Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:37

sjirafje

No inspirational quotes here

Aan de andere kant; als je nu tevreden bent over je printer en printkwaliteit dan heeft klipper niet zoveel toe te voegen in mijn ogen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
In het geval van de creality k1 wel. Vanuit creality gebruiken ze inputshaper op 1 as en kopiëren die waarde naar de andere. Met klipper (guiloz even googlen) worden wel beide assen echt gemeten en dat is vrijwel altijd een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:05
Graag jullie mening ik zie het met één oog niet zo scherp meer.
Op zich lijkt het me wel oké op nr 2 links voor na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JkK2x1tcszjiDIqbXDnOxdVsXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkPtnrRm6WOwQ54EFVUmZRBj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 23:23

r.marijnissen

sapphire512mb

Kan iemand zeggen wat ik fout doe in creality print?

Ik heb bij filament een "User configuration" aangemaakt.
Petg eigen aanpassing dus in de software.
Nozzle staat overal op 235gr en bed staat op 80gr.
Ik heb dus generic pet g gepakt en opnieuw aangemaakt zodat ik een eigen configuratie kan maken en deze opgeslagen onder een eigen naam, zeg:X Petg

Oke: Waardes van X Petg staan dus op filament soort Petg en temperaturen 235, 80gr.
Nu wil ik iets printen en klik op materiaal en selecteer filament daarmee.
Raar genoeg staat er dan: PLA.
Klik ik op PLA dan staat er X Petg met waardes er naast 200 nozzle, 45gr bed...?

En dat volg ik niet.
Klik ik op een ander filament type Dan veranderd het b.v naar ABS met de temp waardes die erbij horen.
Heb het dan niet over de edit waardes maar nu over filament, nozzle temp, hotbed temp.

Klik ik op xpetg zie ik dus verkeerde naam en temps, klik ik echter op edit in dat balkje dan staan de juiste waardes er.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Welke versie gebruik je?
Ik heb 4.3.8.70xx en daar heb ik zelfs vastlopers, printer reageert nergens meer op.
Het zelfde object door cura gehaalt en printer print het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
JeroenH schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:28:
Ik heb zojuist een Ender-3 V3 SE besteld. Ik heb al een tijd een lasersnijder, maar naast hout dus nu ook aan de gang met plastic.

Ik heb er zin in!
Ik heb de Ender-3 V3 SE nu ruim een maand, veel van thingiverse geprint om te leren, maar ook al een beetje begonnen met tekenen in tinkercad. Ik heb tot nu toe in PLA geprint, maar ik ben net begonnen aan een rol PETG. Dat heeft wel een beetje een leercurve, maar inmiddels lukken werkstukken bijna allemaal de eerste keer.

Mijn kinderen van 10 jaar oud vinden het ook al leuk om dingetjes te tekenen en te printen. Ik ben wel overgstapt van Creality Print naar Cura. Ik had bij het slicen van grotere prints de gekkigheid dat de applicatie er soms gewoon mee stopte, dat heeft Cura niet. Verder heb ik Octoprint (en ook gelijk een integratie met mijn Home Assistant, want waarom niet!) en Cura heeft een plugin maarmee je een geslicede print direct naar Octoprint kunt sturen. Dat vergemakkelijkt de workflow flink.

Ik ben er erg blij mee! Voor de € 165 die ik er voor betaald heb is het echt een heel leuk apparaat.

Mijn broer die al 10+ jaar met 3D printen bezig is, en de "slechte oude tijd" (alles zelfbouw, handmatig levellen, continu frustratie) nog heeft meegemaakt, keek zijn ogen uit. Zijn commentaar: "dat dit nu allemaal vanzelf goed gaat komt door het geploeter van figuren als ik". Ik geloof hem ;)

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 27-05-2024 11:58 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Paar vragen betreft:
Creality Print software.

Onder materiaal/filament kun je kiezen: "Quality".

Daar kun je kiezen uit 'sesam position" staat standaard op "aligned"
Wat doet het als je die op b.v random zet?

Wat ik raar vind aan de slicer software.
Stel ik enable support, klik op prepare dan zie ik het model met support.

Nu klik ik support uit, klik weer op prepare en dan op preview dan genereerd hij niet opnieuw het model maar pakt de oude.
Hoe moet dat?

Ik krijg het alleen voor elkaar als ik dan een andere filament kies maar nu valt het op door wel og geen support maar als je een kleine aanpassing doet wil je zeker weten dat hij de juiste pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Je moet het object opnieuw slicen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Mojo-45 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:28:
Je moet het object opnieuw slicen
Snap ik maar dat werkt dus niet bij mij.

Soms klik ik op Slice plate of slice all maar dan reageerd hij niet?
Ik zal wel iets fout doen maar stel het staat dus op 50% infill en ik slice.
Dan zie ik hem de G code laden en werkt.
Dan verander ik alleen de infill naar 15%. Zie dat hij geel wordt omdat het afwijkt? Klik op slice en dan veranderd er niks.

Pas als het materiaal verander, en b.v weer terug verander hem dan op 15% infill zet dan sliced hij.
Maar tussen door niet?
Test dit nu wel met een materiaal filament die ik heb opgeslagen onder eigen instellingen maarja de infill b.v moet toch 1x klikken te wijzigen zijn lijkt mij.

[ Voor 51% gewijzigd door r.marijnissen op 28-05-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik zal even bij mij testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Werkt bij gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Opnieuw opgestart en het werkt weer. Lijkt soms te blijven hangen.

Wat is jullie ervaring met een Ender 3 v3 ke in een enclosure?
Heb zelf er zelf een gemaakt van een ikea lack tafeltje Omdat je dan b.v ook Nylon kan printen.
Heb de psu gewoon in de printer laten zetten.
Zal de ruimte iets warmer maken ev de psu zal het liever wat koeler hebben maar het werkt.

Evt kan ik heb los maken en onder de enclosure hangen met wat draden verlengen maar probeer het eerst zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik zit er aan te denken om de "nebula smart kit" aan te schaffen voor mijn ender 3 v3 se.
Deze machine heb ik nog niet zo lang maar ben het een beetje zat om om de stl files op een flashcard zetten en naar boven te gaan om daar de print te starten.
Ik zie ze nu voor zo'n 80€ staan bij AliExpress.
Is deze aanschaf het waard of is het beter om een jaartje zo door te gaan als nu en dan te gaan kijken naar een machine waar deze mogelijkheden al standaard in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Mojo-45 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
Ik zit er aan te denken om de "nebula smart kit" aan te schaffen voor mijn ender 3 v3 se.
Deze machine heb ik nog niet zo lang maar ben het een beetje zat om om de stl files op een flashcard zetten en naar boven te gaan om daar de print te starten.
Is deze aanschaf het waard of is het beter om een jaartje zo door te gaan als nu en dan te gaan kijken naar een machine waar deze mogelijkheden al standaard in zitten?
Ik ben niet bekend met de nebula smart kit, maar kan je niet gewoon een raspberry pi pakken met octoprint en evt een smartplug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik heb geen RPI op voorraad en een nieuwe ben je zo'n 60 € voor kwijt. Dan nog een camera er bij en dan zit ik ook ongeveer op die prijs en dan heb ik nog steeds mijn oude bediening paneel met draai knop.
Dus vandaar.
Nu start nog wel eens een print op mijn oude pc die naast de machine staat via cura en aangesloten op de USB C poort van de printer. Vervolgens neem die de PC boven over op mijn PC beneden met RDP dan kan ik wel zien wanneer hij klaar is. maar verder niet.
De Nebula heeft best meer leuke dingen aan boord.
Even linkje dan kun je zien wat het is:
https://www.creality3doff...ducts/nebula-smart-kit-eu

[ Voor 9% gewijzigd door Mojo-45 op 30-05-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mojo-45 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:40:
Ik heb geen RPI op voorraad en een nieuwe ben je zo'n 60 € voor kwijt. Dan nog een camera er bij en dan zit ik ook ongeveer op die prijs en dan heb ik nog steeds mijn oude bediening paneel met draai knop.
Dus vandaar.
Nu start nog wel eens een print op mijn oude pc die naast de machine staat via cura en aangesloten op de USB C poort van de printer. Vervolgens neem die de PC boven over op mijn PC beneden met RDP dan kan ik wel zien wanneer hij klaar is. maar verder niet.
De Nebula heeft best meer leuke dingen aan boord.
Even linkje dan kun je zien wat het is:
https://www.creality3doff...ducts/nebula-smart-kit-eu
Lijkt mij een prima oplossing dan. En mooi slick afgewerkt, ik zie geen bezwaren om zoiets te gaan gebruiken.

Even terugkomen naar de classic Ender3 waar ik eerder over heb gepost.

Ik heb even zitten knoeien om een firmware update te doen, maar het wil nog niet echt lukken.
Waar ik achter ben gekomen, is dat er een versie 1.1.4 8bit board in zit. Creality heeft nog wel een firmware versie van een paar jaar geleden, maar ik krijg 'm er niet in geflashed. Het is een Hex file ipv de modernere Bin files die via de SD card geladen kunnen worden.

Als ik een USB kabel er in prik vanaf de PC, dan gaat t display aan en kan ik in Cura de Update Firmware functie gebruiken. Ik kies de Hex file, maar zodra hij wat wil gaan doen reboot t board en haakt de flash af.
Waneer ik de USB kabel er in heb terwijl de printer zelf ook aan staat, dan start hij op en reboot na een paar seconden weergave van de status op het display.

Betekent dit dat ik b.v. iets moet gaan doen met een USB ISP programmer? Board helemaal uit de printer en dan programmen via USB? of ook met een ISP?

Of is het een veel beter idee om gewoon een nieuwer 32bit board aan te schaffen? Wil eigenlijk liefst zo min mogelijk uitgeven om 'm fatsoenlijk aan t printen te krijgen.

De extruder is inmiddels vervangen, de bowden connectors vervangen en voorzien van locks, bowden tube zelf een paar milimeter getrimmed om een lelijk randje er af te halen, hot-end schoon gemaakt en een verse 0.4mm standaard Mk8 nozzle geplaatst. Sindsdien geen verstoppingen meer gehad. Geen skippende extruder.

Blijf nogsteeds adhesie problemen houden op het glazen printbed. Vaak wordt er van die blauwe 3M tape aangeraden en dat heb ik ook geprobeerd (werkt goed icm m'n Tina2's), zelfs icm goedkope ultra strong hairspray, maar het haalt niks uit.
Leveling doe ik met een voelermaat en zit op een ontzettend lage waarde (0,02mm, papier methode geeft je 0,4 tot 0,8mm), anders hecht het gewoon niet aan het bed.
Een testprint (zo'n kruis met vierkantjes in t midden en de hoeken) geeft me dan een redelijke first layer. Ene hoek wat minder goed dan de andere, meestal rechts voor teveel squish, dus die stel ik dan nog eens per-click (heb bed level locks op de stelmoeren) af en retry de print tot ik overal egale squares heb.
Hechting tussen de lines is echter nooit super, met name de lange lines hechten slecht aan elkaar.

Ga ik daar na printen, dan gaat het vaak toch fout en komt na een layer of 2 tot 5 de print van het bed af. Soms met een dikke klont onder de nozzle, soms met een berg spaghetti.

Ergens verwacht ik dat ik iets moet gaan doen met E-step calibratie. Misschien komt er gewoon nogsteeds te weinig plastic uit de nozzle waardoor de first layer zo ontzettend dun moet zijn en de inter-line hechting prut is.
Klopt die gedachtengang?

edit: oh ja, temps zijn misschien ook wel interessant: 205 nozzle en 50 bed, Filright PLA black.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mojo-45 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:40:
Ik heb geen RPI op voorraad en een nieuwe ben je zo'n 60 € voor kwijt.
Pi Zero 2 W: 19,95.

Meteen zelf een case voor je Pi printen: priceless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
TMDC schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Pi Zero 2 W: 19,95.

Meteen zelf een case voor je Pi printen: priceless.
Voor de camera; Trust Trino, kost nog geen 10-tje :-)..

Wel mooi dingetje overigens, die nebula kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
McKaamos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:47:

Of is het een veel beter idee om gewoon een nieuwer 32bit board aan te schaffen? Wil eigenlijk liefst zo min mogelijk uitgeven om 'm fatsoenlijk aan t printen te krijgen.
Een nieuw moederbordje gaat al zeker wat meer funtionaliteit geven tegenover de oudere.
Bigtreetech Skr mini e3 V2/V3, Mks Robin E3 V1.1 zijn rond de 30,- te verkrijgen(via aliexpres) en in mijn ogen ook de beste upgrade om te doen op een oude ender 3.
Ergens verwacht ik dat ik iets moet gaan doen met E-step calibratie. Misschien komt er gewoon nogsteeds te weinig plastic uit de nozzle waardoor de first layer zo ontzettend dun moet zijn en de inter-line hechting prut is.
Klopt die gedachtengang?
Gewoon de E-step kalibratie doen om het uit te sluiten is geen slecht idee, TeachingTech heeft een handige tutorial hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wally1987 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Een nieuw moederbordje gaat al zeker wat meer funtionaliteit geven tegenover de oudere.
Bigtreetech Skr mini e3 V2/V3, Mks Robin E3 V1.1 zijn rond de 30,- te verkrijgen(via aliexpres) en in mijn ogen ook de beste upgrade om te doen op een oude ender 3.
Mag ik vragen, wat voor voordelen heeft een nieuw board?
Sure, extra functies en mogelijkheden tot het aansluiten van b.v. een CRTouch en een tweede Z-axis stepper (dat had ik al gevonden), maar ik kom er zo gauw niet achter wat het op software nivo toevoegt en het printen zoveel beter zou maken.
Gewoon de E-step kalibratie doen om het uit te sluiten is geen slecht idee, TeachingTech heeft een handige tutorial hiervoor.
Thanks! Die zal ik volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
McKaamos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Mag ik vragen, wat voor voordelen heeft een nieuw board?
Sure, extra functies en mogelijkheden tot het aansluiten van b.v. een CRTouch en een tweede Z-axis stepper (dat had ik al gevonden), maar ik kom er zo gauw niet achter wat het op software nivo toevoegt en het printen zoveel beter zou maken.

[...]

Thanks! Die zal ik volgen.
Er is door ik meen teaching tech een video over gemaakt over toegevoegde waarde van een 32 bits board. Komt er op neer als een te uit te printen figuur erg complex is ( veel rondingen ) een 8 bits board problemen krijgt met verwerking van g-code. De verwerkingssnelheid is te laag. Er zitten in nieuwere versies van marlin (past niet meer in 8 bits boards ) funcionaliteiten die ik niet meer wil missen..zoals bedlegerig tijdens het draaien aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
Is ook goedkoper te vinden bij Geekbuying. Zelf geen ervaring met de webshop maar kwam het toevallig tegen :)
https://nl.pepper.com/aan...ur79-at-geekbuying-312695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Van 8 bit naar 32 bits is meestal ook stiller printen ondat met de meeste 8 bits bordjes de stepperdrivers anders zijn. Ik heb mijn ender 3 pro een paar jaar geleden gekocht en na een maand zat er een bigtreetech skr mini v1.2 in. Inmiddels zit er alweer een andere in (skr mini e3ez) maar dat is omdat daar een bigtreetech cb1 op kan en ik dus een soort raspberry op het moederbord heb nu met alle voordelen van klipper frimware. Het is maar net hoe gek je het wilt maken maar 32buts is zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36

_Eend_

🌻🇺🇦

Banditoz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:52:
Van 8 bit naar 32 bits is meestal ook stiller printen ondat met de meeste 8 bits bordjes de stepperdrivers anders zijn. Ik heb mijn ender 3 pro een paar jaar geleden gekocht en na een maand zat er een bigtreetech skr mini v1.2 in. Inmiddels zit er alweer een andere in (skr mini e3ez) maar dat is omdat daar een bigtreetech cb1 op kan en ik dus een soort raspberry op het moederbord heb nu met alle voordelen van klipper frimware. Het is maar net hoe gek je het wilt maken maar 32buts is zeker een aanrader.
Dit ja, voor mijn Ender 3 uit 2019 heb ik een tijd geleden een 32-bit moederborden gekocht. Dat scheelt echt een hele hoop lawaai. Nu maken de fans de meeste herrie, de steppers hoor je bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd, upgrade van mijn E5 van 8-bit naar 32-bit board was denk ik de beste upgrade die ik heb gedaan op de Ender. Al was de full metal extruder ook wel een hele goeie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

vincent_1971 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Er is door ik meen teaching tech een video over gemaakt over toegevoegde waarde van een 32 bits board. Komt er op neer als een te uit te printen figuur erg complex is ( veel rondingen ) een 8 bits board problemen krijgt met verwerking van g-code. De verwerkingssnelheid is te laag. Er zitten in nieuwere versies van marlin (past niet meer in 8 bits boards ) funcionaliteiten die ik niet meer wil missen..zoals bedlegerig tijdens het draaien aanpassen.
Ahh okay, het zou dus letterlijk zo kunnen zijn dat je print vertraagd wordt door gebrek aan rekenkracht.
Ik kan me voorstellen dat dat defecten in je print geeft, want dan hangt de nozzle te lang ergens en warmt je bestaande layer teveel op, bijvoorbeeld.

Bed leveling tijdens het printen aanpassen is toch iets wat je alleen kan hebben als je al een ABL sensor hebt? Zoals een CRTouch? M'n Tina's hebben een hall-effect ABL en kennen die functie inderdaad.
Aha, maar die stilte lijkt me dan meer een side-effect van de stepperdrivers, toch? niet zozeer dat het een 32bits processor is.
_Eend_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Dit ja, voor mijn Ender 3 uit 2019 heb ik een tijd geleden een 32-bit moederborden gekocht. Dat scheelt echt een hele hoop lawaai. Nu maken de fans de meeste herrie, de steppers hoor je bijna niet.
Okay, raar maar waar, ik vind stepper noises in de regel niet zo'n issue. De fans daarentegen... :P

Anyways, ik zou toch graag proberen het 8bit board een firmware upgrade te geven. Er is een nieuwe versie van Creality, maar hoe krijg ik die hex file er in gepropt?

Een 32bits board gaat naar het verlanglijstje voor het moment dat ik dieper wil duiken in de Ender3

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 31-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
MikeOO schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:25:
[...]

Is ook goedkoper te vinden bij Geekbuying. Zelf geen ervaring met de webshop maar kwam het toevallig tegen :)
https://nl.pepper.com/aan...ur79-at-geekbuying-312695
Klopt, die had ik ook gezien maar kan alleen PayPal en dat heb ik niet.
Er staat wel Ideal maar als je wil afreken kan dat dus alleen met PayPal of een creditcard. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Klopt, die had ik ook gezien maar kan alleen PayPal en dat heb ik niet.
Er staat wel Ideal maar als je wil afreken kan dat dus alleen met PayPal of een creditcard. :(
PayPal account aanmaken en koppelen aan je bankrekening geen optie?
Werkt verder prima als betaalmiddel dus altijd handig om te hebben en je heb gelijk kopersbescherming.
Maar heb daar zelf geen ervaring mee dus hoe betrouwbaar dat is kan ik niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:34:
[...]

PayPal account aanmaken en koppelen aan je bankrekening geen optie?
Werkt verder prima als betaalmiddel dus altijd handig om te hebben en je heb gelijk kopersbescherming.
Maar heb daar zelf geen ervaring mee dus hoe betrouwbaar dat is kan ik niet zeggen.
Niks mis mee, ik heb al jaren zowel mijn CC als mijn reguliere bank-rekening aan mijn Paypal account gekoppeld. Heel erg handig en doe dat liever dan bv CC details gebruiken om ergens in Verweggistan on-line te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smitae schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Niks mis mee, ik heb al jaren zowel mijn CC als mijn reguliere bank-rekening aan mijn Paypal account gekoppeld. Heel erg handig en doe dat liever dan bv CC details gebruiken om ergens in Verweggistan on-line te betalen.
Ik doelde op geen ervaring met de kopersbescherming >:)
PayPal gebruik ik ook al jaren zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
De nebula smart kit besteld voor 60 euro nu afwachten tot ik hem binnen krijg.
En dan maar zien of ik het aan de praat krijg.

Heeft er hier iemand al ervaring mee of ben ik de eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Iemand al ervaring met "Creality Print 5.x" slicer?

Ik zoek de speed instelling, in versie 4.x.x staat die standaard op 180 mm/s maar in versie 5 kan ik deze niet vinden. Laat staan waar deze dan aan te passen.
In versie 4 printte ik altijd met een snelheid van 80 mm/s en had ik mooi resultaat.
Dus ik zou deze in versie 5 ook naar beneden willen bijstellen maar ik kan deze optie dus nergens vinden in versie 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mojo-45 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:10:
De nebula smart kit besteld voor 60 euro nu afwachten tot ik hem binnen krijg.
En dan maar zien of ik het aan de praat krijg.

Heeft er hier iemand al ervaring mee of ben ik de eerste?
Ik lees het te laat om je nog ander advies te geven, maar voor 60 euro is het een duur apparaat..

Ik heb een Raspberry Pi 3 (toentertijd voor minder dan 60 euro gekocht, inmiddels via V&A ook wel weer voor 20-30 euro te vinden) met daarop OctoPrint + een oude USB webcam en dat werkt perfect. Groot voordeel is dat het open source is en met vrijwel iedere printer werkt (dus ook die niet van Creality zijn) en er zijn een hoop plugins om bijv. een accuratere ETA te krijgen of dingen als Obico om automatisch je print te pauzeren als er iets mis gaat.

Kost letterlijk 10 minuten om werkend te krijgen, en het enige probleem dat je zelf op moet lossen is dat ding aan je printer vastmaken (zowel de Pi ergens bevestigen als de camera ergens neerhangen waar die goed overzicht heeft), maar ik zie dat deze dure commerciële optie dat ook niet heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Even een aanvulling op mijn vraag over "Creality Print 5.x"

Dit is de hoofd reden dat ik de snelheid moet verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7720vt9cTOvJ4NVHbAVPQHq1dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RFczR2WHUZhIMi4GUmvTUTAK.jpg?f=user_large

Hij schiet dan door op de y as, geen idee hoe ik dit anders zou kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Mojo-45 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:24:

[Afbeelding]

Hij schiet dan door op de y as, geen idee hoe ik dit anders zou kunnen aanpassen.
Worden je steppers of stepper drivers niet te warm? Probeer het eens met een lagere spanning.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
sjirafje schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Worden je steppers of stepper drivers niet te warm? Probeer het eens met een lagere spanning.
Ben nog steeds een beginneling dus wat bedoel je met: " steppers of stepper drivers niet te warm?"
En waar moet ik die vinden en wat zou ik er aan kunnen doen?

Het gebeurt ook al vrij snel de print is nog geen minuut bezig.
Het plaatje is van xyz test cube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

In dat geval probeer eerst of je de bewegende delen soepel met de hand kunt bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 23:24
Mojo-45 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:24:

[Afbeelding]

Mijn eerste indruk is skippen van belt/motor.
Ik zou beginnen met controleren van de spanning op de Y-belt. Het lijkt erop dat de belt een 'nokje' verspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
sjirafje schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:33:
In dat geval probeer eerst of je de bewegende delen soepel met de hand kunt bewegen.
Had ik ook al gedaan en dat zit denk ik (met mijn beperkte kennis) allemaal wel goed.

Ben nog even verder gaan zoeken en heb de machine speed instellingen over genomen van de machine speed instellingen in de orca 2.1.0 beta slicer.
En dan ziet ziet mijn XYZ cube met Crealtiy Print 5.0 er heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX1lqVeCZ-blRZ_9GO_OZ1RUTAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g04AmgB4CSarw7F2c67hhrB0.jpg?f=user_large

Ik laat het maar even zo tot dat ik meer info vind of krijg of dat het in eens weer fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
rinkel schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Mijn eerste indruk is skippen van belt/motor.
Ik zou beginnen met controleren van de spanning op de Y-belt. Het lijkt erop dat de belt een 'nokje' verspringt.
Had ik ook al gedaan en iets strakker gezet maar hat totaal geen effect.
De snelheid is den ik zo hoog dat hij heem door de stappen motor heen trekt en daardoor steeds een stukje verder gaat.
had het riempje ook al na gekeken op eventuele rare slijtage plekken maar ook dat is niet het geval.

De bouwplaat schiet ook echt met rot gang vooruit

[ Voor 4% gewijzigd door Mojo-45 op 14-06-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Hij begint nu ernstige/enge schurende/schrapend geluiden te maken bij die snelle verplaatsingen.
Op een bepaald punt op de Y geleiders alsof hij op dat punt droog loopt.
Heb er al een beetje naaimachine olie op gedaan maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:18

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik ben aan het spelen met de Orca slicer maar ergens gaat er iets gigantisch mis.. Als ik een benchy probeer te printen gaat het fout: mid-print krijg ik enorme spaghetti. Open ik hetzelfde model in Cura en print het uit dan gaat het goed. Heeft iemand een config/profile voor een Ender 3 Pro die wel goede resultaten oplevert? Dan kan ik daar mee aan de slag gaan om te kijken wat ik fout doe.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:08

WheeleE

Dinges

Ik worstel nog steeds met het goed afstellen van de Z-hop van m'n KE.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DzrqWLG/Screenshot-2024-06-15-at-17-53-25.png
Met dit soort infill/raster schuurt de nozzle over de diagonale strepen die het net heeft geprint.

De Z-hop staat ingesteld op 6mm en lijkt dat ook te hanteren bij het switchen van de ene vierkant naar de andere. Maar bij de infill-rasters lijkt ie het niet te doen. Is dat een standaardiets, of kan ik er nog wat aan doen met een instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Mojo-45 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:37:
Hij begint nu ernstige/enge schurende/schrapend geluiden te maken bij die snelle verplaatsingen.
Op een bepaald punt op de Y geleiders alsof hij op dat punt droog loopt.
Heb er al een beetje naaimachine olie op gedaan maar dat hielp niet.
Zou je misschien een filmpje (met geluid!) kunnen maken van zo'n XYZ kubus? Die in je foto vind ik namelijk nog wel echt onacceptabel, je hebt veel te veel ghosting en ook aan de naden gewoon een flink verloop.

Als je hier een filmpje van kunt maken, zeker een 4-5 layers blijven filmen en dan ook als het kan nog even dichter bij iedere as, want geluid + beeld maakt het een stuk makkelijker om er iets van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Het is een foto van de printer in beweging, vandaar het wazige. Inderdaad niet zo handig nu je het zegt.
Als de print klaar is later vanavond doe ik de XYZ-kubus, met video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WheeleE schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:56:
Ik worstel nog steeds met het goed afstellen van de Z-hop van m'n KE.
[Afbeelding]
Met dit soort infill/raster schuurt de nozzle over de diagonale strepen die het net heeft geprint.

De Z-hop staat ingesteld op 6mm en lijkt dat ook te hanteren bij het switchen van de ene vierkant naar de andere. Maar bij de infill-rasters lijkt ie het niet te doen. Is dat een standaardiets, of kan ik er nog wat aan doen met een instelling?
Ja, dat komt de z-hop alleen betrekking heeft op de print zelf. Niet op de in-fill, wel een beetje logisch, de in-fill moet namelijk wel aan elkaar komen. Dus een hop gaat dan niet werken. En de nozzle zal constant over en tegen de in-file printen.

Ik had er zelf ook veel last van, vooral van het lawaai van het tikken, beste kun je dan een ander in-fill patroon proberen die het minste lawaai maakt. Ik gebruik tegenwoordig kubus dacht ik, die gaat bij mij beter dan bij diagonaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
WheeleE schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:09:
Het is een foto van de printer in beweging, vandaar het wazige. Inderdaad niet zo handig nu je het zegt.
Als de print klaar is later vanavond doe ik de XYZ-kubus, met video.
Het geluid bij de kubus valt daar nog wel mee omdat korte afstanden zijn het is het ergst als hij een lange snelle beweging moet maken.
Het doorschiet gebeurt soms op de Y as naar voren maar ook weleens naar achteren
De foto's zijn niet gemaakt bij een bewegende machine.
Bij mij zien ze er niet wazig uit.

Ik zal proberen een filmpje te maken als een kalibratie doet daar hoor je het geluid op bepaalde punten het ergst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

De XYZ-cube ging probleemloos. geen geschraap, geen getik. Waarschijnlijk omdat het oppervlak maar klein is en er weinig infill te printen is.

//edit: ik heb nu pas door dat Oon's reactie niet op mijn post was...
smitae schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:03:
[...]

Ja, dat komt de z-hop alleen betrekking heeft op de print zelf. Niet op de in-fill, wel een beetje logisch, de in-fill moet namelijk wel aan elkaar komen. Dus een hop gaat dan niet werken. En de nozzle zal constant over en tegen de in-file printen.

Ik had er zelf ook veel last van, vooral van het lawaai van het tikken, beste kun je dan een ander in-fill patroon proberen die het minste lawaai maakt. Ik gebruik tegenwoordig kubus dacht ik, die gaat bij mij beter dan bij diagonaal.
Dit klinkt als een goede tip. Ik probeer straks een grotere print met honeycomb infill.

[ Voor 4% gewijzigd door WheeleE op 15-06-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Oon schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Zou je misschien een filmpje (met geluid!) kunnen maken van zo'n XYZ kubus? Die in je foto vind ik namelijk nog wel echt onacceptabel, je hebt veel te veel ghosting en ook aan de naden gewoon een flink verloop.

Als je hier een filmpje van kunt maken, zeker een 4-5 layers blijven filmen en dan ook als het kan nog even dichter bij iedere as, want geluid + beeld maakt het een stuk makkelijker om er iets van te zeggen.
Hierbij het geluid waar ik het het best kan laten horen, kijk het wel even af want aan het einde is het het ergst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Mojo-45 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Hierbij het geluid waar ik het het best kan laten horen, kijk het wel even af want aan het einde is het het ergst.

[YouTube: Ender-3 v3 SE Calibration noise]
Het klinkt wel alsof je belt tension niet ideaal is, vooral die laatste klonk alsof er wat ribbels geskipt werden. Heb je al eens geprobeerd om die gewoon wat strakker aan te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Oon schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Het klinkt wel alsof je belt tension niet ideaal is, vooral die laatste klonk alsof er wat ribbels geskipt werden. Heb je al eens geprobeerd om die gewoon wat strakker aan te draaien?
Heb hem al wat slagen gegeven maar haalt weinig uit het lijkt mij meer dat het uit Y geleiders komt en vooral de linkse. Maar dat niet te horen in het filmpje alleen een hoop herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Misschien de belt los maken en je printbed eens van voor naar achter bewegen met de hand. Volgens mij zitten er van die glijlagers onder. Misschien dat die niet goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik denk inderdaad dat het daar ergens moet zitten.
Of da het in 1 van die glijlagers zit of de glij as zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo-45 op 15-06-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
gebruik je klipper ?
Het lijkt een beetje op stealthchop dat niet lekker loopt bij hoge snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
rinkel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:33:
gebruik je klipper ?
Het lijkt een beetje op stealthchop dat niet lekker loopt bij hoge snelheid
Nebula smart kit daar draait een versie van klipper op maar daar heb je niet alle mogelijkheden, die zitten achter een root beveiliging van Creality.
Maar ik denk niet dat het daar zit ik had het met standaard spullen van de ender-3 v3 SE ook al.
Had een beetje de hoop dat dat verdwenen was met de nebula spullen :'(

Het is echt op een paar punten in de verplaatsing op de Y as dat kun je ook zien/horen in het filmpje.
De laatste verplaatsing geeft de meeste herrie.

Het riempje slipt ook niet want dat kan zien als ik de Y as naar zijn nul punt zet. Er staat namelijk een nummer en die zit altijd net voor de as van de aandrijf motor. Als die zou slippen dan zou die op een andere plek moet komen. Ja toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Mojo-45 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Nebula smart kit daar draait een versie van klipper op maar daar heb je niet alle mogelijkheden, die zitten achter een root beveiliging van Creality.
Maar ik denk niet dat het daar zit ik had het met standaard spullen van de ender-3 v3 SE ook al.
Had een beetje de hoop dat dat verdwenen was met de nebula spullen :'(

Het is echt op een paar punten in de verplaatsing op de Y as dat kun je ook zien/horen in het filmpje.
De laatste verplaatsing geeft de meeste herrie.

Het riempje slipt ook niet want dat kan zien als ik de Y as naar zijn nul punt zet. Er staat namelijk een nummer en die zit altijd net voor de as van de aandrijf motor. Als die zou slippen dan zou die op een andere plek moet komen. Ja toch?
De laatste keer dat ik dit geluid heb gehoord, moest het moederbord vervangen worden.
Een van de drivers heeft toen een opdonder gehad en/of vermoedelijk een keer te warm geworden.

Kan het testen op andere assen of het probleem blijft bestaan, even de aansluitingen wisselen.

[ Voor 4% gewijzigd door wally1987 op 16-06-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Mojo-45 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Ja, maar aan je foto te zien lijkt er toch wel iets te slippen.

Ik ken die printer niet zo goed, kun je 'm zo ver uit elkaar halen dat je de rollers kunt zien? Het zou namelijk ook kunnen dat er ergens iets afgesleten is waardoor hij wel skipt, maar in beide richtingen op dezelfde manier.
Dan zou je dus in die as bijv. 1 -> 2 -> 3 -> 5 -> 6, maar dan ook op de terugweg weer 'netjes' 7 -> 6 -> 5 -> 3 -> 2 gaan, waardoor je wél op hetzelfde punt uitkomt, maar alles voorbij het punt waar je skipt gewoon een afwijking heeft. Zoiets heb ik ook een keer gehad en toen bleek er een tand van een tandwiel afgebroken te zijn, was een kwestie van vervangen en het werkte weer perfect.

Hoe dan ook ben je op het punt waar je alles een keer moet gaan nalopen. Het geluid zelf kan geen kwaad, maar het is een symptoom van iets anders, en een ander symptoom daarvan is dat je printkwaliteit gewoon ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Heb de printer 9 feb. gekocht en dan nu al tegen dit soort problemen aan te lopen lijkt mij toch wel erg snel.
Heb van het begin af aan al problemen met de automatische kalibratie en z-offset afstellingen die moet ik altijd flink bij stellen.
Bij 123-3D zeggen dat ik het verkeerd heb gedaan maar ik ben een beginneling en als ik de machine voor het eerst opstart verwacht ik dat hij de kalibratie goed doet en niet dat hij gelijk mijn hechtplaat vernielt bij de eerste print. Er zat na deze print een lichte deuk in het midden van de hechtplaat.

Ik zal van de week eens de hele bouwplaat los maken en er onder kijken of ik iets vreemds kan ontdekken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar dat zal niet mee vallen voor een nog redelijke nieuweling. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Bij mij kwam ik erachter doordat ik stealthchop aanzette, maar kan me voorstellen dat als -mijn situatie- zich voordoet je geen flauw idee hebt waar het probleem zit.
Vandaar dat ik dit opmerkte.
Het zou dus iets met de motor kunnen zijn, of (zoals in mijn situatie) de aansturing van de motor. Misschien een slecht contact? Of toch iets in de config gewijzigd?

Als je alles hebt nagelopen en de hardware is gewoon helemaal goed zou ik het daar zoeken.

Heb je de riemen losgemaakt en gekeken of het bed soepel beweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Heb de oorzaak voor het enge geluid gevonden.
Heb de 4 schroeven waarmee het hotbed vast zit een halve slag losser gezet en het enge geluid is nu weg. Het is nu over alle Y verschuivingen.gelijk.
Bij toeval gevonden, ik had het hotbed iets los geschroefd om er achter te komen of er onder iets fout zat.maar bedachte me om nog even een kalibratie te doen. Die gestart en enge geluid was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ai...voor het eerst een foutje gemaakt dat een beschadiging aan m'n printbed tot gevolg had.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bscwfKF/Bekijk-recente-foto-s.png
Voor zover ik kan zien geen deuk in het metaal, wel een zichtbare en voelbare kras in de coating.

Kan ik dit nog redden? Een nieuw/reserve-printbed is al in bestelling,voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
WheeleE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:14:
Ai...voor het eerst een foutje gemaakt dat een beschadiging aan m'n printbed tot gevolg had.
[Afbeelding]
Voor zover ik kan zien geen deuk in het metaal, wel een zichtbare en voelbare kras in de coating.

Kan ik dit nog redden? Een nieuw/reserve-printbed is al in bestelling,voor de zekerheid.
Als je print niet al te groot deze voor het slicen buiten de beschadiging plaatsen.
Heb ik ook een paar maanden gedaan.

Word lastiger als je daar ook precies z-offset bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
Oon schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Ik lees het te laat om je nog ander advies te geven, maar voor 60 euro is het een duur apparaat..

Ik heb een Raspberry Pi 3 (toentertijd voor minder dan 60 euro gekocht, inmiddels via V&A ook wel weer voor 20-30 euro te vinden) met daarop OctoPrint + een oude USB webcam en dat werkt perfect. Groot voordeel is dat het open source is en met vrijwel iedere printer werkt (dus ook die niet van Creality zijn) en er zijn een hoop plugins om bijv. een accuratere ETA te krijgen of dingen als Obico om automatisch je print te pauzeren als er iets mis gaat.

Kost letterlijk 10 minuten om werkend te krijgen, en het enige probleem dat je zelf op moet lossen is dat ding aan je printer vastmaken (zowel de Pi ergens bevestigen als de camera ergens neerhangen waar die goed overzicht heeft), maar ik zie dat deze dure commerciële optie dat ook niet heeft opgelost.
Maak eens een vergelijkende berekening om deze optie duur te noemen.
Ik ben bekend met Octoprint en de ongekende mogelijkheden die dat bied. Maar ik heb deze Nebula kit op mijn Ender 3 v3 gezet en was verrast hoe het werkt en welke mogelijkheden het heeft out-of-the-box. Het is zeker niet duurder dan een raspberry pi oplossing. Raspberry Pi + touchscreen + behuizing + webcam met nachtzicht en bij bij die Nebula Kit zit nog een G-sensor die zorgt voor het compenseren van het trillen van de z as.
Volgens mij krijg je die laatste niet aan de praat in Octoprint. Maar als je die buiten beschouwing laat en de rest bij elkaar op telt, ben je goedkoper uit met die complete kit dan de losse onderdelen van de Raspberry Pi. En het ziet er mooier uit.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Rudi Vader schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:17:
[...]

Ik ben bekend met Octoprint en de ongekende mogelijkheden die dat bied. Maar ik heb deze Nebula kit op mijn Ender 3 v3 gezet en was verrast hoe het werkt en welke mogelijkheden het heeft out-of-the-box. Het is zeker niet duurder dan een raspberry pi oplossing. Raspberry Pi + touchscreen + behuizing + webcam met nachtzicht en bij bij die Nebula Kit zit nog een G-sensor die zorgt voor het compenseren van het trillen van de z as.
Volgens mij krijg je die laatste niet aan de praat in Octoprint. Maar als je die buiten beschouwing laat en de rest bij elkaar op telt, ben je goedkoper uit met die complete kit dan de losse onderdelen van de Raspberry Pi. En het ziet er mooier uit.
Dat laatste zou je niet nodig moeten hebben als je printer goed gekalibreerd is en op een degelijk oppervlak staat, een tekortkoming van je printer zou je bij de printer op moeten lossen en niet met een extern apparaat, maar prima.

Ik ben al met al 40 euro kwijt geweest voor mijn Pi + SD + adapter + langere kabel + camera met nachtzicht. Touchscreen heeft wat mij betreft geen meerwaarde, want daar heb ik Octoprint voor. Behuizing geprint om de Pi aan mijn printer te bevestigen, en een arm geprint om de camera module aan de Z-as te bevestigen zodat die ook mooi mee op en neer gaat.

Je hebt zeker gelijk dat een gloednieuwe Pi 5 met alles erop en eraan niet goedkoper is dan die Nebula kit, maar er staan op V&A regelmatig complete RPi's met camera module en alles te koop voor <50 euro, dan hoef je dus alleen maar wat beugeltjes te printen en je bent klaar, zonder vendor lock-in.
Dat laatste is wat mij betreft ook het belangrijkste, ik heb dan wel een printer van Creality maar ik wil niet helemaal aan ze vast zitten, dus alles dat ik open-source kan is wat mij betreft al een belangrijkere reden dan kosten. Als mijn printer ooit niet meer te repararen valt koop ik een andere en hoef ik maar een kabeltje om te steken en ik ben weer klaar, zelfs al is het een totaal ander merk.
De Nebula kit daarentegen werkt met welgeteld 4 Ender-3 modellen, en dat is gewoon heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Oon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Dat laatste zou je niet nodig moeten hebben als je printer goed gekalibreerd is en op een degelijk oppervlak staat, een tekortkoming van je printer zou je bij de printer op moeten lossen en niet met een extern apparaat, maar prima.
Die sensor zie ik persoonlijk ook niet zo zitten maar het heeft niets te maken met goed kalibreren en een degelijk oppervlak. Het zou het trillen van de z assen moeten compenseren. Hoe hoger de print, des te meer kan die z as afwijken en dat compenseert het. Bij elke printer in deze vorm trilt die z as als hier geen extra ondersteuning voor is gemaakt.
Ik ben al met al 40 euro kwijt geweest voor mijn Pi + SD + adapter + langere kabel + camera met nachtzicht. Touchscreen heeft wat mij betreft geen meerwaarde, want daar heb ik Octoprint voor. Behuizing geprint om de Pi aan mijn printer te bevestigen, en een arm geprint om de camera module aan de Z-as te bevestigen zodat die ook mooi mee op en neer gaat.
Waar haal jij het voor die prijs vandaan? Een Raspberry Pi 3 alleen al kost € 40 en een webcam met nachtzicht kom ik ook niet voor een knappe prijs tegen. En de touchscreen weglaten omdat je daar ook Octoprint voor hebt maakt alleen de vergelijking krom. Die zit er nu eenmaal bij. Als je gaat vergelijken moet je beide opties zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt laten komen.
Je hebt zeker gelijk dat een gloednieuwe Pi 5 met alles erop en eraan niet goedkoper is dan die Nebula kit, maar er staan op V&A regelmatig complete RPi's met camera module en alles te koop voor <50 euro, dan hoef je dus alleen maar wat beugeltjes te printen en je bent klaar, zonder vendor lock-in.
Dat laatste is wat mij betreft ook het belangrijkste, ik heb dan wel een printer van Creality maar ik wil niet helemaal aan ze vast zitten, dus alles dat ik open-source kan is wat mij betreft al een belangrijkere reden dan kosten. Als mijn printer ooit niet meer te repararen valt koop ik een andere en hoef ik maar een kabeltje om te steken en ik ben weer klaar, zelfs al is het een totaal ander merk.
De Nebula kit daarentegen werkt met welgeteld 4 Ender-3 modellen, en dat is gewoon heel jammer.
Ik heb het niet over een Raspberry Pi 5 want dat die Nebula kit komt daar ook niet bij in de buurt. Geef aan waar je die spullen kan halen voor de prijzen die jij noemt incl verzendkosten. Ik heb € 57,42 betaald voor die kit (dat is incl verzenden want dat was gratis). Dat red je gewoon niet met een Raspberry Pi.
En inderdaad die Nebula kit werkt inderdaad op een beperkt aantal printers als je die hebt, koop die Nebula kit en voor alle andere printers gebruik Ocoprint en verbaas je over de mogelijkheden. Zelf heb ik ook nog een Tevo Tornado en daar heb ik Octoprint op een Rapsberry Pi 3a (klein bordje met 1 usb poorrt) draaien met een trust webcam. Dus ik kan het vergelijken. En ik ben echt een fan van Octoprint!

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ieder zijn ding, als je geen gezeur wilt is het mogelijk handig een kant-en-klaar setje te kopen. Die paar tientjes verschil is naar mijn idee niet heel schokkend. Ik ben zelf ook meer voor de zelf bouw dan compleet kant en klaar wat kopen, maar het moet niet veel extra werk zijn, daar ben ik dan weer te lui voor.
Complete set RP 3 met camera, had ik nog liggen, heb er nog ergens een paar liggen, ook met nachtcamera. Krijg je als je ook teveel met dat soort dingen zit te knutselen.
Ik zelf heb de Pi aan mijn Ender 5 printer frame gemonteerd m.b.v. materiaal van Creality, steun voor camera geprint, ook nog een temp sensor extra, aansturing LED strips en aangepaste IKEA lampje waar ik ook wat LED’s in heb gemaakt. Wil er nog steeds een relais op klussen, zodat ik de printer via de Pi kan aan/uit schakelen. En aan de Pi heb ik een SSD van 250Mb hangen, had teveel problemen met de sd-cards. In elk geval geen corrupte files meer. Mogelijk dat ik toch nog een keer een nieuwe Pi haal, zodat ik ook het OS op de SSD kan draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laNuE2yxq5kyvBR2VDpjyzBobCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFtHKmyecTxPp9U0cUIsyvxk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0M77Kiy39OXTLajuXRXHRIpiWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C85mme6O7yTtadHRcAvXbWdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG0I8qEq7rmcpW4LBrcPkBixzOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B90GSqPdqpLJmBBS7Ae2mLDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Rudi Vader schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:17:
[...]

Heb jij al behoorlijk wat ervaring met de nebula smart kit, ik zoek namelijk nog wat instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Mojo-45 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Heb jij al behoorlijk wat ervaring met de nebula smart kit, ik zoek namelijk nog wat instellingen?
Behoorlijk wat ervaring niet. Ik heb hem net een weekje erop zitten. Maar wat wil je weten? Misschien dat anderen ook meekijken en kunnen antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
smitae schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:13:
Ieder zijn ding, als je geen gezeur wilt is het mogelijk handig een kant-en-klaar setje te kopen. Die paar tientjes verschil is naar mijn idee niet heel schokkend. Ik ben zelf ook meer voor de zelf bouw dan compleet kant en klaar wat kopen, maar het moet niet veel extra werk zijn, daar ben ik dan weer te lui voor.
Complete set RP 3 met camera, had ik nog liggen, heb er nog ergens een paar liggen, ook met nachtcamera. Krijg je als je ook teveel met dat soort dingen zit te knutselen.
Ik zelf heb de Pi aan mijn Ender 5 printer frame gemonteerd m.b.v. materiaal van Creality, steun voor camera geprint, ook nog een temp sensor extra, aansturing LED strips en aangepaste IKEA lampje waar ik ook wat LED’s in heb gemaakt. Wil er nog steeds een relais op klussen, zodat ik de printer via de Pi kan aan/uit schakelen. En aan de Pi heb ik een SSD van 250Mb hangen, had teveel problemen met de sd-cards. In elk geval geen corrupte files meer. Mogelijk dat ik toch nog een keer een nieuwe Pi haal, zodat ik ook het OS op de SSD kan draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Je kan het uitschaken van je printer ook met een smartplug plugin doen in octoprint. Genoeg keuze: https://plugins.octoprint.org/search/?q=smartplug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Weet iemand of er voor de Orca slicer een plug-in of zo iets bestaat om je print van uit orca direct via het netwerk naar de creality printer te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:51

Snuffel

Vroem!

Vanuit Orca print ik direct op mijn KE. Heb deze wel geroot en middels Mainsail kan ik de handel binnen Orca monitoren.
Maar volgens mij hoef je alleen maar IP adres van je printer te hebben om zo bestanden via Orca naar de printer te sturen. Ofwel: standaard feature

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Met het ip adres kun je alleen mee kijken niet sturen en het ip adres moet je telkens weer opnieuw in stellen als je de orca slicer op start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 16-09 23:47
Heb je toevallig nog een link naar deze? Ik krijg als het goed is over paar weken een SE en had nog een rpi3b en pi cam v1.3 liggen.

Verder een vraag over leveling: ik zie van alles voor bij komen met silicone spacers of veer setjes voor de SE. hoe nodig is dat? Moet ik ze nu alvast bestellen zodat ik ze direct er op kan doen bij assemblage of is dat pas als je wat meer/langer bezig bent en je eisen omhoog gaan?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ny-hardcore schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Heb je toevallig nog een link naar deze? Ik krijg als het goed is over paar weken een SE en had nog een rpi3b en pi cam v1.3 liggen.

Verder een vraag over leveling: ik zie van alles voor bij komen met silicone spacers of veer setjes voor de SE. hoe nodig is dat? Moet ik ze nu alvast bestellen zodat ik ze direct er op kan doen bij assemblage of is dat pas als je wat meer/langer bezig bent en je eisen omhoog gaan?
Moet ik ff zoeken, ooit van Thingyverse gehaald dacht ik. Deze denk ik? Maar wel voor de Ender 5 - https://www.thingiverse.com/thing:4083418

Ik heb nog steeds een setje nieuwe gele veren ligen voor mijn Ender 5, maar er niet opgezet. Ik denk dat de meeste printers out of the box goed printen. Soms is wat strakker wel handiger kan ik mij voorstellen, maar of het nodig is durf ik niet echt te zeggen. Zou mij dus in erste instantie niet te druk maken. Eerst gewoon kijken hoe de prints gaan, als het echt niet lekker gaat kun je altijd de boel nog aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 22-06-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:51

Snuffel

Vroem!

Mojo-45 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:09:
Met het ip adres kun je alleen mee kijken niet sturen en het ip adres moet je telkens weer opnieuw in stellen als je de orca slicer op start
Nee hoor, tenminste, niet met Mainsail. Sterker nog: als je op device klikt in Orca als je Mainsail hebt, dan zie je dat scherm ook gewoon.
en IP adres invullen is eenmalig. Althans: bij mij wel.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
In orcalsicer heb je een profiel voor elke printer die je er eventueel aan hangt. Daar kun je ook het ip adres invullen. Bij mij blijft dit gewoon erin staan voor mijn k1 en ender 5 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Bij mij blijft het IP adres dus niet staan en als ik het wel heb ingevuld dan kan ik er geen slcesed object naar toe sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LodkSjjM5WFvU4xkHFrxyhomWW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T96G98gZTCfrd3RPdDtE2KYF.jpg?f=user_large

Ik gebruik versie 2.10

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo-45 op 23-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb mijn k1 in het begin geroot en in orca het ip adres met :4409 erachter ingevuld. Ik heb alleen een keer na een update van mijn home deco wifipods het ip adres opnieuw moeten instellen omdat deze veranderd was. Gisteren de hele printer opnieuw firmware ingezet en de nodige aanvullingen geinstalleerd en dat ging ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
Mojo-45 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:57:
Bij mij blijft het IP adres dus niet staan en als ik het wel heb ingevuld dan kan ik er geen slcesed object naar toe sturen.
[Afbeelding]

Ik gebruik versie 2.10
Mac adres koppelen aan een ip adres in je internet modem. Standaard wordt er door dhcp dynamisch een ip adres toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
vincent_1971 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:48:
[...]

Mac adres koppelen aan een ip adres in je internet modem. Standaard wordt er door dhcp dynamisch een ip adres toegekend.
IP adres veranderd niet, had ik ook al bedacht maar omdat ik de machine wel kan bekijken en bedienen met alleen het IP adres,
Het is dus echt alleen het object direct vanuit orca naar de printer sturen wat niet werkt.

Het poort nummer erbij gebruiken (:4409) werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Rudi Vader schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:28:
[...]
Behoorlijk wat ervaring niet. Ik heb hem net een weekje erop zitten. Maar wat wil je weten? Misschien dat anderen ook meekijken en kunnen antwoorden.
Beetje laat maar hier wat nebula smart kit vragen.

Heb jij ergens gezien hoe je de afzonderlijke bedlevel punten kunt aanpassen?
En ik heb het idee dat dat de z-offset live aanpassen niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Nog even terugkomend op het enge geluid op de Y verplaatsingen dat ik had/heb, ik ben niet de enige.
Ik vond vandaag exact het zelfde probleem op het crealty forum:
https://forum.creality.co...s-grinding-noise-fix/6187

Alleen gaat hun uiteindelijke oplossing mij nog veel te ver.

Op dit moment is het geluid er nog wel maar in mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn Ender-3 V3 SE gaat op marktplaats.

Ik heb in eerste instantie succesvol wat spul van Thingiverse geprint, maar de laatste tijd mislukt print na print. Eindeloos zitten tweaken, met alle mogelijk zaken. Levellen, Z-as offset, weer levellen, temperatur bed, levellen maar weer, temperatuur nozzle, fansnelheid, bed schoonmaken, filament is droog, enz, enz, enz

Het is genoeg geweest, einde hoofdstuk 3D-printen voor mij. Ik ga weer lekker lasersnijden, omdat me dat gewoon wel lukt haal ik daar veel meer lol uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQQ_z7U9z72ZiLGIFjCpWsfvpJc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dzwrsiGnr4f4gX3lCV5ekTyE.png?f=fotoalbum_medium

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:43:

Ik heb in eerste instantie succesvol wat spul van Thingiverse geprint, maar de laatste tijd mislukt print na print. Eindeloos zitten tweaken, met alle mogelijk zaken. Levellen, Z-as offset, weer levellen, temperatur bed, levellen maar weer, temperatuur nozzle, fansnelheid, bed schoonmaken, filament is droog, enz, enz, enz

Het is genoeg geweest, einde hoofdstuk 3D-printen voor mij. Ik ga weer lekker lasersnijden, omdat me dat gewoon wel lukt haal ik daar veel meer lol uit.

[Afbeelding]
Da's jammer... In elk geval een bedlevel / adhesie issue, maar daar vertel ik je niets nieuws.
Dat hele auto-level, z-as off-set,.... heb ik op mijn Ender 5 nog nooit gebruikt. Soms denk ik dat dat auto bedlevel meer problemen geeft dan dat het echt helpt op sommige printers.
Maar goed, een 180 euro printer versus een in 2019 400 euro printer is mogelijk ook weer niet helemaal een eerlijke vergelijk.

Je zou een brim kunnen proberen als je nog durft :-) Maar zonder goede bedlevel,,, gaat dat ook niet helpen. Ook al geeft het mogelijk net wat extra spelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Die zwarte sheets heb ik ooj weleens last met hechting gehad maar print al 3 jaar vrijwel probleemloos op pei sheets. Als het een keer niet plakt (vette vingers) even onder de hete kraan met wat afwasmiddel en weer door. Heb er reserve van liggen maar ze doen het al heel lang prima. Geen lijm of 3dlac gebruikt tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verkocht voor ongeveer de aanschafprijs. Ik heb het experiment "3D printen" dus feitelijk kunnen doen voor de kosten van een paar spoelen filamant. Ondanks dat het me niet beviel ben ik daar niet ontevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
JeroenH schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:43:

[Afbeelding]
Ik begin ook steeds meer dat idee te krijgen.
Het levelen is de laatste tijd bij mij ook een hele klus.
Heb gemerkt dat het het best gaat als eerst alleen de z-offset laat bepalen daarna alleen de bedleveling starten en kijken of het klopt. Meestal moet je dan als nog de z-offset lager zetten en daarna nog een een keer alleen de bedleveling laten doen.
Het onderstaande plaatje is het vreemste probleem wat ik heb mee gemaakt tot nu toe.
Links is waar ik een leveling heb gedaan maar ben gestopt.
Rechts is waar ik een na uur of drie later verder wilde gaan en nog even de status wilde bekijken waar ik gebleven was dus helemaal niks gedaan in de tussentijd als alleen machine uit zetten en weer aan en het zelfde test printje gestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snyc7cFd4y6mBqpEijRQSwSsvuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlEOW768F0zAowNX79bg12rd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit stuk. alles al zo'n 10x na gelopen of het wel goed vast zat maar niks kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mojo-45 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:02:

Rechts is waar ik een na uur of drie later verder wilde gaan en nog even de status wilde bekijken waar ik gebleven was dus helemaal niks gedaan in de tussentijd als alleen machine uit zetten en weer aan en het zelfde test printje gestart.
En daar heb je de hoofdreden te pakken dat ik de handdoek in de ring gooi. Te veel variabelen waar je geen grip op krijgt. Ik begin te vermoeden dat zelfs de stand van de maan invloed heeft op of een 3D print lukt of niet. 8)7

Mijn lasersnijder staat in de schuur waar het tussen de -5 en de +30 graden kan zijn. Maar ik gooi er net weer een werkstuk in nadat hij nu een maandje stilgestaan had, en het werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Mojo-45 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Beetje laat maar hier wat nebula smart kit vragen.

Heb jij ergens gezien hoe je de afzonderlijke bedlevel punten kunt aanpassen?
En ik heb het idee dat dat de z-offset live aanpassen niet werkt.
Beide zou ik het niet weten en eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom je het zou willen. Die bed leveling en z-offset werkt perfect bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Stand van de maan lijkt inderdaad soms invloed te hebben maar over het algemeen doen mijn twee enders gewoon wat ze moeten doen na maanden stilstand.
Wel kijk ik altijd erg kritisch naar het randje dat ie links neer legt en dan die om de print heen, daaraan kan ik zien of ik opnieuw moet levelen (altijd handmatig).

Als een print als een zeef eruit komt, riemspanning of rollers, dan de spuitmond en dat systeem maar als het drie uur eerder nog werkte lijkt mij dat vreemd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 16-09 23:47
Iemand tips voor een goede pei plaat voor een v3 SE?
En voor een betaalbare filament droger die je ook kunt gebruiken om uit te printen.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Enige wat ik wel ga missen is Octoprint, dat is echt heel goed gemaakt. Jammer dat Octoprint niet met lasersnijders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Ik begin ook steeds meer dat idee te krijgen.
Het levelen is de laatste tijd bij mij ook een hele klus.
Heb gemerkt dat het het best gaat als eerst alleen de z-offset laat bepalen daarna alleen de bedleveling starten en kijken of het klopt. Meestal moet je dan als nog de z-offset lager zetten en daarna nog een een keer alleen de bedleveling laten doen.
Het onderstaande plaatje is het vreemste probleem wat ik heb mee gemaakt tot nu toe.
Links is waar ik een leveling heb gedaan maar ben gestopt.

[Afbeelding]

Ik zit stuk. alles al zo'n 10x na gelopen of het wel goed vast zat maar niks kunnen ontdekken.
Sla je de instellingen ook op?
Want als hij goed print en na het uitzetten van de machine niet meer dan lijkt het erop dat je de nieuwe instellingen niet hebt opgeslagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:52
En daar heb je de hoofdreden te pakken dat ik de handdoek in de ring gooi. Te veel variabelen waar je geen grip op krijgt. Ik begin te vermoeden dat zelfs de stand van de maan invloed heeft op of een 3D print lukt of niet. 8)7

Mijn lasersnijder staat in de schuur waar het tussen de -5 en de +30 graden kan zijn. Maar ik gooi er net weer een werkstuk in nadat hij nu een maandje stilgestaan had, en het werkt gewoon.
[/quote]

Je kunt een 3D printer niet vergelijken met een Lasersnijder .
En als je problemen hebt met bedlevelen moet je gewoon iets meer uitgeven aan een andere printer die dat wel goed doet .
Bij mijn Prusa MK4 totaal geen last van ,altijd een perfecte eerst laag , en de lagen daarna ook .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
MikeOO schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:39:
[...]

Sla je de instellingen ook op?
Want als hij goed print en na het uitzetten van de machine niet meer dan lijkt het erop dat je de nieuwe instellingen niet hebt opgeslagen :)
Als je me kan vertellen waar ik dat kan doen met een Nebula pad dan zou ik dat doen maar die mogelijkheid is er niet of heb ik nog niet gevonden.
Deze optie gebruikte ik wel met de originele pad (die met draaiknop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb een ender 3 pro, 5 pro en een K1. Levelen lukt met allemaal prima. De 3 en 5 eerst altijd handmatig maar nu op de 5 autolevel icm. klipper en de k1 heeft dat standaard. Werkt prima. Voor de ender 3 pro heb ik wel de spullen om er autobedleveling op te maken maar die printer staat al een paar maanden stil. De nieuwere generatie printers werken een stuk makkelijker en vooral sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Banditoz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:56:
Ik heb een ender 3 pro, 5 pro en een K1. Levelen lukt met allemaal prima. De 3 en 5 eerst altijd handmatig maar nu op de 5 autolevel icm. klipper en de k1 heeft dat standaard. Werkt prima. Voor de ender 3 pro heb ik wel de spullen om er autobedleveling op te maken maar die printer staat al een paar maanden stil. De nieuwere generatie printers werken een stuk makkelijker en vooral sneller.
Bij mij dus niet en al vanaf het begin af aan wat me dus al een hecht plaat heeft gekost.
Je kunt in mijn laatste afbeelding ook zien dat het in linker boven en rechts onder hoek van het linkse matje niet goed zit. Daar zou ik dus de kalibratie punten nog iets aan kunnen passen. Maar dat kan dus ook al niet meer met een nebula pad.
Ik heb echt geen idee meer waar nog wat fout kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als de printer met klipper werkt zou je een bedmesh moeten kunnen maken. Als deze is opgeslagen zou de printer automatisch moeten corrigeren voor afwijkingen in het printbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Banditoz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:54:
Als de printer met klipper werkt zou je een bedmesh moeten kunnen maken. Als deze is opgeslagen zou de printer automatisch moeten corrigeren voor afwijkingen in het printbed.
Tijdens het levelen loopt hij dus 25 punten op het hotbed af die dan software matig bij gesteld zouden moeten worden en dat werkt dus niet (goed) :( .
Ik denk dat je dit bedoeld met een bedmesh?
Mijn kennis is nog steeds gering ben pas een paar maanden bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dat is idd wat ik bedoel. Als het goed is wordt het mesh opgeslagen en bij de eerstvolgende print gebruikt. Als je volledig klipper toegang hebt kun je dit ook terugzien als het goed is.
Pagina: 1 ... 168 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie