Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn Ender 3 V2 Neo geflasht met deze firmware: https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Op zich fantastische firmware, en redelijk goede prints,maar ik merk wel dat ik nu af en toe last heb van 'haartjes' (ik weet even niet wat het jargon daarvoor is, stringing?).

Ik vermoed een instelling die anders ingesteld staat na het flashen.
Heb de retraction speed al hoger gezet (van 40 naar 50 en nu 60), maar dat lijkt niet veel uit te maken. Welke andere instellingen kan ik naar kijken?

Edit1:
eSun PLA+

Edit2:
Het was ook met een direct geopende verpakking PLA, dus ik vermoed geen vochtprobleem.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 12-04-2023 08:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anandus schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:09:
Ik heb mijn Ender 3 V2 Neo geflasht met deze firmware: https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Op zich fantastische firmware, en redelijk goede prints,maar ik merk wel dat ik nu af en toe last heb van 'haartjes' (ik weet even niet wat het jargon daarvoor is, stringing?).

Heb de retraction speed al hoger gezet (van 40 naar 50 en nu 60), maar dat lijkt niet veel uit te maken. Welke andere instellingen kan ik naar kijken?
Retraction lengte kun je ook nog aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-06 21:56
anandus schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:09:

Edit1:
eSun PLA+

Edit2:
Het was ook met een direct geopende verpakking PLA, dus ik vermoed geen vochtprobleem.
Tijd om de retraction tower van Teachingtech te printen :) https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Heel handig!

Ik kwam erachter dat de instelling die ik had in mijn printer prima was.

Maar de instelling in mijn slicer (Cura) niet. En ik vermoed dat de instellingen in de gcode wordt gebruikt en niet die in de printer(?).

Ik ging toen ik de firmware flashte ook een andere slicer gebruiken (van Creality Slicer naar Cura Ultidinges). Dat was ik even vergeten.

Net in Cura de instellingen verandert en dingen opnieuw geslicet en het lijkt erop dat het allemaal goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-06 23:19
bd-casemod schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:54:
Ik probeer al een tijdje met PETG te printen met mijn ender 3 v2 maar krijg dit nog niet voor elkaar

Het probleem wat ik heb is dat wanneer de petg gaat vloeien naar het bed dat dit direct weer opkrult en vast blijft plakken aan mn nozzle, de eerste 10mm wilt dus niet kleven, daarna is het geen probleem.

Ik heb het bed al 100x geleveld en heb ook een BL touch, alle mogelijke temperaturen combinaties al uitgeprobeerd en cura settings zoals extrusion etc aangepast maar mag helaas niks baten.

Hebben jullie ideeen wat dit kan zijn ?

[Afbeelding]
Zag van de week deze post voorbij komen. Ik heb dit probleem dus ook, alleen dan met PLA.
Op de eerste laag, de eerste 10 mm van elke start van elke lijn komt dit voor en dit maakt mijn printen een soort van Russische roulette. Hou zeker van uitdagingen, maar het wordt inmiddels wel tijd voor een nieuwe>:)

Adhesion- Is naar mijn idee het probleem niet, prints zitten verder gewoon muurvast. Ik heb ook verschillende bedplaten(PEI, G10, builtak? en RVS.) om te kijken of het hier aan lag, prints blijven gewoon plakken op elk ondergrond zonder problemen. Bed pid tune is gedaan.(aanrader bij het installeren van een magnetisch bed!)

Temperatuur- Met de nozzle zit ik nu op 215, hoger of lager en het wordt erger. Bed 60, hoger en ik heb last van olifantspoot en lager maakt minimaal verschil.

Heb de teaching tech calibratie-pagina meerdere malen afgelopen om mijn printer te tunen, andere nozzles maken ook geen verschil.
Ben gewoon even kwijt in welke hoek ik moet zoeken, iemand anders nog ideeën?

(Zal even proberen om vanavond wat foto's van benchy's te uploaden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 11:51

Ravhin

no <root>...

Zou het kunnen dat je fans bij de eerste laag al op 100% aan staan? Ik kan mij voorstellen dat de PLA dan heel snel afkoelt en geen kans krijgt om te hechten. Mijn instelling is dat de koeling op de eerste laag uit staat en per laag 25% omhoog gaat tot 100% .

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
anandus schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:10:
[...]

Heel handig!

Ik kwam erachter dat de instelling die ik had in mijn printer prima was.

Maar de instelling in mijn slicer (Cura) niet. En ik vermoed dat de instellingen in de gcode wordt gebruikt en niet die in de printer(?).

Ik ging toen ik de firmware flashte ook een andere slicer gebruiken (van Creality Slicer naar Cura Ultidinges). Dat was ik even vergeten.

Net in Cura de instellingen verandert en dingen opnieuw geslicet en het lijkt erop dat het allemaal goed is :)
Mooi zo! Voor Cura heeft CHEP een aantal profielen gemaakt die goed werken. Kan je aanraden om die te importeren en te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 16:21
Deze ochtend voor het eerst een thermal runaway :-(

Wou de print afronden zodat ik de printer kon afzetten als ik weg ging, zat op 97 %. Dus ik voerde hem op naar 125 %.

Paar minuten later ging ik kijken, kreeg ik de melding. Al paar keren problemen na elkaar, ik hoop dat mijn lievelingetje niet aan het begeven is ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-06 18:39
Is vooral wat de reden is van de thermal runnaway. Kan ook met een nieuwe heatercartridge opgelost zijn od simpelweg alle stekkertjes een keer los halen en opnieuw vastklikken. Een nieuwe printer is natuurlijk ook een oplossing 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 11:51

Ravhin

no <root>...

Banditoz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:56:
Is vooral wat de reden is van de thermal runnaway. Kan ook met een nieuwe heatercartridge opgelost zijn od simpelweg alle stekkertjes een keer los halen en opnieuw vastklikken. Een nieuwe printer is natuurlijk ook een oplossing 😁
Het helpt in ieder geval om de upgraderitus tevreden te stellen >:)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Wel vreemd dat het vrijwel meteen kwam nadat ik de feed rate naar 125 % bracht.

Waren hele kleine bewegingen, misschien daar iets fouts gelopen is.
In het oog houden. Indien kaput, nieuwe printer O-) 8)7

>:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Ravhin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:32:
Zou het kunnen dat je fans bij de eerste laag al op 100% aan staan? Ik kan mij voorstellen dat de PLA dan heel snel afkoelt en geen kans krijgt om te hechten. Mijn instelling is dat de koeling op de eerste laag uit staat en per laag 25% omhoog gaat tot 100% .
Fan staat uit tot layer 3. Met stappen omhoog gaan in de fan speed heeft niet veel zin, de fan schakelt pas in na 75%. Alles daarvoor dan staat hij gewoon stil.

De foto's!
Met beiden prints stond de cooling fan uit(foutje), HE215, HB60. Eerste laag 75% speed daarna 100%.
Een op PEI en de ander op de ender3 magnetisch bed. (Text achter op is bij alle twee de prints onleesbaar.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOADi7dY766LWMX1xhoenZUAd6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrByQIff71vx8zV0QAZDHpkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNCQASvx1Mpl3CG1AA7VVwa9Q9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkkKjSTwuulzrz9XW8W1d98i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jN4xq17aic0qXGfMGIftENAtvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3FsN7NDLaXhWcvqSVUj3lhi.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me opvalt buiten de eerste laag problemen om, dat de andere euveltjes zich altijd voordoen op precies dezelfde plek.

[ Voor 1% gewijzigd door wally1987 op 13-04-2023 16:02 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
wally1987 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:52:
[...]

Fan staat uit tot layer 3. Met stappen omhoog gaan in de fan speed heeft niet veel zin, de fan schakelt pas in na 75%. Alles daarvoor dan staat hij gewoon stil.

De foto's!
Met beiden prints stond de cooling fan uit(foutje), HE215, HB60. Eerste laag 75% speed daarna 100%.
Een op PEI en de ander op de ender3 magnetisch bed. (Text achter op is bij alle twee de prints onleesbaar.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat me opvalt buiten de eerste laag problemen om, dat de andere euveltjes zich altijd voordoen op precies dezelfde plek.
Lijkt erop dat je de seam op iets random hebt staan, dat zorgt voor die putjes op de boeg.
En volgens mij staat je nozzle iets te dicht op t bed, text is wat lastig te lezen.

Die tekst achterop is nooit te lezen ;)

Overigens heb ik altijd de fan uit voor de eerste laag, daarna op 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 13-04-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
rinkel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:26:
[...]

Lijkt erop dat je de seam op iets random hebt staan, dat zorgt voor die putjes op de boeg.
En volgens mij staat je nozzle iets te dicht op t bed, text is wat lastig te lezen.

Die tekst achterop is nooit te lezen ;)

Overigens heb ik altijd de fan uit voor de eerste laag, daarna op 100%.
Seam staat inderdaad op random, heb zojuist even een benchy aangezet met de seams uitgelijnd om te testen.
Nozzle zit op gemiddeld 0.18mm van het bed, enkele plekken valt dit hoger uit(lichtjes warped op 2 plekken).

De letters onderop gaan veelal fout tijdens het starten en stoppen van de lines. Nozzle gaat naar beneden om een line te starten, zodra het filament er uit komt, krult het tegen de nozzle op en wordt het meegenomen.
Part cooling fan heb ik bij beide benchy's volledig uit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Verdorie !

Mijn Cr10 blijft maar thermal runways krijgen. En ik moet voor een vriend een aantal prints maken en ik zat nu al krap met de tijd.

Ik heb geen zin om een nieuw moederbord of etc te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Erebus1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:53:
Verdorie !

Mijn Cr10 blijft maar thermal runways krijgen. En ik moet voor een vriend een aantal prints maken en ik zat nu al krap met de tijd.

Ik heb geen zin om een nieuw moederbord of etc te kopen...
Zit de sensor nog wel goed vast? Dat schroefje wil door trillingen nog wel eens losgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 23:12
@Erebus1 vaak een beschadigde kabel van de sensor of de heater.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Het vreemde is, ik heb geen sprongen in temperaturen. Ik heb het afgelopen half uur als een idioot staan kijken naar de temps en ze blijven binnen 1 a 2 graden schommelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 23:12
Was de runaway op je extruder of je bed?

Als je kijkt hoe de kabel tijdens het printen beweegt zie je waarschijnlijk ook wel waar hij langzaam door vermoeiing kapot gaat. Als de kabel daar warm aanvoelt is je heater kabel beschadigd, als je daar aan de kabel gaat prutsen en de temperatuur op de display schiet omhoog en naar beneden is het de sensorkabel.

Verder gaat het vaak bij de hotend in de buurt mis.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
haarbal schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:01:
Was de runaway op je extruder of je bed?

Als je kijkt hoe de kabel tijdens het printen beweegt zie je waarschijnlijk ook wel waar hij langzaam door vermoeiing kapot gaat. Als de kabel daar warm aanvoelt is je heater kabel beschadigd, als je daar aan de kabel gaat prutsen en de temperatuur op de display schiet omhoog en naar beneden is het de sensorkabel.

Verder gaat het vaak bij de hotend in de buurt mis.
logische verklaring. En hopelijk zal het dat ook zijn. Niet ongebruikelijk, het ding heeft paar duizend uur liggen printen zonder te zeuren. En een ding continu op +200 graden houden is vragen om problemen.

Ga een kabeltje kopen bij 3djake en hopen da ie weer vlekkeloos plastic neerspuit als de malle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventasus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 09:58
Beste Tweaker!

Weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar heb een vraagje:

Heb een tijdje terug de Ender 3 Pro gekocht, en heb er ook wel wat uit weten te halen, Alleen als ik merk vergelijk met wat ik op het internet zie lijkt er iets niet lekker te gaan.

Is er iemand die mij daar bij kan helpen? woon in de Regio Apeldoorn

Heb al het bed afgesteld zoals in deze tuturial: YouTube: Creality Ender 3- Easy Way To Level Your Bed

Ben dus opzoek naar iemand die wat meer verstand van heeft dan alleen aan die onderste knopen draaien :)

Natuurlijk kunnen we het hebben over een vergoeding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rincewind
  • Laatst online: 10-06 13:20

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ventasus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:10:
Heb een tijdje terug de Ender 3 Pro gekocht, en heb er ook wel wat uit weten te halen, Alleen als ik merk vergelijk met wat ik op het internet zie lijkt er iets niet lekker te gaan.
Je kunt natuurlijk ook hier vertellen wat 'er niet lekker gaat'. Misschien kan de gezamelijke kennis die hier aanwezig is je al verder helpen. :)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Rincewind schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:29:
[...]
Je kunt natuurlijk ook hier vertellen wat 'er niet lekker gaat'. Misschien kan de gezamelijke kennis die hier aanwezig is je al verder helpen. :)
Ik vroeg het me ook af, maar bedacht me dat de drempel anders lag voor deze persoon misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Laatst online: 10-06 13:20

Rincewind

Take me in your arms tonight

Darkangle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:35:
[...]

Ik vroeg het me ook af, maar bedacht me dat de drempel anders lag voor deze persoon misschien.
Dat zou kunnen maar als je een vraag stelt op een Tweakers-topic dan weet je dat er discussie over komt en dat wij je eventueel ook kunnen helpen 'op afstand' (en misschien wel sneller :) )

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Erebus1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:07:
[...]

logische verklaring. En hopelijk zal het dat ook zijn. Niet ongebruikelijk, het ding heeft paar duizend uur liggen printen zonder te zeuren. En een ding continu op +200 graden houden is vragen om problemen.

Ga een kabeltje kopen bij 3djake en hopen da ie weer vlekkeloos plastic neerspuit als de malle
Al een PID tune gedaan? Kan tijdens die pid tune met de achterkant van een schroevendraaier hier en daar de kabels porren. Omdat je printer dan toch een cyclus afloopt heb je gelijk feedback als je bijvoorbeeld een kink in de kabel hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Rincewind schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:40:
[...]
Dat zou kunnen maar als je een vraag stelt op een Tweakers-topic dan weet je dat er discussie over komt en dat wij je eventueel ook kunnen helpen 'op afstand' (en misschien wel sneller :) )
Niet iedereen, maar in theory ja 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Darkangle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:11:
[...]

Niet iedereen, maar in theory ja 😁
Door het probleem zelf aan te pakken leer je de printer ook beter kennen, erg handig voor in de toekomst als de printer weer een mankement heeft.

Ik adviseer ook om gewoon deze site af te gaan om het probleem te vinden en een naam te geven.
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
Zo weet de persoon die eventueel langs gaat komen ook waar hij aan toe is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
wally1987 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:22:
[...]

Door het probleem zelf aan te pakken leer je de printer ook beter kennen, erg handig voor in de toekomst als de printer weer een mankement heeft.

Ik adviseer ook om gewoon deze site af te gaan om het probleem te vinden en een naam te geven.
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
Zo weet de persoon die eventueel langs gaat komen ook waar hij aan toe is ;)
No need, preaching to the choir. Echter, als er zulke dingen gepost worden zijn er vaak al wat drempels overschreden welk je niet zou verwachten. Iedereen is anders, en tweakers is allang niet meer voor "tweakers" (case en point, meerdere race simmers op tweakers kunnen niet eens zelf een ini file aanpassen. Vreemd voor aommige, logisch voor anderen...).

That being said, gezien 3d printen nog volledig in zijn kinderschoenen staat, is het misschien wel handig om je af te vragen of het een goede hobby is zonder zelfoplossens vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventasus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 09:58
Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Normaal gesproken vind ik het leuk om dit zelf te fixen. Helaas heb ik plotseling te weinig tijd om deze hobby goed op te pakken. Vandaar de vraag of iemand mij zou kunnen helpen het nu "goed" genoeg te installeren zodat het geen stof verzamel plaats word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
wally1987 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:06:
[...]

Al een PID tune gedaan? Kan tijdens die pid tune met de achterkant van een schroevendraaier hier en daar de kabels porren. Omdat je printer dan toch een cyclus afloopt heb je gelijk feedback als je bijvoorbeeld een kink in de kabel hebt zitten.
ik heb geen marlin of dergelijke. En standaard creality firmware laat dat niet toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 19:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6u_ab6djHqu78iyeD8XKU46yG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0LQPYQkGFbS6uakYkd4NA8x.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week mijn Ender 3 Pro nog eens wat verder zitten afstellen.

E steps volledig aangepast, Jerk control van 20 naar 8 voor mijn glas bed.
Bed zo plat mogelijk en de Gcode aangepast zodat hij voor elke print eens rond gaat met de BLTouch.

Voor mijn bed te levelen gebruik ik een kasticket ipv gewoon stuk papier.
Was voor mij echt een enorm verschil van dat te gebruiken eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqY4mIUyqN18xf9m-3L1HvOGMNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozOZsZ9TnvsNOZqrV5lh9q0b.jpg?f=fotoalbum_large

Eind resultaat met Esun PLA +

[ Voor 21% gewijzigd door KBE91 op 14-04-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:05

Solid Seal

3D Printer N00b

Mijn printer ook weer aangeslingerd en de bedlevel-veertjes eraf gehaald en gewoon nylon afstandbusjes gebruikt.

eerste laag gaat goed.. mooi resultaat.... maarrrrr

Hij blijft ook bij 1st layer -.- en stopt gewoon daar waar de eerste laag klaar is. maar printer blijft warm en geen foutmelding. Heb het al wel een keer eerder gehad en heb toen nwe Marlin erop gezet. Daarna deed ie het goed maar nu dus niet meer :D..

Ben aan het kijken voor een Ender S1 (pro) en dan kan ik lekker klooien met de Ender 3 tot ie het weer goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stqrm
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 09:31
Solid Seal schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:28:
Mijn printer ook weer aangeslingerd en de bedlevel-veertjes eraf gehaald en gewoon nylon afstandbusjes gebruikt.

eerste laag gaat goed.. mooi resultaat.... maarrrrr

Hij blijft ook bij 1st layer -.- en stopt gewoon daar waar de eerste laag klaar is. maar printer blijft warm en geen foutmelding. Heb het al wel een keer eerder gehad en heb toen nwe Marlin erop gezet. Daarna deed ie het goed maar nu dus niet meer :D..
Misschien zou er iets met je print file aan de hand kunnen zijn? Zou ff checken of de Gcode niet corrupt is / je SD kaart de geest geeft oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Stqrm schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:35:
[...]

Misschien zou er iets met je print file aan de hand kunnen zijn? Zou ff checken of de Gcode niet corrupt is / je SD kaart de geest geeft oid
Ik heb de print gestart met USB.. kan ook zijn dat dat niet goed is.. echter kon ik wel de print stoppen middels USB
Gcode was een verse gemaakt met Cura 5.
Ik ga morgen nog ff proberen met SD kaart.

Even over de Ender 3 S1. De PRO heeft touch screen (niet echt een must lijkt mij ) en een all metal hot-end en de non-pro heeft nog een stukje boden tube in de hot-end toch ? is dat echt een groot verschil of zijn die 2 verschillen niet het geld waard ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stqrm
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 09:31
Solid Seal schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:39:
[...]
Even over de Ender 3 S1. De PRO heeft touch screen (niet echt een must lijkt mij ) en een all metal hot-end en de non-pro heeft nog een stukje boden tube in de hot-end toch ? is dat echt een groot verschil of zijn die 2 verschillen niet het geld waard ?
De Pro kan net wat heter (300 nozzletemp en 110 bedtemp vs 260 en 100 op de standaard S1) vanwege die all metal hotend, is aan jou of je daar nut in ziet of niet. De non pro heeft idd nog een stukje PTFE tubing binnenin volgens een website over Creality's.

Verder heeft ie ook nog een lightbar als je daar iets om geeft.

De keuze hangt er een beetje vanaf wat je (in de toekomst) zou willen printen, als je met filaments die zeer hoge temperaturen nodig hebben wil gaan printen zou ik voor de Pro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik merk dat ik de printkop van mijn Ender 3 Pro met de hand soepel en gelijkmatig over de X-as kan bewegen wanneer de printer is uitgeschakeld. Wanneer ik de printer ingeschakeld heb, klinkt hetzelfde 'zoemende' geluid wanneer ik de printkop over de X-as laat bewegen via Octoprint of via de opties bereikbaar via het display van de printer. Video met geluid: https://www.dropbox.com/s...asi/cold_stepper.mp4?dl=0

Na pakweg een half uurtje printen hoor ik echter een veel moeizamer geluid wanneer de printkop over de X-as beweegt. Toevallig merkte ik ook op dat de steppermotor warm is. Video met geluid: https://www.dropbox.com/s...els/warm_stepper.mp4?dl=0
Nu is een warme steppermotor volgens mij wel normaal, maar ik kon 'm niet langer dan 1 seconden aanraken. Is dat ook normaal?

Het bewegen over de X as na ~30 minuten printen klinkt volgens mij niet zoals het hoort? Aangezien ik met layershifts in m'n maag zit, neig ik ernaar te denken dat er een verband is. De printer heb ik al jaren, en dit issue pas sinds kort. Iemand een suggestie dit op te lossen? Riem van de X-as heb ik al gesteld en lijkt me in orde? Video met geluid: https://imgur.com/a/92IzdbS

[ Voor 31% gewijzigd door JBS op 15-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 14:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Over het algemeen wordt aangeraden om de temperatuur onder de 60 graden te houden.

Je kunt je stepper current even checken: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers

Je kunt de stepper ook wisselen met een andere om te kijken of het probleem dan verplaatst naar een andere as, zo ja dan is je stepper waarschijnlijk overleden.

Edit:
Ik was wel nieuwsgierig naar de temperaturen van mijn steppers:
Extruder: X-as:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-p8j5YyF9XIOHBdeQ8P-SF2XMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0a3UtoPVZt0B7LEaApmg58s.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYYBj2nnMqmVmFpMimwlp3aDQXE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFFq7TTS7g3hu0NqbdcfRHmF.jpg?f=user_large

Z-as links: Z-as rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIjmmvX8Zqh6HdlBSPW0eI7L2qg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VcIPW7VWmhNtSvJHS0Ve9f41.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f36znUgy_anCM0bZn2TVC2JubQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tzu8rnMLbjKpjwszkgtvjrNR.jpg?f=user_large

Y-as:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7S48hBKeoLFBdNb9gbRiLnjyVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D7qRHFhwMpwhAoIWhIcndMLX.jpg?f=user_large

Bed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0USBvYKiZg8a3aHJWjdH41EksQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/54ricCROlpLbaJlBMjlnzAui.jpg?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door sjirafje op 15-04-2023 18:33 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

sjirafje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:30:
Over het algemeen wordt aangeraden om de temperatuur onder de 60 graden te houden.

Je kunt je stepper current even checken: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers

Je kunt de stepper ook wisselen met een andere om te kijken of het probleem dan verplaatst naar een andere as, zo ja dan is je stepper waarschijnlijk overleden.
De stepper op de X-as wordt vaak dusdanig warm dat ik 'm niet kan aanraken. Soms gebeurt dit al na een paar layers, een andere keer na laten we zeggen 70 layers, zoals tijdens de huidige print:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhnlZmfb0SMpQSJeTGwC2UveYR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQaWzx3qcZE0t4UidH2fQuma.png?f=fotoalbum_large

Een enkel keer gaat 't overigens ook wel goed en komt eruit zonder layershifts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo_TPJrP6MEmcQVtXJgiY2ZEwTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyoXwuWvDzgxNWTDTOQ3qbsD.jpg?f=fotoalbum_large

De current van de X-as stepper heb ik middels M906 X510 al verlaagd naar 510, deze stond op 580, net als de overige:

Recv: X driver current: 510
Recv: Y driver current: 580
Recv: Z driver current: 580
Recv: E driver current: 650

Betreft een SKR Mini E3 V1.2 moederbordje in m'n Ender 3 Pro.

Helaas heeft dat niet geholpen.

De stepper motor van de X-as en Y-as heb ik al los gehaald om deze om te wisselen, maar helaas is de shaft niet even lang waardoor ik ze niet zomaar kan omwisselen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SNZqaHT3ODurqjHV2o7RITkIjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8tpUyDflx5kc8RMWzJ6Nq6W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 15-04-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
JBS schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:59:
Ik merk dat ik de printkop van mijn Ender 3 Pro met de hand soepel en gelijkmatig over de X-as kan bewegen wanneer de printer is uitgeschakeld. Wanneer ik de printer ingeschakeld heb, klinkt hetzelfde 'zoemende' geluid wanneer ik de printkop over de X-as laat bewegen via Octoprint of via de opties bereikbaar via het display van de printer. Video met geluid: https://www.dropbox.com/s...asi/cold_stepper.mp4?dl=0

Na pakweg een half uurtje printen hoor ik echter een veel moeizamer geluid wanneer de printkop over de X-as beweegt. Toevallig merkte ik ook op dat de steppermotor warm is. Video met geluid: https://www.dropbox.com/s...els/warm_stepper.mp4?dl=0
Nu is een warme steppermotor volgens mij wel normaal, maar ik kon 'm niet langer dan 1 seconden aanraken. Is dat ook normaal?

Het bewegen over de X as na ~30 minuten printen klinkt volgens mij niet zoals het hoort? Aangezien ik met layershifts in m'n maag zit, neig ik ernaar te denken dat er een verband is. De printer heb ik al jaren, en dit issue pas sinds kort. Iemand een suggestie dit op te lossen? Riem van de X-as heb ik al gesteld en lijkt me in orde? Video met geluid: https://imgur.com/a/92IzdbS
Ik heb iets vergelijkbaars gehad (ander type printer) daarbij had ik de belt te strak. Daardoor is de lager in de motor stuk gegaan.
Als je n beetje handig bent kun je die zelf vervangen. Uit mijn hoofd een 608.
Bij een motor had ik een pulley nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

rinkel schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:38:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars gehad (ander type printer) daarbij had ik de belt te strak. Daardoor is de lager in de motor stuk gegaan.
Als je n beetje handig bent kun je die zelf vervangen. Uit mijn hoofd een 608.
Bij een motor had ik een pulley nodig.
Dank voor de tip. Meteen de stepper motor weer even losgehaald en opengeschroefd, voor zo ver ik dat kan inschatten ziet de lager er prima uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z41hdJx-qaH-Px3nRw4T2JnSoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AGX0k9gwUTyGTGvd6sMTOOVM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHZJaIlb_Ev06NtQED3hJnyZY7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RIXcobV1g0RlwF6EmLI4DmTI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxdxAR-A6lsh7fuCxLi6YQi-Z4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HLZKbVpvXYl8kXbqwBQ0hk4T.png?f=fotoalbum_large

Wat bedoel je met je laatste zin?

[ Voor 49% gewijzigd door JBS op 15-04-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
JBS schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:42:
[...]
Dank voor de tip. Meteen de stepper motor weer even losgehaald en opengeschroefd, voor zo ver ik dat kan inschatten ziet de lager er prima uit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

OT: nette foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Stqrm schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:35:
[...]

Even een verse goede SD kaart gebruikt. Nu print ie wel .

Kwam er ook meteen achter dat de PTFE koppeling aan de extruder kant niet goed meer was en de tube eruit duwde. Meteen vervangen daar ik nog een setje had icm een Capricorn tube.

zoals ik zei was de eerste laag dikke prima maar heb wel wat last van under extrusion maar dat heeft een andere oorzaak natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nette foto's.
Denk doordat je de oude pulley er af moet slachten dat je wel rekening moet houden met het kopen van een nieuwe pulley om terug te zetten.

Hoe zit het met het voorste lagertje? Lagertje aan de pulley kant krijgt namelijk meer te verduren.

[ Voor 4% gewijzigd door wally1987 op 16-04-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

wally1987 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:28:
[...]

Nette foto's.
Denk doordat je de oude pulley er af moet slachten dat je wel rekening moet houden met het kopen van een nieuwe pulley om terug te zetten.

Hoe zit het met het voorste lagertje? Lagertje aan de pulley kant krijgt namelijk meer te verduren.
De voorste lager kan ik pas echt goed zien als ik de pulley verwijder, dat doe ik liever niet. Als ik 't kapje loshaal kan ik vanaf de zijkant schuin de voorste lager enigszins zien, en van wat ik er kan zien, ziet die er vergelijkbaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
JBS schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:16:
[...]
De voorste lager kan ik pas echt goed zien als ik de pulley verwijder, dat doe ik liever niet. Als ik 't kapje loshaal kan ik vanaf de zijkant schuin de voorste lager enigszins zien, en van wat ik er kan zien, ziet die er vergelijkbaar uit.
Dan ligt het niet aan de lagers, vooral bij 625z lagers merk je wel vrij snel als ze gaar zijn. Rammelen, stroef lopen, kraken, schildje er af of gewoonweg blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

wally1987 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:10:
[...]

Dan ligt het niet aan de lagers, vooral bij 625z lagers merk je wel vrij snel als ze gaar zijn. Rammelen, stroef lopen, kraken, schildje er af of gewoonweg blokkeren.
Heb inmiddels de firmware eens opnieuw geflashed, gewoon om iets in die richting ook uit te sluiten.

Een calibration cube ging goed. Het bakje dat ik net als eerder steeds als test gebruik direct daarna gestart, begon goed, maar de X-as stepper is inmiddels (bij laag 4) alweer dusdanig warm dat ik 'm nauwelijks vast kan pakken. Geluid van de X-as stepper motor neemt ook weer toe, net als voorgaande keren.

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 16-04-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
JBS schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:16:
[...]

Heb inmiddels de firmware eens opnieuw geflashed, gewoon om iets in die richting ook uit te sluiten.

Een calibration cube ging goed. Het bakje dat ik net als eerder steeds als test gebruik direct daarna gestart, begon goed, maar de X-as stepper is inmiddels (bij laag 4) alweer dusdanig warm dat ik 'm nauwelijks vast kan pakken.
Dat hoort niet zo snel te zijn, na een uurtje of wat printen okee.. Ergens heb je teveel weerstand, op de as zelf of ergens tussen de motor en het moederbordje(driver misschien).

Misschien proberen wat druk op de belt te verminderen? Zo'n belt mag best strak zitten, maar niet strak gespannen zijn als een snaar. Mijn belt maakt een beduidend lagere toon als die van jou in het filmpje als ik met mijn vinger er langs ga.(yes, net snel even geprobeerd en vergeleken)

[ Voor 18% gewijzigd door wally1987 op 16-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie foto's
Met die laatste zin bedoelde ik eigenlijk een pulley-trekker. Mijn lagers zaten muurvast.

Als de lagers goed draaien, zonder bijgeluiden/gruis, en niet kunnen bewegen (anders dan ronddraaien) dan zijn ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Een mogelijkheid om de motor uit te sluiten, is door de spoelen te meten met een multimeter op de ohm stand. Je zal even moeten zoeken naar de specsheets van de motoren en wat de weerstand ongeveer zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

wally1987 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:03:
Een mogelijkheid om de motor uit te sluiten, is door de spoelen te meten met een multimeter op de ohm stand. Je zal even moeten zoeken naar de specsheets van de motoren en wat de weerstand ongeveer zou moeten zijn.
Heb 't object een kwartslag gedraaid, en deze is er zonder hete stepper motor en layershifts uitgekomen. Printduur van ~2.5 uur.

Helaas eenmalig. Direct na bovenstaande print een nieuwe print gestart, en al na een paar layers weer de hele hete stepper op de X-as, hoewel dat dus met een print hiervoor van ~2.5 uur niet gebeurde.

[ Voor 34% gewijzigd door JBS op 16-04-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

De stepper motor van de X-as van de Ender 3 Pro heeft een specifiek kortere shaft dan de motor van de Y-as.
Dit betekent dat geen van de stappenmotoren van bijvoorbeeld Tinytronics inzetbaar zijn, of wel?
https://www.tinytronics.n...en/motoren/stappenmotoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SNZqaHT3ODurqjHV2o7RITkIjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8tpUyDflx5kc8RMWzJ6Nq6W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Misschien een afstandshouder maken/printen. Of als het past de pulley verder op de shaft plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Banditoz schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:19:
Misschien een afstandshouder maken/printen. Of als het past de pulley verder op de shaft plaatsen.
Zou deze goed zijn voor de X as? Qua afmeting wel, maar qua specs? Wel een erg lage kg/cm ten opzichte van de 4.1 kg/cm van de andere.
https://www.tinytronics.n...a-nema17-jst-ph-connector

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 17-04-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 15:09

MicroWhale

The problem is choice

Na een week met de Ender 3 Neo kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben. Dat ding heeft elke dag ~8 uur staan printen en er zijn maar een paar dingen mislukt. Hij is out-of-the-box erg goed afgesteld al. Pilaren van 8x8x100mm (x,y,z) kan ik zonder problemen uitprinten. De precisie is ook spot-on.

Gisteren had ik wel een mislukte print... en wel deze. Ik denk dat het aan de retractie ligt, omdat er elke keer kleine 'poepjes' (solid infill, zie plaatje onder) vulmateriaal tussen binnen en buitenkant ontstaan waardoor hij enorm vaak het retraction-mechanisme moet doen... en daardoor raakt de draad beschadigd (bij de feeder) en komt er op een gegeven moment niks meer uit de nozzle. Wat dat betreft is die bowden tube niet ideaal. Kan natuurlijk ook aan het filament (3djake eco) liggen. Er komt vandaag nieuw filament binnen (PolyTerra) waar ik t weer mee wil gaan proberen... en dan zonder die poepjes (slicer settings) ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZcYR8vR1-4pNXWe0KUsid26O8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qu0uFFGhKsvTF8pHyFD7ECy0.png?f=user_large

(voor degene die het willen weten: Dit soort poepjes kun je in PrusaSlicer uitzetten door "Ensure vertical layer thickness" uit te zetten)

Vraagje: Zijn er tweakers die van een bowden naar een direct-drive zijn gegaan? En zo ja, wat verbeterde er door die verandering?

[ Voor 5% gewijzigd door MicroWhale op 17-04-2023 12:53 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Pffffft.

Was helemaal blij met mijn nieuwe magnetische printbed, krijg ik ruzie met de scroll knop (ender 3 v2) en springt de Z axis van 12 naar -3.8.

Snel bijstellen werkte niet (was meer dan rap genoeg) en zag dus langzaam de nozzle naar de plaat gaan, een luid "brrrrrr" geluid en een flinke ronde deuk/gat in mijn slinter nieuwe bed.....

Zo stom dat de standaard software eerst wil doorgaan naar eerste waardes en daarna pas naar huidige.... Anders had dit niet gebeurd.

Naja, 16x de hoeken geleveled en gesteld (ik hoor dat veel mensen hun hoeken 1x doen en het dan wel goed vinden, echter als je daarna nogmaals stelt zie je opeens dat alles toch uit het lood staat. 4X 4 hoeken stellen terwijl alles heet is en ik heb werkelijk nooit adhesion of slechte first layers gehad ((nog))) en nu weer prachtige text boek prints. Helaas met verse nozzle, vers bed en dan als print een tandpasta knijper voor mijn vrouw ipv iets cools voor race rig oid...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2A2JtqxocacZf28QSouHg4wW90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRKgHBZAYVRqEfc8lx4IqSsa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvoXqAgTokTxDn8h4BqkAe9Uf0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx3NpaLlV0QJOdsGwcIiucdx.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, pics.

[ Voor 28% gewijzigd door Darkangle op 17-04-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
JBS schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:43:
[...]

Zou deze goed zijn voor de X as? Qua afmeting wel, maar qua specs? Wel een erg lage kg/cm ten opzichte van de 4.1 kg/cm van de andere.
https://www.tinytronics.n...a-nema17-jst-ph-connector
Die is niet sterk genoeg denk ik. Pancake motoren worden vrijwel alleen voor extruders gebruikt volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:45
MicroWhale schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:52:
Na een week met de Ender 3 Neo kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben. Dat ding heeft elke dag ~8 uur staan printen en er zijn maar een paar dingen mislukt. Hij is out-of-the-box erg goed afgesteld al. Pilaren van 8x8x100mm (x,y,z) kan ik zonder problemen uitprinten. De precisie is ook spot-on.

Gisteren had ik wel een mislukte print... en wel deze. Ik denk dat het aan de retractie ligt, omdat er elke keer kleine 'poepjes' (solid infill, zie plaatje onder) vulmateriaal tussen binnen en buitenkant ontstaan waardoor hij enorm vaak het retraction-mechanisme moet doen... en daardoor raakt de draad beschadigd (bij de feeder) en komt er op een gegeven moment niks meer uit de nozzle. Wat dat betreft is die bowden tube niet ideaal. Kan natuurlijk ook aan het filament (3djake eco) liggen. Er komt vandaag nieuw filament binnen (PolyTerra) waar ik t weer mee wil gaan proberen... en dan zonder die poepjes (slicer settings) ook.

[Afbeelding]

(voor degene die het willen weten: Dit soort poepjes kun je in PrusaSlicer uitzetten door "Ensure vertical layer thickness" uit te zetten)

Vraagje: Zijn er tweakers die van een bowden naar een direct-drive zijn gegaan? En zo ja, wat verbeterde er door die verandering?
Ik ben van stock Ender3V2 naar de Sprite Pro extruder gegaan. Wat vooral verbeterde is de quality of life met filament wisselen, zo makkelijk! De Sprite pro heeft iets meer hele fijne whispers / stringing, maar verder is de kwaliteit van de prints prima. En ik kan u aan de slag met exotischer filament, al heb ik dat nog niet gedaan.
Darkangle schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:20:
Pffffft.

Was helemaal blij met mijn nieuwe magnetische printbed, krijg ik ruzie met de scroll knop (ender 3 v2) en springt de Z axis van 12 naar -3.8.

Snel bijstellen werkte niet (was meer dan rap genoeg) en zag dus langzaam de nozzle naar de plaat gaan, een luid "brrrrrr" geluid en een flinke ronde deuk/gat in mijn slinter nieuwe bed.....

Zo stom dat de standaard software eerst wil doorgaan naar eerste waardes en daarna pas naar huidige.... Anders had dit niet gebeurd.

Naja, 16x de hoeken geleveled en gesteld (ik hoor dat veel mensen hun hoeken 1x doen en het dan wel goed vinden, echter als je daarna nogmaals stelt zie je opeens dat alles toch uit het lood staat. 4X 4 hoeken stellen terwijl alles heet is en ik heb werkelijk nooit adhesion of slechte first layers gehad ((nog))) en nu weer prachtige text boek prints. Helaas met verse nozzle, vers bed en dan als print een tandpasta knijper voor mijn vrouw ipv iets cools voor race rig oid...[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit, pics.
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met mijn nieuwe PEI bed. Ik was de z-offset in de standaard firmware aan het tunen, en met 1 tikje omlaag druke die hem zo in 't bed en trok hij er een baan in :'( .

Deze firmware doet dat niet, als je de eerste laag z-offset live aan het tunen bent gebeuren er geen rare dingen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
aegis3d schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:30:
[...]

Ik ben van stock Ender3V2 naar de Sprite Pro extruder gegaan. Wat vooral verbeterde is de quality of life met filament wisselen, zo makkelijk! De Sprite pro heeft iets meer hele fijne whispers / stringing, maar verder is de kwaliteit van de prints prima. En ik kan u aan de slag met exotischer filament, al heb ik dat nog niet gedaan.

[...]

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met mijn nieuwe PEI bed. Ik was de z-offset in de standaard firmware aan het tunen, en met 1 tikje omlaag druke die hem zo in 't bed en trok hij er een baan in :'( .

Deze firmware doet dat niet, als je de eerste laag z-offset live aan het tunen bent gebeuren er geen rare dingen.
ik geloof dat dat de firmware is die ik klaar heb staan (dit is diegene die elke paar weken nog bijgewerkt word neem ik aan).

Helaas pindakaas heeft de printqueue voorang en die staat nog half vol (octo gaat er ook aan hangen... Ook nog geen tijd voor gehad).

Thanks voor de tip, nu voel ik me er nog slechter over wetende dat ik het uitgesteld heb 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Darkangle schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:41:
[...]
ik geloof dat dat de firmware is die ik klaar heb staan (dit is diegene die elke paar weken nog bijgewerkt word neem ik aan).

Helaas pindakaas heeft de printqueue voorang en die staat nog half vol (octo gaat er ook aan hangen... Ook nog geen tijd voor gehad).

Thanks voor de tip, nu voel ik me er nog slechter over wetende dat ik het uitgesteld heb 😂
Ik weet niet of wat jij meemaakte precies is ondervangen in deze firmware, wat ik had is dat ik van -2.27 naar -2.29 ging, maar de nozzle de 0 kwijt was en een grote stap omlaag nam. Dit kon in reproduceren in de stock firmware.

Bij tunen van de z-offset hou ik altijd m'n hand op de on/off switch. Als hij gek gaat doen zet ik de hele printer uit!

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
aegis3d schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:06:
[...]

Ik weet niet of wat jij meemaakte precies is ondervangen in deze firmware, wat ik had is dat ik van -2.27 naar -2.29 ging, maar de nozzle de 0 kwijt was en een grote stap omlaag nam. Dit kon in reproduceren in de stock firmware.

Bij tunen van de z-offset hou ik altijd m'n hand op de on/off switch. Als hij gek gaat doen zet ik de hele printer uit!
Niet helemaal.

Offset zou je niet veel/vaak mee te hoeven klooien gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:12
Oei, dit lijkt niet goed te komen. Enig idee hoe ik dit kan fixen? Heb het model gewoon met default settings door de creality slicer gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsmS1Xnk-k-S-n6GvXi462KQd7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzwVz3pl1MLviIvygNNH3YgC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARgEcKpykk6Vk8G2kFA-hUh0a80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZKyVVfThs7dvfCWY8QYg6ot.jpg?f=fotoalbum_tile

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit ergens half weg in de print? Of echt de top-layer?

Indien halfweg, dan deze opties kun je wat mee stoeien;
Infill Density hoger zetten of ander infill patroon kiezen?
Infill speed wat lager
Extra toplayer toevoegen?

Als je de print wat laat lopen en voldoende toplayers hebt 3 of 4. Meestal komt het dan wel goed. Zeker de eerste en tweede layer op de infill wil wel ff wat moeite hebben, maar uiteindelijk gaat het om de "echt" zichtbare layers. Ik maak mij meestal niet heel druk over hoe de infill eruit ziet ;)

Dit zijn Cura settings, maar neem aan dat die in Creality Slicer niet anders zijn aangezien Cura ook de basis is voor de Creality Slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

spoonman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:23:
Oei, dit lijkt niet goed te komen. Enig idee hoe ik dit kan fixen? Heb het model gewoon met default settings door de creality slicer gedraaid.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit kan aan heel veel dingen liggen. Op volgorde van waarschijlnijkheid (imo):
- Bridging speed staat te hoog (=> filament heeft geen tijd om te drogen tijdens het leggen)
- Temperatuur Nozzle te hoog (=> filament te warm bij bridgen, dus gaat hangen)
- Cooling FAN staat uit/te laag (=>,filament koelt te langzaam af en gaat hangen)
- Te weinig infill (=> imo zouden deze lengte bridges wel moeten kunnen, maar nooit verkeerd om te proberen als de rest niet lukt)

(en dan ga ik er voor het gemak even van uit dat je geen bed leveling, warping en first layer problemen hebt)

Ik ken de creality slicer niet (gebruik PrusaSlicer), maar heb wel gemerkt dat er bij elke print specifieke zaken zijn waarop je de slice van je print moet afstellen. Er is geen 'standaard'. Maar zodra je je printer en je filament kent, weet je hoe je specifieke prints moet instellen en aanpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 18-04-2023 10:08 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spoonman
Te vroeg beginnen paniekeren ... komt gewoon helemaal goed (is trouwens het bakje van de wingspan dobbelsteen toren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qbna2pfZ3K2bkp_27zKf6Cipwk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHfXNPemOyve7TpSb34zz7Xo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door spoonman op 18-04-2023 11:05 ]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Banditoz schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:56:
[...]

Die is niet sterk genoeg denk ik. Pancake motoren worden vrijwel alleen voor extruders gebruikt volgens mij.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Welke van, bij voorkeur TinyTronics, zou wel geschikt zijn voor de X-as van mijn Ender 3 Pro? https://www.tinytronics.n...en/motoren/stappenmotoren

Bijvoorbeeld deze https://www.tinytronics.n...a-nema17-jst-ph-connector?

Bij voorkeur wil ik een vervanger waarbij het niet nodig is zaken rondom bijvoorbeeld current te wijzigen.
40 in plaats van 34mm hoog past fysiek gezien wel, maar mogelijk is er door Creality bewust gekozen voor een 34mm variant omdat dat ook iets zegt over technische eigenschappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

JBS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:15:
[...]
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Welke van, bij voorkeur TinyTronics, zou wel geschikt zijn voor de X-as van mijn Ender 3 Pro? https://www.tinytronics.n...en/motoren/stappenmotoren

Bijvoorbeeld deze https://www.tinytronics.n...a-nema17-jst-ph-connector?

Bij voorkeur wil ik een vervanger waarbij het niet nodig is zaken rondom bijvoorbeeld current te wijzigen.
40 in plaats van 34mm hoog past fysiek gezien wel, maar mogelijk is er door Creality bewust gekozen voor een 34mm variant omdat dat ook iets zegt over technische eigenschappen?
De X-as stepper heeft inderdaad een shaft van 18mm terwijl de Y-as er een van 24mm heeft. De X-as kan daarentegen wel wat langer zijn zonder in de weg te zitten.

Waarom geen creality replacement zoals hier? (zie lijst onderaan pagina met welke je nodig hebt) ... of hier?

Scheelt niet veel qua prijs en je weet zeker dat hij volledig compatibel is met wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MicroWhale schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:57:
[...]

De X-as stepper heeft inderdaad een shaft van 18mm terwijl de Y-as er een van 24mm heeft. De X-as kan daarentegen wel wat langer zijn zonder in de weg te zitten.

Waarom geen creality replacement zoals hier? (zie lijst onderaan pagina met welke je nodig hebt) ... of hier?

Scheelt niet veel qua prijs en je weet zeker dat hij volledig compatibel is met wat je nu hebt.
Ik keek met name bij TinyTronics omdat ik 'm daar kan ophalen, maar je hebt gelijk, beter iets meer geduld hebben en een Creality variant bestellen om compatibility issues uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
JBS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:00:
[...]
Ik keek met name bij TinyTronics omdat ik 'm daar kan ophalen, maar je hebt gelijk, beter iets meer geduld hebben en een Creality variant bestellen om compatibility issues uit te sluiten.
Vergeet de pulley niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Goede tip, die heb ik inmiddels al van TinyTronics. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoonman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:04:
Te vroeg beginnen paniekeren ... komt gewoon helemaal goed (is trouwens het bakje van de wingspan dobbelsteen toren)

[Afbeelding]
Nice…
Ja, zoals aangegeven, eerst layers op de in-fill meestal een beetje bagger. Maar zie je niets meer van als de rest van de lagen erop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Ender 3 v2.

Daarnet even mriscoc's firmware + screen update gedaan, cura aangepast, printer even uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet zodat alles weer 100% in de buurt van recht zou moeten zijn.

Even (!!!) de bed tramming doorlopen tot alles op 0 stond (kostte een goede 20 minuten :o ) en een 81 point UBL gemaakt.

Ervaring totdusverre:
Pijnloos, redelijk snel (esteps opnieuw doen is altijd mijn gehekelde stap, en dat moet opnieuw bij dit) en heel erg nette menu's.

Nieuwe icons is leuk voor het oog, de previews van je prints zijn ook een leuke toevoeging.

De UBL liet zien (en snel ook!) dat mijn bed iets meer gewarped was dan ik dacht, maar nog steeds meer nulletjes dan niet.

Calibration cube gedraaid, en 20 mins later een nette cube (ongedroogde troep fillament die met de printer mee kwam, een spool "overture". GEEN aanrader!).

3rde print staat nu alweer te koken.

Al met al een goede aanrader!

Als je all out OCD alles levelled (disassemble & assemble vd gantry e.d.), de PID tunes doorloopt en je slicer wilt aanpassen hou rekening met dat je snel een uur verder bent.

Heel veel extra settings om wat meer te kunnen tweaken en afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

-

[ Voor 129% gewijzigd door JBS op 18-04-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Darkangle schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:36:
Ender 3 v2.

Daarnet even mriscoc's firmware + screen update gedaan, cura aangepast, printer even uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet zodat alles weer 100% in de buurt van recht zou moeten zijn.

Even (!!!) de bed tramming doorlopen tot alles op 0 stond (kostte een goede 20 minuten :o ) en een 81 point UBL gemaakt.

Ervaring totdusverre:
Pijnloos, redelijk snel (esteps opnieuw doen is altijd mijn gehekelde stap, en dat moet opnieuw bij dit) en heel erg nette menu's.

Nieuwe icons is leuk voor het oog, de previews van je prints zijn ook een leuke toevoeging.

De UBL liet zien (en snel ook!) dat mijn bed iets meer gewarped was dan ik dacht, maar nog steeds meer nulletjes dan niet.

Calibration cube gedraaid, en 20 mins later een nette cube (ongedroogde troep fillament die met de printer mee kwam, een spool "overture". GEEN aanrader!).

3rde print staat nu alweer te koken.

Al met al een goede aanrader!

Als je all out OCD alles levelled (disassemble & assemble vd gantry e.d.), de PID tunes doorloopt en je slicer wilt aanpassen hou rekening met dat je snel een uur verder bent.

Heel veel extra settings om wat meer te kunnen tweaken en afstellen.
Een uur ? :F

Mijn plastic spuitertje is binnen de minuut terug aan het werk. 1 keer bl touch en die krel blijft toch voor een tijd goed ? als je offset goed staat, moet je mogelijks 1 keer per maand eens draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Erebus1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:57:
[...]

Een uur ? :F

Mijn plastic spuitertje is binnen de minuut terug aan het werk. 1 keer bl touch en die krel blijft toch voor een tijd goed ? als je offset goed staat, moet je mogelijks 1 keer per maand eens draaien.
goed dat jij met de beschreven werkzaamheden binnen een minuut kan. Ik kan dat niet (en nee, van stock maar mriscoc gaat zeker niets bewaren qua settings).

Kan je btw filmen als jij je hele gantry binnen een minuut in en uit elkaar haalt, lijkt me zeer machtig om te zien, timelaps maar dan zonder timelaps 😂😋.

Alleen al je esteps berekenen en 4 a 5 x 100mm uit poepen kost al een zwik aan tijd (vooral als je een andere, dual gear, extruder hebt geinstalleerd).

Ik vermoed dat jij van mriscoc naar mriscoc upgrade, en totaal geen maintenance run doet. Maar dat is niet wat ik beschreef 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

spoonman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:04:

[Afbeelding]
Is het een faux-houtpatroon?
Ziet wel grappig uit zo. Weer wat nieuws gezien :)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spoonman
MrMonkE schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:40:
[...]

Is het een faux-houtpatroon?
Ziet wel grappig uit zo. Weer wat nieuws gezien :)
Yeps:
https://www.thingiverse.com/thing:4615724

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Darkangle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:38:
[...]
goed dat jij met de beschreven werkzaamheden binnen een minuut kan. Ik kan dat niet (en nee, van stock maar mriscoc gaat zeker niets bewaren qua settings).

Kan je btw filmen als jij je hele gantry binnen een minuut in en uit elkaar haalt, lijkt me zeer machtig om te zien, timelaps maar dan zonder timelaps 😂😋.

Alleen al je esteps berekenen en 4 a 5 x 100mm uit poepen kost al een zwik aan tijd (vooral als je een andere, dual gear, extruder hebt geinstalleerd).

Ik vermoed dat jij van mriscoc naar mriscoc upgrade, en totaal geen maintenance run doet. Maar dat is niet wat ik beschreef 😉
hold u paarden. Mijn punt was dat ik nooit men bed hoef te levelen etc

e steps moet je toch ook niet telkens doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Erebus1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:50:
[...]

hold u paarden. Mijn punt was dat ik nooit men bed hoef te levelen etc

e steps moet je toch ook niet telkens doen ?
Ik denk dat je niet mijn hele berichten leest? Het gaat/ging hier om een stock firmware naar mriscoc. Dat doe je echt niet in 1 minuut.

En ja, dan moet je zeker wel alles opnieuw afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
Darkangle schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat je niet mijn hele berichten leest? Het gaat/ging hier om een stock firmware naar mriscoc. Dat doe je echt niet in 1 minuut.

En ja, dan moet je zeker wel alles opnieuw afstellen.
Misschien even ter verduidelijking, MRiscoC. https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1/wiki
E-steps kalibreren hoort bij het proces als je overstapt naar zijn firmware.

[ Voor 8% gewijzigd door wally1987 op 19-04-2023 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erebus1
Juisttttt.

Mijn excuses. Heb vreselijk nachtrust achter de rug en blijkbaar was mijn linkerhersenkwab niet zo goed wakker 8)7 :O

Gelukkig is men hier attent en vredevol.
Ik treed nederig uit het licht en laat de wakkere personen hier het woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Erebus1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:52:
Juisttttt.

Mijn excuses. Heb vreselijk nachtrust achter de rug en blijkbaar was mijn linkerhersenkwab niet zo goed wakker 8)7 :O

Gelukkig is men hier attent en vredevol.
Ik treed nederig uit het licht en laat de wakkere personen hier het woord.
Geen probleem, pot koffie doet wonderen in mijn ervaring 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987
Gisteren ging de brandmelder in mijn enclosure af. Dat suffe ding schreeuwt moord en brand als de batterij leeg raakt blijkbaar... Beetje jammer dat hij dit besloot om dit 4 uur in de ochtend te doen. 8)7

Koffie helpt tot een bepaald punt, daarna is het gewoon accepteren en lekker rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Raspberry Pi Pico kloon binnen met ingebouwde WS2812 led, snel een random kleur programmaatje gemaakt.

Kon het niet laten om ook even snel een transparante case the CADden en printen

[ Voor 17% gewijzigd door aegis3d op 19-04-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wally1987 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:27:
Gisteren ging de brandmelder in mijn enclosure af. Dat suffe ding schreeuwt moord en brand als de batterij leeg raakt blijkbaar... Beetje jammer dat hij dit besloot om dit 4 uur in de ochtend te doen. 8)7

Koffie helpt tot een bepaald punt, daarna is het gewoon accepteren en lekker rustig aan doen.
Volgens mij doen de makers dat expres >:) . Hier ook verschillende merken gehad en altijd midden in de nacht gingen ze piepen dat de batterij leeg was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@MikeOO daarom ben ik ook erg blij met mijn melders op netspanning (wel met een backup batterij). Een fijn gevoel als ik zo de reacties lees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdBruin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:23:
@MikeOO daarom ben ik ook erg blij met mijn melders op netspanning (wel met een backup batterij). Een fijn gevoel als ik zo de reacties lees ;)
Zeker maar die enkele keer (lees 1x per jaar hooguit) dat dit gebeurt neem ik dan wel voor lief >:) . De gedachte om overal waar ze hangen een stroom aftakking te moeten maken is zoveel gekl#%$% dat dit geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@MikeOO daar hoefde ik me geen zorgen over te maken, toen het huis gebouwd is zijn de aansluiting gelijk in het plafond gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mijn printjes zijn heel erg prima, maar vaak kan ik de PLA die om de print heen wordt geprint (in het begin) er niet afhalen, het is te laag voor de spatel. Soms lukt het, soms lukt het niet, soms lukt het half. Ook op een koud bed. Dus ik heb allemaal resten PLA overal op mijn bed.

Weet iemand hoe ik dat eraf kan krijgen?
En weet iemand waarom dit gebeurd? Is mijn Z te laag? Een tempertuurding?

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 20-04-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 14:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Vermeld even wat voor bed je hebt.

Als ik mijn glazen bed laat afkoelen kan ik alle prints er zo met de hand af pakken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:25:
[...]
Heb 't object een kwartslag gedraaid, en deze is er zonder hete stepper motor en layershifts uitgekomen. Printduur van ~2.5 uur.

Helaas eenmalig. Direct na bovenstaande print een nieuwe print gestart, en al na een paar layers weer de hele hete stepper op de X-as, hoewel dat dus met een print hiervoor van ~2.5 uur niet gebeurde.
Inmiddels de stepper motor van de X as vervangen, maar helaas hetzelfde probleem. Stepper motor zo warm dat ik 'm niet kan aanraken met layershifts tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Dan kom je toch op de stepperdriver uit. Die kan natuurlijk kapot gaan of verkeerd staan afgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987
MdBruin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:23:
Melder is vanmiddag vervangen door eentje op netspanning, kan het iedereen aanbevelen die van z'n nachtrust houdt O-)
anandus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:03:
Mijn printjes zijn heel erg prima, maar vaak kan ik de PLA die om de print heen wordt geprint (in het begin) er niet afhalen, het is te laag voor de spatel. Soms lukt het, soms lukt het niet, soms lukt het half. Ook op een koud bed. Dus ik heb allemaal resten PLA overal op mijn bed.

Denk inderdaad dat de nozzle te dicht op het bed zit als ik het zo lees.

[ Voor 44% gewijzigd door wally1987 op 20-04-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Banditoz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:25:
Dan kom je toch op de stepperdriver uit. Die kan natuurlijk kapot gaan of verkeerd staan afgesteld.
Heb 't moederbord even buiten de behuizing gelegd en getest. Onderkant van moederbord waar de X as driver zit wordt erg heet, kan 't niet aanraken zo warm. Onderkant van het moederbord waar de andere drivers zitten, kan ik probleemloos aanraken. Bevestigd dat een vermoedelijk issue met de X as driver, of is een dergelijk temperatuur normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Ik weet niet hoe heet ze mogen worden maar x en y bewegen beide relatief veel en zouden voor mijn gevoel ongeveer even warm moeten worden. Z beweegt veel minder en zou dus wat koeler mogen zijn. Er zijn hier vast lezers die hier meer van weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anandus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:03:

Je kunt proberen om de Z-Offset iets te verhogen. Doe het wel in hele kleine stapjes want het lijkt soms niets maar je gaat snel weer te hoog en dan krijg je weer problemen met hechting.

Test het gewoon met een klein vierkantje bv en als het nog moeilijk los gaat nog iets bijstellen.
Zorg wel dat je na de aanpassing de instelling weer opslaat op de printer anders ben je de waarde kwijt na het uitzetten van de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@JBS welke board heb je en heb je een multimeter (met een krokodillen bekje snoertje voor het gemak) beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MdBruin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:16:
@JBS welke board heb je en heb je een multimeter (met een krokodillen bekje snoertje voor het gemak) beschikbaar?
BIGTREETECH SKR MINI E3 V1.2.
Heb wel een multimeter, maar zonder krokodillen bekjes.

Inmiddels een SKR Mini E3 V2 besteld als vervanger overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 21-04-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@JBS welke firmware gebruik je voor de SKR?. De multimeter was alleen nodig als je een originele Creality mainboard gebruikte, vandaar dat ik het even vroeg. De SKR kan via de software de driver current instellen, waarbij je bij de Creality dit fysiek moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MdBruin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:14:
@JBS welke firmware gebruik je voor de SKR?. De multimeter was alleen nodig als je een originele Creality mainboard gebruikte, vandaar dat ik het even vroeg. De SKR kan via de software de driver current instellen, waarbij je bij de Creality dit fysiek moet doen.
Nu die van TeachingTech: https://teachingtech.gumroad.com/l/HFxSQ

De current van de X-as stepper heb ik al eens verlaagd naar 510 middels M906 X510, deze stond op 580, net als de X en Z:

Recv: X driver current: 510
Recv: Y driver current: 580
Recv: Z driver current: 580
Recv: E driver current: 650

Helaas heeft dat niet geholpen.

Nu weer terug naar de standaard 580.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_ZyBBXWAD-JCgOFauq2XbiJEk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NZVmIyvCBIy5Ww6eDdjhb8xu.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 21-04-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
Dat ziet er prima uit, het enige wat je nog kunt testen is of je x as vrij loopt en niet stroef. Als dat niet het geval is dan lijkt het erop dat er een driver probleem in je mainboard.
Pagina: 1 ... 152 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie