Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:11
Met een nebula heb je geen volledige toegang dat zit achter een Creality root password.
Er draait een aan gepaste klipper versie van Creality op dus daar blijf ik liever nog even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Dat root password is minder eng dan het lijkt. Je kunt gewoon meer zien en als je er wat in verdiept hebt ook veel meer doen/aanpassen. Bij mijn k1 was dat ook achter een password. Laatst ging er iets mis met de automatische update van creality
Gewoon firmware gedownload bij creality, op een schone stick gezet en geinstalleerd. Alles was weer als voor het rooten maar dan met de nieuwste firmware. Daarna heb meteen weer geroot. Op de k1 gebruikt creality een verkeerde manier van resonantie correctie en dat kan alleen na het rooten op de goede manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Als je me kan vertellen waar ik dat kan doen met een Nebula pad dan zou ik dat doen maar die mogelijkheid is er niet of heb ik nog niet gevonden.
Deze optie gebruikte ik wel met de originele pad (die met draaiknop)
Ken de Nebula Smart Kit zelf niet. Had nog de oude bekende Ender 3 met Merlin en later Klipper draaien >:)
In Klipper kun je een mesh uitvoeren en deze kun je opslaan. Daarna moet je hem wel weer laden als de printer uitgezet wordt anders wordt de mesh dus niet gebruikt.

Neem aan dat je met de kit ook wel mogelijkheden hebt om een mesh uit te voeren en te bewaren en weer te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
MikeOO schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:37:
[...]

Ken de Nebula Smart Kit zelf niet. Had nog de oude bekende Ender 3 met Merlin en later Klipper draaien >:)
In Klipper kun je een mesh uitvoeren en deze kun je opslaan. Daarna moet je hem wel weer laden als de printer uitgezet wordt anders wordt de mesh dus niet gebruikt.

Neem aan dat je met de kit ook wel mogelijkheden hebt om een mesh uit te voeren en te bewaren en weer te laden.
Ook die optie is er niet. Je kunt het alleen opnieuw laten uit voeren met of of zonder de auto z-offset bepaling.
Altans ik kan ze niet vinden.
Het starten van een print kun je op 2 manieren doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CbCJedK7ZLAS21WnAZRz_enB0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NiH1rQBhMTNvhfMl3jke068T.jpg?f=user_large

Als start met de 2 keuze dan gaat hij ook weer opnieuw de z-offset bepalen en die zou al goed moeten zijn.
Want als ik hem dit zelf helemaal laat doen dan komt er helemaal niks op de hechtplaat als alleen spaghetti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Volgens mij wordt de z-offset gewoon opgeslagen en als je dan gewoon de print aanzet zonder calibratie zou de printer de opgeslagen waarde moeten gebruiken. Ik weet niet of je de z-offset ergens kunt terugvinden als je niet geroot hebt? Dan kun je misschien zijn welke waarde tijdens het printen gebruikt wordt. Ik heb op de k1 KAMP geïnstalleerd, dit doet een mesh op de plek waar hij de print plaatst en dus niet op het hele bed. Maar dat is misschien nog een stapje teveel. Ik moet zeggen ik ben zeker geen software programmeur maar voor klipper zijn zoveel goede tutorials dat tot nog toe alles wel gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
De z-offset kun je wel zien en aanpassen. Hieronder hoe ik het levelen het best voor elkaar krijg.

Heb gemerkt dat het het best gaat als eerst alleen de z-offset laat bepalen daarna alleen de bed-leveling starten en kijken of het klopt. Meestal moet je dan als nog de z-offset lager zetten en daarna nog een een keer alleen de bed leveling laten doen.

De auto methode werkt voor geen meter bij mij en dat is al vanaf de aanschaf maar dat had ik toen nog niet door. Heb het later wel aan gekaart bij 123-3D maar die blijven er bij dat het mijn fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als de z offset wel goed is opgeslagen zou je die ook niet steeds opnieuw moeten doen. De z-offset is het verschil in afstand tussen je nozzle en probe. Deze veranderd eigenlijk niet tenzij je nozzle slijt of als je er een andere nozzle inzet. Dan zou dus bedlevelen voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:05

Rincewind

Take me in your arms tonight

JeroenH schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:32:
[...]

En daar heb je de hoofdreden te pakken dat ik de handdoek in de ring gooi. Te veel variabelen waar je geen grip op krijgt. Ik begin te vermoeden dat zelfs de stand van de maan invloed heeft op of een 3D print lukt of niet. 8)7
Ik snap precies wat je bedoelt maar ik persoonlijk vind het 3D-printen te leuk om te stoppen. Een paar maanden geleden continue hechtingsproblemen en ik kreeg de Z-offset niet goed. Weken gek*t en toen maar de handdoek in de ring gegooid. Afgelopen week na een paar maanden niet printen maar weer eens mijn Ender 3 Pro aangezet en tot mijn grote verbazing print die in 1x weer perfect. Zonder iets aan te passen c.q. veranderen. Zal de maan er inderdaad iets mee te maken hebben gehad? ;)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Banditoz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:20:
Als de z offset wel goed is opgeslagen zou je die ook niet steeds opnieuw moeten doen. De z-offset is het verschil in afstand tussen je nozzle en probe. Deze veranderd eigenlijk niet tenzij je nozzle slijt of als je er een andere nozzle inzet. Dan zou dus bedlevelen voldoende moeten zijn.
Dacht ik ook, maar kun jij mij dan verschil verklaren in de printjes in plaatje in mijn post van:
zondag 30 juni 2024 12:02

Dan snap je waarom een beginneling zoals ik dan dus helemaal stuk zit.
Ik denk dat er iets wel degelijk al van het begin af iets mis is met deze printer maar bij 123-3D geven ze niet thuis en reageren niet op e-mails :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als de z offset gewoon goed opgeslagen wordt dan heb ik ook niet echt een idee. Enige wat ik nog kan bedenken is dat je het beste met warme printer kunt calibreren is mijn ervaring. Speling op het printbed en anders een kapotte level-sensor. Daarmee houden mijn ideeën helaas ook een beetje op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 10:48

Devil103

Coffee need more coffee

Mojo-45 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Dan snap je waarom een beginneling zoals ik dan dus helemaal stuk zit.
Ik denk dat er iets wel degelijk al van het begin af iets mis is met deze printer maar bij 123-3D geven ze niet thuis en reageren niet op e-mails :'(
Misschien een keertje naar een lokale makerspace of tweaker gaan voor wat hulp?
Alvast om uit te sluiten of er werkelijk iets mis is of niet...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Heb je daar een linkje van voor mij, dan kan ik is verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Mojo-45 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:55:
Heb je daar een linkje van voor mij, dan kan ik is verder zoeken.
Je zou ook kunnen kijken/vragen bij een FabLab bij je in de buurt alhoewel dat meer gaat over zelf daar printen c.q snijden. Zij kunnen je wellicht verder helpen of Google even naar 'makerspace'. Misschien zit er eentje bij je in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:50
Ik heb mijn printer lange tijd geleden laten verstoffen omdat ik een probleem maar niet goed krijg. De Duplo rails van mijn zoon heeft me weer aan het printen gezet. Maar nu moet ik het probleem nog wel oplossen.

De printer is een Ender3 V3 KE. Over bed adhesion, optisch mooie prints en bridging ben ik al uit de doos heel tevreden. Prints waar iets in elkaar moet passen gaan vanaf begin al totaal niet.

Aan de afmetingen ligt het niet. Een 2cm kubus is exact 2cm en schalen beide kanten op helpt niet. Ook bij een print test met een gat binnenin klopt de afmeting. Een tolerance test gaat totaal mis. Ik vermoed niet om de daadwerkelijke vrije ruimte maar om het volgende.

De hoeken zijn heel dik. Ze lopen bol rond in plaats van hoekig. Ik heb dat geprobeerd op de foto’s hieronder te krijgen.

Ik heb gespeeld met jerk, extrusion/flow en snelheid. Ik heb naast de Creality slicer ook Cura en Prusa slicers geprobeerd. Steeds wel wat verschil maar niet opgelost.

Ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiPUGVvQOehLSSs2Ou31xhX53gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxQV2y3PJ7gCQaC7IS42lH1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaGSDHdIrmFxV_gQo949AEJRLr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okKSwIH52PlBYYzJJreuxjyW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8vxSZGJCTE3xz7QgC3zo0jZtPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcTrlEkdnirzer6BL61yQBZE.jpg?f=fotoalbum_large

@Mojo-45 ik begrijp jou heel goed. Eerste printer ook uit frustratie weg gedaan. Tweede printer tijdje weggezet. En toch ga ik weer printen omdat het leuk blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 07-07-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Foxhill Je kan de flowrate wat naar beneden zetten, lijkt er op dat je wat overextrusie hebt. De hoeken helemaal scherp krijgen lukt eigenlijk alleen met pressure advance van klipper. Maar dan moet je de rest al gekalibreerd hebben (flowrate, temperatuur etc.).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dit kun je oplossen met de pressure advance calibratie. Als je goed kijkt zie je dat als de extruder stopt er door de opgebouwde druk nog wat filament uitloopt. Dit zorgt voor een iets dikker stukje aan het einde van de lijn. Pressure advance is een calibratie die je met bv orcaslicer makkelijk kunt uitvoeren. Er wordt dan gecompenseerd aan het einde van de lijn zodat deze even dik blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Laatst online: 22:50
Thanks. Ik ga eerst de flowrate en temperatuur controleren en als nodig kalibreren. Daarna zal ik de pressure advance kalibreren.

Ik zie dat in Creality slicer pressure advance ook als instelling beschikbaar is. Bij de materiaal instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Creality slicer is volgens mij een mix van alle andere slicers. Ik weet zo niet of je via creality slicer ook de calibratie van pressure advance kunt doen of alleen invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:11
Soms he, soms ben ik er zo klaar mee met dat hele ge3d-print. Ik ben nu al bijna de halve middag bezig om dit te printen; https://www.printables.com/model/477762-ikea-malm-storage. En dat gaat gewoon elke keer fout.
Al 1200x die Z-offset aangepast, na het auto level gebeuren. Maar elke keer is er een stukje op het printbed wat gewoon niet fatsoenlijk hecht. Schoongemaakt met alcohol, z-offset nog maar weer eens gecontroleerd maar elke keer hetzelfde gezeik.

Eerst was het de inkjetprinter welke altijd liep te zeuren, dan moest je weer reinigen, dan waren de cartridges weer uitgedroogd dan waren de cartridges weer leeg, of je pakte het velletje terwijl de inkt nog niet droog was. Toen eindelijk van al dat gezeur af na een laserprinter te hebben gekocht.

En nu dat gezeur met een 3Dprinter. Bah.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEgxOtyUnly80hhwruuWeJUKLPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrZMfrNh9pUtjTML4eHmjNGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Robbie T op 09-07-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

@Robbie T ik snap de emotie, herkenbaar. Bij mij was het eens betere/nieuwe veren en een nieuw pei bedje kopen voor weinig.
En, ik heb al twee printer dus helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@Robbie T Dat is meer een probleem met printorientatie dan hecting. Zo'n lange streep met een paar bochten erin gaan heel erg trekken zodra het afkoelt.
Als je naar de originele kijkt kan je zien dat hij hem ook "bottom up" heeft geprint, niet zijwaards.
Als je hem toch zijwaards wilt printen probeer tabplus antiwarping eens. Dat helpt veel bij dit soort prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:11
godofal schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:26:
@Robbie T Dat is meer een probleem met printorientatie dan hecting. Zo'n lange streep met een paar bochten erin gaan heel erg trekken zodra het afkoelt.
Als je naar de originele kijkt kan je zien dat hij hem ook "bottom up" heeft geprint, niet zijwaards.
Als je hem toch zijwaards wilt printen probeer tabplus eens. Dat helpt veel bij dit soort prints.
Thanks, ik ga eens naar de tabs plus kijken.
De link naar github werkt niet, maar ik verwacht dat je deze bedoelt; https://github.com/5axes/TabPlus
Waar zie je dat? Op printables zie ik dezelfde oriëntatie als ik heb, als ik de stl inlaad in Cura dan krijg ik ook deze orientatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je oppervlak schoonmaken met dreft en heet water werkt in mijn ervaring echt goed. Ik maak mijn printbed altijd schoon met alcohol maar na een tijdje plakt het niet zo goed meer. Dan schoonmaken onder de kraan en het is weer als nieuw.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
@Robbie T
Klinkt allemaal heel bekent in mijn oren :(

@pwillemske
Ga ik eens proberen dat schoon maken met heet water.
Het lijkt wel of er bij de 96% alcohol van TP toch nog iets anders bij bij zit waardoor de print niet zo goed meer blijft plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Robbie T schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Thanks, ik ga eens naar de tabs plus kijken.
De link naar github werkt niet, maar ik verwacht dat je deze bedoelt; https://github.com/5axes/TabPlus
Klopt, en aangepast thanks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:37
Beste medetweakers,

Sinds gistere blijft het scherm van onze Creality Ender 3 hierop hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nn02VmEX9pnKmT_wdRz3aTCzR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L92JjGIRjYQOmqqmiucD1Vja.jpg?f=user_large

Dit heb ik geprobeerd:
* Stekker er een paar keer langer dan 10 minuten uit het stopconact gehaald
* Nieuwe SD cards geprobeerd
* Scherm losgekoppeld

Maar helaas zonder resultaat.

Weet hier iemand misschien wat dit kan zijn? Voordat ik een nieuw scherm moet kopen?

Alvast bedankt.

UPDATE!

Uiteindelijk toch maar de firmware geüpdate. Nog nooit gedaan dus die is gewoon corrupt geraakt helaas. Het werkt in ieder geval weer. Display en mobo firmware zijn geupdate

[ Voor 12% gewijzigd door Woppie1979 op 16-07-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DmTC78xcqih-rA2-nRJdB0L3xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mt9LcpTvGOPto6apa3Qf8ego.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit ok? Ik ben door de bomen het bos kwijt.
Heb geen echte issues met printen, denk ik. Maar met de vraag of en wat er beter kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVvvYc8K1whvsfIo6DNNVeAA34Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAPmemCvt3AG1e4K5pBs6SwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8tOwAcEUoqDK7wK-6quAlbIze0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkDSpm0ZfZanIk6Bxy3zR323.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pohpyGUV3D9Xkj1QbTIF1AtC4RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UlM3Ka4jMvJzIu7aL94El7f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJT6Q_Uj4VCoaW6Ylk0MCWitr7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eE4ZpUrtQLPfbVFXYisuOGx3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgUHf8B3phJoBAakQheiZJBub1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVWdSUyI0DqnPXPrneSuVVSM.jpg?f=fotoalbum_large

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ny-hardcore

Begin is er maar lijkt of je nog wat lager kunt printen. Als je het test scheet verwijderd en de lijnen komen los van elkaar (dus niet samengesmolten) in de vierkantjes dan moet je in dat deel het bed dus nog wat aanpassen.

Ideaal is als de vierkantjes mooi egaal en glas zijn en vrijwel geen lijnen meer ziet.
Als je het bed zelf kunt stellen in de hoeken dan in de betreffende hoek het wiel een heel klein stukje (lees 1 a 2 mm max) en zo rond blijven gaan tot alles goed gaat. En 1 hoek stellen betekend dat de andere hoeken ook weer veranderen. Daarom dus is micro stapjes ze stellen.

Het bootje is ok maar ook nog wat grof en zou je nog wel iets beter kunnen krijgen.
Het hangt ook sterk af welke kwaliteit jij goed vindt.
Dat is het belangrijkste en je kunt heel veel instellen en doen maar dat kost veel tijd en geduld.
Zolang je dat hebt vooral doorgaan want je bent prima op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
MikeOO schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:45:
@ny-hardcore

Begin is er maar lijkt of je nog wat lager kunt printen. Als je het test scheet verwijderd en de lijnen komen los van elkaar (dus niet samengesmolten) in de vierkantjes dan moet je in dat deel het bed dus nog wat aanpassen.

Ideaal is als de vierkantjes mooi egaal en glas zijn en vrijwel geen lijnen meer ziet.
Als je het bed zelf kunt stellen in de hoeken dan in de betreffende hoek het wiel een heel klein stukje (lees 1 a 2 mm max) en zo rond blijven gaan tot alles goed gaat. En 1 hoek stellen betekend dat de andere hoeken ook weer veranderen. Daarom dus is micro stapjes ze stellen.

Het bootje is ok maar ook nog wat grof en zou je nog wel iets beter kunnen krijgen.
Het hangt ook sterk af welke kwaliteit jij goed vindt.
Dat is het belangrijkste en je kunt heel veel instellen en doen maar dat kost veel tijd en geduld.
Zolang je dat hebt vooral doorgaan want je bent prima op weg.
Dank voor de tips. Ik heb gisteren een paar shims geprint en m’n bed zo zoveel mogelijk proberen te leveren.
Ook heb ik de z-axis offset aangepast.
Deze was na 4h30m klaar vannacht
Is ongeveer 8cm hoog.

Ik vraag me alleen af of ik die horizontale lijnen wat meer regelmatig kan krijgen. Ze lijken nu soms dikker en dan weer dunner te zijn, vraag me af hoe dat komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvFJEhO26VGvQvGIjynUOpkB-zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qZ6u6ZJGgFkFkmtR1vakYek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEXLWAjsJUoCgToq5tijMOtosxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsJGp0WNav6G0pdQQeNJjywc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ny-hardcore op 17-07-2024 18:14 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ny-hardcore schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:12:
[...]

Dank voor de tips. Ik heb gisteren een paar shims geprint en m’n bed zo zoveel mogelijk proberen te leveren.
Ook heb ik de z-axis offset aangepast.
Deze was na 4h30m klaar vannacht
Is ongeveer 8cm hoog.

Ik vraag me alleen af of ik die horizontale lijnen wat meer regelmatig kan krijgen. Ze lijken nu soms dikker en dan weer dunner te zijn, vraag me af hoe dat komt.
Dat kan vele oorzaken hebben. Kan zijn dat iets niet goed vast zit.
Check alle schroeven of alles goed vast zit. Zeker als je de printer net hebt kan het gebeuren dat er een schroef weer los raakt waardoor er bewegingen ontstaan die je niet wilt.

Je print mogelijk te snel.
Je printprofiel is niet helemaal goed voor het type filament.
Zoek bv eens op het merk filament + PLA + slicernaam + profiel

Er zijn vele profielen vaak te vinden en die eens proberen. Of eens een andere slicer wil soms ook de oplossing zijn. Zo kun je achterhalen of het de Printer / Slicer probleem is.

Check ook alle bewegende delen. Soms moet je de wielen waar de X / Y / Z as door kunnen bewegen wat te los/strak zetten.

Er is altijd een wieltje wat centrisch is en die kun je stellen waardoor een as soepeler / strakker gezet kan worden. Het moet soepel lopen zonder horten en stoten.

Bedenk dat soms een heel klein beetje speling als kan zorgen voor hete andere printresultaten.

Pas ook elke keer 1 ding aan en weer testen. Doe je meerdere dingen tegelijk dan weet je niet meer wat de oplossing is of je creëert weer andere problemen.
Geduld heb je nodig bij 3D printen maar zo leer je heel veel en elke keer win je weer een klein beetje >:)

Hier staan ook nog wat tip
https://all3dp.com/1/comm...ooting-3d-printer-issues/

En dan kopje: Ripples and "Echoes" in Print (Ringing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik kan mijn printer "Ender-3 V3 SE" ter reparatie opsturen maar heb daar nog de Nebula smart kit op zitten.
Weet iemand hoe ik het best de machine weer naar originele staat kan krijgen dus met het schermpje met draaiknop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
Mojo-45 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:33:
Ik kan mijn printer "Ender-3 V3 SE" ter reparatie opsturen maar heb daar nog de Nebula smart kit op zitten.
Weet iemand hoe ik het best de machine weer naar originele staat kan krijgen dus met het schermpje met draaiknop?
Ik vermoed de originele firmware op de sdcard zetten en printer aanzetten met het oude schermpje weer aangesloten. Dan wordt de speciale firmware voor de communicatie met de nebula pad weer teruggezet naar de Marlins versie voor standaard schermpje

[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 18-07-2024 13:41 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik heb de procedure het op het Creality forum gekregen en het werkt.
De firmware op het oude originele display eerst bij werken werd me aan graden.

Display firmware update:
1. Format the TF card on the computer side, and select 4096 for the allocation unit size.
2. Put the screen firmware folder “TJC_SET” into the TF card.
3. Turn off the printer and Insert the TF card into the card slot on the left side of the screen.
4. Reboot and wait for the update to finish.
5. After finishing the update, remove the TF card and delete the files inside.

Mainboard firmware update:
  1. Format the SD card on the computer side, and select 4096 for the allocation unit size.
  2. Put the firmware file “Ender-3 V3 SE_HWCR4NS200320C13_SWV1.0.6_GD303.bin” into the root directory of SD card.
  3. Turn off the printer and insert the SD card into the card slot on the motherboard.
  4. Reboot and wait for the update to finish.
  5. After finishing the update, remove the SD card from the motherboard slot and delete the bin file inside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
remmuz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Dit was alleen ter illustratie ;-)
Als ik b.v. een holle kubus print, dan staan de top en bottom layers op de goede plek, maar is er dus layer shift ter hoogte van de holte.
Het probleem lijkt inderdaad in de X as te zitten, als ik mijn voorbeeld object een kwart slag draai dan komt het er prima uit .
Iik heb dat dus ook sinds kort. Mijn rol Creality PETG was op en had hem vervangen voor eSun, Volgens mij zijn beide goede merken. Ik heb een Ender 3 v3 met Nebula Kit. ls ik de door de Creality Slicer gegenereerde gcode door upload naar zo'n test site, ziet dat er goed uit. Die Creality Slicer gebuik ik nu omdat die goed communiceert met de Nebula kit.Cura lijk ik niet aan de praat te krijgen maar de gcode lijkt goed.
Ook al van alles geprobeerd. Nieuwe nozzle, dat rubberen kapje om de hotend. Belts van los naar strak, alles in de wd40 gezet. Uiteindelijk werd het een stuk beter na een nieuw moederboard. Maar het is niet helemaal opgelost.
Hij verspringt ook maar een miniscuul stukje. Het is geen spriong van een tand op de belt ofzo. Ik ga nu nog de belt vervangen en kijken.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29
Rudi Vader schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Iik heb dat dus ook sinds kort. Mijn rol Creality PETG was op en had hem vervangen voor eSun, Volgens mij zijn beide goede merken. Ik heb een Ender 3 v3 met Nebula Kit. ls ik de door de Creality Slicer gegenereerde gcode door upload naar zo'n test site, ziet dat er goed uit. Die Creality Slicer gebuik ik nu omdat die goed communiceert met de Nebula kit.Cura lijk ik niet aan de praat te krijgen maar de gcode lijkt goed.
Ook al van alles geprobeerd. Nieuwe nozzle, dat rubberen kapje om de hotend. Belts van los naar strak, alles in de wd40 gezet. Uiteindelijk werd het een stuk beter na een nieuw moederboard. Maar het is niet helemaal opgelost.
Hij verspringt ook maar een miniscuul stukje. Het is geen spriong van een tand op de belt ofzo. Ik ga nu nog de belt vervangen en kijken.
Ik heb het opgelost door een Creality K1C te kopen. Niet de goedkoopste oplossing maar wel heel veel plezier van. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Rudi Vader schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Ik lees op Reddit dat de configuratie van de nebula voor de stepper motors niet klopt. De spanning zou te laag staan en daardoor gaat het bij hogere snelheden soms mis. Ik weet er eerlijk gezegd niet veel vanaf, maar als je de nebula root zou je die spanning kunnen aanpassen in de printer.cfg

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
ny-hardcore schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Ik lees op Reddit dat de configuratie van de nebula voor de stepper motors niet klopt. De spanning zou te laag staan en daardoor gaat het bij hogere snelheden soms mis. Ik weet er eerlijk gezegd niet veel vanaf, maar als je de nebula root zou je die spanning kunnen aanpassen in de printer.cfg
Dank. Deze had ik nog niet gezien.
Ik kan mijn Nebula niet rooten helaas. Ik heb de Ender 3 v3 SE, volgens mij kan de KE wel. Hij staat al op de laatste firmware. Deze is ook nog niet te rooten.
Heb je een link voor mij van Reddit?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
Rudi Vader schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Dank. Deze had ik nog niet gezien.
Ik kan mijn Nebula niet rooten helaas. Ik heb de Ender 3 v3 SE, volgens mij kan de KE wel. Hij staat al op de laatste firmware. Deze is ook nog niet te rooten.
Heb je een link voor mij van Reddit?
Ik heb ook de SE en heb die geroot. Er is een pre rooted firmware te vinden op Reddit.

Ik ben op vakantie dus zit op m’n telefoon. Maar de info over de stepper staat o.a hier

https://www.reddit.com/r/Ender3V3SE/s/Yf2Q6dhTCu

Deze guide heb ik min of meer gevolgd voor te rooten

https://www.reddit.com/r/Ender3V3SE/s/Oh79NP1Dfb

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
ny-hardcore schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Ik heb ook de SE en heb die geroot. Er is een pre rooted firmware te vinden op Reddit.

Ik ben op vakantie dus zit op m’n telefoon. Maar de info over de stepper staat o.a hier

https://www.reddit.com/r/Ender3V3SE/s/Yf2Q6dhTCu

Deze guide heb ik min of meer gevolgd voor te rooten

https://www.reddit.com/r/Ender3V3SE/s/Oh79NP1Dfb
Het is me gelukt om te rooten! Dank. Ik ga even kijken hoe ik verder het probleem kan aanvliegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Rudi Vader schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Het is me gelukt om te rooten! Dank. Ik ga even kijken hoe ik verder het probleem kan aanvliegen!
Succes.
Wat ik mee bezig was voordat ik vakantie ging was in orca het KE profile gebruiken en dan dit aanpassen:

https://www.reddit.com/r/Ender3V3SE/s/FS29PWv5Gn

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
ny-hardcore schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Voor diegene die dit probleem ook hebben. Hier de link naar het artikel waar @ny-hardcore het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Rudi Vader schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Voor diegene die dit probleem ook hebben. Hier de link naar het artikel waar @ny-hardcore het over heeft.
Zou dit probleem ook bij een Ender-3 v3 KE kunnen optreden aangezien deze standaard ook een nebulapad heeft.
Dit gewoon alleen voor mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Mojo-45 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Zou dit probleem ook bij een Ender-3 v3 KE kunnen optreden aangezien deze standaard ook een nebulapad heeft.
Dit gewoon alleen voor mijn interesse.
Ik weet het niet zeker, maar ik geloof ergens gelezen te hebben dat de KE sterkere steppers heeft en een andere tandrad op de belt met meer groeven. Daardoor zou het issue bij de KE niet spelen.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Ik ben een paar stappen verder met het uitpakken van de nebula firmware (1.1.0.27)
Ik heb het root password aangepast en ook weer een nieuw img etc in elkaar gezet. (Tips gehad vanuit discord )
Ben alleen op vakantie momenteel dus kan het niet testen om m’n nebula pad.
De printer.cfg in de nieuwere versies is trouwens nog dezelfde, daar zit geen verandering in voor de SE in ieder geval.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Ze hebben mijn oude printer Ender-3 V3 SE gecompenseerd en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe.
Ik zit te twijfelen tussen Ender-3 v3 KE of een Bambu A1 zonder ams.
Hebben jullie een goed advies voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Zijn denk ik beide prima. De bambu is firmware technisch dichtgetimmerd waar creality te rooten is om eventueel later nog je eigen draai eraan te geven. Mijn voorkeur zou daarom de creality zijn. Maar als je je daar niet mee wilt bezig houden zal de bambu de betete keus zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
Mojo-45 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:16:
Ze hebben mijn oude printer Ender-3 V3 SE gecompenseerd en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe.
Wat ik tot nu toe tegengekomen ben is dat als je hobby 3D printers is dan Creality, is 3D printen je hobby dan de Bambu

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:16:
Als je het hele 3D printen process wilt leren (incl de frustraties >:) ) dan is een Ender 3 een zeer mooie printer om alles echt te leren vanaf de basis. En soms zul je momenten meemaken dat je hem het raam uit wilt gooien. Hoort er allemaal bij maar uiteindelijk leer je in korte tijd heel veel.

Is het doel meer ontwerpen of je wilt bestaande object printen dan is de Bambu een mooie kandidaat.
Bambu printer regelt het vrijwel allemaal zelf dus het is niet meer dan ontwerp in je slicer laden en instellingen maken en printen maar en dat doet hij dan ook nog eens een stuk sneller dan de Ender.

Aan jouw de keus want die kunnen wij niet voor je maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ny-hardcore schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Wat ik tot nu toe tegengekomen ben is dat als je hobby 3D printers is dan Creality, is 3D printen je hobby dan de Bambu
Ik vind dit een rare kreet.. Ik heb al jaren een Crealty Ender V3 en dat ding print prima out of the box, hoef er nooit aan te klooien, behalve gewoon met een papiertje levelen. Prints hechten prima etc etc.

Als je het Bambu labs topic volgt, dan zie je daar zoveel dingen waar je op moet letten en mee moet prutsen (buildplates, hechting, z-offsets, supports). Nu kunnen die Mambu (zeer met ams) ook wel veel meer, maar niet het argument om de Creality line als 'high maintanance' af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
De ender 3 en de ender 3 v3 zijn heel verschillend. De oorspronkelijke ender 3 was echt wel een printer waar je af en toe op kon vloeken. De v3 is flink geëvolueerd. Ik geloof ook niet in bambu labs is de beste etc. Elke printer heeft zo zijn voor en nadelen en de nieuwere printers zijn gemakeijker in het gebruik geworden. Ik lees wel af en toe over bambu labs dat ze vooral positieve reviewers nieuwe spullen sturen maar of dat waar is, geen idee. Ik ben blij met mijn ender 3 pro, 5 pro en K1 maar wat ik merk is dat sinds ik de k1 heb de andere 2 het een stuk rustiger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Banditoz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:19:
De ender 3 en de ender 3 v3 zijn heel verschillend. De oorspronkelijke ender 3 was echt wel een printer waar je af en toe op kon vloeken. De v3 is flink geëvolueerd. Ik geloof ook niet in bambu labs is de beste etc. Elke printer heeft zo zijn voor en nadelen en de nieuwere printers zijn gemakeijker in het gebruik geworden. Ik lees wel af en toe over bambu labs dat ze vooral positieve reviewers nieuwe spullen sturen maar of dat waar is, geen idee. Ik ben blij met mijn ender 3 pro, 5 pro en K1 maar wat ik merk is dat sinds ik de k1 heb de andere 2 het een stuk rustiger hebben.
Zoals je al zei: "Ik geloof ook niet in bambu labs is de beste etc" vandaar dus dat ik ook mijn vraag heb gesteld.
Heb voor de gein even gezocht op, hoe de z-offset aan te passen op bambu a1 maar zover ik heb gevonden is dat je dat in de gcode ergens moet doen dus kan dit volgens mij niet realtime.
Hier op gezocht omdat dit 1 van de rare problemen was die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Banditoz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:19:
Ze hadden de Ender 3 v3 ook geen Ender 3 v3 moeten noemen. Dat geeft verwarring. Alleen de vorm is praktisch hetzelfde maar de printer is op bijna alle fronten verbeterd. Het was eigenlijk tijd voor een Ender 4 o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superduper schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Ik vind dit een rare kreet.. Ik heb al jaren een Crealty Ender V3 en dat ding print prima out of the box, hoef er nooit aan te klooien, behalve gewoon met een papiertje levelen. Prints hechten prima etc etc.

Als je het Bambu labs topic volgt, dan zie je daar zoveel dingen waar je op moet letten en mee moet prutsen (buildplates, hechting, z-offsets, supports). Nu kunnen die Mambu (zeer met ams) ook wel veel meer, maar niet het argument om de Creality line als 'high maintanance' af te zetten.
Gebruik nu al zeer lang een Bambu XC1 combo en moet je hierin toch even corrigeren.
In de gehele periode geen problemen mee ervaren zolang je maar zorg draagt voor onderhoud.

Zeker niet bedoelt om Bambu printers als probleemloos te classificeren maar problemen met prints zijn meestal toch echt gebruikersproblemen. Verkeerde instellingen / buildplate niet schoongemaakt of met verkeerde producten schoongemaakt.

Z-Offset hoef je niets aan te doen. Als die niet goed gaat komt dat meestal doordat de kalibratie niet is uitgevoerd na een firmwareupdate. Printer regelt alles zelf.

Supports staan los van merk printer maar heeft met je printmodel te maken.
Geen hechting is bij elke printer hetzelfde. Buildplate niet schoon is geen hechting.

Elke printer print goed mits goed afgesteld en gebouwd. Bij Crealty printer en soortgelijke is dat gevoeliger puurt omdat je meer ruimte hebt om upgrade uit te voeren en te sleutelen waardoor er sneller is fout kan gaan.
Hoeft niet maar gaat er iets fout dan is dit vaak omdat de gebruiker te weinig ervaring (nog) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
MikeOO schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:47:
[...]

Gebruik nu al zeer lang een Bambu XC1 combo en moet je hierin toch even corrigeren.
In de gehele periode geen problemen mee ervaren zolang je maar zorg draagt voor onderhoud.

Zeker niet bedoelt om Bambu printers als probleemloos te classificeren maar problemen met prints zijn meestal toch echt gebruikersproblemen. Verkeerde instellingen / buildplate niet schoongemaakt of met verkeerde producten schoongemaakt.

Z-Offset hoef je niets aan te doen. Als die niet goed gaat komt dat meestal doordat de kalibratie niet is uitgevoerd na een firmwareupdate. Printer regelt alles zelf.

Supports staan los van merk printer maar heeft met je printmodel te maken.
Geen hechting is bij elke printer hetzelfde. Buildplate niet schoon is geen hechting.

Elke printer print goed mits goed afgesteld en gebouwd. Bij Crealty printer en soortgelijke is dat gevoeliger puurt omdat je meer ruimte hebt om upgrade uit te voeren en te sleutelen waardoor er sneller is fout kan gaan.
Hoeft niet maar gaat er iets fout dan is dit vaak omdat de gebruiker te weinig ervaring (nog) heeft.
Ik heb dus met de Ender 3 v3 SE standaard uit de doos dezelfde ervaring. Gewoon de handleiding volgen met het in elkaar zetten. Van doos open tot kunnen printen was 10 minuten. Het voor de eerste keer kalibreren duurde langer. Dit is ook niet te vergelijken met de andere Ender 3 printers. Daarom ben ik ook van mening dat de naam meer moet afwijken.
Je vergeet nog een ding waar het mois mee kan gaan. Goedkope shit filament en dat geldt ook voor elke printer.
Bij mij kwamen de problemen pas bij het installeren van de Nebula Kit. Te weinig stroom op de y-as stepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Rudi Vader schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:25:
[...]

Ik heb dus met de Ender 3 v3 SE standaard uit de doos dezelfde ervaring. Gewoon de handleiding volgen met het in elkaar zetten. Van doos open tot kunnen printen was 10 minuten. Het voor de eerste keer kalibreren duurde langer. Dit is ook niet te vergelijken met de andere Ender 3 printers. Daarom ben ik ook van mening dat de naam meer moet afwijken.
Je vergeet nog een ding waar het mois mee kan gaan. Goedkope shit filament en dat geldt ook voor elke printer.
Bij mij kwamen de problemen pas bij het installeren van de Nebula Kit. Te weinig stroom op de y-as stepper.
Die ervaring had ik niet mijn Ender 3 v3 SE.
Het in elkaar zetten was inderdaad maar een 15 min klus.
Kalibreren ging ook zonder problemen.
Eerste print van de geluk cat vernielde gelijk mijn hechtplaat.
Daarna varieerde mijn z-offset ineens terwijl het niet veranderd was in de settings als ik ging kijken.
En na een wat langere tijd verschrikkelijke geluiden bij het opnieuw kalibreren in de Y verplaatsingen.
Extruder begon ook al rare geluiden te maken.

Uit eindelijk (na overleg met verkoper) terug gestuurd en is hij volledig gecompenseerd.

Denk dat ik een maandag ochtend product heb gehad.

Ben nu dus op zoek naar een nieuwe en denk dat ik de KE maar ga proberen.
Kan toch niet zo zijn dat ik weer een maandagtocht product krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Zijn er hier mensen met een rooted nebula pad?
Ik heb de 1.1.0.27 geroot en mainsail etc erop gezet.

Ik wil even wat versienummers checken of er tussen de 0.23 en de 0.27 verschil zit in klipper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDd3pwC5g2bNrXycaPTJ2PB4rkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/220Jmq5Xy1gfLAzcargnyl1C.png?f=fotoalbum_large

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 14:58
Ik heb zo'n 9 maanden een Ender 3 S1 Pro in bezit en wat bescheiden print werk in PLA, PETG en ASA gedaan. Eind vorige week in een opwelling een Nebula Smart kit gekocht zodat ik Klipper kan draaien op de S1 Pro... Dacht ik. Ik dacht dat de Nebula kit ook compatible is (inmiddels) met de S1 Pro. Maar ik begin daaraan te twijfelen.

De release notes in de 3D printer firmware op deze download pagina suggeren van wel: https://www.creality.com/...creality-nebula-smart-kit
1,Ender3V3SE_firmware; Adaptive Ender-3 V3 SE
2,firmware_Nebula_Pad;Adaptive Ender-3(4.2.7 mainboard)/Ender-3 PRO/Ender-3 V2/Ender-3 V2 Neo /Ender3  Neo/Ender3  Max Neo
3,firmware_Nebula_Pad_stm103_UART2;Adaptive Ender 3 S1(STM32F103)/Ender 3 S1 Pro(STM32F103)
4,STM32F4_UPDATE;Adaptive Ender 3 S1(STM32F401)/Ender 3 S1 Pro(STM32F401)
Er is ook een bracket voor de vibratie sensor specifiek voor de S1 Pro te downloaden daar; die heb ik inmiddels al geprint. Alleen nergens een handleiding hoe je het moet monteren. Beetje onhandig.

Belangrijker echter; de ribbon cable voor het scherm is verschillend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rBfH3GdMn7cBXBM5yXzK7UwrIw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T3WCY6bMRIeRVT3uQFfgXwwy.jpg?f=user_large
Rechts is het origineel met stekker, links de Nebula pad (niet mijn eigen foto BTW).

Ik heb al een beetje geGoogled en Reddit afgeschuimd, maar ik kom niet echt verder. Iemand een Pro (pun intended) tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Laatst online: 15-09 19:25
hier ook een nebula pad aangeschaft voor de ender 3 v3 SE. ben nog niet aan installeren toe gekomen, maar ga wel voor een rooted versie. Maar mijn vraag mbt de G-sensor cable; nu zie ik in verschillende filmpjes mensen drie dingen doen:

1: de usb C kabel achter in de nebula pad en de usb A kabel in de zijkant van de nebula pad.
2: de usb C kabel achter in de nebula pad en de usb A in een losse adapter op 220v
3: de usb C kabel achter in de nebula pad en de usb A via een USB C -> USB A verloop in de zijkant van de ender 3 v3 SE

blijkbaar werken alle opties, maar ik ben wel nieuwsgierig wat nu de bedoelde manier is.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Rexcore schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:31:
hier ook een nebula pad aangeschaft voor de ender 3 v3 SE. ben nog niet aan installeren toe gekomen, maar ga wel voor een rooted versie. Maar mijn vraag mbt de G-sensor cable; nu zie ik in verschillende filmpjes mensen drie dingen doen:

1: de usb C kabel achter in de nebula pad en de usb A kabel in de zijkant van de nebula pad.
2: de usb C kabel achter in de nebula pad en de usb A in een losse adapter op 220v
3: de usb C kabel achter in de nebula pad en de usb A via een USB C -> USB A verloop in de zijkant van de ender 3 v3 SE

blijkbaar werken alle opties, maar ik ben wel nieuwsgierig wat nu de bedoelde manier is.. :)
Volgens mij kan alles. Ik heb uiteindelijk de usb in de nebula gedaan.
Met de aparte voeding blijft de pad aan na uitzetten printer. Dat wilde ik niet.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Even een klipper gerelateerde vraag als dat hier ook kan?
Ik heb een klipper printer.cfg voor m’n ender 3 v3 SE.

Ik gebruik deze start print macro, maar dan print ie de purge net naast de build plate.

Is dit bepaald door de X min en Max parameters in de stepper ? Of waar geef je dit aan? De dimensie van de build plate zeg maar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[gcode_macro START_PRINT]          # START_PRINT 
gcode:
    {% set BED_TEMP = params.BED_TEMP|default(60)|float %}
    {% set EXTRUDER_TEMP = params.EXTRUDER_TEMP|default(190)|float %}
    M140 S{BED_TEMP}
#    WLED_ON STRIP=roof PRESET=6
    ; Ender 3 Custom Start G-code
    G92 E0 ; Reset Extruder
    G28 ; Home all axes
        # Wait for bed to reach temperature
    M190 S{BED_TEMP}
    # Set and wait for nozzle to reach temperature
    M109 S{EXTRUDER_TEMP}
    G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
    G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position
    G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line
    G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little
    G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
    G92 E0 ; Reset Extruder
    G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
    G1 X5 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move over to prevent blob squish
    BED_MESH_PROFILE LOAD=default

De printer.cfg is deze:
https://github.com/bootuz...per/blob/main/printer.cfg

Edit: ik ga dit maar eens doorlezen:
https://github.com/rootie...ain/guides/axis_limits.md

[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 12-08-2024 16:50 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
Het silent mainboard 2.2.1 van mijn Ender 5 plus is overleden (mogelijke oorzaak is denk ik een combinatie van warmte en matige ventilatie) en deze is ook niet meer leverbaar helaas. Heeft iemand goede ervaringen met een ander mainboard?

Het liefst houd ik de printer zo standaard mogelijk (is het simpelste), maar aan de andere kant is dit ook een mooie kans om de printer een flinke upgrade te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
AteGjalt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:58:
Het silent mainboard 2.2.1 van mijn Ender 5 plus is overleden (mogelijke oorzaak is denk ik een combinatie van warmte en matige ventilatie) en deze is ook niet meer leverbaar helaas. Heeft iemand goede ervaringen met een ander mainboard?

Het liefst houd ik de printer zo standaard mogelijk (is het simpelste), maar aan de andere kant is dit ook een mooie kans om de printer een flinke upgrade te geven.
Keuze genoeg.
BigTreeTech Skr Mini E3 v3.
Makerbase Mks Robin E3 v1.1
Mellow Gloomy Fly Rrf E3 pro v3
Creality ender 3 v4.2.7. moederbordje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb in mijn ender 5 pro een bigtreetech skr mini e3 zitten. In eerste instantie met marlin firmware gedraait en al ruim een jaar draait hij via een bigtreetech cb1 op klipper. Is even wat tutorials volgen maar prima te doen. Marlin firmware was voor de 5 pro gewoon te downloaden, dat zal voor de 5 plus niet veel anders zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:39
Hallo,

Ik heb een K1C geroot met Klipper. Mijn eerste laag na de supports trekken altijd op niets. Ik gebruik hiervoor orcaslicer. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRt4o1e8QlC92zmFkW-dvkDLjwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vvOZTYh3PZF68LpQmfLo4Fd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Wat ik op de foto zie lijkt op de toplaag van dat deel van de print en iet de onderlaag. Die lijkt overextrusie te hebben (te vet geprint als het ware). Ik zou beginnen met de flow- calibratie test. Die zit in orcaslicer. Er zitten meer handige calibratietests in orcaslicer.

Als je te veel extrudeerd krijg je dat de nozzle door de vorige lijn heen smeert en daar lijkt dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
Banditoz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:02:
Wat ik op de foto zie lijkt op de toplaag van dat deel van de print en iet de onderlaag. Die lijkt overextrusie te hebben (te vet geprint als het ware). Ik zou beginnen met de flow- calibratie test. Die zit in orcaslicer. Er zitten meer handige calibratietests in orcaslicer.

Als je te veel extrudeerd krijg je dat de nozzle door de vorige lijn heen smeert en daar lijkt dit op.
Filament heedt de volledige callibratie test gedaan van orcaslicer.
Wat je ziet is eigenlijk de onderkant, de eerste laag na tree support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Fishione schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Filament heedt de volledige callibratie test gedaan van orcaslicer.
Wat je ziet is eigenlijk de onderkant, de eerste laag na tree support
Dus voor de foto is het object op de kop op de buildplate gezet?

Er is in orca een optie voor bottom layer pattern , wellicht kun je daar iets mee?

[ Voor 11% gewijzigd door ny-hardcore op 19-08-2024 15:07 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
ny-hardcore schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:06:

Dus voor de foto is het object op de kop op de buildplate gezet?
Klopt

Ik orobeer morgen de setting eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gzns9mJmtOLQxsoC8I45TiDdVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7oUUdDeBQDBEjOAc87mhDLU.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit ghosting ? Die verticale rimpels zeg maar.
De print is verder volgens mij wel goed , alleen die lichte rimpeling die zichtbaar is als je beetje lichtinval veranderd.
Vroeg me af of hier een term voor bestaat zodat ik kan googlen of dat het is en hoe eventueel te fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR0TaL_zkZhsPIBNWdHbj8KmVTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skKt0H6VevrUL1i5XeNBr6f2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ny-hardcore op 20-08-2024 18:57 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Lijkt wel op ghosting/ringing. Of VFA zoals bij de creality k1 voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
CaptainKansloos schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:42:
Ik dacht dat de Nebula kit ook compatible is (inmiddels) met de S1 Pro. Maar ik begin daaraan te twijfelen
....
Ik heb al een beetje geGoogled en Reddit afgeschuimd, maar ik kom niet echt verder. Iemand een Pro (pun intended) tip?
Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Ik heb inmiddels e.e.a. uitgeprobeerd en het probleem getackeld.

Voor de aansluiting van het Nebula scherm op een Ender 3 S1 Pro heb je dus een andere kabel(connector) nodig. Deze vervangt uiteindelijk de bestaande kabel, maar wordt helaas niet meegeleverd.

Ik heb voor een paar euro deze bij AliExpress gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006140661573.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.709379d26wVVAt&gatewayAdapt=glo2nld

Deze moet op je mainbord gemonteerd worden, daarvoor moet je de onderkant van de printer open schroeven. Vlak naast de rubber pootjes op iedere hoek zit zo'n schroef. LET OP: aan de bodemplaat zit een ventilator vast. Omdat de stekkers op het mainbord vastgelijmt zijn kan de onderplaat niet zomaar naast de printer gelegd worden; de kabel aan de ventilator is daarvoor te kort. Breek die kabel niet af...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEwqFDDslc4_rB9xNLp32W-QMxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UMZR6fZdxj49MggX67m9HsSJ.jpg?f=user_large

Oude kabel aan het mainbord vast laten zitten en opgerold aan de nieuwe vastgemaakt zodat ie niet in de weg zit. Er zitten nokjes in de onderplaat van de printer waar je de kabels langs kunt geleiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YHt4Ax3WEkXesxRpR_XM0uQ5Fg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qncuvAebzOG6mfwVmRMdUEBj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqhZbvuaB4b_JkACf1-uzFf5j8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uh0Ll3Z56FeBPQj0OxoM7OlQ.jpg?f=user_large
Zo kan ik nog terug mocht ik dat ooit willen (en de lijm vd stekkers losmaken is gepriegel). Stekker nieuwe kabel met een lijmpistool vastgezet en opgerold /ingekort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofRNiTvy01Rf-TZa3OgCl17z8fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4UYQ5ZxpkZ7tuHo19ZtDYhU.jpg?f=fotoalbum_large

De sensor kabel is een beetje verwarrend. De USB-splitter kabel met G-sensor aan de ene kant en USB-A aan de andere kant kun je gebruiken om de scherm unit los van de printer naar de laatste FW te flashen. De mijne kwam met V1.1.0.23. Via de website (zie link uit mijn eerdere post) NEBULA_ota_img_V1.1.0.27.img op de meegeleverde USB stick gezet. In de laatste versie wordt ook de Ender 3 S1 Pro als gesupporte versie getoond, anders kun je de wizard later niet afronden. Van de kabel: USB-C in het scherm, USB-A in een 5V USB stekker en de meegeleverde USB-Stick in het scherm gestoken; deze wordt automatisch geupdate.

De printerfirmware moet ook aangepast worden. Download '3D Print Firmware.zip', pak deze uit en plaats de bestanden en folders as-is op de root van een SD-Card. Deze steek je in de printer. Oude scherm verwijderen, Nebula scherm (die je al geflashed hebt) aansluiten via de nieuwe ribbon kabel. Deze wordt daar ook uit gevoedt; je hoeft dus de USB-C kabel niet aan te sluiten. De G-sensor is ook in princiepe voor initiële calibratie en hoeft niet permanent op de printer of het bed te blijven zitten.

Na het aansluiten de printer opstarten. Als het goed is start het scherm, doorloop je de wizard en op het moment dat je het printer model gekozen hebt, worden de juiste files op de SD-Card gevonden en de firmware vd printer geflashed. Hierna volgt bed-leveling en G-sensor calibratie. Eerst op de printkop, daarna op het printbed. Ik heb voor beide een stukje dubbelzijdig tape gebruikt voor tijdelijke bevestiging. Als je vaker wil calibreren (maar dat is niet strikt noodzakelijk) dan kun je overwegen een handige bracket aan de printkop en / of het bed te maken. Ik heb na wat zoeken uiteindelijk deze gevonden die past waar de sensor makkelijk in en uit kan: https://www.printables.com/model/485216-ender-3-s1-pro-sonic-pad-sensor-mount (de 'Xmount' versie voor op de printkop).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqiVYJwrLOhwPelsIWMM_XNAkrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdNlDP2GGnCg889aBeJb1vUK.jpg?f=user_large

Nebula camera kun je aansluiten op 1 vd USB-A poorten van het Nebula scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
CaptainKansloos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Ik heb inmiddels e.e.a. uitgeprobeerd en het probleem getackeld.

Voor de aansluiting van het Nebula scherm op een Ender 3 S1 Pro heb je dus een andere kabel(connector) nodig. Deze vervangt uiteindelijk de bestaande kabel, maar wordt helaas niet meegeleverd.
<knip>

Nebula camera kun je aansluiten op 1 vd USB-A poorten van het Nebula scherm.
Dank voor de uitgebreide post. Daar zullen anderen echt iets aan hebben gok ik.

Mocht je willen een beetje handig zijn met Linux
Hier script om zelf de nebula te rooten.
Ik had dit gemaakt voor m’n eigen nebula pad op me v3 SE.

https://github.com/koen01/nebula_firmware

Het password achterhalen kun kun je vinden in de discord van devil design. (Ga ik niet zo posten om bricks etc te voorkomen van mensen die alleen copy pasten)

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:31
Banditoz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:27:
Ik heb in mijn ender 5 pro een bigtreetech skr mini e3 zitten. In eerste instantie met marlin firmware gedraait en al ruim een jaar draait hij via een bigtreetech cb1 op klipper. Is even wat tutorials volgen maar prima te doen. Marlin firmware was voor de 5 pro gewoon te downloaden, dat zal voor de 5 plus niet veel anders zijn lijkt me.
Ik heb klipper draaien op een 5 PLUS met daarop een Creality Sprite Extruder for Ender (ipv de normale Bowden extruder.

Dus de printer.cfg voor klipper heb ik als iemand hem nodig heeft...

Weet alleen niet of je dan een ander board moet instellen, maar dat zal geen probleem zijn....

[ Voor 7% gewijzigd door roches op 23-08-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
ny-hardcore schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:49:
[...]
Mocht je willen een beetje handig zijn met Linux
Hier script om zelf de nebula te rooten.
Ik had dit gemaakt voor m’n eigen nebula pad op me v3 SE.
Ik was al blij dat ik het allemaal aan de praat had... 😉.
Ik had had al wat video's voorbij zien vliegen op YT vwb rooten. Ik weet alleen nog niet wat het specifieke voordeel daarvan zou zijn. Het ding doet het nu en print dat wat ik er nu mee gedaan heb prima; welke voordelen zou ik daarmee hebben?

Ik ben vooralsnog meer aan het stoeien met Creality Print 5 en het aansturen van de printer. De meeste slicers die ik heb snappen niet dat dit model ook Klipper draait, laat staan dat ze er over het LAN mee kunnen babbelen. Creality Print werkt, maar na wat geklooi in Prusa en Cura is het ff wennen allemaal.

Iemand nog tips voor een 'gestroomlijnde workflow'?

[ Voor 24% gewijzigd door CaptainKansloos op 24-08-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
CaptainKansloos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Ik had had al wat video's voorbij zien vliegen op YT vwb rooten. Ik weet alleen nog niet wat het specifieke voordeel daarvan zou zijn. Het ding doet het nu en print dat wat ik er nu mee gedaan heb prima; welke voordelen zou ik daarmee hebben?

Ik ben vooralsnog meer aan het stoeien met Creality Print 5 en het aansturen van de printer. De meeste slicers die ik heb snappen niet dat dit model ook Klipper draait, laat staan dat ze er over het LAN mee kunnen babbelen. Creality Print werkt, maar na wat geklooi in Prusa en Cura is het ff wennen allemaal.

Voor de 3 v3 SE was voor mij de reden om te rooten het aanpassen van de stepper voltage.

Probeer anders een orca slicer? Die kan wel direct naar klipper printen

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Laatst online: 17-09 10:10
CaptainKansloos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Cura met de Moonraker plugin werkt hier prima met Klipper. Eigenlijk helemaal geen geklooi.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 15:01

Snuffel

Vroem!

Ik gebruik Orca slicer, mijn KE is geroot en voorzien van MainSail en Fluidd

Vanuit Orca kan ik direct printen en in Tabblad device zit ik direct in MainSail binne Orca
Daar kan ik dus in principe van alles nog extra doen indien gewenst.

Moet zeggen dat deze setup mij prima bevalt, misschien ook wat voor jou?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Ok. Creality Print 5 is gebaseerd op Orca. De web interface van de Nebula kit is 'spartaans', maar werkt. Het is meer dat ik me een ongeluk zoek aan slicer settings in de Creality Print software. Ik zal 'vanilla' Orca eens opsnorren.

Ik heb nog geen echte reden gehad om spullen qua aansturing te tweaken eerlijk gezegd. stepper motor voltage? Dunno? Tot nu toe een aantal functionele dingen geprint en dat werkt allemaal prima. Ik heb duidelijk nog een wereld te leren.

Maar mss is een geroote FW met MainSail en/of Fluidd wel beter. Ik zal eens op onderzoek uitgaan. Thanks voor de tips iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Ik probeer nu al een paar dagen de honeycomb wall storage rekjes te printen op mijn Ender 3, echter blijft deze falen omdat mijn printer in alle hoekjes een stip aan het printen is.
De stipjes hechten voor geen meter, met als resultaat dat mijn print de hele tijd los komt in de hoeken en faalt.

Dus mijn vraag is eigenlijk, welke slicer setting zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wally1987 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:20:
Ik probeer nu al een paar dagen de honeycomb wall storage rekjes te printen op mijn Ender 3, echter blijft deze falen omdat mijn printer in alle hoekjes een stip aan het printen is.
De stipjes hechten voor geen meter, met als resultaat dat mijn print de hele tijd los komt in de hoeken en faalt.

Dus mijn vraag is eigenlijk, welke slicer setting zie ik over het hoofd?
Probeer anders eens met een brim. Die kun je aanzetten in je slicer waardoor er rondom een extra 1 laag rand geprint wordt voor meer hechting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Je hebt in cura ook nog anti warping tabs. Die kun je handmatig op de hoeken plaatsen en zijn makkelijker te verwijderen dan een brim. Ik dacht dat je die als plugin moet downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5krWuMIsceF5TGOz5e4htmroLm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHGkC9CjLxdChGlliTyS5xhf.jpg?f=fotoalbum_large
Even een printscreen gemaakt, is misschien wat makkelijker uitleggen.

Al die paarse puntjes, zijn dus allemaal infil.
Laagdikte, meerdere perimeters en 100% infil maken geen verschil. Hij blijft die stipjes in de gcode stoppen. Een brim heb ik ook al geprobeerd, Bed is level en adhesion zijn geweldig. Hij blijft de print falen op die stipjes.

Verder nooit problemen gehad met het printen van gridfinity rekjes o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

WheeleE

Dinges

Tot nu toe gebruik ik geen filamentdroger voor bij m'n Ender, maar dat wil ik toch wel gaan doen.
Moet zo'n ding continu aan staan, of volstaat het om voor/na het printen een rol filament te drogen en dan te gebruiken danwel luchtdicht op te bergen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik zet de droger het liefst minimaal 2 uur voor de print aan en droog ook tijdens het printen.
Ik heb dan ook een droger vanuit waar je kan printen, en bevalt prima

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
wally1987 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:54:
[Afbeelding]
Even een printscreen gemaakt, is misschien wat makkelijker uitleggen.

Al die paarse puntjes, zijn dus allemaal infil.
Laagdikte, meerdere perimeters en 100% infil maken geen verschil. Hij blijft die stipjes in de gcode stoppen. Een brim heb ik ook al geprobeerd, Bed is level en adhesion zijn geweldig. Hij blijft de print falen op die stipjes.

Verder nooit problemen gehad met het printen van gridfinity rekjes o.i.d.
Wellicht zeg ik nu iets heel doms, maar is een 0.6mm nozzle wellicht te dik voor die fijne dingetjes?

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Dat zou je kunnen testen door in de slicer een 0,4mm nozzle te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
ny-hardcore schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:59:
[...]

Wellicht zeg ik nu iets heel doms, maar is een 0.6mm nozzle wellicht te dik voor die fijne dingetjes?
Banditoz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:04:
Dat zou je kunnen testen door in de slicer een 0,4mm nozzle te kiezen.
Dit heb ik gelijk even geprobeerd, het lijkt alsof het inderdaad wel zou moeten gaan nu. Alleen de printtijd die is ook gelijk x5 van 3u30min naar 21u50min gegaan 8)7
WheeleE schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:53:
Tot nu toe gebruik ik geen filamentdroger voor bij m'n Ender, maar dat wil ik toch wel gaan doen.
Moet zo'n ding continu aan staan, of volstaat het om voor/na het printen een rol filament te drogen en dan te gebruiken danwel luchtdicht op te bergen?
Ben je van de "Do it yourself" of zoek je meer naar iets als dit of dit?

[ Voor 35% gewijzigd door wally1987 op 07-09-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

WheeleE

Dinges

wally1987 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:51:
[...]

Ben je van de "Do it yourself" of zoek je meer naar iets als dit of dit?
Een beetje knutselen vind ik wel leuk maar in dit geval ga ik toch voor een kant en klaar apparaat. Die Sovol-box was ik toevallig al tegengekomen in m'n zoektocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Iemand nog een goede tip waar ik de K1C kan kopen? Ik twijfel om het direct bij Creality te kopen of toch bij een NL-reseller zoals 1-2-3 3D of 3d Jake. En ik twijfel nog om de Bayern-versie te kopen want die rode kleur vind ik wel wat hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

3DJake is gewoon een Duits/Oostenrijks bedrijf

[ Voor 15% gewijzigd door Snuffel op 09-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Snuffel schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:52:
3DJake is gewoon een Duits/Oostenrijks bedrijf
Dat is waar: daar had ik niet zo bij stil gestaan. Dan zou er weinig verschil zijn tussen het daar bestellen of bij Creality. Beide zitten buiten NL. Dan zit er voor mij geen meerwaarde in het bestellen bij 3DJake vs Creality en is mijn keuze dus 1-2-3-3D vanwege de NL-locatie of Creality omdat zij de leverancier zijn en ik een €20 kortingsbon van hun heb..

[ Voor 4% gewijzigd door Rincewind op 09-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Scheelt toch weer € 20, ik zou zeggen: cashen die handel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Rincewind schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:13:
Iemand nog een goede tip waar ik de K1C kan kopen? Ik twijfel om het direct bij Creality te kopen of toch bij een NL-reseller zoals 1-2-3 3D of 3d Jake. En ik twijfel nog om de Bayern-versie te kopen want die rode kleur vind ik wel wat hebben ;)
Gewoon kopen waar het goedkoopste is of wat het beste voelt.
Vorig jaar op black friday mijn Ender 3 v3 SE gekocht bij 123-3d en die belazeren gewoon de kluit. Tijdens black friday eerst de prijs opvoeren en daarna korting geven zodat je exact hetzelfde betaald. Zij hebben mijn sympathie verloren. Geen medelijden met ze. Ik bestel evengoed wel bij ze maar alleen als het mij uit komt. Het is niet meer zo dat ik bij voorkeur bij hun bestel omdat ze Nederlands zijn. Ze belazeren ook een Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rudi Vader schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:52:
[...]

Gewoon kopen waar het goedkoopste is of wat het beste voelt.
Vorig jaar op black friday mijn Ender 3 v3 SE gekocht bij 123-3d en die belazeren gewoon de kluit. Tijdens black friday eerst de prijs opvoeren en daarna korting geven zodat je exact hetzelfde betaald. Zij hebben mijn sympathie verloren. Geen medelijden met ze. Ik bestel evengoed wel bij ze maar alleen als het mij uit komt. Het is niet meer zo dat ik bij voorkeur bij hun bestel omdat ze Nederlands zijn. Ze belazeren ook een Nederlander.
Maar dat is inherent aan Black Friday, deze praktijken worden door vrijwel alle (web)winkels wel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
Snuffel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:38:
[...]

Maar dat is inherent aan Black Friday, deze praktijken worden door vrijwel alle (web)winkels wel gebruikt.
Weet ik ook wel en heb ook niet te veel betaald maar ben afgestapt van ondersteun de NLse websites. Als het ergens anders goedkoper kan, doem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Rudi Vader schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:11:
[...]

Weet ik ook wel en heb ook niet te veel betaald maar ben afgestapt van ondersteun de NLse websites. Als het ergens anders goedkoper kan, doem!
Net een K1C besteld bij Creality direct. Iemand nog een Ender 3 Pro hebben? ;)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rincewind schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:56:
[...]
Net een K1C besteld bij Creality direct. Iemand nog een Ender 3 Pro hebben? ;)
Ik ook, iemand nog een Ender 3 KE kopen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 08:38

Halfkakkende

Vandring

Hi allen, ik gebruik nu enige tijd (als starter) een Ender 3 v3 SE printer en heb enige tijd geleden een Nebula kitje gekocht. Twee weken geleden maar eens gekeken of ik dat aan de praat kon krijgen. Niet dus.

Eerst bleef ik steken op een Mainboard Anomaly foutmelding. Na wat Googlen en lezen de laatste firmware van de Nebula gevonden, op een usb'tje gezet en de boel weer aangezet. Nieuwe firmware werd geinstalleerd en hoera! Ik kom weer verder. Walk in the park zou je zeggen. Bij de wizard wordt gezegd een firmware-file te downloaden (*.bin file) en deze in de root van de SDkaart te zetten en terug te plaatsen in de wizard verder te vervolgen. Vervolgens selecteer ik de Ender 3 SE V2 Cr-touch en ga ik door. Maar dan..."Connecting" in het scherm, maar daar blijft ie maar op staan. Ik weet nou niet wat er wordt bedoeld, is dit naar de SD-kaart? De Printer? Mijn netwerk (goed bereik)?

Ik zit dus vast.

Uiteraard wat verder gegraven en iemand gevonden die de oplossing had: formatteer de SD-kaart volgens een vaste methode, bin file erop, SD in de printer en gaan. Het valt mij op dat ik nu meer printers kan selecteren, maar helaas, ook deze methode werkt niet.

Het oude scherm aansluiten leidt tot een harde piep, dus ik vermoed dat er íets in de firmware is gebeurd. Mogelijk dat het terugzetten van een oude versie soelaas biedt tav het oude scherm (geen idee hoe nog), maar zou graag wel de Nebula kit willen gebruiken.

Iemand nog verdere tips? En anders wellicht een kleine handleiding hoe ik terug kan naar een eerdere/andere(?) firmware om iig weer met het oude schermpje te kunnen printen? Op dit moment is het enkel nog maar een groot baksteen dat veel meer ruimte op mijn bureau inneemt dan een reguliere baksteen :+

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Halfkakkende schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:21:
Hi allen, ik gebruik nu enige tijd (als starter) een Ender 3 SE v2 printer en heb enige tijd geleden een Nebula kitje gekocht. Twee weken geleden maar eens gekeken of ik dat aan de praat kon krijgen. Niet dus.

Eerst bleef ik steken op een Mainboard Anomaly foutmelding. Na wat Googlen en lezen de laatste firmware van de Nebula gevonden, op een usb'tje gezet en de boel weer aangezet. Nieuwe firmware werd geinstalleerd en hoera! Ik kom weer verder. Walk in the park zou je zeggen. Bij de wizard wordt gezegd een firmware-file te downloaden (*.bin file) en deze in de root van de SDkaart te zetten en terug te plaatsen in de wizard verder te vervolgen. Vervolgens selecteer ik de Ender 3 SE V2 Cr-touch en ga ik door. Maar dan..."Connecting" in het scherm, maar daar blijft ie maar op staan. Ik weet nou niet wat er wordt bedoeld, is dit naar de SD-kaart? De Printer? Mijn netwerk (goed bereik)?

Ik zit dus vast.

Uiteraard wat verder gegraven en iemand gevonden die de oplossing had: formatteer de SD-kaart volgens een vaste methode, bin file erop, SD in de printer en gaan. Het valt mij op dat ik nu meer printers kan selecteren, maar helaas, ook deze methode werkt niet.

Het oude scherm aansluiten leidt tot een harde piep, dus ik vermoed dat er íets in de firmware is gebeurd. Mogelijk dat het terugzetten van een oude versie soelaas biedt tav het oude scherm (geen idee hoe nog), maar zou graag wel de Nebula kit willen gebruiken.

Iemand nog verdere tips? En anders wellicht een kleine handleiding hoe ik terug kan naar een eerdere/andere(?) firmware om iig weer met het oude schermpje te kunnen printen? Op dit moment is het enkel nog maar een groot baksteen dat veel meer ruimte op mijn bureau inneemt dan een reguliere baksteen :+
Voor het teug zetten naar originele staat zie mijn post van
vrijdag 19 juli 2024 10:21

Is wel voor de Ender 3 v3 se maar ik denk dat de procedure het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 08:38

Halfkakkende

Vandring

Thanks, ik bedoel ook de Ender 3 v3 se, tikfoutje. dit is de methode die ik ook heb geprobeerd, maar dit werkt bij mij dus niet. Raar

[ Voor 67% gewijzigd door Halfkakkende op 23-09-2024 15:21 ]

MUZIEK!

Pagina: 1 ... 169 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie