Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Robbie T schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:47:
[...]

Ik krijg het display wel geupdate maar als ik daarna de SD kaart in de printer stop gebeurt er weinig maar is mijn display daarna een mengelmoes van Duits en Chinees. Zie ook; [YouTube]

De tips geprobeerd die daar staan maar nog geen succes.
SD kaart correct geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
TMDC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:48:
[...]

SD kaart correct geformatteerd?
yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
Ik heb mijn bedlevel eens aangepast op het moment dat hij op temperatuur was. Ik dacht eens kijken of dat uitmaakt of niet. Vervolgens ben ik een bakje gaan printen, zie hieronder.
Volgens Cura (en ook het voorbeeld) zou dit bakje recht moeten zijn. tot mijn verbazing zit er gewoon bijna een halve centimeter hoogteverschil in. Dit lijkt me toch erg veel, en verder lijkt hij wel netjes geprint te zijn.
Dit kan toch niet alleen komen doordat ik het bed heb lopen levellen terwijl die 60 graden was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNEQ5yBiBZr-Bl9ryCclPJBOqZc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlOnvtrbh4jPpjs1s8llzqg0.jpg?f=fotoalbum_medium

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Probeer een zo kort en simpel mogelijke firmware bestandsnaam, firmware.bin of iets degelijks, geen spaties of te lang.
frumper schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:42:
Ik heb mijn bedlevel eens aangepast op het moment dat hij op temperatuur was. Ik dacht eens kijken of dat uitmaakt of niet. Vervolgens ben ik een bakje gaan printen, zie hieronder.
Volgens Cura (en ook het voorbeeld) zou dit bakje recht moeten zijn. tot mijn verbazing zit er gewoon bijna een halve centimeter hoogteverschil in. Dit lijkt me toch erg veel, en verder lijkt hij wel netjes geprint te zijn.
Dit kan toch niet alleen komen doordat ik het bed heb lopen levellen terwijl die 60 graden was?

[Afbeelding]
Had nooit gedacht dat de printer zoiets er netjes uit kan regelen! :o

Heb je een bed level visualization? Kan me nauwelijks voorstellen dat er zo'n groot verschil in de build plate kan komen, dan moet links helemaal omlaag, en rechts helemaal omhoog 8)7

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik level altijd op temperatuur. Dit is zover ik weet ook de beste manier omdat je bed dan de vorm heeft die je ook tijdens het printen gebruikt. Ik vermoed dat er ergens anders iets mis is gegaan bij je print.
vincent_1971 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:13:
Heb gisteren een ender 3 V3 SE ontvangen die ik donderdag besteld had. Na 1 uur kon ik al printen. Moet zeggen de kwaliteit is erg goed. Ook erg eenvoudig in gebruik. Vanochtend de printer weer op willen starten maar helaas de hotend maakt een tikkend geluid en alleen het lcd start op. Gevalletje RMA vrees ik.
[YouTube: ender 3 V3 se Opstartprobleem]
:( :(
Tikken lijkt op Auto Bed Leveling Sensor die de pin omlaag/omhoog doet.

Zou toch alle aansluitingen van je printer en op het moederbord eens controleren. Gebeurt vaker dat er iets loskomt. Zeker tijdens printen schud de printer ook en dat kan net het laatste zetje zijn.
Goed controleren want soms lijkt het vast te zitten maar blijkt die toch niet zo te zijn.

Probeer deze stappen eens. Is wel andere model maar gaat om de stappen zelf natuurlijk.
YouTube: 3D printer display not working? Here's how to fix it!

En anders contact opnemen met verkopen en hopen dat zij nog een idee hebben.

• Robbie T
aegis3d schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:56:
[...]

Probeer een zo kort en simpel mogelijke firmware bestandsnaam, firmware.bin of iets degelijks, geen spaties of te lang.
[...]
Vandaag nog maar eens een poging gedaan maar krijg het niet voor elkaar. Ik wacht wel op de volgende firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

Ravhin

no <root>...

frumper schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:42:

[Afbeelding]
mijn Ender 3 MAX had een arm die door ging hangen wat ik heb opgelost met een tweede Z-as. Ik weet niet of jij daar ook last van kan hebben?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-09 16:22
M'n CR Touch eindelijk geïnstalleerd en de firmware ge-update, blijkt dat de nieuwe firmware de extruder anders aanstuurt. Hij draait nu achteruit. Zag online dat ik twee opties had, zelf de software aanpassen of een paar draden uit de JST connector halen en omdraaien.

Gekozen voor het laatste, bij de laatste draad die ik wil terug steken, breekt de krimp-sok af. Nu dus nog steeds geen printer tot m'n beschikking.

Vindt dit toch wel een grote stommiteit van Creality, dit blijkt al jaren zo te zijn, dat ze per firmware-update die richting omdraaien.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Sinds deze week heb ik de Ender3 V3 KE. Thanks voor je reacties @Banditoz . Het is vanwege de prijs toch deze geworden.

Drie jaar geleden had ik de Ender3 V2. Die heb ik weg gedaan omdat ik te veel tijd bezig was met de printer upgraden en afstellen. Deze V3 KE heeft out-of-the-box al netwerkprinten (Creality print), automatisch bed levelen, printkop bedienen via scherm, etc. Hij werkt dan ook vanaf de eerste print probleemloos. Ook de printkwaliteit is beter dan de V2 destijds. Blij met de aanschaf dus. Alleen nu jammer dat ik die bakken met filament toen bij de printer heb weggegeven.

Meteen ook mijn eerste ontwerp gemaakt: https://www.thingiverse.com/thing:6377966 .

Ik wil nozzles bestellen. Als reserve, maar ook een maatje groter voor hout-PLA. Als ik nozzles voor mijn printer zoek kom ik de korte nozzles tegen die de Ender3 en Ender3 V2 hadden. Bij deze printer zat een langere nozzle. Hoe kan ik zien welke nozzle ik nou precies nodig heb?

Edit: het lijkt kwa lengte op de nozzle die ook in de K1 zit. Dus korter dan de nozzle die in de Ender3 V3 SE zit. Maar ik kan er nergens iets over vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 15-12-2023 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag de Ender 5 (soort van pro door alle upgrades) maar eens naar de printer-kamer verplaatst. Stond al sinds 2019 in mijn werkkamer, maar heb wat ruimte nodig. Nu alle printers bij elkaar gezet. Mogelijk nog een keer wat planken of rek aan de muur maken. Handig voor de opslag van PLA en andere items.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1xRyRKz8VQjzLjF9Xdx_niwfqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6QZKcXnWmPsPI9xAFsTbcQh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door smitae op 16-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47

WheeleE

Dinges

Na me een week te hebben kunnen uitleven met mijn nieuwe Ender KE ben ik door mijn voorraad filament heen en is het wachten op de bezorgdienst volgende week.
Een mooi moment om de vragen/onduidelijkheden die ik heb ontwikkeld op een rijtje te zetten:
  • Hoe vaak moet een bed level gedaan worden? En moet dat met een koud of warm printbed?
  • Het heen-en-weer bewegen van het printbed maakt redelijk wat geluid. Of dat de riem is, of de wrijving van de sliders weet ik niet. Kan dat geluid kwaad?
  • Hoe veel/vaak moeten sliders en schroefdraden gesmeerd worden met de megeleverde metal grease?
  • De filamentsensor is een uitkomst. Geen mislukte prints meer omdat het filament op is
  • De printbed-connector steekt nogal uit. Net een centimeter of 2 te veel om de printer in een dicht 55x55cm Lack enclosure te zetten. In hoeverre is die connector aan te passen?
  • In Creality Print kan ik niet ontdekken hoe print profiles eenmalig aan te passen zijn, of per model. Is daar en mogelijkheid voor, anders dan het dupliceren van het default profile?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:01

Snuffel

Vroem!

Hoe vaak moet een bed level gedaan worden? En moet dat met een koud of warm printbed?
Niet vaak, gaat automatisch,en kan je zelfs voor iedere print meenemen. Ik level 1 x per 10 prints maar kan veel minder

Het heen-en-weer bewegen van het printbed maakt redelijk wat geluid. Of dat de riem is, of de wrijving van de sliders weet ik niet. Kan dat geluid kwaad?
Nee, kan geen kwaad. Maar kan wel irritant zijn, net als de fans. Ik ga nog zoeken naar een stille oplossing

Hoe veel/vaak moeten sliders en schroefdraden gesmeerd worden met de megeleverde metal grease?
Ik heb mijn KE al een maand of twee, nog geen een keer gedaan. Maar onderhoud is noodzakelijk, dus zal binnenkort wel een keer gedaan worden hier.

De filamentsensor is een uitkomst. Geen mislukte prints meer omdat het filament op is
De printbed-connector steekt nogal uit. Net een centimeter of 2 te veel om de printer in een dicht 55x55cm Lack enclosure te zetten. In hoeverre is die connector aan te passen?

Alles is aan te passen natuurlijk, net wat je wil.

In Creality Print kan ik niet ontdekken hoe print profiles eenmalig aan te passen zijn, of per model. Is daar en mogelijkheid voor, anders dan het dupliceren van het default profile?
Profile instellingen worden bewaard op type filament. Ben zelf nog niet heel thuis in Creality Print en pas dus indien noodzakelijk dingen aan ipv gebruiken van profiles.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als je in crealityprint dubbelklikt op een profile kun je waardes aanpassen. Er komt dan voor de aangepaste parameter ook een icoontje te staan dat deze niet standaard staat, zo kun je het ook ongedaan maken. Dit is ongeveer hetzelfde als in cura. Je kunt natuurlijk een prifile kopiëren en dan het kopie aanpassen voor een bepaald filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mijn eerste 3d print alleen de bol (en het stokje) ging verkeerd. (ender 3 v3 se) stringing ziet er .. ok uit?

De x/y van de calibration cube zijn identiek 20mm alleen de Z is 18mm

o en er zit best wel een golvend onderkantje .. merk ik nu 1 tot 2 mm als ik op de linkerhoek/rechterhoek duw (is dit normaal?) of moet ik iets aan het printerbed gaan doen ?

https://www.thingiverse.com/thing:5921347 heb ik geprint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d9pLwtQhFmGPOlLwR2-pBpdzgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQTXHMMGtDsv3Remvj73K7XC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di8ddtoKtIyqVUN6G0b2pqaSMpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeQJLqeIWaAfZbPuVYSoZU52.jpg?f=fotoalbum_large

tips zijn welkom ..

wellicht dat ik de calibration cube nog opnieuw moet printen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zo eerst maar eens Cura 5.6.0 geinstalleerd en the https://www.thingiverse.com/thing:1278865 (calibration cube) gestart.

bedlevel is 0,48verschil (min-0.15(links achter) en 0.33(rechts voor)) foto is met een aardappel genomen dus die onthoud ik even. is dat een acceptabel verschil ?

Ik las dat de firmware (meest recente) wellicht nog niet handig was om te installeren vanwege issues ?

next ding is een rpi (octopi) met webcam .. teminste als de calibratie goed lukt

Edit was inderdaad stl van de maker (helaas) zag ik in de replies, terwijl de nieuwe kubus gewoon mooi en netjes was

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 17-12-2023 22:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
vso schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:20:
zo eerst maar eens Cura 5.6.0 geinstalleerd en the https://www.thingiverse.com/thing:1278865 (calibration cube) gestart.

bedlevel is 0,48verschil (min-0.15(links achter) en 0.33(rechts voor)) foto is met een aardappel genomen dus die onthoud ik even. is dat een acceptabel verschil ?

Ik las dat de firmware (meest recente) wellicht nog niet handig was om te installeren vanwege issues ?

next ding is een rpi (octopi) met webcam .. teminste als de calibratie goed lukt

Edit was inderdaad stl van de maker (helaas) zag ik in de replies, terwijl de nieuwe kubus gewoon mooi en netjes was
Uuhh.. nee? Pas wanneer ik mijn buildplate op 0.03 verschil in level tussen de hoeken heb gekalibreerd geeft mijn leveling wizard de melding 'within tolerance'. Dan doe ik een gehele bed mesh probe en sla ik die op, om die de komende prints te gebruiken.
De level wizard zit in deze verschrikkelijk handige firmware

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aegis3d schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:46:
[...]
Uuhh.. nee? Pas wanneer ik mijn buildplate op 0.03 verschil in level tussen de hoeken heb gekalibreerd geeft mijn leveling wizard de melding 'within tolerance'. Dan doe ik een gehele bed mesh probe en sla ik die op, om die de komende prints te gebruiken.
De level wizard zit in deze verschrikkelijk handige firmware
-tom-562 met zijn E3 V3 se vertoont nog ergere afwijkingen

Na wat zoeken zag ik deze YouTube: Service Tutorial Ender-3 V3 SE Hot Bed Auto Levelling Data Adjustment

alleen ze laten de test file weg YouTube: How To Level Your Ender 3 V3 SE And Tips To Help! heeft het op zijn github gepost (link in the description), en ja de video zuigt wel een beetje

ik zie niet veel (ver)stel mogelijkheden met bed leveling heb je nog tips ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Tijdens een print draait de fan altijd op 255 speed. (max). Is dat nodig of kan dit rustig wat naar beneden worden bijgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:38:
[...]

-tom-562 met zijn E3 V3 se vertoont nog ergere afwijkingen

Na wat zoeken zag ik deze YouTube: Service Tutorial Ender-3 V3 SE Hot Bed Auto Levelling Data Adjustment

alleen ze laten de test file weg YouTube: How To Level Your Ender 3 V3 SE And Tips To Help! heeft het op zijn github gepost (link in the description), en ja de video zuigt wel een beetje

ik zie niet veel (ver)stel mogelijkheden met bed leveling heb je nog tips ?
Sorry, mijn reactie was op basis van een Ender 3 met 4 stelschroeven, deze lijkt echt flink anders te werken.

Lijkt erop dat je manueel de z offset per gemeten punt in een 4x4 grid tuned tot alle vakjes netjes liggen? Gedoe-ig zeg! Weet niet of ik dit handiger vind dan de 'ouderwetse' manier. Maar als de printer dit soort verschillen er gewoon uit kan regelen dan is het prima I guess na 1 keertje finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aegis3d schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:19:
[...]
Sorry, mijn reactie was op basis van een Ender 3 met 4 stelschroeven, deze lijkt echt flink anders te werken.
zand erover
ik heb er ook 1 die nog in parts ligt een ender 3 v2, maar ga nu eerst ervaring met deze opbouwen

Als het met stel schroeven zo werkt dan heb ik met deze dan nog een flinke kluif ;)
Lijkt erop dat je manueel de z offset per gemeten punt in een 4x4 grid tuned tot alle vakjes netjes liggen? Gedoe-ig zeg! Weet niet of ik dit handiger vind dan de 'ouderwetse' manier. Maar als de printer dit soort verschillen er gewoon uit kan regelen dan is het prima I guess na 1 keertje finetunen.
ik snap er de ballen van, om eerlijk te zijn ik moet het test patroon printen en dan per punt blijkbaar 0,05 stappen doen om lagen goed te doen.

Denk dat ik eerst met een platte liniaal oid en stukje papier moet kijken of alles uberhaupt recht is. (zo niet wat dan? dat vertelt men dan niet :(

Affijn stel dat ik dat gemeten heb kan ik gelijk wat isolatie eronder plakken, volgens Teaching Tech helpt dat iets met stroomverbruik dus dat kan geen kwaad. dan weer testen of de plaat plat is, vervolgens 2 glazen pakken (die zijn sneller denk ik maat vast dan 2 lijm tubes) om de z-as te stellen ..

dan in de software alles te resetten en auto level en dan alles bij te stellen, en die waardes ergens vast te leggen (just in case software reset oid) ..

Om vervolgens normaal te kunnen printen ;) teminste dit is wat ik begrijp.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb naar klipper gekeken

Wie o wie heeft ervaring ermee en welke dingen moet ik naast een RPI 3B (heb ik) + camera nog meer aan HW moet hebben ? ik heb er ook een touch-scherm bij en voor de software dingen maak ik me niet echt druk (dat gaat me wel lukken)

ik heb voor de klipper install de E3 v2 op het oog, de e3 v3 se twijfel ik nog over ..

Een versnellingsmeter (1 of 2?)
Is een ander moederbord nodig(stock) of voeding (stock) ?

Zijn daar nog dingen die ik vooraf het beste kan doen ? ik wil PETG / ABS gaan printen (ja enclosure staat er al maar daar moet ik nog verwarming/en radiator folie voor binnen doen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Versnellingsmeter hebben meestal een x en y meting in 1. Die heb je dus maar 1 nodig. Moederbord wordt voor klipper een speciale firmware voor gebruikt, dat kom je tegen tijdens het instaleren van klipper. Je moederbord wordt een soort slaaf van je raspberry en wordt vooral gebruikt om alles aan te sturen door klipper. Ik heb een bigtreetech cb1 waar klipper op draait en die zit gewoon via usb aan het moederbord. Ik heb alleen geen stock moederbord maar volgens mij kun je alle 32bits wel gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99chiel99
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 15:47
Deze week m'n Ender 3 V2 geüpgraded met CRtouch, 2x 24V Noctua's en 2x 120 mm fans (mn oude case fans) voor t moederbord en de PSU. Software geüpgraded van Jyers naar mriscoc met BLT, UBL, en MPC. Zaakje draait als een tierelier en is stiller dan ooit!

Als er interesse is kan ik wel een write-upje maken. Met name CRtouch is echt een toffe upgrade, geen geklooi meer met bed leveling is wel een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Had jij geen gedoe na het updaten van de firmware met de draairichting van de extruder?

Ben ook blij met mijn CR Touch, maar mijn extruder draait nu wel verkeerd om en bij het wisselen van de draden brak de krimpsok van de draad. Momenteel dus al een week zonder printer, reparatiesetje is onderweg.

Heb overigens wel ook de siliconen spacer toegevoegd te samen met de CR Touch, dan heb je sowieso al minder bed level problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
RISL schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:09:
Had jij geen gedoe na het updaten van de firmware met de draairichting van de extruder?

Ben ook blij met mijn CR Touch, maar mijn extruder draait nu wel verkeerd om en bij het wisselen van de draden brak de krimpsok van de draad. Momenteel dus al een week zonder printer, reparatiesetje is onderweg.

Heb overigens wel ook de siliconen spacer toegevoegd te samen met de CR Touch, dan heb je sowieso al minder bed level problemen.
Ik zie eerder in dit topic dat je een Ender 5 hebt. Dat de extruder is omgedraaid is specifiek een Ender5 dingetje. Mijn collega had dat ook op zijn Ender 5 Plus. Hij heeft daardoor zelf in de Marlin firmware compileren gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb een crtouch op mijn ender 5 pro gezet een tijdje terug. Heel fijn hulpmiddeltje. Omdat ik met klipper werk kan ik nu zelfs levelen en geeft hij aan hoever (minuten) ik de levelingknobs moet draaien. Daarna een bedmesh laten doen en klaar ben je. In klipper verander je de draairichting door bij de extruder oin een uitroepteken te plaatsen of verwijderen. Marlin compileren is me ooit 1x gelukt met een latere versie die veel automatisch doet. Verder kon ik daar niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik wil de firmware opnieuw compile(n) voor de E3V3se wegens octopi iets met command header(s) ofzo dat hij met de printer kan babbelen. (stuurt octo pi zoals klipper de printer aan of doet de printer nog steeds het meeste werk zelf ?)
Anyway ik ben niet bang voor het zelf compile(n) maar een lijst met settings + display oid voor deze printer die ik 1:1 kan copieren is wel prettige start denk ik

Hebben jullie nog advies voor een camera ? de cam die ik nu gebruik moet ik op het plafond hangen bij wijze van spreken om beetje beeld van de printer te hebben ..

En ik merkte bij met de print settings volgen dat mijn prints niet meer blijven plakken .. wellicht is de default setting niet goed. van een brim (cura 5.6.4 oid)

zijn er settings in de slicer tool die ik aan wil zetten om van te voren issues met de print te zien ?

ik had https://www.thingiverse.com/thing:6153068 geprint, maar deze schroeft niet lekker op elkaar en de maten zijn "te kort" zou prettig zijn als ik dit vooraf zie (de maten in de slicer?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Op mijn flink geupgrade Ender 3v2 gebruik ik Octopi op een Raspberry Pi Zero 2 met zo'n cheap-ass raspi camera clone: https://www.aliexpress.com/item/1005006161886700.html
Voldoet, met wat verlichting voor 's avonds printen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:48:

zijn er settings in de slicer tool die ik aan wil zetten om van te voren issues met de print te zien ?

ik had https://www.thingiverse.com/thing:6153068 geprint, maar deze schroeft niet lekker op elkaar en de maten zijn "te kort" zou prettig zijn als ik dit vooraf zie (de maten in de slicer?)
In Cura kun je extra plug-ins installeren, deze kun je vinden onder "market place". Zelf gebruikte ik hiervoor de measure tool plug-in. Nu gebruik ik geen Cura meer dus wellicht zijn er tegenwoordig betere alternatieven. Hou er wel rekening mee dat door de opbouw van stl bestanden het nooit zo perfect werkt als in CAD-software waar je in een oogopslag alle maatvoering hebt. Toch kan het voor even een aantal afmetingen checken best handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:48:
ik wil de firmware opnieuw compile(n) voor de E3V3se wegens octopi iets met command header(s) ofzo dat hij met de printer kan babbelen. (stuurt octo pi zoals klipper de printer aan of doet de printer nog steeds het meeste werk zelf ?)
Anyway ik ben niet bang voor het zelf compile(n) maar een lijst met settings + display oid voor deze printer die ik 1:1 kan copieren is wel prettige start denk ik

Hebben jullie nog advies voor een camera ? de cam die ik nu gebruik moet ik op het plafond hangen bij wijze van spreken om beetje beeld van de printer te hebben ..

En ik merkte bij met de print settings volgen dat mijn prints niet meer blijven plakken .. wellicht is de default setting niet goed. van een brim (cura 5.6.4 oid)

Volgens mij is die firmware van die printer niet open source. Heb het zelf niet kunnen vinden. Wel de binaire firmware file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vincent_1971 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:55:
[...]

Volgens mij is die firmware van die printer niet open source. Heb het zelf niet kunnen vinden. Wel de binaire firmware file.
marlin firmware is https://marlinfw.org/docs/basics/install.html maar er is blijkbaar nog geen e3 v3 se released de touch sensor en LCD werken niet blijkbaar, dus helaas zit daar wel een addertje onder het gras.

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik merk dat na aantal prints mijn bed niet meer zo plakte, dus schoongemaakt met een vezel doek en dreft, glassex, alcohol 70% (geen IPA in huis) niet alles in 1x en elke keer met vezeldoek + , maar niks wil meer op de plaat plakken. na paar lagen laat de print los

dacht eerst dat het een setting was in octopi/slicer
* vso moet niet teveel in 1x veranderen ..
Nu even andere plaat erop gelegd / gehomed en materiaal plakt weer (papier test voor de zekerheid)
PEI plaat gaat er wel komen, daar niet van maar voor nu even tijdelijk

nu dat ik weet dat het aan de orginele plaat ligt, hoe krijg ik die weer up to spec ? teminste ik lees dat schoonmaken voldoende moet zijn (voor PLA dan)

En waar kan ik IPA, haarlak nummer 7 of die "speciale" prittstiften halen, liefst storm ik even een winkel in.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:15:
ik merk dat na aantal prints mijn bed niet meer zo plakte, dus schoongemaakt met een vezel doek en dreft, glassex, alcohol 70% (geen IPA in huis) niet alles in 1x en elke keer met vezeldoek + , maar niks wil meer op de plaat plakken. na paar lagen laat de print los

Nu even andere plaat erop gelegd / gehomed en materiaal plakt weer (papier test voor de zekerheid)

nu dat ik weet dat het aan de orginele plaat ligt, hoe krijg ik die weer up to spec ? teminste ik lees dat schoonmaken voldoende moet zijn (voor PLA dan)

En waar kan ik IPA, haarlak nummer 7 of die "speciale" prittstiften halen, liefst storm ik even een winkel in.
Glasssex gaat niet goed. Zit spul in wat juist niet goed gaat.
Afwasmiddel en plaat insmeren. Daarna met heet water goed afspoelen en zorgen dat er niets meer op zit.
Goed afdrogen en zorgen dat je vingers de bovenkant niet meer aanraken.

Als het daarna nog niet goed hecht dan print je niet laag genoeg en zul je het bed beter moeten levelen en je Z-Offset moeten controleren.

Heb nog nooit hulpmiddelen nodig gehad om de boel te laten hechten. Met afstellen kan een tiende mm soms het verschil uitmaken.

Download een bedlevel code en ga daarmee printen en tijdens het printen voel je aan de lijnen of ze hechten of niet. Zo niet dan geeft je op de plek het wieltje onder je bed een minimale beweging zodat het bed iets hoger komt (doe dit in hele kleine stappen!!). Zo het bed een paar keer rondgaan en steeds weer controleren.

Kost je soms een uur en een hoop frustratie maar uiteindelijk komt het goed en zou je een goede hechting moeten krijgen.

Lukt dat toch niet dan Z-Offset goed afstellen en je printer goed controleren. Soms gaat er wel eens iets los waardoor bv de printkop wat speling krijgt of andere onderdelen en dan gaat het niet goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik print ook vanaf het begin zonder prit e.d. Af en toe onder de warme kraan met een beetje afwasmiddel, goed naspoelen en afdrogen met een vel keukenpapier. Werkt tot nog toe prima. Ipa werkte bij mij ook niet echt en glassex laat ook op glas strepen na dus die zitten ook op je printbed dan.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Om de vibraties van mijn printer wat tegen te gaan heb ik deze voetjes er onder gezet:
Afbeeldingslocatie: https://www.123-3d.nl/image/Steelmans3D_3dB_Noise_Reduction_Feet_Pads_3DB-V1_DAR00265_big.jpg

Ik twijfel alleen een beetje of ze met het halfronde balletje omhoog of naar beneden moeten. Ze zitten er nu onder met het balletje omhoog, maar de trillingen lijken misschien nog wel wat meer te zijn geworden.
Maakt dit überhaupt uit voor de printkwaliteit? Qua geluid is er weinig van de trillingen te horen.

• vincent_1971
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:15:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzXZETiIwLBoyatmmJ3sVTDPAaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoNWzbpPGfmGgMDggjDIaS9u.jpg?f=fotoalbum_large

Haal deze in Duitsland bij de D.M. Kost ongeveer €1,50 per bus van 300ml. Vooral op glas hecht het zeer goed. _/-\o_
Heb nu een Ender-3 V3 se. Magnetisch bed werkt wel maar ben er niet echt kapot van.
Maak zelf eerst de glasplaat schoon met wat water en zeep. Laat het goed opdrogen. Bed automatisch levelen vervolgens wat van deze haarlak erop.
Wat ik wel heb is dat het soms zeer goed hecht. Krijg ik er standaard niet af. Even onder de kraan. Valt het er vanaf.

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 15:56
Niet echt een Ender vraag maar wellicht kan ik hier wat tips krijgen.

Ik ben net een week bezig met 3d printen dus 'be nice' :P
Vanwege het formaat wat ik wil printen is mijn eerste printer een CR-M4 geworden en ik moet zeggen de eerste testjes vallen mij niet tegen.

Nu heb ik deze printer staan om patrijspoorten te printen die ongeveer 40-60 uur in beslag nemen.
Deze zullen dus dag en nacht aan het printen zijn en zoek een manier om dat van afstand in de gaten te houden.

Hebben jullie tips voor een camera en led verlichting om bij deze printer te gebruiken.
Volgens mij kan ik op de printer zelf een camera aansluiten zodat ik die met de creality app in de gaten kan houden.
Iemand ervaring hiermee?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dank voor de uitleg
MikeOO schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:45:
Download een bedlevel code en ga daarmee printen en tijdens het printen voel je aan de lijnen of ze hechten of niet. Zo niet dan geeft je op de plek het wieltje onder je bed een minimale beweging zodat het bed iets hoger komt (doe dit in hele kleine stappen!!). Zo het bed een paar keer rondgaan en steeds weer controleren.

Kost je soms een uur en een hoop frustratie maar uiteindelijk komt het goed en zou je een goede hechting moeten krijgen.
Ender 3 v3 SE heeft geen stelpoten, automatisch levelen en "gaan" je kan hooguit de Z-offset doen.

met de papier test zat er nauwelijks verschil in,

ik heb wel in de slicer de initial layer laag op "trager" gezet 5mm/s per en brimm/skirt gekozen maar het printje (AAA dummy batterij) kwam na laag 4 ofzo gewoon elke keer los

Ik had nog haarlak geprobeert (op koud bed) maar dat verbeterde de situatie ook niet nu ga ik naar Duitsland toe na de kerst dus thx Vincent die ga ik scoren.

omdat dezelfde print op de nieuwe plaat wel plakt, alleen niet zo "goed" (na automatisch levelen, zonder z-offset te checken printjes lukken meteen goed.

Vermoed ik dat ik de orginele plaat niet goed genoeg heb afgespoeld hij is in elk geval niet schoon..

nogmaals dank

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rsvmark schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:28:

Vanwege het formaat wat ik wil printen is mijn eerste printer een CR-M4 geworden en ik moet zeggen de eerste testjes vallen mij niet tegen.

Nu heb ik deze printer staan om patrijspoorten te printen die ongeveer 40-60 uur in beslag nemen.
Deze zullen dus dag en nacht aan het printen zijn en zoek een manier om dat van afstand in de gaten te houden.

Hebben jullie tips voor een camera en led verlichting om bij deze printer te gebruiken.
Volgens mij kan ik op de printer zelf een camera aansluiten zodat ik die met de creality app in de gaten kan houden.
Iemand ervaring hiermee?
ik heb octoprint geinstalleerd op een RPi 3 webcam inpluggen & go, daarna zag home assistant hem, aan het dashboard toegevoegd en daarmee kan ik ook buiten huis checken.

Octoprint bied geen vpn oplossing aan ofzo, dus hoe vanuit buiten je netwerk naar je octoprint verbind is aan jou.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
WheeleE schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:52:
Om de vibraties van mijn printer wat tegen te gaan heb ik deze voetjes er onder gezet: [...]
Ik twijfel alleen een beetje of ze met het halfronde balletje omhoog of naar beneden moeten. Ze zitten er nu onder met het balletje omhoog, maar de trillingen lijken misschien nog wel wat meer te zijn geworden.
Dit soort dingen leg je meestal met de platte kant naar boven, je wilt immers niet dat de printer extra gaat wiebelen. De onderkant van het frame ligt dus op de vlakke kant en de ronde kant dan op het bureau of ander oppervlak.
Maakt dit überhaupt uit voor de printkwaliteit? Qua geluid is er weinig van de trillingen te horen.
In principe wordt de printkwaliteit eerder slechter dan beter van deze oplossing. Het is meer een oplossing tegen geluid dan om je print beter te maken. Het probleem is dat je printer trilt. Staat de printer direct op een kast of bureau dan gaat die meetrillen en dat maakt dan meer geluid. Door ze te ontkoppelen kan de printer vrij trillen zonder dat de ondergrond mee gaat. Maar de totale massa die trilt wordt lager: alleen de printer zelf. De krachten van het bewegen van de kop worden opgevangen door een kleinere massa - die gaat dus juist harder bewegen dan wanneer een deel van de beweging overgebracht wordt op een bureau o.i.d.

Hier een linkje dat het e.e.a. nog wat meer uitlegt : https://forum.bambulab.co...tions-vibration-tip/29744

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

Ravhin

no <root>...

rsvmark schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:28:

Iemand ervaring hiermee?
Geen ervaring met de camera die je aan de Creality kan koppelen. Ik heb Ubiquity in huis dus heb daar de goedkoopste camera van gekocht om de boel in de gaten te houden. Als je kiest voor eentje met (actief) infrarood hoef je gene verlichting op je printer te zetten. Kleur maakt niet uit; je wil zien of je printer geen gekke dingen doet. Welke camera je er voor kiest is een beetje om het even.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 15:56
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:00:
[...]

ik heb octoprint geinstalleerd op een RPi 3 webcam inpluggen & go, daarna zag home assistant hem, aan het dashboard toegevoegd en daarmee kan ik ook buiten huis checken.

Octoprint bied geen vpn oplossing aan ofzo, dus hoe vanuit buiten je netwerk naar je octoprint verbind is aan jou.
Laat ik hier nou home assistant hebben draaien 8)
Ga ik eens induiken, bedankt!

• vincent_1971
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:52:
dank voor de uitleg

[...]

Ender 3 v3 SE heeft geen stelpoten, automatisch levelen en "gaan" je kan hooguit de Z-offset doen.

met de papier test zat er nauwelijks verschil in,

ik heb wel in de slicer de initial layer laag op "trager" gezet 5mm/s per en brimm/skirt gekozen maar het printje (AAA dummy batterij) kwam na laag 4 ofzo gewoon elke keer los

Ik had nog haarlak geprobeert (op koud bed) maar dat verbeterde de situatie ook niet nu ga ik naar Duitsland toe na de kerst dus thx Vincent die ga ik scoren.

omdat dezelfde print op de nieuwe plaat wel plakt, alleen niet zo "goed" (na automatisch levelen, zonder z-offset te checken printjes lukken meteen goed.

Vermoed ik dat ik de orginele plaat niet goed genoeg heb afgespoeld hij is in elk geval niet schoon..

nogmaals dank
Let ook eens op je support structuur. In cura stond die bij mij nog op lines. Is mij opgevallen dat een ender 3 v3 se meer schokt dan een ender 3 pro. Het support kwam in eerste instantie los te zitten bij die se. Eerste laag print ik op 15mm bed temperatuur is hier 70 met pla. Mijn tip is speel eens wat met de z offset. Lijnen horen vooral bij de eerste laag strak en egaal naast elkaar te liggen niet los van elkaar.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vincent_1971 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:30:
[...]

Let ook eens op je support structuur. In cura stond die bij mij nog op lines. Is mij opgevallen dat een ender 3 v3 se meer schokt dan een ender 3 pro. Het support kwam in eerste instantie los te zitten bij die se. Eerste laag print ik op 15mm bed temperatuur is hier 70 met pla. Mijn tip is speel eens wat met de z offset. Lijnen horen vooral bij de eerste laag strak en egaal naast elkaar te liggen niet los van elkaar.
Voor mij was het eerste wat ik wat ik deed de "brim" op none zetten een 2x2x2 print cube moest ik in het begin met een hamer van het bed afslaan bij wijze van spreken, dit verzwakte wat na de prints erna (omdat we met de vingers over het bed gingen)

op een gegeven moment wat het over met de pret en ben ik gaan schoonmaken, daarna maakte het niet meer uit of ik de "kubus" (vergelijkbare print) met of zonder skirt/brim printe na de eerste of 5de laag bewoog die mee met de printkop . (spagetti troep)

nu nieuw bed .. problem weg.

Die 70 graden moet even zoeken (alleen voor de eerste laag toch ?) of is dat gedurende de hele print ? even welke instelling dat is (cura 5.6.4? slicer)

Tja vanalles

• vincent_1971
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:47:
[...]

Voor mij was het eerste wat ik wat ik deed de "brim" op none zetten een 2x2x2 print cube moest ik in het begin met een hamer van het bed afslaan bij wijze van spreken, dit verzwakte wat na de prints erna (omdat we met de vingers over het bed gingen)

op een gegeven moment wat het over met de pret en ben ik gaan schoonmaken, daarna maakte het niet meer uit of ik de "kubus" (vergelijkbare print) met of zonder skirt/brim printe na de eerste of 5de laag bewoog die mee met de printkop . (spagetti troep)

nu nieuw bed .. problem weg.

Die 70 graden moet even zoeken (alleen voor de eerste laag toch ?) of is dat gedurende de hele print ? even welke instelling dat is (cura 5.6.4? slicer)
Print op glas van ongeveer 2 mm dikte vandaar 70 graden. Gebruik cura 5.6.4. Welk bed gebruik je?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vincent_1971 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:52:
[...]

Print op glas van ongeveer 2 mm dikte vandaar 70 graden. Gebruik cura 5.6.4. Welk bed gebruik je?
Mijn problemen zijn met de default plaat die bij de e3 v3 se erbij zat.

ik heb nog een e3 v2 in onderdelen, daar heb ik default plaat van gepakt waar mijn printjes nu wel op plakken (voelt gladder aan dan de stock plaat van de v3 se die is stroever)

Tja vanalles

• Banditoz
Ik heb op mijn printers pei sheets en print meestal op 60 graden bed temp. Wel tijdens de hele print op temperatuur omdat pei juist loslaat door het afkoelen. Op mijn K1 staat standaard 45 graden in de slicer en dat werkt tot nog toe ook maar die sheet heeft geen structuur en de andere wel.

• Foxhill
Vandaag spaghetti verwijderd onder het bed van de Ender3 V3 KE. Printen ging zo goed dat ik iets te overmoedig werd met een onderdeel.

Nou moest ik daarvoor het bed losschroeven. Dit bed zit niet met stelschroeven, maar met vaste kunststof afstandsbusjes. Die heb ik misschien verwisselt.

Even auto z offset en auto bed level opnieuw gedaan. Het verschil in de hoeken is zo’n beetje -1,6 tot +1. Dat lijkt mij vrij veel. Maar ik heb niet opgelet wat er eerder stond.

Zijn dit millimeters? Als het tienden zijn maak ik me er niet druk om. Als het mm zijn ga ik het corrigeren.

Kan het zijn dat de kunststof busjes net verschillend zijn? Dus dat ik even moet puzzelen met welke waar zat?

Ik heb metalen 0.2mm shims. Zal ik ze daarmee gelijk maken? Of iets afvijlen?

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 21-12-2023 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Foxhill schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:13:
Vandaag spaghetti verwijderd onder het bed van de Ender3 V3 KE. Printen ging zo goed dat ik iets te overmoedig werd met een onderdeel.

Nou moest ik daarvoor het bed losschroeven. Dit bed zit niet met stelschroeven, maar met vaste kunststof afstandsbusjes. Die heb ik misschien verwisselt.

Even auto z offset en auto bed level opnieuw gedaan. Het verschil in de hoeken is zo’n beetje -1,6 tot +1. Dat lijkt mij vrij veel. Maar ik heb niet opgelet wat er eerder stond.

Zijn dit millimeters? Als het tienden zijn maak ik me er niet druk om. Als het mm zijn ga ik het corrigeren.

Kan het zijn dat de kunststof busjes net verschillend zijn? Dus dat ik even moet puzzelen met welke waar zat?

Ik heb metalen 0.2mm shims. Zal ik ze daarmee gelijk maken? Of iets afvijlen?
ik heb toevallig ook onder het bed gekeken (zelfde printer, zelfde issue) ik denk dat jij en ik beter hadden moeten opletten met waar welk busje vandaan kwam (en opmeten) .. alleen toevallig de rechter voorkant wel "goed" opgelet.

ik durf het je niet met zekerheid te zeggen, maar dat extreme verschil kan wel komen dat de busjes verwisseld zijn .. vijlen of ophogen zou ik vermijden.

Je kan met schilders tape oid even een nummer erop zetten tijdens het verwijderen en dan opmeten .. en dan wat combinaties proberen. (zou fijn zijn als eventuele bevindingen deelt)

overgens ik had geen problemen met printen als je bovenstaande vraag over plakken op printbed negeert dat komt meer omdat ik wellicht het bed verkeerd schoongemaakt heb.. (er zijn 2x PEI platen onderweg dus ik ga er geen moeite voor doen)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Heel ander iets .. ik lees dat een filement sensor op een ender 3 v3 se (nieuw type moederbord) de printer uit gooit ????

hoop toch echt dat de printer gepauzeerd word en niet "uit"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
vso schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:30:
[...]

ik heb toevallig ook onder het bed gekeken (zelfde printer, zelfde issue) ik denk dat jij en ik beter hadden moeten opletten met waar welk busje vandaan kwam (en opmeten) .. alleen toevallig de rechter voorkant wel "goed" opgelet.

ik durf het je niet met zekerheid te zeggen, maar dat extreme verschil kan wel komen dat de busjes verwisseld zijn .. vijlen of ophogen zou ik vermijden.

Je kan met schilders tape oid even een nummer erop zetten tijdens het verwijderen en dan opmeten .. en dan wat combinaties proberen. (zou fijn zijn als eventuele bevindingen deelt)

overgens ik had geen problemen met printen als je bovenstaande vraag over plakken op printbed negeert dat komt meer omdat ik wellicht het bed verkeerd schoongemaakt heb.. (er zijn 2x PEI platen onderweg dus ik ga er geen moeite voor doen)
Linksachter is het zwarte busje korter omdat de strain relief op dezelfde bout zit. Dat had ik gezien. Linksvoor is het busje zo’n 2mm korter omdat de z-offset sensor het geheel iets ophoogt. Dat had ik gister in het donkere hoekje van de kamer niet gezien. Linksvoor en rechtsvoor had ik verwisselt.

Het grootste verschil dat ik daarna nog had, was nog steeds iets meer dan 1. Met de rechtse twee busjes op meer dan een tiende nauwkeurig gelijk en omdat harder aandraaien minder dan twee tienden verschil maakt, moet de vorm van het bed heel consistent zijn. Dus het verschil wat er op dat moment in het bed zat zal wel normaal zijn. Het moet dan ongeveer gelijk zijn aan voor de tijd, toen de printer prima werkte.

Omdat ik toch bezig was heb ik met shims het verschil nog naar 7 tienden gebracht. Zal niet nodig geweest zijn, maar kan ook geen kwaad.

Printje aan met auto bed level en auto z-offset en hij loopt weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

iemand een idee hoe een filement sensor op een E3 V3 SE werkt .. enige post die ik las is dat deze (nieuwe) printer gewoon uitgezet word ..ipv pauzeren (wat mij nogal vreemd klinkt.)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mag ik jullie mening over dit (mijn) filmpje?
X-as motor foutief? Kan niets anders bedenken. De as zelf, riem, pulleys en de wielen zijn in orde in ieder geval.

YouTube: Ender 3 v3 SE - X-axis problem

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Scipionyx schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:15:
Mag ik jullie mening over dit (mijn) filmpje?
X-as motor foutief? Kan niets anders bedenken. De as zelf, riem, pulleys en de wielen zijn in orde in ieder geval.

YouTube: Ender 3 v3 SE - X-axis problem
wat gebeurt er als je het bedleveling programma start ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

Om de vibraties van mijn printer wat tegen te gaan heb ik deze voetjes er onder gezet:
[Afbeelding]

Plaatje van de maker geeft aan balletje omhoog:
Afbeeldingslocatie: https://www.steelmans3d.com/img/sliders/about/3db_office1.jpg

Was zelf aan t kijken naar sorbothane maar kon dat niet vinden in Nederland. Alleen in Engeland met hoge verzendkosten.
Maar het klinkt dat je niet echt tevreden bent?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
[Afbeelding]

Logischerwijs zou je verwachten dat het balletje naar beneden moet; vergelijk het b.v. met spikes onder high-end luidsprekers. Het contact opervlak met de ondergrond moet zo klein mogelijk zijn om trillingen te dempen.
(Misschien niet eens zo'n gek idee om spikes te monteren?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOjUtOba897xpt-C5r2woX7RD34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bhBW6wW28o4racPlwb2suWdp.jpg?f=user_large

Tegen geluid doen die voetjes niet veel. Het is meer om vibraties te dempen. Die zouden voor ghosting in je prints kunnen zorgen.

[ Voor 9% gewijzigd door remmuz op 24-12-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:59:
[...]

wat gebeurt er als je het bedleveling programma start ?
Ik had wat duidelijker moeten zijn. Hieronder de volledige omschrijving van het probleem.
Problems with the newly arrived Ender 3 v3 SE.
The X-axis motor seems to be faulty; it does work, but certainly not smoothly. It feels like the rail or the wheels have flat spots, but that's not the case.

The pulleys, wheels, belt seem to be fine. Loosening / tightening the belt (obviously) doesn't help.

Anyone else encountered this? Advice anyone?

Will contact the shop where I purchased the printer, but with the upcoming holidays I don't expect a response earlier mid next week.
Het werkt dus wel gewoon, maar op die plekken gaat t mis, en dat zie je terug in de prints.

Ik kan het nergens anders naar toe herleiden dan de x-motor.

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

PoweRoy schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:13:
[...]

Plaatje van de maker geeft aan balletje omhoog:
[Afbeelding]

Was zelf aan t kijken naar sorbothane maar kon dat niet vinden in Nederland. Alleen in Engeland met hoge verzendkosten.
Maar het klinkt dat je niet echt tevreden bent?
remmuz schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:15:
[...]
Logischerwijs zou je verwachten dat het balletje naar beneden moet; vergelijk het b.v. met spikes onder high-end luidsprekers. Het contact opervlak met de ondergrond moet zo klein mogelijk zijn om trillingen te dempen.
(Misschien niet eens zo'n gek idee om spikes te monteren?)
[Afbeelding]

Tegen geluid doen die voetjes niet veel. Het is meer om vibraties te dempen. Die zouden voor ghosting in je prints kunnen zorgen.
Met het balletje omhoog heb ik ze interdaad getest. Voor het geluid maakte het geen verschil (al was dat ook niet echt een probleem). Met name de gantry leek met de voetjes eronder iets meer te trillen, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn geweest. Met de standaardvoetjes, rechthoekig en +- 2x5cm, lijkt de printer meer oppervlaktecontact te hebben met de tafel eronder. En dus stabieler te staan.

Het plan is om een Lack enclosure te maken. Dat zou stevig genoeg moeten zijn om onnodige trillingen tegen te gaan. En qua geluid zal een dicht enclosure ook wel iets helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Scipionyx schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:54:
[...]

Ik had wat duidelijker moeten zijn. Hieronder de volledige omschrijving van het probleem.

[...]

Het werkt dus wel gewoon, maar op die plekken gaat t mis, en dat zie je terug in de prints.

Als je de X carriage los haalt van de riem of motor, en deze dan beweegt, voel je dan ook nog de plekken waar deze vast loopt? Zo ja dan is het de carriage, wieltjes of frame, zo nee dan is het inderdaad iets in de stepper motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Scipionyx schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:54:
[...]

[...]

zeer methodisch te werk gaan en de oorzaak vinden is helaas de enige weg

ik heb je filmpje nogmaals gezien en nu zie ik wat je bedoelt met het filmpje zou de aandrijving / riem loskoppelen zoals @aegis3d aangeeft

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
aegis3d schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:09:
[...]

Als je de X carriage los haalt van de riem of motor, en deze dan beweegt, voel je dan ook nog de plekken waar deze vast loopt? Zo ja dan is het de carriage, wieltjes of frame, zo nee dan is het inderdaad iets in de stepper motor.
&
vso schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:16:
[...]

zeer methodisch te werk gaan en de oorzaak vinden is helaas de enige weg

ik heb je filmpje nogmaals gezien en nu zie ik wat je bedoelt met het filmpje zou de aandrijving / riem loskoppelen zoals @aegis3d aangeeft
Beiden bedankt voor de tips.
Probleem lijkt opgelost. Carriage gaat weer lekker soepel.

De wielen los gehaald en weer vast gedraaid en dat bleek voldoende.

De X-as motor draait lekker, zoals het hoort. Ik dacht echt dat ik het daar moest zoeken. :)
Straks maar even een test-printje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Scipionyx schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:14:
[...]

&

[...]

Beiden bedankt voor de tips.
Probleem lijkt opgelost. Carriage gaat weer lekker soepel.

De wielen los gehaald en weer vast gedraaid en dat bleek voldoende.

De X-as motor draait lekker, zoals het hoort. Ik dacht echt dat ik het daar moest zoeken. :)
Straks maar even een test-printje doen.
blij voor je dat je lekker kan printen .. nog uitdagingen genoeg :) op je pad

Ondertussen knaagt een R-PI (octoprint) undervoltage issue, camera voor timelapse, pei sheets zijn binnen (nog niks geprintt ... maar eerst een filament sensor installeren ... en kerstdagen (familie wil aandacht)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
vso schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:58:
[...]

blij voor je dat je lekker kan printen .. nog uitdagingen genoeg :) op je pad

Ondertussen knaagt een R-PI (octoprint) undervoltage issue, camera voor timelapse, pei sheets zijn binnen (nog niks geprintt ... maar eerst een filament sensor installeren ... en kerstdagen (familie wil aandacht)
Ben wel wat gewend; heb hier een Ender 3 V2 staan :P

offtopic:
En dat is precies de reden waarom ik een nieuwe printer kreeg van vrouwlief. O+ Ik was weer 's aan 't vloeken omdat de print loskwam op de V2. Dus mijn reactie op haar vraag 'of ik niet beter een andere printer kon kopen' liet niet al te lang op zich wachten. De P1S waar vrouwlief naar aan 't kijken was vond ik -vooralsnog- beetje te duur om af en toe mee te hobbyen.. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aegis3d
Ik heb deze week mijn grootste 3D print projectje ooit voltooid!
Voor een kerstkado heb ik een koffiebonenmaler gemaakt van een mechanisme+motor uit een grote commerciële unit die ik heb ge-dumpsterdived

Frame en extra onderdelen zijn geprint, en de zij paneeltjes zijn laminaat samples :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMwH_R5KjTjcsDCvMV9aRUpRJkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtUs9EQWPnpoXWlRApO43x5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZc4kL5FwHjdbMRp5ODlkO_GdUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkbprd0owte2QPo3Zfh3wh4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OX38g71Xo-MzG52Ndaeqfvqa0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uox5ExOceLci87OfftHkF58H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oWFZza6nUA31U6N5bCRTzbP-ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLKOwCt6XMfIz9H5Cu6qlxPr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8hWs3nfboCOmLkxjPzC41HOpyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B28aZgtoxn3gwQzlB6fCFvTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la56dEZsILnFx4MrWwlFmMrvkmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqQJ5h4zVudFktlBnDwFXNKt.jpg?f=fotoalbum_large

De grote stukken uit het frame duurde respectievelijk 14 en 12 uur om te printen!
Waar ik deze keer een beetje versteld van sta is dat alle prints in 1x goed zijn gegaan, zowel de prints als het design. M'n Ender3 V2 met alle upgrades is eindelijk helemaal betrouwbaaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
Ik probeerde vandaag mijn eerste grote print van meer dan 24 uur printen. Een case voor een button box. Onderkant is helemaal goed gegaan, maar de laag erop is een ramp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHqQHSDmahZh_Tkka2s3CbSwFDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV8PB7gd3aF4nmmELW5zYV9M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvhNOgmRSrjq_cSeGXit29b4B4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjISyHWYKhtgkP3VqA6bMazM.jpg?f=fotoalbum_large

Gek genoeg als ik de case op de kop leg, zie ik aan de onderkant ook allemaal draad los zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOVrbg2a9y4v4_tSC4nApkIPbrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyXdUGoxcAvng9XSUe762ThR.jpg?f=fotoalbum_large

Twee weken geleden heb ik de leveling goed gezet en Z-offset goed gezet, daarna veel printjes gedaan die allemaal goed gingen. Enige wat ik nu anders heb ik gedaan is dat de de kwaliteit van standaard naar Super kwaliteit had gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO8Zc5m8F3z3uv7UflJOef2UFvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fl4rITLeyOtdHTFQSa1Auld.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee wat hier fout gegaan is? Printer is een Creality Ender 3 V3 SE en ik heb 123dprint Filament gebruikt. Die print ik op 220 graden ipv 200. Op aanraden van de verkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 24-12-2023 20:59 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ender 5 Pro met CR Touch weer op en top werkend gekregen na de bed leveling upgrade. Helaas weinig info op dit forum, dus mocht ik een ander kunnen helpen, vraag het dan gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
GAEvakYD schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:58:
Ik probeerde vandaag mijn eerste grote print van meer dan 24 uur printen. Een case voor een button box. Onderkant is helemaal goed gegaan, maar de laag erop is een ramp.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gek genoeg als ik de case op de kop leg, zie ik aan de onderkant ook allemaal draad los zitten.
[Afbeelding]

Twee weken geleden heb ik de leveling goed gezet en Z-offset goed gezet, daarna veel printjes gedaan die allemaal goed gingen. Enige wat ik nu anders heb ik gedaan is dat de de kwaliteit van standaard naar Super kwaliteit had gezet.

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee wat hier fout gegaan is? Printer is een Creality Ender 3 V3 SE en ik heb 123dprint Filament gebruikt. Die print ik op 220 graden ipv 200. Op aanraden van de verkoper.
Zo te zien probeer je in de lucht te printen! Voor dit model heb je support nodig om de horizontale verbreding te ondersteunen.

Is de hele achterkant plat? Dan moet je hem 90 graden naar achteren kantelen, dan zou hij wellicht zonder supports kunnen printen.

[ Voor 3% gewijzigd door aegis3d op 24-12-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
aegis3d schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:27:
[...]

Zo te zien probeer je in de lucht te printen! Voor dit model heb je support nodig om de horizontale verbreding te ondersteunen.

Is de hele achterkant plat? Dan moet je hem 90 graden naar achteren kantelen, dan zou hij wellicht zonder supports kunnen printen.
De achterkant is plat inderdaad. Ik heb hem nu 90graden gedraaid. Volgens mij zijn nu de delen eruit waar ik in de lucht zat te printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcQ0f62DaNWAQakNqYi7Bmqpr6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVSMZTU2hFxSwuGgYRIFtrPH.jpg?f=fotoalbum_large

Raden jullie het aan om te printen in Super kwaliteit (0.12mm) ipv Standaard (0.2mm). Scheelt wel 12 uur printen namelijk.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
GAEvakYD schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:55:
[...]

De achterkant is plat inderdaad. Ik heb hem nu 90graden gedraaid. Volgens mij zijn nu de delen eruit waar ik in de lucht zat te printen.

[Afbeelding]

Raden jullie het aan om te printen in Super kwaliteit (0.12mm) ipv Standaard (0.2mm). Scheelt wel 12 uur printen namelijk.
Zou die op 0.20mm printen. Infill op 100% ( zo te zien dun wandig ) en met support aan. Brim en bed op 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
vincent_1971 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:32:
[...]

Zou die op 0.20mm printen. Infill op 100% ( zo te zien dun wandig ) en met support aan. Brim en bed op 60 graden.
Ga ik proberen. Met 100% infill gaat de print tijd wel naar 2.5 dag. Lol.

En de print wel gekanteld zoals in mijn laatste foto neem ik aan? Hopelijk kan hij dan wel de onderkant van de case goed printen. Die staat dan namelijk haaks op het print bed. Maar dan zijn er geen overhangende delen.

Als ik slice met support aan zie ik in het plaatje van Cura geen verschil, maar dat moet ik maar eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:42
vincent_1971 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:32:
[...]

Waarom een brim? Er is al mega veel contact oppervlak met het bed. 100% infill zou ik ook niet doen, liever een extra wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

GAEvakYD schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo te zien print je grote stukken zonder ondersteuning, dan krijg je inderdaad spaghetti.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WheeleE schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:51:
[...]

[...]

Met het balletje omhoog heb ik ze interdaad getest. Voor het geluid maakte het geen verschil (al was dat ook niet echt een probleem). Met name de gantry leek met de voetjes eronder iets meer te trillen, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn geweest. Met de standaardvoetjes, rechthoekig en +- 2x5cm, lijkt de printer meer oppervlaktecontact te hebben met de tafel eronder. En dus stabieler te staan.

Het plan is om een Lack enclosure te maken. Dat zou stevig genoeg moeten zijn om onnodige trillingen tegen te gaan. En qua geluid zal een dicht enclosure ook wel iets helpen.
Beste (zegt men) is om iets zwaars als basis voor je printer te gebruiken. Je wilt zoveel mogelijk beweging van je printer voorkomen. Ooit ergens gelezen dat bv een tegel (van voldoende formaat) het best is.
Ik heb een week of wat terug mijn printer verplaatst naar een andere kamer en staat nu op een bureau. En ik zie nu de hele printer bewegen tijdens het printen. In mijn vorige setup stond alles in een zware kast en had ik dat niet.
Heb er wel een extra dikke houten support plaat onder gelegd, maar het bureau zelf is minder stevig en is in mijn geval de oorzaak van het bewegen tijdens het printen.
Of het erg is weet ik niet zeker, de prints zien er niet veel anders uit. Maar ik heb nog geen echte hoge prints gemaakt op de nieuwe locatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rXFCg9RiB3y1HICW6YzSFchMFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkQZ6E19dyK8HJLlhtW3UQOj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
GAEvakYD schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:47:
[...]

Ga ik proberen. Met 100% infill gaat de print tijd wel naar 2.5 dag. Lol.

En de print wel gekanteld zoals in mijn laatste foto neem ik aan? Hopelijk kan hij dan wel de onderkant van de case goed printen. Die staat dan namelijk haaks op het print bed. Maar dan zijn er geen overhangende delen.

Als ik slice met support aan zie ik in het plaatje van Cura geen verschil, maar dat moet ik maar eens gaan proberen.
Als er geen overhangende stukken zijn zal hij geen support meer hoeven te tekenen!

Die modes zoals superfijn enzo zijn meer voor hele kleine objecten. Dit soort hele grote dingen zou ik nooit op minder dan 0.2 layer height printen, misschien zelf meer.

Ik zou deze print op 0.2 layer height, 10% infill gyroid infill, 3 of 4 walls printen.Verder geen brim meer nodig want je hebt al zo'n groot contact met de build plate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
aegis3d schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:46:
[...]

Als er geen overhangende stukken zijn zal hij geen support meer hoeven te tekenen!

Die modes zoals superfijn enzo zijn meer voor hele kleine objecten. Dit soort hele grote dingen zou ik nooit op minder dan 0.2 layer height printen, misschien zelf meer.

Ik zou deze print op 0.2 layer height, 10% infill gyroid infill, 3 of 4 walls printen.Verder geen brim meer nodig want je hebt al zo'n groot contact met de build plate.
Thanks voor het meedenken. Kun je iets meer zeggen wat je bedoelt met 3 of 4 walls printen? Moet ik daar iets bijzonders voor doen in de print tool Cura?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis3d
GAEvakYD schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:14:
[...]

Thanks voor het meedenken. Kun je iets meer zeggen wat je bedoelt met 3 of 4 walls printen? Moet ik daar iets bijzonders voor doen in de print tool Cura?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvjdLnVIwZpC-xhlE8UkOCcleAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jW3E6fOxdb1dfcXUV5lua9yx.jpg?f=user_large

In de meeste profielen staat dit wel OK, maar beter om toch even te checken, met minder dan 3 walls kan je nog wel is je infill aan de buitenkant zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
aegis3d schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]

In de meeste profielen staat dit wel OK, maar beter om toch even te checken, met minder dan 3 walls kan je nog wel is je infill aan de buitenkant zien.
Ah bij mij staat die wel iets anders ingesteld. Zo te zien heb ik 2 walls staan, maar zijn die wel 0.8mm ipv 0.4mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijA82CJjcuFJZwGSGG-JIvAcC5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ibxRWX5yRmgbkDJglRuwCH9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
0,8 is niet je wall line width. Je kunt het menu nog verder openklappen met het pijltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

"Just in case" aardappel camera though
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmpwsP0JoUaJP1UBzrYONeFMnPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/chiTy1IS8tBonHKxUdTPHCDL.png?f=fotoalbum_large

@vincent_1971 100% infill is wel erg zonde, de wanden dubbel zo dik en infil op bv 20% kan ook goed zijn..

Was deze aan het bekijken gisteren, vullen met gips en (10-20%houtlijm met rest water) mengsel

Diy Perks: Building EXCEPTIONAL speakers

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik merk dat delen die in/op/aan elkaar moeten passen niet echt lekker passen

hoe zou ik dit het beste af kunnen stellen ? iets met meer stappen dan de 2x2x2 kubes en een binnenkant/buitenkant op verschillende lengtes lijkt mij ??

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:10
Heb nu al een jaar of 5 een Ender 3 Pro met een paar upgrades (Octopi, webcam, glazen printbed, alle 24v fans vervangen voor 12v Noctua, silent motherboard, metal extruder, led-buis, capricorn, etc. Bevalt eigenlijk prima: prints slagen zo goed als altijd, stil in gebruik, maar weinig tweaking / leveling nodig.

Maar...wat verschrikkelijk traag. Ik print met 50mm/s en soms tune ik het naar 120% (dus 60mm/s) tijdens de print. Een Benchy kost 2.5uur... Ik zoek dus ook regelmatig iets moois uit om te printen, maar dan zie ik de tijd die Cura geeft...en dan kies ik er voor om het maar niet te printen. Vaak bij conservatieve settings als 50mm/s, 20% infill, tree supports etc. duurt het gewoon erg lang. Qua geluid kan hij prima 's nachts draaien, maar liever blijf ik er bij.

Nu zie ik de Ender-3 V3 KE, de K1 en K1C. Allemaal met upgrades die ik al had op mijn 3 Pro, en nog veel meer. Met demo's van Benchy's in 13 tot 16 minuten. Nou...binnen 45min zou ik al zo'n enorme verbetering vinden. Voelt alleen als een wat lullige timing, met de K1 die overal in uitverkoop was - maar nu out of stock, de K1C die er nog niet is en de KE die zo nieuw is dat voorraad ook twijfelachtig is.

En qua snelheid: ik heb nu zo'n 15kg aan PLA liggen verspreid over zo'n 20 kleuren. Gewoon Amazon Basics, eSun, Eryone, etc. Die kunnen vast geen 600mm/s. En met zoveel voorraad heb ik ook geen zin om 7 rollen hyper-PLA te kopen. Heeft zo'n upgrade naar een snellere überhaupt zin?

[ Voor 5% gewijzigd door X-Kiwi op 25-12-2023 22:44 ]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
vso schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:05:
ik merk dat delen die in/op/aan elkaar moeten passen niet echt lekker passen

hoe zou ik dit het beste af kunnen stellen ? iets met meer stappen dan de 2x2x2 kubes en een binnenkant/buitenkant op verschillende lengtes lijkt mij ??
Als ik zelf iets ontwerp, houd ik direct rekening met toleranties en passenger.

Bijel een ontwerp van een ander schaal ik soms iets net 1 of 2 procent groter of kleiner.

[ Voor 50% gewijzigd door RISL op 25-12-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
X-Kiwi schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:40:
Heb nu al een jaar of 5 een Ender 3 Pro met een paar upgrades (Octopi, webcam, glazen printbed, alle 24v fans vervangen voor 12v Noctua, silent motherboard, metal extruder, led-buis, capricorn, etc. Bevalt eigenlijk prima: prints slagen zo goed als altijd, stil in gebruik, maar weinig tweaking / leveling nodig.

Maar...wat verschrikkelijk traag. Ik print met 50mm/s en soms tune ik het naar 120% (dus 60mm/s) tijdens de print. Een Benchy kost 2.5uur... Ik zoek dus ook regelmatig iets moois uit om te printen, maar dan zie ik de tijd die Cura geeft... Vaak bij conservatieve settings als 50mm/s, 20% infill, tree supports etc. En dan kies is er voor om het maar niet te printen. Qua geluid kan hij prima 's nachts draaien, maar liever blijf ik er bij.

Nu zie ik de Ender-3 V3 KE, de K1 en K1C. Allemaal met upgrades die ik al had op mijn 3 Pro, en nog veel meer. Met demo's van Benchy's in 13 tot 16 minuten. Nou...binnen 45min zou ik al zo'n enorme verbetering vinden. Voelt alleen als een wat lullige timing, met de K1 die overal in uitverkoop was - maar nu out of stock, de K1C die er nog niet is en de KE die zo nieuw is dat voorraad ook twijfelachtig is.

En qua snelheid: ik heb nu zo'n 15kg aan PLA liggen verspreid over zo'n 20 kleuren. Gewoon Amazon Basics, eSun, Eryone, etc. Die kunnen vast geen 600mm/s. En met zoveel voorraad heb ik ook geen zin om 7 rollen hyper-PLA te kopen. Heeft zo'n upgrade naar een snellere überhaupt zin?
Dan zou ik eerder voor zo'n Bambu gaan. Maar snelheid is voor mij niet echt interessant, laat hem ook gewoon ''s nachts door werken. Dat is voor mij het hele idee achter cnc- machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
RISL schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:45:
[...]

Dan zou ik eerder voor zo'n Bambu gaan. Maar snelheid is voor mij niet echt interessant, laat hem ook gewoon ''s nachts door werken. Dat is voor mij het hele idee achter cnc- machines.
Dan kom je in de prachtige 'als ik nog €150 erbij doe, dan kan ik DIE kopen' spiraal.

Met €299 voor de 3 KE lijkt dat een prima koop qua prijs. Voor iets meer (€499 voor de K1 en €599 voor de K1C) mocht het ook nog wel omdat het in een behuizing zit (een groot punt voor mijn vrouw). Maar om er dan nog weer een paar honderd tegenaan te gooien..?

En ik heb toch iets te vaak dat nieuwe/halve rollen wat verkeerd opgerold zitten, en dus iedere 10min even uitgerold moeten worden om een mislukking te voorkomen. Daarom liever enkel printen als ik er naast zit (en niet met hond weg ben) dus max 4 uur printtijd. Dat haalt de mogelijkheden met 50mm/s flink onderuit. Als ik dat kan fixen door er een paar honderd euro tegenaan te gooien is dat prima. Heb al wel in de nacht geprint, maar ik merk dat ik half wakker blijf om hem in de gaten te houden :X

[ Voor 28% gewijzigd door X-Kiwi op 25-12-2023 23:00 ]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Ik zou alle versies van de Ender 3 laten staan, ik heb zelf weinig goede ervaringen met die bedslingers. Ik denk dat dat nadeel nog groter wordt als de printsnelheid omhoog gaat. Maar zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk.

Je aan een vooraf bepaalde budget houden is imho wel noodzakelijk, anders loopt het gauw uit de hand ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
RISL schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:59:
Ik zou alle versies van de Ender 3 laten staan, ik heb zelf weinig goede ervaringen met die bedslingers. Ik denk dat dat nadeel nog groter wordt als de printsnelheid omhoog gaat. Maar zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk.

Je aan een vooraf bepaalde budget houden is imho wel noodzakelijk, anders loopt het gauw uit de hand ja.
Ik geloof er ook niet in dat mij 3 Pro veilig naar de 120mm/s ofzo kan komen, maar hij heeft honderden print uren zonder welk defect dan ook. En de prints zien er erg netjes uit. Zitten ook niet veel originele onderdelen meer op ondertussen, maar toch.

Ik begrijp dat de nieuwe Ender 3 v3 KE een dubbele Z-as heeft, en onder andere daarmee stabieler is op snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door X-Kiwi op 25-12-2023 23:04 ]

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@X-Kiwi Als je goedkoop en praktisch sneller wilt printen koop een raspberry pi en een adxl345 en zet klipper op je printer. Kost je 50~60€ als je nog een goede usb voeding hebt liggen. Daarmee je kan met een stock ender3 naar en voorbij de 100mm/s voor de meeste prints.
Alleen als je hogere/dunnere dingen wilt printen ga je nog de nadelen van een bedslinger voelen. Maar zelfs als je veel lithopanes oid print kan je bijvoorbeeld het lange gedeelte over de X ipv de Z printen. Of natuurlijk adjust at Z, 75% printsnelheid op hoogte X, in je printer aanzetten. Persoonlijk loop ik niet tegen die problemen op met wat ik print maar er zijn oplossingen.
Je hoeft iig niet direct een volledig nieuwe printer aan te schaffen om flink de snelheid op te schroeven.

Dubbele Z-as is overigens niet een snelheids iets maar een printkwaliteit iets. Als je over een lange X print, van links naar rechts, dan oefent de hotend veel meer druk uit als hij ver van de z-motor zit. Beetje een wip-effect. Met als resultaat dus dat de hotend net een tikje lager zit aan de andere kant dan nabij.
Maakt weinig verschil dat je gaat merken tenzij je echt gaat zoeken/harde eisen hebt aan hoe accuraat je print. Zal je ook minder merken met een bowden setup dan direct drive, minder gewicht.

Edit: zie nu pas je PLA vraag. Daar hoef je pas over na te denken als je wereldrecord speedboats (benchy in <5min) wilt neerzetten. Als je tegen een extrusion limiet loopt (en daar moet je echt je best voor doen zelfs met stock ender3) koop je een CHT (clone) nozzle en ben je klaar. €20 voor een echte, 2~5 voor een kloon van alie. Werken beiden even goed. Nul kans dat je daarna nog te weing smeltcapaciteit hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door godofal op 25-12-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
godofal schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:10:
@X-Kiwi Als je goedkoop en praktisch sneller wilt printen koop een raspberry pi en een adxl345 en zet klipper op je printer. Kost je 50~60€ als je nog een goede usb voeding hebt liggen. Daarmee je kan met een stock ender3 naar en voorbij de 100mm/s voor de meeste prints.
Alleen als je hogere/dunnere dingen wilt printen ga je nog de nadelen van een bedslinger voelen. Maar zelfs als je veel lithopanes oid print kan je bijvoorbeeld het lange gedeelte over de X ipv de Z printen. Of natuurlijk adjust at Z, 75% printsnelheid op hoogte X, in je printer aanzetten. Persoonlijk loop ik niet tegen die problemen op met wat ik print maar er zijn oplossingen.
Je hoeft iig niet direct een volledig nieuwe printer aan te schaffen om flink de snelheid op te schroeven.

Dubbele Z-as is overigens niet een snelheids iets maar een printkwaliteit iets. Als je over een lange X print, van links naar rechts, dan oefent de hotend veel meer druk uit als hij ver van de z-motor zit. Beetje een wip-effect. Met als resultaat dus dat de hotend net een tikje lager zit aan de andere kant dan nabij.
Maakt weinig verschil dat je gaat merken tenzij je echt gaat zoeken/harde eisen hebt aan hoe accuraat je print. Zal je ook minder merken met een bowden setup dan direct drive, minder gewicht.

Edit: zie nu pas je PLA vraag. Daar hoef je pas over na te denken als je wereldrecord speedboats (benchy in <5min) wilt neerzetten. Als je tegen een extrusion limiet loopt (en daar moet je echt je best voor doen zelfs met stock ender3) koop je een CHT (clone) nozzle en ben je klaar. €20 voor een echte, 2~5 voor een kloon van alie. Werken beiden even goed. Nul kans dat je daarna nog te weing smeltcapaciteit hebt.
Ik vond de huidige aanpassingen op mijn printer al op het randje qua mijn capaciteiten qua tweaken. Een step down regulator inbouwen om voltage om te gooien, een nieuw moederbord, een OctoPi. Het lukt allemaal wel, maar als het na 6 / 12 maanden wat mis loopt, heb ik geen zin om het nog een keer uit te zoeken. Vandaar aan het kijken naar een printer waarbij al die mods al bij het standaard pakket horen. En niet nóg meer mods op mijn huidige 3 Pro.

Ik zoek ook geen world record Benchy, maar met mijn huidige setup is 2.5uur de norm. De advertenties van de K1 bijvoorbeeld zeggen 15min. Als het alleen al 45 of 60min was, zou ik het al prima vinden. En ik lees daarbij wel dingen over standaard PLA die slechts 60mm/s als langdurig goed en 100mm/s als topsnelheid aan kan houden. Ik heb nu bijvoorbeeld een rol PolyTerra in fossil grey er in zitten. Volgens het label is de printsnelheid 30 tot 70mm/s. Klinkt als een flinke uitdaging om dat naar de 200mm/s te brengen, laat staan de max snelheid van de K1 met 600mm/s.

[ Voor 4% gewijzigd door X-Kiwi op 25-12-2023 23:39 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RISL schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:41:
[...]
Als ik zelf iets ontwerp, houd ik direct rekening met toleranties en passenger.

Bijel een ontwerp van een ander schaal ik soms iets net 1 of 2 procent groter of kleiner.
Bedoel meer dat vooral dingen die in elkaar passen bij mij nu "iffy" zijn,

De just in-case die ik eerder poste was even kracht zetten en er "brak" iets en vervolgens kon ik hem open/dicht doen.. maar is dit normaal ?

ik zoek meer een testprint(s) waarbij ik weet of het probleem aan de printer of een "part" ligt het paar % compenseren is dan daarna wel makkelijk denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Dat klinkt mij erg vreemd in de oren, ik zou gewoon eens boven die snelheid printen en kijken wat er gebeurt.

Een maximum printspeed voor filament is een erg vreemde manier van meten; 50mm/s met een .4mm nozzle of een .8mm nozzle is een volledig andere extrusion speed natuurlijk. Ze zouden eigenlijk dus een mm3/s moeten gebruiken, en dan nog verschilt het wbt nozzle/hotend varianten.
Daarnaast staat er 30-70mm/s, zo'n enorme marge zegt echt niets. Ik gok dat ze super conservatief zijn met de cijfers en de worst-case printer gebruiken oid, maar dan nog zie ik niet echt hoe/wat de limiterende factor zou moeten zijn. Zeker niet in vergelijking met andere merken; het is aan het einde van de dag gewoon een PLA variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Niet correct opgerolde filament rollen heb ik nog nooit gehad. Welk merken gebruik je?

Hier regelmatig prints van 24 uur, vaak hoge prints, vandaar mijn keuze voor ender 5 pro.

Als je al zoveel upgrades hebt, klinkt die set-up met raspberry pi wel als een goed haalbare stap die genoeg zou moeten brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hoe bepalen jullie hoeveel filament er ongeveer nog op een rol zit? Vooral bij de grote prints die 400-500 gram filament nodig hebben vind ik het lastig. Heeft de rol nog voldoende over of niet. Het zou zonde zijn als de rol op 90% van de print opeens op is. Ik denk dat wegen misschien nog het handigste is? Maar dan moet ik eerst van alle merken een lege spoel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
GAEvakYD schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:24:
Hoe bepalen jullie hoeveel filament er ongeveer nog op een rol zit? Vooral bij de grote prints die 400-500 gram filament nodig hebben vind ik het lastig. Heeft de rol nog voldoende over of niet. Het zou zonde zijn als de rol op 90% van de print opeens op is. Ik denk dat wegen misschien nog het handigste is? Maar dan moet ik eerst van alle merken een lege spoel hebben.
De betere fabrikant heeft hun empty spool weight op de website of verpakking staan, maar er is ook een website die dit van zoveel mogelijk merken bijhoud:
https://3dprintingwiki.mywikis.wiki/wiki/Spool_weight

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
aegis3d schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:08:
[...]

De betere fabrikant heeft hun empty spool weight op de website of verpakking staan, maar er is ook een website die dit van zoveel mogelijk merken bijhoud:
https://3dprintingwiki.mywikis.wiki/wiki/Spool_weight
Ah dat is handig, thanks.

Ps mijn buttonbox print is nu wel gelukt. Nadat ik de print gekanteld had, supports aangezet en walls op 4. Erg netjes geworden en zeer content mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdEdOfrFBZLe_S17jp71X7GZ3XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0s9ImpNQCXZnvssGqcmQRijt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv-S-FYOhlN6XjHRQQLK2pdVEZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjgZxt4Plwig0QwYragwexqk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
X-Kiwi schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:24:
[...]

Ik vond de huidige aanpassingen op mijn printer al op het randje qua mijn capaciteiten qua tweaken. Een step down regulator inbouwen om voltage om te gooien, een nieuw moederbord, een OctoPi. Het lukt allemaal wel, maar als het na 6 / 12 maanden wat mis loopt, heb ik geen zin om het nog een keer uit te zoeken. Vandaar aan het kijken naar een printer waarbij al die mods al bij het standaard pakket horen. En niet nóg meer mods op mijn huidige 3 Pro.

Ik zoek ook geen world record Benchy, maar met mijn huidige setup is 2.5uur de norm. De advertenties van de K1 bijvoorbeeld zeggen 15min. Als het alleen al 45 of 60min was, zou ik het al prima vinden. En ik lees daarbij wel dingen over standaard PLA die slechts 60mm/s als langdurig goed en 100mm/s als topsnelheid aan kan houden. Ik heb nu bijvoorbeeld een rol PolyTerra in fossil grey er in zitten. Volgens het label is de printsnelheid 30 tot 70mm/s. Klinkt als een flinke uitdaging om dat naar de 200mm/s te brengen, laat staan de max snelheid van de K1 met 600mm/s.
Ik had een Ender3 V2 en heb nu een Ender3 V3 KE. Ik vind het vooral fijn dat ik minder met de printer bezig hoef. Ja, hij is ook sneller.

In hun eigen slicer gebruikt Creality 300mm/s in het standaard profiel voor de KE. Dat profiel gebruik ik ook ongeveer zo, in ieder geval de snelheid heb ik niet aangepast. Dat zegt natuurlijk iets meer dan de geadverteerde maximum snelheid. Die 300mm/s gaat trouwens ook prima met Jupiter PLA.

Ik heb even een Benchy gesliced, hij geeft aan daar 41min over te doen.

Ik denk dat je vooral veel wint als je er rustig bij weg durft. Waarom wil je er nu bij zitten? Ook met een snellere printer duren grote prints gewoon lang. Zowel bij mijn oude printer als bij de nieuwe durf ik gerust te gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Foxhill schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:56:
[...]

Ik had een Ender3 V2 en heb nu een Ender3 V3 KE. Ik vind het vooral fijn dat ik minder met de printer bezig hoef. Ja, hij is ook sneller.

In hun eigen slicer gebruikt Creality 300mm/s in het standaard profiel voor de KE. Dat profiel gebruik ik ook ongeveer zo, in ieder geval de snelheid heb ik niet aangepast. Dat zegt natuurlijk iets meer dan de geadverteerde maximum snelheid. Die 300mm/s gaat trouwens ook prima met Jupiter PLA.

Ik heb even een Benchy gesliced, hij geeft aan daar 41min over te doen.

Ik denk dat je vooral veel wint als je er rustig bij weg durft. Waarom wil je er nu bij zitten? Ook met een snellere printer duren grote prints gewoon lang. Zowel bij mijn oude printer als bij de nieuwe durf ik gerust te gaan slapen.
Ik heb ook de overstap van V2 naar V3 KE gemaakt.
De snelheden kan je makkelijk omhoog gooien in Creality Print of Cura. Al zit de tijdswinst niet perse in snelheid, maar ook in het aantal walls wat je instelt, je support instellingen etc.

Benchy zelf print ik op iets meer dan 20 minuten, dus het kan sneller dan 41 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Snuffel schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb ook de overstap van V2 naar V3 KE gemaakt.
De snelheden kan je makkelijk omhoog gooien in Creality Print of Cura. Al zit de tijdswinst niet perse in snelheid, maar ook in het aantal walls wat je instelt, je support instellingen etc.

Benchy zelf print ik op iets meer dan 20 minuten, dus het kan sneller dan 41 :)
Ik hoef niet snel. Op deze vakantie na ben ik toch aan het werk of aan het slapen als de printer bezig is. Ik ben wel benieuwd naar je settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Settings wijzigen bij mij wel per model wat er geprint wordt. Gemiddeld zit ik tussen de 350-450 aan printsnelheid, walls is vaak 3, bij meer stevigheid 5, retraction staat vrijwel uit (scheelt hoop tijd trouwens), support op 5-10% (laag dus). Voor infill gebruik ik lightning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
X-Kiwi schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:40:

Je kunt ook met normale pla op je k1 gaan printen. Print esun pla+ en print prima. Alleen fullspeed haal je misschien niet maar wel veel sneller dan de ender.
Pagina: 1 ... 162 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie