Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Bambufan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Gloeiende gloeiende, sinds ik die G-code een paar dagen terug genereerde heb ik helemaal niet meer naar die generator zelf gekeken.... |:(
Het gaat hier om een baseline print, kan bijvoorbeeld ook een benchy zijn. Dit is puur om te laten zien waar de eerste(grootste?) problemen zich voordoen. Alles wat je op de TeachingTech pagina invult, kun je dus ook gewoon in je eigen slicer naar wens invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:17
aegis3d schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:25:
[...]

't is een beetje gedoe-ig, maar je moet een stl van je printer vinden, en deze in
C:\Program Files\UltiMaker Cura 5.6.0\share\cura\resources\meshes\ plaatsen.

Vervolgens moet je je printer profile json bestand vinden, en daar deze regel toevoegen:

"platform": "filename_of_stl"

Als dit is gelukt heb je een grijze outline van je printer in Cura.
Ik ben er nog steeds niet mee klaar.
Ik ben een absolute noob op het gebied van software editing etc.
Zie foto van wat ik heb toegevoegd. Ik heb al een heel gevecht met de rechten van dat bestand achter de rug om uberhaupt die extra regel te kunnen opslaan.

Ik heb dit toegevoegd en als ik nu Ultimaker opstart, kan ik niet meer voor Ender 5 kiezen, alleen nog voor de 5 Plus en de 5 S1. Terwijl ik voor de aanpassing nog voor Ender 5 kon kiezen (de Pro heeft er nooit tussen gestaan).

Wat doe ik fout?
Heb het weer even teruggedraaid voor nu en Cura opende weer netjes met de Ender 5 Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxXw0iaSB38MyTynPXYxRw_2CzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q36mJHaCBNiqk0K216BvT1WV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RISL op 01-03-2024 21:02 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
RISL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Ik ben er nog steeds niet mee klaar.
Ik ben een absolute noob op het gebied van software editing etc.
Zie foto van wat ik heb toegevoegd. Ik heb al een heel gevecht met de rechten van dat bestand achter de rug om uberhaupt die extra regel te kunnen opslaan.

Ik heb dit toegevoegd en als ik nu Ultimaker opstart, kan ik niet meer voor Ender 5 kiezen, alleen nog voor de 5 Plus en de 5 S1. Terwijl ik voor de aanpassing nog voor Ender 5 kon kiezen (de Pro heeft er nooit tussen gestaan).

Wat doe ik fout?
Heb het weer even teruggedraaid voor nu en Cura opende weer netjes met de Ender 5 Pro.

[Afbeelding]
Ok ten eerste mijn excuses, ik dacht dat ik de originele guide die ik ooit gebruikt had weer had terug gevonden en daar had ik de info vandaan.

Ik heb het even nagekeken wat er nou precies bij mij is ingesteld.

De mesh staat waar ik heb aangegeven, en in
C:\Users\jouw username\AppData\Roaming\cura\5.6\user staat en cfg bestand voor jouw machine:
Bij mij is dit: Ender+3v2_user.inst.cfg

In dit bestand heb ik het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmV-s0AizQ5U9t53x_Bk39LJ4gk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bEiuD1cZYXIFXCQjuw3ysvPP.jpg?f=user_large

Ik hoop dat dit werkt nu voor je!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Geen probleem, bedankt voor je hulp.
Ik ga het morgen proberen, die triple van net hakte erin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYmTnKsm6torhAIp8Z1uTqMsVr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUQMOF5b4f2Z4hLGaw4CBUBm.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk printje gemaakt, vond dit model op printables:
https://www.printables.co...culated-print-in-place-no

Ook blij met de resultaten van de K1C nu, dit was in 2.:44u geprint, en nagenoeg een enkele stringing of extra frutsels.
Dit is geprint met 3DJake magicPLA

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand ervaring met het printen van multiboard.io

Wilde de boel in tuinhuisje gaan gebruiken. Zit beetje met mogelijk vocht, dus standaard PLA mogelijk minder slim, al lees ik overal dat het weinig uitmaakt en zeker 10 tot 15 jaar meegaat?
ABS wil ik niet aan beginnen, liever ook geen PETG, hogere print-temperatuur etc. Dus zat te denken aan PLA+, warmer dan 40 graden zal het niet worden in de schuur en direct zonlicht is ook geen probleem. Dus zelfs standaard PLA zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torrie1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 19:12
Hallo allemaal.
Ik wil graag een nieuwe 3d printer kopen. Nu staan op mijn shortlist ook de Creality K1 (updated version) of de K1C. Is de extra prijs voor de K1C +- 569 euro het echt waard tov updated version welke voor +- 429 euro te krijgen is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
torrie1978 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:37:
Hallo allemaal.
Ik wil graag een nieuwe 3d printer kopen. Nu staan op mijn shortlist ook de Creality K1 (updated version) of de K1C. Is de extra prijs voor de K1C +- 569 euro het echt waard tov updated version welke voor +- 429 euro te krijgen is??
Er zitten een paar verschillen in, de belangrijkste zijn:de camera (op het moment te koop voor ca.25 tot 35 euro). Ander nozzle systeem (nog niet los te koop gezien maar vooral waardevol als je filament met toegevoegde vezels gebruikt zoals koolstof) en makkelijker te wisselen. Andere belt poelies, er zitten bij de k1 grotere op die volgens youtubers mede de oorzaak zijn van vfa's. Verder zijn ze vrijwel identiek zover ik heb gezien. Ik heb een gewone k1 en hij bevalt me prima. De camera heb ik er zelf wel bijgekocht. Kwam op ali langs als choice deal voor 14 euro en de kabel zit er al. Als ik carbonfiber wil printen bestel ik een andere nozzle. Het verschil van 140 euro is denk ik te groot. Maar die afweging moet je zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
torrie1978 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:37:
Hallo allemaal.
Ik heb een K1C, en heb een 2e nodig gehad omdat de eerst niet in orde was. Gelukkig heeft 123-3d dit netjes afgehandeld.

De belangrijkste voordelen van de K1C zijn de nieuwe motors met kleinere pulleys, de K1 motors en grote pulleys zorgden voor de zogeheten VFA's (vertical fine artifacts).
Daarnaast is er een nieuw hotend, maar op de crealityk1 subreddit zie ik dat nu de K1, K1Max en K1C allemaal met dit nieuwe hotend met proprietary nozzles komt. Oude stock zal nog de oude hot ends met 'klassieke' nozzles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torrie1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 19:12
aegis3d schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb een K1C, en heb een 2e nodig gehad omdat de eerst niet in orde was. Gelukkig heeft 123-3d dit netjes afgehandeld.

De belangrijkste voordelen van de K1C zijn de nieuwe motors met kleinere pulleys, de K1 motors en grote pulleys zorgden voor de zogeheten VFA's (vertical fine artifacts).
Daarnaast is er een nieuw hotend, maar op de crealityk1 subreddit zie ik dat nu de K1, K1Max en K1C allemaal met dit nieuwe hotend met proprietary nozzles komt. Oude stock zal nog de oude hot ends met 'klassieke' nozzles hebben.
Dit is dus de updated versie. Deze bevat idd de nieuw hotend en nozzle. Dus dat voordeel van K1C valt dan al weg. De camera is makkelijk zelf te installeren. Blijft dus alleen de pulleys en motoren over en da vraag of de kwaliteit hierdoor zoveel zal verbeteren....Wordt dus nog wat youtube videos kijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smitae schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:24:

Wilde de boel in tuinhuisje gaan gebruiken. Zit beetje met mogelijk vocht, dus standaard PLA mogelijk minder slim, al lees ik overal dat het weinig uitmaakt en zeker 10 tot 15 jaar meegaat?
ABS wil ik niet aan beginnen, liever ook geen PETG, hogere print-temperatuur etc. Dus zat te denken aan PLA+, warmer dan 40 graden zal het niet worden in de schuur en direct zonlicht is ook geen probleem. Dus zelfs standaard PLA zou ook kunnen.
Persoonlijk zou ik toch kiezen voor PETG. Print net zo makkelijk als PLA maar kan erg goed tegen warmte en zon en vocht. Als een paar jaar aantal dingen in de tuin staan die met PETG geprint zijn en gebeurt niets mee.

Prijzen zijn gelijk en temp is gemiddeld 20 a 30 graden warmer maar wat maakt dat uit kan een printer prima aan.

Direct zonlicht en wamrte is voor PLA vaak niet goed en gaat langzaam vervormen.
Beter nu op save spelen dan straks er achter komen dat het toch niet goed werkt en je alles opnieuw moet printer.
Zeker met het multiboard moet alles goed passen en wil je geen vervorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987
smitae schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:24:

Petg is taaier dan pla, dus beter geschikt voor deze applicatie. De bakjes zullen geen probleem zijn denk ik, het frame zal wel gaan warpen met de tijd.
Ik print zelf de vergelijkbare Gridfinity in beide Pla en Petg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:05

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik gebruik nu al een aantal jaren een Ender 3D Pro en wil nu wel eens wat anders. In dit topic is al meerdere malen gesproken over de K1C als goede opstap c.q upgrade. Alhoewel het een beetje vloeken in de kerk is ben ik toch nieuwsgierig of er andere, mogelijk betere, upgrades zijn voor mijn Ender 3D Pro zoals een Bambu Lab P1P of een Flashforge Adventurer 5M Pro. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?

[ Voor 7% gewijzigd door Rincewind op 05-03-2024 09:33 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:11
@Rincewind ik had hetzelfde dilemma. Ben overgestapt naar een Bambulab P1S. Geen moment spijt van. Maar ik kijk met veel plezier terug naar mijn tijd met de Ender 3 pro. Veel van geleerd. Was wel steeds vaker bezig met afstellen en fine tunen en “upgrades” printen. Nu print ik “gewoon” waardoor ik meer bezig ben met het 3D printen zelf. Maar ik had mijn tijd met de Ender niet willen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rincewind schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:21:
Ik gebruik nu al een aantal jaren een Ender 3D Pro en wil nu wel eens wat anders. In dit topic is al meerdere malen gesproken over de K1C als goede opstap c.q upgrade. Alhoewel het een beetje vloeken in de kerk is ben ik toch nieuwsgierig of er andere, mogelijk betere, upgrades zijn voor mijn Ender 3D Pro zoals een Bambu Lab P1P of een Flashforge Adventurer 5M Pro. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
Zelf overgaan van Ender 3 naar Bambu XC1 met AMS en geen seconden spijt van. Beste investering maar je krijgt er een hoop voor terug. Het gemak waarmee je print is nu bijna gelijk aan hoe een gewone papieren printer print >:)

Niets meer afstellen, als er iets niet goed gaat (spaghetti, filament, poop bak verstopt etc) krijg je een melding en gaat hij op pauze. Probleem even oplossen en hij gaat weer netjes door. Multi color print is nu zo makkelijk zonder gedoe met steeds handmatig kleuren wisselen. En de snelheid tja die is top. _/-\o_
P1P is ook prima wat ik zo lees, het is maar wat je wensen zijn.

KC1 van Creality lijkt ook prima wat ik zo lees maar persoonlijk vindt ik dat Bambu toch meer mogelijkheden bied maar dat is allemaal persoonlijk.

Welke je ook kiest het is een grote stap vooruit en dankzij de Ender heb je een hoop ervaring gekregen die ook mooi meegenomen is. Nu is het dus tijd voor de volgende stap 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

MikeOO schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Zelf overgaan van Ender 3 naar Bambu XC1 met AMS en geen seconden spijt van. Beste investering maar je krijgt er een hoop voor terug. Het gemak waarmee je print is nu bijna gelijk aan hoe een gewone papieren printer print >:)
Maar voor een behoorlijke prijs zoals je al aangeeft. Het is voor mij 'maar' een hobby dus dan is 1200+ euro een behoorlijk bedrag. Ikzelf zat meer te denken aan rond de 600 euro. Dan komt de P1S inderdaad in de buurt qua keuzemogelijkheid
KC1 van Creality lijkt ook prima wat ik zo lees maar persoonlijk vindt ik dat Bambu toch meer mogelijkheden bied maar dat is allemaal persoonlijk.
En die staat inderdaad ook op mijn lijstje na wat online lees- en uitzoekwerk. Als ik die speurtocht samenvat liggen zowel de P1P/P1S als de K1C dicht bij elkaar qua mogelijkheden (lees hier en en hier maar eens). Het maakt de keuze niet echt makkelijk, Dit soort reviews maken mijn keuze ook niet echt makkelijker :) En dan heb je ook nog de QIDI X-plus 3.... <zucht>

[ Voor 6% gewijzigd door Rincewind op 06-03-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik had dezelfde dilemma's.
Maar omdat ik toch wel van open source houd heb ik de K1C gekocht. Bambu's gesloten houding vind ik niet prettig.
M'n eerste K1c was niet in orde maar die heeft 123-3d netjes omgewisseld. Als de 2e ook niet in orde was had ik het opgegeven met Creality en toch een P1S gekocht.
QIDI lijkt leuk maar de community is stukken kleiner, en een beetje klankbord online is toch wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Er gaan ook al een tijdje geruchten dat creality met een ams achtig iets gaat komen. Zelf vindt ik het opensource fijn maar ik kan me ook heel gied voorstellen dat veel mensen dat helemaal niet interessant vinden als het maar werkt. Ik heb een gewone k1 maar wel met de latere extruder en een camera en hij werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 13:29
Banditoz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:51:
Er gaan ook al een tijdje geruchten dat creality met een ams achtig iets gaat komen. Zelf vindt ik het opensource fijn maar ik kan me ook heel gied voorstellen dat veel mensen dat helemaal niet interessant vinden als het maar werkt. Ik heb een gewone k1 maar wel met de latere extruder en een camera en hij werkt prima.
als creality daarmee gaat komen, deze werkt op de K1 series EN ze hebben de issues die in ieder geval ik had opgelost. (Volgens mij waren ze al aardig op weg, maar ik had 1 van de vroege varianten)
Dan is dit zeker iets om in de gaten te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aegis3d schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:33:
Ik had dezelfde dilemma's.
Maar omdat ik toch wel van open source houd heb ik de K1C gekocht. Bambu's gesloten houding vind ik niet prettig.
M'n eerste K1c was niet in orde maar die heeft 123-3d netjes omgewisseld. Als de 2e ook niet in orde was had ik het opgegeven met Creality en toch een P1S gekocht.
QIDI lijkt leuk maar de community is stukken kleiner, en een beetje klankbord online is toch wel prettig.
Inmiddels is er bijna een alternatieve firmware voor de Bambu.
https://www.x1plus.net/

Bambu staat er ook open voor om het te gebruiken. Alleen moet je al je dit gaat installeren akkoord gaan dat je garantie daarmee komt te vervallen. Tot firmware versie 1.7.0.0 kun je nog switchen maar daarna lukt het alleen als je dus je garantie inlevert.

Zelf nog geen reden voor maar het levert voor de toekomst zeker leuke extra op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rincewind schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:20:
[...]
Maar voor een behoorlijke prijs zoals je al aangeeft. Het is voor mij 'maar' een hobby dus dan is 1200+ euro een behoorlijk bedrag. Ikzelf zat meer te denken aan rond de 600 euro. Dan komt de P1S inderdaad in de buurt qua keuzemogelijkheid
Klopt helemaal. Voor mij trouwens ook puur een hobby >:) Maar wilde later gaan spijt krijgen dus maar voor de XC1 gegaan en gelukkig nog geen spijt.

Maar welke je ook kiest het is een mooie upgrade waar je zeker plezier en gemak aan gaat beleven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Dank voor alle input zover/ Ik nijg nu naar de K1C simpelweg omdat het binnen mijn budget valt, most bang-for-your-buck is en klipper ondersteunt 'out of the box'. Ik ga nog wel even wat meer 'onderzoek' doen om te kijken of het inderdaad de beste keuze maar dan zal ik binnenkort de stap maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDdwf_atgEnSQMuMi0KXcGcQ6W4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6q0dUpX36OMBMVcyjlvA5yLh.webp?f=fotoalbum_large

Stiekem wil ik deze vanwege de kleurstelling maar dan moet ik zeker weten of dat logo rechtsboven eraf te poetsen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Rincewind schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:29:
Dank voor alle input zover/ Ik nijg nu naar de K1C simpelweg omdat het binnen mijn budget valt, most bang-for-your-buck is en klipper ondersteunt 'out of the box'. Ik ga nog wel even wat meer 'onderzoek' doen om te kijken of het inderdaad de beste keuze maar dan zal ik binnenkort de stap maken.

[Afbeelding]

Stiekem wil ik deze vanwege de kleurstelling maar dan moet ik zeker weten of dat logo rechtsboven eraf te poetsen is :)
Het logo lijkt mij op een sticker.
Zou het eventueel de helpdesk kunnen vragen, kan eventueel ook kijken of het mogelijk is om een vervangende deur te kopen mocht het geen sticker zijn. Koop je de bayern editie printer en laat je ze de deur onder een meerprijs meeleveren.(ik weet natuurlijk niet op ze hiervoor open staan)

P.s.
Over het algemeen kan elke hobby duur zijn, het gaat er vooral om hoeveel voldoening je er uit haalt.
Ik heb ooit mijn zwager een pennenbakje cadeau gedaan, heb inmiddels nu een gepersonaliseerd bakje verkocht aan al zijn collega's :D .

[ Voor 9% gewijzigd door wally1987 op 07-03-2024 17:30 . Reden: Kleine aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Er zijn ook losse deurtjes te bestellen. Ik vindt die versie ook mooi maar die werd oas bekend grmaakt toen ik mijn k1 net binnen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:42

WheeleE

Dinges

Alhoewel mijn KE out of the box prima adequate printjes aflevert wil ik toch proberen om 'm te finetunen.
Met wat zoeken ben ik deze handleiding tegengekomen.
Heb ik daar inderdaad een goede mee of zijn er andere, duidelijke, handleidingen te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

wally1987 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Het logo lijkt mij op een sticker.
Zou het eventueel de helpdesk kunnen vragen, kan eventueel ook kijken of het mogelijk is om een vervangende deur te kopen mocht het geen sticker zijn. Koop je de bayern editie printer en laat je ze de deur onder een meerprijs meeleveren.(ik weet natuurlijk niet op ze hiervoor open staan)
Net even met de customer service van Creality gechat: het is inderdaad een sticker die eraf te halen is. Hij gaf wel aan dat het een stevige sticker is dus dat het wellicht wat moeilijker zou gaan. Dus de rode variant is een optie. Eens kijken waar ik die kan kopen buiten Creality zelf. Bij voorkeur bij een NL-shop vanwege de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:11
Nog steeds erg nieuw en heb een vraag over draden/web vorming.
Deze heb ik erg veel, heeft dit te maken met de print temperatuur 210
graden of kan dit ook door de layerheigth komen deze staat nu op 0.20 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
layer height doet niet echt wat voor je stringing, temperatuur mogelijk wel. Je zou is een temperature tower kunen printen.
Ook kan het komen door nat fillament, of geen goeie retraction settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Zijn er hier klipper-gebruikers die ervaring hebben met KAMP (Klipper Adaptive Meshing & Purging). Ik kwam het laatst tegen en ziet er wel heel handig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 19:11
Ik heb een Ender-3 V3 SE en heb onlangs een nieuw bed gekocht nadat het oude was beschadigd toen ik een PETG-print probeerde te verwijderen.

Ik heb deze plaat; https://nl.aliexpress.com/item/1005005815144081.html in de PEO/PEI variant.

Ik heb problemen om de print aan het bed te laten kleven. Het maakt niet uit of ik PETG of PLA gebruik. Het wordt allemaal spaghetti.
Ik heb de plaat schoongemaakt met 96% alcohol en ook geprobeerd de plaat schoon te maken met alleen water en zeep, maar nog steeds dezelfde problemen
Af en toe lukt een print maar ik begin te denken dat dit gewoon geluk is.
Als ik terugschakel naar de oude plaat heb ik dezelfde problemen.

Ik heb opnieuw geleveld maar het probleem blijft.
Wat kan ik hier doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Nup_OVKHn-YXh8Z9llfN9oo2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Utr70LOaHJy5HUitZD63ksB1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:56

sjirafje

No inspirational quotes here

Wordt het bed wel warm genoeg? Het zou kunnen dat je deze plaat langer moet voorverwarmen dan je oude plaat.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Rincewind schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:13:
Zijn er hier klipper-gebruikers die ervaring hebben met KAMP (Klipper Adaptive Meshing & Purging). Ik kwam het laatst tegen en ziet er wel heel handig uit!
Ik heb het sinds heel kort op mijn creality K1. Ik vindt het wel handig. Je bedmesh wordt gemeten op de plek waar je print komt en meestal is dat op een kleiner stukje van je bed. Hierdoor is je first layer theoretisch beter/makkelijker te corrigeren door je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Rincewind schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:13:
Ik heb het ook aangezet op m'n K1C.
Opzicht werkt het goed maar 't duurt best lang. Op m'n Ender3v2 calibeerde ik maar af en toe en printte het meeste met een simpele z-home en opgeslagen bed mesh.
Voor kleine printjes is de K1C nu langer bezig met levelen dan printen. Ik zit er aan te denken om het weer uit te zetten.
Het zou fijn zijn als dit per print te togglen was, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Volgens mij moest ik in orcaslicer iets aanzetten om het werkend te krijgen. Dat kun je dan ook uitvinken als je het niet wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Robbie T schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:24:
Ik heb een Ender-3 V3 SE en heb onlangs een nieuw bed gekocht nadat het oude was beschadigd toen ik een PETG-print probeerde te verwijderen.

Ik heb deze plaat; https://nl.aliexpress.com/item/1005005815144081.html in de PEO/PEI variant.

Ik heb problemen om de print aan het bed te laten kleven. Het maakt niet uit of ik PETG of PLA gebruik. Het wordt allemaal spaghetti.
Ik heb de plaat schoongemaakt met 96% alcohol en ook geprobeerd de plaat schoon te maken met alleen water en zeep, maar nog steeds dezelfde problemen
Af en toe lukt een print maar ik begin te denken dat dit gewoon geluk is.
Als ik terugschakel naar de oude plaat heb ik dezelfde problemen.

Ik heb opnieuw geleveld maar het probleem blijft.
Wat kan ik hier doen?

[Afbeelding]
Plastic film wat er overheen zit wel al verwijderd? Mijn nieuwe bed had ook aan 2 zijde beschermfolie zonder pull tabs waardoor het bijna niet opviel dat het er op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
sjirafje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:43:
Wordt het bed wel warm genoeg? Het zou kunnen dat je deze plaat langer moet voorverwarmen dan je oude plaat.
Ik had het bed altijd op 60 graden, inmiddels staat deze op 65. Ook 70 geprobeerd maar geen verschil.
wally1987 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Plastic film wat er overheen zit wel al verwijderd? Mijn nieuwe bed had ook aan 2 zijde beschermfolie zonder pull tabs waardoor het bijna niet opviel dat het er op zat.
Yes, goede. Maar ook deze is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Kun je is proberen een video te maken? Aan de prutjes op de foto te zien lijkt het printen veelste ver van het bed te gebeuren. Maar jouw ender zou dit automatisch moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Robbie T schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Ik had het bed altijd op 60 graden, inmiddels staat deze op 65. Ook 70 geprobeerd maar geen verschil.
[...]
Yes, goede. Maar ook deze is verwijderd.
Probeer eens tijdens de eerste laag van je print de flow op 105 te zetten, eventueel voorzichtig verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Gisteren nog de volgende acties uitgevoerd:
- Schoonmaken met 96% alcohol. Geen succes.
- Schoonmaken met water en sop. Geen succes
- Intapen met schilderstape: Geen succes
- Opnieuw levelen; geen succes.

Zojuist heb ik haarlak gekocht en hiermee de peo kant ingesprayed. Geen succes
Vervolgens de plaat naar de PEI kant gedraaid en ingesprayed, tevens de nozzle vervangen. Dit lijkt goed te gaan. Nu is het alleen nog de vraag welke van de acties het succes heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethereal73
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 10:38
@Robbie T

Staat je Z-offset correct?
Lijkt erop dat layer1 "in de lucht" wordt geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42

Damian

Insane Obtrusion

hmmm. Die had ik nog niet eerder meegemaakt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiLMobXIO_BMOYu29vly7TnbMQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wl9FFSTEiU1VrgzIZ7zypyAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GgkaFQnyZFE8m4XDGoDgcLhCwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C73SDfQ6HXr91drRCMDvbBPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dQkZp0yUWzF8b8VXs_Bv8ub4No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYnkNmqZOWLD9oX5VFmpI0RS.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen maar een dual gear besteld. Ding maakte al wat vreemde geluidjes af en toe…

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Video van een print. Inclusief bed level niveau en z-offset.

Print lijkt nu te hechten. Maar eerste laag is niet heel mooi.

[ Voor 29% gewijzigd door Robbie T op 13-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:24
Robbie T schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:55:
[YouTube: adhesion issues ender-3 V3 Se]

Beetje lastig te zien, want je beweegt veel ;), maar.. als ik het beeld af en toe stil zet, zie ik dat er tussen de 2 walls een ruimte te zien is, dit betekent dat je z-offset te hoog staat... als ik het goed zie.
Anders lijkt het underextrusion op de wat grotete vlakken.

Edit, had het stukje van het afstellen van de z-offset gemist. Ik denk dat je nog wat lager kunt.

[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 13-03-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedlevel moet echt strakker. Teveel ruimte tussen de lijnen, en het valt mij op de de eerste lijnen te hoog zijn. Mag dus best wel een stukje strakker. Mijn eerste layer is veel dunner dan wat ik in je filmpje zie.

My few cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
@Robbie T
Ik ben nog erg nieuw met 3D printen maar heb ook een ender 3 v3 se en dacht gezien te hebben dat bij mij de Z-offset op 1,6 staat.
Maar ik ben nog zo groen als gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rinkel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Beetje lastig te zien, want je beweegt veel ;), maar.. als ik het beeld af en toe stil zet, zie ik dat er tussen de 2 walls een ruimte te zien is, dit betekent dat je z-offset te hoog staat... als ik het goed zie.
Anders lijkt het underextrusion op de wat grotete vlakken.

Edit, had het stukje van het afstellen van de z-offset gemist. Ik denk dat je nog wat lager kunt.
Ja sorry voor het bewegen. Wat moeite met de focus en het goed in beeld brengen.
Underextrusion is dat de flowrate in cura van 100 naar 102 ofzo moet toch?
smitae schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Bedlevel moet echt strakker. Teveel ruimte tussen de lijnen, en het valt mij op de de eerste lijnen te hoog zijn. Mag dus best wel een stukje strakker. Mijn eerste layer is veel dunner dan wat ik in je filmpje zie.

My few cents.
Dank. Het papiertje schuurt nu met de huidige offset. Als ik hem lager zet kan ik het papiertje niet meer bewegen of maakt 0.1 ook al voldoende verschil?

Je zegt: de eerste lijnen zijn te hoog. Hor pas ik dat aan? (in cura)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis3d
Tijd voor live tuning!
Ik repost deze weer even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnEqkcq_l702rze3KKBHI3t2uco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eG3cIIhchUySf0SFsZb2Mi2c.webp?f=fotoalbum_large

Print iets met een groot oppervlak en zak langzaam elke paar lines van de onderkant een tikje in in de z-offset, totdat het er uitziet zoals in het midden van deze foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie T schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Ja sorry voor het bewegen. Wat moeite met de focus en het goed in beeld brengen.

[...]

Dank. Het papiertje schuurt nu met de huidige offset. Als ik hem lager zet kan ik het papiertje niet meer bewegen of maakt 0.1 ook al voldoende verschil?

De hoogte komt doordat je nozzle niet dicht genoeg bij het bed staat, dus de eerst lijnen worden niet genoeg plat gedrukt. Dus dat is ook bedlevel tuning.

Maar als je het papier net niet meer kunt bewegen dan zou het toch echt goed moeten zijn. Ik weet niet wat voor stappen je hebt in je offset, maar papier moet je nog net met moeite kunnen bewegen zonder dat je het papier scheurt.

Dat werkt bij als een speer op een creality glasbed, maar het steekt echt heel nauw. Iets te ruim en ik heb ook spaghetti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Robbie T schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:59:
[...]

[...]

Ik heb zelf geen Creality, maar ik kan me voorstellen dat je iets van een live-offset hebt? waarbij je tijdens het printen de z-offset kunt wijzigen?
Print een groot vierkant vlak en verlaag de nozzle tijdens het printen totdat de lijnen netjes in elkaar overvloeien. Zoals plaatje van @aegis3d
Bij mij werkt het papiertje ook nooit zo goed, ik moet altijd lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Ik heb ook een SE. Als ik je filmpje zo zie dan zou ik proberen om de eerste laag nog wat langzamer te printen.
Het valt me vooral op bij de kleinere gedeeltes waarbij er snel ge-retracted moet worden. Je print laat ook daar het eerste los zag ik.

Dus;
  • wat zijn je retraction settings? (Bij mij staan deze nog op default 5 mm, 45 mm/s)
  • hoe snel print je je eerste layer?
  • welk materiaal was je aan het printen in je video? PLA? Probeer de temp 's op 205 of 210. En je bed evt wat lager. 50 ofzo.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:55
Scipionyx schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Ik heb ook een SE. Als ik je filmpje zo zie dan zou ik proberen om de eerste laag nog wat langzamer te printen.
Het valt me vooral op bij de kleinere gedeeltes waarbij er snel ge-retracted moet worden. Je print laat ook daar het eerste los zag ik.

Dus;
  • wat zijn je retraction settings? (Bij mij staan deze nog op default 5 mm, 45 mm/s)
  • hoe snel print je je eerste layer?
  • welk materiaal was je aan het printen in je video? PLA? Probeer de temp 's op 205 of 210. En je bed evt wat lager. 50 ofzo.
Op mijn PEI-sheet moet ik mijn eerste laag ook traag zetten, anders lost hij ook. Ik print eigenlijk altijd mijn eerste laag op 10 mms. Dan ben ik zeker dat hij goed hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Allereerst bedankt allemaal voor de reacties, tips en trucs! Ik ben inmiddels weer een stuk verder en wijzer. Naast een skirt heb ik inmiddels ook geleerd over een Brim en Raft en weet ik waarom eerder (voor dit) printjes met weinig bedcontact regelmatig mislukten.

Ik heb daarnaast nog een keer laten levelen en hierna met een papiertje aan de slag gegaan. Dat scheelde nogal in vergelijking met de auto level waardes. Van 2.22 naar 2.44. Hierna heb ik een "live" leveling gedaan door deze te printen. https://www.printables.co...-offset-calibration-print. In het begin tijdens het printen zelf de offset aangepast maar dat vind ik niet helemaal lekker. Vervolgens heb ik een startpunt genomen en een aantal plaatjes geprint van 50x50 waarbij ik de Z-offset steeds net iets aanpaste en nu is ie perfect!

@Scipionyx Mijn retraction staat op 0.8 en 40 mm/s. Standaard waardes (voor zover ik weet) in Cura.

De eerste layer wordt geprint op een snelheid van 30 mm/s. Zojuist deze naar een 20 mm/s gezet.

Ik print met PLA (in dit geval) en uit een eerder geprinte temp tower komt 190 als beste naar voren. Bed staat op 60 graden. Werkt normaliter meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26

_Eend_

🌻🇺🇦

smitae schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:41:
[...]

De hoogte komt doordat je nozzle niet dicht genoeg bij het bed staat, dus de eerst lijnen worden niet genoeg plat gedrukt. Dus dat is ook bedlevel tuning.

Maar als je het papier net niet meer kunt bewegen dan zou het toch echt goed moeten zijn. Ik weet niet wat voor stappen je hebt in je offset, maar papier moet je nog net met moeite kunnen bewegen zonder dat je het papier scheurt.

Dat werkt bij als een speer op een creality glasbed, maar het steekt echt heel nauw. Iets te ruim en ik heb ook spaghetti.
Grappig, over dat handmatig levelen hoor ik dus heel verschillende meningen. Jij zegt "Je moet het papier nauwelijks kunnen bewegen"

Elders lees ik dat je moet levelen totdat de nozzle het papier lichtjes 'aangrijpt'.

Zelf haal ik het (in mijn ogen) beste resultaat met standje "Niet te veel, niet te weinig". Maar misschien verschilt dat per soort bed? Ik gebruik het magnetische printbed van Creality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
_Eend_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Grappig, over dat handmatig levelen hoor ik dus heel verschillende meningen. Jij zegt "Je moet het papier nauwelijks kunnen bewegen"

Elders lees ik dat je moet levelen totdat de nozzle het papier lichtjes 'aangrijpt'.

Zelf haal ik het (in mijn ogen) beste resultaat met standje "Niet te veel, niet te weinig". Maar misschien verschilt dat per soort bed? Ik gebruik het magnetische printbed van Creality
In principe gaat het natuurlijk om het resultaat: is er genoeg "squish" om de lijnen aan te laten sluiten?
De papier methode is, in mijn ogen, teveel op het gevoel, bij mij gaat dat nooit in 1x goed. De manier van Prusa is dan beter, vind ik.
Helemaal mooi is natuurlijk als je geen z-offset meer hoeft te regelen omdat de nozzle dat zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 15:39

Ravhin

no <root>...

Het ligt ook aan het papier wat je gebruikt. standaard 80-grams A4 is anders als de glossy van eSun is anders dan fotopapier.

Ikzelf pak altijd de glossy van eSun en laat hem net aangrijpen. Uiteraard op werktemperatuur. Soms is dat goed genoeg, soms moet je nog een klein beetje bijsturen. De eerste laag is nooit iets waar ik bij wegloop.

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 14-03-2024 17:10 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Eend_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Ja, mogelijk dat het wat kan variëren. Sinds ik op een glasplaat print moet ik de boel echt veel strakker zetten dan op het magnetisch flexbed. Ik gebruik standaard papier (80 gram is dat dacht ik).

Sinds 2020 tot Januari dit jaar altijd op het magnetisch flexbed geprint, maar sinds de overstap naar een glasbed in Januari is het allemaal toch weer netter. Vooral in het begin was dat wel ff zoeken, paar keer spaghetti. Maar ben wel erg tevreden, op het flexbed had ik best wel last van vervorming juist omdat het bed flexibel was, ik had ook echt een kuil in het midden van het bed. Dat was bij de kleinere prints geen probleem, maar bij lades voor mijn hobby opslag, 20 * 20 cm, viel het wel heel erg op. Voordeel van een glasplaat, die is echt vlak en dat zie je dus ook goed.

Zie ook de foto, bovenste lade nog geprint op het magnetische flexbed, en de onderste lade op de glasplaat, dan valt het toch wel heel erg op.
En de bottom-layer is nu wel heel strak. Zowel PLA als PETG gaat goed, wel bed temp iets hoger gezet en ik laat de boel afkoelen na de print, komt de print vanzelf los van het bed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6wHLADYbKTturnTVf1gDUeywH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx9kWGOgAQ4JRRKPXYrsqmri.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

rinkel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:07:
[...]

In principe gaat het natuurlijk om het resultaat: is er genoeg "squish" om de lijnen aan te laten sluiten?
De papier methode is, in mijn ogen, teveel op het gevoel, bij mij gaat dat nooit in 1x goed. De manier van Prusa is dan beter, vind ik.
Helemaal mooi is natuurlijk als je geen z-offset meer hoeft te regelen omdat de nozzle dat zelf doet.
Bij mij gaat het ook nooit in 1x goed, daarvoor gebruik ik bed leveling code van TeachingTech en blijf ik er ook even bij. Laatst heb ik een keer of 5 die bed leveling test gedraaid voordat ik helemaal tevreden was.

Met de Prusa manier bedoel je denk ik de P.I.N.D.A. probe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ravhin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:09:
Het ligt ook aan het papier wat je gebruikt. standaard 80-grams A4 is anders als de glossy van eSun is anders dan fotopapier.

Ikzelf pak altijd de glossy van eSun en laat hem net aangrijpen. Uiteraard op werktemperatuur. Soms is dat goed genoeg, soms moet je nog een klein beetje bijsturen. De eerste laag is nooit iets waar ik bij wegloop.
Ik gebruik altijd hetzelfde papier: standaard 80-grams A4, ik weet dat dat heel uniform is qua dikte. Je hoort nog wel eens wat als je met printermonteurs rondloopt in een groot gebouw.. Iets anders gebruik ik niet want ik heb nog een heel pak papier liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

smitae schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:12:
[...]

Ja, mogelijk dat het wat kan variëren. Sinds ik op een glasplaat print moet ik de boel echt veel strakker zetten dan op het magnetisch flexbed. Ik gebruik standaard papier (80 gram is dat dacht ik).

Sinds 2020 tot Januari dit jaar altijd op het magnetisch flexbed geprint, maar sinds de overstap naar een glasbed in Januari is het allemaal toch weer netter. Vooral in het begin was dat wel ff zoeken, paar keer spaghetti. Maar ben wel erg tevreden, op het flexbed had ik best wel last van vervorming juist omdat het bed flexibel was, ik had ook echt een kuil in het midden van het bed. Dat was bij de kleinere prints geen probleem, maar bij lades voor mijn hobby opslag, 20 * 20 cm, viel het wel heel erg op. Voordeel van een glasplaat, die is echt vlak en dat zie je dus ook goed.

Zie ook de foto, bovenste lade nog geprint op het magnetische flexbed, en de onderste lade op de glasplaat, dan valt het toch wel heel erg op.
En de bottom-layer is nu wel heel strak. Zowel PLA als PETG gaat goed, wel bed temp iets hoger gezet en ik laat de boel afkoelen na de print, komt de print vanzelf los van het bed.

[...]
Ik heb wel een glazen bed liggen, maar heb het nog niet aangedurfd om het te gebruiken. Dit is al mijn derde printbed namelijk, na mijn 'avonturen' met de CRTouch en een defect kabeltje en 1x een lompe actie van mijn kant. Maar op zo'n groot oppervlak zie je het wel heel goed inderdaad. Maar tot nu toe heb ik ook geen behoefte er aan gehad, maar ik wil nog een keer wat grotere lades gaan printen, dus misschien ga ik hem binnenkort wel gebruiken.

Aan de andere kant: ik lees veel horrorverhalen over glazen printbedden icm. PETG, verhalen dat PETG te goed hecht aan het glazen bed, en dat bij het verwijderen van de print er een stuk bed meekomt met de print. Is dat gewoon een kwestie van laten afkoelen, of gebruik je tape of prittstift oid. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog geen problemen gehad met PETG op het glasbed, maar heb ook nog geen grote vlakken geprint. Bezig geweest met multiboard.io die zijn wel in de richting van 18 x 18 cm, maar geen groot print contact vlak op het bed. Na afkoelen ligt de print los op het bed.

Dus tot nu toe geen probleem, hopen dat dat zo blijft…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Bij petg op glas wordt vrijwel altijd iets van 3dlack gebruikt. Het lukt sommige niet eens om de print heel van het glas te krijgen na een paar uur in de vriezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:02
smitae schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:51:
Ik heb nog geen problemen gehad met PETG op het glasbed, maar heb ook nog geen grote vlakken geprint. Bezig geweest met multiboard.io die zijn wel in de richting van 18 x 18 cm, maar geen groot print contact vlak op het bed. Na afkoelen ligt de print los op het bed.

Dus tot nu toe geen probleem, hopen dat dat zo blijft…
Hier ook geen enkel probleem met PETG op de standaard Creality glasplaat, zonder extra maatregelen.Ook niet met grote vlakken. Zolang ik het maar voldoende lang laat afkoelen komt het zo los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Voor grotere stukken PETG neem ik de warme PEI sheet even af met glassex, dit laat een dun laagje achter wat help met PETG weer loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ik gebruik 3Dlac voor mijn petg op glas. Gaat probleemloos.

Pla op glas plakt bij mij juist enorm sterk, zowel met als zonder 3dlac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Heb PEI(grof, fijn, glad en CF), G10, glas en van Creality zelf de magnetische bed sticker en stock printbed(knock-off builttak/G10 combi). Nog nooit iets van een toevoeging hoeven gebruiken om op te printen, tot nu toe print alles gewoon prima met kleine aanpassingen in de settings als flowrate en warmte.

Persoonlijke favoriet is de fijne PEI-plaat, mooie textuur en de prints blijven altijd plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:24
_Eend_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:57:
[.
Met de Prusa manier bedoel je denk ik de P.I.N.D.A. probe?
De mk4 gebruikt een Loadcell-sensor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opzich tevreden, maar heb toch een beetje extra last van wat stringing (PETG 230 graden)
Het is niet heel schokkend en mogelijk zou ik de snelheid niet wat lager kunnen zetten en wat met de retractie doen.

Even met erlangs met verfbrander en het is weg, maar heb dit niet bij PLA.
Iemand nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcnCpTVrthdO-ZuowDgYPejEgxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svWDZGmKWbu6QDfAkTmDOO06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smitae schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:11:
Opzich tevreden, maar heb toch een beetje extra last van wat stringing (PETG 230 graden)
Het is niet heel schokkend en mogelijk zou ik de snelheid niet wat lager kunnen zetten en wat met de retractie doen.

Even met erlangs met verfbrander en het is weg, maar heb dit niet bij PLA.
Iemand nog een idee?

[Afbeelding]
Wat mogelijke oorzaken

Filament niet droog
Koelingsfan draait te hard
Spelen met de hotend temperatuur. Soms is 5 graden warmer of kouder al een behoorlijk verschil. Elk merk heeft weer eigen temperaturen. Temp Tower printen kan helpen.
Mogelijk last van tocht waar de printer staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Wat mogelijke oorzaken

Filament niet droog
Koelingsfan draait te hard
Spelen met de hotend temperatuur. Soms is 5 graden warmer of kouder al een behoorlijk verschil. Elk merk heeft weer eigen temperaturen. Temp Tower printen kan helpen.
Mogelijk last van tocht waar de printer staat
Nu wat delen geprint met blauwe PETG en daar heb ik geen last. Zal dus wel de witte PETG zijn die een probleem heeft. Zowel de blauwe als witte was nieuw uit verpakking.

Maar de witte krijg ik niet goed, temperatuur, ventitlatie, rectratie, blijft dezelfde stringing geven. En als ik zak tot 220 graden dan plakken de lagen niet meer.

Ik begreep dat PETG juist geen last zou moeten hebben van vocht? Maar ik begrijp ik het goed dat dat dus wel kan, toch ff slim die te bakken in de oven op 60 graden ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Petg juist best wel. Rol even in de oven en na gebruik in een dichte zak met silica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:56

sjirafje

No inspirational quotes here

Petg staat wel bekend om stringing. De ene kleur kan er duidelijk gevoeliger voor zijn dan de ander.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:29
Gethijsem schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
Gisteren heb ik m’n knoop doorgehakt en de KE besteld en verwacht hem vandaag. Deze week ga ik er mee aan de slag en zal ik mijn bevindingen gaan delen. Nadat ik m’n bestelling had geplaatst las ik dat er een sensor bestaat, die vibraties meet en die de printer zodoende kan compenseren. Begrijp ik het goed dat deze er standaard niet op zit, maar wellicht wel nodig is?
Ik kom nog even terug op deze omdat ik m’n bevindingen zou delen. Ik heb m’n KE vrij snel ongeopend retour gestuurd. Toen de bestelling onderweg was en ik er plaats voor wilde maken op zolder kwam ik erachter dat het er soms flink kan tochten en zodoende een gesloten behuizing toch de betere keuze is, ook aangezien ik met verschillende materialen aan de gang wil en m’n kleuter die niet alleen met zijn oogjes kijkt, hoe hard hij dat ook beloofd.
Daarop heb ik me verder verdiept in de K1C maar lees met name op Reddit in veel discussies dat deze toch wat minder presteert en meer ‘prutsen’ tweaken vergt dan de niet veel duurdere Bambu Lab P1S.
Kortom, ik ben er nog niet uit..
In de tussentijd kan ik op het werk (school) mijn gang gaan met de machines aldaar waaronder Prusa’s, wat oudere Ender 3’s en CR 5 Pro’s en ervaring op gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Mojo-45 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:11:
Dank, dan ga ik die aan vinken.
Dan krijg de volgende opties te zien moet ik daar verder nog iets mee of gewoon zo laten?

[Afbeelding]
Ben je hier nog uitgekomen? Ik had/heb hetzelfde probleem, maar met deze settings blijft het geratel/geschraap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Heb je misschien over extrusion waardoor alle randjes een beetje omhoog krullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Niet voor zover ik kan zien/voelen. Het doet zich ook alleen voor bij infill-vlakken, met de rasters. Andere oppervlakken gaan probleemloos. Zou een hogere Z Hop Heigth kunnen helpen? Of langzamer printen dan de 300 mm/s waar ie default op staat?
Ik heb de printer out of the box verder niet aangepast of gefinetuned, anders dan brim/no brim, wel/geen support.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBgeGmnUFZOS5_-nZxYKlx0wjUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKBt05chD30hlbFx8LaJ8f3r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2KAu_tybSLhGrg5j1RmLlvcap8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63ALbbxlL48TFFYZzCX6tHeq.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn T-Rex is eindelijk af.

Ontwerp: https://www.thingiverse.com/thing:2314156 (maar dan op 150%)
Formaat: 90cm lang en 37cm hoog
Filament: Rex is geprint in Polymaker Fossil Grey, de voet met Jupiter blauw (werd toch gesproten)
Verbruik: ongeveer 1kg aan PLA
Printtijd: 62uur (waarvan 7uur aan prints die opnieuw moesten door user errors)
Print settings: Creality K1C, 230 graden nozzle, 45 graden bed, 180mm/s @0,4mm nozzle. 0,2 layers, 15% infill, 4 walls, tree support & brim wanneer nodig.

Leuk ontwerp om zo te printen. Gratis ontwerp en bouwplan, met veel onderdelen die in een uur of 2 klaar zijn. Paar onderdelen opnieuw gedaan, zoals een kaak met layer shift, een been afgebroken wegens te stevig vast zittend aan printbed en brim - en een nek met teveel supports (niet te verwijderen). De standaard paal tussen voet en Rex is geprint (100% infill) maar veel te slap hiervoor. Een stalen draadeind gebruikt als vervanger. .

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik heb de z hop aan gezet en op 0,60 gezet en heb al een tijdje niet meer gehoord.
Dus ik denk dat het hier mee bij mij op gelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik heb nu wel een ander probleem en dat i het volgende,
Als ik een cilinder print dan heb ik altijd zo’n zoom naad kan ik dit ver helpen met een print instelling
of zit dit vast gebakken in hoe de slicer werkt. Ik zie namelijk dat tijdens het printen dat hij op dat moment even stil staat om met een nieuwe layer te beginnen.
Ik gebruik op dit moment de “Creality Print” slicer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_MFKXvH8-CDvmMxYLFV2LfsTng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpCDRefymaUT9WOUc9dEVir4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Mojo-45 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:32:
Als ik een cilinder print dan heb ik altijd zo’n zoom naad kan ik dit ver helpen met een print instelling
of zit dit vast gebakken in hoe de slicer werkt. Ik zie namelijk dat tijdens het printen dat hij op dat moment even stil staat om met een nieuwe layer te beginnen.

[Afbeelding]
Bij Ultimaker Cura kun je met de Z seam instellingen deze naad beïnvloeden. Zal bij de creality slicer wel ongeveer hetzelfde werken/heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Mojo-45 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:32:

[Afbeelding]
Als je gebruikt maakt van Orcaslicer kan je sinds kort een scarf joint seam instellen. Hier meer uitleg en voorbeelden; https://www.printables.co...er-guide-to-using-scarf-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik ben nog veel te nieuw met 3D printen om al allerlei andere slicers uit te proberen.
Eerst basis maar eens beetje door zien te krijgen en de obstakels die ik daar tegen kom proberen op te lossen.
Anders gaat alles door elkaar lopen en zie ik door de bomen het bos niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
Ik heb dit weekend m'n Ender-3 (4.2.2 non silent mobo met 2.0.6 Marlin van Creality) en Ender-3 Pro (4.2.7 silent met 1.x.x Marlin van Creality, de 4.2.7 zit er al een paar jaren in) "geupgrade". Beide functioneerden prima voor de upgrade. Ze printen nu beide niet meer betrouwbaar en crashen/rebooten.

Wat heb ik gedaan:
Ender 3:
- De hot-end/extruder combo van de E3 Pro hier op gezet want de fan is stiller (als ik google zit hier verder geen verschil in met die van de E3).
- Voorzien van Creality Dual-Z as (met stappenmotor en Y-kabel)
- Voorzien van Creality 2.4.7 silent moederbord (nieuw gekocht bij Amazon), de standaard firmware voor de E3 van Creality staat er op.

Ender 3 Pro
- Direct Drive Extruder van Creality (die er uit ziet als de stock bowden extruder) er op gezet.

Beide geven nu het probleem dat ze "crashen" en rebooten tijdens het printen. Er staat dan weer "Ender 3 Ready" en "Ender 3 Pro Ready" in het scherm net als vlak na het aan zetten. De Ender 3 houd het vaak wat langer vol dan m'n Ender 3 Pro. De Pro komt niet verder dan een paar lagen waar de E3 m'n test print de eerste keer bijna had afgerond (+-5cm hoogte)

Ik heb van de E3 Pro de 2e stappenmotor losgekoppeld en de lead-screw verwijderd zodat deze weer 'enkele' Z-as is. De direct drive zit er nog wel op. Dit werkt nog steeds niet en hij reboot nogsteeds vrij snel na het starten van de print.

In de Ender 3 heb ik het 4.2.2 bordje weer ingebouwd en deze staat nog te printen, als het lukt om de print af te ronden lijkt het mij een combi tussen dual-z, direct-drive en de v4.2.7. bordjes. (Al wil ik als test de E3 weer voorzien van de 4.2.7 en dan de 2e lead-screw verwijderen om te testen). Heb de vRef gemeten bij de E3 Pro en XYZ zijn 1.1v en E is 1.2v wat als ik zo zoek correct is.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dualdude schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:30:
Ik heb dit weekend m'n Ender-3 (4.2.2 non silent mobo met 2.0.6 Marlin van Creality) en Ender-3 Pro (4.2.7 silent met 1.x.x Marlin van Creality, de 4.2.7 zit er al een paar jaren in) "geupgrade". Beide functioneerden prima voor de upgrade. Ze printen nu beide niet meer betrouwbaar en crashen/rebooten.

Wat heb ik gedaan:
Ender 3:
- De hot-end/extruder combo van de E3 Pro hier op gezet want de fan is stiller (als ik google zit hier verder geen verschil in met die van de E3).
- Voorzien van Creality 2.4.7 silent moederbord (nieuw gekocht bij Amazon), de standaard firmware voor de E3 van Creality staat er op.

Ender 3 Pro
- Direct Drive Extruder van Creality (die er uit ziet als de stock bowden extruder) er op gezet.

Beide geven nu het probleem dat ze "crashen" en rebooten tijdens het printen. Er staat dan weer "Ender 3 Ready" en "Ender 3 Pro Ready" in het scherm net als vlak na het aan zetten. De Ender 3 houd het vaak wat langer vol dan m'n Ender 3 Pro. De Pro komt niet verder dan een paar lagen waar de E3 m'n test print de eerste keer bijna had afgerond (+-5cm hoogte)

Ik heb van de E3 Pro de 2e stappenmotor losgekoppeld en de lead-screw verwijderd zodat deze weer 'enkele' Z-as is. De direct drive zit er nog wel op. Dit werkt nog steeds niet en hij reboot nogsteeds vrij snel na het starten van de print.

In de Ender 3 heb ik het 4.2.2 bordje weer ingebouwd en deze staat nog te printen, als het lukt om de print af te ronden lijkt het mij een combi tussen dual-z, direct-drive en de v4.2.7. bordjes. (Al wil ik als test de E3 weer voorzien van de 4.2.7 en dan de 2e lead-screw verwijderen om te testen). Heb de vRef gemeten bij de E3 Pro en XYZ zijn 1.1v en E is 1.2v wat als ik zo zoek correct is.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Even wat dingen die ik nog kan bedenken.

1. Los/slecht contact van een van de draden. Tijdens het printen beweegt de printer en mogelijk net genoeg dat het fout gaat.

2. Heb je de firmware ook een upgrade gegeven? Zo ja heb je ook een reset van fabrieksinstellingen gedaan en deze opnieuw opgeslagen. Dit wordt vaak vergeten en dan krijg je vreemde problemen.

3. Mogelijk moederbord wat ergens sluiting mee maakt en niet helemaal goed zit.

4. Stappenmotor die te heet wordt?

5. Toch je firmwaresettings nog eens nalopen of er mogelijk iets niet goed staat. Anders bv eens met Klipper gaan testen of het daarmee ook gebeurt. Je kunt vrij makkelijk heen en weer switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
Dank voor je reactie! Los contact neig ik niet naar aangezien ik met beide printers het issue heb/had. Heb ook alles nog gechecked voor m'n post.

Ben inmiddels weer een halve dag prutsen verder en lijk wat resultaat behaald te hebben.

De E3 heeft nu 2x een probleemloze print gedaan. 1x met het 4.2.2 mobo (waar ik al Marlin 2.0.6 firmware op had). Heb daarna het 4.2.7 mobo weer ingebouwd en ook maar voorzien van Creality/Marlin 2.0.6 firmware. Heb ook de vRef ingesteld, deze was op de z-as een tikkie laag (1.0v ipv de aanbevolen 1.1v). Deze laatste combo heeft ook een succesvolle print gedaan. Zet de E3 zo weer aan te printen als test. Hoop dat de combi met nieuwere firmware het heeft opgelost. Neig er wel naar dat het probleem zit in 2 stappenmotoren aan 1 kabel. Ze beinvloeden elkaar en als het net niet 100% synchroon draait zou het kunnen zijn dat de driver er van in de war raakt en de boel crasht.

De E3P ga ik zo weer voorzien van de 2e leadscrew. Qua firmware moet ik even kijken want er is van Creality geen Marlin 2.0.6 voor het 4.2.7 mobo. Ik zou de 4.2.2 er in kunnen bouwen als test met 2.0.6 voor de E3P. De E3P heeft gisteren trouwens wel een succesvolle print gedaan met alleen de direct drive extruder zonder de extra Z-leadscrew.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
Dualdude schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:08:
Dank voor je reactie! Los contact neig ik niet naar aangezien ik met beide printers het issue heb/had. Heb ook alles nog gechecked voor m'n post.

Ben inmiddels weer een halve dag prutsen verder en lijk wat resultaat behaald te hebben.

De E3 heeft nu 2x een probleemloze print gedaan. 1x met het 4.2.2 mobo (waar ik al Marlin 2.0.6 firmware op had). Heb daarna het 4.2.7 mobo weer ingebouwd en ook maar voorzien van Creality/Marlin 2.0.6 firmware. Heb ook de vRef ingesteld, deze was op de z-as een tikkie laag (1.0v ipv de aanbevolen 1.1v). Deze laatste combo heeft ook een succesvolle print gedaan. Zet de E3 zo weer aan te printen als test. Hoop dat de combi met nieuwere firmware het heeft opgelost. Neig er wel naar dat het probleem zit in 2 stappenmotoren aan 1 kabel. Ze beinvloeden elkaar en als het net niet 100% synchroon draait zou het kunnen zijn dat de driver er van in de war raakt en de boel crasht.
Die drivers kunnen niet zien dat er 1 of 2 motoren aangesloten zijn, ze leveren stroom en meten weerstand.

Ik denk dat je een veel te hoge motor current hebt ingesteld, volgens mij mag je juist naar 0.6/0.8v i.p.v. 1.0 of 1.1v. Omdat door de tweede motor en leadscrew de last al verdeeld is.
Mijn vermoeden is juist dat over current protection ingeschakeld wordt en je driver uitschakelt, dit vindt het moederbord niet grappig en crashed/reboot.

Met de direct drive extruder is er in gewicht niets veranderd aan je z as, alleen de plaatsing van het gewicht van de z naar de x as. Sterker nog, beste kans dat het geheel lichter is geworden door de directdrive extruder i.v.m. de lichtere motor die meekomt met de standaard DDE kitjes.

[ Voor 13% gewijzigd door wally1987 op 26-03-2024 13:59 . Reden: Een kleine onderbouwing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik wil mijn Ender 3 Pro gaan verkopen en een K1C aanschaffen. Nu is mijn Ender3 helemaal gemod en aangepast inclusief RPi4 voor klipper, DDI, touch sensor, extra Z-as en een ander MB. Loont het de moeite om die RPi4 eraf te halen en de Ender3 weer terug te bouwen naar Marlin? Ik verwacht namelijk niet dat ik 'opeens' 50 euro meer kan 'vangen' voor deze opstelling t.o.v. de RPI4 eraf halen en los verkopen of hergebruiken en Marlin weer erop zetten...

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik zou de rpi gewoon houden. Een ender 3 brengt volgens mij niet zo heel veel op. Zit er zelf ook aan te denken. Ik heb een ender 3 pro met een bigtreetech moederbord met cb1 erop. Inmiddels heb ik een k1 en ik had al een 5pro. Hou er rekening mee dat een k1 of k1c veel sneller en makkelijker print dan de ender maar wel veel meer geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
@wally1987

Bedankt voor je reactie! De motor current zijn de default waarden voor het v4.2.7 moederbordje, dit is iig ook wat ik vind als ik er naar Google en wat voor de drivers wordt aangegeven (mogen tot max 1.35v als ik het goed heb onthouden). De motoren worden ook niet warm.

De oudere v4.2.2 heeft standaard lagere vRef waarden (maar ook andere non-silent drivers). M'n beide v4.2.7. hebben de zelfde vRef waarden standaard. Creality geeft ook nergens aan dat je dit moet aanpassen met de 2e leadscrew. Ik zal er nog eens naar zoeken of ik daar info over kan vinden.

Bij m'n Ender-3 lijkt het opgelost met nieuwere firmware. Eerst lukte niet één print, nu zijn er al 3 achter elkaar goed gegaan.

Heb m'n E3 Pro opnieuw bekabeld en alles gechecked en opnieuw afgesteld. Die staat nu een test print te doen met het v4.2.7 bordje (ook default vRef) en de oude firmware. Als dat fout gaat gooi ik daar ook nieuwere firmware op. Tot nu toe is hij al verder (4mm) dan hij na ombouw is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Dualdude schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:04:
@wally1987

Bedankt voor je reactie! De motor current zijn de default waarden voor het v4.2.7 moederbordje, dit is iig ook wat ik vind als ik er naar Google en wat voor de drivers wordt aangegeven (mogen tot max 1.35v als ik het goed heb onthouden). De motoren worden ook niet warm.

De oudere v4.2.2 heeft standaard lagere vRef waarden (maar ook andere non-silent drivers). M'n beide v4.2.7. hebben de zelfde vRef waarden standaard. Creality geeft ook nergens aan dat je dit moet aanpassen met de 2e leadscrew. Ik zal er nog eens naar zoeken of ik daar info over kan vinden.

Bij m'n Ender-3 lijkt het opgelost met nieuwere firmware. Eerst lukte niet één print, nu zijn er al 3 achter elkaar goed gegaan.

Heb m'n E3 Pro opnieuw bekabeld en alles gechecked en opnieuw afgesteld. Die staat nu een test print te doen met het v4.2.7 bordje (ook default vRef) en de oude firmware. Als dat fout gaat gooi ik daar ook nieuwere firmware op. Tot nu toe is hij al verder (4mm) dan hij na ombouw is gekomen.
Ik duim voor je dat de print gewoon afgeprint wordt. Heb je een linkje van de firmware?

[ Voor 3% gewijzigd door wally1987 op 26-03-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
Snap er echt niks van. De E3 Pro is nog het zelfde (afgezien van dat ik de bekabeling weer los heb gehaald en opnieuw heb gedaan) en de print ging goed. Heb wel gelezen dat ondanks dat het verwarmingselement geen polariteit heeft (beide kabels zijn rood) het soms toch uit maakt hoe je hem aansluit aangezien een van de twee draden aan het chassis zit. Dus het kan zijn dat ik hem bij toeval nu anders om heb aangesloten. Beide lijken nu te functioneren.

De firmware voor de E3 (Marlin 2.0.6 voor het 2.4.7 bordje) heb ik hier vandaan:
https://www.creality.com/pages/download-ender-3

Via het "Support \ Download Center" menu kun je de Creality firmwares voor andere printers ook vinden.

Ik wil ook nog testen met een recente Marlin. Van deze site kun je dagelijkse builds downloaden (je moet wel registreren en doneren, maar de donatie mag ook 0 zijn en dan wordt je uitgemaakt voor freeloader :') maar het werkt wel.

https://marlin.crc.id.au/

Volgende project is de extruder van m'n CR-10 v3 fixen (of vervangen). Heb hem al een hele tijd maar was er nog niet aan toe gekomen om hem in gebruik te nemen. Ik vind die Titan extruder achteraf gezien echt een verschrikkelijk domme constructie. Er zitten 4 boutjes door het afdekplaatje waarvan één door twee lagers en het tandwiel die de extruder aandrijft gaat. Als je die volledig vast draait kun je de lagers slopen en zit het tandwiel vast. Zet je hem zo vast dat het tandwiel wil draaien dan draait de extruder het boutje los. Deze zit standaard met loctite maar was bij mij dus toch los gelopen. En het piept en kraakt en knakt als een gek. Hier is best veel over te vinden en je moet blijkbaar regelmatig het boutje smeren en weer vast zetten met loctite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Weet iemand nog een goed site waar ik een printbed kan bestellen voor een ender 3 v3 SE?
123-3D had ze niet meer en krijgt ze pas 22-04 weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Alleen de buildplate of het hele printbed? Buildplates zijn algemeen verkrijgbaar. Alle 235x235 passen wel. Ik raad altijd PEI aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik bedoel de buildplate, die van mij had ik met de eerst build (geluk kat demo) beschadigd. Die zat zo vast dat ik nogal veel kracht moest uitoefen om hem los te krijgen.
Wat is het verschil met de originele plaat en een PEI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Zo te zien heeft jouw printer een PC build plate, ik ken dat materiaal niet.
Ik heb hier een vergelijk website gevonden:
https://www.crealityexperts.com/bed-material-comparison

Amazon heeft zo te zien jouw build plate:
https://www.amazon.nl/-/e...exible/dp/B0B2ZL81NJ?th=1

Maar ook een boel PEI sheets. Zoek maar op PEI in dit topic, genoeg ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Het is de plaat die de look heeft van schuurpapier en bij 123-3d staat dat dit een PEI hechtplatform kit zwart is.
Er staat ook een set van 2 platen voor 33€, Creality 3D PEI hechtplatform kit Black 235 x 235 x 2 mm dus ik heb deze dan maar besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Onlangs heb ik voor het eerst een plastic spool filament gebruikt, na meerdere kartonnen spools.
Nu ik de plastic spool van de houder haal zie ik dat er een paar beginnende groeven in de houder zijn gesleten.
Hoe voorkomen jullie dat, anders dan door kartonnen spools te gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
WC-rolletje ertussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987
WheeleE schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:50:
Onlangs heb ik voor het eerst een plastic spool filament gebruikt, na meerdere kartonnen spools.
Nu ik de plastic spool van de houder haal zie ik dat er een paar beginnende groeven in de houder zijn gesleten.
Hoe voorkomen jullie dat, anders dan door kartonnen spools te gebruiken?
Ik heb de houder een drupje siliconenvet gegeven, na 5 jaar printen heeft hij nog geen schrammetje.
Daarbij heb je het geluk een eigenaar te zijn van een 3D printer, een nieuwe printen is zo gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Soms ligt een oplossing zó voor de hand dat ik er gewoon strak overheen kijk :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:09
Ik mag me hier ook melden. Sinds vandaag eigenaar van deze -voor mij nieuwe- printer; Ender 3 S1 Pro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlQwqJjShwjz0InMncJ0Q7demdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjPqFlDTAGNSrsnY1tlaHd03.jpg?f=fotoalbum_large

heb al genoeg inspiratie voor de nodige printjes...
Pagina: 1 ... 166 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie