Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 10:03
Uruk-Hai schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:34:
Ah ja, ik zie wat je bedoeld.

Ik dacht dat je bedoelde dat de direct drive extruder van de Ender 3 V3 SE minder gezeur oplevert dan de bowden extruder van de Ender 3 V2 Neo, maar dat kan ik me slecht voorstellen.

Van oudsher is een direct drive extruder toch juist minder goed omdat de printkop daardoor zwaarder wordt en daardoor gevoeliger voor instabiliteit? De Ultimaker printers op mijn werk hebben beiden een bowden extruder, waardoor ik altijd heb aangenomen dat bowden extruders de betere keuze zijn.
Kijk even naar dit filmpje: YouTube: Unboxing Creality Ender 3 V3 SE Setup and Test
Deze persoon heeft een Neo, en stapt over op de SE. En vertelt waarom.
(Heb zelf begin 2023 een neo gekocht. Na afstellen zeer tevreden maar zou nu direct de SE kopen. De Neo is verouderd.)

[ Voor 6% gewijzigd door irab op 15-09-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:18
Goed nieuws over mijn Ender 3 V2. Die print nu weer helemaal goed met de retraction settings die ik in een vorige post heb aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:18
irab schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:13:
Kijk even naar dit filmpje: YouTube: Unboxing Creality Ender 3 V3 SE Setup and Test
Deze persoon heeft een Neo, en stapt over op de SE.
Een Neo? Dat haal ik er niet uit. Hij geeft meerdere malen aan een Ender 3 V2 te hebben en de SE te beschouwen als een goede upgrade daarvoor. Hij zegt niets over een Neo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 10:03
Uruk-Hai schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:29:
[...]

Een Neo? Dat haal ik er niet uit. Hij geeft meerdere malen aan een Ender 3 V2 te hebben en de SE te beschouwen als een goede upgrade daarvoor. Hij zegt niets over een Neo.
Sorry. Klopt. Hij heeft het over de V2 die hij voorzien heeft van de cr touch. Dan heb je bijna een Neo.
Fishione schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:09:
Hallo,

ik heb sinds een paar maanden een Ender 3 V2 Neo (moederbord V4.2.2) welke ik bestuurd met klipper mainsail
Enkele dagen geleden heb ik een filament runout sensor gekocht van 123d.nl welke ik gisteren avond heb aangesloten.
en weer direct terug heb losgekoppeld omdat de printer was raar deed na aansluiten.
nu wou ik weer wat printen (zonder de filament sensor). Na het calibreren begon de printer ook heel vreemd te doen
verschillende foutmelding die ik nog niet gehad had

https://www.123-3d.nl/123...ilament-i3428-t15362.html

No trigger on probe after full movement
Endstop z still triggered after retract
BLTouch niet uitgegaan

de extruder liep ook een aantal maal tegen de rechterzijde aan en stopte niet
het uitlezen van de bed mesh geeft ook altijd verschillende waarden

Er werd ook plots 2cm boven het bed geprint

Wat ik nu ook probeer ik krijg het niet in orde

Klipper opnieuw opgestart terug van scratch begonnen met nieuwe code. ik ben een beetje aan het vrezen dat ik een nieuw moederbord moet kopen. iemand nog een idee wat te proberen?
Er kunnen natuurlijk meerdere oorzaken zijn.

Is de runout sensor goed aangesloten. Soms moeten de draden anders aangesloten worden. Zover ik nog weet moest ik ooit op mijn Ender 3 ook draadjes omdraaien. Dus altijd goed uitzoeken anders kans op schade.

In klipper ook de run-out goed ingesteld en werkte hij met testen wel goed. Meestal heb je test knoppen zodat je terwijl de hotend in de lucht hangt testen of de pin omhoog/omlaag gaat. Zolang dat niet goed gaat klopt er iets niet.

En verder zul je dus meer info moet geven met dit soort zaken. Hoe het is aangesloten en wat je in Klipper hebt aangepast. Wij kunnen niet meekijken dus moeten het doen met welke info jij geeft.

Mogelijk heb je hier iets aan: YouTube: Ender 3 V2 Enabling the Filament Runout Sensor in Mainsail Klipper

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:18
klipper draaide al een aantal weken goed voor ik de runout sensor had aangesloten.
Na het aansluiten van de sensor wou klipper niet meer verbinden met de printer tot ik de sensor loskoppelde.
Wat ik inderdaad niet gedaan had was uitzoeken of ik draadjes moest opdraaien.
Ik had enkel de locatie van de pin op het moederbord uitgezocht en deze aangesloten het is pas achteraf dat ik las dat er misschien draadjes moesten omgedraaid worden

Ook heb ik nagekeken of alle originele bedradingen nog goed op het moederbord zaten.
De bovenstaande foutmeldingen zoals deze van de X-as gebeuren niet altijd 2 op de 3 keer gaat dit goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fishione
Er was effectief iets mis met het moederbord, deze voormiddag vervangen en print weer zoals ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58
Ik krijg als het goed is maandag mijn eerste 3d printer binnen. Een Ender 5 Pro.

Nu vraag ik me af welke veiligheidsmaatregelen en conditiemaatregelen ik direct als zou moeten nemen?

Mijn plan was om hem in mijn goed geventileerde (lees tochtige) garage te zetten. Maar hier is de luchtvochtigheid hoog en de temperatuur erg schommelend. Ik kan hier vrij makkelijk een afzuiger in mijn dak zagen.

Een wat stabielere omgeving is mijn kantoortje, maar daar ben ik weer bang voor de uitstoot van fijnstof, fijn plastic en bij bepaalde filaments giftige stoffen. Ik kan hier behalve een raam open zetten niet beter ventileren.

Ga ik zonder enclosure dramatische resultaten halen in mijn garage of ga ik daar als beginner met simpele filaments nog niet extreem veel last van hebben?

Ik denk ook aan een resin printer en spnnendere filaments voor de toekomst dus een geconditioneerde ruimte met afzuiging komt er sowieso, maar vraag me af of dit een acuut probleem of een luxe probleem is het eerste half jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HenkEisDS schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:14:
Ik krijg als het goed is maandag mijn eerste 3d printer binnen. Een Ender 5 Pro.

Nu vraag ik me af welke veiligheidsmaatregelen en conditiemaatregelen ik direct als zou moeten nemen?

Mijn plan was om hem in mijn goed geventileerde (lees tochtige) garage te zetten. Maar hier is de luchtvochtigheid hoog en de temperatuur erg schommelend. Ik kan hier vrij makkelijk een afzuiger in mijn dak zagen.

Een wat stabielere omgeving is mijn kantoortje, maar daar ben ik weer bang voor de uitstoot van fijnstof, fijn plastic en bij bepaalde filaments giftige stoffen. Ik kan hier behalve een raam open zetten niet beter ventileren.

Ga ik zonder enclosure dramatische resultaten halen in mijn garage of ga ik daar als beginner met simpele filaments nog niet extreem veel last van hebben?

Ik denk ook aan een resin printer en spnnendere filaments voor de toekomst dus een geconditioneerde ruimte met afzuiging komt er sowieso, maar vraag me af of dit een acuut probleem of een luxe probleem is het eerste half jaar.
Vocht is voor geen een apparaat een goede omgeving. Dus als je hem in de schuur wilt gaan gebruiken dan zou ik er een enclosure omheen maken zodat je dat probleem kun afvinken.
Filament en vocht gaan ook niet samen dus daar zul je ook rekening mee moeten houden.

Het kan prima maar dan zul je maatregelen moeten nemen.

Uitstoot hangt af welke filament je gaat gebruiken. PLA / PET-G is geen probleem om zonder filter te printen en is "veilig". Beter is natuurlijk standaard afzuiging maar het kan prima zonder.

ABS etc dan zul je afzuiging en goede hepa filters moeten gaan gebruiken.

Tip: is je eerste 3D printer. Plaats hem voorlopig op een plek waar je makkelijk bij kunt en ook een pc bij de hand hebt. Je zul veel dingen moeten leren en tegenkomen die een uitdaging kunnen zijn. Gebruik PLA en je kunt rustig ervaring opdoen.

Is je printer goed afgesteld en heb je ervaring opgebouwd dan kun je hem altijd gaan verplaatsen.

Resin printer aanschaffen zou ik persoonlijk nog even mee wachten. Leer eerst je Ender 5 kennen en ga daarna een stap verder. Er komt genoeg op je af en Resin is weer totaal anders dus dan wordt de leercurve erg steil.

Geduld en niet te veel in 1x willen werkt het beste bij 3D printers >:)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58
Thanks. Dat is de bevestiging die ik nodig had. Voorlopig in kantoortje, een enclosure regelen met afzuiging voor ik met ABS begin en nog ff wachten met resin.

Ik kijk er enorm naar uit! Zowel naar de dingen die ik ga printen als naar het bekend raken met en tweaken van het hele printproces.

Misschien wel leuk om te delen:
Eén van de meest complexe dingen die ik wil gaan ontwerpen en printen is een houder / achtbaan om mijn iPhone met ingebouwde 3D scanner soepel en dekkend rond een object te bewegen. De uitdaging hierin zit vooral in het twee keer langs hetzelfde punt te gaan in een verschillende hoek. Omdat de scannerapps die ik heb gevonden de positie van mijn telefoongebruiken (accellerometer) volstaat het niet om alleen mijn object te bewegen.

Ik denk aan een soort achtbaan die een aantal rondjes rond mijn object draait. Eerst in 45 graden, daarna in 90 en daarna in 135 zodat elk oppervlak gedekt is. Misschien die die hoekverandering trouwens niet nodig omdat je altijd wel vanuit meerdere hoeken langs het object komt naarmate je hoger/lager in de achtbaan zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMuV-qqYdsjJpXpaPrCYzo8fLYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KThsC6QxKLpDQA4r7wcTemq8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ook aan iets met touwtjes gedacht, maar dat lijkt me niet stabiel genoeg.

Of ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden en zijn er al hele goede manier om de 3d frontcamera van mijn iphone om een object te bewegen?

[ Voor 94% gewijzigd door HenkEisDS op 23-09-2023 11:36 ]

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:09
Wat bij mij gelijk opkomt, is de ciclop 3d scanner.
https://www.thingiverse.com/thing:740357
En dan eigenlijk de remix er van,
https://www.thingiverse.com/thing:3858092
Dan de staande extrusie ombouwen tot z as en een servomotor om de kijkhoek te manipuleren.

P.s.
Dit zou dan zijn voor de wat kleinere objecten. Wil je dit zoals je voorbeeld met een huis doen, neig ik eerder naar een aangepaste DJI drone of iets dergelijks.

[ Voor 32% gewijzigd door wally1987 op 23-09-2023 14:09 . Reden: Kleine sidenote.. ]

HenkEisDS schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:07:
Thanks. Dat is de bevestiging die ik nodig had. Voorlopig in kantoortje, een enclosure regelen met afzuiging voor ik met ABS begin en nog ff wachten met resin.

Ik kijk er enorm naar uit! Zowel naar de dingen die ik ga printen als naar het bekend raken met en tweaken van het hele printproces.

Misschien wel leuk om te delen:
Eén van de meest complexe dingen die ik wil gaan ontwerpen en printen is een houder / achtbaan om mijn iPhone met ingebouwde 3D scanner soepel en dekkend rond een object te bewegen. De uitdaging hierin zit vooral in het twee keer langs hetzelfde punt te gaan in een verschillende hoek. Omdat de scannerapps die ik heb gevonden de positie van mijn telefoongebruiken (accellerometer) volstaat het niet om alleen mijn object te bewegen.

Ik denk aan een soort achtbaan die een aantal rondjes rond mijn object draait. Eerst in 45 graden, daarna in 90 en daarna in 135 zodat elk oppervlak gedekt is. Misschien die die hoekverandering trouwens niet nodig omdat je altijd wel vanuit meerdere hoeken langs het object komt naarmate je hoger/lager in de achtbaan zit.

[Afbeelding]
Ik heb ook aan iets met touwtjes gedacht, maar dat lijkt me niet stabiel genoeg.

Of ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden en zijn er al hele goede manier om de 3d frontcamera van mijn iphone om een object te bewegen?
Kijk inderdaad even naar de bekende sites thingiverse en printables. Heel veel dingen zijn al bedacht en natuurlijk zelf iets bedenken en maken is nog leuker maar als het er al is tja zonde van je energie natuurlijk.

Het is een fantastische hobby waar je veel creativiteit in kwijt kunt en ik geniet elke keer als je in huis weer een probleem hebt opgelost voor iets wat gewoon niet te krijgen is >:)

Maar hou rekening dat je de eerste weken echt momenten tegen komt dat je printer niet wil wat jij wil en dan ben je soms dagen aan het zoeken naar de oorzaak. Zelf hou ik van zoeken en probleemoplossen en er zijn momenten geweest dat je hem (Ender 3) het raam uit wilde gooien. Maar gelukkig komt er altijd weer een moment dat je het overwint en dan ga je weer vrolijk verder.

Inmiddels een upgrade gedaan naar een Bambu XC1 met AMS en dat is puur genieten. Iets tekenen en printen en zonder problemen print hij alles supersnel. Moet zeggen dat ik er veel van geleerd heb maar het zonder afstellen van je printer toch wel een genot is. Maar zonder de Ender 3 was het lang zo leuk niet geweest en had ik een behoorlijk dosis ervaring gemist.

Tip: zorg voor voldoende filament en goede inbussleutels.

Vooral de inbussleutels zijn een must. Die erbij zitten werken wel maar je kunt er vaak niet lekker bij en dan is deze set er fijn om mee te werken en je verknalt de schroeven veel minder >:)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:24
Ik zoek denk ik niet goed, want ik kan er geen info over vinden. Op de website van creality zie ik in de info over de creality ender 3 S1 Pro staan dat je op het schermpje een preview kan krijgen van je print:
https://www.creality.com/...=..index.products_tab_1.1 (bij het kopje upgraden UI and functions)

Maar mijn S1 pro lijkt dat niet te doen (ik krijg het iig niet voor elkaar). Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ik heb ook in dit topic gezocht (op preview en op het printermodel), maar niet iets gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Dit moet je slicer wel toevoegen dan. Ik ga er van uit dat als je creality slicer gebruikt deze dit doet. Ik heb bij cura ooit een plugin erin moeten zetten maar ik heb bigtreetech moederbordjes met klipper draaien dus ik weet niet of dit helemaal hetzelfde is. Oudere bestanden van voor het plaatsen van de plugin hebben ook geen preview. Dan zou ik ze opnieuw moeten slicen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:08
Raymond schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:40:
Ik zoek denk ik niet goed, want ik kan er geen info over vinden. Op de website van creality zie ik in de info over de creality ender 3 S1 Pro staan dat je op het schermpje een preview kan krijgen van je print:
https://www.creality.com/...=..index.products_tab_1.1 (bij het kopje upgraden UI and functions)

Maar mijn S1 pro lijkt dat niet te doen (ik krijg het iig niet voor elkaar). Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ik heb ook in dit topic gezocht (op preview en op het printermodel), maar niet iets gevonden.
Je moet in de gcode een thumbnail toevoegen. Zelf voeg ik er 2 toe, 1 op 32x32 formaat en 1 op 320x320 formaat.

Zie hier voor de uitleg voor verschillende slicers
https://klipperscreen.readthedocs.io/en/latest/Thumbnails/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
hmm, dan zal ik wel wat fout hebben gedaan. Ik had dat idd gedaan (plugin in Cura), maar dat had geen effect.
Een keertje in de herkansing gaan dan maar.

Uit de reclamepraat kreeg ik de indruk dat de printer die preview zelf maakte. Dus ik was wel een beetje teleurgesteld toen ik erachter kwam dat het om een jpg gaat die wordt weergegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anakin239 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:19:
[...]

Je moet in de gcode een thumbnail toevoegen. Zelf voeg ik er 2 toe, 1 op 32x32 formaat en 1 op 320x320 formaat.

Zie hier voor de uitleg voor verschillende slicers
https://klipperscreen.readthedocs.io/en/latest/Thumbnails/
Ik heb de firmware geupdate, nu heb ik iig dat "preview" schermpje. Maar nog steeds geen logo. In dat preview scherm zou hij ook wat print informatie moeten weergeven, maar dat doet'ie ook niet (zoals aantal laagjes en printtijd enzo).
Duurt dat even voordat het in beeld komt misschien, of hoort dat direct in beeld te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:46
"Ok, het is zover ik ga voor een 3d printer, ff kijken wat er een beetje op de markt is voor een leuk prijsje en fatsoenlijk kwa wat t kan. Doen we ff"
Dacht ik. Paar uur later was ik nog geen stap verder maar had wel iets met bomen en bos.

Paar daagjes verder nu en er staat een Ender-3 V3 SE in mn winkelmandje.
Combo met drybox en rol HyperPLA voor 259,-

Zijn er hier mensen die deze hebben of ervaring mee hebben? (kon via search zo snel niets vinden over de V3).

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 13:24
Edit. Niet goed gelezen. Verkeerde info gegeven 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door Weswyp op 03-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
LordMithril schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:55:
Zijn er hier mensen die deze hebben of ervaring mee hebben? (kon via search zo snel niets vinden over de V3).
Op youtube staan al wel wat filmpjes. Voor de prijs is het volgens mij een prima printer. Alles wat ik in de loop van 3 jaar op mijn ender 3 pro heb geschroefd zit er nu een heel eind standaard op. Ik denk dat je met deze printer prima aan de gang kunt tenzij je vaak grotere objecten wilt printen en niet meerdere delen aan elkaar wilt plakken. Voordelen die ik zo zie is de volledig automatische bedleveling incl. Z-offset meting. Direct drive extruder, dubbele z-as en makkelijk in elkaar te zetten. Nadeel misschien is dat de basis van kunststof is maar dat ligt natuurlijk aan de sterkte van het kunststof dus dat zal ook niet een probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-08 21:35
Hallo, ik heb 3 weken geleden mijn Ender 3V3 SE aangeschaft en ben er heel blij mij.

Echter is gistermiddag mijn hottend verstopt geraakt en ik krijg er op geen mogelijkheid meer PLA doorheen.
Heb al van alles geprobeerd maar hij lijkt echt helemaal geblokt te zitten.

Ik heb ook geprobeerd op 240 graden met het meegeleverde staafje wat schoon te maken (zie foto). Zonder succes helaas

Hebben jullie nog tips/tricks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkNet4Q51gKluHugT89vDHHvmno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RVyYvCG2KCpjv3x7W6AEEgLc.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Edje6 op 12-10-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben bang dat je er niet aan ontkomt om de boel los te halen en schoon te maken.

Ik heb zelf geen DirectDrive, heb daar dus verder geen ervaring mee. Maar ik neem aan dat er wel how-to’s te vinden zijn hoe de te de-monteren en weer in elkaar te zetten.
Nozzle los halen en dan kijken of je de boel schoon kunt krijgen zou mijn eerste gedachte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
Ik loop sinds kort tegen een klein probleem aan. Het printen loopt vlot.
Enkel prints waar het contact oppervlakte met het bed klein is met sommige stukjes zoals met onderstaand voorbeeld https://www.printables.co...-gizo-the-spider-original

De pootjes komen los van het printbed, ik heb al geprobeerd met Brims, Skirt, support onder de poten. Bed level, Z Offset iets aangepast. Gluestick… de print snelheid aangepast… toch komt er altijd een pootje los bij het printen.
Ik heb een Ender 3V2 neo en gebruik cura als slicer
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Vooral je printbed heel goed schoon maken. En niet te snel printen. Anders kun je nog een raft proberen. Die print eerst een soort plateau van een aantal lagen dik en gaat dan pas je onderwerp printen. Of het aantal lijnen van je brim vergroten zodat het contactoppervlak groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11

Damian

Insane Obtrusion

Vanuit de familie de vraag gehad om wat van die DnD miniatuurtjes te printen. 2,8 cm hoog met veel detail. Geprobeerd met mijn huidige setup maar helaas toch te weinig detail. Voor de gein eens een 0.2 nozzle besteld, kijken of dat wat meer detail gaat geven.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:34
Edje6 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:43:
Hallo, ik heb 3 weken geleden mijn Ender 3V3 SE aangeschaft en ben er heel blij mij.

Echter is gistermiddag mijn hottend verstopt geraakt en ik krijg er op geen mogelijkheid meer PLA doorheen.
Heb al van alles geprobeerd maar hij lijkt echt helemaal geblokt te zitten.

Ik heb ook geprobeerd op 240 graden met het meegeleverde staafje wat schoon te maken (zie foto). Zonder succes helaas

Hebben jullie nog tips/tricks?
[Afbeelding]
Op de foto lijkt het alsof je nozzle op het printbed ligt, op die manier krijg je er niet veel doorheen gedrukt.
Maar goed, dat kan toevallig op deze foto zo zijn. Anders de nozzle eruit draaien en doorprikken.

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 17-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
Banditoz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:23:
Vooral je printbed heel goed schoon maken. En niet te snel printen. Anders kun je nog een raft proberen. Die print eerst een soort plateau van een aantal lagen dik en gaat dan pas je onderwerp printen. Of het aantal lijnen van je brim vergroten zodat het contactoppervlak groter wordt.
Ik bedoelde inderdaad een raft ipv een skirt. Gisteren avond heb ik deze geprobeerd te printen aan 45mm/s ik zal nog eens wat trager proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Fishione schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Ik bedoelde inderdaad een raft ipv een skirt. Gisteren avond heb ik deze geprobeerd te printen aan 45mm/s ik zal nog eens wat trager proberen
Met een raft heb ik nog nooit problemen gehad met hoeken die los komen. Je kan ook eens proberen om "mouse ears" toe te voegen aan de hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

Damian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:18:
Vanuit de familie de vraag gehad om wat van die DnD miniatuurtjes te printen. 2,8 cm hoog met veel detail. Geprobeerd met mijn huidige setup maar helaas toch te weinig detail. Voor de gein eens een 0.2 nozzle besteld, kijken of dat wat meer detail gaat geven.
Voor dat soort miniatuurtjes heb je eigenlijk een resin printer nodig. De maximale resolutie die je gaat krijgen met een filament printer is tussen de 0,1 en 0,3mm. Te weinig om de DnD Details uit te laten komen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:09
Ravhin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Voor dat soort miniatuurtjes heb je eigenlijk een resin printer nodig. De maximale resolutie die je gaat krijgen met een filament printer is tussen de 0,1 en 0,3mm. Te weinig om de DnD Details uit te laten komen.
Resin is inderdaad het beste voor miniatuurtjes. Het kan wel met fdm, maar veel detail gaat verloren.

Kan wel de OpenForge modulaire speelvelden aanbevelen om te printen voor DnD spelers.
Heb zelf een modulaire muur met werkende kandelaar getekend(led).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 09:13
Ik heb sinds een maandje een Ender 3 S1 Pro met Sonic Pad en na wat uitproberen en testen heb ik aardig wat goed gelukte printjes kunnen maken (vooral de YouTube-tutorials van Rick Impey kan ik zeer aanraden).

Helaas lukt het me sinds een paar dagen ineens niet meer een fatsoenlijk printje te maken. Met de nadruk op ‘ineens’, want naar mijn idee is er niks gewijzigd in configuratie, filament, firmwares etc.

Elke keer komt de print los van het bed (zelfs met dezelfde .gcode die twee weken geleden probleemloos ging). Van alles geprobeerd: opnieuw levelen, opnieuw slicen, warmer printen, langzamer printen, meer Z-offset, minder Z-offset, printbed gereinigd met alcohol, ook met zeep, zelfs de Sonic Pad terug naar fabrieksinstellingen, etc. niks lijkt te werken. Plotsklaps mislukken alle prints, en ik heb geen flauw idee meer wat ik nog zou kunnen doen. Iemand ideeën?

Wat me wel is opgevallen: in mijn startcode heb ik BED_MESH_PROFILE LOAD=default opgenomen. En de eerste 50-60 layers zie ik tijdens het printen inderdaad de Z-waarde veranderen in elke laag (0,02 erbij, 0,04 eraf, weer 0,01 erbij etc). Als de print een tijdje bezig is blijft de waarde ineens de hele laag constant en lijkt er dus niet meer voor de Z-offset gecorrigeerd te worden. Resultaat: de print wordt ongelijk en op een bepaald moment te hoog voor de nozzle, die hem dan van het printbed losduwt: weer een print mislukt. Heel frustrerend! Zeker omdat de eerste weken alles prima leek te gaan, en ineens dus niet meer…

Als iemand me een duwtje in de goede richting kan geven? Heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@RobinFM
Ik had dat ook met mn s1 pro. Ik gebruik nu 3dlac (ook al zou dat niet nodig hoeven zijn) en dat werkt als een tierelier.
Wellicht dat die speciale plaat die erbij geleverd wordt, na 5prints toch niet meer zo speciaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Volgens mij is het normaal dat je bedlevel mesh alleen over de eerste x-aantal lagen gecorrigeerd wordt. Ik print zelf sinds ruim een jaar op peisheets en die was ik af en toe onder de warme kraan met dreft. Dan afspoelen en met keukenpapier maak ik ze droog. Zo kan ik er altijd weer een paar orints tegenaan zonder 3dlac of andere hulpmiddelen. Met de creality flexibele platen ging dat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
Raymond schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:51:
@RobinFM
Ik had dat ook met mn s1 pro. Ik gebruik nu 3dlac (ook al zou dat niet nodig hoeven zijn) en dat werkt als een tierelier.
Wellicht dat die speciale plaat die erbij geleverd wordt, na 5prints toch niet meer zo speciaal is?
Thanks! Tot op heden vond ik de plaat speciaal genoeg, maar sinds deze week ben ik wat minder enthousiast. ALS dat het probleem is tenminste. De eerste weken had ik geen hulpmiddeltjes nodig, dus ben een beetje terughoudend om dat nu wel te doen. Ik los liever het onderliggende probleem op, maar ben een beetje door de ideeën heen. Bij gebrek aan 3dlac heb ik gisteren een print geprobeerd met haarlak op het printbed, maar dat hielp niets in ieder geval.
Banditoz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:35:
Volgens mij is het normaal dat je bedlevel mesh alleen over de eerste x-aantal lagen gecorrigeerd wordt. Ik print zelf sinds ruim een jaar op peisheets en die was ik af en toe onder de warme kraan met dreft. Dan afspoelen en met keukenpapier maak ik ze droog. Zo kan ik er altijd weer een paar orints tegenaan zonder 3dlac of andere hulpmiddelen. Met de creality flexibele platen ging dat moeilijker.
Ik heb wel ergens een commando gezien waarmee je de mesh leveling kunt uitfaden over een x-aantal lagen, maar dat dat standaard gebeurt is nieuw voor me. Als het klopt, zou dat probleem wel zijn opgehelderd.

Volgens de productpagina van de S1 Pro op de Creality-store heeft de buildplate ook een PEI-coating. Wat maakt jouw peisheets dan anders? En heb je toevallig een linkje naar welke je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobinFM schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:33:
Ik heb sinds een maandje een Ender 3 S1 Pro met Sonic Pad en na wat uitproberen en testen heb ik aardig wat goed gelukte printjes kunnen maken (vooral de YouTube-tutorials van Rick Impey kan ik zeer aanraden).

Helaas lukt het me sinds een paar dagen ineens niet meer een fatsoenlijk printje te maken. Met de nadruk op ‘ineens’, want naar mijn idee is er niks gewijzigd in configuratie, filament, firmwares etc.

Elke keer komt de print los van het bed (zelfs met dezelfde .gcode die twee weken geleden probleemloos ging). Van alles geprobeerd: opnieuw levelen, opnieuw slicen, warmer printen, langzamer printen, meer Z-offset, minder Z-offset, printbed gereinigd met alcohol, ook met zeep, zelfs de Sonic Pad terug naar fabrieksinstellingen, etc. niks lijkt te werken. Plotsklaps mislukken alle prints, en ik heb geen flauw idee meer wat ik nog zou kunnen doen. Iemand ideeën?

Wat me wel is opgevallen: in mijn startcode heb ik BED_MESH_PROFILE LOAD=default opgenomen. En de eerste 50-60 layers zie ik tijdens het printen inderdaad de Z-waarde veranderen in elke laag (0,02 erbij, 0,04 eraf, weer 0,01 erbij etc). Als de print een tijdje bezig is blijft de waarde ineens de hele laag constant en lijkt er dus niet meer voor de Z-offset gecorrigeerd te worden. Resultaat: de print wordt ongelijk en op een bepaald moment te hoog voor de nozzle, die hem dan van het printbed losduwt: weer een print mislukt. Heel frustrerend! Zeker omdat de eerste weken alles prima leek te gaan, en ineens dus niet meer…

Als iemand me een duwtje in de goede richting kan geven? Heel graag!
Dat "ineens" is wel een bekend verschijnsel met 3D printen. Dit gebeurt soms. Zelf ook wel maanden goed kunnen printen en ineens is het weer eens mis.

Zou beginnen om eens een fist level print te doen. Even controleren of deze nog steeds goed is.

Een bed wil nog wel eens iets veranderen door bv de wieltjes onderop die vrij makkelijk draaien waardoor de bed level iets veranderd. Een kleine verandering is al voldoende om de boel om zeep te helpen.

Bed goed schoonmaken met heet water en beetjes afwasmiddel en daarna goed afspoelen en droogmaken en zorgen dat je vingers het bed niet meer aanraken.

Nog even je Z-Offset nalopen en afstellen en nieuwe mesh maken.

En hierna zou het normaal weer goed moeten gaan. Zo niet dan kan het zijn dat er iets los is geraakt. Denk bv een schroefje van het frame waardoor er speling in komt. Zeker in het begin wil het na verloop van tijd gebeuren en moet je af en toe dit nalopen.

Spray's en lijm etc is echt niet nodig als je printer goed is afgesteld dus daar zou ik niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aangezien het nu een dikke 4 jaar geleden is dat ik met mijn Ender 5 ben begonnen … een actie foto 🤩

De E5 heeft wel een aantal upgrades gehad, 32bit silent board, 3d geprinte bedsupport, metal extruder, capricorn-tube, 2 hot-ends “verbruikt”.
3 of 4 versie Marlin gebruikt, maar uiteindelijk de default Creality firmware voor de Ender 5 Pro erop gezet.
Raspberry Pi, met camera, en extra temperatuur sensor er aan gehangen. LED-strip (WS2812) op het frame gemaakt en een IKEA leeslampje omgebouwd en er LED’s in gehangen om van boven de boel te belicht. Heb nog wel de kabeltje voor mircoSD card er aan zitten. Maar die gebruik ik niet meer actief, omdat ik de boel via OctoPrint vanaf de Pi aanstuur.
Print nog steeds op het magnetische flexbed, wel nummer twee, want de eerste heb ik zelf stuk gemaakt, iets te fanatiek met een mesje zitten te knoeien bij mijn eerste maanden printen in 2019. Glasplaat heb ik nog liggen, ooit gekocht in 2019, maar alles werkt en print goed, dus geen reden om die te gaan gebruiken. Toegevoegde waarde van een BL-touch ofzo heb ik nooit gezien, dus die zit er ook niet op.

Printer staat snel 5 tot 6 dagen per week 10 tot 12 uur te printen. Dus kan stellen dat het een goede aankoop is geweest en leuke nieuwe hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ6LtgbgLWF39b90f0bVTR2ttAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntWJBVU77w44hrnIlg0BEsEK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Ik heb sinds gisteren een Ender 3 V3 SE. Vergeleken met mijn Ender 3 V2 Neo maakt hij een vreemd geluid bij het bewegen van de y-as (het printbord). Een eerder knarsend, schuurderig geluid. Net zoals beschreven bij deze persoon: https://www.reddit.com/r/...lt_rubbing_ender_3_v3_se/

De spanning van de riem leek een beetje te fel, dus dit heb ik al iets losser gemaakt. Dit lost mijn probleem dus niet op. Heeft nog iemand dit soort probleem gehad?

Dit is een foto van mijn riem en die ziet er precies al "versleten" uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFDyxRege-aBSp1yDPcdB3iIAnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VK12wXUYd4AZjEopARvYvQY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Weswyp op 20-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
RobinFM schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:20:
[...]

Volgens de productpagina van de S1 Pro op de Creality-store heeft de buildplate ook een PEI-coating. Wat maakt jouw peisheets dan anders? En heb je toevallig een linkje naar welke je hebt?
Is al even geleden maar is van twotrees via ali. Een kant is textured pei en andere een carbonlook laag. Kan met beide prima printen op min ender 5 pro en ender 3 pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Banditoz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Is al even geleden maar is van twotrees via ali. Een kant is textured pei en andere een carbonlook laag. Kan met beide prima printen op min ender 5 pro en ender 3 pro.
Voor die drie tientjes ook maar besteld, sowieso goed om een bedje op voorraad te hebben. Alhoewel ik nu zowel op glas en een magnetisch bed beide prima print (2 enders 3) ben ik wel benieuwd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
Banditoz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Thanks, toch maar eens naar kijken dan...

Ik heb gisteren de hele printer uit elkaar gehaald en weer opnieuw in elkaar gezet alsof 'ie nieuw uit de doos kwam. Daarna op de Sonic Pad alle calibraties gedaan (Temp calibration, resonance sensor en pressure advance). Ook dik een uur bezig geweest met het handmatig levelen van het printbed. Volgens de Klipper-beheerpagina heb ik nu een variance van 0,0925mm en er zijn sindsdien weer een aantal prints gelukt. Eén specifiek model wil maar niet lukken (maar die heeft wel erg weinig contact met het printbed en mislukt steeds omdat de nozzle blijft hangen in de infill ergens halverwege de print). In ieder geval wel weer wat vooruitgang gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als de nozzle blijft hangen in de infill kun je nog eens proberen te slicen met z-hop ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Merkte gisteren dat mijn Ender 3 Pro met SKR Mini E3 v2 ineens geen probing met BLTouch deed bij Z-homing. Een poging daarna gebeurde het weer wel, ook voorafgaande aan een print. Zojuist toch weer geen probing bij Z-homing. Heb dit hiervoor nooit eerder gehad. Herkent iemand dit niet consistente gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Zelf nog niet meegemaakt maar ik zou beginnen met de stekkertjes een keer los halen en opnieuw vastklikken. Door al het bewegen kan er weleens iets langzaam los gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:55
Ik print zo af en toe wat met PLA. Over het algemeen lukt dat prima zeker wanneer ik regelmatig het bed goed uit-level. Nu heb ik ooit PETG probeer stukjes gekregen bij een PLA bestelling dus vandaag daar maar eens mee aan de slag gegaan. Keurig in Cura ge-sliced en aangegeven dat het om PETG gaat. Het printen zag er goed uit maar op een gegeven moment gingen er toch lagen van elkaar loslaten, iets wat ik met PLA nog nooit heb gehad. Een snelle google actie geeft aan dat een en ander met afkoelen te maken zou kunnen hebben en dat je dat eigenlijk niet moet doen. Maar als ik in Cura aangeef dat ik met PETG print dan past hij keurig de print en bed temperaturen aan dan zou ik dat ook verwachten voor de fans (=koeling) of moet ik hier toch echt zelf het een en ander instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Ik heb een paar kleine parts geprint met PETG geleend van een collega en dat heb ik allemaal met 0% fan gedaan.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Banditoz schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:44:
Zelf nog niet meegemaakt maar ik zou beginnen met de stekkertjes een keer los halen en opnieuw vastklikken. Door al het bewegen kan er weleens iets langzaam los gaan.
Bij het inschakelen van de Ender zie ik 'm overigens wel telkens uit/in/uit/in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JBS schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:04:
[...]
Bij het inschakelen van de Ender zie ik 'm overigens wel telkens uit/in/uit/in doen.
lijkt toch op kabelbreuk, als het zo slecht reproduceerbaar is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chippie777 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:48:
Ik print zo af en toe wat met PLA. Over het algemeen lukt dat prima zeker wanneer ik regelmatig het bed goed uit-level. Nu heb ik ooit PETG probeer stukjes gekregen bij een PLA bestelling dus vandaag daar maar eens mee aan de slag gegaan. Keurig in Cura ge-sliced en aangegeven dat het om PETG gaat. Het printen zag er goed uit maar op een gegeven moment gingen er toch lagen van elkaar loslaten, iets wat ik met PLA nog nooit heb gehad. Een snelle google actie geeft aan dat een en ander met afkoelen te maken zou kunnen hebben en dat je dat eigenlijk niet moet doen. Maar als ik in Cura aangeef dat ik met PETG print dan past hij keurig de print en bed temperaturen aan dan zou ik dat ook verwachten voor de fans (=koeling) of moet ik hier toch echt zelf het een en ander instellen?
PET-G print op zich net ze makkelijk als PLA. Ik print niet anders dan met PET-G en meer dan een hogere temperaturen is het niet.

BED: 70 graden
Hotend: beetje tussen 230 en 240 in.

Partcooling fan hoe echt niet op volle kracht te draaien. Ik stel dit meestal rond de 50% in.

Profielen in slicers zijn niet altijd correct en gaan uit van een standaard set instellingen. Elk filament kan weer anders zijn en is vaak testen wat het beste werkt. Een standaard profiel kan prima werken maar staat je er niet blind op.

Google bv eens op Cura + profile + pet-g + merk filament.

En probeerstukjes zijn vaak ook niet de beste. Hoe zat het verpakt. Als het bv niet vacuüm verpakt zit al die tijd kan het natuurlijk heel goed dat het vol met vocht zit en kun je het gaan drogen in de oven voor een paar uur.

Wil je echt met PET-G gaan testen dan zou ik gewoon een rol van een bekend merk bestellen en daarmee gaan testen.

Zelf gebruik ik altijd Devil Desgin (18 euro per 1kg). Print probleemloos en na vele kg nog steeds geen problemen mee gehad. maar zijn meer prima merken en dat zal denk ik ook veel schelen in vergelijking tot de probeerstukjes. ;)

Via Pepper is deze aanbieding nu leuk.
Eyrone filament vrijwel alles heeft leuke korting.

Bv 2 rollen voor de prijs van 1 en gratis verzending.

2 rollen zijn dan op dit moment weer een stuk voordeliger dan 1 rol Devil >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

MikeOO schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:56:
[...]

PET-G print op zich net ze makkelijk als PLA. Ik print niet anders dan met PET-G en meer dan een hogere temperaturen is het niet.

BED: 70 graden
Hotend: beetje tussen 230 en 240 in.

Partcooling fan hoe echt niet op volle kracht te draaien. Ik stel dit meestal rond de 50% in.

Profielen in slicers zijn niet altijd correct en gaan uit van een standaard set instellingen. Elk filament kan weer anders zijn en is vaak testen wat het beste werkt. Een standaard profiel kan prima werken maar staat je er niet blind op.

Google bv eens op Cura + profile + pet-g + merk filament.

En probeerstukjes zijn vaak ook niet de beste. Hoe zat het verpakt. Als het bv niet vacuüm verpakt zit al die tijd kan het natuurlijk heel goed dat het vol met vocht zit en kun je het gaan drogen in de oven voor een paar uur.

Wil je echt met PET-G gaan testen dan zou ik gewoon een rol van een bekend merk bestellen en daarmee gaan testen.

Zelf gebruik ik altijd Devil Desgin (18 euro per 1kg). Print probleemloos en na vele kg nog steeds geen problemen mee gehad. maar zijn meer prima merken en dat zal denk ik ook veel schelen in vergelijking tot de probeerstukjes. ;)

Via Pepper is deze aanbieding nu leuk.
Eyrone filament vrijwel alles heeft leuke korting.

Bv 2 rollen voor de prijs van 1 en gratis verzending.

2 rollen zijn dan op dit moment weer een stuk voordeliger dan 1 rol Devil >:)
Ik print met ongeveer dezelfde temperatuur instellingen als Mike.

Soms gebruik ik een hogere nozzle temperatuur (240 ipv 230 bijv.) om betere layer adhesion te krijgen.
Dit ook de reden dat ik vaak geen partcooling fan aanzet bij PETg.
Mijn PETg prints zijn vaak functioneel en die wil ik soms sterk mogelijk krijgen een goede layer adhesion is hierbij essentieel omdat dit verreweg van meest zwakke plekken is van FDM 3d print.
Het nadeel hiervan is meer stringing en iets slechtere bridging.

Ik heb eens partcooling aangezet op een laag met een grote bridge en toen had ik ook last van layerseperation.
Ik vermoed dat jij daar ook last van heb @chippie777 .
Ik denk echter dat dit bij jou komt door een te lage nozzle temperatuur.
Volgens mij doet Cura standaard niet zoveel veranderen aan je profiel als een filament selecteert.
Ik ben daar namelijk ook als eens ingetrapt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu5mWaCKMJhGGHo7WPbxkWZIWR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqYDinvpX6ibnHH9TGoT2BBf.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom staat ie bij mij ook altijd op PLA ook al print ik TPU of PETg .
Hiervoor moet je toch een profiel maken of importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@Headbuddy en @MikeOO Dank voor jullie reply's. De print die ik maakte was vrij simpel, geen bridging in ieder geval. (was een soort u-profiel)
Wel was het PETG behoorlijk oud dus dat zal zeker een rol hebben gespeeld.
Daarnaast heb ik halverwege de kleur van het PETG aangepast, dus dat zal ook niet geholpen hebben omdat daar de eerste layer separation plaats vond. Op 80% weer een andere kleur ingevoerd en daar ontstond geen layer seperation.
Toen de print gereed was heb ik eens goed gekeken en met wat gefrommel kwamen steeds meer lagen los.
Ik heb nu een rol PETG besteld en ga daarmee experimenteren zonder koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chippie777 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:07:
@Headbuddy en @MikeOO Dank voor jullie reply's. De print die ik maakte was vrij simpel, geen bridging in ieder geval. (was een soort u-profiel)
Wel was het PETG behoorlijk oud dus dat zal zeker een rol hebben gespeeld.
Daarnaast heb ik halverwege de kleur van het PETG aangepast, dus dat zal ook niet geholpen hebben omdat daar de eerste layer separation plaats vond. Op 80% weer een andere kleur ingevoerd en daar ontstond geen layer seperation.
Toen de print gereed was heb ik eens goed gekeken en met wat gefrommel kwamen steeds meer lagen los.
Ik heb nu een rol PETG besteld en ga daarmee experimenteren zonder koeling.
Op zich moet een kleur wissel geen probleem zijn en dit kan prima. Nu is het wel vaak een punt waar het sneller op fout gaat zoals je al aangeeft. In het verleden als ik dit met de Ender 3 deed ging het meestal goed maar soms zag je duidelijk dat bij de kleurenwissel er een probleem was ontstaan.

Aangezien ik het nu op een Bambu XC1 doe hoef ik het zelf niet meer te doen en gaat dat altijd goed.

Maar denk het grootste probleem is denk ik toch dat de restjes te oud zijn geworden (lees vocht etc)
Zou met de nieuwe rol verder alles hetzelfde laten en nog eens printen. Dan weet je of het filament het probleem was. Als je gelijk meerdere dingen veranderd weet je dit niet.

Met 3D printen is het juist de kunst om elke keer maar 1 dingen aan te passen en dan weer testen. Anders weet je op den duur echt niet meer waar het probleem zat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Je kunt petg ook nog drogen natuurlijk. Je ziet ook veel gebruikers die vanuit een filament droger printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Als je geen echte dehydrator hebt kan je het beste een kartonnen doos op maat plakken die over het printbed past, en dan je filament daar drogen. Zeker nooit in een oven of ander apparaat waar je eten mee bereid doen.
Als dat experiment dan bevestigd dat vochtig filament het probleem was kan je overwegen een echte droger te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-08 21:35
Beste forum leden,

Ik print er al 4 jaar bijna dagelijks allerlei verschillende dingen, hier gebruik ik altijd PLA als filament voor.

Ik wil graag mijn kennis en ervaring verbreden met andere soorten filamenten, alleen weet niet goed waar ik moet beginnen.

Zijn er mensen op dit forum die wat meer kunnen vertellen over de verschillende soorten filamenten?

Ik heb zelf de volgende 3 printers thuis:

- Ender 3-V2 Neo
- Ender 3-S1 Pro
- Ender 3-S1 Plus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Edje6 beetje makkelijke en ongerichte vraag zonder te vermelden wat je van plan bent.
Ik zou je dan wat huiswerk willen geven door in dit topic te zoeken op verschillende types filamenten die elk hun toepassing hebben, het internet staat er vol mee. PETG en ABS is wellicht een goede start voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Volgens mij kun je het beste met petg beginnen. Dit print niet veel lastiger als pla volgens velen. Als je ABS gaat printen moet je gaan denken aan een enclosure en luchtfiltering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
Banditoz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:06:
Als de nozzle blijft hangen in de infill kun je nog eens proberen te slicen met z-hop ingeschakeld.
Ik had ergens gelezen dat Z-hop ooit was bedacht om om de effecten van een verkeerd ingestelde printer heen te werken. Daarom was ik wat terughoudend om het te gebruiken; ik wil liever de printer goed afgesteld hebben dan met workarounds werken.

Maar na flink wat mislukte pogingen een batterijendispenser (de extension lukte niet, heel weinig contact met de buildplate) te printen toch maar eens Z-hop ingesteld: en voilá, poging 1 gelukt... 8)7

Wijze lessen:
- de aanhouder wint
- iets minder eigenwijs zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11

Damian

Insane Obtrusion

Hmm, toch maar een verse hot-end bestellen denk ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjwGrZNMD-WAghM4M-hgBs51uac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTWHrdNLwDZlsEJlyPUrdPo9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UATS4HhAiSg1UrvOlv4HRi1qG48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbeusUqnCT2AXOT2Y3qFLTKg.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips? Of is de standaard MK8 van Creality zelf prima voor huis tuin en keuken printjes.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@RobinFM Grappig, maandag ook voor het eerst Z-hop aangezet bij een print. Printer is prima ingesteld maar de slicer had precies bedacht om over een de eerste 2 rondjes van de walls van een schroefgat te gaan en tikte dan precies tegen het kleine braampje op de naad de layer eraf :/

Dus misschien nog verbetering voor Cura, in ieder geval op de eerste laag niet over naden heen. Of Z-hop alleen voor eerste laag ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damian schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:13:
Hmm, toch maar een verse hot-end bestellen denk ik...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand tips? Of is de standaard MK8 van Creality zelf prima voor huis tuin en keuken printjes.
Voor die paar euro zou ik lekker bij de standaard MK8 van Creality blijven. Ik ben nu met mijn derde (sinds 2019), niks mis mee en gebruik de printer bijna dagelijks. Alleen ff opletten dat bij plaatsen nieuwe de schroefjes goed vast zitten. Bij mijn eerste zijn de losgeraakt en das niet handig. Ik heb een reserve MK8 op voorraad liggen, mocht de huidige stuk gaan kan ik hem direct vervangen en bestel ik weer een nieuwe bij Ome Ali :-)
Minder dan 10 euro, met extra nozzels en 2 siliconen beschermkapjes voor mijn Ender 5. Wel met de witte tube, die vervang ik direct door een capricorn tube. Welke ik ook op voorraad heb liggen, inclusief wat extra penumatische connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@MikeOO Ik heb nogmaals geprint nu met een nieuwe rol petg. Dit ging al een stuk beter, geen layer seperation. Maar de lagen zaten niet echt goed vast. Ik kon heel makkelijk de lagen los trekken, als of het een borduursel was.
Nogmaals hetzelfde geprint maar nu met een print temperatuur van 230 graden ipv de 205 die cura had ingesteld. De lagen zitten nu wel goed vast. Wel wat last van stringing en wat bultjes maar al stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:12

_Eend_

🌻🇺🇦

@chippie777 Ik heb al gemerkt dat de standaard instellingen van slicers nogal conservatief zijn. Ik had een ander merk (de naam ontgaat me even..) PLA gekocht, en die stond wel in Prusaslicer, maar met een bijzonder lage temperatuur: 195 graden. Dat stond trouwens ook op de doos, 195-215 graden is de door de fabrikant geadviseerde temperatuur.

Met 195 graden ging het wel aardig, maar met 210-215 print het een stuk beter.

Sindsdien ben ik maar wat minder eigenwijs geworden en print ik nu altijd een benchy en een temperature tower als ik een nieuw merk of materiaal gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:06:
@MikeOO Ik heb nogmaals geprint nu met een nieuwe rol petg. Dit ging al een stuk beter, geen layer seperation. Maar de lagen zaten niet echt goed vast. Ik kon heel makkelijk de lagen los trekken, als of het een borduursel was.
Nogmaals hetzelfde geprint maar nu met een print temperatuur van 230 graden ipv de 205 die cura had ingesteld. De lagen zitten nu wel goed vast. Wel wat last van stringing en wat bultjes maar al stukken beter.
Dat zijn mooie berichten. Je ziet dus hoe gevoelig 1 enkele instelling kan uitmaken >:)
Stringing is met PET-G wat lastiger en mogelijk kun je hiermee het wat minder krijgen.

Denk dat je printer wat meer afgesteld moet worden qua extrusion / e-steps etc.
Dit is een goede site om elke stap eens door te lopen en zo je printer nog beter af te stellen
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik heb eerst maar eens de E steps bijgesteld. Hoefde maar weinig aan te veranderen terwijl ik dat echt wel meer dan een jaar geleden heb aangepast voor PLA. De x, y en z steps echter moest ik bijzonder veel bijstellen. Ik zal eens kijken of dit alles wat heeft veranderd aan de print kwaliteit.
Ik heb dit gebruikt voor het instellen van de x, y en z steps.
https://www.thingiverse.com/thing:2484766
Ik had wel wat vreemds bij het printen van de Z toren, het bovenste gedeelte ziet er niet uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwTkMSJnPE7tqS7HNEoFF6vTUR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEHQqkLVR9I857DuhI7k8M5t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC83
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 19:58
Ik ken iemand met een Ender. Weet iemand hier toevallig waar ik ergens een oproep kan plaatsen om iemand te vinden met een 3d scanner?

Zijn alle die 3dscanners compatibel met een Ender of is het niet universeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RC83 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:41:
Ik ken iemand met een Ender. Weet iemand hier toevallig waar ik ergens een oproep kan plaatsen om iemand te vinden met een 3d scanner?

Zijn alle die 3dscanners compatibel met een Ender of is het niet universeel?
Je scant een model en je maakt hier een 3D print bestand van, bv STL / STEP etc.
Dit bestand haal je daarna door een slicer en zo maak je hem geschikt voor je printer.

Je zou misschien vraag en aanbod een oproep kunnen doen wie iets kan scannen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 27-10-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:35:
Ik heb eerst maar eens de E steps bijgesteld. Hoefde maar weinig aan te veranderen terwijl ik dat echt wel meer dan een jaar geleden heb aangepast voor PLA. De x, y en z steps echter moest ik bijzonder veel bijstellen. Ik zal eens kijken of dit alles wat heeft veranderd aan de print kwaliteit.
Ik had wel wat vreemds bij het printen van de Z toren, het bovenste gedeelte ziet er niet uit:
[Afbeelding]
Check eens of je bed soepel loopt heen en weer gaat zonder schokjes en ook of deze wiebelt en of hij soepel omhoog / omlaag gaat. Zo niet dan deze ook wat stellen met de wielen. Het moet zonder moeite allemaal bewegen zonder speling.

Verder geen idee waar dit door zou worden veroorzaakt. Mogelijk je nozzel die niet schoon genoeg is er het blijft pakken waardoor blijft plakken.
Meestal krijg je er een kleine rol schoonmaak filament bij de printer. Je zou dit er voor de zekerheid even wat doorheen kunnen doen en je nozzel even verwarmen naar 250 en dan met een kleine staalborstel de printhead even schoonmaken.

Maar dat is puur een gedacht en geen idee wat natuurlijk de situatie hiervan is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeOO schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:20:
[...]

Check eens of je bed soepel loopt heen en weer gaat zonder schokjes en ook of deze wiebelt en of hij soepel omhoog / omlaag gaat. Zo niet dan deze ook wat stellen met de wielen. Het moet zonder moeite allemaal bewegen zonder speling.

Verder geen idee waar dit door zou worden veroorzaakt. Mogelijk je nozzel die niet schoon genoeg is er het blijft pakken waardoor blijft plakken.
Meestal krijg je er een kleine rol schoonmaak filament bij de printer. Je zou dit er voor de zekerheid even wat doorheen kunnen doen en je nozzel even verwarmen naar 250 en dan met een kleine staalborstel de printhead even schoonmaken.

Maar dat is puur een gedacht en geen idee wat natuurlijk de situatie hiervan is. ;)
Moet je niet de printer eerst uitzetten voordat je hem met een borstel te lijf gaat? Ik ben het wel eens vergeten en kreeg toen een thermal runaway error..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Moet je niet de printer eerst uitzetten voordat je hem met een borstel te lijf gaat? Ik ben het wel eens vergeten en kreeg toen een thermal runaway error..
De hotend moet heet zijn anders krijg je deze niet schoon. Natuurlijk kun je hem eerst heet maken en dan uitzetten maar dan krijg je mogelijk weer problemen dat de hoted verstopt kan raken dus zou ik niet doen en is ook niet nodig. Ik gebruikte de borstel zelf vlak voor hij ging printen om nog even het laatste stukje te verwijderen wat er soms uitvloeit.

Denk eerder dat je of de temperatuur te heet hebt ingesteld op dat moment. Elke printer/hotend heeft een max temperatuur wat hij aankan.

Als het te heet wordt dan krijg je last van thermal runaway en zou je printer moeten stoppen en zou hij moeten afkoelen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 28-10-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeOO schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:48:
[...]

De hotend moet heet zijn anders krijg je deze niet schoon. Natuurlijk kun je hem eerst heet maken en dan uitzetten maar dan krijg je mogelijk weer problemen dat de hoted verstopt kan raken dus zou ik niet doen en is ook niet nodig. Ik gebruikte de borstel zelf vlak voor hij ging printen om nog even het laatste stukje te verwijderen wat er soms uitvloeit.

Denk eerder dat je of de temperatuur te heet hebt ingesteld op dat moment. Elke printer/hotend heeft een max temperatuur wat hij aankan.

Als het te heet wordt dan krijg je last van thermal runaway en zou je printer moeten stoppen en zou hij moeten afkoelen.
Ik had hem gewoon ingesteld op 200 graden, de temperatuur waar ik bijna altijd mee print. Dus dan snap ik niet helemaal waarom ik die melding kreeg. Het gebeurde ook toen ik vlak voor het printen heel voorzichtig met een tang de siliconen sok beter op zijn plek wilde duwen.

Ik heb overigens een Ender 3 met de standaard horend en de stock creality Marlin firmware

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Waarschijnlijk heb je dan de draadjes van de thermistor kortgesloten, of de heater cartridge zelf. Zeker die glazen thermistors hebben niet echt geweldige isolatie waar het snel mis kan gaan.
Als je de machine aanzet, verhit, en dan uitzet heb je over het algemeen lang genoeg om iets te doen voordat hij echt te koud is. Schoonmaken werkt vrij goed, maar voor een nozzle swap nog een 2e keer verhitten/uitzetten en aandraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Eend_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Ik had hem gewoon ingesteld op 200 graden, de temperatuur waar ik bijna altijd mee print. Dus dan snap ik niet helemaal waarom ik die melding kreeg. Het gebeurde ook toen ik vlak voor het printen heel voorzichtig met een tang de siliconen sok beter op zijn plek wilde duwen.

Ik heb overigens een Ender 3 met de standaard horend en de stock creality Marlin firmware
Zoals @godofal aangeeft ook inderdaad een reden dat het is gebeurt. Je moet natuurlijk wel met beleid de nozzle schoonmaken en zorgen dat je buiten de aansluitingen komt die op de hotend zitten.

En anders zit er mogelijk een probleem in de thermistor of heater cartridge aansluitingen zelf.
Je kan dan eens proberen als de printer heet is heel voorzichtig wat aan de draadjes te rommelen.
Als het dan ook gebeurt dan deze componenten eens loshalen en controleren of je iets kunt zien.
En tijdens monteren ook goed kijken of er geen draadjes bloot liggen waardoor je sluiting kunt maken.

Ergens klopt iets niet want je kunt met die speciale bostels het prima schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hmmm.. Bedankt @godofal en @MikeOO, omdat mijn Ender 3 dit al doet sinds ik hem heb dacht ik dat dit zo hoorde. Gisteren heb ik de hotend even helemaal uit elkaar gehaald maar voor zover ik kon zien liggen er geen kabels bloot.

Met beleid schoonmaken met zo'n messing borstel doe ik al, er zat er al een in de meegeleverde toolkit volgens mij.

Net even wat met de kabels gerommeld, maar er gebeurt dan niets. Dus dan lijkt het toch de thermistor of de heater cartridge te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Eend_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:27:
Hmmm.. Bedankt @godofal en @MikeOO, omdat mijn Ender 3 dit al doet sinds ik hem heb dacht ik dat dit zo hoorde. Gisteren heb ik de hotend even helemaal uit elkaar gehaald maar voor zover ik kon zien liggen er geen kabels bloot.

Met beleid schoonmaken met zo'n messing borstel doe ik al, er zat er al een in de meegeleverde toolkit volgens mij.

Net even wat met de kabels gerommeld, maar er gebeurt dan niets. Dus dan lijkt het toch de thermistor of de heater cartridge te zijn
Zolang de printer verder goed werkt zou ik mij er niet zo druk om maken. Als het ook spontaan gebeurt dan is het vroeg genoeg om iets te vervangen want het blijft natuurlijk toch nog onduidelijk wat er is gebeurt.
En zomaar iets vervangen is ook zonde zolang je er verder geen last van hebt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

franssie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:33:
[...]

lijkt toch op kabelbreuk, als het zo slecht reproduceerbaar is.
Ik was wat sceptisch, maar inderdaad! Kabel van de BLTouch op het moederbord zat niet lekker vast waardoor ie kennelijk soms wel soms niet goed contact maakte. Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
chippie777 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:35:
[Afbeelding]
Dit komt omdat de minimum layer time te kort is, omdat de layers zo klein zijn blijft alles heet en blobby. 't filament heeft tijd nodig om een beetje af te koelen voordat de volgende laag erop gelegd wordt. Misschien kan je de print flink langzamer zetten zodra je op dat hele dunne punt uitkomt?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat voor snelheden halen jullie met PETG, met een ender3?
Ik gebruik Real-filament van 123-3d, meestal voor gebruiksvoorwerpen zoals klemmetjes enzo die goed stevig moeten zijn. Mijn huidige settings staan op 50 mm/s, en minder voor de wall speeds. Met de nozzle op 240 °C

Ik heb ook nog een eigenaardig probleem.
Steeds als ik een print klaar heb en door ga met een nieuwe dan loopt mijn filament vast bij het wieltje van de bowden extruder. Het lijkt alsof er meer filament wordt ingevoerd dan dat er uit kan komen waardoor het helemaal op krult. De nozzle temperatuur lijkt wel gewoon goed te zijn. Alles vers opstarten gaat wel gewoon goed. Herkent iemand dit probleem?

Ik heb nu een nieuwe cura versie geinstalleerd (van 5.2 naar 5.5) Misschien lost dat het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:29
Hebben jullie een extra ledstrip aangesloten op de printer? Ik heb een probleempje met de stroomvoorziening.
Ik heb een ledstrip geplaatst en deze via een switch rechtstreeks op een van de overgebleven +&- polen van de voeding aangesloten.
Maar nu gaat de printer alleen nog aan als beide schakelaars (en dus de lamp) aan staan.
Bij het vervolgens uitzetten van de ledstrip schakelt de gehele printer uit terwijl de hoofdschakelaar nog aanstaat.
De ledstrip kan werken op alle spanningen tussen 10 en 30 volt. Optie is om de ledstrip via de 24/12 volt accessoirepoort op het mobo aan te sluiten maar die connectoren heb ik niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb al jaren een 24V ledstripje rechtstreeks op de voeding van mijn ender 3 pro en 5 pro zitten. Bij beide heb ik ook een touch dimmertje tussenzetten maar werkte ook zonder de dimmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:29
Blijkbaar heb ik in het circuit van de ledstrip de schakelaar (vd ledstrip) parallel geschakeld aan de ledstrip. Daarom werkte het omzetten van de schakelaar niet. Maar het moederbord vd printer had dan alsnog zijn eigen hoofdschakelaar via de PSU. Nu het circuit aangepast en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34
Heb een eigenaardig probleem met mijn Ender-3 pro de laatste tijd.
Tot en met layer 1.6 heb ik soms dat bekende tikkend geluid van de extruder, iets zit er verstopt.
Gebruik dan babystep Z en verhoog 0,100 per keer. Na layer 1.6 geen probleem meer.
Gebruik cura 5.4.0, bigtreetech btt skr mini e3 v3, handmatig levelen.
Wat ik gedaan heb, nieuwe nozzle, andere steppermotor z-as, geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt cq gesmeerd met rijwielolie ( z-as ), nieuwe ventilator op de printkop gezet, nieuwe mk8 hotend, nieuwe capricom tube

Iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Als je alles goed level hebt en je eerste laag afstand goed is zou ik beginnen met de extruder zelf nakijken. Als je de originele nog gebruikt kan ik je aanraden om een metalen versie aan te schaffen. De kunststof versie was bij mij na een paar weken al gaar. Daarna een metalen erop en die zit er al 3 jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 09:34
Banditoz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:57:
Als je alles goed level hebt en je eerste laag afstand goed is zou ik beginnen met de extruder zelf nakijken. Als je de originele nog gebruikt kan ik je aanraden om een metalen versie aan te schaffen. De kunststof versie was bij mij na een paar weken al gaar. Daarna een metalen erop en die zit er al 3 jaar op.
Heb je advies opgevolgd. Het zit inderdaad in de extruder. Heb zelf ook een metalen. Wat bleek nu? Het stel knopje erop stond verkeerd. Het geheel was veels te straks.paar slagen terug gedraaid en de eerste lagen printen weer perfect. Stom stom…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Zo is er altijd wel wat te puzzelen met een 3d printer 😁. Mooi dat alles weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27

Snuffel

Vroem!

Iemand ervaring met de direct drive op van de V3?
Vind dat deze nogal wat herrie maakt en wil er eigenlijk stille fans op. Wil wel eens weten wie dat al heeft gedaan.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 22:27
Sorry ik moest hem gewoon maken.

De fans van Ajax zijn op het moment erg stil !

Ontopic: Hoe bedoel je veel herrie zou toch even veel herrie moeten zijn als de bowden ?

Aantal jaren geleden heb ik een ender gehad van mijn buurman die had een brandje in de voeding gehad en durfde niet meer.

Ben nu druk bezig met hem aan de praat te krijgen met O.a een Lerdge-Z board wat een top board is dat.
Geen instellingen hoeven doen in firmware gewoon redelijk plug en play.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uv90K6DBfHukF4SMD_3pr3IpcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQKm6sJ7bkAlIHZdjxJ5YBRG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Quepee op 04-11-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Quepee schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:07:
Sorry ik moest hem gewoon maken.

De fans van Ajax zijn op het moment erg stil !

Ontopic: Hoe bedoel je veel herrie zou toch even veel herrie moeten zijn als de bowden ?

Aantal jaren geleden heb ik een ender gehad van mijn buurman die had een brandje in de voeding gehad en durfde niet meer.

Ben nu druk bezig met hem aan de praat te krijgen met O.a een Lerdge-Z board wat een top board is dat.
Geen instellingen hoeven doen in firmware gewoon redelijk plug en play.

[Afbeelding]
Mijn Ender 3 V2 had ik fluisterstil, en als ik deze hoor, dan is het net een vliegtuig.
Deel komt van de fans in de kop, deel komt ook van de X/Y as, die beweegt een heel stuk sneller met bijbehorend lawaai.
Ik wil eerst de fans stiller hebben, dat is prio 1 :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

Ik heb een buck converter in de voeding geplaatst en een onafhankelijke 12V lijn gemaakt voor koelingsfans van de voeding en het moederbord. De stock koelers van de extruder blijf ik lekker af. Ben nog aan het sparen voor een Sprite extruder en daar wil ik wel kijken wat ik kan doen aan geluidsafname. De fan van het moederbord gaf bij mij de meeste herrie (Ender 3 MAX)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Waar je erg bij moet opletten met stillere fans is dat je nog steeds genoeg lucht verplaatst. Stiller printen is leuk, maar als je ineens last van heat creep krijgt of je part cooling niet afdoende is heb je grotere problemen.
Een behuizingkje in elkaar flansen, in een andere ruimte printen, enof wat geluidsdempend materiaal ophangen zijn vaak betere oplossingen.
Iets wat vaak over het hoofd gezien word; de vibraties van de steppers gaan door het frame je tafel/woning in en worden enorm versterkt. Je kan heel veel decibels verminderen door een stukje schuim tussen de printer en tafel te leggen. Een multifunctionele mat en een snijmat bij de action kost niet veel en helpt enorm in mijn ervaring. Er zijn ook printbare pootjes die hetzelfde effect zouden moeten hebben, maar die heb ik zelf niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Snuffel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:19:
[...]

Mijn Ender 3 V2 had ik fluisterstil, en als ik deze hoor, dan is het net een vliegtuig.
Deel komt van de fans in de kop, deel komt ook van de X/Y as, die beweegt een heel stuk sneller met bijbehorend lawaai.
Ik wil eerst de fans stiller hebben, dat is prio 1 :)
Ik heb ook een Ender 3 V3 SE en deze maakt ook veel geluid bij het verplaatsen van X en Y. Heb er een tijdje terug ook een post van gemaakt in deze groep omdat ik het erg luid vond in vergelijking met mijn Ender 3 V2 Neo. Blijkbaar is het nu eenmaal het geluid van deze printer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Weswyp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:03:
[...]

Ik heb ook een Ender 3 V3 SE en deze maakt ook veel geluid bij het verplaatsen van X en Y. Heb er een tijdje terug ook een post van gemaakt in deze groep omdat ik het erg luid vond in vergelijking met mijn Ender 3 V2 Neo. Blijkbaar is het nu eenmaal het geluid van deze printer :X
Klopt, de X-Y maakt aardig wat geluid. Ventilatoren zelf maken het meeste lawaai.
Zal even wachten tot er mods komen voor de kop, zal vast niet heel lang duren voor die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
  • Laatst online: 19-09 21:15
Wij hebben ook de Ender 3 V3 SE gekocht een paar weken geleden. Wat een verademing na jaren gebruik XYZ printers met hun vendor lock-in spullen en slechte support.

Het enige waar wij tegenaanlopen is dat elke print met een supportlaag komt. Mijn vrouw gebruikt hem voornamelijk voor koekjes uitstekers en daar hebben wij helemaal geen supportlaag voor nodig. Een support printen duurt echt ontzettend lang en is ook zonde van het faliment dus ik wil die graag disablen maar ik kan nergens de optie vinden in de Creality software (uiteraard ook geprobeerd te Googlen ;) ). Heeft iemand misschien een tip voor mij? Waar wij de uitstekers in "designen" kunnen we hem disablen maar eenmaal geimporteerd in de Creality software is hij weer hardnekkig terug.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_1O6ZZRGEYe2Dt-xwf66rVyIlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqnhJETTPvQvrUsm1fHa7o0d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Woppie1979 op 05-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:34
Is de creality slicer niet gebaseerd op Cura?
Mogelijk zie je dan standaard niet alle instellingen.
Maar als je zoekt op Build Plate Adhesion dan kun je daar kiezen voor Skirt en zou je probleem opgelost moeten zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

@Woppie1979 Stap gewoon over op cura. Creality's software is afgesplitst van cura en loopt altijd achter (firmware zelfde verhaal met marlin trouwens). Cura heeft profielen ingebouwd voor enders dus het kost niet heel veel moeite om over te stappen, en je krijgt er een hoop extra controle/mogelijkheden voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
@remmuz @godofal

Heel erg bedankt voor de snelle terugkoppeling. Ik ga hier direct naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Woppie1979 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:56:
@remmuz @godofal

Heel erg bedankt voor de snelle terugkoppeling. Ik ga hier direct naar kijken
Hier nog een vote om over te stappen op Cura, de optie heet inderdaad 'build plate adhesion' en zo te zien staat in jouw Cura slicer die standaard op 'Brim'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
Ik heb een probleem met mijn E3V2 sinds ik het moederbord vervangen heb, voorheen een 4.2.2 nu 4.2.7.
Zowel via octoprint als via SD stopt de printer op een willekeurig moment met extruden, rest gaat vrolijk door. Op het moment dat ie stopt met extruden kan ik wel met de hand het wiel draaien, wat erop wijst dat op een of andere manier de extruder stepper uitgeschakeld wordt.

Reden van de vervanging van de 4.2.2 die er standaard op zat was dat de usb niet meer werkte, via de SD werkte de printer zoals gewoonlijk. 4.2.7 heeft de nieuwste firmware vanaf de creatily site.

Wat kan ik doen om de printer weer normaal te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woppie1979
@remmuz @godofal @aegis3d Ik heb net Cura geinstalleerd en inderdaad out-of-the-box al direct zonder die supportlaag! Dat scheelt zonder grap een 1 a 1.5 uur per print.

Super bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
AteGjalt schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:33:
Ik heb een probleem met mijn E3V2 sinds ik het moederbord vervangen heb, voorheen een 4.2.2 nu 4.2.7.
Zowel via octoprint als via SD stopt de printer op een willekeurig moment met extruden, rest gaat vrolijk door. Op het moment dat ie stopt met extruden kan ik wel met de hand het wiel draaien, wat erop wijst dat op een of andere manier de extruder stepper uitgeschakeld wordt.

Reden van de vervanging van de 4.2.2 die er standaard op zat was dat de usb niet meer werkte, via de SD werkte de printer zoals gewoonlijk. 4.2.7 heeft de nieuwste firmware vanaf de creatily site.

Wat kan ik doen om de printer weer normaal te laten werken?
Gebeurd dit met verschillende gcodes? Anders kan het ook een corrupt bestand zijn.

Andere boeg: Heb je de vrefs gemeten van het nieuwe moederbord? Wellicht staat die van de extruder te hoog waardoor de driver oververhit raakt en in fail safe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 22:27
Woppie1979 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:34:
Wij hebben ook de Ender 3 V3 SE gekocht een paar weken geleden. Wat een verademing na jaren gebruik XYZ printers met hun vendor lock-in spullen en slechte support.

Het enige waar wij tegenaanlopen is dat elke print met een supportlaag komt. Mijn vrouw gebruikt hem voornamelijk voor koekjes uitstekers en daar hebben wij helemaal geen supportlaag voor nodig. Een support printen duurt echt ontzettend lang en is ook zonde van het faliment dus ik wil die graag disablen maar ik kan nergens de optie vinden in de Creality software (uiteraard ook geprobeerd te Googlen ;) ). Heeft iemand misschien een tip voor mij? Waar wij de uitstekers in "designen" kunnen we hem disablen maar eenmaal geimporteerd in de Creality software is hij weer hardnekkig terug.[Afbeelding]
In simplyfy heet dit raft en dat duurt heel veel te lang en is niet nodig het is vast een box wat je uit kan vinken
Pagina: 1 ... 159 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie