Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
Soliest schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:12:
[...]

In ieder geval een bootloader erin zetten en dan kan er meteen een nieuwe marlin in. Ik heb geen arduino en wil hem niet aanschaffen voor alleen het flashen. Zou het ook met een ander bordje gaan? Misschien dat ik er later ook nog een pie aan wil hangen.
Het kan ook met een Pi alleen niet de 3B+ en 5 euro aan kabeltjes,

Hier is de link: klik

Het filmpje is wel met een 1.1.3 bord gedaan op 1.1.4 is de usb/vrs(?) jumper er niet meer maar dat drukt de pret niet.

en op de 1.1.4 silent (ja ja er zijn er 2) is er al een bootloader geïnstalleerd, dus dan zou je meteen kunnen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:21
Dutchone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Het filmpje is wel met een 1.1.3 bord gedaan op 1.1.4 is de usb/vrs(?) jumper er niet meer maar dat drukt de pret niet.

en op de 1.1.4 silent (ja ja er zijn er 2) is er al een bootloader geïnstalleerd, dus dan zou je meteen kunnen upgraden.
Dan ga ik daar wel naar kijken. Tnx.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Soliest schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:23:
[...]

Dan ga ik daar wel naar kijken. Tnx.
Let er wel op dat je je printer uit het stopcontact haal, want als hij aangaat voed je 24 volt naar je pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59
Goedenavond,

Iemand voor mij de gouden tip hoe ik dit kan voorkomen? Dus qua kleine afwerkingen gaat dit erg slordig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3KUkkWMAllOLiKlZ2uhDrZwd/medium.jpg

Lees ook veel over de Marlin software, wat is hier beter aan dan de normale software?
En wat heb ik hiervoor nodig om dit te installeren / flashen?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Geen of te weinig part cooling ;) je kleine stukken smelten terug.
Wat was je eigenlijk aan't printen?

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 01-07-2019 21:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Damic
Was hier mee bezig: https://www.thingiverse.com/thing:2917932

Part cooling? Euhm.. kan je deze leek :? ff uitleggen hoe ik dit beter kan coolen? Minder temp van de nozzle? Deze staat nu op 200.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het is de bedoeling wat je print dat je dat deel niet verder gaat opwarmen dan nodig, dus de lijn dat je juist gelegd hebt moet eigenlijk zo snel mogelijk (maar niet te snel) afkoeling zodoende dat de rest warmte niet de rest van je print opwarmt en zodoende dus je kleine stukken laat smelten.

Volgens mij heb je trouwens last van nog wel wat, hoe zien je kalibratie kubussen eruit?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Damic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/flgkue8FJoYrRHAnR7RRaryw/medium.jpg

Niet echt bepaald goed en mooi in het midden. Hoe kan je dit afstellen? En als dit is afgesteld, moet je dit elke keer opnieuw (bij nieuwe prints doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je wanden zijn goed en "recht" maar je opvulling niet. Lijkt wel of je print kop niet ver genoeg gaat soms of dat ie lost.

Normaal 1x goed afgesteld moet je er niets meer aandoen, alleen bijhouden de temperaturen bij merken e soorten filament.

Meer kan ik er niet over zeggen want mijn printer staat idle, moet nog verder met de bl touch en aan't wachten op micro sd kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Damic
Thanks! Voor de print kop, neem ik aan dat je hiervoor de print bed moet kalibreren? Dus met een papiertje ertussen en dat deze net nog "vrij" kan bewegen in de hoeken en in het midden toch?

Verder printkop zit er zo vast als wat erin.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier van alles van flashen en andere software, ik ben echter helemaal nieuw en een complete leek maar leer graag wat bij. :D Dus wat houd dat flashen in? Hoe doe je dit en wat zijn de voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:44:
Ik lees hier van alles van flashen en andere software, ik ben echter helemaal nieuw en een complete leek maar leer graag wat bij. :D Dus wat houd dat flashen in? Hoe doe je dit en wat zijn de voordelen?
Eigenlijk is het een beetje zoals alle andere apparaten. Je kunt de interne software "flashen" met een andere of nieuwere versie van die software. Hiermee zou je de printer beter/stiller/sneller kunnen laten werken. In de oude versie van het moederbord zit bijvoorbeeld ook een foutje waarmee hij niet zo heel veilig is. Zo ontbreekt er "thermal runway protection" wat in de nieuwe software wel zit.
Daarnaast zou je er ook andere software op kunnen zetten zodat je meer controle over de printer en eventuele accessoires zou krijgen.
Standaard is de printer al erg goed, maar met dit soort updates zou je hem nog beter kunnen maken ;)

Op internet/google is er veel over te vinden: Ender 3 bootloader, Ender 3 Flash, Ender 3 Octoprint etc etc

[ Voor 5% gewijzigd door Soliest op 02-07-2019 10:44 ]

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepstra
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Dutchone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Ik heb een Ender 3 met 1.1.4. bordje (silent) maar zonder bootloader geleverd.

Via USBtinyISP (van Alie) de bootloader erop gezet (TH3D daarvoor gebruikt vanwege de Arduino IDE die daar al pan klaar in zit). Het was 5 Euro voor eenmalig gebruik maar ja het is een hobby.
Kan nu alles over USB flashen wat ik wil.
Die TH3D daarna op de Ender gezet en het werkt net zo goed,

Ik weet niet of het de bootloader is of de TH3D firmware maar het probleem dat ik eerst de PI aan moest zetten en verbinden met de printer (vooral de printer uitlaten staan) zodat Octoprint de printer kon detecteren is nu verholpen.
Ik kan nu de printer aanzetten en verbinden met PI of mijn PC en het werkt.

Alle info van Youtube gehaald.

ASUS TF101 Katkiss 6.0 | DELL XPS 18 | Galaxy S7 | One Plus One | S3 / S1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Er leiden gelukkig meerdere wegen naar Rome in dit geval,

Ik heb alleen aan de herrie afgeleid dat ik een non silent gekregen heb, aangezien je het alleen kan zien wanneer je de koelblokjes er afhaal of de ...2208 drivers er opzitten.

Sommige mensen zeggen dat je het kan zien aan de kleine weerstanden bij de driver 100 voor een non silent en 150 voor de silent, maar ik heb nog geen zin gehad om de boel weer open te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat zitten rondkijken voor het flashen voor de veiligheid en om de mesh bed leveling aan te zetten. Ik gebruik de ender 3 pro maar als ik het een beetje doorheb dan blijkt dus dat ik niet gewoon mijn pc kan verbinden met de printer om deze dan te flashen? Moet ik hiervoor zo'n arduino bordje bijkopen of hoe gaat dit in zen werk? De reden dat ik dit wil doen is dus voor de brandveiligheid te upgraden en mesh bed level te activeren (later wil ik de bl bed leveler erop zetten) wat heb ik dus hiervoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:53:
Ik heb wat zitten rondkijken voor het flashen voor de veiligheid en om de mesh bed leveling aan te zetten. Ik gebruik de ender 3 pro maar als ik het een beetje doorheb dan blijkt dus dat ik niet gewoon mijn pc kan verbinden met de printer om deze dan te flashen? Moet ik hiervoor zo'n arduino bordje bijkopen of hoe gaat dit in zen werk? De reden dat ik dit wil doen is dus voor de brandveiligheid te upgraden en mesh bed level te activeren (later wil ik de bl bed leveler erop zetten) wat heb ik dus hiervoor nodig?
Alleen met je PC gaat dit niet lukken.
Misschien kan het met een PI moet je even Google gebruiken.
https://www.reddit.com/r/...sed_to_burn_a_bootloader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je hebt eenmalig iets nodig waarmee je een bootloader op je mainboard kan flashen. Dat kan met een Arduino, maar ook met een USBasp of Raspberry Pi. Whatever floats your boat.

Eens je een bootloader op je board hebt staan, kan je gewoon via USB flashen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eymas
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-09 23:09
Vorige maandag ben ik ook de hobby ingestapt na een introductie met een wat duurdere printer. Het valt best mee om alvast dingen te printen voor een Dungeons & Dragons campaign :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qQHhr7O.jpg

Al moet ik toch verder kijken en oefenen voor de juiste instellingen (en wellicht gereedschap) om eventuele kwalen te voorkomen. Zo heb ik bij één van deze zwijnen zigzag supports die moeilijk te verwijderen zijn. Bij de overige zeven heb ik ze zonder supports geprint en dat werkte tot mijn verbazing prima; al hebben ze toch een klein beetje spaghetti onder de buik.
Voldoende voor deze figuren, maar mocht ik verder gaan met wat complexere modellen dan worden de eisen voor afwerking vanzelfsprekend hoger.

Voor nu ben ik al dik tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
Ik heb zelf een Raspberry gebruikt ervoor en onderstaande handleiding gebruikt. Ging allemaal zonder problemen enige tip die ik heb gebruik een windows laptop of PC. Mac werkte niet bij mij.

https://www.reddit.com/r/...ware_upgrade_rpi_arduino/

Mocht je nog vragen hebben PM me maar

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Ik heb tegenwoordig ook een Ender 3 staan en het valt mij op dat bij hoge prints de extruder soms wat over de te printen laag heen "hobbelt" Hierdoor kan de hele print bewegen wat uiteraard tot fouten kan leiden Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Vanwege snelheid print ik momenteel met 0,3 mm.

Ik zie ook bij vrijwel elke print een verticale "testlijn" aan de linkerkant van het bed. Is dit firmware of zit het in de gcode die uit Cura komt? Ik vind het nogal irritant om dit steeds maar weer weg te moeten hakken.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

TNW schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:09:
Ik heb tegenwoordig ook een Ender 3 staan en het valt mij op dat bij hoge prints de extruder soms wat over de te printen laag heen "hobbelt" Hierdoor kan de hele print bewegen wat uiteraard tot fouten kan leiden Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Vanwege snelheid print ik momenteel met 0,3 mm.

Ik zie ook bij vrijwel elke print een verticale "testlijn" aan de linkerkant van het bed. Is dit firmware of zit het in de gcode die uit Cura komt? Ik vind het nogal irritant om dit steeds maar weer weg te moeten hakken.
De "testlijn" is een purge line, dat zit in de gegenereerde gcode. Dat kan je bij je printerinstellingen bij start gcode aanpassen.
Het hobbelen wordt meestal veroorzaakt door overextrusion, te dicht bij je bed printen zodat je het plastic te veel squeezed, of in elk geval een imperfecte calibratie van je extruder.

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 04-07-2019 16:13 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inmiddels heb ik mijn Ender 3 een maand. Ik heb vorige week rustig de tijd genomen om een SKR 1.3 te installeren met TCM2130 SPI drivers. Nu heb ik problemen met extruden. Als ik de bowden loskoppel gaat alles goed maar als ik probeer te printen gaat het niet goed. De stepper motor heeft moeite met grip en als ik de druk help knalt ie af en toe terug.

Ik draai de drivers met StealthChop aan en heb de extruder in het begin vervangen door het aluminium model.

Inmiddels al een paar keer de hele hotend schoongemaakt ook al vond ik daar niks.

Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mexicanos schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:56:
Inmiddels heb ik mijn Ender 3 een maand. Ik heb vorige week rustig de tijd genomen om een SKR 1.3 te installeren met TCM2130 SPI drivers. Nu heb ik problemen met extruden. Als ik de bowden loskoppel gaat alles goed maar als ik probeer te printen gaat het niet goed. De stepper motor heeft moeite met grip en als ik de druk help knalt ie af en toe terug.

Ik draai de drivers met StealthChop aan en heb de extruder in het begin vervangen door het aluminium model.

Inmiddels al een paar keer de hele hotend schoongemaakt ook al vond ik daar niks.

Iemand de gouden tip?
Toevallig je bed niet te hoog staan?
Z Offset mogelijk niet goed ingesteld meer: YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe

Bed te krap op de nozzel en het wil niet meer stromen en krijg je vreemde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Niet online
Helaas is het het geval als ik via het menu 10 centimeter extrude als de nozzle ook iets van 10 centimeter boven het bed hangt. Vandaag anders de extruder en de hotend nog maar eens helemaal uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Mexicanos schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:42:
Helaas is het het geval als ik via het menu 10 centimeter extrude als de nozzle ook iets van 10 centimeter boven het bed hangt. Vandaag anders de extruder en de hotend nog maar eens helemaal uit elkaar halen.
Probeer eens via deze manier 10 cm filament te extruden:

[ Voor 16% gewijzigd door kmichael op 05-07-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Mexicanos schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:56:

Iemand de gouden tip?
Wat print je. Mijn tube was wat gesmolten en vervormd. Ik heb het maar even opgegeven totdat ik mijn e3dv6 clone binnen heb met nieuw tube

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Niet online
@kmichael
Ik had op die manier de e-steps afgesteld en dat ging dus wel prima.

@Daniel.
Ik print alleen maar PLA op 200 graden en heb er ook al een nieuwe capricorn bowden tube op geinstalleerd. Het lijkt er nu op (na alles uit mekaar en een cold pull) dat ie het wat beter doet. Begin de koppelingen te verdenken. Deze was meegeleverd met de tube maar zie dat ie toch 1 mm omhoog komt na het installeren.
De tube is wel recht "afgeknipt" dus weet bijna niet meer wat het anders zou kunnen zijn.

Heb ook al de e3d clone liggen maar moet dus eerst een houder printen...
Dit dus maar zo snel mogelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Gister wilde ik wat onderhoud plegen (printer en enclosure schoonmaken) ik stuitte daar op een zwarte XT60 stekker :/ .
Zijn deze van de Conrad goede? https://www.conrad.nl/p/r...u-verguld-1-stuks-1619404

En ja ik weet dat meeste de connector weghalen en de draden gewoon solderen . maar ik moet een stekker connectie hebben omdat mijn PSU onder de kast zit en de printer in de kast (doh) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
Solid Seal schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:22:
Gister wilde ik wat onderhoud plegen (printer en enclosure schoonmaken) ik stuitte daar op een zwarte XT60 stekker :/ .
Zijn deze van de Conrad goede? https://www.conrad.nl/p/r...u-verguld-1-stuks-1619404

En ja ik weet dat meeste de connector weghalen en de draden gewoon solderen . maar ik moet een stekker connectie hebben omdat mijn PSU onder de kast zit en de printer in de kast (doh) .
Ik zou het toch weghalen, je kan in de PSU de draden met een schroefje los halen.
Zwarte kapje los draaien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

kmichael schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Ik zou het toch weghalen, je kan in de PSU de draden met een schroefje los halen.
Zwarte kapje los draaien:

[YouTube: Creality Ender 3 Power Supply Repair]
Ik hoor daar inderdaad veel mensen over.. misschien toch maar doen . Weer een connectie minder .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Solid Seal schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:02:
[...]

Ik hoor daar inderdaad veel mensen over.. misschien toch maar doen . Weer een connectie minder .
Ik heb de kabels vervangen. Zowel in de controller en de voeding en er nieuwe xt60 opgezet. Het valt me nu op dat de xt60 connector niet eens warm wordt. Ik wil wel de connector houden want mijn printer gaat ook een kast in maar de voeding zit onder de kast. Is toch wel makkelijker dat je hem dan los kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Ik heb in eens een gek probleem.

Gisteren zonder problemen een aantal prints gedaan. vandaag wilde ik een nieuwe starten ineens mijn bedlevel om zeep. Ok kan gebeuren, opnieuw geleverd, mesh leveling via het menu gedaan, opgeslagen en..... weer gaat mijn kop over de plaat heen...

Iemand dit eerder gehad? hoor ook ineens dat mijn fan van het moederbord rare geluiden maakt...niet lekker opspinnen of iets dergelijks. Pff dacht eindelijk dat alles goed werkte :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik2B schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:18:
Ik heb in eens een gek probleem.

Gisteren zonder problemen een aantal prints gedaan. vandaag wilde ik een nieuwe starten ineens mijn bedlevel om zeep. Ok kan gebeuren, opnieuw geleverd, mesh leveling via het menu gedaan, opgeslagen en..... weer gaat mijn kop over de plaat heen...

Iemand dit eerder gehad? hoor ook ineens dat mijn fan van het moederbord rare geluiden maakt...niet lekker opspinnen of iets dergelijks. Pff dacht eindelijk dat alles goed werkte :-(
Herkenbaar inderdaad. Gebruik je toevallig een BL-Touch?
Zo ja dat was bij mij de veroorzaker. Was een clone met alu pin en die had teveel afwijkingen en elke keer als hij ging meten waren de waardes net weer anders, met als gevolg een bed wat niet meer te levelen was.

Vervangen door een andere clone met plastic pin en sinds dien hoe ik mijn bed niet meer te stellen.

Tevens veren vervangen door siliconen spacers, die werken vele malen beter omdat het bed niet meer snel verloopt.

Mocht je geen Bl-Touch of anders gebruiken check dan goed of de stelknoppen en schroeven nog goed vastzitten. De schroefjes willen nog wel eens los gaan zitten. De meeste zetten deze vast met moertjes.
Dus stelknoppen en veren eraf en dan de vier boutjes met een moertje onderop vastzetten. Daarna de veren en stelknoppen er weer op. Dan wordt alles net iets steviger.

Check de Z-Offset ook of deze nog goed is. Zeker als je dit soort problemen hebt ga je extreem veel stellen en klopt deze ook niet meer.

Check ook boutjes/moeren/schroeven van je frame, vaak gaat naar verloop van tijd er wel een paar losser zitten. Check ook gelijk of alles nog waterpas en recht is.

1 ding wat niet goed zit en je krijgt vreemde problemen en wordt je langzaam gek omdat niets meer helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
MikeOO schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:12:
[...]
Herkenbaar inderdaad. Gebruik je toevallig een BL-Touch?
Zo ja dat was bij mij de veroorzaker. Was een clone met alu pin en die had teveel afwijkingen en elke keer als hij ging meten waren de waardes net weer anders, met als gevolg een bed wat niet meer te levelen was.

Vervangen door een andere clone met plastic pin en sinds dien hoe ik mijn bed niet meer te stellen.

Tevens veren vervangen door siliconen spacers, die werken vele malen beter omdat het bed niet meer snel verloopt.

Mocht je geen Bl-Touch of anders gebruiken check dan goed of de stelknoppen en schroeven nog goed vastzitten. De schroefjes willen nog wel eens los gaan zitten. De meeste zetten deze vast met moertjes.
Dus stelknoppen en veren eraf en dan de vier boutjes met een moertje onderop vastzetten. Daarna de veren en stelknoppen er weer op. Dan wordt alles net iets steviger.

Check de Z-Offset ook of deze nog goed is. Zeker als je dit soort problemen hebt ga je extreem veel stellen en klopt deze ook niet meer.

Check ook boutjes/moeren/schroeven van je frame, vaak gaat naar verloop van tijd er wel een paar losser zitten. Check ook gelijk of alles nog waterpas en recht is.

1 ding wat niet goed zit en je krijgt vreemde problemen en wordt je langzaam gek omdat niets meer helpt.
Ik heb geeb BL-Touch, gebruik de mesh bedlevelling van de Merlin FW die erop staat. De Boutjes had ik al vanaf dag 1 erop gedaan en dat scheelde een berg. Had de Gele veren er al op zitten, maar denk dat ik inderdaad voor de silicone spacers gaat.

Ik heb het gevoel dat hij de settings niet uitleest van mijn bed levelling. want hij staat goed tijdens het stellen, zodra hij klaar is sla ik deze op via het menu maar zodra ik ga printen is het weg. Heb in mijn Slicer die G code staan (weet ff niet welke meer) zodat hij uitleest dat ik bed levelling heb en welke waardes.

Kan je dat op een of andere manier uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik2B schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Ik heb geeb BL-Touch, gebruik de mesh bedlevelling van de Merlin FW die erop staat. De Boutjes had ik al vanaf dag 1 erop gedaan en dat scheelde een berg. Had de Gele veren er al op zitten, maar denk dat ik inderdaad voor de silicone spacers gaat.

Ik heb het gevoel dat hij de settings niet uitleest van mijn bed levelling. want hij staat goed tijdens het stellen, zodra hij klaar is sla ik deze op via het menu maar zodra ik ga printen is het weg. Heb in mijn Slicer die G code staan (weet ff niet welke meer) zodat hij uitleest dat ik bed levelling heb en welke waardes.

Kan je dat op een of andere manier uitlezen?
Zou de code eens checken in je slicer, mogelijk dat hier toch iets niet goed of tegenstrijdig heden in staan.
Je zou ook Mesh bedleveling eens uit kunnen schakelen om te zien of je het dan wel goed gaat.

Ergens is iets veranderd waardoor hij nu vreemd doet. DIt kan dus ook de printer zelf zijn zoals ik aangaf.
Als er ergens iets los zit in je frame kun je al afwijkingen krijgen en check de Z-Offset. Vooral die laatste heeft mij vaak gered bij vreemde dingen.

Je kunt het volgens mij wel uitlezen maar weet ik helaas zo niet maar zoek even op G-Code er zal zeker een commando voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
MikeOO schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:06:
[...]

Zou de code eens checken in je slicer, mogelijk dat hier toch iets niet goed of tegenstrijdig heden in staan.
Je zou ook Mesh bedleveling eens uit kunnen schakelen om te zien of je het dan wel goed gaat.

Ergens is iets veranderd waardoor hij nu vreemd doet. DIt kan dus ook de printer zelf zijn zoals ik aangaf.
Als er ergens iets los zit in je frame kun je al afwijkingen krijgen en check de Z-Offset. Vooral die laatste heeft mij vaak gered bij vreemde dingen.

Je kunt het volgens mij wel uitlezen maar weet ik helaas zo niet maar zoek even op G-Code er zal zeker een commando voor zijn.
Thanks,

Zal nog eens op me gemak kijken. zeker dat het in eens is zonder dat er wat veranderd is. Z-offset moet ik een bekijken. daar heb ik nog nooit wat mee gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Niet online
Nou bij mij lijken de problemen met de extruder opgelost.
Het probleem zat hem in de software... ik had hier op het forum gelezen dat iemand waarschuwde dat je voor de TMC2130 moest uitkijken met het voltage ivm oververhitting. Deze had veel lagere waardes als ik had berekend. Dit toen aangepast maar inmiddels een flink stuk omhoog gezet. Ik print nu goed met: 500 mA RMS current op de X,Y en Z as en 670 op de extruder.
Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

Dit is dus met een SKR 1.3 bord en TMC 2130 drivers voor alle assen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numaga
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-09 11:34
Zat er al een paar weken tegenaan te hikken maar vandaag de knoop door gehakt en de Ender3 Pro besteld.
Besteld via Banggood EU warehouse voor 177,81.
Voor dat geld kon ik het niet laten, ik ga bij 123 3D het filament bestellen en begin met een rol 1KG oranje om beter te kunnen zien op het bed of het begin goed gaat.
Nu 2 tot 5 werkdagen wachten totdat ik mij ook in de wondere wereld van 3D printen mag begeven.
Ik ben zeer leergierig en kan mij aardig vastbijten in problemen oplossen, dus ik denk dat ik een hoop plezier ga hebben van deze stap in de 3D wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27
Sinds een week print er hier ook een Ender 3 en dat gaat best ok voor een starter :)
Nu loop ik wel tegen een issue aan. De foto's vind je onder deze post en mij lijkt het te gaan om zits/blobs.

Over zits/blobs is informatie te vinden. Wat ik begrijp heeft dit te maken met je retraction / coasting settings.

Ik heb gekeken naar mijn retraction settings, maar die zijn ok. De mini calibratie test ziet er goed uit. 6 of 8 mm bij 50 mm/s lijkt dus ok.

De volgende stap was het aanvinken van coasting in Cura, waarbij de standaard settings zijn gebruikt. Coasting maakt geen verschil. De afwijkingen zitten op de zelfde plek.

Het filimant is het huismerk van 123-3d (PLA). Ik prrint bij 210°C, bed is 60°C, printsnelheid is 70 mm/s, geen infill, 0.4mm nozzle, 0.2mm laagdikte

Wie heeft er tips?

De zits/blobs:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jvJyTTx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bcPuzdY.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/50dbsB1.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door kikkeraap op 10-07-2019 20:25 . Reden: geen infill vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
kikkeraap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:24:
Sinds een week print er hier ook een Ender 3 en dat gaat best ok voor een starter :)
Nu loop ik wel tegen een issue aan. De foto's vind je onder deze post en mij lijkt het te gaan om zits/blobs.

Over zits/blobs is informatie te vinden. Wat ik begrijp heeft dit te maken met je retraction / coasting settings.

Ik heb gekeken naar mijn retraction settings, maar die zijn ok. De mini calibratie test ziet er goed uit. 6 of 8 mm bij 50 mm/s lijkt dus ok.

De volgende stap was het aanvinken van coasting in Cura, waarbij de standaard settings zijn gebruikt. Coasting maakt geen verschil. De afwijkingen zitten op de zelfde plek.

Het filimant is het huismerk van 123-3d (PLA). Ik prrint bij 210°C, bed is 60°C, printsnelheid is 70 mm/s, geen infill, 0.4mm nozzle, 0.2mm laagdikte

Wie heeft er tips?

De zits/blobs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt wel met temperatuur te maken. Wat soms ook wel eens wilt werken is je file door een andere slicer klaarzetten. Ik wil geen promo praatje doen, ondanks dat ik cura mooie software vind en vooral met de nieuwere features heb ik dat met Simplify3D er een mooier object uitkomt.

Ik heb zo'n idee dat het met de temperatuur te maken heeft en of je coasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
Erik2B schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:28:
[...]

Thanks,

Zal nog eens op me gemak kijken. zeker dat het in eens is zonder dat er wat veranderd is. Z-offset moet ik een bekijken. daar heb ik nog nooit wat mee gedaan.
heb je standaard bedsprings of wat anders?
Omgevingstemperatuur/luchtvochtigheid en andere zaken zorgen er voor dat de originele bed springs niet gelijk blijven tussen prints. Hierdoor kan het lijken alsof de bed level naar zn grootje is terwijl het de springs kunnen zijn 8)7

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Daniel. schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:26:
[...]
Ik heb zo'n idee dat het met de temperatuur te maken heeft en of je coasting.
daar lijkt het wel op, maar kan ook vocht in de filament zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:11
Ik moet een stuk of 3 wiggen printen ,204 bij 103 mm ,aan de voorkant 0,5 mm dik en aan de achterkant 4 ,6 , en 8 mm dik.

Ze moeten gebruikt worden om de angle of attack van de foil onder mijn surfboard te veranderen.

Mijn dochter studeert net (als ik lang geleden) in Delft en heeft er al een voor me geprint maar ik hee een nieuwe foil met een andere baseplate.
Maar Delft is geen optie in de vakantietijd.

Kan de Creality Ender 3 zoiets aan? Ik vrees eigenlijk dat ie het wel aankan maar dat het wel ff zal duren voordat we hem doorgrond hebben en die wiggen kunnen produceren.. of zal dat wel meevallen?

Kan je hem gewoon een met solidworks gemaakt file voeren en bingo?

Of is er misschien iemand in de buurt van Noordwijk die een Creality Ender 3 heeft en een wig voor me wil printen? Misschien worden mijn dochter en ik ik wel zo enthousiast dat we er dan ook een aanschaffen....

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Sensai schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:31:
Kan de Creality Ender 3 zoiets aan? Ik vrees eigenlijk dat ie het wel aankan maar dat het wel ff zal duren voordat we hem doorgrond hebben en die wiggen kunnen produceren.. of zal dat wel meevallen?

Ja en Ja, MAAR... Als je nog geen eigenaar bent van een 3D printer is het handig om eerst het printen goed te leren.
Het KAN in 1x goed gaan, het kan ook even duren voordat je alles door hebt.

Daarnaast is het belangrijk om de materialen goed uit te kiezen waar je die wiggen mee print. Verschillende materialen hebben verschillende eigenschappen natuurlijk.

Infill hoeveelheid en type heeft invloed op de sterkte van het materiaal en nozzle size, layer height etc. ook.

Die wiggen maken van een stuk (hard)hout heeft misschien wat minder voeten in de aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Ik heb al een wig gemaakt van een snijplank, was een vreselijk werk en aflopen naar een halve mm is niet te doen, bij hardhout is dat nog lastiger.

Echt tijd om te leren printen hebben we niet , we willen nu foilen: met golfsurfboard, sup , met een windsurfzeil en achter de boot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
Razwer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:30:
[...]

daar lijkt het wel op, maar kan ook vocht in de filament zijn.
Hoop van niet. Ik bewaar het filement in een plastic bak, met vochtvreter (of moet ik silica of rijst gebruiken).

Ik zal hetzelfde beeldje printen 10 graden lager en evt een andere slicer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Razwer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:28:
[...]

heb je standaard bedsprings of wat anders?
Omgevingstemperatuur/luchtvochtigheid en andere zaken zorgen er voor dat de originele bed springs niet gelijk blijven tussen prints. Hierdoor kan het lijken alsof de bed level naar zn grootje is terwijl het de springs kunnen zijn 8)7
Ik heb de bekende Gele Veren.

Hij lijkt het nu weer te doen. nogmaals opnieuw geleverd, eerst met de hand en daarna mesh bed-levelling.

Denk dat ik de veren ga vervangen door siliconen spacers. dan ben ik ook een hoop variable kwijt.

Enige wat ik nu nog heb is dat het fannetje van het moederbord moeite heeft met opstarten. niet iedere keer. jammer dat het 24 volt is en die minder makkelijk te krijgen zijn... werkt trouwens 2 fans van 12 volt in serie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Sensai schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:48:
Ik heb al een wig gemaakt van een snijplank, was een vreselijk werk en aflopen naar een halve mm is niet te doen, bij hardhout is dat nog lastiger.

Echt tijd om te leren printen hebben we niet , we willen nu foilen: met golfsurfboard, sup , met een windsurfzeil en achter de boot!
Dat snap ik, maar 3D printen is ook net als surfen. Ik als niet surfer kan ook zeggen "ik wil NU surfen" en een board kopen. Maar ik zal het toch eerst moeten leren 8)

Hopelijk vind je iemand in de buurt van Noordwijk die je kan helpen met wat te printen.

Overigens zijn er ook tal van online services die 3D prints kunnen leveren voor weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 11-07-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Als het net is als surfen ga ik er zeker een aanschaffen :+ hou wel van een uitdaging.

Als je je foil van 1000€ de hele zomer niet kan gebruiken is dat wel zuur.

Ga gelijk zoeken naar een betaalbare online printservice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Misschien dat iemand het hier voor je wil printen? Welke woonplaats woon je?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Ik woon in Noordwijk en ik heb er echt wel een redelijk bedrag voor over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
kikkeraap schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Hoop van niet. Ik bewaar het filement in een plastic bak, met vochtvreter (of moet ik silica of rijst gebruiken).

Ik zal hetzelfde beeldje printen 10 graden lager en evt een andere slicer gebruiken.
Vochtvreter lijkt prima te werken, mijn hygrometer zegt steevast 19% relative humidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numaga
Haha, wat een verslaving deze nieuwe hobby.
Ik wacht nog op mijn Ender3 Pro (ik verwacht hem dinsdag of woensdag) maar heb al 2KG PLA in huis.
Ondertussen ook de gele veertjes, full metal extruder en wat extra nozzles besteld :)
En omdat flashen een pre is qua veiligheid en ik geen RPI of Arduino heb en deze dus moest aanschaffen ik toch maar gelijk voor die paar euro meer een ander bordje besteld nl. de BIGTREETECH SKR MINi E3 :o
Volgende week eerst maar eens met de stock uitvoering spelen en dan later op mijn gemak de upgrades toepassen.
Nog niet eens begonnen en nu al de grooste plezier hiermee. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Numaga schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:34:
Haha, wat een verslaving deze nieuwe hobby.
Ik wacht nog op mijn Ender3 Pro (ik verwacht hem dinsdag of woensdag) maar heb al 2KG PLA in huis.
Ondertussen ook de gele veertjes, full metal extruder en wat extra nozzles besteld :)
En omdat flashen een pre is qua veiligheid en ik geen RPI of Arduino heb en deze dus moest aanschaffen ik toch maar gelijk voor die paar euro meer een ander bordje besteld nl. de BIGTREETECH SKR MINi E3 :o
Volgende week eerst maar eens met de stock uitvoering spelen en dan later op mijn gemak de upgrades toepassen.
Nog niet eens begonnen en nu al de grooste plezier hiermee. :P
Mijn SKR Mini E3 DIP is vandaag verzonden, erg benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 17:33

dcl

ender 3 pro met 1.1.5 silent geprobeerd met de firmware van creality. Gaat niet echt goed. Extruder stopte er af en toe mee. TH3D 1.2.14 geflashed en nu probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 08:18
Sensai schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:16:
Ik woon in Noordwijk en ik heb er echt wel een redelijk bedrag voor over...
Ik wil het wel tegen materiaalkosten (PLA, €0.03 per gram) + verzendkosten doen, stuur ff een PM met het bestand en dan kijk ik even voor je wat de prijs wordt. Ik heb nog wat filament over van een paar merken waar ik bedrijfsmatig niks mee print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
  • Laatst online: 18-03 20:55
Sensai schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:31:
Ik moet een stuk of 3 wiggen printen ,204 bij 103 mm ,aan de voorkant 0,5 mm dik en aan de achterkant 4 ,6 , en 8 mm dik.

Of is er misschien iemand in de buurt van Noordwijk die een Creality Ender 3 heeft en een wig voor me wil printen? Misschien worden mijn dochter en ik ik wel zo enthousiast dat we er dan ook een aanschaffen....
Ik kan je niet helpen met printen maar wel paar tip geven:

Laat het printen in PETG ipv PLA. PETG is velen maal sterker dan pla.
Een stapje hoge (duurzaamheid en prijs!!) is PA12 (SLS printer), en dat is echt sterk materiaal*. Deze kan je laten printen door shapeways of www.oceanz.eu (in ede). Het is wel vanaf 0.7mm maar 0.5mm is ook mogelijk afhankelijk van model. bel ze voor advies ;) .

PM mij als je vragen hebt over je model.( ik werk met fusion 360)
* Nylon PA12 absorbs very little moisture, has an excellent resistance to chemicals including hydraulic fluids, oil, fuels, grease, salt water, and solvents, dampens noise and vibration. sculpteo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
icegodd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:44:
[...]

Ik kan je niet helpen met printen maar wel paar tip geven:

Een stapje hoge (duurzaamheid en prijs!!) is PA12 (SLS printer), en dat is echt sterk materiaal*. Deze kan je laten printen door shapeways of www.oceanz.eu (in ede). Het is wel vanaf 0.7mm maar 0.5mm is ook mogelijk afhankelijk van model. bel ze voor advies ;) .

PM mij als je vragen hebt over je model.( ik werk met fusion 360)
* Nylon PA12 absorbs very little moisture, has an excellent resistance to chemicals including hydraulic fluids, oil, fuels, grease, salt water, and solvents, dampens noise and vibration. sculpteo.com
De sterkte is niet zo belangrijk, de hele wig zit opgesloten tussen het surfboard en de plaat van de foil:
https://www.dropbox.com/s.../20190228_121600.jpg?dl=0
Dit was een geimproviseerde wig gemaakt van ijsdozen :+
De wig wordt alleen maar belast op druk.
Het beste zou zijn als de wig zou verlopen van 0 tot x mm (ik heb er meerdere nodig, bijv 2,4,6 en 8 mm en ik heb 3 verschillende foils met verschillende bevestigingsplaten) maar verlopen van 0,5 tot x mm is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
kikkeraap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:24:

Wie heeft er tips?
Ik krijg het artefact niet helemaal weg. Ik denk eerder dat het iets met de seam te maken heeft. Wat valt daar nog aan te tweaken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nqj4RxM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vYPnlQq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
icegodd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:44:
[...]
Helaas helaas, maar dit is NIET waar. Afhankelijk van de sourcing kan PLA sterker zijn, maar ze zijn ongeveer gelijk qua sterkte. PLA heeft alleen een lager smeltpunt dan PETG.
PETG versplintert erg bij het breekpunt waar PLA eerder buigt en breekt.
PETG absorbeert sneller/meer vocht dan PLA
PLA is te beschilderen en PETG niet.

PETG heeft vooral de voorkeur wanneer temperatuur een factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Ik wil ook weer eens wat tijd in mijn Ender steken na een tijdje er niks mee te hebben gedaan omdat ‘m gewoon niet lekker afgesteld kreeg. Het wordt tijd dat ik er een paar nieuwe upgrades opgooi. De upgrades die ik tot nu toe heb; Een Duet wifi. Een paar diverse kleine geprinte upgrades. Zo’n rode aluminium Ali Expres extruder. En een MGN12H geleider conversie op de Y as. Ik heb de veren van het bed vandaag vervangen voor de gele variant. En ik heb nog een zwaardere Meanwell HEP-600-24 voeding liggen die ik morgen wil aansluiten.

Ik wil nu nog een MGN12H conversie op de X as, en een andere extruder omdat ik de orginele en aluminium extruder gewoon niet gecalibreerd krijg... ik denk dat het grootste probleem ook daar ligt.. ik hoor eigenlijk iedereen over de bondtech extruder. Is dat momenteel de beste keuze? Vind hem vrij prijzig namelijk.. en ook lees ik inmiddels dat veel mensen van hun bowden zijn afgestapt, en naar een direct drive gegaan zijn.., wat zijn de ervaringen? Lever je veel in op snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
@-DUS- Ik heb een clone BMG extruder van Trianglelabs, die werkt super. Ik gebruik deze ook met flexibele filamenten. https://www.aliexpress.com/item/32950787714.html

Maar met je metalen extruder zou het voor niet flexibele filamenten ook gewoon moeten werken, het enige wat je goed moet instellen is de stel schroef zodat er voldoende spanning op staat om het filament te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Razwer schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:19:
[...]

Helaas helaas, maar dit is NIET waar. Afhankelijk van de sourcing kan PLA sterker zijn, maar ze zijn ongeveer gelijk qua sterkte. PLA heeft alleen een lager smeltpunt dan PETG.
PETG versplintert erg bij het breekpunt waar PLA eerder buigt en breekt.
PETG absorbeert sneller/meer vocht dan PLA
PLA is te beschilderen en PETG niet.

PETG heeft vooral de voorkeur wanneer temperatuur een factor is.
Je bent nog vergeten dat PETG iets beter tegen schokken kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numaga
Mijn Ender 3 Pro is zojuist bezorgd :)
Straks maar eens op mijn gemak opbouwen en zorgen dat de basis goed is, natuurlijk ook alle boutjes en moertjes controleren die al gemonteerd.

Update; de Y rail is beschadigd, het schokt bij heen en weer duwen van het bed, en met de vingers is het ook goed te voelen dat er een oneffenheid is, volgens mij kun je hem ook 180 graden draaien dus gaan we de printer maar verder demonteren om te kijken of het mogelijk is en of dit dan het schokken oplost.

[ Voor 45% gewijzigd door Numaga op 16-07-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de wieltjes niet goed staan afgesteld. Dit was in ieder geval bij mij het geval. Probeer eerst die. (Hopelijk lees je dit nog op tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numaga
Dat had ik al als eerste geprobeerd, maar het is met de vingers ook duidelijk te voelen dat in de rail 2 deukjes zitten, met afstellen werd het minder maar de schok bleef op die 2 plaatsen aanwezig, heb het profiel nu gedemonteerd en wat nu de onderste rail is was mooi smooth.
Ik moet nu even 4 gaatjes boren en m4 draad tappen om de spanner te kunnen bevestigen, het is even wat meer werk maar gaat goed komen.
Best handig als je servicemonteur bent en een bus vol gereedschap en diverse schroefjes in alle soorten en maten voor de deur hebt staan.

Update 2 Y profiel ondersteboven gedraaid en 4x m4 gaatjes gemaakt en de boel weer gemonteerd en afgesteld, het bed loopt nu mooi soepel zonder horten of stoten :P
Nu weer verder gaan met het afmonteren van de printer, ondanks de kleine tegenvaller beleef ik veel plezier aan het knutselen met de printer......heb er zin an. 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Numaga op 16-07-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 13:18
Hmm ik snap er even niets van...

Ik heb een BLTouch clone gekocht en gemonteerd op mn printer (M48 test gedaan, resultaten zijn ok)
Als ik een G28 verstuur (met safe homing) gaat hij netjes in het midden de hoogte bepalen... nou dat werkt prima.
Via Z offset de juiste offset bepaald en ingesteld (M851 bevestigd dit)... vervolgens als ik een G28 doe en vervolgens mn Z move naar 0 is het nog steeds allemaal prima.

Maar op het moment dat ik een G29 doe, en dan mn Z naar 0, dan raakt mn nozzle het bed.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
KennieNL schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:23:
Hmm ik snap er even niets van...

Ik heb een BLTouch clone gekocht en gemonteerd op mn printer (M48 test gedaan, resultaten zijn ok)
Als ik een G28 verstuur (met safe homing) gaat hij netjes in het midden de hoogte bepalen... nou dat werkt prima.
Via Z offset de juiste offset bepaald en ingesteld (M851 bevestigd dit)... vervolgens als ik een G28 doe en vervolgens mn Z move naar 0 is het nog steeds allemaal prima.

Maar op het moment dat ik een G29 doe, en dan mn Z naar 0, dan raakt mn nozzle het bed.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
In de firmware misschien...
Ik weet niet of je dit bij alle BLTouch versies aan moet passen, bij mijn originele BLTiuch v3 iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Mijn ervaring met de Ender-3 is -out of de box- overwegend positief.

Maar ik krijg wel steeds meer de neiging om het bed eraf te slopen en in de prullenbak te smijten en daar iets anders voor te verzinnen :+
Als ik er een metalen liniaal op leg lijkt de voorste rand vlak maar in het midden kan er op sommige plekken een dubbelgevouwen papier onder.
Met veel gepruts en gedraai aan de stelschroeven lukt het wel om er een print uit te krijgen maar handig is anders (en niet overal helemaal mooie first layer, afhankelijk van object afmeting en plek op de plaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 20:35
Ben ook overstag gegaan en heb een Ender 3 staan. Eerst zonder de BL Touch, en met maar sindsdien problemen en intussen kan ik niet meer printen. Ik heb de officiële creality kit gekocht via hun Ali shop.
Er zat een BL Touch Smart v3.1 in de kit. De firmware die Creality voorstelt is 1.1.6 met een file property date van 12 oktober 2018 (Ender-3Marlin1.1.6BLTouch). Toen bestond er nog geen BL Touch v3.1.
In ieder geval werkte alles zoals het zou moeten, of zo leek het. Enkel na het printen zat er toch nog een aardig verschil tussen cubes geprint in't midden en links en rechts. Bijna een mm hoogteverschil.

Daarna wat gaan opzoeken. Blijkt dus dat je C7 van het mainboard moet verwijderen (zie: https://www.antclabs.com/wiring3-1 ). Heb ik gedaan en sindsdien is het helemaal fout gelopen.

Wanneer ik nu op auto home druk, dan gaat de Z-as naar boven ipv naar beneden :? :?
Na het opstarten geeft hij onderaan "STOPPED". Als ik het goed voorheb, heb ik deze boodschap niet eerder gezien.

Iemand een idee? Eventueel een v2 Marlin firmware of de TH3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepstra
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Zorc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:39:
Mijn ervaring met de Ender-3 is -out of de box- overwegend positief.

Maar ik krijg wel steeds meer de neiging om het bed eraf te slopen en in de prullenbak te smijten en daar iets anders voor te verzinnen :+
Als ik er een metalen liniaal op leg lijkt de voorste rand vlak maar in het midden kan er op sommige plekken een dubbelgevouwen papier onder.
Met veel gepruts en gedraai aan de stelschroeven lukt het wel om er een print uit te krijgen maar handig is anders (en niet overal helemaal mooie first layer, afhankelijk van object afmeting en plek op de plaat).
Na veel gepruts om het midden goed af te stellen |:( ben ik overgegaan om alles links van het midden te printen omdat die strook (of rechts maar HOME is links) wel mooi recht is en blijft.
Even in Cura het object wat naar links slepen en slicen.
Geen 100% zekerheid maar tot nu toe werkt het wel (met niet te grote objecten).

ASUS TF101 Katkiss 6.0 | DELL XPS 18 | Galaxy S7 | One Plus One | S3 / S1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
@Schepstra Ja, doe ik ook, niet in het midden printen en dat scheelt al een stuk. Maar ideaal is het niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 20:35
Iemand die deze error kent? Komt van mijn BL Touch v3.1 op een Ender 3
Error:STOP called because of BLTouch error - restart with M999
Error:Printer stopped due to errors. Fix the error and use M999 to restart. (Temperature is reset. Set it after restarting)
X:0.00 Y:0.00 Z:10.00 E:0.00 Count X:0 Y:0 Z:4000
ok
echo:busy: processing
ok
echo:busy: processing
ok
De firmware die ik probeer te gebruiken is Marlin 2.0 met edits voor de Ender 3. Te vinden op m'n OneDrive: https://1drv.ms/f/s!AtWKm9q6eCcTgqxLTTnn5TTW7rqWPA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
@Schepstra Mijn midden heeft ook een behoorlijke dip. Ik kwam toen een tip tegen om aluminiumfolie reepjes in het midden te leggen tot het meeste van de dip weg is.

daarna heb ik de firmware aangepakt en Mesh Bedleveling te gebruiken. dit lost ook een berg op. Volgende wat nog op mijn lijstje staat is een glasplaat/spiegel om het echt recht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numaga
Mijn gisteren bezorgde Ender 3 Pro has een beschadigde Y profiel waardoor het bed niet zonder horten en stoten af te stellen was :( , ik heb deze omgedraaid (dus onderkant werd bovenkant) 4 nieuwe gaatjes getapt voor de snaar-spanner en de boel weer gemonteerd, het bed loopt nu lekker soepel over het Y profiel :)

Het bed leek krom maar na het opwarmen tot 60 graden was dat veel beter en het levelen ging prima.

Toen de X-Y-Z kubus geprint en kwam uit op de maten 20.02 - 20.03 - 19.97. Voor mij is dat prima.

Na het printen van de fillament-guide en wat kabelclips nu bezig met de cover voor het display.

De gele veren, capricorn tube, metalen extruder en extra nozzles zijn in bestelling.

Ook nog een ander bordje in bestelling staan met stillere drivers dus heb nog wat tweaken voor de boeg.

Al met al zeer tevreden over de printer en een leuke maar soms uitdagende hobby rijker :P

PS... ik gebruik Cura 4.0 met Creawsome mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmio
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb pas sinds vandaag de Ender 3 Pro, is m'n eerste 3d printer en nog niet helemaal tevreden. Heb vooraf en nu na gebruik wel eea gegoogled en gelezen maar heb 1 groot probleem en iets wat niet goed lijkt, misschien kan iemand me in de richting van een oplossing sturen?

1) zodra ik hem wilde gebruiken sprong al een keer het scherm spontaan uit nog voordat ik een eerste print had gemaakt. Leek losse stekkertje ergens, maar niks kunnen vinden. Scherm ging aan en heb een volledig print van de 3D benchy boot kunnen printen. Echter wilde ik daarna een ander print uitvoeren, maar nu springt het scherm al uit vrij snel op verschillende momenten na aanvang van de print, en springt ie soms weer aan (en vervolgens werkt de resume print eigenlijk niet , warmt wel op maar print niet verder). Enig idee wat ik kan doen? Moet ik echt m'n net nieuwe printer uit elkaar halen qua scherm/kabel/control box?

2) ik merk dat de control box echt loeiheet is, alsof dat net als m'n printbed ook verwarmt wordt. Inclusief lichte verbrande geur die me geen nieuwigheid lijkt, eerder dat dit echt veels te heet wordt. Is dit normaal?

Problemen kunnen met elkaar te maken hebben maar ik snap nog niet helemaal de opmerkingen over die thermische beveiliging waar als ik zo lees iets mee is? Al lijkt het dus wel erg op wat ik beschrijf.

Gekocht overigens bij Banggood en kan best zelf wat door meten of vervangen, want fix het liever als mogelijk even zelf dan voor het eeuwige proces qua garantie te gaan...

Edit: https://www.reddit.com/r/..._a_quick_note_on_thermal/ Ga ik zowieso mee aan de slag maar is dit dan ook de reden dat m'n printer scherm en het printen zelf, uitspringt (en mn voeding blijft gewoon aan)?

[ Voor 7% gewijzigd door Timmio op 18-07-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Timmio schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:30:
Ik heb pas sinds vandaag de Ender 3 Pro, is m'n eerste 3d printer en nog niet helemaal tevreden. Heb vooraf en nu na gebruik wel eea gegoogled en gelezen maar heb 1 groot probleem en iets wat niet goed lijkt, misschien kan iemand me in de richting van een oplossing sturen?

1) zodra ik hem wilde gebruiken sprong al een keer het scherm spontaan uit nog voordat ik een eerste print had gemaakt. Leek losse stekkertje ergens, maar niks kunnen vinden. Scherm ging aan en heb een volledig print van de 3D benchy boot kunnen printen. Echter wilde ik daarna een ander print uitvoeren, maar nu springt het scherm al uit vrij snel op verschillende momenten na aanvang van de print, en springt ie soms weer aan (en vervolgens werkt de resume print eigenlijk niet , warmt wel op maar print niet verder). Enig idee wat ik kan doen? Moet ik echt m'n net nieuwe printer uit elkaar halen qua scherm/kabel/control box?

2) ik merk dat de control box echt loeiheet is, alsof dat net als m'n printbed ook verwarmt wordt. Inclusief lichte verbrande geur die me geen nieuwigheid lijkt, eerder dat dit echt veels te heet wordt. Is dit normaal?

Problemen kunnen met elkaar te maken hebben maar ik snap nog niet helemaal de opmerkingen over die thermische beveiliging waar als ik zo lees iets mee is? Al lijkt het dus wel erg op wat ik beschrijf.

Gekocht overigens bij Banggood en kan best zelf wat door meten of vervangen, want fix het liever als mogelijk even zelf dan voor het eeuwige proces qua garantie te gaan...

Edit: https://www.reddit.com/r/..._a_quick_note_on_thermal/ Ga ik zowieso mee aan de slag maar is dit dan ook de reden dat m'n printer scherm en het printen zelf, uitspringt (en mn voeding blijft gewoon aan)?
Je hebt het over een verbrande geur, controleer de stekkertje die van je voeding afkomt maar even.
Daar kwam bij mij ook altijd een luchtje af. Ik heb deze er tussen uitgehaald.
Mocht die nig mooi geel/oranje zijn doe het volgende:
Zet je printer aan verwarm je bed en nozzle en hou die koppelstekker even vast. Wordt die warm dan miet je deze iig vervangen of er tussen uithalen door de draden aan elkaar te solderen of nieuwe draden als je niet wil solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmio schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:30:

Dat de box een beetje warm wordt kan nog maar loeiheet is echt niet goed. Werkt de fan wel in de box?
Deze draait niet constant maar wel als het te warm wordt.

Een beetje stinken in het begin kan nog wel maar zelf nooit iets van gemerkt.

Zou inderdaad alle stekkers en aansluitingen goed na lopen want lijkt er bijna op dat er ergens iets niet goed zit. Ik zou voorlopig je printer niet onbeheerd achterlaten zolang je deze problemen niet opgelost hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Hallo,

Iemand tips hoe ik deze "loze" gaten kan opvullen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w9Bq5e24lxcDtLKBZqmCztfH/medium.jpg

Gebruik Cura 4.1 met deze settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CUeHhqbCMuO2CYdK67bBHhkh/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmio
  • Niet online
Kroonsteentje kan altijd :P,maar ga ik proberen!
Die fan ga ik checken, die box kon je eigenlijk niet meer aanraken zo warm.

Tx voor de tips beide. Vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

BaZnGaNL schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:46:
Hallo,

Iemand tips hoe ik deze "loze" gaten kan opvullen?
[Afbeelding]

Gebruik Cura 4.1 met deze settings:
[Afbeelding]
Geen idee hoe het in NL heet, maar in het engels is het 'Fill Gaps Between Walls'. Staat waarschijnlijk verborgen bij jou, maar kun je in de zoekbox er boven vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Blamm schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:33:
[...]

Geen idee hoe het in NL heet, maar in het engels is het 'Fill Gaps Between Walls'. Staat waarschijnlijk verborgen bij jou, maar kun je in de zoekbox er boven vinden
Hmmm.. Zojuist gecheckt, deze staat op "everywhere" ff de taal naar Engels gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmio
  • Niet online
Heb hem opengemaakt en het schermpje is na korte tests nog niet uitgegaan. Echter begon ik wel na 30seconden al wat te ruiken. Na wat oldschool koelblokjes voelen verbrandde ik m'n vinger zowat aan het grootste koelblok van de 5. Oftewel je hebt kleintjes en 1 grote (die zo te zien op iets van mosfetjes zit), en die grote wordt dus meteen echt kneiterheet, ik mag hopen dat dat niet normaal is? Valt weinig tegenop te ventileren....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NSHYFz7/IMG-20190718-203739.jpg

Enig idee of dit "hoort"? Is dat iets bekends wat ik zelf kan fixen of is dit een retourtje leverancier (Banggood Europa... Zit ik niet echt op te wachten..)?

Heb wel de voeding even nog gemeten, zit op 24volt als ik de voeding rechtstreeks (losgekoppeld) meet en 22 indien aangesloten op de electronica (beetje vaag maar vooruit).

Edit: overigens warmt het bed ook meteen op, kan me voorstellen dat er daardoor veel stroom(blijkbaar wel over veilige grenzen qua hitte) door die mosfets heen gaat, maar ik heb helemaal niks gedaan nog behalve de printer aanzetten, hoort ie dan wel meteen het bed op te warmen? Lees al wat dingen dat dit niet helemaal goed lijkt te zijn..

[ Voor 16% gewijzigd door Timmio op 18-07-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmio schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:54:
Heb hem opengemaakt en het schermpje is na korte tests nog niet uitgegaan. Echter begon ik wel na 30seconden al wat te ruiken. Na wat oldschool koelblokjes voelen verbrandde ik m'n vinger zowat aan het grootste koelblok van de 5. Oftewel je hebt kleintjes en 1 grote (die zo te zien op iets van mosfetjes zit), en die grote wordt dus meteen echt kneiterheet, ik mag hopen dat dat niet normaal is? Valt weinig tegenop te ventileren....

[Afbeelding]

Enig idee of dit "hoort"? Is dat iets bekends wat ik zelf kan fixen of is dit een retourtje leverancier (Banggood Europa... Zit ik niet echt op te wachten..)?

Heb wel de voeding even nog gemeten, zit op 24volt als ik de voeding rechtstreeks (losgekoppeld) meet en 22 indien aangesloten op de electronica (beetje vaag maar vooruit).

Edit: overigens warmt het bed ook meteen op, kan me voorstellen dat er daardoor veel stroom(blijkbaar wel over veilige grenzen qua hitte) door die mosfets heen gaat, maar ik heb helemaal niks gedaan nog behalve de printer aanzetten, hoort ie dan wel meteen het bed op te warmen? Lees al wat dingen dat dit niet helemaal goed lijkt te zijn..
Bed hoort pas op te warmen als de printer hiervoor een opdracht krijgt als dat je dit handmatig start of als je een printopdracht stuurt naar de printer. De printer kun je gewoon aanzetten en al laat je hem een uur aan staan dan moet het bed koud zijn.

Zou eens een fabrieksreset gegeven via het menu. Mogelijk dat er ergens een instelling fout staat of laatste firmware flashen van bv Merlin. Heb je ook gelijk bescherming tegen oververhitting.

Je zou het board ook even helemaal los kunnen schroeven om te zien of er aan de onderkant van de print iets te zien is. Mogelijk een slechte printbaan of iets anders.

Terugsturen is denk ik vragen om een lang en duur om te verzenden en dan moet je nog maar afwachten hoe ze hier mee omgaan. Je kan natuurlijk wel een mail naar ze sturen met de problemen. Mogelijk beiden ze nog een goede oplossing. Zelf bij Gearbest gekocht en mijn board gaf een hoge pieptoon als deze verbonden was met USB. Moest filmpje maken en daarna stuurde ze netjes een nieuwe op. Duurde natuurlijk een tijd voor deze er was dus zelf een andere gekocht en bij binnenkomst direct doorverkocht.
Dus soms lukt het wel om goede service te krijgen zonder al te veel moeite, altijd proberen.

Je zou bv eens kunnen kijken naar een BIGTREETECH board. Zijn niet duur en prima controllers en heb je gelijk een mooie upgrade en 32 bits board >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Laatst online: 28-09 22:54
Timmio schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:54:

[Afbeelding]

Hmm dat klinkt inderdaad als een defecte MOSFET voor je bead heater.

Ik zou inderdaad zoals @MikeOO al aangaf het bordje eens los schroeven om te kijken of er niet ergens een kortsluiten gemaakt wordt. Als dat niet het geval is lijkt het toch op een defecte MOSFET.

Mocht je een nieuw bordje nodig hebben, ik heb er nog wel eentje liggen van een Ender 3 Pro (niet gebruikt omdat ik het bord geupgrade heb naar een Duet Maestro :) ), die mag je wel hebben.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
Van het weekend een kastje overgenomen van een mede Tweaker. Ben nu aan het kijken hoe ik de Ender 3 er in ga bouwen en ben op het volgende gekomen. Nu nog wat extra afwerken en tweaken. Dan hoop ik volgende week weer volledig operationeel te zijn met een ingebouwde Ender3.

Ender3Inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58
Eindelijk bericht dat m'n SKR mini E3 bordje verstuurd is. Ik zat een beetje rond te zoeken of iemand hem al geïnstalleerd heeft, maar vind nog weinig. Het helpt ook niet mee dat BigTreeTech alles via Facebook doet en die Facebookgroep op besloten staat sinds kort :-( (heb en wil geen Facebook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
phYzar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:19:
Eindelijk bericht dat m'n SKR mini E3 bordje verstuurd is. Ik zat een beetje rond te zoeken of iemand hem al geïnstalleerd heeft, maar vind nog weinig. Het helpt ook niet mee dat BigTreeTech alles via Facebook doet en die Facebookgroep op besloten staat sinds kort :-( (heb en wil geen Facebook)
Als je een instructie video zoekt die er heel erg op lijkt: Teaching Tech heeft er eentje voor de SKR1.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
ManIkWeet schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Als je een instructie video zoekt die er heel erg op lijkt: Teaching Tech heeft er eentje voor de SKR1.3
Dank voor de link, zal eens rustig gaan kijken wanneer ik tijd heb.

Uit de reacties op de video:
What do you think about the new SKR Mini E3 board that is a drop-in replacement for the Ender 3?
Teaching Tech: Got one on the way.
Dus misschien dat hij daarover ook nog wel iets gaat maken :)

(Heb tot nu toe nog geen elektronische mods gedaan aan de Ender, alleen maar 'mechanische', dus heb een beetje koudwatervrees :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
phYzar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:22:
[...]

Dank voor de link, zal eens rustig gaan kijken wanneer ik tijd heb.

Uit de reacties op de video:

[...]

[...]

Dus misschien dat hij daarover ook nog wel iets gaat maken :)

(Heb tot nu toe nog geen elektronische mods gedaan aan de Ender, alleen maar 'mechanische', dus heb een beetje koudwatervrees :P )
Als je meer weet ben ik benieuwd wat je er van vind, maar volgens mij worden de eerste productie rond deze tijd pas uitgeleverd dus ik verwacht binnenkort wel wat reviews/tutorials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
Ik heb nog steeds moeite om een z seam te beperken. Ik heb heel wat testjes gedaan door een cilinder te printen en te spelen met retraction (mm, snelheid), coasting (volume), printsnelheid, etc. Hoe zorg ik ervoor dat de seam op een verticale lijn terrecht kom, zoals bijvoorbeeld de wervelkolom (het gaat om printen van torso's)? Ik weet dat je in Cura kunt aangeven waar de seam komt (x, y), maar hoe kom ik aan die 2 coordinaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
kikkeraap schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:27:
Ik heb nog steeds moeite om een z seam te beperken. Ik heb heel wat testjes gedaan door een cilinder te printen en te spelen met retraction (mm, snelheid), coasting (volume), printsnelheid, etc. Hoe zorg ik ervoor dat de seam op een verticale lijn terrecht kom, zoals bijvoorbeeld de wervelkolom (het gaat om printen van torso's)? Ik weet dat je in Cura kunt aangeven waar de seam komt (x, y), maar hoe kom ik aan die 2 coordinaten?
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp gaat het gebaseerd op de afmeting van je hele printbed (waarbij 0,0 linksonder is). Cura doet de seam op een punt het dichtst bij je opgegeven coördinaat, dus stel dat je een torso hebt midden op je printbed met de rug naar achteren, en je wilt op de ruggengraat de seam, dan is de x het midden (bij een 220mm printbed dus op X=110) en de Y iets wat achter en buiten je model ligt, dus bijvoorbeeld 5 cm naar achteren, 110 + 50 = Y=160 dus met Z seam alignment =user specified, X=110 Y=160 zou je dan goed moeten zitten.

(uitleg over seams: https://mattshub.com/2017/07/19/layer-seams/ )
(uitleg over cura Z seam alignment: https://community.ultimak...ignment-how-does-it-work/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
phYzar schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:17:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp gaat het gebaseerd op de afmeting van je hele printbed (waarbij 0,0 linksonder is). Cura doet de seam op een punt het dichtst bij je opgegeven coördinaat, dus stel dat je een torso heb midden op je printbed met de rug naar achteren, en je wilt op de ruggengraat de seam, dan is de x het midden (bij een 220mm printbed dus op X=110) en de Y iets wat achter en buiten je model ligt, dus bijvoorbeeld 5 cm naar achteren, 110 + 50 = Y=160 dus met Z seam alignment =user specified, X=110 Y=160 zou je dan goed moeten zitten.

(uitleg over seams: https://mattshub.com/2017/07/19/layer-seams/ )
(uitleg over cura Z seam alignment: https://community.ultimak...ignment-how-does-it-work/ )
Hier gaan we mee aan de slag. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Eindelijk tijd gehad om de E3DV6 te installeren en dat print echt super goed. Wel tot mijn verbazing gekomen dat de cooling fan dusdanig hard kan draaien dat je nozzle stuck komt te zitten.

https://www.thingiverse.com/thing:3393889

Ik heb die mount met de 5015fan 24v en met 80% komt PLA stuck te zitten. Nu print ik met max 35% en bridging max 50% en dat werkt uitmuntend. Was wel even verbaast waar het aan kon liggen dat die stuck kwam te zitten.

Edit: nog steeds niet goed. Na een laag of 5 komt die stuck te zitten. Geen idee waarom.

Edit 2: Ik print nu met koeler uit. Ik ga wel een petsfang of iets anders printen, maar voor nu is het goed zonder koeling. Ik moet even een testje draaien met de beste temperatuur en dan kijken met hoeveel % de koeler kan draaien zonder dat die klapt. Is toch alleen nodig voor PLA, PETG en ABS willen dacht ik geen koeling liever.

[ Voor 32% gewijzigd door Daniel. op 25-07-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

phYzar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:19:
Mijn E3 mini DIP is binnen al een paar dagen, maar ik heb nog geen kans gehad hem te installeren. Word er ook een beetje huiverig voor moet ik zeggen na wat minder positieve berichten in de FB groep. Zo lijkt er een ontwerpfoutje in te zitten waardoor printen vanad de SD kaart nogal gevoelig is voor signalen van buitenaf, opgepikt door de traces op het bordje. Verder schijnen ze helemaal geen EEPROM te hebben en zijn ze verscheept met een firmware die hem onzichtbaar maakt voor Windows (op te lossen door de nieuwste firmware te flashen vanaf de SD)

Ik wacht het nog wel heel even af allemaal. In het ergste geval 14 euro weggegooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Hebben jullie ervaring met een nieuw MOBO als de SKR 1.3 32bit ?
Ze zeggen dat ie stiller print en de Gcode ook sneller kan verwerken.
Dat ie dus ook sneller kan printen . .Maar hoeveel sneller is dat dan ? En waar kan je zo een board in NL bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-05-2023
Solid Seal schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:17:
Hebben jullie ervaring met een nieuw MOBO als de SKR 1.3 32bit ?
Ze zeggen dat ie stiller print en de Gcode ook sneller kan verwerken.
Dat ie dus ook sneller kan printen . .Maar hoeveel sneller is dat dan ? En waar kan je zo een board in NL bestellen?
Hangt sterk af van de stepsticks(motor drivers) die je er bij koopt. Als je voor TMC2208/TMC2130/TMC2209's gaat als drivers, zal het zeker een stuk stiller zijn. De keuze hangt een beetje af hoeveel moeite je er in wilt stoppen om alles aan de gang te krijgen. Kan best wel een avontuur zijn met de hardware/electronica/firmware combi. Maar als je een beetje tweaker bent, draai je daar je hand niet voor om natuurlijk.

Sneller printen, ja in principe wel. Er zijn een aantal video's op YouTube die dit laten zien, maar ook een aantal die laten zien dat het niet de kwaliteit ten goede komt. En dat komt vooral door de stabiliteit van de printer in zijn geheel. De Ender 3 is niet een van de meest stabiele van het stel. Natuurlijk kun je daar wel wat aan doen, maar dan wordt het toch nog een dure hobby.

Ik koop mijn boards via AliExpress, een SKR 1.3 rond de 16 a 18 euro. Maar natuurlijk kun je ook bij Amazon kijken. Ik vind de SKR boardjes van redelijk goede kwaliteit, Wat ik wel heb gemerkt, is dat er veel rommel onder de stepsticks zit. Veel slechte omschrijvingen en soms zelfs niet werkend. Dat maakt het fout zoeken wel heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Niet online
Daniel. schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:24:
Eindelijk tijd gehad om de E3DV6 te installeren en dat print echt super goed. Wel tot mijn verbazing gekomen dat de cooling fan dusdanig hard kan draaien dat je nozzle stuck komt te zitten.

https://www.thingiverse.com/thing:3393889

Ik heb die mount met de 5015fan 24v en met 80% komt PLA stuck te zitten. Nu print ik met max 35% en bridging max 50% en dat werkt uitmuntend. Was wel even verbaast waar het aan kon liggen dat die stuck kwam te zitten.

Edit: nog steeds niet goed. Na een laag of 5 komt die stuck te zitten. Geen idee waarom.

Edit 2: Ik print nu met koeler uit. Ik ga wel een petsfang of iets anders printen, maar voor nu is het goed zonder koeling. Ik moet even een testje draaien met de beste temperatuur en dan kijken met hoeveel % de koeler kan draaien zonder dat die klapt. Is toch alleen nodig voor PLA, PETG en ABS willen dacht ik geen koeling liever.
Ik heb dezelfde problemen. Wat is verder jouw setup? Heb de laatste tijd niet heel veel tijd om te printen en vraag me af of het nu niet door de warmte komt en misschien mijn stepperdrivers/motoren te warm worden. Ik draai met een SKR 1.3 en 2130s
Wou de warmte dus eerst afwachten en heb een noctua besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Mexicanos schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:03:
[...]

Ik heb dezelfde problemen. Wat is verder jouw setup? Heb de laatste tijd niet heel veel tijd om te printen en vraag me af of het nu niet door de warmte komt en misschien mijn stepperdrivers/motoren te warm worden. Ik draai met een SKR 1.3 en 2130s
Wou de warmte dus eerst afwachten en heb een noctua besteld
Ik heb de retraction uitgezet en de heat tower geprint en dat ging super.
Ik moet de retraction een stuk lager zetten dan met de standaard ender 3 hot-end. ik denk dat max 2 mm mag met de e3dv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexicanos
  • Niet online
Heb je de originele of een kloon? Ik heb de Trianglelab kloon.
Ga er zodra het wat koeler is mee verder. De printer staat hier op zolder, is echt veelste warm
Pagina: 1 ... 17 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie