Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:37
Een raft is een soort vlotje uit meerdere lagen waar dan je print op komt, dir vangt oneffenheden in je bed meer op Een brim is 1 enkele laag een x aantal lijnen om je print heen voor een betere hechting. Je kunt in cura ook alleen op de hoekjes van je print een mini brim maken om warping te voorkomen, weet even niet hoe die ook alweer heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 18:00
Lijkt me erg op een raft en brim is gewoon een paar layers om je print om je nozzle klaar te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:53
Quepee schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:49:
Lijkt me erg op een raft en brim is gewoon een paar layers om je print om je nozzle klaar te maken
Paar layers om je print heet een skirt ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V3PJWcGwI9kWCE3GO_XcbbBrtQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3ZvaNzjORejbQxM1h6KXD5z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 18:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDmfbcy2sXCCcnEjQqshdUphegc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZ1kz161ASjosI0TknDMRX8b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

AteGjalt schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:33:
Ik heb een probleem met mijn E3V2 sinds ik het moederbord vervangen heb, voorheen een 4.2.2 nu 4.2.7.
Zowel via octoprint als via SD stopt de printer op een willekeurig moment met extruden, rest gaat vrolijk door. Op het moment dat ie stopt met extruden kan ik wel met de hand het wiel draaien, wat erop wijst dat op een of andere manier de extruder stepper uitgeschakeld wordt.

Reden van de vervanging van de 4.2.2 die er standaard op zat was dat de usb niet meer werkte, via de SD werkte de printer zoals gewoonlijk. 4.2.7 heeft de nieuwste firmware vanaf de creatily site.

Wat kan ik doen om de printer weer normaal te laten werken?
Meen me te herinneren dat sommige creality mainboards geen heatsink op de extruder driver heeft zitten. Daarnaast heeft creality in al hun wijsheid besloten om de mainboard fan aan de part cooling fan te koppelen. Met andere woorden: geen part cooling geen mainboard cooling, iets wat standaard de eerste X lagen gebeurt.
Wellicht combinatiefactor dat je driver dus oververhit en zichzelf uitzet zodat hij niet doorbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:29
Ik heb de volgende vraag al in het opensourcetopic gesteld maar dat is weinig actief lijkt het.
In mijn printer zaten al 3 stille drivers (TMC2208) en één A4988 voor de extruder. Die laatste is nu ook vervangen door de TMC2208.
Is het nu nog nodig de software van de printer aan te passen of herkent hij nu vanzelf die nieuwe driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:46

_Eend_

🌻🇺🇦

Banditoz schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:57:
Een raft is een soort vlotje uit meerdere lagen waar dan je print op komt, dir vangt oneffenheden in je bed meer op Een brim is 1 enkele laag een x aantal lijnen om je print heen voor een betere hechting. Je kunt in cura ook alleen op de hoekjes van je print een mini brim maken om warping te voorkomen, weet even niet hoe die ook alweer heten.
Mouse Ears heten die hoekjes geloof ik. Omdat ze er uit zien als de oren van Mickey Mouse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:41

Ravhin

no <root>...

M van Lent schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:05:
Ik heb de volgende vraag al in het opensourcetopic gesteld maar dat is weinig actief lijkt het.
In mijn printer zaten al 3 stille drivers (TMC2208) en één A4988 voor de extruder. Die laatste is nu ook vervangen door de TMC2208.
Is het nu nog nodig de software van de printer aan te passen of herkent hij nu vanzelf die nieuwe driver?
Ik zou even kijken of deze driver hetzelfde protocol gebruikt als de A4988. Mijn verwachting is van wel. Dan hoef je dus niks aan te passen qua software. Mogelijk wel opnieuw kalibreren :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

_Eend_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:21:
[...]

Mouse Ears heten die hoekjes geloof ik. Omdat ze er uit zien als de oren van Mickey Mouse.
Ik maak gebruik van Cura - ik kan die Mouse Ears alleen nergen selecteren. Is dat een add-on die ergens te downloaden is? O+
edit: laat maar - is inderdaad een add-on zoals deze: https://marketplace.ultim...gins/5axes/TabAntiWarping

[ Voor 15% gewijzigd door Ravhin op 06-11-2023 12:50 . Reden: eigen zoekactie toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:29
Ravhin schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:47:
[...]

Ik zou even kijken of deze driver hetzelfde protocol gebruikt als de A4988. Mijn verwachting is van wel. Dan hoef je dus niks aan te passen qua software. Mogelijk wel opnieuw kalibreren :)
Dankje, ik ben nu op school en lees dat de MS1 & MS2 pinnen omhoog moeten worden gebogen om tot de 256 microsteps te kunnen komen maar dat vermeld https://www.utmel.com/components/a4988-vs-tmc2208?id=1543 ook voor de A4988 terwijl daarbij geen 1 pin verbogen/verwijderd was. Vanavond zal ik ermee aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
M van Lent schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:09:
[...]

Dankje, ik ben nu op school en lees dat de MS1 & MS2 pinnen omhoog moeten worden gebogen om tot de 256 microsteps te kunnen komen maar dat vermeld https://www.utmel.com/components/a4988-vs-tmc2208?id=1543 ook voor de A4988 terwijl daarbij geen 1 pin verbogen/verwijderd was. Vanavond zal ik ermee aan de slag gaan.
Hoezo zou je pinnen fysiek omhoog gaan buigen? :S Het lijkt mij niet dat een enkele site dat ooit zal adviseren of ik moet echt iets volledig over het hoofd zien.

Wat je het beste kan doen is voor beide drivers de datasheet erbij pakken en kijken welke configuratiepinnen je hoog moet schakelen om je gewenste aantal microsteps te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

M van Lent schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:09:
[...]

"pulled high" is niet pinnetje omhoog buigen, dat betekent dat er een signaal naartoe gestuurd moet worden. Dus een voltage, waarschijnlijk 3.3v maar check specsheet, via een weerstandje.
Dat zal waarschijnlijk al gedaan worden door je mainboard dus niet zelf mee gaan solderen. Ik heb verder geen ervaring met het swappen van drivers, maar zolang je de oude nog hebt en de spec sheets overeenkomen wat betreft pinout zou ik de nieuwe er gewoon insteken en de printer aanzetten. Als het werkt dan werkt het, als het niet werkt kan er ook niks fout gaan (nogmaals aannemende dat de pinout/voltages/etc overeenkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Drivers worden volgens mij wel aangegeven in je firmware en zeker in klipper. Die moet je dan denk ik wel aanpassen. O.a. vref kan anders moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M van Lent schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:05:
Deel de mening van @Banditoz dat de firmware wel aangepast dient te worden voor de nieuwe steppendriver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 13:54
Ik wil ook aan de slag met een eerste 3d printer. Niet te veel gedoe, een paar mods uitvoeren vind ik niet heel erg, als het maar niet te ingewikkeld is. Budget tot +/- €200. Beide printers zijn op diverse sites onder deze prijs te vinden (soms met een coupon).

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende 2:
  • Creality Ender-3 V3 SE 3D Printer- Volgens mij een mooie starters printer, autolevel, en je kan vrij snel aan de slag.
  • Artillery Sidewinder X2 3D Printer - Ook een mooie instapper, al wat ouder, wel een groter bed. Maar lijkt nog een paar mods nodig te hebben, deze zijn overigens niet al te ingewikkeld
Nu vraag ik mij af of er veel kwaliteitsverschil in de print zit? Is de Ender 3 v3 SE, makkelijker in gebruik? Of kan ik toch beter voor het grotere bed van de sidewinder gaan? Heb diverse Youtube reviews bekeken maar vind het nog lastig om in te schatten waar ik beter mee af ben.

Mocht dit niet de plek zijn voor deze vraag, dan excuus

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 07-11-2023 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:35

Snuffel

Vroem!

Ik heb zelf de KE, niet de SE van Creality, en het is een heerlijke printer om mee te werken.
No nonsense printen, weinig tweak werk benodigd en hoge snelheid printen.

Ik ken de Artillery niet, maar weet wel dat je met de Creality een goede machine hebt.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

@Luuk84 Ik zou je sterk adviseren om voor een ander merk dan creality te gaan. De hoeveelheid problemen die het merk heeft is hoog. OA QA issues; schroeven die te los of te vast staan, kabels die gesoldeerd ipv gekrompen zijn, onderdelen vervangen voor minder compatibele modellen zonder dat aan te geven in de specs, ventilators die niet aanslaan omdat ze aan elkaar gekoppeld zijn, software en firmware die niet of slecht of extreem traag ge-update wordt.

Er word geclaimed dat een ender 3 een goede "leerprinter" is voor beginners. Dat is waar, maar omdat je zoveel problemen gaat krijgen en moet oplossen dat je danwel alles over je printer leert wat er te leren valt, danwel het hele apparaat het raam uit gooit.

Er zijn een aantal creality clone merken waar ik betere dingen over hoor, oa sovol, maar geen directe ervaring mee heb. Ze zullen een aantal vergelijkbare problemen hebben omdat ze bijvoorbeeld vaak creality mainboards gebruiken maar met geluk hebben ze betere QA uit de fabriek gehad. Je zal even iets dieper moeten zoeken dan ik toen ik begonnen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

@godofal: die mening deel ik niet direct met je.
Eerste serie printers in de Ender 3 lijn heb ik redelijk wat mee gestoeid.
Vanaf de V2 met de diverse modellen waren die problemen grotendeels alweer verdwenen.
Met de V3 totaal geen problemen meer.

Verder is de Ender 3 serie zeer populair onder modders, er zijn vele upgrades/verbeteringen/veranderingen voor te vinden, wat het ook weer leuk maakt als je van tweaken houdt.
Daarbij zijn ze zeer voordelig te krijgen, en heb je eigenlijk een leuke printer met veel mogelijkheden voor weinig geld.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het verschilt nogal per model hoe moeilijk het is deze op te bouwen. Mijn eerste printe (Ender 3 V2) heeft me een halve dag gekost om die goed op te bouwen en af te stellen. Groot deel van die tijd bestond uit het kijken van YT filmpjes. Als niet alles perfect haaks staat krijg je problemen.
Mijn tweede printer, de 3 S1 zat zo in elkaar (grotendeels al voorgemonteerd in de doos) en die printte al na een uur.

Voor wat de QC betreft kan @godofal wel gelijk hebben, ik lees her en der wel veel over problemen, al worden er ook veel enders verkocht dus hou dat zich verhoud kan ik niet inschatten.

Meeste problemen ontstaan als mensen Firmware upgrades etc gaan doen denk ik. En veel mensen (met name in de facebook groep) hebben echt geen idee wat ze gekocht hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

@Snuffel Dat snap ik, en je hebt niet geheel ongelijk. Als het simpelweg wat traagheid en gemis van precisie of missende QA was zou ik het niet zo sterk zeggen. Zelfs het wisselen van chips zonder dat op te geven is niet zomaar "niet kopen" maar een stukje advies geven.

Maar in het geval van bijvoorbeeld de gesoldeerde kabels heb je het gewoon over brandgevaar. Ze besparen daar 4x 1 cent oid op de connector en leveren een printer die het goed doet, maar na een X honderd of duizend uur printen heb je kans dat je huis afbrand. Dat gebeurt weinig omdat creality printers niet in print farm locaties staan dus hoor je er weinig over, maar het blijft risico.
Dat soort niveau kosten besparen is imo niet acceptabel, en voor mij reden om mensen dus af te raden om creality te kopen.

Of dat ondertussen op nieuwere modellen/mainboards opgelost is zou ik niet durven te zeggen, maar ze verkopen nog steeds de modellen waar het zoiezo wel aan de hand is. Doen ze ook al jaren ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05

WheeleE

Dinges

Ook ik ben aan het overwegen om over te stappen van een Artillery (Hornet) naar een Creality. Op dit moment staan de Ender 3 S1 Pro en de 5 Pro op de shortlist, met de 5 S1 als eventuele derde optie.
De Artillery Hornet was leuk als goedkoop apparaat om mijn eerste stapjes mee te zetten maar krijgt nu kuren. Hoogstaande, geavanceerde prints hoef ik niet te kunnen maken, net als veel/vaak/supersnel printen. Het gaat vooral om hobbymatig knutselen en proberen.
Van wat ik aan reviews heb gelezen zijn de 3 S1 Pro en 5 Pro daar goede kandidaten voor, en ze passen goed bij mijn budget (€300-€400).

Hebben de meer ervaren gebruikers hier wellicht nog andere modellen die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Als je dan toch € 300 uitgeeft aan een Creality machine, overweeg dan ook de V3 SE/KE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
Ik zelf heb een zender 3 pro. Daarvoor een Ender 2 gehad. Moet zeggen als het eenmaal print dan print het ook goed. Heb er al heel wat gedoe mee gehad. Vind het zelf een echte tweakers 3D printer zeg maar. Is het iets voor een beginner? Hangt er vanaf. Als je van tweaken houdt en niet bang bent voor wat technische problemen en de vaardigheid hebt er soms diep in te duiken dan zou ik zeggen, doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

De V3 SE had ik origineel ook in mijn vergelijking meegenomen. Ten opzichte van de S1 Pro had die echter ietsje minder nauwkeurigheid (maar ook echt een fractie, met name de minimale printdikte).
Alhoewel ik nu nog een beginner ben leek het me wel handig om een wat meer toekomstbestendige printer te zoeken voor als ik wat meer gevorderd ben.

De KE ziet er qua specificaties goed uit. Ik zal m in de overweging meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door WheeleE op 07-11-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Volgens mij is de laatste jaren het solderen ook vervangen voor adereind hulsen. Bij mijn ender 3 pro destijds zelf even aangepast. Ik heb 2 creality printers en met beide eigenlijk geen issues en de 3 pro heb ik al bijna 4 jaar volgens mij. Wel veel aanpassingen gedaan maar dat is voor mij onderdeel van de hobby en dus niet altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:48
Er staan hier niet voor niets 637 pagina's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:12

sjirafje

No inspirational quotes here

wim62 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:47:
Er staan hier niet voor niets 637 pagina's
Dat kun je in je settings aanpassen >:)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
Na lang probleemloos geprint te hebben lijk ik nu op een probleem gestuit waar ik niet helemaal uit lijk te komen. Mijn extruder skipt rond een bepaalde layer hoogte en verstopt na een tijdje gewoon door het opgehoopte materiaal wat ie niet kwijt kan. Zowel met PETG als met PLA.

Wat ik al gedaan heb:
- Ander filament
- Nieuwe nozzle
- Nieuwe hot-end (originele)
- Bed level uitvoeren (heb een BL-touch, maar is nog nooit zo netjes geweest als nu)
- Nieuwe Tube
- Bed offset aanpassen

Aan alle instellingen in de slicer (snelheid, fan etc.) is niets gewijzigd, heb er probleemloos meerdere rollen PLA door geen gedrukt met dezelfde settings.

Allemaal geen effect. Wat me opvalt is dat het vastlopen wel steeds op dezelfde hoogte is. Ik kan in de Z Schroef geen dode punten ontdekken, en op het oog lijkt deze nog vrij recht. Nu heb ik ook een Dual-Z setje besteld (het wordt weer winter), maar ik zou graag eerst de printer normaal werkend hebben voor ik er mee ga klooien.

Wat zijn logische stappen om te checken? Ik zo de Z-as nog om kunnen draaien zodat ik over een ander stuk print, maar zou ik niet meer weten wat ik nog kan proberen, iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Dezelde hoogte met dezelfde prints, of verschillende prints? Oferl: is het echt dezelfde hoogte of is het na X filament?
Als het na een X hoeveelheid filament zit kan je denken aan een oververhitte stepper/driver, als het echt de hoogte is dan zit er iets mechanisch niet lekker. Wellicht dat je bowden tube een te krappe bocht maakt. In dat laatste geval moet je even met de afstelschroef van de extruder spelen.

Je kan ook even de tandwieltjes in je extruder nakijken. Die kunnen verstopt raken en ze verslijten ook, afhankelijk van het materiaal. Zal niet zomaar de hoofdoorzaak zijn, maar kan wel een ander probleem verergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
gastje01 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:04:
Na lang probleemloos geprint te hebben lijk ik nu op een probleem gestuit waar ik niet helemaal uit lijk te komen. Mijn extruder skipt rond een bepaalde layer hoogte en verstopt na een tijdje gewoon door het opgehoopte materiaal wat ie niet kwijt kan. Zowel met PETG als met PLA.

Wat ik al gedaan heb:
- Ander filament
- Nieuwe nozzle
- Nieuwe hot-end (originele)
- Bed level uitvoeren (heb een BL-touch, maar is nog nooit zo netjes geweest als nu)
- Nieuwe Tube
- Bed offset aanpassen

Aan alle instellingen in de slicer (snelheid, fan etc.) is niets gewijzigd, heb er probleemloos meerdere rollen PLA door geen gedrukt met dezelfde settings.

Allemaal geen effect. Wat me opvalt is dat het vastlopen wel steeds op dezelfde hoogte is. Ik kan in de Z Schroef geen dode punten ontdekken, en op het oog lijkt deze nog vrij recht. Nu heb ik ook een Dual-Z setje besteld (het wordt weer winter), maar ik zou graag eerst de printer normaal werkend hebben voor ik er mee ga klooien.

Wat zijn logische stappen om te checken? Ik zo de Z-as nog om kunnen draaien zodat ik over een ander stuk print, maar zou ik niet meer weten wat ik nog kan proberen, iemand een tip?
Had ongeveer hetzelfde probleem. Zie een paar postings hier terug..kwam iemand met een eenvoudige oplossing. Aan de extruder zit een stel schroefje. Deze was bij mij een behoorlijk eind erin gedraaid. Nu staat die ongeveer 2 slagen. Probleem opgelost met dat bekende “tikkende” geluid van de extruder.
Wat mij wel opgevallen is is dat bepaalde (goedkope) filamenten de draad diameter niet constant zijn. Heb zelf goede ervaring met pla e-sun. Filament van hobby king wisselt. Zo heb ik doorzichtig pla maar print voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
godofal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:10:
Dezelde hoogte met dezelfde prints, of verschillende prints? Oferl: is het echt dezelfde hoogte of is het na X filament?
Als het na een X hoeveelheid filament zit kan je denken aan een oververhitte stepper/driver, als het echt de hoogte is dan zit er iets mechanisch niet lekker. Wellicht dat je bowden tube een te krappe bocht maakt. In dat laatste geval moet je even met de afstelschroef van de extruder spelen.

Je kan ook even de tandwieltjes in je extruder nakijken. Die kunnen verstopt raken en ze verslijten ook, afhankelijk van het materiaal. Zal niet zomaar de hoofdoorzaak zijn, maar kan wel een ander probleem verergeren.
Ik heb dit bij meerdere printjes gehad, nu beperk ik me even tot een calibration cube, die kan ik nog op verschillende plekken op het bed plaatsen om te testen. Ik heb net de Z as omgedraaid zodat ik die ook uit kan sluiten (of vervangen)
vincent_1971 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:11:
[...]

Had ongeveer hetzelfde probleem. Zie een paar postings hier terug..kwam iemand met een eenvoudige oplossing. Aan de extruder zit een stel schroefje. Deze was bij mij een behoorlijk eind erin gedraaid. Nu staat die ongeveer 2 slagen. Probleem opgelost met dat bekende “tikkende” geluid van de extruder.
Wat mij wel opgevallen is is dat bepaalde (goedkope) filamenten de draad diameter niet constant zijn. Heb zelf goede ervaring met pla e-sun. Filament van hobby king wisselt. Zo heb ik doorzichtig pla maar print voor geen meter.
Welk schroefje bedoel je dan? het handwieltje dat tegen het filament drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
gastje01 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb dit bij meerdere printjes gehad, nu beperk ik me even tot een calibration cube, die kan ik nog op verschillende plekken op het bed plaatsen om te testen. Ik heb net de Z as omgedraaid zodat ik die ook uit kan sluiten (of vervangen)

[...]

Welk schroefje bedoel je dan? het handwieltje dat tegen het filament drukt?
Nee zit een schroefje dat tegen een veer drukt in de extruder. Ga er even vanuit dat je een metalen extruder hebt ipv de bijgeleverde extruder. Mocht je nog de plastic extruder hebben zou ik die eerst vervangen door een metalen . Deze bepaalt de druk van het filament dat door de hotend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
vincent_1971 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:37:
[...]

Nee zit een schroefje dat tegen een veer drukt in de extruder. Ga er even vanuit dat je een metalen extruder hebt ipv de bijgeleverde extruder. Mocht je nog de plastic extruder hebben zou ik die eerst vervangen door een metalen . Deze bepaalt de druk van het filament dat door de hotend gaat.
Ik heb inderdaad de metalen extruder, maar dan een el-cheapo denk ik. Er is aan die schroefjes weinig te stellen, anders dan dat deze het veertje op z'n plek houden. De uiteinden van de veer zitten tegen beiden metalen delen aan, qua druk kan ik weinig instellen. Wieltje dat tegen het filament zit inmiddels ook maar vervangen.

Probleem komt steeds voor op 6 mm, nu ook weer met een omgedraaide Z as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Elke extruder heeft een veer/afstelschroef, zonder werkt het namelijk niet. Ik heb een beetje gepaint om uit te leggen hoe het werkt; bij de oranje cirkel zit een schroef (niet zichtbaar op de foto) die een metalen busje in de veer naar binnen duwt. De veer wordt dus samengeperst en drukt meer kracht uit op de balk die uiteindelijk aan de idler vast zit. Die idler drukt tegen het filament aan zodat hij strakker tegen de extruder gear zit.
Hoe verder je die stelschroef dus indraait en hoe minder ruimte die veer heeft hoe meer kracht op het filament wordt uitgeoefend.
Nu moet je niet direct die schroef zo diep mogelijk zetten om zoveel mogelijk kracht uit te oefenen, want dan krijg je andere problemen. Je kan het beste even dit filmpje van CNC kitchen bekijken om te leren hoe strak je hem wilt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hVwA4H78KRbx4eA7okxzVWHw0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BL5o1b36EezQjkIDtQJDLhEj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
godofal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:13:
Elke extruder heeft een veer/afstelschroef, zonder werkt het namelijk niet. Ik heb een beetje gepaint om uit te leggen hoe het werkt; bij de oranje cirkel zit een schroef (niet zichtbaar op de foto) die een metalen busje in de veer naar binnen duwt. De veer wordt dus samengeperst en drukt meer kracht uit op de balk die uiteindelijk aan de idler vast zit. Die idler drukt tegen het filament aan zodat hij strakker tegen de extruder gear zit.
Hoe verder je die stelschroef dus indraait en hoe minder ruimte die veer heeft hoe meer kracht op het filament wordt uitgeoefend.
Nu moet je niet direct die schroef zo diep mogelijk zetten om zoveel mogelijk kracht uit te oefenen, want dan krijg je andere problemen. Je kan het beste even dit filmpje van CNC kitchen bekijken om te leren hoe strak je hem wilt hebben.

[Afbeelding]
Kijk dit helpt :)

Ik heb de schroef in je oranje cirkel hebt staan, andersom zitten, deze zit door de arm heen. De veer zit tussen de rode metalen delen en wordt enkel op zn plek gehouden door de uiteinden van de schroefjes. Effectief heb ik de veer dus in de meest lichte stand staan.

Ik heb licht 'tandjes' in het filament staan, verwacht niet dat er veel meer druk nodig is, maar nu ik toch alles aan het testen ben, zal t eens ombouwen voor de volgende test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:35
aegis3d schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:19:
[...]

Gebeurd dit met verschillende gcodes? Anders kan het ook een corrupt bestand zijn.

Andere boeg: Heb je de vrefs gemeten van het nieuwe moederbord? Wellicht staat die van de extruder te hoog waardoor de driver oververhit raakt en in fail safe gaat.
Het gebeurt met verschillende gcodes, dat heb ik meteen uitgesloten. De E5plus heeft geen probleem met dezelfde print.

Vrefs heb ik nog niet nagekeken, dus die zal ik van het weekend wel ff doormeten. Klinkt wel aannemelijk dat ie in fail safe gaat door oververhitting gezien die constant een vierkant van 12x12cm een paar mm hoog moet doen voordat ie iets meer rust krijgt.
Ventilatie van voeding en board heb ik iig wel verbeterd tov standaard met grotere en stillere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:35
godofal schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:15:
[...]

Meen me te herinneren dat sommige creality mainboards geen heatsink op de extruder driver heeft zitten. Daarnaast heeft creality in al hun wijsheid besloten om de mainboard fan aan de part cooling fan te koppelen. Met andere woorden: geen part cooling geen mainboard cooling, iets wat standaard de eerste X lagen gebeurt.
Wellicht combinatiefactor dat je driver dus oververhit en zichzelf uitzet zodat hij niet doorbrand.
Ventilatie is het probleem niet, deze gaat vanaf de 2e aan en dus ook de koeling van het board.
Zal de Vref nalopen en bijstellen waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:02
Het moet er maar eens van komen; een 3D printer. Ik ben een absolute leek in 3D printen dus eerst maar eens begonnen met lezen en informatie inwinnen. De printer die vervolgens veel voorbij komt voor beginners is de Crealty Ender 3 v2 Neo. Ik heb hier nog een aantal vragen over;

- De printer moet bij mij op mijn werkplek komen te staan op zolder. Op zolder is ook mijn slaapkamer (gescheiden door een muur). Is de printer erg lawaaierig en is dat op te lossen door bijvoorbeeld vervanging van een fan? Zodat ik ook in de nacht kan printen?

- Ik zie dat er ook speciale filamenten zijn zoals met hout en metaal. Deze zijn op basis van PLA als ik het goed begrijp. Kan ik dan ook gebruik maken van die filamenten?

- Hoe breng ik de prints van de computer naar de printer? Is dat via een microsd/usb of kan dat via wifi/bluetooth?

- De software die nodig is om een print te kunnen maken, is dat inbegrepen of kan ik simpelweg iets van thingiverse downloaden, op een microsd kaart zetten en dit in de printer stoppen?

- Hoe zit het met dat bedleveling? Ik begrijp dat de ender 3 v2 dat niet heeft?

- Is een andere printer (met het ook op BF) een betere keuze? Zo zie ik bijvoorbeeld; https://nl.pepper.com/aan...etg-1320-euro-kilo-292069

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie T op 10-11-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 20:57
Robbie T schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:38:
Het moet er maar eens van komen; een 3D printer. Ik ben een absolute leek in 3D printen dus eerst maar eens begonnen met lezen en informatie inwinnen. De printer die vervolgens veel voorbij komt voor beginners is de Crealty Ender 3 v2 Neo. Ik heb hier nog een aantal vragen over;

- De printer moet bij mij op mijn werkplek komen te staan op zolder. Op zolder is ook mijn slaapkamer (gescheiden door een muur). Is de printer erg lawaaierig en is dat op te lossen door bijvoorbeeld vervanging van een fan? Zodat ik ook in de nacht kan printen?

Je gaat eerder het repetitief geluid van de printer storend vinden dan de ventilatoren die draaien. De Ender V2 Neo vind ik persoonlijk stiller dan de V3 SE. De laatste wil ik zeker niet meteen naast mijn kamer hebben.

- Ik zie dat er ook speciale filamenten zijn zoals met hout en metaal. Deze zijn op basis van PLA als ik het goed begrijp. Kan ik dan ook gebruik maken van die filamenten?
Yup. Deze filamenten hebben wel hun eigen fine-tuning nodig.

- Hoe breng ik de prints van de computer naar de printer? Is dat via een microsd/usb of kan dat via wifi/bluetooth?
Dat hangt van je printer af. De meeste Enders hebben gewoon een microSD/SD om bestanden erop te plaatsen. Je kan ook Octoprint installeren op een Raspberry Pi en deze verbinden met je toestel. Dan kan je via de webinterface bestanden doorsturen.

- De software die nodig is om een print te kunnen maken, is dat inbegrepen of kan ik simpelweg iets van thingiverse downloaden, op een microsd kaart zetten en dit in de printer stoppen?
De slicersoftware staat vaak op de SD-kaart. Je kan deze ook gewoon downloaden op de website van de fabrikant. Er zijn veel verschillende slicers die je kan gebruiken en het profiel van je printer inladen.

- Hoe zit het met dat bedleveling? Ik begrijp dat de ender 3 v2 dat niet heeft?
De Ender 3 V2 Neo moet je eerst levelen via de knoppen. Op youtube kan je heel wat filmpjes hierover vinden. Daarna kan je de "auto-leveling" in gang zetten.

- Is een andere printer (met het ook op BF) een betere keuze? Zo zie ik bijvoorbeeld; https://nl.pepper.com/aan...etg-1320-euro-kilo-292069
Een beginner zou ik de Ender 3 V3 SE aanraden i.p.v. de V2 Neo. De automatische bedleveling is een verademing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

De SE/KE zijn echt wel lawaaige printers. Vooral de fans maken behoorlijk wat lawaai, maar het bed zelf ook.
Momenteel zijn er nog geen mods om de SE/KE stil te maken, maar die zullen er ongetwijfeld wel komen.

De V2(Neo) kan je echt heel stil krijgen. Zelf had ik mijn V2 fluisterstil door het gebruik van noctua fans op zowel de (aangepaste) hotend als mainboard. Dat stille mis ik wel...

Verder is de SE/KE een relatief nieuwe printer waardoor niet Creality software nog achterloopt. Zo heeft Cura nog geen profiel voor de machine. Ook Octoprint heeft moeite met de SE/KE.

Out of the box is de SE/KE echt wel een aanrader, binnen een half uur na openmaken van de doos sta je al te printen met hoge kwaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Banditoz
Bij filament met toevoegingen zoals hout wordt vaak aangereden om een 0,6mm nozzle te gebruiken om verstopping te voorkomen. Voor filament met harde toevoegingen zoals marmer-pla is een gehard-stalen nozzle aan te raden vanwege de schurende eigenschappen. Bij geharde nozzle moet je vaak ook op een iets hogere temperatuur printen omdat staal de warmte minder geleid t.o.v. messing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:54
Iets wat de meeste beginners ook niet in de gaten hebben is dat glow in de dark filament ook heel erg schurend voor je nozzles, bij dit materiaal moet je ook met geharde nozzles aan de slag.

Beter om te beginnen met een paar rolletjes PLA (+) om het printen goed onder de knie te krijgen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Wilde vandaag de standaard V2 Neo van mijn buurman flashen met MRISCOC, maar helaas, dat wilde niet.
Heb de 422 BTL versie gepakt (want er zit een BLTouch op) echt dat was een no go

Terug flashen naar de standaard Creality firmware wilde in eerste instantie ook niet.
Oplossing was enigzins raar: de filename zoals gedownload van de Creality website heeft spaties.
Deze eruit gehaald en... hij deed het weer.
Vreemd.

Voor wat betreft MRISCOC: iemand ervaring met flashen van een V2 Neo, en zo ja: welke versie moet ik gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Snuffel schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:50:
<>
Terug flashen naar de standaard Creality firmware wilde in eerste instantie ook niet.
Oplossing was enigzins raar: de filename zoals gedownload van de Creality website heeft spaties.
Deze eruit gehaald en... hij deed het weer.
Vreemd.
<>
Terugflashen lukt inderdaad niet met dezelfde filenaam, software kijkt puur of er een andere bestandsnaam staat. Standaard staat namelijk ook de FW op de SD dacht ik, dan zou ie bij elke opstart de firmware gaan flashen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

franssie schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:54:
[...]

Terugflashen lukt inderdaad niet met dezelfde filenaam, software kijkt puur of er een andere bestandsnaam staat. Standaard staat namelijk ook de FW op de SD dacht ik, dan zou ie bij elke opstart de firmware gaan flashen.
Dat van andere filenaam wist ik al, maar geen spaties was nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Snuffel schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:56:
[...]

Dat van andere filenaam wist ik al, maar geen spaties was nieuw voor me.
Spaties zijn ook karakters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

franssie schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:58:
[...]

Spaties zijn ook karakters.
.....

Maar kennelijk niet te gebruiken in de firmware update

• Robbie T
Kan ik de ender tussentijds ook pauzeren? Dingetje komt op zolder te staan en heb weinig behoefte dat als ik ga slapen (ook op zolder) dat ik naar de printer log te luisteren.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 20:40

Sponge

Serious Game Developer

Hm, ik ontdekte net dat er sinds oktober een nieuwe firmware is die wel de moeite lijkt (https://www.creality.com/pages/download-ender-3-s1-pro). met o.a.
  1. New model picture preview function.
  2. Support high-speed printing (160mm/s) & optimization of vibration pattern.
  3. Support automatic PID setting.
  4. Display/edit leveling data
Nu kan het aan mij liggen, maar ik kan echter heel weinig informatie hier verder over vinden (wellicht omdat iedereen op andere -custom- firmwares zit). Heeft hier iemand al iets meer hierover gelezen (of zelfs geflashed)? Ook hierboven heb ik zitten teruglezen tot aan oktober en kwam volgens mij niets tegen? :)

Mijn CE3 S1 Pro zit nog op de originele firmware en ik lees elke keer zulke gemengde verhalen over (custom) firmwares dat ik altijd twijfel of het namelijk het risico waard is.

(Mijn enige probleem is dat ik gedurende print soms de Z compensation een paar stapjes moet aanpassen, verder print alles prima.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Robbie T schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:28:
Kan ik de ender tussentijds ook pauzeren? Dingetje komt op zolder te staan en heb weinig behoefte dat als ik ga slapen (ook op zolder) dat ik naar de printer log te luisteren.
In theorie wel, in de praktijk kan het problemen opleveren en printjes laten falen. Hij moet ook zoiezo aan blijven staan voor de bed adhesion; bed moet warm blijven. De steppers moeten ook aan blijven omdat ze anders positie verliezen.
Wat betreft geluidsvermindering heb je dus alleen de beweging van de steppers uitgesloten en de 2 kleine hotend-fans. Ik zou een printer eerder op 10~20% snelheid zetten dan volledig pauze, minder kans op gefaalde prints.

Het zou beter zijn om hem stiller te maken, enof geluid te absorberen. Na silent stepper drivers (die in vrijwel elke moderne printer zitten) is een van de beste manieren een stukje schuim en een baksteen of twee tussen de printer en de tafel zetten.
Een behuizing kan ook flink geluid verminderen, maar als je PLA gaat printen zal je die weer half open zetten (met mogelijk een extra ventilator). Voor ABS e.d. helpt dat goed, voor PLA iets minder dus.
Waar je ook aan kan denken zijn geluidsisolatie matten in de zolder ophangen. Bij de gamma koop je redelijk spul voor een paar tientjes.

Stillere ventilators moet je even goed over nadenken. Veelal zetten mensen er noctua's in omdat die stiller zijn, maar dat komt voornamelijk omdat die langzamer draaien. De standaard fans draaien zo op 5~10k rpm, noctuas gaan vaak niet boven de 2~3k. Langzamer draaien is stiller maar ook minder luchtverplaatsing. Bij een PSU fan maakt dat minder uit, maar bij partcooling/hotend fan kan je ineens problemen met overhangs en last van heat creep krijgen waardoor je genoodzaakt bent trager te printen.
Het kan dus slimmer zijn om een 2e ventilator bij te plaatsen en ze beiden om 50% te draaien.

Ik kan je vertellen dat ik met de printer in de hal op een stukje schuim en een paar isolatie plaatjes op de deur weinig hoor. Niet niks, maar niet genoeg om er wakker van te liggen. Wat ik nog hoor is voornamelijk de PSU en hotend fans en die ben ik van plan te vervangen.
Ik moet hem wel een stukje trager zetten maar ik draai klipper dus mijn printer op 50% is sneller dan stock ender3 :+

• Robbie T
godofal schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:52:
[...]

In theorie wel, in de praktijk kan het problemen opleveren en printjes laten falen. Hij moet ook zoiezo aan blijven staan voor de bed adhesion; bed moet warm blijven. De steppers moeten ook aan blijven omdat ze anders positie verliezen.
Wat betreft geluidsvermindering heb je dus alleen de beweging van de steppers uitgesloten en de 2 kleine hotend-fans. Ik zou een printer eerder op 10~20% snelheid zetten dan volledig pauze, minder kans op gefaalde prints.

Het zou beter zijn om hem stiller te maken, enof geluid te absorberen. Na silent stepper drivers (die in vrijwel elke moderne printer zitten) is een van de beste manieren een stukje schuim en een baksteen of twee tussen de printer en de tafel zetten.
Een behuizing kan ook flink geluid verminderen, maar als je PLA gaat printen zal je die weer half open zetten (met mogelijk een extra ventilator). Voor ABS e.d. helpt dat goed, voor PLA iets minder dus.
Waar je ook aan kan denken zijn geluidsisolatie matten in de zolder ophangen. Bij de gamma koop je redelijk spul voor een paar tientjes.

Stillere ventilators moet je even goed over nadenken. Veelal zetten mensen er noctua's in omdat die stiller zijn, maar dat komt voornamelijk omdat die langzamer draaien. De standaard fans draaien zo op 5~10k rpm, noctuas gaan vaak niet boven de 2~3k. Langzamer draaien is stiller maar ook minder luchtverplaatsing. Bij een PSU fan maakt dat minder uit, maar bij partcooling/hotend fan kan je ineens problemen met overhangs en last van heat creep krijgen waardoor je genoodzaakt bent trager te printen.
Het kan dus slimmer zijn om een 2e ventilator bij te plaatsen en ze beiden om 50% te draaien.

Ik kan je vertellen dat ik met de printer in de hal op een stukje schuim en een paar isolatie plaatjes op de deur weinig hoor. Niet niks, maar niet genoeg om er wakker van te liggen. Wat ik nog hoor is voornamelijk de PSU en hotend fans en die ben ik van plan te vervangen.
Ik moet hem wel een stukje trager zetten maar ik draai klipper dus mijn printer op 50% is sneller dan stock ender3 :+
Dank voor je uitgebreide reactie. Een stukje schuim moet er in elk geval komen.

Als ik het goed begrijp kan ik tijdens het printen de printer ook op 10% van de snelheid zetten. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Ja printsnelheid tijdens het printen is heel gemakkelijk omhoog/omlaag te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

godofal schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:52:
[...]

...

...
Met hotend ducts als BrissMoto kan je makkelijk Noctua fans gebruiken en zelfs op 10V laten draaien.
Ik had mijn Ender V2 fluisterstil draaien met Noctua fans, echt een verademing tov standaard fans/

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:44
Snuffel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:53:
[...]

Met hotend ducts als BrissMoto kan je makkelijk Noctua fans gebruiken en zelfs op 10V laten draaien.
Ik had mijn Ender V2 fluisterstil draaien met Noctua fans, echt een verademing tov standaard fans/
Welke fans heb je precies vervangen? Ook de mainboard en PSU fans?
Mijn nieuwe tweedehands 3 Pro maakt namelijk genoeg lawaai om last van te hebben in de slaapkamer en dat terwijl hij op zolder staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Bambufan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:38:
[...]

Welke fans heb je precies vervangen? Ook de mainboard en PSU fans?
Mijn nieuwe tweedehands 3 Pro maakt namelijk genoeg lawaai om last van te hebben in de slaapkamer en dat terwijl hij op zolder staat.
Alle fans inderdaad.
Voor PSU heb ik een plaat geprint om de fan te kunnen monteren, voor de hotend heb ik een BrissMoto fan duct geprint en daar 2x Noctua fan op gemonteerd, beide lopend op 10V middels een buckconverter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

@Bambufan Check die video die ik eerder linkte. Ventilator geluiden dringen namelijk niet meerdere muren door, dat is vibratie die aan de tafel/vloer wordt overgedragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kleine tip van flip….

Ik had steeds meer last van slechte kwaliteit in 1 hoek van de print en als de print in die regio bezig was ook skippen van de extruder. Ik dacht eerst dat zit in bedlevel, dus mij helemaal de rambam zitten te levelen… maar dat hielp dus niet.

En toen ging een lampje branden…. Ik had de tube onlangs wat ingekort, zeker als ik wat issues krijg met slechte filament doorvoer, doordat de tube in de hotend op termijn wat ruimte ging geven. Dan de boel loshalen, iets afknippen en de boel weer goed vast zetten. Lost in veel gevallen na een paar maanden slechtere kwaliteit print op.

Maar ik had blijkbaar teveel afgeknipt en de afstand van de extruder tot de printerkop op de uithoek van het bed was te groot. Waardoor filament blijkbaar niet meer lekker door de tube loopt op het uiteinde.

Nieuwe tube erop, meer lengte en direct een fancy geleide optie gemaakt voor de tube en stroom-kabels. Nu ook geen getik maar van de tube of kabel die tegen achterwand aanloopt. Soms is simpele oplossing meer dan voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oifJwe4dKqFEUCNDFbpCIcKy2Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfCkofl1p6JnakCxCSwFSHUo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Waar hebben jullie de printer gekocht/ Ik zie meerdere aanbieders waaronder 3DJake, 3Dprima, 123-3d en nog de officiele creality store zelf. Ik wil er gelijk wat filament bij hebben (pla 1,75 verwacht ik?) en zie aar ook nog wel wat verschil in zitten bij de diverse shops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Robbie T schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:14:
Waar hebben jullie de printer gekocht/ Ik zie meerdere aanbieders waaronder 3DJake, 3Dprima, 123-3d en nog de officiele creality store zelf. Ik wil er gelijk wat filament bij hebben (pla 1,75 verwacht ik?) en zie aar ook nog wel wat verschil in zitten bij de diverse shops.
Ik eentje bij crealty direct en eentje bij 123-3d. Huismerk 123-3d filament print hier prima, net zoals dat van 3DJake. 3DJake levert dacht ik vanuit Duitsland, dus kost een dag of twee extra voordat het aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robbie T schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:14:
Ik heb mijn Ender 5 bij 123 gekocht ergens in 2019 en daar bestel ik ook altijd mijn Filament. Jupiter serie eigen merk. Niks mis mee, nog nooit nodig gevonden om andere te proberen.

Mijn Anycubic Mono SE ooit gekocht via Aliexpress bij de Anycubic official store. Vond ik best wel spannend was toen een combi deal van 400 euro ofzo. Printer + Wash&Cure. Nog nooit zoveel uitgegeven op Aliexpress tot dat moment. Was wel vanuit een EU warehouse, weet niet of ik het had gedaan als het uit China had moeten komen.

In beide gevallen wel een kapotte fan gehad binnen een jaar, bij 123 kreeg ik een nieuwe opgestuurd. Via Anycubic support stuurde men ook netjes 2 fans op, wel iets meer communicatie, en duurde wat langer voor ik de nieuwe fans had, maar moest ook van iets verder weg komen. Maar wel netjes dat ik er 2 kreeg ipv 1.

Dus overal, 123 en Anycubic service voor mij allebei goed, netjes en snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Mijn ender 3 pro via ali maar duits warehouse. De 5 pro bij 123-3d en vandaag komt mijn k1 ook van 123-3d vanwege een flinke kortings actie. Filament meestal via 3dwensshop, filamentz en soms via bol. Losse onderdelen meestal via ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Mijn Ender 3 V3 KE is besteld en komt over 2 weken binnen. Dank aan alle tips en feedback hier :)
Omdat ik er goed gebruik van wil gaan maken zoek ik nu naar een praktische manier om de PLA-dampen af te vangen. Ik heb geen speciale print-ruimte en ook niet echt de mogelijkheid om de pritner direct naar buiten te laten ventileren.
Helpen de Creality-enclosures/tenten ook tegen PLA-dampen, naast het vasthouden van de temperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@WheeleE haal je ABS en PLA niet door elkaar? Bij ABS ontstaan schadelijke dampen en moet je de temperatuur zo constant mogelijk houden. Daarvoor dienen die enclosures. Met PLA ontstaan er niet of nauwelijks schadelijke dampen en PLA moet juist zo snel mogelijk afkoelen, daarom wordt het over het algemeen afgeraden om een enclosure te gebruiken bij het printen met PLA

Overigens zorg ik zelf voor voldoende ventilatie. Mijn Ender 3 staat onder een rooster van mijn mechanische afzuiging, die zet ik een standje hoger als ik print, er staat ook nog een luchtreiniger in de buurt. Maar die heb ik meer voor de troep die alle auto's en vrachtwagens die hier door de straat rijden verspreiden.

[ Voor 30% gewijzigd door _Eend_ op 20-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Voor de printkwaliteit is een enclocure niet aan te bevelen bij pla. Overigens kan ik me wel voorstellen dat je de geur van pla niet aangenaam vindt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@_Eend_ Waarschijnlijk ben ik dan inderdaad in de war. Het gaat er dan bij PLA primair om dat het printbed op temperatuur blijft? Bij lucht van kamertemperatuur zal dat geen probleem zijn denk ik.

@sjirafje De geur van gesmolten pla komt niet echt gezond over nee. De hele kamer optimaal ventileren wordt wat lastig. Een niet-temperatuurisolerend enclosure dat via een buis naar buiten ventileert kan misschien wel. Of ik ga zoeken naar geur-filters o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@WheeleE Klopt, het printbed moet op temperatuur blijven, de kamertemperatuur niet. Zolang de kamertemperatuur maar enigszins stabiel is, en zelfs dat valt nog wel mee. Mijn Ender 3 staat vlak achter de buitendeur die nog wel eens open gaat en dat is niet eens zo erg voor zover ik heb gemerkt.

Ik heb wel even zitten kijken naar een behuizing, en kwam toen op een handig IKEA kastje uit: https://www.ikea.com/nl/n...asiselement-wit-10330972/ in zoiets kun je nog wel een fan bouwen die de lucht er uit trekt met een koolstoffilter oid voor de fan. En aan dat kastje kun je ook simpel een deurtje toevoegen, dan krijg je zoiets als dit: https://www.reddit.com/r/..._enclosure_for_the_ender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb zaterdag mijn eerste 3D printer besteld, een Ender 3 V3 SE. Ik twijfelde waar te bestellen, wilde ik eerste instantie bij 123-3D bestellen, maar toen zag ik dat direct bij creality bestellen wat goedkoper was (geen verzendkosten en 10 euro korting).
Nu heb ik sinds zaterdag al een T&T code (van DHL) gekregen, maar de status is nog steeds niet veranderd. In de DHL app zie ik dat de printer verzonden wordt vanuit de firma Goldhof GMBH (Duits warehouse?). Als ik daar op google krijg ik eigenlijk alleen maar rampverhalen te lezen :X (lege dozen, pakketjes die niet verzonden worden etc.).
Wat is de ervaring hier met het direct bestellen bij Creality? Moet ik nog even geduld hebben of moet ik mij zorgen maken.

Ik heb overigens betaald via creditcard, dus bij geen levering haal ik het geld gewoon terug

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
-tom-562 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:02:
Ik heb zaterdag mijn eerste 3D printer besteld, een Ender 3 V3 SE. Ik twijfelde waar te bestellen, wilde ik eerste instantie bij 123-3D bestellen, maar toen zag ik dat direct bij creality bestellen wat goedkoper was (geen verzendkosten en 10 euro korting).
Nu heb ik sinds zaterdag al een T&T code (van DHL) gekregen, maar de status is nog steeds niet veranderd. In de DHL app zie ik dat de printer verzonden wordt vanuit de firma Goldhof GMBH (Duits warehouse?). Als ik daar op google krijg ik eigenlijk alleen maar rampverhalen te lezen :X (lege dozen, pakketjes die niet verzonden worden etc.).
Wat is de ervaring hier met het direct bestellen bij Creality? Moet ik nog even geduld hebben of moet ik mij zorgen maken.

Ik heb overigens betaald via creditcard, dus bij geen levering haal ik het geld gewoon terug
Het toestel zal op een willekeurig moment aankomen zonder update aan je tracker code. Zo is het bij mij ook gegaan. Weekje vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:35

Bezorging was bij mij ook onaangekondigd maar wel helemaal compleet en zonder schade aan de doos.
Was prima binnen een week geleverd na bestelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/komQ-UnnRQ9PvPGz73HyFPzJp7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgD3TKhSPpaHWiYrBSh8xuyV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door CKSotos op 22-11-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T

Ik heb uiteindelijk voor 123-3d print gekozen. Creality toont bij mij dezelfde prijs maar belangrijker nog; ze melden op hun website maar 1 jaar garantie. En ja; ik weet dat dat langer is maar het is wel prettig als ze vooraf in elk geval minimaal 2 jaar vermelden. En mocht er toch wat zijn ik hem gewoon naar een NL adres kan sturen en in het NL kan communiceren. (Of mocht het nodig zijn, makkelijker de rechtsbijstand erop kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels mijn eerste print gemaakt. Na het eraf halen van de print (wat met een klein beetje kracht moet?) bleef er nog een beetje residu over. Is dat normaal en wat is het makkelijkste om dit er mee af te halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbBT9FG7dd5Ej3dRT_JnUYQ4igs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k7nH6mG8G3WEzz1wm5LIgKX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie T schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:46:
Inmiddels mijn eerste print gemaakt. Na het eraf halen van de print (wat met een klein beetje kracht moet?) bleef er nog een beetje residu over. Is dat normaal en wat is het makkelijkste om dit er mee af te halen?
[Afbeelding]
Ja, is redelijk normaal dat er wel wat blijft zitten. Bv stukje van de brim ofzo. Zou eigenlijk niet van de print zelf moeten zijn. Als je bed goed is afgekoeld gaat het al heel wat eenvoudiger dan direct na de print als het bed nog heet/warm is.
Meestal kun je er wel onder komen en trek je het er zo af.

• Weswyp
Robbie T schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:46:
[Afbeelding]
Ik moet wel zeggen dat de standaard sheet heel goed filament vasthoudt. Die dunne laagjes gaan er niet altijd makkelijk af. Zeker de dunne lijn om de nozzle zuiver te maken. Bij sommige filamentsoorten (bv. charcoal black van Polymaker) moet ik meteen na deze dunne lijn het verwijderen, anders moet ik het er echt vanaf schrapen.

Met een textured PEI sheet van Amazon heb ik dit probleem niet. Na afkoelen gaat alles er zonder problemen af.

• aegis3d
Met alle black friday kortingen heb ik bij 3DJake een rolletje CPE HG100 van Fillamentum gekocht, omdat ik toch merkte dat PLA niet sterk genoeg was voor dingen met schroefdraad of die langere tijd onder spanning staan. PLA rekt uiteindelijk uit.

Dit materiaal is een aangepaste PETG, maar het print echt super netjes. Ik heb is eerder PETG geprobeerd maar dat was nogal een draden bende. De onderdelen van dit materiaal voelen ook heel stevig aan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUyeaHT5XYrITy5xFLPh5xnmJMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQsCFANlZJGKtlrDpVtIxGYy.jpg?f=fotoalbum_large

Geprint met m'n stevig aangepaste Ender3V2 met Sprite Extruder.

Dit dit is leuk voor de mechanisch veeleisende prints, en dingen die ook buiten moeten kunnen overleven!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• NewbieDrieD87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo,

Ik heb een vraagje. Heb via de BF actie op 123-3D een Ender3 V2 Neo gekocht om eens ff te beginnen met 3D printen maar ik vroeg me af of jullie mij advies konden geven over welke software nou het beste is om te modelleren enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Fusion360 voor functionele prints; koppelstukjes, doosjes, enzovoorts. Je moet even zoeken/doorklikken voor de gratis studentenversie voor prive gebruik. De betaalde versie is voor professioneel (winstoogmerk) bedoeld en dus mist de gratis versie weinig functies. Er zit zoiezo een flinke leercurve aan vast maar je kan er vrijwel alles mee.

Voor figurines hoor ik goede dingen over blender. Doe ik zelf niet dus wellicht dat iemand anders daar betere input voor heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aegis3d
Ik gebruik Fusion360 personal, ik heb genoeg gehad aan deze tutorial om het daarna lekker zelf uit te vogelen:
YouTube: Day 1 of Learn Fusion 360 in 30 Days for Complete Beginners! - 2023 ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

aegis3d schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:35:
Ik gebruik Fusion360 personal, ik heb genoeg gehad aan deze tutorial om het daarna lekker zelf uit te vogelen:
YouTube: Day 1 of Learn Fusion 360 in 30 Days for Complete Beginners! - 2023 ...
Dank, ik doe het meeste nog in TinkerCAD - laagdrempelig en een goede manier om je workflow uit te vogelen maar ben wel toe aan een volgende stap.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

aegis3d schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:58:
Met alle black friday kortingen heb ik bij 3DJake een rolletje CPE HG100 van Fillamentum gekocht, omdat ik toch merkte dat PLA niet sterk genoeg was voor dingen met schroefdraad of die langere tijd onder spanning staan. PLA rekt uiteindelijk uit.

Dit materiaal is een aangepaste PETG, maar het print echt super netjes. Ik heb is eerder PETG geprobeerd maar dat was nogal een draden bende. De onderdelen van dit materiaal voelen ook heel stevig aan. [Afbeelding]

Geprint met m'n stevig aangepaste Ender3V2 met Sprite Extruder.

Dit dit is leuk voor de mechanisch veeleisende prints, en dingen die ook buiten moeten kunnen overleven!
Wat heb je aangepast aan je Sprite? Hij staat bij mij namelijk nog op mijn verlanglijstje voor TPU prints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

NewbieDrieD87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:58:
Hallo,

Ik heb een vraagje. Heb via de BF actie op 123-3D een Ender3 V2 Neo gekocht om eens ff te beginnen met 3D printen maar ik vroeg me af of jullie mij advies konden geven over welke software nou het beste is om te modelleren enzo.
Veel mensen gebruiken Fusion 360. Fijn programma met een goed systeem waardoor hobbyisten gratis gebruik kunnen maken van de basis. Verder kan je ook kijken naar Blender. Dit is een goed modelleerprogramma (meer voor sprites e.d.) en er is ook een ton aan tutorials voor te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Ravhin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:47:
[...]
Wat heb je aangepast aan je Sprite? Hij staat bij mij namelijk nog op mijn verlanglijstje voor TPU prints.
De Sprite zelf is stock, ik heb de upgrade kit gekocht voor de Ender series die met een carriage en kabel kwam. De CR touch die ik al had kon netjes gemonteerd worden op de Sprite extruder, extra kort kabeltje zat erbij.
Aan m'n E3v2 zelf heb ik als belangrijkste upgrades dual Z axis geïnstalleerd, een CR-touch, en een PEI spring steel bed gekocht. Ook een Raspi Zero 2 met Octopi maakt alles een stuk makkelijker.

TPU heb ik nog niet geprint, maar PLA/PETG en nu CPE HG100. Alle drie printen netjes.

Nu ik ook een black friday fillament droger heb ga ik wat grastrimmer lijn proberen te printen, zou nylon moeten zijn, alleen zeiknat out of the box.

[ Voor 7% gewijzigd door aegis3d op 23-11-2023 16:17 ]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ah, kijk. Tweede Z-as heb ik ook, en mijn filament hangt nu bovenin. Ik heb een oude celeron die ik voor Klipper / Octopi wil gebruiken (wanneer de micromancave klaar is). Mijn bed is zeer stabiel en vlak, dus een CR Touch voegt alleen maar gedoe toe IMHO. Sprite blijft dus op mijn verlanglijstje :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ravhin op 23-11-2023 16:20 . Reden: CR Touch ]

• NewbieDrieD87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-11-2023
Super bedankt voor de reacties en tips ! ik ga mij eens verdiepen in Fusion 360!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Laat je niet afschrikken door de learning-curve, het is veelal de layout van het programma leren herkennen.
Paar kleine tips:
  • Pak de Engelse lay-out, makkelijker i.c.m. tutorials.
  • Denk eerst 2d, daarna pas aan extruderen(3d).
  • Schuifmaat bij de hand houden.(het liefst digitaal voor gemak)
  • Waar je kan, gebruik gewoon basis wiskunde. (blijkt dat vak toch nog ergens nuttig voor te zijn)
  • Shortcuts zijn leuk, maar je hebt in het begin nog de tijd en leer daarom eerst waar wat zit.
  • Leer jezelf werken met de geschiedenis/tijdlijn van je tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:40
Iemand hier al ervaring met de K1?

Ik heb een Ender 3 V2 gehad paar jaartjes terug. Die aanpassen en er nieuwe dingen mee proberen was een tijdje leuk. Tot het nieuwe er vanaf was, en ik hem verkocht heb.

Nu wil ik opnieuw een 3D printer. Ik wil nu graag een direct drive en wifi printen is een pre. ABS hoef ik niet te printen. Ik wil vooral niet te veel aanpassen en gewoon af en toe eens printen zonder trial en error te moeten doen.

Ik twijfel tussen de Ender 3 V3 KE en de K1. Bambu valt eigenlijk een beetje af omdat ze hun eigen slicer verplichten.

Is de K1 2x de prijs waard? Als het verschil klein is geef ik natuurlijk liever de prijs van de Ender uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Foxhill op 24-11-2023 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NewbieDrieD87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:58:
Hallo,

Modelleren in de zin van zelf je modellen tekenen ? Ik gebruik Blender sinds ik in 2019 een Ender heb gekocht, en ik print zo goed als alleen eigen designs. Wel ben ik eerst gestart met Windows 3D builder, maar 3D builder is redelijk beperkt en ben binnen een jaar overgestapt op Blender.
Ik denk dat er genoeg andere stukjes software zijn, maar ik wilde geen on-line software of betalen voor een licentie en zeker geen abonnement. Blender is Open Source, ik doneer wel jaarlijks, dus soort van betalen omdat ik ze wil supporten.
Blender is geen echt CAD programma, en heeft wel een learning curve. Maar met de diverse 3d print plug-ins voor mij de beste oplossing. Grote community, veel how-to etc op het web beschikbaar. En je moet vooral doen, en blijven doen dan pik je het redelijk snel op denk ik.

Voor het slicen gebruik ik Cura.

Nooit een reden gehad om iets anders te proberen, beide stukjes software doen wat ze moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudiD
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04 15:56
Foxhill schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:11:
Iemand hier al ervaring met de K1?

Ik heb een Ender 3 V2 gehad paar jaartjes terug. Die aanpassen en er nieuwe dingen mee proberen was een tijdje leuk. Tot het nieuwe er vanaf was, en ik hem verkocht heb.

Nu wil ik opnieuw een 3D printer. Ik wil nu graag een direct drive en wifi printen is een pre. ABS hoef ik niet te printen. Ik wil vooral niet te veel aanpassen en gewoon af en toe eens printen zonder trial en error te moeten doen.

Ik twijfel tussen de Ender 3 V3 KE en de K1. Bambu valt eigenlijk een beetje af omdat ze hun eigen slicer verplichten.

Is de K1 2x de prijs waard? Als het verschil klein is geef ik natuurlijk liever de prijs van de Ender uit.
Ik zit in precies dezelfde situatie en twijfel ook heel erg tussen die twee. De K1 kun je momenteel voor 395 krijgen (bijvoorbeel 3djake) waardoor het verschil "maar" 100 euro is. Twijfelde ook nog over de Qidi X-Smart maar die is te klein voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb vandeweek mijn k1 binnen gehad. Helaas nig niet veel kunnen doen maar het is wel uitpakken. 3 schroefjes eruit en na het aanzetten de stappen op het scherm volgen. Gaat zo snel dat het bijna eng is. Wat ik wel een dingetje vindt is de herrie van de binnen fan. Dus daar wil ik nog iets voor zoeken/verzinnen om dat stiller te krijgen. Ik draai nog met de stock firmware terwijl mijn andere 2 printers gewoon op klipper draaien maar heb geen haast om dat bij de k1 ook aan te passen. Bij 123 gekocht voor € 441.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:40
Banditoz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:40:
Ik heb vandeweek mijn k1 binnen gehad. Helaas nig niet veel kunnen doen maar het is wel uitpakken. 3 schroefjes eruit en na het aanzetten de stappen op het scherm volgen. Gaat zo snel dat het bijna eng is. Wat ik wel een dingetje vindt is de herrie van de binnen fan. Dus daar wil ik nog iets voor zoeken/verzinnen om dat stiller te krijgen. Ik draai nog met de stock firmware terwijl mijn andere 2 printers gewoon op klipper draaien maar heb geen haast om dat bij de k1 ook aan te passen. Bij 123 gekocht voor € 441.
Je hebt ook twee andere printers. Kun je iets zeggen over printkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quamel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik doe dus aan mini painting en heb al een tijdje het idee om aan 3d printen te beginnen om eigen modellen te maken. Nou heb ik begrepen dat 3d printen niet geschikt is voor minis vanwege het gebrek aan detail, maar wel zou moeten kunnen voor modellen van ong 20-25 cm.

Zou de ender 3 hier voor geschikt zijn? (Zo ja welke raden jullie dan aan budget is max 400) Ik ben niet bang om er aan te sleutelen en weet ook wel dat wel goed komt.

Ook nog leuke Bf deals dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Voor minis kan je beter een SLA (resin) printer aanschaffen. Met FDM minis printen moet je een hoop extra nabewerking doen om hetzelfde resultaat wat detail betreft te krijgen.
Je moet je wel even extra nalezen op veiligheid en nabewerking. FDM printen met de standaard materialen is niet schadelijk, maar resin (geloof ik) is met elke vorm schadelijk. Is goed tegen te beschermen, maar je moet dus wel voorzorgsmaatregelen nemen.

Dit is een vrij aardig filmpje die de verschillen uitlegt. Moet gezegd worden dat ze weinig expertise hebben met FDM want de resultaten die ze tonen zijn erg slecht, FDM kan absoluut beter dan wat ze tonen. Maar de theorie die ze uitleggen is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quamel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10-2024
Het feit dat resin veel beter is ben ik wel meerdere malen tegengekomen inderdaad. Vertrouw mijzelf er jammer genoeg niet mee. Ik had ook begrepen dat er na wat gefinetune er toch echt wel wat redelijke modellen kunnen worden geprint met fdm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat wel, je zit alleen met de fysische beperkingen: nozzle, Z-hoogte, resolutie van de steppers.
Resin heeft een resolutie van 20 um (0,02mm) Z-as en maakt gebruik van een LCD scherm voor de X en Y waardoor deze 28 um (0,028mm) is. Dat zijn hele kleine voxels.

Om dat met FDM voor elkaar te krijgen moet je ontzettend tweaken en zul je zien dat het filament roet in het eten gooit omdat het nog enigzins uitvloeit voordat het stolt.

Alles kan. Maar door de boot genomen is resin beter voor kleine prints met hoge resolutie, en FDM voor grote prints met gemiddelde resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Foxhill schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:08:
[...]

Je hebt ook twee andere printers. Kun je iets zeggen over printkwaliteit?
Ik heb helaas alleen nog kunnen printen met het meegeleverdd rolletje hyper pla en die is wit dus moeilijk te zien maar op het eerste oog print hij heel netjes ook op de hoge snelheid. De komende week wil ik wat testprintjes gaan doen om echt te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 13:27
Ik ben ook maar eens in het 3d printen gedoken en een Creality Ender 3 V3 SE besteld. Super makkelijk in elkaar te zetten, ff firmware updaten en printen binnen 20 min. Eerste testprintje is ook aardig gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFrRTZHRzWgZx6WwBFo9keGwbYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YInpa3bPhzjDDVh8fX5nBJlG.jpg?f=fotoalbum_large

1 probleem, de print is echt super vast aan het printbed. Ik heb er al best hard aan getrokken maar ik krijg hem niet los. Hebben jullie tips hiervoor?

Klopt mijn aanname dat hiervoor een PEI bed wordt aanbevolen? Plak of leg je die over het huidige bed heen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
GAEvakYD schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:03:
Ik ben ook maar eens in het 3d printen gedoken en een Creality Ender 3 V3 SE besteld. Super makkelijk in elkaar te zetten, ff firmware updaten en printen binnen 20 min. Eerste testprintje is ook aardig gelukt.
[Afbeelding]

1 probleem, de print is echt super vast aan het printbed. Ik heb er al best hard aan getrokken maar ik krijg hem niet los. Hebben jullie tips hiervoor?

Klopt mijn aanname dat hiervoor een PEI bed wordt aanbevolen? Plak of leg je die over het huidige bed heen?
Nette print!

Mogelijk print je iets te dichtbij op je bed, waardoor het nu zo vast zit, de Z-offset tunen kan daarbij helpen.

Voor prints die te vast zitten werkt de hele bouwplaat in de vriezer leggen, heb ik van horen zeggen. Helaas heb ik nooit het probleem gehad dat dingen te vast zitten, alleen te los :'(
Ik zelf heb geupgrade van glas naar PEI zodat m'n prints beter bljven zitten. De meest PEI beds zijn een laagje PEI op flexibel staal, plus een grote koelkast magneet, die je op je bed plakt, waarna 't flexibele PEI bed magnetisch blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@GAEvakYD wat @aegis3d zegt, in plaat van dus. Plakt magnetisch.

@godofal scherp

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 25-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

De ender 3 V3 SE heeft standaard al een flexibel PEI bed @GAEvakYD. Even laten afkoelen en dan de 2 tabs aan de voorkant vastpakken en omhoog tillen, schuin eraf dus.
Dan kan je de plaat bij de hoeken en dan de zijkanten vastpakken en het geheel heen en weer buigen totdat je print loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 13:27
godofal schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:19:
De ender 3 V3 SE heeft standaard al een flexibel PEI bed @GAEvakYD. Even laten afkoelen en dan de 2 tabs aan de voorkant vastpakken en omhoog tillen, schuin eraf dus.
Dan kan je de plaat bij de hoeken en dan de zijkanten vastpakken en het geheel heen en weer buigen totdat je print loskomt.
Wow dat een super tip. Dank voor het meedenken. En wat mooi dat er al een magnetisch PEI bed op dit model zit. Ik heb het bed eraf kunnen halen nu en daarmee door wat buigen ook de print.

Er gaat weer een wereld voor mij open en genoeg te ontdekken zo te zien.

Hoe ontdoen jullie het bed van dunne lijntjes filament die blijven zitten? Ik ben bang dat als ik met iets scherp probeer er onder te komen, dat ik het bed beschadig. Met mijn nagel lukt helaas niet om het los te krijgen. Gaat om dat randje om mijn testprint heen, te zien op de foto hierboven.

[ Voor 18% gewijzigd door GAEvakYD op 25-11-2023 17:31 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Meestal gebruik ik de print zelf om deze lijntjes los te tikken.

Als ik naar je skirt (dat lijntje er omheen) kijk, denk ik dat je nozzle iets te dichtbij zit.
Dit regel je met je Z-offset, maar pas op dat je niet de andere kant op gaat, en de nozzle in het bed duwt.

Pagina: 1 ... 160 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie