Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Geen idee wat het precies was, alle stappen hierboven doorlopen!Ravhin schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:47:
[...]
![]()
Is looking good! De printer is in ieder geval in staat om een goed resultaat te leveren - fijn! Weet je nu al wat het werkelijke probleem is of ben je nog bezig met storingzoeken?

Heeft er iemand ervaring mee?
Waarom heb je dit nodig. Op een glasbed plakt het toch uitstekend. Het feit dat het niet blijft zitten ligt meer aan:smitae schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:30:
Ik zie 3DGloop PLA voorbij komen als lijm optie voor PLA. Ook voor glasbed adhesie?
Heeft er iemand ervaring mee?
Glasplaat is niet goed schoon. Schoonmaken met heet water en sopje. En tussendoor kun je met plaat af en toe schoonmaken met alcohol (min 70%).
Lukt het dan nog niet dan is je bed niet goed level of je Z Offset staat niet goed.
Voor grote object kun je nog een brim gebruiken.
Dit soort producten zijn meer lapmiddelen en heb je zeker voor PLA niet nodig.
En wil je wel iets gebruiken dan zou je bv ook een pritstift kunnen overwegen.
Die is een stuk goedkoper en plakt ook prima

Moet wel zeggen dat ik wel iets last blijf houden van wrapping op de hoek bij deze prints. Alles zit wel strak op het magnetisch bed, maar als ik de boel van het bed haal dan zie ik dat bv een lade niet hele vlak is. Maar toch bol is en de hoeken wat optrekken. Om die reden zit ik toch te denken de glasplaat eens te proberen en kijken of de lades dan wel volledige vlak worden. Als je de laatste foto van de lade-delen bekijkt kun je het net zien denk ik, de hoeken trekken net 1 of 2 mm op. Ik zou nog met een brim kunnen proberen, maar dan heb ik nog weer meer nabewerking. Zit ik niet echt op te wachten.
Ik was een beetje aan het zoeken naar een goede vervanger voor superlijm, ik moet nogal wat aan elkaar lijmen en met die kleine hoeveelheden per flesjes/tube loopt het aardig in de papieren.
Ik haal de lijm meestal bij hobbyking.com, die hebben 50gram voor 3 a 4 euro, dat is nogal goedkoop. Maar niet altijd op EU voorraad en anders komt het uit Hong Kong, maar dan heb je de invoer/afhandeling/btw er nog bij. Durf ik niet aan.
Beetje off-topic:
Ding wat ik momenteel aan het printen en bouwen ben past in een Kallax kast, maar is veel te groot voor mijn Ender 5, zat ook al te denken om een Ender 5 Plus erbij te halen. Dan kan ik namelijk per level de boel printen en de hele buiten kant zou dan in 1x kunnen, zal alleen wel snel een print worden van 5 a 6 dagen. Zit alleen met de printtijd, eigenlijk wil ik niet printen tijdens de nacht of als we niet thuis zijn. Optie zou kunnen zijn de printer in de schuur te plaatsen, maar zit ik nog steeds met filament vervangen als het op is. Ik wil niet teveel extra’s op mijn printer, meer optie’s, meer dingen die kunnen verstoren en mislukte prints leveren.
De buitenkant van 1 helft, ding is 3,3 x 16,6 x 38 cm per level. Zoals je ziet nogal wat lijm, smelt, plamuur en schuur werk.
Dit
ipv van een brim kun je ook rondjes op de hoeken plaatsen van 1 laag hoog. Vaak kun je dit met een slicer toevoegen. Dan heb je geen brim over de gehele lengte. Maar de brim verwijderd je redelijk eenvoudig en met een mesje snij je ze eenvoudig eraf.smitae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:39:
Nee, het is niet direct voor bed-adhesie. Ik gebruik al jaren een magnetisch flexbed zonder problemen. Maar men geeft wel aan dat het bruikbaar is voor betere bed-adhesie en ik heb nog een glasbed liggen, wilde ik dit voorjaar toch eens een keer proberen. Dan had ik 2 redenen op een potje van dat spul te halen :-) Maar je hebt helemaal gelijk, als de boel goed is afgesteld kan ik mijn niet voorstellen dat je dit soort spul nodig hebt voor de bedadhesie.
Moet wel zeggen dat ik wel iets last blijf houden van wrapping op de hoek bij deze prints. Alles zit wel strak op het magnetisch bed, maar als ik de boel van het bed haal dan zie ik dat bv een lade niet hele vlak is. Maar toch bol is en de hoeken wat optrekken. Om die reden zit ik toch te denken de glasplaat eens te proberen en kijken of de lades dan wel volledige vlak worden. Als je de laatste foto van de lade-delen bekijkt kun je het net zien denk ik, de hoeken trekken net 1 of 2 mm op. Ik zou nog met een brim kunnen proberen, maar dan heb ik nog weer meer nabewerking. Zit ik niet echt op te wachten.
Ik was een beetje aan het zoeken naar een goede vervanger voor superlijm, ik moet nogal wat aan elkaar lijmen en met die kleine hoeveelheden per flesjes/tube loopt het aardig in de papieren.
Ik haal de lijm meestal bij hobbyking.com, die hebben 50gram voor 3 a 4 euro, dat is nogal goedkoop. Maar niet altijd op EU voorraad en anders komt het uit Hong Kong, maar dan heb je de invoer/afhandeling/btw er nog bij. Durf ik niet aan.
Beetje off-topic:
Ding wat ik momenteel aan het printen en bouwen ben past in een Kallax kast, maar is veel te groot voor mijn Ender 5, zat ook al te denken om een Ender 5 Plus erbij te halen. Dan kan ik namelijk per level de boel printen en de hele buiten kant zou dan in 1x kunnen, zal alleen wel snel een print worden van 5 a 6 dagen. Zit alleen met de printtijd, eigenlijk wil ik niet printen tijdens de nacht of als we niet thuis zijn. Optie zou kunnen zijn de printer in de schuur te plaatsen, maar zit ik nog steeds met filament vervangen als het op is. Ik wil niet teveel extra’s op mijn printer, meer optie’s, meer dingen die kunnen verstoren en mislukte prints leveren.
De buitenkant van 1 helft, ding is 3,3 x 16,6 x 38 cm per level. Zoals je ziet nogal wat lijm, smelt, plamuur en schuur werk.
Zelf gebruik ik er een tool voor die top werkt voor dit soort zaken.
Qua filament kun je ook kijken naar bv 2 kg filament of meer om het probleem wat uit te stellen dat je filament op raakt. En eventueel met een filament runout sensor.
Het in 1x printen is natuurlijk een mooie optie en scheelt veel werkt maar aan de andere kant moet je denk hoe vaak ga ik het nodig hebben om zo groot te kunnen printen. Als je het vaak nodig hebt dan is het zeker het overwegen waard. Maar als het alleen voor dit is dan lukt je het nu ook aardig goed

Zelf ook niet gek op het feit om de printer alleen te laten als ik er niet ben. Kan wel altijd via camera kijken of het goed gaat en eventueel de printer uitzetten op afstand maar ja er gebeurt altijd iets op het moment als je niet kijkt

Wel een brandmelder hangen voor het geval dat met melding naar de gsm voor het geval dat.

Op aanraden van dit topic ben ik gebruik gaan maken van Cura ipv de standaard Creality Slicer (verademing!) maar een setting kan ik niet vinden:
Ik heb zelf mijn profiel gemaakt voor de Ender 3 MAX door die van de V3 aan te passen qua afmetingen bed en hoogte, maarrrrrr... het plekje waar ik werkstukken neer mag zetten waarbij de slicer geen foutmeldingen geeft is alleen dat grijzere deel wat met twee oblongs aan de buitenkant zit. Ik vermoed dat dit voor Cura de adhesion plate is o.i.d. Mijn bed is groter, wat nu nog geen problemen geeft maar wel als ik zometeen grotere werkstukken wil gaan maken. Weet iemand waar die setting zit in Ultimaker Cura 5.2.2?
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik heb zelf goede ervaringen met de lijmen van Everbuild, via Toolstation:smitae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:39:
Medium viscositeit 50 gram
Hoge viscositeit 50 gram
Niet duur, en met een beetje geluk zit er één bij jou in de buurt.
Idd, exact wat ik zocht ....Naralu schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Ik heb zelf goede ervaringen met de lijmen van Everbuild, via Toolstation:
Medium viscositeit 50 gram
Hoge viscositeit 50 gram
Niet duur, en met een beetje geluk zit er één bij jou in de buurt.

Wel opletten, bij het op pauze zetten gaat ook de verwarming van de extruder en het printbed uit. Voor de extruder geen probleem, maar als het printbed afkoelt kan/zal whatever je print loskomen en daar is quasi geen herstellen aan. Dus na pauze indrukken, direct printbed heating weer inschakelen (en de extruder als je er klaar voor bent).smitae schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:55:
[...]
Gewoon ff opletten (of met filiament sensor werken).
Als het bijna op is, print op pauze zetten oude stukje filament eruit, nieuwe erin en resume print.
Bij mij blijft de boel aan staan. Maar dat had ik zo meegenomen tijdens compileren van de de firmware. Dus is beetje afhankelijk je firmware of de boel aan/uit gaat.DigitalHombre schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:40:
[...]
Wel opletten, bij het op pauze zetten gaat ook de verwarming van de extruder en het printbed uit. Voor de extruder geen probleem, maar als het printbed afkoelt kan/zal whatever je print loskomen en daar is quasi geen herstellen aan. Dus na pauze indrukken, direct printbed heating weer inschakelen (en de extruder als je er klaar voor bent).
Ik heb onder deze instellingen gekeken maar ik zie alleen print-opties qua brim, skirt en raft. Ik zie geen mogelijkheden om dat grijze vlak en die twee plakranden(?) te vergroten. Is er nog een andere optie?MdBruin schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:53:
@Ravhin onder build plate adhesion kan je de opties vinden welke je zoekt. Hierin kan je de skirt/brim/raft instellingen vinden en deze ook uitzetten. Het kan zijn dat je even de opties moet selecteren in het instellingsmenu om wijzigingen te maken hierin.

Het is alleen geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: hoe kan ik in Ultimaker Cura de grootte van het te gebruiken print de vergroten buiten de niet-door-mij-verzonnen adhesiemarkeringen?
ha he ik snap niets van je zinsopbouwRavhin schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:50:
Ha ha![]()
Het is alleen geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: hoe kan ik in Ultimaker Cura de grootte van het te gebruiken print de vergroten buiten de niet-door-mij-verzonnen adhesiemarkeringen?
wil je nu groter printen dan je printbed? of anders, wat dan wel?
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hierboven in het draadje heb ik mijn vraag duidelijker staan. Even scrollenfranssie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:00:
[...]
ha he ik snap niets van je zinsopbouw
wil je nu groter printen dan je printbed? of anders, wat dan wel?

Ultimaker heeft geen setting van de Ender 3 Max. Dus: op basis van de Ender 3 pro een Max gemaakt door het print bed en de hoogte aan te passen. Alleen: de vlakken die op het print bed staan (grijze vlak, twee donkergrijze strepen er naast) worden door cura niet geaccepteerd om prints op te zetten. In real life is dat prima bruikbaar als print bed. Ik ben op zoek naar de settings om die vlakken meer overeenkomstig de werkelijkheid van de 3 Max aan te passen

Hopelijk is dat wat duidelijker.
Cura heeft in versie 5.0.0 toch echt de settings staan voor een 3-Max.
Add new Printer
Add non networked printer
Creality3D
En dan Creality Ender 3-Max
Krijg je een printer met een bed van 30x30x34cm zonder rare balken er in.
Daarna in dat scherm zie je boven aan search setting en daarachter 3 plat liggende streepjes.
Klik op die streepjes en selecteer manage setting viability.
Je krijgt nu een nieuw scherm en zoek/filter bovenin op de term (bijvoorbeeld brim) welke geselecteerd is in de build plate adhesion.
Scroll daarna naar beneden naar de build plate adhesion in dat scherm en selecteer de opties welke met de maten te maken hebben, bijvoorbeeld brim width en brim distance. Herhaal dit voor de andere opties ook als je deze wilt gebruiken. Daarna kan je dat scherm sluiten en zal je in het eerste scherm de opties wel zien, mogelijk dat je even moet switchen van instelling om ze zichtbaar te krijgen.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Om onderdelen te printen voor de Voron 2.4.
Heb een test print uitgeprint van Voron zelf.
Alleen zijn 2 problemen tegen gekomen.
- De print hecht niet goed op de print bed deze is nu van glas. Kan ik het beste printbed vervangen of is 3d LAC spuitbus voldoende?
Edit: ik print op een glazen print bed van 90 graden en met een raft. In een enclosure.
- de test print is een moer en een bout deze zien er goed alleen de schroefdraad is niet goed. De moer krijg ik er niet op gedraaid.
Alleen weet ik niet naar welke instelling ik moet kijken.
De test kubus is goed en de flow is ook gekalibreerd.
[Voor 10% gewijzigd door breaker.evert op 24-02-2023 09:38]
ABS heeft veel last van warping. Hoge temperatuur van het printbed helpt, je kan ook een raft gebruiken (dan warped die) of een temperatuurtent.breaker.evert schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:20:
Ben gisteren wezen testen met ABS.
Om onderdelen te printen voor de Voron 2.4.
Heb een test print uitgeprint van Voron zelf.
Alleen zijn 2 problemen tegen gekomen.
- De print hecht niet goed op de print bed deze is nu van glas. Kan ik het beste printbed vervangen of is 3d LAC spuitbus voldoende?
- de test print is een moer en een bout deze zien er goed alleen de schroefdraad is niet goed. De moer krijg ik er niet op gedraaid.
Alleen weet ik niet naar welke instelling ik moet kijken.
De test kubus is goed en de flow is ook gekalibreerd.
Dat de moer niet past heb ik geen idee voor

Dat was de oplossing, dank je wel. De tip die @MdBruin geeft doet niets aan de settings van het fysieke printbed helaas, alleen aan de grootte van een brim, skirt of raft. @aegis3d: de dimensies had ik aangepast; alleen ging de plaat onderin niet mee.roches schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:16:
@Ravhin
Cura heeft in versie 5.0.0 toch echt de settings staan voor een 3-Max.
Add new Printer
Add non networked printer
Creality3D
En dan Creality Ender 3-Max
Krijg je een printer met een bed van 30x30x34cm zonder rare balken er in.
oude zelfgemaakte printerprofiel:
Nieuwe profiel vanuit Cura:
[Voor 37% gewijzigd door Ravhin op 24-02-2023 10:19. Reden: plaatjes]
Die optie zit niet in cura zelf, of ontzettend goed verstopt. mijn workaround was het printerprofiel opzoeken en het .cfg bestand aanpassen waar nodig.(zorg wel dat je Backups maakt van de bestanden)Ravhin schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:14:
[...]
Dat was de oplossing, dank je wel. De tip die @MdBruin geeft doet niets aan de settings van het fysieke printbed helaas, alleen aan de grootte van een brim, skirt of raft. @aegis3d: de dimensies had ik aangepast; alleen ging de plaat onderin niet mee.
oude zelfgemaakte printerprofiel:
[Afbeelding]
Nieuwe profiel vanuit Cura:
[Afbeelding]
Maar, punt is:
Je printer rekent de ruimte vanaf de eindstops en cura zelf vanuit het midden van het bed.
Dus je zal je prints in cura altijd uit center moeten zetten.
Disclaimer,
Bedenk wel dat je de veiligheidsnormen buiten gaat betreffend de printer, je printer denkt dan namelijk dat het bed groter is terwijl dit niet het geval is. Zal dus ook domweg de beweging forceren en er kan daardoor wat stuk gaan.
Die zogeheten "Bounding box" zit er puur zodat je printer de nozzle niet van zijn as probeert te rijden tijdens je prints.
[Voor 15% gewijzigd door wally1987 op 24-02-2023 11:45. Reden: Disclaimer]
Ik zou niet weten waarom, bij mij werkt het altijd goed en de eindstops bij mijn 5-Plus zitten links-boven.wally1987 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Maar, punt is:
Je printer rekent de ruimte vanaf de eindstops en cura zelf vanuit het midden van het bed.
Dus je zal je prints in cura altijd uit center moeten zetten.
Als ik dan naar 0,0 ga, gaat de printer netjes naar rechts-onder.
Wellicht dat enkel de krimp opvangen al voldoende kan zijn? Rond voorwerp met gat Ø10 wordt bvb 9,7 intern maar ook de buitendiameter van 17 is 16.7. Afwijking is bij beide hetzelfde.
"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane
Als de afwijking binnen en buiten beide te klein print klopt er m.i. iets niet met je steps per mm. Je kunt ook simpelweg even uitrekenen hoeveel procent de afwijking is en dan in je slicer dat percentage vergroten. Maar e steps calibreren is natuurlijk de nette oplossing.Esso21 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:47:
Heeft iemand nog goede tips voor XYZ calibratie? Ik ben van plan wat meer functionele prints te gaan maken met nauwkeurige passingen. Huidige afstellingen komen niet goed. Zowel gaten zijn te klein als de buitenmaten. Maar helaas geen lineair verschil. Ik weet ook dat krimp aanwezig kan zijn.
Wellicht dat enkel de krimp opvangen al voldoende kan zijn? Rond voorwerp met gat Ø10 wordt bvb 9,7 intern maar ook de buitendiameter van 17 is 16.7. Afwijking is bij beide hetzelfde.
"Enough is enough!"
Ik zou beginnen met een van de vele extruder calibratie filmpjes te volgen zodat je weet dat je extruder klopt. Dan een testcube printen van 20x20x20mm. Deze moet dan ook die afmeting hebben na het printen. Zoniet kun je meestal gewoon via het printerscherm je steps/mm instellen en opslaan in je printer. Als je de oude waardes even opschrijft kun je ook weer terug. Als je printer denkt dat bijvoorbeeld 100steps 10mm is terwijl het maar 9,5 mm is in werkelijkheid dan wijkt elke print die je maakt af met ca. 5%. Voor veel printjes maakt dat niks uit maar als je iets wilt maken wat ergens op een bestaand voorwerp moet passen is dat wel belangrijk.Esso21 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:57:
@Banditoz ja daar ben ik ook bang voor dat er een kleine afwijking zou zijn. Echter heb ik niet de meetinstrumenten om XY te calibreren en via prints vind ik tricky ivm andere factoren zoals oa krimp en flowrate.

Ik denk dat ik er maar aan moet wennen, dat ik bij de ender iedere keer het bed moet levellen, en bij mijn prusa niet.
Dat is vreemd. Bij het vervangen van veren etc moet je wel helemaal opnieuw levellen, wat bij mij ook betekent dat ik de Z-as sensor level. Daarbij moeten de siliconen veren naruurlijk wel elk een fors aantal slagen worden ingedraaid, zodat je genoeg millimeters hebt om het bed ook omhoog te levellen.BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:42:
Gisteren de silicone spacers toegevoegd aan mijn ender 3, maar de irritatie van bij iedere keer je bed moeten levellen blijft terug komen![]()
Ik denk dat ik er maar aan moet wennen, dat ik bij de ender iedere keer het bed moet levellen, en bij mijn prusa niet.
Tenzij je een CR sensor hebt, dan zou de Z-as microswitch niet nodig meer moeten zijn (ik heb die CR wel maar ligt nog in de doos, want sinds silliconen level ik bijna niet meer, of minimaal).
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De Z-as microswitch heb ik verwijderd, die staat in de firmware ook uitgeschakeld. Ik gebruik een BL touch voor het levellen. en hit het bed op na 60 graden voordat ik begin met levellen.franssie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:52:
[...]
Dat is vreemd. Bij het vervangen van veren etc moet je wel helemaal opnieuw levellen, wat bij mij ook betekent dat ik de Z-as sensor level. Daarbij moeten de siliconen veren naruurlijk wel elk een fors aantal slagen worden ingedraaid, zodat je genoeg millimeters hebt om het bed ook omhoog te levellen.
Tenzij je een CR sensor hebt, dan zou de Z-as microswitch niet nodig meer moeten zijn (ik heb die CR wel maar ligt nog in de doos, want sinds silliconen level ik bijna niet meer, of minimaal).
Ik heb het idee dat het ligt aan de standaard bedlevel draaiknoppen, die loskomen door trillingen. Het zijn namelijk maar iedere keer kleine hoeveelheden die ik moet bijstellen. De hoogste waarde gemeten waarde in de tramming wizzard was tot nu toe -0.5.
Ik zit eraan te denken, die draaiknoppen te vervangen door een borg moer, kijken of dat het probleem oplost.
Als je wielen los komen staan ze niet vast genoeg. Bed nog een mm naar beneden, dat is denk I twee maal rond met elk wiel. Deed ik eerst ook fout. Er zijn ook mensen die daarom overstappen op steviger wielen vanwege de kracht. Borgmoer zal ook wel werken als je die onder het bed kan bereiken.BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:57:
[...]
De Z-as microswitch heb ik verwijderd, die staat in de firmware ook uitgeschakeld. Ik gebruik een BL touch voor het levellen. en hit het bed op na 60 graden voordat ik begin met levellen.
Ik heb het idee dat het ligt aan de standaard bedlevel draaiknoppen, die loskomen door trillingen. Het zijn namelijk maar iedere keer kleine hoeveelheden die ik moet bijstellen. De hoogste waarde gemeten waarde in de tramming wizzard was tot nu toe -0.5.
Ik zit eraan te denken, die draaiknoppen te vervangen door een borg moer, kijken of dat het probleem oplost.
Ik heb een ender 3 pro maar het blijft me maar niet lukken.
Is er iemand omgeving venlo die me op weg zou willen helpen met het instellen.
Want krijg echt continue slechte prints.
Zodra die goed is zal 't iedere keer weer goed gaan.
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Kan ook gebeuren dat de bouten die door het bed gaan naar de wielen aan de onderkant gaan meedraaien. Simpel op te lossen door aan de onderkant een moer erop te draaien en dan goed aandraaien.BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:57:
[...]
De Z-as microswitch heb ik verwijderd, die staat in de firmware ook uitgeschakeld. Ik gebruik een BL touch voor het levellen. en hit het bed op na 60 graden voordat ik begin met levellen.
Zo zit het bij mij al jaren inmiddels.
Daarna de silicone spacers er weer op en de wielen goed aandraaien, ik doe het eigenlijk zo strak mogelijk.als gaat zonder heel veel kracht te zetten natuurlijk. Maar gevoel dat dan de boel lekker op zijn plek komt en strak gezet wordt.
Als je iets van een bl-toch hebt je bed kalibreren zodat je visueel te zien krijg hoe het bed is en dan proberen je bed redelijk vlak te krijgen en anders met een papiertje.
Daarna de Z-Offset weer opnieuw instellen en dan zou het goed moeten gaan.
Als het dan nog los komt en je gebruikt nog een Z eind switch deze wat hoger afstellen zodat je wielen dus strakker gezet kunnen worden en ook na afstellen zo blijven. Als de switch te laag zit moet je bed ook teveel laten zakken waardoor alles net weer te los komt.
Ja dat dacht ik dus ook, maar vraag me af of ik de goede firmware heb.aegis3d schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:53:
Met een touch sensor moet je de Z-offset nog goed zetten, zijn meerdere youtube videos over te vinden.
Zodra die goed is zal 't iedere keer weer goed gaan.
Gebruik nu merlin met de bl touch.
Maar ik heb de 3d touch.
En elke keer qls ik mijn z ofset afgesteld heb gaat die in de lucht printen word gek er van.
Nog niet eerder gezien, de artefacts/lijmen zitten exact op de plek in de file dat vlakken weer ietsjes een hoek maken. Maar dit heb ik nog nooit eerder gehad en toch al heel veel scheepsrompen geprint. Zit ook zeker niet in de stl en als ik iets anders print heb ik ook geen last. Dus lijkt mij geen printer probleem?
Nu heb ik deze rompdelen wel door Windows 3d builder gehaald, was beetje te lui om in Blender het model correct te maken. Mogelijk dat het daar in zit?
Of mogelijk de laatste cura versie die net wat anders doet dan de vorige versie?
Niet echt goed bekeken…. Ga ik morgen idd maar eens ff doen.franssie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:18:
@smitae wat zie je in de pre-view in de slicer laag voor laag? Ik heb wel eens een corrupte STL gehad, zag er goed uit in de algemene preview, printer maakte er niets van en in de laag view zag achteraf ik dat er dingen in zaten waar de slicer niet goed mee om kon gaan.
Kies je wel voor 'save changes' in het menu nadat je de z-offset hebt bepaald? Is de Z-offset nog hetzelfde na een power cycle?Demiesehv schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook, maar vraag me af of ik de goede firmware heb.
Maar ik heb de 3d touch.
En elke keer qls ik mijn z ofset afgesteld heb gaat die in de lucht printen word gek er van.
Ik heb ook de 3d touch en ik vraag me wel eens af of de meetfouten niet te groot zijn. Bed level metingen zijn nooit erg consistent tussen metingen. Ik twijfel nog steeds of ik niet voor de real-deal moet gaan, maar ik heb destijds best zitten prutsen om deze te monteren, firmware te verkleinen en te flashen etc en ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Het werkt nu goed genoeg, maar eigenlijk irriteert dat een beetje als perfectionist.Demiesehv schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook, maar vraag me af of ik de goede firmware heb.
Maar ik heb de 3d touch.
Hoe zit het met de ervaring van anderen?
Je kan de 3D touch testen of hij een consequent is qua meeting.SlaadjeBla schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:47:
[...]
Ik heb ook de 3d touch en ik vraag me wel eens af of de meetfouten niet te groot zijn. Bed level metingen zijn nooit erg consistent tussen metingen. Ik twijfel nog steeds of ik niet voor de real-deal moet gaan, maar ik heb destijds best zitten prutsen om deze te monteren, firmware te verkleinen en te flashen etc en ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Het werkt nu goed genoeg, maar eigenlijk irriteert dat een beetje als perfectionist.
Hoe zit het met de ervaring van anderen?
https://support.th3dstudi...bl-working-well-m48-test/
Soms komt het voor dat de afwijking groot is en dan weer je de oorzaak. Als deze wel binnen de marge blijft dan zit het probleem mogelijk ergens anders.
Men denk vaak ten onrechte dat een 3d touch de oplossing is en je niet meer een bed level hoeft uit te voeren.
Het is een hulpmiddel maar niet meer dan dat. Kleine verschillen kan hij opvangen maar verder een bed die niet level is of een printer die niet haak is of losse onderdelen zul je zelf moeten oplossen.
Geen een printer is 100% onderhoudsvrij. Ook printers die alles automatische doen falen wel eens dus staar je daar niet blind op. Zelf print ik voor 99% zonder problemen maar soms is de pret ineens over en kan ik ook een tijd zoeken en weer afstellen voor het weer werkt.
3D printen is leuk als je het een uitdaging vindt om soms uren te zoeken naar een oplossing. Maar eenmaal weer werkend vergeet je dat gelijk weer en geniet je weer.

En een tip: als je klaar bent met die firmware kijk eens naar Klipper. Zoveel fijner om iets aan te passen zonder elke keer het compileren van firmware en flashen. Puur een textbestand aanpassen en printer herstarten. Zo kun je zoveel fijner je printer tweaken.
Je moet wel even eenmalig een config opbouwen voor je printer maar zolang de printer standaard is voldoende config bestanden te vinden waar alles al goed staat. En anders wordt het wat knip en plak werk.
[Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 27-02-2023 07:19]
Ik ben de hele dag al bezig om klipper op mijn ender 3 te installeren, en helaas werkt het nog steeds niet...
Vanuit Klipper krijg ik de volgende foutmelding:
1
2
3
4
5
| mcu 'mcu': Unable to connect Once the underlying issue is corrected, use the "FIRMWARE_RESTART" command to reset the firmware, reload the config, and restart the host software. Error configuring printer |
De firmware heb ik gemaakt met de onderstaande instellingen;
/f/image/LuJDNDzPAl2NRXQneaAlrlwm.png?f=fotoalbum_small)
Hierna heb ik het make commando gedraaid, het bestand hernoemt naar firmware.bin op de SD kaart gezet en de firmware in de printer geflashed.
De printer.cfg ziet eruit als volgt;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
| # This file contains common pin mappings for the BIGTREETECH SKR mini # E3 v2.0. To use this config, the firmware should be compiled for the # STM32F103 with a "28KiB bootloader" and USB communication. Also, # select "Enable extra low-level configuration options" and configure # "GPIO pins to set at micro-controller startup" to "!PA14". # The "make flash" command does not work on the SKR mini E3. Instead, # after running "make", copy the generated "out/klipper.bin" file to a # file named "firmware.bin" on an SD card and then restart the SKR # mini E3 with that SD card. # See docs/Config_Reference.md for a description of parameters. [stepper_x] step_pin: PB13 dir_pin: !PB12 enable_pin: !PB14 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: ^PC0 position_endstop: 0 position_max: 235 homing_speed: 50 [tmc2209 stepper_x] uart_pin: PC11 tx_pin: PC10 uart_address: 0 run_current: 0.580 stealthchop_threshold: 999999 [stepper_y] step_pin: PB10 dir_pin: !PB2 enable_pin: !PB11 microsteps: 16 rotation_distance: 40 endstop_pin: ^PC1 position_endstop: 0 position_max: 235 homing_speed: 50 [tmc2209 stepper_y] uart_pin: PC11 tx_pin: PC10 uart_address: 2 run_current: 0.580 stealthchop_threshold: 999999 [stepper_z] step_pin: PB0 dir_pin: PC5 enable_pin: !PB1 microsteps: 16 rotation_distance: 8 endstop_pin: ^PC2 position_endstop: 0.0 position_max: 250 [tmc2209 stepper_z] uart_pin: PC11 tx_pin: PC10 uart_address: 1 run_current: 0.580 stealthchop_threshold: 999999 [extruder] step_pin: PB3 dir_pin: !PB4 enable_pin: !PD2 microsteps: 16 rotation_distance: 33.500 nozzle_diameter: 0.400 filament_diameter: 1.750 heater_pin: PC8 sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F sensor_pin: PA0 control: pid pid_Kp: 21.527 pid_Ki: 1.063 pid_Kd: 108.982 min_temp: 0 max_temp: 250 [tmc2209 extruder] uart_pin: PC11 tx_pin: PC10 uart_address: 3 run_current: 0.650 stealthchop_threshold: 999999 [heater_bed] heater_pin: PC9 sensor_type: ATC Semitec 104GT-2 sensor_pin: PC3 control: pid pid_Kp: 54.027 pid_Ki: 0.770 pid_Kd: 948.182 min_temp: 0 max_temp: 130 [heater_fan heatbreak_cooling_fan] pin: PC7 [fan] pin: PC6 [mcu] serial: /dev/serial/by-id/usb-Klipper_Klipper_firmware_12345-if00 [printer] kinematics: cartesian max_velocity: 300 max_accel: 3000 max_z_velocity: 5 max_z_accel: 100 [static_digital_output usb_pullup_enable] pins: !PA14 [board_pins] aliases: # EXP1 header EXP1_1=PB5, EXP1_3=PA9, EXP1_5=PA10, EXP1_7=PB8, EXP1_9=<GND>, EXP1_2=PA15, EXP1_4=<RST>, EXP1_6=PB9, EXP1_8=PB15, EXP1_10=<5V> # See the sample-lcd.cfg file for definitions of common LCD displays. |
Gek genoeg als ik typ: /dev/serial/by-id/* in de klipper folder, dan vind hij geen USB devices.
Ik dacht toen aan een kapotte USB kabel, dus een andere kabel erbij gepakt en nog steeds geen reactie, ik las toen een topic dat er slechte USB connectoren op de BIGTREETECH SKR Mini E3 V2.0 worden gebruikt, dus ik de oude firmware erop terug flashen en via daar een seriele verbinding te maken, en dat werkte. Ik weer terug naar de firmware van klipper, en weer geen response..
Klipper en Fluidd draaien op een raspberry pi 3 b+, waarmee ik nog nooit problemen heb ervaren met USB verbindingen etc.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?'
Edit: de USB wordt niet eens door het OS herkent, er zit dus zeker een fout in de SKR MINI 2.0
Edit 2: als ik een sd klaart lezer op de USB kabel aansluit waarmee ik ook de SKR MINI verbind, zie ik wel een USB device naar voren komen.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat ik niet !PA14 moet inverteren maar een andere pin...
[Voor 8% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 05-03-2023 20:20]
Bovenstaande filmpje bevat een best uitgebreid stappenplan.
[Voor 53% gewijzigd door Banditoz op 05-03-2023 15:47]
Deze staat in een behuizing gemaakt van een ikea Lack tafeltje.
Mijn filament rollen staan bovenop dit kastje en gaan door het blad naar de printer.
So far so good.
Nu heb ik van de week een runout sensor gekocht en deze met een beugeltje onder het blad gehangen.
Alleen nu maakt de filament best wat lawaai omdat deze langs de onderkant van de sensor heen en weer wordt bewogen door de printkop.
:strip_exif()/f/image/qh2UhwvICHwnrOMBTp00D9dY.jpg?f=fotoalbum_small)
Is er een betere oplossing om de sensor te monteren bij een directrice als de filament van boven komt?
Standaard wordt deze via links aangevoerd en zit hij op de Z-as, maar dat gaat met mijn behuizing niet.
Of zijn er sensoren die wel een fatsoenlijke doorvoer hebben?
[Voor 20% gewijzigd door Crxtreem op 11-03-2023 12:39]
En zo ja, hoe lossen jullie dit op? Ik moet nu telkens eens complete extruder kit kopen, terwijl ik alleen het gouden tandwieltje nodig heb.
Nu wachten op de rollen filament die besteld zijn, duurt lang!

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

De 'extruder gear' kan je ook gewoon los kopen op bijvoorbeeld AliExpress, maar vast ook wel elders lokaal.Edje6 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:11:
Ik moet nu telkens eens complete extruder kit kopen, terwijl ik alleen het gouden tandwieltje nodig heb.
Weet wel dat kwaliteit hier en daar kan verschillen helaas.
Ook maar gelijk even een multi-color rol besteld bij reprapworld.comfranssie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:28:
@Kecin ja vreemd dat die rollen bijna nergens in een echte winkel te koop zijn. Soms denk ik ook, nu wil ik blauw, niet morgen

Ik heb geen aandelen ofzo, maar de 3d wensshop geeft ondanks de wat bezopen naam prima servivce en levert (bij mij) binnen twee dagen. Ik weet natuurlijk niet wat voor jou 'lang' isKecin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:26:
Sinds deze week de eigenaar van een uitvoering: Creality Ender 3 V2 , valt me niet tegen! Heb hem relatief scherp kunnen kopen en met het bijgeleverde filament wat testprints kunnen doen.

Misschien kan je een wieltje van staal vinden. Dat is een stuk harder en zal dus niet noemenswaardig slijten.Edje6 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:11:
Hoi, ik heb al een aantal jaar een Ender V2 en moet regelmatig onderstaande gouden tandwieltje vervangen omdat het naar heel veel print slijt. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
En zo ja, hoe lossen jullie dit op? Ik moet nu telkens eens complete extruder kit kopen, terwijl ik alleen het gouden tandwieltje nodig heb.
[Afbeelding]
Mechwarrior Online: Flapdrol
Deze versie heb ik. Zelf ooit via ali besteld maar dat duurt dan wat langer. Je moet dan wel je e steps calibreren omdat de overbrenging iets anders is.
Toevallig heeft TeachingTech hier een interessante video over gemaakt: Is it time for 3D printers to abandon bed springs?. Het heeft mij wel aan het denken gezet en ik heb net dus ook dikke, rubberen mounts gekocht om die veren te vervangen. Eens kijken of het helpt.BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:57:
[...]
[Voor 5% gewijzigd door Rincewind op 15-03-2023 17:19]
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Als je op ali of Amazon op 'extruder gear' zoekt, kun je waarschijnlijk voor een paar euro een hele verzameling aan tandwieltjes bestellen.Edje6 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:11:
Hoi, ik heb al een aantal jaar een Ender V2 en moet regelmatig onderstaande gouden tandwieltje vervangen omdat het naar heel veel print slijt. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
[Afbeelding]
Maar zoals @Banditoz aangeeft is het misschien ook wel interessant voor een andere extruder te gaan.
Ik heb zelf de bondtech kloon van trianglelabs erop zitten. Die bracht wat meer werk met zich mee dan alleen de steps aanpassen (reverse, en voltage verlaagd ivm lawaaiig). Maar daar zijn voor een meerprijs ook gehard stalen, of nano coated tandwielsetjes voor te koop, die nog langer mee zouden moeten gaan. Of het waar is geen idee. Ik heb nog niets hoeven te vervangen, dus ik heb gewoon het standaard setje.
Die rnc nano coated wordt die nu zo'n beetje standaard mee verkocht zie ik trouwens.
https://a.aliexpress.com/_Evti9pp
Sinds ik de firmware van mijn E3v2 heb geupgrade met deze custom firmware is hij een stuk prettiger in gebruik!Kecin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:26:
Sinds deze week de eigenaar van een uitvoering: Creality Ender 3 V2 , valt me niet tegen! Heb hem relatief scherp kunnen kopen en met het bijgeleverde filament wat testprints kunnen doen.
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1
Ingebouwd zit een hele handige bed level wizard, fillament change menuutje, calibratie voor je temps en nog veel meer!
Heb vannacht half slaap-dronken een touchscreen besteld met Marlin Klipper* geloof ik haha. Eens even terugzoeken in de mailbox. Zal die firmware ondertussen eens proberen, top. Thx.aegis3d schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:00:
[...]
Sinds ik de firmware van mijn E3v2 heb geupgrade met deze custom firmware is hij een stuk prettiger in gebruik!
https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1
Ingebouwd zit een hele handige bed level wizard, fillament change menuutje, calibratie voor je temps en nog veel meer!
Edit: Creality Sonic Pad

Eerst een benchy geprint en deze kwam er opzicht best goed uit en zonder problemen.
Nu wou ik mijn 2e print maken maar na een half uurtje begon mijn extruder te tikken.
De boel losgehaald en zat het filament onder de tandwieltjes op een dot.
Hij was aan de 2e of 3e laag bezig van de print.
Betekend dat dan dat mijn aanvoersnelheid te hoog is van de extruder?
Print speed staat in Cura op 40mm/s en top/bottom 20mm/s.
[Voor 11% gewijzigd door Crxtreem op 19-03-2023 13:27]
"Enough is enough!"
Deze staat uitgevinkt dus geen retraction.sjirafje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:03:
@Crxtreem Heb je de retractie aangepast voor gebruik met flexibel filament?
Heb alles net uit elkaar gehad en kon het filament er makkelijk uithalen.
Daarna alles weer gemonteerd en met PLA getest op PLA instellingen en deze gaat weer netjes zoals hij normaal print.
Volgend weekend maar weer eens het flexibel filament proberen. Print die ik wil maken duurt 12 uur dus is het wel handig dat ik in de buurt ben.
Deze ga ik op 25mm/s proberen.
Print temperatuur staat nu op 230 graden.
[Voor 3% gewijzigd door Crxtreem op 19-03-2023 15:09]
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie