Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

frumper schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:54:
Ik ben bezig een lading van onderstaande dingen te printen:
[Afbeelding]

Met de creality software er gcode van gemaakt, en op zich print het prima.
Echter, hij maakt iedere keer er een flinke onderlaag bij. waar het uiteindelijk framepje opgeprint wordt. Het werk verwijderen van de onderlaag resulteert nogal eens in gebroken randjes omdat het wel wat kracht kost om het te verwijderen...

Als ik echter sommige testprints bekijk om je bedlevel te testen, zit die er niet bij. Zou het kwaad kunnen om die onderlaag (die meer filament kost dan het uiteindelijke printje) eruit te slopen in de software?
Of ga ik dan tegen andere problemen aanlopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyoQXF6nNfu6-nyMAwYMncrpLV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soYhTpawB7o9s6V6N2h6m7nw.png?f=fotoalbum_large

Skirt is een lijntje om je print heen, een soort snelle level test en je ziet of je print op je bed past.
Brim is een rand AAN en NAAST je print, gebruik ik als ik iets smals en hoog wil printen zodat het niet omvalt.
Raft is een laag ONDER je print heb je eigenlijk nooit nodig.
https://www.123-3d.nl/pag...-hoeken-van-3d-print.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44
franssie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]

Skirt is een lijntje om je print heen, een soort snelle level test en je ziet of je print op je bed past.
Brim is een rand AAN en NAAST je print, gebruik ik als ik iets smals en hoog wil printen zodat het niet omvalt.
Raft is een laag ONDER je print heb je eigenlijk nooit nodig.
https://www.123-3d.nl/pag...-hoeken-van-3d-print.html
welke software is dit? ik zie dit niet terug in de Creality print software...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Cura.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Misschien handig om sowieso cura te gaan gebruiken. Creality is gebaseerd op cura maar ligt vaak meerdere versies achter. Van cura zijn ook heel veel tutorials in o.a. youtube te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

frumper schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:16:
[...]

welke software is dit? ik zie dit niet terug in de Creality print software...
Crealty slicer toch echt.

EDIT: Klik op 'Standard Quality" om de instellingen te openen.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 10-07-2023 13:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:09
Garfrost schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:39:
Hij is ook heet op het moment dat hij in elkaar gaat (wat een rot karwei is, want hoe houd je iets dat 200 graden is goed vast :P ), de bouten die de hotend aan de heatbreak vastzetten kunnen echter niet vaster. Denk zelf dat het aluminium van de heatbreak te grote gaten heeft om hem strakker te zetten.

Maar daar zou ik vanmiddag naar moeten kijken gezien ik op het moment onderweg ben.
Misschien is het handiger om een steek/moersleutel te gebruiken om je heatblock vast te houden in plaats van een waterpomptang. Minder kans op het mangelen van je heatblock als je een uitschieter hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44
franssie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Crealty slicer toch echt.

EDIT: Klik op 'Standard Quality" om de instellingen te openen.
Dan ga ik daar ook nog eens kijken. Ik heb ondertussen Cura geinstalleerd, en de settings daar aangepast. In plaats van bijna 3 uur is hij nu in een uurtje klaar met eerlijk gezegd een beter resultaat dan hiervoor.
Maar om nou alles opnieuw te doen...
Maar goed, al met al is dit een leuk dingetje geweest om de eerste hobbels van het printen te begrijpen, bed level snap ik ondertussen, verschil tussen brim en skirt geleerd... dus binnenkort maar eens aan een mooie dice tower beginnen :9 (met daarbij dat ik gezien heb dat je PLA ook kan schilderen, dus dat wordt nog leuk)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfrost
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb de bouten die de hotend aan de heat break vast zetten vervangen door net een half maatje dikker en zit direct allemaal wat beter in elkaar.

Test komt er ook wat beter uit, links de oude en rechts de huidige.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0Q2cKi06MNTkMnJQT6A5hODhNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8gFU4hZqwWaPMVWqeLzCl6T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Beetje spinrag heb ik ook wel eens, maak mij daar geen zorgen over.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 10-07-2023 18:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Ja, ben nu een benchy aan het draaien, kijken of deze er zinnig uit komt.

Zo ja, dan geloof ik dat het nu aardig opgelost is en ga ik de rest van de filament spoelen instellen en proberen als test.

Edit: dat ziet er toch al een stuk beter uit dan ik in weken gezien heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysR932WcvCYfU-eJTtN7M84tWMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/191UyzqB6dendwi0tkTBMoxx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Garfrost op 10-07-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dat ziet er toch uit als een prima benchy. Enkele draadjes heeft denk ik iedereen wel. Even snel een aansteker erlangs en weg zijn ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Strak. Dus het was de montage van het hot end dat de problemen veroorzaakte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
franssie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:31:
Strak. Dus het was de montage van het hot end dat de problemen veroorzaakte?
Het laatste stuk denk ik zo, heb inmiddels meerdere dingen vervangen en aangepast op de printer en problemen met Octoprint zodra er een camera aan hangt op een raspberry pi 3b. Heb de boutjes waarmee de boel vast zat vervangen met een formaatje groter die minder speling heeft en waarmee de hele Hot end niet kan roteren zonder enige moeite.

Moet alleen nog wat anders hebben dan een stel simpele rvs boutjes denk ik. Weet niet zeker of deze consequent 200 graden worden en afkoelen leuk gaan vinden op een lange termijn.

Nu nog wat vinden om lijm egaal op de plaat de krijgen want ik zie dat de strepen lijm ook echt strepen in de print achterlaten maar dat kan ook aan mijn scheve applicatie liggen.

Maar er is licht aan het eind van de tunnel. Ik kan iets zinnigs produceren zonder dat de hele boel een rommeltje wordt en dat vind ik al zeer ZEER fijn na een aantal weken ruzie hebben met een machine.

Ieder bedankt voor de suggesties en opties, weet nog steeds niet precies welke combinatie van wat nu dit resultaat gegeven heeft maar werken is werken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garfrost schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Het laatste stuk denk ik zo, heb inmiddels meerdere dingen vervangen en aangepast op de printer en problemen met Octoprint zodra er een camera aan hangt op een raspberry pi 3b. Heb de boutjes waarmee de boel vast zat vervangen met een formaatje groter die minder speling heeft en waarmee de hele Hot end niet kan roteren zonder enige moeite.

Moet alleen nog wat anders hebben dan een stel simpele rvs boutjes denk ik. Weet niet zeker of deze consequent 200 graden worden en afkoelen leuk gaan vinden op een lange termijn.

Nu nog wat vinden om lijm egaal op de plaat de krijgen want ik zie dat de strepen lijm ook echt strepen in de print achterlaten maar dat kan ook aan mijn scheve applicatie liggen.

Maar er is licht aan het eind van de tunnel. Ik kan iets zinnigs produceren zonder dat de hele boel een rommeltje wordt en dat vind ik al zeer ZEER fijn na een aantal weken ruzie hebben met een machine.

Ieder bedankt voor de suggesties en opties, weet nog steeds niet precies welke combinatie van wat nu dit resultaat gegeven heeft maar werken is werken. _/-\o_
En dan de volgende uitdaging >:)
Lijm is echt niet nodig als je bed goed ontvet is (heet water en sopje) + goede bed-lever + Z-Offset

Het zijn lapmiddelen dus proberen die ook nog even op te lossen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Daar geloof ik je in, echter is dit het enige filament wat simpelweg los komt zonder lijm voordat de eerste lijn er ligt.

De andere merken en kleuren die ik heb blijven wel zonder lijm steken.

Overigens dit stukje laten draaien de nacht over en geen rariteiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL-JkEiUpjIrsRJDKT5iJr8v280=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKabehWHHDLc3G1fqiFmKtWp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Garfrost op 11-07-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Gewoon een peisheet bestellen. Die zijn zo veel fijner dan de zwarte crealityflex-sheets. Persoonlijk vind ik ze ook fijner dan glas terwijl ik glas gewoon voor mezelf kan snijden maar dat is niet ieders mening misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:22
Ik zelf gebruik een glasplaat van 2mm. Die maak ik eerst met wat zeep echt goed schoon en laat het opdrogen. Leg de glasplaat erop, verwarm het bed tot ongeveer 70 graden, zorg dat de hoeken recht liggen,calibreer ( met 9 punten eventueel, is vaak niet echt nodig mits je de opgeeft binnen cura dat je de meting gebruikt ) alles handmatig. Vervolgens spuit ik er haarlak op ( nummer 7 gehaald bij de DM drogist te Duitsland, weet niet of je zulk sterk spul hier hebt, kosten ongeveer €1,75 per spuitbus ).
Hecht ontzettend goed.
Na het printen laten afkoelen. Vaak zit het dan nog vast op de glasplaat. Gebruik dan water om alles eraf te spoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik print al vanaf 2019 op een Creality magnetisch flexbed. Niks mis mee, om de 3 maanden ff onder de hete kraan met een sopje en dan kan die er weer 3 maanden tegen.
En ik print toch snel elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Heb builttak, g10, magnetisch bed en een gladde PEI sheet. Ondergrond maakt niet uit als de eerste laag maar goed is. Mij is het zelfs(door stom geluk) gelukt om op de achterkant van de PEI-sheet(rvs) te printen zonder enige moeite.

Heb inmiddels al de BMG NFWIND extruder binnen, zat eigenlijk tussen de Creality sprite en Biqu H2 extruder te twijfelen. Toen kwam deze voorbij, heb zeker nog 2 weken zitten twijfelen om deze te halen.

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=V15EWvHkbReR

Merkt dat alles waar de machine niet kon komen ook gewoon niet bewerkt is, daardoor zijn er hier en daar wat ruwe kantjes en randjes. (Dit is met een klein vijltje zo opgelost.)
Kan verder eigenlijk nog geen slechte punten benoemen omdat ik wacht op een pancake stepper om hem grondig te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Na wat succesvolle (maar steeds slechter wordende) prints start ik vanmorgen een nieuwe print en om de een of andere reden slaat de Z-offset volledig de plank mis (zichtbaar zit de nozzle meerdere millimeters boven het bed). Bij nakijken slaat nu de X voorbij de stop tegen het begin van de as aan bij een homing opdracht. |:( Mogelijk dat dit de boel weer uit zijn verband gooit.

Gaat weer goed, vanavond de switch op de X as maar eens doormeten of deze wel werkt.

Inmiddels ook een tweede printer besteld, heb genoeg om af te drukken dus een tweede om er sneller doorheen te komen is wel fijn.. Alsmede een sanity check of het nu ik ben die helemaal gek is of de printer.

Betreft print bed, gebruik gewoon de standaard nog want die werkt eigenlijk voor elk filament tot nu toe behalve letterlijk één enkele die ik heb.
Heb nog niks anders dan een aantal kleuren PLA en PLA+ geprobeerd, wil eerst eens zorgen dat dit ding meer dan een dag operationeel kan blijven.

EDIT: En weer terug bij af, bedlevelling weigert weer te werken en het ene stuk komt los terwijl het andere vrijwel het bed in duikt.. 2cm van elkaar af. Bed mesh met afwijkende waarden die totaal genegeerd lijkt te worden, gat in het midden en alle aanpassingen die ik maak maken totaal geen verschil. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq31KCghOdEcDDUf01yw1-mnkXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PciITAZ4eHbFCnGQVYxKPEom.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tBUOr24EJgHe4m7rRceg2qqbMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BtASgfGxcylQXDX1E88jqnk.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals edit, ik ben het kreng nu echt zat. Was aan het stoeien met het bed en hoor ineens een hoop ratelende herrie uit het hotend. Blijkt de fan op de heatbreak naar de knoppen te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zKsjh-S5BLe8yv_xvmG6wro_lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBm8aMAJrR7NFLA5h3e7Lf7j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geef het op, dit kreng is waardeloos.
Mijn geduld is echt op nu, deze gaat de grote bak in en ik wacht op de andere printer en ga een vreugdevuur met dit geval creëren.

Wellicht dat ik iets verkeerds doe, maar ik ben het zat om te proberen deze schroothoop aan de praat de krijgen. Af en toe wat moeten aanpassen en leren is best, maar dit ding is mijn tijd niet waard.

Ieder bedankt voor de suggesties en hulp, ik waardeer het zeer!
Heb veel geleerd, maar ben bang dat dit een cursusje "wat kan er mis zijn met een 3d printer" van een aantal weken voor de prijs van €240 is geweest die nu in de hoek als reminder van slechte keuzes in het leven gaat staan. 8)7

Ding zit weer in de doos gegooid, iemand met meer geduld dan ik mag hem hebben. Wil het kreng eigenlijk gewoon nooit meer zien.

[ Voor 86% gewijzigd door Garfrost op 12-07-2023 18:30 . Reden: Verdere bevindingen van dit monster uit de hel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat voor printer heb je besteld? Jammer dat het niet wil lukken, ik heb mijn vorige printer ook vaak uit het raam willen gooien. Heeft me in verhouding veel geld gekost dat ding. Maar ook nu met een RatRig vcore printer is het af en toe nog prutsen, terwijl die 4-5x zo duur was. Maar als je dan ook echt iets fixt heb je een voldaan gevoel als alles weer werkt of nog beter dan voorheen.

Ik snap je frustratie :+

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Zat tussen een tweetal printers te twijfelen, een Prusa mk3 of een Bambu P1P, maar heb uiteindelijk mogelijk het domme gedaan en heb de Chinese kopie van de Prusa besteld (Sovol SV06, kon hem met wat discount codes en deals voor €220 krijgen en was toch wel erg aantrekkelijk, zeker gezien de reviews en items die ik er over gelezen en gezien heb aangeven dat het net een mindere Prusa Mk3 is ).

Zal ik vast wel weer spijt van krijgen maar tja, blijf een Nederlander toch. ;)

En ja, ik zou het niet zo erg vinden om af en toe wat te moeten repareren of aanpassen maar ik heb nog geen 2 dagen succes achter elkaar gehad waar de kwaliteit of überhaupt werking van de printer stabiel bleef.
Krijgt ook weinig voldoening maar veel frustratie op die manier, en heb ondertussen gewoon absoluut niet meer het vertrouwen dat ik hem ooit in een stabiel werkende staat ga verkrijgen. Wellicht dat iemand anders hem oppakt en in een half uur werkend krijgt, wellicht niet. Maar voor mij is het ondertussen een gevalletje van opgeven voordat het totaal de sunk cost fallacy kant opgaat.

Ik heb er van geleerd, ik weet veel meer dan dat ik een maand geleden wist en heb er meer tijd in gestoken dan ik had verwacht nodig te zijn om überhaupt een aantal dingen af te drukken.
Ben niet helemaal tevreden met het eind resultaat en het feit dat ik hem aan de kant schop, maar 240 euro voor een maand lang bezig zijn en een cursus 3d printer problemen diagnosticeren is nog niet helemaal verkeerd toch.

Ik wil ook zeker nogmaals aangeven dankbaar te zijn voor de ideeën en manieren hoe ik het mogelijk op zou kunnen lossen.
Maar dit examplaar is simpelweg niet voor mij neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Garfrost ehh ... ezel steen? Hoe dan ook weer genoeg experimenteer gedoe, geniet ervan jij 3d-mashochist ;)

iets serieuzer, gaat vast goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Het is gelukkig echter niet dezelfde steen, deze heeft net een ander kleurtje. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:39
Ik heb sinds dit weekend ook mijn Ender 3 v2 Neo en bij mij loopt alles naar behoren. Ik zou zelfs durven zeggen: "plug & play"

Beide filamenten zijn Makerfill

PLA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk396rfwuQ0Ad69C6c3Px_OMOIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ron79VISAXRQFJECL8Ewv9Vt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier had ik gedacht wat meer verschil te zien tussen de temperaturen. De 190°C is het meest on the money als ik echt kritisch ben maar kan ik dan even goed gewoon zo laag mogelijk printen, om eventuele vervorming oid te voorkomen? Of maakt dat bij PLA inderdaad geen hol uit?

PETG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQJiNd2jEZ5Wu91jxcK27sB9dY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj4XmsKB9MuPJLXMuWpB3uV5.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het omgekeerde, ze zijn allemaal even slecht >:) Of is dit volledig normaal en niks aan te doen? Dan ben ik geneigd gewoon 235-240°C te nemen.

Ik krijg overigens mijn bed maar moeilijk echt schoon. Beetje krabben met de spatel werkt nog het best maar ik ben bang dat ik daarmee schade ga aanrichten. Water, zeep, alcohol lijkt allemaal niet echt veel te helpen bij dat vastgesmolten plastic. Nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Orky Rulez heb je ook gezien dat de printer de temps ook werkelijk wijzigde tijdens de print?
Wat in de slicer is in gesteld komt bij mij niet altijd over naar de printer om de een of andere reden. Beiden zijn namelijk best wel consequent, bij een delta test zou je veranderingen verwachten lijkt me?

soms start bij mij de fan niet op, soms schakelt de bedverwarming uit. Dat gaat ergens fout tussen de STL en de Slicer en de printer, ben er zelf ook nog naar op zoek.

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 12-07-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@Orky Rulez
Ten eerste: weet je absoluut zeker dat je temp towers ook echt temp towers zijn? Naar mijn oog ziet dat er allemaal zo identiek uit dat het allemaal dezelfde temperatuur is. Je moet even een guide opzoeken voor temp towers om dat goed in te stellen als je dat niet zeker weet.
Als je daar zeker van bent pak een tangetje en laat je inner kind los; slopen die handel. Ga kijken wanneer de lagen het lastigst van elkaar te scheiden zijn. Niet alles is visueel te zien namelijk.

Wat betreft je bed. Zelf nog niet met PETG geprint maar dat schijnt standaard te zijn. Je moet een lijmstift oid gebruiken als isolatie materiaal tussen de print of je bed. Als je echt pech hebt trek je zonder namelijk zo stukken glas uit je bed.
Een goedkope lijmstift is alles wat je nodig hebt. Bed verhitten, stift eroverheen, beetje water en met spateltje uitsmeren zodat je een mooie dunne egale laag hebt. Zodra het water verdampt is kan je beginnen te printen.

Stukjes die nu vastzitten.. ik zou het bed maximaal verhitten (100c) en dan met het spateltje zoveel mogelijk verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@Orky Rulez Stringing krijg je bij PETG nooit helemaal weg. Je kunt eventueel ook nog je retractie wat agressiever zetten.
Let bij PETG ook goed op de hechting van de lagen. Lagere temperaturen kunnen er tijdens het printen goed uit zien maar je print kan zomaar erg fragiel blijken te zijn. Kijk bij PETG ook of het echt noodzakelijk is dat je part cooling aan hebt staan.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
franssie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:53:
@Orky Rulez heb je ook gezien dat de printer de temps ook werkelijk wijzigde tijdens de print?
Wat in de slicer is in gesteld komt bij mij niet altijd over naar de printer om de een of andere reden. Beiden zijn namelijk best wel consequent, bij een delta test zou je veranderingen verwachten lijkt me?

soms start bij mij de fan niet op, soms schakelt de bedverwarming uit. Dat gaat ergens fout tussen de STL en de Slicer en de printer, ben er zelf ook nog naar op zoek.
Ik heb niet alles gezien maar als het schermpje klopt kon ik de veranderingen in temp wel effectief zien. Ik had deze files in .gcode gedownload, dus de slicer zit er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
godofal schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:18:
@Orky Rulez
Ten eerste: weet je absoluut zeker dat je temp towers ook echt temp towers zijn? Naar mijn oog ziet dat er allemaal zo identiek uit dat het allemaal dezelfde temperatuur is. Je moet even een guide opzoeken voor temp towers om dat goed in te stellen als je dat niet zeker weet.
Als je daar zeker van bent pak een tangetje en laat je inner kind los; slopen die handel. Ga kijken wanneer de lagen het lastigst van elkaar te scheiden zijn. Niet alles is visueel te zien namelijk.

Wat betreft je bed. Zelf nog niet met PETG geprint maar dat schijnt standaard te zijn. Je moet een lijmstift oid gebruiken als isolatie materiaal tussen de print of je bed. Als je echt pech hebt trek je zonder namelijk zo stukken glas uit je bed.
Een goedkope lijmstift is alles wat je nodig hebt. Bed verhitten, stift eroverheen, beetje water en met spateltje uitsmeren zodat je een mooie dunne egale laag hebt. Zodra het water verdampt is kan je beginnen te printen.

Stukjes die nu vastzitten.. ik zou het bed maximaal verhitten (100c) en dan met het spateltje zoveel mogelijk verwijderen.
Bedankt voor de tips ga ik allemaal proberen zodra ik de tijd heb.

Voor de veranderende temps zal ik me er eens naast zetten van begin tot eind, maar ik neem aan dat de gcode juist aanstuurt en het schermpje ook rechtstreeks van de sensor leest.

Het bed is volgens mij polycarbonaat waar ik nog nergens van gelezen heb dat dit kapotgetrokken wordt met PETG. Zo'n lijmstift wil ik sowieso wel eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
sjirafje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:04:
@Orky Rulez Stringing krijg je bij PETG nooit helemaal weg. Je kunt eventueel ook nog je retractie wat agressiever zetten.
Let bij PETG ook goed op de hechting van de lagen. Lagere temperaturen kunnen er tijdens het printen goed uit zien maar je print kan zomaar erg fragiel blijken te zijn. Kijk bij PETG ook of het echt noodzakelijk is dat je part cooling aan hebt staan.
Bedankt. Ik ben even aan het buigen gegaan en heb net mijn mooie eerste testprintje gebroken (op de 235°C). Bedankt jongens 8)7

Ondertussen heb ik met dit gidsje de settings aangepast en loopt er momenteel een printje wat effectief heel erg clean lijkt te gaan. Lijkt net PLA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTBu6r1deNHK2iNRKhyXs3kpPAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXWYHRLSb8NfM6vO8ob27Yto.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m38TXfYH7OQcv_OWHYyxbMNpaiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WLo3M7FE0PIvPAk7SrwkLr2.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een vervangstuk voor een afgebroken kattenpaal. "Een nachtje niets geprint is een dagje niet geleefd" zeg ik altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Orky Rulez schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:45:
Ik krijg overigens mijn bed maar moeilijk echt schoon. Beetje krabben met de spatel werkt nog het best maar ik ben bang dat ik daarmee schade ga aanrichten. Water, zeep, alcohol lijkt allemaal niet echt veel te helpen bij dat vastgesmolten plastic. Nog andere mogelijkheden?
Gaaf te horen dat hij bij jouw in één keer werkt! Veel plezier er mee, het is een mooi stukje hardware.

Betreft bovenstaand probleem, ik zie in je foto's waar de print op het bed zit dat je nozzle door de eerste lagen heen slaat in je brim. Weet je zeker dat je Z-offset goed staat?

Als deze te laag is krijg je prints ook nauwelijks van het bed af.
Wacht je ook totdat het bed afkoelt voordat je ze probeert te verwijderen?

Had dit probleem zelf ook (maar dan met pla) in het begin en bleek dat ik de z-offset gewoon net te laag had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Garfrost schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:28:
[...]

Gaaf te horen dat hij bij jouw in één keer werkt! Veel plezier er mee, het is een mooi stukje hardware.

Betreft bovenstaand probleem, ik zie in je foto's waar de print op het bed zit dat je nozzle door de eerste lagen heen slaat in je brim. Weet je zeker dat je Z-offset goed staat?

Als deze te laag is krijg je prints ook nauwelijks van het bed af.
Wacht je ook totdat het bed afkoelt voordat je ze probeert te verwijderen?

Had dit probleem zelf ook (maar dan met pla) in het begin en bleek dat ik de z-offset gewoon net te laag had staan.
Ik heb de Z-offset inderdaad een klein beetje (0,05mm) verhoogd sinds die testprints, bij dat groter stuk kwam hij er heel mooi af (mss in combinatie met die andere settings). Afgekoeld bed heb ik meestal wel, voor die laatste zeker die zou normaal gezien nog 2u hebben kunnen afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garfrost schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:15:

Ding zit weer in de doos gegooid, iemand met meer geduld dan ik mag hem hebben. Wil het kreng eigenlijk gewoon nooit meer zien.
Als hij echt in de weg staat dan sta ik er open voor >:)
Ben toch wel benieuwd wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
MikeOO schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Als hij echt in de weg staat dan sta ik er open voor >:)
Ben toch wel benieuwd wat het probleem is.
Van mij mag je, wellicht dat je hem binnen no time aan de gang krijgt.

Print bed heeft een gat waar de nozzle besloot er doorheen te slaan de eerste dag ofzo en de heatbreak fan is kaput, maar weg daarvan zou hij gewoon "moeten werken".
Ik geef het alleen op. :+

Edit: weet dat dit geen creality printer of ervaring is, maar de nieuwe printer met simpelweg een bedlevel en de belts wat minder strak zetten direct aan de praat gekregen.

Kan natuurlijk ook zijn dat ik nu enig idee heb wat ik aan het doen ben zonder vooroordelen over het apparaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Garfrost op 14-07-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 23:03

kaanmijo

Picobello B.V.

Afgelopen nacht een wat langere print aangezet. Om 03:26 zag het er nog zo uit, zoals het hoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqfgPzcknxK9gQO8G5LJWHU2oPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PFfY2UzjEG7unCpTwRg02JFK.jpg?f=user_large

Heb om 03:57 een notificatie gekregen dat er misschien iets mis gegaan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6N7tf-HLV1O7teTnj9UNvl5NOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v81heYqgnQf1Jx7tS4X7ZPxe.jpg?f=user_large

En toen ik zojuist bij de printer kwam kijken nadat ik wakker was geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0DCvyg4cgOHEQeth_prOxTFJ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W01E6KAGy64g2HBaCOGTZh1K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap er helemaal niks van. Dat ding heeft 12 (!) uur geprint en opeens besluit ‘ie om los te laten van het bed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-09 11:49
HaHa ga je breien .🤣
Dat krijgt je als je je printer onbeheerd zijn werk laat doen .
Je hebt nog geluk gehad , voor het zelfde geld was er brand uit gebroken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, mogelijk te hoge/dunne print? Waardoor tijdens het printen de nozzle uiteindelijk de print teveel/vaak heeft geraakt en heeft los getikt?

Niet goed te zien wat je aan het printen was.

En ik print zelf alleen overdag als ik zelf aanwezig ben, had de print mogelijk niet gered.. Maar er zou in elk geval minder PLA verloren zijn gegaan. En ivm brand risico etc ook minder goed plan om je printer onbeheerd te laten printen naar mijn idee.

[ Voor 54% gewijzigd door smitae op 15-07-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dat brand uitbreken zal met de printers van nu niet meer zo snel gebeuren aangezien thermal runout standaard wel aanstaat ook bij creality maar ondanks dat doe ik langere prints alleen als ik er zelf bij ben idd. Maar mocht je toch overnacht willen printen zou je toch beter kunnen werken met een lijmlaagje of 3dlac. Dit is een flink stuk weggegooid filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Elke keer als je printkop een nieuwe lijn neerzet komt er ietwat laterale spanning over het model heen. Danwel omdat de printkop een stukje schuin staat, danwel omdat je filament niet meer 100% vloeibaar is zodra er het de printkop verlaat en meetrekt.
Hoe hoger je komt hoe meer die spanning zich vermenigvuldigd. Beeld je een deur in; als je aan het einde van de deur kracht zet gaat hij veel gemakkelijker open dan als je bij de scharnieren duwt.

Lang verhaal kort: je moet je printer wat beter afstellen. Kan iets fysieks schuin zijn, kan iets te snel printen zijn, kan iets in de temperatuur van de kop/bed zitten, wellicht is je bed vies, kan vanalles zijn. Je bed adhesion is niet goed genoeg voor dit soort prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 23:03

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik was een haak voor de laadkabel in m’n auto aan het printen. Qua brandgevaar vond ik het ook wel redelijk sketchy, maar geen idee hoe jullie dat prints maken die langer dan 12 uur duren. Blijf je dan gewoon wakker? Deze duurde 20 uur namelijk. Daarom lag er ook een rookmelder naast :+

@godofal Thanks voor de tips, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
kaanmijo schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:57:
Ik was een haak voor de laadkabel in m’n auto aan het printen. Qua brandgevaar vond ik het ook wel redelijk sketchy, maar geen idee hoe jullie dat prints maken die langer dan 12 uur duren. Blijf je dan gewoon wakker? Deze duurde 20 uur namelijk. Daarom lag er ook een rookmelder naast :+

@godofal Thanks voor de tips, ik ga er naar kijken!
Dit! Gewoon een melder er naast en lekker gaan slapen.

Weet niet van wanneer je Ender 3 is? "Thermal runaway" staat namelijk bij de oudere batches ender 3 gewoon uit in Marlin. Je kan dit makkelijk checken, het oude moederbordje heeft namelijk geen tekst of versie er op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik zie nu op de fotos dat het een geeone ender3 is. Daar zou het idd uit kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik langer dan 12 uur moet printen dan knip ik de modellen op en lijm ik ze later weer aan elkaar. Iets meer werk, maar in Windows kun je dat goed doen met 3D-builder.

Zelf gebruik ik Blender, maar dat is niet voor iedereen direct het eenvoudigste om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Waarom zou er brand uit breken? Ik ben het er mee eens dat je regelmatig moet kijken en een brandmelder zeker slim is om er bij te leggen / hangen, maar om nou te zeggen dat ie geluk heeft gehad dat er geen brand uitgebroken is vind ik nou ook wel weer overdreven.

De enige manier dat er brand uitbreekt is als er een thermal runaway is, wat dan zou kunnen komen door een defect aan het bordje of de sensor.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja, kan altijd. Droger zetten wij in de nacht ook niet aan, wasmachine dan weer wel. Maar iets met een hoge werk temperatuur is altijd een risico.

Verder ieder zijn ding :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
smitae schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:17:
Als ik langer dan 12 uur moet printen dan knip ik de modellen op en lijm ik ze later weer aan elkaar. Iets meer werk, maar in Windows kun je dat goed doen met 3D-builder.

Zelf gebruik ik Blender, maar dat is niet voor iedereen direct het eenvoudigste om mee te werken.
Veel 48+ uur prints hier. En ik heb geen trek in creatief met kurk. De printer staat vrij van wat eventueel vlam kan vatten, en heb er een co, co2, warmte en room melder boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Darkangle Wat print je zoal als je veel 48+ uur prints hebt? Ik kan ook veel printen, maar vaak duren die maar maximaal een uurtje of 10.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
pwillemske schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:49:
@Darkangle Wat print je zoal als je veel 48+ uur prints hebt? Ik kan ook veel printen, maar vaak duren die maar maximaal een uurtje of 10.
Zijn vaak wat grotere complexe dingen, maar dan op een ender 3 v2 😂. Gaat niet zo snel, en ik heb geen haast.

Voorheen kreeg ik mijn prototypes via de post, met alle ellende van dien, tegenwoordig krijg ik een zak met losse electronica, een paar files om te printen en meestal weinig tot geen instructies hoe alles samen gaat 😆.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 19:21
Dat was het inderdaad, beetje tweaken, maar nu werkt het prima. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987
jehojakim schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Dat was het inderdaad, beetje tweaken, maar nu werkt het prima. Dank!
Fijn te lezen dat het opgelost is!

Blijf het gewoon herhalen omdat de nuttigheid hiervan vaak onderschat wordt, aldus mijn gouden tip.
Een logboekje bij houden en in de buurt van de printer bewaren, elke handeling met de machine opschrijven en eventueel notities maken voor de eerstvolgende servicebeurt.

Een lompe actie van mij:
Mijn logboek is een tijdje(half jaar) kwijt geweest, afgelopen weekend weer gevonden. Blijkt het dat ik dus een notitie had gemaakt over de driver en motor, ze zouden erg warm lopen en dat dit nagekeken moest worden, VREF aanpassen tussen haakjes.
Beiden zijn inmiddels uit noodzaak vervangen, maar het had mij een hoop kunnen schelen als ik dit 3 weken van tevoren wist tijdens de servicebeurt die ik toen gegeven had. :X

Leer momentje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
Zo, zojuist de Ender 3 s1 besteld bij geekbuying (verzonden uit polen) dus eerdaags kan ik ook beginnen ;-)
Eerste dingen die er uit gaan komen zijn:
40mm fan gril
RPI3 case
Telefoonhouder voor in de auto

Morgen maar eens kijken welk filament ik ga bestellen, en waar.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sneezzer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:44:
Zo, zojuist de Ender 3 s1 besteld bij geekbuying (verzonden uit polen) dus eerdaags kan ik ook beginnen ;-)
Eerste dingen die er uit gaan komen zijn:
40mm fan gril
RPI3 case

Laat je niet gek maken door de auto level, he moet het echt eerst zelf doen, dan de z zetten. Ik heb er eentje net pas. Het is even werk maar filament wisselen is echt makkelijk met de direct drive (ik heb ook een V2)

Begin met PLA (en niet het bijgeleverde) om je printer te leren kennen. Voor sterkere constructies zijn er betere filamenten maar daar moet ik ook nog mee aan de slag (petg is mijn volgende stap)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
De tip van Franssie is zeker belangrijk, begin niet met het meegeleverde rolletje filament. Bij mijn enser 5 pro zat een 200gram rolletje en dat was dramatisch spul. Ben zelf erg tevreden met esun pla+ maar je leest ook veel goede reacties of andere merken. Verder vooral eerst handmatig je bed goed level zetten zodat je auto leveling echt alleen de finetuning hoeft te doen waar deze voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-09 11:49
Sneezzer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:44:

De telefoonhouder zou ik niet in pla maken , Met warm weer krijgt deze dan een andere vorm die jij aangegeven hebt .
Beter kun je deze in abs printen .
Maar daar moet je wel ervaring mee hebben .

Suc6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb een telefoonhouder geprint in PETG en die houdt het nu al een paar jaar vol. Ik had hem eerst in PLA geprint maar die is door de warmte al snel vervormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:59
Mijn PLA telefoonhouder heeft de hitte deze zomer ook niet overleefd.
Zou zeker voor PETG gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Heeft er iemand ervaringen met CREALITY HYPER PLA FILAMENT?

Dit zou sneller printen en sterker zijn dan zelfs ABS? Lijkt mij te mooi om waar te zijn, maar als het klopt wel interessant. Toepasbaarheid buiten en in de auto (hoge temps) zal nog wel een probleem blijven denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassiespook
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:01
franssie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:10:
Heeft er iemand ervaringen met CREALITY HYPER PLA FILAMENT?

Dit zou sneller printen en sterker zijn dan zelfs ABS? Lijkt mij te mooi om waar te zijn, maar als het klopt wel interessant. Toepasbaarheid buiten en in de auto (hoge temps) zal nog wel een probleem blijven denk ik?
De snelheid is nogal een aparte claim, print hier zelf op 250mm/s met zowel PLA, ABS als ASA. Als voor de kracht, over het algemeen kan gezegd worden dat PLA een hogere treksterkte heeft dan ABS. Daarbij komt dan dat PLA een stuk stijver is als ABS, dit heeft als bijwerking dat bij veel trillingen PLA het weer eerder kan begeven dan ABS juist doordat PLA een stuk stijver is.

Als je zegt ik wel echt een stuk sterker gaan dan zou je moeten kijken naar technische plastics zoals nylon of polycarbonaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluePress
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-02 15:41
MikeOO schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:24:
[...]

Automatisch bed level klinkt helaas vaak mooier dan het is. Het is inderdaad handig om kleine verschillen te kunnen compenseren maar vaak wordt gedacht dat hij alles dan automatische doet.

Je zou eigenlijk eerst alles goed moeten controleren en afstellen. Dan ga je 1 van de vele bed level tools gebruiken zodat je zeker weet dat de printer over het gehele vlak goed en mooi een 1ste laag print die ook goed hecht aan het bed.

Pas daarna zou je met de CRTouch het kunnen fijn afstellen. Maar let ook goed op dat je ondanks dat hij hij bed meet je ook deze waardes ook moet opslaan en dan weer in je start g-code moet inlezen. Anders heeft het 0 zin om je CRTouch te gebruiken >:)
Hier staat een uitleg over: https://marlinfw.org/docs/features/auto_bed_leveling.html

Eigen firmware bouwen is altijd het beste. Is even uitzoeken hoe alles moet maar eenmaal door hoe dit werkt is het niet heel ingewikkeld en heb je alle vrijheid. Je kunt dan zelf zaken in of juist uitschakelen die je toch niet gebruikt. Anders ben je afhankelijk van andere en die moeten dan precies dezelfde opstelling gebruiken.

Je zult even door wat leesvoer heen moeten gaan en zal niet direct goed gaan maar ja dat is met 3D printen al redelijk normaal.
bv: https://all3dp.com/2/marl...-to-edit-marlin-firmware/

Je kunt het gewoon proberen. Werkt het niet dan download je de standaard firmware weer van je printer.
Is het wel mogelijk om een firmware ergens te vinden zonder dat je deze zelf "van scratch" maakt?
Ik ben weinig van coderen en het lopen rommelen in firmwares, en moet zeggen dat ik dat ook iets spannend vindt. Ik heb wel zo'n auto bed level zet gekocht, en gemonteerd, maar krijg het niet goed aan de praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BluePress schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:17:
[...]

Is het wel mogelijk om een firmware ergens te vinden zonder dat je deze zelf "van scratch" maakt?
Ik ben weinig van coderen en het lopen rommelen in firmwares, en moet zeggen dat ik dat ook iets spannend vindt. Ik heb wel zo'n auto bed level zet gekocht, en gemonteerd, maar krijg het niet goed aan de praat.
Voor sommige printer zijn er kant en klare firmware beschikbaar met verschillende opties. Althans dat was voorheen zo. Je kon dan zelf kiezen welke uitvoering je wilde gebruiken en die gaan flashen.

Alles hangt natuurlijk af welk merk en model 3D printer je hebt. Je moet namelijk wel specifiek deze firmware downloaden.

Meestal begin je bij de fabrikant zelf bv te kijken of daar meerdere versies beschikbaar zijn. Zo niet dan zul je even moeten googelen op je merk + model + firmware en dan eerst eens kijken welke mogelijkheden er beschikbaar zijn.

Het klinkt ingewikkeld maar op zicht valt het erg mee. Vaak kun je al een standaard firmware bestand vinden van je printer en hoef je maar een paar opties aan te passen en dan deze te compileren zodat de printer deze kan lezen.

Zelf ook als leek begonnen en door veel te lezen / zoeken vindt je de info wel en kom je stap voor stap iets verder. Je kunt met flashen ook weinig verkeerd doen en gaat niet zo maar stuk hierdoor.

Zolang je de standaard firmware achter de hand hebt kun je dingen proberen en testen en als het niet werkt flash je het originele bestand weer en is de printer weer zoals hij was.

Met 3D printen is het wel handig als je dit snapt en weet hoe het werkt. Geen must maar dan zit je vast aan een standaard printer. Wel je hem upgraden, zoals je nu dus ook al hebt gedaan, dan zul je dus je firmware moeten aanpassen om opties aan/uit te zetten. Afhankelijk zijn van andere in de hoop dat je precies het juiste bestand kunt vinden is dan niet handig.

Vermeld in ieder geval altijd het merk + model nummer in je reacties zodat iemand je mogelijk de goede kant op kan sturen waar deze mogelijk te vinden zijn.

Je hebt wel site die een soort builder hebben, mogelijk heb je hier iets aan. Zelf geen ervaring mee dus op eigen risico.

https://3dwork.io/marlin/

Of een lijst met standaard printers, mogelijk staat jouwe er tussen
https://marlin.crc.id.au/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
BluePress schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:17:
[...]

Welke printer heb je precies? Creality heeft ABL versies van hun firmware op hun website die je moet gebruiken als je later upgrade.

Als je een Ender 3 V2 of S1 hebt kun je ook kijken naar deze custom firmware:
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Veel meer features en opties, ik ben er erg blij mee!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
aegis3d schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Welke printer heb je precies? Creality heeft ABL versies van hun firmware op hun website die je moet gebruiken als je later upgrade.

Als je een Ender 3 V2 of S1 hebt kun je ook kijken naar deze custom firmware:
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Veel meer features en opties, ik ben er erg blij mee!
Eerst met de standaard even proberen en leren, maar daarna zeker op deze overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:49

drice

Loading...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LruAa0mYoZmGocR0PFVdkxdr6_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjC5agqM9BI9xbxxgJ1pEL3R.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe dit komt. Zojuist een aantal kleine printjes gedaan. Eentje aangezet na het eten en de printkop zat zowat door de plaat heen.
In de foto heb ik het meeste er al afgehaald.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Te dicht op de buildplate geprint. Als het resten zijn van filament zou je een simpel vierkant vlak kunnen ontwerpen die groot genoeg is om dat deel te bedekken. Als je die print tot laag 3 of 4 en dan na afkoelen deze verwijderd kun je de resten soms meenemen. Als het beschadigd is kun je er niet veel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Zo te zien heb je helaas een permanente afdruk in je buildplate gesmolten. Helaas heb ik er ook een.
Dit zal zichtbaar zijn in al je prints op dit stuk van de buildplate.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 15:01

C@SP

Biertje ??

Ik wil mijn eerste printer aan gaan schaffen en twijfel nu tussen de Ender-3 S1 Pro 3D Printer met Sonic Pad of de Ender-5 S1 3D-printer met Sonic Pad. Hebben jullie tips?

Doel is ervaring opdoen met 3d printen en leuke dingen printen voor de kinderen. Ik wil ook flexibel materiaal kunnen printen.

[ Voor 8% gewijzigd door C@SP op 22-07-2023 12:09 ]

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Dan is de ender 5 denk ik de stabielere. Je hebt ook de nieuwe creality k1 bekijken die is al voorzien van klipper bediening zonder pad en kan standaard sneller printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Zo de Ender 3 S1 is binnengekomen en vrijdag direct aan het werk gezet (na het in elkaar zetten en uitvoerig met de levelling bezig te zijn geweest). Direct het konijntje geprint (2x want ik heb twee dochters) en daarnaa de kat. Zaterdag heb ik vervolgens de Tush geprint zodat ik het filament op een plank boven de printer kwijt kon, ook dit was geen enkel probleem (zowel met het standaard witte filament als ook met extra gekochte filament Iboss transparant groen (amazon: ASIN ‏ : ‎ B0BFVBDZHS)).

Echter zojuist heb ik er een thin client tussen geplaatst met Ubuntu en Octoprint en alle prints die ik slice op mijn pc (net als de Tush) en vervolgens upload via octoprint hechten niet meer aan de plaat...
Ik heb de volgende dingen al gedaan:
-Plaat schoon gemaakt met 99,9% alcohol
-Bed opnieuw gelevelled en vervolgens de auto leveling gedraaid.
-Nozzle opnieuw afgesteld via de offset (nozzle gaat met ligte frictie als er papier tussen zit).
-Octorpints default nozzle temp verhoogd naar 200c
-Bed temp is 60c

Hebben jullie nog tips?

Overigens, gisteren leken de prints juist erg moeilijk los te komen (wat op zich geen probleem was.

[ Voor 4% gewijzigd door Sneezzer op 23-07-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stqrm
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 09:38
Sneezzer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:56:

Echter zojuist heb ik er een thin client tussen geplaatst met Ubuntu en Octoprint en alle prints die ik slice op mijn pc (net als de Tush) en vervolgens upload via octoprint hechten niet meer aan de plaat...
Ik heb de volgende dingen al gedaan:
-Plaat schoon gemaakt met 99,9% alcohol
-Bed opnieuw gelevelled en vervolgens de auto leveling gedraaid.
-Nozzle opnieuw afgesteld via de offset (nozzle gaat met ligte frictie als er papier tussen zit).
-Octorpints default nozzle temp verhoogd naar 200c
-Bed temp is 60c

Hebben jullie nog tips?
Misschien neemt Octoprint op de een of andere manier je ABL-mesh niet mee tijdens de print?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ophhO4grsUsDtOxE2LrKoUed4VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFL7yoYW49eStQwXmdcpd3Zi.png?f=fotoalbum_large

Ik snap het 'omdat het kan' gehalte van veel posts hier op tweakers, want we zijn tweakers. Maar verbaas me ook hier (en of facebook) dat er niet meer ervaring opgedaan wordt voordat men overstapt. Leer eerst je printer kennen (de hardware) en ga dan pas met de software spelen, anders heb je werkelijk geen idee waar de problemen vandaan komen lijkt mij?
edit: en ja met merlin heb je tig meer instellingen om je print te verbeteren en te verkloten. Dat is leuk als je 20 prints succesvol hebt gedaan, niet na print 3 zonder enig idee wat je al in de standaar firmware en slicers kan instellen.

@Sneezzer en je hebt gewoon een z-level probleem maar je hebt nog te weinig ervaring om dat te herkennen ben ik bang.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 23-07-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
@franssie , ik hoop niet dat je de voorgaande post geheel voor mij hebt geschreven omdat ik een HP T620 met ubuntu (die ik al gebruikte voor home assistant) aan het werk heb gezet voor octoprint.
Ik ben hier inderdaad nog erg mee aan het stoeien en dat vind ik ook leuk, in zijn geheel. Maar je reactie komt wel erg over alsof ik een domme vraag stel (wat prima is, maar voel je dan vooral niet verplicht om te antwoorden). Ik ben niet van plan om de firmware te vernachelen oid. maar je reactie is wel wat scherp.

Maar het lijkt al aardig opgelost door de z offset bij te stellen overigens al bedacht voor je vriendelijke reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

edit laat maar - Z ass it was

[ Voor 104% gewijzigd door franssie op 24-07-2023 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Stqrm schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:16:
[...]

Misschien neemt Octoprint op de een of andere manier je ABL-mesh niet mee tijdens de print?
Hij lijkt inderdaad de z-as niet goed op te pakken. De offset nogmaals aangepast en nu pakt hij het inderdaad weer prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Sneezzer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:56:
Zo de Ender 3 S1 is binnengekomen en vrijdag direct aan het werk gezet (na het in elkaar zetten en uitvoerig met de levelling bezig te zijn geweest). Direct het konijntje geprint (2x want ik heb twee dochters) en daarnaa de kat. Zaterdag heb ik vervolgens de Tush geprint zodat ik het filament op een plank boven de printer kwijt kon, ook dit was geen enkel probleem (zowel met het standaard witte filament als ook met extra gekochte filament Iboss transparant groen (amazon: ASIN ‏ : ‎ B0BFVBDZHS)).

Overigens, gisteren leken de prints juist erg moeilijk los te komen (wat op zich geen probleem was.
Heb jij deze bij Creality-EU besteld? Wat was de levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
C@SP schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Nee, ik had hem van geekbuying gekocht. Levertijd was 3 dagen vanuit Polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

Mijn Ender 3 MAX is lekker bezig en geeft mooie prints. Wel zou ik graag eens willen printen met TPU en de huidige standaard extruder laat dat niet toe. Ik zit stiekum te kijken naar de Creality Sprite Pro kit. Is dit een goed idee of hebben jullie daar slechte ervaringen mee? Ik zit op dit moment niet echt te wachten op het vervangen van het moderboard e.d. - daarvoor wil ik eerst overstappen op Octoprint en dan zien wat ik nog nodig heb.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stqrm
C@SP schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Ik heb zelf een Ender 3 S1 Pro besteld bij hun EU Store, ze sturen 'm sowieso vanuit Azië op ongeacht bij welke "regio" je 'm via Creality koopt.

De levertijd was 1 week precies, besteld op een dinsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ok even een update, na mijn initiële wittebroodsweek is de miserie begonnen >:)

Wou een wat grotere print doen, blijkt het bed minder groot dat mijn 'bakje' in Cura.

Blijkt ook dat de PLA die het ervoor zo goed deed nu te dicht geprint werd (?), stevige laag op het bed die ik er nog altijd niet helemaal heb afgekrabt.

Print gestopt. Tube verstopt. Proberen terug te trekken maar lukte dit niet (achteraf bekeken door die prop natuurlijk).

Youtuubje gevolgd, tip om mijn nozzle eruit te halen. Verkeerde kant gedraaid, nozzle eraf gebroken.

Weekje vakantie, ondertussen nieuwe hotend laten leveren. Nu terug aan de slag.

Nieuwe PLA+ aan het proberen, wil niet blijven kleven aan het bed. Bed verder schoongemaakt met IPA. Noppes. Met de Z-offset aan het kloten. Noppes. Morgen haarlak halen.

Ik hoop dat dit dan telt als de authentieke Creality Ender ervaring? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Orky Rulez dat is een hoop misère; Had je het ook nog na het vervangen geprobeerd met je oudere filament of zat je toen al op PLA+?
En ter lering, toen je het filamant eruit trok, was je printer en alles op temp of had je dat koud gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
franssie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:39:
@Orky Rulez dat is een hoop misère; Had je het ook nog na het vervangen geprobeerd met je oudere filament of zat je toen al op PLA+?
En ter lering, toen je het filamant eruit trok, was je printer en alles op temp of had je dat koud gedaan?
Ik denk dat hij toen warm stond. Wat ik echter nog vergat te vermelden: bij het vervangen van de hotend heb ik een contactpunt van de fan opnieuw moeten solderen. Je weet wel van die soldeerdruppels waar mr. Wu er 100 per minuut van doet. Kan dat dat door mij geknakt is maar zou ook de logische reden van de prop verstopping kunnen zijn.

Vorig filament probeer ik straks eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:00:
Ok even een update, na mijn initiële wittebroodsweek is de miserie begonnen >:)

Wou een wat grotere print doen, blijkt het bed minder groot dat mijn 'bakje' in Cura.

Blijkt ook dat de PLA die het ervoor zo goed deed nu te dicht geprint werd (?), stevige laag op het bed die ik er nog altijd niet helemaal heb afgekrabt.

Print gestopt. Tube verstopt. Proberen terug te trekken maar lukte dit niet (achteraf bekeken door die prop natuurlijk).

Youtuubje gevolgd, tip om mijn nozzle eruit te halen. Verkeerde kant gedraaid, nozzle eraf gebroken.

Weekje vakantie, ondertussen nieuwe hotend laten leveren. Nu terug aan de slag.

Nieuwe PLA+ aan het proberen, wil niet blijven kleven aan het bed. Bed verder schoongemaakt met IPA. Noppes. Met de Z-offset aan het kloten. Noppes. Morgen haarlak halen.

Ik hoop dat dit dan telt als de authentieke Creality Ender ervaring? :*)
Nieuwe hotend is toch

1. Bed Level opnieuw
2. Z-Offsett

Met deze combo moet je echt kunnen printen zonder hulpmiddelen.
Klinkt afgezaagd maar het komt redelijk nauw aan. Als het niet goed plakt dan moet je toch iets dichter op het bed printen.
Doe dit in hele kleine stapjes. Soms lijkt het niets maar voor de 3D printer is dit veel.
En vergeet niet na het afstellen van de Z-Offset of andere instellingen deze op te slaan. Anders ben je de instellingen kwijt als je de printer weer uitzet.

Zoek even op first layer test print. Zijn er genoeg in dit topic te vinden of anders op https://www.thingiverse.com/
Hiermee kun je terwijl hij print je bed gaan levelen en dat werkt meestal het beste. Je ziet gelijk wat er gebeurt en daar kun je dan op reageren ipv steeds iets proberen en opnieuw te moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Stqrm schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Ik heb zelf een Ender 3 S1 Pro besteld bij hun EU Store, ze sturen 'm sowieso vanuit Azië op ongeacht bij welke "regio" je 'm via Creality koopt.

De levertijd was 1 week precies, besteld op een dinsdag.
Het lijkt erop dat mijn pakket uit Duitsland komt..

Bezorginformatie
DPD zendingsnummer:

01xxxx

Van:
GOLDHOF Logistik GmbH
Saarstr. 25
58332 Schwelm
Duitsland

Naar:

C@SP
Kaatsheuvel
Nederland

Product:
DPD CLASSIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stqrm
C@SP schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Het lijkt erop dat mijn pakket uit Duitsland komt..

Van:
GOLDHOF Logistik GmbH
Saarstr. 25
58332 Schwelm
Duitsland
Ja, volgens mij wordt 'ie via daar doorgestuurd vanwege belastingredenen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
MikeOO schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Nieuwe hotend is toch

1. Bed Level opnieuw
2. Z-Offsett

Met deze combo moet je echt kunnen printen zonder hulpmiddelen.
Klinkt afgezaagd maar het komt redelijk nauw aan. Als het niet goed plakt dan moet je toch iets dichter op het bed printen.
Doe dit in hele kleine stapjes. Soms lijkt het niets maar voor de 3D printer is dit veel.
En vergeet niet na het afstellen van de Z-Offset of andere instellingen deze op te slaan. Anders ben je de instellingen kwijt als je de printer weer uitzet.

Zoek even op first layer test print. Zijn er genoeg in dit topic te vinden of anders op https://www.thingiverse.com/
Hiermee kun je terwijl hij print je bed gaan levelen en dat werkt meestal het beste. Je ziet gelijk wat er gebeurt en daar kun je dan op reageren ipv steeds iets proberen en opnieuw te moeten beginnen.
Het bed levellen en Z-offsetten had ik wel gedaan. Mijn Neo heeft trouwens een auto-bed levelling, maar ik weet niet hoeveel ik daarvan mag verwachten.

Ik ben teruggeschakeld naar mijn vertrouwde PLA met de standaardsettings, level test lijkt wel goed te zijn gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuQ5KQNiZrf-kvVNKBvctrOJuwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMySw0wIYeSgW95j2qVDZfMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of jullie het kunnen zien maar de eerste laag lijkt me iets te laag gezet?

Linksboven heb ik dan weer dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avctuken3MeK-jpIj9bNOCrJHAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zzTZM2CzzLqDsyiR4NIQOzS.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet aan de boundary dat die eerste toch te laag zit? maar dan snap ik niet goed waarom hij hier dan plots omhoog springt...

Er is nu ook een ander stukje aan het printen wat goed lijkt te gaan. Ik denk dus dat het probleem zit in het feit dat ik die PLA+ wou printen met een torentje voor PLA, waar hij de brim wou printen aan 200°C. Op de rol staat wel 180-210 oid maar ik lees toch voor andere enhanced PLA 210-230. Dus dan straks eens proberen met mijn PETG-torentje.
Ik denk dat mijn printer dit automatisch opslaat. De offset etc blijkt toch bewaard.

Hierdoor heb ik nog een vraagje: is die Z-offset ook instelbaar (of een offset op de offset) in mijn slicer? Zodat ik bijvoorbeeld automatisch aanpas wanneer ik PETG print, ipv dat ik dit op de printer moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Orky Rulez schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Het bed levellen en Z-offsetten had ik wel gedaan. Mijn Neo heeft trouwens een auto-bed levelling, maar ik weet niet hoeveel ik daarvan mag verwachten.

Ik ben teruggeschakeld naar mijn vertrouwde PLA met de standaardsettings, level test lijkt wel goed te zijn gegaan:

[Afbeelding]

Ik weet niet of jullie het kunnen zien maar de eerste laag lijkt me iets te laag gezet?

Linksboven heb ik dan weer dit:

[Afbeelding]

Je ziet aan de boundary dat die eerste toch te laag zit? maar dan snap ik niet goed waarom hij hier dan plots omhoog springt...

Er is nu ook een ander stukje aan het printen wat goed lijkt te gaan. Ik denk dus dat het probleem zit in het feit dat ik die PLA+ wou printen met een torentje voor PLA, waar hij de brim wou printen aan 200°C. Op de rol staat wel 180-210 oid maar ik lees toch voor andere enhanced PLA 210-230. Dus dan straks eens proberen met mijn PETG-torentje.

[...]

Ik denk dat mijn printer dit automatisch opslaat. De offset etc blijkt toch bewaard.

Hierdoor heb ik nog een vraagje: is die Z-offset ook instelbaar (of een offset op de offset) in mijn slicer? Zodat ik bijvoorbeeld automatisch aanpas wanneer ik PETG print, ipv dat ik dit op de printer moet doen.
Je test print is meer dan 1 laag en dan zie je dus niet goed hoe deze is. Uiteindelijk komt zelf een slechte 1ste laag meestal wel goed met nog wat extra lagen maar juist die 1ste wil je zo mooi en goed mogelijk hebben.

Met bv deze kun je prima testen of je bed goed level is
Tijdens het printen kun je de wielen iets verstellen als je merkt dat het los komt of just te hard wordt ingedrukt.

Auto bedlevel klinkt meestal mooier dan het is. Vaak denken mensen dat het een wondermiddel is maar helaas is dat niet zo. Het vangt kleine verschillen wel op maar beter is om eerst zonder autobedlevel de boel goed af te stellen en daarna kun je hem nog inzetten om de kleine verschillen daarna op te vangen.

De Z-Offset is de afstand tussen nozzle en bed en zover ik weet hoef je dat niet per filament aan te passen.
Voorheen toen ik de Ender3 nog gebruikte wat het 1x instellen en kon ik daarmee alle soorten gewoon printen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je temp niet optimaal is voor het betreffende filament en zoals je al aangeeft een towerprint printen om de juiste temp te vinden.

Anders nog even de flow test doen om ook die beter af te stellen.
https://www.printables.co...ion-multiplier-test-tower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Ik gebruik hier een cr touch om de auto bed leveling voor trammen te doen, erg handige functie. Zo gepiept en de sport is om 4x 0.0 groene dots te krijgen binnen 5x trammen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey79
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 12:29
Stqrm schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Ja, volgens mij wordt 'ie via daar doorgestuurd vanwege belastingredenen o.i.d.
Voor printers hebben ze een aantal warenhuizen met voorraad in België, Duitsland en Tsjechië. Als er daar geen voorraad van een bepaalde printer is, komt hij uit China. Accessoires komen wel altijd vanuit China.

Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sharkey79 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Voor printers hebben ze een aantal warenhuizen met voorraad in België, Duitsland en Tsjechië. Als er daar geen voorraad van een bepaalde printer is, komt hij uit China. Accessoires komen wel altijd vanuit China.

Zie hier
Niet helemaal zo, veel onderdelen zijn ook prima te koop in hun eigen winkel op amazon.nl Meestal binnen 24/48 uur geleverd.

edit: als ik via google zoek kom ik op een andere winkel uit? https://store.creality.com/

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 25-07-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharkey79
franssie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Niet helemaal zo, veel onderdelen zijn ook prima te koop in hun eigen winkel op amazon.nl Meestal binnen 24/48 uur geleverd.
De vraag ging over store.creality.com/eu , niet amazon ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sharkey79 op 25-07-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ah ok, maar dat lijkt dan weer een andere winkel te zijn dan https://www.creality3dpro.store die jij linkte? Of is dat wel dezelfde?

EDIT: en ik heb een 3 S1 gekocht via https://www.creality3dofficial.eu/ verzonden uit CZ
EDIT 2: en die hebben als email adres het domein sale@creality3dofficial.com

hoeveel winkels hebben ze wel niet 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 25-07-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey79
franssie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Ah ok, maar dat lijkt dan weer een andere winkel te zijn dan https://www.creality3dpro.store die jij linkte? Of is dat wel dezelfde?

EDIT: en ik heb een 3 S1 gekocht via https://www.creality3dofficial.eu/ verzonden uit CZ
EDIT 2: en die hebben als email adres het domein sale@creality3dofficial.com

hoeveel winkels hebben ze wel niet 8)7
Ja ik ben het met je eens, het is een beetje verwarrend, maar ze hebben heul veul online-winkels!
Voor de consumentenmarkt binnen een regio, wereldwijd voor de landen die geen regionale website hebben, zakelijk, maar ook via resellers als een Amazon en Comgrow (die beide ook wereldwijd leveren) en echte lokale resellers (zoals bijv. 123-3d.nl) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Ik hoop dat ik mijn 'probleempje' hier mag posten? Of moet ik daarvoor en eigen topic openen?
Het gaat om het volgende: een Ender3V2 die niet een simpel balkje van 199,5 mm lang wil afdrukken volgens Cura, als die in de lengte richting op het bed ligt.
Als ik het balkje 45° draai, dan doet Cura daar niet moeilijk over, dus het is een lengte afmeting probleem.
maar de Ender heeft toch een werk bed van 220x220, dus het zou geen probleem moeten zijn; ook heb ik geen probleem als ik het balkje met 3% verkort, dan doet Cura het ook goed.
Ik heb het volgende screenshot gemaakt, en hoop dat er iemand weet wat ik moet doen om dat balkje gewoon in de rechte stand af te drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H6yR1nrCoGdyBJtjyGgIzTXdV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGNUfn297goXstYtkglkRkuN.png?f=fotoalbum_large

Het is dus duidelijk dat de lengte het probleem is, en niet de 2 andere genoemde oorzaken. Wat moet ik wijzigen in Cura om dit te laten werken?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mogelijk eerst ff in Machine settings kijken wat er staat?

Preferences
Configere cura
Printers
Machine settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf7TolVZSXAtr8qiSnOhnZJTvbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JLZRosNHf1qsPlVtUTqn2EUj.png?f=user_large

Kan ook ijn dat je mogelijk Brim heb geselecteerd in Build Plate Adhesion. Dan heb je meer ruimte nodig om de brim te kunnen printen. Heb je dus minder ruimte voor je print.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Dank je wel voor de tip, maar dat had ik al wel gedaan, je kunt en wilt niet alles gelijk posten natuurlijk ;)
Maar ik laat hierbij een screenshot zien van mijn settings, die eigenlijk standaard zijn, en identiek aan jouw voorbeeld, met uitzondering van de Z as, maar dat is niet het probleem momenteel, het balkje is maar een paar mm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga209k44KbveIF2boQCbFGWYjsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jgk35dS7CrR76BkuoFItxU77.png?f=user_large
En ook de support en , met name "adhesion" stonden uit, althans, de vinkjes op het scherm.

Voor de zekerheid nog even de settings bij "custom" doorgelopen en waarachtig, DAAR stond het 'skirt' aan, waar je eigenlijk niets aan hebt, maar wat vanzelf door Cura geselecteerd wordt, als je de adhesion hebt 'ontvinkt', wat je op het openingsscherm dus niet kan zien; dat even veranderd naar 'niets' en hey presto:
Cura is happy om dit nu te slicen!

Dank voor de tip, probleem opgelost! _/-\o_

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cottonball
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:02
Een paar maanden geleden heb ik mijn eerste 3D printer gekocht, een creality Ender 3 S1 Pro.

Nadat mijn eerste prints eruit kwamen rollen zag ik wat raars in de onderste paar mm van iedere print. De rest van de print vind ik erg netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8GUsyF4StHiiH1UnadJoeTcS08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYQ02z3hk13tBJkUO0CUKZWq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toen calibration cubes gaan printen en deze blijken 2 mm te laag te zijn. De 2 mm lijk ik te missen in de onderste helft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAzb5SsS7atw7eBeU4HU96ib3Fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geepHa24kCkT2zhHsoywRU71.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed nu dus een probleem met de Z-as. Waarschijnlijk gaat deze de eerste paar mm erg stroef (niet te merken wanneer ik hem handmatig op en neer beweeg). Waardoor er iedere stap niet voldoende hoogte verschil wordt bereikt.

Ik ben toen gaan testen met het controleren en aandraaien van alle boutjes, het aanpassen van de rollers van de Z-as (vaster, losser), heb de Z-as schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, maar heb het tot nu toe nog niet kunnen oplossen.

Iemand met een idee ? Ik heb dit probleem met de geslicede bestanden die ik bij de printer kreeg als door mijzelf geslicede modellen. Ik zou nog de Z as lead screws kunnen omdraaien, misschien dat er iets raars zit in die paar mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banditoz
Je kunt volgens mij de as er ook andersom in zetten. Dan gebruik je dat evt slechte stuk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 20:46
Staat hij niet gewoon met de nozzle in het bed te duwen? Aangezien je prints ook 2mm te laag zijn en het onderste stuk zwaar overextruded is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:23
Ravhin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:09:
Mijn Ender 3 MAX is lekker bezig en geeft mooie prints. Wel zou ik graag eens willen printen met TPU en de huidige standaard extruder laat dat niet toe. Ik zit stiekum te kijken naar de Creality Sprite Pro kit. Is dit een goed idee of hebben jullie daar slechte ervaringen mee? Ik zit op dit moment niet echt te wachten op het vervangen van het moderboard e.d. - daarvoor wil ik eerst overstappen op Octoprint en dan zien wat ik nog nodig heb.
Ik heb hem op mijn ender 3 sinds een aantal maanden. Krijg het niet lekker werkend. Printte na flink veel misery uiteindelijk behoorlijk. Al had ik toen last van milde under extrusion en grepen de tandwielen zo hard in het filament dat het filament er in poedervorm uitgeduwd kwam aan de bovenkant, zo kwam het uit de doos zonder bijstellen etc. Daarna proberen wat bij te stellen met de stelschroef aan de zijkant. Maar helaas is het resultaat nu nog slechter dan in het begin en heb enorme under extrusion. Ik ben bang dat ik de extruder al gemold heb ook al ben ik zeer voorzichtig geweest met bijstellen.

Ik heb nog een printer staan dus ik heb nog niet naar een nieuwe oplossing gezocht maar was al aan het overwegen de stock extruder weer terug te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb op mijn ender 5 pro een orbiter v2 extruder ( wel met een ander hotend maar dat is niet perse nodig). Deze werkte out of the box meteen prima. Alleen de e-steps moeten aanpassen natuurlijk.
Pagina: 1 ... 157 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie