Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 12:58

Soul__assasin

de Belbelg

24h na de start is hij klaar... en ben best tevreden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R0ucfzEI3WMdqLyBV5ZQmYyG/full.jpg

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
MikeOO schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:11:
[...]

Mijne is sinds een paar dagen onderweg. Hou ons op de hoogte van je bevindingen >:)
Er is inderdaad nog weinig over te vinden maar neem aan dat dit de komende tijd wel zal verbeteren aangezien hij net uitgekomen is.
heb je met of zonder TFT besteld? En met 2208 of 2130 drivers?
Ik heb zonder TFT en met 2208 drivers.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razwer schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:55:
[...]

heb je met of zonder TFT besteld? En met 2208 of 2130 drivers?
Ik heb zonder TFT en met 2208 drivers.
Ik heb alleen de controller zelf besteld. 2208 had ik al liggen. Scherm is leuk maar doe alles via Octoprint dus niet nodig om een luxer scherm aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Smansoni schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:09:
[...]
Wat heb je gedaan qua behuizing/koeling voor MKS?
Heb uiteindelijk de teching tech case gebruikt. Is niet 100% ideaal voor Ender 3 Pro, maar werkt wel prima op zich.
Heb ondertussen wat ball bearing koelers besteld op Ali. Noctua is mij toch iets aan de prijs en volgens mij zijn die ball bearing koelers van Ali prima, maar dat merk ik snel genoeg :)

Overigens is de hotend koeler van mijn Ender 3 al een tijdje stuk. Hij draait prima maar maakt flink herrie, dus die moet ook vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
MikeOO schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:57:
[...]

Ik heb alleen de controller zelf besteld. 2208 had ik al liggen. Scherm is leuk maar doe alles via Octoprint dus niet nodig om een luxer scherm aan te hangen.
ik doe ook alles via octoprint, maar elke keer laptop 2 verdiepingen omhoog slepen, of steeds 2 verdiepingen op en neer lopen voor een paar commandos vind ik een scherm wel handig. Maar de LCD voldoet voor mij. Touch LCD vind ik overkill.

Ik denk dat ik dit bord ga proberen in mijn CR-10S ipv Ender 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razwer schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:03:
[...]

ik doe ook alles via octoprint, maar elke keer laptop 2 verdiepingen omhoog slepen, of steeds 2 verdiepingen op en neer lopen voor een paar commandos vind ik een scherm wel handig. Maar de LCD voldoet voor mij. Touch LCD vind ik overkill.

Ik denk dat ik dit bord ga proberen in mijn CR-10S ipv Ender 3.
Het staat leuk maar ja je kunt zoveel moois kopen dus soms moet je streng zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
#Frustratiepost#

na een week zonder problemen te hebben geprint wil ik nu de spullen gaan printen voor een lack behuizing, Fillament vervangen van wit naar zwart........ geen print er meer uit te krijgen :-(. van alles geprobeerd maar niks werkt... bed leveling 100 x gedaan, noppe.

Uit eindelijk maar weer bed eraf gehaald boutjes aangedraaid, vanaf 0 weer begonnen en er kwam iets uit...nu weer terug gegaan naar de filament die erbij zat en lijkt alles weer te werken... kan fillemant echt zo'n verschil uit maken? allebei PLA ene wit en de andere zwart.. en die zwarte heb ik contant problemen....

wil eerst zeker weten of het werkt voordat ik aan mijn eerste 8 uur print begin.

Einde frustratie.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
Erik2B schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:35:
vanaf 0 weer begonnen en er kwam iets uit...nu weer terug gegaan naar de filament die erbij zat en lijkt alles weer te werken... kan fillemant echt zo'n verschil uit maken? allebei PLA ene wit en de andere zwart.. en die zwarte heb ik contant problemen....
Jazeker, PLA kwaliteit maakt groot verschil. Vochtgehalte en broosheid is een giga factor. Daarom moet je het ook altijd goed opruimen.

Ik had een set eSun PLA waar ik 2 rollen bij de vuil heb gegooid omdat het troep was.

Als er helemaal niets uit je nozzle komt is dat overigens eerder een temperatuur issue. Elke PLA kan verschillen wat de ideale temperatuur is.
De dikte kan ook een issue zijn en als je extruder niet sterk genoeg is kan deze slippen op je PLA.
Er kan ook nog een nozzle clog zijn. Of je bent ongeduldig/duwt het niet genoeg door met het wisselen van rol.

Check uberhaupt of je stukjes PLA kan afbreken van je spindel met jouw handen. Zo ja, is je rol veel te broos.

Samengevat: er zijn ontzettend veel factoren wat de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Razwer schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:45:
[...]

Jazeker, PLA kwaliteit maakt groot verschil. Vochtgehalte en broosheid is een giga factor. Daarom moet je het ook altijd goed opruimen.

Ik had een set eSun PLA waar ik 2 rollen bij de vuil heb gegooid omdat het troep was.

Als er helemaal niets uit je nozzle komt is dat overigens eerder een temperatuur issue. Elke PLA kan verschillen wat de ideale temperatuur is.
De dikte kan ook een issue zijn en als je extruder niet sterk genoeg is kan deze slippen op je PLA.
Er kan ook nog een nozzle clog zijn. Of je bent ongeduldig/duwt het niet genoeg door met het wisselen van rol.

Check uberhaupt of je stukjes PLA kan afbreken van je spindel met jouw handen. Zo ja, is je rol veel te broos.

Samengevat: er zijn ontzettend veel factoren wat de oorzaak kan zijn.
Thanks, heb gelijk gekeken, en zodra ik het om vouw breekt het af !!!! :( :( :( :(

Heb nu een heel stuk eraf gehaald en nu breekt het niet maar net zoals plastic moet ik het een aantal keer buigen voor dat het eraf breek.

Dat mijn nozzle verstopt was had ik ook met de zwarte. heb nog een nieuwe rol wit en ga kijken wat die doet. want die brak niet.

heeft het gewicht van de rol ook nog invloed op printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Erik2B schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:54:
[...]
heeft het gewicht van de rol ook nog invloed op printen?
Dat kan, maar enkel als je rol niet vrij rollend gemonteerd is. Als het zonder weerstand kan afrollen (en idealiter terug oprollen ook, bij retractions) dan is er niks aan de hand.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Mavamaarten schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:57:
[...]

Dat kan, maar enkel als je rol niet vrij rollend gemonteerd is. Als het zonder weerstand kan afrollen (en idealiter terug oprollen ook, bij retractions) dan is er niks aan de hand.
Dat lijkt allemaal goed te gaan wat ik merk en zie (gelukkig)

Kijken wat de wit rol gaat doen met testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
[...]

Thanks, heb gelijk gekeken, en zodra ik het om vouw breekt het af !!!! :( :( :( :(
Dat was een stukje wat te broos was. Dat gebeurd met PLA wat niet goed opgeborgen was.
Heb nu een heel stuk eraf gehaald en nu breekt het niet maar net zoals plastic moet ik het een aantal keer buigen voor dat het eraf breek.
Dat het uiteindelijk breekt is op zich niet spannend, maar kan zijn dat er nog teveel vocht in de rol zit. als je deze net vers uit verpakking hebt gehaald en het is zo, klagen bij de boer waar je het gekocht hebt.
Als hij al tijdje op de plank lag verklaart het de issues :)
Dat mijn nozzle verstopt was had ik ook met de zwarte. heb nog een nieuwe rol wit en ga kijken wat die doet. want die brak niet.
succes kerel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
@Razwer Bedankt voor de tips, Witte rol leek het goed te doen, althans mijn test print.

Rollen gelijk besteld toen ik de printer bestelde, zaten netjes in luchtdichte verpakking met een zakje droogkorrels. maar ga er eens een mail aan wagen.

Hoe bewaren jullie de rollen? ik heb een afsluitbare bak van ikea gekocht en daar ingedaan, met de zakjes die bij de rollen zatten. is dat voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik laat mijn rollen in de meegeleverde doos zitten met het zakje in de rol (FormFutura). Misschien is een grotere droogzak een optie om in de bak te leggen?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Erik2B schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:32:
ik heb een afsluitbare bak van ikea gekocht en daar ingedaan, met de zakjes die bij de rollen zatten. is dat voldoende?
Een bijna luchtdichte samla bak is prima. zakje van die vochtvreter korrels er bij gooien kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
pwillemske schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:36:
Ik laat mijn rollen in de meegeleverde doos zitten met het zakje in de rol (FormFutura). Misschien is een grotere droogzak een optie om in de bak te leggen?
De doos was voor de helft open, dus dat zou in dit geval geen optie zijn. misschien dat ik vochtvreter zakjes haal.

@Razwer
Precies. afrollen van de het zwarte heeft ook geholpen. kan nu weer wat printen. morgen maar eens een groter project starten en kijken wat hij doet.

[ Voor 17% gewijzigd door Erik2B op 19-05-2019 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Erik2B schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:38:
[...]
@Razwer
Precies. afrollen van de het zwarte heeft ook geholpen. kan nu weer wat printen. morgen maar eens een groter project starten en kijken wat hij doet.
Top!

Het is altijd een goede test om even de pla te buigen en kijken of het snel breekt.
Ik ben erg laks en laat soms maanden PLA hangen aan de printer, om dan de PLA draag gebroken terug te vinden en dan de PTFE koppelingen en buis los te moeten maken om de broze PLA er uit te krijgen 8)7

vochtvreter zakjes zitten 9 van de 10 keer bij een rol PLA als je die koopt. Zo niet, niet meer kopen daar 8)

PETG heeft hier overigens geen veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Ik heb met de MKS GEN L in de Ender 3 de auto leveling sensor vervangen voor een 3D touch en moet toch zeggen dat die 3D touch vele malen preciezer is dan de ABL die ik had.
Ik ben van mijn geloof af en zal geen ABL meer aanraden. Alleen BLTouch/3D Touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 17:43
Sinds vorige week heb ik mijn Ender 3 Pro.
Heb de tube en de koppelingen vervangen en het bed vervangen door een spiegel.
Nu bezig met m'n eerste printjes. Maar dat gaat nog niet helemaal lekker.
De extruder maakt een raar geluid en de knop wordt steeds een stukje terug gedraaid:

YouTube: Ender 3 extruder knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Kitser schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:10:
De extruder maakt een raar geluid en de knop wordt steeds een stukje terug gedraaid:

dan skipped de extruder. Dat kan te lage temp zijn (of te hoog), clog in je hotend, te snel willen printen en nog wat zaken. helaas kan ik dat niet zo ruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smansoni
  • Laatst online: 19-08 22:33
Zo jammer dat die USB aan de "verkeerde" kant zit! Ik heb net wat stukjes perspex gehaald om een kleine case onderin te bouwen, met een 50*50 fan bovenop! Ik had ook wat fans besteld op ali, maar waren helaas "neppe" sunons, superluidruchtig! Gelukkig ook meteen wat buck-converters mee besteld, dus binnenkort maar gewoon 12v installeren, of misschien 2x12v in serie op 24v. Ben benieuwd of de jouwe stiller zijn!
Razwer schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Heb uiteindelijk de teching tech case gebruikt. Is niet 100% ideaal voor Ender 3 Pro, maar werkt wel prima op zich.
Heb ondertussen wat ball bearing koelers besteld op Ali. Noctua is mij toch iets aan de prijs en volgens mij zijn die ball bearing koelers van Ali prima, maar dat merk ik snel genoeg :)

Overigens is de hotend koeler van mijn Ender 3 al een tijdje stuk. Hij draait prima maar maakt flink herrie, dus die moet ook vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smansoni
  • Laatst online: 19-08 22:33
Kan dat je net te laag tegen de spiegel aan zit, kan het filament er niet uit!
Kitser schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:10:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smansoni schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:19:
Zo jammer dat die USB aan de "verkeerde" kant zit! Ik heb net wat stukjes perspex gehaald om een kleine case onderin te bouwen, met een 50*50 fan bovenop! Ik had ook wat fans besteld op ali, maar waren helaas "neppe" sunons, superluidruchtig! Gelukkig ook meteen wat buck-converters mee besteld, dus binnenkort maar gewoon 12v installeren, of misschien 2x12v in serie op 24v. Ben benieuwd of de jouwe stiller zijn!

[...]
3d printer en dan perspex halen, dat kan toch niet. Je print je case toch >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

MikeOO schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:49:
[...]

3d printer en dan perspex halen, dat kan toch niet. Je print je case toch >:)
Je kan een frame printen en dan mooi weggewerkt RGB leds achter melkglas plexiglas. Ten minste, dat is wat ik over een tijdje ga doen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Resistor schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:34:
[...]

Je kan een frame printen en dan mooi weggewerkt RGB leds achter melkglas plexiglas. Ten minste, dat is wat ik over een tijdje ga doen.
Dat kan je ook "gewoon" printen. "doorzichtig" PLA is beschikbaar is vele smaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Smansoni schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:19:
Ben benieuwd of de jouwe stiller zijn!
ze komen via smallpacket plus dus kan wel 6 tot 8 weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10 14:54
Inmiddels hier de BigTreeTech SKR v1.3 + TMC 2130 SPI + TFT35 binnen gekregen, voor de Ender 3 Pro en CR-10S:
https://photos.app.goo.gl/dDMx3FdQX3A2sW5t6

Iemand al een goede guide gevonden naast de standaarddocumentatie van BigTreeTech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 17:43
Razwer schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:22:
[...]

dan skipped de extruder. Dat kan te lage temp zijn (of te hoog), clog in je hotend, te snel willen printen en nog wat zaken. helaas kan ik dat niet zo ruiken :)
Je hebt me in de goede richting gestuurd,
Ben even verder gegaan met "skipping extruder" Toen kwam ik uit bij YouTube: Fixing Ender 3 and Ender 5 Bowden Tube Gap.
Blijkbaar zat de tube niet helemaal tot aan de nozzle waardoor er een prop (clog?) bij de nozzle zat.

Op één of andere manier heeft de koppeling in de buitenkant van de tube gesneden. Daardoor is er een soort rand op gekomen. En door die rand kan ik de tube niet goed doorduwen wanneer de koppeling vast zit. Wel als ie los is.
Nu heb ik de koppeling los gedraaid. Toen de nozzle terug gezet, daarna de tube tot aan de nozzle geduwd en toen de koppeling vast gedraaid.
Weet niet of dit nog problemen op kan leveren. Maar voorlopig werkt niet goed.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
psnepvangers schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:11:
Inmiddels hier de BigTreeTech SKR v1.3 + TMC 2130 SPI + TFT35 binnen gekregen, voor de Ender 3 Pro en CR-10S:
Nice! al had ik meer verwacht dan alleen 1 foto van de doosjes/verpakkingen >:) >:)
Iemand al een goede guide gevonden naast de standaarddocumentatie van BigTreeTech?
Nee maar gezien de layout 95% MKS GEN L is, zal alles qua bedrading exact hetzelfde zijn.
Het grote verschil is Marlin 2.0 vs 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02

Ik heb dezelfde set sinds ongeveer anderhalve maand. Een handleiding heb je eigenlijk niet eens nodig. Misschien belangrijk als je van sensorless homing gebruik wilt maken moet je een extra pinnetje op de stepperdrivers solderen (diag1 pin). Verder is het gewoon een kwestie van schroeven en, in mijn geval, vanilla Marlin bugfix-2.0.x configureren/flashen.
Let wel dat de tmc2130 erg snel warm worden. Ik heb hier zelf iets voor verzonnen maar had achteraf ook de fout gemaakt om in Marlin 800mA als stepper current in te stellen omdat dit de stroom zou zijn die de Ender-3 Pro voor zijn steppers gebruikt. Resultaat: stepperdrivers heet en voornamelijk steppers zelf werden loeiheet. Bijna niet aan te raken.
Ik had een paar fouten gemaakt, Een rsense van 0.18 Ohm ingesteld omdat dit in het filmpje van Bigtreetech werd gebruikt. Dit moet 0.11 Ohm zijn. Verder is de stroom die je insteld in Marlin de rms waarde. Ik had hierdoor aan alle kanten een te hoge stroom ingesteld :) Dus best wel warm ja.
rsense aangepast naar 0.11 en stroom in Marlin op 500mA gezet. Gaat nu prima en krijg geen overtemperature (pre) warnings meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Kitser schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:13:
[...]

Je hebt me in de goede richting gestuurd,
Ben even verder gegaan met "skipping extruder" Toen kwam ik uit bij YouTube: Fixing Ender 3 and Ender 5 Bowden Tube Gap.
Blijkbaar zat de tube niet helemaal tot aan de nozzle waardoor er een prop (clog?) bij de nozzle zat.

Op één of andere manier heeft de koppeling in de buitenkant van de tube gesneden. Daardoor is er een soort rand op gekomen. En door die rand kan ik de tube niet goed doorduwen wanneer de koppeling vast zit. Wel als ie los is.
Nu heb ik de koppeling los gedraaid. Toen de nozzle terug gezet, daarna de tube tot aan de nozzle geduwd en toen de koppeling vast gedraaid.
Weet niet of dit nog problemen op kan leveren. Maar voorlopig werkt niet goed.
Thanks!
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:00
ErBo66 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:11:
[...]

Ik heb dezelfde set sinds ongeveer anderhalve maand. Een handleiding heb je eigenlijk niet eens nodig. Misschien belangrijk als je van sensorless homing gebruik wilt maken moet je een extra pinnetje op de stepperdrivers solderen (diag1 pin). Verder is het gewoon een kwestie van schroeven en, in mijn geval, vanilla Marlin bugfix-2.0.x configureren/flashen.
Let wel dat de tmc2130 erg snel warm worden. Ik heb hier zelf iets voor verzonnen maar had achteraf ook de fout gemaakt om in Marlin 800mA als stepper current in te stellen omdat dit de stroom zou zijn die de Ender-3 Pro voor zijn steppers gebruikt. Resultaat: stepperdrivers heet en voornamelijk steppers zelf werden loeiheet. Bijna niet aan te raken.
Ik had een paar fouten gemaakt, Een rsense van 0.18 Ohm ingesteld omdat dit in het filmpje van Bigtreetech werd gebruikt. Dit moet 0.11 Ohm zijn. Verder is de stroom die je insteld in Marlin de rms waarde. Ik had hierdoor aan alle kanten een te hoge stroom ingesteld :) Dus best wel warm ja.
rsense aangepast naar 0.11 en stroom in Marlin op 500mA gezet. Gaat nu prima en krijg geen overtemperature (pre) warnings meer.
Ik heb ook de TMC2130, goed rekening mee houden dus. Kan niet wachten om hem in elkaar te zetten. Maar wil er wel even rustig de tijd voor nemen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ImDion schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Endstop op de standaard Ender 3 board heeft 2 contacts, wat moet er dan met de +5v gebeuren? 8)7
Zie hier: Razwer in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

Maar ik ben van mijn geloof af, en zou een 3D touch kopen als ik jou was. Ik heb deze sensor recent vervangen voor 3D touch en er is duidelijk merkbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

Razwer schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Zie hier: Razwer in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

Maar ik ben van mijn geloof af, en zou een 3D touch kopen als ik jou was. Ik heb deze sensor recent vervangen voor 3D touch en er is duidelijk merkbaar verschil.
Aha, Thanks voor de input _/-\o_ scheelt me weer een miskoop :P

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Resistor schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:34:
[...]

Klinkt goed hoor en moet je zeker doen. Was bedoelt als grapje omdat je met een printer de mooiste dingen precies op maat kunt maken. Perspex kost je meer tijd en inspanning om het mooi te krijgen maar lekker doen wat jij mooi vindt. Iedereen heeft een eigen voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Daniel. schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:23:
[...]

Ik heb ook de TMC2130, goed rekening mee houden dus. Kan niet wachten om hem in elkaar te zetten. Maar wil er wel even rustig de tijd voor nemen.
Vooral rustig aan doen, heb ik ook gedaan. Dat is ten slotte de lol van het upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ImDion schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Aha, Thanks voor de input _/-\o_ scheelt me weer een miskoop :P
miskoop valt ook wel mee, maar het kan beter ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Razwer schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:11:
[...]
Nice! al had ik meer verwacht dan alleen 1 foto van de doosjes/verpakkingen >:) >:)

[...]
Nee maar gezien de layout 95% MKS GEN L is, zal alles qua bedrading exact hetzelfde zijn.
Het grote verschil is Marlin 2.0 vs 1.1
Bij deze dan!
https://photos.app.goo.gl/Q5yacsQthmsNACF28

Inhoud van beide sets hetzelfde, allemaal netjes verpakt en het ziet er goed uit.

Behuizing voor het scherm en bordje ook al geprint, al moet die van het scherm opnieuw ivm een layer shift:
https://photos.app.goo.gl/KkDGzNFunGfpNbhF6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
psnepvangers schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:47:
[...]

Behuizing voor het scherm en bordje ook al geprint, al moet die van het scherm opnieuw ivm een layer shift:
Ironing in Cura wel eens geprobeerd?

Ik denk dat dit zeker mooi uitpakt vooral rond het scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
kmichael schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:58:
[...]

Ironing in Cura wel eens geprobeerd?

Ik denk dat dit zeker mooi uitpakt vooral rond het scherm...
Scherm wordt geprint plat op de glasplaat, dus dat maakt verder weinig uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
psnepvangers schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:47:
[...]

Bij deze dan!
https://photos.app.goo.gl/Q5yacsQthmsNACF28

Inhoud van beide sets hetzelfde, allemaal netjes verpakt en het ziet er goed uit.

Leuk! Welke SKR behuizing is dit? Het is niet degene van teching tech denk maar lijkt er wel veel op. Ikzelf heb uiteindelijk zelf een dubbele behuizing ontworpen voor aan de achterkant. Ene kant SKR, andere kant raspberry en twee buck converters. Goede oefening in Fusion 360. Toen ik klaar was vond ik een bestaande behuizing die exact hetzelfde doet uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Na een frustreerde zondag dat niks lukte, met wat tips alles weer goed gekregen tot vandaag.

Niks veranderd en hoppa niks blijft zitten, komt geen drol uit de hotend en mijn bed weer helemaal ruk.... uur bezig geweest maar geen geluk.

Spiegel en andere veren de snelste oplossing?

Spiegel haal ik bij de action, maar waar kan ik snel beteren veren bestellen i.p.v. AliExpress?

Edit: horend = hotend

[ Voor 3% gewijzigd door Erik2B op 20-05-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Erik2B schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:17:
Na een frustreerde zondag dat niks lukte, met wat tips alles weer goed gekregen tot vandaag.

Niks veranderd en hoppa niks blijft zitten, komt geen drol uit de horend en mijn bed weer helemaal ruk.... uur bezig geweest maar geen geluk.

Spiegel en andere veren de snelste oplossing?

Spiegel haal ik bij de action, maar waar kan ik snel beteren veren bestellen i.p.v. AliExpress?
Rubber spacers zeggen ze dat het nog beter werkt dan denk dat je de gele veren wil aanschaffen...
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d2H9PIk

Ik heb de gele veren met een BLTouch, in combinatie met de spiegel van de Action.

Mijn ervaring: Houd er rekening mee dat printen op die spiegel dat je een andere bed temperatuur moet gebruiken. Ik ben van 60 graden (orginele ender3 glasplaat) naar 85 graden (action spiegel) gegaan (PETG) anders bleef het niet plakken.
Maar printen op de Action spiegel vind ik persoonlijk vele malen mooier! Vooral als de eerste layer perfect afgesteld is.

ps ik snap je zin niet: komt geen drol uit de horend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
kmichael schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Rubber spacers zeggen ze dat het nog beter werkt dan denk dat je de gele veren wil aanschaffen...
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d2H9PIk

Ik heb de gele veren met een BLTouch, in combinatie met de spiegel van de Action.

Mijn ervaring: Houd er rekening mee dat printen op die spiegel dat je een andere bed temperatuur moet gebruiken. Ik ben van 60 graden (orginele ender3 glasplaat) naar 85 graden (action spiegel) gegaan (PETG) anders bleef het niet plakken.
Maar printen op de Action spiegel vind ik persoonlijk vele malen mooier! Vooral als de eerste layer perfect afgesteld is.

ps ik snap je zin niet: komt geen drol uit de horend
Had inderdaad ook gezien dat er rubber spacers zijn. Dan bestel ik die wel.

Hahaha ik pas het aan moet hotend zijn, maar autocorrectie snap dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Nou mijn kastje is bijna af en dan kan ik de SKR 1.3 erin gaan zetten, plan is om die aan de achterkant te zetten zodat ik aan de voorkant mooie doosjes kan maken, Eventueel moet die buiten de kast als ik de kast ook wil gaan verwarmen voor als ik ABS ga printen, alleen met plexiglas houd het de warmte niet echt goed binnen, maar volgensmij is het dan alsnog beter met verwarming dan zonder.

Ik ben al blij met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TsDhIykNIkURdiQiPFN7hQEW/thumb.jpg
Krijg afbeelding niet recht.

[ Voor 2% gewijzigd door Daniel. op 20-05-2019 22:39 . Reden: Afbeelding niet recht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 09:20
@Daniel. Waar voer je het filament in? Van bovenaf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel.
azerty schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:45:
@Daniel. Waar voer je het filament in? Van bovenaf?
Je ziet het filament in het plastic erboven en je ziet een plastic zak.
Dit is het allemaal en het idee

De kast: https://www.thingiverse.com/thing:3195402
Top mount spool holder: https://www.thingiverse.com/thing:3061910
Filament guide: https://www.thingiverse.com/thing:2137546

Nog in de maak,
Spool cover: https://www.thingiverse.com/thing:3333982
Air filter: https://www.thingiverse.com/thing:3102372
Voor als ik wil printen met ABS
Scherm onder de kast: https://www.thingiverse.com/thing:3265996
Om printer te bedienen zonder hem te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Erik2B schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:17:

Niks veranderd en hoppa niks blijft zitten
Prittstift of haarlak werkt ALTIJD. als dat ook niet werkt heb je leveling issues en/of clog.

Ik ben een lui varken en maak het printbed weinig schoon. Als ik het printbed schoongemaakt heb plakt bij mij na 3-4 prints ook geen fluit meer. Haarlak doet echt wonderen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Razwer schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Prittstift of haarlak werkt ALTIJD. als dat ook niet werkt heb je leveling issues en/of clog.

Ik ben een lui varken en maak het printbed weinig schoon. Als ik het printbed schoongemaakt heb plakt bij mij na 3-4 prints ook geen fluit meer. Haarlak doet echt wonderen hoor :)
Denk dat het een combi is van meerdere dingen, waar de bedlevel denk de belangrijkste is. Lijkt wel of de standaard veren per minuut de spanning veranderen. Als ik alles instel met de papier test, en dan een test print doe is de ene kant goed de andere kant laat alles los, terwijl het 1 minuut ervoor "goed" was :X :X

Heb alles er af getrokken en begin opnieuw!!! eerst ga ik de veren vervangen door massive rubbers:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.17782e0eeB54bS

Extruder vervang ik ook gelijk door een alu versie en de PTFE tube en bij de action ga ik de wel bekende spiegels halen! Hopelijk kunnen we dan eindelijk weer een beetje printen... wil nu mijn Lack kast wel gaan bouwen voor de printer.

Zijn de PLA rollen van 123-3d.nl een beetje van goeie kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:55
Erik2B schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:07:
[...]

Ik print sinds een half jaar alleen maar met 123-3D PLA filament, op sneeuwwit na is het super goed te printen. Rood kan ik aanraden, glimt ook mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
BlazeMuis schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Ik print sinds een half jaar alleen maar met 123-3D PLA filament, op sneeuwwit na is het super goed te printen. Rood kan ik aanraden, glimt ook mooi :)
Dat is goed om te horen, denk dat ik de rollen die ik had besteld bij de printer de kliko in gooi en daar dan bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
[...]

Denk dat het een combi is van meerdere dingen, waar de bedlevel denk de belangrijkste is. Lijkt wel of de standaard veren per minuut de spanning veranderen. Als ik alles instel met de papier test, en dan een test print doe is de ene kant goed de andere kant laat alles los, terwijl het 1 minuut ervoor "goed" was :X :X

Heb alles er af getrokken en begin opnieuw!!! eerst ga ik de veren vervangen door massive rubbers:
veren vervangen is zo goed als een must ja. statische rubbers kan je alleen gebruiken als je ABL of 3dtouch/bltouch hebt. Zo niet moet je toch echt veren gebruiken. Alleen dan betere, zie startpost
Extruder vervang ik ook gelijk door een alu versie en de PTFE tube en bij de action ga ik de wel bekende spiegels halen! Hopelijk kunnen we dan eindelijk weer een beetje printen... wil nu mijn Lack kast wel gaan bouwen voor de printer.
Teveel tegelijk vervangen kan je soms ook door de bomen het bos niet meer zien. all metal extruders hebben soms ook een te zwakke veer er bij wat weer voor issues kan zorgen.
mijn ervaring wel ja.

edit: wat weerhoud je er van overigers om PETG te printen? is bijna net zo makkelijk als PLA (wel andere settings) en minder nadelen dan PLA. Je kan het alleen niet schilderen en splintert als het breekt ipv buigen wat PLA doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Razwer op 21-05-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaikoBe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 15:07
Razwer schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:22:
[...]
veren vervangen is zo goed als een must ja. statische rubbers kan je alleen gebruiken als je ABL of 3dtouch/bltouch hebt. Zo niet moet je toch echt veren gebruiken. Alleen dan betere, zie startpost
Ik heb daar toch iets andere ervaringen mee. Die gele veren hebben mij niets anders dan problemen gegeven met de leveling. Op de duur was ik meer aan het levelen dan aan het printen.
Vervangen door die rubbers en sindsdien blijft mijn bed veel beter staan zoals het moet, en dat allemaal zonder bltouch/Abl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Razwer schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:22:
[...]

[...]
Teveel tegelijk vervangen kan je soms ook door de bomen het bos niet meer zien. all metal extruders hebben soms ook een te zwakke veer er bij wat weer voor issues kan zorgen.

[...]

mijn ervaring wel ja.

edit: wat weerhoud je er van overigers om PETG te printen? is bijna net zo makkelijk als PLA (wel andere settings) en minder nadelen dan PLA. Je kan het alleen niet schilderen en splintert als het breekt ipv buigen wat PLA doet.
Tweaker Blamm heeft voor mij een set met betere veren. die ga ik nu als eerste proberen. de rest moet ik toch bestellen en dat duurt een paar weken voordat ik het binnen heb.

Geen idee waarom ik geen PETG gebruik, misschien omdat ik in mijn inlees periode PLA eigenlijk constant zag langskomen. Dan maar eens een rol PETG bestellen ....

Tis maar goed dat het vakantie geld vrijdag binnenkomt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
En bijna klaar met de SKR V1.3 + TMC 2130 SPI + TFT35 installatie!

Valt mij aardig mee... Hier wat foto's (let niet op de wiring gore, alle kabels zijn nog te kort. Tijd om een lijstje te maken wat ik moet bestellen aan kabels):
https://photos.app.goo.gl/Ryas37K9Kzw78LvL6

Alles werkt tot nu toe, hotend/heated bed warmt netjes op, temperatuur blijft vast, alle fans werken (mobo/hotend/extruder fan), octoprint kan netjes verbinding maken...

Het enige wat nog niet werkt is dat ik de motors niet aan de praat krijg. Zowel X/Y/Z als de extruder reageren niet op commando's. Iemand al wat ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
psnepvangers schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:31:

Valt mij aardig mee... Hier wat foto's (let niet op de wiring gore, alle kabels zijn nog te kort. Tijd om een lijstje te maken wat ik moet bestellen aan kabels):

Alles werkt tot nu toe, hotend/heated bed warmt netjes op, temperatuur blijft vast, alle fans werken (mobo/hotend/extruder fan), octoprint kan netjes verbinding maken...

Het enige wat nog niet werkt is dat ik de motors niet aan de praat krijg. Zowel X/Y/Z als de extruder reageren niet op commando's. Iemand al wat ervaring ermee?
Oeeh zou heel mooi zijn als je een uitleg kan geven, hoef ik niet zoveel meer uit te zoeken en kunnen we eventueel elkaars ervaringen delen om het beter te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66

Denkelijk moet je //#define TMC_USE_SW_SPI nog un-commenten... (in configuration_adv.h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59

Gebruik je 12v of 24v? Voor 24v ben ik wel benieuwd wat je gedaan hebt met de case fan.

Draaien je motoren helemaal niet of maken ze een berg herrie met wat spastische bewegingen?
In het tweede geval: mogelijk te veel steps/mm, anders mogelijk dat de polariteit van de pinnen anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
ErBo66 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Denkelijk moet je //#define TMC_USE_SW_SPI nog un-commenten... (in configuration_adv.h)
Volgens mij had ik dat wel gedaan. Hier de configuration.h:
https://pastebin.com/uGVAMtJt

En adv.h:
https://pastebin.com/H0CweK1J
ManIkWeet schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Gebruik je 12v of 24v? Voor 24v ben ik wel benieuwd wat je gedaan hebt met de case fan.

Draaien je motoren helemaal niet of maken ze een berg herrie met wat spastische bewegingen?
In het tweede geval: mogelijk te veel steps/mm, anders mogelijk dat de polariteit van de pinnen anders is.
24v inderdaad, en geen enkele connector aan hoeven te passen. Zal thuis wel wat foto's maken. Motoren doen helemaal niks, ook niet als ik ze opdracht geef via Octoprint in plaats van het scherm.

[ Voor 47% gewijzigd door psnepvangers op 22-05-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Hmm, ziet er goed uit. 2 dingetjes, als je niet gehomed hebt gaat de steppers maar 1 kant op (weg van home)
Zeker de eerste keer is het goed om de epreom wardes to overschrijven met de marlin waardes, even uit mijn hoofd M502 en dan M500 (controleer dit even). Laatste heeft mij ook wat hoofdbrekens gekost. Verder is je stepperstroom te hoog, het is 800ma ...rms... Die gaan lekker warm worden zo.Zal straks even kijken of/hoe ik mijn config kan posten, heb ik nog nooit gedaan :-)

Ja kan ook met M122 de status van de drivers uitlezen. Als helemaal onderaan allemaal nullen of ff jes staan is het niet goed (geen communicatie)

[ Voor 13% gewijzigd door ErBo66 op 22-05-2019 15:17 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
psnepvangers schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:08:

24v inderdaad, en geen enkele connector aan hoeven te passen. Zal thuis wel wat foto's maken. Motoren doen helemaal niks, ook niet als ik ze opdracht geef via Octoprint in plaats van het scherm.
Gaaf, is je case fan dan 24v?
Verder zou ik het niet weten voor je motoren, vanavond even vergelijken met mijn configuratie :)
(Ik ben verder niet Ender3, dus dan weet je dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
[...]

En adv.h:

[...]

https://pastebin.com/HGrTzTz1 configuration_adv.h
https://pastebin.com/TntrgapS configuration.h
Hoop dat dit werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Ah, heb je er wat in aangepast? Of zijn dit de config files die jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
psnepvangers schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:24:
[...]

Ah, heb je er wat in aangepast? Of zijn dit de config files die jij gebruikt?
Dit is mijn (werkende) config.

Zie ook dat je sensorless homing hebt aangezet. Probeer het eerst eens zonder. Hiervoor moet je zelf de diag1 pin solderen op de stepperdriver. Kan op de foto's niet zien of je dit gedaan hebt.
Ben trouwens nog steeds benieuwd welke behuizing dit is, ziet er goed uit.

Om M122 te kunnen gebruiken moet je dit nog un-commenten //#define MONITOR_DRIVER_STATUS in elk geval.

Denk dat het misgaat op je eindstops. Je hebt bv #define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING true // set to true to invert the logic of the endstop. in je config, deze moet op false staan. Zelfde geld uiteraard voor Y en Z, maar jij hebt een bltouch o.i.d die heb ik niet)

[ Voor 62% gewijzigd door ErBo66 op 22-05-2019 15:57 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
ErBo66 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:25:
[...]
Denk dat het misgaat op je eindstops. Je hebt bv #define X_MIN_ENDSTOP_INVERTING true // set to true to invert the logic of the endstop. in je config, deze moet op false staan. Zelfde geld uiteraard voor Y en Z, maar jij hebt een bltouch o.i.d die heb ik niet)
Ik las dat bij een TMC2130 dit op true moet staan, aangezien de TMC2130 een enkele puls geeft wanneer de motor stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
ManIkWeet schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:14:
[...]

Ik las dat bij een TMC2130 dit op true moet staan, aangezien de TMC2130 een enkele puls geeft wanneer de motor stopt.
Bij sensorless homing misschien, maar op de laatste foto kan je zien dat de diag1 pin niet verbonden is op de stepper drivers dus dat werkt niet en ook de normale endstops en bltouch(?) zijn aangesloten. Voor de x & y zou het dan op false moeten staan. Of zo staat het bij mij tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ManIkWeet schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:14:
[...]

Dat klopt idd voor sensorless homing.
heb je deze vid gekeken? hier geeft die kerel een volledige walkthrough wat je in Marlin moet doen
YouTube: TMC2130 Guide - stepper motors driver upgrades part 3 - Sensorless h...
Als je zijn guide volgt zie je precies wat je moet doen en welke stappen je eerst doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 22-05-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Opmaat gesneden glasplaat voor maar €6 d:)b

lokaal glas bedrijf nama.nl thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:58:
[...]

Dat klopt idd voor sensorless homing.
heb je deze vid gekeken? hier geeft die kerel een volledige walkthrough wat je in Marlin moet doen
YouTube: TMC2130 Guide - stepper motors driver upgrades part 3 - Sensorless h...
Als je zijn guide volgt zie je precies wat je moet doen en welke stappen je eerst doet.
Heb ik ook naar gekeken toen ik bezig was. Goed om te kijken inderdaad maar mijn idee zou zijn: krijg het eerst aan de praat, daarna komen de "extra's" wel.
Filmpje laat btw ook zien dat 800mA als instelling te veel is en dat de extra diag1 pin nodig is voor sensorless homing.
Deze is ook goed trouwens: https://www.youtube.com/watch?v=HoKq7XUaGxM

[ Voor 11% gewijzigd door ErBo66 op 22-05-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
ErBo66 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:25:
[...]

Dit is mijn (werkende) config.

Zie ook dat je sensorless homing hebt aangezet. Probeer het eerst eens zonder. Hiervoor moet je zelf de diag1 pin solderen op de stepperdriver. Kan op de foto's niet zien of je dit gedaan hebt.
Ben trouwens nog steeds benieuwd welke behuizing dit is, ziet er goed uit.

Om M122 te kunnen gebruiken moet je dit nog un-commenten //#define MONITOR_DRIVER_STATUS in elk geval.

Ik zal die config morgen nog eens proberen. De case is de volgende:
https://www.thingiverse.com/thing:3487792

Hier juist voor gekozen omdat er nog een behuizing gaat komen voor de Ender 3, dus de elektronica wil ik eruit hebben. En deze biedt genoeg ruimte voor eventuele toevoegingen.

Endstops horen inverted te zijn inderdaad, volgens de video van BigTreeTech.

Inmiddels wel iets verder gekomen, de MicroSD die bij de SKR zat was corrupt (werd vaak niet gezien) en wellicht 2 stepper drivers die defect zijn (van de 8 die ik heb).

Nu geeft M122 het volgende:
Send: M122
Recv: X Y Z E
Recv: Enabled false false false false
Recv: Set current 800 800 800 800
Recv: RMS current 1436 1436 1436 1436
Recv: MAX current 2025 2025 2025 2025
Recv: Run current 25/31 25/31 25/31 25/31
Recv: Hold current 12/31 12/31 12/31 12/31
Recv: CS actual 0/31 0/31 0/31 0/31
Recv: PWM scale 0 0 0 0
Recv: vsense 0=.325 0=.325 0=.325 0=.325
Recv: stealthChop false false false false
Recv: msteps 256 256 256 256
Recv: tstep max max max max
Recv: pwm
Recv: threshold 0 0 0 0
Recv: [mm/s] - - - -
Recv: OT prewarn false false false false
Recv: OT prewarn has
Recv: been triggered false false false false
Recv: off time 0 0 0 0
Recv: blank time 16 16 16 16
Recv: hysteresis
Recv: -end -3 -3 -3 -3
Recv: -start 1 1 1 1
Recv: Stallguard thrs 0 0 0 0
Recv: DRVSTATUS X Y Z E
Recv: stallguard
Recv: sg_result 0 0 0 0
Recv: fsactive
Recv: stst X X X X
Recv: olb
Recv: ola
Recv: s2gb
Recv: s2ga
Recv: otpw
Recv: ot
Recv: Driver registers:
Recv: X 0x80:00:00:00
Recv: Y 0x80:00:00:00
Recv: Z 0x80:00:00:00
Recv: E 0x80:00:00:00
Recv:
Recv:
Recv: Testing X connection... OK
Recv: Testing Y connection... OK
Recv: Testing Z connection... OK
Recv: Testing E connection... OK
Recv: ok
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Recv: Driver registers:
Recv: X 0x80:00:00:00
Recv: Y 0x80:00:00:00
Recv: Z 0x80:00:00:00
Recv: E 0x80:00:00:00
Dit zou betekenen dat de communicatie met alle stepperdrivers lukt. Leuke behuizing i.d.d. helaas niet gevonden toen ik er naar op zoek was...

Nooit gebruikt maar schijnbaar kan je met M119 de status van je endstops checken? http://marlinfw.org/docs/gcode/M119.html

[ Voor 24% gewijzigd door ErBo66 op 23-05-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb mijn ender-3 nu 2 weken en ik heb gemerkt dat bij sommige prints het net lijkt of hij een laag overslaat.
Hierdoor krijg ik een grote kier in mn print.
Weet iemand hoe dit komt want ik kom er niet meer uit.
Ik gebruik cura als slicer en heb al verschilende instellingen geprobeerd .
Het gebeurt na ongeveer een cm hoogte en heb bij 1 model zelfs 2x een laag met een kier.
Ligt het misschien aan de printsnelheid of zit er een probleem in mn filament(jupiter serie pla zwart).
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:46:
Hallo, ik heb mijn ender-3 nu 2 weken en ik heb gemerkt dat bij sommige prints het net lijkt of hij een laag overslaat.
Hierdoor krijg ik een grote kier in mn print.
Weet iemand hoe dit komt want ik kom er niet meer uit.
Ik gebruik cura als slicer en heb al verschilende instellingen geprobeerd .
Het gebeurt na ongeveer een cm hoogte en heb bij 1 model zelfs 2x een laag met een kier.
Ligt het misschien aan de printsnelheid of zit er een probleem in mn filament(jupiter serie pla zwart).
Gr.
Onderextrusie is meestal de oorzaak, of een verstopping.
Staat in Cura de filament diameter goed? (op 1.75mm niet op 2.85mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Wat ook nog kan is dat Z-hop when retracted dit veroorzaakt. Vaak genoeg gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Misschien ook in combinatie met een iets klemmende/stroeve z-as? Zelf alleen maar goede ervaringen dusver met het jupiter serie PLA (123-3d)
Als je een model hebt waarbij dit gebeurd kan het ook een idee zijn om in Cura het model een slag te roteren. Verhuist de kier mee dan wijst dit op de slicer, blijft de locatie hetzelfe dan wijst dit meer op een hardware issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Ik zie zo'n missende laag veel met bowden setups. Ik vermoed dat het filament even klem komt te zitten onderin waardoor de spanning opbouwt en later doorschiet. Tijdens het klemmen heb je dan flinke onder extrusie. Ook moet de veer spanning vaak verhoogd worden om het slippen te voorkomen.

Na mijn ombouw naar direct drive was het compleet verdwenen. Nozzels verstoppen echt niet snel als deze goed gebouwd zijn. Meestal stopt het dan ook volledig. De opening in het hotend tot aan de nozzle opening moet het liefst continu zijn. Een onderbreking vlak voor het hete deel is de grootste boosdoener van verstoppingen ook. Dat valt ook op want je kan het fillament dan ook niet meer terug trekken zonder moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
Zag net een aanbieding/kortingscode op de FB Usher groep staan, geen idee wat de de kwaliteit is, maar wilden het jullie toch laten weten.

Discount code for pla and petg SUNLU on amazon
Germany - 7 € discount code:
SUNLUPETG , work on bot PLA PLUS and PETG
France - 5€ discount code: LOVESUNLU

Staat niet bij tot wanneer geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Heeft iemand misschien een idee waarom mijn BLtouch, vaak stopt en in storing gaat.
Bij het meten van de 9 punten, stopt die er vaak mee op de helft, hij maakt het rondje wel af (in storing), het pinnetje (plastic) blijft dan in de BLTouch. Ik heb een versie 3, via het originele Ender3 shop.

Als die het rondje af kan maken doet die het wel goed...

Dan moet ik de printer helemaal opnieuw opstarten, erg irritant als je even wat wil printen.
Moet je weer wachten tot alles op temperatuur is en hopen dat de BLTouch niet vast loopt.

[ Voor 20% gewijzigd door kmichael op 23-05-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
[...]

En adv.h:
Het duurde even, maar ik heb jouw configuraties gechecked met mijn (nauwelijks ingevulde) configuraties...

Normaal:
Het viel mij op dat jij 2 schermen gedefinieerd hebt, weet niet of dat moet voor jouw printer.
Verder verschil is dat jij BLTouch hebt geconfigureerd, moet ik nog doen.

Advanced:
Je hebt een power-loss pin geconfigureerd (regel 854)... heb je die aangesloten?
Ik heb mijn tests op 12v gedaan, ik zie dat jij op 24v geconfigureerd staat
Je hebt MONITOR_DRIVER_STATUS uit staan, had ik aangezet, geeft misschien wat informatie voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
ManIkWeet schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:45:
[...]

Het duurde even, maar ik heb jouw configuraties gechecked met mijn (nauwelijks ingevulde) configuraties...

Normaal:
Het viel mij op dat jij 2 schermen gedefinieerd hebt, weet niet of dat moet voor jouw printer.
Verder verschil is dat jij BLTouch hebt geconfigureerd, moet ik nog doen.

Advanced:
Je hebt een power-loss pin geconfigureerd (regel 854)... heb je die aangesloten?
Ik heb mijn tests op 12v gedaan, ik zie dat jij op 24v geconfigureerd staat
Je hebt MONITOR_DRIVER_STATUS uit staan, had ik aangezet, geeft misschien wat informatie voor jou?
Bedankt!

Inmiddels het volgende aangepast:
Normaal:
//#define CR10_STOCKDISPLAY

Advanced:
//#define POWER_LOSS_MIN_Z_CHANGE 0.05 // (mm) Minimum Z change before saving power-loss data

Ender 3 is inderdaad 24v, dus dat klopt. MONITOR_DRIVER_STATUS stond inmiddels al aan, anders ging M122 het ook niet doen.

Helaas nog geen enkele stepper motor movement... Snap er weinig van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
psnepvangers schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:07:
[...]

Bedankt!

Normaal:

Advanced:
//#define POWER_LOSS_MIN_Z_CHANGE 0.05 // (mm) Minimum Z change before saving power-loss data

Ender 3 is inderdaad 24v, dus dat klopt. MONITOR_DRIVER_STATUS stond inmiddels al aan, anders ging M122 het ook niet doen.

Andere dingen die ik zag was aangepaste acceleratie waarden, misschien gaan ze gewoon heel langzaam?

Anders zou ik controleren of de jumpers goed ingesteld zijn, zowel de motoren als de 5v etc.

Soms wilt marlin ook niks doen als je thermistors niet werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmichael schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:09:
Heeft iemand misschien een idee waarom mijn BLtouch, vaak stopt en in storing gaat.
Bij het meten van de 9 punten, stopt die er vaak mee op de helft, hij maakt het rondje wel af (in storing), het pinnetje (plastic) blijft dan in de BLTouch. Ik heb een versie 3, via het originele Ender3 shop.

Dan moet ik de printer helemaal opnieuw opstarten, erg irritant als je even wat wil printen.
Moet je weer wachten tot alles op temperatuur is en hopen dat de BLTouch niet vast loopt.
Check je kabels van je BL-Touch eens. Kan zijn dat er ergens een stekker niet lekker zit en als de printer begint zou door de trillingen de verbinding net los kunnen gaan.

Je zou dit eens kunnen proberen of dit goed gaat, zelf geen ervaring mee.
https://github.com/JimBro...-test-the-BLTouch-Z-probe

Heeft hij het wel goed gedaan of vanaf begin al deze problemen. Kan natuurlijk zijn dat de bl-touch zelf niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Laatst online: 01-10 13:22
kmichael schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:09:

gebruik je het pin 27 bord? welke FW gebruikt je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
psnepvangers schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:07:
[...]

Bedankt!

Normaal:

Advanced:

Weet je nog wat je allemaal geprobeerd hebt? Probeer in elk geval M502 en dan M500 te doen om de eeprom waardes te updaten. Als je dit niet doet worden de standaard bigtreetech waardes gebruikt. Voor mij resulteerde dit in veel te grote stappen.
Zal je vast weten, maar als je #define CR10_STOCKDISPLAY enabled kan je gewoon het standaard/stock display op exp1 aansluiten. Dit geeft wellicht wat meer informatie dan de TFT (wat eigenlijk maar een "domme" rs232 monitor is, ik gebruik de mijne hierom niet eens) . Als er b.v geen communicatie met de stepperdrivers is dan word dit op het stock display getoond, op de TFT zie je dit niet.
En heb je het nu al eens met de standaard endstops en zonder de sensorless homing/bltouch geprobeerd?
Neem aan dat de jumpers onder de drivers allemaal naar links staan zoals je het bordje krijgt?
En heb je mijn config (zonder bltouch) nog geprobeerd? Mijn printer staat nu vrolijk Drogon te printen :)
Drogon
Kwam er btw gister wel achter dat in mijn config denkelijk sinds de laatste Marlin update het schrijven naar eeprom uit stond mocht je mijn config nog willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Erik2B schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:45:
Zag net een aanbieding/kortingscode op de FB Usher groep staan, geen idee wat de de kwaliteit is, maar wilden het jullie toch laten weten.

Discount code for pla and petg SUNLU on amazon
Germany - 7 € discount code:
SUNLUPETG , work on bot PLA PLUS and PETG
France - 5€ discount code: LOVESUNLU

Staat niet bij tot wanneer geldig.
En de PETG is ook nog een Lightning Deal bij Amazon.de vandaag, van €29,99 voor €18.49 voor een rol zwarte PETG, ga ik het eens voor proberen! Hun PLA+ beviel al prima

[ Voor 14% gewijzigd door Blamm op 24-05-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Heeft iemand hier een Micro-Swiss all-metal hotend met een A2 hard stalen nozzle?

Ik heb deze combo nu een weekje maar wat een makkelijke upgrade moest zijn is voor mij toch een beetje uitdaging.
Ik had vooraf gelezen dat je 5-10 graden warmer moet printen (voor de standaard vernikkelde messing nozzle) en de retractie terugbrengen naar maximaal 4mm. Na plaatsen hotend en A2 nozzle heb ik de temperatuur in Cura van de voor mij standaard 210 voor PLA verhoogd naar 220 en de retractie op 1,2mm gezet (online gevonden). Het resultaat was verschrikkelijke stringing en iets wat ik nog nooit had meegemaakt layers die niet aan elkaar bleven plakken. Bij het verwijderen van de print liet zo de eerste layer los en tussen de volgende layers stonden de lucht "blaren". Kleine details braken zo af.

De stringing kreeg ik in eerste instantie alleen weg door niet te koelen. En de layer adhesion bleef slecht, kon test prints zo breken.

Na veel proberen en zoeken ben ik er denkelijk achter dat een hard stalen nozzle tot 30 graden warmer moet zijn.
Nu print ik PLA op 235 ipv 210 met 70% koeling en PETG op 260 ipv 240 maar ik denk nu weer aan het plastic te zien dat het te warm is geweest, het ziet er glazig uit tot aan, in het geval van PETG, zwarte randjes toe.

Dus mijn vraag: Heeft iemand anders deze combinatie? If so, hebben jullie dezelfde ervaring gehad? Of beter, een oplossing/beste settings gevonden? :)

Ik blijf het nog even proberen maar denk dat ik het binnenkort maar eens met de vernikkelde messing nozzle ga proberen die erbij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ik heb een tijdje overwogen om microswiss hotend te halen maar na wisselende reviews te hebben gezien leek het mij de prijs/kwaliteit niet waard. Een E3D hotend heb je meer aan. Een volcano is bijvoorbeeld erg handig als je snel/grof wilt printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Voor de Cura gebruikers onder ons, heeft iemand al de Creawesome mod voor Cura 4 ontdekt?
https://github.com/trouch/CreawsomeMod

Ik ben het op het moment aan het uit proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Razwer op 24-05-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Razwer schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:04:
Voor de Cura gebruikers onder ons, heeft iemand al de Creawesome mod voor Cura 4 ontdekt?

[YouTube: Creawsome mod for CURA 4.0]
Ja ik :) ben er nu mee aan het printen. Denk dat het meer hype dan echt is maar wie weet.

Over mijn vraag, e3d heb ik ook naar gekeken maar voelde niet goed bij mij. Alleen al vanwege een 30mm fannetje voor het koelen en het op een Ender "moeilijker" te monteren zijn. Dus dacht ik beter uit te zijn met de drop-in replacement van Micro-Swiss. Ik wilde dit omdat het grootste deel van mijn "problemen" dusver voornamelijk veroorzaakt werden door iedere keer weer het ontstaan van een gap tussen tube en nozzle. Uiteraard, net als je dan maar een andere hotend koopt en installeerd vindt je een fix voor dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ErBo66 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:37:
[...]
Over mijn vraag, e3d heb ik ook naar gekeken maar voelde niet goed bij mij. Alleen al vanwege een 30mm fannetje voor het koelen en het op een Ender "moeilijker" te monteren zijn. Dus dacht ik beter uit te zijn met de drop-in replacement van Micro-Swiss. Ik wilde dit omdat het grootste deel van mijn "problemen" dusver voornamelijk veroorzaakt werden door iedere keer weer het ontstaan van een gap tussen tube en nozzle. Uiteraard, net als je dan maar een andere hotend koopt en installeerd vindt je een fix voor dit probleem
E3D is echt flink leidend in de 3D wereld. Kijk voor de grap eens op YouTube waar Sanjay rondleingen geeft in hun lab aan "bekende" YouTubers. Je mag hun spullen (chineze klonen daar gelaten) altijd als kwaliteit zien, just saying. Ze zullen geen zaken uit brengen die niet door en door getest zijn.

En qua cooling is er zat te vinden op Thingiverse natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Razwer schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:04:

[YouTube: Creawsome mod for CURA 4.0]
Als je klaar bent met printen, hoor ik graag wat je er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
kmichael schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:57:
[...]

Als je klaar bent met printen, hoor ik graag wat je er van vind.
Ok, ik was een bullseye duct aan het printen, en dat was 3x niet naar wens. de 4e keer met deze mod gedaan, maar ook 2 andere aanpassingen gedaan (andere layer height en andere supports). De print is nu perfect.

De vraag is alleen, hoeveel invloed heeft de mod gehad? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Razwer schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:46:
[...]

Ok, ik was een bullseye duct aan het printen, en dat was 3x niet naar wens. de 4e keer met deze mod gedaan, maar ook 2 andere aanpassingen gedaan (andere layer height en andere supports). De print is nu perfect.

De vraag is alleen, hoeveel invloed heeft de mod gehad? >:)
Met wat heb je de dicht geprint. Ik moet binnenkort weer nieuwe rollen kopen maar zit te twijfelen tussen pla en petg. Van wat ik lees heeft petg alleen voordelen t.o.v. pla maar dat kan toch niet waar zijn.

Ik ben sinds kort overgestapt op Simplify3D. Gelukkig zit ik nog in de proefperiode maar van wat ik nu merk print dat echt 10x mooier met naar wat ik dacht dezelfde settings.

Heb zonet het filmpje gekeken en dat geeft ook heel mooi resultaat. De mod moet echt wel meer aanpassen dan alleen wat profile settings. Dat kan gewoon niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Daniel. schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Met wat heb je de dicht geprint. Ik moet binnenkort weer nieuwe rollen kopen maar zit te twijfelen tussen pla en petg. Van wat ik lees heeft petg alleen voordelen t.o.v. pla maar dat kan toch niet waar zijn.

Ik ben sinds kort overgestapt op Simplify3D. Gelukkig zit ik nog in de proefperiode maar van wat ik nu merk print dat echt 10x mooier met naar wat ik dacht dezelfde settings.

Heb zonet het filmpje gekeken en dat geeft ook heel mooi resultaat. De mod moet echt wel meer aanpassen dan alleen wat profile settings. Dat kan gewoon niet anders.
Heb het in PLA geprint.

De nadelen van PETG t.o.v. PLA zijn:
- PLA is sterker
- PLA buigt en PETG verplintert
- PETG trekt meer vocht aan dan PLA (dus nog beter droog opruimen)
- PETG heeft eerder last van "stringing"
- PETG is niet te schilderen of te lijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:01
Is het niet andersom? PLA breekt vrij snel en PETG is wat taaier

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Jampot007 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:02:
Is het niet andersom? PLA breekt vrij snel en PETG is wat taaier
Ik weet wel van mij PETG buizen met waterkoeling dat die echt niet te buigen zijn.

Straks de keuze maar maken ga voor de 10kg deal Amazon owl filament. 10 eur per kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:01
Echt buigen doen ze beide niet.

Ligt er een beetje aan wat je print, als je vooral prototypes enzo print die je maar een weekje nodig hebt. Kies PLA.

Als je functionele onderdelen print kies PETG

[ Voor 74% gewijzigd door Jampot007 op 25-05-2019 12:08 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
@Jampot007 @Daniel.

[ Voor 11% gewijzigd door Razwer op 25-05-2019 12:07 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie