Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34

franssie

Save the albatross

Ik gebruik mijn nagels of anders (beter) het plamuurmesje dat ik bij de printers kreeg. Hoe minder handcontact met het bed hoe beter ivm overdacht vet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
aegis3d schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:33:
Meestal gebruik ik de print zelf om deze lijntjes los te tikken.

Als ik naar je skirt (dat lijntje er omheen) kijk, denk ik dat je nozzle iets te dichtbij zit.
Dit regel je met je Z-offset, maar pas op dat je niet de andere kant op gaat, en de nozzle in het bed duwt.
Leveling zal ik straks nog eens nakijken. Die V3 heeft wel een mooie auto leveling feature, maar misschien staat die inderdaad iets te dichtbij.

Misschien straks een voorzichtig proberen met een plamuur mes of anders met een cleaner vloeistof (die ik niet in huis heb)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34

franssie

Save the albatross

Autolevel moet je je niet teveel van voorstellen, het is niet dat ie de 4mm uitslag van die Touch het level bereik is. Wat het precies wel is weet ik ook niet, maar met mijn printer met en mijn printer zonder merk ik weinig verschil.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
GAEvakYD schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:46:
[...]

Leveling zal ik straks nog eens nakijken. Die V3 heeft wel een mooie auto leveling feature, maar misschien staat die inderdaad iets te dichtbij.

Misschien straks een voorzichtig proberen met een plamuur mes of anders met een cleaner vloeistof (die ik niet in huis heb)
Autolevel brengt je naar 0, Z-offset i s het verschil tussen 0 en de daadwerkelijke nozzle.
Zoek maar naar een adjust z offset tutorial video!

Toch nog even voor de 2e keer, want ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een nozzle in een nieuw bed :P
Dit is een calibratie waarbij je wel moet oppassen, de verkeerde waarde en je duwt zo je nozzle door je printbed heen.

Uiteindelijk met de goeie z-offset zal na iedere auto bed level je print op exact de goeie hoogte beginnen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
aegis3d schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:50:
[...]

Autolevel brengt je naar 0, Z-offset i s het verschil tussen 0 en de daadwerkelijke nozzle.
Zoek maar naar een adjust z offset tutorial video!

Toch nog even voor de 2e keer, want ik wil niet verantwoordelijk zijn voor een nozzle in een nieuw bed :P
Dit is een calibratie waarbij je wel moet oppassen, de verkeerde waarde en je duwt zo je nozzle door je printbed heen.

Uiteindelijk met de goeie z-offset zal na iedere auto bed level je print op exact de goeie hoogte beginnen.
Haha ik ga die video bekijken en morgen proberen. Geen zorgen dat ik de nozzle door het bed druk. En een gewaarschuwd mens telt voor twee :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Auto level heeft voornamelijk als doel om een schuin bed tegen te gaan. Hij vervangt ook de noodzaak voor een Z-endstop, maar dat is meer bijzaak.

Met de absoluut basis modellen printers heb je eenzelfde switch op de Z als op de X/Y, waar de printer dus "0" meet voor de hoogte. Van daaruit moet je dus de z-offset instellen, en op die basismodellen moet je dus heel precies met de tandwielen je bed vlak zetten. Ze kunnen immers niet weten of je bed schuin staat.

Auto bed level meet en compenseert schuinstaande of imperfect printbeds.
Met klipper heb je wat meer zicht op de output ervan. Hier kan je zien dat mijn bed niet helemaal lekker staat: zo'n .3mm delta tussen hoog/laag. Maar omdat de printer die data heeft kan hij de printkop dus omhoog en omlaag sturen om dat te compenseren.
Het is nog steeds beter om het bed zo vlak mogelijk te zetten voor hogere kwaliteit resultaten, maar het kan een stukje compenseren en meer prints laten slagen voordat je opnieuw moet kalibreren.
Dat moet uiteindelijk zoiezo; hitte/kou, beweging en trilling zorgen er uiteindelijk voor dat schroefjes net iets anders gaan staan. Ook elke keer dat je aan je bed/hotend zit te sleutelen moet je daar opnieuw naar moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Korte vraag, ik ben van plan te beginnen met 3D printen. Genoeg CAD ervaring en CNC ervaring o.i.d., nu wil ik wel goedkoop beginnen en zag ik de Creality Ender 3 V3 SE langskomen. Nu lees ik dat deze slechts 1 extruder heeft. Kun je hiermee wel verschillende kleuren meeprinten?

Op de meeste sites lees ik dat als je met meerdere kleuren wilt printen 2 extruders nodig hebt. Alleen ik zou zelf redeneren dat gewoon 1 volstaat? Je print je object met kleur 1. Wanneer je kleur 2 nodig hebt stop je, vervang je kleur 1, laat overtollige van kleur 1 uit de 'leiding' komen en ergens deponeren, en gaat vervolgens verder met kleur 2?

Ik kan mij aan de andere kant wellicht voorstellen dat hetgene wat ik beschrijf in mijn cursieve zin niet mogelijk is? Want hij kan niet de 'positie' onthouden van waar hij is gestopt o.i.d. of de precisie is niet goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Er zijn een aantal verschillende technieken om met verschillende filamenten te printen, en ze hebben allemaal voor en na-delen.

Dual extruder is een van de minder gebruikte, heel veel kalibratie gedoe. Het is erg lastig om beide nozzles precies genoeg op elkaar af te stemmen. Ook zit je dan vast aan een limiet van 2 materialen.

De populairdere optie is inderdaad een machine die de hele filamentdraad terug uit de bowden tube drukt, en dan een nieuwe selecteert. Dit is vrij traag en kost een hoop extra plastic. Elke keer als je wisselt blijft er een stukje gesmolten filament in de nozzle die eerst "gepurged" moet worden door de nieuwe er een stuk doorheen te drukken. Hier kan je een multi-color object met de "purge block" ernaast zien. Zoals de titel meld duurde dat 62 uur, met een enkele kleur zou ik ruwweg schatten dat het minder dan 24u zou kosten.
Prusa en bambu verkopen beiden een optie voor hun printers, al zou ik niet weten of die met andere merken werken. Er is een open source project enraged rabbit dat met klipper werkt.

Er zijn nog andere opties zoals een automatische hotend-swapper. Zou een hoop plastic en tijd schelen per print. Maar ik gok dat met de extra complexiteit je een hoop onderhoud en een groter percentage gefaalde prints gaat tegenkomen.
Er zijn ook multi-in hotends beschikbaar. Ik heb ze weinig in het wild gezien maar in theorie zijn ze sneller dan de volledige multi-setup, meer compatibel, en een stuk goedkoper. Maar ze hebben nog steeds het plastic verspilling aspect en ze zijn gelimiteert tot 2 of 3 verschillende materialen.

Ik zou je sterk aanraden om er niet mee te beginnen. Ga eerst een standaard printertje aanschaffen en dat je eigen maken. 3D printen zit een behoorlijke leercurve aan vast en multi filament printen maakt dat allemaal nog een stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chip. schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:30:
Korte vraag, ik ben van plan te beginnen met 3D printen. Genoeg CAD ervaring en CNC ervaring o.i.d., nu wil ik wel goedkoop beginnen en zag ik de Creality Ender 3 V3 SE langskomen. Nu lees ik dat deze slechts 1 extruder heeft. Kun je hiermee wel verschillende kleuren meeprinten?

Op de meeste sites lees ik dat als je met meerdere kleuren wilt printen 2 extruders nodig hebt. Alleen ik zou zelf redeneren dat gewoon 1 volstaat? Je print je object met kleur 1. Wanneer je kleur 2 nodig hebt stop je, vervang je kleur 1, laat overtollige van kleur 1 uit de 'leiding' komen en ergens deponeren, en gaat vervolgens verder met kleur 2?

Ik kan mij aan de andere kant wellicht voorstellen dat hetgene wat ik beschrijf in mijn cursieve zin niet mogelijk is? Want hij kan niet de 'positie' onthouden van waar hij is gestopt o.i.d. of de precisie is niet goed genoeg?
Je aanname klopt ;)
Meerdere kleuren gaan prima met 1 extruder. Je kunt alleen een laag voorzien van een andere kleur en niet een bepaald deel in de laag zoals een systeem die automatische wisselt. Technische zal het misschien wel lukken maar dan wordt zoveel werk dat het geen doen meer is.

In je slicer kun je op een bepaalde laag een pauze in lassen. De printkop gaat dan naar een vaste plek waardoor je van kleur kunt veranderen en als dat klaar is geeft je weer opdracht om verder te gaan.
Dit werkt op zich prima maar je hebt soms sneller dat deze lagen niet goed hechten. Blijft altijd een gokje of het goed gaat >:)

Ik vond het altijd een heel gedoe om steeds van kleur te wisselen. Meer omdat je eerst het filament moet terug trekken. Dan nieuwe erin en voldoende extruden zodat de vorige kleur echt weg was. Dan blijft er onderop altijd wel wat filament uitlopen door dat de hotend heet is. Je moet dus als de print start snel zijn om dat weer weg te halen.

Voor af en toe is dat prima te doen maar is je doel vaak multicolor dan zou ik zeker kiezen voor een systeem wat al voorzien is van multi extruder of multicolor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
Update mbt het vastzitten van filament aan mijn printbed. Net de Z offset iets aangepast van -2.10 naar -2.0. Ik wilde niet direct te hoog uitkomen. Maar de testprint is net goed geslaagd en was makkelijk van het bed te verwijderen. Ook die rand die om de print word gezet was nu heel makkelijk te verwijderen.

Oftewel, dank voor het meedenken en het advies. We zijn weer een ervaring rijker. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GAEvakYD schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:50:
Update mbt het vastzitten van filament aan mijn printbed. Net de Z offset iets aangepast van -2.10 naar -2.0. Ik wilde niet direct te hoog uitkomen. Maar de testprint is net goed geslaagd en was makkelijk van het bed te verwijderen. Ook die rand die om de print word gezet was nu heel makkelijk te verwijderen.

Oftewel, dank voor het meedenken en het advies. We zijn weer een ervaring rijker. :)
Je kunt ook in de slicer aangeven dat die rand niet wordt geprint. Is een beetje nutteloos.

In Cura kun je dat uitzetten onder "Build Plase Adhesion" op "none" zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWBSC9weZLG_RicZ8o0ARkfa7no=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gLd6xUbi6zaL3NSffHI3lU1L.png?f=user_large

En mocht je ooit kleiner dingen gaan printen, met maar weinig print oppervlak op het printbed en je print blijft niet goed zitten, dan kun je kiezen voor "Brim". Die print ook een rand om je print, maar zit vast aan je print en zorgt ervoor dat het model wat steviger blijft zitten op het bed. Kan erg handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
smitae schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:34:
[...]

Je kunt ook in de slicer aangeven dat die rand niet wordt geprint. Is een beetje nutteloos.

In Cura kun je dat uitzetten onder "Build Plase Adhesion" op "none" zetten.

[Afbeelding]

En mocht je ooit kleiner dingen gaan printen, met maar weinig print oppervlak op het printbed en je print blijft niet goed zitten, dan kun je kiezen voor "Brim". Die print ook een rand om je print, maar zit vast aan je print en zorgt ervoor dat het model wat steviger blijft zitten op het bed. Kan erg handig zijn.
Thanks, dat een goede tip. Ik heb Cura 5.6 beta 2 geïnstalleerd. Die kent de Creality Ender 3 V3 SE al wel.

Heb ik ook direct weer wat extra 3d Print krachttermen geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Ik ga ook maar eens actief lurken in dit topic, sinds zaterdag heb ik ook een Creality Ender 3 V3 SE, mijn eerste 3D-printer. Gisteren wat mee lopen pielen en ook die testpoes geprint, ben echt onder de indruk van de kwaliteit!
Snap alleen nog niet precies wat die autoleveling doet. Volgens mij is het meer een automatische compensatie dan een automatische leveling als ik het zo lees. Grof gezegd ligt mijn bed diagonaal schuin (linksonder ligt het hoogste, rechtsboven het laagste). Als ik dat wil stellen, moet ik het echt uitshimmen onder het bed neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDn4IaVs0ADEZljP6_Skrpaa7Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnJTbvw7tHQQohadKmip3VYP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 27-11-2023 09:55 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Je autobedleveling compenseert dit tijdens de eerste lagen. Je hoeft dus niet perse te shimmen. Eigenlijk is het geen levelen maar compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:34
Banditoz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:06:
[...]

Ik heb helaas alleen nog kunnen printen met het meegeleverdd rolletje hyper pla en die is wit dus moeilijk te zien maar op het eerste oog print hij heel netjes ook op de hoge snelheid. De komende week wil ik wat testprintjes gaan doen om echt te vergelijken.
Als je je resultaten of mening wilt delen waardeer ik dat. Welke andere twee printers heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
De andere zijn en ender 3 pro en een ender 5 pro. Beide draaiend op klipper en met de nodige aanpassingen. De ender 5 pro heeft een directdrive extruder met v6 hotend de 3 pro is nog wel bowden maar ook met v6 hotend. Beide wel clone hotends van trianglelabs maar die werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:50
Banditoz schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:38:
Je autobedleveling compenseert dit tijdens de eerste lagen. Je hoeft dus niet perse te shimmen. Eigenlijk is het geen levelen maar compenseren.
Maar 1mm is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ja dat is denk ik ook erg veel om te laten zitten. Zijn toch 5 lagen verschil.

• aegis3d
-tom-562 schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:51:
Ik ga ook maar eens actief lurken in dit topic, sinds zaterdag heb ik ook een Creality Ender 3 V3 SE, mijn eerste 3D-printer. Gisteren wat mee lopen pielen en ook die testpoes geprint, ben echt onder de indruk van de kwaliteit!
Snap alleen nog niet precies wat die autoleveling doet. Volgens mij is het meer een automatische compensatie dan een automatische leveling als ik het zo lees. Grof gezegd ligt mijn bed diagonaal schuin (linksonder ligt het hoogste, rechtsboven het laagste). Als ik dat wil stellen, moet ik het echt uitshimmen onder het bed neem ik aan?

[Afbeelding]
Ik keek nu net deze video en ik herken jouw foto!
YouTube: The Creality Ender 3 V3 SE is very good. There, I said it!

Blijkbaar heeft jouw 3d printer een force gauge waarmee de z offset automatisch bepaald wordt, maar wat ook voor de offset in de links onderhoek zorgt bij de bed probing!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

aegis3d schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:23:
[...]

Ik keek nu net deze video en ik herken jouw foto!
YouTube: The Creality Ender 3 V3 SE is very good. There, I said it!

Blijkbaar heeft jouw 3d printer een force gauge waarmee de z offset automatisch bepaald wordt, maar wat ook voor de offset in de links onderhoek zorgt bij de bed probing!
Bedankt voor de tip! Het is idd precies zo'n zelfde 'piek' als ik ook heb.
Ik had ook al gelezen dat het wellicht helpt om het bed even los te nemen en weer (goed) vast te draaien.

Ik ga er iig nog even mee pielen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Ik heb een Ender 3 V2 Neo met stock firmware, ik moet eigenlijk iets printen dat groter is dan 220x220mm waarschijnlijk kom ik uit op 230/235mm breedte, dit zou moeten kunnen toch als ik het printvolume in Cura aanpas en de skirt uitzet?

Iemand hier ervaring mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:51:
Ik heb een Ender 3 V2 Neo met stock firmware, ik moet eigenlijk iets printen dat groter is dan 220x220mm waarschijnlijk kom ik uit op 230/235mm breedte, dit zou moeten kunnen toch als ik het printvolume in Cura aanpas en de skirt uitzet?

Iemand hier ervaring mee? :)
Je moet even meten of het gaat passen, op mijn Ender 5 heb ik dat ook gedaan, ik kon 1 cm extra toevoegen. Dan kun je in je slicer aangeven dat je bed wat groter is en dan werkt het gewoon.

Maar op een moment kan de kop of bed niet verder bewegen en stopt het echt :-) Dus goed meten is essentieel. Anders krijg je een plastic puinhoop op je printerbed :-( En waarschijnlijk veel lawaai 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Ik ben voor een bordspel bakjes aan het printen. Ik had een tijdje de printer niet aan gehad dus eerst maar even weer levelen wat meeviel gelukkig.
De eerste 4 gingen zonder noemenswaardige problemen (ik print ze per 2) maar in de serie erna ging het na een anderhalf uur printen toch mis dat 1 van de 2 bakjes losschoot en ik opnieuw kon beginnen.
Ik heb gekeken of ik opnieuw het bedlevel moest aanpassen en heb hem iets strakker gezet. Hij lijkt het nu weer te doen maar ik hoor nu regelmatig wel wat gekras, alsof de nozzle er te dicht op zit.
Kan dat kwaad? Sowieso vind ik het raar, want na de eerste laag zou dat krassende geluid toch sowieso weg moeten zijn omdat hij dan (als hij te strak staat) in het filament zou moeten steken...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 07:17
Goedenavond, meestal zit ik op Tweakers in de warmtepomp-topics, maar ontdekte net dit topic. Erg leuk, ik heb thuis een Ender 5 Pro en op het werk gebruik ik een Ultimaker S3.

Sinterklaas was er vroeg erbij dit jaar vanmorgen zat er een Creality Touch voor mijn Ender 5 Pro in de schoen.

Ik wil deze nu monteren, maar het gaat niet zo plug and play als beloofd, het uiteinde van de X-as riem zit in de weg (waar dat metaal omheen geknepen zit). Voordat ik nu wat ga modificeren was ik benieuwd of iemand hier al eens tegenaan is gelopen en wat de oplossing is? Of een foto van een gemonteerde CR Touch waar het wel probleemloos is gelukt?

Alvast bedankt

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

frumper schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:20:
Ik ben voor een bordspel bakjes aan het printen. Ik had een tijdje de printer niet aan gehad dus eerst maar even weer levelen wat meeviel gelukkig.
De eerste 4 gingen zonder noemenswaardige problemen (ik print ze per 2) maar in de serie erna ging het na een anderhalf uur printen toch mis dat 1 van de 2 bakjes losschoot en ik opnieuw kon beginnen.
Ik heb gekeken of ik opnieuw het bedlevel moest aanpassen en heb hem iets strakker gezet. Hij lijkt het nu weer te doen maar ik hoor nu regelmatig wel wat gekras, alsof de nozzle er te dicht op zit.
Kan dat kwaad? Sowieso vind ik het raar, want na de eerste laag zou dat krassende geluid toch sowieso weg moeten zijn omdat hij dan (als hij te strak staat) in het filament zou moeten steken...
Gebruik maken van 3D lac (of prittstift) doet vaak wonderen tegen losschieten van je werkstuk. Als je na je eerste laag nog krassen hoort denk ik niet dat je het moet zoeken in de nozzle - waarschijnlijk loopt er iets anders aan. Ik zou even goed kijken/luisteren tijdens bedrijf. Wat bij mij nog wel eens geholpen heeft is om de nozzle (=verbruiksartikel) te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 02-12-2023 13:42 . Reden: tpyo's en verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Foxhill schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:42:
[...]

Als je je resultaten of mening wilt delen waardeer ik dat. Welke andere twee printers heb je?
Ik ben door een buikgriep nog niet veel verder maar een snelle testprint met de k1 en de ender 5 pro zijn wel al veelzeggend. De k1 print het bestand in 45min t.o.v. ca 135min op de ender 5 pro en de k1 kan de overhangs 5 graden verder en de details van letters en fijne lijntjes zijn beter ondanks 3x zo snel printen. Heb voor beide wel 2 verschillende kleuren filament gebruikt dus ik wil nog een keer de prints doen met filament van dezelfde rol. Ik heb voor de k1 tot nog toe gewoon de slicer can creality gebruikt maar heb nu ook orcaslicer gekoppeld aan de k1 na het rooten van de k1. Ik heb nu gewoon volledig klipper erop beschikbaar. Enige flinke nadeel, snel printen = veel herrie dus daarvoor ben ik nog opzoek naar een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:43
Zat al enkele dagen te twijfelen om een 3D printer aan te schaffen. Gelukkig nog niet toegehapt, want kreeg zojuist mailtje van 123-3D.nl dat ze vandaag 10% korting hebben op alle 3D printers.

Dus voila, besteld.

Creality 3D Ender 3 V3 SE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFCgQctYdkmNqu4Get3S3yG-xmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QJHaOJll0cvSobfzS62wmkCe.png?f=user_large

:)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Bij 123-3D zijn maandelijks kortingsacties, ook op filament en accessoires. Beter altijd even wachten dus ipv de volle mep te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ja dat had ik een paar weken geleden met de k1. Ging van 549 naar 441. Zijn toch weer 5 rollen filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
Rivanov schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:34:
Zat al enkele dagen te twijfelen om een 3D printer aan te schaffen. Gelukkig nog niet toegehapt, want kreeg zojuist mailtje van 123-3D.nl dat ze vandaag 10% korting hebben op alle 3D printers.

Dus voila, besteld.

Creality 3D Ender 3 V3 SE

[Afbeelding]

:)
Ik heb die aanbieding ook voorbij zien komen. Met de Black Friday deal was volgens mij de adviesprijs 219 en actieprijs 197. Dus dan is dit nog iets scherper.

Ik heb al 2 jaar best veel plezier van de Ender 3 v2, geupgrade met een CR Touch sensor om het levelen wat eenvoudiger te maken. Toch merk ik dat de ik de laatste maanden erg weinig meer print. Ik ben er nog niet zo goed achter of dat nou komt door het gedoe met levelen (want dat is er ondanks de sensor nog steeds, iets met Z-Offset :( ), of er momenteel niet heel veel nuttige projecten meer mee zie.

Ik denk dat het automatische level proces echt wel een QoL upgrade is, maar ik vraag me af of ik 'm daar meer door ga gebruiken. Ik denk er nog 2 uurtjes over na :P

Ik denk trouwens dat een Ender 3 V2 nog wel goed te verpatsen is op MP / V&A?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Denman schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:26:
[...]

Ik heb die aanbieding ook voorbij zien komen. Met de Black Friday deal was volgens mij de adviesprijs 219 en actieprijs 197. Dus dan is dit nog iets scherper.

Ik heb al 2 jaar best veel plezier van de Ender 3 v2, geupgrade met een CR Touch sensor om het levelen wat eenvoudiger te maken. Toch merk ik dat de ik de laatste maanden erg weinig meer print. Ik ben er nog niet zo goed achter of dat nou komt door het gedoe met levelen (want dat is er ondanks de sensor nog steeds, iets met Z-Offset :( ), of er momenteel niet heel veel nuttige projecten meer mee zie.

Ik denk dat het automatische level proces echt wel een QoL upgrade is, maar ik vraag me af of ik 'm daar meer door ga gebruiken. Ik denk er nog 2 uurtjes over na :P

Andere boeg:
Op mijn E3v2 heb ik de bed spings voor silicone bed mounts vervangen, en sindsdien (nu al maanden geleden) heb ik mijn bed level niet meer hoeven tweaken.

Met de springs moet ik toch iedere paar weken weer aanpassen en kalibreren. Nu maak ik een verse bed mesh als ik m'n PEI bed weer is heb gewassen maar verder blijft de hoogte rock solid en mislukken bijna geen enkele prints meer.

Trouwens met de mriscoc firmware is levelen en bed mesh maken ook een stuk makkelijker. Er zit ook een bed level wizard in, die de CR touch probe gebruikt om je te vertellen hoe hoog je schroeven zitten, hoef je niet met een papiertje te klooien om alles gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Denman schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:26:
[...]

Ben nu net een CR Touch aan het installeren op mijn 5 Pro.
Ik heb wel hetzelfde, soms draait de 3D printer week in week uit en dan weer een paar maanden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ik heb 'm voornamelijk aangeschaft voor m'n simrace hobby. Kom altijd van die handige dingen tegen voor op m'n simrig te monteren, dus nu was het moment.

En dit was ook een trigger. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Ik zit even met een uitdaging waar ik niet uitkom, ik heb een Ender 3 V2 Neo met default firmware en ik wil een print maken van tenminste 220mm breed, maar bij voorkeur 230mm breed.

Het bed is 235x235mm dus het zou moeten passen, in Cura heb ik opgegeven dat het bed 235x235mm is, maar de purge lijn begint vrij ver naar rechts waardoor hij maximaal 210mm breed print;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d2Lqatr_jmYVRafQ_3Xf0bXIcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncwZktvIRcwkelDaBTscdoPV.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips voor me hoe ik toch 220mm of 230mm breed kan printen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

De purge lijn zit in je start-gcode van de slicer @Danielson .
In cura settings>printers>manageprinters>machine settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Danielson schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:
Ik zit even met een uitdaging waar ik niet uitkom, ik heb een Ender 3 V2 Neo met default firmware en ik wil een print maken van tenminste 220mm breed, maar bij voorkeur 230mm breed.

Het bed is 235x235mm dus het zou moeten passen, in Cura heb ik opgegeven dat het bed 235x235mm is, maar de purge lijn begint vrij ver naar rechts waardoor hij maximaal 210mm breed print;

[Afbeelding]

Iemand tips voor me hoe ik toch 220mm of 230mm breed kan printen?
Dat wordt krap. Volgens mij zit de purgeline op x=0. Daar zit dus je endstop. En vanaf daar heb je geen 22cm naar het uiterste van je bed. Je kunt kijken of door je endstop te verplaatsen je je 0 verder naar links krijgt misschien maar dat is wel weer een verbouwing. En dan zul je ook nog zoals beschreven je purgeline moeten uitschakelen in je slicer zodat je ook echt daar kunt beginnen te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

En je werkstuk in twee delen opbreken en separaat printen is geen optie?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Banditoz schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:30:
[...]

Dat wordt krap. Volgens mij zit de purgeline op x=0. Daar zit dus je endstop. En vanaf daar heb je geen 22cm naar het uiterste van je bed. Je kunt kijken of door je endstop te verplaatsen je je 0 verder naar links krijgt misschien maar dat is wel weer een verbouwing. En dan zul je ook nog zoals beschreven je purgeline moeten uitschakelen in je slicer zodat je ook echt daar kunt beginnen te printen.
Je eindstoppen verplaatsen heeft weinig zin, in de firmware staat de printer vast op 220x220mm vanaf x0 y0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ja firmware moet je dan ook kunnen aanpassen. Ik heb mijn printers op klipper draaien. Daar gaat dat makkelijk maar in marlin is het lastiger. Geennidee of het mechanisch kan met het bereik van x en y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Banditoz schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:24:
Ja firmware moet je dan ook kunnen aanpassen. Ik heb mijn printers op klipper draaien. Daar gaat dat makkelijk maar in marlin is het lastiger. Geennidee of het mechanisch kan met het bereik van x en y
Heb dit zelf moeten doen omdat ik een cr10 tijdelijk met een 220x220 bed heb moeten uitrusten.
Dit kan alleen in de firmware helaas, betekent trouwens ook dat je aan de limieten van je machine gaat werken.

Als je kan, je part gewoon opdelen en anders uitbesteden aan een welwillende tweaker met een groter printbed.

Ze maken mooi reclame met een 235x235mm bed, de werkbare ruimte is alleen 220x220mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quamel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10-2024
Heeft iemand een mooi lijstje met gewenste upgrades voor een S1 Pro? Zeer blij met print kwaliteit oob, vraag me alleen of het nog beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hier ook een 3-v3-se aangeschaft, nu had ik 4 rollen gekregen 2x ABS en 2x PETG (123 inkt merk)
en een lading parts wat een ender v2 moet voorstellen (denk ik) met mosqitto hotend maar omdat de persoon dat niet vooraf had uitgezocht dat hij parts moest kopen/printen schoof hij het in een hoekje ..

2 jaar terug ook veel filmpjes gezien ... o.a teaching tech maar niet echt bij wat "klipper nu is" en ja ik heb een R-Pi indien nodig maar de v2 inelkaar bouwen heb ik de v3 se denk ik nodig om bv de printkop in elkaar te kunnen zetten

vraag 1) Wat kan ik het beste doen, ergens anders nieuw filament aanschaffen ?
vraag 2) is een "tent" handig voor de SE ? zo ja welke --> staat op zolder die niet echt warm is + stof wegens geluid als we gaan printen. of een lack-rack ?

de v3 se zal de "general purpose" oftewel fun prints gaan doen en de v2 de lastigere (zover het gaat) prints

doel 1 is kijken hoe de printer nu ingesteld staat (mits ik filament heb die print waardig is)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
vso schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:55:
Hier ook een 3-v3-se aangeschaft, nu had ik 4 rollen gekregen 2x ABS en 2x PETG (123 inkt merk)
en een lading parts wat een ender v2 moet voorstellen (denk ik) met mosqitto hotend maar omdat de persoon dat niet vooraf had uitgezocht dat hij parts moest kopen/printen schoof hij het in een hoekje ..

2 jaar terug ook veel filmpjes gezien ... o.a teaching tech maar niet echt bij wat "klipper nu is" en ja ik heb een R-Pi indien nodig maar de v2 inelkaar bouwen heb ik de v3 se denk ik nodig om bv de printkop in elkaar te kunnen zetten

vraag 1) Wat kan ik het beste doen, ergens anders nieuw filament aanschaffen ?
vraag 2) is een "tent" handig voor de SE ? zo ja welke --> staat op zolder die niet echt warm is + stof wegens geluid als we gaan printen. of een lack-rack ?

de v3 se zal de "general purpose" oftewel fun prints gaan doen en de v2 de lastigere (zover het gaat) prints

doel 1 is kijken hoe de printer nu ingesteld staat (mits ik filament heb die print waardig is)
Kan aan mij liggen, maar ik moest jouw post 2-3 keer lezen. Uiteindelijk snap ik het nog niet echt.

Vraag1, je noemt nergens een probleem waardoor je ander filament nodig hebt. Je zegt wel dat je 4 rollen hebt gekregen, meer niet.

Vraag 2, waarom denk je dat een tent handig is?

Nogmaals kan aan mij liggen, maar ik snapte echt niets van jouw post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
Gisteren m'n Ender 3 V3 SE ontvangen en direct inelkaar gezet. Nadat ik de "oefen" poes had geprint, direct m'n eerste simrig accessoire geprint. De Simucube QR Mount om m'n extra wheels op te hangen. :)

Voor een eerste print zeker niet ontevreden! :)
Heb er niets op aangepast. Enkel gedownload van Thingiverse, ingeladen in Cura, gesliced en in de printer gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj5xR5HQs3YAzU6XErLzOR_mg8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0tWBn7iph1UuS38EJU4XJIP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O3wu-1KyOr-NeTI1GJfekR8oY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyufGqMvn1vdPMn98OX3V4U8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtxDMBHd3Tjt5OPKzDEioTHSNq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6ikweLSH1LTtNFCm14P7gvC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 05-12-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GAEvakYD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[...]

Kan aan mij liggen, maar ik moest jouw post 2-3 keer lezen. Uiteindelijk snap ik het nog niet echt.

Vraag1, je noemt nergens een probleem waardoor je ander filament nodig hebt. Je zegt wel dat je 4 rollen hebt gekregen, meer niet.

Vraag 2, waarom denk je dat een tent handig is?

Nogmaals kan aan mij liggen, maar ik snapte echt niets van jouw post.
ik vermoed dat PETG/ABS voor de eerste (stock printer config) prints minder ideaal is dan een PLA, klopt dit ?
en wat is de algemene indruk van 123-inkt filament

tent omdat de kamer temperatuur 15 graden is wanneer niet gebruikt minder stof op de unit ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
ABS gaat 'm niet worden in een open printer, dat warped als een gek en layer adhesion is ook slecht.

ABS is sowieso erg uit de mode tegenwoordig, is er een rede dat je een paar rollen ABS hebt gekocht? Voor de stevigheid is ASA of fancy PETG zoals deze tegenwoordig een optie.
Tevens is ABS niet echt fris om zonder juiste afzuiging te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:10
aegis3d schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:16:
ABS gaat 'm niet worden in een open printer, dat warped als een gek en layer adhesion is ook slecht.

ABS is sowieso erg uit de mode tegenwoordig, is er een rede dat je een paar rollen ABS hebt gekocht? Voor de stevigheid is ASA of fancy PETG zoals deze tegenwoordig een optie.
Enige reden waarom ik nog wel eens ABS gebruik is dat je het met aceton perfect glad kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
vso schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:13:
[...]

ik vermoed dat PETG/ABS voor de eerste (stock printer config) prints minder ideaal is dan een PLA, klopt dit ?
en wat is de algemene indruk van 123-inkt filament

tent omdat de kamer temperatuur 15 graden is wanneer niet gebruikt minder stof op de unit ?
Ik heb momenteel als eerste PLA, een rol van 123-inkt.nl

https://www.123-3d.nl/123...er-serie-i9729-t7316.html

Heb er bovenstaande print al mee gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
  • Laatst online: 13:24
Rivanov schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:36:
Gisteren m'n Ender 3 V3 SE ontvangen en direct inelkaar gezet. Nadat ik de "oefen" poes had geprint, direct m'n eerste simrig accessoire geprint. De Simucube QR Mount om m'n extra wheels op te hangen. :)

Voor een eerste print zeker niet ontevreden! :)
Heb er niets op aangepast. Enkel gedownload van Thingiverse, ingeladen in Cura, gesliced en in de printer gestopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik naar je foto kijk, lijkt het alsof je Z-offset te laag is. Die groeven op je bovenste laag zouden geen groeven mogen zijn, maar moeten redelijk glad zijn.

Laat je printer nog eens auto-levelen. Na het levelen zet je een blad onder je nozzle. Daarna kan je via move in het menu je z-as op 0 zetten. Check of het papier een beetje wrijving heeft met het blad. Als het vastzit dan is het zeker en vast te laag. Als het helemaal los zit, dan is het te hoog (gaat bij jou niet het geval zijn).

Dan kan je je z-offset wijzigen op 0,01 nk. Hoe negatiever je gaat hoe dichter je naar je printplaat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Weswyp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:14:
[...]

Als ik naar je foto kijk, lijkt het alsof je Z-offset te laag is. Die groeven op je bovenste laag zouden geen groeven mogen zijn, maar moeten redelijk glad zijn.

Laat je printer nog eens auto-levelen. Na het levelen zet je een blad onder je nozzle. Daarna kan je via move in het menu je z-as op 0 zetten. Check of het papier een beetje wrijving heeft met het blad. Als het vastzit dan is het zeker en vast te laag. Als het helemaal los zit, dan is het te hoog (gaat bij jou niet het geval zijn).

Dan kan je je z-offset wijzigen op 0,01 nk. Hoe negatiever je gaat hoe dichter je naar je printplaat gaat.
Off-set staat nu op -2.24 (na auto-leveling). Dus dan zou hij op -2.23 moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aegis3d schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:16:

Zat bij de parts printer, die ik had gekregen

@Rivanov dank.. dan ga ik maar die bestellen,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
Rivanov schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:18:
[...]

Off-set staat nu op -2.24 (na auto-leveling). Dus dan zou hij op -2.23 moeten komen?
Dat is bij elke machine anders. Papiertje ertussen en mijn stappen doorlopen. Je kan per 0,01 stappen zetten, maar meestal verhoog of verlaag ik per 0.05. Bij mij staat hij op -2.20. Maar heeft ook al op -2.10 gestaan. Hangt ook van PEI-sheet af en hoe level je plaat staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Weswyp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:44:
[...]

Dat is bij elke machine anders. Papiertje ertussen en mijn stappen doorlopen. Je kan per 0,01 stappen zetten, maar meestal verhoog of verlaag ik per 0.05. Bij mij staat hij op -2.20. Maar heeft ook al op -2.10 gestaan. Hangt ook van PEI-sheet af en hoe level je plaat staat.
Ga het straks direct aanpassen zodra ik thuis ben. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Weswyp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:14:
[...]

Die groeven zitten in de toplaag volgens mij en de z iffset is voor de eerste laag. Misschien een extra toplaag of ironing aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Heb de Z-Offset aangepast van -2.24 naar -2.19. Prints komen nu ook moeiteloos van de plaat af en geen groeven meer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Hoe kan ik de stringing het beste verhelpen? Dit is na de Retraction calibration in Bambulab Studio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3XhIJnROskVNwZc7cNZOy0MpHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzjiQVy0V8VdFbEOUintSZ5x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28XVMB8mHCPlNpa6AvZgwfH9smg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFlILxmUg1W3H98YX0z2YiZa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:25

Snuffel

Vroem!

Rivanov schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:49:
Hoe kan ik de stringing het beste verhelpen? Dit is na de Retraction calibration in Bambulab Studio.

[Afbeelding][Afbeelding]
Filament drogen is meestal stap 1 om stringing tegen te gaan :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Rivanov schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:49:

[Afbeelding][Afbeelding]
Goh, ik heb op mijn V3 SE niet echt last van stringing. Het soort filament is natuurlijk ook bepalend voor je resultaat.

Ik gebruik de standaard Creality Slicer.

Ik print op 205 graden en 60 graden bed.
Retraction staat op 1 mm en speed op 20 mm.

Hiermee krijg ik op al mijn filamenten goede resultaten. Ik print mijn eerste laag trouwens ook trager dan aangegeven bij de meeste prints (10 mm/s layer speed en 50mm/s travelspeed). De algemene snelheid is 80mm/s. Sneller geeft voor mij vaak geen winst in printuren op en kwaliteit is dan minder dan ik graag wil.

EDIT na reactie van Snuffel: Ik hou mijn filament ook wel bij in vacuumzakjes met vochtabsorbeerders in (https://www.amazon.com.be...1246a34fcaa5d4369ed38a85c)

[ Voor 14% gewijzigd door Weswyp op 06-12-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
PETG zeker?
Ik heb op mijn Ender 5 Pro de retraction met enkele tienden verhoogd (dus verder terug). Nog verder terug en er ontstaan lege stukken in de print. Temperatuur 5 graden onder de minimaal aangeraden temperatuur.

Bij mijn Ender heb ik het nog steeds niet volledig weg. Ik gebruik Jupiter PETG (goedkope PETG).

Op werk met de Ultimaker PETG en Ultimaker S3 printer nooit last op standaard instellingen. Ik denk dat het voornamelijk in het materiaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Gebruik momenteel een rol PLA van 123-inkt.nl
Zodra deze op is, ga ik ook een ander merk nemen overigens. Dit was puur om voor de eerste keer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Vooralsnog gebruik ik Creality Print voor het slicen en scalen of support toevoegen. Ik lees ook veel over Cura Slicer maar daar is nog geen profiel voor de Ender3 V3 SE. Welk programma gebruiken jullie en hoe hebben jullie dat evt met dat profiel opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Robbie T schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:09:
Vooralsnog gebruik ik Creality Print voor het slicen en scalen of support toevoegen. Ik lees ook veel over Cura Slicer maar daar is nog geen profiel voor de Ender3 V3 SE. Welk programma gebruiken jullie en hoe hebben jullie dat evt met dat profiel opgelost?
Cura 5.6.0 ondersteunt Ender 3 V3 SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Rivanov schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:
[...]

Cura 5.6.0 ondersteunt Ender 3 V3 SE.
Aah die is nieuw voor mij. Gelijk geinstalleerd. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ik heb een Ender 3 V3 SE. Als ik via de optie print een printje selecteer dan staat daar een plaatje van een mannetje en een tijdsinschatting. Nou is de tijdsinschatting eigenlijk altijd leeg en ik had verwacht op de plek van het mannetje een voorbeeld van de print te zien. Is dit uberhaupt mogelijk? En is het mogelijk een tijdsinschatting te zien of is dat ook alleen als je het model al eens eerder hebt geprint?

Ik ben momenteel bezig om een wat grotere print te maken die bijna het hele bed in beslag neemt. De eerste print die ik deed ging mis (gelukkig zag ik het snel) omdat de purge line in de print zat. Door de print iets te schuiven voor het slicen heb ik het kunnen oplossen maar dat is niet wenselijk natuurlijk. Zijn hier oplossingen voor door bijvoorbeeld geen purge line te doen of hoe werkt zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Je kan in Cura Post Processing aanklikken en dan thumbnail toevoegen in de file. Je kan trouwens wel meerdere dingen toevoegen vanuit Post Processing, dus kijk daar eens naar de mogelijkheden.

Purge lijn: kijk eens in Cura bij de printer settings en dan de start G-Code. Daar staat ie in en kan dus ook weggehaald worden

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Ik heb sinds een paar dagen een S1 Pro. Het is mijn eerste printer. Ik heb alle schroeven aangedraaid, de extruder gecalibreerd, het bed geleveled, en de prints komen er erg mooi uit. Geen last van ghosting, elephant foot opgelost (door aandraaien schroeven). Dus eigenlijk heel tevreden tot nu toe.

Echter loop ik tegen 1 probleempje aan; Steeds na een print moet ik mijn bed opnieuw levellen, omdat de nozzle in elk geval op de hoeken tegen het bed duwt. Een klein draaitje aan het de stelwielen onder het bed lost het weer op en de volgende print is weer prima. Maar is het niet vreemd dat ik het bed steeds een klein stukje omlaag moet zetten? Zouden de stelwielen door trillingen vanzelf een beetje draaien? Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJVE3WHx50LVUMUkyQMLO7ERxjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkIgZ2zKHyrpoR4BqVTY6ZIh.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is dit, qua print-kwaliteit?

[ Voor 22% gewijzigd door FaceDown op 08-12-2023 14:47 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
FaceDown schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:
Ik heb sinds een paar dagen een S1 Pro. Het is mijn eerste printer. Ik heb alle schroeven aangedraaid, de extruder gecalibreerd, het bed geleveled, en de prints komen er erg mooi uit. Geen last van ghosting, elephant foot opgelost (door aandraaien schroeven). Dus eigenlijk heel tevreden tot nu toe.

Echter loop ik tegen 1 probleempje aan; Steeds na een print moet ik mijn bed opnieuw levellen, omdat de nozzle in elk geval op de hoeken tegen het bed duwt. Een klein draaitje aan het de stelwielen onder het bed lost het weer op en de volgende print is weer prima. Maar is het niet vreemd dat ik het bed steeds een klein stukje omlaag moet zetten? Zouden de stelwielen door trillingen vanzelf een beetje draaien? Iemand enig idee?

[Afbeelding]

Hoe is dit, qua print-kwaliteit?
Ik ben met mijn Ender 3v2 van de standaard bedsprings, naar stevigere naar uiteindelijke siliconen spacers gegaan. Deze heb ik goed aangedraaid en sindsdien gaat het geen kant meer op!
Ik heb iets zoals deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005005724684301.html
Bij mijn ender is er 1 pootje korter omdat daar iets zit, daarom 3 lange en 1 korte in de set. Kijk even wat er bij je S1 Pro zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aegis3d schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:14:
[...]

Ik ben met mijn Ender 3v2 van de standaard bedsprings, naar stevigere naar uiteindelijke siliconen spacers gegaan. Deze heb ik goed aangedraaid en sindsdien gaat het geen kant meer op!
Ik heb iets zoals deze:
Bij mijn ender is er 1 pootje korter omdat daar iets zit, daarom 3 lange en 1 korte in de set. Kijk even wat er bij je S1 Pro zit.
Ah thanks! Dus deze spacers gaan in plaats van de veren? Dus daarna gewoon de stelschroeven gebruiken om te levelen en dan zou eea goed moeten blijven staan?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Quamel schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:26:
Heeft iemand een mooi lijstje met gewenste upgrades voor een S1 Pro? Zeer blij met print kwaliteit oob, vraag me alleen of het nog beter kan.
Heb je zelf iets gevonden? Ik de hierboven genoemde spacers die ik besteld heb :) Ik ben ook zeer tevreden over de printkwaliteit, al heb ik pas een paar printjes gemaakt. Ik heb de printer gekocht voor 204 euro, echt een koopje voor zo'n apparaat.

Ik heb via Ali een Sonic Pad in bestelling staan, dus binnenkort ga ik met Klipper aan de gang. Dat lijkt me een behoorlijke upgrade. Verder zou ik niet weten wat er nog te upgraden valt, maar sta open voor alle suggesties :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 14:28

WheeleE

Dinges

Na eerder hier advies te hebben ingewonnen is vandaag eindelijk mijn Ender 3 V3 KE bezorgd!
Voor het eerst zelf een 3d printer in elkaar gezet dus een beetje spannend was het wel.

Maar...de printer staat nu zonder problemen te zoemen op z'n eerste testprintje! Supersnel ding, fans zijn lekker aan het blazen maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:28
aegis3d schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:14:
[...]

Ik heb iets zoals deze:
Bij mijn Ender3V2 hielpen de stevigere veren perfect. Bijna nooit meer levelen... En die veren kosten bij Ali bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spruit89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 18:21
Hallo, gisteren mijn eerste print gedaan op mijn nieuwe ender 3 v3.
Printbed direct kapot bij het verwijderen van de print...

Is dit door fout instelling of slechte kwaliteit van standaard bed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2PQ3gC2Gy7N4wA4yIo115QhU94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk8ndqSVTWyOdfFsZZqc6hDf.jpg?f=fotoalbum_large

na dat de zwarte laag meegekomen was kon ik die echter wel redelijk makkelijk verwijderen van de print...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:05
Weet je nog wat de temperaturen waren waarop je dit hebt geprint?

Misschien dat je nozzle te dicht op het oppervlak stond
spruit89 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:54:

[Afbeelding]

na dat de zwarte laag meegekomen was kon ik die echter wel redelijk makkelijk verwijderen van de print...

[ Voor 3% gewijzigd door CKSotos op 08-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
FaceDown schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:24:
[...]

Ah thanks! Dus deze spacers gaan in plaats van de veren? Dus daarna gewoon de stelschroeven gebruiken om te levelen en dan zou eea goed moeten blijven staan?
Ja, als vervanging voor de veren, eerste keer goed een paar slagen strak aandraaien, en dan levelen. Heb sindsdien (al maanden) niks hoeven bij te stellen.
spruit89 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:54:

[Afbeelding]

Wow dit defect heb ik nog nooit gezien!
Er was iemand anders in dit topic die ook een print had die er te goed op vast zat. Daar was de z-offset niet goed en zat de nozzle te dichtbij.

Maar dat de coating zo makkelijk lost laat, wat voor materiaal is dit uberhaubt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Kijkend naar je bed zie ik een paar rare dingen.
Diepe deuk wat lijkt op de nozzle die diep in het bed heeft gedrukt.
En een paar rare diepe krassen.

En een redelijk nette eerste lijn.

Lijkt iets mis te zijn met de instellingen (Z-Offset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spruit89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 18:21
Snuffel schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:24:
Kijkend naar je bed zie ik een paar rare dingen.
Diepe deuk wat lijkt op de nozzle die diep in het bed heeft gedrukt.
En een paar rare diepe krassen.

En een redelijk nette eerste lijn.

Lijkt iets mis te zijn met de instellingen (Z-Offset)
Nochtans heb ik de autolevel functie gebruikt...
Nieuwe plaat van amazon is binnengekomen, ga daar nu eens met proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb op al mijn printers pei sheets en dit heb ik nog nooit gezien. Gewoon laten afkoelen en meestal zit de print dan los of een klein beetje flexen en het klikt er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Effe de afgekoelde plaat met print in de vriezer leggen, een paar minuten is goed. Door de andere uitzettingscoefficienten springen de print en plaat van elkaar los.

Op werk heeft de collega het glas van de Ultimaker beschadigd door met grof geweld de print te verwijderen. Dan zou nooit nodig hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

@spruit89 auto level!=z-offset. De auto level kan alleen het nulpunt van de probe opzoeken, maar dat is niet het nulpunt van je nozzle. Het verschil daartussen is de Z-offset die je altijd zelf moet kalibreren. Die moet je ook vaak her-kalibreren na onderhoud o.a nieuwe nozzle.
Je purge lijn ziet eruit als een redelijke (iets te laag) first layer, maar de purge lijn hoort eruit te zien als een slechte zeer hoge first layer. Hij was dus zonder twijfel veels te dicht op de plaat.
all3dp heeft een redelijke guide over hoe en wat. Blijf ook altijd aanwezig tijdens de eerste laag, dit had je waarschijnlijk kunnen horen/zien en gelijk stoppen.

Printbedje of 2 slopen vanwege z-offset is iets wat vaak voorkomt, heb ik zelf ook gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Bij mijn eerste printer (ender 3 pro) heb ik de flex sheet op dag 1 ook al een streep in getrokken maar daarna zijn ze allemaal heel gebleven. Er kan zoveel mis gaan in het begin, ook daar heb ik veel van geleerd 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Momenteel met de Nordschleife bezig. Komt aan de muur te hangen, samen met nog een aantal andere circuits. (Welke moet ik nog bepalen. Sowieso Spa-Francorchamps en waarschijnlijk Le Mans).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Pts-MhkdOLmu6IWZDBtFnYhLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhCuF5JJRpXJfzlURA5knm77.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Vandaag deze geprint:
https://www.printables.co...jointed-figure-beta-files

Met 't frame van CPE HG100 (fancy PETG van filamentum) en armor van PLA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpMiMoehqMTesR7sroVOVg-rf2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcaLEg0k4waQBy9JBY0vDZsx.jpg?f=fotoalbum_large

Deze keer ook alle onderdeeltjes in 2x geprint, eerst alle PETG voor het frame, en dan de rest in PLA.
Alle andere keren dat ik dit probeerde liet er toch iets los en mislukte de print, ik had altijd een brim of raft nodig. Dus beetje trots wel dat het nu zonder brim of raft is gelukt.
Heb gisteren de z-offset nog strakker gefinetuned, en ik denk dat dit echt heeft geholpen met dat alles goed vast bleef zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU7jx74kGbKSy2qmUr5lBDMzlW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6bb0To134kq6Tc2lIQnm8qT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xHn64zbk1nOjnU06auCHLSYm6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0JrzblVB0DMk2mkQSMuDzvc.jpg?f=fotoalbum_large

Nogal dradenbende wel, was met PETG verwacht, maar ook met PLA heb ik nog wat qua retractions te finetunen.

Alsnog waren de onderdeeltjes goed na te behandelen met een kniptangetje, mes en nagels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Stringing is soms een beetje zoeken. Kan retractie zijn of soms een paar graden temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Of filament even drogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Met drogen bedoel je dan even een pauze nemen tussen verschillende prints?
Want ik start nu regelmatig direct een nieuwe print, zodra de vorige print klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
Rivanov schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:03:
[...]

Met drogen bedoel je dan even een pauze nemen tussen verschillende prints?
Want ik start nu regelmatig direct een nieuwe print, zodra de vorige print klaar is.
Drogen als in het vocht uit het filament halen.

https://threedom.nl/gids-...ten/drogen-van-filamenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als je filament te vochtig is hoor je soms tijdens het printen een soort plof/knetter geluidjes. Dit is omdat het vocht dan verdampt door de hoge temperatuur en dus een gasbubbel in je filament maakt. Dit ploft dan door de uitzetting. Je hebt speciale filamentdrogers en er zijn er ook genoeg die de oven op 59 graden zetten en de rol daar 1 á 2 uur in leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Het blijft vreemd met mijn S1 PRO; Na een print MOET ik steeds levellen, want anders hangt de nozzle te hoog boven het bed en schiet de print gegarandeerd los.
Hoe kan het dat de hoogte niet wordt vastgehouden? Zodra ik print gaat alles prima, benchies, temptowers maar ook hogere prints, geen enkel probleem.

Ga ik dan een nieuwe print maken, dan moet ik de hoogte weer opnieuw instellen (met een A4-tje ertussen), en vervolgens met de stelschroeven een kleine zwieper maken, anders drukt de nozzle op het bed in alle vier de hoeken.
Het lijkt er dus op dat de hoeken wel goed blijven staan, maar dat de nozzle bij levelen op positie '1' op de een of andere manier te hoog komt te staan. Ik zet deze namelijk iets naar beneden, maar dan komt op posities 2, 3, 4 en 5 de nozzle te laag uit en moet ik de stelwielen dus bijstellen.

De Z-offset staat steeds rond de -3.10. Heeft het zin om deze naar 0 te resetten (hoe?)?

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 12-12-2023 10:30 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Doe je een bed mesh level? Dat hij dus het hele bed af probed?

Die moet je dan wel in de start code van je GCode opgehaald worden.

In mijn start code heb ik deze regel:

G28 ; Home all axes

M420 S1 Z2 ; Use mesh level upto 2 mm

Met M420 S1 haal ik opgeslagen bed mesh nr. 1 op, zo hoef ik niet elke print het hele bed af te gaan. De G28 ervoor probed alleen Z in het midden als 0 reference.

Z-offset is het verschil tussen de nozzle en de bed probe, bij mij nu ook iets van -3.10 toevallig. Als je van nozzle, bed of hele hotend wisselt, moet je die opnieuw kalibreren.

Dus ik vraag me af of bij jou wel de bed level wordt opgeslagen, en later weer wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Nordschleife is klaar! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6iwRDOHvmJucJlyizQuWLZziIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhZQO8X2z2IoLdUMqaJZEqyS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Heb gisteren een ender 3 V3 SE ontvangen die ik donderdag besteld had. Na 1 uur kon ik al printen. Moet zeggen de kwaliteit is erg goed. Ook erg eenvoudig in gebruik. Vanochtend de printer weer op willen starten maar helaas de hotend maakt een tikkend geluid en alleen het lcd start op. Gevalletje RMA vrees ik.

:( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Die zijn wel heel interressant! Ik heb nu via een buck converter een 12V lijn aangemaakt vanaf de Meanwell voeding. Het zou fijn zijn als die alleen intern loopt i.p.v. buiten de voeding enclosure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:05
Heb je het LCD al even losgekoppeld?
vincent_1971 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:13:
Heb gisteren een ender 3 V3 SE ontvangen die ik donderdag besteld had. Na 1 uur kon ik al printen. Moet zeggen de kwaliteit is erg goed. Ook erg eenvoudig in gebruik. Vanochtend de printer weer op willen starten maar helaas de hotend maakt een tikkend geluid en alleen het lcd start op. Gevalletje RMA vrees ik.
[YouTube: ender 3 V3 se Opstartprobleem]
:( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
CKSotos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:43:
Heb je het LCD al even losgekoppeld?

[...]
Net nog even gedaan. Losgekoppeld aangezet, uitgezet, display eraan weer opgestart. Helaas. Ook net even een usb kabel eraan gedaan en verbonden met de pc. Geen usb drive te gedetecteerd. Vrees dat het de besturing kapot is van deze printer. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Zijn er al mensen hier die succesvol de firmware van de Ender 3 V3 SE hebben kunnen upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Robbie T schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:10:
Zijn er al mensen hier die succesvol de firmware van de Ender 3 V3 SE hebben kunnen upgraden?
Awel. Voorlopig werkt alles naar behoren zonder de laatste firmware. Er staan ook niet echt release notes op de website, dus ik durf het nog niet te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
@Weswyp Release notes zijn hier te vinden; https://www.crealitycloud...are/firmware/ender-series

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Printer: Ender-3 V3 SE
Printer Mainboard: HWCR4NS200320C13
Notes:
The firmware is Ender-3V3 SE Factory standard version,Support eleven languages.
Firmware update content:
1. Add Korean language.
2. When optimizing and editing the leveling data, the nozzle follows the coordinate changes in real time.
3. Added CR_Touch exception interface handling during printing process.
4. Fixed the bug in the automatic feeding function.
5. The boot guide interface adds automatic height alignment and automatic leveling operations and CR Touch exception handling content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Robbie T schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:10:
Yes, probleemloos geupgrade naar 1.0.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
TMDC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:46:
[...]

Yes, probleemloos geupgrade naar 1.0.6.
Ik krijg het display wel geupdate maar als ik daarna de SD kaart in de printer stop gebeurt er weinig maar is mijn display daarna een mengelmoes van Duits en Chinees. Zie ook;

De tips geprobeerd die daar staan maar nog geen succes.

[ Voor 16% gewijzigd door Robbie T op 13-12-2023 13:48 ]

Pagina: 1 ... 161 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie