Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn Creality 3D Ender 3 V3 SE 3D trekt soms op 80% van het printen de werkstukken eraf. Nu lees ik hier dat het aan de nozzle kan liggen (de nozzle uit de doos zit er nog op). Maar het gebeurt niet elke keer.

- kan het liggen aan de verkeerde lijm? Ik heb lijmstiften van het huismerk 123d-inkt gebruikt :P
- is het sowieso slim om een andere nozzle te bestellen? Heb deze printer sinds oktober (print al 10 jaar, maar eerst via iemand anders, nu dus eigen bezit). Hoe snel slijten nozzles en wat is gewoon een goede? Want de keuze is echt reuze zie ik al .. het is "maar" een stukje metaal denk ik dan ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:34
Eusebius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:33:
Mijn Creality 3D Ender 3 V3 SE 3D trekt soms op 80% van het printen de werkstukken eraf. Nu lees ik hier dat het aan de nozzle kan liggen (de nozzle uit de doos zit er nog op). Maar het gebeurt niet elke keer.

- kan het liggen aan de verkeerde lijm? Ik heb lijmstiften van het huismerk 123d-inkt gebruikt :P
- is het sowieso slim om een andere nozzle te bestellen? Heb deze printer sinds oktober (print al 10 jaar, maar eerst via iemand anders, nu dus eigen bezit). Hoe snel slijten nozzles en wat is gewoon een goede? Want de keuze is echt reuze zie ik al .. het is "maar" een stukje metaal denk ik dan ;)
Bij het kalibreren staat de z-offset bij mij standaard te laag. Deze is bij mij -1,90. Zet die op -2,40. bij een standaard magnetisch bed. Maak voordat ik print het bed schoon met wat 70% alcohol. Bij glas is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vincent_1971 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Bij het kalibreren staat de z-offset bij mij standaard te laag. Deze is bij mij -1,90. Zet die op -2,40. bij een standaard magnetisch bed. Maak voordat ik print het bed schoon met wat 70% alcohol. Bij glas is het een ander verhaal.
Ja, maar waarom doet ie dan 80% goed? En platte werkstukken gaat prima ("pap, kun je nog een tandwiel van technisch Lego uitprinten" "ja hoor, geen probleem" :*) )

Maar de luchtcontainer voor Lego Pneumatic gaat fout .. (let niet op de onderkant, de support heb ik daar niet netjes weggehaald omdat het werkstuk toch onvolledig is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2k7JboLwA95yRSOqn8tWtKwbN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ujRt7FlYrNXRohoIWVfS3NB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 06-02-2024 10:55 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Eusebius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Ja, maar waarom doet ie dan 80% goed? En platte werkstukken gaat prima ("pap, kun je nog een tandwiel van technisch Lego uitprinten" "ja hoor, geen probleem" :*) )

Maar de luchtcontainer voor Lego Pneumatic gaat fout .. (let niet op de onderkant, de support heb ik daar niet netjes weggehaald omdat het werkstuk toch onvolledig is)

[Afbeelding]
Hangt van de build plate adhesion. Geen idee wat je daar voor inzet. Is het brim, skirt raft of geen?
Wel materiaal gebruik je? Pla, abs, petg of? Welke temperatuur van het bed cq nozzle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:44

Ravhin

no <root>...

Lijkt alsof je bed temperatuur op dat moment verandert/aangepast wordt. Je kan in je gcode eens kijken voor M140. Als die laat in de code zit gaat er iets mis in de slicer software.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:19
Eusebius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:54:
[...]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk warpt er een hoek omhoog en raakt hij hem dan na de support.
Ik zou zeggen z hop aan, support op touching buildplate, heet printen en koeling uitzetten, iig vanaf halverwege de print oid.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Je hebt niet zoveel contactoppervlak met dat model, probeer is met een raft te printen. De standaard raft is best ruim, meestal doe ik een 8mm raft, en dat is wel voldoende.

Kun je ook een foto laten zien van de onderkant, zodat we de eerste laag kunnen bekijken.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Misschien een gekke opmerking maar is de z-offset niet voor elke printer net wat anders. Ik heb 3 verschillende printers en dan is het natuurlijk nooit gelijk. De Z-offset is altijd te calibreren, genoeg youtube tutorials over te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis3d
Ja! Zeker nooit de z-offset van iemand anders overnemen!

Z offset is altijd printer specifiek, en in mijn mening de belangrijkste value om te tunen, na het bed levelen.

Ik heb van de week een Bradley M2A2 kogel geprint, rechtop van 22cm hoog, en dat ging goed zonder brim of raft omdat m'n z offset nu perfect is. Dan blijven prints echt goed zitten zoals bedoeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGuOfzP5cXG_zb0usUHRJVGmp8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMaUGX9lkBAzZf3Tcajm3Ju0.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een pro-tip. Je kan 3d modellen van je printer inladen in Cura, vind ik nuttig om de oriëntatie goed te krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door aegis3d op 06-02-2024 17:51 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:38
aegis3d schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:49:
Ja! Zeker nooit de z-offset van iemand anders overnemen!

Z offset is altijd printer specifiek, en in mijn mening de belangrijkste value om te tunen, na het bed levelen.
Ik zou eerst Z offset afstellen en dan pas het bed levelen :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:29
Waar staat in Cura de optie om het 3D model van de printer te tonen? Ik zie het niet staan bij de 'machine settings'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aegis3d
M van Lent schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:17:
Waar staat in Cura de optie om het 3D model van de printer te tonen? Ik zie het niet staan bij de 'machine settings'?
't is een beetje gedoe-ig, maar je moet een stl van je printer vinden, en deze in
C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0\share\cura\resources\meshes\ plaatsen.

Vervolgens moet je je printer profile json bestand vinden, en daar deze regel toevoegen:

"platform": "filename_of_stl"

Als dit is gelukt heb je een grijze outline van je printer in Cura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Rincewind

Take me in your arms tonight

Heeft iemand toevallig al een STEP of STL van de Ender 3 Pro die je als outline kunt gebruiken?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 12:27
Hi All,

Ik heb een issue waar ik tegen aanloop.
Ik heb een Ender 3 S1 en als ik een "groot vlak" wil printen mijn 3de print laag begint te bobbelen.
Ik heb allerlei hoogtes met de z offset gespeeld. ik heb verschillende temperaturen van het bed en de printkop geprobeerd. snelheid van printen aangepast en niks lijkt te helpen.

Dit is de eerste laag (onderkant aan printbed) welke helemaal prima is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DymlcJX78sl2v0Pl8ksXNHEUH8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mL521R1kwdZagwST88pvucHu.jpg?f=user_large

Dit is wat ie doet bij de 3de laag en wordt erger als je hem door laat gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fOi9ZZaYoJCXEfF6De3PdQPXfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EIOwEZTgjmjstfAoqRgDnAUW.jpg?f=user_large

any ideas vanuit jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:54
Rincewind schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:45:
Heeft iemand toevallig al een STEP of STL van de Ender 3 Pro die je als outline kunt gebruiken?
Ben aan het zoeken geweest, maar ook voor de Ender 5 Pro nog niet gevonden.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
RISL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Ben aan het zoeken geweest, maar ook voor de Ender 5 Pro nog niet gevonden.
https://grabcad.com/library/creality-ender-3-2

staan daar nog wel meer. Weet niet welk (teken)programma je gebruikt
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CKSotos schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:27:
Hi All,

Ik heb een issue waar ik tegen aanloop.
Ik heb een Ender 3 S1 en als ik een "groot vlak" wil printen mijn 3de print laag begint te bobbelen.
Ik heb allerlei hoogtes met de z offset gespeeld. ik heb verschillende temperaturen van het bed en de printkop geprobeerd. snelheid van printen aangepast en niks lijkt te helpen.

Dit is de eerste laag (onderkant aan printbed) welke helemaal prima is.
[Afbeelding]

Dit is wat ie doet bij de 3de laag en wordt erger als je hem door laat gaan.
[Afbeelding]

any ideas vanuit jullie?
Nozzle te dicht op het bed. De filament wordt daardoor weggedrukt en dan krijg je deze mooie golfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 12:27
smitae schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Nozzle te dicht op het bed. De filament wordt daardoor weggedrukt en dan krijg je deze mooie golfjes.
Toch wel dus! ik had het niet benoemd maar ook dit een beetje getest maar durfde niet nog verder afstand te nemen.!
Thnx ga ik daar nog verder in zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Je kunt tijdens het printen met je Z as babysteps doen en lijken bij welke hoogte je een mooiere laag krijgt. Misschien kloppen je e-steps niet zodat hij per laag net niet 0,2mm omhoog gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
vincent_1971 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:40:
[...]

https://grabcad.com/library/creality-ender-3-2

staan daar nog wel meer. Weet niet welk (teken)programma je gebruikt
Bedankt!
Niet gedacht aan Grabcad, terwijl ik er voor het werk wekelijks spullen vanaf haal. Was specifiek op printer-sites aan het zoeken geweest, zoals printables en thingiverse.
Kan met solidworks en inventor erg goed overweg, kan ook met fusion 360 en solidedge redelijk overweg, dus dag moet goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CKSotos schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Toch wel dus! ik had het niet benoemd maar ook dit een beetje getest maar durfde niet nog verder afstand te nemen.!
Thnx ga ik daar nog verder in zoeken
Ik had dit vorige hetzelfde, tijdens het printen van de eerste laag met de hand bed iets omlaag gezet op 1 hoek en nu is mijn hele plaat netjes vlak. Ender 5, maar dat maakt niet uit, zelfde issue, zelfde oplossing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:10
Zins kort heb ik een Ender 3 v3 SE maar het mee geleverde filament is al zo goed als op.
Ben dus een beginner en wil een nieuwe rol PLA filament aanschaffen maar welk soort/merk
kan ik het best gebruiken voor deze printer en waar kan ik dat het best bestellen.

Bvd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Rincewind

Take me in your arms tonight

Mojo-45 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:54:
Zins kort heb ik een Ender 3 v3 SE maar het mee geleverde filament is al zo goed als op.
Ben dus een beginner en wil een nieuwe rol PLA filament aanschaffen maar welk soort/merk
kan ik het best gebruiken voor deze printer en waar kan ik dat het best bestellen.

Bvd.
Welkom bij de club :) Een goed begin is om hier [3D Printen] Centraal filament topic je vraag te stellen maar eerst om eens flink in te lezen. Zeer goede topicstart en daar kun je heel veel tips en aanbevelingen vandaan halen.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:54:

Bvd.
Iedereen heeft wel voorkeur ik gebruik zelf de 123-3d Jupiter serie. 1,1 Kilo voor 22,50.
Ik heb er nooit problemen me gehad.

Kan wel iets goedkoper, maar 123-3d is in elk geval een NL-shop, een extra reden om het niet bij Amazon ofzo te kopen. Heb er ook mijn Ender 5 heb gehaald, goede support nooit gezeur en lekker snelle levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Dank voor de snelle reacties.
Heb een rol ´Filament wit 1,75 mm PLA 1,1 kg (Jupiter serie)´ bij 123-3d besteld morgen binnen.
Zijn je nog eventuele instellingen die ik zou moeten aanpassen voor dit type PLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Uit de link:
Tg: 70°C
Tm: 210°C
Koeling onderdeel door printkop: Zo veel mogelijk
Tbed: 50-60°C
Tprintkamer: Niet nodig
kwalitatieve eigenschappen: Hoge treksterkte, lage UV weerstand, breekt in één keer, lage slagvastheid
opmerkingen: Eenvoudig, snel te printen, hard maar ook breekbaar zonder eerst echt te buigen. Overigens is het niet echt biologisch afbreekbaar, al doen sommige beschrijvingen je anders geloven.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:16:
Dank voor de snelle reacties.
Heb een rol ´Filament wit 1,75 mm PLA 1,1 kg (Jupiter serie)´ bij 123-3d besteld morgen binnen.
Zijn je nog eventuele instellingen die ik zou moeten aanpassen voor dit type PLA
De meest belangrijke.

Nozzle - 200
Bed - 60
Speed 80.0 mm/s
Wall 40 mm/s
Top/Bottom 40 mm/s
Initial Layer 30 mm/s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KMVYnsb2-tZrcmGtqgoDw56be8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/06MlehToX326bUBLxj72hOkj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ik vind de restraction distance wel enorm. Bij mij gaat hij boven de 4 mm gewoon lege stukken printen, om het zo maar te zeggen.
Staat bij mij op 2,5 mm.

Z hop heb ik ook uitstaan, scheelt een hoop bewegingen (en geluid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RISL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:24:
Ik vind de restraction distance wel enorm. Bij mij gaat hij boven de 4 mm gewoon lege stukken printen, om het zo maar te zeggen.
Staat bij mij op 2,5 mm.

Z hop heb ik ook uitstaan, scheelt een hoop bewegingen (en geluid)
Deze settings werken voor mij goed, of het veel of weinig is niet heel relevant. Uiteindelijk zul je dat toch zelf moeten tunen en deze settings werkt voor mij.

Z-hop helpt mij heel erg, ik had in het verleden wel wat last dat de nozzle tegen de print of support aan tikte. Daar word je niet blij van. Ik denk dat ik het waarschijnlijk niet meer nodig heb omdat ik sinds begin dit jaar op een glasplaat print. Daarvoor een magnetisch flex-bed en op glas blijft de print veel strakker en vooral vlakker, dus geen aantikken waarschijnlijk. Maar ik ben te lui om het ter testen want mijn prints zien er goed uit. Never change a wining team 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Het is maar ter overweging voor onze nieuwkomer.
Natuurlijk is iedere printer anders. Wil maar aangeven dat dit (naar mijn mening) een zeer hoge waarde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:38
Ik vind t ook heel erg veel, maar zolang je filament maar niet in de koude zone terechtkomt zal t wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik ben erg tevreden over Eryone fillament, die hebben meestal ook goeie bundel aanbiedingen. Zeker hun PLA+ print goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik hoor het al, heb nog veel te leren en er zullen wel wat (rare) beginneling vragen bij mij op komen ben ik ban voor.
Alvast bedank voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Mojo-45 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:01:
Ik hoor het al, heb nog veel te leren en er zullen wel wat (rare) beginneling vragen bij mij op komen ben ik ban voor.
Zo zijn we allemaal begonnen. Have fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lekker knutselen met printer, laat je vooral niet afschrikken, training on the job.
Fout gaat het vast een keer, maar uiteindelijk ga je er echt mega lol aan beleven.

Have fun 🤩

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Ongetwijfeld. Kom maar op :)

En je zult vast wel een paar "Ik gooi hem nu het raam uit"-momenten krijgen. En dan zit je er even doorheen, maar later ga je toch verder. En als het ding dan werkt is het weer leuk.

#EnderLife :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
En dan heb je er ineens meerdere 😁. Vindt zelf esyn pla+ fijn maar heb ook eryone gehad en woodfilament van 123. Allemaal netjes mee kunnen printen. Nu op de Creality k1 heb ik hyper pla en dat werkt voor de k1 ook prima. 123 lees je ook heel veel goede reacties over. Gewoon uitproberen en als het niet lukt minstens een temp-toren printen. 200 graden op de ene printer is niet altijd ook 200 op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Mijn ervaring met filament is de enfer 3 pro en v3 se lusten alles. Heb geen filament gehad dat echt slecht was. Wel goed en kritisch kijken naar de instellingen van de slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
aegis3d schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:25:
[...]

't is een beetje gedoe-ig, maar je moet een stl van je printer vinden, en deze in
C:\Program Files\Ultimaker Cura 5.6\resources\meshes plaatsen.

Vervolgens moet je je printer profile json bestand vinden, en daar deze regel toevoegen:

"platform": "filename_of_stl"

Als dit is gelukt heb je een grijze outline van je printer in Cura.
Die map 'resources' staat bij mij niet in de map C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0

Gewoon zelf aanmaken of doe ik iets fout?

Standaard staat er wel de volgende locatie: C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0\trimesh\resources

Maar dat is hem niet?

[ Voor 9% gewijzigd door RISL op 14-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:28

Snuffel

Vroem!

Map kan je toch aanmaken?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vincent_1971 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:53:
Mijn ervaring met filament is de enfer 3 pro en v3 se lusten alles. Heb geen filament gehad dat echt slecht was. Wel goed en kritisch kijken naar de instellingen van de slicer.
Ik geloof dat het meegeleverde filament de uitzondering op de regel is, naar aanleiding van de reviews heb ik dat ongebruikt weggegooid :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis3d
RISL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Die map 'resources' staat bij mij niet in de map C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0

Gewoon zelf aanmaken of doe ik iets fout?

Standaard staat er wel de volgende locatie: C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0\trimesh\resources

Maar dat is hem niet?
Sorry het is
"C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0\share\cura\resources\meshes\xxx.stl"
Ik zal m'n oorspronkelijke post even aanpassen.

In ander nieuws, m'n Creality K1C is zojuist verzonden :*)

[ Voor 5% gewijzigd door aegis3d op 14-02-2024 18:07 ]

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:58
aegis3d schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Sorry het is

Mooi apparaat! Ik overweeg deze momenteel ook als mijn eerste 3D-printer. Is deze geschikt als eerste printer of is het wijzer om eerst een open en iets goedkoper model Ender te kiezen, zoals de V3 SE of KE?

De reden dat ik de K1C is overweeg is de gesloten behuizing. We hebben een klushuis met zo nu en dan flinke stofwolken en er loopt een vrij nieuwsgierige kleuter rond, en van een collega begreep ik dat deze meer materialen beter aankan of daar beter mee overweg kan.
De printer ga ik in eerste instantie gebruiken om er wegwijs mee te worden voor werk, ik ben onlangs geswitched van docent software ontwikkeling, naar docent techniek, waar het een onderdeel van mijn lessen gaat worden. De tweede reden is mijn klushuis waar ik veel mogelijkheden voor zie. Ten derde uit interesse, vanuit mijn achtergrond technische informatica en het maken van prototypes en meewerken aan kunstprojecten van mijn vriendin.
Anderzijds vliegt het geld er uit wat betreft ons klushuis en twijfel ik om eerst een tweedehandsje te zoeken.
Wat is wijsheid en wat is een goede start printer?

[ Voor 7% gewijzigd door Gethijsem op 15-02-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
Gethijsem schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Mooi apparaat! Ik overweeg deze momenteel ook als mijn eerste 3D-printer. Is deze geschikt als eerste printer of is het wijzer om eerst een open en iets goedkoper model Ender te kiezen, zoals de V3 SE of KE?

De reden dat ik de K1C is overweeg is de gesloten behuizing. We hebben een klushuis met zo nu en dan flinke stofwolken en er loopt een vrij nieuwsgierige kleuter rond, en van een collega begreep ik dat deze meer materialen beter aankan of daar beter mee overweg kan.
De printer ga ik in eerste instantie gebruiken om er wegwijs mee te worden voor werk, ik ben onlangs geswitched van docent software ontwikkeling, naar docent techniek, waar het een onderdeel van mijn lessen gaat worden. De tweede reden is mijn klushuis waar ik veel mogelijkheden voor zie. Ten derde uit interesse, vanuit mijn achtergrond technische informatica en het maken van prototypes en meewerken aan kunstprojecten van mijn vriendin.
Anderzijds vliegt het geld er uit wat betreft ons klushuis en twijfel ik om eerst een tweedehandsje te zoeken.
Zou voor een se gaan..waarom? Prijs, leuk om zelf een behuizing te maken, eenvoudig qua bediening, hanteerbaar makkelijk op te pakken.
Mijn tip, begin eenvoudig. Koop een rol pla, ontwerp iets download wat van internet en bekijk hoe het proces gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Gethijsem schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Hier ook klushuis en kleine kinderen.
Printer verhuist regelmatig om stof te voorkomen. De kids blijven er goed vanaf. Af en toe maak ik iets leuks voor ze en in ruil komen zij er niet aan ;)
Zou gaan voor een simpel model in het begin, maar kijk goed naar het formaat wat je wil kunnen printen.

• RISL
aegis3d schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Sorry het is

Bedankt! Vanavond even een poging doen om de stl te verwerken. Lijkt me wel interessant om te zien.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:37
Bouwstof en printers gaan niet samen , of deze nu open is of gesloten maakt niets uit .
Stof kruipt overal tussen door .

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:57
Ik heb op mijn Ender 3 Pro nog steeds een beetje last van een skippende extruder.

Ik heb inmiddels de Bowden tube vervangen (met nieuwe fittings), nieuwe nozzle geplaatst, nieuwe tandwieltjes op de extruder (feed) gezet, alle steps/mm afgesteld, dit alles na een installatie van een dual Z axis. Retraction staat nu op 2mm

Printjes komen er, op wat stringing na, netjes uit en kloppen qua maten exact. Toch hoor ik af en toe de extruder skippen tijdens het printen.

Enige verdachte die ik nog heb is het filament zelf, dat is al >8 maanden oud en heeft gewoon 'open' in de kamer gelegen. Zijn er nog andere zaken die ik kan controleren die ik gemist heb?

• Gethijsem
vincent_1971 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Zou voor een se gaan..waarom? Prijs, leuk om zelf een behuizing te maken, eenvoudig qua bediening, hanteerbaar makkelijk op te pakken.
Mijn tip, begin eenvoudig. Koop een rol pla, ontwerp iets download wat van internet en bekijk hoe het proces gaat.
Dank voor de tip, mijn keuze iets makkelijker gemaakt, het wordt de SE of de KE.. Vandaag de knoop doorhakken en bestellen en dan lekker aan de slag deze voorjaarsvakantie :9 .

Wat zijn behalve filaments andere must-haves bij een eerste aanschaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Als je met PETG op glas gaat printen, is een busje 3D-Lac wel makkelijk.
Ik heb ook wat extra van die glijmoeren besteld omdat ik direct een aantal upgrades voor de printer zelf heb geprint. De rest volgt wel in de loop der tijd (andere filamenten, nozzles, CR Touch etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
Gethijsem schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:30:
[...]

Dank voor de tip, mijn keuze iets makkelijker gemaakt, het wordt de SE of de KE.. Vandaag de knoop doorhakken en bestellen en dan lekker aan de slag deze voorjaarsvakantie :9 .

Wat zijn behalve filaments andere must-haves bij een eerste aanschaf?
Zou voor een (lak) tafeltje gaan van b.v. de Ikea. Mijn se produceert nogal wat 'losse' filament.
Zou dan 70% alcohol flesje halen bij b.v. de kruidvat. Handig om het met een stukje keukenrol even over je printbed te gaan alvorens te printen.
Ik zou voor een plastic bak gaan waarin je filament kunt bewaren. Het zakje die je bij zo een rol doet erin doen.
Let wel op dat je diverse kwaliteitsbakken hebt bij de action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Ja, luchtdichte bakken. Ik heb ze van Amazon. Niet aan gedacht, maar is zeker een aanrader!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aegis3d
In deze zakjes van de Ikea met dubbele sluiting past ook precies een rol filament!
https://www.ikea.com/nl/n...n-patroon-groen-40525685/

Nog een leuke platenhouder voor m'n collega geprint, met een filament wissel op de laatst 4 lagen van wit naar zwart met een M600 GCode command.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXBLczcWav_y1IDCVzUOWbMzWg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiPTBhe8NhWk1o5bawb1cpTt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMCqPr5lR8IEeEe-M_zEqapjUi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znvmDTqu144wXuRnqzKIa8Ul.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door aegis3d op 15-02-2024 12:50 ]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Leuk!
Zo'n wissel heb ik ook gedaan voor een plaque waar de WiFi QR code op stond.
De plaat zelf was wit, de eerste twee lagen daarna waren blauw (voor het logo van WiFi) en daarna zwart voor de QR code. Je moet er bij blijven staan maar gaat verrassend goed.
Die optie zit ook in Cura, dan hoef je zelf niet door de code heen te worstelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ravhin op 15-02-2024 14:25 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

vincent_1971 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Zou voor een (lak) tafeltje gaan van b.v. de Ikea. Mijn se produceert nogal wat 'losse' filament.
Zou dan 70% alcohol flesje halen bij b.v. de kruidvat. Handig om het met een stukje keukenrol even over je printbed te gaan alvorens te printen.
Ik zou voor een plastic bak gaan waarin je filament kunt bewaren. Het zakje die je bij zo een rol doet erin doen.
Let wel op dat je diverse kwaliteitsbakken hebt bij de action.
Bij de action verkopen ze ook zakken met silica korrels, bij de auto afdeling: https://www.action.com/nl...limpro-auto-ontvochtiger/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Laatst online: 14:14
Ten eerste: sorry voor de photo-spam.

Op 1 januari besteld, vandaag binnen: de K1C
Komt eerst naast mijn Ender3 Pro te staan, totdat ik bedenk wat ik daar mee ga doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8FcpLI_5YLvIv5-9zA-9OYiJ_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzwdKfhC2EF9MBQoVmqVDPQo.jpg?f=fotoalbum_large

Stevig verpakt, incl een groot stuk karton erbij die je stap voor stap meldt hoe je hem moet uitpakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KR4TRMsbMU0kbQhYhV-DUnKiBjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hz00pTlXn9RdUE0jv3xuMzlz.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzichtig alle folie, schroeven (buildplate op z'n plek houden tijdens transport) en schuim verwijderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amxrtYTkAGSx5Nt9w5U2eSwyuPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dwerYM1WidFcIesCIKSpcsU.jpg?f=fotoalbum_large

Hoort natuurlijk weer een set accessoires bij. De bekende tang, een paar simpele tools, paar schroeven extra om een spoolhouder (zelf printen!) aan de zijkant te maken. Gluestick, grease stick, usb stick, nozzle cleaner, wat rubber tape om de binnenkant topdeksel te beschermen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEuWymNvOGyb3tq6b-03hp9jv6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxHQo8xtFcMENOflaO31ykpS.jpg?f=fotoalbum_large

De opmerking 'Het meegeleverde filament kun je beter direct weggooien' kan hiermee overboord. Je krijgt 200gr van het nieuwe Hyper PLA, speciaal bedoeld voor de hogere printsnelheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My10gmSoS5wRoMvgugX9ZeMLVyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mS0cji51RbvnIfB87anAA4O.jpg?f=fotoalbum_large

De buidplate heeft het meteen over glue gebruiken. Nooit nodig gehad op de Ender..dit geeft vertrouwen :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRujXk4LGIIZJ42QlvalcwzIQQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rz2JTMDWr8kIBEMw9t6piKwB.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant, met een filament runout sensor. De 110/220v selector zit niet aan de achterkant maar links.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qDz_u_rFcoab--MvM4lL09K4CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7idWJTZSbzo6DuhyTSLnfk0.jpg?f=fotoalbum_large

Het totaal ziet er mooi uit. Binnen 20min staat hij klaar zoals dit. Dan heb je al het foam weg, filament ingevoerd, het scherm er aan vast geklikt, de voltage input gecontroleerd, het handvat van het deurtje toegevoegd, een rubber beschermstrip vastgeplakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqVptFRTa080kz7xW4fATs5FP_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWxCcVYLiiRTf6zoiKYV8131.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat het filament er naast of achter zit ipv bovenop bij de Enders, lijkt het nog best compact deze K1C.

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aegis3d
Ik ben ook al de hele dag aan het printen op m'n nieuwe K1C!

Top prints tot nu toe!

Bed is mooi level, ik zie op de k1 subreddit sommige mensen met hele kromme beds, maar daar heb ik geen last van gelukkig.

Heb ook nog geen glue applied op m'n bed, dat is voor mensen die geen vertrouwen hebben in hun printer! Tot nu toe blijft alles (bijna te goed!) zitten.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

aegis3d schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:36:
In deze zakjes van de Ikea met dubbele sluiting past ook precies een rol filament!
https://www.ikea.com/nl/n...n-patroon-groen-40525685/

Nog een leuke platenhouder voor m'n collega geprint, met een filament wissel op de laatst 4 lagen van wit naar zwart met een M600 GCode command.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke platen houder is dit? Leuk ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d

• X-Kiwi
aegis3d schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:55:
Ik ben ook al de hele dag aan het printen op m'n nieuwe K1C!

Top prints tot nu toe!

Bed is mooi level, ik zie op de k1 subreddit sommige mensen met hele kromme beds, maar daar heb ik geen last van gelukkig.

Heb ook nog geen glue applied op m'n bed, dat is voor mensen die geen vertrouwen hebben in hun printer! Tot nu toe blijft alles (bijna te goed!) zitten.
De mijne kwam pas om 15:30 binnen. Zojuist mijn eerste print gedaan en dan meteen de standaard Benchie. 15min heeft hij niet gehaald, maar in 17min was hij klaar. Best schrikken hoe belachelijk snel en luid hij dat doet. Geen stand om mee te printen tijdens werk (hij staat 3 meter van mij af in mijn kantoor) of slapen. Zie het maar als een demo stand, en die werkt! De benchie is echt perfect geworden, had niet verwacht dat er nog kwaliteit over blijft. Hij is out of the box én in turbo stand al netter dan wat mijn Ender3 ooit heeft gehaald, en die had al een hele nette kwaliteit.

Welke slicer ga jij gebruiken? Creality, Cura of Orca?

Kiwi !

• aegis3d
X-Kiwi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:02:
[...]

De mijne kwam pas om 15:30 binnen. Zojuist mijn eerste print gedaan en dan meteen de standaard Benchie. 15min heeft hij niet gehaald, maar in 17min was hij klaar. Best schrikken hoe belachelijk snel en luid hij dat doet. Geen stand om mee te printen tijdens werk (hij staat 3 meter van mij af in mijn kantoor) of slapen. Zie het maar als een demo stand, en die werkt! De benchie is echt perfect geworden, had niet verwacht dat er nog kwaliteit over blijft. Hij is out of the box én in turbo stand al netter dan wat mijn Ender3 ooit heeft gehaald, en die had al een hele nette kwaliteit.

Welke slicer ga jij gebruiken? Creality, Cura of Orca?
Sinds vandaag gebruik ik de Creality slicier, voor mijn Ender 3v2 gebruikte ik altijd Cura.
De prints met de creality slicer gaan goed so far! Aantal print in place en articulated dingetjes geprint, en die zijn allemaal keurig qua toleranties. Dus de standaard profielen zijn in orde!

Denk dat ik 'm morgen ga rooten en updates installeren om de individuele x en y as input shaping te hebben, ik zie toch in sommige richtingen wat VFA's nog.

Hij is wel luid ja, ik heb hem boven staan in een hobby kamer, ik zou er echt niet naast willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
[b]franssie in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Ik geloof dat het meegeleverde filament de uitzondering op de regel is, naar aanleiding van de reviews heb ik dat ongebruikt weggegooid :+
Bij Creality wel tenzij je een nieuwere orinter besteld. Bij mijn K1 zat een kleine rol hyper pla en die was zeker prima te noemen. Bij mijn ender 5 pro zat een rolletje gewoon pla destijds. Dat was wel bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
X-Kiwi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:43:

De opmerking 'Het meegeleverde filament kun je beter direct weggooien' kan hiermee overboord. Je krijgt 200gr van het nieuwe Hyper PLA, speciaal bedoeld voor de hogere printsnelheden.
[Afbeelding]

De buidplate heeft het meteen over glue gebruiken. Nooit nodig gehad op de Ender..dit geeft vertrouwen :S
[Afbeelding]

Achterkant, met een filament runout sensor. De 110/220v selector zit niet aan de achterkant maar links.
[Afbeelding]

Het totaal ziet er mooi uit. Binnen 20min staat hij klaar zoals dit. Dan heb je al het foam weg, filament ingevoerd, het scherm er aan vast geklikt, de voltage input gecontroleerd, het handvat van het deurtje toegevoegd, een rubber beschermstrip vastgeplakt.
[Afbeelding]

Doordat het filament er naast of achter zit ipv bovenop bij de Enders, lijkt het nog best compact deze K1C.
Ik heb de k1 met dezelfde buildplate. De lijm nog nooit gebruikt. Gewoon zo uit de doos op geprint. Ik heb er nu wel een pei sheet op liggen ondat ik die fijner vindt en de structuur heeft wel iets. Het rolletje hyoer pla was zo op zonder problemen. Niet schrikken ala je je eerst snelle print aanzet 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

aegis3d schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Sinds vandaag gebruik ik de Creality slicier, voor mijn Ender 3v2 gebruikte ik altijd Cura.
De prints met de creality slicer gaan goed so far! Aantal print in place en articulated dingetjes geprint, en die zijn allemaal keurig qua toleranties. Dus de standaard profielen zijn in orde!

Denk dat ik 'm morgen ga rooten en updates installeren om de individuele x en y as input shaping te hebben, ik zie toch in sommige richtingen wat VFA's nog.

Hij is wel luid ja, ik heb hem boven staan in een hobby kamer, ik zou er echt niet naast willen zitten.
Ik heb mijn K1 al een tijd geleden geroot en maak dan gebruik van Orcaslicer. Dit werkt uitstekend en in mijn ogen veel beter dan die slicer van creality.

Qua buildplate zou ik trouwens wel iets van haarspray of lijm gebruiken als je PETG print. Anders krijg je hem bijna niet zonder schade los. Voor ABS en PLA kan je zonder lijm printen.

Trouwens wel goed om even nog de Z offset te bekijken. Die heb ik eigenlijk al vrij snel op -0,5 gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door lasharor op 16-02-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
lasharor schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb mijn K1 al een tijd geleden geroot en maak dan gebruik van Orcaslicer. Dit werkt uitstekend en in mijn ogen veel beter dan die slicer van creality.

Qua buildplate zou ik trouwens wel iets van haarspray of lijm gebruiken als je PETG print. Anders krijg je hem bijna niet zonder schade los. Voor ABS en PLA kan je zonder lijm printen.

Trouwens wel goed om even nog de Z offset te bekijken. Die heb ik eigenlijk al vrij snel op -0,5 gezet.
Ik moet er nog even in duiken. Gebruik voor mijn Ender3Pro Cura om te slicen en OctoPi om hem op afstand te besturen.

Zoiets wil ik voor de K1C ook: slicen gewoon op de pc, bij voorkeur Cura of Orca, en dan via een webpage de printer aansturen en monitoren. Kijken of dat mogelijk is, zonder de K1C te rooten.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

X-Kiwi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik moet er nog even in duiken. Gebruik voor mijn Ender3Pro Cura om te slicen en OctoPi om hem op afstand te besturen.

Zoiets wil ik voor de K1C ook: slicen gewoon op de pc, bij voorkeur Cura of Orca, en dan via een webpage de printer aansturen en monitoren. Kijken of dat mogelijk is, zonder de K1C te rooten.
Als je Creality Slicer gebruikt kan je zonder rooten direct naar je printer sturen. Met andere software is het alternatief dat je eerst lokaal opslaat en daarna upload in de web interface.

Als je root kan je met Orca direct verbinding maken met de printer. Dus dan hoef je niet meer naar die web interface. Verder is Mainsail of Fluid natuurlijk ook een stuk uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
lasharor schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Als je Creality Slicer gebruikt kan je zonder rooten direct naar je printer sturen. Met andere software is het alternatief dat je eerst lokaal opslaat en daarna upload in de web interface.

Als je root kan je met Orca direct verbinding maken met de printer. Dus dan hoef je niet meer naar die web interface. Verder is Mainsail of Fluid natuurlijk ook een stuk uitgebreider.
Dus eerst slicen in Orca/Cura, dat bestand lokaal opslaan en dan uploaden in de Creality web interface?

Als dat klopt, lijkt mij dat een prima workflow, gelijk aan wat ik nu heb met OctoPi.

(rooten kan altijd nog, maar vind dat A. niet echt de bedoeling met een nieuw €600 apparaat en B. fear of bricking)

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Gisteren heb ik m’n knoop doorgehakt en de KE besteld en verwacht hem vandaag. Deze week ga ik er mee aan de slag en zal ik mijn bevindingen gaan delen. Nadat ik m’n bestelling had geplaatst las ik dat er een sensor bestaat, die vibraties meet en die de printer zodoende kan compenseren. Begrijp ik het goed dat deze er standaard niet op zit, maar wellicht wel nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Gethijsem schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
Gisteren heb ik m’n knoopdoorgehakt en de KE besteld en verwacht hem vandaag. Deze week ga ik er mee aan de slag en zal ik mijn bevindingen gaan delen. Nadat ik m’n bestelling had geplaatst las ik dat er een sensor besteld bestaat, die vibraties meet en die de printer zodoende kan compenseren. Begrijp ik het goed dat deze er standaard niet op zit, maar wellicht wel nodig is?
Tja... issie nodig... sommigen zeggen dat het wat issues op lost, anderen zeggen van niet.
Sensor is kwestie van monteren, calibreren en daarna kan ie er weer af.

Mocht je in de buurt van Assen wonen dan kan je hem wel een keer lenen :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Snuffel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Tja... issie nodig... sommigen zeggen dat het wat issues op lost, anderen zeggen van niet.
Sensor is kwestie van monteren, calibreren en daarna kan ie er weer af.

Mocht je in de buurt van Assen wonen dan kan je hem wel een keer lenen :)
Dank voor je antwoord, ik kijk het eerst wel even aan dan. Ik woon in Den Haag, niet echt in de buurt ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Nou K1C geroot en Fluidd geïnstalleerd. Ik moest de camera stream handmatig toevoegen.

Eerste batch printjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLSiJsOMaT-lbhURIAUNALBmNe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bChxYC6cDUS8zZOqQmXKRQh.jpg?f=fotoalbum_large

Opzich netjes allemaal maar ben niet zo blij met de VFA's, ook niet na de losse x/y callibratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjrOrkkiBAjpKfVB4vcmWTrCcpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBfJg8HexfaUups0gjEpBDGt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
aegis3d schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:51:
Nou K1C geroot en Fluidd geïnstalleerd. Ik moest de camera stream handmatig toevoegen.

Eerste batch printjes:
[Afbeelding]

Opzich netjes allemaal maar ben niet zo blij met de VFA's, ook niet na de losse x/y callibratie:
[Afbeelding]
Nice. Heb je de rode en zwarte prints ook gemaakt met Hyper PLA?
Ben nog benieuwd in hoeverre mijn huidige collectie rollen PLA (soms met 'max 60mm/s') te gebruiken zijn op de K1C.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Rood en zwart is PLA+ van Eryone. Ik zie dat die inderdaad wat lagere print speeds hebben.. Nu print ik niet op 600mm/s, maar op 300mm/s. Behalve de ringing print het prima, seams zijn netjes.
Een oude rol zilver van 123 jupiter deed wel raar op deze snelheden, kwam er met horten en stoten uit.

Oh en die zwarte krokodil is van ASA! Ik was iets te ongeduldig met de hele printer opwarmen, dus klein beetje krom getrokken, maar verder wel heel netjes geprint.

Iets anders.. ik vond mijn nozzle er nogal anders uit zien als de marketing materials:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5j_V25nJgS5Csat7Xepoo7Td20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzdZv67XJk5DJNYhC7XHL0pB.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt wel messing toch in plaats van gehard staal? Maar creality chat support verzekert me dat er maar 1 type nozzle is voor de K1C..
Dus ik hoop dat deze dan maar gehard is want ik heb ook nog wat rolletjes carbon filled filament gekocht voor deze printer.

[ Voor 60% gewijzigd door aegis3d op 16-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
aegis3d schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:23:
Rood en zwart is PLA+ van Eryone. Ik zie dat die inderdaad wat lagere print speeds hebben.. Nu print ik niet op 600mm/s, maar op 300mm/s. Behalve de ringing print het prima, seams zijn netjes.
Een oude rol zilver van 123 jupiter deed wel raar op deze snelheden, kwam er met horten en stoten uit.
Thanks. Daar heb ik inderdaad nog een paar 4 jaar oude rollen van, Jupiter. Naja maar eens zien, het kan best dat ik hem ook regelmatig op de nachtstand laat printen om het geluid een beetje normaal te houden. En dat zal vast onder de 300mm/s gaan....100 is ook prima.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGsaK2Npjg2PVwMq1WSta_BQJ8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QNMsLpzDYla2EjkM59vaLI2.png?f=fotoalbum_large

Nog niet helemaal fan van de Creality software.

Bij het slicen gooide hij er zelf een raft onder, wat niet werkt voor een fidged toy.
Verder heeft de camera het voor één print gedaan. Bij één enkel in de telefoon app. Bij de rest 'please try again'.
En zijn inschatting qua printtijd is apart. Hij weet dat hij met 300mm/s gaat printen en schat in dat het zo'n 3 uur duurt. Na een uur is ie klaar, met dus nog 'two hours remaining'.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
X-Kiwi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:11:
[Afbeelding]

Nog niet helemaal fan van de Creality software.

Bij het slicen gooide hij er zelf een raft onder, wat niet werkt voor een fidged toy.
Verder heeft de camera het voor één print gedaan. Bij één enkel in de telefoon app. Bij de rest 'please try again'.
En zijn inschatting qua printtijd is apart. Hij weet dat hij met 300mm/s gaat printen en schat in dat het zo'n 3 uur duurt. Na een uur is ie klaar, met dus nog 'two hours remaining'.
Autobrim moet inderdaad even uit in de settings.
Verder vond ik de tijdsindicaties opvallend goed. Bij m'n E3v2 met Cura moest ik altijd 25% meer rekenen irl, maar met creality slicer op de K1C klopte alle printjes binnen 5 minuten tot nu toe.
Gek dat het bij jou zo anders is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
[b].

Kun je vanuit orcaslucer niet ook gewoon zonder rooten naar de printer sturen? Hoeft orca toch alleen je printer ip voor te hebben? Kan het zelf niet proberen heb hem al een tijdje geroot. Orcaslicer werkt trouwens na even wennen wel heel fijn. Altijd cura gebruikt voor mijn ender 5 pro en 3 pro maar orcaslicer is op het moment mijn favoriet. Moet zeggen dat ook met creality slicer er prima prints uit mijn k1 komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
Banditoz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Kun je vanuit orcaslucer niet ook gewoon zonder rooten naar de printer sturen? Hoeft orca toch alleen je printer ip voor te hebben? Kan het zelf niet proberen heb hem al een tijdje geroot. Orcaslicer werkt trouwens na even wennen wel heel fijn. Altijd cura gebruikt voor mijn ender 5 pro en 3 pro maar orcaslicer is op het moment mijn favoriet. Moet zeggen dat ook met creality slicer er prima prints uit mijn k1 komen.
Zal het eens proberen. Anders misschien toch rooten? Al moet ik mij daar ook eerst op inlezen: de basis is simpel zat, Creality helpt zelfs. Maar daarna 'Get Putty and install Moonraker, NGINX, Fluidd, Mainsail and then KAMP. Ik vind het 3D ontwerpen en printen leuk, niet dit soort ongein ernaast. Dat voelt als werk (ben o.a. applicatiebeheerder van een hele Microsoft VS ontwikkelstraat) en dat is geen hobby.

De printer werkt perfect. De software-experience is gewoon knudde. Creality Cloud voelt gewoon als een grote geslachtsziekte.

Nog getest met een andere rol PLA waarop heel duidelijk staat: max 70mm/s.
Gesliced op 70mm/s. Bij het starten wil de printer beginnen op 100% speed (das 300mm/s denk ik). Handmatig hersteld door op 50% speed te zetten. Paar minuten later is ie uit zichzelf weer naar 100% speed gegaan. Geen zin om hem nogmaals te corrigeren, dus maar laten gaan. Filament had er geen last van, prima print geworden... :?

[ Voor 19% gewijzigd door X-Kiwi op 18-02-2024 15:15 ]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb het rooten gedaan met hulp van de github van guiloz. Daar staat heel veel uitgelegd en hij heeft in instaler script waarmee je via ssh kunt kiezen wat je wel en niet wilt installeren. Vandaag nog "screw tilt adjust" erbij gezet en bedlevel knoppen geinstalleerd. Nu is mijn mesh van 1,1mm variatie naar 0,4 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik ben niet zo te spreken over de print kwaliteit van mijn K1C.

Ik merkte dat vooral in diagonale vlakken het erger was.
Dus heb ik een calibration cube eerst gewoon geprint, en daarna 45 graden gedraaid, en bij de gedraaide cube waren er 2 vlakken vol met ringing, en 2 vlakken erg netjes.
Ik lijk dus een probleem te hebben met 1 van de 2 belts/motors, namelijk de rechtse motor/onderste belt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYShtEvJ69kJBwWZQdjE1ZHU060=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jsDl0HApJDqRJ2m8onlz1ug3.png?f=fotoalbum_large

Ik zie niet direct een probleem met het belt-path van deze diagonaal, ga maar even contact opnement met 123. Creality support is niet heel behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
aegis3d schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:36:
Ik ben niet zo te spreken over de print kwaliteit van mijn K1C.

Ik merkte dat vooral in diagonale vlakken het erger was.
Dus heb ik een calibration cube eerst gewoon geprint, en daarna 45 graden gedraaid, en bij de gedraaide cube waren er 2 vlakken vol met ringing, en 2 vlakken erg netjes.
Ik lijk dus een probleem te hebben met 1 van de 2 belts/motors, namelijk de rechtse motor/onderste belt.
[Afbeelding]

Ik zie niet direct een probleem met het belt-path van deze diagonaal, ga maar even contact opnement met 123. Creality support is niet heel behulpzaam.
Balen dat je er meteen mee bezig moet. Weet eigenlijk niet of de mijne dit ook doet, heb nog nooit zo'n cube geprint. Vond het wel opvallend dat hij bijna layer lines leek te maken bij mijn fidget cube op de rechte stukken. Lastig uit te leggen. Lijkt op layer lines, maar dat zijn het niet, kan ook niet in die richting.

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
X-Kiwi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Balen dat je er meteen mee bezig moet. Weet eigenlijk niet of de mijne dit ook doet, heb nog nooit zo'n cube geprint. Vond het wel opvallend dat hij bijna layer lines leek te maken bij mijn fidget cube op de rechte stukken. Lastig uit te leggen. Lijkt op layer lines, maar dat zijn het niet, kan ook niet in die richting.
Ringing wordt vaak zichtbaar bij hoeken of als je van richting veranderd, vandaar de schaduwpatronen van de X in het vlak.
Maar aangezien het Y vlak het helemaal niet heeft laat het zien dat de printer wel netjes kan printen, er is alleen iets raars aan de hand in 1 van de 2 belts.

Dit is omdat ik de cube diagonaal geprint hebt en CoreXY zo werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULvftthmuWFKKy4744grG2hu6AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LpilVaYX5OvaVP114BMackP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-Kiwi
Dit was trouwens mijn print van vandaag: Deadpool bust, een support-free ontwerp.

Geprint in Polymaker PolyTerra PLA Fossil Grey op de K1C.
0.16mm layers, 15% infill en 300mm/s.
Geschatte printtijd (Creality Print) was 7uur 17min.
Uit voorzichtigheid hem op 50% stable mode gezet tijdens het printen, en er 9uur 37min over gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdGN7bIWkFcRj9ah8f_MhxbAohI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHay7XmvjcMHa3unl9HrYH41.jpg?f=fotoalbum_large

Zoek alleen nog tips voor een ander soort infill. Heb tri-hexagon gedaan. Maar hij vult de gaten niet geleidelijk op, hij gooit rechtstreeks een horizontale shell over de volle gaten heen. Op de voet/sokkel horizontale kant is dat het beste te zien (en gewoon niet mooi geworden, onnodig laten bridgen). Was bij Cura een infill gewend die eerst geleidelijk de infill gaten kleiner maakt - en dan pas met een horizontale laag er overheen gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_mw4NNZyfIdASQHBBM2W1o4OkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEDiMraRjsODk4piGIMd9UPQ.jpg?f=fotoalbum_large

[Video: https://vod.crealitycloud.com/original/workflow/4e4302b5-18dc2e7b0cc-0007-1366-d9c-c8a99.mp4]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Mooie print en leuke timelapse! Ik wist niet dat de timelapses ook op creality cloud verschenen, die heb ik overgeslagen.;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik heb sinds kort een nieuwe sheet; Een PEI/PEO sheet Inmiddels succesvol een PETG print op kunnen maken zonder problemen. Gisteren een print gedaan met eryone PLA op de PEO kant en ook geen problemen.

Vanochtend een printje gedaan met JAYO PLA en ook hiermee geen problemen. Vanmiddag probeer ik nogmaals hetzelfde printje te maken met de JAYO PLA en nu blijft het filament niet meer plakken op de sheet. Ik heb inmiddels een nieuwe leveling gedaan en de sheet schoongemaakt met 96% alcohol maar het probleem blijft. Wat mis ik hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banditoz
Ik maak mijn sheets altijd schoin met afwasmiddel en dan afspoelen met heet water. Afdrogen met een stukje keukenpapier en klaar. Alcohol werkte bij mij nooit lekker in tegenstelling tot bij vele anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Banditoz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:48:
Ik maak mijn sheets altijd schoin met afwasmiddel en dan afspoelen met heet water. Afdrogen met een stukje keukenpapier en klaar. Alcohol werkte bij mij nooit lekker in tegenstelling tot bij vele anderen.
Ik kan ook niet zo goed tegen alcohol. Althans: teveel alcohol

;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aegis3d
Banditoz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:48:
Inderdaad, heet water en een drupje dreft, afdrogen met een keukenpapiertje en de PEI sheet is weer good to go!

Nieuws uit mijn 3d-wereld, 123-3d heeft me een vervangende K1C opgestuurd, en na minimaal tunen print deze vele malen beter dan de eerste die ik had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwXLcKBGlIIVq6YOERPpf8CGfU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O6LsgemynwsSL1IvqF0Xk4C.jpg?f=fotoalbum_large

En de rede?
Mogelijk niet helemaal recht frame, of een slechte X as bushing.
Om het nog nerdy-er aan te pakken, de beste input shaping op m'n eerste K1C zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf8__sqWnPgDZO8Ho0sLxUW0bRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xgby77X8Tw7leqoBMhYXmkOh.png?f=fotoalbum_large

Met een fikse piek tussen de 0-25hz die de input shaping (cyaan lijntje) er niet uit kan filteren.

M'n nieuwe K1C kwam zo uit de doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUS_Y7hIGSC6YxLUX2SzbhUmqlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m5ib9FSj6qnezx41boQjZ7rl.png?f=fotoalbum_large

Even schrikken..

Maar na het dikke vet van de X as af te halen, en de kleine veertjes die op de bushing drukken verwijderd, ziet de input shaping graph er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfSUkN-G_ZO2PCUoI60FSLd_0B0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1sIsUYmdK0JHXkNDGTI4Lp6s.png?f=fotoalbum_large

Stukken beter!

Ik ben blij dat ik nu een prima in orde K1C heb :)

[ Voor 70% gewijzigd door aegis3d op 23-02-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Zijn die veertjes niet nodig dan? Zag ze laatst ergens op youtube er ook mee rommelen maar daar hadden ze er 1 van de 2 weggehaald dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ben nog steeds nieuw wat 3D printen betreft en heb waarschijnlijk een eerste domme vraag.
Als mijn printkop over een opvul wafel structuur gaat dan maakt dat een ratelend geluid net alsof de nozzel deze structuur raakt.
Kan dit komen omdat de “Z hop when retracted” niet aan gevinkt is?
Ik gebruik de “Creality Print” slicer.

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Met over de infill gaan bedoel je tijdens het leggen van lijnen of zonder te extruderen naar het beginpunt van de volgende laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Juist dat bedoel ik, op dat moment doet niks met de infill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Dan kan dat inderdaad wel door die instelling komen. Tijdens het verplaatsen retract je filament om te zorgen dat er niets uit drupt. De z hop tilt je nozzle iets op zodat hij niks raakt tijdens het verplaatsen. Aangekomen op het beginpunt van de laag wordt de retraction ongedaan gemaakt en zakt de nizzle weer naar de juiste hoogte. Vervolgens wordt de laag gemaakt etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo-45
Dank, dan ga ik die aan vinken.
Dan krijg de volgende opties te zien moet ik daar verder nog iets mee of gewoon zo laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcoI1Qhr-ndMJkq2B3ReUH-uHaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qq660crgPdzA0WuK25riNaAW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Zou zo moeten werken. Gewoon even een testprintje doen. 0,2mm is 1 laag omhoog en is vrij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44
Lieve hive-mind,

Ik ben mijn tweedehands Ender 3 Pro aan het afstellen met behulp van Teaching Techs onvolprezen site.

Ik heb het glazen bed mooi level en met behulp van baby stepping via Marlin de Z-offset perfect afgesteld.

MAAR nu de Z-offset zo laag is dat de vierkantjes die Teaching Tech me laat printen volledig dicht zijn staat de printkop zo laag dat hij bij de twee vierkantjes waarbij hij over de print heen naar de volgende positie moet bewegen over de print schraapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12odcy6qcJJD0nwpZRGgHMn_AcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cx6WFU5UkgkQ2iqUlYUpWiys.png?f=fotoalbum_large

Ik lees dat ik mogelijk de Z-hop hoger moet instellen maar aangezien deze print in G-code is geschreven gaat de code direct via Octoprint naar de Ender en hoeft niet gesliced te worden. De Z-hop instelling in Cura veranderen zal dus niet helpen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Zit er een Z-hop instellen in mijn Marlin firmware verstopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Bambufan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:14:
Lieve hive-mind,

Ik ben mijn tweedehands Ender 3 Pro aan het afstellen met behulp van Teaching Techs onvolprezen site.

Ik heb het glazen bed mooi level en met behulp van baby stepping via Marlin de Z-offset perfect afgesteld.

MAAR nu de Z-offset zo laag is dat de vierkantjes die Teaching Tech me laat printen volledig dicht zijn staat de printkop zo laag dat hij bij de twee vierkantjes waarbij hij over de print heen naar de volgende positie moet bewegen over de print schraapt.

[Afbeelding]

Ik lees dat ik mogelijk de Z-hop hoger moet instellen maar aangezien deze print in G-code is geschreven gaat de code direct via Octoprint naar de Ender en hoeft niet gesliced te worden. De Z-hop instelling in Cura veranderen zal dus niet helpen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Zit er een Z-hop instellen in mijn Marlin firmware verstopt?
Op de pagina waar je de print samenstelt staat z-hop er ook tussen onder retraction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bambufan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:14:
Lieve hive-mind,

[Afbeelding]

Wel vreemd dat de nozzle zo door de print heen gaat, zou bijna denken dat dat een fout is in de g-code.

Maar goed, je kunt desnoods in de g-code zelf de commando’s toevoegen?
Opzoeken waar de beweging start. Daarvoor dan iets van retract (G10 bla bla), dan raise z (G1 10), en na de beweging van de kop, z weer laten zakken (G1 -10)? Dit zijn voorbeelden, weet het ff niet zo uit mijn hoofd. Maar best leuk om beetje in de g-code te knoeien.

Moet je dus de g-code gaan lezen en bijwerken gewoon in een text editor.

Wel goed opletten, want als je de code fout aanpast kan de nozzle zo in je bed zitten… heb zo wel een een magnetisch flexbed beetje zitten te bewerken.

Dus, zoals @wally1987 aangeeft.. staat op de pagina om de file te laten generen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
wally1987 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:33:
[...]

Op de pagina waar je de print samenstelt staat z-hop er ook tussen onder retraction.
Gloeiende gloeiende, sinds ik die G-code een paar dagen terug genereerde heb ik helemaal niet meer naar die generator zelf gekeken.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
smitae schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Wel vreemd dat de nozzle zo door de print heen gaat, zou bijna denken dat dat een fout is in de g-code.
Dat moet haast wel want het gekke is dat Cura wel een prima print maakt in de volgende stap van TT's afstelprotocol (een kubus met dunne wanden om de flow in de slicer af te stellen).

Bedankt voor de hulp beiden, nu durf ik met vertrouwen verder te gaan met de volgende stap. _/-\o_
Pagina: 1 ... 165 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie