Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 22:45
wally1987 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Dat is inderdaad een kwestie van proberen en uitsluiten/bevestigen.
Zijn er alternatieven voor het medicijn wat je gebruikt?
Buiten het printen om lijkt me een brandende tong best een ongemakkelijk gevoel om te hebben namelijk.
Medicijnen zijn geen optie. En wil ik hier verder ook niet bespreken. Het is inderdaad een ongemakkelijk gevoel, maar het is begonnen op de dag dat ik de printer in gebruik heb genomen. Dus dit is in mijn ogen het meest aannemelijk maar ik ga het nog even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 15:14
Playmaster schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:52:
Ik krijg last van tongbranden en keel van het 3D printen. Ik kan hier niks over vinden, maar ik heb zelfs een enclosure gemaakt met afzuiging en zelfs dat is niet voldoende. Ik ga mijn 3 weken oude printer dan ook weer verkopen. Als iemand interesse heeft hoor ik het graag. Het betreft een Ender 3 S1.
Kan wel ja, is vorig jaar nog getest geweest.

https://www.makeuseof.com...es-dangerous-your-health/

Ik gebruik altijd pla+ ipv gewone pla.

https://www.amazon.nl/eSU.../261-8342967-0501237?th=1

Over dit item
【Milieuvriendelijk PLA+】PLA+ is een verbeterde versie van gewoon PLA. Het heeft een hogere sterkte en betere taaiheid en is niet gemakkelijk te breken. Gemaakt van zetmeelgrondstoffen uit hernieuwbare plantaardige bronnen, milieuvriendelijk en niet-toxisch, ideaal voor interne druk.

Is ook gewoon geurloos bij het printen.

Misschien dit eens proberen, als het niet helpt. Dan denk ik dat je soort van alergie zal hebben aan een stof die vrij komt en daardoor irritatie hebt.

Best eens met je arts bespreken en eens kijken in het bloed.
Dan pas zou ik de printer weg doen.
Mogelijk komt er iets uit de bloed resultaten dat je nog niet wist.

[ Voor 4% gewijzigd door KBE91 op 23-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 22:45
KBE91 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Kan wel ja, is vorig jaar nog getest geweest.

https://www.makeuseof.com...es-dangerous-your-health/

Ik gebruik altijd pla+ ipv gewone pla.

https://www.amazon.nl/eSU.../261-8342967-0501237?th=1

Over dit item
【Milieuvriendelijk PLA+】PLA+ is een verbeterde versie van gewoon PLA. Het heeft een hogere sterkte en betere taaiheid en is niet gemakkelijk te breken. Gemaakt van zetmeelgrondstoffen uit hernieuwbare plantaardige bronnen, milieuvriendelijk en niet-toxisch, ideaal voor interne druk.

Is ook gewoon geurloos bij het printen.

Misschien dit eens proberen, als het niet helpt. Dan denk ik dat je soort van alergie zal hebben aan een stof die vrij komt en daardoor irritatie hebt.

Best eens met je arts bespreken en eens kijken in het bloed.
Dan pas zou ik de printer weg doen.
Mogelijk komt er iets uit de bloed resultaten dat je nog niet wist.
Ik heb ook PLA+ van SUNLU gebruikt. Maakt voor mij weinig verschil. Misschien is er wel verschil tussen de onderliggende producten maar niet voldoende dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 00:36

duronbug

Step on it.....!

Damian schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:43:
Ik ben maar weer eens gaan kloten met Klipper op mijn Ender 3 Pro. Lijkt allemaal nu prima te werken, op mijn BL Touch na. Onder de stock firmware met van Creality werkte hij uiteraard prima, onder de nieuwe Klipper firmware gebeurt er weinig. Bij opstarten printer doet ie wel netjes de self-test, echter de commando's die ik hem geef (BLTOUCH_DEBUG COMMAND=pin_down en BLTOUCH_DEBUG COMMAND=pin_up) gebeurt er weinig. En de state van de bltouch wisselt een beetje tussen triggered en open, maar verder weinig beweging. Ook "Home all Axis" gaat fout want de Z blijft maar naar beneden geen totdat de extruder in het bed drukt. Bltouch blijft ook rood terwijl ie normaal blauw word en dus de pin eruit ploept.

printer.cfg BLtouch stuk ziet er zo uit:

[bltouch]
sensor_pin: ^PB1
control_pin: PB0
pin_up_touch_mode_reports_triggered: True
probe_with_touch_mode: True
x_offset: -44
y_offset: -6
z_offset: 0.0
speed: 10
samples: 3
sample_retract_dist: 5.0
lift_speed: 40
samples_tolerance_retries: 3
speed: 10
samples: 2

z-offset nog stock want heb hem nog niet kunnen testen dus..

Iemand een idee?
Uit welk jaar komt hij? En welk moederbord zit erin?
Voor de oudere ender 3 modellen kom ik deze config tegen:

# ================================================================================
# BLTouch Definition
# ================================================================================
[bltouch]
sensor_pin: ^PC4
control_pin: PA4
x_offset: -50.0
y_offset: -16.0
speed: 5.0
sample_retract_dist: 8.0

Gaat vooral om de sensor en control pin.

En de v4.2.2 moederborden:

# Pin mappings for BL_T port
[bltouch]
sensor_pin: ^PA7

[ Voor 5% gewijzigd door duronbug op 23-05-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:46

Damian

Insane Obtrusion

duronbug schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Uit welk jaar komt hij? En welk moederbord zit erin?
Voor de oudere ender 3 modellen kom ik deze config tegen:

# BLTouch Definition
[bltouch]
sensor_pin: ^PC4
control_pin: PA4

Gaat vooral om de sensor en control pin.

En de v4.2.2 moederborden:

# Pin mappings for BL_T port
[bltouch]
sensor_pin: ^PA7
Bordje is een 4.2.7. Jaar geen idee.

Maar ik heb al achterhaald waar het door komt. Ik heb de BLtouch wat oudere versie, en die sluit je nog aan met zo'n adapterboardje. Even uitzoeken welke pins er dan gebruikt worden...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-06 23:52
Dat adapterbordje heb je toch alleen nodig voor de 8bits moederbordjes waarbij ze tussen de schermkabel komen? Wat ik zo zie heeft het 4.2.7 bord een speciale probe aanlsuiting. Moet je daar wel de goeie firmware voor flashen.
https://printermods.co.uk...d-bl-touch-wiring-options

[ Voor 54% gewijzigd door Banditoz op 24-05-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:46

Damian

Insane Obtrusion

Banditoz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:49:
Dat adapterbordje heb je toch alleen nodig voor de 8bits moederbordjes waarbij ze tussen de schermkabel komen? Wat ik zo zie heeft het 4.2.7 bord een speciale probe aanlsuiting. Moet je daar wel de goeie firmware voor flashen.
https://printermods.co.uk...d-bl-touch-wiring-options
Klopt, alleen mijn Bltouch heeft nog de oude kabel, en nooit zin gehad om die te rewiren. Met Marlin/Creality firmware werkt dat prima, maar Klipper vind het iets minder leuk dus...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 10:03
Gezien de tijd van het jaar en het feit dat ik weer wat meer aan het printen ben de laatste tijd zat ik er aan te denken om weer eens wat upgrades uit te voeren aan mijn Ender 3 Pro. De grootste reden hiervoor is eigenlijk gewoon omdat het kan en hij al weer te lang goed werkt zonder problemen en daar wil ik graag verandering in brengen.

De upgrades die ik in gedachte heb zijn een Direct drive extruder en een all metal hot end. Het lijkt me wel leuk om wat andere materialen te printen zoals PETG en TPU en daar lijken dit me de meest nuttige upgrades voor.

Er zijn best wat verschillende kits te vinden die dit doen van bijvoorbeeld Micro Swiss of E3D, maar ik ben ook op zoek naar wat jullie ervaringen zijn en of er eventueel nog andere merken zijn die goede resultaten geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:39

Ravhin

no <root>...

Hij doet het al veel te lang probleemloos... _O-
Lekker eerlijk, en zo voel ik het vaak ook :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06 08:51
SacredRose schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:35:
Gezien de tijd van het jaar en het feit dat ik weer wat meer aan het printen ben de laatste tijd zat ik er aan te denken om weer eens wat upgrades uit te voeren aan mijn Ender 3 Pro. De grootste reden hiervoor is eigenlijk gewoon omdat het kan en hij al weer te lang goed werkt zonder problemen en daar wil ik graag verandering in brengen.

De upgrades die ik in gedachte heb zijn een Direct drive extruder en een all metal hot end. Het lijkt me wel leuk om wat andere materialen te printen zoals PETG en TPU en daar lijken dit me de meest nuttige upgrades voor.

Er zijn best wat verschillende kits te vinden die dit doen van bijvoorbeeld Micro Swiss of E3D, maar ik ben ook op zoek naar wat jullie ervaringen zijn en of er eventueel nog andere merken zijn die goede resultaten geven.
Ik ben nog steeds blij met de upgrade naar de Sprite Pro (in combinatie met de mriscoc firmware).

In principe geheel probleemloos.
Wel de retraction en coast getuned voor minder stringing, dat had de Sprite pro iets meer dan de standaard hot end.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb laatst op mijn ender 5 pro een ldo orbiter extruder gezet met een trianglelab ceramic hotend (v6 formaat). Voor de lol ook maar een orbiter sensor erop gezet. Bevalt me prima tot nog toe en was eigenlijk ook niet omdat het moet maar omdat het kan 😁. Blijft weinig creality over zo langzaam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:34

Tacoos

i am i

Als beginner loop ik nu tegen een probleempje aan waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken.

Ik heb sinds een tijdje een Ender 3 Neo. Na opbouwen en afstellen heb ik een calibration cube en de benchy geprint en later wat modellen van thingiverse en dat zag er allemaal niet slecht uit.

Maar gisteren heb ik een exhaust fan cover geprint en die ziet er gewoon niet uit.
Het gaat om deze cover.

Ik heb de stl gesliced in Cura 5.3.1 in dynamic quality, ik gebruik Kexcelled PLA 5 basic.
Bed was 50C, kop 200
Voor printen heb ik wel z-offset en levelling ge-update.
Waarom gaat t mis en hoe te corrigeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT1kExBniGP0pXeHfo47XgIDfGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jjsLjiS43fRnTT4HP2vFyms.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wO0r6CzuGj1_bhqylELRjXSxYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VibbFRBiUWjZS6VtSGhZ6o9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lNDuqi6zQ1qIL9fQDLgAuWm_rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgjqMSI755qFCW7SyDCcS0h1.jpg?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Extrusion rate te hoog gok ik. Doe een extrusion calibration. @Tacoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En je zit te ver van het bed met je eerste level. Lijnen liggen niet netjes strak tegen elkaar aan. Er mag geen ruimte tussen de lijnen van je eerste level zitten

Desnoods kun je de printsnelheid van je eerste laag nog wat lager zetten, maar ik zou eerst je first layer netjes proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Ik zie over extrusion, aan de binnenkant, en ook de klodders op de schuine kantjes.

Probeer is 90% of 95% extrusion rate. Of volg deze guide om het precies te bepalen:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flow

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

aegis3d schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:11:
Ik zie over extrusion, aan de binnenkant, en ook de klodders op de schuine kantjes.

Probeer is 90% of 95% extrusion rate. Of volg deze guide om het precies te bepalen:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#flow
Wat ik niet benoemd heb: ik heb laatst de e-steps gecalibreerd. Maar daarbij moet ik dus iets gruwelijk fout hebben gedaan want die zat er ver naast :X
Na calibreren van de e-steps ziet het er al veel beter uit (y)
smitae schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:04:
En je zit te ver van het bed met je eerste level. Lijnen liggen niet netjes strak tegen elkaar aan. Er mag geen ruimte tussen de lijnen van je eerste level zitten

Desnoods kun je de printsnelheid van je eerste laag nog wat lager zetten, maar ik zou eerst je first layer netjes proberen te krijgen.
Afgelopen vrijdag heb ik de bed-level en z-offset nog opnieuw gedaan en die lijken me redelijk ok. Met de z-as op 0 kun je een a4-tje er met lichte weerstand onderdoor bewegen.

Toch gaat er idd iets mis met de adhesion, want bij printen van deze flessenstandaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXuqR8S1OH0qMleMiwJmzUZBW4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qv26f8r2IrowXqp1r9grSfpq.webp?f=fotoalbum_large
Was een liggend voetje verworden tot 1 kluwe filament |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Tacoos schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:16:
[...]

[...]

Wat ik niet benoemd heb: ik heb laatst de e-steps gecalibreerd. Maar daarbij moet ik dus iets gruwelijk fout hebben gedaan want die zat er ver naast :X
Na calibreren van de e-steps ziet het er al veel beter uit (y)

[...]

Afgelopen vrijdag heb ik de bed-level en z-offset nog opnieuw gedaan en die lijken me redelijk ok. Met de z-as op 0 kun je een a4-tje er met lichte weerstand onderdoor bewegen.

Toch gaat er idd iets mis met de adhesion, want bij printen van deze flessenstandaard:
[Afbeelding]
Was een liggend voetje verworden tot 1 kluwe filament |:(
Dat is wel een vrij lastig model om te printen als je bed adhesion nog niet 100% onder controle hebt.

Je zou 't met een raft kunnen proberen, dan weet je bijna zeker dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

aegis3d schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Dat is wel een vrij lastig model om te printen als je bed adhesion nog niet 100% onder controle hebt.
Op zich was ik me daarvan wel bewust, maar mijn vrouw wilde een flessen droger en ik een business case om die 3d printer aan haar te verantwoorden :P
Bovendien duurt deze maar 2 uur en kost minder filament dan die fan shroud.
Je zou 't met een raft kunnen proberen, dan weet je bijna zeker dat het lukt.
Links de mislukte versie, rechts heb ik een brim (ipv raft) gebruikt, first layer width 110% en bed temp 60 ipv 50C. Ik heb nu een grijze rol gepakt van zelfde merk en type omdat zwart al redelijk op aan het gaan is.
Ik heb dus wel aan meerdere knoppen tegelijk gedraaid....

De liggende voeten gaan nu goed, op de verticale as nog wat haren en hier en daar een rand die wat uitsteekt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_RkyfZD1gnHkWLYmK-tTi3R7-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gm8KkqnAAlM6ZdbDnTEXy2iH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis3d
Die lijntjes die je hebt omcirkeld worden meestal stringing genoemt, en komt doordat de nozzle buiten het object om beweegt terwijl er nog een druppel warm plastic aan hangt. Vrij normaal, meeste 3d prints hebben wel een paar draadjes hier en daar.

In Cura kan je in de preview view de travel ook aanvinken, dan zie je deze bewegingen gevisualiseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF6cVWum-78rio-rYYRn0DFV1go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uj12QgojcQltEl3x7u4FBVNy.jpg?f=fotoalbum_large

Om jouw probleem op te lossen kun je spelen met combing mode, als je dit in Cura aanzet zullen de travel bewegingen zoveel mogelijk binnenin het object zijn, zodat de nozzle niet het object verlaat en dus dit soort draadjes trekt. Nadeel is een iets langere print tijd omdat alle travels iets langer zijn.
Ik heb mijn combing op 'Not on outer surface' staan, zodat hij zoveel mogelijk binnendoor beweegt.

[ Voor 3% gewijzigd door aegis3d op 28-05-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Mijn vraag betreft het plaatselijk gebruik van een support.
Ik heb een Ender 3 V2 en gebruik Cura 4.7.1

Ik zoek de mogelijkheid om in Cura op 1 punt/locatie een support te plaatsen, terwijl de rest van het project dit niet nodig heeft/kan gebruiken.
Stel je voor een simpel wiel bestande uit een velg, naafplaat en naaf
Die print je op zijn kant natuurlijk, dus de velgrand komt op het bed, maar de naaf is wat korter aan 1 kant, dus komt niet op het bed.
Nu wil ik die naaf (alleen de naaf dus) ondersteunen. Maar HOE doe ik dat. ik heb al eens filmpjes van chepp bekeken waarin dit werd uitgelegd, maar die gebruikte een andere (oudere?) versie, waardoor ik dit niet kon namaken.
Ik hoef geen stap voor stap beschrijving, dat is een beetje veel gevraagd (?), maar naar welke functies moet ik zoeken, want bij de supports zijn er een enorm aantal, en heb geen idee waarvoor die allemaal zijn.

Bijkomende vraag, die mogelijk hiermee verband houdt: het zou ook mogelijk zijn om plaatselijk te printen met een grotere dichtheid, of zelfs plaatselijk massief. Hoe?
Mijn dank is groot ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:16:

Ik zoek de mogelijkheid om in Cura op 1 punt/locatie een support te plaatsen, terwijl de rest van het project dit niet nodig heeft/kan gebruiken.
Die print je op zijn kant natuurlijk, dus de velgrand komt op het bed, maar de naaf is wat korter aan 1 kant, dus komt niet op het bed.
Nu wil ik die naaf (alleen de naaf dus) ondersteunen. Maar HOE doe ik dat. ik heb al eens filmpjes van chepp bekeken waarin dit werd uitgelegd, maar die gebruikte een andere (oudere?) versie, waardoor ik dit niet kon namaken.
Ik hoef geen stap voor stap beschrijving, dat is een beetje veel gevraagd (?), maar naar welke functies moet ik zoeken, want bij de supports zijn er een enorm aantal, en heb geen idee waarvoor die allemaal zijn.

Bijkomende vraag, die mogelijk hiermee verband houdt: het zou ook mogelijk zijn om plaatselijk te printen met een grotere dichtheid, of zelfs plaatselijk massief. Hoe?
Mijn dank is groot ;)
Cursus heeft heel veel opties. Je hebt bv de optie voor custom support, dan kun je zelf bepalen waar wel en geen support komt. Gebruik ik zelf redelijk veel. Zit aan het linker kant van je Cura scherm, bij de optie voor re-scaling, spiegelen etc. Kan zijn dat je een add-on moest installeren, weet ik niet meer of ik dat gedaan heb.

Variatie van dichtheid weet ik niet of dat kan, klinkt niet als heel vreemd. Maar geen idee of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mijn dank is groot ;)
Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik ben zelf overgestapt naar PrusaSlicer, daar kun je heel makkelijk supports tekenen waar je zelf denkt dat ze nodig zijn. Uiteindelijk is de kwaliteit van mijn prints ook flink omhoog gegaan omdat het in PrusaSlicer een stuk makkelijker is om profielen in te stellen per filament/printer en je dus maar één keer echt alles hoeft te tunen en als je dan ooit van filament wisselt voer je die gewoon als nieuwe filament in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
smitae schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:24:
[...]
Cursus heeft heel veel opties. Je hebt bv de optie voor custom support, dan kun je zelf bepalen waar wel en geen support komt. Gebruik ik zelf redelijk veel. Zit aan het linker kant van je Cura scherm, bij de optie voor re-scaling, spiegelen etc. Kan zijn dat je een add-on moest installeren, weet ik niet meer of ik dat gedaan heb.

Variatie van dichtheid weet ik niet of dat kan, klinkt niet als heel vreemd. Maar geen idee of dat kan.
Aan de linkerkant zie ik onder elkaar 6 opties, waarvan de 1 na onderste weer tientallen mogelijkheden hebben , lijkt me een duplicatie van de gebruikelijke printsettings?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Aan de linkerkant zie ik onder elkaar 6 opties, waarvan de 1 na onderste weer tientallen mogelijkheden hebben , lijkt me een duplicatie van de gebruikelijke printsettings?
Naalroc schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Nee, deze opties werken heel anders dan de gebruikelijke print-settings. Met de opties links kun je in het 3D-model dingen gaan doen. Support verwijderen, toevoegen op bepaalde plek, etc. De reguliere print-settings zijn een ander soort settings, meer algemeen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Vraagje, ik heb een Creality 3D Ender 3 V2 Neo 3D printer gekocht waarmee ik vrolijk PLA aant printen ben geweest. Nou wil ik ePA-CF Koolstof/Nylon gaan printen waarvoor ik de Micro Swiss metal hot-end heb gekocht. Zojuist heb ik die geinstalleerd en ben ik het test bootje gaan printen met PLA, echter kwam er niets uit de nozzle. Ik had al gelezen dat je een iets hogere temperatuur nodig zou hebben, en in mijn geval ben ik van 200 graden naar 230 gegaan voordat `ie goed wilde printen. Is zo`n verschil normaal?

Daarnaast wil ik aan de slag met die ePA-CF waarvoor een temperatuur van 260-280 wordt opgegeven. Voor die PLA was een temperatuur van 195-215 nodig volgens specs, dus moet ik dan rond de 295 aanhouden voor de ePA-CF?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:10

(...)Bijkomende vraag, die mogelijk hiermee verband houdt: het zou ook mogelijk zijn om plaatselijk te printen met een grotere dichtheid, of zelfs plaatselijk massief. Hoe?
Mijn dank is groot ;)
De dichtheid kun je aanpassen via de optie infill steps maar het kan zijn dat deze optie niet standaard zichtbaar is onder het infill-menu.
Dat is dan aan te passen door linksboven op >settings te klikken en dan >configure settings visibility
Dan krijg je een venster met een aantal tabs en onnoemelijk veel opties die je aan en uit kunt zetten. Voor het overzicht klap ik eerst altijd alle tabs in maar je kunt bovenin ook zoeken.
Bij de infillopties kun je vervolgens deze instelling aanzetten. Het gebruik is misschien even puzzelen maar door te slicen en de preview te bekijken krijg je een goed beeld van deze functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:39

Ravhin

no <root>...

Blijkbaar is de temperatuursensor in de Micro-swiss afwijkend t.o.v. de werkelijkheid. De temperaturen waarbij PLA plastisch wordt (zeker als het dezelfde rol betreft) zijn redelijk verankerd in de natuurlkundige wetten.

Het zou dus zo maar kunnen dat je die kant op moet met de temperatuur. Mijn advies zou zijn om te starten bij de 175 graden, en dan per 10 graden omhoog testen wanneer de boel extrudeert. Zodra-ie dat doet, kan je gaan fijntunen.

Er zijn ook kalibratietools voor. Cura heeft daar opties voor.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
M van Lent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:38:
[...]

De dichtheid kun je aanpassen via de optie infill steps maar het kan zijn dat deze optie niet standaard zichtbaar is onder het infill-menu.
Dat is dan aan te passen door linksboven op >settings te klikken en dan >configure settings visibility
Dan krijg je een venster met een aantal tabs en onnoemelijk veel opties die je aan en uit kunt zetten. Voor het overzicht klap ik eerst altijd alle tabs in maar je kunt bovenin ook zoeken.
Bij de infillopties kun je vervolgens deze instelling aanzetten. Het gebruik is misschien even puzzelen maar door te slicen en de preview te bekijken krijg je een goed beeld van deze functionaliteit.
Heb gevonden wat je bedoelt, maar dan nog, er zijn onnoemelijk vele opties, die me niet bepaald aanspreken. Nog een hint is de juiste richting? Helaas kan ik die optielijst niet kopieëren en hier plakken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:05:
[...]

Heb gevonden wat je bedoelt, maar dan nog, er zijn onnoemelijk vele opties, die me niet bepaald aanspreken. Nog een hint is de juiste richting? Helaas kan ik die optielijst niet kopieëren en hier plakken.....
Probeer ook eens een PID-Tune uit te voeren voor je hotend. Zou het bed ook gelijk meenemen dan heb je ze beide gelijk goed afgesteld en moet je eigenlijk altijd uitvoeren als je hierin iets veranderd.

https://3dprinterly.com/h...-heatbed-with-pid-tuning/

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 03-06-2023 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002

Diablo_GT

nbx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_5Wjg3qxz2YUHF4rb_78k2UE-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpc4LzbhYl66Iy9oeo0C7DLp.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje. Hoe los ik dit op? Ik heb een Ender 3 pro, waar bij de x as aan de rechterkant bijna een halve cm lager hangt dan de linkerkant. Als je deze omhoog laat bewegen is het ook de linkerkant die als eerste in beweging komt.

Alle schroeven/ bouten zijn aangedraaid. Heb de x as volledig los gekoppeld en getest, deze beweegt soepel omhoog en omlaag.
Wat wel opvalt is dat als ik de bouten van de wielen aan de rechterkant strak draai gaat de linkerkant hoger staan.
Ik vermoed dat de wielen zijn versleten. Maar zeker weten doe ok niet.
Ik zou graag jullie reactie willen weten.

nbx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
In principe kan dat ook aan je bedleveling liggen. Als de wielen voor de z-as goed zijn afgesteld en je levelt daarna je printbed haal je dat verschil eruit. Bedlevelen is niet hetzelfde als waterpas zetten maar op de goede afstand van je nozzle en dus indirect ook op de goede afstand van je x-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 14:52

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Misschien zit ik hier verkeerd, dan hoor ik graag waar ik wel terecht kan met een vraag over print nabewerkingen. Maar he, het komt wel uit een Ender :)

Ik heb een potje geprint met een voronoi net als cylinder wand. Nu heb ik hier en daar geen mooie 'brug' en hangt er dus een plastig krulletje los. Weet iemand iets van schuurstokjes oid waarmee ik die kan gladschuren?

Potje komt hier vandaan; https://www.myminifactory...nt-voronoi-penstand-69213

en hoewel niet zo erg, heeft de maker er ook last van... Ik zie alleen niet hoe je dit met een tandenborstel weg krijg (wat de maker suggereert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:59:
Misschien zit ik hier verkeerd, dan hoor ik graag waar ik wel terecht kan met een vraag over print nabewerkingen. Maar he, het komt wel uit een Ender :)

Ik heb een potje geprint met een voronoi net als cylinder wand. Nu heb ik hier en daar geen mooie 'brug' en hangt er dus een plastig krulletje los. Weet iemand iets van schuurstokjes oid waarmee ik die kan gladschuren?

en hoewel niet zo erg, heeft de maker er ook last van... Ik zie alleen niet hoe je dit met een tandenborstel weg krijg (wat de maker suggereert).
Soldeerbout ? Ik heb een setje gekocht waarmee ik PLA kan “nabewerking” werkt soms heel goed. Super scherp hobby mesje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Er zijn ook een soort afbraam mesjes voor nabewerking. Daarmee moet het ook lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Misschien even een foto vd benodigde nabewerking?

Een beetje stringing en een hair dryer doet alles wat je wilt. Blobs en wishful thinking en een boel ellende....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superduper schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:59:

Gebruik zelf dit soort setjes voor de kleine moeilijk bereikbare plekken
https://www.bol.com/nl/nl...1LIw.4_25.26.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 14:52

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

MikeOO schreef op maandag 5 juni 2023 @ 06:59:
[...]

Gebruik zelf dit soort setjes voor de kleine moeilijk bereikbare plekken
https://www.bol.com/nl/nl...1LIw.4_25.26.ProductTitle
thanks, besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Leuk topic dit, veel van kunnen leren :).

Onder het mom van gewoon proberen aan de slag gegaan met nylon/carbon om iets te printen voor m`n motor en dit was het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8sKG4GrMTvv7oklr5lRUD2_ZgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ShQRzh9izamiWLbcqtxipXV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat stringing maar verder helemaal top. De enige uitdaging is dat ik geprint heb op het stock bed van m`n Ender v2 Neo waardoor de onderste laag achterbleef:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8_3aIH5edxnPhuOY9dHcKSYAy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/428FufiI40Tjf0ko8tS9qbOc.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik een FR-4 bed besteld voor de volgende onderdelen die ik moet afdrukken, alleen vroeg ik me af of er iemand nog een idee heeft hoe ik deze laag kan verwijderen. Je kan hem niet voelen en er dus ook niets onder steken. Ik ben bang dat ik maar gewoon moet accepteren dat deze laag nu permanent onderdeel is van het bed maar wellicht dat iemand nog tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Je kunt een printje maken met een simpel vierkant wat overlapt. Als je een paar lagen geprint hebt laten afkoelen en hopen dat deze laag meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-06 14:51
Rempage0611 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:10:

Inmiddels heb ik een FR-4 bed besteld voor de volgende onderdelen die ik moet afdrukken, alleen vroeg ik me af of er iemand nog een idee heeft hoe ik deze laag kan verwijderen. Je kan hem niet voelen en er dus ook niets onder steken. Ik ben bang dat ik maar gewoon moet accepteren dat deze laag nu permanent onderdeel is van het bed maar wellicht dat iemand nog tips heeft.
Die komt ook niet lost als je die plaat eraf haalt en wat buigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-06 15:58
inwrijven met ipa, in zakje steken en afsluiten en dan goed half uurtje de ijskast in. Heb het ook eens voorgehad met PA6 CF, en het kwam er bij mij nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Bedankt allemaal,

Er overheen printen doet niets, de onderste laag blijft zitten. Buigen helpt ook niet omdat deze laag zo dun is. Het materiaal buigt gewoon mee.

@Erebus1 , was dat op hetzelfde type bed? Of had jij bv een glazen bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Rempage0611 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:35:
Bedankt allemaal,

Er overheen printen doet niets, de onderste laag blijft zitten. Buigen helpt ook niet omdat deze laag zo dun is. Het materiaal buigt gewoon mee.

@Erebus1 , was dat op hetzelfde type bed? Of had jij bv een glazen bed?
exact dezelfde bed. De ijskast zal wel anders zijn :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 22:10
Bed op temperatuur en er met een gum over de randen heen wrijven?
Klinkt misschien gek, maar zo haal ik het meeste residu van mijn bed af. Daarna ga ik met 99% alcohol er overheen

[ Voor 104% gewijzigd door wally1987 op 06-06-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Erebus1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:54:
[...]

Top, IPA is besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

wally1987 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:40:
Bed op temperatuur en er met een gum over de randen heen wrijven?
Klinkt misschien gek, maar zo haal ik het meeste residu van mijn bed af. Daarna ga ik met 99% alcohol er overheen
Bedankt, kan ik nog even proberen idd. Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Klopt het dat deze vering zo ongelooflijk strak moet vergeleken met de originele bijgeleverde Ender 3 vering?

Die had nog een beetje ruimte bij deze moet ik ze echt op maximale zetten voor een goede print blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amdwarrior schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:42:
Klopt het dat deze vering zo ongelooflijk strak moet vergeleken met de originele bijgeleverde Ender 3 vering?

Die had nog een beetje ruimte bij deze moet ik ze echt op maximale zetten voor een goede print blijkbaar.
Nee die hoeven niet strak maar gewoon voldoende ingedraaid zodat je ruimte hebt om de wielen losser en vaster te zetten als je het bed level maakt. Zou ze helemaal indraaien en dan bv 2 a 3 slagen terugdraaien.

Dan bed goed levelen en daarna Z-Offset controleren of deze nog klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
MikeOO schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Nee die hoeven niet strak maar gewoon voldoende ingedraaid zodat je ruimte hebt om de wielen losser en vaster te zetten als je het bed level maakt. Zou ze helemaal indraaien en dan bv 2 a 3 slagen terugdraaien.

Dan bed goed levelen en daarna Z-Offset controleren of deze nog klopt.
Dank je voor hulp is nu inderdaad strak printje geworden. Z-offset even lopen Googlen en dat was het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Erebus1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:54:
[...]

Geprobeerd, maar het lijkt gewoon echt in het bed te zitten. De koelkast zal het verschil niet maken denk ik ;) , verder heb ik hetzelfde gedaan als je aangaf.

Bedankt iig voor de tip, maar ik denk dat ik dat bed maar moet afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb ook weleens een bed kunnen afschrijven. Nozzle erin en klaar was het flexibele deel. Laatste 2 jaar print ik op pei maar ik weet zo niet hoe dat met nylon is. Voor pla is het heerlijk spul vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Ik had al een glasplaat die onderweg was, dat print ook prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eOX-VkpKv_Loblk2s9Z9Sh-z4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjyCz1m5TYGCshrzN3wsJYuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
https://www.longer3d.com/...eak-detection-sensor-3pcs

Vraagje,
Deze filamentsensor heeft slechts een tweepolige aansluiting. Betekent dit dat hij enkel als switch werkt die stroom doorlaat in ingedrukte toestand?
Het palletje slijt af en daardoor verschijnt regelmatig de melding dat het filament op is.
Als de werking inderdaad zo simpel is maak ik een nieuwe met behulp van een grotere filament-geleidende lager (dezelfde als het meeloopwiel van de extruder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ja in principe gewoon een microswitch. Zo werken er meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwin3D.NL
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15-06-2023
goeidag ik heb nog niet zo heel lang een ender 3 gekegen en nu heb ik in plaats van een 0.4 nozzle een 0.6 gemonteerd ik ben een beetje aan het testen geweest de prints zelf zijn heel netjes alleen de onderkand van de print niet ik gebruik sinds een 3 weken een glasen prindbed en met de 0.4 nozzle werd deonderkand heel strak maar ik heb nu een paar keer met de 0.6 geprint alleen ik krijg het niet netjes wie weet wat ik er tegen kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:47
Alwin3D.NL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:05:
goeidag ik heb nog niet zo heel lang een ender 3 gekegen en nu heb ik in plaats van een 0.4 nozzle een 0.6 gemonteerd ik ben een beetje aan het testen geweest de prints zelf zijn heel netjes alleen de onderkand van de print niet ik gebruik sinds een 3 weken een glasen prindbed en met de 0.4 nozzle werd deonderkand heel strak maar ik heb nu een paar keer met de 0.6 geprint alleen ik krijg het niet netjes wie weet wat ik er tegen kan doen
Welke software gebruik je en welke instellingen heb je aangepast welk soort filament gebruik je ervoor en welk type ender 3 noem maar even wat informatie dit hier is wel erg summier eerlijk gezegd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Alwin3D.NL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:05:
maar ik heb nu een paar keer met de 0.6 geprint alleen ik krijg het niet netjes wie weet wat ik er tegen kan doen
Hoe ziet de eerste laag uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q336m7ox1f9x3XO2IFLEA1CV4OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JhuScUJvv2ia7AoPR6m1126C.png?f=user_large

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M van Lent
De 'fuzzy appearance' die bij nozzle too low zichtbaar is ontstaant bij mij regelmatig bij het printen van PETG (eSUN solid white). Dit effect treedt echter altijd pas op bij de 2e en 3e laag van de onderzijde van de print. Vreemd genoeg print de eerste laag wel altijd netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwin3D.NL
ik gebruik cura en daar heb ik dan hoofdzakelijk layer height verandert en nog een paar kleine dingetjes maar daar zou het niet vandaan komen heb echt bijna alles geprobeerd maar het wil maar niet veranderen de layer height staat nu op 0.2 en de line width staat op0.4 en ik gebruik nozzel 0.6
vincent_1971 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Welke software gebruik je en welke instellingen heb je aangepast welk soort filament gebruik je ervoor en welk type ender 3 noem maar even wat informatie dit hier is wel erg summier eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:47
Alwin3D.NL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
ik gebruik cura en daar heb ik dan hoofdzakelijk layer height verandert en nog een paar kleine dingetjes maar daar zou het niet vandaan komen heb echt bijna alles geprobeerd maar het wil maar niet veranderen de layer height staat nu op 0.2 en de line width staat op0.4 en ik gebruik nozzel 0.6
[...]
Midden bovenaan klikken, "generic pla' of zoiets soortgelijks, material hutsefluts en daaronder staat nozzle Size. Die veranderen van 0.4mm naar 0.6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwin3D.NL
vincent_1971 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Midden bovenaan klikken, "generic pla' of zoiets soortgelijks, material hutsefluts en daaronder staat nozzle Size. Die veranderen van 0.4mm naar 0.6mm.
ja dat heb ik verandert naar 0.6 en ik printe eerst met pla en nu met pla+ kijken hoe dat me bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwin3D.NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj6E_jrOKSHIyJTbkRwNaPjkjWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkPxNuSn2zDE7WRd3GndDeLW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1xnnhyN-1ASQS-Gpmm4I3P1x4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84xYdOgD2Xa4wvEjw6stJWQO.jpg?f=fotoalbum_large de foto met 2 producten er op was gewoon pla
en de zwarte is pla+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:40
Wat is nu op dit moment een beetje de go-to hot-end voor een Ender 3 Pro?

Ik heb erg lang met de standaard hot-end geprint, paar keer een nozzle vervangen maar verder niets aan onderhoud gehad. Nu krijg ik er niets meer door heen omdat de hot-end blijft verstoppen, ook na een reiniging (voor zo ver je daar aan kunt).

Ik heb eigenlijk geen speciale wensen, ik print voornamelijk (tot nu to alleen maar) PLA. Wellicht dat ik in de toekomst nog een keer met ander filament ga spelen, maar dat is voor in de winter. Print snelheid is voor mij eigenlijk geen topic, ik heb liever een foutloze printer die er wat langer over doet dan de extra snelheid, die heb ik in de huidige setup dan ook nooit aangepast/verhoogd.

Kan ik beter een nieuwe standaard kopen, of zijn er voor dat geld betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Tegenwoordig zijn de meeste hotends fullmetal versies. Dit omdat je dan geen ptfe slang tot aan je nozzle meer hebt en deze overgang van slang naar nozzle is juist waar het meestal mis gaat. Ander voordeel is dat je hogere temperaturen zou kunnen printen maar dat gebruik ik zelf ook niet. Er zijn genoeg prima optie van enkele euros tot microswiss ombouw setjes die volgens mij rond de 100 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Ik heb deze gekocht:

https://www.amazon.nl/dp/B07NDL3PNX

Zeer tevreden mee, check wel ff of die past op jouw printer, ik heb een V2 NEO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KBE91
Vandaag eindelijk eens verder gedaan aan mijn enclosure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymqZAjDTLnqXzuQ5s9LLmqpjA14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIGPEV5XdhZcdZr9sZegVE0H.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog wat plexi glas op maat, led strip erin monteren.

Zal ook nog een klein buisje moeten printen voor mijn draad door te krijgen.
Die Ikea Lack tafels met dat raar karton patroon erin. Als je u draad erin steekt en wat gebogen is, durft hij em in dat blad te wikkelen.

Die shock dempers moet ik ook nog eens in het wit verven.
Nog wat van die latjes voor mijn profielen ook. Zit wat in de problemen met die bouten die ze omhoog duwen.

Twijfel enkel van mijn bedienings paneel voor de printer te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-06 19:18
Vandaag de ender in ontvangst mogen nemen en na het in elkaar zetten vol verwachting een testprint willen maken… ik zag alleen al vrij snel dat het filament niet blijft liggen en ging schuiven. Hoor het niet vanzelf een beetje vastgeplakt te gaan zitten?
Ik heb het levelen automatisch laten doen, kan dat uitmaken?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 11:33

sjirafje

No inspirational quotes here

frumper schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:47:
Vandaag de ender in ontvangst mogen nemen en na het in elkaar zetten vol verwachting een testprint willen maken… ik zag alleen al vrij snel dat het filament niet blijft liggen en ging schuiven. Hoor het niet vanzelf een beetje vastgeplakt te gaan zitten?
Automatisch levelen is alleen voor kleine correcties om imperfecties in je bed te compenseren. Je moet eerst handmatig levelen. Verder grote kans dat je z-offset niet optimaal staat. Ook kan je bedtemperatuur niet goed zijn voor het gebruikte filament.

Ik adviseer wat beginners instructie filmpjes te kijken om je printer goed af te stellen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Autolevelen betekend niet altijd dat het op de goede afstand van je bed zit. Je moet je Z-offset eerst kloppend maken. Daarna weet je printer het verschil tussen je bedlevel sensor en je nozzlepunt. Als dat goed staat werkt je autobedlevel. Deze is eigenlijk meer bedoeld om oneffenheden in je printbed uit te lezsn en dan tijdens de eerste lagen netjes op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Ah, werkt dus niet out of the box…
Vond het al wat dat ik het voorverwarmen had gevonden… dan ga ik YouTube kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Out of the box is er veel te leren over 3d printen. Dat maakt het ook wel heel leuk. Ik heb zelf altijd alleen met de hand geleveld wat voor mij prima werkt en je toch moet kunnen voor de eerste start. Daarna is autobedlevel mooi maar het kan ook zonder vandaar dat mijn 3d touch sensor al ruim 3 jaar in een la ligt 😁. Succes. Youtube filmpjes van teaching tech heb ik veel aan gehad maar misschien dat er iemand meeleest die een betere weet voor de z offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
Heeft je printer een soort wizard mode voor die z offset ? Bij mij is het custom firmware, dat ik gewoon een blaadje papier leg.
De nozzle naar beneden doe in kleine stappen. Vanaf je voelt dat er frictie zit, dan gewoon zoeken tot waar je het papier niet meer van onder je nozzle kan doen.

Als je dat gevonden hebt, draai je 1 stap terug. Dan ga je het papiertje terug van onder kunnen halen, ik druk op Ok en mijn Z offset staat van zelf.

Vroeger moest ik dit doen via motion en opschrijven wat de cijfers waren.
Dat gaf ik dan in bij mijn Z offset.

Enig probleem, als je onder 0 moet, dan kan het zijn dat je printer dat niet doet uit veiligheids redenen. Dan moet je u printer aan de computer hangen met software voor hem onder 0 te krijgen. Heel gedoe, vandaar die custom firmware dat ik erop gezet heb.

Laat maar weten als je nog meer hulp nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door KBE91 op 14-06-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frumper schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:47:
Z-Off kun je eenvoudig aanpassen. Even deze stappen volgen en klaar >:)
YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Ondertussen weer wat verder alleen blijft er iets misgaan…
Zie mijn voorbeeldprint die ik ik maar weer gestopt ben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iB_DNO8hIuSKrrci-2pNavH0Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gov89AsnIARcgCXpX5c7Q6em.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het begin blijft hij op zijn plek zitten maar op een gegeven moment gaat hij toch schuiven en is het einde oefening. Alsof de tip dan het voorwerp raak en meesleept of zo.

Heb filament van 123d print erop, het bed op 60 graden en filament op 205 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is het niet handig dat je eerst een poging doet het bedlevel goed te krijgen.
Bv met dit soort testprint ; https://www.thingiverse.com/thing:3235018 of deze https://www.printables.com/model/36706-bed-level-test
Met de laatste kun je denk ik net wat beter zien of alles netjes aansluit etc. Er zijn vast wel andere/beter testprints (iemand in de groep) die je kunt gebruiken.

Kun je later wat meer gaan testen met echte prints. Als het vlak van het print-object dat het bed raakt wat te klein is. Kun je bv met een brim printen waardoor je print net wat beter blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BTFD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Hoe ziet de eerste laag uit?

[Afbeelding]
Dit is wel een mooi voorbeeld. Probeer eerst je printer zo ver te krijgen dat hij print zoals het voorbeeld in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
smitae schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:29:
Bv met dit soort testprint ; https://www.thingiverse.com/thing:3235018 of deze https://www.printables.com/model/36706-bed-level-test
Met de laatste kun je denk ik net wat beter zien of alles netjes aansluit etc. Er zijn vast wel andere/beter testprints (iemand in de groep) die je kunt gebruiken.

Kun je later wat meer gaan testen met echte prints. Als het vlak van het print-object dat het bed raakt wat te klein is. Kun je bv met een brim printen waardoor je print net wat beter blijft zitten.
Dank, ga ik mee aan de slag. Maakt het overigens uit hoe stabiel de tafel is waar hij op staat? Heb hem nu op een tafeltje staan wat een beetje kan wiebelen. 3Dlac heb ik ondertussen ook binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Wiebelen kan wel invloed hebben op de uiteindelijke kwaliteit van je print maar voor de bedlevel niet voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 11:33

sjirafje

No inspirational quotes here

frumper schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:41:

[Afbeelding]

Aan het begin blijft hij op zijn plek zitten maar op een gegeven moment gaat hij toch schuiven en is het einde oefening. Alsof de tip dan het voorwerp raak en meesleept of zo.

Heb filament van 123d print erop, het bed op 60 graden en filament op 205 graden.
Heb je z-hop aanstaan?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frumper schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:41:

[Afbeelding]

Mogelijk oorzaken waarmee je het zou moeten kunnen oplossen en volg het advies van @smitae

1. Bed niet level
2. Z-Offset niet juist.
3. Bed is niet goed schoon. Even met heet water en afwasmiddel schoonmaken en drogen zonder met je vingers de bovenkant weer aan te raken.
4. Bed temp iets verhogen met 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Moet hier even mijn gal spugen over mijn woensdag afgeleverde Creality Ender 3 v2 Neo, man wat een drama.
Ik weet zeker dat ik zelf hier een aantal dingen fout gedaan zal hebben, maar ik krijg echt hoofdpijn van dit ding. Excuses voor de manier van schrijven, maar ik ben al mijn notities even in langere zinnen aan het overnemen vanaf het moment dat ik hem binnen heb.

Heb het apparaat netjes in ontvangst mogen nemen na twee weken levertijd en wat onduidelijkheid hierover, niet het ergste van de wereld. Kan iedereen een keer overkomen.
Doos zit netjes, stevig in elkaar en het schuim oogt fijn. Pak de printer uit en zie dat er wat visuele krassen op de profielen zitten, vreemd maar zal in de fabriek wel gebeurd zijn. Zitten mij niet in de weg en zit alleen op de bodem.

Begin lekker bij het begin, het leesvoer! Bij het pakken van de quick start guide staan er drie opties, deze gids volgen, de digitale op de USB stick volgen of de youtube videos van Creality. Ben zelf niet zo'n fan van de hele tijd heen en weer om videos te pauzeren en uit te vogelen waar zij het over hebben, dus kies voor de quickstart guide die meegeleverd is.
Na deze te volgen zie ik veel zaken waarvan ik denk dat er stappen missen en een aantal stappen verwijzen mij naar de digitale documentatie, dus pak die er op een gegeven moment bij vanaf de meegeleverde SD Kaart. SD kaart lezer die meegeleverd is is zeer knudde en laat de SD kaart soms scheef er in schuiven waardoor deze niet leest, ding aan de kant gegooid en een andere lezer gepakt die ik gelukkig heb liggen.

Afijn, pak de digitale instructies er bij en krijg nu de.. Er staan minstens 5 meer stappen in die tussen andere stappen vallen die niet in de fysieke documentatie staan! Nou ja, begin dan maar overnieuw met monteren en calibreren.. Kom uiteindelijk aan bij bed levelling, maar er wordt nergens iets genoemd over het feit dat er geen smeermiddel op de schroef zit en dat alle banden totaal scheef gemonteerd zitten en de wielen vast op het profiel zonder beweging zitten? Wat is dat nu weer voor onzin. Pak de youtube videos er wel bij.. Deze noemen dit ook niet, gelukkig zijn er een aantal youtubers die wat meer informatie geven over hoe de kappen er af te halen zijn en de boel recht te trekken is. Alle wielen, banden en schroeven netjes afgesteld en gesmeerd waar nodig.. Top!

Terug naar bed levelling, zet het apparaat aan.. En deze slaat direct bij auto homing zijn nozzle tegen het print bed. Okay? Zet hem uit, haal het bed los en probeer het nogmaals.. Ditmaal gaat de Z as netjes omhoog in plaats van naar beneden. Zal wel? Bed terug geschroef en levelling begonnen.. Kom er vrij snel achter dat de handleiding die meegeleverd is stappen overslaat en niet benoemd dat je de Z naar beneden moet zetten voordat je je offset insteld, ben er inmiddels wel achter dat de officiele documentatie totaal waardeloos is en sla deze vanaf nu helemaal over.

Probeer het bed te levellen, dit lukt op de hoeken maar dan krast de nozzle keihard over het midden van het bed. Zal zelf wel wat verkeerd gedaan hebben met hem terug te zetten dus haal hem er opnieuw af en monteer hem opnieuw, precies hetzelfde probleem. Leg er een waterpas op die wiebelt.. Ding lijkt net op een heuvel in het zuiden van Nederland.

Afijn, schijnt dat als je hem lang verhit dat dit het wellicht oplost, dit geprobeerd en hij trekt aardig recht. Levelling nogmaals geprobeerd te voltooien en kom uiteindelijk op een Z-Offset van -3.08 en dit komt redelijk overeen op de hoeken. Valt mij wel op dat de veren onder het bed te kort zijn voor de schroeven die er in zitten en als je ze helemaal naar boven wil draaien de schroef lost spint in de veer.
Laat hierna de auto levelling zijn ding doen om de laatste correcties uit te voeren en download ondertussen de software die Creality aanraad. Deze crasht direct na het splashscreen zonder foutmelding op zowel mijn Manjaro laptop als mijn Windows desktop. Goed teken, andere slicer gepakt en SuperSlicer gepakt omdat het de eerste was die ik tegenkwam en niet van een andere fabrikant was.

Inmiddels is de autolevelling voltooid, dus laad een stuk e-Sun filament in, stel deze in op basis van wat er op de verpakking staat en wat profielen en commentaar wat ik op het internet vind. Geen probleem, laad een Benchy in en zet deze op de SD kaart. Doe SD kaart in de printer, deze leest hem niet. Pak de standaard meegeleverde SD kaart, deze leest de printer ook niet. Formateer beiden opnieuw, nu ziet de printer ze zonder problemen. Begin een Benchy print voor de test, zie dat de eerste laag aan de ene zijde volledig de plank misslaat en in de andere vrijwel het bed in duikt. Stop de print en de nozzle krast keihard over de hele plaat heen want stop betekend stop nu, en niet "ga eerst naar boven en stop daarna". Fijn!

Zie dat er voor de CR Touch een stukje G-Code bij moet, dit er bij gezet want zit er niet standaard in. Dit lost het op.. toch? Nee, zelfde probleem. Bed levelling opnieuw uitgevoerd, nu print de eerste laag nog steeds scheef waar de ene kant dunne lijnen zijn en de andere kant vrijwel plat is in exact dezelfde richting maar de print gaat door zonder de plaat te slopen. Ondertussen gekeken en de printer en het bed staan waterpas. Vreemd? Print voltooid, ziet er redelijk netjes uit. Weinig vreemds op aan te merken.

Nog een aantal prints gedaan en ondertussen proberen het bed wat aan te passen, heb hem zover gekregen dat als het in het midden print het er netjes uitkomt maar grote objecten of verder dan de middelste 10cm naar buiten toe wordt of een dun draadje plastic of een platte streep vrijwel de plaat in geduwd.

Bed levelling is echt nog steeds waardeloos, kan hem netjes afstellen de printer doet er weinig mee of lijkt in de verkeerde richting te corrigeren. Alle bouten, banden en wielen nogmaals nagelopen en dit helpt ook niet. Dus wellicht dat een firmware update helpt?
Zie dat ik bord revisie 4.2.2 heb met firmware 1.1.6c.. Die firmware bestaat volgens de site van Creality niet en de fabriek versie zou 1.1.4 of 1.1.5 moeten zijn vanuit de fabriek. Zie dat bord revisie 4.2.3 wel firmware 1.1.6 heeft maar zonder c. Verwarrend?

Ach, we gaan verder, probeer versies 1.1.7 en 1.1.8 en hoewel het display bijwerkt pakt de printer zelf de firmware niet, deze wordt volledig genegeerd en de printer start door. Andere SD kaart maar weer pakken, flasht nog steeds niet maar de printer hangt nu op het Creality logo vast. De printer nar 20 minuten herstart want dit duurt wel erg lang, SD kaart er uit gehaald en hij start nog steeds niet meer door.

En op dit punt ben ik na een aantal dagen uitgekomen met mijn printer, zit nu op een SD kaart van 8GB te wachten van hoge kwaliteit in de HOOP dat dit wellicht de image wil flashen naar dit apparaat maar ik wordt er eigenlijk een beetje kriegel van. Kan niet zeggen dat ik deze ervaring aan mijn ergste vijand wil aandoen.

Kan iemand zich hier in vinden of heeft iemand nog suggesties? Ik ben zeer geneigd om als de nieuwe SD kaart niet werkt het ding voor garantie terug te sturen want ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is, zeker niet als ik overal lees dat dit apparaat vrijwel plug en play moet zijn met wat initieel instel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Garfrost schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:47:

Kan iemand zich hier in vinden of heeft iemand nog suggesties? Ik ben zeer geneigd om als de nieuwe SD kaart niet werkt het ding voor garantie terug te sturen want ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is, zeker niet als ik overal lees dat dit apparaat vrijwel plug en play moet zijn met wat initieel instel werk.
Ja, daar kunnen anderen inclusief ik zich in vinden.
Ik heb zelf andere problemen ondervonden met mijn creality en in het oplosproces een hoop verschillende mensen tegengekomen met ook andere, maar vergelijkbaar frustrerende, problemen. Ook veel fanboys tegengekomen die het allemaal wel acceptabel vinden en zelfs nog steeds creality als topmerk aanhalen.

Creality QA is waardeloos, en het merk is absoluut niet een "plug en play" merk. Dat is een stukje marketing van creality. Zoek je iets dat wel meer plug n play is moet je richting prusa/bambu kijken en veel meer uitgeven.

Wat wel gezegd moet worden is dat printen een ambacht is. Geen enkele printer is echt "plug en play". Er zijn gewoon een hoop onderdelen zowel fysiek als digitaal, inclusief bewegende en hete dingen, waar allemaal iets mis kan zijn of gaan. De meeste dingen zijn verbruiksonderdelen en slijten. Dus ook met de dure/betere merken zal je een hoge learning curve houden en uiteindelijk tegen een hoop vergelijkbare problemen oplopen. Maar de eerste paar maanden/jaren vermijd je er een hoop en zodoende wordt de learning curve meer uitgestrekt.

Met een merk als creality heb je goede kans dat je gelijk aan het begin alles in 1x moet leren. Heb je daar het geduld en focus voor is het een prima merk want je bespaart geld. Als je geluk hebt en een machine krijgt die wel goed afgesteld staat ook prima. Maar dat is dus bij lange na niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
godofal schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:16:
Wat wel gezegd moet worden is dat printen een ambacht is. Geen enkele printer is echt "plug en play".
Ik heb mij redelijk ingelezen en ging er zeker niet vanuit dat het makkelijk was, moet toegeven dat mijn initiele post wellicht beter achterwege gelaten had kunnen blijven gezien het grotendeels uit grote frustratie geschreven is. De firmware en documentatie verwarring en dat daarna de hele machine zichzelf bricked was een beetje de laatste druppel voor ik het raam ging openen. ;) (Helaas zijn veel subreddits waar de antwoorden op staan nog steeds locked, wat niet meehelpt. Heb niet het beste moment gekozen om hier mee te rommelen)

Heb naast wat ik beschreef ook de gewone problemen gehad zoals verstoppingen, stringing, etc. die vrij gebruikelijk zijn en dat vind ik geen probleem en heb ik ook van geleerd. Op zich best wel leuk te doen ook, heb ook zeker niet de illusie dat ik even snel een dingetje afdruk en dat is het dan.

Ben inmiddels wat afgekoeld en hoop dat de nieuwe SD kaart maandag helpt om in ieder geval de firmware weer werkend te krijgen. Tot die tijd laat ik hem maar even op de hoek van de werkbank staan.

Excuses voor de epistel met frustratie, ik zal hem laten staan voor het geval iemand anders dit ooit ook een keer zoekt, maar had hem net zo goed / beter niet kunnen plaatsen en gewoon weg kunnen lopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Frustratie hoort soms ook wel bij 3d printen. Als je er eenmaal achterkomt wat het probleem was (of meeerdere soms) geeft dat ook wel weer voldoening. Ik heb nu bijna 4 jaar een ender 3 pro met steeds minder originele onderdelen maar zeker in het begin heb ik die ook weleens vervloekt. Maar hij staat er nog en er staat ook een ender 5 pro naast dus het blijft toch leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garfrost schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Ik heb mij redelijk ingelezen en ging er zeker niet vanuit dat het makkelijk was, moet toegeven dat mijn initiele post wellicht beter achterwege gelaten had kunnen blijven gezien het grotendeels uit grote frustratie geschreven is. De firmware en documentatie verwarring en dat daarna de hele machine zichzelf bricked was een beetje de laatste druppel voor ik het raam ging openen. ;) (Helaas zijn veel subreddits waar de antwoorden op staan nog steeds locked, wat niet meehelpt. Heb niet het beste moment gekozen om hier mee te rommelen)

Heb naast wat ik beschreef ook de gewone problemen gehad zoals verstoppingen, stringing, etc. die vrij gebruikelijk zijn en dat vind ik geen probleem en heb ik ook van geleerd. Op zich best wel leuk te doen ook, heb ook zeker niet de illusie dat ik even snel een dingetje afdruk en dat is het dan.

Ben inmiddels wat afgekoeld en hoop dat de nieuwe SD kaart maandag helpt om in ieder geval de firmware weer werkend te krijgen. Tot die tijd laat ik hem maar even op de hoek van de werkbank staan.

Excuses voor de epistel met frustratie, ik zal hem laten staan voor het geval iemand anders dit ooit ook een keer zoekt, maar had hem net zo goed / beter niet kunnen plaatsen en gewoon weg kunnen lopen. 8)7
Is herkenbaar en met mijn Ender 3 ook frustrerende momenten gehad >:) en dan druk ik mij zacht uit
Uiteindelijk het het meeste terug te voeren naar ervaring. Je mist basiskennis en 3D printen is toch gevoel krijgen met de printer en wat er gebeurt zodat je het net is anders kunt afstellen, soms verschil van 1mm, en dan gaat het ineens wel goed.

Hou vol, kijk veel filmpjes en lees veel. Uiteindelijk gaat het je wel lukken en dan is alles snel vergeten. En lukt het even niet loop weg en ga iets anders doen en later probeer je het weer.

Ik heb zo erg veel geleerd en nu staat hij er nog steeds. Al weken niet meer aangehad aangezien hij vervangen is door de Bambu XC1 Combo met AMS. Dat print zo makkelijk en snel maar wil de Ender 3 toch niet kwijt >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Garfrost schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:47:
Moet hier even mijn gal spugen over mijn woensdag afgeleverde Creality Ender 3 v2 Neo, man wat een drama.
Ik weet zeker dat ik zelf hier een aantal dingen fout gedaan zal hebben, maar ik krijg echt hoofdpijn van dit ding.

Oka, ga ik ook ff los een kort essay produceren 8)

Tja, Creality. Het zijn goede printers voor het geld. En daar komt ook nog bij dat als je printers in deze prijsklasse koopt dan weet je dat je toch wel tegen wat dingetjes aan zult lopen. Verder is 3D printen ook een leerproces, welke uiteindelijk wel heel erg leuk is.
Creality service etc, ben er niet nooit mee bezig geweest, alleen E5 handmatige bedlevel video die was redelijk te volgen, verder allemaal uitleg hoe het zou moeten werken, jammer genoeg, zoals je hebt gemerkt, werkt het meestal net ff anders. Heb veel meer gehad aan iemand als Teaching Tech. Verwacht ook niet veel van de Nederlandse verkopers van de goedkopere printers, die zullen je wel proberen te helpen, maar 99% van de issues zul je zelf moeten uitvinden en oplossen.
Als je out of the box direct goed wilt printen zul je meer geld moeten uitgeven. Dan zul je waarschijnlijk ook veel betere service krijgen.

Zelf heb ik in 2019 een basic E5 gehaald bij 123-3d (bewust niet via Creality/Ali, ik dacht dat is beter voor de service etc. En ik probeer als het kan ook liever NL bedrijven te sponseren) en die heb ik in de tijd redelijk aangepast. Maar heb bv nooit auto bedlevel erop gezet, geen toevoeging naar mijn idee. Als ik handmatig de boel goed hebt gezet kan ik maanden printen zonder ooit het bedlevel aan te passen. En mocht het nodig zijn dan zie ik het snel genoeg bij de eerste layer en pas ik het met de hand aan tijdens het printen.

Bedlevel uitleg van Creality was op zich wel goed. Maar koste mij toch een paar dagen voor ik bedlevel snapte en de eerste goede print kon produceren. Man, pure lol op dat moment.
Na een weekje printen, de eerste echte problemen, was een pneumatische connector stuk gegaan. Waarschijnlijke slechte kwaliteit of gewoon pech. Zeker in het begin is dat best een stukje zoek werk.
Weekje later weer mislukte prints…. Rotte originele SD-card, waarschijnlijk de PowerSave optie die teveel writes doet. Na paar weken weer SD-Carré opgevreten. Toen zelf maar andere firmware gecompileerd en erop gezet. En dat was op de eerste E5 geen leuk werk, lukte namelijk niet via SD-card, daarvoor moest ik namelijk wel op het board nog een FT232 connector aansluiten voor de bootloader, dus hele ding open halen. Kon dus niet even snel met een USB-kabel. Na een tijdje weer problemen, geen nette prints meer te krijgen. Tube die los ging van het hot-end. Capricorn Tube gehaald en erop gezet. Tijd later issues met extruder, filament loopt niet lekker door. Ingesleten en ook het tandwiel zo goed als glad, oke, dus een full-metal erop gezet…… Ander board komt ook nog voorbij, vervangen lekkende hot-end….

En de Ender 5 was een 400 Euro printer, had net een beetje extra uitgegeven omdat ik dacht dat het dan allemaal niet wat beter zou zijn dan een printer van 200 euro, leuk al die problemen, nee,. Maar had ik ze willen missen, nee, want ik heb de boel nu goed onder controle, snap wat er mis kan gaan. Frustratie…. Zekers.. Maar tegenwoordig print ik zo goed als dagelijks en ben uitermate blij en tevreden dat ik er aan ben begonnen. Beste hobby ever !!

Het komt allemaal goed, doorzetten en veel leren >:)
En cudo’s voor Teaching Tech…. Die heb ik dus ook een tijdje gesponsord. Dat was het wel waard en vond ik wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Als ik het zo lees, heb ik degelijk geluk gehad met mijn cr10s pro v3.

Wat ik wel altijd doe bij elk toestel ik koop, ter voren video's bekijken met do's en dont's.

Letterlijk elk toestel. Als is het me tandenborstel, als is het me waterkoker, als is het mijn lamborghini yacht ( :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb met mijn ender 3 pro en 5 pro ook niet echt problemen gehad door de machine zelf. Met de ender 3 alleen verstopte nozzles wat dan later blijkt door verkeerd gemonteerde ptfe tube en zoals velen hechtingsprobleempjes gehad. Wel veel dingen zelf verkeerd gedaan en van geleerd. Op de ender 3 heb ik dus vrij snel een full metal hotend op gezet. Dit heb ik bij de ender 5 gedaan na 1 dag omdat ik dat zelf fijner vind werken. Verder heb ik gewoon veel dingen aangepast/geupgrade omdat ik dat juist leuk vindt om te doen. En dan gaat ook niet alles meteen goed maar dat dan weer oplossen is wel heel leerzaam. De ender 5 heeft alleen nog het frame en de motoren origineel maar scherm.moederbord hotend en extruder is allemaal niet meer origineel.

[ Voor 16% gewijzigd door Banditoz op 19-06-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Kleine update met minder frustratie: nieuwe sd kaarten werken, maar heb ook geleerd dat hoewel het moederbord versie 4.2.2 aangeeft deze firmware niet pakt en ik de 4.2.3 variant moet hebben. Snap er werkelijk de ballen van, maar werken is werken.

Heb inmiddels de "professionele" community firmware er op draaien wat ook een puzzeltje was, moest uitvogelen wat voor scherm ik had en niemand die wegens benoemde dat het simpelweg op het pcb van het scherm stond. Had ik kunnen weten.

CR Touch werkt met deze firmware wel en ik heb nu niet steeds meer dat de nozzle de plaat door schraapt over het midden. (blijkbaar is het midden gewoonweg zo krom als maar kan met 2mm variatie zoals ik al eerder dacht op te merken )

Nu maar weer wat proberen te printen en zien wat het volgende probleem wordt. :D
In ieder geval bedankt voor de reacties! Nooit verkeerd te weten dat het gewoon normaal is dat niks werkt zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Misschien hebben ze bij creality wel op het 4.2.2 bord oo het laatst al de processor van het 4.2.3 bord gezet. Om dat te kunnen zien moet je de printer opendraaien waarschijnlijk. Als het al te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Waarschijnlijk, zal vast onder de heatsinks wel te zien zijn welke SoC er op zit. Maar vooralsnog vind ik dat niet heel belangrijk. Hij werkt en dat is al het detail wat ik daar vooralsnog over wil weten. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Haha dat is ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garfrost schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:37:
Kleine update met minder frustratie: nieuwe sd kaarten werken, maar heb ook geleerd dat hoewel het moederbord versie 4.2.2 aangeeft deze firmware niet pakt en ik de 4.2.3 variant moet hebben. Snap er werkelijk de ballen van, maar werken is werken.

Heb inmiddels de "professionele" community firmware er op draaien wat ook een puzzeltje was, moest uitvogelen wat voor scherm ik had en niemand die wegens benoemde dat het simpelweg op het pcb van het scherm stond. Had ik kunnen weten.

CR Touch werkt met deze firmware wel en ik heb nu niet steeds meer dat de nozzle de plaat door schraapt over het midden. (blijkbaar is het midden gewoonweg zo krom als maar kan met 2mm variatie zoals ik al eerder dacht op te merken )

Nu maar weer wat proberen te printen en zien wat het volgende probleem wordt. :D
In ieder geval bedankt voor de reacties! Nooit verkeerd te weten dat het gewoon normaal is dat niks werkt zo nu en dan.
Misschien eens kijken naar Klipper. Is ook even een uitdaging maar heeft veel voordelen.
Opzetten is even goed lezen/zoeken naar de juiste instellingen maar voor mij was de belangrijkste reden om over te gaan dat je geen firmware meer hoeft te compileren.

Vaak kun je online al voorbeeld bestanden vinden als je printer nog standaard is en heb je het zo werkend.
En icm met bv Fluidd krijg je een prima Gui. Er zijn meer smaken maar gebruikte zelf deze.

Je past eenvoudig een textbestand aan en herstart de printer. Zo kun je eenvoudig dingen testen / aanpassen en met 5 tellen ben je klaar. Daarbij kun je met klipper vaak sneller printen en eenmaal vertrouwd ermee ook makkelijk mee te werken.

Zolang je van je huidige firmware een kopie hebt kun je rustig met klipper testen en bevalt het niet dan flash je Marlin weer.

Wel belangrijk om te weten dat niet alle Marlin commando's werken in Klipper. Soms kun je marco's toevoegen waardoor veel commando's wel weer werken. Klinkt ingewikkeld maar is vaak niet meer dan knippen en plakken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
MikeOO schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Misschien eens kijken naar Klipper. Is ook even een uitdaging maar heeft veel voordelen.
Opzetten is even goed lezen/zoeken naar de juiste instellingen maar voor mij was de belangrijkste reden om over te gaan dat je geen firmware meer hoeft te compileren.

[...]
Daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar Octoprint leek mij vooralsnog meer dan voldoende als ik wat meer automatisch had willen doen.

Maar het is wel iets waar ik wellicht in de toekomst een keer naar kijk. Heb er veel over gelezen maar met de kwaliteit snert die ik tot nu toe af en toe weet te produceren heb ik liever dat ik eerst de basis goed krijg. 8)7

Als eerste op de lijst zal waarschijnlijk een ander print bed staan want dit ding is waardeloos. Mijn hand er onder houden zou bijna rechter zijn. Zit een grote richel in waar de boel volledig op vervormd en een bed level mesh kan dit niet oplossen. Hoeken staan recht en dan slaat de kop op de linkerkant van het midden op een richel en aan de achterkant een gat. Heerlijk, elk printje wat ik er af haal moet ik de boel ook volledig opnieuw levellen want recht blijven is onmogelijk voor dit ding. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Garfrost op 20-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Klipper is inderdaad heel fijn om mee te werken. De eerste installatie kan even wat zoekwerk zijn maar daarna is het veel prettiger dan marlin vooral als je wilt uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garfrost schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar Octoprint leek mij vooralsnog meer dan voldoende als ik wat meer automatisch had willen doen.

Maar het is wel iets waar ik wellicht in de toekomst een keer naar kijk. Heb er veel over gelezen maar met de kwaliteit snert die ik tot nu toe af en toe weet te produceren heb ik liever dat ik eerst de basis goed krijg. 8)7

Als eerste op de lijst zal waarschijnlijk een ander print bed staan want dit ding is waardeloos. Mijn hand er onder houden zou bijna rechter zijn. Zit een grote richel in waar de boel volledig op vervormd en een bed level mesh kan dit niet oplossen. Hoeken staan recht en dan slaat de kop op de linkerkant van het midden op een richel en aan de achterkant een gat. Heerlijk, elk printje wat ik er af haal moet ik de boel ook volledig opnieuw levellen want recht blijven is onmogelijk voor dit ding. |:(
Als je een stalen liniaal op zijn zijkant op je bed legt direct op de aluminiumplaat zie je dan veel ruimte aan de onderkant (met zaklamp erachter om de kier beter zichtbaar te maken. De meeste zijn niet recht dus staar je ook niet blind op kleine verschillen.

Je kunt proberen wat tape op de ergste plekken te plakken (soms is 1 laagje tape op die plek al voldoende om het te verbeteren. Print eens op glas of spiegel. Die vangen de verschillen ook erg goed op. Altijd op geprint en hechting is ook nog eens top. PEI scheet is nu voor mij de meest gebruikte ivm mooie afwerkingslaag.
Glas geeft dan meer een spiegel effect.

Je kan ook je veren vervagen door silicone spacers.

Sinds ik die gebruikte vrijwel nooit meer dat ik het bed opnieuw moest levelen.

Maar check ook eens of de rollers van je printer niet te los/vast staan afgesteld. Zit er geen speling in je bed als je deze probeert te bewegen.
En loop alle schroefjes/boutjes na. Deze raken soms los na verloop van tijd.

Misschien allemaal inkoppers maar 3D printen werkt alleen goed als goed soepel beweegt en alles haaks is en stevig vast zit. Zo niet dan is een goede print echt een uitdaging. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
smitae schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:29:

Advies opgevolgd en bestandje gedownload.
Ik heb de printer ook even op een iets steviger tafel gezet zodat alle trilling ook weg is.

Ik vind het best strak geworden nu…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OAwfL0yNaWyHsoEH1KyWvyez9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKZC6gdqh5giVstAzBFvjHTR.jpg?f=fotoalbum_large

Op voor het volgende.

Na iedere print het bed schoonmaken / doekje erover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Dat is niet altijd nodig. Als je enkele dagen tussen 2 prints hebt misschien maar dat merk je snel genoeg. Ik maak het printbed denk ik 1x in de week á 2 weken met een sopje schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 22:10
frumper schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Na iedere print het bed schoonmaken / doekje erover?
Ik haal er een doekje over als ik stof of vette vingers zie, verder eigenlijk bijna nooit 8)7 Wel dek ik het bed af als ik niet print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 07:23
Ik vind het altijd wel grappig om hier te lezen over problemen met afstellen/calibreren, hechting, type bed (, nu poetsen van het bed).
Heb zelf sinds november 2019 een Ender 5. Gebruik hem zeer zelden (letterlijk een paar keer per jaar, zeg max 5 keer). Ding staat open en blood op (berg)zolder. En laatst wilde ik even wat printen en gewoon stroom aan gezet, vanuit Cura de opdracht gestuurd, en paar uur later was die klaar. Verder helemaal niks er aan gedaan. Wel ooit de switch naar Klipper gemaakt, met Fluidd OS. En blijkbaar "moet" ik de RPi nu weer opnieuw installeren en dan gewoon Klipper/Moonlight/Fluidd "zelf" installeren omdat FluidOS deprecated is.
Pagina: 1 ... 155 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie