Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cottonball schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:35:
Een paar maanden geleden heb ik mijn eerste 3D printer gekocht, een creality Ender 3 S1 Pro.

Nadat mijn eerste prints eruit kwamen rollen zag ik wat raars in de onderste paar mm van iedere print. De rest van de print vind ik erg netjes.

Ik ben toen calibration cubes gaan printen en deze blijken 2 mm te laag te zijn. De 2 mm lijk ik te missen in de onderste helft.

Ik vermoed nu dus een probleem met de Z-as. Waarschijnlijk gaat deze de eerste paar mm erg stroef (niet te merken wanneer ik hem handmatig op en neer beweeg). Waardoor er iedere stap niet voldoende hoogte verschil wordt bereikt.

Ik ben toen gaan testen met het controleren en aandraaien van alle boutjes, het aanpassen van de rollers van de Z-as (vaster, losser), heb de Z-as schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, maar heb het tot nu toe nog niet kunnen oplossen.

Iemand met een idee ? Ik heb dit probleem met de geslicede bestanden die ik bij de printer kreeg als door mijzelf geslicede modellen. Ik zou nog de Z as lead screws kunnen omdraaien, misschien dat er iets raars zit in die paar mm.
Als hij met de hand niet stroef gaat dan zal hij dit ook niet doen als de printer deze zelf bestuurd.

Check eens of je Z-Offset wel goed afgesteld staat.
Doe ook eens een first layer test.
Bl-Touch in gebruik dan ook deze eens testen of deze wel accuraat meet.

Ergens gaat het in het begin niet goed en wordt dit verderop gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
daar ben ik weer eens, dit keer met een hardware probleem, waarvoor ik eigenlijk de oplossing al wel weet, maar graag koopadvies wil van jullie, de experts!
Na een paar uur onderzoekingen (ik zocht mijn probleem in een verstopte extruder, die dat niet was) ben ik tot de conclusie gekomen dat het aandruk armpje van de extruder aandrijving is gebroken, dus die moet vervangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5x0fLrobBGItq3qHz8UUrtUX1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IiFxpMYOdGETx6IdDRRmIcy.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zijn er mooie vervangers, waarvan 1 min of meer standaard is, maar van aluminium, en de andere een paar € meer maar met een vertande aandrijving met dubbele aandrukking aan beide kanten van het filament.
Is die extra aandrijving de moeite waar, of houd ik het bij het originele ontwerp ? Hierbij een paar linkjes, beide van bol, maar voor dezelfde prijs bij de originele leverancier te koop, incl verzenden!
De originele:
https://www.bol.com/nl/nl...9JCg.2_52.53.ProductImage

met dubbele aandrijving/vertanding:
https://www.bol.com/nl/nl...tM3g.2_46.47.ProductImage

Het gaat niet om die paar centen natuurlijk, maar hebben jullie aanbevelingen, en/of ervarng met een of beide?
Dank!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gaan beide vast werken. Ooit na een jaar (2020) de originele extruder op mijn E5 vervanger door een full-metal. Originele kunststof was helemaal ingesleten door de filament. De full-metal zit er nog steeds op en werkt naar behoren.

Ik zou zelf altijd voor de meest simpelste setup gaan, als het werkt zie ik geen reden om voor en andere versie te gaan.
Voor die paar euro kun je het altijd proberen, of het iets uitmaakt. Geen idee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Naalroc Ik zou eerst de eerste optie proberen, hoe kleiner de veranderingen, hoe groter de kans dat je printen blijft werken zoals je gewend bent, dus optie 1 (EAN 8720011032617 maar bij Amazon niet veel goedkoper).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Bij de 2e wordt aan beide kanten het wieltje gedraaid door de tandwielverbinding. Theoretisch geeft dat meer grip op je filament maar geen idee of het heel veel uitmaakt. Je moet hierbij alleen wel je extruder e-steps aanpassen. Ik heb de 2e op mijn ender 3 pro als vervanging van dat plastic prul. En na het calibreren van de e-steps zit deze er al 3 jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik heb optie 2 op de e3v2. Esteps etc, maar werkt prima.

Er gaat strakjes 10 a 12 kg petg door om gave wand tegels te maken voor in de 2de garage, en ik verwacht dat de extruder iig niet problemen zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Bedankt allemaal, er is geen eenduidige richting, maar ook geenafwijzing van het ene of andere model; en dat die dubbele aandrijving aan beide kanten van het filament aandrijft, daar was ik al wel achter.
Ik denk dat ik het oorspronkelijke model aanhoud, want dat heeft bij mij een paar jaar goed gewerkt.
Waarom het gewoon tijdens printen gebroken is? Geen idee, maar daar lig ik ook niet wakker van.
Als je het oorspronkelijke model aanhoud, is het dan ook nodig om de e-stept aan te passen, of is dat overbodige luxe?

Nog wat: in mijn zoektocht naar de oorzaak van het niet willen printen heb ik zelf de originele messing nozzle beschadigd; en er werd een vervangende nozzle bij het apparaat mee geleverd.
Nu wil ik gelijk een paar nozzles mee bestellen. Die messing nozzle heeft het bij mij prima gedaan, en ik heb hem zelf beschadigd. Is het dan van voordeel om een gehard stalen model te plaatsen, of is dat gewoon een van de vele 'dat wil ik ook hebben" 'verbeteringen'? Of een ander type/materiaal? Ik heb tot nu toe uitsluitend 0,4 mm gebruikt, en zal dat ook wel blijven doen.
Maw, is het zinvol, of gewoon leuk-om-te-hebben?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Naalroc wat Ik van hardere spuitmondjes dacht te weten is dat die langer meegaan bij filamenten waar materialen in zijn bijgemengd voor bijvoorbeeld een steenachtig uiterlijk etc.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cottonball
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:44
Dit was de hint die ik nodig had.

Ik heb opnieuw een bed level uitgevoerd, maar deze keer volgens deze instructie:

Nu geen afwijkingen meer en is mijn calibration cube netjes 20x20x20 mm.
MikeOO schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:41:
[...]

Als hij met de hand niet stroef gaat dan zal hij dit ook niet doen als de printer deze zelf bestuurd.

Check eens of je Z-Offset wel goed afgesteld staat.
Doe ook eens een first layer test.
Bl-Touch in gebruik dan ook deze eens testen of deze wel accuraat meet.

Ergens gaat het in het begin niet goed en wordt dit verderop gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Middag. Toch weer een poging gedaan om Octoprint te gaan gebruiken.
Lijk te werken en heb er een wat oudere Creality firmware opgezet, omdat ik reset issues had met de USB-poort. Mogelijk dat dat in de firmware zat, dus leek een goed idee om dat aan te passen.

Maar nu piept Octoprint dat de firmware broken is, ik kan mij idd herinneren dat er wat mee is. En dat ik een paar jaar terug een andere versie had gecompileerd. Maar die kan ik niet terug vinden.
De Creality Ender 5 pro firmware doet het dus wel. Maar ben niet heel blij met rode melding in Octoprint.

Voor ik zelf alles weer ga uitzoeken, iemand die een laatste versie Marlin 2.1.2.1 voor een Ender 5 pro zonder BL touch heeft liggen en die wil delen met mij? Zo niet zal ik zelf weer de code induiken. Maar zou het zeker waarderen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Naalroc schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:07:

Nog wat: in mijn zoektocht naar de oorzaak van het niet willen printen heb ik zelf de originele messing nozzle beschadigd; en er werd een vervangende nozzle bij het apparaat mee geleverd.
Nu wil ik gelijk een paar nozzles mee bestellen. Die messing nozzle heeft het bij mij prima gedaan, en ik heb hem zelf beschadigd. Is het dan van voordeel om een gehard stalen model te plaatsen, of is dat gewoon een van de vele 'dat wil ik ook hebben" 'verbeteringen'? Of een ander type/materiaal? Ik heb tot nu toe uitsluitend 0,4 mm gebruikt, en zal dat ook wel blijven doen.
Maw, is het zinvol, of gewoon leuk-om-te-hebben?
De stalen nozzles geleiden warmte minder goed dan messing. Je moet dus vaak op een hogere temoeratuur gaan printen. Ze kunnen dan inderdaad wel weer beter tegen filamenten met toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffels
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 23:40
Ik heb sinds vorige week ook een ender 3 v2 neo gekocht, maar blijf problemen ondervinden.

Na alles af te stellen kreeg ik de volgende resultaten
1) bootje, na 7 mm kwam er geen filament meer uit.
2) konijntje, na 3 mm ook geen voeding meer van filament. bodem was gewoon ook niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykreOrTUwye5ON_yYnseWJCayfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKwAKlOsRatBMdVYFCPjntfF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naK91B5sfmOnRWIefhvve81OxNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/henphCf1Omu2oyqcgWSkYaFa.jpg?f=fotoalbum_large

dan topic gelezen, bijgeleverd creality filament vervangen door 123-3d filament.
toevoer vervangen door Capricorn XS Series PTFE Bowden Tubing om minder friction te hebben .

nieuwe print gemaakt, onderkant perfect dan 3 a 4 mm goed om slechter en slechter te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_gU7vBtx2Edl1sbsaVkGq6kv-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQJu7yaq0c7d6Mf3QV08lYuH.jpg?f=fotoalbum_large

de print begint goed maar na een tijdje stopt het toevoer van het filament, temp staat op 200 extruder en 60 voor bed.

wat kan ik meer doen om dit toch werkende te krijgen ?
Is trouwens een nieuwe printer,

[ Voor 1% gewijzigd door stoffels op 07-08-2023 13:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:49
Contact op nemen met de verkopende partij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zou een schuifmaat nemen en dan de X-as, Y-as, Z-as eerst 'Home' positie zetten en vervolgens zeg 10cm opschuiven en met de schuifmaat nameten. Net zoals het filament dat uit de extruder komt.
Als ik het zo zie heb je een probleem met de Z-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@stoffels Hier lijken meerdere dingen niet goed te gaan. Voor wat betreft bootje Benchy, de hele bodem mist. Dit kan wijzen op een onjuiste levelling van je bed en z-as. Maar dan zou je printkop door het bed moeten drukken. Of er staat iets niet goed in je slicer, maar ik neem aan (kan je dat bevestigen) dat je het standaard .gcode bestand van de meegeleverde sd kaart gebruikt?
Dat ie stopt met doorvoeren van filament is helemaal raar bij een nieuwe printer. Loopt je z-as (de spiraal stang) lekker vrij (steppers disabled in prepare menu)?
Als je wel de bestanden zelf hebt gesliced, juiste printer, geen z-as instellingen gewijzigd etc? Je spuitmond blijft warm in het display? Fans blijven ook op snelheid?

Heel vreemd dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Hm dit zijn niet de 'standaard' dingen die mis gaan bij beginnende Ender's.

Vraag me af of de extruder soms kapot is, iets afgebroken binnenin dat erger wordt naarmate de print langer duurt, of misschien is de extruder motor/driver wel kapot, en loopt meer vast bij oververhitting.

Maar zoals franssie ook al aangaf, er gaat ook iets mis met je slicing. Probeer is gcode te maken met de nieuwste Cura, met alle profielen op standaard.

Verder merk ik dat ik weinig hier post als dingen wel goed gaan, dus dat kan ook wel is gezegd worden.
Best wel trots dat ik nu met mijn flink geupgrade Ender 3v2 zonder er bij te blijven moeilijke articulated prints remote kan aanzetten, en even later praktisch foutloze prints van de bouwplaat afhalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjvjK48oPrJUa5-QpVG6r4InVIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtNjKWc9uuWiC9ySVlkLcIly.jpg?f=fotoalbum_large

STL files hier: https://www.printables.com/model/544241-3d-printed-fabric
Als je niet bang bent dat iets loslaat bij je printer kan ik deze 3d fabric aanraden, deze is stevig en soepel en erg leuk om mee te spelen.

[ Voor 50% gewijzigd door aegis3d op 07-08-2023 23:14 ]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stoffels schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:00:
Ik heb sinds vorige week ook een ender 3 v2 neo gekocht, maar blijf problemen ondervinden.

Na alles af te stellen kreeg ik de volgende resultaten
1) bootje, na 7 mm kwam er geen filament meer uit.
2) konijntje, na 3 mm ook geen voeding meer van filament. bodem was gewoon ook niet goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dan topic gelezen, bijgeleverd creality filament vervangen door 123-3d filament.
toevoer vervangen door Capricorn XS Series PTFE Bowden Tubing om minder friction te hebben .

nieuwe print gemaakt, onderkant perfect dan 3 a 4 mm goed om slechter en slechter te worden.
[Afbeelding]

de print begint goed maar na een tijdje stopt het toevoer van het filament, temp staat op 200 extruder en 60 voor bed.

wat kan ik meer doen om dit toch werkende te krijgen ?
Is trouwens een nieuwe printer,
Zelf denk ik dat je zelf nog te hoog print.De lijnen zijn veel te los van elkaar.

Zet je printkop een stuk omhoog en extrude eens een lang stuk filament om te zien of dit soepel gaat zonder onderbrekingen. Als dit niet lekker loopt dan zit het probleem dus in je Hotend of in de aanvoer.

Zou beginnen met een first layer test. Dan weet je precies of deze eerste laag goed gaat en of je bed goed level is. Een BL-Touch is geen wonder middel en vangt kleine verschillen op maar meer niet. Je zult eerst je bed goed leven moeten maken.

Check ook gelijk je Z-Offset.

Tevens met een winkelhaak je printerframe goed nalopen zodat je zeker weer dat alles goed haaks is gemonteerd. Check ook gelijk alle schroeven, zeker als je de printer net hebt willen ze wel eens losraken.

Heb je de prints zelf met een slicer gedaan of direct de g-code gebruikt.
Check of je wel print met de juiste temperatuur. Mogelijk print je op een te lage of hoge temperatuur. PLA print je bv rond de 195 - 210 graden en soms moet je spelen met deze waarde met bv 5 graden meer of minder. Verschilt per merk.

Je bed goed ontvetten. Beetje afwasmiddel en heet water en daarna afdrogen en zorgen dat je vinger het bed niet meer aanraken.

Maar zoals vaker gezegd 3d printen luistert heel nauw. Als er ergens iets niet goed is afgesteld dan zul je moeten zoeken en proberen en printer nalopen. Er zijn vele oorzaken waar dit fout door kan gaan en je zult veel moeten lezen/youtube moeten bekijken zodat je ervaring opbouwt.

En de belangrijkste tip. Ga niet van alles aanpassen / vernieuwen qua hardware. Je creëert hiermee juist ook mogelijk weer nieuwe problemen. Zoals hij geleverd wordt moet hij goed kunnen printen. Pas als je dit onder de knie hebt ga je indien je wilt zaken aanpassen/veranderen en dit doe je dan ook steeds 1 ding tegelijk en testen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 08-08-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluePress
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-02 15:41
aegis3d schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Welke printer heb je precies? Creality heeft ABL versies van hun firmware op hun website die je moet gebruiken als je later upgrade.

Als je een Ender 3 V2 of S1 hebt kun je ook kijken naar deze custom firmware:
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Veel meer features en opties, ik ben er erg blij mee!
Ik heb een Ender 3 V2, met een van de nieuwere mobo's erin.
Ik was eens begonnen hieraan om het te doen, maar toen halverwege gestopt, en toen druk.... het wordt de hoogste tijd dat ik hem weer eens in elkaar zet, met die auto bed level erop.
Het is denk ik handig dat ik ernaar kijk, met die FW versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Een vraag ter verificatie, betreft mijn Ender3V2:
Ik heb na ca 3 jaar gebruik het, kennelijk veel voorkomende defect gehad, van breuk van het veerbelaste hendeltje van de extruder. Ik heb deze vervangen door een " Aluminum MK8 Extruder Drive Feed Dual Gear " en gemonteerd.
Daarna de obligatoire E-steps aangepast.
Nu wordt in één van de filmpjes gesteld, dat de nieuwe waarden worden opgeslagen op je geheugenkaartje, dus niet in de machine. Dat betekent dus, dat, als je een ander/nieuw kaartje zou gebruiken de default 93 steps dan voor je nieuwe print zouden gaan gelden, met een puinhoop als resultaat.
Is het correct, dat de nieuwe E-steps op je kaartje worden opgeslagen, of in het machine geheugen?

Tenslotte is het toch zo, dat als je een versie update doet, dan wordt dat ook op je kaartje gezet via de PC, en bij het laden als eerste overgezet op het machine geheugen; althans, zo heb ik dat meerdere malen gelezen, maar gen ervaring hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Naalroc schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:01:
Een vraag ter verificatie, betreft mijn Ender3V2:
Ik heb na ca 3 jaar gebruik het, kennelijk veel voorkomende defect gehad, van breuk van het veerbelaste hendeltje van de extruder. Ik heb deze vervangen door een " Aluminum MK8 Extruder Drive Feed Dual Gear " en gemonteerd.
Daarna de obligatoire E-steps aangepast.
Nu wordt in één van de filmpjes gesteld, dat de nieuwe waarden worden opgeslagen op je geheugenkaartje, dus niet in de machine. Dat betekent dus, dat, als je een ander/nieuw kaartje zou gebruiken de default 93 steps dan voor je nieuwe print zouden gaan gelden, met een puinhoop als resultaat.
Is het correct, dat de nieuwe E-steps op je kaartje worden opgeslagen, of in het machine geheugen?

Tenslotte is het toch zo, dat als je een versie update doet, dan wordt dat ook op je kaartje gezet via de PC, en bij het laden als eerste overgezet op het machine geheugen; althans, zo heb ik dat meerdere malen gelezen, maar gen ervaring hiermee.
Hangt geheel vd firmware af.

Mriscoc's slaat alles op de mqchine op bv, en ik geloof latere creality versies ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is bij mij allemaal standaard, zoals af-fabriek geleverd, dus wat denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Naalroc schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:19:
Dat is bij mij allemaal standaard, zoals af-fabriek geleverd, dus wat denk je?
Ik denk dat er meerdere versies zijn geleverd en het je een kleine moeite is om even te kijken welke jij draait en of in de patch notes van die release staat of het lokaal of op de kaart word opgeslagen.

Alternatief als je een tweede kaart hebt kan je ook gewoon even testen met wat settings aan te passen, machine uit, nieuwe kaart erin en dan weer aan en kijken of de changes persistent waren.

(Of hetzelfde doen met een kaart, wven de kaart backuppen en dan wissen)

[ Voor 6% gewijzigd door Darkangle op 09-08-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25
merkte bij een printje dat er rotzooi door de print zat (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgC7odm9SjJu60bt8Ht6ENEqNtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDoNJmxinTSChGkPJ9apfZ7X.jpg?f=fotoalbum_large

Bij nadere inspectie van mijn Hotend bleek er een soort harde aanslag op te zitten op zowel de bovenkant als wel op de onderkant. Nozzel zit ook helemaal vast.

Heeft iemand enig edee waar dit vandaan komt en hoe voorkom ik het? Heb al een gedeelte van de aanslag met geweld verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDv7QwnDcz6iMYD9-b__eUbwz1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DakEcSDNRAD58c8bquY88X8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85swU6EKOxEXYNcDl61gTMLpg94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dAEWBK27qDf5jHo7jNf2Xbq.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Vet van de Z-spindel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

bing69 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:53:

Heeft iemand enig edee waar dit vandaan komt en hoe voorkom ik het? Heb al een gedeelte van de aanslag met geweld verwijderd.
Je hebt de nozzle niet goed aangedraait en de heatblock/break van creality zit teveel play in. Met als resultaat dat er minimale hoeveelheden PLA niet door de nozzle naar buiten komt maar langs de scroefdraad naar buiten kruipt. Omdat het zo'n minimale hoeveelheid is kan het een vrij behoorlijke hoeveelheid printjes doorstaan tot het een probleem is. En omdat die ontsnapte PLA constant maximale temperatuur heeft en weer afkoelt en weer opwarmt breekt het af. Heb ik ook last van gehad.

Twee oplossingen; hele hot end demonteren zodat je alleen de break, block, en nozzle over houd. Die dan verhitten met een butaan brandertje tot zo'n 200~300c, en met een tang alles van elkaar losdraaien. Laten afkoelen en dan gaan peuteren en schuren. Vooral in de schroefdraad en de break/nozzle oppervlakken die tegen elkaar komen zijn belangrijk.
Vervolgens weer aan elkaar schroeven, nogmaals verhitten, en dan nog een extra kwart/halve slag draaien zodat het echt strak op elkaar zit.

Of gewoon een nieuwe combo bestellen, ~5€ op aliexpress :+

Zoiezo in het vervolg goed opletten met nozzles swappen. Eerst blokje verhitten en PLA eruit trekken, nozzle vervangen, op temperatuur brengen en dan een extra halve slag draaien. Dan pas PLA er weer terug in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25
godofal schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Je hebt de nozzle niet goed aangedraait en de heatblock/break van creality zit teveel play in. Met als resultaat dat er minimale hoeveelheden PLA niet door de nozzle naar buiten komt maar langs de scroefdraad naar buiten kruipt. Omdat het zo'n minimale hoeveelheid is kan het een vrij behoorlijke hoeveelheid printjes doorstaan tot het een probleem is. En omdat die ontsnapte PLA constant maximale temperatuur heeft en weer afkoelt en weer opwarmt breekt het af. Heb ik ook last van gehad.

Twee oplossingen; hele hot end demonteren zodat je alleen de break, block, en nozzle over houd. Die dan verhitten met een butaan brandertje tot zo'n 200~300c, en met een tang alles van elkaar losdraaien. Laten afkoelen en dan gaan peuteren en schuren. Vooral in de schroefdraad en de break/nozzle oppervlakken die tegen elkaar komen zijn belangrijk.
Vervolgens weer aan elkaar schroeven, nogmaals verhitten, en dan nog een extra kwart/halve slag draaien zodat het echt strak op elkaar zit.

Of gewoon een nieuwe combo bestellen, ~5€ op aliexpress :+

Zoiezo in het vervolg goed opletten met nozzles swappen. Eerst blokje verhitten en PLA eruit trekken, nozzle vervangen, op temperatuur brengen en dan een extra halve slag draaien. Dan pas PLA er weer terug in.
Blijkbaar niet goed aangedraaid, terwijl ik dat doe als hij op temperatuur is. Nieuwe bij Amazon gekocht, iets duurder (17 euro) maar wel morgen in huis ;)

Inmiddels operatie geslaagd!! Werkt weer als een ...3D printer

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:37
remmuz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:23:
Ik heb al een tijdje een vervelend probleem met mijn Ender 3 Pro (met SKR Mini E3 v2 board)
Als ik b.v. het linker object print, dan komt het van de printer zoals het rechter object.
Precies ter hoogte van de gaten onstaat een layer shift.
[Afbeelding]

Ik heb de standaard dingen al gecontroleerd; spanning van de belts, enz.
Ook getest met ander filament (PETG en PLA), andere temperaturen, andere slicer op een andere laptop.
Uiteindelijk zelfs nieuwste versie van Marlin gecompileerd en op de printer gezet.
Niets lijkt te helpen en de ideeen raken een beetje op. Heb ik nog iets gemist?
Probleem lijkt eindelijk opgelost; In Marlin staat de stroom naar de stappen motortjes standaard op 560 mA.
Ik heb dit aangepast naar 750mA en de eerste print zag er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:19

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb wat bijzonders met mijn nieuwe cl touch op mijn Ender 3 uit 2019. Ik heb hier vorige week een nieuw moederbord en een Cr touch op geïnstalleerd.

Na het printen van de bekende calibration cube wilde de Z as niet meer naar beneden en knipperde er een rood ledje in de Cr touch module zelf. Toen ik wat beter keek zag ik dat de probe van de Cr touch schuin stond: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYXTpoXS_f3kaqh1RcuW3BSnCy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCWRJBrFkKI8jG9DKTDmyssu.jpg?f=fotoalbum_large

Best lullig, dit had mijn 3e print op deze setup moeten worden -O-

- Ender 3
- crtouch
- 4.2.7 main board
- Marlin v. 1.1.2
- Prusaslicer v. 2.6.0
- Default Ender 3 with bltouch profile in prusaslicer

Ik had al geprobeerd de pin recht te buigen, en ik kan hem nu wel handmatig zonder frictie op en neer bewegen maar de rode led in de Cr touch blijft knipperen.

Op zich maakt het niet uit, ik krijg al een nieuwe van de winkel en zodra die binnen is schroef ik 'm er op. Maar ik snap niet hoe de pin krom is gebogen. En ik ben bang dat het weer gebeurt.

Ik heb de cl touch volgens de bijgeleverde papieren handleiding geïnstalleerd en geconfigureerd, en de calibration cube zat heel dicht tegen de 20 mm (de grootste afwijking was 0,06 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Sinds een paar maanden een Ender 3 S1 Pro in mijn bezit.
Mijn eerste 3d printer, dus veel gerommeld, dingen gesloopt (don't ask....)
Maar ook dingen succesvol geprint en heb hem steeds beter onder de knie, met prints die er ronduit goed zijn.
Nu zit ik te kijken naar de Sonic Pad, is dit de moeite waard? Zijn er mensen die er een hebben en er iets nuttigs over kunnen zeggen?
Ik heb uiteraard de nodige reviews gelezen maar wilde toch jullie mening graag hebben :)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Francis Wat verwacht je er van? Ik heb zelf 2 enders (v3 en S1) en alles draait nog oirigneel op de veren na. Werken prima. Wat ik hier en op FB lees zijn veel problemen nadat er dingen vervangen zijn aan de electronische kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

franssie schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:08:
@Francis Wat verwacht je er van? Ik heb zelf 2 enders (v3 en S1) en alles draait nog oirigneel op de veren na. Werken prima. Wat ik hier en op FB lees zijn veel problemen nadat er dingen vervangen zijn aan de electronische kant.
Stukje gemak, dus niet meer kloten met sd kaartjes en een webcam aansluiten. Beetje sneller printen zou ook leuk zijn.
Is geen noodzaak, printer doet het best goed, dus meer een onnodige gadget die wel leuk is om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Francis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Stukje gemak, dus niet meer kloten met sd kaartjes en een webcam aansluiten. Beetje sneller printen zou ook leuk zijn.
Is geen noodzaak, printer doet het best goed, dus meer een onnodige gadget die wel leuk is om te hebben.
Voor deze dingen gebruik ik Octopi op een Raspberry Pi Zero 2 met een raspi cam (clone). Stuk goedkoper dan een sonic pad en je kan ook remote printen en monitoren!
RPi zero 2's zijn weer verkrijgbaar!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Sonic pad is eigenlijk 1 van de manieren om klipper als firmware te gaan gebruiken. Ik heb zelf klipper op mijn ender 5 pro en 3 pro via een bigtreetech cb1 ( raspberry alternatief ). Doet hetzelfde als de sonic pad alleen moet je meer zelf instellen maar ik wil niet meer terug naar marlin puur vanwege het gebruiksgemak. Maar ik kan niet zeggen dat mij prints vele malen beter zijn geworden. Ik zou zeggen kijk eens wat youtube filmpjes over klipper en ook over octoprint want daar zijn ook heel veel gebruikers tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

aegis3d schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Voor deze dingen gebruik ik Octopi op een Raspberry Pi Zero 2 met een raspi cam (clone). Stuk goedkoper dan een sonic pad en je kan ook remote printen en monitoren!
Mja, ik zoek juist een kant en klare alternatief zeg maar.
Ik ben meer een techneut en knoei niet zo graag met software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Francis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

Mja, ik zoek juist een kant en klare alternatief zeg maar.
Ik ben meer een techneut en knoei niet zo graag met software.
De installatie is bijna plug and play:
https://octoprint.org/download/

Je gebruikt software van raspberry pi zelf om een SD kaart te prepareren met Octopi en je netwerk instellingen, die steek je in een raspberry pi en hij boot en verschijnt op je netwerk. Dan hoef je alleen nog maar je printer aan te sluiten met USB en je kan de octopi.local website van elke PC in je netwerk benaderen. Vanaf deze website kan je prints starten en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:20

Toppe

Oké ✅

Twee weken geleden is mijn MainSail installatie verrot gegaan. Net nieuwe Pi + kaartje in gebruik genomen. Nu ga ik printen met die als resultaat. Het betreft een Ender 5 Pro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3V020-KEWLspibsr5J42EiLGPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUJMcddAj9YpVv23gdTVbAWw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat het in mijn printer.cfg zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
# RENAME to printer.cfg
# This file contains pin mappings for the Creality "v4.2.2" board. To
# use this config, during "make menuconfig" select the STM32F103 with
# a "28KiB bootloader" and serial (on USART1 PA10/PA9) communication.

# If you prefer a direct serial connection, in "make menuconfig"
# select "Enable extra low-level configuration options" and select
# serial (on USART3 PB11/PB10), which is broken out on the 10 pin IDC
# cable used for the LCD module as follows:
# 3: Tx, 4: Rx, 9: GND, 10: VCC

# Flash this firmware by copying "out/klipper.bin" to a SD card and
# turning on the printer with the card inserted. The firmware
# filename must end in ".bin" and must not match the last filename
# that was flashed.

# See docs/Config_Reference.md for a description of parameters.

[virtual_sdcard]
path: ~/printer_data/gcodes

[display_status]

[pause_resume]

[stepper_x]
step_pin: PC2
dir_pin: PB9
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA5
position_endstop: 220
position_max: 220
homing_speed: 50

[stepper_y]
step_pin: PB8
dir_pin: PB7
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA6
position_endstop: 220
position_max: 220
homing_speed: 50

[stepper_z]
step_pin: PB6
dir_pin: PB5
rotation_distance: 4
endstop_pin: ^PA7
position_endstop: 0.0
position_max: 250

[extruder]
max_extrude_only_distance: 100.0
step_pin: PB4
dir_pin: PB3
rotation_distance: 8.16326530612245
nozzle_diameter: 0.400
filament_diameter: 1.750
heater_pin: PA1
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PC5
control: pid
pid_Kp: 21.527
pid_Ki: 1.063
pid_Kd: 108.982
min_temp: 0
max_temp: 260

[heater_bed]
heater_pin: PA2
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PC4
control: pid
pid_Kp: 54.027
pid_Ki: 0.770
pid_Kd: 948.182
min_temp: 0
max_temp: 135

[fan]
pin: PA0

[mcu]
serial: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
restart_method: command

[printer]
kinematics: cartesian
max_velocity: 300
max_accel: 3000
max_z_velocity: 5
max_z_accel: 100

[bed_screws]
screw1: 30,30
screw2: 200,30
screw3: 30,195
screw4: 200,195

[gcode_macro PAUSE]
description: Pause the actual running print
rename_existing: PAUSE_BASE
# change this if you need more or less extrusion
variable_extrude: 1.0
gcode:
  ##### read E from pause macro #####
  {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
  ##### set park positon for x and y #####
  # default is your max posion from your printer.cfg
  {% set x_park = printer.toolhead.axis_maximum.x|float - 5.0 %}
  {% set y_park = printer.toolhead.axis_maximum.y|float - 5.0 %}
  ##### calculate save lift position #####
  {% set max_z = printer.toolhead.axis_maximum.z|float %}
  {% set act_z = printer.toolhead.position.z|float %}
  {% if act_z < (max_z - 2.0) %}
      {% set z_safe = 2.0 %}
  {% else %}
      {% set z_safe = max_z - act_z %}
  {% endif %}
  ##### end of definitions #####
  PAUSE_BASE
  G91
  {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
    G1 E-{E} F2100
  {% else %}
    {action_respond_info("Extruder not hot enough")}
  {% endif %}
  {% if "xyz" in printer.toolhead.homed_axes %}
    G1 Z{z_safe} F900
    G90
    G1 X{x_park} Y{y_park} F6000
  {% else %}
    {action_respond_info("Printer not homed")}
  {% endif %} 

[gcode_macro RESUME]
description: Resume the actual running print
rename_existing: RESUME_BASE
gcode:
  ##### read E from pause macro #####
  {% set E = printer["gcode_macro PAUSE"].extrude|float %}
  #### get VELOCITY parameter if specified ####
  {% if 'VELOCITY' in params|upper %}
    {% set get_params = ('VELOCITY=' + params.VELOCITY)  %}
  {%else %}
    {% set get_params = "" %}
  {% endif %}
  ##### end of definitions #####
  {% if printer.extruder.can_extrude|lower == 'true' %}
    G91
    G1 E{E} F2100
  {% else %}
    {action_respond_info("Extruder not hot enough")}
  {% endif %}  
  RESUME_BASE {get_params}

[gcode_macro CANCEL_PRINT]
description: Cancel the actual running print
rename_existing: CANCEL_PRINT_BASE
gcode:
  TURN_OFF_HEATERS
  CANCEL_PRINT_BASE

Iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan geven?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 06:35
Graag deel ik weer een ervaring:

Vijf dagen geleden was mijn nachtprint zwaar de mist in gegaan. Nadat ik al een tijdje 'perfecte' prints aan het deponeren was moest ik nog eens een grote platte printen. 's Ochtends bleek het boeltje opgekruld, binnengetrokken en compleet versmolten met de hotend. Horror.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVLa-NZ5UV0RWd0mxgLmpAkCWro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EKGyjuXydYC8wydcL7uoeO7d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCPSvk_O9u29yFsgDqzMFYof7p8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gb3tQprPkftextwLgH9l9Itp.jpg?f=user_large

Ok. Vloeken. Radeloos. Twijfelen over Bambu.

Herpakken.

Hotend op 240° en beginnen zoveel mogelijk met de tweezers weg te halen. Wattenstaafjes, tandenstokers.

Uiteindelijk met enkele brokken blijven zitten waaronder een grote aan de linkerkant. Voorzichtig blijven zijn maar jammer genoeg toch een draadje van de hittesonde vernield. Printer wil niet meer warm lopen, thermal runaway alarm stopt de boel.

Vloeken. Twijfelen over Bambu.

Herpakken.

Setje hittesondes bestellen, volgende dag geleverd. Blijken te kort voor de v2 Neo. Solderen dan maar.

Vorige thermistor zit nog vastgesmolten in zijn holletje. Schroef wil er niet uit want ook vastgesmolten. Slijpschijfje van de nepdremel ertegen. Nieuwe sonde in het schroefgaatje, hotend 240°, oude eruit.

Rest van de hotend schoonmaken, testprints, Triomf :*)

Plots falen de testprints. Na een paar minuutjes telkens print interrupted, printer valt plots stil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H6CBm11s93ZA7SMExOW6JWa3fQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DvYZcfMk6dREa7eGZsrVzRK2.jpg?f=user_large

Vloeken. Twijfelen.

Realiseren dat het misschien aan dat andere SD ligt dat ik uit de foon getrokken heb. Genoeg ervaring om te weten dat nieuw niet altijd beter is. NTFS geformatteerd ahha! FAT32 Powah! Probleem opgelost.

Nieuwe prints beginnen te lopen, nog niet perfect maar als de scharnieren er werkend uit floepen ben ik al trots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLVXKuJLdpUl9aHKIlWXKBfK6eQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2HuTALej14jjGujQBALOudUK.jpg?f=user_large

Wegens nieuwe hittesonde de PID nog getuned met Pronterface.

Nadien nieuwe testprint: scheefgegroeid. Omfg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaL5L-2otU6DzaZ0uTnyebwwqEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bfZ8KTuWK52Dvt5PI4gO8xbb.jpg?f=user_large

Vloeken. Twijfelen over Bambu. Herpakken.

Even de printer gechecked en vreemd genoeg zat de Y-riem los. Realiseer me dat ik bij het klooien met Pronterface de printer op de grond had staan en er met de teen tegen geknotst was. Pijnlijk, maar blijkbaar ook de riemspanner wat losgetrapt.

Riem aangespannen. Testprint ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euntgf3w7CWR2AcgEPJegkg4XGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7z4vyRfqKsL1Ur5lThnNIhUg.jpg?f=user_large

Triomf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Leuk verhaal>triomf>=voldoening. en NU: :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

En dan vervolgens een week lang niks nuttigs of interresants printen want eigenlijk heb je niks nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Naalroc schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:55:
Leuk verhaal>triomf>=voldoening. en NU: :9B
Zal er niet aan mankeren, ik vertrek nu naar een mannen-barbeque. Ff nog een printje starten ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orky Rulez
godofal schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:01:
En dan vervolgens een week lang niks nuttigs of interresants printen want eigenlijk heb je niks nodig :+
Jij bent mijn moeder niet!!! :( :( :(

>:) nee ik heb het ding nog maar een paar weken ik heb echt nog een hele excellijst om te printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zit nu te wachten op mijn nieuwe crtouch, want na 2 printjes met ABL heb ik geen zin meer om handmatige bed leveling te doen. Wat een gekloot, en het was ook een van de redenen dat ik de printer sinds 2019 niet heel vaak heb gebruikt.

Nu groeit de lijst nog steeds dagelijks met leuke en handige dingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
Een crtouch hebt je helemaal niet nodig .
Want als je iets meer aan dag besteed aan het bedlevelen , kun je maanden printen zonder dat het fout gaat .
Tenzij je een printbed hebt die totaal niet vlak is .
Hebt op mijn printer ook een BL-touch gehad , was er drukker mee bezig om de z-offset goed te krijgen dan met printen .
Daarop hebt ik die er weer vanaf gehaald .
Er gaat niets boven handmatig levelen .
En mocht nodig zijn dan is er altijd nog de babysteps instelling .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
wim62 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:19:
Een crtouch hebt je helemaal niet nodig .
Want als je iets meer aan dag besteed aan het bedlevelen , kun je maanden printen zonder dat het fout gaat .
Tenzij je een printbed hebt die totaal niet vlak is .
Hebt op mijn printer ook een BL-touch gehad , was er drukker mee bezig om de z-offset goed te krijgen dan met printen .
Daarop hebt ik die er weer vanaf gehaald .
Er gaat niets boven handmatig levelen .
En mocht nodig zijn dan is er altijd nog de babysteps instelling .
Grappig, hier precies andersom.

Crtouch op de e3v2 en nooit meer geneuzel. Zelfs trammen is nu automatisch en een stuk sneller. Z offset blijft toch over het algemeen gelijk, dus ik snap niet helemaal waarom dat een issue zou moeten zijn of worden. Met het magnetische bed is alles zo krom als een wokkel, dus ook de mesh en ubl zijn gods gift to lazy bastards.

Met geluk stel ik hem 1x per 2 maanden tijdens algemeen onderhoud.

Nodig misschien niet, maar alles is een stuk minder qua hands on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
Je zou maar een pas blok van 200x200x100 mm moeten maken met minimale tolerantie .
Dan is de bodem net een golf baan , en dan klopt de z hoogt ook niet meer .
En als het magnetische bed is alles zo krom is lijkt het mij verstandig voor een nieuw printbed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
wim62 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:08:
Je zou maar een pas blok van 200x200x100 mm moeten maken met minimale tolerantie .
Dan is de bodem net een golf baan , en dan klopt de z hoogt ook niet meer .
En als het magnetische bed is alles zo krom is lijkt het mij verstandig voor een nieuw printbed .
ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het wat minder hands-on was ook de reden om de crtouch te kopen.

Maargoed, ik heb nu de nieuwe sensor binnen gekregen en er gelijk op geschroefd *O*

Z-offset ingesteld, wat testjes gedaan en toen maar een calibration cube geprint. Het leek allemaal goed te gaan, maar toen draaide ik me even om. Een paar seconden later hoorde ik iets over het printbed schrapen.

Ja hoor, de pin was tijdens het printen weer uitgeklapt :(

Ik heb echt geen idee waarom dit nu voor de 2e keer gebeurt. Maar ik ben wel een beetje klaar met dit ding.

Nogmaals het gcode bestand doorgespit, maar nergens staat -voor zover ik kan zien- een commando dat ervoor zorgt dat de pin uitklapt.

Kabeltje doorgemeten met de multimeter en tijdens het meten zoveel mogelijk bewogen. Kabeltje is goed. Ik snap er geen fluit meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
Nog een reden om geen auto bedlevel te gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:37
_Eend_ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:39:
Het wat minder hands-on was ook de reden om de crtouch te kopen.

Maargoed, ik heb nu de nieuwe sensor binnen gekregen en er gelijk op geschroefd *O*

Z-offset ingesteld, wat testjes gedaan en toen maar een calibration cube geprint. Het leek allemaal goed te gaan, maar toen draaide ik me even om. Een paar seconden later hoorde ik iets over het printbed schrapen.

Ja hoor, de pin was tijdens het printen weer uitgeklapt :(

Ik heb echt geen idee waarom dit nu voor de 2e keer gebeurt. Maar ik ben wel een beetje klaar met dit ding.

Nogmaals het gcode bestand doorgespit, maar nergens staat -voor zover ik kan zien- een commando dat ervoor zorgt dat de pin uitklapt.

Kabeltje doorgemeten met de multimeter en tijdens het meten zoveel mogelijk bewogen. Kabeltje is goed. Ik snap er geen fluit meer van.
Als de sensor nog werkend is zou je de z-offset heel hoog kunnen zetten, de filament er uit halen en in de lucht een nep print maken. Misschien kan je het dan beter in de gaten houden zonder je printbed te raken en plastic te verspillen.

Met een crtouch is het toch ook dat het met stroom omhoog wordt gehouden? Dan is het misschien stroom verlies of is het een te zwakke sterkte. Als de pin valt en je kan m misschien handmatig weer in de verwachte positie drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Chaseream schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Als de sensor nog werkend is zou je de z-offset heel hoog kunnen zetten, de filament er uit halen en in de lucht een nep print maken. Misschien kan je het dan beter in de gaten houden zonder je printbed te raken en plastic te verspillen.

Met een crtouch is het toch ook dat het met stroom omhoog wordt gehouden? Dan is het misschien stroom verlies of is het een te zwakke sterkte. Als de pin valt en je kan m misschien handmatig weer in de verwachte positie drukken.
Klopt, de pin wordt omhoog gehouden door een electromagneetje. Stroomverlies of een dipje klinkt logisch, maar de pin werd wel op zijn plek gehouden toen deze was uitgeschoven, dus of het stroomverlies of dipje was heel tijdelijk, of er is iets anders aan de hand.

De sensor werkt niet meer, dan zou ik de pin weer recht moeten buigen, dat had ik al met sensor #1 gedaan en dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedlevel met BLtouch. Tja, vast handig als het werkt. Ik print stond 2019 ofzo zonder, 1x per paar maanden hand matige bedlevel, alleen als het nodig is.

Heb al sinds 2019 een setje liggen, maar ik zie de toegevoegde waarde niet op dit moment. Veel te bang dat het mis gaat.
En ik kan de printer niet echt missen, printer staat eigenlijk elke dag te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

In mijn geval is het wel handig. Ik heb niet veel ruimte thuis, en de Ender 3 neemt relatief veel plek in beslag op mijn werkbank, dus als ik hem niet gebruik schroef ik hem gedeeltelijk uit elkaar en schuif ik 'm onder een kast.

Nadeel is wel dat ik dan niet even snel een printje kan maken, want dan moet de hele bende weer in elkaar, gecheckt of alles goed staat, handmatig het bed levelen en dan printen.

Dat is -vindt ik- niet handig. En zelfs al zou ik een hele rits prints achter elkaar printen dan nog moet het ding weer uit elkaar. En dan bij de volgende batch moet ik het hele proces weer opnieuw doen. Daarom heb ik die crtouch gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
Als je elke keer je printer gedeeltelijk in en uit elkaar moet halen gaat de printer niet fijn vinden .
Het beste is gewoon dat een printer een vaste plaats heeft .
Het is een precisie instrument elke mm verschil komt terug in je prints .
Hoe meer je hem uit en in mekaar zet des te slechter worden de prints , en daar helpt geen een crtouh mee .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
aegis3d schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Ah, nog een reden om een RPi Zero 2W aan te schaffen.
Heb Octoprint nu op een RPi 3 draaien. Is de Zero snel genoeg of is ie langzamer dan een RPi 3?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Xyphoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Ah, nog een reden om een RPi Zero 2W aan te schaffen.
Heb Octoprint nu op een RPi 3 draaien. Is de Zero snel genoeg of is ie langzamer dan een RPi 3?
Octoprint geeft dit aan:
Recommended hardware: Raspberry Pi 3B, 3B+, 4B or Zero 2.

Volgens mij heeft de Zero 2 dezelfde CPU als de 3.
Ik heb geen performance problemen met de Zero 2 en octoprint, al heb ik ook geen fancy plugins geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

wim62 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:47:
Als je elke keer je printer gedeeltelijk in en uit elkaar moet halen gaat de printer niet fijn vinden .
Het beste is gewoon dat een printer een vaste plaats heeft .
Het is een precisie instrument elke mm verschil komt terug in je prints .
Hoe meer je hem uit en in mekaar zet des te slechter worden de prints , en daar helpt geen een crtouh mee .
Dat snap ik. Ik zou graag de ruimte hebben om dit ding permanent ergens neer te zetten, maar soms staat ie gewoon in de weg.

Het is ook niet zo dat ik hem wekelijks uit elkaar schroef, dit heb ik sinds ik hem in 2019 kocht 2x gedaan.

edit:
en voordat er iemand schrijft "waarom heb je hem dan gekocht" om een lang verhaal kort te maken: na de aanschaf is er het eea. gewijzigd in mijn woonsituatie.

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 15-08-2023 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:37
Begin juli heb ik mijn eerste 3D printer mogen ontvangen, de Ender 3 V2 Neo.

Ik ben zeer tevreden met de printer, ik heb er plezier mee en heb al nuttige prints kunnen designen en printen.
Hier een paar kleine ervaringen;

Firmware Updaten

Het updaten van de firmare ging niet direct goed, ik had bootloops en een paar keer dat de printer vast liep. Daarbij vond ik het moeilijk om de juiste firmware bestanden te vinden op de creality site. Pas na een duidelijke Youtube tutorial van een derde partij werdt alles duidelijker en werkend. Apart dat ook de firmware in de display geupdate moet worden :s

Wat ook tegen zat was dat de firmware bestanden op de sd kaart niet altijd herkend werden en ik de printer steeds opnieuw moest starten, de sd kaart opnieuw formateren (voor extra zekerheid) en de firmware bestandsnamen moest aanpassen om het herkendbaar te maken. "ABC" naam werkte niet, "ABCD" weer wel(?), Het zal wel, de printer is nu up-to-date.

Zal wel beginners ongeluk zijn :+

Creality fillament

De mee geleverde fillament waren voor de startende prints die ik had gemaakt (benchy, kleine slang, multy axis orbit thingamabob) goed. Maar ik gebruik nu eSun en als de bezorger langs komt ook Sunlu.

Printbed

De printbed was in het begin lossjes, waarvan ik het idee had dat ik de springs beter moest levelen (achteraf ook een rare conclusie). Niet dus: YouTube: Ender 3 - Loose Bed Fix - fix for uneven, loose, or wobbly print bed.
Dit heb ik later opgelost maar de eerste keer ook iets te strak waardoor er kleine beschadigingen kwamen op de wielen.

Octoprint, Print bed leveling en silicone springs

In het begin heb ik de standaard a4 methode gebruikt boven op de crtouch om de printbed te levelen en dat ging bij sommige prints wel goed met prints die vaak niet zo breed waren. Maar toen ik een print ging maken die bijna de volledige oppervlakte gebruikte merkte ik wel dat het nog steeds niet 100% goed was. De laatste keer dat ik handmatig met de a4 had geleveld ging er ergens iets fout waardoor er een beschadiging op de print bed kwam :(

Nu heb ik octoprint op een raspberry pi 4b 2gb geplaatst incl raspberry cam v1.3 en daarbij heb ik de bed level visualiser plugins op gezet. De plugin heeft mij wel echt goed geholpen en zit nu tussen 0.01mm - 0.05mm verschil 8)

Ik heb ook de springs vervangen door silicone springs. Daarbij merk ik dat de printbed nauwkeuriger gesteld kan worden vergeleken de springs en heb ik de stelbare draairingen ook extra vast gemaakt met een extra bout.

Luide fans

Ik heb een kleine hoekje op de zolderkamer kunnen kapen om de printer te plaatsen want de fans zijn best wel luid. Niet al te erg, maar ik heb wel in de zelfde kamer gezeten met noise cancelling oortjes en vond het nog steeds storend.

PTFE Tube vervangen

De standaard tube had ik vervangen voor de Capricorn-buis, niet een directe reden maar dacht dat het leuk zou zijn om aan de printer te knutselen. Daarbij als ik nu toch bezig ben dan verwissel ik de 0.4mm nozzle voor een nieuwe en heb ik weer een nieuwe schone nozzle die ook niet (mogelijk) beschadigt was door het graven in de printbed. Dat was niet mijn beste keuze want bij het volgen van de creality tutorial en het plaatsen van de nieuwe nozzle brak deze af in de heating blok :'(

Niet alleen was de heating block nu onbruikbaar maar de throattube in de heating blok zat ook vast.

Na contact met de winkel, waar ik zo 123 niet op de naam kom ;) hadden ze wel een heating block maar niet een throat tube. Uiteindelijk heb ik een volledige hotend kit als vervanging gekregen en geplaatst.

Hotend kit vervangen

Ondanks dat de tutorial van creality duidelijk was met het aangeven hoe de vervanging gedaan moest worden was het wel een groter gedoe dan ik had verwacht. (Ja ik had ook alleen de nieuwe heating block en throattube kunnen plaatsen maar yolo). Ik had zeer grote hoeveelheden hotglue moeten weg halen die ook direct gelijmd waren op andere kabels, de heatercartridge was door de grip van de kabels moeilijk door de cable sleeves te krijgen.

Mogelijk klinkt dit allemaal niet helemaal positief maar ik ben heel blij met de printer en zal het aandraden als beginende printer voor nieuwelingen, elke keer leer ik weer iets nieuws.

Niet alleen ik ben blij, maar ook mijn ouders die afgelopen weken kwamen met "Wat moet je nou met een 3d printer" en nu steeds als eerste in de rij staan voor een nieuwe print die ze willen hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@_Eend_ een kabel en connector kan ook last hebben van kabelbreuk, dan werkt het 96% wel maar soms niet. Dus voel en kijk naar je connectors, vervang je kabels (dat is niet visueel te controleren zonder x-ray)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:03
Francis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:37:
Sinds een paar maanden een Ender 3 S1 Pro in mijn bezit.
Mijn eerste 3d printer, dus veel gerommeld, dingen gesloopt (don't ask....)
Maar ook dingen succesvol geprint en heb hem steeds beter onder de knie, met prints die er ronduit goed zijn.
Nu zit ik te kijken naar de Sonic Pad, is dit de moeite waard? Zijn er mensen die er een hebben en er iets nuttigs over kunnen zeggen?
Ik heb uiteraard de nodige reviews gelezen maar wilde toch jullie mening graag hebben :)
Ik heb eerder dit jaar een Ender 5 S1 aangeschaft waar de Sonic Pad als aanbieding bij zat. Ik vind het prettig werken, fijner dan het scherm op de printer zelf. Ook kan ik vanuit Cura prints direct naar de Sonic Pad sturen. Alleen met de auto bed level loopt het niet lekker, dus ik doe alleen handmatige bed level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Iemand ervaring met het printen van TPE op een ender 3?
En dan met wat voor maat nozzle; ik lees dat de temperatuur wat hoger moet zijn dan PLA, en de printsnelheid lager.
Wat waren de resultaten en overwonnen problemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@franssie ik heb nu de kabel van de tweede crtouch gebruikt en ben nu bezig met de eerste print op de manier die @Chaseream al aangaf: z-level hoog zetten en zonder plastic 'printen' om te kijken of de pin nu ook uitschuift.

Tot nu toe gaat het goed.

* _Eend_ zit nu heel hard te duimen

Update: 2e print is nu ook gestart zonder problemen. Die ga ik zo wel afbreken want het is nu wel een beetje laat. So far so good

[ Voor 18% gewijzigd door _Eend_ op 16-08-2023 22:48 ]

Naalroc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:48:
En dan met wat voor maat nozzle; ik lees dat de temperatuur wat hoger moet zijn dan PLA, en de printsnelheid lager.
TPU print het beste met een direct drive. Meestal lukt het ook wel met een bowden setup maar omdat TPU slap is bestaat de kans dat de doorvoer minder goed gaat. Kwestie van proberen is dan het enige wat je kunt doen en als het niet niet lekker loopt dan weer je de oorzaak.

Temperatuur: ik print het gemiddeld op 230-240 graden maar check vooral wat er op de doos vermeld staat of wat de fabrikant aangeeft en dan beetje spelen en testen met steeds 5 graden meer/minder als het niet lekker print.

Zoals met elke filament. Het mooiste is om voor elke filament een test te doen en deze instellingen per profiel op te slaan. Zelf begin ik gewoon met printen en pas als het resultaat niet goed is ga ik zaken aanpassen.

Zoek bv ook eens naar profielen voor je slicer / printer. Vaak kun je al kant en klare downloaden die andere hebben gemaakt en die prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Naalroc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:48:
Geen ervaring met TPE wel met ColorFabb varioShore TPU.
Dat lijkt met bowden setup wel te werken.
Is iets stugger dan meeste TPU filamenten en hardness is te variëren met behulp van nozzle temp.
Omdat het materiaal bij hoge temperaturen gaat schuimen.
Is ff uitzoeken om het compenseren met flow maar opzich wel te doen.
Ik heb de waardes van Stefan gewoon gebruikt als uitgangspunt. YouTube: Super Soft TPU by FOAMING! - colorFabb varioShore TPU

Print overigens met 0.8mm nozzle maar is eerder vanwege de snelheid winst.

Ik moest wel ff wennen aan de trage printsnelheid met flexibel filament.
Snel printen kun je echt wel vergeten met een bowden setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Bedankt voor de info, maar voor de prijs hoef je dat dus niet te doen: €50 voor0,7 kg TPU tegen €32 voor 0,5 kg TPE; dan is de TPE dus goedkoper en meer flexibel, als ik dat goed heb, want 45° Shore voor de TPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Naalroc schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:26:
Bedankt voor de info, maar voor de prijs hoef je dat dus niet te doen: €50 voor0,7 kg TPU tegen €32 voor 0,5 kg TPE; dan is de TPE dus goedkoper en meer flexibel, als ik dat goed heb, want 45° Shore voor de TPE
Volgens de testen van Stefan heeft Colorfabb's varioshore een hardheid van 35 Shore D bij 190 °C tot 16 Shore D.
Dus dat is sowieso zachter (''flexibeler'') indien die rol TPE een shore hardness heeft van 35D.
Maar dit betekent dus dat je waarschijnlijk wel TPE kan printen op een ender met Bowden setup >:)

Ik heb trouwens wel PTFE tubes vervangen door Capricorn tubes en een hotend fix in mijn verder standaard hotend.
Weet niet hoeveel dit uitmaakt bij het printen met flexibels om eerlijk te zijn.

De reden dat ik voor varioshore heb gekozen is voornamelijk dat men op Youtube succelvol zag printen op standaard enders en dat hardheid kan instellen met behulp van de temperatuur.
Zodoende heb ik een rol die ik voor meerdere toepassing kan gebruiken.
Je kan zelfs de hardheid binnen je print variëren als je wilt met een G-code scriptje in cura oid. 8)
Ze hebben mij in ieder geval succesvol binnen gehengeld met hun marketing. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
In de marketing van 123-3D staat niets over de feitelijke hardheid van de Colorfab, alleen dat je die kunt variëren met de printtemperatuur, maar kennelijk zijn de testen wel duidelijk hierover, en idd zachter product.
Mijn printer is standaard, alleen heb ik wel een Capricorn tube, en sinds 2 weken een aluminium extruder, nadat de originele na een jaar of 3 gebruik gescheurd was, zoals ze allemaal lijken te doen. Die nieuwe extruder heeft een dubbele aandrijving, maar belangrijker in dit verband, i vind de veer in dat ding erg zwaar gaan, lastig bij het invoeren van nieuw filament, maar mogelijk OOK vervorming van het filament bij het doorvoeren. Met standaard PLA en PETG heb ik daarvan geen last, maar met dat zachte spul???

Wat bedoel je met de "hotend fix"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:49
Naalroc schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:59:
In de marketing van 123-3D staat niets over de feitelijke hardheid van de Colorfab, alleen dat je die kunt variëren met de printtemperatuur, maar kennelijk zijn de testen wel duidelijk hierover, en idd zachter product.
Mijn printer is standaard, alleen heb ik wel een Capricorn tube, en sinds 2 weken een aluminium extruder, nadat de originele na een jaar of 3 gebruik gescheurd was, zoals ze allemaal lijken te doen. Die nieuwe extruder heeft een dubbele aandrijving, maar belangrijker in dit verband, i vind de veer in dat ding erg zwaar gaan, lastig bij het invoeren van nieuw filament, maar mogelijk OOK vervorming van het filament bij het doorvoeren. Met standaard PLA en PETG heb ik daarvan geen last, maar met dat zachte spul???

Wat bedoel je met de "hotend fix"?
Deze waarschijnlijk: https://www.thingiverse.com/thing:3203831

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Exact, daarvoor had ik regelmatig last dat fitting van bowden niet goed bleef zitten waardoor de ruimte kwam tussen de nozzle en ptfe tube.
Wat echt direct zorgt voor mislukte prints.

Ik heb trouwens een standaard extruder maar wel wat hard afgesteld.
Bij PETg en PLA vervormd het filament een beetje bij het doorvoeren.
Bij TPU is mij dat nog niet opgevallen. Misschien dat daarbij niet gebeurd omdat het wat elastischer is.
Maar ik heb dus mijn extruder druk niet aangepast voor TPU eigenlijk alleen printsnelheid en natuurlijk de buildplate en hotend temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:18
Mijn Ender 3 v2 heeft de afgelopen werkweek een serie van hetzelfde 3D model zes keer achter elkaar perfect geprint, maar de laatste twee prints (zelfde model) mislukken telkens op hetzelfde punt, ongeveer na 90% voltooiing.

Ik dacht eerst dat het probleem een verstopte nozzle was, maar nu zie ik dat er iets fout gaat in de extruder.
Het is nu te laat op de dag om er een foto van te maken, maar wat er de laatste keer is gebeurd is dat het filament is afgebroken in de extruder, om precies te zijn op het punt na op elkaar geklemde draaiwielen.
Daardoor is het filament in plaats van de tube in uit de voorkant van de extruder gaan krullen.
Het is op zich wel een komisch gezicht en daarom wil ik er later alsnog een foto aan gaan besteden en die hier delen.

Nu vraag ik me af of dit een hardware probleem of software probleem is.

Ik vind het opvallend dat de twee laatste mislukte / onafgemaakte 3D prints exact dezelfde hoogte hebben.
Dit zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar het kan ook betekenen dat er iets aan de gcode mankeert.

Ik heb alleen geen verstand van gcode. Ik zou niet weten hoe ik daarin zou kunnen uitpluizen waar het precies fout gaat.

De gcode is gemaakt door Cura 5.4.0.

Het filament dat ik gebruik is zwart PLA/PHA filament van Colorfabb.

Als het wel toeval is is het waarschijnlijk een hardware probleem, maar ik heb geen zin om de extruder te vervangen door een nieuwe als de hardware niet de oorzaak is.

Wat ik ook apart vind is dat het de eerste zes keer 100% perfect ging en de laatste twee keer zomaar ineens maar voor zo'n 90%. Heb ik dan die eerste zes keer puur geluk gehad?

Kan iemand me hierbij helpen of moet ik eerst nog een derde poging wagen om toeval uit te sluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-09-2023 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Uruk-Hai schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:22:
Mijn Ender 3 v2 heeft de afgelopen werkweek een serie van hetzelfde 3D model zes keer achter elkaar perfect geprint, maar de laatste twee prints (zelfde model) mislukken telkens op hetzelfde punt, ongeveer na 90% voltooiing.

Ik dacht eerst dat het probleem een verstopte nozzle was, maar nu zie ik dat er iets fout gaat in de extruder.
Het is nu te laat op de dag om er een foto van te maken, maar wat er de laatste keer is gebeurd is dat het filament is afgebroken in de extruder, om precies te zijn op het punt na op elkaar geklemde draaiwielen.
Daardoor is het filament in plaats van de tube in uit de voorkant van de extruder gaan krullen.
Het is op zich wel een komisch gezicht en daarom wil ik er later alsnog een foto aan gaan besteden en die hier delen.

Nu vraag ik me af of dit een hardware probleem of software probleem is.

Ik vind het opvallend dat de twee laatste mislukte / onafgemaakte 3D prints exact dezelfde hoogte hebben.
Dit zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar het kan ook betekenen dat er iets aan de gcode mankeert.

Ik heb alleen geen verstand van gcode. Ik zou niet weten hoe ik daarin zou kunnen uitpluizen waar het precies fout gaat.

De gcode is gemaakt door Cura 5.4.0.

Het filament dat ik gebruik is zwart PLA/PHA filament van Colorfabb.

Als het wel toeval is is het waarschijnlijk een hardware probleem, maar ik heb geen zin om de extruder te vervangen door een nieuwe als de hardware niet de oorzaak is.

Wat ik ook apart vind is dat het de eerste zes keer 100% perfect ging en de laatste twee keer zomaar ineens maar voor zo'n 90%. Heb ik dan die eerste zes keer puur geluk gehad?

Kan iemand me hierbij helpen of moet ik eerst nog een derde poging wagen om toeval uit te sluiten?
Draai het eens door een andere slicer en zet het eens op een ander kaartje?

Als het op dezelfde hoogte probleem heeft met extruden, mss blokkage in de Z-as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hmm, de z-as... Goede suggestie. Die zal ik eens gaan schoonmaken en smeren. Wellicht helpt dat.

Update:
Ik zie nu dat ik geen smeerolie heb voor de z-as.
Wat voor smeermiddel kan ik het beste gebruiken?

Op mijn werk gebruik ik voor de z-assen van de lasersnijder en de Ultimaker 3D printers een dik groen smeermiddel, maar ik weet uit mijn hoofd niet hoe dat spul heet.

[ Voor 59% gewijzigd door Uruk-Hai op 09-09-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:49

sjirafje

No inspirational quotes here

Staat je extractie misschien wat te agressief? Of teveel refractie op hetzelfde punt? Temperatuur en luchtvochtigheid zouden dan de reden kunnen zijn dat het eerst wel lukte om een print af te maken en nu niet meer.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb vanavond toch nog wat foto's gemaakt en geupload:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGk1H6DJX7ED4xcFCImVS-5TDJ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2AMuFEvcz7Ov7RDGigqkuXf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4pEZ2LiLe_SCuGU-WQeEwDKr1s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnU7oXEmVHHCNBYzpSpHOiRh.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb net een test voor de betrouwbaarheid van de z-as gedaan en daarom met het bedieningspaneel aangegeven dat de printkop z-as achtereenvolgens 20, 40 en 60 (ik neem aan dat dit mm zijn) omhoog moest en dat gaf geen enkel probleem. Ik zag geen haperingen bij het omhoog gaan.

Ik heb inmiddels het filament opnieuw geladen, zonder eerst met een naald de nozzle door te prikken en ik kon zonder moeite met handmatig aan het draaiwiel van de extruder draaien filament uit de nozzle laten vloeien.

Wat ik me ook nog heb bedacht: misschien zit er een foutje in het STL bestand waardoor het fout gaat.
Die kan ik er met Prusa Slicer uithalen (netfabb).

[ Voor 27% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Laatst online: 18-09 17:03
@Uruk-Hai En even een andere richting op denkende, kan het niet zijn dat je filament te vochtig is geworden?
Ik met met dit weer ook altijd dat mn filament sneller (terug) de droger in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb met Prusa Slicer fouten uit het model gehaald. Het model heb ik daarna geëxporteerd naar een nieuwe STL en weer opnieuw in Cura geopend en opnieuw laten slicen. Daarna het gcode bestand qua bestandsgrootte vergeleken met het oude en er zitten enkele kb's verschil in. Het nieuwe STL en gcode bestand zijn iets groter dan de originelen.

Daarnet hoorde ik mijn 3D printer een tikkend geluid maken en ja hoor, dat kwam van de extruder en weer op exact dezelfde voortgang van de 3D print.

Wat er gebeurd is dat ik het blauwe draaiwiel een tijdje heen en terug zie draaien zonder nog filament door te voeren. Na een paar minuten hield hij daar de laatste keer mee op en begon hij weer normaal te draaien en filament door te voeren.

Het lijkt dus toch op een serie instructies in het gcode bestand die dit veroorzaken en of het filament het gedrag van de extruder dan volhoudt of niet. In dit laatste geval lijkt het filament het gehouden te hebben (ik zit er nu naast en het printen is nog gaande) en ik weet nog niet of dat door de reparatie met Prusa Slicer komt of door puur geluk.

Update:
Een paar minuten later en er komt zo nu en dan weer een vervelende 'tik' uit de extruder.

Wat hij nu overigens aan het printen is is boomvormige (tree) support binnenin het 3D model.

En iets anders dat wellicht relevant is: ik heb het model in Cura verveelvoudigd. De printer print nu 5 exemplaren van het model tegelijk. In Prusa Slicer kreeg ik het niet voor elkaar om er vijf naast elkaar te plaatsen en dan vervolgens zonder fouten te laten slicen. Prusa Slicer bleef klagen over met elkaar conflicterende objecten, hoe ver ik ze ook van elkaar vandaan plaatste. Vandaar dat ik deze nieuwe poging weer met Cura gedaan heb.

Update 2:
Ik heb verkeerd waargenomen wat er aan de hand is.

Er komt geen filament meer uit de nozzle. Dat zie ik nu pas omdat de nozzle nu wat hoger boven het model hangt.

En dat terwijl ik het draaiwiel van de extruder gewoon door zie draaien.
Het filament binnenin de extruder is blijkbaar teveel ingesleten om nog te kunnen door duwen.

Weer op EXACT hetzelfde moment als de vorige twee keren.

Ik ga de volgende keer eens spelen met de retraction settings in Cura.

[ Voor 40% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Zou het kunnen dat het niet zozeer je ontwerp is, maar iets mechanisch in je printer dat rond die hoogte optreed? Misschien iets anders van die hoogte printen als test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Uruk-Hai schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:11:
Ik heb met Prusa Slicer fouten uit het model gehaald. Het model heb ik daarna geëxporteerd naar een nieuwe STL en weer opnieuw in Cura geopend en opnieuw laten slicen. Daarna het gcode bestand qua bestandsgrootte vergeleken met het oude en er zitten enkele kb's verschil in. Het nieuwe STL en gcode bestand zijn iets groter dan de originelen.

Daarnet hoorde ik mijn 3D printer een tikkend geluid maken en ja hoor, dat kwam van de extruder en weer op exact dezelfde voortgang van de 3D print.

Wat er gebeurd is dat ik het blauwe draaiwiel een tijdje heen en terug zie draaien zonder nog filament door te voeren. Na een paar minuten hield hij daar de laatste keer mee op en begon hij weer normaal te draaien en filament door te voeren.

Het lijkt dus toch op een serie instructies in het gcode bestand die dit veroorzaken en of het filament het gedrag van de extruder dan volhoudt of niet. In dit laatste geval lijkt het filament het gehouden te hebben (ik zit er nu naast en het printen is nog gaande) en ik weet nog niet of dat door de reparatie met Prusa Slicer komt of door puur geluk.

Update:
Een paar minuten later en er komt zo nu en dan weer een vervelende 'tik' uit de extruder.

Wat hij nu overigens aan het printen is is boomvormige (tree) support binnenin het 3D model.

En iets anders dat wellicht relevant is: ik heb het model in Cura verveelvoudigd. De printer print nu 5 exemplaren van het model tegelijk. In Prusa Slicer kreeg ik het niet voor elkaar om er vijf naast elkaar te plaatsen en dan vervolgens zonder fouten te laten slicen. Prusa Slicer bleef klagen over met elkaar conflicterende objecten, hoe ver ik ze ook van elkaar vandaan plaatste. Vandaar dat ik deze nieuwe poging weer met Cura gedaan heb.

Update 2:

Er komt geen filament meer uit de nozzle. Dat zie ik nu pas omdat de nozzle nu wat hoger boven het model hangt.

Het filament binnenin de extruder is blijkbaar teveel ingesleten om nog te kunnen door duwen.

Dit is zo te zien nog de originele plastic extruder, deze gaan naar verloop van tijd kapot. Haal hem maar is uit elkaar, waarschijnlijk is er al iets intern afgebroken rond de metalen inserts in de plastic onderdelen.

Verder met prints die op hetzelfde punt altijd stoppen, raad ik zeker aan om niet meer het standaard SD kaartje meer te gebruiken, deze gaat ook na een paar maanden stuk. Upgrade naar A merk SD kaart, en beter nog naar Octopi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik gebruik het originele kaartje allang niet meer. Ik heb er nu een Sandisk kaartje in zitten.

Ik heb aanwijzingen over ideale retraction settings voor de Ender 3 V2 op deze pagina gevonden.
Ik heb nog niet alle aanwijzingen op deze pagina gelezen.

Ik heb in Cura onder 'Travel' nu het volgende aangepast:
Retraction speed: van 45 naar 40 mm/s.
Maximum retraction count: van 100 naar 10.

Daarna heb ik twee stuks van het model gepositioneerd en laten slicen.

Nu laat ik de printer een nieuwe printtest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
aegis3d schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:32:
[...]

Dit is zo te zien nog de originele plastic extruder, deze gaan naar verloop van tijd kapot. Haal hem maar is uit elkaar, waarschijnlijk is er al iets intern afgebroken rond de metalen inserts in de plastic onderdelen.

Verder met prints die op hetzelfde punt altijd stoppen, raad ik zeker aan om niet meer het standaard SD kaartje meer te gebruiken, deze gaat ook na een paar maanden stuk. Upgrade naar A merk SD kaart, en beter nog naar Octopi!
Dit. Check je extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42
Uruk-Hai schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:11:

Update 2:

Op de foto's die je eerder plaatste gaat het filament niet de tube in maar verlaat het de extruder aan de zijkant. Als het filament niet meer de tube ingeduwd wordt is het op zich logisch dat er niets uit de nozzle komt, er is immers geen aanvoer meer. Vraag is dan misschien wel waarom het niet meer uit de nozzle komt. Is dat het geval omdat je filament breekt en vanaf de breuk de extruder aan de zijkant verlaat of breekt het filament omdat je nozzle om welke reden dan ook afgekoeld is en er dus geen filament meer door de nozzle kan gaan? De extruder gaat slippen, sloopt/breek het filament en daarna kan het de extruder aan de zijkant verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Dat het filament zijwaarts uit de extruder is geduwd is maar één keer voorgekomen.
In de meeste gevallen was het filament alleen dusdanig ingesleten dat de extruder er geen vat meer op had.

De laatste poging is overigens geslaagd. Met slechts twee exemplaren tegelijk wordt het filament niet dusdanig door de extruder gesloopt om de print te laten mislukken.

Ik ga eerst de rol filament opmaken met maar een paar stuks tegelijk, want er zit nog maar een beetje filament op.

Zodra er een nieuwe rol op zit doe ik weer een poging met vijf tegelijk om te controleren of de aanpassing aan de retraction settings het verschil maakt of dat het alleen goed is gegaan door het aantal exemplaren van het model te verminderen.

Ik zal de plastic extruder t.z.t eens uit elkaar halen en met een vergrootglas bestuderen om te controleren of er iets stuk is of dat er haarscheuren in zitten.

[ Voor 60% gewijzigd door Uruk-Hai op 11-09-2023 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Uruk-Hai schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:09:
Dat het filament zijwaarts uit de extruder is geduwd is maar één keer voorgekomen.
In de meeste gevallen was het filament alleen dusdanig ingesleten dat de extruder er geen vat meer op had.

De laatste poging is overigens geslaagd. Met slechts twee exemplaren tegelijk wordt het filament niet dusdanig door de extruder gesloopt om de print te laten mislukken.

Ik ga eerst de rol filament opmaken met maar een paar stuks tegelijk, want er zit nog maar een beetje filament op.

Zodra er een nieuwe rol op zit doe ik weer een poging met vijf tegelijk om te controleren of de aanpassing aan de retraction settings het verschil maakt of dat het alleen goed is gegaan door het aantal exemplaren van het model te verminderen.

Ik zal de plastic extruder t.z.t eens uit elkaar halen en met een vergrootglas bestuderen om te controleren of er iets stuk is of dat er haarscheuren in zitten.
bij de V2 is het niet of maar wanneer de extruder kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
De plastic extruder op mijn ender 3 pro was al na 2 weken ingesleten. Meteen een metalen erop en die doet het al 3 jaar probleemloos. Alleen als je hem vervangt wel je e-steps calibreren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje6
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-08 21:35
Beste 3D print liefhebbers,

Heeft iemand van jullie ervaring met doorzichtig (transparant) printen?
En zo ja, met welke 3D printer doen jullie dit? En wat voor soort filament hebben jullie hiervoor gebruikt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Edje6 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:59:

En zo ja, met welke 3D printer doen jullie dit? En wat voor soort filament hebben jullie hiervoor gebruikt?

Alvast bedankt!
E3V2
Sunlu PETG transparent (kleine tweaks voor het profiel, soms wil je mistig, soms wil je clear).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wat een bijzonder frustrerend apparaat is mijn Ender 3 toch :(

Gisteren door mijn eigen domme fout mijn printbed verkloot. Gelukkig had ik nog een reserve. Daardoor was ook mijn bed niet meer level. Dus vanavond maar even gaan levelen. Dat leek goed te gaan, maar nu krijg ik constant de melding "KILLED Printer Halted - please reset"

Geen idee waar dit nu aan ligt. De vorige keer dat deze melding steeds op kwam kwam het omdat de Z as steeds vastliep op een paar stukjes plastic in het schroefdraad. Dat is nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:14:
Wat een bijzonder frustrerend apparaat is mijn Ender 3 toch :(

Gisteren door mijn eigen domme fout mijn printbed verkloot. Gelukkig had ik nog een reserve. Daardoor was ook mijn bed niet meer level. Dus vanavond maar even gaan levelen. Dat leek goed te gaan, maar nu krijg ik constant de melding "KILLED Printer Halted - please reset"

Geen idee waar dit nu aan ligt. De vorige keer dat deze melding steeds op kwam kwam het omdat de Z as steeds vastliep op een paar stukjes plastic in het schroefdraad. Dat is nu niet het geval.
Als je een usbkabel gebruikt tussen printer en bv Raspberry dan deze eens controleren. Zowel de kabel zelf als de aansluitingen aan beide kanten. Soms is er een slecht contact (lees te los als je beetje tegen te kabel aankomt) of heb je last van een slechte usb kabel.

Ook de overige kabels even nalopen of er iets niet losgekomen is tijdens vervangen van het printbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeOO schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:37:
[...]

Als je een usbkabel gebruikt tussen printer en bv Raspberry dan deze eens controleren. Zowel de kabel zelf als de aansluitingen aan beide kanten. Soms is er een slecht contact (lees te los als je beetje tegen te kabel aankomt) of heb je last van een slechte usb kabel.

Ook de overige kabels even nalopen of er iets niet losgekomen is tijdens vervangen van het printbed.
Ik bedoelde met printbed zo'n ding: https://www.123-3d.nl/Cre...I00017c-i3073-t15117.html Dus niet het printbed zelf.

Ik zat gisteren even vol in de frusttratie, dus ik had wat termen door elkaar gehaald :$

Over USB kabels, ik zat te denken aan een kabel met een schakelaar, zoals deze: https://www.elektor.nl/us...o-usb-b-cable-with-switch zodat het mainboard geen stroom meer krijgt van de Pi 4 met Octoprint. Nu moet ik elke keer de USB kabel er uit trekken als ik de printer uitzet. Of gewoon zelf een kabeltje verminken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

_Eend_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:42:
[...]
Over USB kabels, ik zat te denken aan een kabel met een schakelaar, zoals deze: https://www.elektor.nl/us...o-usb-b-cable-with-switch zodat het mainboard geen stroom meer krijgt van de Pi 4 met Octoprint. Nu moet ik elke keer de USB kabel er uit trekken als ik de printer uitzet. Of gewoon zelf een kabeltje verminken :P
of gewoon een stukje tape in de usb stekker:
Afbeeldingslocatie: https://community.octoprint.org/uploads/default/original/2X/9/9381aafc0a0e24bff988d33f6a605d146447eba4.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

GeleFles schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:49:
[...]

of gewoon een stukje tape in de usb stekker:
[Afbeelding]
Ah.. Soms denk ik te moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Edje6 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:59:

Alvast bedankt!
Ik heb een rolletje transparent PLA die ik met mijn geupgrade E3V2 print.

De keywords voor mooie transparante prints zijn: Heet, Langzaam en Dik!
Dan krijg de mooiste doorzichtige prints. Dus ga vooral niet te dun met de layer height.

Hier staan wat goeie tips tussen:
https://www.bcn3d.com/tip...ing-with-transparent-pla/

Als je massieve objecten wilt printen, kan je beter de infill allemaal dezelfde kant op laten gaan, dat helpt ook met de helderheid.

't blijft wel filament, dus helemaal transparant wordt het nooit, laagjes zie je altijd wel, maar dat kan ook een leuk effect hebben met verlichtiing er onder.

• Uruk-Hai
Ik had al een tijdje niet meer omgekeken naar de Ender 3 v2 in de winkels, maar ik zie dat er nu de Ender 3 v2 Neo is, dat die allerlei extra's heeft die een hoop kosten aan upgrades schelen, waaronder automatic bed leveling en een volledig metalen extruder en dat de prijs nauwelijks verschilt van die van de Ender 3 v2.

Dat lijkt mij een dusdanig mooie vooruitgang dat ik me afvraag of hij geschikt is voor gebruik op een school, door leerlingen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Uruk-Hai lager, middelbaar, hogere school? Het zijn kwetsbare instrumenten dus de geschiktheid hangt ook af van supervisie door, en ervaring van de leerkracht lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Uruk-Hai schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:36:
Ik had al een tijdje niet meer omgekeken naar de Ender 3 v2 in de winkels, maar ik zie dat er nu de Ender 3 v2 Neo is, dat die allerlei extra's heeft die een hoop kosten aan upgrades schelen, waaronder automatic bed leveling en een volledig metalen extruder en dat de prijs nauwelijks verschilt van die van de Ender 3 v2.

Dat lijkt mij een dusdanig mooie vooruitgang dat ik me afvraag of hij geschikt is voor gebruik op een school, door leerlingen.
bekijk ook eens de e3v2 SE.

Misschien veel interresanter. Minder onderhoud en geklooi, 200 per unit.

• Uruk-Hai
Ik heb de Ender 3 V3 SE bekeken, maar ik zie niet waarom die minder onderhoud en geklooi op zou leveren dan een Ender 3 V2 Neo.

[ Voor 46% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-09-2023 12:30 ]

• Darkangle
Uruk-Hai schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:28:
Ik heb de Ender 3 V3 SE bekeken, maar ik zie niet waarom die minder onderhoud en geklooi op zou leveren dan een Ender 3 V2 Neo.
Geen disrespect bedoeld, maar heb je echt gekeken? Alleen al op het oog valt het al op dat de stel schroeven weg zijn, etc.

• Uruk-Hai
Ah ja, ik zie wat je bedoeld.

Ik dacht dat je bedoelde dat de direct drive extruder van de Ender 3 V3 SE minder gezeur oplevert dan de bowden extruder van de Ender 3 V2 Neo, maar dat kan ik me slecht voorstellen.

Van oudsher is een direct drive extruder toch juist minder goed omdat de printkop daardoor zwaarder wordt en daardoor gevoeliger voor instabiliteit? De Ultimaker printers op mijn werk hebben beiden een bowden extruder, waardoor ik altijd heb aangenomen dat bowden extruders de betere keuze zijn.

• Banditoz
Bowden versus direct drive is afhankelijk van wat je gaat printen zover ik weet en als ik zo kijk naar de huidige snelle printers (bambulab, creality k1 en voron) zijn die vrijwel allemaal directdrive. Vooral door de ontwikkeling van compacte extruders en bijbehorende steppermotoren is het gewicht minder een issue denk ik. Ik heb mijn ender 5 pro ook voorzien van een directdrive extruder en al met al print deze hiermee beter dan met de bowden opstelling. Nu alleen nog tpu bestellen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:50
Hallo,

ik heb sinds een paar maanden een Ender 3 V2 Neo (moederbord V4.2.2) welke ik bestuurd met klipper mainsail
Enkele dagen geleden heb ik een filament runout sensor gekocht van 123d.nl welke ik gisteren avond heb aangesloten.
en weer direct terug heb losgekoppeld omdat de printer was raar deed na aansluiten.
nu wou ik weer wat printen (zonder de filament sensor). Na het calibreren begon de printer ook heel vreemd te doen
verschillende foutmelding die ik nog niet gehad had

https://www.123-3d.nl/123...ilament-i3428-t15362.html

No trigger on probe after full movement
Endstop z still triggered after retract
BLTouch niet uitgegaan

de extruder liep ook een aantal maal tegen de rechterzijde aan en stopte niet
het uitlezen van de bed mesh geeft ook altijd verschillende waarden

Er werd ook plots 2cm boven het bed geprint

Wat ik nu ook probeer ik krijg het niet in orde

Klipper opnieuw opgestart terug van scratch begonnen met nieuwe code. ik ben een beetje aan het vrezen dat ik een nieuw moederbord moet kopen. iemand nog een idee wat te proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door Fishione op 15-09-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Fishione schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:09:
iemand nog een idee wat te proberen?
Je kunt het proberen te fixen met de originele firmware van Creality.

Je kunt ook nog proberen contact op te nemen met de ontwikkelaars van Klipper Mainsail.

Zelf zou ik trouwens nooit met de originele firmware van mijn Ender gaan klooien.

[ Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-09-2023 19:26 ]

Pagina: 1 ... 158 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie