Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepstra
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Reddol schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:54:
Sinds deze week ben ik ook bezitter van een Creality Ender 3 (Pro). Vrijwel direct de firmware geflasht (TH3D) en een BLTouch geïnstalleerd. De printer werkt ver boven mijn verwachtingen.

Ik zit echter met één probleem; binnenkort wil ik hem ook weg plaatsen van mijn computer, daarom heb ik een Raspberry Pi voorzien van OctoPrint. Dit werkt in principe perfect, alleen krijg ik geen verbinding met de printer als ik de USB-kabel aansluit *nadat* ik de printer aan heb gezet. Als ik de USB-kabel aansluit voordat ik de printer aanzet, kan ik wel verbinden. Het probleem lijkt te zijn dat de Raspberry Pi hem simpelweg niet detecteert (geen /dev/TTYUsb0). Zijn er meer mensen die hier last van hebben/hadden?
Met de voeding van de PI gekoppeld (via buck) aan de voeding van de printer krijg ik niet aan de praat in octoprint. WIN10 ziet de printer ook pas als ik na verbinden de printer aanzet 8)7 .

Display gaat wel aan als ik koppel met PI en WIN10 is het de USB-kabel (data + power) of is het een setting in de Ender 3?

ASUS TF101 Katkiss 6.0 | DELL XPS 18 | Galaxy S7 | One Plus One | S3 / S1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Heb mijn Ender 3 Pro voorzien van een MKS Gen 1.4 en LINEAIR_ADVANCE, JUNCTION_DEVIATION en S_CURVE_ACCELERATION aangezet om hoge printsnelheden met behoud van kwaliteit te halen, waarbij LINEAIR_ADVANCE het leeuwendeel van die verbetering voor zijn rekening moet nemen. K value ook netjes gecalibreerd.

Gek genoeg stopt mijn extruder er mee bij printsnelheden van 100mm/s of hoger. Hij draait simpelweg niet meer, dus de hot end maakt zijn bewegingen maar extruden ho maar. Iemand enig idee?

[ Voor 15% gewijzigd door FirePuma142 op 11-06-2019 12:57 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Schepstra schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:47:
[...]

Met de voeding van de PI gekoppeld (via buck) aan de voeding van de printer krijg ik niet aan de praat in octoprint. WIN10 ziet de printer ook pas als ik na verbinden de printer aanzet 8)7 .

Display gaat wel aan als ik koppel met PI en WIN10 is het de USB-kabel (data + power) of is het een setting in de Ender 3?
Ik heb zelf de VCC pin van de USB-kabel afgeplakt met een klein stukje plakband, om ervoor te zorgen dat de Pi de printer niet powert via de USB-kabel. Mogelijk kan dat ook wel iets uithalen?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02
FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:52:
Heb mijn Ender 3 Pro voorzien van een MKS Gen 1.4 en LINEAIR_ADVANCE, JUNCTION_DEVIATION en S_CURVE_ACCELERATION aangezet om hoge printsnelheden met behoud van kwaliteit te halen, waarbij LINEAIR_ADVANCE het leeuwendeel van die verbetering voor zijn rekening moet nemen. K value ook netjes gecalibreerd.

Gek genoeg stopt mijn extruder er mee bij printsnelheden van 100mm/s of hoger. Hij draait simpelweg niet meer, dus de hot end maakt zijn bewegingen maar extruden ho maar. Iemand enig idee?
Welke stepper drivers??
In geval van TMC #define MINIMUM_STEPPER_PULSE of schakelpunt HYBRID_THRESHOLD misschien??
Toen ik met linear advance begon deed de extruder direct al helemaal niets. Hiervoor heb ik de minimum_stepper_pulse moeten instellen, dat was toen een bekende bug.

Uit nieuwsgierigheid, op welke waardes ben je uitgekomen voor linear advance en junction deviation?
Linear advance ben ik zelf voor pla op 0,4 uitgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ErBo66 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Welke stepper drivers??
In geval van TMC #define MINIMUM_STEPPER_PULSE of schakelpunt HYBRID_THRESHOLD misschien??
Toen ik met linear advance begon deed de extruder direct al helemaal niets. Hiervoor heb ik de minimum_stepper_pulse moeten instellen, dat was toen een bekende bug.

Uit nieuwsgierigheid, op welke waardes ben je uitgekomen voor linear advance en junction deviation?
TMC2208, ik zal eens kijken naar de MINIMUM_STEPPER_PULSE of schakelpunt HYBRID_THRESHOLD. Ben voor linear advance voor PLA op 0.6 uitgekomen met een Micro Swiss hot end. Junction deviation op 0.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

BlazeMuis schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Ik print sinds een half jaar alleen maar met 123-3D PLA filament, op sneeuwwit na is het super goed te printen. Rood kan ik aanraden, glimt ook mooi :)
Heb je wellicht ook andere kleuren wit van ze geprobeerd? Sta op het punt hun gewone wit te kopen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepstra
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Mavamaarten schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb zelf de VCC pin van de USB-kabel afgeplakt met een klein stukje plakband, om ervoor te zorgen dat de Pi de printer niet powert via de USB-kabel. Mogelijk kan dat ook wel iets uithalen?
Net even geprobeerd maar dan werkt er helemaal niks (dus weer weggehaald).

Eerst PI aanzetten en de Ender 3 dan aansluiten (scherm gaat aan) en via Putty is te zien dat er contact is.

In Octoprint krijg je dan:
Connected to: Serial<id=0x6aa8ca30, open=True>(port='/dev/ttyUSB0', baudrate=115200, bytesize=8, parity='N', stopbits=1, timeout=10.0, xonxoff=False, rtscts=False, dsrdtr=False), starting monitor Changing monitoring state from "Opening serial port" to "Connecting"Send: N0 M110 N0*125

Beetje de omgekeerde wereld lijkt mij. |:(

ASUS TF101 Katkiss 6.0 | DELL XPS 18 | Galaxy S7 | One Plus One | S3 / S1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:55
Blamm schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:06:
[...]

Heb je wellicht ook andere kleuren wit van ze geprobeerd? Sta op het punt hun gewone wit te kopen namelijk
Nee nog geen andere kleuren wit geprobeerd, wel geel, print ook niet al te best. Rood, Blauw, Bruin, Zwart en Oranje printen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

BlazeMuis schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Nee nog geen andere kleuren wit geprobeerd, wel geel, print ook niet al te best. Rood, Blauw, Bruin, Zwart en Oranje printen perfect.
Bedankt, na wat verder zoeken lijkt het ook wel vooral een eigenschap van wit te zijn. Heb de gok maar gewaagd met een rol Eryone van Amazon nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:36
Hebben mensen ervaring met een Noctua fan als vervanging van de gewone fan op de Ender 3. Ben van plan om die te vervangen, worden de prestaties dan ook beter naast dat die stiller is. Ik weet dat ik de software moet aanpassen want de ender 3 fan is standaard 24 volt en de noctua of 5 of 12 volt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Blamm schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Bedankt, na wat verder zoeken lijkt het ook wel vooral een eigenschap van wit te zijn. Heb de gok maar gewaagd met een rol Eryone van Amazon nu
Het 123 cremewit ben ik heel tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Daniel. Ik heb een Noctua fan op de hotend en 2 als part cooling fan, wel op een tevo tornado welke ook 24V is. Ik heb een buck converter direct op de voeding aangesloten en de hotend fan daar op aangesloten. De andere 2 heb ik in serie gezet. Met software kun je volgens mij geen voltage aanpassen voor de hotend fan, maar dat weet ik niet zeker.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
pwillemske schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:00:
@Daniel. Ik heb een Noctua fan op de hotend en 2 als part cooling fan, wel op een tevo tornado welke ook 24V is. Ik heb een buck converter direct op de voeding aangesloten en de hotend fan daar op aangesloten. De andere 2 heb ik in serie gezet. Met software kun je volgens mij geen voltage aanpassen voor de hotend fan, maar dat weet ik niet zeker.
Of de 2 koelers in serie draaien en/of zorgen door software dat 100% fan als 60% 125 pwm wordt gezien. Ik ga ze vandaag maar eens even halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Hoeveel watt is de originele voeding eigenlijk? Ik heb gisteren 3x Meanwell HEP-600-24 voedingen splinternieuw in doos overgenomen van een kennis. lijkt me toch een leuke upgrade :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Daniel. schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:52:
[...]

Of de 2 koelers in serie draaien en/of zorgen door software dat 100% fan als 60% 125 pwm wordt gezien. Ik ga ze vandaag maar eens even halen.
Als je PWM gebruikt houd er dan rekening mee dat er wel degelijk een verschil is tussen een gemoduleerde 12V en een gemoduleerde 24V die gemiddeld 12V is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik ga zo maar is mijn skr1.3 met tmc2209 drivers bestellen.

Heb na het cloggen van mijn micro Swiss volgens mij mijn Extruder driver op mijn stock board doorgebrand.

Als ik Extrude of retract doe gebeurt er niks 😪

Nu maar is snel opzoek naar guide voor de skr met 2209 drivers. En een oplossing voor het cloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Je weet dat de tmc2209 nog niet ondersteund worden door Marlin toch? Is er trouwens een groot verschil tussen de 2208 en 2209?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik heb mijn Ender 3 Pro vandaag opnieuw mogen levelen nadat ik de voeding had verwijderd en de schroeven van de voeding erin laten zitten.
Heb deze geprint https://www.thingiverse.com/thing:2487946https://www.thingiverse.com/thing:2967389
en heb nu er een pricewatch: be quiet! Shadow Wings Mid-Speed, 80mm en dat werkt perfect, maar de voeding komt nu onder de Lack kast te hangen vandaar dat ik hem los heb getest, maar tip laat de schroeven van de ophanging van de voeding niet zitten, scheef levelen.
Zo stom van mij. Maar het is opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 12-06-2019 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
Mirr0r schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:42:
Ik ga zo maar is mijn skr1.3 met tmc2209 drivers bestellen.

Heb na het cloggen van mijn micro Swiss volgens mij mijn Extruder driver op mijn stock board doorgebrand.

Als ik Extrude of retract doe gebeurt er niks 😪

Nu maar is snel opzoek naar guide voor de skr met 2209 drivers. En een oplossing voor het cloggen.
die mag je dan zeker een maand of meer stof laten vangen. geen driver support in Marlin voorlopig.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ErBo66 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Welke stepper drivers??

Dit was dus echt te dom voor woorden, ik heb een Bondtech extruder gemonteerd gelijktijdig met de overstap naar linear_advance en consorten. Dan zijn de steps voor E 450 in plaats van de reguliere 100. Die had ik aangepast, maar met een laatste keer flashen natuurlijk niet die waarde aangepast. Oh well...

Gek genoeg printte de eerste laag altijd OK, maar wat underextruded. De tweede laag niet.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 12-06-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
Razwer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:13:
[...]

die mag je dan zeker een maand of meer stof laten vangen. geen driver support in Marlin voorlopig.
De github pagina van bigtreetech geeft aan dat het wel ondersteund wordt. Zie ik iets over het hoofd?

https://github.com/teemuatlut/TMCStepper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
Mirr0r schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 00:57:
[...]

De github pagina van bigtreetech geeft aan dat het wel ondersteund wordt. Zie ik iets over het hoofd?

https://github.com/teemuatlut/TMCStepper
zie https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/14209
maar ik zie dat deze thread nu ook
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/pull/14215

Het lijkt er dus wel al in te zitten.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Interessant, BigTreeTech (verkoper van de SKR V1.3) is degene die de support geschreven heeft, zeker geen slecht bedrijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
FirePuma142 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:03:
[...]
ik heb een Bondtech extruder gemonteerd
Geeft die zoveel betere printkwaliteit of is het alleen nodig wanneer je materialen zoals TPU gebruikt. Ik heb er wel een metalen set op de extruder nu zitten, maar als dit prima is kan deze er ook net zo goed op. Ik denk wel dat je een China kloon hebt bv of toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Daniel. schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:53:
[...]

Geeft die zoveel betere printkwaliteit of is het alleen nodig wanneer je materialen zoals TPU gebruikt. Ik heb er wel een metalen set op de extruder nu zitten, maar als dit prima is kan deze er ook net zo goed op. Ik denk wel dat je een China kloon hebt bv of toch niet.
Heb de Trianglelab variant inderdaad. Met al dit gerommel eigenlijk nog geen uitspraak kunnen doen over de printkwaliteit. De verkeerde stepping van de extruder blijkt maar een gedeelte van het probleem te zijn. Vanavond toch maar eens naar de MINIMUM_STEPPER_PULSE kijken, gezien de bug hier:

https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/13040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
FirePuma142 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:35:
[...]

Heb de Trianglelab variant inderdaad. Met al dit gerommel eigenlijk nog geen uitspraak kunnen doen over de printkwaliteit. De verkeerde stepping van de extruder blijkt maar een gedeelte van het probleem te zijn. Vanavond toch maar eens naar de MINIMUM_STEPPER_PULSE kijken, gezien de bug hier:

https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/13040
Ik heb dezelfde extruder :-) Ter info, de standaard waarde van 2 werkt bij mij (net als 1 btw zolang hij maar defined is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ErBo66 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Ik heb dezelfde extruder :-) Ter info, de standaard waarde van 2 werkt bij mij (net als 1 btw zolang hij maar defined is)
Ik heb beide geprobeerd, maar beide wel met de verkeerde waarde voor E. Geen goede combo, dus vanavond maar even aan de slag met de pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ErBo66 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Pulse op 1, pulse op 2: De extruder stopt. Alleen als ik linear advance uitschakel (//) gebeurt het niet. Een K van 0 of een andere waarde maakt ook geen verschil. Plaats nu voor E maar een A4988, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
MikeOO schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:18:
[...]

Check je kabels van je BL-Touch eens. Kan zijn dat er ergens een stekker niet lekker zit en als de printer begint zou door de trillingen de verbinding net los kunnen gaan.

Je zou dit eens kunnen proberen of dit goed gaat, zelf geen ervaring mee.
https://github.com/JimBro...-test-the-BLTouch-Z-probe

Heeft hij het wel goed gedaan of vanaf begin al deze problemen. Kan natuurlijk zijn dat de bl-touch zelf niet goed werkt.
Ik denk dat het de BLTOUCH zelf is.
Ik heb maar een nieuwe mee besteld toen ik fillamant nodig had.
Geïnstalleerd en sindsdien geen last meer dat het pinnetje vast blijft hangen. (Ca 10 prints)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat het de BLTOUCH zelf is.
Ik heb maar een nieuwe mee besteld toen ik fillamant nodig had.
Geïnstalleerd en sindsdien geen last meer dat het pinnetje vast blijft hangen. (Ca 10 prints)
Zelfde ervaring hoor. BL-Touch met alu pin moet je gewoon vermijden. Sinds ik de plastic pin variant heb geen 1 keer meer het bed moeten stellen en deze pin valt gewoon niet naar beneden.

En denk dat als je een 3D printer koopt je naar een tijd een kast vol "voorraad" hebt liggen omdat er steeds weer iets beter/mooier uitkomt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@MikeOO Ik heb een BLTouch v3 plastic variant.
Heb alleen heel soms dat de pin bij het meten naar beneden zakt en meteen weer terug trekt zonder het bed aan te hebben geraakt...
Dit is wel jammer maar niet zo irritant dan dat die BLTouch vast blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

MikeOO schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:05:
[...]

Zelfde ervaring hoor. BL-Touch met alu pin moet je gewoon vermijden. Sinds ik de plastic pin variant heb geen 1 keer meer het bed moeten stellen en deze pin valt gewoon niet naar beneden.

En denk dat als je een 3D printer koopt je naar een tijd een kast vol "voorraad" hebt liggen omdat er steeds weer iets beter/mooier uitkomt >:)
Heel bekend. Maar dan vol met reeds geprinte onderdelen, omdat je er nét niet tevreden mee bent.

Zo heb ik wat ruzie met Cura. Eerste lagen printen gaat goed, dan komen er een stuk of wat die over-extruded gaan, en dan gaat het printen weer perfect.
Printen - sh*t - afstellen/instellen - volgende printen - wat beter - instellen/afstellen - volgende printen - WTF - nog een keer alles goed zetten - opnieuw printen - eindelijk een versie waar ik 98% tevreden mee ben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q2rNdfW.jpg?1
Voor wat ik bedoel. (dit is een hele extreme, inclusief ringing)

Ik weet dat het ergens zit met hoe je de temperature test tower instelt (extrusion/temperature settings, ergens bij het slicen gaat Cura zelf aan de gang terwijl dat niet moet, maar ik heb geen tijd om het uit te zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 16-06-2019 13:37 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Na dagen proberen kom ik er echt niet meer aan uit.

Ik heb de tmc2208 & LV8729 driver geprobeerd
Driver aangepast in marlin.
Eerst verwarm ik de nozzle tot 200 graden.
Dan ga ik naar menu move Axis Extruder 10mm. Daarna draait die zo ontzettend langzaam, duurt paar min voordat die rond is.

Wat ik nu gebruik.
marlin 1.19.
Mks gen l
3 x tmc 2208
1 x lv8729 (Extruder)

Ik heb kilo's pla geprint tot de printer laatst begon te skippen.

Wat ik nu geprobeerd heb,
Nieuw motherboard (mks gen l)
Stappenmotor op andere poort geprobeerd werkt.
Andere drivers ( tmc2208/lv8729)
Marlin opnieuw geflasht.
rubberduck1512 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:38:
Ik dag dat ik het gevonden had.
Te strakke veer op de Extruder.
Deze vervangen door een lichtere.
Print ging goed tot aan de helft.
Daarna weer zelfde probleem.
Toen de tmc 2208 terug gedaan als test zelfde resultaat.

Nu draait de stappenmotor van de Extruder Heel langzaam (slow motion).

Wordt vervolgd.

[...]

[ Voor 8% gewijzigd door rubberduck1512 op 16-06-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Wat is de output van M503?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Connecting...
start
Printer is now online.
echo:Marlin 1.1.9
echo: Last Updated: 2018-08-01 | Author: (thisiskeithb, Ender-3)
echo:Compiled: Jun 16 2019
echo: Free Memory: 3294 PlannerBufferBytes: 1232
echo:V55 stored settings retrieved (655 bytes; crc 10843)
echo: G21 ; (mm)
echo: M149 C ; Units in Celsius
echo:Filament settings: Disabled
echo: M200 D1.75
echo: M200 D0
echo:Steps per unit:
echo: M92 X80.00 Y80.00 Z400.00 E93.00
echo:Maximum feedrates (units/s):
echo: M203 X500.00 Y500.00 Z5.00 E25.00
echo:Maximum Acceleration (units/s2):
echo: M201 X500 Y500 Z100 E5000
echo:Acceleration (units/s2): P<print_accel> R<retract_accel> T<travel_accel>
echo: M204 P500.00 R500.00 T500.00
echo:Advanced: Q<min_segment_time_us> S<min_feedrate> T<min_travel_feedrate> X<max_x_jerk> Y<max_y_jerk> Z<max_z_jerk> E<max_e_jerk>
echo: M205 Q20000 S0.00 T0.00 X10.00 Y10.00 Z0.30 E5.00
echo:Home offset:
echo: M206 X0.00 Y0.00 Z0.00
echo:Auto Bed Leveling:
echo: M420 S0 Z0.00
echo:Material heatup parameters:
echo: M145 S0 H185 B45 F255
echo: M145 S1 H240 B0 F255
echo:PID settings:
echo: M301 P21.73 I1.54 D76.55
echo:Z-Probe Offset (mm):
echo: M851 Z0.00
>>> m503
SENDING:M503
echo: G21 ; (mm)
echo: M149 C ; Units in Celsius
echo:Filament settings: Disabled
echo: M200 D1.75
echo: M200 D0
echo:Steps per unit:
echo: M92 X80.00 Y80.00 Z400.00 E93.00
echo:Maximum feedrates (units/s):
echo: M203 X500.00 Y500.00 Z5.00 E25.00
echo:Maximum Acceleration (units/s2):
echo: M201 X500 Y500 Z100 E5000
echo:Acceleration (units/s2): P<print_accel> R<retract_accel> T<travel_accel>
echo: M204 P500.00 R500.00 T500.00
echo:Advanced: Q<min_segment_time_us> S<min_feedrate> T<min_travel_feedrate> X<max_x_jerk> Y<max_y_jerk> Z<max_z_jerk> E<max_e_jerk>
echo: M205 Q20000 S0.00 T0.00 X10.00 Y10.00 Z0.30 E5.00
echo:Home offset:
echo: M206 X0.00 Y0.00 Z0.00
echo:Auto Bed Leveling:
echo: M420 S0 Z0.00
echo:Material heatup parameters:
echo: M145 S0 H185 B45 F255
echo: M145 S1 H240 B0 F255
echo:PID settings:
echo: M301 P21.73 I1.54 D76.55
echo:Z-Probe Offset (mm):
echo: M851 Z0.00

Bijlage zijn de marlin config. https://we.tl/t-jl98Ylatsc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Output ziet er goed uit (helaas).
Aangezien je verder alles al geprobeerd hebt, heb je al eens de e stepper kabel en motor uitgewisseld met bv de y kabel/motor? Om evt kabelbreuk uit te sluiten?
- Haal extruder moter los en voel handmatig of deze soepel loopt (geen schade door oververhitting)
- Terwijl de motor los is, geef het extrude commando, gaat ie nu sneller of net zo langzaam
- Sluit kabel van Y aan op extruder aansluiting bord en motor, herhaal extrude commando
- Sluit Y motor (evt loshalen) aan op de vervangende extruder kabel en herhaal test
Zie je verschil in snelheid?

Zo iets moet het haast zijn, gebaseerd op je vorige posts heb je al het andere al, meermaals, gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Net de kabel gewisseld en die op de extruder poort gezet.
Het resultaat blijft hetzelfde de stappenmotor blijft extreem langzaam draaien.
Toen andere stappenmotor geprobeerd hetzelfde resultaat.
Als laatste heb ik een andere tmc2208 chip geprobeerd maar dit haalde ook niks uit.

Nu weet ik echt niet meer waar ik verder moet zoeken.
ErBo66 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:36:
Output ziet er goed uit (helaas).
Aangezien je verder alles al geprobeerd hebt, heb je al eens de e stepper kabel en motor uitgewisseld met bv de y kabel/motor? Om evt kabelbreuk uit te sluiten?
- Haal extruder moter los en voel handmatig of deze soepel loopt (geen schade door oververhitting)
- Terwijl de motor los is, geef het extrude commando, gaat ie nu sneller of net zo langzaam
- Sluit kabel van Y aan op extruder aansluiting bord en motor, herhaal extrude commando
- Sluit Y motor (evt loshalen) aan op de vervangende extruder kabel en herhaal test
Zie je verschil in snelheid?

Zo iets moet het haast zijn, gebaseerd op je vorige posts heb je al het andere al, meermaals, gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirr0r
Bigtreetech heeft de SKR mini-E3 gereleased op Aliexpress.
28euro. Is een dropin board met TMC2209 drivers.

Heb er maar gelijk 1 besteld na het bakken van mijn stock board :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Mirr0r schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:45:

Fysetc komt, vrijwel tegelijk, ook met een drop-in bordje met dezelfde chips. De Fysetc Cheetah: https://nl.aliexpress.com/item/33041975057.html

Zelfde idee, maar geen idee welke beter uitgewerkt is. Bigtreetech heeft volgens mij wel wat meer fans door de eerdere SKR borden, dus bugs daarin worden misschien iets eerder opgelost.

Leuke alternatieven, en als je de prijs van de 4 TMC chips meerekent niet eens zo gek geprijsd ook. Wel ben je wat flexibiliteit kwijt om bijvoorbeeld op je extruder een andere te plaatsen, maar dat hoeft niet voor iedereen een nadeel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
Blamm schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:07:
[...]

Fysetc komt, vrijwel tegelijk, ook met een drop-in bordje met dezelfde chips. De Fysetc Cheetah: https://nl.aliexpress.com/item/33041975057.html

Zelfde idee, maar geen idee welke beter uitgewerkt is. Bigtreetech heeft volgens mij wel wat meer fans door de eerdere SKR borden, dus bugs daarin worden misschien iets eerder opgelost.

Leuke alternatieven, en als je de prijs van de 4 TMC chips meerekent niet eens zo gek geprijsd ook. Wel ben je wat flexibiliteit kwijt om bijvoorbeeld op je extruder een andere te plaatsen, maar dat hoeft niet voor iedereen een nadeel te zijn.
De Fysetc board heeft TMC2208 en de SKR heeft TMC2209. De flexibiliteit is inderdaad wat je mist, maar je hoeft nu geen aparte box te printen waar je board in past en is waarschijnlijk met aansluiten ook ietsje makkelijker. Ik las dat de board ook al preinstalled firmware komt. Dus in feite zal je direct na het aansluiten al een test kunnen printen. Uiteraard past iedereen zijn firmware aan maar het kan dus direct werken.

EDIT: Ik lees dat de board van Fysetc ook TMC2209 heeft. Dan weet ik zo ook niet wat de verschillen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirr0r op 17-06-2019 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Mirr0r schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:10:
[...]

De Fysetc board heeft TMC2208 en de SKR heeft TMC2209. De flexibiliteit is inderdaad wat je mist, maar je hoeft nu geen aparte box te printen waar je board in past en is waarschijnlijk met aansluiten ook ietsje makkelijker. Ik las dat de board ook al preinstalled firmware komt. Dus in feite zal je direct na het aansluiten al een test kunnen printen. Uiteraard past iedereen zijn firmware aan maar het kan dus direct werken.
Deze is nieuw en heeft ook TMC2209 aan boord hoor. Volgens hun wiki en AliExpress pagina tenminste

[ Voor 3% gewijzigd door Blamm op 17-06-2019 16:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:03
Na lange tijd alleen kijken en informatie zoeken wil ik jullie toch meenemen in mijn eigen set-up van de Ender3 familie. Heb er 2 staan in de garage sinds kort (mijn vrouw vond dat ze op zolder te gevaarlijk waren en teveel lawaai maakten :)). Heb ze in star wars stijl voorzien van namen: Rebel (Alliance) en Imperial (Empire).

Ender3x2
Ender3_001
Ender3_002
Ender3_003

Uitgevoerde aanpassingen
  • Nieuwe oranje bed springs
  • Metal extruder
  • Capricorn tube met nieuwe fittingen
  • HeroMe Fan
  • LED strip (via Fibaro Smart Implant)
  • Board fan guard
  • LED strip holder
  • Filament guide middels een lager
  • Raspberry houder in frame
  • Logitech C720 houder
  • Nieuw magnetic bed met 2 extra tops om snel te wisselen (lees: mijn vrouw laten doen)
Nog uit te voeren/TODO
  • Metal Extruder (op de linker)
  • Aansluiten van filament sensoren (via Raspberry, niet op board)
  • BLTouch installeren op rechter (kabel reeds klaargemaakt)
  • Marlin updaten op de rechter
  • Behuizing (hout reeds binnen, hele idee erachter is dat het rek kan groeien tot 4 stuks)
Allerleukste aan het geheel (vind ik dan :X ) is de info die doorgezet wordt naar mijn Home-Assistant waarmee ik alles kan monitoren en bijsturen, daar waar nodig. Zo krijg ik via Node-red informatie over de status en eventuele alerts. Kan ik via diezelfde node-red instance ook de printers besturen middels een chatbot en kan ik gcode bestanden uploaden en direct printen.

HA-Octo

Indien iemand nog tips heeft, let me know!

[ Voor 3% gewijzigd door CerielTjuh op 17-06-2019 16:15 . Reden: HA vergeten toe te voegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59
Mirr0r schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:45:

Ben benieuwd, ook maar besteld, wel ff 2 coupons aangeklikt dan is hij nog maar 24,87 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@CerielTjuh Dat is een mooi systeem, die Node-Red, ga ik me ook eens in verdiepen :D . Werk je met opdrachten, omdat je naar 4 printers toe wil?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:58:
@MikeOO Ik heb een BLTouch v3 plastic variant.
Heb alleen heel soms dat de pin bij het meten naar beneden zakt en meteen weer terug trekt zonder het bed aan te hebben geraakt...
Dit is wel jammer maar niet zo irritant dan dat die BLTouch vast blijft zitten.
Lijkt er dus op dat de BL-Touch niet helemaal goed werkt dan. Ik heb zelf een clone met plastic punt en die werkt super stabiel en raakt de onderkant goed aan, telkens weer.

Is je bed niet te laag of je Z-Offset eens controleren. Of je bed veranderd elke keer door mogelijk veren die was slap zijn. Zelf heb ik de veren vervangen door Sileconen tussenstukjes.

Sindsdien mijn bed niet meer hoeven te stellen/aanpassen en zo stabiel als wat.

Maar de BL-Touch moet gewoon met de standaard opstelling gewoon goed werken. Zo niet dan klopt er iets niet. Maar wat de iets is dan is altijd een dingetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Resistor schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:33:
[...]

Heel bekend. Maar dan vol met reeds geprinte onderdelen, omdat je er nét niet tevreden mee bent.

Zo heb ik wat ruzie met Cura. Eerste lagen printen gaat goed, dan komen er een stuk of wat die over-extruded gaan, en dan gaat het printen weer perfect.
Printen - sh*t - afstellen/instellen - volgende printen - wat beter - instellen/afstellen - volgende printen - WTF - nog een keer alles goed zetten - opnieuw printen - eindelijk een versie waar ik 98% tevreden mee ben.

[Afbeelding]
Voor wat ik bedoel. (dit is een hele extreme, inclusief ringing)

Ik weet dat het ergens zit met hoe je de temperature test tower instelt (extrusion/temperature settings, ergens bij het slicen gaat Cura zelf aan de gang terwijl dat niet moet, maar ik heb geen tijd om het uit te zoeken.
Denk dat dat inherent is aan 3D printen. Je blijft bezig en dat moet je ook leuk vinden. Soms denk ik ook waarom nu weer en elke aanpassing heeft weer gevolgen voor wat anders.

Helaas staat mijne als 3 weken uit ivm verbouwing geen tijd maar mijn handen jeuken om weer aan de slag te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Ik hem mijzelf overtuigd. Ik ga upgraden voor dual extruder, dual hotend. Nu nog kijken welke onderdelen ik wil.

Ik zat te denken aan een e3d dual hotend 2 in 2 out dus dubbele nozzle.

Iets als dit https://nl.aliexpress.com...AmwEEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Moet alleen even kijken welke extra motor ik neem voor de extruder en welke hot-end, maar er is weinig te vinden i.c.m. de ender 3 maar ik ga er wel uitkomen.

[ Voor 64% gewijzigd door Daniel. op 18-06-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:03
pwillemske schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:59:
@CerielTjuh Dat is een mooi systeem, die Node-Red, ga ik me ook eens in verdiepen :D . Werk je met opdrachten, omdat je naar 4 printers toe wil?
Eerlijk gezegd niet, ik heb als "hobby" Dungeons and Dragons en ben eigenlijk constant daarvoor aan het printen. Werk nu aan het DMscreen van DragonLock https://www.fatdragongames.com/fdgfiles/?p=4708. De rollen filament zijn niet aan te slepen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
BIGTREETECH SKR mini E3

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1w.0Ob7xz61VjSZFrq6xeLFXav.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1BSx3dmSD3KVjSZFKq6z10VXa5.jpg

Heel interessant ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
icegodd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:43:
BIGTREETECH SKR mini E3

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heel interessant ding
Je hebt ook de skr 1.3 en skr 1.1 pro

Mini E3: 1 hot end en extruder
Skr 1.3: 2
En pro 3

Verder kijken ze mij hetzelfde.

Om op boven terug te komen ik ga denk ik voor de tc02 oplossing. Ben bang dat ik scratches krijg bij grote prints van de 2de nozzle. Liever 2 nozzles en hotends maar zo'n 2 in 1 is dan voor nu de oplossing.
Bij een nieuw project dan maar iets fixen met retractable nozzle.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 20-06-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Daniel. schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:19:
[...]

Om op boven terug te komen ik ga denk ik voor de tc02 oplossing. Ben bang dat ik scratches krijg bij grote prints van de 2de nozzle. Liever 2 nozzles en hotends maar zo'n 2 in 1 is dan voor nu de oplossing.
Bij een nieuw project dan maar iets fixen met retractable nozzle.
Er zijn zelfs mogelijkheden om buiten je hotend te splitsen, bijvoorbeeld de Cyclops: https://nl.aliexpress.com/item/32770576556.htm

Dit lijkt mij zelf wel een leuk iets om mee te spelen een keer. Kun je je eigen hotend houden waar je aan gewend bent, enkel een tweede extruder + motor nodig eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Blamm op 20-06-2019 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Blamm schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:00:
[...]

Er zijn zelfs mogelijkheden om buiten je hotend te splitsen, bijvoorbeeld de Cyclops: https://nl.aliexpress.com/item/32770576556.htm

Dit lijkt mij zelf wel een leuk iets om mee te spelen een keer. Kun je je eigen hotend houden waar je aan gewend bent, enkel een tweede extruder + motor nodig eigenlijk.
En dan kan je nog een all metal hot end nemen voor nylon. Vanavond uitzoeken want dat is nog beter misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Daniel. schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:36:
[...]

En dan kan je nog een all metal hot end nemen voor nylon. Vanavond uitzoeken want dat is nog beter misschien.
Ik heb zelf ook nog even verder gezocht. De naam Cyclops is verkeerd, dat is een hotend van E3D. Dit lijkt gebaseerd op de Prometheus die Thomas Sanladerer getest heeft. Heel flexibel, maar niet zonder nadelen denk ik.

Andere opties zouden (klonen van) de E3D Cyclops (2 in 1 out) of Chimera (2 nozzle in 1 hotend) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
Ik zit met een probleem op mijn Ender 3 pro, en hoop wat suggesties hier te vinden.
Ik ben al 3 avonden bezig om https://www.123-3d.nl/Cre...ing-kit-i3409-t14793.html deze sensor aan de praat te krijgen.
Het aansluiten leek me juist makkelijk, direct in plaats van de Z-as ... zou moeten lukken.
De firmware is/was de hel. ik ben nu bij de unified firmware U1.R2.11 van th3d uitgekomen, en deze lijkt nog het meest te reageren, Echter is mijn M119 z_min commando nu inverted, altijd triggered en open als ik de sensor aantik.
code:
1
2
3
4
5
Send: M119
Recv: Reporting endstop status
Recv: x_min: open
Recv: y_min: open
Recv: z_min: TRIGGERED

Dit geldt nu ook voor de oude dipswitch van de Z as.
Via google kwam ik er achter dat je dan wat instellingen kan wijzigen, deze staan bij de unified firmware echter niet in configuration.h maar in configuration_backend.h. (regel 1331 - 1337)
code:
1
2
3
4
5
6
7
  #define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING false
  #define Y_MIN_ENDSTOP_INVERTING false
  #define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING false
  #define X_MAX_ENDSTOP_INVERTING false
  #define Y_MAX_ENDSTOP_INVERTING false
  #define Z_MAX_ENDSTOP_INVERTING false
  #define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING false

deze heb ik geprobeerd te wijzigen in true (voor de Z-as, om en om proberen) maar heeft niet geholpen

Ook heb ik de regels toegevoegd in de configuration.h bij mijn printer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#define ENDER3

// If you are using our EZOut V1/V2 (connected to LCD header) filament sensor kit please follow the install guide
// and then uncomment the #define EZOUT_ENABLE line below.
// Do NOT ever connect our filament sensor without the supplied adapter board.
//#define EZOUT_ENABLE

// EZABL Probe Mounts (Ender 3 uses the same mounts as CR-10)
//#define CR10_OEM
//#define CR10_VOLCANO
//#define CR10_V6HEAVYDUTY
//#define TM3DAERO
//#define TM3DAERO_EXTENDED
//#define PETSFANG  //This is the RIGHT mounted version - if using the left mount please use the CUSTOM_PROBE option.
#define CUSTOM_PROBE
#define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING true

Ook dit maakt geen enkel verschil

Verder heb ik geprobeerd de optie CUSTOM_PROBE weer te commenten, dan werkt de printer weer goed.

Wie zou mee willen denken wat ik hier verkeerd doe?

[ Voor 53% gewijzigd door Zilverdael80 op 21-06-2019 07:25 . Reden: duidelijker verhaal gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zilverdael80 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:54:
Ik zit met een probleem op mijn Ender 3 pro, en hoop wat suggesties hier te vinden.
Ik ben al 3 avonden bezig om https://www.123-3d.nl/Cre...ing-kit-i3409-t14793.html deze sensor aan de praat te krijgen.
Het aansluiten leek me juist makkelijk, direct in plaats van de Z-as ... zou moeten lukken.
De firmware is/was de hel. ik ben nu bij de unified firmware U1.R2.11 van th3d uitgekomen, en deze lijkt nog het meest te reageren, Echter is mijn M119 z_min commando nu inverted, altijd triggered en open als ik de sensor aantik.
code:
1
2
3
4
5
Send: M119
Recv: Reporting endstop status
Recv: x_min: open
Recv: y_min: open
Recv: z_min: TRIGGERED

Dit geldt nu ook voor de oude dipswitch van de Z as.
Via google kwam ik er achter dat je dan wat instellingen kan wijzigen, deze staan bij de unified firmware echter niet in configuration.h maar in configuration_backend.h. (regel 1331 - 1337)
code:
1
2
3
4
5
6
7
  #define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING false
  #define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING false

deze heb ik geprobeerd te wijzigen in true (voor de Z-as, om en om proberen) maar heeft niet geholpen

Verder heb ik geprobeerd de optie CUSTOM_PROBE weer te commenten, dan werkt de printer weer goed.

Wie zou mee willen denken wat ik hier verkeerd doe?
Je configuratie moet zo worden:

[code] #define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING false
#define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING true
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING true/code]

Als hij dat vervolgens niet omdraait, dan is de firmware gewoon brak.

Volgens mij is dit een fork van Marlin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
Ik heb je code overgenomen en in configuration.h erbij gezet, maar ik denk dat hij door een van de andere config files gewoon wordt overruled ofzo, want helaas heeft het geen effect... Ik zal wat dieper en misschien wat 'lomper' die bestanden moeten bewerken.

TH3D is idd een Marlin fork met bootloader (weet niet of marlin zelf een bootloader heeft) maar zou alle ender 3 (pro) instellingen by default optimaal hebben staan, vandaar dat mijn keuze op deze versie uitkwam, leek me een veiligere optie als beginner ... niets lijkt minder waar :(

We blijven proberen, mocht iemand een suggestie hebben, graag ;-)

[update]
Oplossing lijkt gevonden, gewoon brute force ALLE
#define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING true op false gezet en
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING true hetzelfde ...

Thnx voor meedenken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zilverdael80 op 21-06-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zilverdael80 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:58:
Ik heb je code overgenomen en in configuration.h erbij gezet, maar ik denk dat hij door een van de andere config files gewoon wordt overruled ofzo, want helaas heeft het geen effect... Ik zal wat dieper en misschien wat 'lomper' die bestanden moeten bewerken.

TH3D is idd een Marlin fork met bootloader (weet niet of marlin zelf een bootloader heeft) maar zou alle ender 3 (pro) instellingen by default optimaal hebben staan, vandaar dat mijn keuze op deze versie uitkwam, leek me een veiligere optie als beginner ... niets lijkt minder waar :(

We blijven proberen, mocht iemand een suggestie hebben, graag ;-)

[update]
Oplossing lijkt gevonden, gewoon brute force ALLE
#define Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING true op false gezet en
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING true hetzelfde ...

Thnx voor meedenken :)
Dat houdt dus in dat er op meerdere plekken de setting staat, dat hoort dus niet.

Maar goed dat je het heb kunnen oplossen, soms helpt het om een nachtje erover te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ik had een serie nozzles besteld via ali op de originele pagina van creality.
Volgens mij zat er een nozzle 0.4 standaard in de ender3 pro
Nu heb ik er een nieuwe in gedraaid een 0.4 nu blijven de walls niet aan elkaar zitten op de line with, hight wel.

Hebben jullie wel eens gehad dat de maat die op de nozzle stond niwt klopt?
Helaas ouwe nozzle al weg gegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Ik heb eigenlijk mijn Extruder Weer aan de gang.

Ik heb marlin helemaal opnieuw nagelopen.
Opnieuw geflasht eeprom gereset en alles werkt weer als vanouds.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:56
Vanochtend is mijn ender 3 binnen gekomen. :DDD
Helaas lukt het mij niet iets te printen.
Als ik van thingyverse dingen pak. Bv deze: https://www.thingiverse.com/thing:2223651
Hierbij gaat letterlijk alles gewoon goed de print komt er goed uit en ziet er mooi uit. En bij bijvoorbeeld zoiets:
https://www.thingiverse.com/thing:2917932. Ik download de files: 3 .stl bestanden sleep die uit de zip met winrar naar cura. Dan rotate ik hem want hij zit verkeerd om. Druk ik op de blauwe slice button. Als ik dan bij voorbeeld kijk en dan de animatie play zie ik dat hij alleen de top layer geel maakt en de rest blijft blauw. Als ik dan print over usb doe dan gaat hij in de lucht die bovenste laag printen. En als die klaar is stopt hij gewoon. Iemand enig idee?

Wat wel een soort van werkt is als ik hem eerst door slic3r haal dan omdraai en export als g-code doe.
Dan de g-code in cura doe dan slice en voorbeeld gaat het wel goed. Ga ik vervolgens printen gaat het helemaal verkeerd... De extruder stoot de print omver.

Krijg het idee alsof cura het ender 3 profile niet gebruikt oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Torac op 22-06-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Torac
https://www.thingiverse.com/thing:2917932
Alle 3 de files liggen bij mij goed om in cura. In preview zit aan de rechterkant een schuif met aantal layers, deze kun je verschuiven om te kijken of alle lagen kloppen.
Ik vermoed dat je de onderste niet meer op 1 hebt staan (volgens mij heeft deze geen effect op de print layers...)

Als je de print start, gaat je printer zich eerst op home zetten.
Homet die wel bij jou op het bed ? Z as

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:56
Ik zie nu ook dat een simpel tandwieltje 2 uur duurt? En als ik dan kijk waar die tijd uit opgebouwd is duurt de skin erg lang? 46% van de totale tijd. Klopt dit wel?

Oke. Dit komt dus doordat ik het profiel op extra fine had gezet. Dan duurt hij 2 uur en 18 minuten. Doe ik hem nu op normal duurt het maar 20 minuutjes dat is al beter. :)
kmichael schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:10:
@Torac
https://www.thingiverse.com/thing:2917932
Alle 3 de files liggen bij mij goed om in cura. In preview zit aan de rechterkant een schuif met aantal layers, deze kun je verschuiven om te kijken of alle lagen kloppen.
Ik vermoed dat je de onderste niet meer op 1 hebt staan (volgens mij heeft deze geen effect op de print layers...)

Als je de print start, gaat je printer zich eerst op home zetten.
Homet die wel bij jou op het bed ? Z as
Die slider aan de rechter kant is een goede. Staat nu op 1 maar geen verschil als ik op play druk laat hij de animatie zien van alleen de bovenste laag. Hij homet prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Torac op 22-06-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 13:18
Op dit moment heb ik nog een Prusa i3 (MK1 ontwerp) DIY printer, maar loop tegen een lijst issues aan (waaronder het grootste issue is dat mn alu bed niet recht is). Gezien het een DIY ontwerp is zijn er ook niet wat standaard improvements en dat mis ik nu een beetje.

Ik zit hierdoor dus serieus te overwegen een Ender 3 Pro te kopen ipv nog te investeren in mn huidige printer (+/- 4 jaar oud). Ik gebruik hem niet veel en het is gewoon voor de hobby/leuk... ik print er nu vooral models mee voor een game :). Top kwaliteit hoeft niet, ik verf mn PLA en door goede primer wordt alles al een stuk smoother.

Ik zit even een lijstje te maken met zaken die ik alvast wil bestellen. Als basis lijkt me een Ender 3 Pro met glazen bed een goede idee, dan kan ik nog tussen standaard alu of glas kiezen (official ali store - vanuit Tsjechië lijkt het snelst geleverd).

Ik twijfel heel erg of ik voor auto bed leveling ga: Hoe is in het algemeenheid de ervaring als je het bed een keer goed instelt, dat je een aantal prints kan doen? De siliconen spacers (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dKJryFI) lijken als ik zo ervaren lees een goede oplossing.

Ik heb nog een inductive sensor liggen (en optocoupler etc), maar die zou ik dan met het glazen bed niet kunnen gebruiken. Officiële bltouch vind ik iets te prijzig tov de prijs van de printer zelf.

Arduino Mega om een bootloader te flashen ligt ook al klaar... lijkt me verstandig om Marlin of TH3D erop te knallen om zelf nog wat te kunnen tune :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind hier alle updates voor de ender 3 maar wat moet je voor de ender 3 pro best kopen van updates? En is printen met flex mogelijk? :) Ik ga er mij eentje kopen maar zou graag deze dingen weten eerst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KennieNL schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:11:
Op dit moment heb ik nog een Prusa i3 (MK1 ontwerp) DIY printer, maar loop tegen een lijst issues aan (waaronder het grootste issue is dat mn alu bed niet recht is). Gezien het een DIY ontwerp is zijn er ook niet wat standaard improvements en dat mis ik nu een beetje.

Ik zit hierdoor dus serieus te overwegen een Ender 3 Pro te kopen ipv nog te investeren in mn huidige printer (+/- 4 jaar oud). Ik gebruik hem niet veel en het is gewoon voor de hobby/leuk... ik print er nu vooral models mee voor een game :). Top kwaliteit hoeft niet, ik verf mn PLA en door goede primer wordt alles al een stuk smoother.

Ik zit even een lijstje te maken met zaken die ik alvast wil bestellen. Als basis lijkt me een Ender 3 Pro met glazen bed een goede idee, dan kan ik nog tussen standaard alu of glas kiezen (official ali store - vanuit Tsjechië lijkt het snelst geleverd).

Ik twijfel heel erg of ik voor auto bed leveling ga: Hoe is in het algemeenheid de ervaring als je het bed een keer goed instelt, dat je een aantal prints kan doen? De siliconen spacers (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dKJryFI) lijken als ik zo ervaren lees een goede oplossing.

Ik heb nog een inductive sensor liggen (en optocoupler etc), maar die zou ik dan met het glazen bed niet kunnen gebruiken. Officiële bltouch vind ik iets te prijzig tov de prijs van de printer zelf.

Arduino Mega om een bootloader te flashen ligt ook al klaar... lijkt me verstandig om Marlin of TH3D erop te knallen om zelf nog wat te kunnen tune :).
Auto level werkt prima zeker met de spacers. Maar het is ook niet zaligmakend dat je hierna nooit meer iets hoeft af te stellen. Gewoon beginnen met de standaard en de machine leren kennen en afstellen.

Daarna kun je altijd uitbreiden. Direct zaken aanpassen werkt eerder tegen je aangezien je dan niet zeker weet waar een mogelijk probleem door wordt veroorzaakt. Als de machine goed is gebouwd en afgesteld dan steeds 1 item aanpassen en weer mee testen. Op dit manier voorkom je een hoop problemen.

Nu heb je al ervaring en dat scheelt maar elke machine is weer anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik heb weer een uitdaging met mijn printer. Filament komt overal uit de hotend. Heb het al schoongemaakt maar bij de eerst volgende print gebeurt het weer.

Ik heb recentelijk de firmware ge-update, mijn gevoel zegt dat het over extrusion is. Tube heb ik al vervangen en het streepje wat ik gezet heb zit nog op dezelfde plek. Het komt voornamelijk uit de kop het wordt zelfs door het schroefdraad geduwd!

Iemand nog ideeen en/of tips

Edit: hotend toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door Erik2B op 23-06-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Erik2B schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:04:
Ik heb weer een uitdaging met mijn printer. Filament komt overal uit. Heb het al schoongemaakt maar bij de eerst volgende print gebeurt het weer.
wat is overal? Hotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 17:43
Ik heb m'n Ender 3 Pro nu een paar weken. En heb om te beginnen 2 rollen filament van het huismerk van 123 3d gekocht.
Alleen heb ik nu al een aantal keer / regelmatig gehad dat m'n prints mislukken omdat het filament in de knoop gaat op de spoel.
Hiervan heb ik een filmpje en een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/06IrWom.jpg

YouTube: Spanning op filament

Is dit iets wat nou eenmaal bij 3d printen hoort, kan ik hier wat aan doen of zijn dit gewoon een foute filament rollen?

[ Voor 3% gewijzigd door Kitser op 24-06-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Kitser schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:17:
Ik heb m'n Ender 3 Pro nu een paar weken. En heb om te beginnen 2 rollen filament van het huismerk van 123 3d gekocht.
Alleen heb ik nu al een aantal keer / regelmatig gehad dat m'n prints mislukken omdat het filament in de knoop gaat op de spoel.

[Afbeelding]

Is dit iets wat nou eenmaal bij 3d printen hoort, kan ik hier wat aan doen of zijn dit gewoon een foute filament rollen?
Het kan een fabricage fout zijn maar dat is bij mijn weten tegenwoordig behoorlijk zeldzaam. Meestal gebeurd dit doordat je of het filament laat schieten/loshangen bij het verwisselen van rollen of dat je het filament bij het opbergen niet fixeerd door het door een gaatje in de rol te halen (zoals je hem krijgt) c.q. met een filament clip vast te zetten.
Het uiteinde kan dan onder andere wikkelingen op de rol doorschieten met dit als gevolg.
Hoe te voorkomen? Hou bij het wisselen van filament altijd spanning op het filament/rol en laat het niet los voordat je het uiteinde gefixeerd hebt.
Als dit toch gebeurd is zoals op je foto, uit de klit halen, rol afwikkelen totdat je zeker bent dat er niet nog meer klitten inzitten en weer oprollen (en fixeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
ErBo66 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:42:
[...]

Het kan een fabricage fout zijn maar dat is bij mijn weten tegenwoordig behoorlijk zeldzaam. Meestal gebeurd dit doordat je of het filament laat schieten/loshangen bij het verwisselen van rollen of dat je het filament bij het opbergen niet fixeerd door het door een gaatje in de rol te halen (zoals je hem krijgt) c.q. met een filament clip vast te zetten.
Het uiteinde kan dan onder andere wikkelingen op de rol doorschieten met dit als gevolg.
Hoe te voorkomen? Hou bij het wisselen van filament altijd spanning op het filament/rol en laat het niet los voordat je het uiteinde gefixeerd hebt.
Als dit toch gebeurd is zoals op je foto, uit de klit halen, rol afwikkelen totdat je zeker bent dat er niet nog meer klitten inzitten en weer oprollen (en fixeren)
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar dat is bij mij niet het geval. Ik ben begonnen met rood. Dat heb ik direct vanuit de luchtdichte verpakking gehaald.
Daar kwam het probleem soms voor. Ongeveer halverwege ben ik overgestapt op zwart. Dat haalde ik pas op dat moment uit de luchtdichte verpakking.
Daarmee gebeurt het erg regelmatig. Vooral nu de spoel over de helft is.
Ik ben dus niet met gebruikte rollen aan de gang gegaan.
Dus het lijkt erop dat het vanaf de fabriek fout is gegaan.
Misschien moet ik hem inderdaad opnieuw op gaan rollen. Dat wordt met ieder nog ongeveer de helft op de spoel best een aardig karwei.

Als er nog andere ideeën zijn hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars bekke
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 19:52
Kitser schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:17:

[Afbeelding]

Ik heb precies hetzelfde gehad met huismerk van 123-3d was in mijn geval de kleur grijs.
Heb zelf de rol weer opnieuw gerold en nu werkt hij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
lars bekke schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:22:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad met huismerk van 123-3d was in mijn geval de kleur grijs.
Heb zelf de rol weer opnieuw gerold en nu werkt hij perfect.
Oké. Dan is dat het proberen wel waard.
Ik waag er ook even een mailtje aan naar 123-3d.
Heb jij hem helemaal afgewikkeld en dus los neergelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lars bekke
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 19:52
Kitser schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:34:
[...]

Oké. Dan is dat het proberen wel waard.
Ik waag er ook even een mailtje aan naar 123-3d.
Heb jij hem helemaal afgewikkeld en dus los neergelegd?
heb hem niet helemaal afgewikkeld. denk ongveer 3 laagjes toen zag het filament er wel goed op gerold uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
lars bekke schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:44:
[...]

heb hem niet helemaal afgewikkeld. denk ongveer 3 laagjes toen zag het filament er wel goed op gerold uit
Oké. Ik ga er mee aan de gang van de week. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan er iemand mij helpen? Ik heb een ender 3 pro gekocht en in elkaar gezet, nu voor de bed leveling zeggen ze dat je de veren volledig moet indraaien. Maar achteraan het bed komen de kabels toe met een houder, onder die houder lopen twee kleine witte kabeltjes dus als ik de veer volledig in wil draaien worden deze geplet tussen de houder en het bed? Dit is denk ik niet de bedoeling zijn er hier oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:42:
kan er iemand mij helpen? Ik heb een ender 3 pro gekocht en in elkaar gezet, nu voor de bed leveling zeggen ze dat je de veren volledig moet indraaien. Maar achteraan het bed komen de kabels toe met een houder, onder die houder lopen twee kleine witte kabeltjes dus als ik de veer volledig in wil draaien worden deze geplet tussen de houder en het bed? Dit is denk ik niet de bedoeling zijn er hier oplossingen voor?
Hm. Die kabeltjes wil je niet pletten nee. Ik denk ook niet dat je de veren helemaal wil ingedrukt hebben. Ik zou ze ongeveer 3/4e indraaien, zodat je nog wat speelruimte over hebt om te levelen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt en idd dat is niet de bedoeling maar omdat ze in de video's uitleggen dat je eerst de veren helemaal moet indraaien en da lukte dus niet want dan zat het kabeltje ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 4 keer alle hoeken afgegaan en ze staan juist maar het lijkt wel of er een kronkel in het magnetisch bed zit? Hoeken staan goed maar als ik dan meer naar het midden ga staat de nozzle er weer te ver af? Iemand hier nog problemen mee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:25
Vraagje, heb hem nu ook helemaal in elkaar de Ender 3x, en is nu bezig met de test dog aan het maken, maar hoe lang doet hij er over?

Als dit lang is, kan ik deze dan onderbreken en op een later moment verder?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Staat er op het display geen ETE o.i.d? (Estimated Time Ending of zoiets). Je print vanaf een SD kaartje?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:25
@pwillemske Nope, staat alleen de verstreken tijd atm 0:52. Of kan ik dit in de instellingen wijzigen?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Nee zover ik weet niet. Dan denk ik dat het lastig wordt om de tijd te weten....

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:35:
Heb 4 keer alle hoeken afgegaan en ze staan juist maar het lijkt wel of er een kronkel in het magnetisch bed zit? Hoeken staan goed maar als ik dan meer naar het midden ga staat de nozzle er weer te ver af? Iemand hier nog problemen mee gehad?
Ik had ook problemen met het magnetisch bed, heb de hele stikkerlaag verwijderd en gebruik nu een spiegel van de action. Als je de plaklaag wil verwijderen gebruik wasbenzine, krijg je het er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Daniel. schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:09:
[...]

Ik had ook problemen met het magnetisch bed, heb de hele stikkerlaag verwijderd en gebruik nu een spiegel van de action. Als je de plaklaag wil verwijderen gebruik wasbenzine, krijg je het er zo af.
Die zwarte rubber plak laag kun je van het bed halen ?

Action heeft deze spiegels niet meer, Enschede en online niet.
Ik heb ze van ikea nu, meteen stuk. Ik hoop toeval want heb 16 van die spiegels gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
kmichael schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:41:
Die zwarte rubber plak laag kun je van het bed halen ?
Die zwarte rubber achtige laag. Ik heb een Ender 3 pro en nu heb ik de spiegel direct op het metaal van het bed.
kmichael schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:41:
Action heeft deze spiegels niet meer, Enschede en online niet.
Ik heb ze van ikea nu, meteen stuk. Ik hoop toeval want heb 16 van die spiegels gehaald.
Die zijn ook een stuk duurder. Ik denk dat je gewoon pech hebt, ik wil graag meer spiegels maar hoop dat ze binnenkort nog bij de action komen. Elders vind ik ze gewoon erg duur.

Ik heb het bed nu met klemmen vastzetten, van die paperclips klemmen maar geprinte hoekklemmen werken ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

En er is weer een nieuwe kandidaat opgestaan als bordje. Heb hem zojuist gelijk ge-preordered. De BIGTREETECH SKR E3 DIP V1.0:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-E3-DIP-V1.0/blob/master/Hardware/Connect.png?raw=true

https://github.com/bigtre...-E3-DIP-V1.0%20Manual.pdf

Pasklare vervanger voor de Ender3, maar dit maal met open keuze voor stepper drivers. Aangezien ik al TMC2208 heb liggen, en toch van plan was om naar de SKR V1.3 over te stappen, heb ik maar de gok gewaagd en deze besteld. Kan ik de oude metalen behuizing weer gebruiken eventueel ook.

Zojuist voor €11,40 besteld (speciale preorder prijs, eerste 80 stuks) maar ze komen pas half Juli

Volgens mij heeft hij alles dat de SKR V1.3 ook heeft, buiten een 2e extruder en wat extra AUX aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 13:18
Iemand toevallig PC4-M6 en PC4-M10 fittings over? Gezien het 10 packs zijn bij Amazon :)
Uiteraard tegen betaling!

Ik merk dat de standaard echt waardeloos is, vooral de PC4-M6 (zelfs me clipje erom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

KennieNL schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:45:
Iemand toevallig PC4-M6 en PC4-M10 fittings over? Gezien het 10 packs zijn bij Amazon :)
Uiteraard tegen betaling!

Ik merk dat de standaard echt waardeloos is, vooral de PC4-M6 (zelfs me clipje erom)
Toevallig gisteren een stapeltje binnengekregen van Aliexpress, ik had er al van Amazon maar door wat mishandeling van mijn kant en wat proberen was ik al vrij snel door de reserves heen. Zag echter wel dat ze gebruikt zijn lijkt het.

Voor het geld niet heel erg natuurlijk, en ze lijken het goed te doen.

Woon alleen niet bij je in de buurt helaas, dus weet niet hoe rendabel dat is in plaats van op Amazon een set te bestellen, eventueel met PTFE slang erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
Blamm schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:22:
En er is weer een nieuwe kandidaat opgestaan als bordje. Heb hem zojuist gelijk ge-preordered. De BIGTREETECH SKR E3 DIP V1.0:

[Afbeelding]

https://github.com/bigtre...-E3-DIP-V1.0%20Manual.pdf

Pasklare vervanger voor de Ender3, maar dit maal met open keuze voor stepper drivers. Aangezien ik al TMC2208 heb liggen, en toch van plan was om naar de SKR V1.3 over te stappen, heb ik maar de gok gewaagd en deze besteld. Kan ik de oude metalen behuizing weer gebruiken eventueel ook.

Zojuist voor €11,40 besteld (speciale preorder prijs, eerste 80 stuks) maar ze komen pas half Juli

Volgens mij heeft hij alles dat de SKR V1.3 ook heeft, buiten een 2e extruder en wat extra AUX aansluitingen.
Voor mij is het even onduidelijk of er nou al motor drivers opzitten of dat je die er nog los in moet prikken?

Ik heb er dik overheen gelezen, de drivers moet je er nog los bij kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchone op 01-07-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59
Dutchone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:20:
[...]

Voor mij is het even onduidelijk of er nou al motor drivers opzitten of dat je die er nog los in moet prikken?

Ik heb er dik overheen gelezen, de drivers moet je er nog los bij kopen.
Voor de versie mét drivers heb je bv de eerder genoemde BIGTREETECH SKR mini E3 nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
phYzar schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Voor de versie mét drivers heb je bv de eerder genoemde BIGTREETECH SKR mini E3 nodig :)
Ik zie dat de mini met powerport en 2208 bijna het zelfde kost als de grote SKR met 2208,

Misschien een leuke als vervanging van mijn standaard 1.1.4 aan gezien ze mij een niet silent hebben aangesmeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Indien je voor de 2209 wil gaan is de mini E3 waarschijnlijk een eenvoudigere oplossing. De DIP is leuk als je wilt mixen, later upgraden van chip of zoals in mijn geval de chips al hebt.

Heb trouwens nu nog een LV8729 op de extruder omdat de 2208 raar deed bij hogere retractie maar wil hem opnieuw proberen met UART op dat bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Blamm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:34:
Indien je voor de 2209 wil gaan is de mini E3 waarschijnlijk een eenvoudigere oplossing. De DIP is leuk als je wilt mixen, later upgraden van chip of zoals in mijn geval de chips al hebt.

Heb trouwens nu nog een LV8729 op de extruder omdat de 2208 raar deed bij hogere retractie maar wil hem opnieuw proberen met UART op dat bord
Begrepen, ben ook pas begonnen met 3D printen dus ben nog aan het uitzoeken,

Ik hoor graag je mening als je hem draaiende heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Is er iemand in de buurt van Spijkenisse die mij kan helpen met het flashen van mijn Ender 3? Heeft het inderdaad veel voordelen om een nieuwere firmware te gebruiken?

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soliest
  • Nu online
CerielTjuh schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:13:
Na lange tijd alleen kijken en informatie zoeken wil ik jullie toch meenemen in mijn eigen set-up van de Ender3 familie. Heb er 2 staan in de garage sinds kort (mijn vrouw vond dat ze op zolder te gevaarlijk waren en teveel lawaai maakten :)). Heb ze in star wars stijl voorzien van namen: Rebel (Alliance) en Imperial (Empire).
.....
......

Indien iemand nog tips heeft, let me know!
Super nice. Wat ik zelf nog gedaan zou hebben is die rol niet aan de bovenkant vast zetten. Bij mij wiebeld het frame dan gewoon teveel en krijg ik vaker van die lelijke lijntjes in mijn prints.

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Soliest schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:23:
Is er iemand in de buurt van Spijkenisse die mij kan helpen met het flashen van mijn Ender 3? Heeft het inderdaad veel voordelen om een nieuwere firmware te gebruiken?
Bedoel je met flashen een bootloader in schieten of gewoon de nieuwe marlin er in schieten?

En als je de stock software nog heb is er geen thermal run away geïnstalleerd (aka brand gevaarlijk) dus dat is al een groot verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchone op 01-07-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Nu online
Dutchone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Bedoel je met flashen een bootloader in schieten of gewoon de nieuwe marlin er in schieten?
In ieder geval een bootloader erin zetten en dan kan er meteen een nieuwe marlin in. Ik heb geen arduino en wil hem niet aanschaffen voor alleen het flashen. Zou het ook met een ander bordje gaan? Misschien dat ik er later ook nog een pie aan wil hangen.

Pagina: 1 ... 16 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie