MikeOO schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:20:
Als de tube al straks zit zou ik gewoon goede nieuwe kopen die lang genoeg is. Mogelijk is de tube zelf van binnen niet lekker waardoor je filament er niet goed doorloopt of toch bij de Hotend vreemd doet.
Zou dan voor Capicorn gaan en bestel gelijk als je nog niet hebt een knipmes mee of het goed in te korten zonder dat de tube indeukt tijdens korter maken. Zelf printen kan ook met een mesje er zelf in zetten als je dat nog lukt.
Goed idee, kost ook de wereld niet.
Begrijp je frustratie helemaal maar ergens zit iets niet lekker.
Of je instellingen van je firmware kloppen niet waardoor hij met verkeerde waardes aan het printen is.
Printer een keer resetten naar fabrieksinstellingen en daarna instellingen opslaan en printer herstarten en instellingen weer goed zetten en opslaan.
Mogelijk is er gelijk een nieuwe versie van de firmware of zelf een maken.
Firmware is al een custom firmware en heb hier meerdere versies en resets in geprobeerd en elke keer de waarden genoteerd en de verschillen tussen de waarden. Inmiddels een aantal A4tjes met waarden op het bureau liggen.
Heb ook de firmware van Creality zelf geprobeerd maar deze gaf mij zeer veel problemen (die achteraf wellicht te maken hadden met power loss resumption, maar heb nog niet geprobeerd de officiele firmware terug te flashen)
Je zult al heel veel geprobeerd hebben dus zullen dingen aangeven worden die je al lang gedaan hebt maar daar ontkom je niet aan.
Check gelijk of je niet aan het extruden ook goed gaat qua maatvoering. Als je over extrude kun je ook teveel filament krijgen wat weer problemen geeft.
Kalibratie stappen heb ik al meermaals doorgelopen, en herhaling is inderdaad groot.
Video guides, stappenplannen en documentatie aan alle kanten doorgelopen de afgelopen weken. Het maakt helaas vaak een stap vooruit met het ene, en twee achteruit met het andere. Soms zijn de blobs weg, maar stringt de boel nog erger, soms is het stringing weg maar dan wordt er weer zwaar underextruded of clogged de hele boel omdat de boel te ver terug de heatbreak in schiet.

Zoeken is geen probleem, maar ik vind het inmiddels wel leuk geweest.
Paar honderd euro verder aan printer en materiaal, gereedschap, onderdelen die geen verschil maken en minstens 60 uur aan werk verder mag ik toch wel verwachten dat er vooruitgang in zit.
Dan gaat deze de grote container om de hoek in en kijk ik er hopelijk nooit meer naar.
Soms kun je als mens iets tegenkomen waar je zo zwaar het vertrouwen in verliest dat je er ook nooit meer tevreden mee zult worden en er altijd scheef naar zult kijken. Dit moment loop ik inmiddels toch wel een beetje tegenaan.
Nog iets om naar te kijken, eigenlijk niet naar de wielen van de extruder gekeken behalve of de boel netjes consequent afstanden filament er doorheen trekt zoals hem opdracht gegeven wordt.
Dus een geupdate lijstje:
* Tube iets inkorten en opnieuw monteren.
* Nieuw stukje PTFE tube er tussen monteren wat langer is
* Tandwielen extruder controleren
* Nogmaals de PID tuning uitvoeren
* Nogmaals extruder calibreren
* Heidense goden verzoeken tot verlossing
* Bij geen verandering, andere printer er naast zetten
* Raam openzetten voor frissen lucht
* Printer koelen met zwaartekracht aangestuurde luchtstroom