Begin juli heb ik mijn eerste 3D printer mogen ontvangen, de Ender 3 V2 Neo.
Ik ben zeer tevreden met de printer, ik heb er plezier mee en heb al nuttige prints kunnen designen en printen.
Hier een paar kleine ervaringen;
Firmware Updaten
Het updaten van de firmare ging niet direct goed, ik had bootloops en een paar keer dat de printer vast liep. Daarbij vond ik het moeilijk om de juiste firmware bestanden te vinden op de creality site. Pas na een duidelijke Youtube tutorial van een derde partij werdt alles duidelijker en werkend. Apart dat ook de firmware in de display geupdate moet worden
Wat ook tegen zat was dat de firmware bestanden op de sd kaart niet altijd herkend werden en ik de printer steeds opnieuw moest starten, de sd kaart opnieuw formateren (voor extra zekerheid) en de firmware bestandsnamen moest aanpassen om het herkendbaar te maken. "ABC" naam werkte niet, "ABCD" weer wel(?), Het zal wel, de printer is nu up-to-date.
Zal wel beginners ongeluk zijn

Creality fillament
De mee geleverde fillament waren voor de startende prints die ik had gemaakt (benchy, kleine slang, multy axis orbit thingamabob) goed. Maar ik gebruik nu eSun en als de bezorger langs komt ook Sunlu.
Printbed
De printbed was in het begin lossjes, waarvan ik het idee had dat ik de springs beter moest levelen (achteraf ook een rare conclusie). Niet dus:
YouTube: Ender 3 - Loose Bed Fix - fix for uneven, loose, or wobbly print bed.
Dit heb ik later opgelost maar de eerste keer ook iets te strak waardoor er kleine beschadigingen kwamen op de wielen.
Octoprint, Print bed leveling en silicone springs
In het begin heb ik de standaard a4 methode gebruikt boven op de crtouch om de printbed te levelen en dat ging bij sommige prints wel goed met prints die vaak niet zo breed waren. Maar toen ik een print ging maken die bijna de volledige oppervlakte gebruikte merkte ik wel dat het nog steeds niet 100% goed was. De laatste keer dat ik handmatig met de a4 had geleveld ging er ergens iets fout waardoor er een beschadiging op de print bed kwam
Nu heb ik octoprint op een raspberry pi 4b 2gb geplaatst incl raspberry cam v1.3 en daarbij heb ik de bed level visualiser plugins op gezet. De plugin heeft mij wel echt goed geholpen en zit nu tussen 0.01mm - 0.05mm verschil
Ik heb ook de springs vervangen door silicone springs. Daarbij merk ik dat de printbed nauwkeuriger gesteld kan worden vergeleken de springs en heb ik de stelbare draairingen ook extra vast gemaakt met een extra bout.
Luide fans
Ik heb een kleine hoekje op de zolderkamer kunnen kapen om de printer te plaatsen want de fans zijn best wel luid. Niet al te erg, maar ik heb wel in de zelfde kamer gezeten met noise cancelling oortjes en vond het nog steeds storend.
PTFE Tube vervangen
De standaard tube had ik vervangen voor de Capricorn-buis, niet een directe reden maar dacht dat het leuk zou zijn om aan de printer te knutselen. Daarbij als ik nu toch bezig ben dan verwissel ik de 0.4mm nozzle voor een nieuwe en heb ik weer een nieuwe schone nozzle die ook niet (mogelijk) beschadigt was door het graven in de printbed. Dat was niet mijn beste keuze want bij het volgen van de creality tutorial en het plaatsen van de nieuwe nozzle brak deze af in de heating blok
Niet alleen was de heating block nu onbruikbaar maar de throattube in de heating blok zat ook vast.
Na contact met de winkel, waar ik zo 123 niet op de naam kom

hadden ze wel een heating block maar niet een throat tube. Uiteindelijk heb ik een volledige hotend kit als vervanging gekregen en geplaatst.
Hotend kit vervangen
Ondanks dat de tutorial van creality duidelijk was met het aangeven hoe de vervanging gedaan moest worden was het wel een groter gedoe dan ik had verwacht. (Ja ik had ook alleen de nieuwe heating block en throattube kunnen plaatsen maar yolo). Ik had zeer grote hoeveelheden hotglue moeten weg halen die ook direct gelijmd waren op andere kabels, de heatercartridge was door de grip van de kabels moeilijk door de cable sleeves te krijgen.
Mogelijk klinkt dit allemaal niet helemaal positief maar ik ben heel blij met de printer en zal het aandraden als beginende printer voor nieuwelingen, elke keer leer ik weer iets nieuws.
Niet alleen ik ben blij, maar ook mijn ouders die afgelopen weken kwamen met "Wat moet je nou met een 3d printer" en nu steeds als eerste in de rij staan voor een nieuwe print die ze willen hebben