens spec?

Gun jezelf een echte en geef iets meer uit (€25). Dan heb je meteen de garantie dat het werkt én je hebt het sneller.

Of je gebruikt idd een RPi die je daarna in kunt zetten voor Octoprint.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeBee op 14-08-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Ik zou gewoon een rookmelder ophangen er verder lekker stock printen. Er zijn zeker wat Enders met issues geweest maar er zijn er ziekelijk veel verkocht en daar zit altijd wel een percentage maandagochtendmodelletjes bij maar verder zal het heus wel loslopen, zeker wanneer je een pro hebt met fatsoenlijke Meanwell voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Een losse brandmelder schakelt de printer niet uit.
Met een rookmelder kun je geen bootloader flashen.
Een rookmelder kun je geen Octoprint op zetten.
...

[ Voor 50% gewijzigd door GeeBee op 14-08-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
GeeBee schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:45:
...
Klopt helemaal, maar @smoken is al bang om zijn hagelnieuwe printer in gebruik te nemen. Dat hoeft nou ook weer niet naar mijn mening. Gewoon ff een tijdje spelen en dan komt de wensenlijst aan mods vanzelf :P

/Edit: En de firmware behoedt je niet van een doorfikkende voeding(-connector) en andere brandrisico's. Thermal Runaway is maar een failsafe voor 1 van vele mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door phYzar op 14-08-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
phYzar schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

/Edit: En de firmware behoedt je niet van een doorfikkende voeding(-connector) en andere brandrisico's. Thermal Runaway is maar een failsafe voor 1 van vele mogelijkheden.
Maar is wel een van de meest voorkomende. Als het probleem met de voeding is, dan brand meestal de zekering door en is het in orde. Als je een kabel breukje op de NTC hebt, dan blijft met de stock firmware de heater maar door stoken en zonder dat de boel dat merkt, behalve dat het zo heet wordt dat het heater block en de boel er omheen gewoon in brand kunnen vliegen. Heb je de firmware ge-upgrade, dan kan dat niet meer gebeuren. En ja ook de kinder ziekte gevallen waar de heater(s) niet helemaal lekker zijn afgewerkt vang je daar mee. En he, het kost maar een paar euro om te doen. Bestel gewoon een Arduino en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Gandalfdegrijze schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:59:
En he, het kost maar een paar euro om te doen.
Het hoeft ook niet de wereld te kosten inderdaad...
GeeBee schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:39:
Gun jezelf een echte en geef iets meer uit (€25).
Maar dat is dan wel een drempeltje.

/Edit:

Antwoord gehad van Big Tree Tech: ze willen me een vervanging geven voor de SKR mini e3 maar ze zijn niet meer op voorraad, of ik dan liever een e3 dip heb met tmc2208 drivers. Hmmm, lastig, vind een dip niet erg maar misschien toch wel liever de 2209's...

[ Voor 24% gewijzigd door phYzar op 14-08-2019 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Zoveel mensen zoveel meningen he ;-)
Ik heb de eerder genoemde "Arduino" gevonden via een topic op Reddit, waar iemand deze gebruikt had voor zijn upgrade en voor een dergelijk bedrag had ik zoiets van "why not".

Maar okay, een Raspberry Pi lijkt dus een betere aanschaf omdat ik deze dan kan gaan gebruiken voor Octiprint, want dan heb ik er ook nog wat aan NA de upgrade.

Waarschijnlijk wordt het dan een tijdje aanwezig zijn tijdens het printen met de stock printer, aangezien ik nu inderdaad een beetje "bang" geworden ben om hem in gebruik te nemen @phYzar

De printer+PLA+gereedschap (digitale schuifmaat) hebben al even genoeg gekost voor deze nieuwe hobby ;-)

Mocht er in de tussentijd iemand genegen zijn om me te helpen met zijn/haar Arduino/Raspberry, dan zou dat geweldig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
phYzar schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:04:

Antwoord gehad van Big Tree Tech: ze willen me een vervanging geven voor de SKR mini e3 maar ze zijn niet meer op voorraad, of ik dan liever een e3 dip heb met tmc2208 drivers. Hmmm, lastig, vind een dip niet erg maar misschien toch wel liever de 2209's...
Ik zou vragen of de nieuwe een run een update zal zijn op die je nu hebt, want ik lees hier en daar dat de fan aansluiting op het bordje is omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 05:44
smoken schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:42:
Zoveel mensen zoveel meningen he ;-)
Je zou ook een USB ISP kunnen kopen voor een prikkie waarmee je de bootloader kan flashen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Helemaal niks mis met de goedkope Arduino klonen hoor. Heel de wereld werkt daarmee, ze zijn zo simpel dat het gewoon goed werkt. Bovendien gebruik je hem bij het flashen enkele minuten, niet in een 24/7 opstelling

Ik heb het zelf met een Arduino Nano clone gedaan van 1,50 ongeveer. Was even uitzoeken welk draadje waar ging maar werkte prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Net ook even in het Facebook topic gevraagd naar ervaringen.
Daarin werd ook, op zich wel reëel denk ik, aangegeven eerst even te starten met alles stock qua config.
In het begin zal ik toch gewoon bij de printer zitten om te kijken of alles goed gaat.

Als ik dan alles onder de knie heb, dan wellicht toch voor een Pi gaan aangezien ik die ook daarna nog gebruik.

Daarnaast gaf iemand aan dat bij Firmare vanaf versie 1.1.6 de optie aan zou moeten staan.
En de verkoper stuurt me net een bericht dat bij de door mij gekochte de functie ook aan zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Ik heb vorige week eindelijk eens besloten een moederbord vervanging te bestellen, de skr E3 mini ivm het gemak van vervanging.
Helaas, niet leverbaar ivm de tekorten op de tmc2209 drivers. Cancellen, of wachten tm september is de keuze.

Wat is nu het beste alternatief? Ik gok op een skr 1.3 boven de mks gen L, Alleen zijn die beiden geen drop in varianten.

Ik snap eerlijk gezegd het verschil niet zo tussen alle drivers, tmc2208 en 2209 zijn beiden stil, maar er zijn meer nummertjes beschikbaar en ik kom er maar niet achter wat UART inhoud.

Ik neig onderhand maar naar een creality 1.5 bordje om van het getreuzel af te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeeBee schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:45:
...
Zijn genoeg rookmelders die iets kunnen triggeren. Zelf gebruik ik Xiaomi Gateway voor mij Domotica en daar ook brandmelders van. Die kun je programmeren als hij afgaat. Neem je een Xiaomi stekker dan zul je deze ook uit kunnen zetten. Via de App kun je vrij veel hardware aan elkaar koppelen. Zelf nog niet verder uitgezocht om dat ik de printer niet aan hebt staan als ik niet thuis ben.

Zo zijn er meer oplossingen te bedenken. Heb er zelf een Sonoff S20 stekker tussen zitten zodat ik de printer altijd gelijk uit kan zetten waar ik ook ben.

Alleen de bootlader flashen en octoprint heb ik ook geen oplossing nog voor op de rookmelder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ik blijk thuis nog een Raspberry Pi 2B te hebben liggen ... geen idee of hij het nog doet, maar zou die voldoende zijn van Octiprint? Op hun site staat dat de 3 aangeraden wordt namelijk, maar eerder in dit topic gaf iemand aan de 1b te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
smoken schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:43:
Ik blijk thuis nog een Raspberry Pi 2B te hebben liggen ... geen idee of hij het nog doet, maar zou die voldoende zijn van Octiprint? Op hun site staat dat de 3 aangeraden wordt namelijk, maar eerder in dit topic gaf iemand aan de 1b te gebruiken..
Vraag is gisteren of eergisteren ook langs gekomen. Scroll even terug. Ik dacht dat je echt een 3 nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
maartend schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

Vraag is gisteren of eergisteren ook langs gekomen. Scroll even terug. Ik dacht dat je echt een 3 nodig hebt.
Excuus, gevonden!
Lijkt inderdaad niet snel genoeg,.... maar wel om te upgraden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasajo
smoken schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:09:
[...]

Excuus, gevonden!
Lijkt inderdaad niet snel genoeg,.... maar wel om te upgraden natuurlijk.
Ik draai al tijden octoprint op een raspberry pi 2b, Geen enkel probleem. Dus gewoon eerst proberen IPV nieuw kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
pasajo schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:52:
[...]

Ik draai al tijden octoprint op een raspberry pi 2b, Geen enkel probleem. Dus gewoon eerst proberen IPV nieuw kopen.
Tx! Ik kwam gisteren op Reddit inderdaad ook al berichten van mensen tegen die geen problemen ondervonden met een 2b.

Gisterenavond is de Ender 3 Pro afgeleverd!
Om 22:30 bedacht ik me dat ik toch wel zin had om hem “even” in elkaar te zetten....om 02:15 was ik klaar en snel naar bed.

Heb de handleiding gebruikt i.c.m. de handleiding die op de in de startpost genoemde Facebook groep gedeeld is. Of het allemaal gewerkt heeft...geen idee, heb in ieder geval mijn best gedaan ;-)

Vanavond hopelijk tijd voor een kleine test print!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eymas
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:09
pasajo schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:52:
[...]

Idem, Ik ken zelfs iemand die het met een pi 0 heeft geprobeerd, verwacht niets van de webcam of de live G-code viewer, maar voor opdrachtjes en bestanden beheren? Ruim voldoende :)

Ondertussen had ik gisteren bericht dat mijn SKR 1.3 is verstuurd, dus dat wordt afwachten terwijl ik de Melzi nog even laat pruttelen met mini's :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30
Ik heb een OrangePi Zero op m'n printer geschroefd en dat gaat ook prima. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Dutchone schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Ik zou vragen of de nieuwe een run een update zal zijn op die je nu hebt, want ik lees hier en daar dat de fan aansluiting op het bordje is omgedraaid.
Die aansluiting had ik al gemerkt ja, en is op zich niet zo lastig, 2 stekkertjes wisselen

(om verwarring te voorkomen: ze zijn niet letterlijk gedraaid, maar omgewisseld, dus de moederbordfan-aansluiting stuurt de partscoolingfan aan en andersom. En ze zijn niet eens echt gelabelled als zodaning (alleen fan 0 en 1) maar het is meer dat ze op het originele enderbordje andersom zitten. Maar daar worden ze ook gaar aangestuurd aangezien je moederbordfan niet draait als de partscooling niet draait).

Ze verwachten mid-september weer te kunnen leveren, en ik heb weinig haast, dus aangegeven dat ik daar best op wil wachten. Ik zie wel wat er komt, hetzelfde bordje maar dan niet kapot is al ok, een update zou altijd mooi meegenomen zijn maar weet niet of ze dat voornemens zijn.

• pasajo
phYzar schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

Die aansluiting had ik al gemerkt ja, en is op zich niet zo lastig, 2 stekkertjes wisselen

(om verwarring te voorkomen: ze zijn niet letter gedraaid, maar omgewisseld, dus de moederbordfan-aansluiting stuurt de partscoolingfan aan en andersom. En ze zijn niet eens echt gelabelled als zodaning (alleen fan 0 en 1) maar het is meer dat ze op het originele enderbordje andersom zitten. Maar daar worden ze ook gaar aangestuurd aangezien je moederbordfan niet draait als de partscooling niet draait).

Ze verwachten mid-september weer te kunnen leveren, en ik heb weinig haast, dus aangegeven dat ik daar best op wil wachten. Ik zie wel wat er komt, hetzelfde bordje maar dan niet kapot is al ok, een update zou altijd mooi meegenomen zijn maar weet niet of ze dat voornemens zijn.
Vreemd genoeg ontvang ik zelf net een verzendbericht van mijn eergisteren nog te annuleren of tijd wachten skr mini. Het kan een Ali foefje zijn natuurlijk, maar vreemd is het wel.
Wellicht heb je dus mazzel en is het snel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MikeOO schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Op zich stelt het niet voor met Arduino en aan de hand van filmpjes op Youtube wordt alles haarfijn uitgelegd.
Meer dan een paar draadjes aansluiten is het niet. Slecht een paar minuten werk en ook een eenmalig actie.

Daarbij kun je dan direct een firmware flashen die beveiliging aan boord heeft aangezien dit volgens mij nog steeds niet goed geregeld is met de standaard firmware. Althans ze zeggen dat het erop zit maar blijkt vaak niet het geval.
Ik moest ook een condensator tussen ground en Reset plaatsen. Zonder kreeg ik een foutmelding in de Arduino IDE bij het uploaden van de bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ViNyL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:06:
[...]

Ik moest ook een condensator tussen ground en Reset plaatsen. Zonder kreeg ik een foutmelding in de Arduino IDE bij het uploaden van de bootloader.
Lijkt mij dan eerdere te komen door het Arduino board wat je hebt gebruikt. Gebruik zelf een Arduino Mega hiervoor en dan is het aansluiten van een paar duponds voldoende. Maar er zijn zoveel board aanwezig en zowel origineel als clone dus een aanpassing zal soms nodig zijn vermoed ik. Maar nornaal zou het niet nodig hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 13:18
MikeOO schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:46:
[...]

Lijkt mij dan eerdere te komen door het Arduino board wat je hebt gebruikt. Gebruik zelf ene Arduino Mega hiervoor en dan is het aansluiten van een paar duponds voldoende. Maar er zijn zoveel board aanwezig en zowel origineel als clone dus een aanpassing zal soms nodig zijn vermoed ik. Maar nornaal zou het niet nodig hoeven zijn.
Normaal is eigenlijk die condensator gewoon nodig (ook bij de Mega) als trucje om te voorkomen dat je Arduino waarmee je programmeert niet reset wanneer de seriële poort aangeroepen wordt.

Alleen een Arduino waarbij het USB interface rechtstreeks op de controller zit hoeft dit niet (dus geen FTDI/CH340 tussen).
Zie: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KennieNL schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:57:
[...]

Normaal is eigenlijk die condensator gewoon nodig (ook bij de Mega) als trucje om te voorkomen dat je Arduino waarmee je programmeert niet reset wanneer de seriële poort aangeroepen wordt.

Alleen een Arduino waarbij het USB interface rechtstreeks op de controller zit hoeft dit niet (dus geen FTDI/CH340 tussen).
Zie: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
Geloof je gelijk hoor maar nog nooit nodig gehad en in het filmpje wat ik eerdere plaatste gebruik hij dit ook niet. Maar ervaring hiermee is nog vrij klein dus leermomenten genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerPas
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hier al iemand een skr v1.3 boardje voorzien van TMC2208 uart en LV8729 voor de extruders?
Of alles toch naar TMC2208 uart? Voor LV8729 lijkt het me alle jumpers laten zitten bij de motor driver connectoren? (4 jumper verticaal).

Voor de LV8729 ->Bij R220 -> Vref = i * 1.1 i in A wat je motor nodig heeft
Voor de LV8729 ->Bij R100 -> Vref = i * 0.5 i in A wat je motor nodig heeft
Voor de TM2208 V3.0 van BTT-> Iemand een idee? (vref = i * 1.3? Tussen de 0.7 en 1.4A blijven -> 1)

[ Voor 24% gewijzigd door TweakerPas op 16-08-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Ik heb net mijn Ender 3 pro binnen gelijk in elkaar gezet, ga morgen met mijn seeeduino lotus de boel updaten.
Maar ik wil ook graag een pi met octoprint en een webcam en ik wil de printer remote af kunnen zetten.
Kan ik een Raspberry PI 4 nemen daarvoor of beter een 3B+ en welke cam module en remote switch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numaga
@TweakerPas Ik heb 4x tmc2208 V3.0 en voor X,Y, Z 600 en voor E 750, dus lager als Teaching Tech gebruikt, die waardes zijn eigenlijk te hoog waardoor de driver te warm wordt en gaat skippen.
Ik print nu 2 weken met deze waardes en totaal geen problemen met warmte of skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sensai schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:34:
Ik heb net mijn Ender 3 pro binnen gelijk in elkaar gezet, ga morgen met mijn seeeduino lotus de boel updaten.
Maar ik wil ook graag een pi met octoprint en een webcam en ik wil de printer remote af kunnen zetten.
Kan ik een Raspberry PI 4 nemen daarvoor of beter een 3B+ en welke cam module en remote switch ?
Rasp 4 is beter qua snelheid en aangezien Octoprint snelheid nodig kan hebben ivm Webcam en het kan voorkomen dat je prints soms worden verstoord omdat de Rasp het dan even niet kan bijhouden.
Een 3B+ is daarbij ook prima maar als je het nog moet aanschaffen dan zeker voor de laatste gaan.

Welke cam is aan jouw. Zoek er 1 die je aanspreekt en zoek of deze werkt met Octoprimt. De standaard Rasp camera is ook prima.

TPl-Link of Sonoff zijn plugin voor Octoprint beschikbaar. Mogelijk ook nog andere.

Begrijp dat je zo snel mogelijk alles wilt weten en uitvoeren maar 1 tip doe het rustig aan en leer eerst je machine kennen en of deze probleemloos werkt. Ga dan pas zaken uitbreiden en aanpassen. Anders weet je straks niet of het door de printer komt of door de uitbreidingen.

Beste is zoeken in dit forum aangezien dit soort vragen daar zeker terug te vinden zijn. En veel lezen.
Wil je zeker niet maar leer je wel veel van, spreek uit ervaring >:) .

Veel plezier met je nieuwe hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerPas
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Numaga schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 01:10:
@TweakerPas Ik heb 4x tmc2208 V3.0 en voor X,Y, Z 600 en voor E 750, dus lager als Teaching Tech gebruikt, die waardes zijn eigenlijk te hoog waardoor de driver te warm wordt en gaat skippen.
Ik print nu 2 weken met deze waardes en totaal geen problemen met warmte of skippen.
Ok thanks ik ga daar eens mee spelen. Draai jij ook op uart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
Geven ze je wat Filament en is het niet genoeg om die demo hond te printen |:( Nu zal me dochter teleurgesteld zijn met der halve hondje. ;( Waar in Amsterdam kan ik snel filament kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ja jammer he... net z’n koppie niet compleet :(
Coolblue verloopt filament.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeBee op 17-08-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede avond allemaal.
Er is weer een nieuwe ender 3(pro) gebruiker erbij.
Woensdag bestelt en vandaag binnen gekomen. Het opbouwen is inderdaad supergemakelijk met alle tips hier gegeven. Ik ga ook de eerste tijd gewoon stock printen om hem te leren kennen.
Ben benieuwd moet nog even geduld hebben want de z-as krijg ik niet gemonteerd het koperen plaatje was niet getapt.
Dus dat wordt helaas wachten.
:S

Update:
ik geef het op na dat ik alle mogelijke taps heb geprobeerd. Niet iemand die toevallig nog wat reserve heeft liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Misschien dat iemand hier antwoord op heeft.

Ik heb een Ender 3 Pro en daar Marlin 1.1.9 erop gezet. Ik heb gelijk Mesh Bed Leveling aangezet en werkt "Goed" echter is dit 3x3 maar ik wil 4 x 4 hebben aangezien mijn bed niet echt recht is :-)

Ik kan nergens vinden waar ik dit kan instellen. kwam wel een instelling tegen maar dat bleek van een oude versie te zijn die niet meer gebruikt wordt. Weet iemand hoe ik dit kan aan passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Erik2B schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:46:
Misschien dat iemand hier antwoord op heeft.

Ik heb een Ender 3 Pro en daar Marlin 1.1.9 erop gezet. Ik heb gelijk Mesh Bed Leveling aangezet en werkt "Goed" echter is dit 3x3 maar ik wil 4 x 4 hebben aangezien mijn bed niet echt recht is :-)

Ik kan nergens vinden waar ik dit kan instellen. kwam wel een instelling tegen maar dat bleek van een oude versie te zijn die niet meer gebruikt wordt. Weet iemand hoe ik dit kan aan passen?
http://marlinfw.org/docs/features/unified_bed_leveling.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:23:
Goede avond allemaal.
Er is weer een nieuwe ender 3(pro) gebruiker erbij.
Woensdag bestelt en vandaag binnen gekomen. Het opbouwen is inderdaad supergemakelijk met alle tips hier gegeven. Ik ga ook de eerste tijd gewoon stock printen om hem te leren kennen.
Ben benieuwd moet nog even geduld hebben want de z-as krijg ik niet gemonteerd het koperen plaatje was niet getapt.
Dus dat wordt helaas wachten.
:S

Update:
ik geef het op na dat ik alle mogelijke taps heb geprobeerd. Niet iemand die toevallig nog wat reserve heeft liggen.
Probeer eens contact op te nemen met de winkel, misschien krijg je een vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Thanks, zal er nog eens in duiken want volgens mij had ik daar al wat aanpassingen in gedaan maar die werkte niet op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook gedaan. En was geen probleem ze sturen ook een nieuwe op. Maar je kent het wel dan heb je hem eindelijk staan en dan jeukt het het om hem te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 17:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Voor de mensen die even niet weten wat te doen, Klipper installeren is een leuk projectje.
Ja, je moet weer even alles opnieuw kalibreren maar damn, mijn prints komen er echt veel beter uit :o

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:00
Mavamaarten schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:30:
Voor de mensen die even niet weten wat te doen, Klipper installeren is een leuk projectje.
Ja, je moet weer even alles opnieuw kalibreren maar damn, mijn prints komen er echt veel beter uit :o
Is dat ook niet om vooral sneller te printen. Maar als je een skr of een 32bit controller hebt zou het toch niet zoveel moeten uitmaken?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Daniel. schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:45:
[...]

Is dat ook niet om vooral sneller te printen. Maar als je een skr of een 32bit controller hebt zou het toch niet zoveel moeten uitmaken?
Het is andere software, die ook andere wiskunde gebruikt wat op verschillende plekken voor of nadelig kan zijn.

Zo had ik begrepen dat de pressure advance van Klipper beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 17:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Daniel. schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:45:
[...]
Tgho, ja en nee. Klipper verwerkt bewegingen anders.
- Marlin leest gcode en doet de motion planning, waarna deze motorbewegingen uitvoert
- Klipper doet op een raspberry pi de motion planning, en stuurt motorbewegingen naar de Klipper firmware op je controller.

Dat heeft als voordeel dat motion planning uitgebreid kan worden uitgevoerd, en je niet de seriele communicatie als bottleneck hebt. Je hebt dus minder kans op hiccups omdat een snelle processor het denkwerk doet, en je controller eigenlijk alleen maar je motors moet aansturen.

Daar bovenop, is het inderdaad zo dat pressure advance beter lijkt te werken omdat dat vanaf het begin in de motion planning is meegenomen. Daardoor kan je sneller printen ja, maar tegelijkertijd geeft het ook gewoon betere printresultaten tegen lagere snelheden. Althans, dat is mijn ervaring.

Bijkomende voordeel vind ik dat het configureren van je printer kan met een printer.cfg bestandje, en dat je via je PC een gcode file kan uploaden en dat via het LCD scherm van je printer kan printen (virtual SD card).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mavamaarten schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:30:
Ben er ook mee bezig en krijg het maar niet voor elkaar Calibrating probe X and Y offsets en Calibrating probe Z offset goed te krijgen icm BL-Touch.

De X en Y had ik uitgevoerd en deze verschillen in de [bltouch] gezet maar lijkt hij compleet te negeren. De Z schiet dan ook niet op zolang die niet goed gaan.

Zou zo handig zijn als ze gewoon een knap voorbeeldje maken met uitleg 8)7
Of ik snap het echt niet meer na een dag klooien.

Misschien heb je nog nuttig info of beter uitleg om dit te bereken. >:)

Wat ik tot nu toe heb maar als ik HOME uitvoer komt hij dus niet in het midden van de BL-Touch.

Opgelost: Bij [homing_override] en dan de regel G1 X115 Y115 F6000 bepaald waar de nozzel geplaatst wordt als je een Homing uitvoert.

Je moet soms gewoon stoppen en volgende dag pas verder gaan >:)

Update: Handig uitleg voor Klipper icm Ender 3 en BLTouch. Scheelt een hoop uitzoek werk voor wie er ook mee aan de slag wil: https://angrymrtom.github...h-klipper-and-the-ender3/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
# This file contains common pin mappings for the 2018 Creality
# Ender 3. To use this config, the firmware should be compiled for the
# AVR atmega1284p.

# Note, a number of Melzi boards are shipped with a bootloader that
# requires the following command to flash the board:
#  avrdude -p atmega1284p -c arduino -b 57600 -P /dev/ttyUSB0 -U out/klipper.elf.hex
# If the above command does not work and "make flash" does not work
# then one may need to flash a bootloader to the board - see the
# Klipper docs/Bootloaders.md file for more information.

# See the example.cfg file for a description of available parameters.

[stepper_x]
step_pin: PD7
dir_pin: !PC5
enable_pin: !PD6
step_distance: .0125
endstop_pin: ^PC2
position_endstop: 0
position_max: 235
homing_speed: 50

[stepper_y]
step_pin: PC6
dir_pin: !PC7
step_distance: .0125
endstop_pin: ^PC3
position_endstop: 0
position_max: 235
homing_speed: 50

[stepper_z]
step_pin: PB3
dir_pin: PB2
enable_pin: !PA5
step_distance: .0025
endstop_pin: probe:z_virtual_endstop
position_endstop: 0.0
position_max: 250

[extruder]
max_extrude_only_distance: 100.0
step_pin: PB1
dir_pin: !PB0
step_distance: 0.010526
nozzle_diameter: 0.400
filament_diameter: 1.750
heater_pin: PD5
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PA7
control: pid
# tuned for stock hardware with 200 degree Celsius target
pid_Kp: 21.527
pid_Ki: 1.063
pid_Kd: 108.982
min_temp: 0
max_temp: 250

[heater_bed]
heater_pin: PD4
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PA6
control: pid
# tuned for stock hardware with 50 degree Celsius target
pid_Kp: 54.027
pid_Ki: 0.770
pid_Kd: 948.182
min_temp: 0
max_temp: 130

[fan]
pin: PB4

[mcu]
serial: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AK06N3X6-if00-port0

[printer]
kinematics: cartesian
max_velocity: 300
max_accel: 3000
max_z_velocity: 5
max_z_accel: 100

[display]
lcd_type: st7920
cs_pin: PA3
sclk_pin: PA1
sid_pin: PC1
encoder_pins: ^PD2, ^PD3
click_pin: ^!PC0

[bltouch]
sensor_pin: ^PC4 ; P1.24
control_pin: PA4 ; P1.26
pin_up_reports_not_triggered: true
pin_up_touch_mode_reports_triggered: false
x_offset: 13
y_offset: -15
z_offset: 0.0

[homing_override]
set_position_z: 0.0
gcode:
    G90
    G1 Z10
    G28 X Y
    G1 X115 Y115 F6000
    G28 Z

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 19-08-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 04:19
Ik zie hier nu toch een paar keer voorbij komen dat je een raspberry Pi3 nodig hebt maar dat is gewoon onzin. De Pi hoeft alleen maar g-code door te geven via een seriele verbinding.

Je gaat eerder tegen de beperking van de seriele verbinding aan gaat lopen dan tegen de beperking van een Pi 2.

Ik heb hier zelfs een tijdje met 2 printers op een Pi2 gedraait. Hier ben ik mee gestopt omdat dit nogal een hack is om voor elkaar te krijgen en niet altijd stabiel draaide maar als het draaide dan werkte het verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Alleen als je ook een camera wilt, heb je wel een 3 of 4 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 04:19
GeeBee schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:09:
Alleen als je ook een camera wilt, heb je wel een 3 of 4 nodig?
Ik gebruik de camera meestal voor de livestream en dat werkt hier via de bekabelde verbinding ook prima. Op de wifi een stuk minder maar dat hoeft niet perse aan de Pi te liggen. De wifi bij mij op zolder is nogal brak.

Timelaps filmpjes heb ik ook wel zonder problemen gemaakt maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat al heel lang niet meer doe. Daar is na een paar keer de lol ook wel vanaf :+
Pagina: 1 ... 19 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie