Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:54
ErBo66 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:53:
[...]

Weet je nog wat je allemaal geprobeerd hebt? Probeer in elk geval M502 en dan M500 te doen om de eeprom waardes te updaten. Als je dit niet doet worden de standaard bigtreetech waardes gebruikt. Voor mij resulteerde dit in veel te grote stappen.
Zal je vast weten, maar als je #define CR10_STOCKDISPLAY enabled kan je gewoon het standaard/stock display op exp1 aansluiten. Dit geeft wellicht wat meer informatie dan de TFT (wat eigenlijk maar een "domme" rs232 monitor is, ik gebruik de mijne hierom niet eens) . Als er b.v geen communicatie met de stepperdrivers is dan word dit op het stock display getoond, op de TFT zie je dit niet.
En heb je het nu al eens met de standaard endstops en zonder de sensorless homing/bltouch geprobeerd?
Neem aan dat de jumpers onder de drivers allemaal naar links staan zoals je het bordje krijgt?
En heb je mijn config (zonder bltouch) nog geprobeerd? Mijn printer staat nu vrolijk Drogon te printen :)
Drogon
Kwam er btw gister wel achter dat in mijn config denkelijk sinds de laatste Marlin update het schrijven naar eeprom uit stond mocht je mijn config nog willen proberen.
Heeft even geduurd, maar ook jouw config geprobeerd nu! Helaas hetzelfde, geen van de steppers wil iets doen...

Ik heb ook het originele stock display erbij gehangen, en kom nu hiermee op het info scherm als ik vraag om Y 10mm te bewegen:
https://photos.app.goo.gl/nMTtz8cW52WpJ6RB8

Jumpers bevinden zich inderdaad allemaal links, op de "rode" pinnen.

BLTouch heb ik nog niet losgekoppeld, sensorless homing ook al eens uitgezet in source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
psnepvangers schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Heeft even geduurd, maar ook jouw config geprobeerd nu! Helaas hetzelfde, geen van de steppers wil iets doen...

Ik heb ook het originele stock display erbij gehangen, en kom nu hiermee op het info scherm als ik vraag om Y 10mm te bewegen:

BLTouch heb ik nog niet losgekoppeld, sensorless homing ook al eens uitgezet in source...
Probeer deze marlin build eens.
Deze werkt 100% zeker met de 2208 steppers in standalone mode.
https://we.tl/t-udnyLClFNB

Deze is opgezet met BLTouch. Kwestie van steppers aanpassen in de firmware en flashen (en vergeet eeprom niet te clearen na flashen).

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Na het laatste fiasco met printen komt er eindelijk weer wat uit mijn printer.

Aanpassingen:
Gele veren
Andere ptfe tube
Andere koppelingen
Bovenstaande dankzij @Blamm
Haarlak + Pritstift

Tevens van cura 4 (mac) overgestapt naar puraslicer.

Eerste test prints komen er nu uit. Hopelijk blijft dat zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02

Ik begin door mijn suggesties heen te raken :) Eentje nog, met mijn config en stock display aangesloten:
config -> restore failsafe settings en vervolgens onder motion elke van de losse homing opties proberen (niet home all maar home X etc)
De vraagtekens bij de posities op het stock display betekenen dat de posite onbekend is (want niet gehomed).
Had je M119 nog geprobeerd (opvragen endstop status)
Ik heb het al een paar keer geschreven maar voor het sensorless homing moet je de diag1 pin op de stepper drivers solderen.
Als je nozzle op temperatuur brengt, doet de extruder motor het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flastic
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-05-2024
Bij het starttopic staan wat dingen opgenoemd die je kunt aanpassen / updaten / doen aan een Ender 3 zodra je m uit de doos haalt. De afgelopen dagen ben ik nog veel meer tegengekomen (bv: bepaalde schroefgaatjes iets groter uitboren, etc.).

Weet een van jullie misschien een bron waar al deze dingen overzichtelijk, met verwijzing naar de bron, op een rijtje staan? Zo niet zal ik het zelf maken en hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
ErBo66 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:04:
[...]

Ik begin door mijn suggesties heen te raken :) Eentje nog, met mijn config en stock display aangesloten:
config -> restore failsafe settings en vervolgens onder motion elke van de losse homing opties proberen (niet home all maar home X etc)
De vraagtekens bij de posities op het stock display betekenen dat de posite onbekend is (want niet gehomed).
Had je M119 nog geprobeerd (opvragen endstop status)
Ik heb het al een paar keer geschreven maar voor het sensorless homing moet je de diag1 pin op de stepper drivers solderen.
Als je nozzle op temperatuur brengt, doet de extruder motor het dan wel?
Snap ik, ik weet ook niet echt meer waar het aan kan liggen...

Inmiddels geprobeerd, ook dan bewegen de motors niet.

M119 resultaat:
Send: M119
Recv: Reporting endstop status
Recv: x_min: TRIGGERED
Recv: y_min: TRIGGERED
Recv: z_min: open
Diag1 pin nog niet gesoldeerd, aangezien ik nu tijdelijk ook SENSORLESS_HOMING uit heb gezet. Eerst maar eens kijken of ik het met de simpele endstops aan de gang krijg...

Ook als ik de nozzle op temperatuur breng (190C) krijg ik de extruder niet aan de gang. De motoren worden ook niet aangeroepen, want ze blijven "vrij" te bewegen, om het zo maar te noemen.
Razwer schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:05:
[...]

Probeer deze marlin build eens.
Deze werkt 100% zeker met de 2208 steppers in standalone mode.
https://we.tl/t-udnyLClFNB

Deze is opgezet met BLTouch. Kwestie van steppers aanpassen in de firmware en flashen (en vergeet eeprom niet te clearen na flashen).
Bedankt! Zal deze ook eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door psnepvangers op 25-05-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
psnepvangers schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Snap ik, ik weet ook niet echt meer waar het aan kan liggen...

Inmiddels geprobeerd, ook dan bewegen de motors niet.

M119 resultaat:

[...]

Diag1 pin nog niet gesoldeerd, aangezien ik nu tijdelijk ook SENSORLESS_HOMING uit heb gezet. Eerst maar eens kijken of ik het met de simpele endstops aan de gang krijg...

Ook als ik de nozzle op temperatuur breng (190C) krijg ik de extruder niet aan de gang. De motoren worden ook niet aangeroepen, want ze blijven "vrij" te bewegen, om het zo maar te noemen.
Tenzij je handmatig printkop en bed tegen de eindstop hebt gezet (zal wel) moet de x en y net als de z op open staan, niet triggered.
Als je ze van de endstop af beweegt veranderd de status wel naar open?

Als je vlak na het geven van een home opdracht M122 doet, zie je dan wel de top regel "enabled" veranderen van false naar true?
Recv: X Y Z E
Recv: Enabled true true true true
Recv: Set current 500 500 500 638
Recv: RMS current 489 489 489 611
Recv: MAX current 689 689 689 862
Recv: Run current 15/31 15/31 15/31 19/31
Recv: Hold current 7/31 7/31 7/31 9/31
Recv: CS actual 15/31 15/31 15/31 19/31
Recv: PWM scale 59 62 55 38
Recv: vsense 1=.18 1=.18 1=.18 1=.18
Recv: stealthChop true true true true
Recv: msteps 16 16 16 16
Recv: tstep 706 712 max 4298
Recv: pwm
Recv: threshold 0 0 0 0
Recv: [mm/s] - - - -
Recv: OT prewarn false false false false
Recv: OT prewarn has
Recv: been triggered false false false false
Recv: off time 4 4 4 4
Recv: blank time 24 24 24 24
Recv: hysteresis
Recv: -end 2 2 2 2
Recv: -start 1 1 1 1
Recv: Stallguard thrs 0 0 0 0
Recv: DRVSTATUS X Y Z E
Recv: stallguard
Recv: sg_result 0 0 0 0
Recv: fsactive
Recv: stst X
Recv: olb X
Recv: ola X
Recv: s2gb
Recv: s2ga
Recv: otpw
Recv: ot
Recv: Driver registers:
Recv: X 0x00:0F:00:00
Recv: Y 0x00:0F:00:00
Recv: Z 0xE0:0F:00:00
Recv: E 0x00:13:00:00

Heb je gezien welke versie van de stepperdrivers je hebt? En heb je de drie soldeer jumpers gecontroleerd? Bij mij stonden die goed maar weet niet wat je precies besteld hebt. Meen dat je dit bij de diy versie zelf moet doen. Ik bedoel de cfg4,5 en spi solderpads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
psnepvangers schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:01:
[...]
Bedankt! Zal deze ook eens proberen.
Sorry, je hebt er niets aan. In mijn hoofd dacht ik dat je een MKS GEN L had, maar lees net terug dat je een SKR 1.3 hebt. Je moet dus aan de Marlin 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Een vraag mbt afwerking prints.

Hoe werken jullie je prints af? Ik lees her en der schuurpapier, en het verven van de prints? welke verf gebruiken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 10:37
@Erik2B Dit wat misschien? YouTube: Simple way to make ultra-smooth 3D prints at home (kwam ik een keer tegen, nooit geprobeerd)

[ Voor 12% gewijzigd door Speedfightserv op 27-05-2019 13:55 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Bedankt ga eens kijken ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb een glazen bed van Creality en printte PETG altijd op 250 graden, met bed op 80. Nu ik naar 230 ben gegaan om oozing te verminderen is mijn bed adhesion van top naar rampzalig gegaan. Bed is goed geleveld op 0.1 mm en heb een originele BLTouch.

Heb de bed temp ook op 60/70 geprobeerd en maak mijn bed na elke print schoon met isopropyl alcohol. Nu maar een bus 3D Lac besteld, maar ik dacht wellicht zijn hier nog andere tips?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ugh frustratie!!!
SKR 1.3 bord wil niet connecten over USB.

12v op het bord, USB kabel in Windows 10 laptop, "usb device not recognized".

Ergens een unsigned windows 7 32bit drivertje gevonden maar dat lijkt me een kansloze actie.
Smoothieboard drivers gevonden maar die zeggen, beter installeer je dat niet op Windows 10. http://smoothieware.org/windows-drivers

Heb ik gewoon een brak bord of doe ik iets fout?

edit: had LCD niet (goed) aangesloten. Nu wel en krijg "maxbed temp exceeded, printer halted" en keiharde piep.

Ik vermoed een rot bord. maar knutsel wel ff verder.

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 27-05-2019 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:46:
ugh frustratie!!!
SKR 1.3 bord wil niet connecten over USB.

12v op het bord, USB kabel in Windows 10 laptop, "usb device not recognized".

Ergens een unsigned windows 7 32bit drivertje gevonden maar dat lijkt me een kansloze actie.
Smoothieboard drivers gevonden maar die zeggen, beter installeer je dat niet op Windows 10. http://smoothieware.org/windows-drivers

Heb ik gewoon een brak bord of doe ik iets fout?

edit: had LCD niet (goed) aangesloten. Nu wel en krijg "maxbed temp exceeded, printer halted" en keiharde piep.

Ik vermoed een rot bord. maar knutsel wel ff verder.
Nee, je bord is (waarschijnlijk) prima in orde. Ik heb precies hetzelfde gehad. Als je eenmaal de smoothieware driver geinstalleerd hebt wil de Marlin driver niet meer werken. Als je het bordje boot zie je in device manager een ~10 tal seconden een marlin entry verschijnen die na een volgende usb-connect biep van je pc weer verdwijnt.
Ik heb raspberry pi's in overvloed (nou ja net genoeg ;) ) dus die aangesloten en werken met octoprint.
Ik heb later een stukje gevonden met welke usb driver je moet weggooien om de marlin driver te kunnen installeren maar dat heb ik nooit geprobeerd omdat ik het ondertussen al helemaal ingebouwd en al had.
Er zit trouwens ook een driver in de Marlin download onder Marlin-bugfix-2.0.x\Marlin\src\HAL\HAL_LPC1768\win_usb_driver\

Heb je alles ook daadwerkelijk aangesloten? Juiste type sensor voor het bed ingesteld? (1)
Er is recent iets geweest met een tijd instelling voor dit soort meldingen (Marlin) maar weet niet meer precies wat of waar

[ Voor 6% gewijzigd door ErBo66 op 27-05-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
FirePuma142 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:43:
Ik heb een glazen bed van Creality en printte PETG altijd op 250 graden, met bed op 80. Nu ik naar 230 ben gegaan om oozing te verminderen is mijn bed adhesion van top naar rampzalig gegaan. Bed is goed geleveld op 0.1 mm en heb een originele BLTouch.

Heb de bed temp ook op 60/70 geprobeerd en maak mijn bed na elke print schoon met isopropyl alcohol. Nu maar een bus 3D Lac besteld, maar ik dacht wellicht zijn hier nog andere tips?
Je kan meestal de eerste laag temperaturen aanpassen, dus dan kan je 250°C op je bed printen en de rest op 230°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Ik heb er geen last van maar ben ook met een oudere versie van Marlin begonnen voor wat het uitmaakt.
Ik heb niet het hele verhaal gelezen (ben ik morgen nog bezig geloof ik) maar suggestie:
Disable bed en bed temp sensor in de config. Probeer op te starten en reset dan de eeprom. Worden misschien verkeerde standaardwaardes overschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:32:
[...]

Ik heb er geen last van maar ben ook met een oudere versie van Marlin begonnen voor wat het uitmaakt.
Ik heb niet het hele verhaal gelezen (ben ik morgen nog bezig geloof ik) maar suggestie:
Disable bed en bed temp sensor in de config. Probeer op te starten en reset dan de eeprom. Worden misschien verkeerde standaardwaardes overschreven?
Gebruik je Arduino of PlatformIO?
Dit lijkt een issue met PlaformIO te zijn icm Marlin 2.0 en de TMC drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:33:
[...]

Gebruik je Arduino of PlatformIO?
Dit lijkt een issue met PlaformIO te zijn icm Marlin 2.0 en de TMC drivers
Ik geloof je, maar nogmaals, geen last van.
Ik gebruik visual studio code met platformio (en tmc2130)
En uiteraard Marlin 2.0

[ Voor 3% gewijzigd door ErBo66 op 27-05-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:35:
[...]

Ik geloof je, maar nogmaals, geen last van.
Ik gebruik visual studio code met platformio (en tmc2130)
En uiteraard Marlin 2.0
Ik heb 2208 :(
Fix lijkt niet te werken. Ik pruts verder...

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 27-05-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:36:
[...]

Ik heb 2208 :(
Fix lijkt niet te werken. Ik pruts verder...
Ik was er al bang voor. Wou net voorstellen mijn bin file te posten maar dat heeft dan ook weinig zin.
Zou toch even proberen zonder bed (thermistor) settings maar dat zullen anderen ook wel hebben geprobeerd.
Kan je op de printer zelf wel zien wat de bedtemp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:39:
[...]

Ik was er al bang voor. Wou net voorstellen mijn bin file te posten maar dat heeft dan ook weinig zin.
Zou toch even proberen zonder bed (thermistor) settings maar dat zullen anderen ook wel hebben geprobeerd.
Kan je op de printer zelf wel zien wat de bedtemp is?
thermistor uitschakelen is idd een tijdelijke workaround die ik ga proberen.
Zo goed als direct na boot krijg ik meteen de halt en keiharde piep (katten thuis zijn er ook niet blij mee :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
thermistor uitschakelen is idd een tijdelijke workaround die ik ga proberen.
Zo goed als direct na boot krijg ik meteen de halt en keiharde piep (katten thuis zijn er ook niet blij mee :))
Ik weet het, heb hem ook 1x gehad de katten waren niet blij en baasje ook niet :)
Andere suggestie, heb net die thread zitten lezen en lijkt, als het klopt, iets te zijn met een time-out op de 2208 init. Maar mensen die het bord al werkend hebben gehad hebben er, voor zo ver ik zie, geen last van. Daardoor blijf ik toch aan de eeprom waarden denken.
Wat als je als stepper geen 2208 maar 2130 oid kiest en compileerd? De drivers zullen niet werken (misschien zelfs even verwijderen to be sure) maar misschien krijg je geen foutmelding en kan je eeprom reset (M502 + M500) doen en dan 2208 instellen...
Die standaard eeprom waarden hebben mij in eerste instantie ook een uurtje of twee gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ManIkWeet schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:30:
[...]

Je kan meestal de eerste laag temperaturen aanpassen, dus dan kan je 250°C op je bed printen en de rest op 230°C
Ga ik vanavond eens proberen, dat is vrij eenvoudig in te stellen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:10:
[...]

Ik weet het, heb hem ook 1x gehad de katten waren niet blij en baasje ook niet :)
Andere suggestie, heb net die thread zitten lezen en lijkt, als het klopt, iets te zijn met een time-out op de 2208 init. Maar mensen die het bord al werkend hebben gehad hebben er, voor zo ver ik zie, geen last van. Daardoor blijf ik toch aan de eeprom waarden denken.
Wat als je als stepper geen 2208 maar 2130 oid kiest en compileerd? De drivers zullen niet werken (misschien zelfs even verwijderen to be sure) maar misschien krijg je geen foutmelding en kan je eeprom reset (M502 + M500) doen en dan 2208 instellen...
Die standaard eeprom waarden hebben mij in eerste instantie ook een uurtje of twee gekost.
Ga ik zo proberen. tnx voor de tip.

Ik ben nu bezig met de juiste direction te zetten en ABL probe in te stellen.

Volgende horde is filament runout sensor, geen idee nog waar ik die moet pluggen :+

Fyi, ik plug dit bord in een CR-10s en niet een Ender 3. Maakt weinig verschil verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Ga ik zo proberen. tnx voor de tip.

Ik ben nu bezig met de juiste direction te zetten en ABL probe in te stellen.

Volgende horde is filament runout sensor, geen idee nog waar ik die moet pluggen :+

Fyi, ik plug dit bord in een CR-10s en niet een Ender 3. Maakt weinig verschil verder.
X-max aansluiting (filament sensor, niet dat ik hem heb) P1_28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:20:
[...]

X-max aansluiting (filament sensor, niet dat ik hem heb) P1_28
heb hem daar aangesloten maar triggered niet.
Default voorbeeld heeft
code:
1
  #define FIL_RUNOUT_PIN 2 // Creality CR10-S stock sensor

uit commented en werkt idd! tnx!

next step: dummy stepper drivers en thermistor weer enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:10:
[...]

geprobeerd maar kansloos. Zelfs de allegro steppers gekozen en expliciet de TMC library uit platformio.ini gehaald. No joy. Ik vermoed een short in het bord of een geklapte cap.

edit: zelfs thermal runaway uitzetten in Marlin heeft geen effect...

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 27-05-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:00:
[...]

geprobeerd maar kansloos. Zelfs de allegro steppers gekozen en expliciet de TMC library uit platformio.ini gehaald. No joy. Ik vermoed een short in het bord of een geklapte cap.

edit: zelfs thermal runaway uitzetten in Marlin heeft geen effect...
Oude(re) release downloaden totdat er een fix is?
Anderzijds, wat gebeurd er als je de hotend thermistor op bed aansluiting zet en andersom?
Probeer ff snel naar het schema te kijken maar moet zo weer weg helaas.

Kan eventueel mijn bin uploaden, klopt er niets van de config uiteraard maar misschien trekt het iets recht of kan je concluderen dat er iets in je software/config niet klopt?

[ Voor 13% gewijzigd door ErBo66 op 27-05-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:11:
[...]

Oude(re) release downloaden totdat er een fix is?
Anderzijds, wat gebeurd er als je de hotend thermistor op bed aansluiting zet en andersom?
Probeer ff snel naar het schema te kijken maar moet zo weer weg helaas.

Kan eventueel mijn bin uploaden, klopt er niets van de config uiteraard maar misschien trekt het iets recht of kan je concluderen dat er iets in je software/config niet klopt?
alles al geprobeerd wat je voorsteld. Zelfs zonder thermistor aangesloten gaat hij gillen.
Ook al geswapped tussen NTC en normaal.

Als je bin kan uploaden, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Als je bin kan uploaden, graag.
Doe dit delen niet zo vaak, hoop dat dit goed gaat Linkje

Hardwarematig kan hij haast niet stuk zijn lijkt me, pull-up weerstandje, condensator naar gnd en via spoeltje de controller in.
Je zou als laatste (hardwarematig) denkelijk nog kunnen proberen in het pins_bigtreetech_skr_V1.3.h file de bed thermistor als input 2 te definieeren ipv 0. Eigenlijk de hotend 1 thermistor aansluiting gebruiken dus. En de thermistor daar op aansluiten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:53:
[...]

tnx! vanmiddag even proberen
Hardwarematig kan hij haast niet stuk zijn lijkt me, pull-up weerstandje, condensator naar gnd en via spoeltje de controller in.
zou je denken maar heb op mijn oude CR-10s bordje al eens dit issue gehad waarbij de cap was gesprongen. Toen zat er een short.
Je zou als laatste (hardwarematig) denkelijk nog kunnen proberen in het pins_bigtreetech_skr_V1.3.h file de bed thermistor als input 2 te definieeren ipv 0. Eigenlijk de hotend 1 thermistor aansluiting gebruiken dus. En de thermistor daar op aansluiten uiteraard.
Zal ik ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 10:37
Dit topic loopt al een tijdje en heb er doorheen zitten lezen,

Ik zit te denken om de CREALITY Ender-3 tekopen. Ik zie een normale versie en een pro versie.

De normale zit op €163,- en de Pro op €192,-

Ik had al gelezen dat de Pro een meanwell voeding heeft en een ander bed?

Wat is op dit moment de beste keus? (ben een totale leek nog op dit gebied)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Speedfightserv schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:49:
Dit topic loopt al een tijdje en heb er doorheen zitten lezen,

Ik zit te denken om de CREALITY Ender-3 tekopen. Ik zie een normale versie en een pro versie.

De normale zit op €163,- en de Pro op €192,-

Ik had al gelezen dat de Pro een meanwell voeding heeft en een ander bed?

Wat is op dit moment de beste keus? (ben een totale leek nog op dit gebied)
Er is veel tijd gestoken in de start post waar dit redelijk strak is uitgelegd. 8)

Als je na het lezen van de start post nog vragen hebt horen wij het graag. "beste keus" is een persoonlijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
[...]

Firmware werkt idd met jouw firmware!
Wat nog gekker is, zelfs de steppers werken! alleen X en Y zijn omgedraaid.

Ik heb te weinig tijd om verder te troubleshooten vandaag maar iig is het bord dus niet stuk. Bed geeft juiste temp weer nu.

Welke stepper driver versie heb jij er in zitten en welke marlin build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:44:
[...]

Firmware werkt idd met jouw firmware!
Wat nog gekker is, zelfs de steppers werken! alleen X en Y zijn omgedraaid.

Ik heb te weinig tijd om verder te troubleshooten vandaag maar iig is het bord dus niet stuk. Bed geeft juiste temp weer nu.

Welke stepper driver versie heb jij er in zitten en welke marlin build?
Yeah :) en huhhh 7(8)7 steppers werken nog ook??? Strange, maar mooi joh.
Ik heb gister de tmc library geupgrade van 0.3.4 naar 0.3.5 dus deze bin file zou nog 0.3.4 moeten zjjn.
Marlin build: umm eigenlijk geen idee. Ik gebruik git niet maar heb mijn eigen eigenaardige manier van updaten. Ik download een release en kopieer de nieuwe files exclusief config files naar mijn werk directory en vergelijk dan wat er in de config files veranderd is. Zal vast makkelijker kunnen maar dit werkt voor mij. De folder is van 21-5, dus de versie die toen actueel was. Visual studio code geeft 30aa480 aan maar betwijfel dus of dat klopt

Als je het niet werkend krijgt met je eigen omgeving kan ik mijn werk directory comprimeren en delen? Is het proberen waard denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:18:
[...]

Yeah :) en huhhh 7(8)7 steppers werken nog ook??? Strange, maar mooi joh.
Ik heb gister de tmc library geupgrade van 0.3.4 naar 0.3.5 dus deze bin file zou nog 0.3.4 moeten zjjn.
Marlin build: umm eigenlijk geen idee. Ik gebruik git niet maar heb mijn eigen eigenaardige manier van updaten. Ik download een release en kopieer de nieuwe files exclusief config files naar mijn werk directory en vergelijk dan wat er in de config files veranderd is. Zal vast makkelijker kunnen maar dit werkt voor mij. De folder is van 21-5, dus de versie die toen actueel was. Visual studio code geeft 30aa480 aan maar betwijfel dus of dat klopt

Als je het niet werkend krijgt met je eigen omgeving kan ik mijn werk directory comprimeren en delen? Is het proberen waard denk.
Als je wilt delen, graag.

Ik ben vooral benieuwd naar configuration en configuration_adv maar hele folder zou goed kunnen helpen.

Heb je example config gebruikt? Ik deed net een compare op de example files van CR10S en Ender 3 en er zitten flinke verschillen tussen. Daarnaast is de CR10S example config redelijk brak na review (Default taal is japans? ABL staat aan, etc.). Chopper settings staan in beiden verkeerd overigens (CR10 staat 24v ipv 12 en Ender 3 precies andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Als je wilt delen, graag.

Ik ben vooral benieuwd naar configuration en configuration_adv maar hele folder zou goed kunnen helpen.

Heb je example config gebruikt? Ik deed net een compare op de example files van CR10S en Ender 3 en er zitten flinke verschillen tussen. Daarnaast is de CR10S example config redelijk brak na review (Default taal is japans? ABL staat aan, etc.). Chopper settings staan in beiden verkeerd overigens (CR10 staat 24v ipv 12 en Ender 3 precies andersom).
Heb ik de example config gebruikt, goeie vraag. Ik meen van niet, heb volgens mij alleen dingen als de bed size, acceleration e.d. dingetjes overgenomen (ik weet al niet meer wat ik gister gedaan heb laat staan ~anderhalve maand geleden :) )

Mijn werk directory: Marlin-bugfix-2.0.x.rar hoop dat het helpt anders wordt het nog vreemder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Heb ik de example config gebruikt, goeie vraag. Ik meen van niet, heb volgens mij alleen dingen als de bed size, acceleration e.d. dingetjes overgenomen (ik weet al niet meer wat ik gister gedaan heb laat staan ~anderhalve maand geleden :) )

Mijn werk directory: Marlin-bugfix-2.0.x.rar hoop dat het helpt anders wordt het nog vreemder...
Welke hotend heb je er trouwens in zitten want je max temps zijn wel erg hoog :)

edit: het viel me net niet op, maar zie nu dat met jouw firmware het display niet werkt (en dat klopt want in Marlin staat het uit).
Ik ga jouw firmware zo flashen met display enabled en kijken of het issue met het display is.

[ Voor 15% gewijzigd door Razwer op 28-05-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:37:
[...]

Welke hotend heb je er trouwens in zitten want je max temps zijn wel erg hoog :)
;) ;) Van de week pas aangepast, zal het niet zo snel gaan gebruiken, if ever, maar ik was degene met de Micro-Swiss all metal hotend vraag. Voor die tijd printe ik PETG met 245 nu op 260 omdat hij niet hoger kon (i.v.m. hard stalen nozzle) Nu "kan" hij wel hoger maar zal wel niet gezond gezond zijn voor de standaard Ender thermistor. Ik voel weer een upgrade'tje aankomen. Ondertussen is er al aardig wat vervangen (en weer vervangen en...) :*) En dat na zo'n drie maanden gebruik.
Aangezien Micro-Swiss bij mijn weten geen max temperatuur heeft gespecificeerd heb ik ook geen idee wat de max is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:53:
[...]

;) ;) Van de week pas aangepast, zal het niet zo snel gaan gebruiken, if ever, maar ik was degene met de Micro-Swiss all metal hotend vraag. Voor die tijd printe ik PETG met 245 nu op 260 omdat hij niet hoger kon (i.v.m. hard stalen nozzle) Nu "kan" hij wel hoger maar zal wel niet gezond gezond zijn voor de standaard Ender thermistor. Ik voel weer een upgrade'tje aankomen. Ondertussen is er al aardig wat vervangen (en weer vervangen en...) :*) En dat na zo'n drie maanden gebruik.
Aangezien Micro-Swiss bij mijn weten geen max temperatuur heeft gespecificeerd heb ik ook geen idee wat de max is.
Ah! belletje, rinkel rinkel :)
Ja dan moet dat prima zijn denk ik. De stock MK8 was het geen handige setting voor.

Display werkt overigens nu, zonder gekkigheid. Nu maar eens met de juiste stepper config flashen.
over 2 mins weet ik meer :)

Edit: ook met juiste stepper config geen issues.
Schiet mij maar lek. Ik heb iig nu een Marlin build waar ik iets mee kan en wanneer ik meer tijd heb zal ik deze eens goed configgen.

Ander issue (had ik ook voor het bed temp issue) is dat LCD wiel draaien geen effect heeft. Maar de CR-10s heeft een ander LCD dan Ender 3.
Misschien dan toch eens die Touch LCD bestellen :P

edit2: LCD wiel werkt nu wel, was wiring issue.

[ Voor 17% gewijzigd door Razwer op 28-05-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:00:
[...]
Ah! belletje, rinkel rinkel :)
Ja dan moet dat prima zijn denk ik. De stock MK8 was het geen handige setting voor.

Display werkt overigens nu, zonder gekkigheid. Nu maar eens met de juiste stepper config flashen.
over 2 mins weet ik meer :)

Edit: ook met juiste stepper config geen issues.
Schiet mij maar lek. Ik heb iig nu een Marlin build waar ik iets mee kan en wanneer ik meer tijd heb zal ik deze eens goed configgen.

Ander issue (had ik ook voor het bed temp issue) is dat LCD wiel draaien geen effect heeft. Maar de CR-10s heeft een ander LCD dan Ender 3.
Misschien dan toch eens die Touch LCD bestellen :P

edit2: LCD wiel werkt nu wel, was wiring issue.
Congrats. Eindelijk iemand met een zelfde boordje geholpen (y) Een ding is jammer, blijft het toch nog een raadsel wat het nou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryuukami
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 00:05
Ik heb deze mod uitgeprobeerd tot nu toe alleen me Baby Groot met hout PLA maar de kwaliteit is echt veel beter vooral het gezicht echt het proberen waard werkt alleen met Cura 4.0 op het ogenblik
https://github.com/trouch/CreawsomeMod

Ryuukami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:49:
[...]

Congrats. Eindelijk iemand met een zelfde boordje geholpen (y) Een ding is jammer, blijft het toch nog een raadsel wat het nou was.
Het is OF de example code voor CR-10s, OF de build van Marlin die ik heb gepakt.

Komende dagen zal ik er eens mee gaan spelen. Ik ben benieuwd. Het ligt er ook aan hoeveel tijd ik heb de komende dagen.

to be continued :)

@psnepvangers had jij de SKR al aan de praat? zo niet, pak de bin van @ErBo66 en probeer die eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 01-10 09:05
Ik ben sinds vorige week in het bezit van de E3Pro. Een heel nieuwe wereld gaat voor me open. Ik heb echter het probleem dat de Ender na een tijdje reset, bij bv het printen van de example-dog. Zie de foto:
Ender Dog Example Error
Ik kan wel doorgaan, maar na een paar minuten gebeurd weer hetzelfde.
Display gaat uit, en het lijkt alsof hij opnieuw opstart (waarna de optie komt resume/stop print).
Het lijkt alsof de onboard microcontroller te heet wordt en reset. Op de foto ligt ook de clip voor het vastzetten van de flatcable (display), waarbij de E3 ook na een minuut of wat resette. Iemand gelijkwaardige ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
ArnieNFW schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:45:
Ik ben sinds vorige week in het bezit van de E3Pro. Een heel nieuwe wereld gaat voor me open. Ik heb echter het probleem dat de Ender na een tijdje reset, bij bv het printen van de example-dog. Zie de foto:
[Afbeelding: Ender Dog Example Error]
Display gaat uit, en het lijkt alsof hij opnieuw opstart (waarna de optie komt resume/stop print).
Het lijkt alsof de onboard microcontroller te heet wordt en reset. Op de foto ligt ook de clip voor het vastzetten van de flatcable (display), waarbij de E3 ook na een minuut of wat resette. Iemand gelijkwaardige ervaringen?
Niet dezelfde ervaring gehad gelukkig. Afhankelijk van waar je hem gekocht hebt is het wellicht het beste garantie te claimen.
Als dat een hopeloze zaak is zou ik zeggen schroef de onderkant van de controller open (3 schroefjes uit mijn hoofd) en controleer of de ventilator loopt en of de voedingskabels goed vast in het schroefblok zitten.
Zit de XT-60 connector goed vast tussen voeding en controler?

Wacht, neem aan dat je nog van sd kaart print. Aangezien de testdog 2x op (precies?) dezelfde hoogte gestopt is zo te zien en de kabelclip dan weer ineens erg vroeg gestopt is, probeer eens een andere sd kaart. Ik heb wel vaker gelezen over slechte kaartjes.

SD kaartje kun je natuurlijk zo proberen maar als dat het niet is zou ik na een week toch eerst de leverancier proberen te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
ErBo66 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:23:
[...]

Als dat een hopeloze zaak is zou ik zeggen schroef de onderkant van de controller open (3 schroefjes uit mijn hoofd) en controleer of de ventilator loopt en of de voedingskabels goed vast in het schroefblok zitten.
Zit de XT-60 connector goed vast tussen voeding en controler?
Interessant, hoort er een FAN te lopen op de controller? Deze hoor ik in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
ArnieNFW schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Interessant, hoort er een FAN te lopen op de controller? Deze hoor ik in ieder geval niet.
Ja, aan de onderkant van de controllerbox zit aan de voorzijde een fan. Hij zal ook niet veel herrie maken maar hij hoort wel te lopen. Maar zelfs als hij loopt en je zet de printer op iets van tapijt neer bv dan kan ik me goed voorstellen dat je e.e.a. afsluit. Of dat de oorzaak is van je resets...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
ErBo66 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:14:
[...]
Ja, aan de onderkant van de controllerbox zit aan de voorzijde een fan. Hij zal ook niet veel herrie maken maar hij hoort wel te lopen. Maar zelfs als hij loopt en je zet de printer op iets van tapijt neer bv dan kan ik me goed voorstellen dat je e.e.a. afsluit. Of dat de oorzaak is van je resets...???
Interessant; ik vermoed dat het probleem hier ligt. Want toen hij eenmaal vastliep bij het afdrukken van het hondje, wilde hij iets simpels als de clip ook niet meer printen (niet laten afkoelen).
Zal eens open maken en kijken of de fan draait. Daarbij heb ik nog een kamer ventilator; eens kijken of dat helpt. Dank voor de tip,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
ArnieNFW schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:45:
[Afbeelding: Ender Dog Example Error]
En voel meteen even of je XT60 connector niet warm wordt tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
kmichael schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:52:
[...]
En voel meteen even of je XT60 connector niet warm wordt tijdens het printen.
De XT60 connector ziet er goed uit. Geen verkleuringen ed. Grappig is dat deze weer een ander is dan die op het net te zien is. Deze heeft een grijze achterkant en geen krimpfolie. Zal het tijdens het printen even in de gaten houden.
ErBo66 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:14:
[...]
@ErBo66 [edit] Jij bedoeld de box waar de microsd-card/usb zit.Mn andere fans maken zoveel herrie; ik weet niet of ik die hoor maar ik zal eens kijken of ie open gaat.
Ik print nu iets met een huiskamer ventilator erop. Ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door ArnieNFW op 29-05-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Razwer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:39:
[...]

Het is OF de example code voor CR-10s, OF de build van Marlin die ik heb gepakt.

Komende dagen zal ik er eens mee gaan spelen. Ik ben benieuwd. Het ligt er ook aan hoeveel tijd ik heb de komende dagen.

to be continued :)

@psnepvangers had jij de SKR al aan de praat? zo niet, pak de bin van @ErBo66 en probeer die eens.
Geprobeerd, en de stepper motors werken nu in ieder geval! Zitten nog wel wat andere dingen in die ik moet aanpassen, maar het is vooruitgang.

@ErBo66, kan je jouw build folder eens beschikbaar stellen? Toch maar eens een volledig vergelijk maken dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
psnepvangers schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:24:
[...]

Geprobeerd, en de stepper motors werken nu in ieder geval! Zitten nog wel wat andere dingen in die ik moet aanpassen, maar het is vooruitgang.

@ErBo66, kan je jouw build folder eens beschikbaar stellen? Toch maar eens een volledig vergelijk maken dan...
Heb ik al gedaan :) zie mijn post van dinsdag 16:06 hierboven.
Gefeliciteerd met de vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
ArnieNFW schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:30:
[...]

De XT60 connector ziet er goed uit. Geen verkleuringen ed. Grappig is dat deze weer een ander is dan die op het net te zien is. Deze heeft een grijze achterkant en geen krimpfolie. Zal het tijdens het printen even in de gaten houden.

[...]

@ErBo66 [edit] Jij bedoeld de box waar de microsd-card/usb zit.Mn andere fans maken zoveel herrie; ik weet niet of ik die hoor maar ik zal eens kijken of ie open gaat.
Ik print nu iets met een huiskamer ventilator erop. Ben benieuwd.
Klopt, die box ja dat is de controller. Aan de onderkant zit een fan. Het display is just that een display ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
ErBo66 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:01:
[...]
Klopt, die box ja dat is de controller. Aan de onderkant zit een fan. Het display is just that een display ;)
Fan loopt inderdaad - ik probeer het nu eens vanaf de computer. Heb nog wel allemaal andere problemen; zoals filament laag 0 wat loslaat of draadjes tijdens het verplaatsen van de kop. Dat komt wel; het restarten is het grootste probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:24
Voor iedereenet een ander 3 en skr 1.3

Er is nu een tutorial https://medium.com/@damie...lity-ender-3-b4ec4abfdfd1

Wanneer ik thuis ben maar even mee.bezig. ik ben nog niet zo super thuis in de 3d wereld maar elke dag leer ik weer wat. Ben benieuwd of deze guide goed werkt. Hij is ook vrij nieuw. 5 dagen oud.

En de Facebook groep helpt goed mee.
https://m.facebook.com/groups/505736576548648/

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 31-05-2019 00:05 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wellicht handig voor anderen: Mocht je een upgrade naar een MKS 1.4 overwegen, en Marlin 2.0 willen gebruiken voor bijvoorbeeld high speed bed levelling met je BLTOUCH V3.0, dan compileert Marlin met versie 1.8.7 wel, met 1.8.9 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Als je Marlin 2.0 gebruikt moet je Arduino IDE lekker deïnstalleren en de instructies op Marlin's GitHub volgen voor PlatformIO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ManIkWeet schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:23:
Als je Marlin 2.0 gebruikt moet je Arduino IDE lekker deïnstalleren en de instructies op Marlin's GitHub volgen voor PlatformIO ;)
Heb voor versies voor de huidige bugfix naar alle tevredenheid Arduino IDE gebruikt. Zal PlatformIO eens proberen, thanks.

Upgrade naar MKS GEN V1.4 met 2208's afgerond, wat een gelukzalige stilte. Dikke aanrader. Wel vooral zelf de pinouts in de gaten houden. Deze was voor mij niet volledig. Bed en hotend temp verkeerd om, BLTOUCH moet een positie naar links.

Markeer/label vooral van tevoren goed je plus en minpolen, bij bijvoorbeeld de hotend is dat met twee identiek rode draadjes lastig (lees: niet) te zien. Ik was veel te enthousiast van start gegaan en dat kostte wat trial & error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
FirePuma142 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:35:
[...]
Markeer/label vooral van tevoren goed je plus en minpolen, bij bijvoorbeeld de hotend is dat met twee identiek rode draadjes lastig (lees: niet) te zien. Ik was veel te enthousiast van start gegaan en dat kostte wat trial & error.
Tenzij er LEDs op zitten zou het niet uit mogen maken welke draad als - of + gebruikt wordt, vandaar dat ze dezelfde kleur hebben.

Dit is alleen het geval voor thermistors, hotend en hotbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ManIkWeet schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:25:
[...]

Tenzij er LEDs op zitten zou het niet uit mogen maken welke draad als - of + gebruikt wordt, vandaar dat ze dezelfde kleur hebben.

Dit is alleen het geval voor thermistors, hotend en hotbed.
Beide thermistors dubbel wit, de hotend dubbel rood. De hotend gaf direct een foutmelding bij opwarmen totdat de polen waren verwisseld. Thermistors weet ik niet precies meer, ze waren in ieder geval ongelabeld en identiek. Ongeacht de polen labelen is dus verstandig.

Overigens, ook moest de ribbon voor de LCD er andersom in dan bij het Creality-board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Ben nu een tijdje lekker aan het printen en bijna een kilo PLA erdoorheen gejaagd :-) zit ik met een paar vraagjes die ik niet echt duidelijk terug kan vinden.

Ik ga van de bekende Lack tafels een kast maken, diverse onderdelen al uitgeprint maar wil graag het volgende weten:
- sommige zeggen dat je de voeding buiten de kast moet houden ivm de temperatuur, hebben jullie dat ook?
- rookmelder in de kast slim?
- zag ook iemand met een automatische blusser erin.... is het echt zo risico vol? een must?

daarnaast wil ik ook de firmware aanpassen/upgraden. heb een Raspberry en inmiddels ook een aantal who to's gezien en lijkt me niet een echt probleem. enige wat ik niet kan vinden is of ik alles opnieuw moet instellen op het moment dat ik de Marlin FW erop zet.. heb geen BL en/of andere extra dingen, alles is nog stock.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen..... het is erg verslavend :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
Erik2B schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:30:
- sommige zeggen dat je de voeding buiten de kast moet houden ivm de temperatuur, hebben jullie dat ook?
- rookmelder in de kast slim?
- zag ook iemand met een automatische blusser erin.... is het echt zo risico vol? een must?
- Ja
- Ja
- Er is een kleine kans dat er iets in de fik vliegt, aangezien je Lack tafel van hout (en plexiglas) is... kan dat dus best een flink probleem worden...

Wat kan er in de fik vliegen? Een aantal dingen, maar daarvan zijn er ook weer een paar die met software veiliger gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
ManIkWeet schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:53:
[...]

- Ja
- Ja
- Er is een kleine kans dat er iets in de fik vliegt, aangezien je Lack tafel van hout (en plexiglas) is... kan dat dus best een flink probleem worden...

Wat kan er in de fik vliegen? Een aantal dingen, maar daarvan zijn er ook weer een paar die met software veiliger gemaakt zijn.
Dat is ook een van de belangrijkste reden op dit moment om de trp aan te kunnen zetten die standaard uit staat op de ender 3pro.

Hopelijk kan iemand vertellen of alles weer opnieuw ingesteld moet worden of dat echt zo naadloos gaat als wat ik lees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Erik2B schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Dat is ook een van de belangrijkste reden op dit moment om de trp aan te kunnen zetten die standaard uit staat op de ender 3pro.

Hopelijk kan iemand vertellen of alles weer opnieuw ingesteld moet worden of dat echt zo naadloos gaat als wat ik lees
Ik ben hem aan het maken. Heb nu houten deurtjes en randjes maar dat wordt nog plexiglas.
Heb een rookmelder erin en wil alles nog afronden ben nu met de afrondende bezig.

Foto in een moment 2 min vanaf nu 22.15.

Forum
Kast2Kast 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TsDhIykNIkURdiQiPFN7hQEW/thumb.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Daniel. op 02-06-2019 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Daniel. schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:15:
[...]

Ik ben hem aan het maken. Heb nu houten deurtjes en randjes maar dat wordt nog plexiglas.
Heb een rookmelder erin en wil alles nog afronden ben nu met de afrondende bezig.

Foto in een moment 2 min vanaf nu 22.15.

Forum
[Afbeelding: Kast2][Afbeelding: Kast 1][Afbeelding]
Netjes, die van mij wordt 3 hoog. onder de onderste tafel heb ik pootjes gezet om hem waterpas te kunnen zetten. Ben nu bezig met de 10 cm hoge pootjes voor de bovenste tafel. Verlichting zit er al in.

ben er alleen nog niet uit welke filament houder ik ga gebruiken. heb verschillende versies gevonden, allemaal met plus en min punten... maar goed voordat ik alle ondedelen uitgeprint heb ben ik nog wel een weekje bezig :P

Rookmelder wordt besteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManIkWeet
Voor iedereen die een Lack kast bouwt heb ik nog een tip:

De magnetische handvatten aan de bovenkant van de deuren monteren, niet aan de onderkant.
Als je de kap eraf haalt blijven de deuren magnetisch zitten in plaats van dat ze alle kanten op vliegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Erik2B schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:30:
Ben nu een tijdje lekker aan het printen en bijna een kilo PLA erdoorheen gejaagd :-) zit ik met een paar vraagjes die ik niet echt duidelijk terug kan vinden.

Ik ga van de bekende Lack tafels een kast maken, diverse onderdelen al uitgeprint maar wil graag het volgende weten:
Ook het moederbord zou ik buiten de kast houden. De stepper drivers houden niet van warmte. De Allegro drivers kunnen iets beter om gaan met hitte dan de TMC2208 (die op de 1.1.4 borden zitten) maar dan nog zal het de print kwaliteit niet ten goede komen.

Ik zou, waar nodig, de kabels verlengen, gat boren in de Lack en controlbox onder de Lack maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Razwer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:52:
[...]

Ook het moederbord zou ik buiten de kast houden. De stepper drivers houden niet van warmte. De Allegro drivers kunnen iets beter om gaan met hitte dan de TMC2208 (die op de 1.1.4 borden zitten) maar dan nog zal het de print kwaliteit niet ten goede komen.

Ik zou, waar nodig, de kabels verlengen, gat boren in de Lack en controlbox onder de Lack maken.
Ok, dat ga ik dan eens bekijken hoe ik dat ga doen.

had niet in de planning staan om alles te verlengen :P. ben wel van plan om een fan te plaatsen in de kast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Erik2B schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:32:
[...]

Ok, dat ga ik dan eens bekijken hoe ik dat ga doen.

had niet in de planning staan om alles te verlengen :P. ben wel van plan om een fan te plaatsen in de kast
Wanneer je (ook) de voeding verplaatst hoef je de voeding kabel niet te verlengen, mits je deze dichtbij het moederbord plaatst.

Je kan vast wel iets vinden of maken en printen waar je alles kan behuizen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Razwer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:40:
[...]

Wanneer je (ook) de voeding verplaatst hoef je de voeding kabel niet te verlengen, mits je deze dichtbij het moederbord plaatst.

Je kan vast wel iets vinden of maken en printen waar je alles kan behuizen 8)
Ga ik hier ook maaar naar kijken naar het mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Iemand nog tips voor mooi glanzend pla? Liefst in Nederland verkrijgbaar. Voorkeur goud, zilver brons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:20
Mijn Ender 3 stond hier al een tijdje, maar door een beschadigde endstop op de Y-as kon ik er nog niks mee. Inmiddels is de nieuwe endstop uit China binnen en ben ik wat testprintjes aan het maken. Dit is mijn eerste 3d-printer en tot nu toe heb ik er al een hoop plezier van, zeker voor het geld.

Ik heb het Creality glazen bed (met putjes aan de bovenkant) en het standaard printbed. Op het standaard bed kan ik aardige prints maken, maar met het glazen bed heb ik minder succes. De allereerste printjes gingen goed, maar daarna heb ik er weinig uit kunnen halen. Hoe ik hem ook level, de prints blijven vooral aan de neus hangen, of hechten wel een beetje maar worden vervolgens makkelijk losgetrokken bij het printen van een volgende laag.

Ik heb het eens goed schoongemaakt met warm water en afwasmiddel en een zacht schuursponsje. Dit leek te helpen, want ik kon vandaag weer een redelijke print maken. Bij de volgende print is het echter weer raak en hecht de boel weer voor geen meter. Wat zijn jullie ervaringen met dit glazen bed? Hoe zou ik het nog goed schoon kunnen maken zonder de coating die erop zou moeten zitten aan te tasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Bram D schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:31:
Ik heb het eens goed schoongemaakt met warm water en afwasmiddel en een zacht schuursponsje. Dit leek te helpen, want ik kon vandaag weer een redelijke print maken. Bij de volgende print is het echter weer raak en hecht de boel weer voor geen meter. Wat zijn jullie ervaringen met dit glazen bed? Hoe zou ik het nog goed schoon kunnen maken zonder de coating die erop zou moeten zitten aan te tasten?
Volgens mij is de glasplaat waar jij het over hebt een AnyCubic Ultrabase clone, ik heb de originele daarvan.
Ik heb vergelijkbare resultaten na het gebruik van een schuurspons... Ik gebruik de glasplaat niet meer.

Ik vraag me af of het probleem de schuurspons is: te zacht waardoor de glasplaat de schuurspons aantast? Hierdoor komt er dus troep van de schuurspons in de microporiën zeg maar... (is mijn hypothese)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Bram D in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"
Hang er misschien ook van af welke plaat het precies is? Ik heb deze van 123-3d.
Ik heb eerst naar alle tevredenheid gebruik gemaakt van het magnetische bed van mijn ender-3 pro maar na verloop van tijd raakte dit beschadigd en er zat steeds meer oud plastic op wat ik er niet af kreeg maar dan wel aan de volgende print bleef plakken etc.
Toen het glazen bed gaan gebruiken in combinatie met 3dlac hechtspray Mijn enigste probleem nu is dat het vaak te goed plakt! :)
Als het echt niet lukt met het "plamuurmes" het object los te krijgen dan leg ik de plaat met print even in het vriesvak.

Maar kortweg, met bovenstaande glasplaat heb ik in elk geval bepaalt niet hetzelfde probleem. Voor mijn laatste prints gebruik ik zelfs de 3dlac niet meer.

Ik heb wel de eerste keer het glas gereinigd met een serieuze fietsontvetter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:20
ErBo66 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:58:
[...]

Hang er misschien ook van af welke plaat het precies is? Ik heb deze van 123-3d.
Ja, ik heb precies die. Ik kan dus altijd nog naar 123-3d als het niet werkt, maar eerst zelf wat proberen natuurlijk.
Toen het glazen bed gaan gebruiken in combinatie met 3dlac hechtspray Mijn enigste probleem nu is dat het vaak te goed plakt! :)
Dat soort dingen heb ik nog niet geprobeerd, omdat juist dit bed zou moeten hechten en goed loslaten bij afkoelen. En dat lijkt het soms dus ook te doen, maar meestal niet :).
Ik heb wel de eerste keer het glas gereinigd met een serieuze fietsontvetter
Misschien moet ik ook maar naar zoiets op zoek dan. Als anderen nog tips voor ontvetters hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Hoe zijn de ervaringen met dual extrusion, ben nu toch wel geïnteresseerd in meerdere kleuren prints.
Gisteren handmatig gewissels en het ziet er toch wel erg tof uit. Oké designen en voorbereiden van de print is wel wat meer werk maar bent benieuwd.

Hebben de meeste hier een opstelling met 1 nozzel of met 2 nozzles. 1 nozzle ziet er ook wel interessant uit alleen kan je dan PETG en PVA dan niet combineren.
Ook verlies je een paar centimeteres met 2 nozzles, is dat zo'n groot probleem en mis je echt veel dan of is dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Ik wil mijn ender 3 pro wat stiller maken, en thermal runaway protection aanzetten. Ik wil er echter geen dagen aan knutselen, sommige zaken lijken mij ook wat complex te installeren.

Wat is nu de beste, en een beetje goedkope, optie?
- nieuw creality 1.4 bordje met 2208 drivers?
- MKS GEN L of 1.4 met 2208?
- SKR 1.3 met 2208?..

Vooral de laatste lijkt mij het ingewikkeldste, qua plaatsing maar vooral de software. Ik wil liefst niet solderen, gewoon plug & play..

Het vervelende is dat het online allemaal nogal door elkaar loopt. Verschillende resellers, allerlei verschillende stepper drivers etc. Op Ali kom ik bij big Tree tech store de mks en skr beiden tegen, alleen welke optie moet je dan weer hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalfdegrijze
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-05-2023
pasajo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:45:
- SKR 1.3 met 2208?..
Lijkt mij dat optie 1 dan de beste keuze is! Oude bordje er uit, nieuwe bordje er in. Kabeltjes en connectoren zijn 1 op 1 over te zetten. Let wel op, je moet nog wel de firmware corrigeren, omdat thermal runaway volgens sommige nog niet enabled 8)7 zijn op dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Ik wil mijn ender 3 pro wat stiller maken, en thermal runaway protection aanzetten. Ik wil er echter geen dagen aan knutselen, sommige zaken lijken mij ook wat complex te installeren.

- SKR 1.3 met 2208?..

Vooral de laatste lijkt mij het ingewikkeldste, qua plaatsing maar vooral de software. Ik wil liefst niet solderen, gewoon plug & play..

Het vervelende is dat het online allemaal nogal door elkaar loopt. Verschillende resellers, allerlei verschillende stepper drivers etc. Op Ali kom ik bij big Tree tech store de mks en skr beiden tegen, alleen welke optie moet je dan weer hebben..
Ik zou SKR doen, maar let wel op dat dit op Marlin 2.0 draait en dus redelijk buggy is. Je moet niet bang zijn om te knutselen. SKR is een 32bits board en dus geen issues met overloaded cpu/skipping steps.
32 bits is de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Razwer schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:46:
[...]

Ik zou SKR doen, maar let wel op dat dit op Marlin 2.0 draait en dus redelijk buggy is. Je moet niet bang zijn om te knutselen. SKR is een 32bits board en dus geen issues met overloaded cpu/skipping steps.
32 bits is de toekomst.
Hoe buggy is het werkelijk? Er zijn al heel veel mensen actief gebruik aan het maken van Marlin 2.0, maar ik zie niet zo veel problemen.

De MKS Gen L is een bekend bord, veel community support, maar dan wel met het nadeel dat de processor 8bit is, dus snelle/complexe (vooral met hoge microstepping) bewegingen kunnen problematisch zijn. Dat probleem zou je niet hebben met een 32bit bord, zoals die SKR v1.3...

De SKR v1.3 schijnt trouwens dezelfde afmetingen/indeling te hebben als de MKS Gen L, en er zit standaard BLTouch ondersteuning op (v1.3 only!)

Als je echt plug&play wilt, zonder te klooien met software/firmware, ja dan is het logisch om voor een Creality bord te gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
ManIkWeet schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:59:
[...]

Hoe buggy is het werkelijk? Er zijn al heel veel mensen actief gebruik aan het maken van Marlin 2.0, maar ik zie niet zo veel problemen.
Ik heb een oudere build van @ErBo66 moeten gebruiken omdat de bugfix release die publiek beschikbaar is issues heeft met TMC2208 drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Vraag: Waarom kan ik niet bij hobbyking "OTHER WAREHOUSES" PLA bestellen(winkelwagen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik heb mijn ender 3 een upgrade gegeven naar mks gen L board ( marlin 1.119 met tmc 2208 drivers)
alles werkte perfect tot een paar weken terug.
De extruder begon te skippen je hoort dan klik klik en dan slaat de printer hele stukken over.
Ik dag eerst dat het aan de tmc2208 driver lag voor de extruder.
Deze heb ik geupdate naar de LV8729 maar het probleem blijft het zelfde nog wat geprobeerd met de vref te spelen maar dit biedt ook niet de oplossing.

Wat ik allemaal geprobeerd heb,
Ander pla
Nieuwe ptfe slang
nieuwe nozzle
andere extruder
hogere temperatuur.

Ik heb een afbeelding erbij gedaan van een test blokje.
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/KNK5fsujCXUuv9p99

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
rubberduck1512 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:33:
Ik heb mijn ender 3 een upgrade gegeven naar mks gen L board ( marlin 1.119 met tmc 2208 drivers)
De extruder begon te skippen je hoort dan klik klik en dan slaat de printer hele stukken over.
Deze heb ik geupdate naar de LV8729 maar het probleem blijft het zelfde nog wat geprobeerd met de vref te spelen maar dit biedt ook niet de oplossing.

Ander pla
Nieuwe ptfe slang
nieuwe nozzle
andere extruder
hogere temperatuur.

[Afbeelding]

Mogelijk oververhitting van je driver(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
rubberduck1512 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:33:

Ander pla
Nieuwe ptfe slang
nieuwe nozzle
andere extruder
hogere temperatuur.

[Afbeelding]

Heb je de, oude, pfte tube ook door de hete hotend gedrukt (nozzle verwijderen en tube van boven af door het gat drukken) om eventueel vastzittend plastic eruit te drukken? Zodat er geen zacht plastic tussen de nozzle en de tube zit die drag veroorzaakt op je filament.
Andere optie aangezien het begin van de print goed is, heat creap van je heat block naar de coolend. Er vanuit gaande dat je voorheen wel goed kon printen zou het dan zo iets moeten zijn als dat de koelfan van je cool end niet of niet goed meer werkt waardoor je cool end ehh semi hot end word :-) en het plastic daar al zacht word wat niet zo een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Ik heb er een grote ventilator boven de koelribben zitten.
Koeling krijgt die genoeg.
ManIkWeet schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:56:
[...]

Mogelijk oververhitting van je driver(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Ik gebruik deze pfte Fix.
https://www.thingiverse.com/thing:3203831

Van de Heat creep had ik nog niet gehoord.
Ik zal morgen eens kijken als ik daar wat op kan vinden.

Bedankt voor het meedenken.
ErBo66 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Heb je de, oude, pfte tube ook door de hete hotend gedrukt (nozzle verwijderen en tube van boven af door het gat drukken) om eventueel vastzittend plastic eruit te drukken? Zodat er geen zacht plastic tussen de nozzle en de tube zit die drag veroorzaakt op je filament.
Andere optie aangezien het begin van de print goed is, heat creap van je heat block naar de coolend. Er vanuit gaande dat je voorheen wel goed kon printen zou het dan zo iets moeten zijn als dat de koelfan van je cool end niet of niet goed meer werkt waardoor je cool end ehh semi hot end word :-) en het plastic daar al zacht word wat niet zo een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- SKR 1.3 met 2208?..

Persoonlijk zou ik voor de SKR gaan en ligt hier ook op de plank te wachten op installatie als de TMC2209 binnen zijn . Dit is een board met de meeste mogelijkheden.
Hoog tweak gehalte en je kan de steppendriver vervangen als je dat ooit wilt.
Nu wil je misschien nog niet zoveel maar als je later meer wilt hoef je niet weer aan iets anders te kopen.

TMC2208 kun je ook veranderden naar de nieuwe TMC2209 :)

Maar iedereen geeft zijn persoonlijke voorkeur dus lekker kiezen wat jij het beste lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
MikeOO schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:12:
[...]

Persoonlijk zou ik voor de SKR gaan en ligt hier ook op de plank te wachten op installatie als de TMC2209 binnen zijn . Dit is een board met de meeste mogelijkheden.
Hoog tweak gehalte en je kan de steppendriver vervangen als je dat ooit wilt.
Nu wil je misschien nog niet zoveel maar als je later meer wilt hoef je niet weer aan iets anders te kopen.

Maar iedereen geeft zijn persoonlijke voorkeur dus lekker kiezen wat jij het beste lijkt.
ALS het een kwestie is van enigszins te doen voor een amateur, zonder te hoeven solderen (nooit gedaan & apparatuur niet voor in huis) maar meer goed opletten en inpluggen, dan is dat te doen. Ik ben niet onhandig, maar schrik wel een beetje online als ik alle verhalen lees over voltages opmeten etc. Velen zijn verder van huis.
Ik had het beeld dat de mks gen L eenvoudig was te plaatsen maar blijkbaar is dit niet helemaal het geval.

Mijn ender3 pro draait nu best aardig, dat wil ik graag ook zo houden ;). Ben bang dat ik er niet uitkom als ik tegen problemen aan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Vandaag weer verder gegaan.
Eerst heb ik de koelventilator vervangen hottend ( werkte ook niet precies zelfde probleem als voorheen)
nieuwe ptfe slang gelijk door naar de nozzle gelijk nieuwe nozzle ( werkte ook niet precies zelfde probleem als voorheen)
Probe z offset veranderd ( werkte ook niet precies zelfde probleem als voorheen)

De extruder blijft maar skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
rubberduck1512 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:17:
Vandaag weer verder gegaan.
Eerst heb ik de koelventilator vervangen hottend ( werkte ook niet precies zelfde probleem als voorheen)
nieuwe ptfe slang gelijk door naar de nozzle gelijk nieuwe nozzle ( werkte ook niet precies zelfde probleem als voorheen)
Probe z offset veranderd ( werkte ook niet precies zelfde probleem als voorheen)

De extruder blijft maar skippen.
Je hebt de extruder vervangen zeg je, door een metalen of plastic model? Kans is klein denk maar de extruder hendel is niet aan de onderkant ingescheurd en de veer spanning is voldoende? Eventueel een paar ringen oid onder de veer om de druk te verhogen. Of tijdelijk als hij skipped de handel met de hand meer druk geven en kijken of het uitmaakt
Als je: hotend opwarmd, filament verwijderd, nozzle verwijderd en weer laat afkoelen. Kan je dan handmatig extruder openhouden en filament er doorheen drukken tot het uit de (open) hotend komt? Gaat dit relatief makkelijk?
Zo nee, dan zit daar toch ergens een probleem.
Zo ja, hotend opwarmen tot minstends 170 (zonder nozzle) en via octoprint/pronterface oid een extrude commando geven. Komt het filament uit de hotend zonder dat de extruder skipped?
evt. z omhoog doen en kijken nu de nozzle er toch af is (of foto met mobiel maken) of er iets te zien is in de hotend opening. Je zou nu een stukje schroefdraad moeten zien en hierna direct tegen het uiteinde van de tube moeten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Ik heb een aluminium Extruder.
Er zit al een sterke veer op ook al doe ik deze met de hand aandrukken dan nog skipt de Extruder.
Als ik de pla door de Extruder duw gaat die door de hottend zonder problemen (zonder nozzle)

Ook al zet ik de nozzle temperatuur op 220 hij blijft skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er soms fillament-stof in het wieltje van je extruder? Hierdoor kan hij (te) glad geworden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
rubberduck1512 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:52:
Ik heb een aluminium Extruder.
Er zit al een sterke veer op ook al doe ik deze met de hand aandrukken dan nog skipt de Extruder.
Als ik de pla door de Extruder duw gaat die door de hottend zonder problemen (zonder nozzle)

Ook al zet ik de nozzle temperatuur op 220 hij blijft skippen.
Laatste poging: Zijn de problemen toevalllig ontstaan, vlak, na het toepassen van de hotend fix of een ander type/merk nozzle?
Die fix is prima maar het zwakke punt, buiten dat het ringetje precies in het midden moet zitten, is dat als de liner tube ook maar een fractie te lang is deze mogelijk word samengedrukt tussen nozzle en ringetje. Het pfte kan dan nergens anders heen dan richting filament en vormt een knelkoppeling.
Dit zou verklaren waarom het zonder nozzle goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pasajo schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:36:
[...]

ALS het een kwestie is van enigszins te doen voor een amateur, zonder te hoeven solderen (nooit gedaan & apparatuur niet voor in huis) maar meer goed opletten en inpluggen, dan is dat te doen. Ik ben niet onhandig, maar schrik wel een beetje online als ik alle verhalen lees over voltages opmeten etc. Velen zijn verder van huis.
Ik had het beeld dat de mks gen L eenvoudig was te plaatsen maar blijkbaar is dit niet helemaal het geval.

Mijn ender3 pro draait nu best aardig, dat wil ik graag ook zo houden ;). Ben bang dat ik er niet uitkom als ik tegen problemen aan loop.
Je moet inderdaad wel een beetje technische aanleg hebben maar veel hoeft het niet te zijn. Meeste is via YouTube prima te volgen. Echt moeilijk is het niet maar je kan altijd ergens tegen aanlopen en zolang je weet hoe je moet zoeken kom je al een heel eind.

Vooraf foto's maken hoe alles zat en kabels voorzien van goede labels scheelt al een hoop.
Je moet het leuk vinden om dit soort dingen te doen, als je daar tegen op ziet dan kun je de boel lekker zo laten zolang het goed werkt. Echt dingen stuk maken valt wel mee zolang je rustig blijft >:)

Ben ook geen super technische man maar door veel te zoeken en filmpje te kijken leer je vanzelf steeds bij en kom je steeds een stap verder ;) Opgeven is geen optie zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
MikeOO schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:12:

Op dit moment is er GEEN support in Marlin voor deze drivers. Dit komt wel maar op dit moment heb je er niet veel aan.
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/14209

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 10-06-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razwer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Op dit moment is er GEEN support in Marlin voor deze drivers. Dit komt wel maar op dit moment heb je er niet veel aan.
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/14209
Is mijn bekend maar komt vanzelf en heb ze ook nog niet binnen en nog geen tijd. Ik wacht het geduldig af ;)
Mijn idee is als ik dan toch de boel moet ombouwen dan gelijk maar goed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
MikeOO schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:11:
[...]

Is mijn bekend maar komt vanzelf en heb ze ook nog niet binnen en nog geen tijd. Ik wacht het geduldig af ;)
Mijn idee is als ik dan toch de boel moet ombouwen dan gelijk maar goed >:)
Dat is prima, en tof :)

Vergeet het er alleen niet bij te vermelden wanneer je dit aan anderen aanraadt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Ik dag dat ik het gevonden had.
Te strakke veer op de Extruder.
Deze vervangen door een lichtere.
Print ging goed tot aan de helft.
Daarna weer zelfde probleem.
Toen de tmc 2208 terug gedaan als test zelfde resultaat.

Nu draait de stappenmotor van de Extruder Heel langzaam (slow motion).

Wordt vervolgd.
ErBo66 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:50:
[...]

Laatste poging: Zijn de problemen toevalllig ontstaan, vlak, na het toepassen van de hotend fix of een ander type/merk nozzle?
Die fix is prima maar het zwakke punt, buiten dat het ringetje precies in het midden moet zitten, is dat als de liner tube ook maar een fractie te lang is deze mogelijk word samengedrukt tussen nozzle en ringetje. Het pfte kan dan nergens anders heen dan richting filament en vormt een knelkoppeling.
Dit zou verklaren waarom het zonder nozzle goed gaat
Pagina: 1 ... 15 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie