Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Inmiddels dus al een paar dagen eigenaar van de in de post hierboven geportretteerde Ender 3 S1 Pro. Nu staat ie vrolijk al een aantal dagen te printen en ik vind 'm eigenlijk te veel herrie maken, tenminste ik hoor met name een hoge 'wine' van de hotend ventilator. En die maakt te veel herrie om 'm 's nachts te laten doorprinten.

Heeft iemand ervaring om de standaard fan te vervangen door de 24Volt Noctua NF-A4x10? Als ik het goed heb is daar geen buckconvertor voor nodig. Is het dan zo simpel om de kabels van de bestaande fan door te knippen en de 24 Volt Noctua daarop te solderen? Is het zo simpel? Heb ik dan ook een vervangende (duct) behuizing nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Als de afmeting hetzelfde is dan is het inderdaad gewoon doorknippen en solderen of een stekkertje ertussen. Bij mijn oude ender 3 pro is 40x10mm de standaard. Ik weet niet of dat bij de opvolgers hetzelfde is gebleven maar waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:56

sjirafje

No inspirational quotes here

Check wel eerst even de airflow van die Noctua! Ik had ook een groot deel van de fans vervangen door Noctua's maar die van de hotend koelde in mijn geval onvoldoende.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Noctua is inderdaad vaak minder sterk, vandaar ook een deel van de geluidsvermindering. Voor je hotend koeling is dat meestal geen probleem. Veel V6 hotends werken met 30x10 ventilators die volgens mij sowieso minder lucht verplaatsen. Voor je partcooling ventilator is dat dan van meer belang. Hier voor monteren veel mensen vaak kuist grotere ventilatoren ( dus vaak aangepaste hotends) die dan eventueel op lagere rpm kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44
sjirafje schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:28:
Check wel eerst even de airflow van die Noctua! Ik had ook een groot deel van de fans vervangen door Noctua's maar die van de hotend koelde in mijn geval onvoldoende.
Noctua levert de NF-A4x20 inmiddels al een tijdje (zelfs in 24V). Die zou genoeg moeten koelen, mits je een shroud print waar hij in/op past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 15:39

Ravhin

no <root>...

bvsteyn schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:21:
Inmiddels dus al een paar dagen eigenaar van de in de post hierboven geportretteerde Ender 3 S1 Pro. Nu staat ie vrolijk al een aantal dagen te printen en ik vind 'm eigenlijk te veel herrie maken, tenminste ik hoor met name een hoge 'wine' van de hotend ventilator. En die maakt te veel herrie om 'm 's nachts te laten doorprinten.

Heeft iemand ervaring om de standaard fan te vervangen door de 24Volt Noctua NF-A4x10? Als ik het goed heb is daar geen buckconvertor voor nodig. Is het dan zo simpel om de kabels van de bestaande fan door te knippen en de 24 Volt Noctua daarop te solderen? Is het zo simpel? Heb ik dan ook een vervangende (duct) behuizing nodig?
Als je meer keuze wil hebben kan je er ook voor kiezen om er een buck converter tussen te zetten. Je kan dan een keur van 12V ventilators aanschaffen. Check wel (zie hierboven) dat de airflow voldoende is voor jouw toepassing.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Bambufan schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:30:
[...]

Noctua levert de NF-A4x20 inmiddels al een tijdje (zelfs in 24V). Die zou genoeg moeten koelen, mits je een shroud print waar hij in/op past.
Noiseblocker fans zijn ook onvoldoende om te koelen.
Ik heb de cooltek silentfan(40x20!)https://tweakers.net/pric...-4020-40mm/specificaties/ zijn een tikje beter dan de Noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Dank allen voor de tips. Ik ga even wat dingen uitzoeken en kijken of er al iemand een passende shroud heeft of dat ik dat zelf moet maken. Dat laatste is dan nog wel een uitdaging..haha
wally1987 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:22:
[...]

Noiseblocker fans zijn ook onvoldoende om te koelen.
Ik heb de cooltek silentfan(40x20!)https://tweakers.net/pric...-4020-40mm/specificaties/ zijn een tikje beter dan de Noctua.
Die cooltek is dan weer 12V en dan moet ik weer een buckconvertor er tussen zetten.

[ Voor 54% gewijzigd door bvsteyn op 08-04-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
Gister een geweldige serie aankondigingen!

De Ender 3 v3 Plus met 30x30x30cm buildvolume!
De k2, als opvolger van de K1, waarbij meteen de CFS (Creality Filament System) het licht zag.
Dankzij de CFS kun je tot 4 soorten filament in je machine laden, met meerdere CFS modules kun je tot 16 soorten/kleuren gaan! En hij is compatible met veel bestaande modellen zoals de K1 serie!

Daarbij nog een mooie 60W laser engraver/cutter, een 2 tal 3D scanners!

Ze zijn lekker aan de weg aan het timmeren!

Edit: vergeet ik helemaal de HALOT-MAGE S, een resin printer met 14k resolutie!

[ Voor 7% gewijzigd door pOZOR jED op 10-04-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Rincewind

Take me in your arms tonight

pOZOR jED schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:06:
Gister een geweldige serie aankondigingen!

De Ender 3 v3 Plus met 30x30x30cm buildvolume!
De k2, als opvolger van de K1, waarbij meteen de CFS (Creality Filament System) het licht zag.
Dankzij de CFS kun je tot 4 soorten filament in je machine laden, met meerdere CFS modules kun je tot 16 soorten/kleuren gaan! En hij is compatible met veel bestaande modellen zoals de K1 serie!
Ben benieuwd wat de prijs gaat zijn van de K2 in Europa en of de K1 misschien iets goedkoper wordt. Volgens een schatting die ik heb gevonden zou de prijs van de K2 minimaal rond de $1000 zonder CFS en minimaal $1200 met CFS. Zonder chamber heating dan.. In ieder geval boven mijn budget dus ik hoop dat de K1-range wat goedkoper wordt :P

Die CFS kun je ook koppelen aan de K1-range wat dan weel heel interessant is trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 10-04-2024 11:53 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
Rincewind schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:52:
[...]
Ben benieuwd wat de prijs gaat zijn van de K2 in Europa en of de K1 misschien iets goedkoper wordt. Volgens een schatting die ik heb gevonden zou de prijs van de K2 minimaal rond de $1000 zonder CFS en minimaal $1200 met CFS. Zonder chamber heating dan.. In ieder geval boven mijn budget dus ik hoop dat de K1-range wat goedkoper wordt :P

Die CFS kun je ook koppelen aan de K1-range wat dan weel heel interessant is trouwens
De k1 is er al voor 402,- ;)
https://www.3dprima.com/n...ality-s-10-jarig-jubileum

Heb zelf de K1 al iets langer, maar echt een fijne machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Rincewind

Take me in your arms tonight

pOZOR jED schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:39:
[...]

De k1 is er al voor 402,- ;)
https://www.3dprima.com/n...ality-s-10-jarig-jubileum

Heb zelf de K1 al iets langer, maar echt een fijne machine!
Klopt maar ik ben meer aan het kijken naar de K1C. Maar die prijs van de K1 is wel heel erg interessant ;)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:32
Sinds een klein jaar een Ender 3 V3 SE, tot mijn zeer grote tevredenheid. Alleen sinds begin van dit jaar lukt er nog weinig :( Onderstaande foto is er een goed voorbeeld van. de print lijkt los te komen van het bed. Wat zijn de mogelijke oorzaken van zoiets?

Dingen die volgens mij nog belangrijk zijn om te melden:
- Nix veranderd aan de printer zelf
- Ze wordt wel aangestuurd door een Sonic pad
- Ik haal mijn bestanden van. Printables of Thingieverse en laat ze dan door Creality Print onder handen nemen
- Het filament dat er nu op zit is: PolyTerra PLA Charcoal Black, 1,75 mm / 1000 g
- Filament al laten drogen, ander filament ook geprobeerd. Maar helaas t zelfde resultaat.
- Heb al stikking spray achtige dingen geprobeerd: 3DJAKE Adheasy Spray

Ik wil de nozzle morgen eens veranderen. Maar geen idee of dat de oplossing is. Ben nog een te grote beginnen om dit zelf op te lossen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lq9_ReXKXxGUrjOHapQk_s3M2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1w4HTfscrtTSFDT1L2MAMpl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26

_Eend_

🌻🇺🇦

@Dalike heb je je bed al schoongemaakt?

Mijn oude flexibele printbed maak ik schoon met wat alcohol en een doekje, maar met wat warm water en afwasmiddel kan ook.

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 10-04-2024 18:01 . Reden: ik dacht heel even dat het een PEI plate was ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:32
_Eend_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:00:
@Dalike heb je je bed al schoongemaakt?

Mijn oude flexibele printbed maak ik schoon met wat alcohol en een doekje, maar met wat warm water en afwasmiddel kan ook.
Oohja, die was ik nog vergeten te melden, ik maak ze zltijd braaf schoon na elke print met een beetje alcohol. Dus dat is het ook niet denk ik 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Dalike schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:23:
[...]

Oohja, die was ik nog vergeten te melden, ik maak ze zltijd braaf schoon na elke print met een beetje alcohol. Dus dat is het ook niet denk ik 😞
Z-offsets al nagelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 20:11
Heb ook ender 3 V3 SE maar nog maar een paar maanden dus niet veel ervaring.
Bij mij ging het op een gegeven moment ook niet zo lekker en heb hem opnieuw zijn kalibratie laten doen.
Toen daar mee klaar was zag ik dat de Z offset was aangepast van -1,6 naar -1,53 geen groot verschil zou je zeggen maar bij werkt alles weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Pffff. Creality Print zit me dwars.
Ik heb een print die ik iets wil scalen, maar alleen op 1 as. Maar wat ik ook probeer, hetl ukt me niet om alléén de Z-as te scalen.
Ik vink Uniform uit, pas de percentage aan, en prompt verschuiven de X en Y ook. Niet met hetzelfde percentage, een paar tienden ofzo.

Is dit een bekend iets in Creality Print, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Granny
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-08 20:10
Dalike schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:57:
Sinds een klein jaar een Ender 3 V3 SE, tot mijn zeer grote tevredenheid. Alleen sinds begin van dit jaar lukt er nog weinig :( Onderstaande foto is er een goed voorbeeld van. de print lijkt los te komen van het bed. Wat zijn de mogelijke oorzaken van zoiets?
Denk dat de temperatuur van het bed niet hoog genoeg is. Voor een PEI sheet zoals je gebruikt moet je 70 tot 80 graden aanhouden. Dit is dus veel meer dan de standaard zwarte magnetic bed sheet. (daarmee is 50 graden prima)

Als de print klaar is en de PEI sheet weer afkoelt zal de print vanzelf helemaal loskomen, dus niet op hoge temperatuur proberen de print eraf te halen want dan verniel je de PEI sheet.

If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
WheeleE schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:52:
Pffff. Creality Print zit me dwars.
Ik heb een print die ik iets wil scalen, maar alleen op 1 as. Maar wat ik ook probeer, hetl ukt me niet om alléén de Z-as te scalen.
Ik vink Uniform uit, pas de percentage aan, en prompt verschuiven de X en Y ook. Niet met hetzelfde percentage, een paar tienden ofzo.

Is dit een bekend iets in Creality Print, of doe ik iets verkeerd?
Geen ervaring met Creality Print. Maar wat als je dat in Cura probeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

PEI scheet moet je schoonmaken met beetjes afwasmiddelen en dan goed boenen. Daarna met goed heet water het afwasmiddel verwijderen en droogmaken. Zorg dat je daarna niet met je vingers weer de sheet aanraakt.

Alcohol kun je beter niet gebruiken voor deze platen. Bovenstaande werkt altijd zeer goed en meer is niet nodig.

Plakt het dan nog niet dan zul je toch moeten kijken naar.

1. Bed toch niet level genoeg. Testen met de vele first layer prints die je overal kunt vinden
2. Z-Offset is niet toch niet goed
3. Check temps van je bed of deze hoog genoeg zijn. Soms helpt het al met 5 graden hoger.
4. Check de hardware van je printer. Soms wil er wel eens een schroefje losgaan na verloop van tijd. Hierdoor kun je speling krijgen. Voel of alles goed vast zit en er niet ergens iets ruimte waardoor het tijdens het printen dus anders wordt.

Ook al heb je het nagekeken, met 3D printen moet je soms dingen tig keer nalopen omdat er ergens iets niet goed zit. Hechtspray etc is echt niet nodig, zeker op een PEI sheet zou het niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
[...]

Ik heb met alcohol nooit veel succes gehad. Met afwasmiddel en heet water wel. En als dat niet werkt idd. De z-offset nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
@WheeleE
Heb je het vinkje "Uniform" bij scale uit gezet?
Bij mij werkt het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Het gaat overigens om dit onderdeel
Standaard ligt het op de zijkant als ik de STL open. Ik draai het dan 90 graden op de X-as zodat ie rechtop staat. De bedoeling is om de breedte/dikte iets te vergroten, dus scalen op de Y-as
bvsteyn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 05:57:
[...]
Geen ervaring met Creality Print. Maar wat als je dat in Cura probeert?
Ja, in Cura gaat het scalen wel goed, alleen krijg ik mijn KE daar nog niet goed in geconfigureerd.
Mojo-45 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:08:
@WheeleE
Heb je het vinkje "Uniform" bij scale uit gezet?
Bij mij werkt het gewoon
Dat vinkje staat inderdaad uit. Ik geef bij de Y-as 106.00 % in, tik enter, en vervolgens verspringt Y naar 100.00 en Z naar 106.00. Klik ik dan op de 106.00 van Z dan versprint dat naar 100.00 en Y weer naar 106.00. Tot ik ergens anders in het scherm klik. Dan is Z weer 106.00 en Y weer 100.00

Rara wat voor bug is dit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:24
Dan wordt het tijd dat je overstap naar cura .
Creality Print loopt mijlenver achter op cura .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 15:39

Ravhin

no <root>...

WheeleE schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:30:
Het gaat overigens om dit onderdeel
Standaard ligt het op de zijkant als ik de STL open. Ik draai het dan 90 graden op de X-as zodat ie rechtop staat. De bedoeling is om de breedte/dikte iets te vergroten, dus scalen op de Y-as

[...]

Ja, in Cura gaat het scalen wel goed, alleen krijg ik mijn KE daar nog niet goed in geconfigureerd.

[...]

Dat vinkje staat inderdaad uit. Ik geef bij de Y-as 106.00 % in, tik enter, en vervolgens verspringt Y naar 100.00 en Z naar 106.00. Klik ik dan op de 106.00 van Z dan versprint dat naar 100.00 en Y weer naar 106.00. Tot ik ergens anders in het scherm klik. Dan is Z weer 106.00 en Y weer 100.00

Rara wat voor bug is dit :D
als ik het zo lees houdt de software de originele (ingeladen) configuratie aan. ik zou eerst scalen, en daarna roteren en kijken of-ie het dan wel doet. En ja, Cura is echt veel beter.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:10

Snuffel

Vroem!

Cura of Orca slicer gebruiken, dan heb je dat probleem ook niet meer.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Dank voor alle reacties, ik ga eens puzzelen hoe ik m'n KE goed in Cure krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Heb het nog even bij mij gecheckt maar het werkt bij mij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Orcaslicer is inderdaad wel een aanrader. Vrij overzichtelijk en aardig wat ingebouwde testopties voor o.a. pressure advance. Cura is ook prima maar orcaslicer heeft volgens mij voor meer printers al de instellingen aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:34
WheeleE schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:40:
Dank voor alle reacties, ik ga eens puzzelen hoe ik m'n KE goed in Cure krijg.
Misschien kan dit je helpen? YouTube: No Profile? No Problem! - Use Creality Slicer 3d Printer Profiles In...
Creality Slicer is uiteindelijk gebaseerd op Cura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

OraSlicer draait inmiddels, en ik heb er ook al een paar dingen mee weten te slicen. Het programma heeft best een paar handige features moet ik zeggen. Direct naar mn KE sturen lukt nog niet maar dat is voor nu een kleinigheidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Je kan vanuit Cura/Orca gewoon naar Moonraker (plugin) toe saven, en vanuit daar je print opstarten.
Voorwaarde is wel dat je je KE hebt geroot.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-09 15:00
WheeleE schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:02:
OraSlicer draait inmiddels, en ik heb er ook al een paar dingen mee weten te slicen. Het programma heeft best een paar handige features moet ik zeggen. Direct naar mn KE sturen lukt nog niet maar dat is voor nu een kleinigheidje.
Ik exporteer gewoon de file. Vervolgens ga ik in Creality slicer naar mijn ender KE en importeer daar de file in de Ender KE en druk op start printing. Werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Nu online
Ik heb een ender 3 pro tweedehands gekocht.
Bij het Bed levellen dacht ik dat m'n Z-axis niet goed stond en heb ik deze 0.6mm naar beneden gezet. Hierbij ook op de reset auto home knop gedrukt.

ondertussen erachter gekomen dat dat niet het probleem was en nu probeer ik terug naar 0-0-0 op de auto-home te gaan. Ik reset de z-axis terug naar 0 en druk dan op "set home sets". Dan zegt ie dat de auto home geupdated is. Maar als ik dan op auto home zelf klik, dan gaat hij terug naar 0 - 0 - -0.6. Wat doe ik hier verkeerd? Kan ik deze auto home niet meer resetten dan?

Edit:

Hmm, bij testen blijkt dat hij dus in de auto home positie staat op -0.6mm, maar eenmaal bezig start hij heel mooi met de eerste laag op 0.2mm en lijkt alles goed te werken na een paar testen.

#IkMoetNogVeelLeren

[ Voor 17% gewijzigd door Tarkin op 16-04-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
WheeleE schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:02:
Je moet in orcaslicer het ipadres van je printer invullen. Hiervoor moet hij volgens mij wel geroot zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44
Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Ik heb een tweedehands Ender 3 Pro met Marlin firmware en BL touch.
Als upgrade heb ik een Satsana Dual 5015 Fan Duct geprint. Inmiddels draaien de fans en heb ik de BL touch weer gemonteerd.

Als het goed is moet ik nu de "nieuwe" positie van de BL touch in Marlin aanpassen.
De maker van de Satsana geeft als offset voor zijn CR touch {-49.3 ,-8, -0.77} op.
Met mijn BL touch kom ik op { -48, -8, -0.64} uit.

Moet ik nu de Marlin firmware opnieuw compilen met #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -48, -8, -0.64}
of is het genoeg om het commando M851 te gebruiken om de offsets aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Banditoz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:18:
[...]

Je moet in orcaslicer het ipadres van je printer invullen. Hiervoor moet hij volgens mij wel geroot zijn idd.
Maar met rooten bedoel je meer dan alleen de root-optie aanzetten neem ik aan?
Ik heb in het menu van m'n KE de root-optie geactiveerd. Als ik vervolgens het ip-adres in Orcaslicer ingeef krijg ik een 404 not found error. Geen idee wat voor host type ik moet kiezen overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

WheeleE schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:39:
[...]

Maar met rooten bedoel je meer dan alleen de root-optie aanzetten neem ik aan?
Ik heb in het menu van m'n KE de root-optie geactiveerd. Als ik vervolgens het ip-adres in Orcaslicer ingeef krijg ik een 404 not found error. Geen idee wat voor host type ik moet kiezen overigens.
Na rooten van de printer moet je nog wel software erop installeren
Beste wat je kan doen is deze handleiding volgen.
In basis geschreven voor de Ender K1, maar werkt grotendeels ook op de KE.

MainSail/Fluidd kan je hier rustig mee installeren, werkt perfect. Aantal zaken zullen niet werken, maar dat geeft het script ook aan dat het niet te installeren is.

Na installatie kan je MailSail benaderen op het IP adres van de printer met als toevoeging :4409
Voor Fluidd is dat :4408

Ofwel: xxx.xxx.xxx.xxx:4409 voor Mainsail, waarbij je je IP adres van de printer op de x-jes invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Na een jaar mijn Ender 5 niet te hebben gebruikt heb ik hem weer afgestoft, Marlin geüpdatet en goed gekalibreerd. Nu ik er weer helemaal content mee ben kom ik er achter wat Klipper is. Ik heb nog een losse Raspberry Pi 4 liggen, dus dit maakt me wel erg nieuwschierig. Zo blijf ik bezig :+

Wat zijn jullie ervaringen met Klipper vs Marlin?

Ik heb het moederbord van mijn Ender 5 al wel ooit vervangen met een 32-bit BigTreeTech Mini E3 2.0, maakt de extra rekenkracht van de RPI dan nog veel verschil?

Ook lees ik veel positiefs over MainSail en Fluidd, maar de installatie instructies van Klipper benoemd eigenlijk alleen OctoPrint? Is dit echt benodigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Snuffel schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:23:
[...]

Na rooten van de printer moet je nog wel software erop installeren
Beste wat je kan doen is deze handleiding volgen.
In basis geschreven voor de Ender K1, maar werkt grotendeels ook op de KE.

MainSail/Fluidd kan je hier rustig mee installeren, werkt perfect. Aantal zaken zullen niet werken, maar dat geeft het script ook aan dat het niet te installeren is.

Na installatie kan je MailSail benaderen op het IP adres van de printer met als toevoeging :4409
Voor Fluidd is dat :4408

Ofwel: xxx.xxx.xxx.xxx:4409 voor Mainsail, waarbij je je IP adres van de printer op de x-jes invult.
Dit bleek een goede zet in de juiste richting, thanks!
Samen met deze tutorial op YT is het me gelukt om de boel aan de praat te krijgen. Ik kan nu simpel vanuit Orcaslicer direct naar mijn KE printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Beginners vraagje.
Om de hoeveel tijd moet je z assen, y geleiders en kogellagers gaan smeren?
En welke middelen gebruik je daar dan het beste voor?
Het gaat om een ender-3 v3 SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Mojo-45 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:18:
Beginners vraagje.
Om de hoeveel tijd moet je z assen, y geleiders en kogellagers gaan smeren?
En welke middelen gebruik je daar dan het beste voor?
Het gaat om een ender-3 v3 SE
Schoonhouden is eigenlijk al voldoende, Lagers hebben al vet en zijn afgesloten. Een leadscrew is zelfsmerend i.c.m. de bronze en/of POM moer.

Maar, mocht je toch willen smeren. Naaimachineolie, siliconenvet/spray zijn prima te gebruiken om de assen mee te smeren. Dek wel de nozzle en je bed af als je een spray gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bloblub schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:11:
Na een jaar mijn Ender 5 niet te hebben gebruikt heb ik hem weer afgestoft, Marlin geüpdatet en goed gekalibreerd. Nu ik er weer helemaal content mee ben kom ik er achter wat Klipper is. Ik heb nog een losse Raspberry Pi 4 liggen, dus dit maakt me wel erg nieuwschierig. Zo blijf ik bezig :+

Ik heb het moederbord van mijn Ender 5 al wel ooit vervangen met een 32-bit BigTreeTech Mini E3 2.0, maakt de extra rekenkracht van de RPI dan nog veel verschil?

Ook lees ik veel positiefs over MainSail en Fluidd, maar de installatie instructies van Klipper benoemd eigenlijk alleen OctoPrint? Is dit echt benodigd?
Heb een tijd Klipper gebruik voor mijn Bambu printer en dat beviel uitstekend icm Fluidd.
Octoprint heb je echt niet nodig want je kunt alles doen met Fluidd.

Groot voordeel is dat je hele config van je printer in een text bestand staat en je dus iets kunt aanpassen en rebooten en klaar. Marlin moet je weer compileren flashen etc.

Zolang en een Marlin flash klaar hebt liggen kun je rustig met Klipper testen. Lukt het niet flash je Marlin weer.

Misschien heb je hier iets aan. Niet getest natuurlijk maar lijkt een mooi stappenplan. Al zul je dingen moeten aanpassen naar jouw printer maar er zullen vast wel ergens config bestanden voor Klipper en je printer beschikbaar zijn.

https://www.obico.io/blog...pper-with-fluidd-ender-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bloblub schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:11:

Ik heb sinds kort Klipper met Mainsail geïnstalleerd, en dat bevalt echt prima. Er zitten veel functies in die het leven met mijn Ender 3 makkelijker maken. En het configureren ervan was niet veel moeilijker dan het compileren van Marlin, zeker niet als je een default config pakt voor jouw printer (https://github.com/Klipper3d/klipper/tree/master/config). En het installeren van Klipper + OctoPrint, Fluidd of Mainsail (of allemaal :+ ) stelt ook niet zo veel voor als je KIAUH gebruikt.

En zelfs met je 32-bit moederbord maakt klipper een groot verschil, want met Klipper trek je de last naar de RPi, en wordt, grof gezegd, het moederbord van je printer alleen nog maar gebruikt voor het aansturen van je printer.

In het geval van mijn Ender 3 werkte ook het scherm niet meer, daarom heb ik voor mijn BTT Pi ook een 3.5 inch touchscreen van BTT heb gekocht, want het is best handig als je de printer kunt bedienen als je er voor staat. Dit hoeft volgens mij niet, je kunt dacht ik ook het scherm dat op je moederbord is aangesloten aansturen met Klipper, maar daar heb ik zelf geen moeite in gestoken. Want omdat mijn Ender 3 nog een LCD scherm had vond ik de upgrade naar een kleuren touchscreen wel nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeOO schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:27:
[...]

Zolang en een Marlin flash klaar hebt liggen kun je rustig met Klipper testen. Lukt het niet flash je Marlin weer.

[...]
Jep, ik zou voor de zekerheid een andere SD kaart gebruiken om Klipper op te flashen en de SD kaart met Marlin firmware apart leggen. Dat is wat ik heb gedaan mocht ik ooit terug willen naar de stock Marlin firmware die bij mijn Ender 3 werd geleverd

maar ik denk niet dat ik dat ooit ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:30:
[...]

In het geval van mijn Ender 3 werkte ook het scherm niet meer, daarom heb ik voor mijn BTT Pi ook een 3.5 inch touchscreen van BTT heb gekocht, want het is best handig als je de printer kunt bedienen als je er voor staat. Dit hoeft volgens mij niet, je kunt dacht ik ook het scherm dat op je moederbord is aangesloten aansturen met Klipper, maar daar heb ik zelf geen moeite in gestoken. Want omdat mijn Ender 3 nog een LCD scherm had vond ik de upgrade naar een kleuren touchscreen wel nodig :P
Het ook de BIGTREETECH TFT35 E3 V3.0 Touch Screen en BTT moederbord maar in Klipper werkt hij niet heel lekker. Soms werkt het in een keer goed en soms blijft hij hangen in een virtuele mode met alleen een text. Kan zijn de de firmware verouderd is van het scherm of de driver.

Nu gebruik ik de Ender3 eigenlijk niet meer ivm Bambu printer dus zit er niet zo meer in.

Welke gebruik jij voor de aansturing van het scherm. Toch fijn als dat deel ook nog beter gaat werken.
Gebruik het scherm vrijwel nooit en deed alles met Fluidd maar voor een mogelijke verkoop wel fijn als dat ook goed werkt als kun je het niet echt een Ender 3 meer noemen met zoveel upgrade die ik gedaan heb >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeOO schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:52:
[...]

Het ook de BIGTREETECH TFT35 E3 V3.0 Touch Screen en BTT moederbord maar in Klipper werkt hij niet heel lekker. Soms werkt het in een keer goed en soms blijft hij hangen in een virtuele mode met alleen een text. Kan zijn de de firmware verouderd is van het scherm of de driver.

Nu gebruik ik de Ender3 eigenlijk niet meer ivm Bambu printer dus zit er niet zo meer in.

Welke gebruik jij voor de aansturing van het scherm. Toch fijn als dat deel ook nog beter gaat werken.
Gebruik het scherm vrijwel nooit en deed alles met Fluidd maar voor een mogelijke verkoop wel fijn als dat ook goed werkt als kun je het niet echt een Ender 3 meer noemen met zoveel upgrade die ik gedaan heb >:)
Ik heb er niet veel aan gedaan, maar ik heb de SPI versie van dat scherm, mogelijk werkt die een stuk beter icm. een Pi? Ik heb er tot nu toe niet echt problemen mee, behalve dan dat het touchscreen niet altijd even vlot reageert op input, maar dat heeft meer te maken met de behuizing die ik ervoor heb geprint. Ik vermoed dat het scherm iets te strak tegen de behuizing zit, of dat de opening voor het scherm in de behuizing iets te klein is waardoor input aan de rand v/h scherm niet altijd geregistreerd wordt. Of misschien moet ik het scherm calibreren.

Jij hebt deze, denk ik?: https://nl.aliexpress.com/item/1005006135011756.html

Ik heb namelijk deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006135066527.html

Die sluit je direct aan op de Pi op de SPI poort, en dan aangesloten op deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006043626045.html

Als moederbord heb ik een 'gewone' Creality v4.2.7 moederbord namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 19-04-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:11:
[...]

Ik heb er niet veel aan gedaan, maar ik heb de SPI versie van dat scherm, mogelijk werkt die een stuk beter icm. een Pi? Ik heb er tot nu toe niet echt problemen mee, behalve dan dat het touchscreen niet altijd even vlot reageert op input, maar dat heeft meer te maken met de behuizing die ik ervoor heb geprint. Ik vermoed dat het scherm iets te strak tegen de behuizing zit, of dat de opening voor het scherm in de behuizing iets te klein is waardoor input aan de rand v/h scherm niet altijd geregistreerd wordt. Of misschien moet ik het scherm calibreren.

Jij hebt deze, denk ik?: https://nl.aliexpress.com/item/1005006135011756.html

Ik heb namelijk deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006135066527.html

Die sluit je direct aan op de Pi op de SPI poort, en dan aangesloten op deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006043626045.html

Als moederbord heb ik een 'gewone' Creality v4.2.7 moederbord namelijk.
Klopt inderdaad van het scherm, is ook al paar jaar geleden dus de techniek gaat verder, prijs is ook een stuk leuker. Maar goed daar zit het waarschijnlijk het verschil in en zeker omdat het board in mijne ook van Bigtreetech is. Dus andere setup maar ga tzt nog eens even kijken of er update is ;)

Ik weet nog wel dat ik ook problemen had met het scherm en dat de stalen behuizing in contact stond met het scherm als je deze te hard aanschroefde. Ik heb er toen een nieuwe rand voor geprint die net iets hoger was daardoor het scherm niet meer het staal kon aanraken.

Nu is jouw scherm anders qua formaat en zul je ook een andere behuizing hebben die je mogelijk geprint hebt maar mogelijk maakt er toch ergens iets contact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Inmiddels mijn Extruder aangepast met een 4020 hotend fan en voor de parts cooler een 501 5 blower fan. Maakt al een flink verschil qua geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJBdH43cPjmjl0gHzzj071ohIQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViwNbD1yE8DioeEC1NvVCyup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULY9GXMQb3gVKh2LQAfIrZ3p92U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMCHKjGVVWpR9W7XwHkigu9S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gd8qCs7UvZji54_FjYLBd17fxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMrBZKGdj0ZccsszpLczEWOT.jpg?f=fotoalbum_large

Staan nu nog twee fans in bestelling voor het vervangen van de moederbord en de psu ventilator. Kijken of we de printer wat stiller kunnen krijgen.

Daarnaast ook een roteerbare beugel geprint voor het display van mijn Ender. Kunnen we 'm wat beter aflezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSCMpw6iIpJukN2FpaPPCD56LSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7m8RufSTQZcgVVbL7EBhVOQy.jpg?f=fotoalbum_large

Best verslavend zo'n printer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeOO schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:02:
[...]

Klopt inderdaad van het scherm, is ook al paar jaar geleden dus de techniek gaat verder, prijs is ook een stuk leuker. Maar goed daar zit het waarschijnlijk het verschil in en zeker omdat het board in mijne ook van Bigtreetech is. Dus andere setup maar ga tzt nog eens even kijken of er update is ;)

Ik weet nog wel dat ik ook problemen had met het scherm en dat de stalen behuizing in contact stond met het scherm als je deze te hard aanschroefde. Ik heb er toen een nieuwe rand voor geprint die net iets hoger was daardoor het scherm niet meer het staal kon aanraken.

Nu is jouw scherm anders qua formaat en zul je ook een andere behuizing hebben die je mogelijk geprint hebt maar mogelijk maakt er toch ergens iets contact.
Ik heb een behuizing geprint ja :)

Fotootje: met gratis vingerafdrukken op het scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWHfx_1b-mnIIbv6QHn6rRdCLTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S01n2N3UBCIjUvEWXXvy3HKz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de originele bestanden niet meer vinden op Printables, maar de volgende case die ik hiervoor ga printen heeft ook een ingebouwde fan, want de BTT Pi wordt wel redelijk warm: 45-50 graden

Edit: Helemaal vergeten om de rest van mijn post te tikken :F

Vooral aan de linkerkant waar oa. de Terug en noodstop knop zit is het lastig om ze aan te tikken. Ik vermoed dat daar het scherm te dicht op de case zit. Er is geen ruimte om daar iets tussen te doen zodat het scherm niet te strak tegen het frame zit (iets als een stukje schuim of iets van TPU oid) zoals je dat wel vaker ziet bij schermen Dus er gaat op termijn wel iets anders komen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Eend_ op 20-04-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb een behuizing geprint ja :)

Fotootje: met gratis vingerafdrukken op het scherm
[Afbeelding]

Ik kan de originele bestanden niet meer vinden op Printables, maar de volgende case die ik hiervoor ga printen heeft ook een ingebouwde fan, want de BTT Pi wordt wel redelijk warm: 45-50 graden

Edit: Helemaal vergeten om de rest van mijn post te tikken :F

Vooral aan de linkerkant waar oa. de Terug en noodstop knop zit is het lastig om ze aan te tikken. Ik vermoed dat daar het scherm te dicht op de case zit. Er is geen ruimte om daar iets tussen te doen zodat het scherm niet te strak tegen het frame zit (iets als een stukje schuim of iets van TPU oid) zoals je dat wel vaker ziet bij schermen Dus er gaat op termijn wel iets anders komen.
Het bestaande ontwerp bv in Fushion 360 of Tinkercad inlezen en ontwerp iets aanpassen geen optie om ruime te creëren.

Je zou ook in je slicer hem iets groter kunnen maken maar dan wordt het gehele ontwerp iets groter en gaan dingen mogelijk te ruim zitten of past het allemaal niet lekker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:35
Ik heb het volgende probleem: De "lijntjes" onderling hechten niet goed. Dit is vooral een probleem bij de eerste laag.
Om te laten zien wat ik bedoel, heb ik even een bed-cleaning print gemaakt. Oftewel: het hele prinbed met een enkele laag beprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3ccugP7w2OnPfFt100Wsz1P5Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX3wjuobQCvh5fnG4chYhl8f.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan zien dat al die lijntjes onderling niet hechten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los ik het op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raymond schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:37:
Ik heb het volgende probleem: De "lijntjes" onderling hechten niet goed. Dit is vooral een probleem bij de eerste laag.
Om te laten zien wat ik bedoel, heb ik even een bed-cleaning print gemaakt. Oftewel: het hele prinbed met een enkele laag beprint:

[Afbeelding]

Je kan zien dat al die lijntjes onderling niet hechten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los ik het op?
Als het alleen in bepaalde hoeken gebeurt:
Je bed is niet goed level waardoor de lijnen niet goed samen smelten ;)
Beste kun je een first layer test downloaden en zo je bed goed level maken.

Als het over je gehele bed gebeurt:
Dan moet je de Z-Offsett aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@MikeOO het gebeurt over het hele oppervlak. Ik had idd al een level test gedaan.

Als ik de z-offset aanpas, moet de nozzle dan dichter op het bed om dit te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ja, die moet dichter op het bed in dit geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Thanks, dit werkte!!

En bijkomend voordeel na 5x een bedreiniger te hebben geprint, is dat het bed idd nu heel schoon is en de prints muurvast zitten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb zojuist een Ender-3 V3 SE besteld. Ik heb al een tijd een lasersnijder, maar naast hout dus nu ook aan de gang met plastic.

Ik heb er zin in!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:28:
Ik heb zojuist een Ender-3 V3 SE besteld. Ik heb al een tijd een lasersnijder, maar naast hout dus nu ook aan de gang met plastic.

Ik heb er zin in!
Het is ook erg leuk! Heb mij Ender 3 S1 Pro nu een paar weken en hij staat vrijwel dagelijks aan. Alle ventilatoren al vervangen en inmiddels mijn Ender ook voorzien van de custom firmware van Thomas Toka. Erg leuk om mee te hobbyen. Veel plezier met je Ender!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik moet op mijn ender 3 s1 pro een z-offset instellen van 4,15. Dat vind ik best veel. Kan dit een teken zijn dat er iets scheef zit in de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als er iets scheef zit zou je dat met een mesh misschien kunnen zien. Je levelsensor zit tijdens het testen een paar mm voorbij de punt van je nozzle en ingetrokken eennpaar mm hoger dus volgens mij kan het wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Banditoz schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:39:
Als er iets scheef zit zou je dat met een mesh misschien kunnen zien. Je levelsensor zit tijdens het testen een paar mm voorbij de punt van je nozzle en ingetrokken eennpaar mm hoger dus volgens mij kan het wel kloppen.
Hoe doe ik zo'n mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

De Z-offset is het verschil tussen nozzle en probe. De rest van de machine komt dus totaal niet in beeld.
"te hoog" of "niet hoog genoeg" zijn niet echt relevante begrippen tenzij je probe zo hoog staat dat hij pas triggert nadat je nozzle het bed aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
godofal schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:22:
De Z-offset is het verschil tussen nozzle en probe. De rest van de machine komt dus totaal niet in beeld.
"te hoog" of "niet hoog genoeg" zijn niet echt relevante begrippen tenzij je probe zo hoog staat dat hij pas triggert nadat je nozzle het bed aantikt.
Er zit in het horizontale vlak een afstand tussen nozzle en probe. Als mn printkop scheefhangt, dan heeft dat volgens mij effect op de z-offset.

Aangezien ik op veel plekken offsets lees in de orde van 1mm, vind ik mijn 4mm wel veel. Vandaar dat ik even vraag of dit een teken kan zijn van een fysiek/mechanisch probleem/issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

In principe klopt dat. In de praktijk is het onmogelijk dat je gantry zo schuinhangt dat het een 3mm speling tussen nozzle en abl oplevert.
Even aannemende dat er zo'n 3cm horizontaal tussen de nozzle en ABL zit, met een 3mm Z-offset dankzij schuinhangen. Dan zou de linkerkant van je gantry zo'n 22cm hoger/lager hangen dan de rechterkant, genoeg om visueel op te vallen zeg maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:32:
[...]

Er zit in het horizontale vlak een afstand tussen nozzle en probe. Als mn printkop scheefhangt, dan heeft dat volgens mij effect op de z-offset.

Aangezien ik op veel plekken offsets lees in de orde van 1mm, vind ik mijn 4mm wel veel. Vandaar dat ik even vraag of dit een teken kan zijn van een fysiek/mechanisch probleem/issue.
Ga eerst je gantry eens opmeten aan de linker en rechterkant of deze evenwijdig is aan het bed zoals @godofal al aangeeft.

Check ook gelijk of de wieltjes niet te los zitten en je de gantry met de hand een beetje kunt bewegen. Als dat kan dan zal dit tijdens het printen ook gebeuren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Hoe je een mesh maakt hangt af van je firmware. Gewoon even googlen bed mesh *firmware*. Een bed mesh laat je vooral zien hoe vlak (of krom 😁) je bed is en als je prints goed lukken en overal netjes hechten zal daar geen probleem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Hechtprobleem met originele hechtplaat.

Op 9 feb. 2024 een Ender-3 V3 SE gekocht. Toen deze binnen kwam het instructie boekje en filmpje bekeken voor de stappen die ik moest doen om hem in elkaar te zetten. Dat was verder geen probleem.
Daarna de machine aan gezet en deze ging zijn hele instellingen riedeltje af ook de auto zag er na mijn beginners mening goed uit een Z offset van -1,6 en alles level punten waren groen.
Dus de demo ( geluks kat) geprint en hier begon mijn probleem.
Na de print een tijdje heb laten afkoelen was deze niet los te krijgen van hecht plaat. Met veel moete en met behulp van een spatel voorzichtig los wrikken lukte het maar wel met gevolg dat er een oneffen (deuk) in het midden over bleef. Met de latere prints ging het wel beter maar moest bij het slicen wel het object uit het midden plaatsen.
Dus toch maar een nieuwe originele hechtplaat besteld, deze was niet voorradig en op aanraden van de verkoper die van de S1 genomen waar ik geen problemen mee had. Alleen had ik een werkje in van de plaat in mijn object. Niet zo’n probleem maar ik vond het niet zo mooi. Kwestie van smaak dus.
De originele plaat was in middels weer verkrijgbaar dus deze weer besteld. Hecht plaat op de machine gedaan en de kalibratie opnieuw gedaan.
En ja hoor, de print was weer met geen mogelijkheid van de plaat te krijgen.
Dus een wat boos belletje gedaan waar ik te horen kreeg dat ik te dicht op de plaat print.Ok, nu ben ik los 2 originele hechtplaten kapot terwijl die van de S1 gewoon goed ging.
En volgens de beschrijving:
“De CR Touch sensor levelt eenvoudig de bouwplaat en de spanningssensor zorgt voor een automatische z-offset.”

Nu word dus eigenlijk de oorzaak bij mij neer gelegd, maar ik ben een beginner en ga er van uit dat de machine dit dus zelf goed zou moeten doen, zeker een splinter nieuwe machine.
Persoonlijk denk dat er een defect in het levelings mechanisme zit.

Is dit nu mijn fout of is er iets mis met mijn machine?

Wat is jullie mening en eventuele oplossing?

Sorry voor de lap tekst maar ik weet even niet wat ik beste kan doen in dit geval.

Bvd.

[ Voor 1% gewijzigd door Mojo-45 op 04-05-2024 09:44 . Reden: Vraag is denk niet duidelijk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:48:
Hechtprobleem met originele hechtplaat.

Op 9 feb. 2024 een Ender-3 V3 SE gekocht. Toen deze binnen kwam het instructie boekje en filmpje bekeken voor de stappen die ik moest doen om hem in elkaar te zetten. Dat was verder geen probleem.
Daarna de machine aan gezet en deze ging zijn hele instellingen riedeltje af ook de auto zag er na mijn beginners mening goed uit een Z offset van -1,6 en alles level punten waren groen.
Dus de demo ( geluks kat) geprint en hier begon mijn probleem.
Na de print een tijdje heb laten afkoelen was deze niet los te krijgen van hecht plaat. Met veel moete en met behulp van een spatel voorzichtig los wrikken lukte het maar wel met gevolg dat er een oneffen (deuk) in het midden over bleef. Met de latere prints ging het wel beter maar moest bij het slicen wel het object uit het midden plaatsen.
Dus toch maar een nieuwe originele hechtplaat besteld, deze was niet voorradig en op aanraden van de verkoper die van de S1 genomen waar ik geen problemen mee had. Alleen had ik een werkje in van de plaat in mijn object. Niet zo’n probleem maar ik vond het niet zo mooi. Kwestie van smaak dus.
De originele plaat was in middels weer verkrijgbaar dus deze weer besteld. Hecht plaat op de machine gedaan en de kalibratie opnieuw gedaan.
En ja hoor, de print was weer met geen mogelijkheid van de plaat te krijgen.
Dus een wat boos belletje gedaan waar ik te horen kreeg dat ik te dicht op de plaat print.Ok, nu ben ik los 2 originele hechtplaten kapot terwijl die van de S1 gewoon goed ging.
En volgens de beschrijving:
“De CR Touch sensor levelt eenvoudig de bouwplaat en de spanningssensor zorgt voor een automatische z-offset.”

Nu word dus eigenlijk de oorzaak bij mij neer gelegd, maar ik ben een beginner en ga er van uit dat de machine dit dus zelf goed zou moeten doen, zeker een splinter nieuwe machine.
Persoonlijk denk dat er een defect in het levelings mechanisme zit.

Is dit nu mijn fout of is er iets mis met mijn machine?

Wat is jullie mening en eventuele oplossing?

Sorry voor de lap tekst maar ik weet even niet wat ik beste kan doen in dit geval.

Bvd.
Check eens of je huidige firmware de meest recente versie is die op de printer geïnstalleerd is.
https://www.creality.com/pages/download-ender-3-v3-se

code:
1
2
3
4
5
6
Firmware update content:
  1. Add Korean language.
  2. When optimizing and editing the leveling data, the nozzle follows the coordinate changes in real time.
  3. Added CR_Touch exception interface handling during printing process.
  4. Fixed the bug in the automatic feeding function.------Known issues
  5. The  boot guide interface adds automatic height alignment and automatic leveling operations and CR Touch exception handling content.

Neem aan dat je ergens in het menu op de printer wel kunt achterhalen welke versie erop geïnstalleerd is op dit moment.

Daarna printer helemaal uitzetten en printer resetten naar fabrieksinstellingen.
Printer weer uitzetten en 30 sec wachten en weer aanzetten.

Nu de printer weer gaan instellen zoals de eerste keer.

Mogelijk dat dit iets oplost.

Zo niet check of alles goed vast zit. Soms willen schroeven in het begin nog wel eens losgaan.

Je kunt eventueel de Z-Offset iets aanpassen zodat deze wat hoger printer. In zeer kleine stapjes doen.
YouTube: How to manually adjust z offset on Ender 3 V3 SE

Hou ook rekening met het feit dat elke plaat die je op het bed legt een bepaalde dikte heeft. Als deze niet gelijk zijn qua dikte dan klopt de Z-offset dus ook niet meer en kan hij dus de plaat beschadigen. Je dient dit altijd opnieuw in te stellen (automatisch/zelf) na aanpassing van een plaat.

Bedenk ook dat 3D printer hoe leuk en mooi het is niet te vergelijken zijn met een gewone printer.
Je moet wat ervaring opdoen zodat je weet wat je doet. Elke printer, ook die alles automatische doen, hebben onderhoud nodig of kunnen problemen geven. 1 mm afwijking kan het verschil maken tussen goed of slecht printen.

Check YouTube op je printer en problemen/instellingen en vooral volhouden. Het is een zeer mooie hobby maar als sleutelen niet je ding is dan kun je beter voor een printer kiezen die beter past bij je wensen. Denk aan bv Bambu A1 of PS1. Zijn uitstekende printer die nagenoeg probleemloos hun werk doen maar dat zit een andere prijs aan vast.

Als je denkt dat de printer niet goed functioneert dan gewoon retour sturen als dat nog binnen de retour termijn valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
De firmware versie is de laatste 1.6.0.
Heb alles gecontroleerd of het goed vast zat. De x as was 0,9 mm uit zink dus deze gecorrigeerd.

Heb de z offset gecontroleerd met een a4'tje met wat hij hij het automatisch gevonden had en ik vind het verschil erg groot van -1,56 naar -1, 38. Dit dus met de originele CR hechtplaat.
Maar het vreemde vind ik dat het met de hechtplaat van de S1 de z offset (-1.53) gewoon goed is en voor het mooie zou ik alleen achter op de plaat het bedlevel wat moeten aanpassen.
Vandaar dat ik het niet snap, als er iets mis is met het automatisch bepalen van de z offset waar komt dan het verschil vandaan tussen de 2 hecht platen.

Iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door Mojo-45 op 05-05-2024 11:05 . Reden: Min teken vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Met een crtouch moet het niet uitmaken of je er een andere plaat oplegt. Het levelen is direct op de plaat en de z offset is het verschil tussen je nozzle en de crtouch. Je crtouch is voor de printer nul en je verteld eigenlijk met de z offset dat je nozzle niet op nul zit maar een paar mm verder. Op elke printer zal er een klein verschil zijn in de montage van de crtouch en dus een andere z-offset. Bij bijvoorbeeld de creality k1 wordt direct met de nozzle op de plaat gedrukt dmv loadsensoren. Dan werkt het weer anders omdat de nozzle zelf als meetpunt gebruikt wordt. Maar ook hier is het zo dat als ik er een andere plaat opleg en een mesh laat maken alles gewoon werkt.

Ik denk dat zoals boven een linkje van geplaatst is om de z offset te calibreren.

[ Voor 5% gewijzigd door Banditoz op 05-05-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Ik heb sinds kort een beetje een vreemd probleem met printen op m'n Ender 3 V2. Ik heb 3 weken terug Octoprint op een Raspberry Pi gezet, en monitor m'n prints dus op afstand. Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft, maar ik benoem het toch maar ;)

Op schijnbaar willekeurige momenten stoppen m'n prints er mee, waarbij de hotend blijft hangen op een print en filament zich dan ophoopt tot een soort plat balletje. Het lijkt haast alsof de printer niet meer weet wat ie moet doen, blijft extruden op 1 vast punt en dan vast loopt. Soms trek ik de print mee omhoog als ik de Z-Axis omhoog trek, maar soms zit het amper vast en blijft ie wel gewoon op het bed zitten.

Wat ook opvalt, is dat ik bij de start stringing zie, die hij na de startup meeneemt naar het begin van de print. Wat de print dan soms weer overhoop haalt. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar het lijkt op hetzelfde moment begonnen te zijn.

Ik heb al ander filament geprobeerd, de hotend schoongemaakt met een naald (waarna ie wel weer mooier doorliep, maar helpt dus niet voor een volgende print) maar tot nu toe zonder resultaat.

Op de laatste foto is dat platgeslagen bolletje te zien. In dit geval was de print nagenoeg(?) klaar na een klein uurtje, maar ik heb ook prints gehad die na 3 uur pas mis gingen, of 30 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJC3hiGlcjSrHfOV7j5Q236Lr3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPO542uCEHIxFLmAXDJQU7kN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPwFGVYn66Rw6mQRIxYfmOT-1Q8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7V3hzZXfSJVh7bnbqdvAofjw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pzRoKOkYLp9F3K0jlficDvm6Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOwBclLcE1K7hCOBsf5SYyrj.jpg?f=fotoalbum_tile

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Je zou kunnen proberen om dezelfde print gewoon via een sd kaart in de printer zelf te printen. Als je pi de printer bestuurd met octopi kan het soms zijn dat de data kabel niet helemaal goed verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denman schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:19:
Ik heb sinds kort een beetje een vreemd probleem met printen op m'n Ender 3 V2. Ik heb 3 weken terug Octoprint op een Raspberry Pi gezet, en monitor m'n prints dus op afstand. Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft, maar ik benoem het toch maar ;)

Op schijnbaar willekeurige momenten stoppen m'n prints er mee, waarbij de hotend blijft hangen op een print en filament zich dan ophoopt tot een soort plat balletje. Het lijkt haast alsof de printer niet meer weet wat ie moet doen, blijft extruden op 1 vast punt en dan vast loopt. Soms trek ik de print mee omhoog als ik de Z-Axis omhoog trek, maar soms zit het amper vast en blijft ie wel gewoon op het bed zitten.

Wat ook opvalt, is dat ik bij de start stringing zie, die hij na de startup meeneemt naar het begin van de print. Wat de print dan soms weer overhoop haalt. Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar het lijkt op hetzelfde moment begonnen te zijn.

Ik heb al ander filament geprobeerd, de hotend schoongemaakt met een naald (waarna ie wel weer mooier doorliep, maar helpt dus niet voor een volgende print) maar tot nu toe zonder resultaat.

Op de laatste foto is dat platgeslagen bolletje te zien. In dit geval was de print nagenoeg(?) klaar na een klein uurtje, maar ik heb ook prints gehad die na 3 uur pas mis gingen, of 30 minuten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind je brim ook vrij los geprint. Net of je iets te hoog aan het printen ben. De lijnen hebben vrij veel tussen ruimte namelijk.

Zou eens een kalibratie uitvoeren om alles na te lopen.
https://all3dp.com/2/ende...o-calibrate-your-ender-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet even op je Pi de logs controleren. Ik denk dat je resets op je USB-port krijgt. Dan hangt idd je printer.
Ik heb hetzelfde gehad en is wel degelijk het gevolg van je raspberry + octoprint en een probleem in de firmware.
Ik heb nu op mijn Ender 5 (upgrade naar Pro, nieuw silent board, etc) de standaard Creality Ender 5 pro firmware gezet en alles blijft printen via OctoPrint en Pi, daarvoor zelf wat gecompileerd en daar had ik dus bij bijna elke print, dat prints mislukten als ik via octoprint wilde printen. Soms na 30 minuten, soms na een uur, geen pijl op te trekken. Printen via SD-card zonder Octoprint was nooit een probleem.
Ik heb van alles geprobeerd, betere USB kabels, aparte voeding, Pi en printer op zelfde groep en ook op aparte groep, pi vervangen door een Intel NUC met Linux,. Etc. Etc niks hielp.
In de logs op de Pi ook te zien dat er op de USB poort restjes werd gegeven, nooit kunnen achterhalen waarom. Pas na flash naar de laatste beschikbare firmware van creality van de Ender 5 pro nooit meer issues gehad en print nu altijd via octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
smitae schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:01:
[...]

Je moet even op je Pi de logs controleren. Ik denk dat je resets op je USB-port krijgt. Dan hangt idd je printer.
Ik heb hetzelfde gehad en is wel degelijk het gevolg van je raspberry + octoprint en een probleem in de firmware.
Ik heb nu op mijn Ender 5 (upgrade naar Pro, nieuw silent board, etc) de standaard Creality Ender 5 pro firmware gezet en alles blijft printen via OctoPrint en Pi, daarvoor zelf wat gecompliceerd en daar had ik dus bij bijna elke print, dat prints mislukten als ik via octoprint wilde printen. Soms na 30 minuten, soms na een uur, geen pijl op te trekken. Printen via SD-card zonder Octoprint was nooit een probleem.
Ik heb van alles geprobeerd, betere USB kabels, aparte voeding, Pi en printer op zelfde groep en ook op aparte groep, pi vervangen door een Intel NUC met Linux,. Etc. Etc niks hielp.
In de logs op de Pi ook te zien dat er op de USB poort restjes werd gegeven, nooit kunnen achterhalen waarom. Pas na flash naar de laatste beschikbare firmware van creality van de Ender 5 pro nooit meer issues gehad en print nu altijd via octoprint.
Ik had hier ook last van dat de print de snelheid niet aan kon. Je zag hem stotteren. Toen ben ik maar naar klipper overgegaan en sindsdien totaal geen probleem meer.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Klipper is sowieso aan te raden. Als je dat eenmaal gebruikt kun je zo makkelijk aanpassingen doen zonder nog firmware te compilen. Heb mijn ender5 pro en ender 3 pro al een hele tijd op klipper draaien. Wil niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 18:13
In Cura zit onder Quality een optie genaamd Initial Layer Line Width. Door dit percentage op te hogen kun je dit probleem te lijf gaan.

Creality Print heeft deze optie niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uruk-Hai schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:48:
[...]

In Cura zit onder Quality een optie genaamd Initial Layer Line Width. Door dit percentage op te hogen kun je dit probleem te lijf gaan.

Creality Print heeft deze optie niet.
Ahh, daar was ik nog naar op zoek, thanks!

Beetje TVP ook, tof topic.
Heb sinds kort een klassieke Ender 3 (en een 3 Pro) in m'n schoot geworpen gekregen.
Ben nu bezig om die Ender 3 een beetje gangbaar te maken. Diverse issues al gevonden maar heb nog wel wat andere dingetjes te fixen.

Inmiddels de volgende dingetjes al aangepakt:
- Her en der wat schroefjes en moertjes aangedraaid, wieltjes strakker gezet (buildplate wiebelde, X gantry wat veel play, etc)
- Bed level knob locks geplaatst
- Vrijlopende wieltje van de extruder was afgeknapt in t plastic, weer provisorisch aan elkaar geplakt met epoxy. Werkt nu wel weer, heeft een permanent fix nodig.
- Kap over de fans van de PSU en electronics case.
- Bowden tube vervangen (was wat verbrand aan t einde). Moet nog locks voor de connectors maken.
- Ringvormige part cooler aan de side-fan gemonteerd en spacer ringetjes achter de fan om de montage oogjes te beschermen.
- Bed level tot nozzle staat nu op 0,02mm, gemeten met een voelermaat (ipv een stukje papier wat vaak aangeraden wordt). Had eerder bed adhesie issues die wss ook door underextrusion worden veroorzaakt, maar hij print nu een best aardige eerste layer.

Ik las al dat de hotend en de hoeveelheid play in de bowden connectors een combinatie is voor veel verstoppingen en under-extrusion. Dus daar ga ik sowieso nog wat aan doen, want ik merk dat er nog wel wat under extrusion plaats vindt. Ik zag de extruder-side connector ook al intrekken en uitduwen bij retract/continue.
Heb ook al een hele nieuwe hot end besteld (slechts n tientje, prima te doen) en een aluminium bowden extruder thingy.

Zijn er nog andere must-have upgrades/aanpassingen die een classic Ender3 nodig heeft voor een goede printkwaliteit?
Ik heb twee Tina2's staan die beter en sneller weten te printen dan de Ender3 dat nu doet, dus ik heb de mogelijkheid om parts te printen.

Wat me bij t volgende dingetje brengt: Hoe maak je een Ender3 sneller?
Als ik de print speed van b.v. 50mm/s naar 60mm/s zet (ik gebruik Cura) lijkt de printer daar niks mee te doen. Temperatuur aanpassen werkt b.v. wel.
Is dat misschien een firmware issue? Update nodig of iets customs maken?

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 06-05-2024 16:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Het kan zijn dat de firmware een higere printspeed niet toestaat. Je zult dan de maximum snelheden in de firmware moeten aanpassen, dus een nieuwe firmware compilen. Het kan ook zijn dat er een nieuwere firmware beschikbaar is vanuit creality maar de ender 3 is mechanisch natuurlijk ook beperkt in zijn snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een Pi 3 toevallig? Ik heb ook zoiets gehad, maar een andere oplossing dan "Knoop er een Pi 4 aan" heb ik niet. Ik had de luxe dat ik nog een Pi 4 had liggen, en die werkte gelijk een stuk stabieler.

Wat wel grappig is dat ik nu een BTT Pi gebruik voor Klipper/Mainsail (die qua performance vergelijkbaar is met een Pi3, dacht ik) en dat gaat wel goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Eend_ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:48:
[...]

Een Pi 3 toevallig? Ik heb ook zoiets gehad, maar een andere oplossing dan "Knoop er een Pi 4 aan" heb ik niet. Ik had de luxe dat ik nog een Pi 4 had liggen, en die werkte gelijk een stuk stabieler.

Wat wel grappig is dat ik nu een BTT Pi gebruik voor Klipper/Mainsail (die qua performance vergelijkbaar is met een Pi3, dacht ik) en dat gaat wel goed..
Rasp 3 is meer dan voldoende. Gebruik ik al een paar jaar zonder problemen. Lijkt mij eerder een probleem zoals @smitae al aangeeft. Bekend probleem en kan bv ook tijdens printen schud te printer en als de usb kabel bijvoorbeeld niet goed vast klikt aan het moederbord dan kan deze ook soms ook het contact verliezen. Zit veel verschil in usb kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Banditoz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:07:
Het kan zijn dat de firmware een higere printspeed niet toestaat. Je zult dan de maximum snelheden in de firmware moeten aanpassen, dus een nieuwe firmware compilen. Het kan ook zijn dat er een nieuwere firmware beschikbaar is vanuit creality maar de ender 3 is mechanisch natuurlijk ook beperkt in zijn snelheid.
True, de Ender 3 is niet echt een beest met de latest tech. Daarom is het ook een relatief fijn beginners ding en je kan 'm modden om er veel meer uit te persen. Ik las echter wel dat ook met een praktisch stock config er nog wel iets meer snelheid uit te persen valt zonder dat je daar mee teveel moet inboeten op kwaliteit.

Als ik t goed heb, is de mijne van kort na de launch en ik heb zo het vermoeden dat de vorige eigenaar geen enkele firmware upgrade heeft gedaan. Dus de laatste van Creality lijkt me sowieso een goed plan.

Ik zag in de settings wel dat je o.a. acceleratie waarden voor de verschillende assen kan aanpassen en de overall feed-rate in percentages kan wijzigen.
Misschien dat ik daar even mee moet spelen en hogere waarden in moet voeren zodat de waarden vanuit de slicer bestuurd kunnen worden?
Als in, omlaag bijstellen kan wel maar hoger dan de in EEPROM opgeslagen waarden kan niet?

Ergens wil ik ook nog wel wat doen met een ABL. Ik zag o.a. CRtouch/BLtouch langskomen, maar ook een methode om een hall-effect sensor te gebruiken icm custom firmware van TH3D.
Misschien is dat een goed moment om dan ook in firmware dingen aan te passen, want ik meen dat je dan zelf moet gaan compilen. En er zijn een hele rits tutorials voor.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 07-05-2024 15:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb net iets ontdekt.

Mijn tip om in Cura onder Quality een optie genaamd Initial Layer Line Width aan te passen (ik heb zelf een waarde van 120% opgegeven) heeft géén invloed op dit verschijnsel als het zich voordoet in een brim.

Om een mooie aaneengesloten brim i.pv. een brim die uit losse draden bestaat te verkrijgen kun je deze optie in Cura aanpassen: onder Material: Skirt/Brim flow. Ik heb een waarde van 120% opgegeven en dit heeft bij mij het verschijnsel verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik moet zeggen dat het bij mij soms wel een beetje jeukt als ik kijk naar de prijs, specificaties en mogelijkheden van een Creality 3D Ender 3 V3 SE. Hier wordt hij aangeboden voor 165 euro (exclusief verzendkosten).

Is er een reden te bedenken om NIET van een Ender 3 V2 over te stappen naar deze modernere opvolger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Uruk-Hai schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:41:
Ik moet zeggen dat het bij mij soms wel een beetje jeukt als ik kijk naar de prijs, specificaties en mogelijkheden van een Creality 3D Ender 3 V3 SE. Hier wordt hij aangeboden voor 165 euro (exclusief verzendkosten).

Is er een reden te bedenken om NIET van een Ender 3 V2 over te stappen naar deze modernere opvolger?
Zeker wel. Als je de SE overweegt aan te schaffen, doe jezelf dan een lol en leg iets meer bij voor de KE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23

r.marijnissen

sapphire512mb

Vraagje, net mijn eerste prints met een Ender 3 v3 ke gemaakt.

Werkt tot nu toe toppie. Leuk dat je zelfs op je telefoon de voortgang kunt zien.
Vraagje over de software: creality print software.

Kun je hiermee nou ook ontwerpen?
Want los van clonen, opschalen etc zie ik niet echt mogelijkheden om zelf te ontwerpen of kijk ik zo slecht.
You tube staat los van de bestaande modellen aanpassen etc maar echt vanaf nul?

Heb cura ook al gedownload. Morgen is mee testen.
Welke software is goed als je in de toekomst evt naar bambulab over wil?

[ Voor 8% gewijzigd door r.marijnissen op 09-05-2024 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.marijnissen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 01:37:

Werkt tot nu toe toppie. Leuk dat je zelfs op je telefoon de voortgang kunt zien.

Want los van clonen, opschalen etc zie ik niet echt mogelijkheden om zelf te ontwerpen of kijk ik zo slecht.

Ontwerpen met een slicer is niet echt handig. Er zijn wel beperkt opties maar dat is meer om object samen te voegen / gaatje maken of hele simpele ontwerpen te maken van vierkantjes en cirkels.
Een slicer is puur om het ontwerp om te zetten in een code die de printer begrijpt.

Voor ontwerpen kun je bv beginnen met Tincercad. Dit is een online tool waarmee je vrij eenvoudig een ontwerp kan maken en die je vrij snel onder de knie krijgt.

Wil je meer dan ga je richting Fushion 360 / SketchUp / Freecat etc.
Dit zijn behoorlijk krachtige ontwerpprogramma's maar daar zul je je echt in moeten verdiepen. De leercurve is zeker in het begin behoorlijk groot. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos en op YouTube zijn genoeg lessen te vinden om je daarbij te helpen.

Bambu printer daarvoor kun je de Bambuslicer gebruiken maar er zijn ook genoeg alternatieven en andere printers kunnen ook de BambuSlicer gebruiken. Uiteindelijk hebben ze allemaal hetzelfde doel.

Alleen met bv de BambuSlicer kun je wat eenvoudiger de AMS ook gebruiken voor multikleur printen.
Maar anders slicers krijgen ook steeds meer ondersteuning hiervoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
r.marijnissen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 01:37:

Als je echt wilt ontwerpen zou ik beginnen met Windows 3D build, als je een Windows machine hebt natuurlijk. Die is simpel maar kun beetje gevoel krijgen of je ontwerpen echt leuk vindt.

Ik ben daarna overgestapt op blender.org (met diverse 3d print add-ons). Ik wilde geen web based optie en ook geen betaalde optie, of gelimiteerde optie. Blender heeft (zoals) elk 3d design programma wel een leercurve, maar er is een actieve en grote community. Leuke start is de blender guru, zelf heb ik 2 e-books van Alan Brito gehaald, maar dat is paar jaar terug.
In elk geval zul je tijd moeten stoppen in het leren van de design tools, en vooral blijven doen. Maar als je het een beetje in de vingers hebt is het heel erg leuk dat je je eigen designs ook echt kunt printen, en als je goed bent mogelijk ook verkopen. En als laatste Blender.org is opensource met Nederlandse roots, niet voor iedereen een factor, maar ik probeer wel onze eigen specialisten te supporten. Er gaat al genoeg geld naar de big tech buiten EU/NL.

Hier een voorbeeld van mijn design werk, de brug Kruiser de Ruyter 1942, print ik in 1/100 schaal. Meer jaren projectje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FBpFFSiBczGbVBn9S3daA3Buu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DC1ZeBncPgDOxhod1CSVWWig.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdbAU9a_f0QEAvz1kbfbdFRY85o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNd4BvRs5aP46XofLaAzljt1.jpg?f=fotoalbum_large

En vliegtuig katapult voor de kruiser.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Hjf022ZJzc8GImVhdRM36Vssw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e62fh7bHGWhdIKmQFe9fkln8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Oke bedankt.
Maar een merk als bambulab heeft dus bambulab slicer net als creality creality print slicer heeft.

Maar ook Bambulab of creality hebben geen ontwerp programma dus als ik het goed begrijp.
Nu zal de basis hetzelfde zijn maar dus even verdiepen wat het fijnste programma is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.marijnissen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:15:
Oke bedankt.
Maar een merk als bambulab heeft dus bambulab slicer net als creality creality print slicer heeft.

Maar ook Bambulab of creality hebben geen ontwerp programma dus als ik het goed begrijp.
Nu zal de basis hetzelfde zijn maar dus even verdiepen wat het fijnste programma is.
Dat klopt, slicers kun je heel weinig mee ontwerpen. En gebruik vooral de slicer die je zelf het lekkerst vindt werken om je files te slicen. Allemaal hebben ze voor en nadelen. Zelf ben ik een cura fan ;-)

Teken programma’s doen uiteindelijk hetzelfde, maar een leercurve hebben ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

r.marijnissen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:15:
Oke bedankt.

Die slicers zijn vaak gebaseerd op Slic3r (https://slic3r.org/) of op Prusa Slicer (https://www.prusa3d.com/en/page/prusaslicer_424/) (die weer is gebaseerd op Slic3r). Maar dat zijn dus geen ontwerp programmas, en die hebben ze ook niet. Dat heeft ook geen zin, want er is een heel oerwoud aan CAD programma's waarmee je zelf iets kunt ontwerpen.

Voor het zelf maken of aanpassen van simpele ontwerpen gebruik ik TinkerCAD, een simpel CAD programma waarmee je heel snel simpele dingen in elkaar kunt zetten. Denk aan doosjes, houdertjes, klemmetjes. Ik noem het wel eens de MS Paint van de CAD-wereld.

Meer ingewikkeldere ontwerpen doe ik zelf in FreeCAD (https://www.freecad.org/), maar die is een stuk uitgebreider dan TinkerCAD. Om maar even in de fotobewerkingsprogramma-sfeer te blijven: Dit is de Photoshop/GIMP van de CAD programma's, waarin je letterlijk kunt verdwalen in de opties.

Het zelfde geld voor andere programma's als Blender, Fusion (van AutoDesk) etc. Maar die gebruik ik niet :)

Als je zelf dingen wil gaan ontwerpen zou ik beginnen met TinkerCAD, het is gratis, toegangkelijk en je kunt er best veel mee. Ik heb het gebruikt om een beetje een gevoel te krijgen voor CAD, waar je aan moet denken, in welke volgorde je dingen moet ontwerpen etc.

Maar om eerlijk te zijn: je hoeft je niet gelijk te verdiepen in CAD als je dat niet wil. En zeker in het begin is het denk ik niet heel handig, leer eerst je printer een beetje kennen en ga dan pas aan de slag met het zelf ontwerpen van dingen. Straks zit je de prachtigste ontwerpen in elkaar te draaien, om er dan achter te komen dat je die niet goed kunt printen. Op sites als printables.com of thingiverse.com kun je de gekste zoekopdrachten loslaten en dan krijg je vaak genoeg wel bruikbare resultaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Als slicer is er ook nog orcaslicer. Die zag ik zo snel niet genoemd worden. Die vindt ik ook erg fijn werken. Heb ook cura en creality slicer maar merk dat ik de laatste tijd vrijwel meteen orcaslicer open. Ik zag vandeweek wel dat er een update was voor creality slicer die wel een aantal gewenste verbetering heeft gekregen. Gewoon een paar proberen en kijken welke je het fijnste vindt. Ontwerpen en aanpassen doe ik met tinkercad, kan best aardig wat. Fusion ben ik wel een beetje mee bezig geweest maar heeft zoals gezegd een grotere leercurve en daar moet je dus even goed voor gaan zitten. Fusion kan wel veel meer dan tinkercad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Heeft iemand ervaring met fusion ? Voor particulier gratis te downloaden en gebruiken. Maar bij mij staat er trial version?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.marijnissen schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:23:
Heeft iemand ervaring met fusion ? Voor particulier gratis te downloaden en gebruiken. Maar bij mij staat er trial version?
Als je hem download via onderstaande link
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Klik op Get Autodesk Fusion 360 for Persone use
Daarna de stappen volgen om te registreren / inloggen.
Vervolgens die versie installeren en inloggen met hetzelfde account.

Daarmee moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:24
r.marijnissen schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:23:
Ik gebruik zelf Freecad, omdat ik het gewend ben, maar is behoorlijk buggy, vooral de timeline (aanpassingen in vorige stappen) werkt behoorlijk slecht.
Er is echter een fork van Freecad (yay opensource) die dit grotendeels gefixt heeft: Freecad link

Ik zit nu een beetje te kijken naar Onshape, werkt erg goed. Nadeel hiervan is dat het online werkt.

[ Voor 42% gewijzigd door rinkel op 18-05-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vailen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 15:40

Vailen

Shit happens

bvsteyn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:13:
[...]

Het is ook erg leuk! Heb mij Ender 3 S1 Pro nu een paar weken en hij staat vrijwel dagelijks aan. Alle ventilatoren al vervangen en inmiddels mijn Ender ook voorzien van de custom firmware van Thomas Toka. Erg leuk om mee te hobbyen. Veel plezier met je Ender!
Als je je S1 Pro echt naar het volgende level wilt brengen moet je overstappen op klipper.
Dan wordt dit apparaat echt een beest.

Kijk ook eens naar de fanduct van Zuff

https://cults3d.com/en/3d...r-accelerometer-led-strip
Samen met:
https://cults3d.com/en/3d...-fan-cr-touch-no-y-offset

Twitch | Youtube | GameRig: Lenovo Legion 5i | i7-14650HX | RTX 4070 | 16Gb | 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Vailen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Als je je S1 Pro echt naar het volgende level wilt brengen moet je overstappen op klipper.
Dan wordt dit apparaat echt een beest.

Kijk ook eens naar de fanduct van Zuff

https://cults3d.com/en/3d...r-accelerometer-led-strip
Samen met:
https://cults3d.com/en/3d...-fan-cr-touch-no-y-offset
Heb inmiddels al custom shrouds geprint en dat werkt top. Daarnaast maak ik nu gebruik van de firmware van Thomas Toka. Weet niet zo goed wat ik mis nu ik geen klipper heb draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJBdH43cPjmjl0gHzzj071ohIQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViwNbD1yE8DioeEC1NvVCyup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gd8qCs7UvZji54_FjYLBd17fxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMrBZKGdj0ZccsszpLczEWOT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Voordeel van klipper is dat je heel makkelijk zelf aanpassingen kunt doen zonder een nieuwe firmware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vailen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 15:40

Vailen

Shit happens

Banditoz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:26:
Voordeel van klipper is dat je heel makkelijk zelf aanpassingen kunt doen zonder een nieuwe firmware te maken.
Inderdaad veel meer controle zelf over je printer en als je Orca Silcer gebruikt betere kwaliteit prints

Twitch | Youtube | GameRig: Lenovo Legion 5i | i7-14650HX | RTX 4070 | 16Gb | 1Tb

Pagina: 1 ... 167 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie