• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MdBruin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:56:
Dat ziet er prima uit, het enige wat je nog kunt testen is of je x as vrij loopt en niet stroef. Als dat niet het geval is dan lijkt het erop dat er een driver probleem in je mainboard.
Met uitgeschakelde steppers kan ik met de hand de printkop probleemloos en soepel over de X as bewegen. Heb dus de indruk dat die inderdaad vrij kan bewegen over de gehele as.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 12:44
@JBS een ding zou het nog kunnen zijn, als je de printer aan hebt staan (zonder print opdracht) blijft de stepper en driver dan koud?
Als dat niet het geval is dan moet je de bekabeling controleren op beschadigingen.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:57

Ravhin

no <root>...

Als de x-as stroef zou lopen zou toch ook de stealthChop inkomen of mis ik nu iets?
Die functie was - dacht ik - bedoeld om overbelasting van je stappenmotor in de gaten te houden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• JBS
  • Niet online
MdBruin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:12:
@JBS een ding zou het nog kunnen zijn, als je de printer aan hebt staan (zonder print opdracht) blijft de stepper en driver dan koud?
Als dat niet het geval is dan moet je de bekabeling controleren op beschadigingen.
Klopt. Dan blijft de stepper koud. Ook bij een print blijft ie soms bijvoorbeeld het eerste uur of zelfs anderhalf tot 2 uur "koud". Een andere keer is ie al vanaf 'n half uur heet.

[Voor 6% gewijzigd door JBS op 21-04-2023 18:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdBruin
@Ravhin zo ver ik weet is het puur een driver mode waarbij de steppers stiller worden aangestuurd ten koste van de kracht en snelheid van de steppers.

@JBS het blijft vreemd dat het probleem niet constant op hetzelfde moment gebeurt. Misschien toch verstandig om eens de bekabeling te controleren op beschadigingen.

• JBS
  • Niet online
MdBruin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:04:
@JBS het blijft vreemd dat het probleem niet constant op hetzelfde moment gebeurt. Misschien toch verstandig om eens de bekabeling te controleren op beschadigingen.
Heb de bekabeling nog eens nagelopen, maar heb geen oneffenheid kunnen ontdekken.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-06 23:08

carpebios

-1 social credit

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb een Ender 3 V2 gekocht en gisteren volgens de handleiding geïnstalleerd.
Nu ben ik bij de stap waar ik home XYZ start, echter daar loopt hij vast. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Weten jullie wat er fout gaat?

YouTube: Ender stuck at home XYZ

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Klinkt alsof je Z-stepper vastloopt. Hij gaat wel omhoog, maar niet naar beneden. Dit kan in de glijlagers (messing bussen op de Z-screw) zitten. Je kan met control>move axis>Z-axis zelf je Z-as bewegen. Kijk of je de obstructie vindt (die steppers zijn best sterk; dat-ie stalled is iets wat je relatief makkelijk moet vinden) en probeer dan of je wel naar beneden kan.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:27
Ravhin schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:31:
Klinkt alsof je Z-stepper vastloopt. Hij gaat wel omhoog, maar niet naar beneden. Dit kan in de glijlagers (messing bussen op de Z-screw) zitten. Je kan met control>move axis>Z-axis zelf je Z-as bewegen. Kijk of je de obstructie vindt (die steppers zijn best sterk; dat-ie stalled is iets wat je relatief makkelijk moet vinden) en probeer dan of je wel naar beneden kan.
Misschien dat het beeld vertekend is op het filmpje, maar heb het idee dat het frame niet geheel recht in elkaar zit en dat daarom je z as vast loopt.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-06 23:08

carpebios

-1 social credit

Ravhin schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:31:
Dank ga ik proberen!

@wally1987 Zou dat kunnen als je de handleiding gewoon volgt, als de schroeven zitten zou dat niet mogen toch? Ik ga er naar kijken!

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• MdBruin
@carpebios check ook even de eindschakelaar onder het bed, ik hoor deze klikken maar de stepper probeert door te gaan

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22
carpebios schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:11:
Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb een Ender 3 V2 gekocht en gisteren volgens de handleiding geïnstalleerd.
Nu ben ik bij de stap waar ik home XYZ start, echter daar loopt hij vast. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Weten jullie wat er fout gaat?

Als je deze guide stap voor stap volgt zou je in iedergeval goed aligned moeten zijn.

Is een lange video, maar de moeite waard.

[Voor 8% gewijzigd door Darkangle op 22-04-2023 13:10]

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:03:
Mijn printjes zijn heel erg prima, maar vaak kan ik de PLA die om de print heen wordt geprint (in het begin) er niet afhalen, het is te laag voor de spatel. Soms lukt het, soms lukt het niet, soms lukt het half. Ook op een koud bed. Dus ik heb allemaal resten PLA overal op mijn bed.

Weet iemand hoe ik dat eraf kan krijgen?
En weet iemand waarom dit gebeurd? Is mijn Z te laag? Een tempertuurding?
Gooi het bed in de vriezer als pla niet los wil komen bij afkoelen. Zodra het glazen bed bevroren is valt het er zo ongeveer af.

En kan zijn dat de ruimte tussen nozzle en bed wat klein is waardoor hij het wat steviger tegen het bed drukt

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, ik heb de Z-offset 0,06 verhoogd en nu komt de PLA wel los.

PLA die al eropzat nog niet eraf kunnen krijgen. Of, althans, een deel is eraf omdat het met andere prints mee is gekomen :P
Zal wel een keer kijken naar de vriezmethode, of anders een stanley-mesje gebruiken ofzo.

• wally1987
anandus schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:23:

PLA die al eropzat nog niet eraf kunnen krijgen. Of, althans, een deel is eraf omdat het met andere prints mee is gekomen :P
Zal wel een keer kijken naar de vriezmethode, of anders een stanley-mesje gebruiken ofzo.
Gewoon overheen blijven printen, je trekt overgrote deel met de andere prints er wel mee af over tijd.
Je zal wel altijd een afdruk blijven zien.

Meer warmte doet ook wonderen om het er sneller af te krijgen, keertje petg printen oid.

[Voor 7% gewijzigd door wally1987 op 22-04-2023 18:08]

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:41

Ik heb ooit eens een reingingsprint gemaakt. Gewoon een plat vlak tekenen in tinkercad waar de vastzittende stukken tijdens het printen ruim in zitten. Dan een paar lagen laten printen en dan het vlak eraf halen. De meeste restanten zitten dan in dat vlak en komen er meestal wel mee af. Ik ben nooit een voorstander van het plamuurmes geweest, altijd bang dat ik in mijn printbed steek.

• Darkangle

Ik had in het begin de printkop ietwat strak gecalibreerd en ditzelfde euvel. Voor mij was het even in het menu de print plaat op max temp zetten en er bij blijven en tijdens opwarmen los proberen te halen. Ergens was een grens waar het gelijk los kwam zonder de print te beschadigen of vervormen.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03
carpebios schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:11:

Het lijkt erop dat je end stop niet werkt. Dat deze geen signaal krijgt dat deze op zijn einde is.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Manmanman, even dik ranten. TLDR onderop.

Al jaren hier en daar kleine dingetjes voorbij zien komen maar constant niet de knoop doorgehakt om een printer te kopen. Een machine van 500+ kopen om 5 euro op een doosje te besparen was teveel gevraagd. Uiteindelijk toch besloten om er een te kopen. Vanwege de "buy a cheap tools until it breaks, then buy an expensive one" bij creality uitgekomen, ender 3 neo om precies te zijn. Alle functies die ik "echt" nodig dacht te hebben, weinig tot geen overbodige luxe features, een strakke prijs, en een populair merk waarvan ik verwachtte genoeg support te kunnen vinden voor problemen.

Machine ontvangen in elkaar gezet en een testprintje gemaakt. Zag er niet uit maar het werkte, en ik was mij ervan bewust dat er een hoop getuned zou moeten worden.
Weken bezig geweest en weken problemen gehad. Voornamelijk bed adhesion en problemen met pilaren. Zeker overhang pilaren.
Met meerdere mensen gesproken die ervan af wisten en constant advies gekregen dat het zou moeten oplossen. Verkeerde Z-offset, verkeerde level, gebruik lijm, speel met de temperaturen, nat filament moet je uitdrogen. Alle standaard dingen die je in elke google speurtocht ook tegenkomt. Alles geprobeerd maar weinig tot geen vooruitgang.

Het probleem was simpel: elke keer als een nieuwe lijn begon kwam er een blobje die een klein stukje omhoog draaide, een lip in de Z-as. De oorzaak van het probleem was minder simpel. De resultaten waren absoluut rampzalig te noemen.

Na alle standaard oplossingen te proberen begon ik wat dramatischer te worden.
Standaard PVA glue stick werkte niet, dus een laagjke hot glue op het bed en na de eerste laag heating uitzetten. Werkt geweldig trouwens. Heeft voor een aantal goede prints gezorgd. Minder residue op het onderdeel dan je zou verwachten. Maar goed, geen permanente oplossing.
Ducttape op de brim deed het redelijk, maar niet goed genoeg. Hoe hoger een print werd hoe meer kracht er op de onderlaag kwam. En dus een andere oplossing gevonden om een super dunne maar hoge print toch in 1 stuk eruit te laten draaien.
Helaas is de pause/resume functie niet geweldig, of wellicht mijn kunde erin niet genoeg, dus het resultaat was niet perfect. En het probleem bestond nog steeds, EN dat is natuurlijk geen goede oplossing voor print na print na print.

Weken op en af heb ik eindelijk het echte oorzaakprobleem gevonden. De QA department van creality is absoluut ruk. Een van de experts waar ik via een 3d print discord mee had gepraat claimde dat 4 van de 5 creality printers die hij in zijn bezit had serieuze defecten hadden bij aankoop. De mijne blijkbaar dus ook. Tijdens het wisselen van de nozzle viel het mij ineens op dat de heat block niet helemaal parallel zat met de heat sink. Bleek danwel 1 van de 2 schroefjes maar er voor de helft inzat, danwel de andere er half te diep in zat.
Een nozzle die een paar graden getilt zit zal altijd een hoekje onder het filament van de vorige laag zitten, en de filament net iets hoger uitspuiten aan een kant dan de bedoeling is. Komt op de volgende laag dat lage stukje van de nozzle in aanraking met het iets hogere randje filament aan de andere kant krijg je stress over je model en adhesion layer. Gaat dat langzaam genoeg dan smelt de nozzle het een stukje en is het minder problematisch.
Gezien mijn prints constant in dezelfde hoekjes problemen hadden was ik er direct van overtuigd dat dat het probleem was. Helaas was het probleem een slecht geboord/tapt gat en kon ik de schroef niet helemaal recht draaien. Tenzij ik dus een nieuw onderdeel erin zou zetten geen oplossing.
Maar goed zoals eerder getoond zijn we creatief in oplossingen. Ik bedacht me dat als ik de assemblage niet goed kan buigen, ik wellicht de nozzle verkeerd in de omgedraaide richting kon verwerken.

Kort tripje naar de bouwmarkt, een snel fusion360 modelletje van een 200mm cirkel, een slicer die op 5mm/s concentric bottom layer stond, en ik liet de printer los op een stuk schuurpapier. Round and round she went, een paar keer te veel maar voor een eerste probeersel niet rampzalig.
Direct een testprintje gedaan, en perfecte adhesion. Een testprintje met de exacte vormen die voorheen onmogelijk waren met stock instellingen, geen probleem. Sterker dan geen probleem: voorheen zette ik de snelheid op 30mm/s en de printer ergens tussen de 30~60% snelheid. Dit muurtje met stock 50mm/s 100% neergezet. Geen lipjes, geen geratel, en de adhesion was aan het einde zo sterk dat ik het onderste rijtje van het muurtje brak ipv het model van de plaat aftrok.

Zeker nog wat dingetjes beter instellen voor toekomstige prints maar goed, proof of concept compleet. Probleem gevonden en met een tijdelijke pleister opgelost.

Mailtje gestuurd naar de shop. Hopelijk hebben ze een vervangende assemblage liggen. Tijdens demontage en inspectie blijkt dat de block/sink/break hier en daar is verbogen vanwege het verkeerde schroefje. Stukje filament opgekropen die de break helemaal vastgelijmd heeft. Ook is een van de schroefjes van de tafel gevallen en naar narnia vertrokken, zal je altijd zien. Het hele onderdeel heeft dus zoiezo vervanging nodig.
Anders wellicht vanaf aliexpress bestellen. Voor nu in ieder geval probleem gevonden.

*Y(!$@BN creality bullshit weken hoofdpijn omdat er 1 schroefje niet lekker zit. Hoort een beetje bij goedkoop natuurlijk maar blijft dik vervelend.

TLDR: hotend assembly met een verkeerd schroefje zorgde voor een schuine nozzle. Schuine filament extrusie zorgt ervoor dat op de volgende laag het lage gedeelte van de nozzle in aanraking komt met het hoge gedeelte van de schuine extrusie en verpest print na print na print.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wally1987
godofal schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:18:

Al jaren hier en daar kleine dingetjes voorbij zien komen maar constant niet de knoop doorgehakt om een printer te kopen. Een machine van 500+ kopen om 5 euro op een doosje te besparen was teveel gevraagd. Uiteindelijk toch besloten om er een te kopen. Vanwege de "buy a cheap tools until it breaks, then buy an expensive one" bij creality uitgekomen, ender 3 neo om precies te zijn. Alle functies die ik "echt" nodig dacht te hebben, weinig tot geen overbodige luxe features, een strakke prijs, en een populair merk waarvan ik verwachtte genoeg support te kunnen vinden voor problemen.

Machine ontvangen in elkaar gezet en een testprintje gemaakt. Zag er niet uit maar het werkte, en ik was mij ervan bewust dat er een hoop getuned zou moeten worden.
Weken bezig geweest en weken problemen gehad. Voornamelijk bed adhesion en problemen met pilaren. Zeker overhang pilaren.
Met meerdere mensen gesproken die ervan af wisten en constant advies gekregen dat het zou moeten oplossen. Verkeerde Z-offset, verkeerde level, gebruik lijm, speel met de temperaturen, nat filament moet je uitdrogen. Alle standaard dingen die je in elke google speurtocht ook tegenkomt. Alles geprobeerd maar weinig tot geen vooruitgang.

Het probleem was simpel: elke keer als een nieuwe lijn begon kwam er een blobje die een klein stukje omhoog draaide, een lip in de Z-as. De oorzaak van het probleem was minder simpel. De resultaten waren absoluut rampzalig te noemen.

Standaard PVA glue stick werkte niet, dus een laagjke hot glue op het bed en na de eerste laag heating uitzetten. Werkt geweldig trouwens. Heeft voor een aantal goede prints gezorgd. Minder residue op het onderdeel dan je zou verwachten. Maar goed, geen permanente oplossing.
Ducttape op de brim deed het redelijk, maar niet goed genoeg. Hoe hoger een print werd hoe meer kracht er op de onderlaag kwam. En dus een andere oplossing gevonden om een super dunne maar hoge print toch in 1 stuk eruit te laten draaien.
Helaas is de pause/resume functie niet geweldig, of wellicht mijn kunde erin niet genoeg, dus het resultaat was niet perfect. En het probleem bestond nog steeds, EN dat is natuurlijk geen goede oplossing voor print na print na print.

Weken op en af heb ik eindelijk het echte oorzaakprobleem gevonden. De QA department van creality is absoluut ruk. Een van de experts waar ik via een 3d print discord mee had gepraat claimde dat 4 van de 5 creality printers die hij in zijn bezit had serieuze defecten hadden bij aankoop. De mijne blijkbaar dus ook. Tijdens het wisselen van de nozzle viel het mij ineens op dat de heat block niet helemaal parallel zat met de heat sink. Bleek danwel 1 van de 2 schroefjes maar er voor de helft inzat, danwel de andere er half te diep in zat.
Een nozzle die een paar graden getilt zit zal altijd een hoekje onder het filament van de vorige laag zitten, en de filament net iets hoger uitspuiten aan een kant dan de bedoeling is. Komt op de volgende laag dat lage stukje van de nozzle in aanraking met het iets hogere randje filament aan de andere kant krijg je stress over je model en adhesion layer. Gaat dat langzaam genoeg dan smelt de nozzle het een stukje en is het minder problematisch.
Gezien mijn prints constant in dezelfde hoekjes problemen hadden was ik er direct van overtuigd dat dat het probleem was. Helaas was het probleem een slecht geboord/tapt gat en kon ik de schroef niet helemaal recht draaien. Tenzij ik dus een nieuw onderdeel erin zou zetten geen oplossing.
Maar goed zoals eerder getoond zijn we creatief in oplossingen. Ik bedacht me dat als ik de assemblage niet goed kan buigen, ik wellicht de nozzle verkeerd in de omgedraaide richting kon verwerken.

Kort tripje naar de bouwmarkt, een snel fusion360 modelletje van een 200mm cirkel, een slicer die op 5mm/s concentric bottom layer stond, en ik liet de printer los op een stuk schuurpapier. Round and round she went, een paar keer te veel maar voor een eerste probeersel niet rampzalig.
Direct een testprintje gedaan, en perfecte adhesion. Een testprintje met de exacte vormen die voorheen onmogelijk waren met stock instellingen, geen probleem. Sterker dan geen probleem: voorheen zette ik de snelheid op 30mm/s en de printer ergens tussen de 30~60% snelheid. Dit muurtje met stock 50mm/s 100% neergezet. Geen lipjes, geen geratel, en de adhesion was aan het einde zo sterk dat ik het onderste rijtje van het muurtje brak ipv het model van de plaat aftrok.

Zeker nog wat dingetjes beter instellen voor toekomstige prints maar goed, proof of concept compleet. Probleem gevonden en met een tijdelijke pleister opgelost.

Mailtje gestuurd naar de shop. Hopelijk hebben ze een vervangende assemblage liggen. Tijdens demontage en inspectie blijkt dat de block/sink/break hier en daar is verbogen vanwege het verkeerde schroefje. Stukje filament opgekropen die de break helemaal vastgelijmd heeft. Ook is een van de schroefjes van de tafel gevallen en naar narnia vertrokken, zal je altijd zien. Het hele onderdeel heeft dus zoiezo vervanging nodig.
Anders wellicht vanaf aliexpress bestellen. Voor nu in ieder geval probleem gevonden.

*Y(!$@BN creality bullshit weken hoofdpijn omdat er 1 schroefje niet lekker zit. Hoort een beetje bij goedkoop natuurlijk maar blijft dik vervelend.

TLDR: hotend assembly met een verkeerd schroefje zorgde voor een schuine nozzle. Schuine filament extrusie zorgt ervoor dat op de volgende laag het lage gedeelte van de nozzle in aanraking komt met het hoge gedeelte van de schuine extrusie en verpest print na print na print.
Allereerst, ontzettend bedankt voor deze enorme lap tekst en het detail er van.
Mijn probleem komt redelijk overeen met het jouwe, je hebt mij door je bericht een nieuwe zoekrichting gegeven. _/-\o_

Aldus mijn bevindingen:
Mijn nozzle staat dus schuin naar achteren door de gaten aan de bovenkant van het koel element, de plek waaraan hij vast zit op de carriage.

• godofal
  • Niet online

godofal

@wally1987 Mooi om te horen, dat is inderdaad een van de redenen van de post. Frustratie van me afschrijven is ook niet onbelangrijk natuurlijk :) .

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:25

<Verhaal>
Tja dat houdt je wel van de straat af. :X
Wat een probleem... In die hoek had ik het ook nooit gezocht, dit verwacht je gewoon niet.

Bij Creality is de community geweldig maar de support van creality zelf is niet bestaand eigenlijk. Ik heb een ender 3 die ik flink geupgrade heb. De firmware die Creality aan biedt is echt om te huilen zo slecht. Er gaat veel tijd inzitten om het als geheel vaak weer werkend te krijgen en goed af te stellen. Op Reddit kan ik ook vaak veel zinvolle informatie vinden.

Binnenkort komt de Creality K1 uit zag ik, interessante printer al ben ik benieuwd in hoeverre dat een out-of-the-box goedwerkende printer is. Creality heeft wel een reputatie zeg maar. Speel met de gedachte om die misschien aan te schaffen en de oudere printers weg te doen. Heb ook een ender 5 plus, maar die staat vaak niets te doen de laatste tijd.

• breaker.evert
@godofal
Goed te horen dat het is opgelost.
Met zulke dingen leer je wel je printer beter kennen.

Het support van Creality is echt waardeloos.
Ik had toen defecte mainbord bij de Ender 3 v2 niet de klacht willen horen maar wel een nieuwe mainbord gekregen na een maand wachten.
Toen had ik oplossing gevonden om de SKR Mini mainbord te gebruiken om volgens achter te komen dat hun Ender 3 v2 scherm niet compatibel is met andere mainbord.

Dat is 1 van de reden waarom ik Creality links laat liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wally1987
Het gezever met Creality breekt mij ook een beetje op, heb na 2 pogingen het volledig opgegeven om nog contact op te nemen. Tot nu toe is het bij mij een soort van, "wij begrijpen het probleem niet, hier een voucher".

Wil zelf iets in de richting van een Voron, met wat aanpassingen hier en daar. Zwaarder frame, closedloop en meerder extruders.
Zit ook al een tijdje met het idee om een eigen design hotend te laten printen bij pcbway als probeerseltje.

• Banditoz
Ik heb 2 creality printers en bij beide printers zat al snel een ander hotend op. Bij de 1ste omdat de originele gewoon te vaak nukken had. Hier dus een fullmetal e3dv6 clone op gezet. Later een ender 5pro gekocht en die heb ik maar een paar printjes met de originele setup gedaan. Hotend was net wat later binnen dan de printer. Dat hoort een beetje bij creality denk ik: lekker zelf verbouwen. In de ender 3 pro zit nu al moederbord 3. Van origineel (rotherrie stepperdrivers) naar skr mini e3 v1.2 (lekker stille steppers) naar bigtreetech manta e3v3 vanwege klipper.
Ja, Creality is opzich oke voor de prijs. Maar idd, de prijs is niet voor niets relatief laag.
Ik heb zelf een Ender 5 gekocht in 2019. Die heb ik redelijk aangepast, silent 32b-board, andere tube, metal extruder, tube connectoren vervangen, extra bed support, hot-end in 2021 vervangen omdat die ging lekken.
In de standaard setup heb ik altijd wel wat problemen gehad. Ik zal denk ik niet de enige zal zijn. Aan de andere kant hoor ik ook wel van mensen die eigenlijk niet veel issues hebben.

Support klinkt leuk, ze zullen vast hun best doen, maar je kunt niet verwachten dat dat vanuit China lekker loopt.
En als je lekker goedkoop wilt en de printer koopt via Ali, Creality of andere shop in Verweggistan, tja, moet je niet gaan klagen.
Er zijn genoeg printers te koop in de EU (of NL), met goede support, maar ja, die zijn dus duurder. Ook support moet gewoon ergens van betaald worden. Niks is gratis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 16:21

Dat zie ik (vrij) vaak voorbij komen. Ze levelen alles perfect uit, esteps, filament extruder etc. Ze pleuren er een high end hotend erop maar ze laten de nozzle en de rest van de meuk er schuin en scheef opstaan.

Mijn hoteinde staat haaks in de XY richting erop. Zelf een hulpmiddelstukje voor gemaakt als ik de hotend eraf haal. Ik merk direct een verschil aan en in men prints.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
CrystalViriS schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:10:
[...]

Tja dat houdt je wel van de straat af. :X
Wat een probleem... In die hoek had ik het ook nooit gezocht, dit verwacht je gewoon niet.

Bij Creality is de community geweldig maar de support van creality zelf is niet bestaand eigenlijk. Ik heb een ender 3 die ik flink geupgrade heb. De firmware die Creality aan biedt is echt om te huilen zo slecht. Er gaat veel tijd inzitten om het als geheel vaak weer werkend te krijgen en goed af te stellen. Op Reddit kan ik ook vaak veel zinvolle informatie vinden.

Binnenkort komt de Creality K1 uit zag ik, interessante printer al ben ik benieuwd in hoeverre dat een out-of-the-box goedwerkende printer is. Creality heeft wel een reputatie zeg maar. Speel met de gedachte om die misschien aan te schaffen en de oudere printers weg te doen. Heb ook een ender 5 plus, maar die staat vaak niets te doen de laatste tijd.
Ben erg benieuwd naar de K1 max. Ligt volgens mij rond 930 euro als ik de prijzen zo zie.

• wally1987
Erebus1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:06:
[...]

Dat zie ik (vrij) vaak voorbij komen. Ze levelen alles perfect uit, esteps, filament extruder etc. Ze pleuren er een high end hotend erop maar ze laten de nozzle en de rest van de meuk er schuin en scheef opstaan.

Mijn hoteinde staat haaks in de XY richting erop. Zelf een hulpmiddelstukje voor gemaakt als ik de hotend eraf haal. Ik merk direct een verschil aan en in men prints.
Nou was dit bij al mijn hotends altijd al wel het geval dat ze haaks stonden, heb na een leak mijn hotend vervangen door een betere(duurdere). Kwam er achter dat bij de dure de heatblock scheef getapt was en heb die door een stock creality vervangen.
Bij de stock was het heatblock perfect, alleen de gaten van het koelblok waaren scheef.

Wat ik hier merk, is dat velen bij een allmetal of bimetal hotend ook een capricorn tube adviseren 8)7

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik heb mijn Ender v3 S1 nu een paar weken in huis en heb al een rol van een kilo zo goed als op gemaakt.
Lukt allemaal best aardig en al veel dingen geprobeerd :)

Op aanraden van dit forum Esun PLA+ besteld en daar print ik nu mee op 210 graden, bed 60 graden.
Ik merk inderdaad verschil met de Creality PLA rol die ik hiervoor had. Esun geeft strakker resultaat.

Hieronder is Benchy die ik gisteren geprint heb en de calibration cube die ik vorige week geprint heb met Esun PLA+.
Het is een macro foto van de iphone dus elk detail is zichtbaar.
Ben best wel tevreden met het resultaat:

Echter....
Zowel Benchy als de cube hebben aan de achterkant wat oneffenheden wat ik eerder ook al had met oude PLA spul:

Het lijkt elke keer aan de achterkant van het model te zitten zoals hij op het print bed staat.
Bij Benchy zie je de oneffenheden in de kromming aan de voorkant van het schip.
Bij de calibration cube is het enkel de eerste paar lagen onderaan waar wat oneffenheden zitten.

Dit lijkt iedere keer hetzelfde te zijn als ik dit model print. Beide komen uit de Creality slider software.

Wie van de experts kan mij verder helpen om dit te verbeteren ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Rudoo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:24:

Het lijkt elke keer aan de achterkant van het model te zitten zoals hij op het print bed staat.
Bij de calibration cube is het enkel de eerste paar lagen onderaan waar wat oneffenheden zitten.

Dit lijkt iedere keer hetzelfde te zijn als ik dit model print. Beide komen uit de Creality slider software.

Fysiek iets aan de printer waarschijnlijk, scroll omhoog en zie mijn vorige post. Kans dat het hetzelfde probleem is.
Je hebt ook last van wat Z-banding lijkt het. Mogelijk gerelateerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darkangle
godofal schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:43:
[...]

Fysiek iets aan de printer waarschijnlijk, scroll omhoog en zie mijn vorige post. Kans dat het hetzelfde probleem is.
Je hebt ook last van wat Z-banding lijkt het. Mogelijk gerelateerd.
Of de koeler staat onhandig gepositioneerd in dit type 😉

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:07
Hoe belangrijk is de garantie bij deze printers? Ik merk dat veel niet onder garantie wordt gezien en de prijsverschillen met de goedkopere (veelal buitenlandse) winkels zijn aanzienlijk. Maar voor garantie en/of ondersteuning hoef je daar niet te zijn.

Ik ben overigens een 3d print n00b.

PSN: Romiith_666

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 16:21
Playmaster schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:19:
Hoe belangrijk is de garantie bij deze printers? Ik merk dat veel niet onder garantie wordt gezien en de prijsverschillen met de goedkopere (veelal buitenlandse) winkels zijn aanzienlijk. Maar voor garantie en/of ondersteuning hoef je daar niet te zijn.

hangt af of je printer eentje is van 150 euro of eentje richting de +800.

Vrijwel elk onderdeel is apart te krijgen en te veranderen.

• Playmaster
Ik ben aan het kijken naar een Ender 3 s1 (pro).

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:40
wally1987 schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:14:
[...]
Wat ik hier merk, is dat velen bij een allmetal of bimetal hotend ook een capricorn tube adviseren 8)7
Ik dacht dat de capricorn tube naast beter bestand tegen hitte ook een smallere binnendiameter heeft in vergelijking met de stock PTFE tube. Hierdoor zou er iets minder speling moeten zijn bij je retraction. Of dit echt veel invloed zou hebben durf ik niet te zeggen.

• wally1987
SacredRose schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:53:
[...]

Ik dacht dat de capricorn tube naast beter bestand tegen hitte ook een smallere binnendiameter heeft in vergelijking met de stock PTFE tube. Hierdoor zou er iets minder speling moeten zijn bij je retraction. Of dit echt veel invloed zou hebben durf ik niet te zeggen.
Met zo'n all/bimetal komt de tube niet in de buurt van het warme gedeelte van de hotend.
De capricorn buis zelf kan met bepaalde materialen zelfs meer frictie geven omdat dit harder is als PTFE.

Wat betreft maatvastheid, Beide buizen hebben een binnendiameter tussen de 1,9/2,2mm.
De maatvastheid per rol filament verschilt enorm, ligt ook puur aan waar het gemaakt is. 123-3d filament komt bij mij vaker uit op 1.6mm dan op 1.75mm om een voorbeeld te geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:38
Ik heb mijn Ender v3 S1 nu een paar weken in huis en heb al een rol van een kilo zo goed als op gemaakt.

Op aanraden van dit forum Esun PLA+ besteld en daar print ik nu mee op 210 graden, bed 60 graden.
Ik merk inderdaad verschil met de Creality PLA rol die ik hiervoor had. Esun geeft strakker resultaat.

Hieronder is Benchy die ik gisteren geprint heb en de calibration cube die ik vorige week geprint heb met Esun PLA+.
[Afbeelding]

Echter....
Zowel Benchy als de cube hebben aan de achterkant wat oneffenheden wat ik eerder ook al had met oude PLA spul:
[Afbeelding]

Zet je fan speed is op 30%!

De Sprite extruder blaast iets te hard op 100%.

Edit: de oneffenheden op de foto zien eruit als weggeblazen PLA draadjes. Gebeurde bij mij ook met m'n Sprite extruder.

[Voor 3% gewijzigd door aegis3d op 25-04-2023 20:59]

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • +2Henk 'm!

• breaker.evert

[Afbeelding]

Echter....
[Afbeelding]

Probeer is met Cura inplaats van Creality Slider.
Kijk is ook naar deze site https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

• Playmaster
Zijn hier ook mensen die ervaringen hebben met Tomtop? Het gaat op internet alle kanten op met de reviews. Goede deal nu maar twijfel erg over de partij.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:25
Playmaster schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:36:
Zijn hier ook mensen die ervaringen hebben met Tomtop? Het gaat op internet alle kanten op met de reviews. Goede deal nu maar twijfel erg over de partij.
Ik heb daar regelmatig wel eens iets besteld. Mijn ender 3 komt daar ook vandaan (destijds verzonden uit Duitsland dacht ik). Verder nooit negatieve ervaringen gehad met ze. Maar ook nooit contact gehad met hun garantie afhandeling/klantenservice.
Playmaster schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:19:

Garantie op een printer buiten NL blijft altijd een risico en hangt sterk af van de verkoper of ze reageren en het op willen lossen. Sommige doen dat prima maar dan krijg je wel te maken met een lang en traag traject.
Meestal begint het met een vraag stellen die je beantwoord en zo gaat dan vaak even door en ben je zo al dagen onderweg. Daarna als er iets opgestuurd wordt zal dat meestal ook niet snel binnen zijn.

Daarbij moet je bedenken dat je de meeste printers prima zelf kunt onderhouden en upgraden. Vaak wil je al snel meer of beter en voor je het weet is de standaard printer niet echt standaard meer en dat maakt het ook leuk en is je garantie er ook niet echt meer, of je moet alles weer origineel maken >:)

Uiteraard hangt het af of je dat ook wilt en leuk vindt.

De meeste printer zullen prima werken maar tijdens transport kan er altijd iets losraken of stuk gaan en dan is het soms een uitdaging om onder garantie werkend te krijgen.

Dus als garantie belangrijk voor je is dan zou ik er 1 in NL kopen. Je betaald wat meer maar je krijgt hopelijk ook er iets meer voor terug als er problemen zijn. Maar staar je daar ook niet op blind want de meeste problemen zijn vaak gebruikersproblemen als de printer wel werkt. En daar wordt het ook snel op afgeschoven. >:)

Maar laat bovenstaande je niet afschrikken want het is een zeer leuke hobby, die veel tijd kost in het begin en zeker niet goedkoop na de zoveelste aanpassing / upgrade / filament maar je kunt er zoveel mee.

Ik wens je alvast veel plezier met de eventuele aankoop.

• Banditoz
Ik heb mijn ender 3 destijds gewoon via aliexpress besteld. Kwam vanuit duitsland. Mijn ender 5 heb ik bij 123 besteld. Was er sneller en na 3 dagen ging daar de ventilator van janken. Gemaild en binnen 2 dagen lag er een nieuwe ventilator thuis. Dat verwacht ik bij buitenlandse partijen wat minder. Maar zoals gezegd als je gaat verbouwen is garantie niet meer aan de orde en onderdelen vervangen is meestal niet heel kostbaar. Inmiddels is mijn ender 3 denk ik voor 50% originele onderdelen en de rest upgrades.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38
Heb een spider hot-end ( 3d All metal ) aangeschaft voor mijn Ender-3 pro. Geïnstalleerd maar het filament ( pla en petg ) loopt steeds vast erin. Iemand tips cq ervaring?

• Playmaster
Ok bedankt voor de info. Ik denk dat ik voor mijn eerste printer het wel fijn vind als ik wat ondersteuning heb. Als ik wat meer ervaring heb dan is dat allemaal niet zo'n probleem.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik loop een beetje te spelen met de gedachte om op mijn Ender 3 MAX een Sprite Extruder te zetten (upgraderitus :*) ). Reden hiervoor is omdat ik de mijn filamentrol bovenop de rig heb gefrankensteind waardoor de flow van het filament beter loopt en ik wil graag met TPU aan de bak. Speaking of which: hoe goed is de Sprite met TPU extruderen? Iemand daar ervaring mee?

Tweede vraag: ik ben op zoek naar de naam van de electrische koppelingen die gebruikt worden. Ik wil de filamentdetector verlengen maar kan niet vinden wat ik daarvoor moet bestellen.

[Voor 18% gewijzigd door Ravhin op 26-04-2023 10:46. Reden: vraag 2]

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:55
Ravhin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:45:
Ik loop een beetje te spelen met de gedachte om op mijn Ender 3 MAX een Sprite Extruder te zetten (upgraderitus :*) ). Reden hiervoor is omdat ik de mijn filamentrol bovenop de rig heb gefrankensteind waardoor de flow van het filament beter loopt en ik wil graag met TPU aan de bak. Speaking of which: hoe goed is de Sprite met TPU extruderen? Iemand daar ervaring mee?
TPU printen gaat opzich prima. Stringing heb ik nog niet weg kunnen regelen en overhangs zijn niet netjes. Kwaliteit is in ieder geval voldoende voor m'n telefoonhoesje :+
Met de stock hardware van m'n 3 V2 niet aangedurfd om TPU te proberen, dus een vergelijk heb ik niet.

• MdBruin
@vincent_1971 je zou kunnen kijken door wat met de temperatuur te spelen, maar ik vermoed dat je probleem wordt veroorzaakt door de retraction instellingen. Deze staat te hoog waardoor het warme filament te snel wordt afgekoeld in de koude zone en hierdoor een verstopping kan veroorzaken.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 23:49
Mijn Creality Ender 3 v2 heeft kuren.

De bowden extruder hapert. De as van de extruder geeft telkens een soort "tik".

Ik dacht eerst dat dat door een verstopte nozzle kwam, maar die heb ik inmiddels vervangen en het probleem speelt nog steeds.

Ik heb er een filmpje van gemaakt om dit te verduidelijken: YouTube: 26 april 2023

Het gevolg hiervan is dat niet alle lagen goed geprint worden, met los laten lagen na het printen tot gevolg.

Ik heb twee verschillende slicers geprobeerd, namelijk Cura 5.2.2 en Creality Print 4.3.4.5533, maar met beiden heb ik dit gezeur.

[Voor 11% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-04-2023 11:56]

• Darkangle
Uruk-Hai schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:54:

Ik dacht eerst dat dat door een verstopte nozzle kwam, maar die heb ik inmiddels vervangen en het probleem speelt nog steeds.

Ik heb er een filmpje van gemaakt om dit te verduidelijken: YouTube: 26 april 2023

Het gevolg hiervan is dat niet alle lagen goed geprint worden, met los laten lagen na het printen tot gevolg.

Ik heb twee verschillende slicers geprobeerd, namelijk Cura 5.2.2 en Creality Print 4.3.4.5533, maar met beiden heb ik dit gezeur.
Lijkt wel alsof je retraction slipt op je filament.

[Voor 3% gewijzigd door Darkangle op 26-04-2023 11:57]

• godofal
  • Niet online

godofal

• vincent_1971
MdBruin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:51:
@vincent_1971 je zou kunnen kijken door wat met de temperatuur te spelen, maar ik vermoed dat je probleem wordt veroorzaakt door de retraction instellingen. Deze staat te hoog waardoor het warme filament te snel wordt afgekoeld in de koude zone en hierdoor een verstopping kan veroorzaken.
Hmm nog niet aan gedacht...ga ik eens proberen. Ga eerst nog even de nieuwe firmware erin zetten. Temperatuur van 275 naar 400. Wil nog eens POMP en PC filament gebruiken.Bedankt.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:42

sjirafje

Why so serious, Sam?

@Uruk-Hai Gaat de aanvoer van het filament soepel? Is het tandwieltje niet versleten? Je kunt proberen om de veer wat strakker te zetten. Nozzle te dicht op het bed? Doet hij dit ook als je een boel filament op hoge snelheid in de lucht laat extruden?

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• MdBruin
@Uruk-Hai probeer eens is te spelen met de temperatuur instellingen, wit is berucht om een iets hogere temperatuur nodig te hebben. Mijn eerste gedachte was ook mogelijk een verstopping, heb je nog de originele hot-end? Wat ook kan is dat de bowden tube niet helemaal goed meer aansluit (vooral bij een originele hot-end) heb je bij de vervanging de bowden tube gecontroleerd?

• Uruk-Hai
Bedankt. Ik ben dit filmpje nu aan het bekijken.
MdBruin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:05:
@Uruk-Hai probeer eens is te spelen met de temperatuur instellingen, wit is berucht om een iets hogere temperatuur nodig te hebben. Mijn eerste gedachte was ook mogelijk een verstopping, heb je nog de originele hot-end? Wat ook kan is dat de bowden tube niet helemaal goed meer aansluit (vooral bij een originele hot-end) heb je bij de vervanging de bowden tube gecontroleerd?
De originele nozzle is (gedeeltelijk) verstopt, daarom heb ik die juist vervangen.

Met de originele nozzle heb ik dit probleem ook.

De bowden tube is in zijn geheel vervangen en is goed aangeduwd op beide uiteinden.

Met de temperatuur heb ik al gespeeld (verhoogd van 200 naar 205 met PLA), maar dat heeft het probleem ook niet opgelost.

Ik heb er helemaal nog niet veel mee geprint. Ik heb nog niet eens een rol van 1kg wit filament mee verbruikt, dit om even te illustreren hoe weinig ik hem tot nu toe gebruikt heb.

[Voor 15% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-04-2023 12:16]

• vincent_1971
Uruk-Hai schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:10:
[...]

De originele nozzle is (gedeeltelijk) verstopt, daarom heb ik die juist vervangen.

Met de originele nozzle heb ik dit probleem ook.

De bowden tube is in zijn geheel vervangen en is goed aangeduwd op beide uiteinden.

Met de temperatuur heb ik al gespeeld (verhoogd van 200 naar 205 met PLA), maar dat heeft het probleem ook niet opgelost.

Ik heb er helemaal nog niet veel mee geprint. Ik heb nog niet eens een rol van 1kg wit filament mee verbruikt, dit om even te illustreren hoe weinig ik hem tot nu toe gebruikt heb.
Herken het probleem. Weet niet of je zo'n bowden tube knipper hebt. Daarmee knip je de tube RECHT af. Is zo'n blauw knip apparaatje. Vervolgens de nozzle iets los draaien, de boel verwarmen en de tube erin doen, nozzle aandraaien.

• Uruk-Hai
vincent_1971 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:17:
Herken het probleem. Weet niet of je zo'n bowden tube knipper hebt. Daarmee knip je de tube RECHT af. Is zo'n blauw knip apparaatje. Vervolgens de nozzle iets los draaien, de boel verwarmen en de tube erin doen, nozzle aandraaien.
Ja, zo eentje heb ik meteen bij de nieuwe tube besteld en gebruikt. De tube is recht afgeknipt.

Ik zal nog eens met het aandraaien van die nozzle gaan klooien dan.

[Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-04-2023 12:20]

• aegis3d

Volgens mij is dat nog het originele plastic extruder mechanisme. Kwestie van tijd voordat die kapot gaan. Je zou de upgrade naar metalen extruder en capricorn tube kunnen overwegen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• vincent_1971
aegis3d schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:21:
[...]

Volgens mij is dat nog het originele plastic extruder mechanisme. Kwestie van tijd voordat die kapot gaan. Je zou de upgrade naar metalen extruder en capricorn tube kunnen overwegen.
1 van de eerste upgrades is om naar een metalen extruder te gaan. met name de fittig klem bij de extruder wordt na verloop van tijd losser. Wat mij ook heeft geholpen is om van die 'klemmetjes' op de koppelingen te zetten.

• Uruk-Hai
Ik heb twee collega's die op het werk dezelfde 3D printer hebben. Zij hebben hun extruder nog niet vervangen en al massa's meer geprint dan ik, vandaar dat ik niet denk dat de extruder zelf het probleem zal zijn.

Ik heb de printkop verwarmd naar 200 graden en de bowden tube er uit gehaald. Hij is recht afgeknipt, maar het kan zijn dat hij niet helemaal goed aansloot op de nozzle, want toen ik hem voor het eerst aanduwde op de warme printkop kwam er filament uit de nozzle.

Ik ga na het afkoelen en opnieuw assembleren weer een print poging doen.

• vincent_1971
Uruk-Hai schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:33:
Ik heb twee collega's die op het werk dezelfde 3D printer hebben. Zij hebben hun extruder nog niet vervangen en al massa's meer geprint dan ik, vandaar dat ik niet denk dat de extruder zelf het probleem zal zijn.

Ik heb de printkop verwarmd naar 200 graden en de bowden tube er uit gehaald. Hij is recht afgeknipt, maar het kan zijn dat hij niet helemaal goed aansloot op de nozzle, want toen ik hem voor het eerst aanduwde op de warme printkop kwam er filament uit de nozzle.

Ik ga na het afkoelen en opnieuw assembleren weer een print poging doen.
Wat misschien ook een oorzaak kan zijn, kijk eens naar die 'flex' koppeling bij de z-as. Zit die er nog goed op? Draai eens aan de steppermotor, gaat de z-as dan spelingsvrij omoog?

• Uruk-Hai
Mijn probleem lijkt te zijn opgelost! :)

Wat heb ik gedaan:
1. Behuizing van de printkop opengemaakt.
2. Printer aangezet en temperatuur van de printkop ingesteld op 200 graden.
3. Bij 200 graden de bowden tube uit de printkop gehaald.
4. Er stak een beetje filament uit de tube. Dat heb ik afgeknipt. Daarna heb ik handmatig met de extruder het filament iets teruggetrokken de tube in.
5. Daarna de bowden tube gecontroleerd op snijvlak. Dat was inderdaad recht afgesneden.

6. Daarna de bowden tube de hete printkop ingeduwd. Tot mijn verbazing stroomde er toen filament uit de onderkant van de nozzle. Dat zat dan waarschijnlijk eerder tussen het uiteinde van de tube en de bovenkant van de nozzle opgehoopt in de binnenkant van de printkop.

Waarschijnlijk "verslikte" de extruder zich telkens in die ophoping.

7. Tube er weer uitgehaald en filament er van verwijderd.

8. Tube weer in de hete printkop geduwd. Deze keer kwam er geen filament uit de onderkant van de nozzle.

9. Printkop af laten koelen en de behuizing er weer op gezet.
10. Nieuwe print gestart.

Waarnemingen:
- Dikkere banen dan vanochtend.
- Een veel egalere raft.
- Geen getik meer van de bowden extruder.

Ik ben weer helemaal gelukkig met mijn 3D printer.

vincent_1971, bedankt voor het goede antwoord! Ik voel me zeer geholpen :)

[Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-04-2023 13:01]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 07:51
De tandjes van het tandwiel in je extruder leken me wel erg vlak in de video. Je probleem is al opgelost, maar het helpt denk ik ook niet mee.

• Uruk-Hai
Dat is dan weer een zorg voor later :)

Ik heb sowieso nog een wensenlijstje. Daar kan die metalen extruder dan ook nog wel bij :)

[Voor 64% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-04-2023 13:12]

• MdBruin
@Uruk-Hai De originele hot-end heeft ook een procedure om goed functionerend vast gezet te worden, vandaar ook mijn opmerking welke hot-end heb je (de originele dus).
Deze moet heet vast geschroefd worden, koud gaat problemen geven.
Je monteert de nozzle en draaid deze 1 slagje los, duw vervolgens de bowden tube maximaal in de hot-end zodat deze zover mogelijk erin zit. Verwarm nu de hot-end naar 200 graden, zodra deze heet is draai je de nozzle vast met een maximale kracht van 8nm (er zijn printbare oplossing hiervoor of gewoon een momentsleutel als je deze hebt). Houd hierbij het heaterblock vast met een verstelbare sleutel (ook wel een baco genoemd). Pas wel op, de nozzle en heatblok zijn flink heet en je kan je hieraan lelijk verbranden. Door deze procedure te volgen draai je de nozzle strak tegen de bowden tube en wordt de kans op lekken behoorlijk verkleind.

Nozzles welke verstopt zijn kan je schoon krijgen door deze even flink heet te stoken, ik zet zelf de temperatuur op 230 graden bij PLA. Bij nog geen 1 kilo filament is de nozzle nog echt niet versleten. Ook je verhoging van 5 graden is nog redelijk voorzichtig, je kunt denken aan 10~20 graden heter voor witte filament. Je moet alleen even opletten dat je niet boven de 235 graden gaat omdat de bowden tube in tegen de hot-end zit welke giftige stoffen gaat vrijgegeven op hogere temperaturen.

[Voor 22% gewijzigd door MdBruin op 26-04-2023 17:27]

• Uruk-Hai
Bedankt voor deze extra informatie.

• wally1987
Uruk-Hai schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:11:
Dat is dan weer een zorg voor later :)

Ik heb sowieso nog een wensenlijstje. Daar kan die metalen extruder dan ook nog wel bij :)
Als je niet vies bent van kalibreren, Bi metal heatbreak, dual gear extruder en 24v 70w cartridge.
Geen gezeur met de hitte en bowden tubes, goede extruder, snelle starttijden en hogere temps.

Met de (ali)clones zit je rond de 25, tot 30, euro max voor het totaal plaatje, werkt gewoon prima.
De bondtech extruder clone is op zichzelf gewoon goed, gears die je erbij krijgt zijn niet altijd de beste en is het wel zo handig om een 2de setje mee te bestellen.(eventueel gewoon de echte gears kopen)

• breaker.evert

Je Z Offset staat te laag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:49

Ben eens aan de slag gegaan met hout fillament van Sunlu.
30 euro voor 1 kg, ben wel onder de indruk.

Paar weken terug mijn ender 3 pro eens opnieuw geflashed.
Voor mijn BLTouch is er nu een wizard dat ik kan doen.
Blaadje papier onder de nozzle, per 0,01mm naar beneden tot hij het blaadje grijpt en op oke drukken.
Perfecte Z offset in 1 minuut.

Heb ook een simpele filament guider geprint, zodat die draad niet altijd tegen mijn stang blijft duwen.

• Uruk-Hai
Ik heb deze siliconen vervangers voor de veren besteld, voor een stabieler bed.

Wie weet hoe lang ze mee gaan?

• mr.loepie
  • Laatst online: 01-06 10:41

mr.loepie

Canon Eos R5 + wat glas ;-)

Ben ook aan het kijken naar een nieuwe 3D printer en de Ender 5 S1 leek mij wel iets, iemand ervaring daarmee?

Asus Formula Z690, i9 12900K @ 5.2 GHZ all core (custom WC) , 32GB 6000mhz C32-36-36 Corsair Dominator DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• godofal
  • Niet online

godofal

mr.loepie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:55:
Ben ook aan het kijken naar een nieuwe 3D printer en de Ender 5 S1 leek mij wel iets, iemand ervaring daarmee?
Creality zou ik afraden. Zowel van eigen ervaring (pagina of 2 terug) als van wat ik uit de printer community hoor.
De QA is simpelweg ondermaats waardoor je grote kans hebt ergens een foutje in je printer hebt zitten waar je eeuwen mee bezig bent. Als ervaren printer zou je ze snel kunnen troubleshooten en fixen, maar als beginner is het echt een ramp. Als je het type bent die graag eeuwen zit te knutselen zoeken en hyperfocussed kan het ervoor zorgen dat je snel veel leert over printers, maar als je dat niet bent ga je er niet blij van worden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ook verder niet veel naar gekeken, maar ik zie met herhaling de anycubic kobra neo aangeraden worden ipv een ender3 variant.

• KBE91
https://www.elegoo.com/pr...-3d-printer-225x225x280mm

Deze staat op mijn to buy list, maar de Max variant.
Zal wel nog even duren wanneer ze terug shippen van EU.

Creality inderdaad nu gewoon ver van weg blijven, in mijn printer zit eigenlijk nog 2 originele stuken.
En dat is de lcd scherm en cooling, moederbord is hier vervangen. De hottend, de extruder, de voeding.
2 extra stangen voor meer stabiliteit, glas bed, de springs, mijn bed level wielen zijn gemaakt op cnc machine. BLTouch ook geinstalleerd.

Ze teren echt gewoon nog op hun naam, maar de laatste modellen zijn echt een ramp.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Heb zelf een Ender 5 gekocht in 2019 bij 123, uiteindelijk in de loop van de tijd wel wat dingen aangepast. Nieuwe 32bit silent board, metal extruder, andere tube en pneumatische connectoren. Bed-support geprint.
Print er bijna dagelijks mee, beste koop ooit. Koste toen dacht ik iets van 400 euro.

Ik wilde bewust een Ender 5 en geen Ender 3, had gevoel dat de kubus van het frame veel steviger is. En het bed beweegt alleen in Z, allemaal wat stabieler dan E3 setups. Wilde ook niet meer uitgeven dan 500 Euro.

Elke printer van max 500 euro zal wel wat uitdagingen hebben, overal heb je wel maandag morgen modellen.
3D printen zul je toch enigszins moeten leren, dus verwacht altijd wel een leercurve, en ja, je zult vast een keer tegen problemen aanlopen. En een beetje met je printer knoeien valt naar mijn idee niet aan te ontkomen.
En kopen bij een NL-shop heeft wel als voordeel dat hulp etc wat sneller gaat, maar remote support op 3d printers blijft hoe dan ook een uitdaging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Dank voor jullie snelle reacties, en zal jullie opties eens onderzoeken, gezien ik daar nog nooit van gehoord heb. Verder wou ik eigenlijk een kubus model aanschaffen. vandaar ik op de ender 5 S1 uitkwam. En als ik reviews mag geloven is het een zeer goede en relatief snelle printer (bv van Nathan Builds Robots)
Een Bambu lab wil ik niet gezien dat ALLES via de cloud gaat en ze alles zien en weten wat je doen en wanneer en ze altijd toegang hebben tot je printer, dat gaat me te ver.

Asus Formula Z690, i9 12900K @ 5.2 GHZ all core (custom WC) , 32GB 6000mhz C32-36-36 Corsair Dominator DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• Banditoz
Ik vind het vrij extreem om te zeggen dat je van creality weg moet blijven maar je moet er wel rekening mee houden dat als je niet heel handig bent en er gaat iets mis dat aftersales niet super zal zijn. Koop je bv een prusa dan is dat zover ik lees wel prima maar daar is de prijs ook heel anders. Ik heb zelf 2 creality printers en ze deden het allebij standaard prima maar ik vindt het leuk om met de technische kant van de printers bezig te zijn dus ook hier zitten er niet veel originele onderdelen meer aan.

• godofal
  • Niet online

godofal

Gezien mijn persoonlijke ervaring vindt ik het een vrij normale reactie. Gezien de algemene gemoedstoestand die ik elders zie, in niet-creality branded threads, is het zelfs de norm.
De laatste keer bijvoorbeeld dat iemand in een grote 3d print discord vroeg of een ender 3 een goede 3d printer was voor een beginner zag ik een aantal mensen dit soort meningen uiten. Een week of twee eerder toen ik met mijn probleem bezig was een gesprek gehad met een persoon die onlangs 5 creality printers had aangeschaft waarvan er 4 verscheidene serieuze issues hadden. Hier en daar ook individuen met kleinere problemen langs zien komen.
Een van de klachten van iemand die veel mensen hielp is dat creality het jaren vertikt heeft om de bed level mesh standaard aan te zetten in de gcode van hun slicer (oid, kan me niet precies de details herinneren). Resultaat was dus dat een hoop mensen auto bed level aanzetten maar dat niks deed, en die hulpzame persoon dus eeuwen een hoop mensen met hetzelfde probleem langs zag komen en met hetzelfde oplossing hielp.

Dit zijn niet unieke of zelfs zeldzame ervaringen op het moment. In de groepen buiten creality branded groepen zie je dit erg veel, en vrijwel niet over andere merken.

Wellicht dat 4 jaar geleden creality inderdaad een goed product neerzette waar weinig/geen competitie voor bestond. Dar kan ik niks over zeggen want dat is voor mijn tijd. Maar de huidige toestand is absoluut slecht te noemen.

• Banditoz
Dat kan natuurlijk flink veranderd zijn idd. Ik heb mijn ender 3 pro bijna 4 jaar en de 5 pro 1,5 jaar denk ik. Inmiddels door alle aanpassingen van de printers kan ik ook niet meer vergelijken. Beide printers zitten andere mainboards in, draaien op klipper en de hotends en extruders zijn ook niet meer origineel. Ik heb eigenlijk alleen de frames, heatbeds en mototen nog erop zitten 😁.

• Darkangle
godofal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:39:
Gezien mijn persoonlijke ervaring vindt ik het een vrij normale reactie. Gezien de algemene gemoedstoestand die ik elders zie, in niet-creality branded threads, is het zelfs de norm.
De laatste keer bijvoorbeeld dat iemand in een grote 3d print discord vroeg of een ender 3 een goede 3d printer was voor een beginner zag ik een aantal mensen dit soort meningen uiten. Een week of twee eerder toen ik met mijn probleem bezig was een gesprek gehad met een persoon die onlangs 5 creality printers had aangeschaft waarvan er 4 verscheidene serieuze issues hadden. Hier en daar ook individuen met kleinere problemen langs zien komen.
Een van de klachten van iemand die veel mensen hielp is dat creality het jaren vertikt heeft om de bed level mesh standaard aan te zetten in de gcode van hun slicer (oid, kan me niet precies de details herinneren). Resultaat was dus dat een hoop mensen auto bed level aanzetten maar dat niks deed, en die hulpzame persoon dus eeuwen een hoop mensen met hetzelfde probleem langs zag komen en met hetzelfde oplossing hielp.

Dit zijn niet unieke of zelfs zeldzame ervaringen op het moment. In de groepen buiten creality branded groepen zie je dit erg veel, en vrijwel niet over andere merken.

Wellicht dat 4 jaar geleden creality inderdaad een goed product neerzette waar weinig/geen competitie voor bestond. Dar kan ik niks over zeggen want dat is voor mijn tijd. Maar de huidige toestand is absoluut slecht te noemen.
je links doen het niet.

• godofal
  • Niet online

godofal

Ze werken in 2 browsers en embedden in discord hier, ik gok dat het een probleem met jouw browser is.

• Banditoz
De links sturen me naar imgur maargoed het gaat om de info voor de andere lezers.

• Darkangle
godofal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:06:
[...]

Ze werken in 2 browsers en embedden in discord hier, ik gok dat het een probleem met jouw browser is.
gewoon op phone, werkt alleen als link naar frontpage van imgur, niet naar een specifieke pic.

• wally1987
Ik heb mijn ender3 gekocht wetende dat het een project zou zijn, ook vooraf ingelezen op de problematieken rondom Creality. Wou ik een compleet out of the box werkende printer dan had ik wel een Prusa gekocht.

Je moet van Creality wegblijven als je een beetje vies bent van zelf aan de slag moeten, anders gewoon een Creality pakken.

[Voor 23% gewijzigd door wally1987 op 28-04-2023 22:50]

Gewoon bij een NL-shop halen met goede reviews, dat zal in elk geval iets schelen in support. Verschil in prijs tussen bv 123 en buitenlandse shops is tegenwoordig vaak minimaal.
Je hebt dan in elk geval iets meer kans op hulp, ik heb mijn eerste printer bewust bij 123 gekocht in 2019. En die reageren gewoon snel en goed op vragen of problemen. En gaat het echt niet, binnen 2 weken retour is dan gewoon consumenten recht.
Bij de buitenlandse shops moet je altijd maar afwachten of dat goed gaat.

Pech hebben met een model kan altijd, wil je minder risico lopen, geen idee of dat kan met 3d printen, maar ga dan bv een prusa halen ofzo. Die gaan wel snel richting de 1000 euro, vond ik veel te veel geld… en geen kubus…

Laat je niet gek maken, autolevel, mesh, etc. Ik print zonder auto-level, geen fancy bedlevel. Alleen maar meer wat stuk kan gaan en wat je moet instellen en regelen. Ik wil gewoon printen zonder gezeur. En voordeel van handmatig, veel beter om ervaring op te doen met printen. Maar mogelijk wat minder 3D-printer tweaking etc.

Succes met je keuze. Zoveel mensen zoveel meningen.

• wally1987
smitae schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:49:
Gewoon bij een NL-shop halen met goede reviews, dat zal in elk geval iets schelen in support. Verschil in prijs tussen bv 123 en buitenlandse shops is tegenwoordig vaak minimaal.
Je hebt dan in elk geval iets meer kans op hulp, ik heb mijn eerste printer bewust bij 123 gekocht in 2019. En die reageren gewoon snel en goed op vragen of problemen. En gaat het echt niet, binnen 2 weken retour is dan gewoon consumenten recht.
Bij de buitenlandse shops moet je altijd maar afwachten of dat goed gaat.

Pech hebben met een model kan altijd, wil je minder risico lopen, geen idee of dat kan met 3d printen, maar ga dan bv een prusa halen ofzo. Die gaan wel snel richting de 1000 euro, vond ik veel te veel geld… en geen kubus…

Laat je niet gek maken, autolevel, mesh, etc. Ik print zonder auto-level, geen fancy bedlevel. Alleen maar meer wat stuk kan gaan en wat je moet instellen en regelen. Ik wil gewoon printen zonder gezeur. En voordeel van handmatig, veel beter om ervaring op te doen met printen. Maar mogelijk wat minder 3D-printer tweaking etc.

Succes met je keuze. Zoveel mensen zoveel meningen.
Prusa mini is redelijk geprijsd, 489 dacht ik. Prima printer out of the box, Assembled of als kit.(en 24/7 support)

[Voor 0% gewijzigd door wally1987 op 28-04-2023 22:54. Reden: support!!!]

• godofal
  • Niet online

godofal

Er zijn meer merken dan creality en prusa, en een aantal daarvan zijn zogenaamde creality clones. Zeker meer opties dan danwel 200 voor creality, danwel 1000 voor prusa.

Zoals eerder genoemd hoor ik goede dingen over de anycubic kobra. Een apparaat dat in dezelfde prijsklasse zit en vrijwel dezelfde specs heeft. Voxelab maakt ook zeer soortgelijke apparaten, al kan ik niet zeggen dat ik mij in hun machines heb verdiept. Reputatie lijkt aardig iig.
Als je dus moet kiezen tussen merk A en B, of C/D/E, die allemaal apparaten in dezelfde prijsklassen met dezelfde specs, en er zijn een hoop rapportages dat merk A problemen heeft die BCDE niet hebben, dan snap ik niet zo goed waarom er irritatie lijkt te ontstaan van het advies om niet merk A te kopen.

Jouw ervaringen zijn niet die van anderen, de ervaringen van anderen hebben geen effect op de jouwe. Ervaringen die gedeeld worden, inclusief negatieve, helpen de volgende groep kopers om een geïnformeerd besluit te maken.

• KBE91
Vroeg of laat ga je toch eens moeten tinkeren aan die printer en dat is gewoon gelijk welk merk je koopt.
Goedkope of dure printer, ooit ga je er wel eens mee te maken hebben.

Nu het mooie is wel aan open source printers, dat er grote community op zit en dat je veel vrijheid hebt.
Creality hun laatste printers zijn ook al veel minder open source dan vroeger.
Prusa betaal je veel geld, maar dat is gewoon voor de support.

Deze krijg ook nog relatief veel lof, wel kleiner bed.
Hebben ook grotere varianten.

https://qidi3d.com/products/qidi-x-smart-3
KBE91 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:15:
Vroeg of laat ga je toch eens moeten tinkeren aan die printer en dat is gewoon gelijk welk merk je koopt.
Goedkope of dure printer, ooit ga je er wel eens mee te maken hebben.

Nu het mooie is wel aan open source printers, dat er grote community op zit en dat je veel vrijheid hebt.
Creality hun laatste printers zijn ook al veel minder open source dan vroeger.
Prusa betaal je veel geld, maar dat is gewoon voor de support.

Deze krijg ook nog relatief veel lof, wel kleiner bed.
Hebben ook grotere varianten.

https://qidi3d.com/products/qidi-x-smart-3
Idd, uiteindelijk moet je altijd wel wat knutselen op den duur. En aangezien je zo goed als alles kunt vervangen maakt de keuze denk ik niet veel uit. Maar kan mij wel voorstellen dat er een verschil is in board vervangen, firmware aanpassen etc. Of alleen componenten vervangen zoals een extruder, hot-end, tube, etc.

Wil je echt geen gezeur moet je gewoon een model halen bij een Ultimaker ofzo (Zijn er vast wel meer). Dan heb je de printer om te printen, onderhoud, etc laat je dan gewoon doen. Kost wel wat, maar dan hoef je je echt alleen maar druk te maken over het printen.

Ik zit goed met mijn huidige printers en heb de skills om de boel aan te passen als ik dat zou willen, maar om meer dan 1000 euro uit te gaan geven voor een hobby, dat is mij een beetje te. Moet wel leuk blijven.

• wally1987
smitae schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:30:
[...]

Idd, uiteindelijk moet je altijd wel wat knutselen op den duur. En aangezien je zo goed als alles kunt vervangen maakt de keuze denk ik niet veel uit. Maar kan mij wel voorstellen dat er een verschil is in board vervangen, firmware aanpassen etc. Of alleen componenten vervangen zoals een extruder, hot-end, tube, etc.

Wil je echt geen gezeur moet je gewoon een model halen bij een Ultimaker ofzo (Zijn er vast wel meer). Dan heb je de printer om te printen, onderhoud, etc laat je dan gewoon doen. Kost wel wat, maar dan hoef je je echt alleen maar druk te maken over het printen.

Ik zit goed met mijn huidige printers en heb de skills om de boel aan te passen als ik dat zou willen, maar om meer dan 1000 euro uit te gaan geven voor een hobby, dat is mij een beetje te. Moet wel leuk blijven.
Veel geld, ligt er puur aan wat je er mee doet. Ken ook mensen die de printer zichzelf terug laten betalen door parts te printen als service.

Ik Print/teken bijvoorbeeld veel Warhammer onderdelen voor een vriend van me, die als tegenprestatie mijn rollen(en upgrades) betaald. 140,- voor een Warhammer pakket of 50,- aan filament.. Keuze is dan wel makkelijk gemaakt toch? Op deze manier heeft mijn printer zichzelf dubbel en dwars terugverdiend en staan er inmiddels 20 rollen filament in de kast.

*En dan is het een hobby...

(*) Niet helemaal waar, werk inmiddels door het 3d printen parttime als operator(CAD/CAM) achter een aantal maching centre's op een productielijn. 2 Doosan dnm750II, Puma 600 LM en een Mynx 9500.

[Voor 6% gewijzigd door wally1987 op 29-04-2023 13:24]

Nice, leuk als je vanuit een hobby er een soort van werk van kunt maken.

Ik print zelf ook erg veel voor bekenden (vooral ww2 wargaming dingen) en soms ook onbekenden. Ik heb wel de regel dat ik kostprijs + een kleine beetje extra doe. Maar insteek is dat het mij geen geld kost en moet leuk blijven voor de verkopers. En dat lukt aardig, maar denk dat het nog steeds niet uit kan …. Maar goed, blijft een hobby en iemand blij maken met leuke print is ook wel weer leuk.

Heb een mooie rekensheet gemaakt, staan alle mogelijk kosten in. Die gebruik ik om de kosten van een print-sessie zo eerlijk mogelijk te bepalen. Van stroom, afschrijving, hoeveelheid PLA of Resin, materiaal kosten, zoals IPA(voor schoonmaken resin prints), nitril handschoenen, papier, onderdelen, etc. Voor mij resin prints reken ik 5 euro extra om een print van support te halen. Verder doe ik niet aan nabewerking voor de “klant”.

Tekenen doe ik ook zelf en de stl’s verkoop ik via https://www.wargaming3d.com/vendor/smitae/ en op cgtrader. Niet dat je er rijk van wordt, er van leven is onmogelijk. Maar toch leuk een paar euro te krijgen voor de tijd die er in het 3d werk gaat zitten.

• KBE91
smitae schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:31:
Nice, leuk als je vanuit een hobby er een soort van werk van kunt maken.

Ik print zelf ook erg veel voor bekenden (vooral ww2 wargaming dingen) en soms ook onbekenden. Ik heb wel de regel dat ik kostprijs + een kleine beetje extra doe. Maar insteek is dat het mij geen geld kost en moet leuk blijven voor de verkopers. En dat lukt aardig, maar denk dat het nog steeds niet uit kan …. Maar goed, blijft een hobby en iemand blij maken met leuke print is ook wel weer leuk.

Heb een mooie rekensheet gemaakt, staan alle mogelijk kosten in. Die gebruik ik om de kosten van een print-sessie zo eerlijk mogelijk te bepalen. Van stroom, afschrijving, hoeveelheid PLA of Resin, materiaal kosten, zoals IPA(voor schoonmaken resin prints), nitril handschoenen, papier, onderdelen, etc. Voor mij resin prints reken ik 5 euro extra om een print van support te halen. Verder doe ik niet aan nabewerking voor de “klant”.

Tekenen doe ik ook zelf en de stl’s verkoop ik via https://www.wargaming3d.com/vendor/smitae/ en op cgtrader. Niet dat je er rijk van wordt, er van leven is onmogelijk. Maar toch leuk een paar euro te krijgen voor de tijd die er in het 3d werk gaat zitten.
Het enige jammere is dat de cut enorm hoog is bij sommige sites.
Daarom dat ik dan liever iets extra werk steek in een eigen webshop, en bv timelapsen zou maken van de tekeningen en prints. Dan ze gewoon op TikTok / Instagram / Youtube short gooien en zien wat er zou gebeuren van inkomsten. Daar bereik je echt zat mensen mee die je kan lokken naar je eigen site. Waar je veel meer centen gaat aan verdienen. Moet je natuurlijk zelf beslissen dat je dit wil doen.

Als je tevreden bent met hoe het nu gaat, dan gewoon zo houden.

• wally1987
KBE91 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:41:
[...]

Het enige jammere is dat de cut enorm hoog is bij sommige sites.
Daarom dat ik dan liever iets extra werk steek in een eigen webshop, en bv timelapsen zou maken van de tekeningen en prints. Dan ze gewoon op TikTok / Instagram / Youtube short gooien en zien wat er zou gebeuren van inkomsten. Daar bereik je echt zat mensen mee die je kan lokken naar je eigen site. Waar je veel meer centen gaat aan verdienen. Moet je natuurlijk zelf beslissen dat je dit wil doen.

Als je tevreden bent met hoe het nu gaat, dan gewoon zo houden.
Het is niet alleen een webshop aanmaken..KVK, belastingen en andere verplichtingen komen er ook bij. Uiteindelijk is iets als wargaming3d dan gewoon veel goedkoper dan zelf iets opzetten, puur omdat ze de klanten al hebben en het grotendeel van papierwerk overnemen.

Als je een eigen klantenkring hebt, is het zeker wel een ander verhaal.

https://ondernemersplein.kvk.nl/
Een webshop starten brengt meer met zich mee dan alleen de ontwikkeling van uw website. Zo schrijft u zich in bij KVK. U registreert een domeinnaam en houdt een administratie bij. Als webwinkelier voldoet u aan verschillende wetten en regels voor online verkoop. En u betaalt inkomstenbelasting en omzetbelasting.

[Voor 16% gewijzigd door wally1987 op 30-04-2023 15:33]

wally1987 schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:31:
[...]

Het is niet alleen een webshop aanmaken..KVK, belastingen en andere verplichtingen komen er ook bij. Uiteindelijk is iets als wargaming3d dan gewoon veel goedkoper dan zelf iets opzetten, puur omdat ze de klanten al hebben en het grotendeel van papierwerk overnemen.

Als je een eigen klantenkring hebt, is het zeker wel een ander verhaal.

https://ondernemersplein.kvk.nl/

[...]
De kosten voor wargaming3d verkoop is minimaal, cgtrader is iets hoger. Voor die paar procent is zelf een webshop opzetten, beheren etc idd zonde van het geld. En ik heb direct de hele wereld als markt, dat gaat met een eigen shop best wel een uitdaging worden.

En KVK etc is alleen nodig als het een echte bedrijf gaat worden. Met die paar honderd euro per jaar die er over blijft is dat allemaal helemaal niet nodig. Je mag een paar duizend per jaar bij-verdienen zonder dat je het hele belasting-traject in moet. Het moet een hobby blijven 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-05 14:30
Vanavond een andere Marlin firmware op mijn Ender 3 Pro geflashed om even wat te testen, dit maal een oude, namelijk 2.0.7.2.

Wat me opvalt is dat het te printen object niet netjes in het midden van het bed komt, en bij het Homen eindposities van de Y as (het bed) bereikt worden maar de stepper nog wat verder wil.

Zijn dergelijk home posities Marlin versie afhankelijk? Ik herken dit namelijk niet van eerdere Marlin flash momenten.

\\Edit: Het bed werd geblokkeerd en kon simpelweg niet verder ondanks dat de eind positie nog niet bereikt was. Helemaal niets firmware versie gerelateerd dus.

[Voor 15% gewijzigd door jantje888 op 01-05-2023 23:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wally1987
Heb last van clogs in mijn cold end tijdens/na ironing :'(
heb nu een Bi-metal heatbreak, vorige setup was met een all metal heatbreak.
Heb er voorheen nooit last van gehad met mijn all metal.

Kan inmiddels wel stellen dat nadat mijn grootste probleem is opgelost en mijn printer het beter doet als dat hij ooit gedaan heeft. Wil me nu specifiek gaan focussen op de koeling, merk inmiddels na 3 jaar dat de fans een beetje op zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 09:39
Ik heb als 3D-printer noob sinds vrijdag de Ender 5 S1, tezamen met de Sonic Pad als cadeau. Dan print je met Klipper. Anderen kunnen je de voordelen wel uitleggen. Na wat gepriegel met instellingen begin ik het nu wel wat te snappen, maar het is wel even anders dan een A4-tje printen.
Met de prints die ik tot nu toe gemaakt heb ben ik tevreden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Rens1967 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Ik heb als 3D-printer noob sinds vrijdag de Ender 5 S1, tezamen met de Sonic Pad als cadeau. Dan print je met Klipper. Anderen kunnen je de voordelen wel uitleggen. Na wat gepriegel met instellingen begin ik het nu wel wat te snappen, maar het is wel even anders dan een A4-tje printen.
Met de prints die ik tot nu toe gemaakt heb ben ik tevreden.
Wat grappig! toevallig ben ik zelf ook toch voor de ender 5 S1 gegaan, de reden is omdat ik eerst wil zien of het echt iets voor me is. En dan kan ik wel een "dure" printer kopen maar dat is jammer als het toch niets is voor mij. Ik moet mij nog verdiepen of Klipper voordelen heeft voor mij, gezien snelheid niet heel belangrijk is voor mij. Goede print wel. en heb nu een paar dingen geprint maar moet zeggen dat ik verbaast was hoe mooi de prints uit de S1 komen! Erg blij mee. en heb er nog niets aan gedaan gewoon zo uit de doos.
Mijn eerste "echte" print die ik ook ga gebruiken is een muursteun voor de Asus XT12 AImesh set. zie foto.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aegis3d
mr.loepie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Wat grappig! toevallig ben ik zelf ook toch voor de ender 5 S1 gegaan, de reden is omdat ik eerst wil zien of het echt iets voor me is. En dan kan ik wel een "dure" printer kopen maar dat is jammer als het toch niets is voor mij. Ik moet mij nog verdiepen of Klipper voordelen heeft voor mij, gezien snelheid niet heel belangrijk is voor mij. Goede print wel. en heb nu een paar dingen geprint maar moet zeggen dat ik verbaast was hoe mooi de prints uit de S1 komen! Erg blij mee. en heb er nog niets aan gedaan gewoon zo uit de doos.
Mijn eerste "echte" print die ik ook ga gebruiken is een muursteun voor de Asus XT12 AImesh set. zie foto.
[Afbeelding]
Je zou je walls op nog +1 laag kunnen zetten, je infill is zichtbaar aan de buitenkant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

aegis3d schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Je zou je walls op nog +1 laag kunnen zetten, je infill is zichtbaar aan de buitenkant.
Klopt dat viel mij ook op. ik heb dit aangepast in de slicer en opnieuw geprint. Nu zie je het niet meer. Thx voor je reactie!

• Uruk-Hai
Ik heb de Creality siliconen dempers inmiddels binnen en geïnstalleerd op mijn Ender 3 v2, maar van mij hadden ze wel wat korter mogen zijn.

Ik heb serieus veel kracht moeten zetten om mijn bed goed geleveld te krijgen. Veel meer dan met de originele veren. Ik kreeg er het gevoel bij alsof ik iets fout deed, al is hij nu wel lekker aan het printen.

[Voor 15% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-05-2023 14:44]

Pagina: 1 ... 153 154 155 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee