CaptainKansloos schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:42:
Ik dacht dat de Nebula kit ook compatible is (inmiddels) met de S1 Pro. Maar ik begin daaraan te twijfelen
....
Ik heb al een beetje geGoogled en Reddit afgeschuimd, maar ik kom niet echt verder. Iemand een Pro (pun intended) tip?
Om mijn eigen vraag te beantwoorden:
Ik heb inmiddels e.e.a. uitgeprobeerd en het probleem getackeld.
Voor de aansluiting van het Nebula scherm op een Ender 3 S1 Pro heb je dus een andere kabel(connector) nodig. Deze vervangt uiteindelijk de bestaande kabel, maar wordt helaas niet meegeleverd.
Ik heb voor een paar euro deze bij AliExpress gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006140661573.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.709379d26wVVAt&gatewayAdapt=glo2nld
Deze moet op je mainbord gemonteerd worden, daarvoor moet je de onderkant van de printer open schroeven. Vlak naast de rubber pootjes op iedere hoek zit zo'n schroef. LET OP: aan de bodemplaat zit een ventilator vast. Omdat de stekkers op het mainbord vastgelijmt zijn kan de onderplaat niet zomaar naast de printer gelegd worden; de kabel aan de ventilator is daarvoor te kort. Breek die kabel niet af...
Oude kabel aan het mainbord vast laten zitten en opgerold aan de nieuwe vastgemaakt zodat ie niet in de weg zit. Er zitten nokjes in de onderplaat van de printer waar je de kabels langs kunt geleiden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uh0Ll3Z56FeBPQj0OxoM7OlQ.jpg?f=user_large)
Zo kan ik nog terug mocht ik dat ooit willen (en de lijm vd stekkers losmaken is gepriegel). Stekker nieuwe kabel met een lijmpistool vastgezet en opgerold /ingekort.
De sensor kabel is een beetje verwarrend. De USB-splitter kabel met G-sensor aan de ene kant en USB-A aan de andere kant kun je gebruiken om de scherm unit los van de printer naar de laatste FW te flashen. De mijne kwam met V1.1.0.23. Via de website (zie link uit mijn eerdere post) NEBULA_ota_img_V1.1.0.27.img op de meegeleverde USB stick gezet. In de laatste versie wordt ook de Ender 3 S1 Pro als gesupporte versie getoond, anders kun je de wizard later niet afronden. Van de kabel: USB-C in het scherm, USB-A in een 5V USB stekker en de meegeleverde USB-Stick in het scherm gestoken; deze wordt automatisch geupdate.
De printerfirmware moet ook aangepast worden. Download '3D Print Firmware.zip', pak deze uit en plaats de bestanden en folders as-is op de root van een SD-Card. Deze steek je in de printer. Oude scherm verwijderen, Nebula scherm (die je al geflashed hebt) aansluiten via de nieuwe ribbon kabel. Deze wordt daar ook uit gevoedt; je hoeft dus de USB-C kabel niet aan te sluiten. De G-sensor is ook in princiepe voor initiële calibratie en hoeft niet permanent op de printer of het bed te blijven zitten.
Na het aansluiten de printer opstarten. Als het goed is start het scherm, doorloop je de wizard en op het moment dat je het printer model gekozen hebt, worden de juiste files op de SD-Card gevonden en de firmware vd printer geflashed. Hierna volgt bed-leveling en G-sensor calibratie. Eerst op de printkop, daarna op het printbed. Ik heb voor beide een stukje dubbelzijdig tape gebruikt voor tijdelijke bevestiging. Als je vaker wil calibreren (maar dat is niet strikt noodzakelijk) dan kun je overwegen een handige bracket aan de printkop en / of het bed te maken. Ik heb na wat zoeken uiteindelijk deze gevonden die past waar de sensor makkelijk in en uit kan:
https://www.printables.com/model/485216-ender-3-s1-pro-sonic-pad-sensor-mount (de 'Xmount' versie voor op de printkop).
Nebula camera kun je aansluiten op 1 vd USB-A poorten van het Nebula scherm.