In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Interessant verhaal, klinkt erg mooi om zo'n nozzle te hebben.aegis3d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:11:
[...]
Deze video is erg cool, over de diamant nozzles:
YouTube: The Highly Ridiculous Over-Engineering of the Diamondback Nozzle
Verder ook een erg entertaining 3d print youtuber!
De Youtuber is voor mij te druk (met zijn 101 handgebaren) om naar te kijken - wordt er onrustig van
Kiwi !
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Gisterenavond had mijn printer last van een vastloper doordat de print was losgelaten en de nozzle blokkerde. Er zit een tmc2208 driver in voor de extruder. Hoewel deze gisteren het filament aan het grinden was doet hij nu niets meer.
Handmatig lukt het om filament te extruden.
De motor is ok en werkt als ik deze aansluit met de connector van de x-as. Bestaat de kans dat de driver zichzelf heeft gefrituurd/stukgegaan is? De Vref stond ingesteld op 1.0. Het gebruikte hotend is de Revo CR met 0.4mm nozzle.
Edit:
Hoewel de oorzaak onbekend blijft is het probleem momenteel verholpen door het uitzetten van de printer en het opnieuw plaatsen van de driver.
[ Voor 12% gewijzigd door M van Lent op 12-01-2024 22:22 ]
Voor ender 3 style printers is het qua belts afstellen een beetje 'strak genoeg'.Rincewind schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:51:
Volgende vraag: onze printers hebben belts. Na verloop van tijd worden die wat uitgerekt en moeten ze 'aangehaald' worden. Hoe strak moeten deze belts zijn en hoe meet je dat? Dit is wel een hele creatieve manier van afstellen trouwens (klik hier)
Ze moeten een toon maken als een snaar, maar niks te gek natuurlijk. Ook is het beter om ze allemaal ongeveer even strak te hebben.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Als ik nu langs de belt beweeg met mijn wijsvinger hoor ik een mooie 'twang'. Maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag hoe ik kan zien wat de correcte strakheid zou moeten zijn. Ik heb die printer zo'n 4 jaar nu en heb eigenlijk van de week voor het eerst de belts wat strakker gezetaegis3d schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Voor ender 3 style printers is het qua belts afstellen een beetje 'strak genoeg'.
Ze moeten een toon maken als een snaar, maar niks te gek natuurlijk. Ook is het beter om ze allemaal ongeveer even strak te hebben.
Eindelijk root access en de mogelijkheid Mainsail erop te zetten.
Werkt als een trein, en daar waar ik eerst mijn OctoPi nog miste is dat nu compleet verdwenen.
Nu nog de integratie met Home Assistant verder afmaken (maar dat moet ik zelf doen...)
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Heb je goed. Bij een sterke middenmotor houdt ik zelf in mijn assortiment minimaal Deore of Cues aan. Ik ervaar bij Alivio met meer dan ~50Nm meer overschieten en fout schakelen. Ook op de weg al. Ik heb het vermoeden dat dit vooral door de ketting spanning komt, maar dat weet ik niet zeker.Snuffel schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:46:
Zo, ik ben blij met de nieuwe firmware van de KE!
Eindelijk root access en de mogelijkheid Mainsail erop te zetten.
Werkt als een trein, en daar waar ik eerst mijn OctoPi nog miste is dat nu compleet verdwenen.
Nu nog de integratie met Home Assistant verder afmaken (maar dat moet ik zelf doen...)
Ik gebruik deze altijd op mn Prusa en Voron:Rincewind schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Als ik nu langs de belt beweeg met mijn wijsvinger hoor ik een mooie 'twang'. Maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag hoe ik kan zien wat de correcte strakheid zou moeten zijn. Ik heb die printer zo'n 4 jaar nu en heb eigenlijk van de week voor het eerst de belts wat strakker gezet
https://store.creality.com/eu/products/k1c-3d-printer
Highlight lijkt de nieuwe nozzle/heatbreak combi te zijn, die dus een hardened steel tip zou moeten hebben zodat deze printer ook carbon filled filaments kan printen.
Ook de sleep mode is interessant. Ik hoop dat daarmee de printer niet uit het stopcontact hoeft en via de interface op afstand wakker gemaakt kan worden. Voor m'n ender moet ik toch altijd eerst even naar boven lopen om de ender aan te zetten.
/f/image/LxGotKOtRdIPIQygzMgI8a9O.png?f=fotoalbum_large)
(Uiteraard vertaald vanuit het engels, PET)
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Enig idee wat het zou kunnen zijn? Nieuwe nozzle? PLA misschien niet goed? Suggesties zijn meer dan welkom want ik worstel hier al weken mee. Voorheen ging het goed...
[ Voor 35% gewijzigd door Robbie T op 16-01-2024 09:36 ]
Ik zou zeker je extruder uit elkaar halen en je nozzle vervangen. Grote kans dat er een braampje op je nozzle zit die, zodra de koeling aangaat, zorgt voor het opkrullen van het filament. Je extruder uit elkaar halen is geen moeilijk klusje. Mogelijk zie je binnenin ook wat crud wat je weg kan halen waardoor de boel soepeler loopt.Rincewind schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
Zucht. Ik geef het op... Afgelopen weekend alles nagelopen, bltouch vervangen en alles afgesteld inclusief een nieuwe bed-mesh maar iedere keer gaat het fout: wat ik print blijft niet plakken op het bed. Voor iedere print maak ik het printbed schoon met alcohol ketonatus dus dat is schoon. Meermaals de z-offset afgesteld (ik gebruik klipper dus dat gaat op deze wijze). De brim gaat wel goed maar als de printer begint aan het daadwerkelijk object blijft de hele zaak plakken aan de nozzle. Zelfs als ik deze probeer gaat het fout. Nog even en ik gooi dat ding in de hoek...
Enig idee wat het zou kunnen zijn? Nieuwe nozzle? PLA misschien niet goed? Suggesties zijn meer dan welkom want ik worstel hier al weken mee. Voorheen ging het goed...
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Stuur is wat foto's van hoe de onderkant er nu uit ziet.Rincewind schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
Zucht. Ik geef het op... Afgelopen weekend alles nagelopen, bltouch vervangen en alles afgesteld inclusief een nieuwe bed-mesh maar iedere keer gaat het fout: wat ik print blijft niet plakken op het bed. Voor iedere print maak ik het printbed schoon met alcohol ketonatus dus dat is schoon. Meermaals de z-offset afgesteld (ik gebruik klipper dus dat gaat op deze wijze). De brim gaat wel goed maar als de printer begint aan het daadwerkelijk object blijft de hele zaak plakken aan de nozzle. Zelfs als ik deze probeer gaat het fout. Nog even en ik gooi dat ding in de hoek...
Wat voor bed materiaal heb je? Glas of PEI?
Dat heb ik al eens eerder gedaan en dat is nou net niet het klusje waar ik zin in heb of op zit te wachten. Maar ik ben het met je eens dat er misschien daar iets niet goed zit. Aan de andere kant verklaart het niet waarom het niet blijft plakken... dan zou ik eerder al extrude-issues moeten hebben en/of slechte layers. Zover kom ik niet eens...Ravhin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:42:
[...]
Ik zou zeker je extruder uit elkaar halen en je nozzle vervangen. Grote kans dat er een braampje op je nozzle zit die, zodra de koeling aangaat, zorgt voor het opkrullen van het filament. Je extruder uit elkaar halen is geen moeilijk klusje. Mogelijk zie je binnenin ook wat crud wat je weg kan halen waardoor de boel soepeler loopt.
Ik ben begonnen met PEI een paar maanden terug en toen kreeg ik al 1st-layer problemen. Toen weer de glasplaat teruggeplaatst en helaas nog steeds problemen met de 1st-layer. Ik zal vanavond wel even een foto maken van de onderkant en plaatsen.aegis3d schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:28:
[...]
Stuur is wat foto's van hoe de onderkant er nu uit ziet.
Wat voor bed materiaal heb je? Glas of PEI?
Als je een nozzle clog hebt zal je zien dat het filament direct na de nozzle een strakke bocht maakt. Als het er allemaal recht uit komt en past op het bed begint te draaien dan is je nozzle prima.
Bed adhesion issues kunnen 100 verschillende dingen zijn, en is lastig op afstand te diagnosticeren. Plaats een paar fotos van testprints, inclusief macro lens als je telefoon zoiets heeft.
Ik heb zelf wekenlang zitten worstelen inclusief advies van z-offset tot nat filament, en er uiteindelijk achter gekomen dat bij mijn printer de hotend aan 1 kant te vast geschroefd zat. Daardoor zat de nozzle net schuin genoeg dat de nozzle constant tegen de vorige laag aan zat te botsen.
Maar ondertussen ook veel andere problemen gezien en gehoord. Loop jezelf dus niet vast op een of twee mogelijkheden en blijf over nieuwe dingen denken.
Ik ben het met anderen eens dat het waarschijnlijk ergens anders in moet zitten maar wat mij goed helpt is 3DLAC.Rincewind schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
Als je hiermee je print kan laten plakken kun je dan verder om te zoeken waar het issue hem zit.
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
Maak het bed eens schoon met beetje afwasmiddel en dat goed insmeren en daarna met goed heet water afspoelen zodat er geen afwasmiddel meer opzit en daarna niet nog eens met alcohol erover heen.Rincewind schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
Dit werkt altijd het beste als niets blijft plakken. Alcohol is soms niet genoeg met dit soort problemen.
Anders eens een andere bed printen als test. Dan moet je wel de Z-Offset hierop weer aanpassen als de dikte anders is.
Loop de printer of na of er niets los zit. Soms gaan schroeven los tijdens printen waardoor je ergens speling kan krijgen. Bv de hele hotend zit gemonteerd op een plaat en daar kan bv ook ruimte in ontstaan waardoor je de hele printkop een klein beetje kan bewegen. En je kunt je voorstellen wat dit doet als je gaat printen.
Beste is om zoveel mogelijk schroeven na te lopen of ze strak zitten en test tevens of het frame van de printer nog haaks is.
Voel ook eens aan het print bed of daar mogelijk speling in zit.
3D printen is erg gevoelig voor maar de kleinste afwijking.
Kortom loop alles een keer goed na en uiteindelijk ga je dit ook weer overwinnen en heb je veel geleerd
Ik heb nog nooit iets van plakspul nodig gehad. Ik print voornamelijk PLA+ van Esun op een Ender 3 Pro op het standaard magnetische bedje. Alles blijft altijd prima plakken. Ook geen rare dingen als schoonmaken e.d. Gewoon aanslingeren en printen...TTROX schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:50:
[...]
Ik ben het met anderen eens dat het waarschijnlijk ergens anders in moet zitten maar wat mij goed helpt is 3DLAC.
Als je hiermee je print kan laten plakken kun je dan verder om te zoeken waar het issue hem zit.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik ben zelf onlangs (na ruim 4 jaar) overgestapt op een glasbed op mijn Ender 5. Moet wel zeggen dat een glasbed wel een beter bedlevel nodig heeft dan het originele magnetische flexbed.Damian schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:45:
[...]
Ik heb nog nooit iets van plakspul nodig gehad. Ik print voornamelijk PLA+ van Esun op een Ender 3 Pro op het standaard magnetische bedje. Alles blijft altijd prima plakken. Ook geen rare dingen als schoonmaken e.d. Gewoon aanslingeren en printen...
Verder gebruik ik geen touch voor bedlevel, levelen doe ik met de hand. En dat heb ik dus eind Dec gedaan en prints plakken gewoon goed. Schoonmaken ook nog niet gedaan.
Vindt het wel net wat strakker printen op een glasbed, vooral mijn eerste layer is veel strakker en netter dan op het magnetische flexbed. Maar dat zal er vooral mee te maken hebben dat het glasbed echt vlak is. Terwijl het magnetisch bed afhankelijk is van de onderliggende heated-bed plaat en die is dus echt niet 100% vlak.
Bedlevel doe ik met met velletje papier, papier kan ik nog net bewegen met wat moeite. Iets te los en de print blijft niet meer plakken.
Oorzaken van niet plakken, zijn allemaal aangegeven. Maar als ik het lees, heb ik niet het gevoel dat een hardware ding is, eerder software matig. Maar dat is dus een gevoel, ben ook wel benieuwd of je in je slicer verschil kunt zien tussen de brim en de print in stellingen en vooral waar op je bed de boel dan misgaat. Ik zou verwachten dat die dezelfde first layer setting mee krijgt? Als je bed niet vlak is en dat je firmware daar problemen mee heeft, dan kan ik mij voorstellen dat je brim goed gaat maar je print niet. Maar blijft beetje gokken.
Gebruik van touch heb ik voor mij zelf altijd als nutteloos gezien. Ik doe om de 2 a 3 maanden een bedlevel en soms wil ik wel ff opletten tijdens het printen en zet ik de printer wat strakker tijdens de eerste layer als ik zie dat de eerrste layer er niet helemaal goed uitziet. Denk ook dat het veel beter is om zonder touch te beginnen, al was het alleen om je printer wat beter aan te leren kennen. Op termijn kan het best handig zijn. En als het mee komt met je nieuwe printer, ook ander verhaal.
Vanmorgen de printer gestart met een print die bijna hele bed nodig heeft. Gisteren ook 2 van geprint, printtijd ongeveer 4,5 uur per print. Geen last hoeken die los laten of zo, mocht dat wel gebeuren dan is een snelle fix bv toevoegen mouse-ears. Maar dat doe ik alleen bij prints waar ik verwacht dat adhesie een probleem kan zijn, dus prints met relatief weinig raakvlak met bed t.o.v. de print en niet direct om bed adhesie problemen op te lossen. Dat is bij deze print niet het geval.
En het leuke met de glasplaat, na de print zet ik het tegen het koude buiten raam, na een paar minuutjes ofzo, hoor je de print los gaan van het bed.
:strip_exif()/f/image/2vCnTdNC9bXuV2xq2pD7Rs2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu 3 maal een Ender 3 V2 Neo (allemaal stock) op de Sonic Pad draaien.
Dit loopt eigenlijk al een gehele tijd vlekkeloos naast het normale onderhoud natuurlijk.
Nu sinds een paar dagen wil de printer op poort #2 geen lange prints meer doen.
Hij begint netjes en is het iets "kleins" als een benchy rond deze ook gewoon normaal af.
Maar als ik nu een volle plaat met flexi's aanzet bijvoorbeeld, dan stopt ie na een uur of anderhalf zonder foutmelding en zegt de sonic pad dat de printer niet meer verbonden is.
Eerst zat ik te denken dat het misschien aan de kabel lag, deze moet ik nog even proberen.
Wel gekeken of de temps bijvoorbeeld heel erg schommelen en hij als soort fail-safe uitvalt om te voorkomen dat de nozzle te heet wordt ofzo, maar PID tuning, Benchy printen etc gaat gewoon goed.
Voordat ik ingrijpende dingen ga doen als complete hotends vervangen enz heeft iemand een tip waar ik zou kunnen kijken?
Gezien er ook geen foutmelding komt vind ik dit een lastige
Ik heb een soortgelijk iets gehad bij mijn Ender 3 Pro. Veel poetsen met alcohol, keer op keer (handmatig) afstellen, lijmspray gebruiken. Maar nee, halverwege de brim begon de hele print al mee te schuiven. Kwam er niet uit, de printer voor bijna 2 jaar lang niet gebruikt. Nog een laatste poging gedaan 'nu moét ie het doen, anders koop ik een nieuwe' en toen o.a. de nozzle vervangen voor een nieuwe officiële van Creality. Alle problemen in één keer opgelost.Rincewind schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
Uiteindelijk lag het dus aan die nozzle. Had eens een chinees setje gekocht, 25 nozzles voor €8 ofzo. Helemaal vergeten dat die er nog in zet.
Kiwi !
Goeie, kan ik vanavond wel ff checken.aegis3d schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:26:
Doet de fan van het mainboard het nog? Wellicht is die aan het oververhitten.
Nooit aan gedacht

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Bij m'n Ender3v2 ging de hot end fan kapot na een paar maanden, 123 heeft me netjes een vervangende fan + klein flesje wijn opgestuurd!
Dat is wel de reden waarom ik ook bij 123 voorbesteld heb - en ook de vorige printer gekocht had.aegis3d schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:25:
Ik hou m'n pre-order wel bij 123. Wel zo makkelijk bij een Nederlandse webshop voor garantie enzo.
Bij m'n Ender3v2 ging de hot end fan kapot na een paar maanden, 123 heeft me netjes een vervangende fan + klein flesje wijn opgestuurd!
Niet voor dat flesje wijn trouwens - wat een vreemd ding voor een printer webshop om mee te sturen
Kiwi !
Ik heb het nobele streven om he-le-maal niets eerst te wijzigen aan hun flagship model.
Behalve de spool-holder. De standaard rolhouder zit op de achterkant. Er zitten 3 schroeven bij + een STL om zelf een zij-houder te printen en te monteren. En das wel net zo handig.
Kiwi !
Maar zo beginnen alle tweaks: ik wijzig niets, behalve.......X-Kiwi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Ik heb het nobele streven om he-le-maal niets eerst te wijzigen aan hun flagship model.
Behalve de spool-holder. De standaard rolhouder zit op de achterkant. Er zitten 3 schroeven bij + een STL om zelf een zij-houder te printen en te monteren. En das wel net zo handig.
Om vervolgens de hele machine om te bouwen
Mij hoor je niet klagen, maar ik vond het ook een beetje vreemd ja. Er zijn genoeg situaties te verzinnen waar je niet iemand zomaar ongevraagd een flesje wijn opstuurt.X-Kiwi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Dat is wel de reden waarom ik ook bij 123 voorbesteld heb - en ook de vorige printer gekocht had.
Niet voor dat flesje wijn trouwens - wat een vreemd ding voor een printer webshop om mee te sturen
Das waar, maar bij mijn Ender3Pro waren er genoeg verbeterpunten direct zichtbaar. Denk aan een niet vlakke printplaat, een flinke herrie bij het printen, enkel kunnen printen via SD kaartje, geen verlichting... Allemaal zaken die met de K1C wel geregeld zijn, dus ik heb er nog wat vertrouwen in.Snuffel schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:03:
[...]
Maar zo beginnen alle tweaks: ik wijzig niets, behalve.......
Om vervolgens de hele machine om te bouwen
Kiwi !
Dit. Mijn Ender3 V2 had nog wat verbeteringen nodig (naar mijn smaak). Bij de Ender3 V3 KE die ik nu heb zijn er geen wensen meer.X-Kiwi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Das waar, maar bij mijn Ender3Pro waren er genoeg verbeterpunten direct zichtbaar. Denk aan een niet vlakke printplaat, een flinke herrie bij het printen, enkel kunnen printen via SD kaartje, geen verlichting... Allemaal zaken die met de K1C wel geregeld zijn, dus ik heb er nog wat vertrouwen in.
- Stiller
- Lamp
- Non Creality camera support
- Minder shaky op hoge snelheid
KE is een heel erg fijne machine, maar er is altijd ruimte voor verbetering

een nieuwe "counter height module" opgestuurd gekregen.. en dat heeft deels de issue opgelost
nu een andere issue. pfff nog steeds niet kunnen printen.. (alles weer gecontroleerd) morgen weer verder
alleen maar omdat ik het LCD scherm ging updaten, erg bijzonder.
ps nu zit mijn PLA een week of 2 zonder enige actie buiten de doos .. raadzaam om hem te drogen (droogoven?) en ergens lucht dicht op te slaan ?
Tja vanalles
Ik bewaar al mijn rollen in deze zakken!vso schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:33:
mijn error
[Afbeelding]
een nieuwe "counter height module" opgestuurd gekregen.. en dat heeft deels de issue opgelost
nu een andere issue. pfff nog steeds niet kunnen printen.. (alles weer gecontroleerd) morgen weer verder
alleen maar omdat ik het LCD scherm ging updaten, erg bijzonder.
ps nu zit mijn PLA een week of 2 zonder enige actie buiten de doos .. raadzaam om hem te drogen (droogoven?) en ergens lucht dicht op te slaan ?
https://www.ikea.com/nl/n...n-patroon-groen-40525685/
Kiwi !
bedoel meer dat hoe lang kan je PLA beetje normale omstandigheden (NL) gewoon buiten de zak houden.,. is dat dagen/'weken of maanden ?aegis3d schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:52:
[...]
Ik bewaar al mijn rollen in deze zakken!
https://www.ikea.com/nl/n...n-patroon-groen-40525685/
ik heb een droogoven, en silca gel maar geen idee wanneer ik welk middel in moet zetten ..
ik heb diezelfde zakken btw en een paar bakken die ik wilde inzetten als container(s) maar ja ik wilde eerst een paar van die pluggen printen maar dat gaat lastig als je printer de geest geeft.
Tja vanalles
Verder verwacht ik er an sich niet zovele problemen mee.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Getest en werkend bevonden.aegis3d schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:26:
Doet de fan van het mainboard het nog? Wellicht is die aan het oververhitten.
Ik ga eerst wel USB kabels e.d. vervangen om te kijken of dit het op zou lossen (heb gelukkig veel van die krengen liggen nog)
Welke droger heb je?aegis3d schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:16:
Ik heb sinds kort een fillament dryer en ook voor PLA zijn de prints een heel stuk mooier na drogen. Stukken minder stringing, blobs of andere oneffenheden.
* update: ja, dat kan blijkbaar
[ Voor 8% gewijzigd door Rincewind op 18-01-2024 14:07 ]
Vind ze best duur die dryers voor hun normale prijzen voor iets dat vrij simpel is.
Maar toch heb ik wel een van mijn oudste rolletjes transparent PLA mee gedroogd en ben erg tevreden met hoe strak deze hopper is geprint. Let op dit is geen vase mode, maar 4 lagen dik.
:strip_exif()/f/image/LwgG5qmd5x8DwlT3Juoej5qW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door aegis3d op 18-01-2024 11:37 ]
Edit; nog maar eens googlen en nu wel resultaat gevonden. Ik had blijkbaar bij Postprocessing TimeLapse toegevoegd. Deze verwijderd en opgelost.
[ Voor 16% gewijzigd door Robbie T op 18-01-2024 17:30 ]
Deze site geeft het advies om de begrenzing in de definition file van Cura toe te voegen, maar in mijn Linux versie van Cura kan ik die definitions file nergens vinden...
Ik gebruik Octopi dus misschien dat het daar ook in zou kunnen?
Zijn de clips nog nodig? Na een tijdje is de glazen plaat vast(gesmolten?) aan het bed bij mijn Ender3 pro.Bambufan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:07:
Weet iemand hoe ik mijn Ender 3 Pro zo instel dat ik geen risico loop dat het hotend/extruder tegen de clips van mijn glazen bed aan kan komen?
Deze site geeft het advies om de begrenzing in de definition file van Cura toe te voegen, maar in mijn Linux versie van Cura kan ik die definitions file nergens vinden...
Kiwi !
De size van je bed kun je configureren in de printer settings in Cura. Dan ben je er toch dacht ik?Bambufan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:07:
Weet iemand hoe ik mijn Ender 3 Pro zo instel dat ik geen risico loop dat het hotend/extruder tegen de clips van mijn glazen bed aan kan komen?
Ik had zelf het probleem dat niet de nozzle, maar custom part koeling uit stroompart te groot was. Die heb ik nu maar weer vervangen door de originele part koeling uitstroom. En nu heb ik geen probleem meer. Ik print op mijn glas bed tot 5 mm tot de rand. Dan is voor mij voldoende op de clips vast te zetten.
En hot-end assembly is nu hoog genoeg en de nozzle heeft ook voldoende ruimte zonder tegen de clip aan te lopen.
Volgens wat ik erover heb gelezen vertellen die XYZ-waarden Cura waar naartoe hij mag bewegen, maar niet wat de positie van het bed in verhouding tot die coordinaten is.smitae schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:32:
[...]
De size van je bed kun je configureren in de printer settings in Cura. Dan ben je er toch dacht ik?
Maar ik lees net de tip om gewoon wat schilderstape op de hoeken te plakken. Eerst maar eens kijken of dat voldoende is voordat ik in Cura of G-codes ga hobbyen.
Ik lees net ergens dat wat schilderstape op de hoeken al voldoende zou moeten zijn om het bed vast te houden...X-Kiwi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:10:
[...]
Zijn de clips nog nodig? Na een tijdje is de glazen plaat vast(gesmolten?) aan het bed bij mijn Ender3 pro.

Na mijn prints haal ik de glasplaat van de printer en kan dan meer geweld gebruiken om de prints los te halen. Of wat ik meestal doen in deze koude tijden is de glasplaat met print tegen een raam te zetten. Koelt ie wat sneller af en hoor vanzelf de print losgaan van de plaat tijdens het afkoelen.
Daarna leg ik de glasplaat weer op het heat-bed, clipjes erop en weer klaar voor de volgende print.
Ik weet idd niet of je ergens kunt aangeven dat je ergens niet mag komen met je print-head. Mogelijk dat er een plug-in is voor Cura?
Het enige dat ik kan vinden is dat je met een teksteditor de definitions file van je printer moet aanpassen en een disallowed area aan moet geven, alleen is onder linux die file (en de bijbehorende /definitions directory) nergens te vinden.smitae schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:10:
Ik weet idd niet of je ergens kunt aangeven dat je ergens niet mag komen met je print-head. Mogelijk dat er een plug-in is voor Cura?
Dat van de-glasplaat-zit-vast is ook niet een tip hoor, maar bij mij zat ie muurvast na enkele prints, waardoor clipjes of tape niet meer nodig waren. Heb de magnetische ondersticker niet verwijderd voor het plaatsen van de glasplaat. Voordeel: blijft goed vast zitten zonder clips. Nadeel: de glasplaat is nu wat lastiger te verwijderen.smitae schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:10:
Ok, maar dat klinkt minder handig? Zou bij mijn niet heel handig zijn.
Na mijn prints haal ik de glasplaat van de printer en kan dan meer geweld gebruiken om de prints los te halen. Of wat ik meestal doen in deze koude tijden is de glasplaat met print tegen een raam te zetten. Koelt ie wat sneller af en hoor vanzelf de print losgaan van de plaat tijdens het afkoelen.
Daarna leg ik de glasplaat weer op het heat-bed, clipjes erop en weer klaar voor de volgende print.
Kiwi !
X-Kiwi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Dat van de-glasplaat-zit-vast is ook niet een tip hoor, maar bij mij zat ie muurvast na enkele prints, waardoor clipjes of tape niet meer nodig waren. Heb de magnetische ondersticker niet verwijderd voor het plaatsen van de glasplaat. Voordeel: blijft goed vast zitten zonder clips. Nadeel: de glasplaat is nu wat lastiger te verwijderen.
Moet zeggen dat ik wel erg tevreden ben over printen op glas, had ik veel eerder moeten doen. Eerste layers zijn veel malen strakker dan het originele flexbed. Zo blijf je ervaring op doen met 3D print.
Ik durf het bijna niet te toe te geven maar ik zit nu te kijken naar een uitstekende first layer... Als eerste mijn bed gewassen (hielp niet), vervolgens Crtouch geïnstalleerd (maakte ook niets uit) en een PEI-bed erop gelegd (hielp ook niet). Als laatste stap toch maar de nozzle vervangen et VOILA!. Credit where credit is due maar dank voor deze suggestie want die lijkt alles opgelost te hebben. Dank voor je hulp!X-Kiwi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Ik heb een soortgelijk iets gehad bij mijn Ender 3 Pro. Veel poetsen met alcohol, keer op keer (handmatig) afstellen, lijmspray gebruiken. Maar nee, halverwege de brim begon de hele print al mee te schuiven. Kwam er niet uit, de printer voor bijna 2 jaar lang niet gebruikt. Nog een laatste poging gedaan 'nu moét ie het doen, anders koop ik een nieuwe' en toen o.a. de nozzle vervangen voor een nieuwe officiële van Creality. Alle problemen in één keer opgelost.
Uiteindelijk lag het dus aan die nozzle. Had eens een chinees setje gekocht, 25 nozzles voor €8 ofzo. Helemaal vergeten dat die er nog in zet.
Nu even een Companion Cube printen als test!
Update: grrrrrrrr
[ Voor 3% gewijzigd door Rincewind op 21-01-2024 14:59 ]
![]() | ![]() | ![]() |
Recent krijg ik in combinatie met een 0.8 millimeter nozzle niets meer uitgeprint. Het bed al meerdere malen geleveld (zowel strak als los) en de rol filament ligt al dagenlang op de verwarming. Wanneer ik naar een 0.4 millimeter nozzle swap print het probleemloos.
Het laden van filament gaat probleemloos en geeft een mooie gladde string die verticaal naar beneden 'valt'.
Eerder deze week nog probleemloos geprint met de 0.8mm nozzle dus het probleem is niet helemaal duidelijk. Het ziet eruit als overextrusion maar de extrusiesnelheid bij aanvang naar 50% zetten lost het probleem niet op.
Heeft iemand een idee waardoor dit komt?
Je print te dicht op je bed. Na het vervangen van je nozzle moet je even met de babysteps aan de gang. Verder is dit hiervoor niet het juiste topic.M van Lent schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:07:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Recent krijg ik in combinatie met een 0.8 millimeter nozzle niets meer uitgeprint. Het bed al meerdere malen geleveld (zowel strak als los) en de rol filament ligt al dagenlang op de verwarming. Wanneer ik naar een 0.4 millimeter nozzle swap print het probleemloos.
Het laden van filament gaat probleemloos en geeft een mooie gladde string die verticaal naar beneden 'valt'.
Eerder deze week nog probleemloos geprint met de 0.8mm nozzle dus het probleem is niet helemaal duidelijk. Het ziet eruit als overextrusion maar de extrusiesnelheid bij aanvang naar 50% zetten lost het probleem niet op.
Heeft iemand een idee waardoor dit komt?

[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 12-02-2024 18:54 . Reden: Na het verplaatsen wel het juiste topic. ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Laat is een foto zien van de onderkant van de mislukte print.Rincewind schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:34:
[...]
Ik durf het bijna niet te toe te geven maar ik zit nu te kijken naar een uitstekende first layer... Als eerste mijn bed gewassen (hielp niet), vervolgens Crtouch geïnstalleerd (maakte ook niets uit) en een PEI-bed erop gelegd (hielp ook niet). Als laatste stap toch maar de nozzle vervangen et VOILA!. Credit where credit is due maar dank voor deze suggestie want die lijkt alles opgelost te hebben. Dank voor je hulp!
Update: grrrrrrrrEerste laag lukt wel maar na een laag of 4 laat de hele boel weer los...
Mijn vermoeden is dat een van de acties die je hebt gedaan om het goed te krijgen je nu in de kont bijt. Inderdaad: graag een foto. Ik denk zelf aan de koeling omdat die veranderd in de eerste lagen, maar zien is data is beter.Rincewind schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:34:
[...]
Ik durf het bijna niet te toe te geven maar ik zit nu te kijken naar een uitstekende first layer... Als eerste mijn bed gewassen (hielp niet), vervolgens Crtouch geïnstalleerd (maakte ook niets uit) en een PEI-bed erop gelegd (hielp ook niet). Als laatste stap toch maar de nozzle vervangen et VOILA!. Credit where credit is due maar dank voor deze suggestie want die lijkt alles opgelost te hebben. Dank voor je hulp!
Update: grrrrrrrrEerste laag lukt wel maar na een laag of 4 laat de hele boel weer los...
Ik gebruik de standaard printplaat die bij de Ender-3 V3 SE komt.
Ik maak gebruik van JAYO PETG. Printtemperatuur staat (na een temptower te hebben gedaan) op 225 en het bed op 80 maar ik krijg de prints haast niet los. Zeker de brim is erg erg lastig. Inmiddels mijn plaat al beschadigd.
:strip_exif()/f/image/b1FmtQ6P3A61DoeA8dCIWl0c.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo te zien is de nozzle toch nog iets te hoog boven het printbed dus kan dat wat beter en ik ga maar weer eens de z-offset calibreren. Mijn head ziet er nu als volg uit (ik zie er niets verkeerds aan na het plaatsen van een nieuwe nozzle):
:strip_exif()/f/image/ROiHM0x9i8X6eD1rXmf8DHGk.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor PETG op smooth PEI neem ik de warme buildplate af met wat glassex, dit laat een laagje achter die helpt met loslaten .Robbie T schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:00:
Hoe kan ik zorgen dat PETG beter van de printplaat los komt?
Ik gebruik de standaard printplaat die bij de Ender-3 V3 SE komt.
Ik maak gebruik van JAYO PETG. Printtemperatuur staat (na een temptower te hebben gedaan) op 225 en het bed op 80 maar ik krijg de prints haast niet los. Zeker de brim is erg erg lastig. Inmiddels mijn plaat al beschadigd.
Dat is nog wel flink te hoog ja!Rincewind schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:13:
Net even weer een 1st-layer printje gemaakt en dit gaat toch ook weer niet goed. Hieronder de resultaat van linker onderhoek hoek:
[Afbeelding]
Zo te zien is de nozzle toch nog iets te hoog boven het printbed dus kan dat wat beter en ik ga maar weer eens de z-offset calibreren. Mijn head ziet er nu als volg uit (ik zie er niets verkeerds aan na het plaatsen van een nieuwe nozzle):
[Afbeelding]
lrijg nu een nieuwe leveling meter opgestuurd anders mag het ding geheel retour.
Al vind ik defecte parts retour sturen best wel een dingetje, zolang de printer maar werkt.
als het ding retour mag .. zit ik te overwegen een ander machine oid aan te schaffen
Tja vanalles
Inderdaad te hoog, daar kan wel wat verbeterd worden. De foto van de nozzle is verkeerd scherp gesteld - klopt het dat je nu al een aanslag hebt op de nozzle van je filament? Wellicht gaat daar toch wat fout. Je hebt een mooie gecustomizede extruder plus fan; kan het zijn dat-ie niet doet wat-ie normaal doet? speed, blockage...?Rincewind schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:13:
Net even weer een 1st-layer printje gemaakt en dit gaat toch ook weer niet goed. Hieronder de resultaat van linker onderhoek hoek:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De nozzle heb ik net van de week vervangen dus die zal wel goed zijn. Gisteren een testcube geprint en die ging goed op de toplaag na (die was wat slordig). Vervolgens een Domtoren geprobeerd te printen (mijn standaard 'zware' testobject) maar zo te zien heb ik nog wat last van extrusion- en stringing-issues:Ravhin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Inderdaad te hoog, daar kan wel wat verbeterd worden. De foto van de nozzle is verkeerd scherp gesteld - klopt het dat je nu al een aanslag hebt op de nozzle van je filament? Wellicht gaat daar toch wat fout. Je hebt een mooie gecustomizede extruder plus fan; kan het zijn dat-ie niet doet wat-ie normaal doet? speed, blockage...?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYKTP5duSA699uGo8glnm8mN.jpg?f=user_large)
Ook hoorde ik regelmatig de extruder 'skippen' maar ik ben in ieder geval al weer wat verder. Zou dat skippen ook aan de rol PLA kunnen liggen? Die zit hier al een paar maanden op de houder... De overige rollen PLA die ik heb zijn allemaal netjes opgeborgen in vacuum-gezogen zakken met van die vochtkorrels. Suggesties zijn welkom
Skippen van extruder is toch dat je filament niet doorloopt.
Zit je nozzle wel strak genoeg tegen de bowden aan (als je een bowden tube hebt dan, geen idee welke printer je hebt )
[ Voor 74% gewijzigd door Snuffel op 25-01-2024 11:09 ]
Hoe heb je je nozzle vervangen? als er in de hotend ruimte is ontstaan, kan daar filament in gaan lopen, wat weer voor een verstopte nozzle kan zorgen. (wat weer zorgt voor het skippen van de extruder en de underextrusion die je hebt in je domtoren)
Koud krijg je namelijk ook problemen dat het niet goed aansluit op elkaar.
Vervolgens de z-offset 2x gecalibreerd en een firstlayer testprint gemaakt bij iedere poging. De 2e keer zag het er goed uit en toen de domtoren geprobeerd....
Kan ik trouwens de nozzle nogmaals vastdraaien/aandraaien als de hotend heet is? Ik zal komend weekend eens een retraction tower en een temptower printen. Kijken of dat was meer oplevert.
Misschien eerst bv een benchy printen ipv domtoren. Deze is volgens mij vrij klein en kleine objecten zijn vaak lastiger om te printen. Eerst de boel toch tweaken dat het goed print ook qua maten dat dit klopt en als alles goed blijft gaan dan de domtoren weer eens proberen.Rincewind schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:42:
Als eerste heb ik de hotend naar 220 graden gebracht, PLA eruit gehaald en dus de nozzle vervangen toen de hotend heet was. De oude eruit gehaald en simpelweg de nieuwe er in gedraaid en flink handvast gedraaid terwijl ik de hotend met een tang vasthield. Ik zag ook geen oozing ontstaan bij het testprintje.
Vervolgens de z-offset 2x gecalibreerd en een firstlayer testprint gemaakt bij iedere poging. De 2e keer zag het er goed uit en toen de domtoren geprobeerd....
Kan ik trouwens de nozzle nogmaals vastdraaien/aandraaien als de hotend heet is? Ik zal komend weekend eens een retraction tower en een temptower printen. Kijken of dat was meer oplevert.
Deze stappen bijvoorbeeld doorlopen en dan kun je alles goed instellen en weet je dat je printer doet wat hij zou moeten doen.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html
En die kan ik natuurlijk ook al op m'n Ender 3v2 proberen:
:strip_exif()/f/image/wlmEj0JA4HLqI0RmIpZWEePd.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein blaasbalgje getekend en geprint.
Sodeju wat print TPU onwijs strak. Ook erg stevig en waterdicht. Interessant spul
[ Voor 3% gewijzigd door aegis3d op 26-01-2024 18:19 ]
Die site ken ik en daar was ik ook mee bezig maar ik probeerde denk ik iets te snel er doorheen te gaan. Net even een calibratie-cube geprint en ik ben niet ontevreden over de X en de Y maar de Z... De printer staat achter me en ik hoorde toch een geklik op 99% van de print. Het resultaat:MikeOO schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:48:
[...]
Misschien eerst bv een benchy printen ipv domtoren. Deze is volgens mij vrij klein en kleine objecten zijn vaak lastiger om te printen. Eerst de boel toch tweaken dat het goed print ook qua maten dat dit klopt en als alles goed blijft gaan dan de domtoren weer eens proberen.
Deze stappen bijvoorbeeld doorlopen en dan kun je alles goed instellen en weet je dat je printer doet wat hij zou moeten doen.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rMn8cjmtyuN72bqUKf5VNnJP.jpg?f=user_large)
Zoals je kunt zien is de bovenste laatste layer niet goed. Maar zoals gezegd ziet de rest er heel strak uit. Iemand een suggestie wat er zou kunnen zijn met de laatste leyer? To be continued in ieder geval
Welke printer heb je precies?
Waarom volg je eigenlijk niet alle stappen van die site?Rincewind schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Die site ken ik en daar was ik ook mee bezig maar ik probeerde denk ik iets te snel er doorheen te gaan. Net even een calibratie-cube geprint en ik ben niet ontevreden over de X en de Y maar de Z... De printer staat achter me en ik hoorde toch een geklik op 99% van de print. Het resultaat:
[Afbeelding]
Zoals je kunt zien is de bovenste laatste layer niet goed. Maar zoals gezegd ziet de rest er heel strak uit. Iemand een suggestie wat er zou kunnen zijn met de laatste leyer? To be continued in ieder geval
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Omdat ik alleen de nozzle heb vervangen en dus dacht dat ik niet alles zou moeten nalopen. Blijkbaar was er toch iets meer aan de hand dan alleen de nozzle. Ik was trouwens net bezig met de slicer flow calibrate en had daarvoor de settings aangepast. Dat ging dus goed en na het berekenen van de nieuwe flowrate heb ik weer even een XYZ-cube geprint. Met dit als resultaat:sjirafje schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Waarom volg je eigenlijk niet alle stappen van die site?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQM4sGgiYRVRn4cLfvEslQS2.jpg?f=user_large)
(ik was vergeten de instellingen weer terug te zetten

[ Voor 45% gewijzigd door Rincewind op 27-01-2024 16:54 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41UWNVlRX0VO4c9yToPlhqUK.jpg?f=user_large)
Er is wat stringing te zien maar ik ben er nu al tevreden over. Wat (volgens mij) heel goed heeft geholpen is het verlagen van de extrusion rate naar 90%. Mijn Endertje blaast weer als vanouds tevreden in zijn enclosure
Maar als ik daar op Google kom ik maar weinig tot geen verdere informatie tegen.
Wat me opvalt is dat de waardes binnen 'Auto Temperature' niet mee wijzigen als ik de temperatuur setting wijzig. Dus zolang 'Auto Temperature' aan staat, zal hij altijd met deze waardes printen?
Als beginnende printer ben ik een beetje zoekende wat ik hiermee moet.
Zie de meerwaarde ook niet daarvoor.
:strip_exif()/f/image/qndgpVfyvXZJ1UGgckwdgmhM.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb auto z offset en auto bedlevel gedaan voor m'n print.
Over de x-as zit er aan het begin van mijn print een hoogte verschil waardoor als ik de print neerzet deze niet mooi aansluit tov tafel. De bovenkant van de print is wel mooi recht dus het gaat naar mijn idee fout aan het begin van de print. Bij een andere iets kleinere print was bovenstaand probleem ook aanwezig.
Zijn jullie bekend met dit fenomeen en wat hier aan te doen?
De calibratie kubus en benchy boat printen ging wel goed.
Mijn Ender 3 MAX had hetzelfde probleem. De X-arm ging na verloop van omhoog draaien 'hangen' naar een kant waardoor ik ook deze (zeer reproduceerdare) bobbels in mijn werkstukken kreeg. Dat materiaal werkt niet mee aan hoogte opbouwen en dan krijg je dit.
Dit uiteindelijk opgelost met een dual Z-as implementatie.
[ Voor 13% gewijzigd door Ravhin op 29-01-2024 15:05 . Reden: verduidelijking ]
Op te lossen met bijvoorbeeld 3DLac of een brim of aanpassen printsnelheid of zorgen dat je in een kast print of je part cooling uitzetten voor de eerste lagen.
Meerdere oplossingen dus om het warpen tegen te gaan.
De lijn daarboven lijkt op layer shift, kan zijn dat het object niet goed vastplakt op het bed. brim of 3DLac gebruiken kan een oplossing zijn
Dubbele Z-as heb je al op de KE, dus daar hoef je niet naar te kijken.
Kijk ook even of je gantry levelled staat en dat de diverse schroeven vast genoeg zitten.
KE staat er om bekend dat die twee zaken niet altijd even goed zijn afgesteld.
Ik ga dan gelijk wel de 3DLac proberen. Kijk ik daarna even verder. Daarnaast heb ik de gantry al gelevelled en alles zo goed als mogelijk vast gezet dus dat zou het probleem niet moeten zijnSnuffel schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:23:
De onderkant lijkt te warpen.
Op te lossen met bijvoorbeeld 3DLac of een brim of aanpassen printsnelheid of zorgen dat je in een kast print of je part cooling uitzetten voor de eerste lagen.
Meerdere oplossingen dus om het warpen tegen te gaan.
De lijn daarboven lijkt op layer shift, kan zijn dat het object niet goed vastplakt op het bed. brim of 3DLac gebruiken kan een oplossing zijn
Dubbele Z-as heb je al op de KE, dus daar hoef je niet naar te kijken.
Kijk ook even of je gantry levelled staat en dat de diverse schroeven vast genoeg zitten.
KE staat er om bekend dat die twee zaken niet altijd even goed zijn afgesteld.
Edit: na gebruik van Orca ipv creality slicer zit er ook al iets verbetering in.
[ Voor 4% gewijzigd door dennisdew16 op 29-01-2024 17:58 ]
De eerste resultaten met NinjaFlex Cheetah TPU zijn redelijk:
:strip_exif()/f/image/l2kJzagc5YfOGS557ZR72U0o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z9lAHYRPc3l93gH4QPyW8FKn.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel was ik vergeten om de hotend te purgen. Je mag 3x raden welke kleur ik hiervoor had gebruikt
Ik had maar een proefsetje NinjaFlex Cheetah, dus het was net genoeg om deze print (een antenne mount voor een FPV drone) uit te printen en net niet genoeg voor een houder voor een kleine action cam voor op dezelfde drone:
:strip_exif()/f/image/Te3GDFGsElxqCHUzRgBDYksC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IxGPQ5VrQelahoJYtQ5JUDi5.jpg?f=fotoalbum_large)
De buitenkant van de prints zien er prima uit, maar de binnenkant daar zit nogal wat troep, in de witte zat aan de binnenkant vrij veel stringing en veel van deze rare bobbels enzo. Dus ik moet nog even verder spelen met de settings. Maar eerst een echte rol TPU kopen ipv de twee rolletjes TPU van een paar meter uit het proefsetje .
Verder je snelheid lekker laag houden, rond de 30mm/s en de temperatuur rond de 240.
Bed kan je in principe uit laten of rond de 30 graden zetten.
Vergeet de retraction setting niet. Deze zou ik ook iets lager zetten. Voorkomt met name stringing.Snuffel schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:
Zorg ervoor dat je TPU goed gedroogd is, dat scheelt heel veel stringing.
Verder je snelheid lekker laag houden, rond de 30mm/s en de temperatuur rond de 240.
Bed kan je in principe uit laten of rond de 30 graden zetten.
Binnenkort ga ik even een droger en een rol TPU bestellen.
:strip_exif()/f/image/oa0mPWtv4nYJ8TvQ0yAXY9Jg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een 2e koffiebonenmaler gemaakt, ik had nog een extra mechanisme, dus deze is voor ons thuis
Lekker fout in rainbow fillament. Zorgvuldig de onderdelen in volgorde geprint zodat de gradient behouden blijft.
Je merkt wel hoe PLA+ een stuk dimensioneel accurater is dan silk rainbow fillament.
[ Voor 6% gewijzigd door aegis3d op 04-02-2024 18:59 ]
Ziet er wel heel erg leuk uit! Ook tevreden met het maalsel - komt er een goed bakkie koffie uit?aegis3d schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:56:
[Afbeelding]
Nog een 2e koffiebonenmaler gemaakt, ik had nog een extra mechanisme, dus deze is voor ons thuis
Lekker fout in rainbow fillament. Zorgvuldig de onderdelen in volgorde geprint zodat de gradient behouden blijft.
Je merkt wel hoe PLA+ een stuk dimensioneel accurater is dan silk rainbow fillament.
Het maalmechanisme komt uit een grote commerciële WMF unit, dus dat zit wel snor!Ravhin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:47:
[...]
Ziet er wel heel erg leuk uit! Ook tevreden met het maalsel - komt er een goed bakkie koffie uit?
heel erg hebben ze meegedacht met de bed-leveling issue(s) en uiteindelijk ding terug gestuurt en na paar (werk)dagen hebben ze contact opgenomen, uitgelegd hoe ze dit verholpen hebben en hij is nu weer onderweg terug naar huis.
goed we gaan het zien !
Tja vanalles
Care to share? Ben wel benieuwd wat zij gedaan hebben om het probleem te fixen.vso schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:20:
Ben wel erg tevreden met 123-3d service na aanschaf.
heel erg hebben ze meegedacht met de bed-leveling issue(s) en uiteindelijk ding terug gestuurt en na paar (werk)dagen hebben ze contact opgenomen, uitgelegd hoe ze dit verholpen hebben en hij is nu weer onderweg terug naar huis.
goed we gaan het zien !
de printer bleef in een zelf leveling loop met error,Ravhin schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:18:
[...]
Care to share? Ben wel benieuwd wat zij gedaan hebben om het probleem te fixen.
De medewerker vertelde dat hij merkte dat de printer buiten het bed probeerde te meten, door daar min of meer een houtje voor/onder te stoppen (zoiets) en de software zo te foppen kwam de printer uit de error
Hierna hebben ze nieuwe software erop geladen (LCD/mobo) en testprints kunnen doen.
Tja vanalles
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie