Rincewind schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:40:
[...]
Een scheet hecht toch uberhaupt nooit? _O-

[...]
Ik dacht dat inderdaad ook. Het vreemde is dat de first layer-print die ik doe wel goed hecht. Komend weekend hopelijk mijn silicon spacers plaatsen i.p.v. de bedveren en dan alles opnieuw afstellen dan maar. Misschien dat het dan opgelost is. Ik zag trouwens ook dat het pinnetje van mijn bltouch was verbogen c.q. krom was. Geen idee hoe dat is gekomen... Ik heb die weer even teruggebogen en toen opnieuw gelevelled maar zou dat wellicht ook een oorzaak kunnen zijn?.
Die van mij hechten overal aan >:)

Pin krom zou ook kunnen maar dan moet de afwijking nog steeds groot moeten zijn lijkt mij. Zolang hij soepel in en uit gaat en redelijk recht is zou je denk dat het wel moet werken.

Silicon spacers zijn inderdaad een verademing. Gebruik ze al vrij lang en bed blijft hierdoor erg stabiel.

Print nu eigenlijk alleen maar op de nieuwe Bambu XC1 printer dus mijn bed blijft nu wel heel erg stabiel van de Ender 3. Aan de hand van de laag stof die op het bed ligt kan ik zien dat het zich niet verplaatst en dus goed level is en ook nog eens goed hecht. >:)

• lesleyudw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic mag plaatsen, maar ik ben opzoek naar advies.
Ik ben zo ongeveer een maand geleden begonnen met 3D printen en heb hiervoor een Ender 3 S1 aangeschaft.

Nu loop ik tegen het volgende aan en wil ik jullie vragen mij opweg te helpen.
Ik vind dat de onderkant (kan waarop de print op het printbed staat) lang zo netjes niet wordt als de bovenkant. Ik weet het belang van de first layer en heb hier ook de nodige tijd aan gespendeerd het printbed zo goed mogelijk afgesteld te krijgen, maar toch blijft die kant van de prints minder mooi.
Het is minder erg als je iets print waarbij de kant waarop je print echt de onderkant van iets is, maar soms is het een zijkant (zoals op de foto) en dan zou het toch top zijn als het er netter uit ziet.

Ik heb hieronder wat foto's gezet van wat de mooie kant is (groen vinkje) en de kant waarop geprint is (rood krijg) en wat dus minder is.
Heeft het toch nog steeds met de afstellingen van mijn eerste laag te maken of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat jullie tips hebben hoe dit mooier te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6hiBiRA8k6wbGkPifjbzH3hVTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfVI19Sk0KIwVsRrUayjATNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8-quTLAy92Nggp0kDmdb17VDF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIu3TCqMPKIDG42bW6hjvTyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPyJTfLQOOUFDPoS7uut2n_Z0TM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPP8qOL7f1Fi0fYOQ00B9x7n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8I7RrI8lsixukTSMrsqIg5qm8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuvwSynnqB7kyM7eUYg10euS.jpg?f=fotoalbum_large

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-12 13:10
Je lijkt toch nog een tikje te ver van je bed af te zitten als ik het zo bekijk. En als je een strakkere eerste laag wilt kun je nog kijken voor bv een pei sheet, die zijn gladder dan de sheets die bij een ender zitten ( tenzij je er een net met structuur). Als je creality glas hebt kun je ook nog proberen op de gladde kant te printen. De afzonderlijke lijnen moeten elkaar wel raken bij je eerste laag.

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16
lesleyudw schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:06:
Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic mag plaatsen, maar ik ben opzoek naar advies.
Ik ben zo ongeveer een maand geleden begonnen met 3D printen en heb hiervoor een Ender 3 S1 aangeschaft.

Nu loop ik tegen het volgende aan en wil ik jullie vragen mij opweg te helpen.
Ik vind dat de onderkant (kan waarop de print op het printbed staat) lang zo netjes niet wordt als de bovenkant. Ik weet het belang van de first layer en heb hier ook de nodige tijd aan gespendeerd het printbed zo goed mogelijk afgesteld te krijgen, maar toch blijft die kant van de prints minder mooi.
Het is minder erg als je iets print waarbij de kant waarop je print echt de onderkant van iets is, maar soms is het een zijkant (zoals op de foto) en dan zou het toch top zijn als het er netter uit ziet.

Ik heb hieronder wat foto's gezet van wat de mooie kant is (groen vinkje) en de kant waarop geprint is (rood krijg) en wat dus minder is.
Heeft het toch nog steeds met de afstellingen van mijn eerste laag te maken of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat jullie tips hebben hoe dit mooier te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik een 0.2mm metalen maat stick tussen bed en printkop.

4x alle hoeken zelf afstellen zodat het enigzinds geleveled is, maar dan wel met printkop en bed heet.

Rubber spacers zijn niet echt nodig (overbodig imho) gewoon de veren helemaal gecomprimeerd aandraaien en dan 1/4 terug maximaal. Dan staat het even strak qua terug vering als een ruber spacer (meet het maar eens, evenveel tegendruk).

Zoffset tenopzichte vd autolvling zeer goed inmeten met je 0.2mm stick en onderkant zou hey strakste onderdeel vd print moeten zijn 😉

• lesleyudw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Dank Banditoz en Darkangel, ik heb direct een voelermaat besteld en ga dit morgen nog eens fijn nalopen.

• Darkangle
Kecin schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Heb vannacht half slaap-dronken een touchscreen besteld met Marlin Klipper* geloof ik haha. Eens even terugzoeken in de mailbox. Zal die firmware ondertussen eens proberen, top. Thx.

Edit: Creality Sonic Pad :)
Ik zat er naar te kijken.

Hoe bevalt ie? Ik vroeg me af of het werkelijk veel meerwaarde heeft over bv octo, gezien ik hier nog een zwik reserve raspberries heb liggen. Scheelt toch weer 200 piek.

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-12 15:37
De offset heb ik puur visueel op het oog gedaan. Geometrie van het ene bed kan anders zijn dan het andere, staat van de nozzle, filament, messing of inox nozzle, etc etc..

Soms wissel ik van merk van filament en dat geeft zelfs al een verandering. Soms kan een 0.01 verschil in offset een wereld van verschil zijn !

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:10
Gister mijn V3 S1 ontvangen en in elkaar gezet.
Setup gedaan volgens het filmpje wat erbij zit door kop op elke hoek te zetten en A4 papier dikte aan te houden voor afstelling.
Meteen daarna mijn aller eerste 3d print ooit gestart en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS5HMwbwjKKJQYpFAQDgONbOweM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybwwWS36UXjguEaVvNAWOGPN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgN0uOAj2j_tXA96zPyDu3e51jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzSOdTgp3rcBfcESF6YzHqr5.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben best tevreden :)

Als ik hem dadelijk op zijn echte plek zet ga ik de afstelling nog eens opnieuw doen en er wat meer tijd voor nemen, ik denk dat het nog beter kan dan ik gisteren gedaan had.

Nu is hij 3dbenchy aan het printen :) Dit wordt wel een nieuwe hobby :P

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Darkangle schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Ik zat er naar te kijken.

Hoe bevalt ie? Ik vroeg me af of het werkelijk veel meerwaarde heeft over bv octo, gezien ik hier nog een zwik reserve raspberries heb liggen. Scheelt toch weer 200 piek.
Ik heb hem gekocht voor 130. Als je ziet wat een RBP kost dan kan het nuttig wezen. Maar als je ze over hebt zou ik het lekker daarop doen. Kwaliteit is wel hoog van de “tablet”. De Sonic is lekker snel, usb poorten, webcam eraan en lekker een utp kabel. Maar dat kan de Pi ook :).

Maar heb nu eerst een ander probleem, prints komen zonder filament eruit. Ik kan wel extruden maar gok dat de nozzle verstopt is. Nog geen tijd gehad om te fixen :’(

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar hoe brandgevaarlijk is een printer? Kan je hem gewoon 's nachts laten printen? (bijv op zolder of in de schuur)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 10:34

Ravhin

no <root>...

anandus schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:30:
Misschien een domme vraag, maar hoe brandgevaarlijk is een printer? Kan je hem gewoon 's nachts laten printen? (bijv op zolder of in de schuur)
Zoals met elk electrisch apparatuur is onbeheerd laten werken een risico ;)
Dat gezegd hebbende: er zit een thermische beveiliging op en ook de voeding heeft een smeltzekerheid. Als je op zeker wil spelen zet je hem op een slimme stekker en hang je er een rookmelder boven.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik hem gewoon op zolder zijn werk laat doen. Ik heb er een webcam bij om te zien of het goed gaat. Bij prints van 3 dagen of meer wil ik er niet continue naast zitten :) Maar: YMMV

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Darkangle
Pla print op ~200°, met het bed op meestal 50°. Dat op zich is niet super risicovol.

That being said, ik heb er een smart melder (co, co2, rook, hitte) naast staan en een camera.

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:17
Inmiddels heb ik 3 weken mijn Ender 3 v2 Neo in gebruik. Na advies van een collega andere firmware er op gezet. Werkt als een tierelier.
Ik print er op dit moment wat prul mee (tablet/telefoon houder(s), pennenbakjes, etc) maar ben voornemens om op korte termijn nieuwe plinthouders voor de keuken te printen. De gratis varianten zijn allemaal te klein.

Al ruim 5kg PLA er door heen gejaagd, en tot nu toe 1x slechte ervaring gehad met 123-3d witte filament, slechte kwaliteit en klantenservice vindt reageert niet. (was een 5 pack)
Nu over gestapt op eSUN PLA+ en dat print echt zalig.

Wel al een clogged nozzle gehad waardoor ik een capricon tube geinstalleerd heb en een nieuwe nozzle. Ervaringen PETG waren nog niet al te best..

Tot zo ver super tevreden.

• anandus
  • Niet online
Killion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:
Inmiddels heb ik 3 weken mijn Ender 3 v2 Neo in gebruik. Na advies van een collega andere firmware er op gezet. Werkt als een tierelier.
Welke firmware? :) Of gewoon de laatste van Creality?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Erebus1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Ik droog mijn filamenten nooit. TPU,PLA,ABS. Nooit.

Mijn huis heeft wel volledige klimaat controle, waaronder ook vochtigheid controle. Maar ik heb best veel planten staan, dus dat kan ook variabel zijn.

Proper maken, levelen. Ik doe het nooit. Misschien heb ik gewoon geluk ? Ik heb geen standaard veren maar harde siliconen bussen steken. Misschien is je plaat gewoon ruk
Wtf.. Jij hebt echt een totaal andere ervaring dan 99% van de 3D-printer gebruikers 8)7

Super chill voor jou natuurlijk, maar zelfs met een PEI sheet moet ik alsnog haarlak gebruiken om altijd goede hechting te hebben, en dat nadat ik mijn bed helemaal geleveled heb. Ik heb een CR6-SE dus die heeft ABL, maar de metalen platen van Creality zijn niet bepaald vlak dus ik heb daar nog spacers onder moeten zetten om het tot <0.2mm verschil van hoogste tot laagste te krijgen.

Filament drogen is niet bij alle nodig, de eSUN PLA+ die ik veel gebruik hoef je totaal niet te drogen en kun je maanden lang op een open rol in een niet-geconditioneerde ruimte laten staan, maar de PolyTerra PLA die ik ook nog heb liggen moet je iedere 2 dagen een paar uur in de ontvochtiger gooien anders gaat hij knetteren.

Maar ik droog toch alle rollen wel een uurtje of twee voor ik ze gebruik (tot ze 12% of lager zijn) en check regelmatig of mijn bed nog vlak en waterpas is en mijn z-offset klopt, maar dan nog heb ik haarlak nodig voor alles behalve hele kleine prints.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb dezelfde ervaring als @Oon . Ik gebruik alleen eSun PLA+ wat ik bewaar in Ikea ziplocks met zakjes silica. Werkt erg goed, nooit geknetter. Drogen heb ik nog niet hoven doen. Mijn bed (standaard ender 3 MAX) heb ik goed level gekregen waardoor de eerste laag zelfs op 0,12mm geen verschil in transparantie laat zien.

Vroeger moest ik alles met brims printen want hechting was echt r*k. Sinds ik een tweede z-as heb is het probleem grotendeesl uit de wereld en kan ik zonder brim printen. Alleen kom ik niet van de 3D-lac af; hechting (ondanks schoonmaken, properen, nieuwe nozzle, andere temperatuur van bed en extruder, eerste-laag instellingen in de slicer software) blijft een probleem.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-12 17:43

sjirafje

No inspirational quotes here

Hier eigenlijk geen hechtingsproblemen. Print gewoon zonder toevoegingen op de glazen Creality plaat. Ik doe de plaat wel voor elke print even af met een doekje en een klein beetje ethanol.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Killion
anandus schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:14:
[...]
Welke firmware? :) Of gewoon de laatste van Creality?
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1 deze.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Killion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:
Ik print er op dit moment wat prul mee (tablet/telefoon houder(s), pennenbakjes, etc) maar ben voornemens om op korte termijn nieuwe plinthouders voor de keuken te printen. De gratis varianten zijn allemaal te klein.

Al ruim 5kg PLA er door heen gejaagd, en tot nu toe 1x slechte ervaring gehad met 123-3d witte filament, slechte kwaliteit en klantenservice vindt reageert niet. (was een 5 pack)
Nu over gestapt op eSUN PLA+ en dat print echt zalig.

Wel al een clogged nozzle gehad waardoor ik een capricon tube geinstalleerd heb en een nieuwe nozzle. Ervaringen PETG waren nog niet al te best..

Tot zo ver super tevreden.
Ik denk dat ik ook een clogged nozzle heb. Zelfde printer. Ook eSUN PLA+. Welke temp print je? En wat is het nut van die Capricorn Tube? Zie het hierzo maar geleidt het beter ofzo? https://www.123-3d.nl/Cap...knipper-i3507-t15117.html

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 31-03-2023 13:14 ]

• Darkangle
sjirafje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:04:
Hier eigenlijk geen hechtingsproblemen. Print gewoon zonder toevoegingen op de glazen Creality plaat. Ik doe de plaat wel voor elke print even af met een doekje en een klein beetje ethanol.
Zelfde. Alleen heb hier een handoek + pink stuff glazenwasser vd big bazaar.

Eigenlijk nog nooit de first layer issues gehad, tot op een punt dat ik de z offset met .2mm verhoogde om te kijken of anderenbdat misschien fout doen. Dat expiriment zag er idd uit zoals de 0laatjes van mislukte adhesion.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Kecin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat ik ook een clogged nozzle heb. Zelfde printer. Ook eSUN PLA+. Welke temp print je? En wat is het nut van die Capricorn Tube? Zie het hierzo maar geleidt het beter ofzo? https://www.123-3d.nl/Cap...knipper-i3507-t15117.html
Capricorn heeft minder tolerantie qua diameter en kan een iets hogere temperatuur aan. Hierdoor minder issues met printen.

• Killion
Kecin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Meer hitte bestendigheid en geleid inderdaad beter.
Overigens zou ik em daar niet kopen. 123-3d is factor 2,5 te duur, bij Amazon heb je een set voor 13 eur.

• Erebus1
Oon schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Wtf.. Jij hebt echt een totaal andere ervaring dan 99% van de 3D-printer gebruikers 8)7

Super chill voor jou natuurlijk, maar zelfs met een PEI sheet moet ik alsnog haarlak gebruiken om altijd goede hechting te hebben, en dat nadat ik mijn bed helemaal geleveled heb. Ik heb een CR6-SE dus die heeft ABL, maar de metalen platen van Creality zijn niet bepaald vlak dus ik heb daar nog spacers onder moeten zetten om het tot <0.2mm verschil van hoogste tot laagste te krijgen.

Filament drogen is niet bij alle nodig, de eSUN PLA+ die ik veel gebruik hoef je totaal niet te drogen en kun je maanden lang op een open rol in een niet-geconditioneerde ruimte laten staan, maar de PolyTerra PLA die ik ook nog heb liggen moet je iedere 2 dagen een paar uur in de ontvochtiger gooien anders gaat hij knetteren.

Maar ik droog toch alle rollen wel een uurtje of twee voor ik ze gebruik (tot ze 12% of lager zijn) en check regelmatig of mijn bed nog vlak en waterpas is en mijn z-offset klopt, maar dan nog heb ik haarlak nodig voor alles behalve hele kleine prints.
Ik zeg niet dat ik het orakel ben, maar ik hou ze gewoon in een curverbox. Ik haal ze eruit, steek ze in men extrudertje en ik print.
Gaat er iets mis, dan ligt het vrijwel altijd aan het filament. Of slechte slice program.
Meestal het laatste.

(Oke, altijd dan :X )

• Oon
  • Niet online

Oon

Erebus1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Ik zeg niet dat ik het orakel ben, maar ik hou ze gewoon in een curverbox. Ik haal ze eruit, steek ze in men extrudertje en ik print.
Gaat er iets mis, dan ligt het vrijwel altijd aan het filament. Of slechte slice program.
Meestal het laatste.

(Oke, altijd dan :X )
Slicer speelt ook bij mij zeker mee, ik ben een tijdje geleden overgestapt van Cura naar PrusaSlicer en dat heeft ~75% van mijn problemen opgelost. Maar hoe dan ook blijft het niet echt plug & play.
Ik heb redelijk controle over mijn prints en kan inmiddels (na ~2 jaar) goed inschatten welke prints riskant zijn, maar het blijft altijd een gedoe om het werkend te houden

• anandus
  • Niet online
Mijn eerste printje, out of the box, alles standaard.
Ben er heel blij mee, had verwacht dat ik nog flink moest herkalibreren, etc, maar het valt me alleszins mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3lb_7wjpCodjY8-d8R0Ds2OmBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2a42qEgj4nfluJSZOJUXRDuk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwO6Mg2KTQmV_bD1Pw24yVxAtrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKiNsHscrU7ceD1Wiu6PHxOk.jpg?f=fotoalbum_largeEnder 3 V2 Neo

Edit: Heeft iemand met een getraind oog nog op- of aanmerkingen?

[ Voor 72% gewijzigd door anandus op 31-03-2023 19:19 ]

Tja, het blijft een elektrisch apparaat. Er kan altijd iets gebeuren. Of je het risico wilt lopen is denk ik een eigen keuze.
Ik heb de regel dat ik alleen overdag print als ik thuis ben, dus mijn prints duren ook nooit langer dan 12 a 13 uur. Bij grotere prints “knip” ik het model in Blender en print ik het in delen en lijm ik het na het printen in elkaar.

Ik heb zowel een camera als een temperatuur sensor bij mijn printer hangen aangesloten op een Pi. Zit nog te denken om er ook een rook sensor bij te klussen.

In een schuur zou ik mogelijk nog wel als een optie zien, maar op zolder zeker niet, binnen het huis zonder controle printen, nee. Niet voor mij.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Nou, al met al print mijn Ender-3 V2 Neo niet meer na 3 weken. Het filament was in het koelblok vastgelopen. Hele ding uit elkaar gehad, dik 3 uur werk (probeerde de standaard Nozzle cleaning vanuit een Creality filmpje te doen). Zat toch zeker wel 5cm aan clogged filament (2 soorten!). Uiteindelijk uitgekregen, nieuwe nozzle erop maar gaat nu stringen.

De koeling die aan de voorkant zit (bij de rode markering) was niet vastgesoldeerd! Dat moet ik dus nog even testen. Chaos zo, morgen maar kijken of ik er weer een uurtje voor vrij kan maken :’(

Onbeheerd is altijd een risico. Heeft de firmware/printer ook veiligheid in gebouwd mocht de hotend steeds heter gaan worden (Thermal Runaway) . De meeste hebben dit tegenwoordig wel maar soms kom het voor dat het er toch niet in zit.

Een rookmelder is wat je minimaal nodig hebt liefst 1 die ook een melding via een App kan doen melders die je aan elkaar kunt koppelen zodat ze allemaal af gaan als er 1 af gaat.

Je hebt ook brandblussers die je boven de printer kunt hangen, is een soort bal waarvan ik de naam even niet meer weet op dit tijdstip ;)

Zolder/Schuur moet je namelijk wel kunnen horen anders is hij nutteloos.
Bedenk wel prints gaan meestal fout als je er niet even niet bent >:)
Als de hotend dan heet blijft dan weet je niet wat er kan gebeuren.

Zelf print is niet als ik niet thuis ben omdat ik het risico te groot vindt. Mijn huis/hond is me veel meer waard dan een print. Maar ieder moet dat zelf bepalen. 99 van de 100 keer gaat het goed maar ja uitsluiten kun je het niet.

Dmv een rookmelder zou je bv een actie kunnen starten door de stroom eraf te halen van de printer om erger te voorkomen als je geluk hebt door een powerplug er tussen te zetten. Ook handig dat je dan van afstand de printer uit kunt zetten al hij klaar is.

Schuur is natuurlijk veiliger als deze niet aan je huis vast zit. Maar dan zijn de temps weer anders dus zul je mogelijk een kast moeten maken waar hij in kan.

• anandus
  • Niet online
Nou, ik laat het 's nachts printen dan achterwege :) Ik zag ook dat je een print kan pauzeren, maar dat is geloof ik niet goed omdat het bed dan afkoelt(?)

Had na alle aanbevelingen uit dit topic gisteren al een volledige setup van camera, thermometer, rookmelder en powerplug gemaakt. Hij staat (op het moment) op zolder, dus wil sowieso wel weten wat er gebeurt.

Ga binnenkort ook in Homewizard even kijken of-ie aan het stroomverbruik kan zien wanneer hij klaar is met een print (heb geen Rpi voor octoprint oid), zodat-ie dan sowieso uitschakelt. Ook al houd ik het ook af en toe met de camera in de gaten, ik vind het fijn als-ie uitgaat zodra hij klaar is.

Gisteren mijn eerste stl geslicet en geprint. Een tegel-'grid' voor Carcassonne. Is er perfect uitgekomen. Nu de volgende, want ik wil er wel tien ofzo :P

Ik wil ook deze dice tower uitprinten, maar Creality Slicer piept over manifolds, dus ik moet even uitvogelen wat dat betekent :P

• Oon
  • Niet online

Oon

anandus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:54:
Nou, ik laat het 's nachts printen dan achterwege :) Ik zag ook dat je een print kan pauzeren, maar dat is geloof ik niet goed omdat het bed dan afkoelt(?)
Ik zou 'm eerder 's nachts laten printen dan laten afkoelen en weer opwarmen. Het risico is minimaal, en er zijn genoeg firmware opties om het tegen te gaan.

Ik draai zelf TSD/Obico om te monitoren op mislukte prints, en de meest recente community firmware die weer wat leuke extra's heeft ingebouwd, daarmee is er zo weinig risico dat ik het wel aandurf. Het blijft altijd risico, maar dat is met een straalkacheltje ook en die heb ik in de winter ook gewoon op een timer staan.

• Darkangle
Eergisteren mijn eerste >3 dagen print gestart. Ben benieuwd. Het lijkt allemaal goed te gaan maar de print lijkt meer tree support dan lrint zelf 😆.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwni-Gc5m9fWsaW5KONi0Alj43M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1fRjxej09Z3BHjKW2eXC7Wk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Darkangle op 01-04-2023 09:12 ]

• anandus
  • Niet online
Darkangle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:06:
Eergisteren mijn eerste >3 dagen print gestart. Ben benieuwd. Het lijkt allemaal goed te gaan maar de print lijkt meer tree support dan lrint zelf 😆.

[Afbeelding]
Wat wordt het? :)

• Darkangle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gcdl7QvUO_1fRmmVnAyHBsDszI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SxJucOVqzIujxrGPkxmdVbbK.jpg?f=user_large

Nette oplossing voor een wind sim.

Zoiets, maar dan netjes geprint 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WADaOijhDF903Xe4CZD49qbEi_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CGkogpcdceHtzPehzHwftaaQ.jpg?f=user_large

• Darkangle
Darn. Zit je op 70% en dan zie je dat je de seam vergeten bent aan te passen. Uiteraard prominent bovenop de print ipv netjes weg gestopt....

• Rudoo
Ik snap het volledig afstellen nog niet helemaal.
Het filmpje wat op het geheugen kaartje staat zegt de volgende stappen:
  1. Reset configuration
  2. Auto home
  3. Move Z from 10 to 0
  4. Disable stepper
  5. Try all corners and adjust corner height with wheels
  6. Auto level
  7. Adjust z offset
Bij stappen #3, #4 & #7 laten ze zien dat je A4 papier dikte moet aanhouden als minimale ruimte.

Echter bij #3 nadat ik move z van 10 naar 0 gezet heb, heb ik nog best veel ruimte over tussen de print kop en het print bed, met de move optie gaat hij niet lager dan 0.
Laten ze hier een stap niet zien in dat filmpje?
Moet ik hier al de z offset aanpassen en niet enkel de move Z ?

En de 4 tandwielen die de hoogte van het bed aanpassen, wat is de beste begin stand voordat ik aan stap #1 begin ?

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:18
Draai 't printbed een aardig stuk omlaag, zodat de veren goed strak zitten, pas dan je Z-offset aan tot je nozzle bij stand 0 iets boven je bed zit.
Draai nu het bed met de wielen voorzichtig omhoog tot je op de a4 dikte tussen de nozzle en het bed zit.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Rudoo
aegis3d schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:41:
Draai 't printbed een aardig stuk omlaag, zodat de veren goed strak zitten, pas dan je Z-offset aan tot je nozzle bij stand 0 iets boven je bed zit.
Draai nu het bed met de wielen voorzichtig omhoog tot je op de a4 dikte tussen de nozzle en het bed zit.
Volgens mij is het nu gelukt!
Heb zo'n test ding gebruikt wat in elke hoek + midden een rondje print.
Eerste keer waren ze beslist niet rond (te veel ruimte nog).
2e keer mooie rondjes :)

• Darkangle
Pfffft.

Weer wat geleerd.

Mijn print checklist bevat nu 2 extra regels;

* Check support hoeveelheid
* Check seam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bkOuJDI5thbUggTMz7eY6GYmuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFnGT5DcaUtVoqLcFeYPKWc9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jyv1PwAe_T5zQFTEn9kQijZrJhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8nqTGiyLws1VuPF87ixzL9I.jpg?f=fotoalbum_large

De perfectionist in mij wil de slice opnieuw doen en opnieuw printen, maar dan ben ik weer een paar dagen kwijt, en moet hetzelfde ook doen voor de linker versie....

• Darkangle
Ok, dat doen we nooit meer 😂.

Supports intern verwijderen was 30 minuten.

Krasje bovenop dmv lomp doen, geprobeert we verbloemen met verfstripper (hitte) maar het werd er niet veel beter op. Had toch al besloten overnieuw te beginnen, dus kan ik maar beter gelijk alle dingen proberen die op mijn lijstje staan 😁.

Volgende keer niet gehaast in 2 min slicen en er op vertrouwen dat mijn checklist problemen voorkomt, en goed na de slice de layers doorlopen op lange prints.
Darkangle schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:36:
Pfffft.

Weer wat geleerd.

Mijn print checklist bevat nu 2 extra regels;

* Check support hoeveelheid
* Check seam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De perfectionist in mij wil de slice opnieuw doen en opnieuw printen, maar dan ben ik weer een paar dagen kwijt, en moet hetzelfde ook doen voor de linker versie....
Wees blij dat je tree support hebt gebruikt. Met normale support is het verwijderen echt een drama, tree support gaat meestal wel eenvoudiger. Maar idd, waar wel of geen support is voor mij ook altijd het meeste uitzoek werk. Helemaal als je openingen hebt waar je zeker geen support wilt hebben.
En vaak kijk ik ook nog naar de infill, beetjes afhankelijk van het type print, wil ik nog wel eens een beetje knutselen met in-filll steps. Kan heel veel in je printtijd schelen, maar wel ff opletten hoe stevig een print moet worden.

• Darkangle
Infil e.d. zat allemaal snor, 3 wallls is bij deze print precies de dikte vd "toeter" en 20% infil is genoeg voor het gedeelte wat aan de fan komt te zitten.

Ik print zelden met supports (ontwerp meestal zo dat dit overbodig is), en holy moly wat is dat lelijk waar het raakvlak tussen support en print groot is.

Handiger positioneren zodat support raakvlak (of in mijn geval, het gedeelte vd print welk zichtbaar word) minimaal is, is een kunst. Zeker omdat de slice van dit object vreemd genoeg 5 minuten kost en met meer infil of wanden crashed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_hk-X_5v3Ulv3pUGwbJKmCK-fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufbAExq4socgr6xDHyoe0thT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdaRYc_O2F3S_yzU9FoIA4EA4po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYlUfi5qukOgs3eyHJHl9gsI.jpg?f=fotoalbum_large

• Rudoo
Ik heb nu m’n bed level, geprobeerd met verschillende level test prints.
Ook aantal van die dobbelstenen geprint.

Midden is eerste
Onder 2e
Boven 3e

Je ziet het beter worden.
Echter hebben ze alle 3 1 kant met oneffenheden. Allemaal op exact dezelfde plek.
Onderin horizontaal en verticaal aan de linker kant.
Alle andere kanten zijn mooi gaaf en glad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c_-Sbfim1LizLvyV95waHULpv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLRZlHzreltYm9o5z3ODRFs4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips om dat beter te krijgen?

• aegis3d
Ik denk vochtig filament wat prutjes achterlaat bij iedere stop/start van een laag.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Darkangle
Rudoo schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:31:
Ook aantal van die dobbelstenen geprint.

Midden is eerste
Onder 2e
Boven 3e

Je ziet het beter worden.
Echter hebben ze alle 3 1 kant met oneffenheden. Allemaal op exact dezelfde plek.
Onderin horizontaal en verticaal aan de linker kant.
Alle andere kanten zijn mooi gaaf en glad.

[Afbeelding]

Iemand tips om dat beter te krijgen?
kan je 3 kanten tegelijk fotograferen, met licht? Lijkt op multiple issues, maar gokje zonder beter te kunnen zien.

Welke printer btw?

• Darkangle
lijkt er wel op. En de kleur is altijd een vermoeden dat het de "came with the printer" fillament is.

• Rudoo
Darkangle schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:48:
[...]
lijkt er wel op. En de kleur is altijd een vermoeden dat het de "came with the printer" fillament is.
Correct, is de standaard rol die ik erbij besteld had.
Goed om te weten dat dit het waarschijnlijk is. Volgende rol wordt merk wat ik hier vaker voorbij zie komen.

• Darkangle
Rudoo schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:16:
[...]

Correct, is de standaard rol die ik erbij besteld had.
Goed om te weten dat dit het waarschijnlijk is. Volgende rol wordt merk wat ik hier vaker voorbij zie komen.
Ik gok dat de reply en quick reply warning in het rood daar voor een rede staan dan 😉

😋

• Rudoo
Darkangle schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:40:
[...]

Ik gok dat de reply en quick reply warning in het rood daar voor een rede staan dan 😉

😋
Het is niet het kleine rolletje wat in de doos van de printer zat.
Het is een rol van Creality die ik erbij besteld heb:
  • Creality Ender-PLA+ 1.75mm 3D Printing Filament, 40-100mm/s Printing Speed, 1kg - White
Of is dat precies hetzelfde spul als je ook erbij krijgt in dat kleine zakje ?

• Darkangle
Rudoo schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:45:
[...]

Het is niet het kleine rolletje wat in de doos van de printer zat.
Het is een rol van Creality die ik erbij besteld heb:
  • Creality Ender-PLA+ 1.75mm 3D Printing Filament, 40-100mm/s Printing Speed, 1kg - White
Of is dat precies hetzelfde spul als je ook erbij krijgt in dat kleine zakje ?
heel eerlijk gezegd geen idee. Gelijk weg gegooid en er sunlu in gegooid (niet dat dat perfect spul is, maar een van mijn spiders vond een typo deal van 3 euro per kg en heeft gelijk het budget van 100 euro erop gezet (vervoerskosten waren wel wat hoger dan normaal),... En tot mijn verbazing stond er een truck voor de deur nog geen week later.

Lang leve automagisch bestellen, maar ik heb voorlopig dus even een merk om mee te printen 😆

• Erebus1
Darkangle schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:50:
[...]
heel eerlijk gezegd geen idee. Gelijk weg gegooid en er sunlu in gegooid (niet dat dat perfect spul is, maar een van mijn spiders vond een typo deal van 3 euro per kg en heeft gelijk het budget van 100 euro erop gezet (vervoerskosten waren wel wat hoger dan normaal),... En tot mijn verbazing stond er een truck voor de deur nog geen week later.

Lang leve automagisch bestellen, maar ik heb voorlopig dus even een merk om mee te printen 😆
automatisch bestellen ? met welke website ofzo stel je dit in ?

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12 11:54
Rudoo schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:31:
Ik heb gisteren ook mijn bed opnieuw geleveled. Ik heb een voelermaat gekocht, werkt naar mijn mening veel beter dan een stukje papier ... links op de foto eerste print, rechts na opnieuw levelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrzRvVYZqLy5Wq5iRhgq5d-KSG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MMvbYAnxsubuzxiUHl5UDMf.jpg?f=fotoalbum_large

En nu aan iets groters begonnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zYfFlPIlxh6ovf9gpAgBAycMtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWow6rcpatyfuMt9cQIoTyKB.jpg?f=fotoalbum_large

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:28
Ik probeer al een tijdje met PETG te printen met mijn ender 3 v2 maar krijg dit nog niet voor elkaar

Het probleem wat ik heb is dat wanneer de petg gaat vloeien naar het bed dat dit direct weer opkrult en vast blijft plakken aan mn nozzle, de eerste 10mm wilt dus niet kleven, daarna is het geen probleem.

Ik heb het bed al 100x geleveld en heb ook een BL touch, alle mogelijke temperaturen combinaties al uitgeprobeerd en cura settings zoals extrusion etc aangepast maar mag helaas niks baten.

Hebben jullie ideeen wat dit kan zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bkbNxz9U7UvyEtaEpNYem-9b5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GVFUiz6cvVdpzapN3zUHqvew.png?f=fotoalbum_large

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Killion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Meer hitte bestendigheid en geleid inderdaad beter.
Overigens zou ik em daar niet kopen. 123-3d is factor 2,5 te duur, bij Amazon heb je een set voor 13 eur.
Linkje voor een aanrader wellicht? Ender 3 v2 Neo.

Heb nu de hele printer schoongemaakt, zelfs kabel afgeknipt en nogsteeds print die niet lekker. De extruder head/heatsink koeler deed het niet. Zat gewoon nog plastic om de kabel. Heb de fan nu kunnen solderen zodat de koeling op het head toeneemt.

Al met al de binnenkant van waar de hitte zit (vanaf invoer van buis voor filament in de printkop), tot aan het einde zit die steeds vol.

Kreeg hem even aan het “draden/stringing” maken maar was al snel weer verstopt. Ben bang dat ik al op een 3e nieuwe kop/nozzle zit. Verpest wel een beetje de ervaring, hoewel het klooien ermee ook erg leuk is. Iemand tips?

Edit: sommige termen zullen niet kloppen, moet het nog allemaal leren haha.

Edit 2: ik gebruik eSun PLA+ op 210c

Edit 3: het magnetische bed is ook goed bekrast ondanks dat ik geen gekke Z offset had. Kwam door residu :’(

[ Voor 10% gewijzigd door Kecin op 05-04-2023 15:57 ]

• Killion
Kecin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:55:
[...]

Linkje voor een aanrader wellicht? Ender 3 v2 Neo.

Heb nu de hele printer schoongemaakt, zelfs kabel afgeknipt en nogsteeds print die niet lekker. De extruder head/heatsink koeler deed het niet. Zat gewoon nog plastic om de kabel. Heb de fan nu kunnen solderen zodat de koeling op het head toeneemt.

Al met al de binnenkant van waar de hitte zit (vanaf invoer van buis voor filament in de printkop), tot aan het einde zit die steeds vol.

Kreeg hem even aan het “draden/stringing” maken maar was al snel weer verstopt. Ben bang dat ik al op een 3e nieuwe kop/nozzle zit. Verpest wel een beetje de ervaring, hoewel het klooien ermee ook erg leuk is. Iemand tips?

Edit: sommige termen zullen niet kloppen, moet het nog allemaal leren haha.

Edit 2: ik gebruik eSun PLA+ op 210c

Edit 3: het magnetische bed is ook goed bekrast ondanks dat ik geen gekke Z offset had. Kwam door residu :’(
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Gracias. Heb hem besteld en kreeg ineens een Amazon gift card, wtf. Dus voor niets besteld en nog geld over.

Zou denk ik de hot-end ook beter volledig kunnen vervangen. Zouden jullie gaan voor Bowden of Direct Drive?

Edit:
Uiteindelijk nieuw printbed besteld, origineel en een Direct Drive Extruder: Creality Extruder, upgradekit, directe aandrijving, voor Ender-3, Ender 3 Pro, Ender 3 V2 3D-printer https://amzn.eu/d/3Jb7xLZ

[ Voor 20% gewijzigd door Kecin op 05-04-2023 18:08 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Kecin je gaat behoorlijk snel ;). Beide systemen hebben hun voor en tegens, het hangt er vanaf waarvoor je de printer gebruikt. Het nadeel van de kit welke je nu gekocht hebt is het gewicht, hopelijk wil je niet te snel printen (ringing zal behoorlijk snel optreden).

Edit: dit onderstaande kan ook door een vertaal fout komen op de volgende link:
https://www.amazon.nl/Cre...Ondersteunt/dp/B08H527P9P
Op de creality site zelf staat er niets over (maar daar staat qua specs regelmatig toch al weinig op)

Maar een groot voordeel t.o.v. de originele hot-end is dat het een full metal hot-end volgens de specs. Hierdoor heb je geen last meer van de schadelijke stoffen welke vrij komen door de hitte (bij hogere print temperaturen) waaraan de capricorn buis wordt blootgesteld (in de originele situatie).

[ Voor 19% gewijzigd door MdBruin op 06-04-2023 09:03 . Reden: mogelijke vertaal fout op Amazon ]

• Banditoz
Ik zie dat full metal hotend niet terug in de specs. Er gaat ook gewoon een stukje tube het hotend in lijkt het. Ik kan me vergissen natuurlijk.
spoonman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:09:
[...]

Ik heb gisteren ook mijn bed opnieuw geleveled. Ik heb een voelermaat gekocht, werkt naar mijn mening veel beter dan een stukje papier ... links op de foto eerste print, rechts na opnieuw levelen.

[Afbeelding]

En nu aan iets groters begonnen :)

[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik links beter. Door de lijnen onder de letter B is zover ik kan inschatten dat je net te laag print en trek hij deze overdreven lijnen.
Tevens is de letter B zelf ook erg ruw tov de linker. Nu lijkt het erop dat je links ironing aan had staan.

Ik zou eens een 1 laag print uitvoeren en met de hand het levelen verbeteren.
bd-casemod schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:54:
Ik probeer al een tijdje met PETG te printen met mijn ender 3 v2 maar krijg dit nog niet voor elkaar

Het probleem wat ik heb is dat wanneer de petg gaat vloeien naar het bed dat dit direct weer opkrult en vast blijft plakken aan mn nozzle, de eerste 10mm wilt dus niet kleven, daarna is het geen probleem.

Ik heb het bed al 100x geleveld en heb ook een BL touch, alle mogelijke temperaturen combinaties al uitgeprobeerd en cura settings zoals extrusion etc aangepast maar mag helaas niks baten.

Hebben jullie ideeen wat dit kan zijn ?

[Afbeelding]
Op glas zou je prima hechting moeten krijgen. Maakt het glas eens goed schoon met beetje afwas en goed heet water. Daarna goed afspoelen en droogmaken en zorgen dat je vingers het glas niet meer aanraken.

Werkt het dan nog niet goed.

Zou dan beginnen om nog iets lager te printen. Ofwel je Z-Offset in niet goed of je bed is nog niet goed level.
PETG. Zie mijn reactie hierboven voor een 1ste layer print. Dan stel je de printer verder af tijdens het printen zelf.

Kan altijd aan het merkt PETG liggen. Test eens met een anderen rol. Persoonlijk print ik bijna niet anders dan met PETG en het hecht altijd op alles prima.

Bed temp iets verhogen kan soms helpen. Zelf print ik met op 230 (hotend) / 70 (bed) graden. Maar je glasplaat lijkt vrij dik dus mogelijk moet je iets heter in stellen als de warmte er niet goed doorheen komt. Je kunt wel op bv 70 graden instellen maar mogelijk is de bovenkant geen 70 graden of duurt het langer voor deze temp bereikt is en je dus wat langer moet wachten voor je de print start. Meten is weten in dat geval ;)

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:39
Ik heb nu een probleem waarbij de eerste laag in de richting waarin geprint wordt niet goed hecht met allemaal golven/scheuren tot gevolg. Iemand enig idee waar ik dit in kan zoeken? Bed is geleveld en schoongemaakt. Daarnaast verschillende bedtemperaturen en flows geprobeerd, maar blijf er last van houden. Materiaal is PLA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPTt5SbDPH83NJHBevK3g7pc2Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fSIKDeV3SP2SRckrNqKzRS5.jpg?f=fotoalbum_large

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

1) Ik zou de temperatuur van de extruder wat hoger zetten. Het setpoint wat je instelt hoeft niet de werkelijke temperatuur te zijn; die kan zo 5 graden verschillen.
2) Bedtemperatuur kan wel een paar graadjes hoger.
3) Heb je de juiste nozzle er in zitten? als je Slicer op 0,6 ingesteld is en je hebt een 0,4 nozzle er in zitten dan kan het dat bij extrusie de lijnen elkaar niet raken.

• MdBruin
@Banditoz in de gelinkte specs staat het niet, maar in deze wel.
https://www.amazon.nl/Cre...Ondersteunt/dp/B08H527P9P

Maar bij creality (welke toch al zo lekker scheutig zijn met specs) staat er niets bij. Het kan dus ook een vertaal foutje zijn. Ik zal mijn eerste reactie wel even iets aanpassen.

• Jesse-
Ravhin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:57:
1) Ik zou de temperatuur van de extruder wat hoger zetten. Het setpoint wat je instelt hoeft niet de werkelijke temperatuur te zijn; die kan zo 5 graden verschillen.
2) Bedtemperatuur kan wel een paar graadjes hoger.
3) Heb je de juiste nozzle er in zitten? als je Slicer op 0,6 ingesteld is en je hebt een 0,4 nozzle er in zitten dan kan het dat bij extrusie de lijnen elkaar niet raken.
Dank voor de tips!
Heb wat testjes gedaan met hogere temperaturen maar bleef problemen houden.
Kom ik er bij het wisselen van filament achter dat het wagentje waar de hotend op zit wiebelt :+

Perfecte eerste lagen krijg ik nooit met mijn Ender, maar het is nu in ieder geval weer acceptabel.

• Daniew55
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-12 14:24
Heeft iemand ervaring met een bi metal heatbreak als upgrade voor de standaard ender 3 (v2) hotend? Ik print de laatste tijd veel Petg. Helaas heeft dat gister geresulteerd in lekkage tussen de bowden en heatbreak. Uiteindelijk wel het verbrandde plastic uit het hotend gekregen. Ben al voorzien van capricorn bowden tube (;

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-12 17:39
Een bi metal heatbreak gaat je niet helpen met lekkage.
Lekkage is dan zo'n blob plastic rond je nozzle.
Als je filament vastloopt kan het zijn dat je bowden niet meer goed aansluit op de nozzle. Dat is heel irritant, en daat helpt een all metal heatbreak wel bij.
Maar die moet je niet gebruiken als je PLA print, dat gaf 2 keer een vastlopen en toen heb ik het PLA de deur uit gedaan.

• MdBruin
@sympa dan ben ik wel benieuwd wat het verschil is tussen een bi-metal en full metal hot-end. Bij de bi-metal hebben koper en titanium gebruikt wat allebei een metaal is. Daarbij wordt de afstand tussen de bowden en nozzle vergroot waardoor deze niet meer opgewarmd wordt door de nozzle.

@Daniew55 ik heb in mijn Ender 5 die van Brozzle gemonteerd. Puur om ook op hogere temperaturen te kunnen printen. Het lekken heb ik geen last van ondervonden en dat zal nu ook niet meer gebeuren omdat de bowden nu in het koude gebied zit. Wel een keer last gehad van een verstopping maar dat risico blijft.

• sympa
Zowel bi-metal als full-metal hebben de bowden in het koude gedeelte van de heatbreak. Alleen de constructie is anders, bij bi-metal zijn er verschillende metalen gebruikt.

En beide werken inderdaad erg goed tegen de klomp gesmolten filament die tussen het eind van de bowden en de nozzle kan/zal komen.

Echt een aanrader, maar voor mij een no go met PLA. Nou ja ik print nu PETG (en PMMA, en ook kleine dingetjes in ASA) op de Ender 3.

• MdBruin
Gelukkig heb ik geen last met PLA, maar ik heb ook de 2 schroeven tussen het heaterblock en het koellichaam er weer uit gehaald nadat ik de nozzle hot had vastgedraaid. Deze hebben alleen een beschermende functie voor als de nozzle in het bed crashed, maar geven wel weer makkelijk warmte door aan het koellichaam wat je met de bi/full-metal heatbreak verminderd.

Het heaterblock heb ik origineel gehouden aangezien mijn plan is om een Voron Stealthburner op mijn Ender 5 te gaan monteren, de E3D voron heb ik al liggen nu alleen even tijd maken om de ASA onderdelen te printen.

[ Voor 23% gewijzigd door MdBruin op 07-04-2023 09:39 ]

• Jesse-
Daniew55 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:09:
Heeft iemand ervaring met een bi metal heatbreak als upgrade voor de standaard ender 3 (v2) hotend? Ik print de laatste tijd veel Petg. Helaas heeft dat gister geresulteerd in lekkage tussen de bowden en heatbreak. Uiteindelijk wel het verbrandde plastic uit het hotend gekregen. Ben al voorzien van capricorn bowden tube (;
Ik heb pas een Sprite op mijn Ender gezet, maar daarvoor had ik onderstaande modificatie uitgevoerd (na enkele lekkages). De mod fixeert de buis in de heat break. Daarna geen gedoe meer mee gehad.

https://www.thingiverse.com/thing:3203831

• Daniew55
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-12 14:24
@sympa Wat is precies het probleem met pla printen bij een all metal/bi metal heatbreak? Het filament wordt toch gewoon later opgewarmd? en kost dus minder energie om te extruderen?

• sympa
Dat er warm filament in de koude heatbreak kan komen bij retractie, en dan vast plakt omdat het een metalen oppervlak is.
Maar daar zullen een hoop factoren in meespelen.

• Banditoz
Daarom kun je toch ook je retractie minder maken bij een fullmetal hotend. Ik zit bij mijn ender 3 met e3dv6 imitatie op 2,5 of 3mm max en op de ender 5 heb ik sinds deze week een orbiter v2 om direct drive te maken ook met een v6 imitatie en die staat op 1,2mm. Sinds ik die v6 hotends gebruik heb ik nooit meer een verstopte nozzel gehad, hooguit een paar kwijt omdat ik beter met opruimen ;)

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12 17:13

drice

Loading...

Ik heb sinds kort een Ender 3 S1 Pro. Eerste paar testprintjes lijken er goed uit te komen maar voor mijn gevoel kan het nog net iets beter.

Ik had een first layer test gevonden en ik kom op onderstaande resultaten die ik niet mooi krijg. Als ik een vierkant print is het aan de ene kant van het bed mooi en de andere kant niet. Of te veraf of te dichtbij.

In die op de foto heb ik tijdens de print de afstand bijgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxnXDzIFni94a3-_J4d2OGWxz-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e0hpXB0unvPN517zHsgkwnS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips hoe ik dit mooi kan krijgen, of is dit goed genoeg?

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• Banditoz
Rechts sluiten de lijnen niet helemaal aan dus zit je iets te ver van je printbed met je nozzle. Links lijk je iets te dicht bij te zitten voor mijn gevoel.

• drice

drice

Loading...

Banditoz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:11:
Rechts sluiten de lijnen niet helemaal aan dus zit je iets te ver van je printbed met je nozzle. Links lijk je iets te dicht bij te zitten voor mijn gevoel.
ok hoe krijg ik dat correct. Hij print namelijk op geen enkele setting over het gehele vierkant netjes. De helft gaat goed maar de andere helft te ver weg of te dichtbij

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

drice schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:40:
[...]

ok hoe krijg ik dat correct. Hij print namelijk op geen enkele setting over het gehele vierkant netjes. De helft gaat goed maar de andere helft te ver weg of te dichtbij
Tijdens het printen aan de wieltjes onder het bed draaien op het punt waar hij aan het printen is.
Doe dit heel rustig aangezien 1 mm draaien al veel kan doen.

Zo rond gaan en dan opnieuw uitvoeren. Dit omdat zodra je aan 1 wiel gaat draaien de andere hoeken ook weer veranderen. Je kan hier soms een tijd mee bezig zijn om dit goed te krijgen. Blijven herhalen tot alle hoeken goed zijn.

Beste kun je doen aan de hand van dit model om even snel de hoeken goed te krijgen. Print een stuk sneller dan 1 groot vierkant. Als alles goed is probeer je het vierkant weer als test.
YouTube: Best method for 3D printer bed levelling

Bel levelen vraagt soms veel geduld en kan je soms echt gek maken >:) .
Op die momenten even wat anders doe en later weer proberen. Uiteindelijk win je de strijd.

• drice

drice

Loading...

Maar daar is toch het automatic bed levelling voor dat het gewoon goed moet werken.

• Darkangle
drice schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:20:
Maar daar is toch het automatic bed levelling voor dat het gewoon goed moet werken.
Nee.

Eerst goed calibreren en abl doet het puntje op de i.
drice schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:20:
Zo wordt er vaak over gedacht maar ABL is geen wondermiddel. Het vangt kleine verschillen op maar tot op zeker hoogte. En ervaring erin krijgen is ook handig omdat werken met een 3D printer af en toe onderhoud nodig heeft en dan wel handig als je weet hoe alles moet >:)

Probeer het anders eens via deze uitleg die vrij duidelijk het hele proces beschrijft
YouTube: Ender 3 S1 Pro 'Automatic' Bed Leveling In 3 Simple Steps

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 18:51
MikeOO schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:36:
[...]

Zo wordt er vaak over gedacht maar ABL is geen wondermiddel. Het vangt kleine verschillen op maar tot op zeker hoogte. En ervaring erin krijgen is ook handig omdat werken met een 3D printer af en toe onderhoud nodig heeft en dan wel handig als je weet hoe alles moet >:)

Probeer het anders eens via deze uitleg die vrij duidelijk het hele proces beschrijft
YouTube: Ender 3 S1 Pro 'Automatic' Bed Leveling In 3 Simple Steps
Denk dat je beter kan stellen dat een ABL sensor totaal overbodig is als je bed vlak is en het frame recht.

Ik gebruik persoonlijk vaak deze pagina om de problemen uit te zoeken,
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

En deze pagina om ze op te lossen.(als ze niet op de andere pagina staan)
https://teachingtechyt.github.io/index.html
Combi van de twee hebben voor mij 98% van de problemen opgelost, misschien handig om tussen de favorieten te hebben.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:58
Dag Allen,

Ik heb even wat hulp nodig, de hotend van mijn Ender 3 V2 Neo raakte na een paar kilo PLA geprint te hebben steeds verstopt, ik begreep dat de standaard bowden tube niet echt goed is en het aan te raden is om deze te vervangen voor een Capricorn variant.

Ik had vooral enorme ruzie met de clips die de bowden tube vasthoudt, dat zijn deze rotdingen:

Afbeeldingslocatie: https://c-3d.niceshops.com/upload/image/product/large/default/micro-swiss-bowden-clip-voor-all-metal-hotends-set-van-3-1-set-276863-nl.jpg

Maar dan mij die blauwe clips om ze vast te zetten, hier wil ik graag wat anders voor aangezien het echt rotdingen zijn (of ik doe iets verkeerd)

Nu heb ik deze set besteld: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Daar zitten dus die andere varianten bij (hoe heten deze dingen) met schroefdraad, maar past deze wel op mijn V2 Neo of zit ik vast aan die klote clips? :?

• aegis3d
De tube klemmen die bij de Capricorn set komen schroef je in je hot-end en extruder als vervanging voor die bij de printer kwamen. Om de buis los te laten zou je de buitenste ring naar beneden moeten drukken na 't verwijderen van het blauwe clipje.
Opzich niet 't meest ideale systeem, maar het zou wel moeten werken.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12 22:41
wally1987 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:27:
[...]

Denk dat je beter kan stellen dat een ABL sensor totaal overbodig is als je bed vlak is en het frame recht.

Ik gebruik persoonlijk vaak deze pagina om de problemen uit te zoeken,
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

En deze pagina om ze op te lossen.(als ze niet op de andere pagina staan)
https://teachingtechyt.github.io/index.html
Combi van de twee hebben voor mij 98% van de problemen opgelost, misschien handig om tussen de favorieten te hebben.
Zeker in de combinatie van OctoPrint Bed Level Visualizer is ABL fantastische hulpmiddel.

• aegis3d
Evertt schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:53:
[...]

Zeker in de combinatie van OctoPrint Bed Level Visualizer is ABL fantastische hulpmiddel.
En de bed level wizard in deze firmware gebruikt de ABL sensor om je vertellen precies hoever de hoeken onder de draaiwielen te hoog of te laag zitten!

• Danielson
aegis3d schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:52:
De tube klemmen die bij de Capricorn set komen schroef je in je hot-end en extruder als vervanging voor die bij de printer kwamen. Om de buis los te laten zou je de buitenste ring naar beneden moeten drukken na 't verwijderen van het blauwe clipje.
Opzich niet 't meest ideale systeem, maar het zou wel moeten werken.
Ik zie alleen dat die aan de extruder kant geen schroefdraad heeft, ben ik nu gek of? :?

Even een ander plaatje, maar dat gat aan de linker kant zeg maar:

https://cdn03.plentymarke...us--200103188-23375_3.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Danielson op 09-04-2023 20:05 ]

• aegis3d
Danielson schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:00:
[...]

Ik zie alleen dat die aan de extruder kant geen schroefdraad heeft, ben ik nu gek of? :?

Even een ander plaatje, maar dat gat aan de linker kant zeg maar:

https://cdn03.plentymarke...us--200103188-23375_3.jpg
Ah ik zit nu naar een foto van de E3V2 Neo te kijken, en ik zie dat de extruder anders is!

Ik heb een orginele E3V2 en heb inmiddels de sprite hot end. Maar voordat ik die had, had ik mijn plastic extruder vervangen voor een metalen en de capricorn tube.

Zo te zien heb jij een ander mechanisme aan de extruder kant.
Voor referentie, hoe die van mij er uit zagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tm9upfaPJqcuFO4QKw_2JZYZHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRREY20VH2KIEln2liR0OcKH.png?f=fotoalbum_large

• Danielson
aegis3d schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:22:
[...]

Ah ik zit nu naar een foto van de E3V2 Neo te kijken, en ik zie dat de extruder anders is!

Ik heb een orginele E3V2 en heb inmiddels de sprite hot end. Maar voordat ik die had, had ik mijn plastic extruder vervangen voor een metalen en de capricorn tube.

Zo te zien heb jij een ander mechanisme aan de extruder kant.
Voor referentie, hoe die van mij er uit zagen:
[Afbeelding]
Ik ben niet gek dus! :P

Enig idee wat ik dan nodig heb?

En weet iemand hoe die Clips heten? Ik kan ze bv niet vinden op Amazon?

[ Voor 4% gewijzigd door Danielson op 09-04-2023 21:16 ]

• wally1987
Danielson schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:10:
[...]

Ik ben niet gek dus! :P

Enig idee wat ik dan nodig heb?

En weet iemand hoe die Clips heten? Ik kan ze bv niet vinden op Amazon?
Bowden tube clips of bedoel je de plastic ring in de fitting?

[ Voor 7% gewijzigd door wally1987 op 09-04-2023 22:46 . Reden: Aanvulling ]

• Danielson
wally1987 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:23:
[...]

Bowden tube clips of bedoel je de plastic ring in de fitting?
Die zwarte plastic dingen, ik heb nu deze besteld: https://www.123-3d.nl/E3D...TAL-175-i1372-t15046.html

Kijken of ik alles weer aan de praat krijg! :)

• Rudoo
Ik heb misschien een hele stomme vraag, maar het is me niet duidelijk.
Wat bepaald de print speed ?
Is het de instelling in de slicer software en dus onderdeel van de gcode file ?
Of de printer zelf en dus de snelheid die mijn Ender V3 S1 laat zien in het "Tune" menu tijdens het printen ?
Rudoo schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:53:
Ik heb misschien een hele stomme vraag, maar het is me niet duidelijk.
Wat bepaald de print speed ?
Is het de instelling in de slicer software en dus onderdeel van de gcode file ?
Of de printer zelf en dus de snelheid die mijn Ender V3 S1 laat zien in het "Tune" menu tijdens het printen ?
Dat zijn idd de setting die je mee geeft vanuit je slicer software en staat allemaal in je gcode.

Hier de hele lijst;
https://marlinfw.org/meta/gcode/

[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 10-04-2023 12:17 ]

• MdBruin
Het zijn inderdaad settings welke meegegeven worden in de gcode, maar je printer heeft een ingestelde maximum snelheid waar de gcode niet overheen kan.

• wally1987
Danielson schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:49:
[...]

Die zwarte plastic dingen, ik heb nu deze besteld: https://www.123-3d.nl/E3D...TAL-175-i1372-t15046.html

Kijken of ik alles weer aan de praat krijg! :)
Ben zelf uiteindelijk voor Festo Rvs push fittingen gegaan, werken toch een stuk beter als de standaard fittingen in combinatie met ptfe of Capricorn. Mijn werk heeft soms zo zijn voordelen :*), beiden lagen op voorraad(250m capricorn tubing en bakken vol fittingen).

Heb na die switch ook dat blauwe clipje om de hals niet meer nodig gehad, wel meer werk om de tubing los te krijgen moet ik bekennen.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 17:17

MicroWhale

The problem is choice

Even een eerste post hier :) Ik wilde even wat van mijn enthousiasme delen.

Sinds vrijdag heb ik een Ender 3 Neo en ik ben er erg tevreden over tot nu toe. Natuurlijk het hele weekend dingen geprint voor mezelf en de kinderen en het resultaat is, na een leuke leercurve, vrij aardig te noemen.

Ik gebruik Prusa Slicer 2.52 (binnenkort 2.6 met tree support). Erg intuitief programma waar een goede basisinstelling voor de Ender bij zit. Ook de instellingen voor de filament (3DJake PLA) stonden er al in en waren zeer bruikbaar. Wel heb ik de temperaturen van het bed naar 62 (first) en 58 gezet om warping te voorkomen en die van de extruder naar 210 (first) en 205.
Ook heb ik volgorde van de de printer (gcode) initialisatie wat aangepast zodat hij sneller warm is en gaat printen. Ik twijfel er ook over om de calibration weg te halen, maar durf dat eigenlijk nog niet.

Ik moet nog leren om het bed elke keer goed te reinigen, dus ik ga vandaag op zoek naar isopropanol bij de DA.... Ik gebruik nu brillendoekjes van de kruidvat en die werken tot nu toe erg goed moet ik zeggen. Ik merk wel dat zich wat meer residu (als kaarsvet, maar dan plastic) ophoopt, dus die isopropanol gaat wel nodig zijn.

Enige wat ik verder tegenkom is dat hij bij smalle, hoge prints (80+ mm) en bijv. Adaptive cubic infill, opstaande randjes krijgt waardoor de print van de basisplaat af komt. Erg vervelend omdat ik lange balken (8mm x 8mm x 100mm) zou willen printen die liggend niet gemaakt kunnen worden vanwege de gedetailleerde overhang. Maar daar vind ik vast nog wel een oplossing voor.

Voor het tekenen gebruik ik TinkerCad. Erg snel te leren en je kunt er vrij snel ingewikkelde vormen mee maken.

Al met al voor een sub 200€ printer een mooie eerste kennismaking en goede resultaten.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Erebus1
Ga mijn vraag hier stellen, ik weet totaal niet meer wat er fout gaat.
Ik ben onderstaande aan het printen. Ik heb 5 stuks nodig. De eerste 2 gingen vlekkeloos.

De 3e kreeg ik een layershift (zoals onderstaande foto laat zien). Ik heb alles nagekeken voor losse riemen, losse bouten, alles proper gemaakt. Niets van mechanische problemen gevonden.
En het volgende daarop was goed. Ik zet terug een nieuwe op, en hij gaat terug mis.

Ik heb andere prints gedaan, die hoger en groter waren en die zijn wel correct.
Gaat dit misschien iets softwarematig zijn ? Ik zou helemaal niet weten waar zoeken. Ik heb best wat ervaring ondertussen maar dit is me onbekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gox2Tbmq8AT1b_1FJzbfchKyF_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0eUYpsFeNaOu50wFhc29rtG.jpg?f=fotoalbum_large

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-12 17:43

sjirafje

No inspirational quotes here

Erebus1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:49:
Ga mijn vraag hier stellen, ik weet totaal niet meer wat er fout gaat.
Ik ben onderstaande aan het printen. Ik heb 5 stuks nodig. De eerste 2 gingen vlekkeloos.

De 3e kreeg ik een layershift (zoals onderstaande foto laat zien). Ik heb alles nagekeken voor losse riemen, losse bouten, alles proper gemaakt. Niets van mechanische problemen gevonden.
En het volgende daarop was goed. Ik zet terug een nieuwe op, en hij gaat terug mis.

Ik heb andere prints gedaan, die hoger en groter waren en die zijn wel correct.
Gaat dit misschien iets softwarematig zijn ? Ik zou helemaal niet weten waar zoeken. Ik heb best wat ervaring ondertussen maar dit is me onbekend.

[Afbeelding]
Stepper die te heet wordt? Stepper current even checken? https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers

Als je dat allemaal gecontroleerd hebt en niets hebt kunnen vinden dan kun je de stepper wisselen met een andere om te kijken of het probleem dan verplaatst naar een andere as, zo ja dan is je stepper waarschijnlijk overleden.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Erebus1
sjirafje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:05:
[...]

Stepper die te heet wordt? Stepper current even checken? https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#steppers

Als je dat allemaal gecontroleerd hebt en niets hebt kunnen vinden dan kun je de stepper wisselen met een andere om te kijken of het probleem dan verplaatst naar een andere as, zo ja dan is je stepper waarschijnlijk overleden.
Kan ik zeker al doen ! maar ik voel aan de buitekant geen warmte. Andere prints die langer duurtijd hebben en misschien ook wat complexer zijn hebben geen enkel probleem.

• wally1987
Erebus1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:43:
[...]

Kan ik zeker al doen ! maar ik voel aan de buitekant geen warmte. Andere prints die langer duurtijd hebben en misschien ook wat complexer zijn hebben geen enkel probleem.
Is het bij beide prints op gelijke hoogte?
Misschien de bedrading en contacten op het moederbord even nalopen als het probleem na het wisselen van stepper aanhoudt.

• aegis3d
Print je vanaf de SD kaart? 't SD kaartje wat meegeleverd is is van matige kwaliteit en gaat binnen een paar weken/maanden stuk.

Wellicht is je gcode file corrupt geraakt?

Ik zou er zo snel mogelijk een merk SD kaartje instoppen.

• Erebus1
aegis3d schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:10:
Print je vanaf de SD kaart? 't SD kaartje wat meegeleverd is is van matige kwaliteit en gaat binnen een paar weken/maanden stuk.

Wellicht is je gcode file corrupt geraakt?

Ik zou er zo snel mogelijk een merk SD kaartje instoppen.
Ik wil jullie allemaal quoten, maar ik denk dat dit het probleem geweest is.
Alles uitgemeten, moederbord, steppers etc etc. Alles perfect op de nominale waarden.

Spanningen verhogen op steppers blijf ik liever vandaan.

Ik heb de print opnieuw door de nice dicer slicer gehaald, iets andere parameters en het lijkt in orde _/-\o_

Het kon bijna niet anders dan een digitale/software matig probleem te zijn. Andere prints die groter en langer duurden gingen vlekkeloos.

Was bang dat men grasmachine in de lappenmand lag maar ie draait zijn uurtjes nog steeds 8)
Na enkele duizenden uren nog geen merkwaardige slijtage, ofwel geluk ofwel rustige en zachte eigenaar *;
Pagina: 1 ... 151 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie