Zal vooral het infill type en de retraction zijn dan wat de tijdwinst geeft. Zonder retraction geen last van stringing? Ik denk dat je nog geen PETG geprobeerd hebt zonder stringing, of gaat dat ook zonder?Snuffel schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:19:
Settings wijzigen bij mij wel per model wat er geprint wordt. Gemiddeld zit ik tussen de 350-450 aan printsnelheid, walls is vaak 3, bij meer stevigheid 5, retraction staat vrijwel uit (scheelt hoop tijd trouwens), support op 5-10% (laag dus). Voor infill gebruik ik lightning.
Ik print PETG met 0.3 mm retraction. Dat is met Klipper en pressure advance, en dat geeft ook een soort van "retraction action".
Retractiesnelheid kan je ook wel opvoeren, dat staat bij mij op 55 mm/s (Titan extruder als direct drive op de E3v2).
Retractiesnelheid kan je ook wel opvoeren, dat staat bij mij op 55 mm/s (Titan extruder als direct drive op de E3v2).
in wat loze momenten tussen het feestgeneuzel door, kon ik mijn 3d printer eens gaan tunen .. pff dat weet ik nu ook wel weer
nadat ik mijn bed ook maar eens recht gezet heb, met wat vijlen en opzet stukjes (~0,1-0,3 verschil tussen de punten
Ik heb nu krassen op mijn nieuwe PEI sheet denk dat de printkop daarvan ook niet vrolijk is geworden en zal de kop ook moeten vervangen, enige is dat de PEI sheet dubbelzijdig is dus die kan ik wellicht ook nog gebruiken ..
Op 1 of andere manier bij het bed-levelen denkt de printer -10.43 Z-offset aan te kunnen houden, met de hand/papier kom ik op ~1,94 z offset
overmorgen weer verder, dan begin ik met een FW update, (LCD) + systeem, dan eens kijken of alles goed vast zit, voordat ik ga caliberen.
leuk spul die ender .. hahahaha houd je van de straat
nadat ik mijn bed ook maar eens recht gezet heb, met wat vijlen en opzet stukjes (~0,1-0,3 verschil tussen de punten
Ik heb nu krassen op mijn nieuwe PEI sheet denk dat de printkop daarvan ook niet vrolijk is geworden en zal de kop ook moeten vervangen, enige is dat de PEI sheet dubbelzijdig is dus die kan ik wellicht ook nog gebruiken ..
Op 1 of andere manier bij het bed-levelen denkt de printer -10.43 Z-offset aan te kunnen houden, met de hand/papier kom ik op ~1,94 z offset
overmorgen weer verder, dan begin ik met een FW update, (LCD) + systeem, dan eens kijken of alles goed vast zit, voordat ik ga caliberen.
Tja vanalles
@vso dat vind ik toch de belangrijkste vooruitgang van de Ender3 V3 KE. Heeft alle opties die ik op mijn oude Ender wenste en print betrouwbaar. Dus niet meer bezig met de printer, gewoon lekker printen.
Dit zal niet alleen met de KE zijn, maar ook de K1 en andere nieuwe printers. Te veel met de printer bezig is precies waarom de oude wegging en ik er een paar jaar mee gestopt was.
Dit zal niet alleen met de KE zijn, maar ook de K1 en andere nieuwe printers. Te veel met de printer bezig is precies waarom de oude wegging en ik er een paar jaar mee gestopt was.
[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 27-12-2023 06:25 ]
Aan de andere kant, mijn oude Ender doet het gewoon ondertussen. Ik zou nu ook een kopen die "out of the box" compleet is hoor. Maar die ik nu heb - prima. Af en toe met een papiertje levelen en hups gaan die prints.
Wat kan er beter? Een printer met omkasting voor het printen van grotere objecten in ASA. Ik heb o.a. een wieltje voor de vaatwasser geprint en dat ging prima, maar grote objecten niet.
Snelheid ben ik best tevreden mee - en dat lijkt ook een pad van verminderende meeropbrengst te zijn.
Wat kan er beter? Een printer met omkasting voor het printen van grotere objecten in ASA. Ik heb o.a. een wieltje voor de vaatwasser geprint en dat ging prima, maar grote objecten niet.
Snelheid ben ik best tevreden mee - en dat lijkt ook een pad van verminderende meeropbrengst te zijn.
Er blijven zoveel leermomenten voorbij komen maar ja dat heb je met een hobby. Belangrijkste is na aanpassingen altijd bed level en Z-offset controlerenvso schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:29:
in wat loze momenten tussen het feestgeneuzel door, kon ik mijn 3d printer eens gaan tunen .. pff dat weet ik nu ook wel weer![]()
Ik heb al het een en ander gelezen maar ik snap het verschil tussen bed level en Z-offset niet helemaal.
Als ik bed level op mijn Ender 3 afstel mbv een papiertje. (De bekende methode dus) wat moet ik dan nog met de Z-offset?
Als ik bed level op mijn Ender 3 afstel mbv een papiertje. (De bekende methode dus) wat moet ik dan nog met de Z-offset?
Z-offset is het verschil tussen de gemeten Z=0 en de daadwerkelijke positie van de nozzle.chippie777 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:33:
Ik heb al het een en ander gelezen maar ik snap het verschil tussen bed level en Z-offset niet helemaal.
Met auto bed leveling is dit belangrijk omdat dit de waarde is die je aanpast om de afstand tussen nozzle en bed goed te krijgen.
Wat fundamentals: Met de draaiwielen ben je niet aan het levelen, maar aan het trammen, dit betekend dat je je bed parallel aan de beweging van de nozzle probeert te krijgen. Technisch gezien als je frame scheef is, maak je je bed ook zo scheef.
Met autobedlevel leert de printer hoe krom je bed is zodat de printer daar rekening mee kan houden.
Z-offset gebruik je ook tijdens het printen van de eerste laag om alles perfect te krijgen. Hier is deze visual erg goed voor:
/f/image/eG3cIIhchUySf0SFsZb2Mi2c.webp?f=fotoalbum_large)
Met voorzichtig z-offset tunen kan je eerste laag glad en goed dicht tegen elkaar aan geprint worden. Als dit is gelukt blijven de prints ook goed zitten.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
@MikeOO "dure" less 23 euro nieuwe plaat en nu jagen naar nieuwe nozzle of zoals @aegis3d laat zien even net iets lager.0.01 of 0.02 oid
ben ook wel blij met de printer.
de SE is niet slecht, hij print lekker weg, vraag me af hoe groot het verschil is tussen klipper en marlinFoxhill schreef op woensdag 27 december 2023 @ 06:24:
@vso dat vind ik toch de belangrijkste vooruitgang van de Ender3 V3 KE. Heeft alle opties die ik op mijn oude Ender wenste en print betrouwbaar. Dus niet meer bezig met de printer, gewoon lekker printen.
ben ook wel blij met de printer.
Tja vanalles
Kliiper is veel makkelijker om aanpassingen in instellingen te doen. Bij marlin maak je een nieuwe firmware en bij klipper pas je een bestandje aan met instellingen en die wordt dan gebruikt zonder nieuwe firmware te flashen.
Dank voor je uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp is de Z-offset dus de hoogte/afstand tussen het printbed en onderkant nozzle? Ik gebruik een papiertje om te levellen(=trammen :-) ) dus is de dikte van dat papier dan de Z-offset?aegis3d schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:12:
[...]
Z-offset is het verschil tussen de gemeten Z=0 en de daadwerkelijke positie van de nozzle.
Met auto bed leveling is dit belangrijk omdat dit de waarde is die je aanpast om de afstand tussen nozzle en bed goed te krijgen.
Wat fundamentals: Met de draaiwielen ben je niet aan het levelen, maar aan het trammen, dit betekend dat je je bed parallel aan de beweging van de nozzle probeert te krijgen. Technisch gezien als je frame scheef is, maak je je bed ook zo scheef.
Met autobedlevel leert de printer hoe krom je bed is zodat de printer daar rekening mee kan houden.
Z-offset gebruik je ook tijdens het printen van de eerste laag om alles perfect te krijgen. Hier is deze visual erg goed voor:
[Afbeelding]
Met voorzichtig z-offset tunen kan je eerste laag glad en goed dicht tegen elkaar aan geprint worden. Als dit is gelukt blijven de prints ook goed zitten.
jupchippie777 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:37:
[...]
de Z-offset dus de hoogte/afstand tussen het printbed en onderkant nozzle?
Ik gebruik een papiertje om te levellen(=trammen :-) )
nee dat zou ongeveer gelijk moeten zijn met je eerste laag plastic, papier is net zo "dik" je kan ook https://www.toolstation.nl/draper-voelermatenset/p76021 gebruiken had ik ooit ergens gezien.dus is de dikte van dat papier dan de Z-offset?
Tja vanalles
De offset is het verschil tussen de home positie van je nozzle en de positie als het papiertje een beetje "schrapend" tussen nozzle en bed heen en weer geschoven kan worden.chippie777 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:37:
[...]
Dank voor je uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp is de Z-offset dus de hoogte/afstand tussen het printbed en onderkant nozzle? Ik gebruik een papiertje om te levellen(=trammen :-) ) dus is de dikte van dat papier dan de Z-offset?
Good old voelermaatjes :-) Dan zou je dus degene moeten nemen die gelijk is aan je eerste printlaag?vso schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:33:
[...]
jup
[...]
[...]
nee dat zou ongeveer gelijk moeten zijn met je eerste laag plastic, papier is net zo "dik" je kan ook https://www.toolstation.nl/draper-voelermatenset/p76021 gebruiken had ik ooit ergens gezien.
Ik blijf het een lastig verschil vinden, maar stel dat ik heel precies kan zien tijdens het "trammen" dat de nozzle het bed raakt en dat dan als instelling gebruikt. dan is de Z-offset toch gewoon nul of moet de Z-offset dan gelijk zijn aan je eerste print laag dikte?
zie link (met timestamp)chippie777 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:38:
[...]
Good old voelermaatjes :-) Dan zou je dus degene moeten nemen die gelijk is aan je eerste printlaag?
Ik blijf het een lastig verschil vinden, maar stel dat ik heel precies kan zien tijdens het "trammen" dat de nozzle het bed raakt en dat dan als instelling gebruikt. dan is de Z-offset toch gewoon nul of moet de Z-offset dan gelijk zijn aan je eerste print laag dikte?
YouTube: Leveling or Tramming your Bed Using a Feeler Gauge on Ender 3 V2
als je deze print https://www.thingiverse.com/thing:3614389 dan zou alles zoals het plaatje van @aegis3d "glad" moeten zijn .
met mijn V3 SE betekend dat ik hier en daar wellicht wat aan mag passen maar je begint met je z-off-set en dan eventueel de individuele plekken op het bed waar het nog niet juist eruit ziet..
ik ben pas een beginner .. maar zo denk ik dat het beste werkt..
[ Voor 23% gewijzigd door vso op 28-12-2023 14:15 ]
Tja vanalles
@vso Ik had net met een voelermaatje (0,2) mijn bed redelijk level gekregen. De eerste indruk is al stukken beter dan het was. Ik zal die print die jij aangeeft ook eens proberen.
Heb sinds vorige week ook een 3d printer aangeschaft. De Ender 3 V2.
Mocht op mijn dagbesteding een andere creatlity printer testen (Ender 7), en dit beviel me ontzettend goed.
De handleiding is niet echt bepaald behulpzaam te noemen. De handleiding is dan ook zeer beknopt.
Er stond een receiver als onderdeel in de handleiding, wat achteraf een schroefje bleek te zijn die ik toen keer vasthad tijdens het assembleren van de printer.
Gelukkig heb ik op youtube een aantal instructie videos gekeken.
De printer maakt goeie printjes. Het meegeleverde filament was wat aan de krappe kant, maar het was voldoende voor de eerste printjes aangezien mijn filament een dag vertraging had. (PostNL had het druk met alle kerstcadeautjes, dus so be it)
Heb de printer bijna gebricked vanwege een verkeerde binfile die ik van creality heb gedownload. Heb de juiste weten te vinden, en geflashed. Maar nu herkend hij de uSD-kaart niet meer.
Ik heb mijn printer gelukkig kunnen aansturen via USB i.c.m Ultmaker Cura op mijn laptop die ik voor mijn dagbesteding heb.
De eerste printjes zijn wat onderdelen van het gridfinitysysteem bedacht door Zack Freedman. Bijgevoegd is dan ook een foto van de huidige staat.
Ik ben dit jaar wel eventjes uitgeprint. Ben momenteel op kerstvakantie bij mijn grootouders.
Maar volgend jaar wil ik uiteraard weer verder printen
Mocht op mijn dagbesteding een andere creatlity printer testen (Ender 7), en dit beviel me ontzettend goed.
De handleiding is niet echt bepaald behulpzaam te noemen. De handleiding is dan ook zeer beknopt.
Er stond een receiver als onderdeel in de handleiding, wat achteraf een schroefje bleek te zijn die ik toen keer vasthad tijdens het assembleren van de printer.
Gelukkig heb ik op youtube een aantal instructie videos gekeken.
De printer maakt goeie printjes. Het meegeleverde filament was wat aan de krappe kant, maar het was voldoende voor de eerste printjes aangezien mijn filament een dag vertraging had. (PostNL had het druk met alle kerstcadeautjes, dus so be it)
Heb de printer bijna gebricked vanwege een verkeerde binfile die ik van creality heb gedownload. Heb de juiste weten te vinden, en geflashed. Maar nu herkend hij de uSD-kaart niet meer.
Ik heb mijn printer gelukkig kunnen aansturen via USB i.c.m Ultmaker Cura op mijn laptop die ik voor mijn dagbesteding heb.
De eerste printjes zijn wat onderdelen van het gridfinitysysteem bedacht door Zack Freedman. Bijgevoegd is dan ook een foto van de huidige staat.
Ik ben dit jaar wel eventjes uitgeprint. Ben momenteel op kerstvakantie bij mijn grootouders.
Maar volgend jaar wil ik uiteraard weer verder printen
:strip_exif()/f/image/8iRf3MmY7Ohc0bUZtu7HBOai.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is een leuke om in de groep te gooien:
Grijs en zwart zijn handig voor functionele delen die niet op moeten opvallen. En verder zie je veel in de basis kleuren geprint. Maar er zijn echt gave kleuren zoals die op op een materiaal lijken, meerdere kleuren door elkaar of een effect.
Welke kleuren zijn jullie echt blij mee?
Grijs en zwart zijn handig voor functionele delen die niet op moeten opvallen. En verder zie je veel in de basis kleuren geprint. Maar er zijn echt gave kleuren zoals die op op een materiaal lijken, meerdere kleuren door elkaar of een effect.
Ik kijk welke kleur in de aanbieding is. Hobbyking, Aliexpress enzovoort. Meestal de lelijkste kleuren. Daar print ik mee. Pak vervolgens een spuitbusje b.v. die van de Action. Moet zeggen ook buiten houdt die kleur het uitstekend en vaak langer dan 2 jaar..Foxhill schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:13:
Grijs en zwart zijn handig voor functionele delen die niet op moeten vallen. En verder zie je veel in de basis kleuren geprint. Maar er zijn echt gave kleuren zoals die op op een materiaal lijken, meerdere kleuren door elkaar of een effect.
Even een hulp vraagje. Ik heb ineens last van het hele lichte verspringen/verschuiven van print lijnen.
Zie foto’s.
Heb de boel al wat aangedraaid, ook de wielen iets strakker gezet, maar krijg het er niet uit. De vorm is wel een klein beetje anders dan voor het aandraaien etc. Ook alles schoongemaakt etc. Ik heb het gevoel dat er iets tussen de wielen ofzo komt. Of zouden de wielen na 4 jaar printen toch teveel versleten zijn en niet meer mooi rond zijn?
Let ff niet op rest van de print, bedlevel is niet helemaal optimaal. Maar nog niet getuned omdat ik met de wielen druk was.
:strip_exif()/f/image/urWtgA6yr5kM8aYmvs2ccKCh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie foto’s.
Heb de boel al wat aangedraaid, ook de wielen iets strakker gezet, maar krijg het er niet uit. De vorm is wel een klein beetje anders dan voor het aandraaien etc. Ook alles schoongemaakt etc. Ik heb het gevoel dat er iets tussen de wielen ofzo komt. Of zouden de wielen na 4 jaar printen toch teveel versleten zijn en niet meer mooi rond zijn?
Let ff niet op rest van de print, bedlevel is niet helemaal optimaal. Maar nog niet getuned omdat ik met de wielen druk was.
:strip_exif()/f/image/urWtgA6yr5kM8aYmvs2ccKCh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GiBxZiXoSmHGEHDltRORQJS8.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat bij de SE de meest ideale locatie is van de Filament-spoel en dus de houder en eventuele sensor ..
ik heb hem nu bovenop maar ik vraag me af of dat wel handig is.
Tja vanalles
Ja, same here.vso schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:35:
En wat bij de SE de meest ideale locatie is van de Filament-spoel en dus de houder en eventuele sensor ..
Wil s zien of ik m ergens los of aan de zijkant ergens kan monteren/midden. Probleem is dat filament sowieso van bovenaf aangevoerd moet worden.
Leuk project toch!?
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Het houd je zoiezo van de straatScipionyx schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:57:
[...]
Ja, same here.
Wil s zien of ik m ergens los of aan de zijkant ergens kan monteren/midden. Probleem is dat filament sowieso van bovenaf aangevoerd moet worden.
Leuk project toch!?
Tja vanalles
Mijn KE staat in een soort van kast en het filament hangt aan de achterkant van de kast op (uiteraard) geprinte steunen. Werkt helemaal prima.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Grijstinten zijn prettig, dat past altijd. Zwart mat filament ook, maar glanzend zwart (PETG) was ik niet zo gecharmeerd van. Galaxy black PETG dan weer wel, en bijvoorbeeld de kleur "dark steel" van Devil Design.
Met wit heb ik geen ervaring, wel met helder PETG en helder PMMA. Wordt moeilijk helemaal helder.
Verder knaloranje transparant. Raak je de geprinte voorwerpjes niet snel kwijt.
Met wit heb ik geen ervaring, wel met helder PETG en helder PMMA. Wordt moeilijk helemaal helder.
Verder knaloranje transparant. Raak je de geprinte voorwerpjes niet snel kwijt.
Dit is mijn huidige voorraad wat ik zo kan vinden. Zit ook nog een volle Fossil mat grey op de printer. Kleine rollen achter zijn 3D Jake (ideaal om bij een actie/deal meteen wat dekking in kleuren te bestellen met hun 250gr rollen), de gele spoelen natuurlijk Jupiter, dan nog twee Eryone en twee Amazon Basicfill.Foxhill schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:13:
:strip_exif()/f/image/aK3h0tz0MpfufQsD07fr2Nlp.jpg?f=fotoalbum_large)
Blij met de wat specialere kleuren, vooral mat grijs en groen. Ook de twee metallic silk copper en silver van Eryone zijn vaak direct show-klaar. De basic rood-blauw-zwart glans van 123-3D / Jupiter vind ik maar niks.
Mijn favoriet is deze, een rPLA (recycled) in een mat blauwgroen:
:strip_exif()/f/image/D58fpuD825Vo8S1RHR96kEAP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door X-Kiwi op 29-12-2023 15:19 ]
Kiwi !
Hullup, te korte prints
Ik ben al een lange tijd lezer van dit topic maar nu loop ik voor de eerste keer vast met dit probleem.
Mijn ender 3 heeft het jarenlang zonder grote problemen gedaan. Nu heb ik deze lente een upgrade gedaan naar BigTreeTech V2 en BL touch. Echt kunnen genieten. Daarnaast vrienden kunnen helpen met hun Arkham figuren die verrassend goed geprint werden. Daarna verhuist en baby gekregen en nu wil ik de printer weer opstarten.
Al het huishoudelijke gedaan. Bed schoongemaakt, stofvrij, getrammed, Auto-bedlevel en waarempel al mijn prints gaan fout na de eerste laag.
Eerst dacht ik dat de flow fout wat maar die e-steps opnieuw gecalibreerd.
Laatste geeft het probleem goed weer met een calibratie kubus van 20 bij 20. Daar mis ik ongeveer 25% van de onderkant. Pas na een laag of 10-20 begint de printer omhoog te komen.
Ik kan via babysteps handmatig omhoog gaan en dan werkt het ook.
Wat ik al geprobeerd heb:
Oude prusa slicer geprobeerd die in de lente werkte.
Een oudere laptop met cura die het lang heeft gedaan STL's laten genereren.
Nieuw filament
Oude G-code die het van de zomer deed gedraaid
Alle eccentrische moertjes vingerlosgemaakt en daarna weer vast gezet zodat ik ze net niet met de hond kon rollen
Het frame opgemeten om te kijken of alles 90 graden is
De Z-staaf zijn bronze plaat met de z-as vastgezet en daarna 2 cirkels losser
De z-motor geschimmed zodat deze recht onder deze bronze plaat staat
De z-staaf omgedraaid.
Ander bed.
Ben een beetje aan het eind van mijn trukendoos. Is er nog iemand die met mij mee wil denken?
EDIT:
De afstand tussen de z-rod en frame is bij de coupler 4,62mm en bij de extruder halverwege de printer 4,575mm. Minder dan een mm speling lijkt me ook binnen de marge.
Bijna twee weken bezig met het zoeken naar de fout. Misschien tijd om het ding de deur uit te doen?
EDIT 2
Als ik een raft print van 15 laagjes die er niet uitziet dan komt de rest van de print er wel goed uit....
Ik ben al een lange tijd lezer van dit topic maar nu loop ik voor de eerste keer vast met dit probleem.
Mijn ender 3 heeft het jarenlang zonder grote problemen gedaan. Nu heb ik deze lente een upgrade gedaan naar BigTreeTech V2 en BL touch. Echt kunnen genieten. Daarnaast vrienden kunnen helpen met hun Arkham figuren die verrassend goed geprint werden. Daarna verhuist en baby gekregen en nu wil ik de printer weer opstarten.
Al het huishoudelijke gedaan. Bed schoongemaakt, stofvrij, getrammed, Auto-bedlevel en waarempel al mijn prints gaan fout na de eerste laag.
Eerst dacht ik dat de flow fout wat maar die e-steps opnieuw gecalibreerd.
Laatste geeft het probleem goed weer met een calibratie kubus van 20 bij 20. Daar mis ik ongeveer 25% van de onderkant. Pas na een laag of 10-20 begint de printer omhoog te komen.
Ik kan via babysteps handmatig omhoog gaan en dan werkt het ook.
Wat ik al geprobeerd heb:
Oude prusa slicer geprobeerd die in de lente werkte.
Een oudere laptop met cura die het lang heeft gedaan STL's laten genereren.
Nieuw filament
Oude G-code die het van de zomer deed gedraaid
Alle eccentrische moertjes vingerlosgemaakt en daarna weer vast gezet zodat ik ze net niet met de hond kon rollen
Het frame opgemeten om te kijken of alles 90 graden is
De Z-staaf zijn bronze plaat met de z-as vastgezet en daarna 2 cirkels losser
De z-motor geschimmed zodat deze recht onder deze bronze plaat staat
De z-staaf omgedraaid.
Ander bed.
Ben een beetje aan het eind van mijn trukendoos. Is er nog iemand die met mij mee wil denken?
EDIT:
De afstand tussen de z-rod en frame is bij de coupler 4,62mm en bij de extruder halverwege de printer 4,575mm. Minder dan een mm speling lijkt me ook binnen de marge.
Bijna twee weken bezig met het zoeken naar de fout. Misschien tijd om het ding de deur uit te doen?
EDIT 2
Als ik een raft print van 15 laagjes die er niet uitziet dan komt de rest van de print er wel goed uit....
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Basilange op 30-12-2023 20:45 ]
Ergens moet je Z binding hebben voor de eerste paar lagen. Maar ik die dat je de meeste zaken al getackled hebt. Vreemd!
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
@Basilange je nozzle versleten misschien?
Heb je de bowdentube en de nozzle al gecontroleerd/vervangen?
Of heb je al gechecked dat er geen luchtspleet tussen de nozzle en de tube zit?
Op je laatste foto lijkt het alsof je bed niet goed gelevelled staat. Bij de stukjes die daar te zien zijn lijkt het alsof je eerste laag nog te hoog wordt geprint.
Of heb je al gechecked dat er geen luchtspleet tussen de nozzle en de tube zit?
Op je laatste foto lijkt het alsof je bed niet goed gelevelled staat. Bij de stukjes die daar te zien zijn lijkt het alsof je eerste laag nog te hoog wordt geprint.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Merci allen foor de reacties.
Ga testen wanneer ik thuis ben:
@aegis3d Ja ben er nu al erg lang mee bezig. Haalt er een beetje de lol uit zo.
@Beekforel Nozzel heb ik meteen vervangen, vergeten te vermelden
@Snuffel Daar zeg je wat. Dat zou een probleem kunnen zijn. Ga het nog eens proberen met een mindere z-offset. De reden waarom ik meer omhoog ben gaan zitten was omdat ik dacht dat het een flow probleem was.
Hartelijk dank alledrie. Ben al op reddit geweest (fixmyprint en ender3) discord voor 3d printen en niemand lukt het om mee te denken. Dus ik ben hier heel dankbaar voor
Update
@Snuffel Heb het geprobeerd. De Capricorn tube opnieuw geseat en weer een nieuwe nozzel.
Hier een filmpje van het nieuwe stuiteren.
De adhesion kan ik hierna weer oplossen.
De nieuwe kubus was helaas weer een paar mm te kort 17,75 mm ipv 20,00 mm
Het glazen bed lijkt nu een beetje vies maar is schoongemaakt en daarna met wat water en een papieren doekje een diagonale pritstift lijn uitgewreven. Helaas een paar papier vezels zitten nu vast. Maar dat is niet het hoofdprobleem.
De laatste op de rij:
:strip_exif()/f/image/cWDyT3UejWIEroZD4x3fwgfd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/opxj7Q1CUWMuzR8eYUex0zqg.jpg?f=fotoalbum_large)
Update[Video: https://photos.app.goo.gl/4ZRCs8RMvJLci3RD7]
@Snuffel Daar zeg je wat. Dat zou een probleem kunnen zijn. Ga het nog eens proberen met een mindere z-offset. De reden waarom ik meer omhoog ben gaan zitten was omdat ik dacht dat het een flow probleem was.
Hartelijk dank alledrie. Ben al op reddit geweest (fixmyprint en ender3) discord voor 3d printen en niemand lukt het om mee te denken. Dus ik ben hier heel dankbaar voor
Update
@Snuffel Heb het geprobeerd. De Capricorn tube opnieuw geseat en weer een nieuwe nozzel.
Het glazen bed lijkt nu een beetje vies maar is schoongemaakt en daarna met wat water en een papieren doekje een diagonale pritstift lijn uitgewreven. Helaas een paar papier vezels zitten nu vast. Maar dat is niet het hoofdprobleem.
De laatste op de rij:
:strip_exif()/f/image/cWDyT3UejWIEroZD4x3fwgfd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/opxj7Q1CUWMuzR8eYUex0zqg.jpg?f=fotoalbum_large)
Update[Video: https://photos.app.goo.gl/4ZRCs8RMvJLci3RD7]
[ Voor 53% gewijzigd door Basilange op 31-12-2023 16:04 ]
Het lijkt erop dat je gewoon door de eerste paar lagen aan het ploegen bent. En voor de eerste paar mm hij niet goed de gantry optilt.
Kun je een video posten waar je de Z van 0.0 naar 10.0, en weer terug laat gaan. Een paar keer achter elkaar?
Kun je een video posten waar je de Z van 0.0 naar 10.0, en weer terug laat gaan. Een paar keer achter elkaar?
[Video: https://photos.app.goo.gl/MJP1RcaqUMZHaXv19]
Ik doe een paar keer stapjes van 10 en daarna kortere stapjes van 1.
Sorry voor het schuddende beeld probeerde in te zoomen en tegelijk op de knop te drukken.
Ik doe een paar keer stapjes van 10 en daarna kortere stapjes van 1.
Sorry voor het schuddende beeld probeerde in te zoomen en tegelijk op de knop te drukken.
Hmm hij lijkt het er niet moeilijk mee te hebben.
Maar is dat je Z = 0.0? Lijkt best ver van het bed af te zijn.
Je eerste laag gaat an sich wel goed als ik kijk naar de brim die er ligt, Die staat goed. De lagen daarboven gaan dus wat minder,Basilange schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:18:
Merci allen foor de reacties.
Update
De laatste op de rij:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update[Video]
Het lijkt erop dat je last hebt van warping en dus een cooling probleem bij de eerste lagen.
Wanneer schakelt de cooling in? En kan je die eens op een andere laag aan laten gaan, kijken wat er dan gebeurt?
Welke versie van Cura gebruik je? En heb je het model al een keer opnieuw gedownload en gesliced?
Edit
Welke snelheid print je?
Print de hele kubus eens op 30mm/s, kijken wat dat voor effect geeft.
Bed temperatuur op 50 graden houden, hotend op 210
[ Voor 3% gewijzigd door Snuffel op 31-12-2023 19:10 ]
Daarvoor heb je Z-Offset om dat verder te tunen, zou ik me nog niet druk om maken nu.aegis3d schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:56:
Hmm hij lijkt het er niet moeilijk mee te hebben.
@Snuffel @aegis3d
Ga de tips vanavond of morgen proberen.
Nogmaals erg dankbaar.
Heb altijd succes gehad met prusaslicer en daarvoor cura.
Heb oude en vertrouwde prusaslicer van begin dit jaar en cura van die periode gebruikt met bekende eigen profielen, die van chep en de standaard.
De Z die je nu zag was die ik via move z-axis kreeg. Een print home gaat eigenlijk altijd wat dieper.
Ik geloof de eerste laag was op 20 en daarna houdt ik 50 aan maar dat is giswerk van de bank nu. Straks testen. Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken!
EDIT:
Geloof dat het tijd is om hem helemaal uit elkaar te schroeven en opnieuw in elkaar.
Ga de tips vanavond of morgen proberen.
Nogmaals erg dankbaar.
Heb altijd succes gehad met prusaslicer en daarvoor cura.
Heb oude en vertrouwde prusaslicer van begin dit jaar en cura van die periode gebruikt met bekende eigen profielen, die van chep en de standaard.
De Z die je nu zag was die ik via move z-axis kreeg. Een print home gaat eigenlijk altijd wat dieper.
Ik geloof de eerste laag was op 20 en daarna houdt ik 50 aan maar dat is giswerk van de bank nu. Straks testen. Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken!
EDIT:
Helaas @Snuffel met je suggesties is de 20x20x20 kubus nog steeds 17.55 mm hoog.Snuffel schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:08:
[...]
Wanneer schakelt de cooling in?
En kan je die eens op een andere laag aan laten gaan, kijken wat er dan gebeurt?
Welke versie van Cura gebruik je?
De hoofd slicer die ik nu heb is Prusa slicer 2.7.1 0.2 normal profiel
En heb je het model al een keer opnieuw gedownload en gesliced?
Meerdere malen, ben gewisseld naar dit model omdat het makkelijker te zien is dat het fout gaat.
Oudere STL die eerst werkten verspilde teveel plastic. Maar ook daar is het probleem te vinden.
Zowel op oude standaard ender bed als op het glas.
Heb in totaal wel 20 verschillende STL geprobeerd waarvan ik 3/4 al eerder op deze machine eerder succesvol heb geprint.
4 slicers prusa en cura up to date en die van vorige lente toen alles nog werkte.
Edit
Welke snelheid print je?
Print de hele kubus eens op 30mm/s, kijken wat dat voor effect geeft.
Ga ik nu doen
Bed temperatuur op 50 graden houden, hotend op 210
Ga ik aanpassen anders deed ik eerst eerste laag 215 en daarna 210. Bed was 60
Geloof dat het tijd is om hem helemaal uit elkaar te schroeven en opnieuw in elkaar.
[ Voor 63% gewijzigd door Basilange op 31-12-2023 22:29 ]
Is de kubus nu wel goed geprint dan?
Of nog steeds dikke ellende aan de onderkant?
De afwijking in mm kan je wel opvangen met de instellingen van je e steppers, maar dat moet je alleen gaan wijzigen als de print er fatsoenlijk uit is gekomen
De afwijking in mm kan je wel opvangen met de instellingen van je e steppers, maar dat moet je alleen gaan wijzigen als de print er fatsoenlijk uit is gekomen
Hetzelfde resultaat. Nog steeds zo'n 6-10 layers voordat hij stopt med schrapen over de print en omhoogkomt.Snuffel schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:14:
Is de kubus nu wel goed geprint dan?
Maar het was minder een zo'n dikke korst van materiaal als ik het vergelijk met eerdere.
Ik denk niet dat het aan de e-steppers ligt want het is niet een in het algemeen een kortere print maar enkel layer 2 tm/6-10 die niet conform het model zijn waardoor de 20 mm kubus er als een 17mm uitkomt.
Heb eerder een 40 bij 40 kubus gedaan en ook daar was het 2.5mm zooi en de kubus dus maar 37.5 hoog
Ik maak morgen een foto ervan. Nogmaals bedankt voor alle hulp, morgen weer verder.
Zit er dan iets niet goed in je slicer profiel?
Dat. Of kijk eens met een ander slicer, nieuwe download, geformatteerde kaart...
Heb al zo veel bizarre dingen gezien dat alles mogelijk is
Heb al zo veel bizarre dingen gezien dat alles mogelijk is
Wanneer je auto bed leveling hebt, is er ook iets met fading. Lijkt wel te maken te hebben met jouw problemen, fading is dat de printer de abl data gaat negeren naarmate hij meer layers heeft gelegd als ik het goed begrepen heb.Basilange schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:32:
[...]
Hetzelfde resultaat. Nog steeds zo'n 6-10 layers voordat hij stopt med schrapen over de print en omhoogkomt.
Maar het was minder een zo'n dikke korst van materiaal als ik het vergelijk met eerdere.
Ik denk niet dat het aan de e-steppers ligt want het is niet een in het algemeen een kortere print maar enkel layer 2 tm/6-10 die niet conform het model zijn waardoor de 20 mm kubus er als een 17mm uitkomt.
Heb eerder een 40 bij 40 kubus gedaan en ook daar was het 2.5mm zooi en de kubus dus maar 37.5 hoog
Ik maak morgen een foto ervan. Nogmaals bedankt voor alle hulp, morgen weer verder.
@Snuffel @BanditozBanditoz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 01:16:
Zit er dan iets niet goed in je slicer profiel?
Op dit moment heb ik de de volgende variabelen geprobeerd.
4 slicers Cura en Prusa
Waarvan 2 een jaar oud en bewezen
2 nieuw
Eigen profielen, standaard profielen, die van teaching tech en Chep. Waarmee ik voor dit probleem gewoon goed mee kon printen.
20 stls, waarvan een deel calibratie prints, first layer prints, oude modellen en een deel oude g-code die het tot en met juni nog goed deden.
Deze twee weken twee sd kaarten gebruikt waarvan een gereformat ongeveer een week geleden.
@Beekforel dan ga ik de abl eens uitzetten in de g-code kijken wat er dan gebeurt. Dankjewel
Volgens mij heeft dit niets met je slicer te maken.
Ik kan een paar dingen bedenken, die bijna allemaal wel genoemd zijn.
- iets met de temperatuur tijdens de eerste layers niet goed. Koeling hot-end of koeling van print. Niet duidelijk, ik had zelf ooit een keer de fan connectoren hot-end en part koeler omgewisseld van mijn Ender 5, beetje vergelijkbare problemen. Alleen dat was niet alleen de eerste 10 layers ofzo, maar de hele print zag er zo uit als je eerste paar layers.
- iets in de z-as
- extruder probleem, maar dat kan ook een temp issue zijn.
- kabelbreuk ergens, waardoor contact tijdens eerste lagen niet lekker is en je issues met de koeling of hot-end krijgt.
Sterkte en succes :-)
- iets met de temperatuur tijdens de eerste layers niet goed. Koeling hot-end of koeling van print. Niet duidelijk, ik had zelf ooit een keer de fan connectoren hot-end en part koeler omgewisseld van mijn Ender 5, beetje vergelijkbare problemen. Alleen dat was niet alleen de eerste 10 layers ofzo, maar de hele print zag er zo uit als je eerste paar layers.
- iets in de z-as
- kabelbreuk ergens, waardoor contact tijdens eerste lagen niet lekker is en je issues met de koeling of hot-end krijgt.
@Beekforel Helaas zowel bij een Z0 als een Z5 zelfde resultaat bedankt voor de tips.smitae schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:09:
Volgens mij heeft dit niets met je slicer te maken.
Zou kunnen er is verhuisd, alle fans draaien wel zoals ze moeten zijn naargelang de gcode.
Ik zou de originele extruder head op kunnen zetten ipv va de minimus. Maar de rest van de print gaat wel goed dus vandaar denk ik niet aan de Minimus extruderhead.
- iets in de z-as
Daar zit ik ook nog het meest aan te denken, ware het niet zo dat ik alles wat ik kan troubleshooten kan vinden nu wel heb geprobeerd. Maar het lijkt nog steeds het omhoogkomen dat het probleem is gedurende die eerste laagjes.
Zou jammer zijn, de calibratie is wel goed met de e-steps en zo
De kabels bij de bltouch en het vervangen van de mainboard zijn natuurlijk gemoeid en daarnaast is er verhuisd... Ik ga ze eens nameten.
Ik ga nu een cubus printen met een raft van 15 laagjes.
Allemaal erg bedankt. Ik hoop snel uit te kunnen sluiten of het een mechanisch of softwarematig probleem is. Mijn maag zegt hardware, maar het bewijs heb ik nog niet.
Vermoedelijk hardware ja, gezien de rest wel ok wordt geprint.
Wat ik als laatste oplossing kan bedenken: zorg dat de X gantry loodrecht op het bed staat, rollers goed aanspannen.
Daarna de Z-as schoonmaken en invetten/smeren, schroeven van de spindel controleren en vastzetten, bed levellen en je e-steps Z-as calibreren.
En als dat niet werkt: raam open, met de printer in de handen een aanloop nemen en met een sierlijke boog op de stoep kwakken
Wat ik als laatste oplossing kan bedenken: zorg dat de X gantry loodrecht op het bed staat, rollers goed aanspannen.
Daarna de Z-as schoonmaken en invetten/smeren, schroeven van de spindel controleren en vastzetten, bed levellen en je e-steps Z-as calibreren.
En als dat niet werkt: raam open, met de printer in de handen een aanloop nemen en met een sierlijke boog op de stoep kwakken
Of, als laatste stap voor hem op de stoep te kwakken, volledig rebuilden!
Ik had een Ender 3 V3 SE via Marktplaats gekocht. Getest en calibratie doorlopen, maar had steeds last van stringing. Na alles wel zo wat getest te hebben toch maar eens een ander rolletje filament gepakt: geen stringing meer. 
Met standaard instellingen best een aardig printertje!

Met standaard instellingen best een aardig printertje!
Nah, wat is daar nou de lol van?aegis3d schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:57:
Of, als laatste stap voor hem op de stoep te kwakken, volledig rebuilden!
Het is hier geen Tweakers!
Oh wacht ff.....
Nou bedankt voor alle tips vandaag.
Ik heb mijn eerste accurate cubus 20x20x20 middels een 3 mm raft.
Dat wordt denk ik mijn nieuwe manier van printen.
De nieuwe baby and baan zorgen ervoor dat ik niet meer zoals tijdens het studeren of parttime werken evenveel aan de ender kan sleutelen. Had graag verwacht dat het nieuwe Bigtreetech bord en bltouch er een droommachine van hadden gemaakt.
Mijn vakantie van twee weken zit erop.
De printer was gekocht in 2019 januari.
Ik heb er veel plezier aan beleefd en ga nog een poging wagen. Maar ga ondertussen wat spaarcentjes bij elkaar sprokkelen voor een Bambu A1 mini.
Iets dat het gewoon doet.
Heb er wel veel van geleerd. Eigen Marlin compileren, alle truukjes en foefjes en toen er nog een makerspace was een leuke groep mensen door leren kennen.
Merci hier voor al het meedenken maar ik heb er nu zoveel uren troubleshooten opzitten dat het ut niet meer waard is.
Heel veel plezier gehad voor een uitgave van toen 180 euro.
Ik heb mijn eerste accurate cubus 20x20x20 middels een 3 mm raft.
Dat wordt denk ik mijn nieuwe manier van printen.
De nieuwe baby and baan zorgen ervoor dat ik niet meer zoals tijdens het studeren of parttime werken evenveel aan de ender kan sleutelen. Had graag verwacht dat het nieuwe Bigtreetech bord en bltouch er een droommachine van hadden gemaakt.
Mijn vakantie van twee weken zit erop.
De printer was gekocht in 2019 januari.
Ik heb er veel plezier aan beleefd en ga nog een poging wagen. Maar ga ondertussen wat spaarcentjes bij elkaar sprokkelen voor een Bambu A1 mini.
Iets dat het gewoon doet.
Heb er wel veel van geleerd. Eigen Marlin compileren, alle truukjes en foefjes en toen er nog een makerspace was een leuke groep mensen door leren kennen.
Merci hier voor al het meedenken maar ik heb er nu zoveel uren troubleshooten opzitten dat het ut niet meer waard is.
Heel veel plezier gehad voor een uitgave van toen 180 euro.
:strip_exif()/f/image/bVWeUwSzPwygWt6JGtUwHYjH.jpg?f=fotoalbum_large)
nu mijn ender 3 v3 se is even buiten werking..
na LCD (Firmware) update wil dat stomme ding weer in de bed-mesh leveling, maar nu komt hij er niet meer uit de bed leveling "for high failure, make sure bed is clear from obstakels" ook een error waar ik 0,0 hits met google vind.
en #%*%#_)# elke keer duwt hij het bed 10mm naar beneden bij de eerste pass, en scrapt de nozzle een streep in het PEI bed.
goed creality support maar aangeschreven.
Omdat ik niet uit de leveling menu kom (doet hij standaard na FW reset???) is dus de offset -10mm (denk ik) en pff PEI bed naar de sode grootjes + nozzle zal het ook neit veel goed doen.
na LCD (Firmware) update wil dat stomme ding weer in de bed-mesh leveling, maar nu komt hij er niet meer uit de bed leveling "for high failure, make sure bed is clear from obstakels" ook een error waar ik 0,0 hits met google vind.
en #%*%#_)# elke keer duwt hij het bed 10mm naar beneden bij de eerste pass, en scrapt de nozzle een streep in het PEI bed.
goed creality support maar aangeschreven.
Omdat ik niet uit de leveling menu kom (doet hij standaard na FW reset???) is dus de offset -10mm (denk ik) en pff PEI bed naar de sode grootjes + nozzle zal het ook neit veel goed doen.
Tja vanalles
Ik ben in dubio of ik een nieuwe kast zal bouwen hier op zolder. In deze kast wil ik dan beide printers kwijt (gewone printer en 3d printer). Het gedeelte voor de printers zal aan de voorkant open zijn. Ik ben echter in dubio of ik niet teveel resonantie (lawaai) ga krijgen. Iemand ervaring met zijn printer in een kast?
Een 3d printer in een Ikea kast, 18mm platen en een bordkarton achterwand leverde bij mij wel resonantie op (toen nog met een Ender 3v2). Daarna zelf een kast gemaakt van 20x20 stalen kokerprofielen en eikenlook meubelpanelen. In totaal iets van 100kg aan staal + hout, een flink stuk steviger en zwaarder dus. Met de Ender waren er in die kast geen trillingen merkbaar. Na de overstap op een Bambulab x1c wel weer iets meer last van voelbare trillingen (door de hogere versnellingen). Gelukkig niet hoorbaar alleen merk je het wel als er iets in de kast staat wat niet stabiel staat, dat gaat dan heen en weer bewegen en tikken.Robbie T schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:39:
Ik ben in dubio of ik een nieuwe kast zal bouwen hier op zolder. In deze kast wil ik dan beide printers kwijt (gewone printer en 3d printer). Het gedeelte voor de printers zal aan de voorkant open zijn. Ik ben echter in dubio of ik niet teveel resonantie (lawaai) ga krijgen. Iemand ervaring met zijn printer in een kast?
De meest simpele oplossing is in je design al rekening houden met een tegel waar je de printer op kan zetten + demping onder de tegel. Dan isoleer je de trillingen en kun je de rest van de kast lichter uitvoeren.
Hier de 3D-printer in een IKEA-kast op een houten verdiepingsvloer. Totaal geen lawaai en resonantie. Ook de (laser)printer staat in een dichte kast. Heerlijk rustig!Robbie T schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:39:
Je kan geluidswerende plastic platen halen op aliexpress. Heb ze zelf ook werkt goed. Vooraf even in water leggen zwelt behoorlijk op. Mijn tip maak de kast niet te krab en maak voor de ( laser) printer een apart gedeelte ivm kleine stukjes plastic van de 3d printer
Deze gebouwd volgens mij ikea platsa met custom zijwandenRobbie T schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:39:
je ziet de printer(s)
moet zeggen dat de 3d-printer nog niet actief is (geweest) maar als hij net zo "stil" is als mijn ender3v3se moet dat best meevallen.
je kan op het plaatje klikken voor grotere versie

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 02-01-2024 12:10 ]
Tja vanalles
Wow! Wat een hoop reacties. Super! In verband met de ruimte zal het een zelfbouw kast worden van 18mm mdf. De printer (v3 se) staat momenteel op een tegel met demping. @vincent_1971 heb je een linkje naar die platen? Dat klinkt nog wel als een mooie toevoeging.
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=Nn27D0qoHN0JRobbie T schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
Wow! Wat een hoop reacties. Super! In verband met de ruimte zal het een zelfbouw kast worden van 18mm mdf. De printer (v3 se) staat momenteel op een tegel met demping. @vincent_1971 heb je een linkje naar die platen? Dat klinkt nog wel als een mooie toevoeging.
Misschien nog een paar 'dempers' onder je tegel zetten? Iets van een stukje rubber bijvoorbeeld
Waar plaats je hier je filamentspool? Die kan nu niet meer op de printer lijkt me?vso schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Deze gebouwd volgens mij ikea platsa met custom zijwanden
je ziet de printer(s)
moet zeggen dat de 3d-printer nog niet actief is (geweest) maar als hij net zo "stil" is als mijn ender3v3se moet dat best meevallen.
je kan op het plaatje klikken voor grotere versie
[Afbeelding]
/f/image/JiGrNS1NKshcRuL6BKo129d6.png?f=fotoalbum_large)
Zag dat de nieuwe K1 versie, de K1C, beschikbaar is als pre-order, dus gisteren besteld. Verwachte levering is eind januari. Hij moet mijn Ender 3 Pro gaan vervangen.
De K1C (C staat volgens de fabrikant voor Camera). In basis gewoon een K1, maar dan met wat schoonheidsfoutjes hersteld plus wat upgrades.
[ Voor 50% gewijzigd door X-Kiwi op 02-01-2024 14:02 ]
Kiwi !
Beetje de V3 KE maar dan met omkasting en camera.
Ik kreeg er ineens een hoop nieuwe geluidjes bij na het plaatsen van mijn printer in een behuizing.Robbie T schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:39:
Nou is mijn behuizing gemaakt van IKEA Lack tafeltjes, dat zijn nu eenmaal geweldige klankkasten met alle holle ruimtes die ze hebben.
Ik ben van mening dat een zwaarder frame de beste oplossing gaat zijn om resoneren tegen te gaan, net als bij het verspanen van metaal. Dus een tegel onder de printer is dan ook een van de beste low budget oplossingen die er is.
Precies! Ik had de KE uitgezocht om zijn snelheid, maar mijn vrouw (die blijkbaar telkens de printer afstoft) vond dat er een behuizing omheen moest. Dus de K1(C).Snuffel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:10:
Kiwi !
Gaatje in de kast erboven of naast de printer (ben er nog niet over uit)superduper schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Waar plaats je hier je filamentspool? Die kan nu niet meer op de printer lijkt me?
en gezien ik nog onderdelen moet printen om mijn hotend te plaatsen is die printer nog niet actief .. maar ondertussen zit ik meer aan een corexy printer te denken daar. omdat het bed ruimte moet hebben om voorwaarts/achterwaarts te bewegen.
Tja vanalles
HmmmmmX-Kiwi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:44:
[Afbeelding]
Zag dat de nieuwe K1 versie, de K1C, beschikbaar is als pre-order, dus gisteren besteld. Verwachte levering is eind januari. Hij moet mijn Ender 3 Pro gaan vervangen.
De K1C (C staat volgens de fabrikant voor Camera). In basis gewoon een K1, maar dan met wat schoonheidsfoutjes hersteld plus wat upgrades.
Very tempting!
Ik ga mogelijk ook een pre-order plaatsen.
De Ender3V2 met alle upgrades was leuk, maar de rek is er wel uit qua kwaliteit en snelheid.
Bambu vind ik te sketchy met hun cloud en ik hoopte dat Creality met een update van de K1 zou komen.
Die is er nu dus, even kijken of ik er een nachtje over ga slapen of hem meteen maar pre-order
Interessant! Ik kan hem online niet vinden, heb je een linkje? (Mijn zoek skills zijn blijkbaar niet zo goed)X-Kiwi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:44:
[Afbeelding]
123-3D heeft hem, daar heb ik hem ook besteld. Staat nu onderaan de pagina met printers ivm pre-order. De Creality EU store heeft hem nog niet, die proberen eerst de reguliere K1 te verkopen denk ik (maar die is niet op voorraad). Op de Creality UK site had ik hem al wel gevonden.chippie777 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:59:
[...]
Interessant! Ik kan hem online niet vinden, heb je een linkje? (Mijn zoek skills zijn blijkbaar niet zo goed)
Kiwi !
Heb hier een handleiding gevonden:
https://wiki.creality.com...ip-series/k1c/user-manual
Vind het interest dat de K1C met PEI bed en all metal direct drive extruder komt, deze heb ik ook op m'n Ender 3V2 en wil natuurlijk geen downgrade.
Weet iemand of de wifi print beetje net zo werkt als octoprint? Dus de drag en dropt er een .gcode in en je laat hem printen en kan 't op afstand via een website bekijken? Ik zie dat je vanuit de creality slicer de print kan starten, maar ik wil de PC uit kunnen zetten en de printer lekker door laten gaan natuurlijk.
edit: zo te zien wel: YouTube: Send Files Wirelessly to Creality K1 or K1Max WIFI
Vind het interest dat de K1C met PEI bed en all metal direct drive extruder komt, deze heb ik ook op m'n Ender 3V2 en wil natuurlijk geen downgrade.
Weet iemand of de wifi print beetje net zo werkt als octoprint? Dus de drag en dropt er een .gcode in en je laat hem printen en kan 't op afstand via een website bekijken? Ik zie dat je vanuit de creality slicer de print kan starten, maar ik wil de PC uit kunnen zetten en de printer lekker door laten gaan natuurlijk.
edit: zo te zien wel: YouTube: Send Files Wirelessly to Creality K1 or K1Max WIFI
[ Voor 10% gewijzigd door aegis3d op 02-01-2024 19:48 ]
Ik denk niet dat je heel veel stappen moet verwachten in kwaliteit, vergeleken bij een goed afgestelde Ender 3.aegis3d schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:42:
[...]
Hmmmmm
Very tempting!
Ik ga mogelijk ook een pre-order plaatsen.
De Ender3V2 met alle upgrades was leuk, maar de rek is er wel uit qua kwaliteit en snelheid.
Bambu vind ik te sketchy met hun cloud en ik hoopte dat Creality met een update van de K1 zou komen.
Die is er nu dus, even kijken of ik er een nachtje over ga slapen of hem meteen maar pre-order
Snelheid wel, wat voor mij ook een belangrijke reden is. De K1 serie, de Ender KE en de Bambu Labs kunnen allemaal een nette benchy in <20min. Dat duurt op mijn Ender 3 Pro dik 2 uur.
Bambu wint het in de meeste 1vs1 reviews die ik heb gezien, maar is gewoon een stuk duurder. En waar Bambu wat vreemde verhalen heeft mbt cloud en eigendom van je geuploade STL's, heeft Creality weer andere ongein in de app (reclame reclame). Ik blijf liever bij Creality omdat ik weet hoe makkelijk het is om onderdelen te kopen en vervangen, mocht dat nodig zijn.
[Edit] ik krijg net een leveringsupdate. 123-3D heeft bij het artikel nog 'eind januari' staan, maar via de mail is het 12 februari geworden.
[ Voor 5% gewijzigd door X-Kiwi op 02-01-2024 21:29 ]
Kiwi !
Volgens mij zijn er 3 methoden. Zoals jij hier gevonden hebt (lijkt mij ook de meest fijne, want ik werk nu ook met Optoprint). Of via USB stick, of via de app. Maar via de eigen app lijkt er veel qua settings dicht gezet. En aan de ene kant, wil ik nu wel eens gewoon 'click and print' hebben...maar toch is het ook wel leuk om met de Cura settings te spelen om te kijken waar tijdswinst mee te halen is.aegis3d schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:37:
Heb hier een handleiding gevonden:
Kiwi !
Niet helemaal. De k1 is een coreXY systeem dus alles wordt anders voortbewogen en je bed beweegt veel minder (zakt alleen en slingert niet van voor naar achter). Dit zorgt er in theorie voor dat de k1 sneller kan printen. In de praktijk geen idee maar mijn k1 is heel veel sneller dan mijn ender 3 pro en 5 pro. Ik heb niet de C versie maar wel de camera toegevoegd en er zat gelukkig al de aangepaste extruder en hotend in.Snuffel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:10:
Ender is goedkoop maar daar zit meteen de uitdaging, vind je het niet erg om te "knutselen" is het een prima platform denk ik zo.X-Kiwi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Ik denk niet dat je heel veel stappen moet verwachten in kwaliteit, vergeleken bij een goed afgestelde Ender 3.
Snelheid wel, wat voor mij ook een belangrijke reden is. De K1 serie, de Ender KE en de Bambu Labs kunnen allemaal een nette benchy in <20min. Dat duurt op mijn Ender 3 Pro dik 2 uur.
Bambu wint het in de meeste 1vs1 reviews die ik heb gezien, maar is gewoon een stuk duurder. En waar Bambu wat vreemde verhalen heeft mbt cloud en eigendom van je geuploade STL's, heeft Creality weer andere ongein in de app (reclame reclame). Ik blijf liever bij Creality omdat ik weet hoe makkelijk het is om onderdelen te kopen en vervangen, mocht dat nodig zijn.
[Edit] ik krijg net een leveringsupdate. 123-3D heeft bij het artikel nog 'eind januari' staan, maar via de mail is het 12 februari geworden.
Enige nadeel is de firmware / software die erbij zit, ik wil zsm over naar andere firmware hoofpunt is dat je verplicht bent stappen x.y.z (bed leveling) te doen als daarbij settings verkeerd staan is je bed naar de knoppen zoals ik ondervonden heb. + bed is niet "glad" met de ender3 v3 se is het echt hit en miss...
Denk dat wifi print het zelfde is als je 2d printer gewoon job ernaar toe sturen ipv usb-stick sleuren niet echt een feature die "noodzakelijk' is .. maar nice to have. Cura kan dit ook als ik de octoprint plugin erin mik )(lees het meekijken)aegis3d schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:37:
ik zou liever willen weten of een aparte aansturing zoals Klipper echt een aanwinst is, als de MOBO/CPU van je printer al overbelast word dan lijkt me dat intressanter. maar waarom is dat dan niet een ding sinds dat RPI's een ding waren, waarom nu pas. ?
Tja vanalles
Als je root acces in je k1 hebt kun je veel doen in klipper zoals je inputshaper goed instellen. Ik kan vanuit cura, orcaslicer en de crealityslicer printen via wifi zonder de reclame-app. Over bambulab lees je ook dat niet alles altijd perfect gaat en zo dichtgetimmerd als ze alles hebben is ook voor mijn idee niet prettig. Voorlopig heel blij met de K1 alleen het geluid van de ventilatie is wel flink dus daar zou ik wel het e.e.a. aan willen aanpassen als dat zou kunnen.X-Kiwi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Volgens mij zijn er 3 methoden. Zoals jij hier gevonden hebt (lijkt mij ook de meest fijne, want ik werk nu ook met Optoprint). Of via USB stick, of via de app. Maar via de eigen app lijkt er veel qua settings dicht gezet. En aan de ene kant, wil ik nu wel eens gewoon 'click and print' hebben...maar toch is het ook wel leuk om met de Cura settings te spelen om te kijken waar tijdswinst mee te halen is.
Heb eigenlijk weinig belangstelling om direct te starten met rooten, dus eerst maar eens zien hoe ver ik kom met Cura of Orca via de browser. Een app heb ik nu ook (Octo) en vind ik fijn zodat ik overal in het huis even naar de camera kan kijken.Banditoz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Als je root acces in je k1 hebt kun je veel doen in klipper zoals je inputshaper goed instellen. Ik kan vanuit cura, orcaslicer en de crealityslicer printen via wifi zonder de reclame-app. Over bambulab lees je ook dat niet alles altijd perfect gaat en zo dichtgetimmerd als ze alles hebben is ook voor mijn idee niet prettig. Voorlopig heel blij met de K1 alleen het geluid van de ventilatie is wel flink dus daar zou ik wel het e.e.a. aan willen aanpassen als dat zou kunnen.
De K1C heeft als verbetering van de K1 een silent mode. Maar volgens mij is dat meteen ook een stap terug in printsnelheid. Mijn Ender 3 pro heeft diverse modificaties (silent moederbord, veel fans vervangen voor Noctua) waardoor ik er naast (~3 meter) gewoon kan werken en videobellen.
Kiwi !
Hmmm, toch wel aan de prijs in vergelijking met de K1. De meerprijs zit hem dus in de kast en de camera. Ik ben wel toe aan wat anders maar ben er nog niet helemaal uit wat.X-Kiwi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:06:
[...]
123-3D heeft hem, daar heb ik hem ook besteld. Staat nu onderaan de pagina met printers ivm pre-order. De Creality EU store heeft hem nog niet, die proberen eerst de reguliere K1 te verkopen denk ik (maar die is niet op voorraad). Op de Creality UK site had ik hem al wel gevonden.
Tja, wat wil je er aan uitgeven? Als je eerst je budget bepaald, kan je daarna je wensen en eisen lijstje ernaast zetten. En dan bepalen welke printer het beste erbij past.
I weet het :-) maar mijn budget schuift steeds. :-)
Heb een beetje een deep dive gedaan over wat er nu voor de K1C bekent is.
(weer) een nieuwe extruder, V4 deze keer, all metal direct drive
nieuw bed, meer bambu achtig
In een interview op een beurs zegt Creality dat ze iets hebben gedaan aan de VFA (vertical fine artifacts)
Iemand merkt op dat ze kunnen zien dat de pulleys op de motors kleiner zijn, zou kunnen helpen met ringing artifacts.
Over artifacts, met de rooting guide hier zou er ook iets gedaan kunnen worden aan de input shaping bug:
https://github.com/Guilouz/Creality-K1-and-K1-Max/wiki
Ruimte aan de zijkant om een ge3dprinte spool holder te plaatsen
Verbeterde deur scharnier
Dikkere rubberen voetjes
De camera natuurlijk
Carbon filter
Software update om een enkel stuk van de print te deleten als die mislukt
En ergens hoop ik nog meer kleine fixes ten opzichte van de K1 die misschien iets te gehaast op de markt kwam.
(weer) een nieuwe extruder, V4 deze keer, all metal direct drive
nieuw bed, meer bambu achtig
In een interview op een beurs zegt Creality dat ze iets hebben gedaan aan de VFA (vertical fine artifacts)
Iemand merkt op dat ze kunnen zien dat de pulleys op de motors kleiner zijn, zou kunnen helpen met ringing artifacts.
Over artifacts, met de rooting guide hier zou er ook iets gedaan kunnen worden aan de input shaping bug:
https://github.com/Guilouz/Creality-K1-and-K1-Max/wiki
Ruimte aan de zijkant om een ge3dprinte spool holder te plaatsen
Verbeterde deur scharnier
Dikkere rubberen voetjes
De camera natuurlijk
Carbon filter
Software update om een enkel stuk van de print te deleten als die mislukt
En ergens hoop ik nog meer kleine fixes ten opzichte van de K1 die misschien iets te gehaast op de markt kwam.
De inputshaping heb ik idd ook via die github post gedaan. Als ik het zo zie is er dus ook e.e.a. via de soft- firmware gedaan.
Is het mogelijk dat verschillende merken filament anders uitharden of krimpen?
Tot nu toe heb ik alleen met real-3d PLA geprint. Vandaag voor het eerst Sunlu gebruikt, maar een aantal printjes uit hetzelfde multi-part project lijken net iets kleiner te zijn. Een Real-3d onderdeel past niet in een Sunlu onderdeel zegmaar.
Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk, maar voor de zekerheid toch ff hier checken.
Tot nu toe heb ik alleen met real-3d PLA geprint. Vandaag voor het eerst Sunlu gebruikt, maar een aantal printjes uit hetzelfde multi-part project lijken net iets kleiner te zijn. Een Real-3d onderdeel past niet in een Sunlu onderdeel zegmaar.
Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk, maar voor de zekerheid toch ff hier checken.
Ja dat kan. Ook zou je eigenlijk de flowrate per filament moeten calibreren.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
https://store.creality.co...r-3-v3-se-troubleshooting

Oplossing kijk of de kabels niet los zitten --> alles is vast gelijmt ... zucht
storing met de "bl-touch" achtig ding.
dit krijg je als je out-of-the-box expiriance oid aanzet "clean nozzle etc"
Goed maand oud .. maar de verkoper (123-3d.nl) gecontacteert, het lijm eraf pulken lijkt me niet handig en daarnaast alles lijkt gewoon goed vast te zitten.

Goed maand oud .. maar de verkoper (123-3d.nl) gecontacteert, het lijm eraf pulken lijkt me niet handig en daarnaast alles lijkt gewoon goed vast te zitten.
Tja vanalles
Lijm zit er meer op voor transport en kun je gerust eraf halen. Toch is dit wel eens van de eerste dingen die je moet controleren. Kabels even loshalen en opnieuw vastzetten. En ook de andere kant van de kabel checken.vso schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:50:
https://store.creality.co...r-3-v3-se-troubleshooting
[Afbeelding]
Je zult niet de eerste zijn waar het lijkt dat alles goed vast zit en dan blijkt er toch ergens iets niet goed te vast te zitten en ben je uren aan het zoeken naar iets wat zo is opgelost.
En als het tijdens transport al een beetje los is geraakt dan kan het tijdens het printer nog wat verder los gaan.
Ga met 3D printers nooit uit van de term "Het lijkt". Je moet het namelijk zeker weten dan kom je verder.
Lijm haal je er zo af en dan weet je het zeker.
Ik wil mijn Ender 3 Pro eens volledig opnieuw calibreren. Is de Teaching Tech Calibration site nog steeds de beste keuze?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Ik gebruik mijn K1 met bambustudio en moet zeggen dat dit echt super werkt. Zelfs beter vergeleken met Orcaslicer.Banditoz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Als je root acces in je k1 hebt kun je veel doen in klipper zoals je inputshaper goed instellen. Ik kan vanuit cura, orcaslicer en de crealityslicer printen via wifi zonder de reclame-app. Over bambulab lees je ook dat niet alles altijd perfect gaat en zo dichtgetimmerd als ze alles hebben is ook voor mijn idee niet prettig. Voorlopig heel blij met de K1 alleen het geluid van de ventilatie is wel flink dus daar zou ik wel het e.e.a. aan willen aanpassen als dat zou kunnen.
Ik zou niet weten waarom het niet goed meer werkt?Rincewind schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:00:
Ik wil mijn Ender 3 Pro eens volledig opnieuw calibreren. Is de Teaching Tech Calibration site nog steeds de beste keuze?
Is jouw printer zo veranderd dat je niks meer aan de site hebt?
Jk; Hij is nog steeds prima, als je al tevreden was vorige keer zal je het nu ook zijn na calibreren met zijn tools.
Ik heb de printer een tijdje terug verplaatst en toen wat harder dan gepland teruggezetNederlandhc schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Ik zou niet weten waarom het niet goed meer werkt?
Is jouw printer zo veranderd dat je niks meer aan de site hebt?
Jk; Hij is nog steeds prima, als je al tevreden was vorige keer zal je het nu ook zijn na calibreren met zijn tools.

Zou dan gelijk voor een CR Touch gaan, die heeft een metalen pin. Bij BLTouch is het kunststof.Rincewind schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Ik heb de printer een tijdje terug verplaatst en toen wat harder dan gepland teruggezetToen ik de printer controleerde zag ik dat de pin van mijn BLTouch een beetje verbogen was: geen idee hoe dat nou weer gebeurd is... Deze teruggebogen en opnieuw gecalibreerd. En sindsdien print het niet lekker en is de calibratie iedere keer 'schuin' qua bedlevel (ik gebruik klipper). Prints hechten nu ook niet goed meer maar dat kan een andere oorzaak hebben. Nu denk ik er dus over na om die pin te vervangen en dan maar meteen alles na te lopen inclusief een nieuwe nozzle (misschien).
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Ik heb nu bijna 2 jaar een CR Touch, en die heeft al die tijd trouwe dienst gedraaid!
Eerst op mijn originele Ender3v2 en later op de Sprite Extruder upgrade, paste perfect!
Eerst op mijn originele Ender3v2 en later op de Sprite Extruder upgrade, paste perfect!
Oke, maar dat heeft dan niet te maken met de guide van teaching tech.Rincewind schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Ik heb de printer een tijdje terug verplaatst en toen wat harder dan gepland teruggezetToen ik de printer controleerde zag ik dat de pin van mijn BLTouch een beetje verbogen was: geen idee hoe dat nou weer gebeurd is... Deze teruggebogen en opnieuw gecalibreerd. En sindsdien print het niet lekker en is de calibratie iedere keer 'schuin' qua bedlevel (ik gebruik klipper). Prints hechten nu ook niet goed meer maar dat kan een andere oorzaak hebben. Nu denk ik er dus over na om die pin te vervangen en dan maar meteen alles na te lopen inclusief een nieuwe nozzle (misschien).
Als je touch verbogen is zou ik hem persoonlijk sowieso vervangen, het printen luistert toch al zo nauw en zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.
Lijkt mij als je die vervangt voor een CR-touch je in ieder geval zeker weet dat daar in principe geen fout meer in zit.
Hechting kan natuurlijk gewoon inderdaad via afstellen en vooral goed schoonmaken van de plaat worden geregeld of er moet iets anders aan de hand zijn.
Maar doe inderdaad ook even je standaard onderhoud zou ik zeggen als je problemen hebt.
Mijn nozzles vervang ik zo ongeveer elke 2 weken wel (maar ik print dan ook 24/7) en als er onderdelen verbogen zijn of iets anders fysiek gewoon niet meer zoals het hoort is vervang ik het onderdeel gewoon. Dit om te voorkomen dat er juist problemen van komen die er dan helemaal niet op lijken te wijzen.
disclaimer: mijn post komt misschien wat "lomp" over maar het is allemaal in positieve zin bedoeld!
Yup. Dat zal ik dan ook maar even doen. Ik twijfelde er al over maar voor die paar tientjes doe ik het toch maar.Nederlandhc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:46:
[...]Als je touch verbogen is zou ik hem persoonlijk sowieso vervangen, het printen luistert toch al zo nauw en zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.
Weet je wellicht of ik dan ook de config in klipper moet aanpassen of is het puur een technische vervanging van een bltouch voor een crtouch en vervolgens configureren?Lijkt mij als je die vervangt voor een CR-touch je in ieder geval zeker weet dat daar in principe geen fout meer in zit. Eens even kijken waar een CRTouch kan kopen.
Dat is precies de reden waarom ik mijn initiele vraag stelde :-) Even wat groot onderhoud plegen en vanaf 0 beginnen met afstellen. Just to be sureHechting kan natuurlijk gewoon inderdaad via afstellen en vooral goed schoonmaken van de plaat worden geregeld of er moet iets anders aan de hand zijn.
Maar doe inderdaad ook even je standaard onderhoud zou ik zeggen als je problemen hebt.
Mijn nozzles vervang ik zo ongeveer elke 2 weken wel (maar ik print dan ook 24/7) en als er onderdelen verbogen zijn of iets anders fysiek gewoon niet meer zoals het hoort is vervang ik het onderdeel gewoon. Dit om te voorkomen dat er juist problemen van komen die er dan helemaal niet op lijken te wijzen.
Na wat gepruts heb ik mijn CR-6 SE nu op Klipper via de Sonic Pad lopen. Tevreden over de prints tot nu toe. Heb nog niet heel intensief getest met de snelheden, maar 100 mm/s lijkt ok te gaan.
Ik heb ook getest met CobraSlicer, eerst nog via Octoprint op Marlin. Dat ging op Marlin prima maar nu met Klipper blijft de Z as op dezelfde hoogte dus na twee layers is het flink mis helaas. Iemand hier nog een suggestie voor? Ik heb getracht de Gcode te ontleden maar kon hier niet gelijk een aanleiding in vinden helaas.
Ik heb ook getest met CobraSlicer, eerst nog via Octoprint op Marlin. Dat ging op Marlin prima maar nu met Klipper blijft de Z as op dezelfde hoogte dus na twee layers is het flink mis helaas. Iemand hier nog een suggestie voor? Ik heb getracht de Gcode te ontleden maar kon hier niet gelijk een aanleiding in vinden helaas.
De CES is begonnen, en daar lijkt Creality de K1C en Ender 3 V3 aan het westerse publiek te laten zien. Er beginnen wat nieuwsberichten binnen te druppelen:
https://www.tomshardware....d-latest-ender-3-v3-model
Of de K1C nou voor Camera of Carbon staat is er niet duidelijker op geworden. De creality mensen zeggen per beurs wat anders.
Ik heb de K1C ook gepre-ordered bij 1233d. Ben benieuwt of die nou met een hardened steel nozzle komt of niet.
Of de K1C nou voor Camera of Carbon staat is er niet duidelijker op geworden. De creality mensen zeggen per beurs wat anders.
Ik heb de K1C ook gepre-ordered bij 1233d. Ben benieuwt of die nou met een hardened steel nozzle komt of niet.
Maakt dat veel uit? Nozzles zijn een verbruiksartikel op een 3D-printer.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Voor carbon filled of glow in the dark filamenten is je brass nozzle versleten voordat de rol op is. Voor deze materialen moet je een geharde nozzle gebruiken, zoals hardened steel, tungsten carbide, of een met een robijn of zelfs diamant tip.Ravhin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:57:
Maakt dat veel uit? Nozzles zijn een verbruiksartikel op een 3D-printer.
Maar de nozzle kun je natuurlijk ook zelf vervangen op een gewone k1. Camera heb ik al dus als de nozzle los te bestellen is en ik wissel die ben ik een heel eind.
Die nozzle is inderdaad een raadsel, of men bedoelt dat hij er klaar voor is of er voorbereid voor is.aegis3d schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:37:
De CES is begonnen, en daar lijkt Creality de K1C en Ender 3 V3 aan het westerse publiek te laten zien. Er beginnen wat nieuwsberichten binnen te druppelen:
Wel apart dat je kon bestellen. Ik zag gisteren al dat nieuws van de CES voorbij komen, dus ik dacht: even kijken, hij zal nu wel bij 123-3D op de website prominent staan. Maar nee, hij is daar juist compleet verdwenen. Dus even voor de zekerheid gebeld. Korte/duidelijke reactie: foutje op website, er zijn een heeeele serie K1C's onderweg en ze komen 2 weken later dan verwacht (dus 12 febr).
Helaas nog wel een maand wachten

Kiwi !
Goh inderdaad hij staat niet meer op 123. Ik heb een pre-order listing gekocht en een mail gekregen dat ze verwachten dat de eerste levering in de week van 12 februari is. Wellicht kwamen er meer pre-orders binnen dan de eerste zending en hebben ze de listing van de website afgehaald?X-Kiwi schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Die nozzle is inderdaad een raadsel, of men bedoelt dat hij er klaar voor is of er voorbereid voor is.
Wel apart dat je kon bestellen. Ik zag gisteren al dat nieuws van de CES voorbij komen, dus ik dacht: even kijken, hij zal nu wel bij 123-3D op de website prominent staan. Maar nee, hij is daar juist compleet verdwenen. Dus even voor de zekerheid gebeld. Korte/duidelijke reactie: foutje op website, er zijn een heeeele serie K1C's onderweg en ze komen 2 weken later dan verwacht (dus 12 febr).
Helaas nog wel een maand wachten
Ja dat dacht ik ook, maar dat was volgens de werknemer niet het geval. Er kwamen meer dan genoeg binnen en er was genoeg voor iedereen. Het was echt per ongeluk. (Wat ik vreemd vind, want op 3D print fora, Tweakers, Facebook etc wordt volop nu gesproken over de nieuwe Ender en K1...stom om dan net het van je website af te halen..stel je voor dat mensen enthousiast zijn en hem willen bestellen?).aegis3d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:09:
[...]
Goh inderdaad hij staat niet meer op 123. Ik heb een pre-order listing gekocht en een mail gekregen dat ze verwachten dat de eerste levering in de week van 12 februari is. Wellicht kwamen er meer pre-orders binnen dan de eerste zending en hebben ze de listing van de website afgehaald?
Kiwi !
even gekeken n.a.v. je post - nooit verwacht dat er ruby tipped nozzles zouden zijn. Er gaat een wereld voor mij open!aegis3d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:25:
[...]
Voor carbon filled of glow in the dark filamenten is je brass nozzle versleten voordat de rol op is. Voor deze materialen moet je een geharde nozzle gebruiken, zoals hardened steel, tungsten carbide, of een met een robijn of zelfs diamant tip.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie